Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wij zaten hier met twee personen ook op ruim 4000kWh, dat was jaar 2011-12, veel te veel dus.
Ik heb mijzelf toen geen echt doel gesteld, geen getal, alleen dat het omlaag moest.
Zou ook niet weten waar je een specifiek doel op moet baseren, zoals bijvoorbeeld 30% minder gaan verbruiken?

Heb hier alle verbruikers nagelopen, overal led verlichting, tijdschakelaars, bewegingmelders, A-label pomp in cv-ketel en noem maar op. 2012-13 kwam uit op 3300kWh en nu ziet het er naar uit dat ik op ongeveer 2900kWh ga uitkomen. En intussen zijn we al weer een flinke tijd met z'n drieën.
Door zo'n kleine ga je echt wel meer verbruiken. Pas nog was hij flink ziek en moest vaak overgeven.
Door al het wassen en drogen was het dagverbruik op ruim 23kWh uitgekomen, een absoluut record! :X
Ons gemiddeld dagverbruik ligt net iets onder de 8kWh

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:41:
Wij zaten hier met twee personen ook op ruim 4000kWh, dat was jaar 2011-12, veel te veel dus.
Deze 4000 kWh en de vorige reactie van 4200 kWh, lijken inderdaad nogal fors. Maar voordat dit een reactie uitlokt van "tjonge wat enorm veel", naast allerlei zaken die meer dan eens uitgebreid de revue zijn gepasseerd, zoals verlichting, computers die langer dan nodig aan staan etc., vermeld er voor de duidelijkheid wel even bij wat je allemaal elektrisch doet. Als dit inclusief koken en heetwatervoorziening is of niet, is dat wel een belangrijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:33
vroeger bracht de netbeheerder jou het bedrag zelf in rekening, soms nam de leverancier dit over, en stond e.e.a. netjes op de rekening.
vanaf augstus 2013 ( dus technisch gezien vroeger, al is het nog maar kort geleden) stuurt de netbeheerder zelf geen rekeningen meer, maar geeft e.e.a. door aan je leverancier als in 1 bedrag, kwam ik tegen op een van de sites die ik bezocht toen ik probeerder uit te vinden welke capaciteitstarieven er waren.
ik verbaasde mij hierover.

overigens kan het natuurlijk best zijn dat de leverancier alsnog het bedrag uitsplitst, zodat het voor de klant inzichtelijk is, maar de vraag is of daar dan ook uit af te leden is dat iets afhanelijk is van je contractm je capaciteitstarief of aansluiting, en of je daar nog iets aan kunt verlagen.

e.e.a zal gedaan zijn, om er voor te zorgen dat de rekening voor gas en stroom overzichtelijker wordt, en er 1 aanpsreekpunt komt, zodat kastjes en muren weer op markplaats kunnen worden gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ Techneut

Je hebt gelijk, wat voor de één veel is, is voor de ander weinig.
In mijn ogen was het veel te veel, dat bleek wel achteraf. Even ter verduidelijking:
Ik kook niet elektrisch, maar op gas. Er branden hier vijf buitenlampen elke nacht. Ook brandde hier erg veel halogeen (+/- 400watt) gemiddeld zo'n 5 uur per dag, is allemaal vervangen voor led
Ik stook weersafhankelijk, de pomp draait dan continu tijdens de dagstand van het klokprogramma.
Dit is hier al snel zo'n 15 uur per dag(+/-1kWh), de pomp vervangen voor een energiezuinige variant heeft voor een besparing van ongeveer 75% gezorgd t.o.v de oude pomp. De nas gaat uit in de nacht, zo ook de tv, versterker en mediacenter.
De tv, pc en laptop staan hier eigenlijk niet veel minder aan dan voorheen, die draaien alle drie redelijk wat uren.
De ledverlichting is als enige een redelijke grote investering geweest, maar als ik de grafiek bekijk wel snel terug verdiend
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mKLxWKDBpGAUODkKT1hb35Xl/thumb.png

@Engelbertus:
aha, bedoel je het op die manier.
Maar hier, Zeeland, was (en eigenlijk nog steeds) de leverancier ook netbeheerder.
Misschien dat daarom de rekeningen vrij goed uitgesplitst waren

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik ben toch maar eens precies gaan meten wat ik op een dag aan eletriciteit verbruik. Aangezien ik een ferrarismeter heb en zonnepanelen, is dit natuurlijk moeilijker meten. In de meterkast heb ik een raspberri pi, welke de zonnepanelen opbrengst via smaspot naar PVOutput stuurt en mijn weerstation data naar WUNDERGROUND stuurt. Ik heb een webcam aangesloten op de raspberri pi, die om de 20 minuten een foto opslaat van mijn ferraris meter:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/electriciteitsmeter.jpg
Met deze foto, kun je ook de stand achter de komma zien, door de streepjes van de laatste digit te tellen, in dit geval 108353.5

De data van het bruto verbruik in een grafiek (leuk he, als de meter terugloopt):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/bruto.jpg

En de data van mijn zonnepanelen op die dag:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/PV.jpg

Dus ziehier, het netto elektriciteitsverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/netto.jpg

Uit mijn gegevens haal ik dat ik een sluipverbruik heb van 150 Watt 8)7

Mijn UBEE modem en VOIP telefoon verbruiken 13.5 Watt.
Mijn raspberri pi met randapparatuur verbruikt 6.5 Watt.
LED lampje in de meterkast gebruikt 0.5 Watt
Totaal dus ongeveer 20 Watt.

Televisie beneden, HD recorder, stereo installatie, computer en zo zijn 's nachts van de stroom af.

Hmmm, op zoek naar de 130 Watt verbruik. Lijkt dat de koelkast en diepvries niet aangeslagen zijn in de nacht, anders had ik pieken moeten zien. Heb ook nog een boilertje beneden in de keuken. Maar zie dat ook niet terug in de data 's nachts, of geeft dit geen piek?. De CV heeft een pomp die uitgaat. Buiten branden er geen lampen.

Toch maar eens op zoek met de elektriciteitsmeter naar de sluipverbruikers (op de kamer van de kinderen)? Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 12:33
Is al vaker hier voorbij gekomen, maar groepen uit en op zoek naar de verbruikers.

ik wil wel eens weten wat hier gemiddeld de grens is om apparaten standby te killen. Is natuurlijk gevoelsmatig maar ik heb de laatste onbekende sluipverbruikers eens opgemeten vandaag.

Onze 6 jaaroude LG tv verbruikt 1 watt standby, mijn switch 2 watt, mijn tweede wdnr3700 router 6 watt, laptop in stopcontact(wel uit) 1 watt..

Bij elkaar opgeteld misschien wel een (moet bij mij zwave zijn) standby killer waard, hoewel die ook 1 watt trekt ws om het signaal te verzenden. Maar per stuk absoluut niet waard. Ok, de 2e router a 6 watt, daar zou ik het nog wel voor doen. Maar de rest...tvt is lang en lever er soms wat comfort voor in.

wat is bij jullie de "grens"? of gaat het dan soms eerder uit principe?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 23:04

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ zuinigerijder

Koelkast en diepvries pieken zie je wel in de nacht, mijne zijn beide hagelnieuw maar zelfs die slaan enkele keren aan. Dus die strakke lijn klopt al niet denk ik.
Ik heb een bruto meter met pulse die ik met de netduino uitlees.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/0332c95d0b0e4a2086f79331f866e555.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 24-02-2014 05:31 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
@ZuinigeRijder:
Dingen die je snel vergeet te meten:
- elektrisch bed
- verwarmingsketel (elektronica zelf verbruikt ook als de pomp uit staat)
- ventilatie (potentieel trouwens veel op te besparen door gelijkstroommotor te plaatsen)
- klokjes in keukenapparatuur

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vloerverwarmingspomp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14

P_Tingen

omdat het KAN

... telefoonopladers ...

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bedankt alsvast voor het meedenken.
Aangezien de ferrarismeter niet heel nauwkeurig af te lezen is, heb ik om de 20 minuten een webcam foto genomen. Pieken kunnen daarin wegvallen. Maar misschien moet ik de periode 's nachts maar eens vaker een foto nemen.

130 Watt is best veel voor alleen maar sluipverbruik, dus ik verwacht niet alleen met opladers en dergelijke hieraan te komen.

Dus zal de volgende met een verbruiksmeter controleren ('s nachts):
- diepvries
- keuken boilertje
- koelkast
- CV in rust

De kinderen hebben op hun slaapkamer ook apparatuur staan standby (TV, gamebox, etc), dus ook dat maar eens checken.

Ik heb GEEN:
- elektrisch bed/deken
- ventilatie
- vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zie hier het resultaat van besparing over de afgelopen 30 dagen:

http://goo.gl/Gjm6gV

Aangezien ik HR++ ramen heb gekregen en het een zachte winter is, is het gasbesparing gedeelte natuurlijk een beetje vertekenend aangezien ik de besparing niet compleet heb weten te krijgen door CV tuning en overige isolatie. Maar de Elektra en het water zijn natuurlijk wel door 'eigen toedoen' :) Hoewel het besparingen over de laatste 30 dagen zijn, is het precentage wel gemiddeld voor de afgelopen maanden (sinds 01-11-2013)

Besparing is gemeten aan het verbruik van vorig contracjaar (26-11) met totaal verbruik:

Water: 98m³
Gas: 1556 m³
Elektra: 4250 kWh
Huishouden: Tussenwoning uit '64, 5 personen, beide volwassenen altijd thuis

P.S Die link doet het denk ik voor iedereen?
P.P.S Die URL opbouw is wel een beetje gaar; je kan zelf de waarde van de meters invullen en zo -200% krijgen bijv :+. Slaat nergens op maar dat is een side note :P )

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 24-02-2014 09:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Oxellaar schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:04:
[...]

Netjes, maar in de benchmark doe je het niet al te best vergeleken met anderen
Gebruik Energiemanager niet zo heel vaak, net weer even ingevuld... :*)
[afbeelding]
de benchmark valt inderdaad nog veel te winnen. maar begint met je eigen besparingen. water is trouwens weer omhoog omdat ik daar mijn doel heb aangepast. al vrees ik dat ik die nooit ga halen met persoon #3 op komst.
P_Tingen schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:05:
[...]

Sjonge, 4200 kWh per jaar voor 2 personen. Wij verbruiken met 5 personen nog minder; 3500 kWh. Dan wordt het inderdaad hoog tijd om er wat aan te doen.
ik lijk nog steeds zo een 1 kwh per nacht te verbruiken. maar zit gemiddeld op zo een 8-9 kWh per 24 uur. en dat met alle keukenapparatuur die we tegenwoordig hebben, valt dat best mee. inclusief quooker that is...

bedenk wel dat die 4200 kWh pas om de hoek kwam kijken toen ik een herrekening kreeg van mijn vorige energieleverancier. pas toen merkte ik dat ik al zo lang we hier woonden (3 jaar) grof boven gemiddeld zat en besefte toen pas dat we er wat aan moesten doen. voorheen betaalden we gewoon ons maandbedrag, wat overigens al die tijd nooit was verhoogd. dus was dat "OK".

ook omdat we sinds november zonnepanelen hebben wordt je er bewuster van. mijn dak was niet groot genoeg om ons huidige verbruik te genereren. dus dan maar besparen :)

@notna, erg netjes!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
@zuinigerijder: ook klokjes in apparatuur niet vergeten. Feitelijk natuurlijk ALLES met een stekker. Wie weet heeft je vaatwasser ook wel een standby verbruik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ZuinigeRijder schreef op maandag 24 februari 2014 @ 08:59:
Bedankt alsvast voor het meedenken.
Aangezien de ferrarismeter niet heel nauwkeurig af te lezen is, heb ik om de 20 minuten een webcam foto genomen. Pieken kunnen daarin wegvallen. Maar misschien moet ik de periode 's nachts maar eens vaker een foto nemen.
Waarom geen sensor voor de ronddraaiende schijf plaatsen? Dat heb ik gister, zo op het eerste gezicht, werkend gekregen :) Al moet ik nog wel even kijken of er geen false positives gedetecteerd worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is dan geen richting te detecteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan plaats je er 2 naast elkaar ;) http://wordpress.meulenhoff.org/?p=178

Qua software zou ik het zo doen: Eerst beide sensors uitlezen, dan de if-statements:
Heeft de linker een noemenswaardig hogere waarde dan de rechter? -> Meter draait tegen de klok in -> meterstand gaat omhoog.
Heeft de rechter een noemenswaardig hogere waarde dan de linker? -> Meter draait met de klok mee -> meterstand gaat omlaag.

[ Voor 85% gewijzigd door Raven op 24-02-2014 15:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BarryH schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:32:
@zuinigerijder: ook klokjes in apparatuur niet vergeten. Feitelijk natuurlijk ALLES met een stekker. Wie weet heeft je vaatwasser ook wel een standby verbruik.
confirmed...mijn vaatwasser bijvoorbeeld een standby verbruik van 4 watt... :z

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
fabstar81 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:56:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cHbJY0VzAinsSKvcUKxmQUlq/full.png

bovenstaand een sceenshot vanuit plugwise. je kunt lezen wat ik allemaal volg.
er zijn een aantal zaken die niet worden gemonitord, zoals verlichting, gasfornuis, afzuigkap, stopcontacten ( dus ook stofzuiger niet) ook wordt de beltrafo niet gemeten, de rookmelders niet, wekkerradios niet, en adapters tbv draadloze telefoons, en zelfs eventueel vergeten opladers voor gsm e.d.

ik gebruik sinds ik verhuisd ben (ca 4 jaar geleden) gemiddeld 5,1 kWh per dag, en over een jaar ongeveer 1850 a 1950 kWh.
hiervan wordt 3,5 ongeveer gemonitord door plugwise. dus je ziet dat er best nog wat ongemeten verbuik is per dag. aan de andere kant, sluipverbruik is altijd, dus 1,6kW is niet heel veel Watt op een dag, al denk ik dat bij mij het meeste sluipverbruik juist wel wordt gemeten. (verlichting, stofzuiger, etc. is geen sluipverbruik, en vaatwasser, wasmachine en droger hakken er behoorlijk in als ze aan staan. en worden gemonitord. zoals je kunt zien aan de piek van vandaag, dat was 1 was en 1 droogbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Raven Een quadrature encoder kan, maar dan moeten de sensoren dichter bij elkaar zitten dan het streepje breed is. Lastig dus. Anders kunnen schommelingen (denk schapenwolkjes) de verkeerde kant op geteld worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
engelbertus schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:24:
[...]

[afbeelding]

bovenstaand een sceenshot vanuit plugwise. je kunt lezen wat ik allemaal volg.
er zijn een aantal zaken die niet worden gemonitord, zoals verlichting, gasfornuis, afzuigkap, stopcontacten ( dus ook stofzuiger niet) ook wordt de beltrafo niet gemeten, de rookmelders niet, wekkerradios niet, en adapters tbv draadloze telefoons, en zelfs eventueel vergeten opladers voor gsm e.d.

ik gebruik sinds ik verhuisd ben (ca 4 jaar geleden) gemiddeld 5,1 kWh per dag, en over een jaar ongeveer 1850 a 1950 kWh.
hiervan wordt 3,5 ongeveer gemonitord door plugwise. dus je ziet dat er best nog wat ongemeten verbuik is per dag. aan de andere kant, sluipverbruik is altijd, dus 1,6kW is niet heel veel Watt op een dag, al denk ik dat bij mij het meeste sluipverbruik juist wel wordt gemeten. (verlichting, stofzuiger, etc. is geen sluipverbruik, en vaatwasser, wasmachine en droger hakken er behoorlijk in als ze aan staan. en worden gemonitord. zoals je kunt zien aan de piek van vandaag, dat was 1 was en 1 droogbeurt.
en in wat voor huis woon je met hoeveel personen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 12:42

BertV

Handgemaakt

fabstar81 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:56:
[...]

nu is het met een vaatwasser een beetje onhandig...(ik was met de hand) maar ik heb om die reden alles op een stekkerblok. droger, wasmachine, TV, magnetron.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is men hier al bekend met dit apparaatje: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/610957/

Countdown timer, dus tijd instellen (15 min, 30 min, 1h, 2h , 4h, 8h) en als de ingestelde tijdsduur is verstreken: *klik*, stroom uit.

Ideaal dingetje om stroom mee te besparen op de welbekende stekkerdozen met telefoon/tablet/laptop laders ;) Alleen jammer dat de terugverdientijd redelijk lang is... Duurt wel een paar jaar voordat je de aanschaf eruit hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BertV schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 08:54:
[...]

nu is het met een vaatwasser een beetje onhandig...(ik was met de hand) maar ik heb om die reden alles op een stekkerblok. droger, wasmachine, TV, magnetron.
verbruiken jouw droger en wasmachine stroom dan in standby?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hier wel, een kleine 3 w per stuk. Dus die stekkers gaan er gewoon uit als ze niet in gebruik zijn :). En dat zijn Samsung machines van nog geen 3 jaar oud

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 25-02-2014 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28

WoudseHoeve

Hobby Boer

BertV schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 08:54:
[...]
Heb jij de droger,wasmachine, TV en magnetron naast elkaar staan dan ?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

WoudseHoeve schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:44:
[...]

Heb jij de droger,wasmachine, TV en magnetron naast elkaar staan dan ?
Heb jij maar budget voor 1 stekkerblok? :P

De droger, wasmachine en magnetron staan idd op 1 stekkerblok.
Max 2500watt, dus niet tegelijk gebruiken, kon toch al niet in 1 groep.

[ Voor 21% gewijzigd door BertV op 25-02-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Proton_ schreef op maandag 24 februari 2014 @ 17:52:
@Raven Een quadrature encoder kan, maar dan moeten de sensoren dichter bij elkaar zitten dan het streepje breed is. Lastig dus. Anders kunnen schommelingen (denk schapenwolkjes) de verkeerde kant op geteld worden.
Denk jij nu niet wat te ingewikkeld? :P Bij dat wat ik in gedachten heb hoeven ze niet zó dicht op elkaar te zitten, als ze elk afzonderlijk maar het streepje kunnen detecteren en een quadrature encoder is niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-02-2014 10:35 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
fabstar81 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 08:51:
[...]

en in wat voor huis woon je met hoeveel personen?
ik woon alleen in een rijtjeshuis.

ok, deze info voegt iets toe, maar maakt e.e.a. nog niet te vergelijken met andere situaties, dus ik zie niet echt het echte grote belang van deze extra informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 03-07 18:58

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

engelbertus schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:22:
[...]
ik woon alleen in een rijtjeshuis.

ok, deze info voegt iets toe, maar maakt e.e.a. nog niet te vergelijken met andere situaties, dus ik zie niet echt het echte grote belang van deze extra informatie :)
Je hebt het over zowel sluipverbruik als normaal verbruik, en deze zaken (woonplek en aantal personen) hebben daar toch zeker in het "normale" verbruik veel invloed.
Wij vinden het hier interessant om te zien wat iedereen zijn of haar verbruik is, en het is pas een goede benchmark als alle (of zoveel mogelijk) gegevens bekend zijn.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat is op zich ook weer waar.
gelukkig jkun je op 't plaatje zien wat er wordt gemonitord...
toevallig heb ik de afgelopen dagen niet veel gedaan aan het huishouden...

toch raar dat dat ook zoveel stroom kost, dat huishouden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
goede reden om het gewoon níet te doen :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

fabstar81 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:11:
wat is bij jullie de "grens"? of gaat het dan soms eerder uit principe?
Dat is wel een leuke.

Volgens mij is het eerder een soort obsessie hobby aan het worden.
Ik heb een digitale tijdklok gekocht voor mijn Tele2 modem, die met een modernere voedingsadapter die ik nog had liggen zo'n 6.5 watt verbruikt ipv 8.

Verder, alles met een standby verbruik ook al is het 1 of 2watt gaat op een stekkerblok. :o

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 26-02-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ThinkPadd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:00:
Is men hier al bekend met dit apparaatje: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/610957/

Countdown timer, dus tijd instellen (15 min, 30 min, 1h, 2h , 4h, 8h) en als de ingestelde tijdsduur is verstreken: *klik*, stroom uit.

Ideaal dingetje om stroom mee te besparen op de welbekende stekkerdozen met telefoon/tablet/laptop laders ;) Alleen jammer dat de terugverdientijd redelijk lang is... Duurt wel een paar jaar voordat je de aanschaf eruit hebt.
Ik denk dat dat apparaatje net zoveel verbruikt als de opladers met 100% opgeladen apparaten eraan, tenzij je 5+ adapters op je stekkerblok hebt zitten natuurlijk... ;)

Maar voor het principe kan het wel leuk zijn natuurlijk :+

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 26-02-2014 12:34 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

MensionXL schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:33:
[...]
Ik denk dat dat apparaatje net zoveel verbruikt als de opladers met 100% opgeladen apparaten eraan, tenzij je 5+ adapters op je stekkerblok hebt zitten natuurlijk... ;)

Maar voor het principe kan het wel leuk zijn natuurlijk :+
Die dingen zijn ook van Belkin en Icidu te koop, bijvoorbeeld bij Mycom. Het is een uitstekende optie voor printers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 15:23
Of voor apparaten met een domme oplader, die gewoon door blijft laden terwijl het voor de (net zo domme) accu beter is als hij stopt. Denk aan goedkope accuboormachines met NiCd-accu. Maar goed, dan gaat het om de levensduur van de accu en niet om het energie besparen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:18
Even een (hopelijk) kort vraagje hier.

Vandaag de jaarafrekening gekregen en met name op gas verbruik een beetje geschrokken. Nu vertrouw ik mijn meter niet zo of ik verwacht dat ik ergens een lekkage heb. Is het wellicht verstandig om een slimme meter bij Enexis aan te vragen?

van Enexis website:
Aan het vervangen van uw huidige meter zijn geen kosten voor u verbonden. Wel blijft u, net als nu, betalen voor de meterhuur. De toezichthouder van de overheid (Autoriteit Consument en Markt) stelt de prijzen van de meterhuur jaarlijks vast. Dit tarief zit in uw netwerkkosten inbegrepen. Als u een slimme meter met voorrang aanvraagt, zijn daar wel kosten aan verbonden. Deze kosten bedragen € 60,- (excl. btw) voor het plaatsen van een gas- en elektriciteitsmeter en € 56,- (excl. btw) voor het plaatsen van enkel een elektriciteitsmeter. Het is niet mogelijk om alleen een gasmeter te vervangen​.

Ijken kost namelijk 300+ euries, dan lijkt me deze optie wel handiger dan ben ik met 60 euro toekomst proof en kan ik naar andere oorzaken gaan zoeken.

Is dit een slim idee, of zie ik iets over het hoofd/zitten er nadelen aan een slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor zover ik weet kost ijken niets als blijkt dat de meter inderdaad een afwijking had.
Hoeveel gas heb je verbruikt, en wat is je verbruikssituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven: Accountant in "Financieel onafhankelijk voor de modale man"
Accountant schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:01:
[...]

:( ik geloof dat ik mij eens moet gaan melden in een ander topic. Mijn ochtend was redelijk verpest toen de afrekening in mijn mailbox zat. Met de mooie gedachten dat ik 200 euro terug zou krijgen moest ik 130 bij betalen (was een pure gok op mijn gevoel dat ik geld zou terugkrijgen).

Het jaar verbruik was 3.616 kWh voor electra, dat is volgens mij vrij gemiddeld als ik de websites moet geloven. De mensen met zonnepanelen zullen wel een stuk lager uitvallen, maar goed die hebben wij niet.

Maar het gasverbruik bedroeg 2.721 m3 :( , nu heb ik geen idee of dat hoog of laag is maar als ik vergelijk met het gemiddelde zitten we er toch wel fors boven met ons relatief bescheiden huisje en warme winter.

Wat me verder opvalt aan de electra rekening dat het mij niet direct interessant lijkt om op electra te bezuinigen want dat is peanuts t.o.v. de gas kosten.

Met de zomer inzicht moet ik me er maar eens goed in gaan verdiepen. Wellicht moet ik iets bezuinigen op mijn lange warme ochtend douche maar eigenlijk wil ik die niet opgeven :9 .

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
RemcoDelft schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:51:
Voor zover ik weet kost ijken niets als blijkt dat de meter inderdaad een afwijking had.
Hoeveel gas heb je verbruikt, en wat is je verbruikssituatie?
Ja klopt, kost ook niets als blijkt dat hij niet goed functioneert maar als mijn gevoel me in de steek laat kost het me dus wel 250 euro extra. Dan kan ik dus beter die 60 euro kosten voor lief nemen en vanauit een nieuwe meter gaan zoeken naar de oorzaak.

Ik weet dat dit geen gas verbruik topic is daarom wil ik er niet te diep op ingaan. Het gaat me er eigenlijk alleen om of het handig is om die meter te laten verwisselen. Gezien de bescheiden kosten van 60 euro lijkt het me wel een verstandig begin.

Maar voor de situatie schets we hebben ongeveer 2700m3 gas verbruikt van 12 feb 2013 t/m 17 feb 2014. Het betreft een jaren zestig 2 onder 1 kap, met 90% dubbelglas en rolluiken op de enkelglas ramen. Op de 2 slaapkamers staat de verwarming standaard uit. op 2 badkamers en 1 slaapkamer staan ze wel aan.
In de ochtend van 5.30u t/m 7u opwarmen naar 20.5 erna uit en vervolgens rond 16u weer tot 19.30 naar 20.5. Nacht/overdag tempratuur is 17 graden en alles wordt sinds 3 maanden geregeld met een essent thermostaat. We hebben een Nefit VR ketel dus geen hr ketel, zal ongeveer een jaartje of 10 oud zijn.

Ik ga ook eens aan de buurvrouw van 80 vragen wat zij verbruikt.

Om in topic spirit te blijven:
Elektra was 3.600 met 2 personen dit kan natuurlijk beter maar dat heeft niet mijn eerste prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaren zestig woning (met waarschijnlijk matige isolatie?) en VR ketel zegt al genoeg, dan is 2700m3 niet zo heel gek denk ik.

Gasverbruik kun je beter hier bespreken: Gas besparen door middel van CV tuning

Ik zou maar eens gaan kijken wat een HR ketel je gaat kosten, en wat dat oplevert. In het topic wat ik hierboven noemde zijn vast ook wel mensen met een vergelijkbare woning te vinden, misschien dat je kunt kijken wat zij ongeveer verbruiken, en aan de hand daarvan kunt kijken wat je kunt besparen.

En wat betreft de meter, je zou hem kunnen laten vervangen als je dat het geld waard vind. Ik weet niet uit welk jaar je huidige gasmeter komt? Voordeel is wel dat je met een slimme meter je verbruik ook beter bij kunt houden, je kunt je meter door sites als "Energiemanager Online" uit laten lezen, en zo je verbruik beter in kaart brengen.

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik zit hier in een nagenoeg niet geïsoleerde jaren 30 rijtjeswoning (alleen dubbelglas beneden) die zelfs met winters "maar" rond de 1500-1600m3 aan gas verstookt. Cv-ketel is een Agpo Econforte HMC 23, maar of alleen een cv-ketel zoveel verschil maakt?

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 26-02-2014 14:18 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
ThinkPadd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:11:
En wat betreft de meter, je zou hem kunnen laten vervangen als je dat het geld waard vind. Ik weet niet uit welk jaar je huidige gasmeter komt? Voordeel is wel dat je met een slimme meter je verbruik ook beter bij kunt houden, je kunt je meter door sites als "Energiemanager Online" uit laten lezen, en zo je verbruik beter in kaart brengen.
Dan vind ik een prijs van 60 euro wel ok. Dan kan ik inderdaad ook gemakkelijker monitoren. Buiten het big brother is watching you kleven er weinig nadelen aan een slimme meter? En dan worden dus de 2 huidige meters met die draaiende schijven en cijfertjes vervangen (komt een beetje dom over deze vraag)?

Op basis van het verbruik zou de huidige meter pas 5 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Aan een 'slimme' electriciteitsmeter kleven nadelen: Het privacy-aspect is wat prangender, ze kunnen op afstand je electriciteit uitschakelen, en het salderen van zonnestroom gaat niet gegarandeerd op de voor jou gunstigste manier, dit i.t.t. een draaischijfmeter.

Bij de gasmeter maakt het wat minder uit.

[ Voor 3% gewijzigd door art op 26-02-2014 16:28 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 12:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

Volgens de pas ingeleverde jaarstanden is ons verbruik:
Stroom:3325 kWh in 13 maanden (januari tm februari)
Gas:894 m3 in 13 maanden (januari tm februari)
Water maak ik me geen zorgen om, met zijn tweetjes verbruiken we tussen de 50 en 60 m3 per jaar.

Het gasverbruik valt me wat tegen, maar dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat mijn vrouw het grootste deel van die periode thuis heeft gezeten.
Qua stroomverbruik vermoed ik stiekem dat het Cat-it fonteintje voor de katten een flinke plus op de rekening heeft gebracht. Deze is er ondertussen uit maar stond wel continu aan. Stel dat dat een 10w motortje was dan is dat 87,6 kWh op jaarbasis, maar de adapter werd warm dus ik vermoed wel meer :)

Verdere gegevens:
2 personen in een hoekappartement op de begane grond, 3 kamers ~55m2, kunststof kozijnen met dubbel glas of beter, de enige uitzondering is de voordeur naar het trappenhuis.
Koelkast met kleine vriezer van ikea, 2 jaar oud
Vaatwasser van dezelfde leeftijd
Oude tweedehands oven (is hier in te besparen? geen idee eigenlijk) die minimaal 2x per week gebruikt wordt voor een pizza, ovenfrietjes of een stokbroodje bij de soep.
In de badkamer een bad met jetstralen (rrr!) waarvan ik hoognodig moet meten of dat geen enorm sluipverbruik heeft
Daarnaast een warmtepompdroger sinds eind vorig jaar met oog op aankomende baby :) en een wasmachine zonder noemenswaardige specs van 4 jaar terug.
Alles in de woonkamer zit achter klikaanklikuit en gaat uit als het niet gebruikt wordt met uitzondering van modem/router/NAS/switch
De LCD tv's zijn dit jaar vervangen door LED schermen (nom!) en desktops zijn niet meer aanwezig.
1 decoder is vervangen voor een CI+ kaart, dat is toevallig ook degene die niet achter een KiKu zit :)
Ik ben wel heel gemakzuchtig met mijn telefoonlader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:20

Seafarer

XXX

art schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:28:
Aan een 'slimme' electriciteitsmeter kleven nadelen: Het privacy-aspect is wat prangender, ze kunnen op afstand je electriciteit uitschakelen, en het salderen van zonnestroom gaat niet gegarandeerd op de voor jou gunstigste manier, dit i.t.t. een draaischijfmeter.

Bij de gasmeter maakt het wat minder uit.
Dus in dat hele kleine kastje zit ook een relais wat minimaal 35A kan schakelen.

Anders zou ik niet weten hoe je dit op afstand anders zou moeten doen.

Broodje aap misschien? Of zit ik er ver naast?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat kleine kastje zit inderdaad vol elektronica, waarvan het meet en schakeldeel de meeste ruimte zal innemen. het vastleggen en regelen va het schermpje, en het versturen van de data via een gsm modem neemt veel minder ruimte in beslag. vergelijk het eens met een telefoon van tegenwoordig die veeeel meer kan dan een paar zaken monitoren als je maar de juiste sensor of electronica aansluit.

dat schakeldeel hoeft ook geen knop of handle t ehebben die je met de hand bedient, of apparte behuizing, dus dat scheelt aardig in ruimte.

maar alsnog, ben ik ook wel benieuwd hoe die meters nu eigenlijk werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:53
http://www.slimmemeters.nl/

[ Voor 27% gewijzigd door upje op 26-02-2014 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Thrackan schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:47:
[knip]

De (met TL verlichte) LCD tv's zijn dit jaar vervangen door (met LED verlichte) LCD schermen (nom!) en desktops zijn niet meer aanwezig.

[knip]
Ik zet elk jaar één kind uit huis. Dat geeft, zonder in te leveren op comfort, de grootste besparing.
Gelukkig heb ik er daar 4 van, en zodoende kan ik nu nog 2 grote besparingen doorvoeren ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en wat is de tvt van de aanschaf van een kind? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Seafarer schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:52:
[...]

Dus in dat hele kleine kastje zit ook een relais wat minimaal 35A kan schakelen.

Anders zou ik niet weten hoe je dit op afstand anders zou moeten doen.

Broodje aap misschien? Of zit ik er ver naast?
Een solid-state relais wat 35A kan schakelen hoeft amper groter te zijn dan blok handzeep.
paar voorbeeldjes van SSR's die 25A kunnen schakelen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Die SSR zal inderdaad passen. Waarbij het met 3 fasen wel weer krap wordt.

Maar zit ie erin of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
  • Laatst online: 05-07 12:11
hardware-lover schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:34:
[...]

Ik zet elk jaar één kind uit huis. Dat geeft, zonder in te leveren op comfort, de grootste besparing.
Gelukkig heb ik er daar 4 van, en zodoende kan ik nu nog 2 grote besparingen doorvoeren ;)
Klopt wel. Toen ik het bij mijn ouders weg ging belde de stroom leverancier het jaar daarna op.

Of de meter nog wel klopte. stroomverbruik was gehalveerd. Mijn vader zij klopt mijn zoon woont nu op zichzelf. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:38
Geen idee hoe zo'n meter er van binnen uit ziet, maar hij kan daadwerkelijk schakelen ja. Sommige meters kun je ook zelf uitschakelen, knopje ingedrukt houden totdat er iets als 'disconnect' in het scherm komt en dan meteen de knop loslaten. Dan heb je geen stroom meer. Inschakelen gaat op dezelfde manier. Nuttig als je zelf je meterkast zou willen wisselen ofzo. :P

edit:
Ja ik bedoel uiteraard de groepenkast vervangen. ;) En met hoofdautomaten kun je die inderdaad al eenvoudig spanningsloos maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 27-02-2014 16:27 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Zoals bij onze Isgra digitale meter.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:58:
Geen idee hoe zo'n meter er van binnen uit ziet, maar hij kan daadwerkelijk schakelen ja. Sommige meters kun je ook zelf uitschakelen, knopje ingedrukt houden totdat er iets als 'disconnect' in het scherm komt en dan meteen de knop loslaten. Dan heb je geen stroom meer. Inschakelen gaat op dezelfde manier. Nuttig als je zelf je meterkast zou willen wisselen ofzo. :P
Nou, meterkast uitwisselen? Je bedoelt hoogstwaarschijnlijk de stoppenkast, de complete meterkast houdt ook verplaatsing van de meter (die verzegeld is) in. Dat gaat dus niet zomaar, althans niet zonder hulp van de netbeheerder. Afgezien van het feit dat die schakelaar in de meter zit, die daarmee dus zelf niet spanningsloos wordt geschakeld. Maar goed, dat even terzijde en waarschijnlijk zal je dat ook niet bedoelen. Inderdaad wel handig voor als je zoals met de doorsnee leek het geval is niet zo bedreven bent om met onder spanning staande draden te werken. Maar hier lees ik dat deze afschakelfunctie bij nieuwere meters weer gaat verdwijnen:
http://www.energeia.nl/pr...eter-wordt-geschrapt.html

Edit: Wat betreft je opmerking "Geen idee hoe zo'n meter er van binnen uit ziet,, niet zoveel te zien neem ik aan. Gewoon, althans wat het meetgedeelte betreft geen bewegende delen meer, maar enkel een "stom" stukje elektronica. En verder een relais met een stevig contact. Ik stel me voor een kiprelais, dat is een relais dat zonder continu bekrachtiging in z'n laatste stand blijft staan, vergelijkbaar met een tuimelschakelaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 27-02-2014 13:42 ]

• engelbertus
de meetse recente meterkasten hebben nog voor de meter een zekering/automaat

daarmee kun je dus ook de meter spaningsloos maken.
echter, de meter is verzegeld, dus die ku je niet zomaar even ergena anders aansluiten, ik weet niet of het meterbord ook verzegeld is, anders kom je dus helemaal niet eens bij de bedrading tot aan de meter zonder zegels te breken....

• Techneut
  • Niet online
Die hoofdzekering vóór de meter geldt niet alleen voor de meest recente meterkasten, het is nooit anders geweest. Het enige verschil is dat het tegenwoordig meestal niet meer een smeltpatroon is maar een installatieautomaat. Als die hoofdveiligheid nog een smeltpatroon is, dan kom je daar zonder het verbreken van het zegel uiteraard niet bij. Voor de bedrading binnenin het meterbord geldt hetzelfde, als je daar zomaar bij zou kunnen komen, dan zou dit ook de mogelijkheid geven om daar uiterst gemakkelijk illegaal stroom af te tappen. Logisch dus dat ook dit niet zomaar kan.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-07 17:36

sphere

Debian abuser

Ik zie het niet in dit topic, dus het zal er wel niet zijn... maar toch even vragen: zijn er al energiezuinige bewegingssensoren? Dus niet van die gare dingen die zomaar 5watt verbruiken van de conrad?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een draadloze van moeller. Doet een jaar met twee AAA batterijen.
http://www.draadloosschak...cht-componenten.93.0.html

A'dam PVOutput

• TD-er
sphere schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 16:45:
Ik zie het niet in dit topic, dus het zal er wel niet zijn... maar toch even vragen: zijn er al energiezuinige bewegingssensoren? Dus niet van die gare dingen die zomaar 5watt verbruiken van de conrad?
KlikaanKlikuit sensoren werken draadloos en op 2 penlights. Dus dat zal zeker geen 5 Watt zijn.
Is montage-technisch ook nog wel makkelijk, omdat je geen draden hoeft te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:09
In mijn bespaar woede ben ik aangekomen bij het meten van de verschillende programma's op de vaatwasser. Nu had ik onverklaarbare sprongen op een aantal programma's. Blijkt uiteindelijk dat de vaatwasser bijna een kWh per 2 dagen verbruikt als hij niet gebruikt wordt. Ik had nooit verwacht dat hij stroom zou verbruiken als hij helemaal niet aan stond. Hebben meer mensen hier last van? Dit is naar mijn mening meer dan alleen sluipverbruik.
Ik heb gezien dat als hij uit staat hij ongeveer een halve watt verbruikt, maar af en toe schiet dit ineens omhoog naar 120 watt, geen idee waarvoor of waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel heel vreemd. Waarmee meet je dat? Misschien pomp die af en toe gaat draaien omdat hij denkt dat er nog water in zit?

Staat het elektriciteits, en waterverbruik per programma trouwens niet gewoon in de handleiding? Bij mijn Bosch wel, en dat is al een redelijk oude machine. Ik gebruik meestal het 50 graden programma, die gebruik 1,02 kWh dacht ik.

Hier ook een fysieke knop volgens mij (zo'n knop die als hij uit staan naar buiten komt, en anders ingedrukt is). Geen pulsschakelaar met elektronica die stroom slurpt in standby :9

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik heb echt een fysieke uitknop op de vaatwasser die ervoor zorgt dat er niets in standby staat. Ook gemeten; het is echt 0,0

Verbruik hier is het goedkoopste het 30 mins programma: 0,9 kWh en 9 liter water. Maar dat is enkel hoofdwas en laatste spoelgang. Het beste resultaat programma is een 60-70 minuten programma: 0,8 kWh en 14 liter water. Je verbruikt wel wat meer water maar dan zit er ook drogen en nawassen bij. In de praktijk is dit prima schoon waarbij de 30 minuten nog wel eens te wensen overlaat.

[ Voor 60% gewijzigd door Notna op 03-03-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Knielen schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:38:
In mijn bespaar woede ben ik aangekomen bij het meten van de verschillende programma's op de vaatwasser. Nu had ik onverklaarbare sprongen op een aantal programma's. Blijkt uiteindelijk dat de vaatwasser bijna een kWh per 2 dagen verbruikt als hij niet gebruikt wordt. Ik had nooit verwacht dat hij stroom zou verbruiken als hij helemaal niet aan stond. Hebben meer mensen hier last van? Dit is naar mijn mening meer dan alleen sluipverbruik.
Ik heb gezien dat als hij uit staat hij ongeveer een halve watt verbruikt, maar af en toe schiet dit ineens omhoog naar 120 watt, geen idee waarvoor of waarom.
Achter een aan/uit schakelaar plaatsen?
en trouwens: 0,5 kwh/dag -> 500 watt - 1uur.,
dus 120 watt - 5 uur -> de vaatwasser heeft 5/24 =20% vd tijd een 120 watt verbruik.... wellicht sluiting in een contactje waardoor water opgewarmd wordt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BertV schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:28:
[...]

Dat is wel een leuke.

Volgens mij is het eerder een soort obsessie hobby aan het worden.
Ik heb een digitale tijdklok gekocht voor mijn Tele2 modem, die met een modernere voedingsadapter die ik nog had liggen zo'n 6.5 watt verbruikt ipv 8.

Verder, alles met een standby verbruik ook al is het 1 of 2watt gaat op een stekkerblok. :o
Hey! Wat voor tele2 modem heb je? Een Davolink toevallig? ADSL? Ik heb daar ook de adapter van vervangen voor een geschakelde voeding. Bij mij blijft het verbruik steken op 11W.

Ben benieuwd welke jij hebt. 6.5W is beduidend minder dan 11. Toch weer 40kWh op jaarbasis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ThinkPadd schreef op maandag 03 maart 2014 @ 11:42:
Dat is wel heel vreemd. Waarmee meet je dat? Misschien pomp die af en toe gaat draaien omdat hij denkt dat er nog water in zit?

Staat het elektriciteits, en waterverbruik per programma trouwens niet gewoon in de handleiding? Bij mijn Bosch wel, en dat is al een redelijk oude machine. Ik gebruik meestal het 50 graden programma, die gebruik 1,02 kWh dacht ik.

Hier ook een fysieke knop volgens mij (zo'n knop die als hij uit staan naar buiten komt, en anders ingedrukt is). Geen pulsschakelaar met elektronica die stroom slurpt in standby :9
ook hier een continue sluipverbruik van 4 watt als de vaatwasser uit is. wel continue 4 watt, en dus niet uitschieters. lijkt me wat mis met het apparaat...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:09
BarryH schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:24:
[...]

Achter een aan/uit schakelaar plaatsen?
en trouwens: 0,5 kwh/dag -> 500 watt - 1uur.,
dus 120 watt - 5 uur -> de vaatwasser heeft 5/24 =20% vd tijd een 120 watt verbruik.... wellicht sluiting in een contactje waardoor water opgewarmd wordt?
Voorlopig inderdaad even een schakelaar er tussen, ik zal eens kijken of ik kan ontdekken wat er vermogen vraagt.

Bedankt voor de reacties allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor mensen die willen weten wat isolatie nu bespaart per jaar, invullen maar:

http://www.dicks-website.eu/isolatie/calculator.html

Via deze website kan je ook eenvoudig graaddagen en gewogen graaddagen berekenen.
Ik gebruik die site al een aantal jaren, met dank aan Dick _/-\o_

Oeps, verkeerde post, maar misschien toch interessant...

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-03-2014 16:17 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddyslack
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 15:53
Voor de liefhebbers van doorstroomverwamers kwam ik deze advertentie nog op marktplaats tegen: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

[ Voor 4% gewijzigd door caddyslack op 10-03-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb zojuist m'n verbruik moeten doorgeven (gas, electra en water) voor de jaarafrekeningen.

Stats: Appartement, 60m2, 2 personen, nieuwbouw 2012.

Water: 50 m2
Gas: 749 m3

Enige wat ik niet snap is de stand van de electra. ik heb een 2e hands electra meter in m'n meterkast hangen (schijnt vaker voor te komen) en vorig jaar Maart heb ik als eerste meterstand 62.253 doorgegeven. Hij staat nu op: 00000403,12
Ik heb het maar zo ingevuld omdat dat is wat er staat maar daar klopt natuurlijk niks van, kan alleen niet vinden waarom het niet klopt.

Edit: gevonden, ik moet dus Meter 2 doorgeven als Meter 1, die staat op: 63.912
Dus Electra: 1659 kWh

Erg netjes al met al lijkt me zo :)

[ Voor 11% gewijzigd door gise op 18-03-2014 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heb jij twee elektriciteitsmeters in je meterkast hangen, waarvan eentje blijkbaar inactief? Heel vreemd, tenzij die andere meter je eigen exemplaar is, bestemd om naar keuze een en ander te observeren of bestemd voor het meten van een nevenpand.
Of bedoel je met meter 1 en meter 2 alleen maar de twee telwerken van dezelfde meter? Dus hoog-laagtarief. In dat geval moet je natuurlijk wel de stand van beide telwerken doorgeven.
Inderdaad erg netjes die 1659 kWh, als het alles is, al kan ik uiteraard je woonsituatie niet beoordelen.

Edit:
Over gas (zie onderstaande reactie) kan ik onmogelijk oordelen. Het lijkt mij niet buitengewoon veel, maar het hangt toch wel van verschillende factoren van je leefgedrag af, zoals in de winter heel spartaans "kan wel eengraadje of twee minder" of wel of niet veel thuis zijn die we onmogelijk kunnen weten.
Beetje voorbarig om dan te zeggen "wat veel".

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 19-03-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:22
gise schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 22:48:
Ik heb zojuist m'n verbruik moeten doorgeven (gas, electra en water) voor de jaarafrekeningen.

Stats: Appartement, 60m2, 2 personen, nieuwbouw 2012.

Water: 50 m2
Gas: 749 m3
Wat een hoog gasverbruik voor een appartement van 2 jaar oud. Staat je kachel altijd > 21 graden?

Met zo'n oppervlakte en isolatie zou je onder de < 400m3 verwachten

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 15:49
Ik kom dit jaar ergens op 900 m3 gas uit voor een vrijstaand huis van 800m3.....qua gasverbruik zit je niet heel zuinig nee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

Dat is een mooi getal zeg. Is dit zonder enige andere bijverwarming en verwarming voor de volledige 800m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

mkleinman schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:30:
[...]

Hey! Wat voor tele2 modem heb je? Een Davolink toevallig? ADSL? Ik heb daar ook de adapter van vervangen voor een geschakelde voeding. Bij mij blijft het verbruik steken op 11W.

Ben benieuwd welke jij hebt. 6.5W is beduidend minder dan 11. Toch weer 40kWh op jaarbasis.
Ja, een DV2020. Het is gemeten met maar 1 laptop actief. Wellicht dat als de modem het drukker heeft dat hij meer verbruikt. Ik heb ook geen TV aan mijn modem hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 15:49
Anoniem: 485544 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:19:
Dat is een mooi getal zeg. Is dit zonder enige andere bijverwarming en verwarming voor de volledige 800m3?
Ja, dit is zonder enige andere vorm van verwarming behalve de zon die veel naar binnen kan schijnen door de ligging van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
lijkt dat ik nu even tegen een punt aankom dat ik mezelf kan afvragen waarop ik nog meer kan besparen. ik zit op zo een dagelijks (24h) verbruik van 8 kWh, dagelijks gemeten vanaf 1-2-2014. mijn besparingen in energie zijn vooral dingen uitzetten die continu aanstonden. standbykillers, pompschakelaars, etc..

in de dagelijkse metingen zijn natuurlijk ook de weekenden waarin gewassen wordt, film gekeken, meegenomen. er is dus daadwerkelijk een gemiddelde :+

ik sta op plaats 4 van rechts op energiemanager.nl en probeer al minder gebruik te maken van de droger. dan blijven de quooker (gaat niet weg) tweede vriezertje, en voor de rest allemaal A++(+) witgoed over.

lampen zijn bijna allen vervangen door in ieder geval spaarlampen, en waar die kapot gaan LED.
we koken op inductie en maken veel gebruik van oven(s). de vaatwasser doet zo een omgerekend 46 cent per dag (kWh weet ik even niet).

is dit soort van "normaal" bij een twee persoons huishouden in een 125m2 huis? wat is volgens energiemanager gemiddeld? leuk dat ik 4e van rechts ben, maar wat betekent dat?

overigens is dit het verbruik zonder aftrek opbrengst PV.

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 03-04-2014 13:14 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 11:20
Hoeveel sluipverbruik vinden jullie normaal? Ik zit nu met 40watt continu terwijl er vrij weinig op standby staat. Alleen een 2013 tv en versterker (die beide volgens de specs nauwlijks verbruiken). Dan hou ik een wekkerradio en de ketel over.

Edit: natuurlijk ook nog een modem en een router. Daarnaast heb ik ook een vaatwasser waarvan ik niet weet of hij uit staat of standby. Maar het gaat me erom wat jullie een acceptabel sluipverbruik vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Malt007 op 03-04-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Malt007 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:23:
Maar het gaat me erom wat jullie een acceptabel sluipverbruik vinden.
Als ik weg ben dan accepteer ik alleen dat het tafelmodel koelkast af en toe aanspringt.
Mijn meter staat dan dus echt het grootste deel van de tijd STIL.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 03-04-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb nog niet genoeg meetapparatuur om exact te bepalen wat mijn sluipverbruik is. in de nacht verbruik ik rond de 1 kWh. maar dat kan ik niet nauwkeurig genoeg meten met mijn huidige meter.
bij mij staat iig (bijna) alle AV apparatuur uit. wel 2 vriezers, 1 koelkast, quooker, en ketel, vaatwasser 4 watt, 2 ovens a 1 watt, wekkerradio, rpi 4 watt continu aan. en 1 modem, en 1 vera.

dat was het wel denk ik...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deurbeltrafo ;) magnetronklokje etc

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2014 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

BertV schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:07:
[...]

Als ik weg ben dan accepteer ik alleen dat het tafelmodel koelkast af en toe aanspringt.
Mijn meter staat dan dus echt het grootste deel van de tijd STIL.
Ik zou dat nooit voor elkaar krijgen. Het laagste wat ik krijg is 80 watt, maar gemiddeld is (in de nacht bijv.) 118 watt. Dan staat er aan:

Boiler 10 l (??)
Koelvries combi A (??)
Magnetron klok (1 watt)
Ovenklok (1 watt)
Vrieskist A+++ (??)
Wekkerradio (1 watt)
2 nachtlampjes voor de kinderen (2 watt totaal)
Lamp buiten achtertuin (4 watt)
NAS/router/modem/beltrafo (25 watt)
WD TV/z5400/tv/koeling tv meubel (20 watt)

Ik zou een standby killer voor het tv gedeelte kunnen gebruiken en mijn netwerk spul ook maar dan moey ik inleveren op een zeker gemak (starttijden en zorgen dat ook mijn vrouw gewoon normaal spul kan aanzetten)

Ik zou ook de koelvries kunnen vervangen en de boiler met een doorstromer. Op de gok denk ik dat bovenstaande gemiddeld iets van 50 watt in standy zou schelen, in verbruik iets meer (met name een zuinigere koel vries combi) maar daar ga ik niet moeilijk over doen.

Het is ook maar net welke voordelen opwegen tegen welke nadelen. Rond de 1 kWh verbruik in de nacht (23.00 tot 07.00, laagtarief meter) vind ik best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Malt007 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:23:
Hoeveel sluipverbruik vinden jullie normaal? Ik zit nu met 40watt continu terwijl er vrij weinig op standby staat. Alleen een 2013 tv en versterker (die beide volgens de specs nauwlijks verbruiken). Dan hou ik een wekkerradio en de ketel over.

Edit: natuurlijk ook nog een modem en een router. Daarnaast heb ik ook een vaatwasser waarvan ik niet weet of hij uit staat of standby. Maar het gaat me erom wat jullie een acceptabel sluipverbruik vinden.
0.

Wat vriezers en koelers gebruiken is geen sluipgebruik maar normaal gebruik.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 11:43
Ik heb een tijdje de deurbel gemeten bij ons thuis, echter heeft deze zover ik heb kunnen meten geen schrikbarend slurpverbruik. Hij gebruikt bij ons 0,54W wat op jaarbasis neerkomt op niet eens 5kWh. Slurpverbruik moeten we bij ons zoeken in de AV-hoek (9W), Telfort router (15W!!) en computers (21W). De AV apparatuur en de computers worden door middel van een tijdschema 's nachts dus ook uitgeschakeld als ze op stand-by staan (stand-by killer met tijdschema).

Zie hieronder een overzicht van de deurbel, router, av en computers:

Wat opvallend is om te zien is dat de router meer stroom gaat verbruiken zodra de tv ontvanger ingeschakeld wordt. In dit voorbeeld is duidelijk te zien dat om 11 uur de tv aangaat en dat het stroomverbruik van de router dan ook omhoog gaat. (daarna is het kastje waarschijnlijk niet uitgezet, want verbruik blijft op 15W)

De deurbel
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/deurbel.png

De router
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/router.png

De AV apparatuur
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/av.png

En tot slot de computers
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/studeerkamer.png

Al met al geeft dit toch een stand-by verbruik van 45W (dus zonder koelkast, wekkers en cv e.d.) wat makkelijk te voorkomen is door alles uit te zetten als je het niet gebruikt. Ons jaarverbruik zit nu op ongeveer 2600 kWh (excl PV).

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590018

Ik ben de afgelopen weken aan het meten geweest om te kijken wat nu grote verbruikers is huis zijn. Ik heb een tweepersoon huishouden in een appartement. We gebruiken gemiddeld 170 kWh per maand.
Zelf "verdachte" ik mijn CV-combi en koel-vries combi als grootverbruikers.
Mijn CV blijkt hard mee te vallen (7,8 kWh voor 750 uur, dus 0,25 kWh per dag)
Mijn koel-vries combi dat een oud beestje is verbruikt (33,86 kWh voor 515 uur, dus 1,58 kWh per dag)
Wanneer ik op een vergelijkingssite kijken wat een nieuwe A+ kast kost (ongeveer 450 euro) en hier aangeven wordt dat deze ongeveer 280 kWh per jaar verbruikt. Mijn huidige zou 575 in een jaar verbruiken.
Het is een behoorlijk verschil van zeg maar 300 kWh , maar ik betaal ongeveer 0,20 cent per kWh, dit zou dus 60 euro per jaar opleveren. De terugverdientijd vind ik met dik 7 jaar toch te groot voor deze investering in mijn situatie.
Of klopt er iets niet in mijn redenering/berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 590018 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:29:

Mijn koel-vries combi dat een oud beestje is verbruikt (33,86 kWh voor 515 uur, dus 1,58 kWh per dag)
Wanneer ik op een vergelijkingssite kijken wat een nieuwe A+ kast kost (ongeveer 450 euro) en hier aangeven wordt dat deze ongeveer 280 kWh per jaar verbruikt. Mijn huidige zou 575 in een jaar verbruiken.
Het is een behoorlijk verschil van zeg maar 300 kWh , maar ik betaal ongeveer 0,20 cent per kWh, dit zou dus 60 euro per jaar opleveren. De terugverdientijd vind ik met dik 7 jaar toch te groot voor deze investering in mijn situatie.
De oude verkopen voor 100 euro op Marktplaats en voor die 450 euro kan je ook een A++ combinatie (bijv. Siemens 344 liter) scoren bij de bekende ketens. Dan zit je op 240kWh per jaar.

Een iets kleinere Siemens van 288 liter kost 380 euro maar zit qua stroomverbruik eigenlijk op hetzelfde: 227kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 23:04

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En sinds wanneer moet je een gebruiksartikel terugverdienen? Het heeft altijd een restwaarde en afschrijving wat je er af trekt, blijft er 240,- over wat in 4 jaar terug verdiend is. Maar je kan ook rekenen dat de nieuwe in de komende 10 jaar 600,- bespaard

Wat als hij over een week helemaal er mee stopt? Koop je dan ook geen ander omdat je hem niet terug verdiend? Zo'n verbruik voor een koelkast is gewoon kapot.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Anoniem: 590018 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:29:
Ik ben de afgelopen weken aan het meten geweest om te kijken wat nu grote verbruikers is huis zijn. Ik heb een tweepersoon huishouden in een appartement. We gebruiken gemiddeld 170 kWh per maand.
Zelf "verdachte" ik mijn CV-combi en koel-vries combi als grootverbruikers.
Mijn CV blijkt hard mee te vallen (7,8 kWh voor 750 uur, dus 0,25 kWh per dag)
Je hebt 21 dagen de koel/vrieskast gemeten.
Dit is een beetje krap om goede conclusies te trekken.(mijn ervaring) Het is nu nog redelijk koel. Bij oude beestjes kan het verbruik in de zomer nog met 25% toenemen.
Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik die meter eens een jaar laten hangen. Je zult verbaasd staan.

Als je een advies wil hebben: neem een A+++ met nofrost. De mijne 170kWh opgave energie label. Bij mij haalt hij dit net niet. (plugwise) En gewoon 60x60 x200cm.koelne boven vriezen onder.

edit: heb even mijn metingen van vroeger bekeken met de oude koelvrieskasten.
Ik sluit me aan bij Rol-co hij is overleden. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 08-04-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 15:21
Laat de vriezer eerst eens totaal ontdooien, meet eens met verschillende temp=opnemers de koelkasttemperatuur en de vriezertemperatuur.

Mijn vriezer stond af fabriek op -24...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het strategisch plaatsen van flessen water in het koelgedeelte kan ook helpen om het verbruik te reduceren.
Je verliest dan minder koude lucht wanneer je de deur open trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik h eb onze tweede vriezer laatst op -16 graden gezet ipv -20 oid. heb dat ding helaas niet onder monitoring staan maar vermoed toch een aardige reductie van stroomverbruik.
en zeg nou zelf...merk jij het verschil tussen -16 en -20? bovendien...dan bewaar ik mijn vlees wel 9 maanden ipv 12 maanden :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
fabstar81 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:01:
ik h eb onze tweede vriezer laatst op -16 graden gezet ipv -20 oid. heb dat ding helaas niet onder monitoring staan maar vermoed toch een aardige reductie van stroomverbruik.
en zeg nou zelf...merk jij het verschil tussen -16 en -20? bovendien...dan bewaar ik mijn vlees wel 9 maanden ipv 12 maanden :+
Warmteafvoer aan achterzijde verbeteren en zij/bovenkant extra isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sowieso, vlees 9 maanden in de diepvries stoppen. :N Misschien als je een koe slacht dat het voor komt, maar zelfs ik met mijn eenspersoonshuishouden heb niet langer dan 2-3 maanden iets in de diepvries.
Helaas kan ik mijn diepvries niet warmer dan -18 zetten. Digitale instelling met een bandbreedte van -24 tot -18. :(

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zonder diepvries lijkt me inderdaad lastig, maar wij redden het goed met de twee laden van onze dubbeldeurs koelkast. Snap niet goed waarom je veel meer vriesruimte nodig hebt met een gezin. Eén la van de vriezer wordt altijd gevuld met brood. De andere zit met restjes en soms diepvriesgroente. We doen overigens één keer per week boodschappen voor ons gezin van 3 a 4 personen.
Als je echt serieus wil besparen gaat die tweede vriezer dus gewoon de deur uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

De vrieskist die ik heb verbruik 180 kWh per jaar. Daarvoor krijg ik enorm veel storage terug en kan mijn vrouw het gebruiken voor het startende zaak (/cupcakes, taarten enz.)

Daarnaast kan ik ook gewoon niet uit de voeten met 2 volwassenen en 3 kinderen met de 3 lades die mijn koel/vries combi zitten. Zelfs als ik het bedrijf niet meereken. Wij friituren elke vrijdag en hebben dus daarvoor alleen al een lade nodig. Ingevroren babyhapjes en een lade voor wat brood en het zit vol. Als er dan wat gebakken wordt kan je het niet even invriezen.

Maargoed, ieder zijn ding. voor die 180 kWh per jaar (dus pak em beet 41 euro per jaar) en het gemak wat ik er van terug krijg vind ik het meer dan waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ericplan schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:39:
Zonder diepvries lijkt me inderdaad lastig, maar wij redden het goed met de twee laden van onze dubbeldeurs koelkast. Snap niet goed waarom je veel meer vriesruimte nodig hebt met een gezin. Eén la van de vriezer wordt altijd gevuld met brood. De andere zit met restjes en soms diepvriesgroente. We doen overigens één keer per week boodschappen voor ons gezin van 3 a 4 personen.
Als je echt serieus wil besparen gaat die tweede vriezer dus gewoon de deur uit.
dat dacht ik ook...maar ja...jij hebt blijkbaar een makkelijkere vrouw als ik :)
Notna schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:55:
De vrieskist die ik heb verbruik 180 kWh per jaar. Daarvoor krijg ik enorm veel storage terug en kan mijn vrouw het gebruiken voor het startende zaak (/cupcakes, taarten enz.)

Daarnaast kan ik ook gewoon niet uit de voeten met 2 volwassenen en 3 kinderen met de 3 lades die mijn koel/vries combi zitten. Zelfs als ik het bedrijf niet meereken. Wij friituren elke vrijdag en hebben dus daarvoor alleen al een lade nodig. Ingevroren babyhapjes en een lade voor wat brood en het zit vol. Als er dan wat gebakken wordt kan je het niet even invriezen.

Maargoed, ieder zijn ding. voor die 180 kWh per jaar (dus pak em beet 41 euro per jaar) en het gemak wat ik er van terug krijg vind ik het meer dan waard :)
wat notna zegt. minus de drie kinderen dan :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Notna schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:29:
[...]

Ik zou dat nooit voor elkaar krijgen. Het laagste wat ik krijg is 80 watt, maar gemiddeld is (in de nacht bijv.) 118 watt. Dan staat er aan:

Boiler 10 l (??)
Koelvries combi A (??)
Magnetron klok (1 watt)
Ovenklok (1 watt)
Vrieskist A+++ (??)
Wekkerradio (1 watt)
2 nachtlampjes voor de kinderen (2 watt totaal)
Lamp buiten achtertuin (4 watt)
NAS/router/modem/beltrafo (25 watt)
WD TV/z5400/tv/koeling tv meubel (20 watt)

Ik zou een standby killer voor het tv gedeelte kunnen gebruiken en mijn netwerk spul ook maar dan moey ik inleveren op een zeker gemak (starttijden en zorgen dat ook mijn vrouw gewoon normaal spul kan aanzetten)

Ik zou ook de koelvries kunnen vervangen en de boiler met een doorstromer. Op de gok denk ik dat bovenstaande gemiddeld iets van 50 watt in standy zou schelen, in verbruik iets meer (met name een zuinigere koel vries combi) maar daar ga ik niet moeilijk over doen.

Het is ook maar net welke voordelen opwegen tegen welke nadelen. Rond de 1 kWh verbruik in de nacht (23.00 tot 07.00, laagtarief meter) vind ik best
Misschien een tip om je WD TV uit te zetten door de knop op de afstandsbediening ingedrukt te houden tot hij uit is. Dan schakeld het apparaat geheel uit ipv standby. Resteert alleen het sluipverbruik van de adapter nog, maar dat is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

fabstar81 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:25:
[...]
dat dacht ik ook...maar ja...jij hebt blijkbaar een makkelijkere vrouw als ik :)
Ken je haar :o
Kern van de zaak is dat ik voor het huishouden zorg en doordeweeks kook. Mijn vrouw werkt fulltime, ik niet. Bovendien hebben we geen friteuse (stinkt en ongezond) dus hoeven we ook geen la voor snacks en friet vrij te houden.
Voor brood is bij ons de vriezer wel onmisbaar, we zijn nogal kritisch en houden niet van supermarktbrood. En onze bakker heeft nog normale openingstijden.
[...]
wat notna zegt. minus de drie kinderen dan :+
Als je met twee personen al een tweede vriezer nodig hebt 8)7

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

daanNL schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:52:
[...]
Misschien een tip om je WD TV uit te zetten door de knop op de afstandsbediening ingedrukt te houden tot hij uit is. Dan schakeld het apparaat geheel uit ipv standby. Resteert alleen het sluipverbruik van de adapter nog, maar dat is verwaarloosbaar.
Dat weet ik , maar ik heb geen zin 5 minuten te wachten tot hij eindelijk van een cold boot klaar is met alles te starten. Hij is nog trager dan mijn Horizonbox zelfs :O

Kwestie van gemak vs wat het je geeft aan besparing ;) Maar alsnog bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1 ... 27 ... 84 Laatste