Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 570585 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 18:35:
Ik had laatst een lezing van de ex-CEO van Econcern. Hij beweerde dat een deurbel continu 5 tot 10 watt trekt. De elektrische bel vervangen door een mechanische lijkt dus een goede manier om snel nog meer stroom te besparen
5-10W is een wekkerradio, vergelijk de temperatuur daarvan eens met je beltrafo. Die is echt niet zo warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
RemcoDelft schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 19:29:
[...]

5-10W is een wekkerradio, vergelijk de temperatuur daarvan eens met je beltrafo. Die is echt niet zo warm!
Dat zegt toch niet zoveel. Mijn Ubee modem verbruikt ongeveer 10 watt en wordt loeiwarm. Mijn Draytek router verbruikt 8,5 watt en wordt amper warm.

En als je wekkerradio 5-10 watt doet idle, dan heb je een oude wekkerradio. ;p

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 15-02-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 22:17
ik heb laatst een bel van solarbell 2.0 gekocht
mooi dingetje, zit een accutje in die word dagelijks opgelagen door het zonnepaneeltje
koste me toen 30 euro, en binnen 3 jaar terug verdient.
www.solarbell.nl
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR5LrU4jw2PuK0bzR8GnV0cvyH2pnlczBv68FdUvk7BOOVOqkhp

[ Voor 29% gewijzigd door mark184 op 15-02-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, .....
Een gewone beltransformator gebruikt in nullast ongeveer 1 W. Ik vernam dit uit diverse publicaties en heb dit uit pure nieuwsgierigheid ook zelf met goede wattmeter opgemeten en het gegeven klopte. Drie jaar telt 26280 uren, wat dus ook ruim 26 kWh betekent. Dat komt niet overeen met die 30 euro die je dan bespaard zou hebben, daarvoor heb je toch echt wat meer tijd nodig.

Hier is al eens eerder discussie over geweest en ook toen was de conclusie dat zoiets nauwelijks de moeite waard is uit het oogpunt van energiebesparing.
Wat er na zo'n lange tijd nog bijkomt is dat je grote kans hebt dat je accu op is en een nieuwe moet kopen. Dus nog langere terugverdientijd (als die ooit komt).

Ik moet hier wel aan toevoegen dat er zwaardere beltransformatoren bestaan die doordat ze meer vermogen kunnen leveren ook een hoger nullastverbruik hebben. Maar dan nog moet je je zelf niet rijk rekenen. Peanuts, meer is het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 15-02-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:10
Proton_ schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 19:15:
Ligt helemaal aan de gebruikte transformator. De mijne heb ik op < 1watt gemeten. Grote kans dat het gaatje voor het touwtje van de mechanische bel meer energieverlies geeft :)
dan maar zon ouderwetse deurklopper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Oxellaar schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 23:13:
[...]

Wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar het lijkt mij bijzonder sterk dat jij 1fase 40A hebt.
Waarschijnlijk staat dat op je hoofdschakelaar, maar dat is wat anders. Ga er vanuit dat je 1fase hebt en 35A bent afgezekerd.

Nagenoeg ieder huis heeft idd een 3 fase aansluiting, waarvan 1 of 3 fases zijn benut.
1 fase is eigenlijk altijd 35A en 3 fase is 3x25A.
Alleen wat zwaardere afnemers, met bijvoorbeeld een bedrijfje aan huis kunnen 3x 35A aanvragen.
Hoger dan 35A is volgens mij echt een uitzondering

3x25A aansluiting kost mij trouwens 186euro per jaar, wat een 1 fase aansluiting kost weet ik niet.
3x 25 ampere is het maximale dat je kunt krijgen voor hetzelfde tarief als enkelfase aansluitingen tot 35 watt volgens mij, maar misschien is het ook 3x35...

meeste huizen die nu worden gebouwd hebben inderdaad 3 fase , een nul en soms ook aarde.

vroeger werden woningen volgens mij ook wel om en om op een andere fase aangesloten, en dan ligt er dus ook maar 1 fase je woning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
3x 35A valt onder zwaardere capactiteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
[...]

Wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar het lijkt mij bijzonder sterk dat jij 1fase 40A hebt.
Waarschijnlijk staat dat op je hoofdschakelaar, maar dat is wat anders. Ga er vanuit dat je 1fase hebt en 35A bent afgezekerd.

Nagenoeg ieder huis heeft idd een 3 fase aansluiting, waarvan 1 of 3 fases zijn benut.
Alleen wat zwaardere afnemers, met bijvoorbeeld een bedrijfje aan huis kunnen 3x 35A aanvragen.
Hoger dan 35A is volgens mij echt een uitzondering

3x25A aansluiting kost mij trouwens 186euro per jaar, wat een 1 fase aansluiting kost weet ik niet.
Hoe bedoel je per jaar? Ik heb voor de inductie een bedrag neer moeten leggen om 3*25 aan te sluiten, maar per jaar???? Waar komt dat vandaan?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat is vastrecht/capaciteitstarief voor de aansluiting via de netbeheerder.
maar 3x25 ampere is net zo duur als 1 fase aansluiting voor woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Pfieuw. Dacht dat dat er ook nog bij kwazm bij de inductie

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
wat is je adres
ik wil best elk jaar een nota sturen hoor.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een deurbel en wekkerradio met een verbruik van 5 tot 10 Watt, hebben jullie dat zelf gemeten, of is dat een fabeltje?

* Dre zijn wekkerradio bevat geen buizen maar transistoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
GioStyle schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:25:
Dat zegt toch niet zoveel. Mijn Ubee modem verbruikt ongeveer 10 watt en wordt loeiwarm. Mijn Draytek router verbruikt 8,5 watt en wordt amper warm.
Bij zulke apparaten is het vrij simpel: alle energie wordt omgezet in warmte, dus dat kan je voelen. Natuurlijk hangt het ook af van het formaat en ventilatiegaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RemcoDelft schreef op zondag 16 februari 2014 @ 08:55:
[...]

Bij zulke apparaten is het vrij simpel: alle energie wordt omgezet in warmte, dus dat kan je voelen. Natuurlijk hangt het ook af van het formaat en ventilatiegaten.
Maar wat jij beweert klopt niet. Jij zegt in feite hoe meer een apparaat verbruikt hoe warmer het apparaat wordt. In mijn voorbeeld komt het omdat de Ubee modem slechte (lees: geen) ventilatie heeft en de Draytek een groter koelblok. Ander voorbeeld: voorheen had ik een pc met een Noctua NH-D14 cpu koeler. i5 3570K@4.5Ghz en het koelblok werd nog niet eens lauwtjes, terwijl de processor 100 watt slurpte. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:38

Seafarer

XXX

Dre schreef op zondag 16 februari 2014 @ 08:35:
Een deurbel en wekkerradio met een verbruik van 5 tot 10 Watt, hebben jullie dat zelf gemeten, of is dat een fabeltje?

* Dre zijn wekkerradio bevat geen buizen maar transistoren.
Wekker van de waf met ingebouwde hatseflats voor de iphone.

4 watt continue, gemeten met plugwise.

Maar geen buizen kunnen vinden. :+

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Even om spraakverwarringen te voorkomen n.a.v. de opmerking over transistoren:
Wie begint er nou in vredesnaam over buizen (de voorlopers van de transistor)? Veel jongeren weten denk ik niet eens meer wat dit zijn, die dingen worden al sinds de jaren '60 niet meer toegepast. Niet meer in radio en tv en helemaal niet in wekkers e.d. Naar alle waarschijnlijkheid wordt door degene die dit aanroert de display bedoeld en dat is heel wat anders. Tegenwoordig bevatten deze apparaten bijna uitsluitend lcd-schermpjes, maar voorheen waren dit LED-displays Uiteraard gebruiken die wat meer energie en een ietwat ouder exemplaar kan hier mee uitgerust zijn.
Nog veel eerder waren dit displays met kleine buisjes met 10 gloeidraden (0 t/m 9), maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die worden bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:21

Croga

The Unreasonable Man

GioStyle schreef op zondag 16 februari 2014 @ 11:02:
Maar wat jij beweert klopt niet. Jij zegt in feite hoe meer een apparaat verbruikt hoe warmer het apparaat wordt. In mijn voorbeeld komt het omdat de Ubee modem slechte (lees: geen) ventilatie heeft en de Draytek een groter koelblok. Ander voorbeeld: voorheen had ik een pc met een Noctua NH-D14 cpu koeler. i5 3570K@4.5Ghz en het koelblok werd nog niet eens lauwtjes, terwijl de processor 100 watt slurpte. :9
Ten eerste slurpte die processor geen 100 watt. Die processor slurpt bij 100% load op alle cores mischien 100 watt. Normaal gebruik zal eerder richting de 30 watt gaan.
Ten tweede is dat koelblok er voor bedoelt om zo snel mogelijk warmte af te voeren. De hitte wordt wel gegenereerd maar wordt bijna net zo snel weer aan de luch af gegeven.

Alle energieopname van deze apparaten wordt in hitte omgezet. Dat betekend niet persé dat het apparaat ook warm wordt. Het betekend wel dat als je twee apparaten hebt met een verschillende opname maar gelijke afgifte, je kunt stellen dat het apparaat met hogere opname warmer wordt. Iets met "All things being equal" enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Croga schreef op zondag 16 februari 2014 @ 12:51:
[...]

Ten eerste slurpte die processor geen 100 watt. Die processor slurpt bij 100% load op alle cores mischien 100 watt. Normaal gebruik zal eerder richting de 30 watt gaan.
Ten tweede is dat koelblok er voor bedoelt om zo snel mogelijk warmte af te voeren. De hitte wordt wel gegenereerd maar wordt bijna net zo snel weer aan de luch af gegeven.

Alle energieopname van deze apparaten wordt in hitte omgezet. Dat betekend niet persé dat het apparaat ook warm wordt. Het betekend wel dat als je twee apparaten hebt met een verschillende opname maar gelijke afgifte, je kunt stellen dat het apparaat met hogere opname warmer wordt. Iets met "All things being equal" enzo.
Ja, en idle vebruikte de processor <2 watt.

Dat is precies mijn punt. Je kan niet zomaar aan apparaten voelen en zeggen: "oh die wordt warmer dus die verbruikt ook meer" of juist andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Techneut schreef op zondag 16 februari 2014 @ 12:42:
Even om spraakverwarringen te voorkomen n.a.v. de opmerking over transistoren:
Wie begint er nou in vredesnaam over buizen (de voorlopers van de transistor)? Veel jongeren weten denk ik niet eens meer wat dit zijn, die dingen worden al sinds de jaren '60 niet meer toegepast.
Volgens mij ben je niet echt op de hoogte van buizen, er worden nog altijd apparaten met buizen gemaakt, met name voor audiofielen die dat prettig vinden klinken.
Sterker nog, er bestaan zelfs docks met een buizen eindtrapje erin!
De Chinezen doen daar behoorlijk in mee, niets wat geld oplevert is ze te gek >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Weet ik,daar ben ik heel goed mee op de hoogte. Maar het is wel een sterke minderheid. En je blijft in de meest uiteenlopende gebieden liefhebbers van oudere technieken houden, ongeacht of ze gelijk hebben of niet. Geen discussie daarover, het woorddeel -fielen zegt meer dan genoeg en over smaak valt niet te twisten. Niettemin, je hebt op zich wel gelijk.

Maar elektronenbuizen zijn wel enorme stroomvreters en ik denk dat je dan niet meer spreekt over een verbruik van "slechts" 4 W maar over een stevig veelvoud er van. Dus nogmaals, ik kan me moeilijk voorstellen dat dit in deze discussie is bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik bedoelde te zeggen dat een dergelijk verbruik van 5 tot 10 Watt idioot hoog is. Ik kan me haast niet voorstellen dat er transistor ( :+ ) wekkers zijn die dat verbruiken. Zelfde voor deurbellen. Maar nu ik 4 Watt lees in dit topic voor een wekker kunnen fabrikanten het blijkbaar toch voor elkaar krijgen... En wij als argeloze consumenten braaf blijven kopen, accepteren en slikken.

[offtopic]
Wat betreft generatie kloof nog een leuke:

Link

Leg dat maar eens uit aan een 13 jarige ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Lijkt een beetje op een geheugenkaartje .... :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:59
Dat hoef je die dertienjarige niet uit te leggen, dat legt hij aan jou wel uit... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:00

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:55:
Lijkt een beetje op een geheugenkaartje .... :+
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-lS0ChqGCuow/Ut10Wa-5E4I/AAAAAAAAVHo/T49ucUsjP6M/s506-no/16.01.14+-+1.jpg
https://plus.google.com/p...oid=104524723190667662655

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 16-02-2014 16:05 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:51
LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Rookmelders vallen ook in de categorie energieslurpers.

De in nieuwbouw gemonteerde standaard rookmelders zijn lichtnet gekoppeld.
Stroomopname is 7W continu.
In een gemiddeld woonhuis hangen 3 rookmelders, 1 per verdieping.
Levensduur is 10 jaar, dan moet je ze vervangen.

Stroomkosten over de levensduur: 24u x 7W x 365dagen x 10 jr. = 613 kWh x € 0,23 is € 141, -
Tel daarbij op dat je elke 2 jaar de back-up 9V. blokbatterij moet vervangen a € 3, - p/st. = € 15, -
Totaalkosten voor een woonhuis met 3 rookmelders over de levensduur zijn dan € 459, -

Ik heb de rookmelders meteen na oplevering van ons woonhuis vorig jaar vervangen voor deze:

http://www.hemmink.nl/ele...evoede_melders/ei600serie

Deze zijn voorzien van een litiumbatterij die 10 jaar meegaat (dus de gehele levensduur), en koppelbaar.
Deze heb ik via een duitse webshop besteld voor € 28,50 per stuk (in Nederland durven ze er € 43, - voor te vragen)

Besparing op 10 jaar is dus € 373,50.

Het enige nadeel van deze rookmelders is, dat ze 2 koppeldraden nodig hebben ipv 1 draad.
Destijds heb ik door de installateur meteen 2 draden laten trekken.
Was overigens zonder meerprijs, nadat ik hem bovenstaande berekening had laten zien... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:29
Dat is wel idioot veel voor een rookmelder.

Ik zou ook echt niet weten waarom een rookmelder zoveel zou moeten trekken.
Tenzij het ook een CO-meter is oid. Want voor CO-meting moet je de sensor een beetje verwarmen en weer laten afkoelen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Limojo: hoe is dat gemeten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
Gecombineerde rook- en CO melders bestaan niet, zou ook weinig zin hebben aangezien een rookmelder zo hoog mogelijk moet hangen (aan het plafond) en een CO-meter juist zo laag mogelijk (op vloerniveau).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dus deze hangt niet bij mij op de overloop? ;)
Op dezelfde verdieping als de slaapkamers, onder de CV ketel (het enige verbrandingsapparaat in huis) en hoog genoeg dat rook tijdig gedetecteerd wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
kijk, hier wordt ik vrolijk van. na een maand besparen en maatregelen...eindelijk 1 plaatsje up the ladder, naar links dan :)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img713/2497/kkvp.png

_/-\o_

en nu nog verder besparen!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:22
9% minder opbrengst zonnepanelen,
9% meer aardgas gebruik
1% meer elektriciteit

Je bent dus blij met 9% minder water gebruik. Wat heb je daar aangedaan?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
electriciteit kwam van 10% of zo. nu nog maar 1% :)
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img841/9153/d2j0.png

opbrengst zonnepanelen is nog koffiedik kijken. daar is echt niet meer uit te halen met de huidige weersomstandigheden.
meer aardgasverbruik is gebaseerd op 2 meterstanden in 2013 versus dagelijkse monitoring in 2014. dus ook daar is het beetje koffiedik kijken. is overigens ook nog wel verklaarbaar met iemand die 2 maanden dagelijks de kachel aanzet overdag versus nagenoeg nooit in 2013.

dus ja...ik ben daar wel tevreden over :)

en wat ik aan water heb gedaan? vooral minder lang douchen...elke besparing is er 1...gas is daar nl de kostbaarste besparing :X

overigens is gas besparen zeer moeilijk zonder comfort in te leveren.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
fabstar81 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:01:
electriciteit kwam van 10% of zo. nu nog maar 1% :)
Wat een mega energieverbruik! Dan snap ik dat je blij bent met een procent er af!
Wat is er veranderd van de de 21ste dat je energie verbruik is verminderd?

Heb je een zonnebank? :D

[ Voor 4% gewijzigd door utbone op 18-02-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 16:57
Proton_ schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:54:
Dus deze hangt niet bij mij op de overloop? ;)
Op dezelfde verdieping als de slaapkamers, onder de CV ketel (het enige verbrandingsapparaat in huis) en hoog genoeg dat rook tijdig gedetecteerd wordt.
Wist dat idd ook niet van die netgekoppelde melders, 7w continu verbruik :/
Heb zelf op elke verdieping een simpele ELRO rookmelder opgehangen hierin een lithium batterij gedaan. (zijn al te koop vanaf €4,50 per stuk merk; Varta op MP).
Op het etiket van de rookmelders staat vaak een merk batterij vermeld welke je gebruiken mag, bv alleen alkaline van het merk X, dit is absolute onzin, lithium mag hier ook in. Dit is geverifieerd bij de leveranciers en hebben dit uiteraard per mail aan ons bevestigd.

Een combinatie melder is echt niet aan te raden idd. Ze bestaan wel. Je kunt maar 1 functie tegenlijk gebruiken. OF hoog hangen> rookmelder. OF laag hangen CO melder. Iets er tussen in bestaat niet.
Werk zelf binnen de brandweer en geven onze cursisten mee dit NIET te gebruiken. Als men er 1 heeft dan wel op de manier zoals ik eerder heb vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
utbone schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:05:
[...]

Wat een mega energieverbruik! Dan snap ik dat je blij bent met een procent er af!
Wat is er veranderd van de de 21ste dat je energie verbruik is verminderd?

Heb je een zonnebank? :D
server a 100 watt vervangen door laptop a 40 watt
laptop 40 watt vervangen door rpi a 4 watt
pompschakelaar vloerverwarming stand 3 a 75 watt 24/7 -> pompschakelaar geinstalleerd stand 1 35 watt op warmtevraag
standby killer voor AV hoek, geschat op 20 watt besparing (standby verbruik volgens manual = 0,5 watt als alle opties UIT zijn)
mechanische ventilatie uitgeschakeld a 35 watt 24/7
aantal (spaar-)lampen vervangen door LED.

ja, we hebben zonnebank. die we overigens niet bijzonder vaak gebruiken. gisteren voor het eerst sinds maand of 6. en als we hem periode wel gebruiken, misschien 1 keer in de week.
6 lampen a 100 watt = 600 watt per uur. 30 minuten (?) = 300 watt per week. * 25 weken (redden we nooit) = 7,5 kWh. daar zit het hem niet in...

[ Voor 42% gewijzigd door fabstar81 op 18-02-2014 15:34 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
fabstar81 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:30:
[...]

server a 100 watt vervangen door laptop a 40 watt
laptop 40 watt vervangen door rpi a 4 watt
pompschakelaar vloerverwarming stand 3 a 75 watt 24/7 -> pompschakelaar geinstalleerd stand 1 35 watt op warmtevraag
standby killer voor AV hoek, geschat op 20 watt besparing (standby verbruik volgens manual = 0,5 watt als alle opties UIT zijn)
mechanische ventilatie uitgeschakeld a 35 watt 24/7
aantal (spaar-)lampen vervangen door LED.

ja, we hebben zonnebank. die we overigens niet bijzonder vaak gebruiken. gisteren voor het eerst sinds maand of 6. en als we hem periode wel gebruiken, misschien 1 keer in de week.
6 lampen a 100 watt = 600 watt per uur. 30 minuten (?) = 300 watt per week. * 25 weken (redden we nooit) = 7,5 kWh. daar zit het hem niet in...
Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-06 07:56
ventilatie zou ik niet totaal uit zetten, zoek anders een model met een zuinge gelijkstroom motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hoezo dan?
Wat is er dan mis mee op gewoon alle ventilatie luiken open te zetten en huis af en toe te luchten?
Ik vind die mechanische afzuiging ook grote onzin, helemaal als je maar alleen in een woning woont en zorgt er ook voor dat je op de tocht zit.

Over klein gebruikers, als bijv de standby verbruik van wasmachine wil meten. Zet hem eens in een stekkerblok met daarop een watt meter. En steek dan een transformator bij stekkerblok in en kijk wat het met verbruik doet.
Dit venoneem noemen ze schijnvermogen. Veel apparaten hebben een capacitieve effect of een inductieve effect. Hier door lijken ze meer te verbruiken dan in werkelijk doordat de meeste watt meters hier niet goed mee overweg kunnen. Dit probleem treed voornamelijk op bij klein verbruikers.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 18-02-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
pielle007 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:29:
[...]

Wist dat idd ook niet van die netgekoppelde melders, 7w continu verbruik :/
Heb zelf op elke verdieping een simpele ELRO rookmelder opgehangen hierin een lithium batterij gedaan. (zijn al te koop vanaf €4,50 per stuk merk; Varta op MP).
Op het etiket van de rookmelders staat vaak een merk batterij vermeld welke je gebruiken mag, bv alleen alkaline van het merk X, dit is absolute onzin, lithium mag hier ook in. Dit is geverifieerd bij de leveranciers en hebben dit uiteraard per mail aan ons bevestigd.
[...]
Tuurlijk zullen lithium cellen prima werken. Volgens mij is alleen de spanning een fractie anders, maar dat zal het probleem niet zijn.
Er is alleen wel een ander aspect waarom lithium cellen in een rookmelder misschien niet handig zijn... In geval van brand/hitte zouden ze in de fik kunnen vliegen en dan heel erg intensief branden.
Beetje vervelend als dat boven je hoofd fikt als je net probeert te ontsnappen.
Maar dat is dan ook het enige argument wat ik zo snel kan verzinnen waarom lithium-cellen in een brandmelder misschien niet handig zouden kunnen zijn. (nooit eerder over nagedacht)

En heb je bij het meten van de netgevoede melders met een meter gemeten die de cos-phi snapt? Anders heb je misschien de VA gemeten en dat kan nogal wat afwijken bij beroerde belasting.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 21:05:
...........
Over klein gebruikers, als bijv de standby verbruik van wasmachine wil meten. Zet hem eens in een stekkerblok met daarop een watt meter. En steek dan een transformator bij stekkerblok in en kijk wat het met verbruik doet.
Dit venoneem noemen ze schijnvermogen. Veel apparaten hebben een capacitieve effect of een inductieve effect. Hier door lijken ze meer te verbruiken dan in werkelijk doordat de meeste watt meters hier niet goed mee overweg kunnen. Dit probleem treed voornamelijk op bij klein verbruikers.
De strekking van deze beschrijving van het fenomeen is op zich wel goed, echter een paar puntjes. Wat je noemt "de meeste watt meters, dat zijn geen wattmeters, maar prullaria met de pretentie van wattmeters, hooguit goed voor het meten van gloeilampen, maar verder goed voor de stort. Helaas zijn lang niet alle "stopcontactmetertjes" goed. Echte professionele wattmeters meten dit alles gewoon correct en de wat geavanceerder types kunnen ook blindvermogen meten. Als je bij dat denkbeeldige proefje een echte wattmeter zou nemen, zie je na dat bijplaatsen van die transformator dan ook bijna niets. Bij een gewone beltrafo een toename van slechts ongeveer 1 W (schijnbaar vermogen, hier niet echt relevant, al gauw het vijfvoudige).

En inderdaad worden deze waarden bij grootverbruikers apart gemeten omdat de hogere stromen bij veel blindvermogen een grotere last vormen voor de distributiekabels.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 18-02-2014 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 21:51:
[...]

Tuurlijk zullen lithium cellen prima werken. Volgens mij is alleen de spanning een fractie anders, maar dat zal het probleem niet zijn.
Er is alleen wel een ander aspect waarom lithium cellen in een rookmelder misschien niet handig zijn... In geval van brand/hitte zouden ze in de fik kunnen vliegen en dan heel erg intensief branden.
Beetje vervelend als dat boven je hoofd fikt als je net probeert te ontsnappen.
Maar dat is dan ook het enige argument wat ik zo snel kan verzinnen waarom lithium-cellen in een brandmelder misschien niet handig zouden kunnen zijn. (nooit eerder over nagedacht)

En heb je bij het meten van de netgevoede melders met een meter gemeten die de cos-phi snapt? Anders heb je misschien de VA gemeten en dat kan nogal wat afwijken bij beroerde belasting.
Tegen de tijd dat een rookmelder hevig fikkend naar beneden valt hoef je niet meer te vluchten.
Je bent dan waarschijnlijk al even dood :P

CO melders zijn sowieso zeer onbetrouwbaar. Op het werk eens een test gedaan met een plastic zak vol verschillende CO melders. De zak heel langzaam vol laten lopen met ijkgas (500ppm CO)
Dit ijkgas gebruiken wij om rookgas analyse apparatuur te controleren.
Er ging tot onze verbazing niet 1 CO melder af, de waardes in de zak waren al lang en breed dodelijk.

De CO melder die ik dagelijks bij mij droeg ter waarschuwing koste dan ook ruim €1000
Die gilde het al een poos uit de rest in de zak deed niets :X
Niet zo vreemd dat een gamma ding gewoon troep is.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 18-02-2014 23:43 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Oxellaar schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 23:39:
[...]

Tegen de tijd dat een rookmelder hevig fikkend naar beneden valt hoef je niet meer te vluchten.
Is het niet zo dat een rookmelder juist op een punt hangt waar rookgassen naar toe gaan en dus de warmte ook?
Ik kan me zo voorstellen dat het plaatselijk veel warmer kan worden.
CO melders zijn sowieso zeer onbetrouwbaar. Op het werk eens een test gedaan met een plastic zak vol verschillende CO melders. De zak heel langzaam vol laten lopen met ijkgas (500ppm CO)
Er ging tot onze verbazing niet 1 CO melder af, de waardes in de zak waren al lang en breed dodelijk.

De CO melder die ik dagelijks bij mij droeg ter waarschuwing koste dan ook ruim €1000
je zou toch een keurmerk verwachten voor dat soort meters. en dus ook een kwaliteitseis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hetzelfde keurmerk als bij blusdekens? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
LPCB, NFPA en noem het maar op. Alle keurmerken waren aanwezig. Waren gewoon de bekende First alert en alecto CO melders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Afgezien van die 500 ppm CO, was de rest van de samenstelling van het gas gelijk aan dat van lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Hoezo dan?
Wat is er dan mis mee op gewoon alle ventilatie luiken open te zetten en huis af en toe te luchten?
Ik vind die mechanische afzuiging ook grote onzin, helemaal als je maar alleen in een woning woont en zorgt er ook voor dat je op de tocht zit.

hier ben ik het mee eens. bovendien komt de mechanische ventilatie bij ons alléén maar uit in de badkamer, waar een kantelraam 24/7 open staat, soms op tochtstand maar altijd open. de ventilatie naar de woonkamer hebben we met verhuizen dicht gesmeerd. zetten de pui wel open, daarnaast zitten er twee roosters in de pui en zijn we niet bang voor frisse wind door het huis.

wasmmachine bij ons verbruikt niks. uit is echt uit. vaatwasser kom ik achter heeft wel 4 watt aan standby verbuik. ik denk dat onze besparing hooguit op de tweede vriezer zit (tweede koelkast is al uit), de quooker (die gaat nooit weg! _/-\o_ ) en de droger...o, en misschien de laptop accu van mijn vrouw die 24/7 in stopcontact zit.

al het witgoed is al A++(+) dus daar valt ook niks meer te halen... :|

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:16

StarWing

Huh ?!?

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het gebruik van een warmtepompboiler in een koude onverwarmde ruimte ?
Ik kan hier bar weinig van vinden op het internet.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Na een aantal makkelijke oplossingen (tijdschakelaars, ledlampen, ongebruikte adapters, enzo) ben ik nu de rest in kaart aan het brengen met een goedkope energiemeter. Ik ben me ervan bewust dat zo'n ding onbetrouwbaar is, maar het gaat me puur om een ruw plaatje.

Tot nu toe ging het goed, kleine dingen zoals de (gelijkstroom) centrale afzuiging, CV-ketel, wasmachine, vrieskastje, tv-hoek. Bij allemaal klopte de metingen redelijk met de schattingen.

Afgelopen nacht heb ik de meter tussen de vaatwasser gezet. De vaatwasser draait namelijk 's nachts.
De meter ging keurig aan, de vaatwasser kreeg spanning (en weer niet toen ik de stekker ter controle weer even verwijderde). Maar...
Na een wasprogramma staat het aantal kWh nog op 0,00! En als ik hem "live" aan zet is de stroom en vermogen ook nog 0,00. :?
Ter controle daarna de koelkast erop, deur open en 25W op de meter (deur-lampje aan). 8)7 De meter is dus niet stuk.

Iemand enig idee wat ik mis?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 22:10
Hoezo dan?
.....
daarom hier de mechanische ventilatie (itho ecofan2) met een CO2-sensor in de woonkamer uitgerust: bij aankomst snort ie over tijd langzaam op, en bij vertrekken ventileert ie na en stopt dan :)
Doorsnee nieuwbouw is te goed geisoleerd om maar met alleen de dauerluf/luchtroostertjes te ventileren.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
sjimmie schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:22:
Na een aantal makkelijke oplossingen (tijdschakelaars, ledlampen, ongebruikte adapters, enzo) ben ik nu de rest in kaart aan het brengen met een goedkope energiemeter. Ik ben me ervan bewust dat zo'n ding onbetrouwbaar is, maar het gaat me puur om een ruw plaatje.

Tot nu toe ging het goed, kleine dingen zoals de (gelijkstroom) centrale afzuiging, CV-ketel, wasmachine, vrieskastje, tv-hoek. Bij allemaal klopte de metingen redelijk met de schattingen.

Afgelopen nacht heb ik de meter tussen de vaatwasser gezet. De vaatwasser draait namelijk 's nachts.
De meter ging keurig aan, de vaatwasser kreeg spanning (en weer niet toen ik de stekker ter controle weer even verwijderde). Maar...
Na een wasprogramma staat het aantal kWh nog op 0,00! En als ik hem "live" aan zet is de stroom en vermogen ook nog 0,00. :?
Ter controle daarna de koelkast erop, deur open en 25W op de meter (deur-lampje aan). 8)7 De meter is dus niet stuk.

Heel absurde gedachte misschien. Je hebt daarna succesvol andere dingen gemeten, dus je meter is inderdaad niet stuk. Toch blijft de meter op nul staan, op alle fronten. Mijn voorzichtige veronderstelling: Heb je die vaatwasser wel echt gemeten? Ik bedoel, stel dat hij op een dubbel stopcontact zit waarop ook iets ander is aangesloten dat op dat moment staat uitgeschakeld is. En je hebt per ongeluk die te pakken? Uitgesloten misschien, maar ik opper die mogelijkheid toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-06 17:14
NielsTn schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:53:
[...]

daarom hier de mechanische ventilatie (itho ecofan2) met een CO2-sensor in de woonkamer uitgerust: bij aankomst snort ie over tijd langzaam op, en bij vertrekken ventileert ie na en stopt dan :)
Doorsnee nieuwbouw is te goed geisoleerd om maar met alleen de dauerluf/luchtroostertjes te ventileren.
Bovendien kan je met de MV ook de warmte terugwinnen (balansventilatie met WTW), met een open raam of rooster kan dat doorgaans niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Techneut schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:02:
[...]
stel dat hij op een dubbel stopcontact zit waarop ook iets ander is aangesloten dat op dat moment staat uitgeschakeld is. En je hebt per ongeluk die te pakken? Uitgesloten misschien, maar ik opper die mogelijkheid toch.
Je bracht me even aan het twijfelen. Er zitten daar naast de vaatwasser ook een koelkast en een lampje aangesloten.
Maar de beoogde stekker van de vaatwasser had ik rechtstreeks in de meter gestoken en toen ik die er ter controle uittrok met de vaatwasser aan, viel de vaatwasser uit. 100% zeker dat in ieder geval de vaatwasser achter die stekker zit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
sjimmie schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:22:

Misschien mis je niets maar was de meter even "vastgelopen" en tijdens het verplaatsen van de meter naar de koelkast de meter gereset is.

probeer het gewoon eens nog een keer. :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Speedfightserv schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:36:
probeer het gewoon eens nog een keer. :)
Ik vrees inderdaad dat dat de enige optie is.
Na die gekke ervaring begon ik aan mijzelf/de meter te twijfelen, dus ik wilde toch maar even vragen of iemand even mee wilde denken.

Overigens best nuttig om alles eens in een xls te zetten, dat geeft heeeul veeeul inzicht!
(ook die dingen waarop je eigenlijk niet kan/wil besparen)
Ik zie nu in ieder geval wat nu onze grootverbruikers zijn, evenals wat zulke pietluttige dingen geworden zijn dat het niet meer loont om daarop verder te focussen.
Zo blijken de centrale afzuiging en het strijkijzer maar 15kWh per jaar te gebruiken, daar ga ik dus niet verder naar kijken. De vriezer op zolder gebruikt wel 150kWh, maar die wil vrouwlief echt niet kwijt.

Iedere lamp die langer dan "even" brandt is LED geworden.
Een aantal sluipverbruikers hebben nu een harde schakelaar of tijdschakelaar gekregen.
Oja, en die "handige" 2000W UPS gaat op marktplaats! (onbelast nog dik 40W continu)

Grappig was dat mijn vrouw het idee opperde om het doorgebrande lampje in de oven meteen maar te vervangen door een LED lampje, maar dat leek me niet zo'n goed idee... Maar daaruit blijkt wel dat ze het ook wel leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb de OP bijgwerkt met Eenheden, hoeveelheden en definities. Nog meer ideeën voor de OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
sjimmie schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:57:
[...]

Grappig was dat mijn vrouw het idee opperde om het doorgebrande lampje in de oven meteen maar te vervangen door een LED lampje, maar dat leek me niet zo'n goed idee...
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Grappig was dat mijn vrouw het idee opperde om het doorgebrande lampje in de oven meteen maar te vervangen door een LED lampje, maar dat leek me niet zo'n goed idee... Maar daaruit blijkt wel dat ze het ook wel leuk vindt.
zo zit ik nog steeds met die kleine halogeen G nog wat. die kleine mini kerstlampjes. daar heb ik er 12 van in mijn woonkamer hangen verdeeld over 2 plafonieres. daar gaan er regelmatig paar van kapot, dus goede tijd om te vervangen.

alleen waar vind ik die in LED? al bij dx.com gekeken, maar echt veel soorten heb je niet. bovendien niet in geel licht of WW. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
fabstar81 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:32:
[...]
zo zit ik nog steeds met die kleine halogeen G nog wat.

alleen waar vind ik die in LED?
Waar je ze niet verwacht, bij de Action zag ik wat G-nogwat lampjes.
Om precies te zijn G9 fitting, 20mm diameter, 58mm lang (volgens mij incl pootjes).
2.6Watt, 240V, 230 lumen, 3000K. Kosten 4,95/st.
(3000K is volgens mij geen WW)
Ik had toevallig een foto van die specs gemaakt om te onthouden voor een eventuele vervanging hier.
Nog geeeeeen idee of het wat is, vermoedelijk niet heel veel licht en tamelijk koude lichtkleur.
Ze waren wel kleiner dan wat ik een poosje geleden bij dx en lightinthebox vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]
Na die gekke ervaring begon ik aan mijzelf/de meter te twijfelen...
Oh boy... Ik moet nu opbiechten.
Het bleek TOCH de verkeerde stekker. Maar waarom dacht ik dan tijdens de controle dat ik de goede had? Omdat het lampje op de vaatwasser langzaam knipperde en ik keek blijkbaar te kort waardoor ik dácht dat ie uit was toen ik die ene stekker eruit haalde. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Oja, en die "handige" 2000W UPS gaat op marktplaats! (onbelast nog dik 40W continu)
[..]
Ik heb een APC Back-UPS CS500 en die gebruikt maar 4W :) (Als accu vol is natuurlijk, anders wel wat meer). Gemeten met zo'n Cresta RCE-1106, welke vrij betrouwbaar was dacht ik.

En lampje in je oven vervangen voor LED zou ik niet doen. Lampje voor in je oven is een speciaal hittebestendig model. En ook zet het niet echt zoden aan de dijk, hoe vaak / lang heb je je oven aanstaan.... Gaat lang duren voor dat een LED lamp uit kan dan ;)
fabstar81 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:32:
[...]

zo zit ik nog steeds met die kleine halogeen G nog wat. die kleine mini kerstlampjes. daar heb ik er 12 van in mijn woonkamer hangen verdeeld over 2 plafonieres. daar gaan er regelmatig paar van kapot, dus goede tijd om te vervangen.

alleen waar vind ik die in LED? al bij dx.com gekeken, maar echt veel soorten heb je niet. bovendien niet in geel licht of WW. 8)7
Zijn het 12V lampjes (G4 fitting), of 230V (G9) ?

Voor de 230V variant werkt deze wel prima: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40240499/ mooie lichtkleur
12V variant heeft Action volgens mij (eurootje of 4 a 5), maar geen ervaring mee.

Zie ook fittingen overzicht: http://media.conrad.nl/in...ttingen/images/header.jpg
En hier nog maar eens weer het overzicht van wat IKEA te bieden heeft aan LED lampen: http://www.ikea.com/nl/nl...tments/living_room/20514/ (had ik al gezegd dat ik fan ben van de IKEA LED-lampen O-) ?)

Wel opletten dat als het 12V lampjes zijn, je de trafo misschien moet vervangen. Als er een elektronische trafo in zit heb je kans dat je je LED lampjes sloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mijn ervaring is dat 12V LED-lampjes in bestaande armatuur eigenlijk altijd problemen geeft.
Ofwel het is te krap, of de trafo kan het lage vermogen niet goed aan (en dus brommen, periodiek uitvallen, flikkering of te hoge spanning), of ze worden toch te warm en gaan dus niet lang mee.
Daarnaast hebben sommige armaturen ook een bepaalde coating in de behuizing zitten die een mooie gelige kleur geeft bij halogeen, maar bij LED ineens groen-achtig licht geeft.

* TD-er is voorstander van de 230V LED's van de Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
weebl15 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:50:
Afgezien van die 500 ppm CO, was de rest van de samenstelling van het gas gelijk aan dat van lucht?
Ja alleen zit er geen zuurstof in het ijkgas, N2 en CO. Er zat natuurlijk wel zuurstof in de plastic zak
Maar dat moet voor de werking van een CO melder niet uitmaken, bij het vrijkomen van CO uit een brakke keukengeiser veranderd de samenstelling van de omgevingslucht ook.
TD-er schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:00:
Mijn ervaring is dat 12V LED-lampjes in bestaande armatuur eigenlijk altijd problemen geeft.
Ofwel het is te krap, of de trafo kan het lage vermogen niet goed aan (en dus brommen, periodiek uitvallen, flikkering of te hoge spanning), of ze worden toch te warm en gaan dus niet lang mee.
Daarnaast hebben sommige armaturen ook een bepaalde coating in de behuizing zitten die een mooie gelige kleur geeft bij halogeen, maar bij LED ineens groen-achtig licht geeft.

* TD-er is voorstander van de 230V LED's van de Ikea.
Vage veranderende kleuren komt gewoon door een slechte, vaak te lage CRI.
Heb de drie 12volt 20watt MR11 halogeenspots in de badkamer verwisseld voor Philips Masterled 4W.
Zitten er al ruim een jaar in, geen geflikker, gebrom of wat dan ook.
tvt van ruim 5 jaar neem ik op de koop toe, wilde van de pieken af in mijn verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Oxellaar schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:23:
[...]

Vage veranderende kleuren komt gewoon door een slechte, vaak te lage CRI.
Heb de drie 12volt 20watt MR11 halogeenspots in de badkamer verwisseld voor Philips Masterled 4W.
Zitten er al ruim een jaar in, geen geflikker, gebrom of wat dan ook.
tvt van ruim 5 jaar neem ik op de koop toe, wilde van de pieken af in mijn verbruik :+
@lage CRI: klopt. Maar dat is wel het grootste deel van de verkrijgbare 12V LEDs.
en als je veel verbruik hebt van de badkamerverlichting, vrees ik dat je niet alleen veel elektra-verbruik had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:56
[...]

Dat is helemaal niet sterk. Met ouderwetse hoofdzekeringen (smeltpatronen) is 1 fase meestal 1x35A. Heb je een nieuwere aansluiting met automaten ipv smeltpatronen dan is het meestal 1x40A. Dat zal het wel zijn in een woning van 2005...

Op 1x40A kun je ook prima op inductie koken trouwens. 2x16A kookgroep op dezelfde fase. Je houdt dan alleen niet zo gek veel over voor andere dingen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
[...]

500 ppm dodelijk ??

Iets klopt er niet in je gebruik van eenheden.

CO2 waarde buitenlucht is ongeveer 400 ppm.
CO2 waarde ventilatielucht hygienische grenswaarde is 1200 ppm.

Pas bij CO2 waardes boven 1% = 10.000 ppm ontstaat er gevaar voor de gezondheid.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Er zit een verschil in CO en CO2 (koolmonixide en kooldioxide)
SpiceWorm schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:26:
Ik heb de OP bijgwerkt met Eenheden, hoeveelheden en definities. Nog meer ideeën voor de OP?
Er komen veel vragen voorbij over verkeerd werkende meters, misschien een instructie over hoe je deze kan controleren (alles uit>0, controleer de meter per groep, meet met een warmte-element het aantal rondjes zodat je ziet dat hij goed werkt.)

Was weer even geleden dat ik die gelezen had, het is een stuk netter geworden daar aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Limojo schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:36:
[...]

500 ppm dodelijk ??

Iets klopt er niet in je gebruik van eenheden.

CO2 waarde buitenlucht is ongeveer 400 ppm.
CO2 waarde ventilatielucht hygienische grenswaarde is 1200 ppm.

Pas bij CO2 waardes boven 1% = 10.000 ppm ontstaat er gevaar voor de gezondheid.

;)
CO2....? Wie heeft het hier over CO2? Ik niet in ieder geval
500ppm CO (zonder 2) is dodelijk na ongeveer 2 tot 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Oxellaar schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:20:
[...]

CO2....? Wie heeft het hier over CO2? Ik niet in ieder geval
500ppm CO (zonder 2) is dodelijk na ongeveer 2 tot 3 uur.
Duh... CO verwarren met CO2... waar haal ik het vandaan ?

Ik dacht in ventilatietermen, niet in verbrandingsgassen...

Excusez moi.

Mea Culpa _/-\o_

• fabstar81
sjimmie schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 18:05:
[...]

Om precies te zijn G9 fitting, 20mm diameter, 58mm lang (volgens mij incl pootjes).
Ik had toevallig een foto van die specs gemaakt om te onthouden voor een eventuele vervanging hier.
Nog geeeeeen idee of het wat is, vermoedelijk niet heel veel licht en tamelijk koude lichtkleur.
Ze waren wel kleiner dan wat ik een poosje geleden bij dx en lightinthebox vond.
bij de action verwacht ik tegenwoordig alles...had die overigens al keertje daar gekocht. maar die waren duurder dan bij de ikea en vielen sneller uit.

zie nu dat ik 2 pakjes van 2 van de ikea in de keukenla heb liggen nog.

130lm
2800 Kelvin
10w
12v
2000h
G4

prijs onbekend...

maar ja, is toch nog 10watt. de oorspronkelijke lampjes die erin zaten zijn 20watt dus toch nog een halvering als ze allemaal zijn vervangen. maar 6*10 is toch nog 60 watt. en dan heb ik twee van zulke lampen |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:57

P_Tingen

omdat het KAN

sjimmie schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 18:05:
[...]

Precies, daar zag ik ze ook twee weken geleden, ook ongeveer die prijs, alleen heb ik lampjes van 80lm:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nz2U5jF.png

Ik heb ze onder de kastjes van mijn aanrecht, maar daar zijn ze niet sterk genoeg eigenlijk. Er hing 20W halogeen. Kan zijn dat ze 2 varianten hebben en dat ik de lichtste daarvan heb, de 230lm versie heb ik niet gezien. De kleur valt me best mee, slechts iets witter dan de halogeenverlichting die eronder hing en voor op een aanrecht maakt het me niet eens zoveel uit.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Techneut
  • Niet online
fabstar81 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 07:48:
[...]

bij de action verwacht ik tegenwoordig alles...had die overigens al keertje daar gekocht. maar die waren duurder dan bij de ikea en vielen sneller uit.

130lm
2800 Kelvin
10w
12v
2000h
G4

prijs onbekend...

maar ja, is toch nog 10watt. de oorspronkelijke lampjes die erin zaten zijn 20watt dus toch nog een halvering als ze allemaal zijn vervangen. maar 6*10 is toch nog 60 watt. en dan heb ik twee van zulke lampen |:(
Vermogen 10 W en lichtopbrengst 130 lm. Dat is dus 13 lm/W, de efficiëntie van de gemiddelde gloeilamp. En dat wordt verkocht als LED? Ook de levensduur van 2000 uur is niet bepaald spectaculair, past eveneens meer bij gloeilampen.

• weebl15
Techneut schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:42:
[...]
Vermogen 10 W en lichtopbrengst 130 lm. Dat is dus 13 lm/W, de efficiëntie van de gemiddelde gloeilamp. En dat wordt verkocht als LED? Ook de levensduur van 2000 uur is niet bepaald spectaculair, past eveneens meer bij gloeilampen.
Dat is gewoon halogeen.

• fabstar81
Techneut schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:42:
[...]
klopt...is gewoon halogeen...

daarom zei ik ook dat ik nog LED's zocht :) moeten wel dimmable zijn trouwens. geen zin om er trafo's tussen te zetten oid. zit dure berker draaidimmer voor met ingebouwde trafo geloof ik a 79 euro per stuk :F

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die dimmer mag dan duur zijn, hij is niet voor leds gemaakt.
Meestal gaat het fout doordat je onder het minimum vermogen komt met leds (die dan gaan knipperen).
Kijk de specs van de dimmer maar eens na.
Op Ebay vind je wel leds die warm wit zijn of dicht in de buurt komen (2800K).
Eigenlijk hoort dit in het led topic :Z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• sjimmie
P_Tingen schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:21:
[...]

Precies, daar zag ik ze ook twee weken geleden, ook ongeveer die prijs, alleen heb ik lampjes van 80lm:
[afbeelding]
Jij noemt hier de G4, de 12V.
Ik noemde de G9, de 230V. (LED met 230 lumen)
Maar je zoekt dus G9 als wat je G-nogwat noemde.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

fabstar81 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 07:48:
[...]

130lm
2800 Kelvin
10w
12v
2000h
G4

prijs onbekend...

Ik heb led in zo'n soort lamp gehad maar gaat niet goed, de trafo in de lamp gaat geluid maken en dimmen kan niet meer, aan is gelijk vol licht. Ik heb ze een tijdje half - half gehad maar is het ook niet.
Dus uiteindelijk maar weer terug naar halogeen maar dan de 5W versie, dat werkt perfect. 13 x 5W nu.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• engelbertus
Xander schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:52:
[...]

Dat is helemaal niet sterk. Met ouderwetse hoofdzekeringen (smeltpatronen) is 1 fase meestal 1x35A. Heb je een nieuwere aansluiting met automaten ipv smeltpatronen dan is het meestal 1x40A. Dat zal het wel zijn in een woning van 2005...

Op 1x40A kun je ook prima op inductie koken trouwens. 2x16A kookgroep op dezelfde fase. Je houdt dan alleen niet zo gek veel over voor andere dingen. ;)
dan gaat jou verhaal slechts over de zekering die gebruikt is. niet over welke aansluiting je volgens je contract hebt..... en die kabels trekken zich, net als de zekering niets aan van een contract.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:56
engelbertus schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:15:
[...]

dan gaat jou verhaal slechts over de zekering die gebruikt is. niet over welke aansluiting je volgens je contract hebt..... en die kabels trekken zich, net als de zekering niets aan van een contract.
Huh wat?

Als je 1x40A hebt dan staat dat ook gewoon in je contract. En zeldzaam is het zeker niet.

Als ik even een netbeheerder mag citeren:
De meest voorkomende aansluitcapaciteit voor een standaard woning is 1 x 40 Ampère.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
utbone schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:47:
9% minder opbrengst zonnepanelen,
9% meer aardgas gebruik
1% meer elektriciteit

Je bent dus blij met 9% minder water gebruik. Wat heb je daar aangedaan?
zo snel kan het gaan:
18 februari:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img713/2497/kkvp.png

21 februari:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img703/7748/wbp0.png

:)F oOo *O*

vooral gas ben ik blij mee. lijken niet op comfort in te leveren maar toch flink naar beneden!

ook electriciteit...in 1 a 2 maanden een verlaging van 10% boven, naar 2% beneden! ik neem trouwens aan dat dit percentage gebaseerd is op de doelen die je invult in de instellingen. en laat ik die nou net behoorlijk optimistisch hebben ingesteld.

3000 kWh voor 2 personen in tussenhuis. gemiddelde is geloof ik 3200-3500. en laat mijn pv nou 3500 kWh (3150 kWh verwacht) zijn. dat betekent hopelijk in november 2014 neutraal! en vanaf dat moment <+:)

bring me the moneeeeeeeeyyy :Y

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Xander schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:56:
[...]
Huh wat?
Als je 1x40A hebt dan staat dat ook gewoon in je contract. En zeldzaam is het zeker niet.
Voorbeeld uit de praktijk: tot vorige maand had ik nog 1x35A smeltveiligheid, toen zijn de kabels in de straat vervangen en heb ik 1x40A automaat als hoofdzekering (Ferrarismeter is blijven hangen d:)b en mijn contract is niet aangepast en zit er dus 5A naast).

Overigens kook ik keramisch/halogeen en is dat altijd goed gegaan op de 35A smeltveiligheid, ook met tegelijk de oven aan en de waterkoker.

Maar goed; het gaat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Toevallig kwam ik erachter dat er sinds kort 1x6A aansluitingen te krijgen zijn, met een vastrecht van 30 euro per jaar. Dat is een besparing van 200 euro per jaar, mits je ervoor zorgt dat er load balancing plaats vindt. Dat betekent dat je een accu(pakket) en een aansturing moet hebben die ervoor zorgt dat je maximaal 6A (1300W) tegelijk het net op zet. Voordeel is wel dat je dat volcontinu kan doen, mits je aansturing rekening houdt met het weer en de mogelijke opbrengsten van zonnepanelen.

Nu heb ik een appartement, waardoor dit wat lastig te realiseren is. :P Echter, met een aansluiting die normaliter gebruikt wordt op een schip moet dit niet te moeilijk zijn. Hooguit is het nog de vraag in hoeverre dat soort aansluitingen zonnepanelen aankunnen en kunnen regelen, zodat alle beschikbare energie het net op gaat.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Hier zijn inderdaad diverse flexibele oplossingen voor, zoals het Nederlandse Victron:
http://www.victronenergy....Energy-Storage-Hub-NL.pdf

Door de laad/ontlaadverliezen valt dat alleen niet echt meer onder elektriciteit besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Waar, alhoewel het onderliggende idee natuurlijk ook is om de energierekening te verlagen. ;) Als je het kunt realiseren is 200 euro natuurlijk gemakkelijk verdiend. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 30-06 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die 200 euro geef je natuurlijk dubbel en dwars weer uit aan dat systeem dat je energieload moet balancen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:58:
[...]

zo snel kan het gaan:
18 februari:
[afbeelding]

21 februari:
[afbeelding]

:)F oOo *O*

vooral gas ben ik blij mee. lijken niet op comfort in te leveren maar toch flink naar beneden!

ook electriciteit...in 1 a 2 maanden een verlaging van 10% boven, naar 2% beneden! ik neem trouwens aan dat dit percentage gebaseerd is op de doelen die je invult in de instellingen. en laat ik die nou net behoorlijk optimistisch hebben ingesteld.

3000 kWh voor 2 personen in tussenhuis. gemiddelde is geloof ik 3200-3500. en laat mijn pv nou 3500 kWh (3150 kWh verwacht) zijn. dat betekent hopelijk in november 2014 neutraal! en vanaf dat moment <+:)

bring me the moneeeeeeeeyyy :Y
Netjes, maar in de benchmark doe je het niet al te best vergeleken met anderen
Gebruik Energiemanager niet zo heel vaak, net weer even ingevuld... :*)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ue9nV1hplG7tDLDiqy1VgBuO/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Xander schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:56:
[...]

Huh wat?

Als ik even een netbeheerder mag citeren:

[...]
http://www.essent.nl/cont...arieven_netbeheerders.pdf

dus tot 3x25 + tot 1x80 A is hetzelfde tarief, dat de meeste mensen hebben. ik wist hier niets van
dat betekent dus dat je als particulier ook prima een 3x 80 A aansluiting kunt nemen, en zo dus eigenlijk heel erg veel kunt afnemen, en een meterkast vol automaten kunt aansluiten...
ik meende dat het tm 3x25 + tm 1x 35 A ging en dan ben je inclusief gelijktijdigheid en selectiviteit al snel aan een plafond gebonden.

maar ik vermoed dat wanneer je zoveel verbruikt, dat andere kosten weer hoger zijn dan "standaard"

lekker handig dat de netbeheerder tegenwoordig nog maar 1 bedrag int via de leverancier. wordt het wel overzichtelijk van wat je nu precies betaald, en waarvoor.

[ Voor 55% gewijzigd door engelbertus op 22-02-2014 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Oxellaar schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:04:
[...]

Netjes, maar in de benchmark doe je het niet al te best vergeleken met anderen
Gebruik Energiemanager niet zo heel vaak, net weer even ingevuld... :*)
[afbeelding]
Jij hebt een heel ruim doel ingesteld zeker? 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-06 07:56
Uiteindelijk gaat het toch gewoon om het eindbedrag;

water maandbedrag ; 16,42 euro evides
gas/elec maandbedrag ; 63 euro eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

marz01 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 10:16:
Uiteindelijk gaat het toch gewoon om het eindbedrag;

water maandbedrag ; 16,42 euro evides
gas/elec maandbedrag ; 63 euro eneco
Zegt toch niets zonder eindafrekening?

Hier gas/electra 44,- p/m
Water 80,- per half jaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
fabstar81 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 01:58:
[...]

Jij hebt een heel ruim doel ingesteld zeker? 8)7
De benchmark kun je zelf niet beïnvloeden, staat los van je doel. Je vult je woonsituatie in, type huis en aantal personen dus. Ik heb dit juist ingevuld.
Daarna wordt je verbruik vergeleken met anderen in dezelfde situatie. Staat ook bij de benchmark pagina

Verder loopt mijn percentage gasverbruik ongeveer gelijk met mindergas.nl
Verder is een doelstelling eigenlijk onzin, als je doelstelling onhaalbaar is. Beter is het om te kijken naar je besparing tov het verleden.

[ Voor 24% gewijzigd door Oxellaar op 22-02-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
engelbertus schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 00:40:
[...]

http://www.essent.nl/cont...arieven_netbeheerders.pdf

dus tot 3x25 + tot 1x80 A is hetzelfde tarief, dat de meeste mensen hebben. ik wist hier niets van
dat betekent dus dat je als particulier ook prima een 3x 80 A aansluiting kunt nemen, en zo dus eigenlijk heel erg veel kunt afnemen, en een meterkast vol automaten kunt aansluiten...
ik meende dat het tm 3x25 + tm 1x 35 A ging en dan ben je inclusief gelijktijdigheid en selectiviteit al snel aan een plafond gebonden.

maar ik vermoed dat wanneer je zoveel verbruikt, dat andere kosten weer hoger zijn dan "standaard"

lekker handig dat de netbeheerder tegenwoordig nog maar 1 bedrag int via de leverancier. wordt het wel overzichtelijk van wat je nu precies betaald, en waarvoor.
Hmm dat is best wel interessant om te weten, dat ze nu de boel een beetje meer transparant hebben gemaakt.
Zal wel komen omdat de administratie lang niet zo correct bleek te zijn als men altijd dacht en dat menigeen ineens veel moest bijbetalen voor een zwaardere hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
engelbertus schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 00:40:

Tuurlijk kun je 3x80 A nemen, dat is maar €1929/jaar capaciteitstarief ipv €154/jaar bij 3x25 A 8)7

https://www.enexis.nl/con...twerktarieven-e?pageid=44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
bluemoon23 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 15:24:
[...]

Tuurlijk kun je 3x80 A nemen, dat is maar €1929/jaar capaciteitstarief ipv €154/jaar bij 3x25 A 8)7

https://www.enexis.nl/con...twerktarieven-e?pageid=44
Van die link die je zelf aanhaalt:
Aansluitcapaciteit​ > 1x6 t/m 3x25/1x80 Ampère​
Aansluiting​ ​Beheer en instandhouding ​€ 31,10000 ​€ 37,63
​Transport ​Vastrecht transport ​€ 18,0000 ​€ 21,78
​​Capaciteitstarief ​€ 127,5600 ​€ 154,35
​Systeemdiensten ​€ 3,7875 ​€ 4,58
Meterdiensten​ ​ ​€ 19,0000 ​€ 22,99
Totale netwerkkosten​ ​ ​€ 199,4475 ​€ 241,33
Die 1929 euro per jaar gaat over "Aansluitcapaciteit >​ 3x63 t/m 3x80 Ampère​​"

Edit:
Ah ik zie nu dat Engelbertus het ineens verderop in zijn post heeft over 3x80A, terwijl een regel eerder hij het nog heeft over 1x 80A.

[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 22-02-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik denk ook dat je alleen 1x80 A zult ontvangen in uitzonderlijke gevallen.
Daar heb je namelijk een fatsoenlijke dikke kabel voor nodig.

3x35A lijkt mij dan in aanleg goedkoper voor de netbeheerder.

[ Voor 19% gewijzigd door bluemoon23 op 22-02-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik bedoelde ook 1x80, excuus...

ik vind dat die sites en tarieven best nog wat beter gespecificeerd mogen worden.. voor de netbeheerder is het duidelijk wat er bedoeld wordt met die indeling, maar voor normale mensen loopt 1x... en 3x... door elkaar, en hoe je het een als lichter of zwaarder moet clissificeren is wel een beetje ingewikkeld.

e.e.a. is nog eens netbeheerder specifiek ook.

ook was het vroeger transparant, maar werd het niet opde nota gespecificeerd.

nu krijg je alleen nog een totaalbedrag op de nota van de levrancier, waarvan je dan moeilijk kunt zien uit welke componenten het bestaat, en voor welke tarieven e.d. dat is.

als je dus straks maar 1 bedrag ziet, heb je geen gevoel bij de hoogte ervan, en snap e zeker niet ineens dat je beter een lichtere aansluiting kunt nemen.
en dan nog, ze komen dan niet opeens je zekering vervangen. ze kijken alleen of je verbuik bij de aansluiting past neem ik aan.
met uitgebreidere meters wordt zelfs bijgehouden hoeveel je maximaal aan ampere uit het net hebt getrokken. dan kunnen ze bedrijven makkelijker een naheffing sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 17:43:

e.e.a. is nog eens netbeheerder specifiek ook.

ook was het vroeger transparant, maar werd het niet opde nota gespecificeerd.

nu krijg je alleen nog een totaalbedrag op de nota van de levrancier, waarvan je dan moeilijk kunt zien uit welke componenten het bestaat, en voor welke tarieven e.d. dat is.
Hoe lang geleden is vroeger?

Ik kan je hier even niet volgen: Vroeger was het transparanter, maar stond het niet op je nota gespecificeerd
Dat is toch juist niet transparant?

Ik krijg altijd een eindejaarafrekening van 7 pagina's, waar alles haarfijn op berekend staat.
Tenminste, dat was bij Delta, hoe Eon het doet heb ik nog geen ervaring mee, zit nog in mijn eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Oxellaar schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 10:57:
[...]

De benchmark kun je zelf niet beïnvloeden, staat los van je doel. Je vult je woonsituatie in, type huis en aantal personen dus. Ik heb dit juist ingevuld.
Daarna wordt je verbruik vergeleken met anderen in dezelfde situatie. Staat ook bij de benchmark pagina

Verder loopt mijn percentage gasverbruik ongeveer gelijk met mindergas.nl
Verder is een doelstelling eigenlijk onzin, als je doelstelling onhaalbaar is. Beter is het om te kijken naar je besparing tov het verleden.
Een doel helpt mij serieus te besparen op de electriciteit. Mijn pv set is 3500kWh met verwachte opbrengst van 3150kWh. Als doel heb ik ingesteld 3000 om onszelf een beetje te prikkelen. Ik hoop vokgend jaar neutraal te zijn, komende van 4200 kWh per jaar voor twee personen....dan moet je echt wel doelen hebben, ongeacht ons verbruik in het verleden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:57

P_Tingen

omdat het KAN

fabstar81 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 23:58:
[...]
... komende van 4200 kWh per jaar voor twee personen....dan moet je echt wel doelen hebben, ongeacht ons verbruik in het verleden.
Sjonge, 4200 kWh per jaar voor 2 personen. Wij verbruiken met 5 personen nog minder; 3500 kWh. Dan wordt het inderdaad hoog tijd om er wat aan te doen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1 ... 26 ... 84 Laatste