Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Na vele aanpassingen zit ik gewoon weer rustig terug op mijn oude verbruik. Alle aanpassingen waren voor niets. Ik heb nu in totaal nog 4 Brennestuhl verlengblokken gekochten met wattmeter. Ik hoop echt nu het punt eruit te halen. Ik heb mijn koelkast ook erop aangesloten en kan zien dat die standby maar 1,3 watt vraagt. Dus ik ga nu maar eens alles laten meten. Ik weet dat ik standby rond de 70 watt zit dus geen punt voor mij.

Het rare is dat ik vorige week 10 pc's de hele dag heb getest en mee heb gewerkt en eigenlijk best veel toen qua stroom aan had en toen was mijn verbruik rond de 8 kWh. Nu dat ik niets aan heb is mijn verbruik gemiddeld 9,5 kWh. Ik verbruik nu gemiddeld dus 1,5 kWh meer terwijl ik veel minder aan heb maar die 8 kWh per dag zijn eigenlijk meer mijn zorgen. ik verbruik bijna niets en dat verbaast me in het verhaal.

Ik denk echt dat die magneetrem stuk of zo is want dat zou idd verklaren, bij geen verbruik dat die meter niet kan remmen en meer gaat doorrekenen/meten dan dat die zou moeten en bij veel belasting dat die goed meet of als ik het niet goed zeg hoor ik het graag. Dat is de enigste verklaring die ik tot nu toe heb.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je de meter wil testen dan kan je het beste even alleen 1 groep belasten met een kacheltje van 1000W of een gloeilamp van 40, 60W of wat je toevallig nog hebt.
Op die manier kan je min of meer testen wat de elektriciteitsmeter doet.
Zelf heb ik een Wattcher met een oogje op de meter, die geeft continu het verbruik aan.
Werkt de meter niet goed dan zou ik daar als eerste iets aan (laten) doen en dan kan je ook kijken hoe lang dit al zo is zodat je eventueel iets met de energieboer kan regelen.
De energieboer zal je verbruik willen inschatten dus zorg dat je kloppende gegevens hebt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
je kunt misschien beter een andere meter laten plaatsen, dan een eiken laten doen. een eiking is erg duur....

mocht je er iets aan willendoen, zonder dat e zelf achter het probleem komt.

heb je niet ergens een elektrische verwarming, vijver, aquarium, opritverwarming, verwarming van waterleiding buiten, buiten t icht aan, of op zolder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of buren met een lucratieve hobby?
Zelf een sanity check doen met een bekende belasting (waterkoker) en een stopwatch is ook makkelijk te doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
itsalex schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:14:
Na vele aanpassingen zit ik gewoon weer rustig terug op mijn oude verbruik. Alle aanpassingen waren voor niets. Ik heb nu in totaal nog 4 Brennestuhl verlengblokken gekochten met wattmeter. Ik hoop echt nu het punt eruit te halen. Ik heb mijn koelkast ook erop aangesloten en kan zien dat die standby maar 1,3 watt vraagt. Dus ik ga nu maar eens alles laten meten. Ik weet dat ik standby rond de 70 watt zit dus geen punt voor mij.

Het rare is dat ik vorige week 10 pc's de hele dag heb getest en mee heb gewerkt en eigenlijk best veel toen qua stroom aan had en toen was mijn verbruik rond de 8 kWh. Nu dat ik niets aan heb is mijn verbruik gemiddeld 9,5 kWh. Ik verbruik nu gemiddeld dus 1,5 kWh meer terwijl ik veel minder aan heb maar die 8 kWh per dag zijn eigenlijk meer mijn zorgen. ik verbruik bijna niets en dat verbaast me in het verhaal.

Ik denk echt dat die magneetrem stuk of zo is want dat zou idd verklaren, bij geen verbruik dat die meter niet kan remmen en meer gaat doorrekenen/meten dan dat die zou moeten en bij veel belasting dat die goed meet of als ik het niet goed zeg hoor ik het graag. Dat is de enigste verklaring die ik tot nu toe heb.
gewoon een tijdje lang elke dag de meterstand noteren en met wat simpele verbruiksmeters verbruik vaststellen. het inzicht komt wel. Vergis je niet, bv. in de zomer is je verbruik aardig lager da nin de winter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
BarryH schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:56:
[...]

gewoon een tijdje lang elke dag de meterstand noteren en met wat simpele verbruiksmeters verbruik vaststellen. het inzicht komt wel. Vergis je niet, bv. in de zomer is je verbruik aardig lager da nin de winter.
Want? Als je stadsverwarming hebt of met gas verwarmt lijkt me het elektriciteitsverbruik in alle maanden hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Water is kouder dus wasjes zijn duurder.
Circulatiepomp cv kan zo een kWh per dag kosten.
Maar 10 kWh per dag is echt heel veel in een appartement zonder kinderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Proton_ schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:09:
Water is kouder dus wasjes zijn duurder.
Merk je niets van qua stroomverbruik met stadsverwarming/gas.
Proton_ schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:09:
Circulatiepomp cv kan zo een kWh per dag kosten.
Als je een oude hebt met wisselstroom, correct. Heb je er 1 met gelijkstroom ga je er weinig verschil merken, hooguit 0,4 kWh per dag. In standje 1 zit je rond de 3/4 watt, standje 3 rond de 20 watt. Tijdens het stookseizoen op stand 3, daarbuiten op 1. :)

Wat wel veel kan schelen is verlichting, maar als je bijna alles in led hebt ga je ook niet grote verschillen merken tussen winter en zomer. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:56:
[...]

Ik ben al bezig om inzicht te krijgen maar het spoort echt geen kant uit.

Maatregelen
- Heb de kachel 1 graad lager gezet = zie echt geen verschil met mijn nachtverbruik, had 19 graden en nu 18 graden
- Heb standbykiller gebruikt dmv master/slave (zou 50 watt moeten schelen per uur dus ofwel 1 kWh)
- Geen radio (Marantz receiver en HD receiver) meer aan dus dat scheelt al per uur 100 watt ofwel 1 kWh (stond 12 uur aan en met vakantie 24 uur dus dan zou het verbruik al 2 kWh moeten zijn, niet gezien), niet terug te zien
- Heb geen gloeilampen meer aan en had in de gang 2 x 60 watt speciale koolgloeilampen (geloof ik) en die zijn vervangen door LED 2 x 4 watt en stonden 5 uur per dag aan met dimmer (50% en nu op 3% met LED) dus even snel gezegd zou dat dus 250 watt per dag snel uitgerekend moeten besparen.
- Koelkast naar 6 graden gezet

Zelfs beter gezegd: ik had vorig weekend veel pc's aan etc en was de hele dag thuis, gemiddeld 6,33 kWh per dag verstookt en ik had weekend daarvoor gemiddeld 8,00 kWh verbruikt terwijl ik weg was en niets aan had.

Conclusie: per dag zou ik dus ± 2,5 kWh minder moeten verbruiken, ok waar dan? Of reken ik nou verkeerd uit?

Zelfs met mijn ex vorig jaar haalde ik dit verbruik niet eens, zelfs met de kachel vaak op 22/23 graden en TV constant aan, kerstboom, föhn en ga zo maar door. Op 1 nacht als ik 1 PC aan laat dan verbruik ik 500 watt in 8 uur en dat is heel netjes met 60 watt en dat klopt wel t.o.v. me andere verbruik 1 kWh en toen 1,5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het belangrijkste doe je niet, kijken of je stroommeter in de meterkast goed werkt terwijl je wel aan de magnetische rem twijfelt en alles met alles vergelijkt.
Dat ding bepaalt je rekening, begin daar eens mee ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja inderdaad andre, hij " rommelt" maar wat in het wilde weg, je moet een systeem aanhouden te beginnen bij de meter zelf.
Vervolg is per groep uitschakelen om te zoeken of er ergens een grootverbruiker zit.
Elke keer een stap verder, niet gokken zoals je nu doet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
itsalex schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:46:
[...]

Ik ben al bezig om inzicht te krijgen maar het spoort echt geen kant uit.

Maatregelen
- Heb de kachel 1 graad lager gezet = zie echt geen verschil met mijn nachtverbruik, had 19 graden en nu 18 graden
Kan ik me voorstellen. dit zal niet veel uitmaken
en ik had weekend daarvoor gemiddeld 8,00 kWh verbruikt terwijl ik weg was en niets aan had.
Dit vraagt om nader onderzoek. Als alles uitstaat en je bent een weekend weg, dan zou je altijd flink minder moeten verbruiken als op dagen dat je aanwezig bent.

1 tot 3 kwh voor 24 uur niet aanwezig is normaler.

Ik zou eens beginnen met op uurbasis de meterstand opschrijven (mits dat in tienden kwh kan).
Wellicht heb je ook nog een oude koelkast / vriezer?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@itsalex

Je hebt een ferrarrismeter. Die kun je monitoren met een apparaatje. Willekeurige links:1 2.

Dat hoeft niet vreselijk duur te zijn en voor een tweaker is het nog leuk om te bouwen ook.

Je krijgt waarschijnlijk gratis een nieuwe meter van de energiebeheerder als je ze opbelt zegt dat die van jou van 1968 is. Hij hoeft niet eens afgekeurd te zijn. Energieleveranciers zijn dol op nieuwe meters. Wel een kanttekening, als je een domme meter wilt, zijn ze een stuk minder enthousiast. Slimme meters sturen je verbruikgegevens door, dat heeft privacy consequenties. In de toekomst kunnen ze dergelijke meters gebruiken om de stroomprijs variabel te maken.

Als ik jou was, zou ik de energiemeter monitoren. Dat geeft al wat meer inzicht in het tijdstip van het verbruik, de duur en pieken. Als je een patroon ziet, kun je gericht gaan zoeken op het juiste tijdstip.

Kijk voor de zekerheid ook eens of er niet ergens een tap loopt, bijvoorbeeld vanaf een tuinaansluiting of een meterkast waar buren ook bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Youlessje d'r op hangen, dan kun je het mooi zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
itsalex schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:14:

Ik constateer hier een klein misverstandje dat een beetje goed begrip in de weg staat. Die rermmagneet dient nl niet om de schijf te stoppen bij geen verbruik. Dat doet hij zonder die magneet ook wel, al stopt hij dan niet onmiddellijk, maar draait nog een halve omwenteling of zoiets door.
De functie is van een een zuiver meettechnische aard. Zonder remmagneet zou de meter uiteraard veel sneller draaien, maar daar zou hij gewoon op geijkt kunnen worden. Alleen is hij dan verre van lineair en daardoor totaal onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb nu bijna overal wattmeters op de apparatuur die ik allemaal gebruik. Wat ik nog overig had heb ik al uitgemeten en weet als alles uit is:
Koelkast 1,7 watt en aan 97,7 watt
Tv met draadloos en klikaan klikuit besturing 17 watt en aan 200 watt
Modem switch 20 watt
Slaapkamer tv mer master slave 6 watt en aan 130 watt
Pc kamer 50 watt en aan pc 200 watt en variabel aan pc rond de 100 watt (werk dus staat niet veel aan)
Dan nog 2 punten draadloos 10 watt totaal

Wat overbijft, cv en alarm en zeg het dan maar. Me koelkastlicht bleef branden, eruit gehaald. Zou ook het verbruik moeten verlagen.

Wat mij meest verbaast: vakantie met versterker constant aan en kachel constant 18,5 graden 8 kWh per dag en ben ik thuis haal ik dit ook met kachel aan en meer aan. Me nachtverbruik varieert van 1 kWh tot 4 kWh.

De meter schijnt in 2001 te zijn geplaatst. Is allang afgekeurd. Het schijnt dat de youless niet werkt omdat de stip te klein is dacht ik maar ga het wel proberen. Kan er nog wel bij qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
itsalex schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:09:
Ik heb nu bijna overal wattmeters op de apparatuur die ik allemaal gebruik. Wat ik nog overig had heb ik al uitgemeten en weet als alles uit is:
Koelkast 1,7 watt en aan 97,7 watt
Tv met draadloos en klikaan klikuit besturing 17 watt en aan 200 watt
Modem switch 20 watt
Slaapkamer tv mer master slave 6 watt en aan 130 watt
Pc kamer 50 watt en aan pc 200 watt en variabel aan pc rond de 100 watt (werk dus staat niet veel aan)
Dan nog 2 punten draadloos 10 watt totaal

Wat overbijft, cv en alarm en zeg het dan maar. Me koelkastlicht bleef branden, eruit gehaald. Zou ook het verbruik moeten verlagen.

Wat mij meest verbaast: vakantie met versterker constant aan en kachel constant 18,5 graden 8 kWh per dag en ben ik thuis haal ik dit ook met kachel aan en meer aan. Me nachtverbruik varieert van 1 kWh tot 4 kWh.

De meter schijnt in 2001 te zijn geplaatst. Is allang afgekeurd. Het schijnt dat de youless niet werkt omdat de stip te klein is dacht ik maar ga het wel proberen. Kan er nog wel bij qua kosten.
gewoon eerst even met pen en papier doen. 8 kwh/dag aan standby app. is heeeeeeeeeel veel.
Nog ergens een oude server aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Pen en papier heb je zo te zien al gedaan.
Met de spullen die je hebt kan je je meter in 5 minuten controleren, het is niet meteen nodig nog meer kosten te maken.
1. Zet de hoofdschakelaar om. De meter moet nu absoluut stil staan.
2. Zet alle groepen uit en de hoofdschakelaar weer aan.
3. Maak een groep vrij (Wasmachinegroep, soms heeft een stopcontact in de meterkast een eigen groep) en zet die weer aan
4. De meter staat nog steeds stil; sluit een waterkoker via de Brennenstuhl meter aan
5. Meet met een stopwatch 10 omwentelingen van de schijf
6. Reken dit met je meterconstante om naar het vermogen. Dit moet overeen komen met je tussenmeter.
7. Trek alle bekende stekkers uit het stopcontact. Zet één voor één de groepen weer aan, wanneer gaat de schijf weer draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 10:31

P_Tingen

omdat het KAN

itsalex schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:09:
Me nachtverbruik varieert van 1 kWh tot 4 kWh.
Dit verbaast me ook wel. Ik vind 1kWh voor een nacht al vrij veel, laat staan 8, dat gebruiken wij in een hele dag.Weet je zeker dat de stroomkabels goed lopen? Ik weet bv dat mijn eigen zolderlampje op het stroomnet van de buren zit. Het kan zijn dat jouw buren ergens een lijn van jou hebben.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb nu sinds dit weekend een Youless; kan ik mooi zien wat er in mijn nachten gebeurd:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/bidgely_1.png

(Note: We staan op om 7 uur dus vanaf daar is het verbruik hoger door de ketel die aanslaat, warm water wat er gebruikt wordt in de keuken enz.)
(Note 2: Even een Bidgely screenshot aangezien de Excel Macro niet wilde deze ochtend :( )

Op zijn laagst is mijn nachtverbruik 88 Wh, gemiddeld verbruik echter is 135 W (met de TV of NAS aan, 210) , de pieken die je ziet zijn wanneer de boiler aanslaat voor 3 minuten om het water op te warmen. De rest van de verhogingen zijn resp. wanneer de A+++ vriezer aanslaat en de A koelvriescombi aanslaat.

Gisteren even het een tijdje in de gaten gehouden en ook de groep van de keuken uitgezet. Als ik die uitzet, dropt het totaal verbruik met en kleine 120 W. Ik houd dus een 15 W over aan 'overig' stand by verbruik (welke ik bewust heb overigens en wil houden). Ik zou dus nog kunnen winnen aan het vervangen van de koelvries combi omdat die in de keuken blijkbaar aardig wat vraagt (overige apparaten die er staan zijn een oven en een magnetron. Ik kan mij niet voorstellen dat die tientallen W verbruiken voor de klokjes) en kunnen nadenken over het vervangen van de boiler door een doorstromer.

All in all is het erg handig dit inzicht te hebben. Kijken wat ik er nog meer van af kan snoepen zonder meteen spul te gaan vervangen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 03-02-2014 21:41 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Wat een geniaal topic, zitten heel veel goede tips tussen die flink wat kunnen besparen, heel handig. Deze week de youless bestellen en dan is kijken hoeveel ik in de nacht kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Na alle verbeteringen gedurende december en januari weer een nieuwe laagte record in januari met 266kWh. Vorig jaar januari 335kWh, december 2012 zat nog op 400kWh dus in die maand waarschijnlijk alle halogeen verlichting vervangen. Extrapolatie levert op dat ik vermoedelijk rond de 3200kWh ga uitkomen, terwijl dit eerst op 4200kWh zat. Veel meten en veel lezen hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Notna schreef op maandag 03 februari 2014 @ 08:54:
Ik heb nu sinds dit weekend een Youless; kan ik mooi zien wat er in mijn nachten gebeurd:

[afbeelding]

(Note: We staan op om 7 uur dus vanaf daar is het verbruik hoger door de ketel die aanslaat, warm water wat er gebruikt wordt in de keuken enz.)
(Note 2: Even een Bidgely screenshot aangezien de Excel Macro niet wilde deze ochtend :( )

Op zijn laagst is mijn nachtverbruik 88 kWh, gemiddeld verbruik echter is 135 W (met de TV of NAS aan, 210) , de pieken die je ziet zijn wanneer de boiler aanslaat voor 3 minuten om het water op te warmen. De rest van de verhogingen zijn resp. wanneer de A+++ vriezer aanslaat en de A koelvriescombi aanslaat.

Gisteren even het een tijdje in de gaten gehouden en ook de groep van de keuken uitgezet. Als ik die uitzet, dropt het totaal verbruik met en kleine 120 W. Ik houd dus een 15 W over aan 'overig' stand by verbruik (welke ik bewust heb overigens en wil houden). Ik zou dus nog kunnen winnen aan het vervangen van de koelvries combi omdat die in de keuken blijkbaar aardig wat vraagt (overige apparaten die er staan zijn een oven en een magnetron. Ik kan mij niet voorstellen dat die tientallen W verbruiken voor de klokjes) en kunnen nadenken over het vervangen van de boiler door een doorstromer.

All in all is het erg handig dit inzicht te hebben. Kijken wat ik er nog meer van af kan snoepen zonder meteen spul te gaan vervangen :P
Tjee, Notna, grote verspiller >:)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ja ik kan er nog wel meer uit gaan trekken, maar dan moet ik inleveren op een paar kleine gemakken. Denk aan mijn NAS compleet van de stroom halen (en dus langere boottijd als ik een film wil zien), de WDTV compleet uit, magnetron en oven compleet uit enz.

in de theorie zou ik 2 nachtlampjes voor de kinderen, een koelvries combi en een vrieskist aan kunnen hebben in de nacht. Dat zou betekenen dat ik op mijn verbruik wellicht iets van 35 W sparen. Maar ergens trek ik de grens :+

88 is toch niet zo slecht ?

Derp, ik zie nu de typo :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
In ons huis met eigenlijk al 1 kamer te kort (4-persoonshuishouden) is de warmtepompdroger geen luxe-artikel (in de tuin wordt de was weer ondergescheten door de duiven en als niet stinkt ie weer naar cacao of andere industrie)
afgelopen jaarafrekening viel vies tegen en toen bedachten we dat de droger de laatste tijd erg lang deed om een was te drogen. We hadden de wasmachine net vervangen door een 8 kg model*, terwijl de droger eigenlijk nog maar een 7 kg is.
*maar dat krijg je er niet ingepropt? 7 is max.
In een laatste poging om het oude beestje op te knappen voordat we naar een nieuwe, grotere WP droger gingen kijken, heb ik met de compressor de achterwand achter de trommel, dóór de gaatjes ìn de trommel schoongeblazen en hetzelfde lot ondergingen de condensor en alle lucht/stofkanalen van de droger.. ik hield de stofzuigermond steeds naast het luctspuitje om de rommel die loskwam meteen op te vangen maar na een kort rondje draaien vond ik nog een tennisbal (samengeknepen maat) aan stof en pluizen in de trommel. Sindsdien draait de droger weer normale droogcycli, droogt op de normale instellingen beter en dus ongetwijfeld voordeliger..
Dus niet alleen een PC draait beter zonder overtollig stof ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt, maar een wp droger verbruikt toch nog minder dan de helft van wat je nu weg stookt, en daar komt nog bij dat je 1 was 2 inefficiente droogbeurten hebt. Wij wassen echt veel en drogen alles vanaf we hem hebben eind dec ( beide 8 kg) en de droger zit nu op 40 kwh, de wasmachine op 24 kwh.
5 pers 7 wassen per week zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 10:31

P_Tingen

omdat het KAN

coldasice schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:02:
Na alle verbeteringen gedurende december en januari weer een nieuwe laagte record in januari met 266kWh. Vorig jaar januari 335kWh, december 2012 zat nog op 400kWh dus in die maand waarschijnlijk alle halogeen verlichting vervangen. Extrapolatie levert op dat ik vermoedelijk rond de 3200kWh ga uitkomen, terwijl dit eerst op 4200kWh zat. Veel meten en veel lezen hier :D
Mwoa, van 4200 naar 3200 is best netjes. Toch weer 1000 x € 0,22 in de pocket.

Mijn huidig verbruik is 3000 kWh per jaar en met kritisch kijken en zonnepanelen wil ik dit terugbrengen naar 1500 kWh. Het merendeel zal door de zonnepanelen moeten gebeuren (ong 1300 kWh) maar zelf wil ik ook nog her en der in huis dingen aanpakken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Case-study schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:59:
We hadden de wasmachine net vervangen door een 8 kg model*, terwijl de droger eigenlijk nog maar een 7 kg is.
*maar dat krijg je er niet ingepropt? 7 is max.
Ik krijg juist geen 7 kg in de wasmachine. Misschien als ik alles er opgevouwen in stop, maar normaalgesproken misschien hooguit 4 kg.
De droger is veel ruimer, dat past prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
Rol-Co schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:16:
Klopt, maar een wp droger verbruikt toch nog minder dan de helft van wat je nu weg stookt, en daar komt nog bij dat je 1 was 2 inefficiente droogbeurten hebt.
waar baseer jij deze sommetjes op? EDIT: oh sorry, het was niet helemaal duidelijk dat ik het over mijn WP-droger had..
"een wp-droger (die al járen hèb) verstookt minder dan de helft van wat je nu weg stookt :? "
en: als ik 7 kg (of laat het 6 zijn) uit de WM haal, gaan die nu 1:1 in de WP-droger hoor.. (of ik hang er wat voor aan het lijntje, droogt ook mee)
ik gaf een tip hoe je de (WP-)droger weer zuinger laat draaien (zoals ie nieuw was) en misschien werkt dat ook wel voor conventionele drogers als je geen geld hebt voor een nieuwe WP-droger..
RemcoDelft schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 08:26:
Ik krijg juist geen 7 kg in de wasmachine. Misschien als ik alles er opgevouwen in stop, maar normaalgesproken misschien hooguit 4 kg.
De droger is veel ruimer, dat past prima.
heet jouw startknop niet ook start/bijvullen? die van ons wel: je start je was met 4 kg, pauzeert hem als dat nat is en ingeklonken en dan past er nog 2 - 3 kg bij..

[ Voor 5% gewijzigd door Case-study op 04-02-2014 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26
Case-study schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 08:51:

[...]I

heet jouw startknop niet ook start/bijvullen? die van ons wel: je start je was met 4 kg, pauzeert hem als dat nat is en ingeklonken en dan past er nog 2 - 3 kg bij..
En dan je strijkijzer een half uur langer aan omdat alles zo gekreukt is?

Daarnaast moet je wasmachine dan toch leeg pompen en opnieuw volpompen? Dus of je daarmee bespaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 15:14
coldasice schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:02:
ik zit op zelfde verbruik voor 2 personen huishouden ~4200kWh |:( . ben ook bezig met met name apparatuur terugbrengen. tweede koelkast staat al uit, tweede vriezer wordt moeilijk, maar zit meer te denken aan 24/7 apparatuur. AV-hoek, tweede router, droger, laptop-server, etc..

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik ben van 653 kWh (01/2013) naar 415 kWh (01/2014) gegaan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Per wat? Maand vs maand of jaar vs jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Maand vs maand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
kipfel schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:36:
En dan je strijkijzer een half uur langer aan omdat alles zo gekreukt is?
Daarnaast moet je wasmachine dan toch leeg pompen en opnieuw volpompen? Dus of je daarmee bespaart..
Nee, alles is nèt nat (nog niet warm) en er staat geen laag water achter het glas (hij is ook zuinig met water _/-\o_ )
pricewatch: Bosch WAS28444NL het staat echt zo in de handleiding: pauzeren om bij te vullen..
en dat proppen geldt dus voor de wasmachine, niet voor de droger. die heeft een veel ruimere trommel en draait de kreukels er wel uit. De strijkbout is dan alleen nodig voor stuggere spijkerbroeken die we te lang in de droger laten zitten nadat die klaar is: als je alles er meteen uithaalt en uitslaat hoef je haast niet meer te strijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
GioStyle schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 13:57:
Ik ben van 653 kWh (01/2013) naar 415 kWh (01/2014) gegaan. 8)
Dus heel ruw geschat van 6500 kWh per jaar naar 4100 kWh? (jaarverbruik van januari x 10 is een aardige compensatie van het verschil in verbruik voor licht in de zomermaanden)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Holy crapballs, heb je een paleis van een huis of aquaria staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
De wascapaciteiten bij drogers en wasmachines zijn toch voor de natte was? Dus als een wasmachine 7kg kan laden is dat toch 7kg natte was? Zo is het mij eens een keer verteld in de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
TD-er schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 21:02:
[...]

Dus heel ruw geschat van 6500 kWh per jaar naar 4100 kWh? (jaarverbruik van januari x 10 is een aardige compensatie van het verschil in verbruik voor licht in de zomermaanden)
't Betreft een rijtjeshuis uit de jaren '80, 3 volwassenen waarvan 1 sowieso altijd thuis is.

Ik ben officieel bezig met meten (YouLess) sinds oktober 2012.

Als ik de jaarnota's bekijk en standaardiseer naar volledige jaren, dan kom ik uit op:

2009 7765 kWh
2010 7426 kWh
2011 7036 kWh
2012 6792 kWh
2013 6238 kWh
2014 5000 kWh*

*=gegokt.

Ik ben dus van ruim 6200 naar 5000 gegaan.
Notna schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 21:16:
[...]

Holy crapballs, heb je een paleis van een huis of aquaria staan?
Bijna goed. :+ Mijn pa heeft een schuur met vogels die hij in de wintermaanden elektrisch verwarmt. Vorig jaar hingen daar 4 TL balken (140 watt) die tussen de 10 en 16 uur per dag aanstaan plus een ventilator box van 35 watt die continu aanstond. TL balken weggehaald en alle kooien voorzien van led (minimaal 25 watt, maximaal 85 watt, afhankelijk van hoeveel kooien er in gebruik zijn), ventilator box ook vervangen door een gelijkstroom variant van 3,5 watt.

De grootste winsten in huis zitten door 2 circulatiepompen (oude verbruikten 70 en 35 watt) te vervangen door varianten die minder dan 5 watt per stuk verbruiken. Ventilator box van ruim 70/80 watt vervangen door een gelijkstroom van 3,5 watt. Voor de rest 80% van alle verlichting in huis vervangen door led. Totale netwerk van pak 'em beet ruim 100 watt (die dag en nacht aanstaat) terug te dringen naar 47 watt.

't Laaghangende fruit heb ik ondertussen wel geplukt. :+

Het "idleverbruik" was toen ik de YouLess begon te meten ongeveer 325 watt. Dat is nu teruggedrongen naar 120 watt. Al deze maatregelen hadden 1 voorwaarde: het comfort mocht niet achteruitgaan. :)

Voor het komende jaar leg ik de lat op een verbruik van 4500 kWh en binnenkort misschien zonnepanelen met 1440 aan wattpiek, waarmee ik op zijn minst 1000 kWh wil gaan opwekken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 04-02-2014 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 21:46:
[...]

't Betreft een rijtjeshuis uit de jaren '80, 3 volwassenen waarvan 1 sowieso altijd thuis is.

Ik ben officieel bezig met meten (YouLess) sinds oktober 2012.

Als ik de jaarnota's bekijk en standaardiseer naar volledige jaren, dan kom ik uit op:

2009 7765 kWh
2010 7426 kWh
2011 7036 kWh
2012 6792 kWh
2013 6238 kWh
2014 5000 kWh*

*=gegokt.

Ik ben dus van ruim 6200 naar 5000 gegaan.

[...]

Bijna goed. :+ Mijn pa heeft een schuur met vogels die hij in de wintermaanden elektrisch verwarmt. Vorig jaar hingen daar 4 TL balken (140 watt) die tussen de 10 en 16 uur per dag aanstaan plus een ventilator box van 35 watt die continu aanstond. TL balken weggehaald en alle kooien voorzien van led (minimaal 25 watt, maximaal 85 watt, afhankelijk van hoeveel kooien er in gebruik zijn), ventilator box ook vervangen door een gelijkstroom variant van 3,5 watt.

De grootste winsten in huis zitten door 2 circulatiepompen (oude verbruikten 70 en 35 watt) te vervangen door varianten die minder dan 5 watt per stuk verbruiken. Ventilator box van ruim 70/80 watt vervangen door een gelijkstroom van 3,5 watt. Voor de rest 80% van alle verlichting in huis vervangen door led. Totale netwerk van pak 'em beet ruim 100 watt (die dag en nacht aanstaat) terug te dringen naar 47 watt.

't Laaghangende fruit heb ik ondertussen wel geplukt. :+

Het "idleverbruik" was toen ik de YouLess begon te meten ongeveer 325 watt. Dat is nu teruggedrongen naar 120 watt. Al deze maatregelen hadden 1 voorwaarde: het comfort mocht niet achteruitgaan. :)

Voor het komende jaar leg ik de lat op een verbruik van 4500 kWh en binnenkort misschien zonnepanelen met 1440 aan wattpiek, waarmee ik op zijn minst 1000 kWh wil gaan opwekken. :)
Goed bezig!
Mijn verbruik in 2012 zou uit komen op 8100 kWh dus eens flink aangepakt en het bruto verbruik 2013 was gezakt naar 3020 kWh, dat zelfde jaar ook de panelen op snelheid en eindigde eind 2013 flink in de min :9

Dus het is allemaal niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Achja, in 2013 totaal ook bijna 6100 kWh verbruikt bij mn ouders thuis. Waterbed welke bijna 300W continu trekt. 2 vriezers, 2 oude koelkasten (allebei 10+ jaar), vaatwasser welke dagelijks draait (wel A+ dacht ik), wasdroger ook wel wekelijks. Oja en een elektrische inductieplaat die ook zo 3,5kW slurpt tijdens gebruik.

Al meerdere keren aangegeven (o.a. die koelkasten), maar ze doen er niks mee... Wel op aantal plekken LED geplaatst ipv gloeilampen, scheelde wel behoorlijk (van 150W naar 20W ofzo).

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2014 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rol-Co schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:21:
[...]

Goed bezig!
Mijn verbruik in 2012 zou uit komen op 8100 kWh dus eens flink aangepakt en het bruto verbruik 2013 was gezakt naar 3020 kWh, dat zelfde jaar ook de panelen op snelheid en eindigde eind 2013 flink in de min :9

Dus het is allemaal niet onmogelijk.
Helaas kan ik de zonnepanelen niet mooi "wegwerken", anders had ik mooi de daken van de schuren + huis volgegooid met zonnepanelen, zonneboiler gebruiken en hele huis elektrisch verwarmen om vervolgens de stadsverwarming op te zeggen. Financieel onafhankelijk, maar goed, dat kan ik nu nog alleen dromen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:32:
[...]

Helaas kan ik de zonnepanelen niet mooi "wegwerken", anders had ik mooi de daken van de schuren + huis volgegooid met zonnepanelen, zonneboiler gebruiken en hele huis elektrisch verwarmen om vervolgens de stadsverwarming op te zeggen. Financieel onafhankelijk, maar goed, dat kan ik nu nog alleen dromen. :+
Paneelruimte is er niet meer en heb ik ook niet nodig, zonneboiler zit in de pen om nog een stuk van de 600 cuub gasverbruik af te halen wat al de helft is van vorig jaar. :)

Hier energie neutraal ruim voor 2020 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de was machine specificeert gewoon droge was.
natte was plus water is veel meer dan 5, of 6, of 7 kg...

voor de droger geld volgens iemand die ken, de natte was, maar ik vraag e af of dat waar is...

die zei dat veel droger stuk gingen doordat veel mensen de natte, en dus zwaardere was, zo van de wm in de droger duwen, die dan te zwaar belast is...
volgens mij is dat onjuist, ik ga er vanuit dat je een gedraaide was in de droger met kunnen drogen, in 1 keer, en niet in 2 keer. dat schiet immers voor geen meter op!

het was kort geleden nog bij kassa of zo, een techneut die er dus (hopelijk) verstand van heeft zei dat de meeste mensen gewoon te weinig was in de wasmachine doen, die moet gewoon propvol om zo zuinig mogelijk te wassen, en het past er echt wel in qua kilos, of je moet ongeweoon zware was hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou kijk jij eens in de handleiding, een 7 kilo wasmachine bijvoorbeeld mag geen 7 kilo spijkerbroeken hoor, laat staan vol.
Ik heb dat programma ook gezien maar volgensmij zei hij meer dat je geen hele dure wasmachine moest kopen maar normaal en die vol proppen inderdaad, dan ging hij geen 20 jaar mee maar dat kon makkelijker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betaal al niet meer dan 30 euro per maand aan energie. En schat dat 15 euro daarvan de netwerk kosten zijn en dat soort ongein. Dus loont hier totaal niet om zuiniger te zijn.
Enja, ik heb wel afwasmachine maar daarmee bespaar ik hoop gas verbruik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tja, elke kWh is weer 21 cent. Of dat nu de 5000ste of 3e kWh is maakt niet uit.

Door de vaste teruggavepost van de overheid betaal je onder de streep heel weinig vaste kosten, bekijk je rekening maar :)

Wel mooi laag verbruik trouwens (of is het niet in Nederland?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Hoi! Ik wil ook graag energie gaan besparen. Ik zit nu op zo'n 2800KWh per jaar met twee personen in een 72m2 appartement. Nu was ik geïnteresseerd in een Youless maar ik begrijp niet helemaal hoe dat apparaatje kan zien welke apparaat hoeveel vermogen trekt.

Kan iemand me uitleggen hoe ik met een Youless inzichtelijk kan maken hoeveel een bepaald apparaat vebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat kan hij niet (direct), hij meet altijd het totaalverbruik.
Met gezond verstand echter kan je uit de grafiek van dat totaal wel verschillende apparaten halen op basis van het tijdstip en patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Okay, duidelijk :) .Wat is dan het voordeel om Bigdely boven de standaard web interface te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

De Youless upload info naar Bidgely en dus kan je het ook meteen overal in zien. Daarnaast ziet het er allemaal wat gelikter uit. Als je echter goed bent met zelf wat scripten kan je ook de webinterface van de Youless er goed uit laten zien.

Daarnaast kan je ook Excel Macros downloaden om de informatie wat inzichtelijker te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:27:
Ik betaal al niet meer dan 30 euro per maand aan energie. En schat dat 15 euro daarvan de netwerk kosten zijn en dat soort ongein.
Interessant. Uit m'n hoofd zou ik zeggen dat het eerder volledig opgaat aan netwerkkosten!

Even testen bij gaslicht.com: 300 kWh hoog, 300 laag, en 350 kuub gas, dan kom je excl. eenmalige kortingen redelijk op dat bedrag bij bijvoorbeeld Greenchoice: EUR 365,18 per jaar.
Nu komt het: hierbij gaat EUR 364,77 op aan netwerkkosten: vastrecht transport stroom, capaciteitstarief, periodieke aansluitvergoeding, meterkosten en systeemdiensten, en vastrecht transport gas, capaciteitstarief, periodieke aansluitvergoeding en meterkosten (de lijst met door bureaucratie verzonnen netwerkkosten wordt elk jaar langer!).
Stroom kost je EUR -237,28 (let op de MIN, vanwege de heffingskorting (vroeger teruggave Regulerende EnergieBelasting), gas komt op EUR 237,69. Ook hier zijn de door een bureaucraat verzonnen namen talrijk: leveringskosten hoogtarief, leveringskosten laagtarief, vastrecht, opslag duurzame energie, energiebelasting, heffingskorting, en voor gas: leveringskosten incl. regiotoeslag, vastrecht, opslag duurzame energie, en energiebelasting. Alle genoemde bedragen incl. BTW.
Case-study schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 08:51:
Verrekt 8)7 Dus daar is dat voor bedoeld :) Ik heb het inderdaad wel gelezen, maar kon me geen situatie bedenken waarin je halverwege het programma nog iets zou willen bijvullen.
Nooit gedaan trouwens, en ik ga het ook niet doen. Ik kan me niet voorstellen dat het mooier schoon wordt als het ding nog voller zit...
engelbertus schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:52:
het was kort geleden nog bij kassa of zo, een techneut die er dus (hopelijk) verstand van heeft zei dat de meeste mensen gewoon te weinig was in de wasmachine doen, die moet gewoon propvol om zo zuinig mogelijk te wassen, en het past er echt wel in qua kilos, of je moet ongeweoon zware was hebben....
Ik heb het wel eens gedaan, flink proppen... Dan begint-ie te draaien en zie je bij elk rondje de deur een stukje naar buiten komen (glas is van onder dikker dan van boven). Lijkt me niet bevorderlijk, en om nou 10 cent te besparen en schade te riskeren is niet rendabel.

[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 06-02-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
in eerdere reactie genoemd dat mijn nachtverbruik 3 kWh was. nu laptop en mech.vent. snachts uit van resp. 40watt en 36watt...

zit nu op 1 kWh per nacht! 2*0,20*365 = 146 euro besparing per jaar? klinkt goed...te mooi om waar te zijn. of maak ik fout....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

zwik schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:47:
Okay, duidelijk :) .Wat is dan het voordeel om Bigdely boven de standaard web interface te gebruiken?
Kijk anders ook even hier:

Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Weet iemand wat een zuinige oven is (incl. klokje)? ik zoek een oven van 60x60x60 cm voor inbouw in de keuken.
De informatie bij de leveranciers qua energieverbruik gaat echter over kwh/ uur oven gebruik en ik zie geen info over het "standby verbruik".
mijn huidige oven lijk ca. 25-30watt standby te doen :(

wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
fabstar81 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:45:
in eerdere reactie genoemd dat mijn nachtverbruik 3 kWh was. nu laptop en mech.vent. snachts uit van resp. 40watt en 36watt...

zit nu op 1 kWh per nacht! 2*0,20*365 = 146 euro besparing per jaar? klinkt goed...te mooi om waar te zijn. of maak ik fout....
Te mooi om waar te zijn? Zou kunnen, want (uiterst simpel rekensommetje) met enkel die 40 en 36 W, samen dus 76 W kom je in de verste verte niet op die 2 kWh besparing gedurende de nacht (van maximaal 12 uren), zelfs niet eens de helft. Als je toch die besparing constateert, dan kan dat alleen maar komen doordat je nog meer uitgeschakeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Helaas is dat een gegeven dat er niet bij gegeven wordt. Je zou kunnen kijken als je een oven op het oog hebt of je de fabrikant zelf kan benaderen met die vraag. Kan mij niet voorstellen dat ze dit niet beschikbaar hebben....

Wel bizar trouwens dat het zoveel vraagt voor een klokje :X Nu ben ik toch wel benieuwd hoeveel dat bij mij in de keuken dan doet. Helaas kan ik er niet zo makkelijk bij om het 'even' te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
BarryH schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:34:
Weet iemand wat een zuinige oven is (incl. klokje)? ik zoek een oven van 60x60x60 cm voor inbouw in de keuken.
De informatie bij de leveranciers qua energieverbruik gaat echter over kwh/ uur oven gebruik en ik zie geen info over het "standby verbruik".
mijn huidige oven lijk ca. 25-30watt standby te doen :(

wie weet raad?
Hoe heb je dat gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Notna: bij deze >15jr oude scholtes kan je ook je vingers warmen aan het klokje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
Hier wordt het klokje van de combimagnetron ook gewoon warm, zelfs als klokje niet ingesteld is. Zit alleen voor het dubbelepunt ding al flink wat licht in.

Als je de schakelaar op oven laat staan nog wat meer sluipverbruik: dan blijft de backlight van de temperatuurinstelling branden. Is waarschijnlijk allemaal gloeilampjespul, dus evt wel te vervangen door led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

BarryH schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:53:
@Notna: bij deze >15jr oude scholtes kan je ook je vingers warmen aan het klokje :)
Ik heb net gemeten aan mijn Zanussi Oven en magnetron en die verbruiken per stuk 1 w in stand by, erg netjes dus.

Ik denk dat de more fancy display ovens wel meer verbruiken. Ligt er dus ook enorm aan hoeveel je wilt met je oven.

Ter uwen vermaeck, het zijn deze modellen:

Magnetron: ZNF21X
Oven : ZOB461X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
25-30W is wel heul veel. Ik zit voor een 21 jaar oude Sharp combimagnetron op 4W ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Mijn Bosch inbouwcombimagnetron zet het klokdisplay uit als je tijdens het knipperen na een power cycle op de 'Stop' knop drukt.
Scheelt 10 watt (tot de volgende stroomuitval, dan knippert hij weer).
Nadeel is wel dat als de oven aan staat er een bogus tijd wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Techneut schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:48:
[...]
Te mooi om waar te zijn? Zou kunnen, want (uiterst simpel rekensommetje) met enkel die 40 en 36 W, samen dus 76 W kom je in de verste verte niet op die 2 kWh besparing gedurende de nacht (van maximaal 12 uren), zelfs niet eens de helft. Als je toch die besparing constateert, dan kan dat alleen maar komen doordat je nog meer uitgeschakeld hebt.
klopt, mijn versterker en televisie was ook uit. alleen doen die volgens mij ook max 40 watt bij elkaar. dus is zo 120 watt per uur totaal.

kan me niet herinneren dat ik nog méér heb uitgeschakeld...
Notna schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:48:
Helaas is dat een gegeven dat er niet bij gegeven wordt. Je zou kunnen kijken als je een oven op het oog hebt of je de fabrikant zelf kan benaderen met die vraag. Kan mij niet voorstellen dat ze dit niet beschikbaar hebben....

Wel bizar trouwens dat het zoveel vraagt voor een klokje :X Nu ben ik toch wel benieuwd hoeveel dat bij mij in de keuken dan doet. Helaas kan ik er niet zo makkelijk bij om het 'even' te testen
siemens spul allemaal van 3 jaar oud. doet stoomovenklokje 1 watt. kan me van de andere oven die 1 jaar jonger is ook zoiets voorstellen. de 1 watt is gemeten trouwens...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 13:51:
Mijn Bosch inbouwcombimagnetron zet het klokdisplay uit als je tijdens het knipperen na een power cycle op de 'Stop' knop drukt.
Mag ik vragen welke type je hebt? Ik kan me niet voorstellen dat dat 'klokje' 10 watt verbruikt. Als we dezelfde type hebben ga ik het ook nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Type HFT879 (E-nummer onleesbaar wegens lasagne). Rode backlight.
Ik vond het ook veel, gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000.
Ooit heb ik weer tijd en zal ik het nameten met Plugwise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:07
Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:04:
Type HFT879 (E-nummer onleesbaar wegens lasagne)
:+ _/-\o_

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb helaas een andere, maar ga het voor de grap binnenkort even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
met een "Owl" met ampere klemmen.
Dus als een klokje geen net stroom verbruik heeft (maar blindstroom) is het een overschatting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 13:51:
Helaas hebben niet alle apparaten deze voorziening.
Het is in een moderne keuken een ware klokjes maffia:

magnetron
oven
inductiekookplaat
afzuigkap

Je wordt er helemaal gestoord van 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, maar die krengen mogen maximaal 2 watt verbruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 15:41
Onze oude Siemens oven/magnetron ding kan het klokje ook gewoon uitzetten. Verschijnt ook nergens een rare tijdsaanduiding als je hem dan gebruikt. Ideaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
zwik schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 10:47:
Bij Youless kun je beide tegelijk gebruiken, want met de standaard firmware upload 'ie zelf naar Bidgely.
Maar inderdaad kun je ook even in het Youless-topic kijken. Als het goed is, staat vrijwel alles in de startpost genoemd :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft,
Interessant, ik zit zeg maar wel boven 30 euro, maar door welkom acties is nog maar 33,34 per maand. Maar je ziet dat verschil in kosten tussen zuinig of bijna niks nihil is.
Proton_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:55:
Tja, elke kWh is weer 21 cent. Of dat nu de 5000ste of 3e kWh is maakt niet uit.

Door de vaste teruggavepost van de overheid betaal je onder de streep heel weinig vaste kosten, bekijk je rekening maar :)

Wel mooi laag verbruik trouwens (of is het niet in Nederland?).
Ja in Nederland, in een nieuwbouw flat en heb ook al mijn witgoed apparatuur nieuw gekocht waar bij gelet hebt op zuinigheid. Geen gloeilampen, en min mogelijk standby verbruikers(magnatorn, afzuiging, wasmachine,printer en geluidsaptrapuur altijd volledig uit wanneer ik niet gebruik).

Maar als naar mijn rekening kijk dan reken ze heel anders.
951 Kwh 59,-
493m3 209,-
Netwerkkosten 351,-
Energie belasting -121,13

En dan nog wat dingetjes.
Totaal ongeveer 600 euro
- 200 euro welkoms korting
= 400 euro of 33,34 per maand.

Gas is magische grens om er voor te zorgen onder de 500m3 grens uit te komen. En van elektrischetijd, het is dus totaal niet lonend om daarmee zuinig om te gaan gezien ik maar max 59,- per jaar mee kan besparen 8)7
Het meeste waar ik kwijt ben is aan die netwerk kosten. Of zijn die hier achterlijk hoog?
Vindt zelf slecht ontwikkeling, want door hoge vaste kosten geeft mij gevoel dat mensen die bewust bezig zijn extra gepakt worden, en echte groot verbruikers die betalen steed minder per kwh aan belasting en vaste kosten naar mate ze meer verbruiken.

Dit jaar gaat helemaal probleem worden met verbruik door softe winter en doordat ik nu ook mijn cv getunede hebt.

Magnetron, die van mij vreet ook stroom in stanby stand. Waarom hebben die dingen geen uit schakelaar :?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Da's een heel geniepige rekening. Jij kunt namelijk ~€200 besparen op elektriciteit. Op je rekening staat de kale kWh prijs in plaats van de prijs incl belasting.
Leg dit maar eens naast je rekening:
http://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting
Dan zie je dat de -121 is opgebouwd uit -385 vaste teruggaaf + 264 variabele belasting (die je dus wel degelijk weg kan bezuinigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, dat bericht van Proton_ moest ik toch even 2x lezen voor ik 'm snapte.

Die kosten voor kWh zijn inderdaad heel kaal gespecificeerd:
951 Kwh 59,-
493m3 209,-

Dat is net iets meer dan 6 ct per kWh, terwijl je met alle heffingen, transportkosten, etc. uitkomt op 20 - 23 ct per kWh.
Hetzelfde eigenlijk voor het gas. 209/493 = 42 cent per kuub, terwijl je -uit het hoofd- zo'n 65 a 70 ct moet rekenen.
Dus de variabele kosten zijn even wat groter dan wat je zou denken aan de hand van die rekening.
Kortom, besparen is nog steeds wel lonend, al zit je al op een jaloersmakend verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:18:

Netwerkkosten 351,-

Het meeste waar ik kwijt ben is aan die netwerk kosten. Of zijn die hier achterlijk hoog?
@JC Ken:ik zit zelf aan 439 euro, dus dat valt toch wel mee :?
heb je wel goed gekeken? is het toch wel Inclusief BTW??

• coldasice
Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 22:18:

Vindt zelf slecht ontwikkeling, want door hoge vaste kosten geeft mij gevoel dat mensen die bewust bezig zijn extra gepakt worden, en echte groot verbruikers die betalen steed minder per kwh aan belasting en vaste kosten naar mate ze meer verbruiken.
Vrij logisch dat je netwerkkosten vrij hoog zijn, iedereen maakt op dezelfde manier gebruik van het netwerk en de beschikbaarheid. Of je nou weinig of veel gebruikt, ze zorgen ervoor dat dit altijd beschikbaar is, zoveel je wilt. Dit is natuurlijk ook voor de mensen die zonnepanelen hebben en weinig tot niks betalen door teruglevering maar wel gebruik maken van het netwerk.

Ik denk dat die ontwikkeling de komende jaren verder doorzet. Jammer dat bedrijven als Enexis en Liander nog enorm log zijn en geld over de balk gooien, aan de andere kant zal er nog flink geinvesteerd moeten worden in het electriciteitsnetwerk de komende jaren.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

coldasice schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:03:
[...]
Vrij logisch dat je netwerkkosten vrij hoog zijn, iedereen maakt op dezelfde manier gebruik van het netwerk en de beschikbaarheid. Of je nou weinig of veel gebruikt, ze zorgen ervoor dat dit altijd beschikbaar is, zoveel je wilt. Dit is natuurlijk ook voor de mensen die zonnepanelen hebben en weinig tot niks betalen door teruglevering maar wel gebruik maken van het netwerk.

Ik denk dat die ontwikkeling de komende jaren verder doorzet. Jammer dat bedrijven als Enexis en Liander nog enorm log zijn en geld over de balk gooien, aan de andere kant zal er nog flink geinvesteerd moeten worden in het electriciteitsnetwerk de komende jaren.
Niet logisch en niet wenselijk. Er vanuit gaande dat de ferrarismeter na 2014 vervangen wordt door een slimme variant zou het slim zijn om alle kosten in de kWh-prijs te verwerken. Zowel voor terugleveren als voor leveren. Dat is de beste stimulans voor energiebesparing.

A'dam PVOutput

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Je kunt het ook anders zien: de netwerkkosten zijn ongeveer gelijk aan de vermindering EB. Dus netto betaal je helemaal niet zoveel vastrecht, maar betaal je wel vrij veel voor je energie.

Hier gaan we trouwens richting de 29 euro per maand voor gas + licht in een hoekhuis uit '89, als iedereen dat gaat doen voorzie ik een kleine crisis voor de schatkist.

• TD-er
Bezuiniger schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:41:
Je kunt het ook anders zien: de netwerkkosten zijn ongeveer gelijk aan de vermindering EB. Dus netto betaal je helemaal niet zoveel vastrecht, maar betaal je wel vrij veel voor je energie.

Hier gaan we trouwens richting de 29 euro per maand voor gas + licht in een hoekhuis uit '89, als iedereen dat gaat doen voorzie ik een kleine crisis voor de schatkist.
Die 'vermindering eb' is ook alleen maar vrijwel gelijk aan het vastrecht van de 'standaard' capaciteit aansluiting.
Zodra je iets meer nodig hebt, betaal je gelijk een hoop meer.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik ken geen particulier die met ruim 17 kW (3*25A) vermogen tekort komt. Ze zullen er vast zijn, daar niet van...

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 20:53:
[...]
Die 'vermindering eb' is ook alleen maar vrijwel gelijk aan het vastrecht van de 'standaard' capaciteit aansluiting.
Simpele regels zijn veel goedkoper in de uitvoering en dat komt uiteindelijk terug in de prijs die je per kWh betaalt. Gewoon alles verwerken in de kWh-prijs. Eenvoudig, helder en eerlijk.

A'dam PVOutput

• RemcoDelft
ericplan schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:30:
[...]

Niet logisch en niet wenselijk. Er vanuit gaande dat de ferrarismeter na 2014 vervangen wordt door een slimme variant zou het slim zijn om alle kosten in de kWh-prijs te verwerken. Zowel voor terugleveren als voor leveren. Dat is de beste stimulans voor energiebesparing.
Energiebesparing is helemaal niet het doel. Vandaar dat het met ondertussen zo'n 20 verschillende benamingen voor verschillende heffingen een compleet doolhof gemaakt is.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
TD-er schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 20:53:
[...]

Dan zorg je toch dat je minder dan standaard nodig hebt? Dan houd je zelfs geld over. En zo krap is de standaardcapaciteit nu ook weer niet: >5000m3 of meer dan 3x25A nodig hebben is best apart voor een gewoon woonhuis.

@Remco:
Energiebesparing is wel het doel, maar je kunt van politici niet verwachten dat ze het efficiënt aanpakken. Bovendien is er altijd wel een "pet-project" dat geld nodig heeft, dus dan krijg je vanzelf een wirwar van maatregelen. Beste wat je kunt hopen is dat ze er 2-3 jaar van afblijven. Daarna krijg je weer de volgende idioot die geld nodig heeft voor zijn speeltjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
3x 25A is niet overal standaard.
Het is wel het maximum wat je kunt krijgen voor het laagste capaciteitstarief, maar hier ligt bijvoorbeeld geen 3 fasen naar de woning en zit ik dus op 1x 25A.
Als iemand in deze wijk dus meer zou willen dan dit, dan moet je dus ofwel laten graven, of een zwaardere aansluiting nemen. Je kunt voor het laagste tarief nog wel 1x 35A krijgen (of is het 1x 40A?), maar als 25A te krap is, zal 35 a 40A mogelijk ook niet echt genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
In dat geval MOET je dus een flinke PV installatie plaatsen, en een windmolen.. die dan in de meterkast aan elkaar knopen op een verantwoorde manier, zodat je toch meer dan 35A kunt trekken, zonder het net / de hoofdzekering te belasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TD-er schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 07:24:
Het is wel het maximum wat je kunt krijgen voor het laagste capaciteitstarief, maar hier ligt bijvoorbeeld geen 3 fasen naar de woning en zit ik dus op 1x 25A.
Als iemand in deze wijk dus meer zou willen dan dit, dan moet je dus ofwel laten graven, of een zwaardere aansluiting nemen. Je kunt voor het laagste tarief nog wel 1x 35A krijgen (of is het 1x 40A?), maar als 25A te krap is, zal 35 a 40A mogelijk ook niet echt genoeg zijn.
dus niemand kan inductief koken bij jullie?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik denk ook niet dat de netbeheerders er happig op zijn om een enkelfase aansluiting te leveren > 40A.
Er ligt dan onbalans op de loer dat de hele wijk beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TD-er schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 07:24:
25 Ampère naar 35 Ampère is 40% meer stroom. Dat noem ik toch wel een aanzienlijke verzwaring waarmee je toch flink wat meer stroom kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Laatst online: 22:06
Hier een standaard aansluiting van 40A enkelfase. Huis uit 2005.
Verder hebben vrijwel alle huizen een driefase kabel liggen, waar er in mijn geval één van is aangesloten.
Je kunt dus tot 3x40A met de standaard kabel. Vraag niet wat je dan betaald aan vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
ericplan schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:30:
[...]

Maar waarom zou iemand jouw aansluiting dan nog willen als je net zoveel teruglevert als in andere uren opneemt en je netto niks betaald. Wie betaald dan de kosten om te zorgen dat jij savond toch elektra hebt. Dan zou nuon tegen je zeggen, zorg jij maar zelf voor accus of een generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

coldasice schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 20:08:
[...]
Maar waarom zou iemand jouw aansluiting dan nog willen als je net zoveel teruglevert als in andere uren opneemt en je netto niks betaald. Wie betaald dan de kosten om te zorgen dat jij savond toch elektra hebt. Dan zou nuon tegen je zeggen, zorg jij maar zelf voor accus of een generator.
Even goed lezen wat ik schreef. Als je een slimme meter hebt, wordt zowel levering als teruglevering apart geregistreerd. simpel om daar per kWh een tarief aan te hangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
fabstar81 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:14:
[...]

dus niemand kan inductief koken bij jullie?
Ik ken niemand hier in de buurt met een inductieplaat. Dus kan goed zijn dat dat inderdaad niet praktisch haalbaar is hier.
Hier -recht boven het Groninger gasveld- koken we gewoon op gas. ;)
Ikke_niet schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:58:
Verder hebben vrijwel alle huizen een driefase kabel liggen, waar er in mijn geval één van is aangesloten.
Je kunt dus tot 3x40A met de standaard kabel. Vraag niet wat je dan betaald aan vastrecht.
Naar 3 fasen wil niet zeggen dat je perse naar 3x 40 moet. Je kunt altijd wel lager af laten zekeren. Dus 3x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Toch wel mooi om te zien dat het in ieder geval wel gelijk goed ev-snellaad wordt aangelegd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar het lijkt mij bijzonder sterk dat jij 1fase 40A hebt.
Waarschijnlijk staat dat op je hoofdschakelaar, maar dat is wat anders. Ga er vanuit dat je 1fase hebt en 35A bent afgezekerd.

Nagenoeg ieder huis heeft idd een 3 fase aansluiting, waarvan 1 of 3 fases zijn benut.
1 fase is eigenlijk altijd 35A en 3 fase is 3x25A.
Alleen wat zwaardere afnemers, met bijvoorbeeld een bedrijfje aan huis kunnen 3x 35A aanvragen.
Hoger dan 35A is volgens mij echt een uitzondering

3x25A aansluiting kost mij trouwens 186euro per jaar, wat een 1 fase aansluiting kost weet ik niet.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Oxellaar schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 23:13:
[...]

Wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar het lijkt mij bijzonder sterk dat jij 1fase 40A hebt.
Waarschijnlijk staat dat op je hoofdschakelaar, maar dat is wat anders. Ga er vanuit dat je 1fase hebt en 35A bent afgezekerd.
Hier is de hoofschakelaar afgezekerd op 63A en de 'hoofdstop' ook op 63A. En ik twijfel ook behoorlijk of ik nu 1x 35A of 1x 40A heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:09:
Hier is de hoofschakelaar afgezekerd op 63A en de 'hoofdstop' ook op 63A. En ik twijfel ook behoorlijk of ik nu 1x 35A of 1x 40A heb. :)
Als het ouderwetse keramische stoppen zijn kun je het zien aan de kleurcode op de dop van de zekering. De behuizing van de zekering kan bijvoorbeeld 63A aangeven terwijl er toch gewoon een 25A zekering in zit. Het is vaak wel heel moeilijk te zien door het glas heen. Goed licht erop zetten werkte bij mij uiteindelijk wel. Eruit draaien ging bij mij niet zomaar wegens de verzegeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had laatst een lezing van de ex-CEO van Econcern. Hij beweerde dat een deurbel continu 5 tot 10 watt trekt. De elektrische bel vervangen door een mechanische lijkt dus een goede manier om snel nog meer stroom te besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ligt helemaal aan de gebruikte transformator. De mijne heb ik op < 1watt gemeten. Grote kans dat het gaatje voor het touwtje van de mechanische bel meer energieverlies geeft :)

Pagina: 1 ... 25 ... 84 Laatste