Close-in boiler achter tijdschakelaar of aan/uit knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Ik moet mijn close-in boiler vervangen. Het apparaat wegdoen en de leidingen ombouwen zodat het geheel weer via de CV loopt is momenteel niet mogelijk (vanwege keuken die al geplaatst is en voorlopig niet vervangen wordt).

Ik heb diverse close-in boilers gevonden van itho Daalderop. Deze apparaten vreten elektriciteit, maar op de website leggen ze vooral nadruk op de besparing omdat het water niet helemaal van zolder hoeft te komen:
Gemiddeld wordt er wel dertig tot veertig keer per dag gebruik gemaakt van de warmwaterkraan. Omdat in de meeste woningen de cv-ketel op zolder staat, moet het warme water een lange weg afleggen voordat het de keukenkraan bereikt. Niet alleen duurt het daarom even voordat u daadwerkelijk warm water heeft, meestal wordt het koude water ook nog eens ongebruikt weggespoeld. Dat kost onnodig veel water en energie. Met een Close-in-keukenboiler kunt u daarom een besparing realiseren die kan oplopen tot € 175,-.
Ik heb geen idee hoe het werkt qua opwarming. Ik zou dan bv voor de 10 liter E versie willen gaan:

http://www.ithodaalderop....n/keukenboilers/close-10e

Is het plaatsen van het apparaat achter een tijdschakelaar de beste oplossing, of kan ik bv het apparaat ook achter een aan/uit knop plaatsen?

Bij een tijdschakelaar staat het ding nog steeds een groot deel van de dag onnodig 10ltr warm te houden. Wij maken vrij weinig gebruik van heet water. Stel ik zet het geheel aan tussen 7.00 en 9.00 en vervolgens tussen 18.00 en 21.00, dan hebben we misschien maar max 4 keer warm water getapt.

Als ik het geheel achter een aan/uit knop zet, kost het dan meer elektriciteit als ik de knop aanzet omdat dan de hele 10ltr eerst nog moet opwarmen? Of kan ik bv de knop aanzetten, dan 2 minuten wachten en dan al over lauwwarm/warm water beschikken (indien nodig). Bij heet water simpelweg langer wachten?

Overigens zegt de leverancier dit over het aan/uit zetten van de close-in boiler.....
Uit oogpunt van energie (belasting milieu) is het belangrijk dat u zich realiseert dat de Itho Daalderop-toestellen uitstekend geïsoleerd zijn en nauwelijks energieverliezen hebben. De Itho Daalderop-keukenboilers verliezen gemiddeld 1 °C per uur, wat zou betekenen dat de boiler na 3 dagen volledig zou zijn afgekoeld. Een boiler uitschakelen voor een periode van minder dan 24 uur levert dus geen besparing op en kan u zelfs meer geld kosten. Uitschakelen tijdens een vakantie levert wel een kostenbesparing op. Let er op dat u na uw afwezigheid de boiler een keer volledig opwarmt en doorspoelt.
Ik had de search overigens gebruikt, maar wist niet of ik deze vraag het beste in een groot topic (over bv elektriciteitsbesparing) of nieuw topic kwijt kon.

[ Voor 14% gewijzigd door GustavSan op 31-07-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

Durf je er geen eerlijk antwoord op te geven maar ga dit topic wel volgen.

Het speelde nl ook door mijn hoofd. Boiler staat dag en nacht aan maar ik gebruik nauwelijks warm water in de keuken.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Laatst online: 30-04 14:39
De informatie die ik erover lees is verwarrend. Met ons verbruik kan ik wellicht beter overwegen toch geheel aan de CV te koppelen, of gewoon een elektrice waterkoker te gebruiken voor die paar keer dat ik warm water nodig heb (lijkt me ook enorm zonde van het verbruik btw).

Ik las hier nog een handig item over het apparaat (en hoe te isoleren voor daling stand-by verbruik):

http://www.olino.org/arti...everbruik-close-in-boiler

[ Voor 24% gewijzigd door GustavSan op 31-07-2013 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22
Zet er eens een week een vermogens meter tussen met tijdschakelaar en een week zonder tijdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10:38

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

close-in boilers leveren (in tegenstelling wat de rekalmes zeggen) eigenlijk geen besparing op, wel gebruiksgemak.
een tijdschakelaar zal mogelijk iets besparing geven, maar of dat de kosten van de tijdschakelaar zal dekken is nog de vraag.
in jouw situatie:
Kijk naar een kleinere (5liter), of eentje waarbij je de temp kan regelen, het kost minder energie om een boiler op 60 graden te houden dan op 80 graden.

http://www.milieucentraal...tel-kopen/close-in-boiler

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 21:07

P_Tingen

omdat het KAN

dertig tot veertig keer per dag
Mwoa. Dat lijkt me wat veel als ik eerlijk ben. Mijn gezin bestaat uit 5 personen en ik denk niet dat wij dertig keer per dag de warmwaterkraan aandoen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik denk dat de grootste besparing in een verlaging van de temperatuur van het boiler water zit.
Ik log al een tijdje de slimme meter en de close-in boiler slaat nagenoeg nooit nachts aan.
En als hij al aanslaat dan is het voor een enkele minuut.
Bij ons staat de boiler op 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Je kunt toch ook een doorstroomboiler halen, pasgeleden had iemand op dit forum een linkje van een duitse bouwmarkt geplaatst.

Volgens mij ben rond de 150 euro klaar.
Ik zit hier ook nog sterk over de twijfelen aangezien ik ook over een 10 liter boiler beschik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

duimp schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:02:
Je kunt toch ook een doorstroomboiler halen, pasgeleden had iemand op dit forum een linkje van een duitse bouwmarkt geplaatst.

Ik zit hier ook nog sterk over de twijfelen aangezien ik ook over een 10 liter boiler beschik.
Dat was ik.

Ik heb ondertussen een 10 liter boiler aangeschaft omdat ik niet nog een groep in de meterkast voor de doorstroomverwarmer wou installeren.
We gebruiken het warme water dermate weinig dat ik heb besloten om de boiler helemaan niet op de warmwateraansluiting aan te sluiten. Dus ze word gevoed met alleen maar koud water.
Scheelt weer in het gas verbruik!

Op dit moment slaat de boiler elke 6 uur voor één of twee minuten aan.
Dus dat zijn niet echt de kosten.
De verwachting is dat het ons jaarlijks 68 euro moet kosten aan electriciteitsverbruik.
Op zich is dat best veel verbruik maar we hebben nog plaats om een aantal panelen te plaatsen.
Eerst maar eens kijken waar we aan het eind van he jaar op uit komen.

Verder hebben ik en een vriend van mij, die ook van het gas af wil, een dikke discussie omtrent het douchen met een doorstroomverwarmer. Het probleem daarbij is dat je 3 fasen nodig hebt. En dan zit je met het probleem dat je aan 3X25 Ampère niet genoeg hebt. Dus dan zou je voor 3X35 Ampère moeten gaan.
En daar was toch iets mee hier in NEEderland.
Oh ja, capasiteitstarief. Dat kost 500 euro meer in het jaar.
Dus we willen wel warm water maar met 3X25 Ampère aansluitingen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:09

Illusion

(the art of)

Misschien is het Mogelijk dat je met een douche-wtw net genoeg warmte opbrengt om tóch genoeg te hebben aan 3*25a?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

duimp schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 11:02:

Linkje naar de bouwmarkt: teacher in "Quooker en Boilers stroombesparing"

Overigens: echte dikke doorstroomboilers (zoals de engelse electric showers) zijn ruim 8kw.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:39

tijmeng

Panasonic 7J

Die Daalderop dingen doen er ongeveer 25 minuten over om t water op 80 graden te hebben. Gaat best wel traag. Houden het dan alleen wel een paar uur boven de 60 graden voordat ze wederom aan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Illusion schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 01:11:
Misschien is het Mogelijk dat je met een douche-wtw net genoeg warmte opbrengt om tóch genoeg te hebben aan 3*25a?
Lijkt me wel; mijn ketel zit na 2 minuten douchen maar net boven de tapdrempel en is dan helemaal teruggemoduleerd. Het vermogen zal dan ~5kW zijn.
Het kan wel zijn dat de straal in het begin wat dun is als je maar 8kW hebt, maar dat wordt dan rap meer :)
Met een kleine (zonne/elektro) boiler kan je die piek opvangen en heb je continu comfort vergelijkbaar met cw3 of 4.
Een bad vol laten lopen moet je dan alleen niet willen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Daalderop heeft ook 10L kookendwater boilers. Deze zit in mijn keuken. Snel even een kop thee pakken is dan mogelijk. scheelt weer een hoop frisdrank :)..
Verder schakel ik deze ook uit op dagen dat ik en mn vrouw werken. Na 22uur gaat ie uit. De volgende morgen heb ik dan nog warm/heet water. Pas in de middag om 16:30 weer aanzetten voor de afwas en later thee.

Hoeveel het in verbruik scheelt weet ik niet, al is het maar voor het idee, en ik had nog drie contacten op KNX over.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik heb mijn boiler nagemeten en kom op een verbruik (uitgedrukt in euro's) van 1 euro per week.
De boiler staat echter wel ingesteld op 55 - 60 °C.

Valt mij nog reuze mee!

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Eerdaags wordt mijn cv combiketel vervangen. De installateur adviseerde dan tevens mijn close in boiler van 10 liter aan te laten sluiten op het warme tapwater i.p.v. tot nu toe op het koude tapwater. Ik heb een zonneboiler met een capaciteit van 80 liter. De afstand van de zonneboiler en ketel naar de close in boiler is ongeveer 5 meter.
Is dit gezien de stilstandsverliezen van het warm water in de leiding een goed advies van de installateur?

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Voor warm water in de spoelbak van de keuken zou je een kleine doorstroomboiler kunnen nemen.
Gebruikt alleen stroom als er daadwerkelijk warm water wordt gevraagd.
Over het algemeen is dat in een keuken om eens een sopje te maken, voor thee kun je een waterkoker gebruiken.
http://www.econo.nl/Produ...oomverwarmer-de04101.aspx

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

special roof schreef op woensdag 11 september 2013 @ 22:07:
Eerdaags wordt mijn cv combiketel vervangen. De installateur adviseerde dan tevens mijn close in boiler van 10 liter aan te laten sluiten op het warme tapwater i.p.v. tot nu toe op het koude tapwater. Ik heb een zonneboiler met een capaciteit van 80 liter. De afstand van de zonneboiler en ketel naar de close in boiler is ongeveer 5 meter.
Is dit gezien de stilstandsverliezen van het warm water in de leiding een goed advies van de installateur?
Dit is een goed advies als je uitgaat van maximaal comfort.

op deze manier heb je èn een energievretende boiler èn springt je ketel aan zodra je de warmwaterkraan opendraait.

Wise enough to play the fool

• special roof
Dus geen goed advies?
Ik neem aan dat het warme water in de close in boiler eerst wordt opgebruikt waarna nieuw voorverwarmd water uit de zonneboiler (evt. combiketel) wordt ingelaten in de close in boiler.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 12:45
geen goed advies.(naar mijn inzien) warm water zit dan in je leiding en niet in je boiler tenzij je langer warm water pak. Druk om het water uit je kraan te komen komt dan via de boiler.

hotfill heeft naar mijn inzien alleen zin als de ketel om de hoek zit en je regelmatig direct warm water nodig heb.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Uit je leiding komt 1-2 liter voordat het water warm is.
Zolang je minder warm water dan dat tapt heeft het geen zin.
Je zonneboiler maakt 'gratis' warm water dus als die heet is maakt het niet uit (<2l) of bespaar je (>2l). Dan is het dus een goed idee.
Als die niet heet is en je tapt minder dan 2 liter, springt je ketel voor niets aan en verspil je gas.
2 liter 60 graden = vol afwasteiltje met 40 graden.
YMMV.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 12-09-2013 16:43 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

In een leiding van 5 meter zit (uitgaande van 15mm) ong. 600ml water.
In de warmtewisselaar van de ketel zit ook nog eens een paar honderd milliliter, stel 250.

Totaal zit er dus 850ml water tussen gas en boiler.
Als jij uit je boiler 1 liter water van 60c tapt (meeste boilers zitten rond die temp), dan loopt er dus eerst 850ml koud water in de boiler en daarna 150ml DEELS verwarmt water. Die laatste 150ml zal niet geheel op temp. zijn omdat het water warmte verlies in de 5m leiding EN de ketel niet van moment 0 (nul) direct het water op bijv. 60c heeft, hier gaat een aantal seconden overheen.

Oftewel
Bij kleine hoeveelheden tappen uit de boiler, springt iedere keer je ketel aan, wordt er warm water de leidingen ingestuurd en grotendeels koud water de boiler in. Het kost gas om koud water de boiler in te krijgen en je boiler gaat het weer opwarmen.... en het warme water blijft grotendeels in de leidingen en warmtewisselaar zitten...

Kost dus gas EN stroom ...

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 13-09-2013 09:23 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• special roof
Freemann schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:10:
Het kost gas om koud water de boiler in te krijgen en je boiler gaat het weer opwarmen.... en het warme water blijft grotendeels in de leidingen en warmtewisselaar zitten...
Als de zonneboiler voldoende warm water heeft in het vat, dan zal de ketel toch niet behoeven aan te springen bij het tappen van water uit de close in boiler, of zie ik dit verkeerd?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:09

ericplan

5180 Wp PV

Je zegt het goed. Het hoeft niet, maar het gebeurt wel. Meeste ketels schakelen op waterdruk, alleen de ketels met een grotere boiler, zoals een Combifort schakelen op temperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 14-09-2013 09:07 ]

A'dam PVOutput

• special roof
Gezien het geringe gebruik (circa 10 tot 15 liter in 3 á 4 taps) van mijn close in boiler denk ik dat ik er inderdaad beter aan doe om af te zien van het laten aansluiten hiervan op mijn warmwater aansluiting.

Wellicht dat het aansluiten van de vaatwasser op het warme water wel wat voordelen kan opleveren.
In de handleiding van de fabrikant staat voor de ATACVA6011PT: "De afwasautomaat kan aan koud water en aan warm water tot max. 60 graden worden aangesloten. De afwasautomaat mag niet aan open heetwatertoestellen en doorstroomtoestellen worden aangesloten".
Is het zinvol om dit te doen en betekent dit dat ik dat zonder extra apparaat op het warmwater in het keukenkastje kan (laten) aansluiten? Zijn er nog speciale zaken waarop moet worden gelet?
Er komt een nieuwe combiketel Nefit Proline HRC30 CW5 combi en heb close in boiler, zonneboiler (7 meter afstand) en zonnepanelen met overschot.
Pagina: 1