Toon posts:

Pomp vloerverwarming schakelen via HR ketel

Pagina: 1
Acties:

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-05 14:06
Hieronder beschrijf ik een mogelijkheid om de pomp van de vloerverwarming rechtstreeks aan te sturen door de ketel, ook al is daar geen speciale aansluiting voor aanwezig. Kosten m.b.v. tweedehands materiaal voor relais en schakelklok nog geen 28 euro.
Dit is een tweaker oplossing: gebruik van deze info is geheel op eigen risico.

De set-up van vorige eigenaar was een actieve 12 groeps verdeler (afstand tot ketel 15m) en de pomp draaide 24/7. Verbetering werd bereikt middels een pompschakelaar en dat werkte prima met de toenmalige VR ketel en aan/uit thermostaat.
Inmiddels is er een nieuwe HR ketel geïnstalleerd en deze moduleert waardoor ook de T aanvoer varieert tussen 28 en 55 graden.
De pompschakelaar kon maar op 1 temperatuur worden ingesteld en reageerde traag.
Bij te hoge instelling startte de pomp te laat waardoor de ketel al weer uit was gegaan. Gevolg was dat in de ochtend 2 tot 3 starts nodig waren voordat de boel aan bleef.
Bij een lage instelling van 28 graden bleef de pomp nog uren na draaien, soms ook tijdens een hete zomer. Dat gaat bij 245W pomp toch aantikken. De terugverdientijd is voor mij minder dan 1 jaar.

Mijn Avanta heeft geen aansluiting voor een externe CV pomp, maar wel zoals de meeste HR combi's, een driewegklep die altijd in SWW (Sanitair Warm Water) staat, tenzij er warmte wordt gevraagd. De driewegklep wordt d.m.v. van drie draden aangestuurd. En toevallig blijft de spanning op de driewegklep staan.
Oplossing is de spanning van de stand CV af te takken voor een relais welke de pomp schakelt.
Rechtstreeks aansluiten raad ik ten zeerste af want daar is de printplaat van de ketel niet op berekend. Om te voorkomen dat de pomp 's zomers vast gaat zitten, wordt er tevens een digitale schakelklok geïnstalleerd.

Benodigdheden:
din rail relais (afhankelijk van ketel 24 V of 220V), enkelpolig (€ 5,= op een bekende markt plaats).
Din rail schakelklok (€12,50 op een bekende markt plaats)
Kabeldoos en kabeldoos schroefdoppen (4 stuks) of een mini groepskastje(maar die vond ik te groot)
Kroonsteentjes
220 V kabel 3 aderig met steker en losse aansluitdraden (te strippen uit diezelfde kabel)
Adereindhulzen
Muurpluggen en schroeven (elk 2)
Gereedschap en een multimeter

Werkwijze:
Zoek in installatiehandleiding op welke connector de driewegklep is aangesloten (bij Avanta X3).
Meet met een multimeter of deze inderdaad in rust op de SWW stand staat en alleen bij warmtevraag naar de CV stand gaat. In de CV stand moet de spanning er op blijven staan.
Meet tevens met welke spanning de driewegklep wordt aangestuurd. Dat bepaalt welk relais u moet aanschaffen. In geval van de Avanta was dit 220 V en de stand CV zijn de witte en de zwarte draad op X3. Let op: sommige merken gebruiken 24 V driewegkleppen.

Let op: bij de Avanta maakt het niet uit hoe de stekker van de ketel in de WCD zit. Is dit op de “juiste” wijze gedaan, dan zijn wit en zwart in SWW beide spanningsloos (Nul) en wordt in de CV stand de witte draad 220V. Als de stekker “verkeerd om” in de WCD zit, staat in SWW op deze beide draden 220V en in CV stand wordt wit de Nul waardoor er stroom gaat lopen. Voor de werking maakt dat niet uit.

Schroefdoppen op kabeldoos vastschroeven en binnenzijde kabeldoorvoeringen wegfrezen met een Dremel, want anders passen relais en schakelklok niet.
Uitsparing in deksel kabeldoos maken.
Als relais en schakelklok passen met deksel dicht, plaats bepalen waar de kabeldoos wordt bevestigd (niet onder ketel i.v.m. lekkage tijdens bijvullen) en gaten in muur boren, pluggen plaatsen.
Schakelklok programmeren zo dat in de winter niet extra gedraaid wordt: voorbeeld ma, woe en za 1 minuut aan van 07:30 tot 07:31. In de winter is de ketel dan al aan het verwarmen (nadraaien niet nodig) en in de zomer wel.
Ketel spanningsloos maken voor het aansluiten!
Bedrading aansluiten volgens schema, krimp adereindhulzen om uiteinden van de bedrading.
Eerst voor de zekerheid alles nameten met multimeter, daarna pas aansluiten op ketel en ketel weer inschakelen.

Fotos:
Bedrading aangesloten op Avanta connector X3 http://i.imgur.com/lOUFpsh.jpg
Kabeldoos voorbereiden http://i.imgur.com/Fe39uKD.jpg
Kabeldoos open http://i.imgur.com/dUpNbqq.jpg
Aansluitschema http://i.imgur.com/tLhJb76.jpg

[Voor 0% gewijzigd door Remco45 op 24-01-2013 17:39. Reden: typo]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 22:21
en als je nu zoiets zou willenhebben, maar dan dat de pomp van de vv bijvoorbeeld nog een instelbare nadraaitijd heeft? is dat makkelijk te maken?

dan slaat de pomp van de vv niet telkens uit wanneer de ketel toch gaat pendelen.?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 18:29
Hee Remco, gaaf ik was dit ook van plan met mijn calenta. Ik heb het makkelijker opgelost (denk ik) Als je een Isense heb kan je namelijk ook je minimale Tset vastzetten. Die heb ik gelijk aan de Max Tset. beide 55 graden. De ketel zal dan altijd daar naar toe werken. Instelbare pompschakelaar op 40 graden gezet.

Of had ik dit eerder moeten vertellen :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36
Over de nalooptijd, je hebt van die mooie badkamer ventilator na loop "relais" welke je dan dus eigenlijk aan uitvoer van de klok/ relais weer zet.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Remco45
@ Engelbertus en The-Source
Klopt, maar volgens mij zou bij vloerverwarming de ketel eigenlijk niet moeten pendelen, daarvoor is de vvw veel te traag. Als men toch voor een naloop-relais wil kiezen, neem dan een goed multifunctioneel tijdrelais (is wel duurder) want die kleine nalooprelais voor badkamerventilatoren zijn vaak maar zeer beperkt in vermogen en keuze van nalooptijden.

@Ray
Yep, heb ook een isense, maar ben er nog niet uit hoe deze optimaal in te stellen.
Mijn gedachtegang is zo veel mogelijk gebruik maken van de modulerende eigenschappen van de HR-ketel. In de afgelopen koude week moduleert m'n ketel langzaam op van 29 naar 55 graden en blijft dan gedurende de benodigde tijd op 55 graden. Aan het einde van de opwarmperiode moduleert de ketel terug ( 55 > 52 > 50 > 47 > 39) omdat de ingestelde temperatuur bijna is bereikt en retourtemperatuur is gestegen van 25 naar 41 graden (aangegeven op de ketel).
Ik hoop dat dit moduleren in de zachtere perioden van de winter nog veel meer gebeurt.

Als ik beide op 55 graden zet wordt het wat digitaal: er moet hoe dan ook water van 55 graden uit komen. Volgens mij zal de ketel dan alleen terug moduleren aan het einde van de opwarmperiode als de retour temperatuur zo hoog is dat hij over de 55 graden komt. Bij een zachtere periode is water van 55 graden misschien niet nodig en zou je kunnen besparen?

Probleem wat ik nog steeds heb is dat het 'lerend vermogen' van de isense te traag lijkt. Het is al een flinke tijd koud weer en elke dag wordt de ingestelde kamertemperatuur te laat bereikt en daar zit geen verbetering in. Zal Remeha eens bellen volgende week.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je kan eventueel ook de voeding gebruiken van de pomp in de ketel om het relais van de vv pomp te schakelen, dan heeft hij gelijk dezelfde nadraai tijd en heb je geen timer relais nodig.
Nadeeltje is alleen dat het allemaal 220 gestuurd is ipv 24v.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Na.wat experimenten ben ik er uit gekomen met onze Remeha, de aparte stekker pompschakelaar is de beste oplossing.
De vloer pomp slaat aan bij 40gr. Gaat uit bij 35 gr.
De temperatuursensor geplaatst ongeveer 50 cm onder de ketel op de aanvoer leiding, dat ivm met het opwarmen van de leiding bij warmwater vraag.
Een optie is ook hem op de retour leiding te plaatsen, maar dan kan de vloerverwarming wel eens heel laat inkomen, of gaan pendelen.

Dat geeft de ketel wat tijd om het cv water op temperatuur te krijgen, voordat de kouwe klets water komt van de vloer verwarming.
Scheelt hier veel mbt. de opwarmings tijd in het gehele huis.

[Voor 27% gewijzigd door Supertip op 27-01-2013 13:35]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Remco45
@Rol-Co
Klopt, maar dan draait de vloerpomp altijd als de ketelpomp draait, dus ook bij sanitair warm water, winter en zomer...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Remco45 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:55:
@Rol-Co
Klopt, maar dan draait de vloerpomp altijd als de ketelpomp draait, dus ook bij sanitair warm water, winter en zomer...
Hier niet, met tapwater gaat die cv pomp uit en als de ketel niet brand gaat hij ook uit na een aantal sec.
En die ketel is van 89 dus een hr doet dit zeker.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 09:27

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rol-Co schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:04:
[...]

Hier niet, met tapwater gaat die cv pomp uit en als de ketel niet brand gaat hij ook uit na een aantal sec.
En die ketel is van 89 dus een hr doet dit zeker.
Het hangt er maar vanaf wat voor ketel je hebt.
Hier moet de cv-pomp aan om het tapwater via een warmtewisselaar van warmte te voorzien, anders zou het tapwater gewoon koud blijven.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:30
Ik vind je oplossing tamelijk omslachtig. Ik heb een temperatuur gestuurde pompschakelaar op mijn vloerverwarming. Hierbij kan ik de minimale temperatuur instellen waarop deze aan moet slaan. Er zit een vertraging van 10s in om te voorkomen dat de pomp steeds aan en uit gaat. Ik vind dit ding perfect werken.

Ook heeft de schakelaar een zomerstand. Hierbij wordt de pomp elke dag even aangezet om te voorkomen dat deze vast gaat zitten.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Remco45
Zoals ik schreef is het een tweaker-oplossing.
Ten opzichte van mijn temperatuur gestuurde pompschakelaar bespaar ik zo'n 34 euro per jaar extra :) .

[Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 29-01-2013 11:25]

• Supertip
  • Niet online
Remco45 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:25:
Zoals ik schreef is het een tweaker-oplossing.
Ten opzichte van mijn temperatuur gestuurde pompschakelaar bespaar ik zo'n 34 euro per jaar extra :) .
Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.

En die extra besparing valt nog te bezien.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Remco45
@Supertip
Besparing is een feit: ik heb eerst enkele maanden proefgedraaid en metingen gedaan voordat ik dit artikel heb geplaatst. Overigens gaat het bij onze vvw om een 245W pomp (Grundfos 32-80 180).

• Supertip
  • Niet online
Ik ben er wel van overtuigd dat met een gekoppeld modulerend pomp systeem er best veel uit te halen is mbt. energie verbruik.
Alleen is de avanta niet in het bezit van een modulerende pomp en besturing, dus heb ik mijn actie gestaakt op mijn ketel ook een avanta 28C.
Het resultaat was niet goed, maar dat heb ik al een paar draadjes omhoog al omschreven.

Ps. rechtstreeks de pompen koppelen kan niet bij de avanta, dat trekt de print(electronica) niet.
Remeha raad dat ten zeerste af, de besturing is zo&zo al erg gevoelig.
Dit alles ter info, waarschijnlijk wist je.dit als.tweaker al.

• Remco45
Ehmm...daarom het relais :?

• HarryDfz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-05 22:43
Heel goed item, pomp vloerverwarming schakelen via HR.
Een aantal zaken begrijp ik nog niet helemaal maar heel interessant.
Mijn dank voor jullie effort!
Ik ben relatief nieuw op dit forum !
Ik ben nieuwsgierig of er leden zijn die met hun VAG4000 zijn gaan experimenteren.
Zelf ben ik begonnen met iets in elkaar te knutselen en ben nu toe aan de ombouw ( groot woord) van de VAG 4000.
Dit is een systeem waarbij je naast een tapwater optie een primair cv warmwatersysteem en een secundair ( vloer verwarming ).
Het primaire systeem heeft een eigen thermostaat en houdt constant water gereed voor de vloerverwarming die wordt aangestuurd door de kamer thermostaat van WTH.
Tevens hebben we een gesloten openhaardmet een blower systeem erachter.
Het primaire systeem ( lekker comfortabel in de winter ) zou je dus in het voorjaaren in het najaar minder willen stoken om een besparing te bereiken.
Bij hoge relatieve luchtvochtigheid zouden we minder de openhaard willen stoken om de omgeving / buren minder met vervuiling te belasten !
Inmiddels kan ik de VAG4000 uitschakelen en de ketel met de Kamerthermostaat aansturen.
Echter , hij schakelt hem niet uit.
De thermostaat is een WTH Voor de vloerverwarming.
De ketel een Radson Maxicom-Emet Bosch electronics!
Wie ?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee