Tsja, zo ben ik er 100% van overtuigd dat de bijbel een samenraapsel van ongetwijfeld goedbedoelde menselijke verhalen is waar veel te veel waarde aan wordt gehecht door sommige mensen. Maar ja, zo hebben we allemaal onde overtuigingen
Ik vind dat jullie vandaag wel heel eensgezind zijn, zoals je beiden met hetzelfde artikel op de proppen komt. Een heel interessant stukje leesvoer, waar ik graag even op in ga
Als ik bijvoorbeeld het twee argument er even uitlicht:
Blinde vlek
2. We moeten onderscheid maken tussen morele normen en morele overtuigingen. Neem bijvoorbeeld de vraag: mochten Abraham, Izak en Jakob meerdere vrouwen hebben? Nee, de morele norm van een huwelijk van één man en één vrouw gold ook toen (Matth. 19:4-5). Toch hadden zij (nog) niet de bijbehorende morele overtuiging. Het was een soort blinde vlek in hun morele denken. Ik geloof dat dit ook moet worden gezegd van slavernij. Veel Joden hadden niet de morele overtuiging dat slavernij verkeerd was. Maar dat betekent niet dat God Zelf slavernij moreel juist vond! Ook toen gold al de morele norm dat slavernij verkeerd is. Inderdaad, pas in de loop van de geschiedenis is de morele overtuiging gegroeid binnen het christendom dat slavernij verwerpelijk is. Maar dat betekent niet dat slavernij pas toen verwerpelijk werd. Integendeel, het inzicht brak door dat slavernij altijd al moreel verkeerd is geweest.
Dat is een heel verlichte manier van denken, die ik zeker aan zou willen moedigen. Zo zijn mensen in de beschaafde westerse wereld er onderhand wel redelijk van overtuigd dat homoseksualiteit gewoon normaal is, en dat er niets slechts aan is.
Voor veel christenen blijft het echter toch een heikel punt, want de bijbel zegt toch echt...
Nou, da's dan opgelost. Blinde vlek! Hoppa. In de tijd dat de bijbel geschreven werd hadden mensen nog niet de morele overtuiging dat homo's ook normale mensen zijn. Maar dat betekent niet dat God homo's slecht vond! Ook toen al gold de morele norm dat iedereen mag houden van wie hij of zij wil. Inderdaad, pas in de loop van de geschiedenis is de morele overtuiging gegroeid dat homo's normale mensen zijn en dat homoseksualiteit helemaal niet slecht is. Dat betekent niet dat het toen pas ok werd om homo te zijn, nee, het was altijd al zo geweest dat er moreel niets aan de hand was met homo's.
Nog maar eentje dan? Positie van de vrouw? Blinde vlek, boem!
De vrouw is altijd al volledig gelijkwaardig geweest aan de man, heeft altijd al dezelfde rechten gehad, maar die morele overtuiging was er gewoon nog niet, die is pas later doorgedrongen. Hop, weer een minder voor sommige christenen om uit de middeleeuwen te komen.
Ik vind het argument werkelijk geniaal, want je kunt er alles, maar dan ook alles wat uit de bijbel gehaald wordt mee omdraaien als het je zo uitkomt. Dus ook de zaken waar sommige christenen zich krampachtig aan vasthouden. Euthenasie? Geen probleem, blinde vlek, hopsakee, de mens heeft altijd al zeggenschap gehad over wat hij met zijn eigen lichaam en leven wil doen! Zijn we alleen pas recent achtergekomen, geeft niets, is gewoon christelijk.
Ik zou bijna fan worden van deze auteur
Bijna dan, want dan schrijft hij opeens iets heel geks:
Een christen zal, niet minder dan een atheïst, slavernij veroordelen. Ook een christen komt op voor gelijkheid en vrijheid. Toch is er een groot verschil. Een atheïst verdedigt vrijheid en gelijkheid zonder dat hij kan beargumenteren waarom. Vanuit de evolutietheorie zijn vrijheid en gelijkheid namelijk onmogelijk te verdedigen.
De beste man schat de gemiddelde atheist kennelijk een beetje achterlijk in, da's niet zo netjes. Maar dan insinueert hij vervolgens dat een atheist moraal zou wllen baseren op of verklaren vanuit de, ja echt,
evolutietheorie!
Ik heb het echt even een paar keer opnieuw moeten lezen, maar het staat er echt. De beste man denkt dat een atheist zijn moraal op de evolutietheorie zou moeten baseren. Natuurlijk, en een christen baseert zijn moraal vast op de theoretische verhandeling over het aantal engelen dat op de kop van een speld kan dansen (of geldt dat weer alleen voor katholieken? verwarrend, al die verschillende christenen

)
Jammer, want hij ging zo lekker. Maar voor degenen die zich
met deze beste man afvragen waarop een atheist zijn moraal dan
wel zou baseren, heb ik wel wat steekwoorden. Rede, gezond verstand, en een aantal basisprincipes die veelal terug te voeren zijn op een humanistische versie van wat over de hele wereld in verschillende filosofieen en godsdiensten bekend staat als de gulden regel.
Kan ik als atheist gelijkheid van mensen vrijheid en gelijkheid verdedigen? Ik denk het wel. Maar nog leuker, gooi broederschap in de mix en
misschien gaat er bij mensen met enig historisch besef langzaamaan een lichtje branden. Of zou meneer (ik gok maar even dat het een man is) van den Brink denken dat de idealen van de Franse Revolutie op de evolutietheorie gebaseerd waren? Ze kwamen in
ieder geval niet uit bijbel of kerk.
Ik zal nog even reageren op de antwoorden waar ik expliciet om gevraagd had en die ik gekregen heb, waarvoor dank

Dus zonder die leiding wordt het lastig? Dan zal dus iedereen die een ander idee van god heeft jou maar op je blauwe ogen moeten geloven dat je gelijk hebt... ik ben een beetje teleurgesteld dat een almachtige entiteit geen betrouwnaardere bron heeft kunnen verschaffen (niets persoonlijks naar jou, maar jouw ideeen worden door heel veel andere religieuze mensen weer tegengesproken, er worden zelf oorlogen om gevoerd, en allemaal omdat god niet gewoon even een keertje
duidelijk kan maken aan iedereen wat hij nou wil?
Zelfs de
wetgeving in verschillende landen slaagt er vrij goed in om redelijk duidelijk te maken wat wel en niet mag...
Ik zou het eerdere om willen draaien: waarom zouden we bijv. "gij zult niet stelen" niet aan anderen mogen opleggen volgens jou?
Oh, die universele zaken die zo ongeveer elke beschaving aanneemt als moraal zijn niet zo spannend. Dat is uitstekend te verdedigen zonder bijbel. Ook waarom je het aan een ander verbiedt, trouwens. De gulden regel gaat hier op: ik wil niet dat er van mij gestolen wordt, dus mag ik ook niet stelen.
Het ging me meer om waarom jij mij zou mogen verbieden euthenasie te laten plegen, of waarom ik, als het aan sommige christenen ligt, niet met een man zou mogen trouwen. Dat zijn zaken die jij, of andere christenen van
hun god kennelijk niet mogen, maar ik zie geen enkele onderbouwing waarom ze dat, zoals sommige partijen zouden willen, aan mij zouden mogen verbieden.
Daar gaat de gulden regel absoluut niet op. Dat ik wil trouwen met een man heeft nul impact op jouw leven. Al trouw ik met honderd mannen, jouw leven verandert er niet door (tenzij jij een van de honderd bent, maar dan begeef je je op glad ijs als je tegen het homohuwelijk bent

)
Daar komt bij dat het beeld wat jij schetst gewoonweg niet klopt. De bijbel is helemaal niet pro-slavernij. Dat is een verzinsel van mensen die de bijbel voor de rest helemaal niet serieus nemen, behalve dan de teksten die hen helpen de bijbel belachelijk te maken.
Mwah, ik denk niet dat de christelijke slavenhandelaren in de VOC-tijd, die hun zielenheil veilig stelden met dezelfde teksten, nou echt heel hard probeerden de bijbel belachelijk te maken.
Zelfs het artikel dat je aanhaalt stelt niet dat het
niet zo in de bijbel staat, maar dat we het niet zo moeten lezen. Want, blinde vlek. Kostelijk

[quote]Het enige wat m.i gebeurt, is dat bestaande praktijken gereguleerd werden vanwege de "hardigheid uwer harten" (zie
Mattheus 19 voor een ander voorbeeld).
Dit is het domein van de theologie, met name de 'hermeneutiek'. Er zit namelijk een opbouw in de bijbel, er zijn grote lijnen aanwezig, de bijbel is geschreven in een andere cultuur en in een andere tijd, de bijbel heeft een bepaald doel (spoiler: ons wijzen op Jezus Christus en wat hij voor ons heeft gedaan), er zijn verschillende stijlvormen aanwezig, enz. enz.
Ah, en dara valt, neem ik aan, de blind-vlek-truuk ook onder? Dan is het wel een leuke sport, die hermeneutiek. Ik zal vast wat steken hebben laten vallen net, maar voor een amateur vond ik het geen slechte poging, al zeg ik het zelf
Maar alle gekheid op een stokje, als
mensen bepalen wat wel en niet gevolgd moet worden uit de bijbel, als
mensen moeten duiden wat nou de echte regels zijn, en als
mensen moeten duiden hoe die regels geinterpreteerd moeten worden, dan wordt het toch best lastig om simpelweg de bijbel als "de waarheid" te poneren. Dan kan ik namelijk daadwerkelijk de Hitchhiker's guide to the galaxy als de waarheid poneren, met hetzelfde proviso dat er natuurlijk wel een stuk mensenlijke interpretatie nodig is om te weten welke waarheid er nou precies in verscholen ligt.
Ik maak me sterk dat ik de een aantal belangrijke morele grondslagen nog daadwerkelijk op dat boek zou kunnen baseren ook.
[
Voor 26% gewijzigd door
Dido op 07-06-2017 21:01
]