Rekcor schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:01:
Ja, maar als ik niet op mijn zintuigen af mag gaan om te bepalen of het warm is (en het dus moet controleren met een thermometer), mag ik ook niet op mijn zintuigen afgaan om ervan uit te gaan dat die thermometer uberhaupt bestaat...
Je ervaart god niet met je ogen, oren, reukzin, smaakzin, tastzin. Kon je dat wel, dan konden we god ook onafhankelijk meten met een instrument.
Warmte meet je, zoals je aangaf, met een thermometer. Ook het bestaan van je vrouw en kinderen zijn zo eenvoudig en onafhankelijk te verifieren.
Maar met god gaat het lastiger.
Ofwel god bestaat dus niet en zie je ze vliegen, of god weet op magische wijze alle natuurwetten te overtreden.
Op het moment dat er echt een god bestaat, meer dan alleen als een idee in hoofden van mensen, zou god de natuurwetten schenden als zij toch met ons zou communiceren.
Dit is het hele verhaal over dualisme in de filosofie.
Maar dualisme is dood.
Omdat per definitie geen interactie kan zijn tussen de metafysische wereld en de fysische.
Was die er wel dan zouden wij in de fysische wereld vreemde verschijnselen moeten kunnen waarnemen. Dat doen we wel, maar niet op die manier
Wat over blijft is dat god dan inderdaad niet echt mensen beïnvloed maar dat god puur een soort van 'meme' is waar mensen zelf dan een invulling aan geven.
Het punt is dat erg veel mensen menen dat god weldegelijk invloed heeft op ons leven of zelfs ingrijpt. Vaak zijn dat - in de beleving van de gelovigen - gebeurtenissen die 'te toevallig' zijn en vaak heel veel positieve (of negative) impact hebben op hun leven.
Gebeurtenissen die ofwel nooit zo hebben plaatsgevonden, ofwel prima te verklaren zijn zonder een beroep te doen op een god.
Veel mensen vergeten niet alleen dat hun eigen ervaringen onbetrouwbaar zijn, ook hun denken is onbetrouwbaar. Met name gevoel voor kansrekeing is super onbetrouwbaar, mensen zijn er slecht in.
Maar zoveel geloof lijkt gebaseerd op een gebrekkig begrip van statistiek.
Vandaag gebeurde x y of z, dat is té toevallig dat kan gewoon geen toeval zijn: het was de hand van god en god bestaat dus.
Nou erm.
* Q steekt zijn vinger op.
Een ander punt wat helaas wel verloren zal raken is dat mensen denken dat als iets een positieve uitwerking heeft dat dit dan als bewijs van een god gezien mag worden. Zoals het vermeende positieve effect van religie op mensen. Iemand die dankzij geloof weer zijn/haar leven op de rails kreeg.
Het is wel opvallend dat het altijd om verhalen gaat van mensen die het slecht hadden. Het zijn nooit verhalen over rijke mensen die tot god baden en dan nog rijker werden (behalve dan misschien wat televangelisten in usa).
En hoe zit het met al die gelovige mensen die hard aan het bidden waren maar zich niet wisten op te trekken?
Een grote storm, 19 huizen vernield maar 1 blijft staan, praise the lawd!
Roepen die andere 19 gezinnen ook heel hard 'praise jeebus'?
Maar ja, ik weet eigenlijk het antwoord al: gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Dat is natuurlijk geen antwoord.
Het is verkapt voor: 'ik heb geen antwoord' maar ik hoef nooit meer na te denken.
God's wil is ondoorgrondelijk?
Waarom wil god homo's dood? Geen idee, maar het is de wil van god en dus goed. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk
waarom plaatst god vrouwen op de tweede plek? Geen idee, maar het is de wil van god en dus goed. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk
Religie moet echt dood. Alle religie. Al het dogmatische, religieuze denken.
Dit begrijp ik niet. In de wetenschap is men het voortdurend oneens over allemaal dingen, iets wat meestal juist als kracht van die wetenschap wordt gezien. M.i. is het met verschillende geloven niet fundamenteel anders.
Iets is niet onwaar omdat men er over van mening verschilt.
Wetenschap is het oneens over interpretatie van feiten en mogelijke oorzaken van feiten, niet over de feiten zelf, zoals bij geloof.
Atoom energie is niet tot stand gekomen door hard te bidden. Geloof en religie heeft nog nooit direct tot nieuwe kennis geleid.
In die context is het dan ook niet vreemd dat er zoveel mensen wel religeus zijn maar in totaal verschillende zaken geloven.
[
Voor 55% gewijzigd door
Q op 02-06-2017 01:03
]