LuNaTiC schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:56:
@BramSd ik ben zeer benieuwd hoe jij de bijbel, en dan met name boeken als genesis en in dit specifieke geval Adam & Eva en de zondeval interpreteert. Geloof jij dat dit echt is gebeurd, of moeten we het allemaal metaforisch lezen. Als het volgens jou echt is gebeurd, hoe verenig je dit met alles wat we tegenwoordig weten (ik gaf de evolutieleer al als concreet voorbeeld). Als het metaforisch is, waarom zouden we dan enige waarde moeten hechten aan het concept erfzonde.
Dit is wat ik bedoelde toen ik zei dat het me handig leek om de discussie met het geloof als uitgangspunt te nemen.
Kijk, als je uitgaat van de evolutie als feit en daarin een onverenigbaarheid ziet met het scheppingsverhaal, dan is het inderdaad evident dat dit allemaal een verzinsel is van de Christenen/Joden/Israëlieten etc. Maar dan is vrijwel de hele bijbel om precies diezelfde reden onzin.
Met andere woorden: uitgaan van dát standpunt, maakt de hele erfzonde discussie nogal irrelevant. Dit heb ik al gezegd.
Om antwoord te geven op je vraag: ja, ik geloof dat alles wat er in de bijbel staat waar is. En nee, daarme wil ik niet categorisch stellen dat elk woord in de bijbel letterlijk is op te vatten. Er zijn niet voor niets talloze boeken over tekstkritiek geschreven.
Mijn interpretatie van de zondeval heb ik al weergegeven.
Tja, sorry hoor, maar ik zie niet hoe ik die conclusie had kunnen trekken uit je voorgaande opmerking. Ik dacht natuurlijk dat het nog altijd ging over mijn post die quotte.
Als het alleen relevantie heeft als je de vooraannames en de cirkelredeneringen als waarheid aanneemt, dan heeft het geen enkele discussiewaarde en hoort het niet in dit topic of zelfs maar in dit subforum. Het is als zeggen 1+1=appelmoes en je mag alleen "rekenen" met dat systeem.
Je weet dat in de wiskunde en natuurkunde ook nogal vaak geredeneerd wordt vanuit een bepaalde aanname? Dat je bijvoorbeeld eerst stelt: "ga uit van zus-en-zo" en dat je binnen dat kader rekent. Dit is precies wat ik ook probeerde te doen.
Je kunt het concept "erfzonde" ook als het overdrachtelijk bedoelde verhaal bediscussieren, en de ethiek en boodschap die er uitspreekt. Zeggen dat een specifieke subvorm van de religie als uitgangspunt moet worden genomen is nog steeds niets anders dan zeggen dat anderen moeten beargumenteren maar jij niet. Uberhauptis er niet 1 versie van de erfzonde.
Je kunt wel zeggen "ik geloof in deze specifieke versie van de erfzonde", en dan een goede onderbouwing geven voor je aanname.
Maar waarom weiger je in te gaan op wat ik zeg? Ik stel dat ik de mening van de Gerformeerde kerk over de erfzonde weergeef en probeer een onderbouwing voor die mening weer te geven. Dat is toch precies waar je in je laatste zin om vraagt? Of mag ik echt alléén voor mij zelf, persoonlijk spreken?
Want dan is er toch ook geen discussie mogelijk? Dan krijg je gewoon een anders vormgegeven Twitter-feed waarbij iedereen kan zeggen wat zijn of haar persoonlijke mening is.
link0007 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:16:
Daarnaast lost je argumentatie niets op: wat je nu zegt is dat het niet uitmaakt hoeveel leed ik veroorzaak op aarde behalve dan dat de staat mij pijn kan doen. Op zichzelf beschouwd hebben mijn handelingen geen hogere morele relevantie. Stel ik krijg de kans om een vrouw op brute wijze te verkrachten zonder dat ik daar ooit juridisch voor gestraft kan worden, dan zie jij daar geen problemen mee? Omdat ik toch wel in de hemel kom door in Jezus te geloven en omdat mijn handelingen verder geen negatieve consequenties hebben voor mij?
Welke religie predikt zulk extreem moreel relativisme? Hopelijk niet het jouwe.
Ik snap werkelijk waar niet hoe je dít uit mijn opmerking kunt halen. Het spijt me, maar je bent nu zelf een concept aan het verzinnen om daar vervolgens tegenin te gaan. Op die manier wordt er alleen maar in rondjes geredeneerd.
Hoe kun je nu denken dat ik geen problemen zou hebben met je verkrachtingsverhaal? Alleen een volstrekt amoreel persoon zou een vrouw kunnen verkrachten alleen omdat hij weet dat hij niet vervolgd zal worden. Het is volkomen onverenigbaar met wat de bijbel leert.
Het enige wat ik beweer is dat je alleen door het geloof gered kunt worden. Je daden als mens zijn hierin irrelevant. Daarmee wil ik op geen enkele manier de daden uit je voorbeeld goedpraten. Integendeel.
Enige praktische probleem dat ik zie is dat dit soort daden en het geloof vaak moeilijk samen gaan. Echter, het is niet aan mij om te beoordelen wie er wel en niet in de hemel mogen komen.
Je spreekt jezelf tegen wanneer je stelt dat Jezus alle schuld opvangt, maar je alsnog zelf ook schuld hebt. Dan heeft Jezus dus niet alle schuld, want blijkbaar heb jij nog een beetje over.
Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat door het geloof jouw schuld op Jezus gelegd kan worden. Dit wordt dan volledig van jou naar hem verplaatst. Daarmee verdwijnt de schuld niet, maar wordt die nu slechts door een ander gedragen.
De bijbel schetst het zo: je staat voor God bij het laatste oordeel en je zonden worden uit het boek (naam even kwijt, staat in Openbaring) opgelezen. Je wordt veroordeeld voor deze zonden, maar de straf wordt Jezus opgelegd die in jouw plaats de schuld krijgt en je daarmee vrijspreekt.
Waarom zou God geen atheïsten toelaten? Enkel vanwege een stomme afspraak over geloven in Jezus? Als God beslist zonder zich te hoeven onderbouwen dan is er geen enkele vuistregel die je op kan stellen over wie God wel en niet toelaat in de hemel. Ik heb net zo'n grote kans als jou, en een pedofiel net zo'n grote kans als een kinderarts.
Waarom laat God geen atheïsten toe? Omdat de bijbel daar compleet helder over is: om gered te worden moet je geloven. Een atheïst gelooft per definitie niet, dus kan deze per definitie niet gered worden.
Als goed en slecht een oordeel is van God (wij mogen daar niet over oordelen) en God vindt dat seriemoordenaars een hogere beloning (de hemel) verdienen dan atheïsten, kunnen we dan niet concluderen dat God seriemoordenaars beter vindt dan atheïsten? Aangenomen dat goede mensen meer beloning verdienen dan slechte mensen uiteraard.
Je blijft als een 'broken record' terugkomen op de goed en slecht vraag. Waarom? Je komt niet in de hemel omdat je 'goed' bent, evenmin als dat je naar de hel gaat ómdat je 'slecht' bent.
De bijbel zegt: íedereen verdient de hel en slechts uit genade alleen kun je gered worden. Goed en fout komt hier helemaal niet bij kijken. Het is niet mogelijk om zelf iets bij te dragen aan je redding.
[
Voor 11% gewijzigd door
BramSd op 18-02-2013 22:58
]