LuNaTiC schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:09:
[...]
Ik word een beetje moe van je creationistische bronnen, en het laat maar weer zien hoe oneerlijk ze zijn. Als je nu ook al je mening mag onderbouwen met gefabriceerde filmpjes, dan denk ik dat ik straks de discussie ga verlaten.
...oneindig veel tussenvormen hebt en juist DAAROM alles een tussenvorm is, en waarmee een tussenvorm eigenlijk een loze term dreigt te worden in termen van evolutie. Tussen elke vorm is wel weer een nieuwe tussenvorm.
Je had het eerder ook over dat dna geen bewijs voor evolutie is, en dat het net zo goed kan bewijzen dat een schepper dat heeft bedacht. Daar ging je nog even de mist in, evolutietheorie beschrijft hoe evolutie dmv natuurlijke selectie plaatsvindt en wat de rol van dna daar in is. Daar is niets mee gezegd hoe dat dna er is gekomen of wie dat evt heeft bedacht. Het is niet aan de evolutie-theorie om dat te beschrijven, het omschrijft niet abiogenesis. Als jij wilt claimen dat een schepper dat evt heeft gemaakt, is dat aan jou te bewijzen.
We hebben het over geschiedenis, en dat is wetenschappelijk altijd moeilijk tot niet te bewijzen.
Daarbij hebben we het allemaal over dezelfde bewijzen, iemand die in God gelooft interpreteert het bewijs, iemand die niet in God gelooft interpreteert het bewijs dat voorhanden is. Elk mens heeft presupposities ofwel een axioma van waaruit wordt geredeneerd.. Het fossil record kan anders worden geinterpreteerd. De evolutie-interpretatie is er 1 van, maar niemand kan zeggen dat hij erbij was en het zag gebeuren.
Trouwens, natuurlijke selctie hoor je mij niet ontkennen. Dat speelt wel degelijk een gorte rol in de ontwikkeling van soorten, maar is in mijn opinie geen motor van de evolutie. Natuurlijke selectie is "dom" in letterlijke zin, geen intellect, en heeft ook niet het leven ontworpen. De evolutietheorie heeft geen verklaring voor het ontstaan van leven, en probeert het verleden te verklaren. Zoeits kan nooit hard bewezen worden. Creationisme heeft op basis van de bijbel wel een verklaring voor het ontstaan van leven, maar ook dat kan niet hard bewezen worden.
Persoonlijk zie ik in onze hele natuur wel "bewijs": hoe prachtig en perfect en complex tegelijk levende wezens kunnen functioneren duidt volgens mij op een designer, een superintelligent bovennatuurlijk wezen. En dat beeld past prima in het bijbels wereldbeeld: schepping - zondeval -zondvloed - huidige leven.
Hoe verklaar je zoiets zonder God? Hoe weet je zeker dat jouw denken logisch is, als jij door toevalligheden bent ontstaan? Denk je wel echt? Of lijkt het logisch, maar is het in werkelijkheid niet? Hoe weet je dat zeker?
Er is in deze discussie helaas niet zoiets als hard onweerlegbaar bewijs. God is niet op een naturalistische manier te bewijzen, dus mijn geloof daarin ook niet.
Ben zelf arts en heb me altijd verbaasd over de complexiteit van het menselijk lichaam.
Auto's en robots vind ik ook interessant en ik zie daarin design paralellen.
Niemand lacht je uit als je stelt dat een robot ontworpen is door een mens, een intelligent wezen. Zeg dat het toevallig is ontstaan, en niemand gelooft je, meer een flauwe grap. Het menselijk lichaam is onverstelbaar meer gecompliceerd dan de meest ingewikkelde robot die wij kennen... Darwin wist dit nog niet, kende de complexiteit van de inhoud van slechts één cel ook niet (geen verwijt, kon hij in die tijd ook niet weten). En dan hebben we het nog niet eens over de menselijke geest
Het omgekeerde kan imho gewoon niet. Ben jij overtuigd van de waarheid van de evolutietheorie? Als je dan de logica verder volgt, kun je je denken dan nog wel vertrouwen, is dat niet meer dan een toevallige samenkomst van atomen, innervering van neuronen en synapsen met een onbetrouwbaar denkbeeld tot gevolg?
gambieter schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:58:
[...]
Simpel. Juist het toevoegen van een opperwezen maakt het gecompliceerd. Durven zeggen dat je het nog niet weet, die uitdaging aangaan, ipv gemakzuchtig zeggen "oh, het was een god". Als iedereen zo dacht zouden we nooit een civilisatie hebben opgebouwd.
Waar het op neer komt is dat je met veel woorden zegt "het is god, discussie over", zonder enige onderbouwing te leveren. En dat is jammer.
Gambieter, ik probeer echt niet te zeggen "discussie over", sorry als het zo overkomt. Ik ben wel overtuigd van mn mening ja, maar wil ook open staan voor die van anderen. Bij mijn weten val ik niemand persoonlijk aan op zijn/haar mening.
En btw: het toevoegen van een opperwezen is volgens mij hetzelfde als deze er geforceerd uit laten. De opties kunnen we allemaal meenemen in de overwegingen, inclusief God. Het wel of niet bestaan van God kun je niet bewijzen, dan kun je volgens mij ook niet zeggen dat hij er
niet in thuis hoort. Wetenschap is zonder vooroordeel alle mogelijkheden overwegen. En als God daarbij hoort, so be it.
Ok, "bewijs": heel recent is dit boek uitgekomen:
The Dawkins Proof for the existence of God. Ik ga het in ieder geval ff lezen. Het is op pdf gratis te downloaden.
101 bewijzen voor een jonge aarde:
Age of the Earth
[
Voor 31% gewijzigd door
D-Day op 18-09-2012 16:25
]
Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.