Pff, het is nogal lastig als je antwoorden op volgende posts in een eerdere post plakt, zo zullen ze minder snel gezien worden

DrDDay schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:02:
Nee, volgens mij illustreer je nu je denkfout. Wetenschap gaat volgens de afgesproken methode van onder meer falsificatie. Het bedenken van een onderzoek en het interpreteren van waarnemingen wordt gedaan vanuit een denkkader.
Zeg nou zelf, van wie zijn de hersenen "leeg", dat zou pas echt objectief zijn. Van niemand dus, iedereen heeft een denkkader, beïnvloedt door opvoeding, cultuur, gelezen boeken, etc etc.
Het belangrijke verschil is dat het einddoel niet vaststaat, en dat is een essentieel verschil. Creatonistisch onderzoek wil bewijzen dat er een scheppend opperwezen is. Daar worden gegevens op beoordeeld, ipv wat ze zouden moeten doen, de gegevens verzamelen en dan een testbare hypothese opstellen, die je dan iteratief kunt gaan proberen te bewijzen, of op andere manieren kan proberen waarschijnlijker te maken.
De uitkomst vaststellen en de vraag aanpassen is een tunnelvisie-aanpak, en steriel. Het zal niet in nieuwe ideeen of veranderingen van dogma's resulteren.
Ik geef alleen aan dat mijn denkkader includeert dat er een God is die aan de oorsprong staat van het leven, het was perfect maar door de zondeval is verval opgetreden, schepping in 6 dagen, zondvloed, aarde 6000 jaar etc. Daarmee zeg ik niet hoe ik een onderzoek opzet. Als ik het doel heb de leeftijd van een rots te onderzoeken, moet ik de juiste methodes toepassen. Waar jij op doelt is dat er een bias kan optreden in de interpretatie van de uitslagen. Die ontken ik niet, maar: een evolutionist heeft dezelfde bias, en dat ontken jij volgens mij.
Nee, je wekt hier opnieuw de (nogal vervelende) suggestie dat iedereen dezelfde denkfouten maakt die jij maakt, en dat is niet terecht. Uberhaupt dat woord evolutionist is een drogreden, zeker op de manier waarop jij het inzet.
Het is geen doel om evolutie te bewijzen, het is ook geen religie, het is geen stroming met volgelingen. Niet iedereen denkt religieus.
link0007 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:16:
Dat is ook weer niet helemaal waar: de hypothese mag niet vaststaan, maar de achterliggende theorie wel. Het lijkt me zelfs erg onwenselijk als wetenschappers bij ieder probleem zouden twijfelen aan de theorie van waaruit ze werken.
Ieder onderzoek heeft hypotheses die getest worden, en de meetmethode zal een onderliggende theorie/werkingsmechanisme hebben. Maar het doel mag niet zijn de hypothese te bewijzen, het is alleen testen. En dat is een levensgroot verschil met de creationistische aanpak: die is er op uit om de hypothese te bewijzen en neemt alleen mee wat past en verwerpt de rest.
De vergelijking met Stapel is een goede: hij heeft gehandeld zoals creationisten continu handelen. En ze verdienen dezelfde schandpaal, maar krijgen die helaas niet.
Het verschil is echter dat creationisten nog geen aanspraak kunnen maken op een gevestigde theorie: ze zijn juist bezig met het vestigen ervan. En dáár wringt het nu juist, omdat ze wel doen alsof ze een stabiele theorie hebben.
Ze vinden dat ze er eentje hebben, maar testen die niet...
[
Voor 21% gewijzigd door
gambieter op 20-09-2012 15:26
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.