thewizard2006 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:47:
Geen voorbeelden? Heb jij hetzelfde topic gelezen als de rest hier? Vooral Spheroid heeft al meerdere malen verschillende goed onderbouwde (incl bronnen) voorbeelden gegeven zoals het ontbreken van de zondvloed en de onmogelijkheid mbt het verhaal van Jericho en de toch door de woenstijn en het splijten van de zee.
Tja, de Tora zelf geeft toe dat al die geschiedenissen zijn gebeurd met aktief ingrijpen van God waarbij natuurwetten zijn overtreden.
Verder hebben we uiteraard nog evolutie dat het scheppingsverhaal tegenspreekt
Waarom spreekt dat het scheppingsverhaal tégen? Als God ca 6000 jaar geleden de wereld en alles erop en eraan heeft gecrëerd dan sluit dat evolutie toch niet uit?
uiteraard de big bang theory. Echter omdat die laatste nog niet 100% is bewezen wordt deze voor het gemak maar afgedaan als onzin.
Ik ben al ruim ingegaan op de big bang theorie.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het ook weinig zin (méér) heeft om hierover te discussieren. Als je overtuigd bent van het bestaan van een opperwezen die natuurwetten kan veranderen vs iemand die overtuigd is dat de natuurwetten niet gebroken kunnen worden, dan zit daar het "fundamentele" probleem.
Ik zie je bijv quoten uit Leviticus. Nu weten we al dat je het eens bent met slavernij (echter niet degene beschreven in dit deel van het boek maar weer een aanpassing die het wellicht wat humaner maakt) maar ook een aversie hebt tegen homosexualiteit Leviticus 20:13 terwijl dit ook al aangetoond is dat het geen keuze is bijv. Of ben je het er ook mee eens dat mensen die zich voordoen als medium gedood moeten worden Leviticus 20:27, de doodstraf bij het "verloeken" van je ouders Leviticus 20:9 en de doodstraf voor beide (man en vrouw) als de man overspel pleegt Leviticus 20:9 (en zo kan ik nog wel even doorgaan alleen al voor dit boek).
Nu kan je natuurlijk ook weer claimen dat je alles niet letterlijk moet nemen in het OT maar waar ligt de grens.
Ik neem wel alles letterlijk dus er is geen probleem en ook geen grens. Dus ook de zaken mbt slavernij, homoseksualiteit, hekserij/tovenarij, doodstraf bij vervloeken van je ouders etc. etc.
Waarom is genisis wel letterlijk incl adam en eva en de tien geboden maar andere zaken weer niet.
Vrijwel alles is letterlijk. Kijk, als God zegt dat hij met zijn adem de zee splijt, neem ik dat niet letterlijk omdat God geen lichaam heeft en dus ook geen longen, mond etc.
dan kan je ALLES claimen dat je wilt en het afdoen als een wonder. Denk hierbij bijv aan de ark van noah
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noahs-ark.html, Het verhaal van Jonas in de walvis, pratende slangen en ezels, het bestaan van reuzen en eenhoorns etc.
Daar heb je gewoon gelijk in. Zie hierboven ook over het uitgangspunt: overtuigd zijn van een opperwezen; of niet.
In de Torah bijv Genesis 3:16 (alle vrouwen boeten voor eva)
En alle mannen boeten voor Adam.
en Genesis 7:23 (genocide)
Ik heb het niet opgezocht maar inderdaad, God heeft enkele malen hele volken gedood of opgedragen dit te doen.
En dan zijn we voor het gemak ook nog even vergeten dat er al ontzettend veel religies geweest en zijn uitgestorven.
Tja, dat betekent dat die religies niet waar zijn en versterkt juist het vertrouwen dat een religie die al meer dan 3000 jaar wordt beoefend, wél waar is.

Ook wordt het argument de hele tijd aangekaart dat wetenschap niet correct is want ze hebben het al zo vaak fout gehad en hun visie aangepast dus is het niet betrouwbaar. Dit is een drogreden en heet voortschrijdend inzicht.
Tot niet zo heel lang geleden werd door de wetenschap geroepen dat het ZO WAS EN NIET ANDERS. Gelukkig heeft de wetenschap hiervan geleerd en noemt het nu wat het zijn: theorieën met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Maar tussen 99,99% en 100% zekerheid zit meer verschil dan tussen 1% en 99,99%.
Het is met de huidige kennis op dat moment de waarheid.
Ja, de laatste waarheid, of de nieuwste waarheid

Dit in tegenstelling tot een hoop religies die claimen al 2000 jaar (of langer) de enige waarheid te waarborgen en al die tijd niet zijn aangepast (ook al zijn het kopieen van kopieen van hearsay van vertalingen van kopieen)
De Tora is geen hearsay en al ruim 3000 jaar ongewijzigd. Dat de manier waarop deze van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven zeer goed is, is ook al bewezen en heb ik in dit topic ook besproken. Mocht je hier meer over willen weten, zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Sefer_Torah#Production
Overigens gaan we wel met de tijd mee: tegenwoordig wordt een Tora-rol (naast de klassieke controlemechanismen) onder een scanner gelegd en door een computer gescand op fouten. Als de computer een karakter/letter niet herkend wordt dit nog eens extra nagekeken.
Waarom niet? Ik vind het altijd wel leuk (en leerzaam) om te zien hoor. Dus voel je absoluut niet geremt imo.
OK
Volgens mij vatte hij het niet samen maar noemde het belangrijkste gebod. En op zich is het mooi om te zeggen dat de éénheid van God (dus niet 3eenheid) en het liefhebben van je naaste als jezelf de belangrijkste zaken zijn.
Maar samenvatten betekent natuurlijk niet dat de rest wordt afgeschaft, dus de rest van de 10 geboden. Laat staan de andere 603 geboden. Dat mag God zélf niet eens.
ze hem zagen als bedreiging dan omdat hij onwaarheden sprak.
Jezus overtrad de wet en droeg anderen op de wet te overtreden.
Enkele voorbeelden:
1) Op Sjabbat is het verboden iets te 'dragen'. Dus: verboden om iets bij je te hebben behalve je kleren. Geen ID-kaart, geen portomonnee, geen telefoon maar ook geen matras! En Jezus droeg iemand op om z'n matras op te pakken en te wandelen.
2) Op Sjabbat is het verboden iets te oogsten. dus "aren plukken" op Sjabbat mag niet.
3) Het is een gebod om doden te begraven. Zelfs een hogepriester (die in principe niet onrein mag worden) moet een dood lichaam dat hij tegenkomt begraven ook al betekent dat een groot probleem i.v.m. onreinheid.
4) Op Sjabbat mag je niet genezen (tenzij het levensbedreigend is)
5) De 'rijke jongeling' houdt alle geboden maar Jezus voegt er één aan toe: verkoop alles en volg mij. Het is strikt verboden een gebod toe te voegen (of te schrappen).
Prima om christen te zijn hoor, ik houd je niet tegen. Maar het is in conflict met het 'oude' testament. En dan hebben we het nog niet eens gehad over paulus.