Ik denk dat vooral het christendom die regels heeft veroorzaakt. dus zeker niet '
Dei] abrahamitische religies.'
Die zijn niet echt verschillend uitwaarts.
Dus jij ziet geen verschil tussen een christen, jood of moslim? En dan bedoel ik niet het uiterlijk

maar de etische opvattingen en bijvoorbeeld ook de set regels waar ze zich aan houden? Okee, dat kan.
De oorzaak is dat:
- religieuzen vinden dat ongeboren menselijk leven vanaf de conceptie (even grofweg genomen) even beschermwaardig vinden als volwassen mensen.
- religieuzen vinden dat een dier een gebruiksvoorwerp is waarover de mens mag heersen en mag gebruiken naar eigen goeddunken.
- niet-religieuzen vinden dat ongeboren menselijk leven tot een bepaald punt in de zwangerschap (26 weken ofzo?) minder beschermwaardig is dan dieren.
- niet-religieuzen vinden dat dieren niet mogen lijden voor iets religieus.
(Ik probeer het zo objectief mogelijk samen te vatten)
In het verleden is de besnijdenis wel vaker verboden en vele joden (en wellicht moslims maar dat weet ik niet) hebben hun kinderen gewoon besneden (gelukkig). Ik ken iemand die 'illegaal' is besneden in Rusland.
die je kind in het geval van voortijdig overlijden zouden kunnen "redden". Zou waarschijnlijk nog groter zijn, omdat de kans dat er daar iets misgaat veel groter is dan de kans dat er in het ziekenhuis iets misgaat.
1. Orthodox Joodse besnijdenissen worden thans uitgevoed in synagoges dus niet in ziekenhuizen.
2. Besnijdenissen (zowel voor moslims als joden) hebben NIETS te maken met vagevuur of 'naar de hemel gaan'. Dat is een chriselijk concept en het christendom kent geen besnijdenis.
Je weet dus duidelijk niet waar je over praat, maar dat komt meer voor in deze discussies; daarom is het goed erover te praten.
Het probleem met dat standpunt is dat de gevolgen voor psychische ontwikkeling en seksuele sensatie slecht bekend zijn. Daar zou beter onderzoek gedaan naar moeten worden.
Mee eens. Maar dat is lastig om te meten. Wat wel redelijk eenvoudig is is om mensen die-op-latere-leeftijd besneden zijn te vragen naar verschil 'voor' en 'na'. En dan hoef je natuurlijk niet (alleen) religieuzen te interviewen maar ook mensen die op volwassen leeftijd een besnijdenis hebben gehad om medische redenen.
LuNaTiC schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:49:
Zoals door Spheroid (terecht) wordt opgemerkt wil het niet zeggen dat het niet-aanpakken van een onwenselijke zaak nooit vergoelijkt kan worden door erop te wijzen dat er ook andere onwenselijke zaken plaatsvinden.
Je zou de politiek in moeten! Er wordt in Nederland veel geld en (vergader)tijd ingepland voor de meest onzinnige zaken (ik ben blij met de 130km snelheidslimiet maar vind dat de overheid haar schaarse tijd en geld veel beter had kunnen inzetten voor belangrijke zaken).
Je wil zeggen dat die onderdelen losstaan van de discussie over besnijdenis?
Nee, maar ik ga niet in herhaling vallen.
Wil je beweren dat die dingen zoals in de tekst staan niet plaatsvinden?
Welke dingen? Het opzuigen van het bloed? Ja, dat vindt plaats.
Ben ik dan niet goed geïnformeerd genoeg?
Niet als je iets wilt verbieden.
ben je weleens in een slachthuis geweest, een rondje gelopen in de bio-industrie, heb je weleens meegedaan aan een plezierjacht? Is het vereist om er een mening over te hebben?
Nee geen van deze. Maar ik verbied jou ook niet om te slachten, bio-industrie te bedrijven of aan plezierjacht te doen.
Wat betreft bio-industrie: vriend en vijand is van mening dat de
eventuele meer-pijn die een rituele slacht
zou opleveren niets is in vergelijking met bijvoorbeeld kistkalveren t.o.v. 'scharrelvee'.
het verzet om ouders te informeren over de mogelijke risico's, wat mij betreft reden genoeg om je vraagtekens erbij te zetten, maar dat is een andere discussie).
Denk je dat er niet van geleerd wordt; dat een moheel nu niet wordt geacht zich te laten testen op ziekten e.d.? En in veel wat moderner orthodoxe plaatsen is de procedure aangepast om besmetting te voorkomen.
Ik ben van mening dat iedere ouder hun eigen kinderen mogen opvoeden, zolang zij daarmee hun kind geen aantoonbare lichamelijke of geestelijke schade toebrengen. Nu heb je beargumenteerd dat het dwingen van het eten van groenten een geestelijke schade kan toebrengen, maar dat vind ik een nogal flinterdun argument.
Ik ook, maar met een beetje fantasie kunnen we een beter voorbeeld gebruiken dan het eten van groenten. Soms kan een beetje humor geen kwaad, toch?

Als we het trouwens hebben over zelfbeschikking: wie geeft twee mensen het recht om een kind geboren te laten worden? Daar heeft een kind helemaal niet om gevraagd. Dus misschien is het wel etischer om alle
kinderen foetussen te laten aborteren voordat ze menselijke rechten krijgen.
In elk geval is het fysiek aantoonbaar dat besnijdenis een onderdeel van je lichaam verwijdert en dat je nooit meer terugkrijgt.
Daar zijn we het over ens

Dat jij dat beslist voor hén heeft niets te maken dat ze niet oud genoeg zijn om zelf te beslissen of dat wel of niet goed is. JUIST daarom zou je moeten wachten tot ze zelf oud genoeg zijn om die beslissing voor henzelf te maken.
Dat geldt niet alleen voor besnijdenis maar ook welke school je kiest voor je kind (of de groenten) of wat dan ook. Waarom dan zo focussen op de besnijdenis en niet op zaken waar jij wel last van hebt?
Er komt nu een kras op de plaat volgens mij

Welke belangen heb je het over?
Het feit dat jij GEEN last hebt van rituele slacht (boeit je niet), GEEN last hebt van een verbod op besnijdenis (doe je toch niet). Dus het is makkelijk om voor een verbod te zijn omdat je toch geen
belang hebt bij het toestaan ervan.
En 'iets zeggen' tegen je zusje (wat familie is) is nog iets heel anders dan ALLE mensen in jouw land (of de hele wereld?) te verbieden om een praktijk uit te oefenen.
We zitten nog steeds in dat religietopic waar besnijdenis in religieuze context een issue is.
Is het relevant dat ik mijn zoon besnijd uit religieuze overweging? Is het relevant wat mijn motief is om mijn kind te besnijden?
op intolerantie tegen homo's
Ik voel me niet aangesproken.
Intolerantie tegen andere religies.
Het preken voor een beperking van vrijheid van meningsuiting.
Geweld vanuit religieuze gedachtengoed.
Ik voel me op wat extremisten in Israel niet aangesproken.
Het leren van pseudowetenschap zoals creationisme in scholen.
Ik voel me niet aangesproken. (Ik vind niet dat JOUW kinderen creationisme MOETEN leren. Ik vind wel dat ik het recht heb om mijn kinderen te onderwijzen in creationisme)
Pedofilie en misbruik van kinderen in de katholieke kerk.
Op wat extremisten na voel ik me niet aangesproken. Maak dan een topic over "Zin & Onzin van orthodox christendom" of "Zin & Onzin van orthodox Jodendom". Maar scheer niet alle relgies over een kam. Zie ook hierboven mijn reactie op Gambieter.
Er is veel meer mis met religies dan alleen de praktijk van besnijdenis. Als ik ze tegenkom, dan zet ik ze hier ook neer, daar hoef je niet bang voor te zijn

Als ik me aangesproken voel zal ik ook reageren.
Als we deze discussie in 1850 hadden gehad, had het net zo goed gegaan kunnen hebben over of slavernij immoreel is of niet.
Slavernij is niet in alle gevallen immoreel, dus die discussie kunnen we ook in 2012 aangaan.
Maar dat terzijde.
Er is een groot verschil tussen slavernij van een ander mens en een kind. Een kind heeft geen zelfbeschikkingsrecht en de vraag is dus WIE wel beschikkingsrecht heeft over het kind. Zijn dat de ouders, of is dat de overheid? En is de beschikking van de ouders beperkt en zo ja in welke mate beperkt. Dáár gaat de discussie over. Jij zoomt in op besnijdenis; ik zoom dan in op roken tijdens en na de zwangerschap.
Ik ben zelf immers geen slaaf.
Misschien (maar dat is gissen) zou je wel slaven hebben gehad of de vrijheid hebben gewild slaven te houden. Dan was het wél jouw belang.
Maar jij bent nu toch ook geen voorstander van slavernij nu?
Wel dus, maar wel in bepaalde gevallen en binnen bepaalde kaders. Het voert te ver om daar in dit topic over uit te wijden maar het is een zeer interessant onderwerp.
Hier is het grote verschil wmb. Jij lijkt moraliteit grotendeels uit de Bijbel te ontlenen, en je te houden aan de Bijbelse wetten.
Niet grotendeels, maar 100%.
Mensen zonder geloof bekijken moraliteit anders, als een constant veranderende, evoluerend ding.
Ik denk inderdaad dat goed en kwaad een statisch iets is.
Slavernij was vroeger heel normaal, maar nu zijn we het er met zijn allen over eens dat dit zeer immoreel is omdat we mensen gelijkwaardig beschouwen en geeneen de macht over een ander mag hebben (zonder zijn eigen goedkeuring).
Je maakt al een uitzondering.
Als de Bijbel het al mis had over slavernij, over hoeveel andere zaken heeft het dan fout als je het hebt over moraliteit.
We zijn het er dus duidelijk niet over eens dat de bijbel het mis had over slavernij.
Waarom zie je niet in dat besnijden weleens immoreel zou kunnen zijn, maar houd je jezelf niet aan alle wetten in de bijbel. Of, laat ik het anders zeggen, keur je bepaalde waarden uit de Bijbel anno 2012 af.
Ik cherry-pick juist niet en keur geen enkele waarde uit de bijbel, anno 2012 af.
Tsjah, er zijn ook zat mensen die met smerigheid onder hun nagels rondlopen, maar dan is het eruittrekken van de nagels of het afsnijden van het vingertopje ook geen oplossing.
Smerigheid onder nagels hebben over het algemeen minder ernstige gevolgen dan een smerige penis; bovendien heeft het uittrekken van nagels en/of afsnijden van vingertopje niet het effect wat een besnijdenis heeft op een penis.
Het is jouw taak als ouder om uit te leggen hoe je je penis hygiënisch kan onderhouden (en dat is zeer simpel).
Dat klopt hoor.
Eén ding is zeker, als je als volwassen onbesneden man van mening bent dat je penis niet goed genoeg functioneert en denkt dat een besnijdenis daarmee kan helpen, dan kun je er zelf voor kiezen om er wat aan te doen. Andersom gaat niet meer.
Ik nodig je uit om met één persoon te komen wiens penis niet goed functioneert én waarbij een arts verklaart dat het 'toevoegen' van een voorhuid het probleem zou verhelpen.
Het wegsnijden van voorhuid heeft helemaal niets te maken met opvoeden.
Daar zijn we het dan over oneens.
Dat het er misschien niet is, doet niets af van de hypothetische vraag. Immers, er kan morgen zomaar een religie opstaan waarbij dit het geval is.
Er zijn voorlopig nog genoeg zaken over te praten die'niet hypothetisch is. Morgen kan er ook een roze olifant uit de ruimte komen; of een FSM.
massadelusie
Ik heb het even opgezocht, maar als je mij beschuldigt van 'bedotten' dan ga ik daar verder niet op in.
de grote massareligies zijn allemaal niet tegelijk waar, dus de enige conclusie dat er maar één waar, is of allemaal niet waar.
Dat klopt, er is maar één waar.
hoeveel is geoorloofd wanneer je religie het voorschrijft? Eigenlijk is de vraag al beantwoord met mijn eerdere punt dat mensen al genoeg cherrypicken in de bijbel.
Dan hoef ik hem niet meer te beantwoorden.
Anno 2012 stenigt niemand zijn kinderen meer als ze een grote bek geven naar hun ouders
Er is niemand verplicht zijn kind te laten stenigen. Hoeveel ouders zouden hun kind in de praktijk laten stenigen als hun kind 'een grote bek' geeft?
of moet een verkracht meisje trouwen met haar verkrachter zolang die haar vader 50 zilverstukken betaalt.
Waar haal je dat vandaan? Een verkracht meisje hoeft niet te trouwen met haar verkrachter. Sterker nog: geen enkel meisje hoeft te trouwen met wie dan ook! Wie MOET er wel trouwen? De verkrachter! Als het meisje dat wil. En het hebben van een vrouw brengt erg veel verplichtingen met zich mee.
Dat je besnijdenis bij jongens wel oke vindt, maar bij meisjes niet omdat het bij jongens slechts een gedeelte van het lichaamsdeel vernietigt, vind ik schrikwekkend.
Je leest niet goed.
Ik zeg niet dat ik besnijdenis bij jongens wel oke vind omdat het bij jongens slechts een gedeelte van het lichaamsdeel vernietigt.
Het vernietigt ook niet een deel van de functie van het lichaamdeel.
Wat let je om er in opstand te komen?
Ik stel andere prioriteiten en ik houd er niet van om andere mensen te beperken in hun vrijheid.
Het is natuurlijk geen argument vóór besnijdenis.
Ik hoef geen argument vóór besnijdenis. Moet je alles verbieden wat geen argumenten vóór heeft?
Jij bagatelliseert de pijn van besnijdenis naarmate je jonger bent. Hoe jonger, hoe minder pijnlijk, toch?
De pijn van een besnijdenis bij een baby van 8-dagen is een stuk minder dan de pijn bij een 8-jarige of 28-jarige. Niet omdat de pijnbeleving anders zou zijn (naar het schijnt is dat niet zo) maar wel omdat de ingreep domweg veel minder ingrijpend is.
Onzinnig argument, kinderen opsluiten is ultiem kinderen de vrije keuze geven?
Kinderen niet blootstellen aan invloed van andere mensen; je weet best dat ik dat bedoelde.
Kinderen seculier op laten groeien, hen niet te vertellen WAT ze moeten denken, maar HOE ze moeten denken. Kritisch, vragen stellen, eerlijke informatie geven. Laat ze dan zelf maar beslissen wat ze willen geloven en wat ze weten.
Het hoogst haalbare in het Jodendom is juist kritisch denken

Je scheert opnieuw alle religies over een kam:
Lees dit artikel eens om basaal het verschil tussen christendom en jodendom te ontdekken:
http://www.trouw.nl/tr/nl...T-LEVENSLANG-LERNEN.dhtml
Het is een heel lang artikel dus ik ga even heel onfatsoenlijk selectief quoten:
Het christendom hecht in het algemeen veel waarde aan het argeloos en onwetend zijn als een kind en het op gezag geloven. In het religieuze jodendom daarentegen is lernen een sacrale bezigheid, en misschien wel de belangrijkste van de talloze religieuze voorschriften. Daarbij wordt veel waarde gehecht aan een eigen kritische inbreng.
Heb je de still gezien van mijn linkje?
http://vimeo.com/21204358
Ayaan Hirschi Ali (zelf besneden): "I think male circumcision is worse than an incision of the girl."
Ze is zelf besneden, maar wel iets verdergaander dan 'an incision of the girl'...
ze beredeneert wel vanuit de positie als je het hebt over de gehele wereld, dat een besnijdenis door onkunde en onhygiënisch bij jongens verstrekkendere gevolgen kan hebben dan bij meisjes. Niet zozeer het morele.
Ze heeft het volgens mij (vooral?) over de besnijdenis in de islam.
Probeer toch eens, als het er was?
Nee.
En dáárom vind ik de vraag van mij erboven interessant: zou je het ook objectief oke vinden als het vingertopje eraf moet als de wetten van de religie het voorschrijven?
Ik weet zeker dat er geen religieuze wet is die voorschrijft dat een vingertopje eraf moet dus dat is niet relevant.
Verder heb ik het even nagezocht en voor zover ik kan nazien is het niet het gebruik dat bij volwassen-besnijdenis het bloed ook wordt opgezogen.
Zijn er geen voorbeelden van de andere grote wereldreligies van wetten en dogma's en gebruiken die jij immoreel vindt?
Je voorbeeld van een verbod op bloedtransfusie is denk ik een het beste voorbeeld voor jouw doel. Toch is het niet te vergelijken met de besnijdenis omdat het weigeren van een bloedtransfusie de dood tot gevolg heeft en een besnijdenis niet.
Ik kan je een mooi tegenvoorbeeld geven: als het leven in gevaar is, MAG je je niet houden aan de Joodse wet. Dus als je weet dat een besnijdenis redelijkerwijs fataal is voor een kind, dan MAG je niet besnijden.
Dus de vergelijking met het het weigeren van bloedtransfusie is niet alleen niet te vergelijken maar staat er haaks op.
Dan natuurlijk je logische vraag waar je naartoe wilt: vind Lordy79 dat ouders het recht moeten hebben om hun kinderen een bloedtransfusie te weigeren? En dan is mijn antwoord: ja, zolang een kind geen zelfbeschikkingsrecht heeft vind ik dat.
Als je dan vraagt: zou jij jouw kind een bloedtransfusie weigeren? Dan zeg ik: nee. ten eerste omdat ik pro-life ben en ten tweede omdat mijn moreel/etische toetssteen mij verplicht de bloedtransfusie juist wel te laten plaatsvinden. (Mijn toetssteen is namelijk ook pro life)
Zo, dat was een lange post