Mooi topic, leerzame OP. Daar ga ik in de kerstvakantie zeker mee aan de slag.
Heb wel een vraag: Ben bij mij thuis volop in verbouwing, waarbij ik -naast veel isolatiewerkzaamheden- ook een vloerverwarming heb aangelegd. Ik heb net voor de eerste maal het opstookprotocol doorlopen waarbij ik de temperatuur vanaf 15graden aanvoertemperatuur naar 40 verhoogd heb in stappen van 5 graden per 24u.
Bij 25 á 30 graden aanvoertemperatuur is het in de huiskamer bij buitentemperaturen rond het vriespunt al een aangename 19 graden. Ik wil straks na de verbouwing een schema aanhouden waarbij ik zorg dat het om 17:00u 19 graden is in huis, waarbij ik een nachtverlaging naar 16 graden aanhou vanaf een uur of 21:30 gok ik.
De vraag: is het gunstiger qua gasverbruik als ik
A ) de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming op die 25 á 30 graden houd, waarbij de ketel langer staat te branden (en wellicht vroeger moet beginnen om op 17:00u de kamer op 19 graden te hebben)
B ) de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming op 40 graden zet, waarbij de ketel korter aan hoeft te slaan maar harder moet stoken
Ik ga het natuurlijk proefondervindelijk vaststellen dmv bijhouden van de gasstand gecorrigeerd voor graaddagen, maar ik ben even benieuwd naar jullie mening hierover. Alvast dank voor jullie inzichten!