Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste
Acties:
  • 1.214.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Een vraag waar ik tot nu toe geen antwoord op heb gevonden. De situatie is als volgt.

In ons huis hebben we een thermostaat in de woonkamer hangen. De woonkamer verwarmen we overdag tot 17.5 á 18 graden en 's nachts tot 14 graden. De slaapkamer verwarmen we nu alleen als het écht te koud buiten is.

Onlangs heb van die verwarmingstimers gekocht waarmee we per vertrek de verwarming aan of uit kunnen laten zetten. Zo kunnen we de slaapkamer in de winter op ongeveer 14 graden laten verwarmen voordat we naar bed gaan zonder dat deze ook 18 graden wordt.

Nu is het ook ons streven om de verwarming in de woonkamer netjes één uur voor slapen gaan uit te zetten. Echter, dit vergeten we véél te vaak.

De concrete vraag:

Wat gebeurt er als alle verwarming dicht staan, maar de thermostaat op 18 graden blijft staan? De thermostaat geeft aan de ketel door dat er verwarmd moet worden, maar aangezien alle verwarmingen dicht staat gebeurt dat nooit. Krijg je dan een rare oneindige loop of heeft de ketel door dat er niks te verwarmen valt en zal hij uitblijven?

Als het geen kwaad kan, dan zet ik die timers namelijk ook op de verwarmingen in de woonkamer zodat op gezette momenten netjes de verwarming dicht gaat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Anoniem: 636436 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:53:
[...]

Dan zit het dus niet verkeerd aangesloten!
Volgens de warmtebeelden in Paul C in "Gas besparen door middel van CV tuning" wordt een radiator weldegelijk warm van boven als retour en aanvoer verkeerd om zitten. Dus dat de bovenkant warm wordt, is geen reden om uit te sluiten dat aanvoer/retour fout zitten. Ik heb zeker weten gemeten terwijl de ketel nog gewoon aan het stoken was. KT ingesteld op 22 graden. Temp was nog maar 18.
Dirkmans schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:59:
[...]

Alles wordt hier prima warm, wil alleen het systeem eens goed inregelen...

Pompsnelheid staat op 2.
De overige delta t's zijn gemiddeld 18 graden
Als andere delta t's goed zijn, kun je inderdaad proberen te knijpen met voetventiel. Maar als die ombouw gewoon zorgt dat je radiator geen warmte kan afgeven, dan is dat natuurlijk het echte probleem..

@Curlymo: radiators dichtzetten terwijl de ketel stookt = vragen om storing/defecten. Beter is gewoon een programma instellen zodat hij op tijd uit gaat?

[ Voor 57% gewijzigd door woekele op 31-12-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

woekele schreef:
[...]

Volgens de warmtebeelden in Paul C in "Gas besparen door middel van CV tuning" wordt een radiator weldegelijk warm van boven als retour en aanvoer verkeerd om zitten. Dus dat de bovenkant warm wordt, is geen reden om uit te sluiten dat aanvoer/retour fout zitten. Ik heb zeker weten gemeten terwijl de ketel nog gewoon aan het stoken was. KT ingesteld op 22 graden. Temp was nog maar 18.
Even goed lezen wat Robert71 schrijft:
Robert71 schreef:
Ik dacht dat het toch goed zat aangesloten omdat de radiator aan de bovenkant eerst warm wordt.
Robert schrijft dus zeker niet: 'De radiator wordt eerst aan de onderkant bij de retouraansluiting warm'. Want dat zou het geval moeten zijn indien het werkelijk verkeerd om aangesloten zou zijn.

Ik antwoorde op de situatie van Robert71, dat hoeft helemaal niet te beteken dat in jouw geval hetzelfde aan de hand hoeft te zijn!

Jouw radiator is maar een klein dingetje, terwijl die van Robert een lel van een T33 is. Daar zit een plons water in die langer warm kan blijven dan de rest van de installatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 31-12-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

CurlyMo schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:01:
Wat gebeurt er als alle verwarming dicht staan, maar de thermostaat op 18 graden blijft staan? De thermostaat geeft aan de ketel door dat er verwarmd moet worden, maar aangezien alle verwarmingen dicht staat gebeurt dat nooit. Krijg je dan een rare oneindige loop of heeft de ketel door dat er niks te verwarmen valt en zal hij uitblijven?
Met een bypass (op het verste punt) loopt de druk op tot de klep open gaat; de ketel krijgt z'n hete water weer terug en gaat uit -> niets aan de hand.
Met een (badkamer?)radiator die wel open staat hetzelfde.

Als werkelijk alle radiatoren dicht zijn en de pomp blijft lopen, kunnen er gekke dingen gebeuren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De vraag is natuurlijk of de pomp blijft lopen als alle verwarmingen uit staan? Is de ketel slim genoeg om dat te herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Het is niet handig in ieder geval. Je staat (eventjes, tot ketel merkt dat hij z'n warmte niet kwijt kan) gas te verstoken voor niks. Als je pech hebt schiet je ketel in foutmodus en moet je dat met de hand weer 'ontgrendelen'.

Maar aangezien jij ook domotica hebt draaien, is dit geen optie: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren ? Dan monteer je een iSense (50 euro op Marktplaats) en knoop je die aan je Domotica systeem. Vergeet je het nooit weer ;)

Als je ketel maar OpenTherm kan praten dan werkt een iSense prima.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2014 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Probleem is dat ik hier niet zomaar aan de ketel kan rommelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CurlyMo schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:37:
De vraag is natuurlijk of de pomp blijft lopen als alle verwarmingen uit staan? Is de ketel slim genoeg om dat te herkennen?
Nee!

Hier moet je geen bestuurbare kranen gebruiken, maar een klokthermosstaat die de ketel op de door jou gewenste tijd afschakelt.

Doe je het wel (die programmeerbare kranen gebruiken), dan gaat je ketel op zijn ketelthermosstaat schakelen. En die temperatuur is veel hoger, dus een hoop gasverspilling voor niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aha, dus beter alleen die dingen gebruiken op plaatsen waar de thermostaat niet hangt en de woonkamer verwarmingen open laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Klopt, Curly.
Ok, duidelijk. Wat mij betreft moet Robert nog eens goed voelen en omschrijven of het echt EERST de bovenkant is. Of eerst de retour-aansluiting en dan de bovenkant.

Want ik vermoed dat hij 'eerst de bovenkant' zegt omdat de onderlant niet warm wordt. Maar of hij dan ook de retouraansluiting heeft gecheckt, dat is de vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door woekele op 31-12-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef:
Als werkelijk alle radiatoren dicht zijn en de pomp blijft lopen, kunnen er gekke dingen gebeuren.
Vertel... Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Simpel. Dan kan het water gaan koken. Ik heb het ook wel eens (bijna) gezien via de Recom software. Alle ruimtes zijn op temperatuur, dus de kranen staan zo goed als dicht, er komt een warmtevraag, de ketel heeft 20 seconden nodig om te stabiliseren. In bepaalde situaties zag ik dan het water snel naar >90 graden oplopen. Als je ketel dat niet snel genoeg detecteert heb je dus kans op een kokende ketel.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 31-12-2014 16:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij mijn ketel gaat alleen de brander uit op te hoge temperatuur; als er nog wel warmtevraag is blijft de pomp lopen.
Behalve dat dit ook zonde van de energie is, komt er ook een hogere of lagere druk op de leidingen.
Hier zou alles tegen moeten kunnen (dus je zou het prima kunnen proberen) maar ik heb al eens gezien dat er plots lekkage optrad en in een ander geval dat de pomp begon te caviteren (ietwat lage druk + expansievat aan de verkeerde kant gemonteerd).

Je zou dus kunnen zeggen dat bij een juist aangelegd systeem, alles goed is en het geen probleem is, maar mijn ervaring in software zegt dat als je het niet test, de enige juiste aanname is dat het niet werkt :)
Zie ook alle verkeerd gemonteerde radiatoren in dit forum: ik heb de installateurs niet hoog zitten.
Aangezien dit een bestaand systeem is dat op dit gedrag waarschijnlijk niet getest is door de installateur waarschuw ik dus voor apart gedrag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 643675

woekele schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:59:
Klopt, Curly.

[...]

Ok, duidelijk. Wat mij betreft moet Robert nog eens goed voelen en omschrijven of het echt EERST de bovenkant is. Of eerst de retour-aansluiting en dan de bovenkant.

Want ik vermoed dat hij 'eerst de bovenkant' zegt omdat de onderlant niet warm wordt. Maar of hij dan ook de retouraansluiting heeft gecheckt, dat is de vraag.
De cv heeft de hele nacht uit gestaan, vanmorgen een koude start.
De linker pijp die uit de vloer komt werd eerst warm. Voor mij gaf dat de doorslag dat de retour en aanvoer verkeerd om zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Microkid schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:02:
[...]

Simpel. Dan kan het water gaan koken. Ik heb het ook wel eens (bijna) gezien via de Recom software. Alle ruimtes zijn op temperatuur, dus de kranen staan zo goed als dicht, er komt een warmtevraag, de ketel heeft 20 seconden nodig om te stabiliseren. In bepaalde situaties zag ik dan het water snel naar >90 graden oplopen. Als je ketel dat niet snel genoeg detecteert heb je dus kans op een kokende ketel.
Dan heb jij een systeem met een open expansievat net boven de ketel zelf?

Bij het algemeen voorkomende systeem met een gesloten expansievat is de werkdruk 2 Bar.

Bij die druk kookt water pas bij 133 graden. De maximaalthermostaat heeft dan al lang ingegrepen.

Alvast 1 'mythe busted'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Anoniem: 636436 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:16:
[...]
Dan heb jij een systeem met een open expansievat net boven de ketel zelf?

Bij het algemeen voorkomende systeem met een gesloten expansievat is de werkdruk 2 Bar.

Bij die druk kookt water pas bij 133 graden. De maximaalthermostaat heeft dan al lang ingegrepen.

Alvast 1 'mythe busted'...
Ach, wellicht is dat zo. Maar ik wil liever niet proberen wat er gebeurt als de brander aan staat en er geen doorstroming is. Better be safe than sorry. :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Anoniem: 643675 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:06:
[...]
De linker pijp die uit de vloer komt werd eerst warm. Voor mij gaf dat de doorslag dat de retour en aanvoer verkeerd om zitten.
Helder. Inderdaad verkeerd om dan. Toevallig net contact met een installateur en toevallig kwam het tersprake. Zegt ie dat het in principe niet uitmaakt als ze verkeerd om zitten. Wtf. Die ga ik dus niet aan het werk zetten in mn huis :P Voor de duidelijkheid: het gaat NIET om een nieuwerwetse designradiator. Gewoon ouderwetse normale. En dat weet hij.

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 31-12-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 14:18

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Anoniem: 643675 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:06:
[...]

De cv heeft de hele nacht uit gestaan, vanmorgen een koude start.
Dan zit hij dus verkeerd om.... had ik ook.
Moet je even naar de Hornbach gaan, als die dicht in de buurt zit. Die hebben namelijk een verkeerd-om onderblok in hun assortiment zitten. Ik dacht dat ze daar iets van de 25 euro kosten.
Als je naar de pijltjes kijkt op jou onderblok, dan zie je dat ze de pijpen die uit de vloer komen verkeerd om hebben gedaan. Wil je geen verkeer-om onderblok aanschaffen, dan zou je even onder de vloer moeten.

Afbeeldingslocatie: http://www.haarmanverwarming.nl/media/catalog/product/cache/15/small_image/320x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/5/6536163.gif

Dit type heb je dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik hoop dat ze die bij mij ook toe kunnen passen. Maar ze hebben de retour(eigenlijk aanvoer)buis vrij dicht bij de grond schuin aan koppelstuk retour radiator gehangen. Denk niet dat ze die nog mooi recht krijgen aan zo'n blok. Dat wordt dus vloer weer openhalen :( Of het buisje verlengen misschien (als dat kan) en er alsnog de aanvoer van maken. hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef:
Bij mijn ketel gaat alleen de brander uit op te hoge temperatuur; als er nog wel warmtevraag is blijft de pomp lopen.
Dan schakelt ie gewoon op de ketelthermostaat. Doet die het niet, dan is er altijd nog de maximaalthermostaat. Dat is dus al een dubbel systeem.
Proton_ schreef:
Behalve dat dit ook zonde van de energie is, komt er ook een hogere of lagere druk op de leidingen.
Goed dat je het energieverbruik uitsluit, dat is zeker niet een van die 'gekke dingen' die kunnen gebeuren!

Overigens, dat energie verbruik valt wel mee: bij een geblokkeerde flow gaat de pompmotor veel minder energie opnemen. >:)
Proton_ schreef:
Hier zou alles tegen moeten kunnen (dus je zou het prima kunnen proberen) maar ik heb al eens gezien dat er plots lekkage optrad en in een ander geval dat de pomp begon te caviteren (ietwat lage druk + expansievat aan de verkeerde kant gemonteerd).
Die 'drukstijging' is niet dermate dat dit lekkages oproept, die lekkage zou er toch wel komen. Eerder nog bij het starten van de pomp, daarbij is de 'drukgolf' in de aanvoer veel groter. Immers, een van de functies van het expansievat is om bij de opstart de pomp van voldoende water te blijven voorzien tot het moment dat de leidingweerstand is overwonnen.

Dat er heikneuters zijn die zo'n ding verkeerd plaatsen heeft ook niets met die 'gekke dingen' van doen, het is niet meer dan logisch dat zulke effecten dan optreden.
Proton_ schreef:
Je zou dus kunnen zeggen dat bij een juist aangelegd systeem, alles goed is en het geen probleem is,
Kijk, daar vertel je nu een waar woord! ;)
Proton_ schreef:
maar mijn ervaring in software zegt dat als je het niet test, de enige juiste aanname is dat het niet werkt :)
Ik vindt het een wat manke vergelijking. Cv-techniek is een vrij exacte wetenschap, je komt in het hydraulische deel dan ook nooit spontane 'bugs' tegen. Bij software daarin tegen...
Proton_ schreef:
Zie ook alle verkeerd gemonteerde radiatoren in dit forum: ik heb de installateurs niet hoog zitten.
Eens, maar vergeet ook het 'gilde van knopjesdraaiers die dat beter eigenlijk niet kunnen doen' niet.

Enige keer dat ik een doorgebrande ketel-WW had, was bij iemand die er zelf met behulp van internetbakerpraat aan had zitten prutsen.
Proton_ schreef:
Aangezien dit een bestaand systeem is dat op dit gedrag waarschijnlijk niet getest is door de installateur waarschuw ik dus voor apart gedrag.
Nee, het is helemaal geen 'apart gedrag'. Je roept nu (zeker onbedoeld) een soort angst op die er helemaal niet hoeft te zijn.

Door het dichtdraaien van radiatorkranen gaat er gewoon niets kapot, noch ontstaat daar een situatie door die als onveilig te beoordelen is! Of een installatie dan optimaal werkt is een geheel andere discussie.

Let wel: Deze beschouwing is geschreven naar reguliere gasgestookte Cv-ketels! In geval hier ook nog een houtgestookte kachel of ketel bij aangesloten is, vervalt dit verhaal. Uit mijn praktijk heb ik meer dan genoeg zeer gevaarlijke opstellingen van zowel installateurs en hobbyisten gezien. Dat zijn vaak contrapties waartegen een waarschuwing zeer op zijn plaats is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Microkid schreef:
Ach, wellicht is dat zo. Maar ik wil liever niet proberen wat er gebeurt als de brander aan staat en er geen doorstroming is. Better be safe than sorry. :)
Heb je misschien een al wat oudere ketel? Bij meeste hedendaagse ketels floept de ketelthermostaat bij 85 - 88 graden al uit.

Qua safe beter dat toch eens even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pribo schreef:

Afbeeldingslocatie: http://www.haarmanverwarming.nl/media/catalog/product/cache/15/small_image/320x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/5/6536163.gif

Dit plaatje is nog niet van de goede 'verkeerd om' kraan. Het afgebeelde model is namelijk de 50% doorlaat uitvoering (voor 1-pijps / serieschakeling)...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 31-12-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Het is inderdaad niet de juiste foto (die kon ik ff niet vinden)..... maar hij begrijpt vast wel wat ik bedoel... zeker als hij naar de pijltjes kijkt die de richting aangeven van hoe het cv-water moet lopen.
Dit type is er ook voor een 2 pijps systeem en ook verkrijgbaar bij de Hornbach, daar heb ik hem toen ook gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 636436 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:25:
Die 'drukstijging' is niet dermate dat dit lekkages oproept, die lekkage zou er toch wel komen. Eerder nog bij het starten van de pomp, daarbij is de 'drukgolf' in de aanvoer veel groter. Immers, een van de functies van het expansievat is om bij de opstart de pomp van voldoende water te blijven voorzien tot het moment dat de leidingweerstand is overwonnen. Dat er heikneuters zijn die zo'n ding verkeerd plaatsen ook niets met die 'gekke dingen' van doen, het is niet meer dan logisch.
Eens; het is een ander probleem ('bug', zo je wil) dat door een geblokkeerde doorstroming aan het licht komt. Voor een gebruiker maakt het niet veel uit: het werkte, er werd geprutst, er was een probleem.
Komt de drukgolf bij opstarten niet door de massatraagheid van het water in de leidingen? (serieuze vraag). Dat is secondenwerk en zo'n lekkage werd (blijkbaar) niet opgemerkt.
Ik vindt het een wat manke vergelijking. Cv-techniek is een vrij exacte wetenschap, je komt in het hydraulische deel dan ook nooit spontane 'bugs' tegen. Bij software daarin tegen...
Grappig :)
Ik denk dat het een kwestie van comfort zone is. Als software developer is mijn gevoel precies andersom.

Maar het is waar, de software industrie loopt nog zo'n 100 jaar achter op de andere technische disciplines als het om kwaliteitsbewaking en -normering gaat.

Dank Cp, weer wat geleerd vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pribo schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:55:
Het is inderdaad niet de juiste foto (die kon ik ff niet vinden)..... maar hij begrijpt vast wel wat ik bedoel... zeker als hij naar de pijltjes kijkt die de richting aangeven van hoe het cv-water moet lopen.
Dit type is er ook voor een 2 pijps systeem en ook verkrijgbaar bij de Hornbach, daar heb ik hem toen ook gekocht.
Als je dat nu weet, waarom schrijf je dit er dan niet bij? Ik zie het, en anticipeer daar actief op. Maar hoe vaak gebeurt dit helaas niet...

Hoe irreëel is het dat mensen op basis van 'internetwijsheid' met dit plaatje die bouwmarkt in lopen, waar er dus ook niemand is die er echt verstand van heeft. Met een beetje goeie wil tref je net de mevrouw die normaal de goudvissen uitschept, en je evenzo niets inhoudelijks over een steur die in dezelfde bak zwemt, weet te vertellen.

Met een dergelijke onzorgvuldigheid wordt het bestand aan 'internetbakerpraat' alleen maar meer gevuld.

Vandaar mijn appèl om toch meer aandacht te geven aan, en zorgvuldigheid betrachten in zowel vraagstelling en beantwoording in verzorgt Nederlands.

Lijkt me een zeer mooi, en vooral leerzaam, streven voor het komende jaar!

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 01-01-2015 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 636436 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:20:
[...]
Vandaar mijn appèl om toch meer aandacht te geven aan, en zorgvuldigheid betrachten in zowel vraagstelling en beantwoording in verzorgtd Nederlands.
sorriesorrie kon het niet laten niet persoonlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cp, in principe heb je wel gelijk, alleen overdrijf je het wel een beetje.
Niet iedereen is volmaakt.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Afbeeldingslocatie: http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley2971.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef:

sorriesorrie kon het niet laten niet persoonlijk :P
Hahaha, hap! :9 Buiten dat je het schrijft als 'sorry', kun je dus wel lezen en weet je het eigenlijk
dus ook wel! ;)
Proton_ schreef:
Eens; het is een ander probleem ('bug', zo je wil) dat door een geblokkeerde doorstroming aan het licht komt. Voor een gebruiker maakt het niet veel uit: het werkte, er werd geprutst, er was een probleem.
Of in welk willekeurige andere volgorde, ik heb ze allemaal meegemaakt, incluis alle tussenvormen...
Proton_ schreef:
Komt de drukgolf bij opstarten niet door de massatraagheid van het water in de leidingen? (serieuze vraag). Dat is secondenwerk en zo'n lekkage werd (blijkbaar) niet opgemerkt.
Eerstens, in principe ervaar ik elke vraag waar ik serieus antwoord op geef, als een serieuze vraag waar de medemens zijn of heur kennis mee wil vergroten.

Tweedes, die massatraagheid is wat ik de 'weerstand' in het systeem noem. Het is niet alleen dat, hoe 'stijf' een radiatorplaat of een stalen leiding ook mag lijken, en ook al gaat het om zeer geringe drukken en volumes, ook dat doet iets in de vertraging voordat het water weer op de retour bij de pomp uitkomt.
Proton_ schreef:
Grappig :)
Ik denk dat het een kwestie van comfort zone is. Als software developer is mijn gevoel precies andersom.
Het is wat met die "bits en bytes boys". Mag ik het weer uitleggen :*) ; Proton bedoeld met 'comfort-zone' niet het klimaat wat er door je verwarmingsinstallatie naar ruimtelijke behagelijkheid geboden wordt, maar meer de technische disciplines waar je in 'gepokt en gemazzeld' bent (correcte aanname/assumption? _/-\o_ ).
Proton_ schreef:
Maar het is waar, de software industrie loopt nog zo'n 100 jaar achter op de andere technische disciplines als het om kwaliteitsbewaking en -normering gaat.
De ICT is als 'nieuwkomer' ook geen uitzondering, maar wel waar het de algemene toegankelijkheid betreft. Vergelijk het eens met de opkomst van de stoomtrein, vanaf de eerste is dat ongeveer 150 jaar ontwikkeling geweest.

Van het hele Apollo-circus tot een mens op de maan, net aan een jaar of 15... Misschien snap je dan de 'draagkracht' van de uitspraak van Neil Armstrong toen ie voet op de maan zette, als mogelijk 'later tijdskind' wat beter: "one small step for man, one giant leap for mankind".

Ik vond het toen al zo interessant dat ik er midden in de nacht als heel klein ventje zijnde, mijn wekkertje er voor zette. Dus nog voor ik die uitspraak kon horen! De 'diepere' lading werd me ook pas later duidelijk met het nadere begrip in de Engelse taal.
Proton_ schreef:
Dank Cp, weer wat geleerd vandaag ;)
Buitengewoon graag gedaan!

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 01-01-2015 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxellaar schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:40:
Cp, in principe heb je wel gelijk, alleen overdrijf je het wel een beetje.
Niet iedereen is volmaakt.
Haha Oxellaar, als het, zoals ook jij toegeeft, 'in principe' klopt, dan is daar 'in feite' niks aan af te doen.

Enig sprake van 'overdrijven' zat in de reactie van Proton, en daar lijkt inmiddels ook consensus over te bestaan, dan wel consent in gevonden te zijn.

Het verschil tussen 'in principe' en 'in feite' is net zoiets al die discussie tussen een vader en zijn zoon. Ze waren het 'in principe' eens dat ze door het gedrag van hun partners een financieel een zeer onbezorgd leven konden leiden.

Het 'pijnpunt' voor beiden zat er in dat ze 'in feite' leiding gaven aan een 'hoerenkast'. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Man, man, man..... word jij niet moe van jezelf. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hihi, eerst een 'half' antwoord, problemen met inhoudelijke diepgang, en dan ook nog geen gevoel voor humor? Dat is pas echt vermoeiend! :9~

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 01-01-2015 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
woekele schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:14:
Dat wordt dus vloer weer openhalen :( Of het buisje verlengen misschien (als dat kan) en er alsnog de aanvoer van maken. hmmm
Voor je gaat hakken kan je misschien ook nog eens kijken hoe het aan de andere kant van de leidingen zit. Als je geluk hebt zitten de aanvoer en retour gelijk op een verdeelblok aangesloten zonder dat er onderweg aftakkingen zijn naar andere radiatoren. Wellicht kan je dan ij het verdeelblok makkelijker de twee leidingen omwisselen. Maar dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van de situatie zoals alles is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Nee, ze gaan rechtstreeks naar een t-stuk onder de vloer, waarvan de ene kant naar andere radiator gaat en andere kant naar de ketel. Het is flexibele buis, ik hoop dat ze gewoon een koppelstuk erop kunnen zetten en dan verlengen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Gisteren na 10 jaar en een paar weken voor het eerst een storing aan de Agpo Ferolli 225c. Mijn vrouw klaagde dat er geen warm water uit de kraan kwam. Ik dacht in eerste instantie dat ze de kraan niet ver genoeg open had staan en dat het dicht doen en dan volle bak openzetten dat wel zou verhelpen.

Dat was niet zo. De cv gaf in eerste instantie foutcode A1. Ik heb toen water bijgevuld, hoewel de druk voldoende was: 1,6 bar. Toen foutcode A2. Ik heb het sifon leeg laten lopen en het toestel ontlucht. Er kwam inderdaad veel condensvocht uit. Daarna volgde lange tijd foutcode F8. Ik heb daarop alle radiatoren maximaal open gedraaid. Resets en de stroom onderbreken hielpen niet.

Toen waren mijn ideeën op. Ik heb Feenstra gebeld in de hoop dat ze mij telefonisch konden helpen. De voorlopige conclusie was een kapotte pomp. Dat was bij aankomst inderdaad het euvel. Tapwaterpomp vervangen en 15 minuten later werkte alles weer naar behoren :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Heb afgelopen herfst toch maar het leidingweerk in orde gemaakt, ik kwam erachter dat zowel in van een radiator de gang, als een grote radiator in de woonkamer, als een radiator in en kamer boven de stroomrichting verkeerd was. (ik kon een warmte beeld camera lenen van een bevriende ZPP'er)
Probleem zit m waarschijnlijk in het plafond (het zit allemaal aan de voorkant van het huis), maar dat hebben we er een paar jaar geleden al eens uit gehad.
Boven een draaiing gemaakt met behulp van 2 flexibele slangen met knelkoppeling, was anders wel erg veel gedoe, en we zien ze toch niet, alhoewel de binnen diameter daarvan niet zo groot is, word de radiator toch flink warm, en de kamer is niet zo groot.
Beneden wel de hele zooi doorgesneden en opnieuw aangesloten, en in het hele proces ook een grotere raditor geplaatst aan de achterkant (was over bij iemand die over ging op 100% vloerverwarming), en daarvan de oude in de gang gehangen, (die in de gang (type 11) was kleiner dan die in de kamer hing (type 21), en was ook al wat roestig). door dat alles word nu de kamer veel makkelijker warm, en van de radiator doen nu alle 30+ ribben het ipv alleen de eerste 2 (is zo'n oud type met losse ribben). Ook heb ik de aanvoer temperatuur lager gezet, en nu we op 01-01-15 zijn aangekomen is ons gas verbruik lager dan ooit (monitor het gas ook sinds een jaar of 3)

Iedereen die hier een stukje heeft geschreven en daarmee wat info heeft verschaft of moed om het te gaan doen hartelijk dank, en een goed 2015.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 01-01-2015 14:07 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 643675

pribo schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:00:
[...]

Dan zit hij dus verkeerd om.... had ik ook.
Moet je even naar de Hornbach gaan, als die dicht in de buurt zit. Die hebben namelijk een verkeerd-om onderblok in hun assortiment zitten. Ik dacht dat ze daar iets van de 25 euro kosten.
Als je naar de pijltjes kijkt op jou onderblok, dan zie je dat ze de pijpen die uit de vloer komen verkeerd om hebben gedaan. Wil je geen verkeer-om onderblok aanschaffen, dan zou je even onder de vloer moeten.

[afbeelding]

Dank voor het melden dat er verkeerd-om en kruis onderblokken bestaan. Dit stelde mij gerust omdat dit dus eenvoudig te vervangen is en ik niet onder de vloer hoef.
Mijn monteur zal wel weten welk onderblok ik precies nodig heb. Door jullie adviezen weet ik het nu ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
PcDealer schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:41:
Gisteren na 10 jaar en een paar weken voor het eerst een storing aan de Agpo Ferolli 225c.
[..]
Dat de sifon (die witte buis die bijna haaks onder de ketel zit) vol met water zit is wel normaal volgens mij. Bij mijn 225c laatst de sifon ff schoongemaakt, simpel klusje, dus waarom zou ik wachten tot het onderhoudsbedrijf weer langs komt ;) ? Toen kwam er wat prut (aluminiumoxide vermoedelijk) en een plens water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24

thido

Tilburg

Ook ik heb me vandaag eens verdiept in het tunen van de CV.
Heb nog een oude (1998 als ik me niet vergis) AGPO HMC23 ketel.
De aanvoer temperatuur is ingesteld in de ketel op 75c (stond op 85c) en de CV pomp op standje 2 (stond maximaal op stand 4). Tapwater staat volgens mij op 70c maar verder niet interessant voor de CV.

Helaas heb ik geen regelventielen op de radiatoren, louter een stel knop.
De ramen open gezet en de CV een aantal uurtjes voluit laten stoken om wat metingen te verrichten met een IR thermometer.

Verschil aanvoer- en afvoertemperatuur bij de ketel is dan 20c.
Verder alle knoppen zo gesteld dat alles goed warm word en alle radiatoren tussen de 15c en 20c uitkomen (al is dat erg lastig en verloopt het best vlot met deze methode).
Bij het stoken om op temperatuur te blijven zoals nu loopt het verschil bij de ketel op naar16c.

Ik heb er een goed gevoel bij zover maar ik hoor graag meningen van anderen om de huidige situatie beter in te schatten. De komende dagen eens opletten of er geen voelbaar verschil in comfort opgetreden is.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
75 aanvoer is nog vrij ruim, kan mogelijk nog wel een stuk lager (naar 55 graden bijv). Maar dat ligt ook een beetje aan je woning, hoe goed die geisoleerd enzo. Naar 65 graden lukt vaak sowieso wel, rest is gewoon proberen of je woning nog goed (en snel) warm wil worden op lagere aanvoertemperaturen.

En Tapwater kan wel naar 60 graden. Ik neem aan dat je je handen niet wast met water van 70 graden ;) ? Je mengt toch altijd koud bij. 60 graden is laagste wat nog veilig is qua legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

ThinkPadd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:00:
75 aanvoer is nog vrij ruim, kan mogelijk nog wel een stuk lager (naar 55 graden bijv). Maar dat ligt ook een beetje aan je woning, hoe goed die geisoleerd enzo. Naar 65 graden lukt vaak sowieso wel, rest is gewoon proberen of je woning nog goed (en snel) warm wil worden op lagere aanvoertemperaturen.

En Tapwater kan wel naar 60 graden. Ik neem aan dat je je handen niet wast met water van 70 graden ;) ? Je mengt toch altijd koud bij. 60 graden is laagste wat nog veilig is qua legionella.
Dank voor de snelle reactie.
Zal hem zo nog even op 65 zetten en dan morgen kijken of alles lekker warm word.
Maakt dat verder dan nog uit voor de nu (nogal tijdrovende) instellingen van alle radiatoren?
Of blijft de delta T wel zowat gelijk met louter een lager ingestelde aanvoer temperatuur?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
deltaT over je radiatoren blijft prima dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Zo, ingesteld op 65 nu, morgen maar eens testen in de ochtend als alles nog lekker fris is.
Ook even kijken hoe 1 van de woonkamer radiatoren zich gedraagt, is degene die het verst weg zit van de ketel en heeft behoorlijk tijd nodig om over het gehele oppervlak warm te worden (wel vrij snel over de gehele breedte maar het uitzakken duurt lang).
Volgende week ook eens de thermocamera van het werk lenen voor wat leuke/leerzame inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Vermogen naar beneden afregelen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het plaatsen van een radiator aan een muur waar een volledige bank tegenaan staat, hoe zinvol is dat, gezien het feit dat de straling grotendeels in de bank wordt opgenomen (aangezien het rechtdoor gaat)? De bank is 3m lang en daardoor zie je de radiator in zijn geheel niet.

Stijgt er voldoende warmte omhoog waardoor het toch interessant is of kan er gewerkt worden met radiator folie tegen de bank aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Aan mij gericht?
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
thido schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:33:
Ook even kijken hoe 1 van de woonkamer radiatoren zich gedraagt, is degene die het verst weg zit van de ketel en heeft behoorlijk tijd nodig om over het gehele oppervlak warm te worden (wel vrij snel over de gehele breedte maar het uitzakken duurt lang).
Dan moet je de boel ook waterzijdig inregelen. Lijkt er sterk op dat deze radiator te weinig water krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Is nu afgeregeld m.b.v. de radiatorknoppen, helaas geen voetventielen of andere mogelijkheid hiervoor.
Als de radiator eenmaal helemaal warm is meet ik een d-T van ongeveer 15 bij deze radiator.
Knop verder opendraaien=wel sneller warm (maar dan waarschijnlijk ook een lagere d-T).
Hmm, blijft een beetje aanklooien met zo'n oude installatie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

XeNeRgY schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:41:
Het plaatsen van een radiator aan een muur waar een volledige bank tegenaan staat, hoe zinvol is dat, gezien het feit dat de straling grotendeels in de bank wordt opgenomen (aangezien het rechtdoor gaat)? De bank is 3m lang en daardoor zie je de radiator in zijn geheel niet.

Stijgt er voldoende warmte omhoog waardoor het toch interessant is of kan er gewerkt worden met radiator folie tegen de bank aan?
Zo heb ik ook een radiator nu hangen, onze bank staat wel op pootjes van een cm of 10, en ik check regelmatig of de bank nog wel los staat van de radiator. Volgens mij doet het convector deel van de convector / radiator et dan nog best goed. hij is bij ons ook ruim overbemeten nu.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Wat ik me afvraag: stel je voor dat je overcapaciteit hebt in je ketel. Helpt het dan om radiatoren te knijpen? Effect lijkt me een lagere retour, dus minder snel een te hoge retour, dus minder snel pendelen vanwege te hoge retour. Maar je aanvoer gaat ook minder makkelijk weg, dus sneller een te hoge aanvoer? En dus alsnog pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ondertussen is het tijd voor deel II

Wie gaat er mee aan de slag?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Doe ik morgen even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Na het afregelen van de CV ben ik toch wel erg benieuwd geworden naar de betekenis van de waarden in het menu van de branderautomaat van de HMC23 ketel.
Nu ingesteld de volgende zaken:
C65 (aanvoer temp CV)
T65 (tapwater temp)
F01 (programma)
U54 (boiler temp??)
E01 (laatst voorgekomen storing??)
A20 (laatst voorgekomen vergrendeling??)

Iemand ervaring met of kennis van de HMC23 die de laatste 3 waarden kan verklaren?
Mijn dank is groot en ik kijk uit naar deel II ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
XeNeRgY schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:41:

Als je op die bank zit zou ik maar warme sloffen aandoen. :) :) :)
Was er geen betere plaats voor die radiator?
Nu krijg je koude lucht over de vloer van je raampartij, koude voeten en een warm hoofd. :(
Maar als jij dit allemaal zinvol vindt moet je dit doen.

Zinvoller is het om de radiator te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Daar verder :)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-05 20:18

dikkiejan

2805Wp

ThinkPad schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 20:39

Dat de sifon (die witte buis die bijna haaks onder de ketel zit) vol met water zit is wel normaal volgens mij. Bij mijn 225c laatst de sifon ff schoongemaakt, simpel klusje, dus waarom zou ik wachten tot het onderhoudsbedrijf weer langs komt ;) ? Toen kwam er wat prut (aluminiumoxide vermoedelijk) en een plens water uit.
[/quote]

Bij mij leeg ik regelmatig de sifon en komt er idd een plens water en een beetje troep uit.
Ik zet deze altijd leeg terug maar gebruiksaanwijzing zegt dat deze weer gevuld met water teruggeplaatst moet worden?! Hoe doen jullie dat?

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb ik niet gedaan, hij loopt vanzelf wel weer vol lijkt het (gezien ik er vorige keer geen water in heb gedaan en er nu wel een plens water uit kwam).

Bij de Agpo snap ik de 'sifon' werking ook niet helemaal, want het is gewoon een buis met een dop erop :?

Onder een sifon versta ik normaal gesproken een zwanenhals, die vanuit de ketel naar een afvoer gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Dit topic is gesloten.