pribo schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:40:
Staat je niet blind op die dT.
Het is veel belangrijker dat (het liefst) alle radiatoren een beetje gelijkertijd warm worden.
Ik hoop dat je een beetje weet welke radiator het dichtst en het verst van de cv ketel verwijdert zit. In mijn huis is dat nogal moeilijk te zien namelijk.. Alle leidingen lopen door de muren en vloeren...
Laat de radiatoren die het verst van de cv ketel met rust, deze krijgt zo wie zo het meest afgekoelde water aangeboden.
Water is lui en zal altijd kiezen voor de weg van de minste weerstand, vandaar dat de radiator het dichtst bij de cv het heetst word. Soms is de boel zo slecht ingeregeld, dat soms 1 radiator helemaal niet warm word.
Wij mogen onze installateurs wel op onze knieën bedanken voor hun aangeleverde pruts werk.
PS, zorg dat je ketel wel voldoende vermogen heeft, of terwijl zet deze ook niet teveel aan vermogen terug.
Ik ben zelf de amateur-installateur, al is dat weer 17 jaar geleden geweest. Gelukkig weet ik dus precies welke leiding waar zit ten opzichte van de ketel en heb ik zelfs de nieuwe vloer van luiken voorzien ter plaatse van koppelingen e.d. Met de kennis van nu had ik een paar dingen wel anders gedaan, maar er is ook niet heel veel keuze. Het huis is nu eenmaal zo als het is.
Ik denk dat een deel van de moeilijkheid zit in het feit dat de ketel niet op zolder zit, maar in de kelder en dus dichtbij de woonkamer. De meest gebruikte radiatoren zitten dus ook het dichtst bij de ketel, maar alle radiatoren worden (ook boven) worden goed warm en de gewenste temperaturen worden goed & vlot gehaald. (Behalve dus als ik de convectorput echt afknijp, maar dat is al hersteld). De ketel draait op het fabriek-af vermogen van 18kw, wat 1 kw onder de capaciteit ligt van alle radiatoren tezamen. De ketel pendelt niet voor zover ik nu gezien heb: geen code regelstop op het display.
Ik ben een beetje bang dat nu we zijn overgegaan van VR naar HR ketel de installatie ongunstig werkt voor de nieuwe HR ketel. Die maakt toch gebruik van een heel ander principe en dat probeer ik nu middels het tunen en meten te ontdekken/ontcijferen. Of het zo is moet nog blijken. (Mijn zwager moest afgelopen jaar 1000,-- bijbetalen, terwijl hij vorig jaar een nieuwe ketel had laten plaatsen. Snappie mijn angst?) Wellicht dat het onterecht is, maar met de principes van het verschil tussen aanvoertemp en retourtemp probeer ik daar dus enig inzicht in te krijgen. En dan zie ik met de infrarood-meter een zeer klein verschil op de convectorput, terwijl die juist erg dicht bij de ketel zit. Het is de eerste in die tak zelfs. Logischerwijs knalt daar de retourtemp direct al weer omhoog.
Het is nu eerst maar zaak om de boel eens grondig te bestuderen en aantekeningen te maken. Ik ga de cijfers noteren aan de ketel bij koude start per 5 min en na het eenmaal op temperatuur zijn van het huis, wanneer de ketel terug moduleert naar deellast en de aanvoertemp weer zakt. Wellicht valt het mee en blijkt mijn angst ongegrond.
Ik ben begonnen mijn gasverbruik bij mindergas in te kloppen, dat moet op de langere termijn hopelijk ook wat inzicht geven. De eerste twee weken lijkt het gasverbruik per gewogen graaddag te zijn toegenomen, maar die gegevens zijn vast nog niet betrouwbaar. Dat duurt eigenlijk een jaar denk ik?
Weet iemand wat de codes 7 en 8 betekenen? De andere kon ik vinden in de manuals, maar die twee niet. Ik kreeg 7 een keer tijdens warm water vraag en 8 tijdens warmtevraag van de Isense. Ik vermoed dat ze aangeven dat de gevraagde watertemperaturen gehaald zijn in de ketel. Bij een regelstop geeft hij codes met een 0 ervoor (volgens de manual) dus dat is het niet. (Remeha Avanta).
[
Voor 6% gewijzigd door
Anoniem: 643863 op 27-12-2014 07:50
]