Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.217.942 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 11:31

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Blue-Bird schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:31:
Er is mij iets onduidelijk over de combinatie van mijn Intergas Kombi HR (uit 2006, wel modulerend) en iSense thermostaat. Ik heb op de iSense de max aanvoertemperatuur ingesteld op 62 graden, ketel staat nog op 65. Echter, op het display van de ketel zie ik alleen maar 62 graden staan, nooit lager. Ik had verwacht dat de modulerende iSense wel vaker de aanvoertemperatuur omlaag zou gooien (als de kamer de juiste temperatuur heeft bereikt bv). Zie ik een instelling boven het hoofd, of kan mij installatie echt niet af met een lagere aanvoertemp? Gemiddeld gezien over de afgelopen weken is de kamer binnen 1,5 uur op 20 graden (vanaf nachtstand 15,5).

Ik moet erbij zeggen dat ik in een hoekappartement uit 1925 woon, niet heel goed geïsoleerd (wel dubbel glas).
Heb je de isense wel op aansluiting 11 en 12 zitten..?
Heb je parameter C van de intergas ketel wel op ''1'' staan.?
Heb je parameter E. (met punt) wel op ''1'' staan.?

Kijk die instellingen nog even goed na....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43
Nog 2 weken te gaan en dat is het jaar voorbij.

Gas verbruik is behoorlijk laag.
150M2
2-1kap
op de hoek
3 pers.

jan/feb - 331M3
mrt/apr - 98 M3
mei/juni - 45
juli/augst - 33 M3
sept/okt - 43 M3
Nov/Dec - 200 M3 ( dit is een schatting, want de maand dec. is nog niet voorbij dus reken ruim)

Dat is bij elkaar 750M3

En we doen vrijwel niks aan "besparing" me vrouw wil de CV altijd op 21 gr hebben als we thuis zijn. Douchen uiteraard elke dag. Koken is ook gas.

Stroom is 300Kw pm. We hebben wel 650Watt aan spots. Deze worden of zijn nu vervangen door LED 4.5W. Dan moet ook schelen.

We betalen 150e pm dus 1800 pj. Ik kom nu uit op verbruiks kosten <900 euro. Ben benieuwd wat erbij komt voor levering/vastgoed en btw?

Gas verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Unknown Alien schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 15:13:

150M2
2-1kap
op de hoek
3 pers.

jan/feb - 331M3
mrt/apr - 98 M3
mei/juni - 45
juli/augst - 33 M3
sept/okt - 43 M3
Nov/Dec - 200 M3 ( dit is een schatting, want de maand dec. is nog niet voorbij dus reken ruim)

Dat is bij elkaar 750M3

En we doen vrijwel niks aan "besparing" me vrouw wil de CV altijd op 21 gr hebben als we thuis zijn. Douchen uiteraard elke dag. Koken is ook gas.

Stroom is 300Kw pm. We hebben wel 650Watt aan spots. Deze worden of zijn nu vervangen door LED 4.5W. Dan moet ook schelen.

We betalen 150e pm dus 1800 pj. Ik kom nu uit op verbruiks kosten <900 euro. Ben benieuwd wat erbij komt voor levering/vastgoed en btw?

Voor het koken en douchen dus 15 tot 20 m3 per maand.
Maar daar komt nog meterhuur en nog veel meer bij, de netbedrijven en de energieleveranciers willen niets te kort komen.
En toch leiden ze verlies omdat ze met veel te dure mensen in de bovenlaag van het management zitten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 11:52
SpikeHome schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:18:
@duc848 (mooie motor overigens)
ik heb zelf een wp combi 50 zorgt voor je basis warmte en extra warm water.
vooral als je mechanische afzuiging hebt zeer handig.
zie Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Thx! ben zelf ook erg blij met mijn rode motortje!

On topic, ik heb helaas geen ventilatie, dus dat gaat over.

En ik had het verhaal van Drielp een tijd terug gelezen inderdaad. maar ik heb maar 300 kwh over, dus dan is een boiler niet rendabel.

Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik mede door de tips uit dit topic in novemeber bijvoorbeeld maar 7,8 kuub gas verbruikt heb... dus echt veel winst is er niet te halen.

Het enige wat nu nog wel een beetje door mijn hoofd speelt is het volgende:

En simpele doorstroom verwarmer doet ongeveer 2,5 liter water per minuut van 40 graden?
mijn CV met cw4 kan tot 8 l/m tot 65 graden verwarmen.

Zou het niet mogelijk zijn om de beperking/beveiliging van die doorstroomverwarmer te verwijderen? zodat deze inplaats van 2,5 l/m op 40 graden, die 8 liter die mijn cv ketel kan hebben kan aanleveren... tuurlijk word het water dan geen 40 graden, maar als hij 8 l/m op 20 graden zou kunnen leveren zou al schelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een doorstromer regelt toch zijn warmte met de flow, dus warmer is minder doorstroming, en als jij 8l wilt zal dat ergens op 15 graden uit komen.
Meestal staan die gegevens er wel bij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

150M2
2-1kap
op de hoek
3 pers.

Soortgelijk huis met 4 personen en zit nu op €92,- per maand met zonnepanelen en CV Tuning. Optimaal getuned begin november en heb mijn voorschot nu reeds 2 maal aangepast naar beneden. Dat gaat lekker! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:52
pribo schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:19:
[...]

Heb je de isense wel op aansluiting 11 en 12 zitten..?
Heb je parameter C van de intergas ketel wel op ''1'' staan.?
Heb je parameter E. (met punt) wel op ''1'' staan.?

Kijk die instellingen nog even goed na....
1: ja. Kan het te maken hebben met een andere doorverbinding?
2: ja
3: deze setting is er niet op mijn Intergas (te oud model denk ik).

zou het kunnen dat er nog een instelling op de iSense verkeerd staat? Of draden verkeerd om? Ik dacht dat ik heb gelezen dat dat niet uit maakt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Draden verkeerd andersom maakt niet uit, dus dat kan het niet wezen.
Voor de rest zou ik het niet weten, ik heb geen isens maar een Honeywell.
Hopelijk regaeert er snel iemand die ook een isens in combinatie heeft met een intergas ketel, want dit kost je klauwen met onodig gas verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 18:46
maareh... iemandal een idee of de Nefit Easy leert dat ie wat harder moet moduleren omdat ik vloerverwarming heb en de boel dus traag is ??

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
opuntia1 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 17:22:
[...]

Voor het koken en douchen dus 15 tot 20 m3 per maand.
Maar daar komt nog meterhuur en nog veel meer bij, de netbedrijven en de energieleveranciers willen niets te kort komen.
En toch leiden ze verlies omdat ze met veel te dure mensen in de bovenlaag van het management zitten. :(
Nee ik ahd Essent een PM gestuurd via FB.

de eerste 10.5 maand heb ik 650M3 verbruikt. De kosten zijn all in.

Dus 1800 betaald en max 1200 kosten gemaakt. En de 100e welkomst bonus al ontvangen.

KLopt de directeur van Alliander is iets wat overbetaald >_<
445033 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:09:
[...]

Soortgelijk huis met 4 personen en zit nu op €92,- per maand met zonnepanelen en CV Tuning. Optimaal getuned begin november en heb mijn voorschot nu reeds 2 maal aangepast naar beneden. Dat gaat lekker! oOo
Echt relax toch :D CV tunning FTW whoop whoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

150M2
2-1kap
op de hoek
3 pers.

jan/feb - 331M3
mrt/apr - 98 M3
mei/juni - 45
juli/augst - 33 M3
sept/okt - 43 M3

Dat is bij elkaar 750M3

bouwjaar 1920?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Huis is bj 2008.Isolatie is erg goed gelukkig. Maar dat is alleen woon genot. Jekosten qua energie haal ejer niet uit in de eerste 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
reddo schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:37:
maareh... iemandal een idee of de Nefit Easy leert dat ie wat harder moet moduleren omdat ik vloerverwarming heb en de boel dus traag is ??
Hoe warm is het water dat de vloer in gaat dan? En hoe warm is de aanvoertemperatuur van je ketel? Ik neem aan toch hoger dan 45 graden. Je ketel moduleerd ook op basis van aanvoer en retourtemperatuur, waarschijnlijk gaat hij daarom niet verder omhoog in vermogen.
Als die vrij dicht bij elkaar liggen is het onnodig om harder te stoken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Oxellaar schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:08:
[...]

Hoe warm is het water dat de vloer in gaat dan? En hoe warm is de aanvoertemperatuur van je ketel? Ik neem aan toch hoger dan 45 graden. Je ketel moduleerd ook op basis van aanvoer en retourtemperatuur, waarschijnlijk gaat hij daarom niet verder omhoog in vermogen.
Als die vrij dicht bij elkaar liggen is het onnodig om harder te stoken.
gaat met een graad of 45 naar de vloerverdeler, daar wordt het gemengd met retour uit vloer en gaat dan met 25-30 de vloer in en met iets van 20-25 terug naar de ketel. Ik zou gewoon willen dat de temp die de vloer in gaat wat meer zou zijn, 35-40 mag best en dat lutk als de ketel het met 60 of zo aan zou voeren, retour dan dan niet echt veel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik begreep uit je eerdere verhaal dat het alleen voorkomt bij een hele of halve graad verhoging van de ruimte.
Ik heb ook een Easy en als ik hier de thermostaat één graad hoger zet, dan gaat de ketel toch flink vermogen leveren.
Eerst een poos op ruim 40%, om later terug te zakken naar 21%. De aanvoer gaat dan vrij makkelijk naar 55 graden. Nu heb ik alleen radiatoren, maar dat moet niet uitmaken.

Wat is het minimaal toerental van de pomp? En wat is het toerental als hij op die 45 aanvoer brand?
Het kan zijn dat veel mengwater in je verdeler zorgt voor lage temperaturen. Geef je dan meer aanvoer vanaf de ketel, dan zal de mengtemperatuur stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Iemand ervaring hiermee: http://www.radiatorbooster.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

reddo schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 01:55:
[...]

gaat met een graad of 45 naar de vloerverdeler, daar wordt het gemengd met retour uit vloer en gaat dan met 25-30 de vloer in en met iets van 20-25 terug naar de ketel. Ik zou gewoon willen dat de temp die de vloer in gaat wat meer zou zijn, 35-40 mag best en dat lutk als de ketel het met 60 of zo aan zou voeren, retour dan dan niet echt veel veranderen.
bekend probleem. Ik heb dit in eerste instantie opgelost door op de Isense de tmin op 65 graden te zetten. Ik weet niet of je easy of ketel een vergelijkbare functie heeft. Dus min aanvoer = 65 graden

Iemand anders die zo gaat reageren gaat je vertellen dat het allemaal waterzijdig inregelen is. Dat klopt ongetwijfeld maar met een dergelijk moduleer gedrag moet je dan enorm veel flow van je cv gaan opvoeren. maw met een lage watertemp moet je enorm veel meer rondpompen. Bij mij leverde dat ruis en en enorme onbalans in de rest van de installatie op.

Ik heb er uiteindelijk zelf voor gekozen de verdeler te vervangen door een ltv variant zodat ik wel met 50 graden kan stoken, iets bijmengen (dat is dan instelbaar) en netto 40 de vloer in.

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 13-12-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vergelijkbaar met Java DBE, het forceert extra lucht langs je radiator zodat je met lagere aanvoertemperatuur kunt stoken.

Denk dat het vooral zin heeft bij T21 of T22 radiatoren. Zonder lamellen tussen de platen is het effect veel minder groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:31:
[...]

bekend probleem. Ik heb dit in eerste instantie opgelost door op de Isense de tmin op 65 graden te zetten. Ik weet niet of je easy of ketel een vergelijkbare functie heeft. Dus min aanvoer = 65 graden

Iemand anders die zo gaat reageren gaat je vertellen dat het allemaal waterzijdig inregelen is. Dat klopt ongetwijfeld maar met een dergelijk moduleer gedrag moet je dan enorm veel flow van je cv gaan opvoeren. maw met een lage watertemp moet je enorm veel meer rondpompen. Bij mij leverde dat ruis en en enorme onbalans in de rest van de installatie op.

Ik heb er uiteindelijk zelf voor gekozen de verdeler te vervangen door een ltv variant zodat ik wel met 50 graden kan stoken, iets bijmengen (dat is dan instelbaar) en netto 40 de vloer in.
Je kunt de minimale aanvoer op de Easy alleen instellen als je weersafhankelijk stookt, niet als je op ruimtetemperatuur stookt.
Het is toch jammer om op deze manier meer vermogen te leveren?
Beter kun je de hoeveelheid water met een lagere temperatuur verhogen, dit geeft ook een hoger vermogen.

Vandaag nog een nieuw systeem met Trendline en Easy thermostaat in bedrijf gesteld.
Beneden alleen vloerverwarming, 5kW en boven nog 4 radiatoren, 7kW.
Vloer en radiatoren ingeregeld met ir camera, alles netjes gelijktijdig warm.

Als ik de pomp op fabrieksinstelling 30% minimaal laat staan en de ketel gaat rustig branden om er 1 graad bij te krijgen, dan gaat er gewoon niet genoeg water naar de vloer.
Daarbij hangt de hoogste radiator daar 7 meter boven de ketel, op 30% staat het water daar gewoon stil.
Minimale pompsnelheid staat nu op 65% en maximaal op 80% en dat geeft totaal geen stromingsgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 22:06

Jack

MHz Matters

Dat is het betere werk; de installatie controleren met een IR camera!

Hoe heb je geconstateerd dat er te weinig water naar de vloer gaat eigenlijk?
Aan de hand van de temperaturen (aanvoer/afvoer) mbt van de IR camera?
En hoe heb je de minimale pompsnelheid bepaald?

Een goed werkende vloerverwarming kan nog wel eens een uitdaging zijn. Daar ben ik wel achter inmiddels.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Idd, het inregelen met ir camera is kinderspel vergeleken met een ir thermometer.

Als de ingestelde mengtemperatuur niet gehaald wordt, terwijl de aanvoertemperatuur van de ketel hoger is dan de mengtemperatuur. Dan weet je dat er niet voldoende water naar de vloerverdeler gaat.
Je moet dan, of de pomp van de verdeler lager in toeren zetten, of de pomp in de ketel hoger.
Daarna per zone de temperatuur van de vloer controleren met de camera.

De pomp in de ketel zal op minimaal vaak een te hoog toerental hebben voor de radiatoren, de stroming naar de vloerverwarming is wisselend, omdat het mengventiel continu van stand veranderd.
Dat blijft een nadeel van gecombineerde systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oxellaar schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 21:54:Je moet dan, of de pomp van de verdeler lager in toeren zetten, of de pomp in de ketel.
Bedoel je: óf de verdeler lager in toeren, óf de ketel hoger in toeren? Er moet immers meer warmte naar de verdeler gebracht worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja klopt pomp in ketel moet hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@oxxelaar, ik bedoelde niet jou :) natuurlijk is het verhogen vd flow dmv de cv pomp een optie. Echter zoals jezelf ook aangeeft in een gemengd systeem niet altijd even prettig. Dat bedoelde ik ook met de onbalans die er dan kan ontstaan. Als je de min temp wat hoger kan zetten is het gewoon makkelijker om zonder vel extra aanpassingen het werkend te krijgen (en zonder een fijne camera)

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 13-12-2014 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ray schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:31:
[...]

Zoiets ?

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/22915_verdeler_1.jpg

Maar naar mijn idee.. als de ketel dan nog steeds dezelfde temp en flow levert, is de hoeveelheid energie nog steeds ongewijzigd en zal er dezelfde hoeveelheid vermogen de vloer in gaan, zij het bij een horege temp maar bij minder flow. Dus zal, om de zaak te bespoedigen, de ketel gewoon meer vermogen moeten leveren en aangezien de pomp al op 100% draait op dat moment kan dat alleen door meer temp te leveren.

Min instelling heb ik nog niet kunnen vinden voor de aanvoertemp. Huis komt verder wel goed op temp alleen zou van mij vlotter morgen.

Moet de temperaturen maar eens gaan loggen, dan kan ik exact zien wat er gebeurt.

Radiatoren boven staan nauwelijks aan, warmte van beneden is voldoende om de rest van het huis ook 'niet te koud' te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door reddo op 13-12-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dat ziet eruit als een terugslag ventiel. Verder is het idee vd verdeler wel gelijk. Als de pomp al Max draait dan is het vast zetten vd Tmin mijn eerste idee. Kans is zeer groot dat dit met een isense gaat werken als de ketel open therm is. Die heb je voor rond de 50 euro. Hoewel ik niet zeker weet of die werkt met een nefit ketel. Dat weet Oxxelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Op de retour naar de CV zit ook een voetventiel.
Wat doet deze eigenlijk precies? Zorgen voor een juiste balans tussen retour naar CV en retour richting de thermostaat kraan voor vermenging?
Hoe moet deze ingeregeld worden?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
geen insense, geen opentherm maar nefit (ems/buderus protocol)

T min kan ik niet instellen maar wil ook ook niet want op een gegeven moment mag de aanvoer best wel omlaag, alleen in het begin mag ie wel ff flink gasgeven. Maar, ik zal gedurende de komende week het spul in de gaten houden, misschien leert ie en doet ie dat straks wel. Anders de thermostaat gewoon eerst ff een half uurtje op 25 of zo (dagprogramma), dan terug naar 20. Die 20 heeft ie dan nog niet bereikt maar dan draait het wel even met een flink T verschil en zou de ketel meer op moeten regelen naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jack schreef op zondag 14 december 2014 @ 00:45:
Wat doet deze eigenlijk precies? Zorgen voor een juiste balans tussen retour naar CV en retour richting de thermostaat kraan voor vermenging?
Als het voetventiel helemaal open staat gaat het warme water vanuit de aanvoer door de pomp direct weer door het voetventiel terug het cv-systeem in. Dit is dus niet de bedoeling, omdat het merendeel door de groepen moet. Dit is te controleren door aan de retour leiding van de verdeler te voelen. Als deze net zo heet is als die van de aanvoer, staat de verdeler niet goed ingeregeld. Houdt met uw linker hand één van de groepen vast. Ga nu m.b.v. een imbussleutel het voetventiel wat nu linksonder zit langzaam knijpen. Op dit moment dat u warmwater door de groep voelt lopen is uw verdeler ingeregeld en moet u stoppen met knijpen. Denk er aan... ook nu mag de watertemperatuur in de verdeler niet boven de 50° graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Sorry, maar je uitleg is mij niet helemaal duidelijk.
En ik neem aan dat we kunnen tutoyeren? :)

Even uitgaand van het plaatje met de rode verdeler in de post van Reddo hierboven.
Ik bedoel het ventiel linksboven, waar de retourleiding naar de CV wordt aangesloten.
Deze zit bovenop de retourbalk en zal dus nooit de aanvoertemperatuur hebben?
Of doel je op mijn eigen verdeler, waarvan ik al eens een foto gepost heb, waarbij de retour hydraulisch actief is aangesloten?

En welk voetventiel linksonder bedoel je?

Betreft de max. temp van 50 graden mag ik hopen dat dit algemeen bekend is :)
Hier 45 graden aanvoer in ieder geval.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reddo schreef op zondag 14 december 2014 @ 01:14:
geen insense, geen opentherm maar nefit (ems/buderus protocol)
Wees blij dat een iSense niet past :+
T min kan ik niet instellen maar wil ook ook niet want op een gegeven moment mag de aanvoer best wel omlaag, alleen in het begin mag ie wel ff flink gasgeven. Maar, ik zal gedurende de komende week het spul in de gaten houden, misschien leert ie en doet ie dat straks wel. Anders de thermostaat gewoon eerst ff een half uurtje op 25 of zo (dagprogramma), dan terug naar 20. Die 20 heeft ie dan nog niet bereikt maar dan draait het wel even met een flink T verschil en zou de ketel meer op moeten regelen naar mijn mening.
In mijn bericht van gistermorgen vroeg ik een aantal dingen over de pompinstellingen.
Heb je hier al naar gekeken? Heb je al wat aangepast?
Jack schreef op zondag 14 december 2014 @ 00:45:
Je moet een vloerverdeler eigenlijk vergelijken met een normale radiator.
Per radiator wil je een bepaalde hoeveelheid water en zo ook bij een verdeler.
Onnodig veel water naar de vloerverdeler zorgt voor een tekort bij de radiatoren.
Bij een open mengkraan zijn aanvoer en retour eigenlijk kortgesloten via de verdeler. Met dat voetventiel kun je de weerstand vergroten over de verdeler, vooral bij opstoken van een koude vloer is dit belangrijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Oxellaar op 14-12-2014 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
reddo schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 23:34:
[...]

Zoiets ?

[afbeelding]

Maar naar mijn idee.. als de ketel dan nog steeds dezelfde temp en flow levert, is de hoeveelheid energie nog steeds ongewijzigd en zal er dezelfde hoeveelheid vermogen de vloer in gaan, zij het bij een horege temp maar bij minder flow. Dus zal, om de zaak te bespoedigen, de ketel gewoon meer vermogen moeten leveren en aangezien de pomp al op 100% draait op dat moment kan dat alleen door meer temp te leveren.

Min instelling heb ik nog niet kunnen vinden voor de aanvoertemp. Huis komt verder wel goed op temp alleen zou van mij vlotter morgen.

Moet de temperaturen maar eens gaan loggen, dan kan ik exact zien wat er gebeurt.

Radiatoren boven staan nauwelijks aan, warmte van beneden is voldoende om de rest van het huis ook 'niet te koud' te houden.
Mijn vloerverwarming werkt uitstekend.
Als die moet werken draait de pomp van mijn ketel continue.
De vloerverwarming kan alleen maar goed werken door een continue aanvoer van warm water uit de cv-ketel. :*)
Op de ketel (Intergas) staat parameter 2 op 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jack schreef op zondag 14 december 2014 @ 01:54:
Sorry, maar je uitleg is mij niet helemaal duidelijk.
En ik neem aan dat we kunnen tutoyeren? :)

Even uitgaand van het plaatje met de rode verdeler in de post van Reddo hierboven.
Ik bedoel het ventiel linksboven, waar de retourleiding naar de CV wordt aangesloten.
Deze zit bovenop de retourbalk en zal dus nooit de aanvoertemperatuur hebben?
Of doel je op mijn eigen verdeler, waarvan ik al eens een foto gepost heb, waarbij de retour hydraulisch actief is aangesloten?

En welk voetventiel linksonder bedoel je?

Betreft de max. temp van 50 graden mag ik hopen dat dit algemeen bekend is :)
Hier 45 graden aanvoer in ieder geval.
Deze uitleg komt van internet en heb ik voor mijn eigen vvw ook aangehouden wat perfect werkt, de plaatsing van ventielen kan anders zijn natuurlijk.
Als alles open staat gaat het meeste warm water retour, dus die knijp je wat door je ventiel zodat de retour leiding hand warm is. Dan heeft hij voldoende warm water en blijft er meer over voor de radiatoren in de rest van het huis.
Zoals oxelaar ook al schrijft, dit zal je bijj de radiatoren ook moeten doen zodat je geen kort circuit krijgt en je ketel gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op zondag 14 december 2014 @ 10:07:
[...]

Deze uitleg komt van internet en heb ik voor mijn eigen vvw ook aangehouden wat perfect werkt, de plaatsing van ventielen kan anders zijn natuurlijk.
Als alles open staat gaat het meeste warm water retour, dus die knijp je wat door je ventiel zodat de retour leiding hand warm is. Dan heeft hij voldoende warm water en blijft er meer over voor de radiatoren in de rest van het huis.
Zoals oxelaar ook al schrijft, dit zal je bijj de radiatoren ook moeten doen zodat je geen kort circuit krijgt en je ketel gaat pendelen.
In de retour vanaf mijn vloerverwarmingsverdeler naar de ketel heb ik helemaal geen "voetventiel" zitten.
Kan ook niet als die heel laag zit op de begane grond. :) :) :)
De "flow" vanaf mijn ketel naar de vv verdeler is gelijk aan de "retourflow" naar de ketel.
En of je nu de aanvoer of de retour regelt, het maakt niet uit.
Geldt natuurlijk ook voor radiatoren.

De verdeler is neutraal aangesloten met een eigen pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53

Ids

Waarom kom ik hier nu pas achter?

Ben al even aan de slag geweest met meten en als ik een delta T van 7 graden bij de ketel (75 graden aanvoer rond de 68 retour) haalde was het veel.

Ben gisteravond even "on the fly" bezig geweest en heb nu het geheel terug kunnen krijgen naar ongeveer 65/50. De finetuning komt in de kerstvakantie nog wel eens, kon nu moeilijk met wat zieken hier de deuren openzetten en op mijn gemakje met die kachel aan de gang.

Kortom, wat heb ik gedaan, aanvoer teruggebacht naar 65, 4 radiators geknepen (de 4 die standaard gebruikt worden, de overige 3 staan 95% van de tijd dicht) na het knijpen veel geruis dus kon de pomp ook een tandje lager.

Nu maar eens kijken hoe het gaat, alles wordt iig gewoon lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A de Jong
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-08-2024
Hallo, ik heb een Ecomline HRC30H met een grijze UBA 4000 (1 digit) maar kan nergens klepje met potmeter vinden. Waar zit dat klepje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Oxellaar schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 07:56:
Ik begreep uit je eerdere verhaal dat het alleen voorkomt bij een hele of halve graad verhoging van de ruimte.
Ik heb ook een Easy en als ik hier de thermostaat één graad hoger zet, dan gaat de ketel toch flink vermogen leveren.
Eerst een poos op ruim 40%, om later terug te zakken naar 21%. De aanvoer gaat dan vrij makkelijk naar 55 graden. Nu heb ik alleen radiatoren, maar dat moet niet uitmaken.

Wat is het minimaal toerental van de pomp? En wat is het toerental als hij op die 45 aanvoer brand?
Het kan zijn dat veel mengwater in je verdeler zorgt voor lage temperaturen. Geef je dan meer aanvoer vanaf de ketel, dan zal de mengtemperatuur stijgen.
min toeren staat op dit moment op 65%, max op 100% en op een gegevent moment draait ie ook 100% en zie ik 55° water de ketel uit komen.

Niet dat het allemaal niet werkt, vloer wordt keurig warm en huis ook maar het kan naar mijn idee gewoon wat vlotter als de ketel even wat harder stookt in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je ketel berekend alles aan de hand van de vraag van de kamerthermostaat met daarin meegenomen de de temperaturen van aanvoer en retour.
Als ik het zo lees is alles in orde en verwacht je iets wat niet in die berekening thuis hoort ;)
A de Jong schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:59:
Hallo, ik heb een Ecomline HRC30H met een grijze UBA 4000 (1 digit) maar kan nergens klepje met potmeter vinden. Waar zit dat klepje?
Dat klepje is het gedeelte waar de tekst op staat naast de knopjes en zit flink vast.
Aan de rechterkant kun je het naar voren wippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
398 pagina's heb ik in drie weken doorgnomen. Een grote knot kennis hier op het forum en repeterende klachten/ problemen. Ik kan nu iig een beetje meepraten en hopelijk bondig genoeg m'n vragen kwijt. Beste tweakers, na oplevering van ons nieuwbouwhuis hebben wij veel problemen gekend met onze installatie (lees installateur..) Kort door de bocht:
1. geen bypass
2. geen werkende VVW
3. overstort op de retour en vulkraan op uitrede bij intergas CV ketel.. beter is andersom!
4. verstoppingen in leidingen naar VVW
5. Een Honeywell CMT 937 Chronotherm, die steeds bij verhogen van temp naar de gewenste temp springt en vervolgens nog uren lang bleef - en blijft - stoken.
6. Aanvullend: ons huis koelt langzaam af, max 1 graad, 140 m2, 2 bouwlagen, we stoken in ochtend naar 20,5, middag 21, avond 21,5 en in de nacht weer naar 20 maar dat wordt niet gehaald..

Punten 1 tm 5 zijn na in gebreke stelling opgelost en of vervangen. Maar nu, ik blijf met een paar vraagtekens zitten, na het inregelen van de installatie. (het is me iig haarfijn duidelijk geworden dat installatie techniek enkel installeren is en inregelen is niet aan de orde bij installateurs.)

Ik heb een IR meter om de vloer te meten en ik heb op alle aanvoer en retourleidingen digitale meters geplaatst. De vragen waarvan ik hoop dat u mij de juiste fijn afstelling weet te geven:
1. in het begin was er nog een low load actief, nu al tijden niet meer. Ik heb parameter E op 48 om netto 40 graden de VVW in te laten gaan na 45 minuten bijmengen op de verdeler met eigen pomp. Intergas monteur heeft vermogen gezet op 60% en starttoerental op 50 bij CV en WW (F & F.) . Waarom blijft die low load werking weg? Na bereiken van omg. temp. voel je toch later weer koude. Urenlang blijft de CV uit om vervolgens bij denk ik meer dan 0,5 graad verschil weer te gaan stoken. Liever die beetjes bij blijven stoken voor comfort en temp behoud maar dat gebeurd niet meer. (OT reactie staat op: E. 1)

2. De pomp van de CV (wilo) staat op stand drie, de pomp van de verdeler (zelfde Wilo pomp) op stand 2. Is dit heel nadelig mbt het debiet wat vanuit de CV komt en wordt opgezogen door de verdeler. Moeten beide pompen op eenzelfde stand staan? Het retourventiel op de verdeler, moet ik daar wel iets mee, deze staat bij mij volledig open?

3. het is duidelijk dat de VVW slangen 5 stuks helaas van verschillende lengtes zijn. Ik heb met de voetventielen (en dus retour afsluiters allen volledig open) alles zo weten in te regelen dat er na 1,5 uur stoken tussen slang 1 en slang 5, 2 graden max verschil zit. Is dat netjes? De vloer krijgt dan 43 graden in op aanvoerbalk en retour staat dan op 29 graden gemiddeld op alle slangen (slang 1 op 31 en slang 5 op 29) Delta T dus max 14 graden, is dat teveel?). Beter dan dit krijg ik het niet, als ik het debiet en dus de temp nog meer probeer te regelen gaan de leidingen nog meer suizen en gaat de bypass nog meer open (staat op 0,5). Pompstand 3 is ook niet tof gezien geluid, wel betere delta T op langere lussen. Ik stook overigens enkel nog op de babykamer een beetje met radiator op stand 1 en een badkamer designradiator waar ook onmogelijk een gunstige Delta T uitgehaald kan worden gezien de CV er ook met pompstand 3 doorheen jaagt. Ik heb hier het retourventiel op deze design radiator een stukje openstaan, minder kan niet, dan is er geen warmteafgifte meer. Wat dien ik nu te doen,T min verhogen alsnog en kortere stooksessies zodat de massa sneller afkoelt in de kamer en of de Tmin verlagen zodat de stooksessies weer langer worden en komt dan wellicht de lowload werking weer terug? Ik denk verlagen is eigenlijk geen optie want dan is het comfort weer weg en duurt het uren voor de boel enigszins op temp komt.

4. Honeywell CMT 937 Chronotherm modulation: @ Pribo en @hansoverdiep, ik heb u in het gehele forum veel zien schrijven en testen omtrent de werking van deze thermostaat i.c.m. de Intergasketel. Ik overweeg om ook een klokthermostaat touch aan te schaffen zodat ik bv 3 x per uur een beetje warmte krijg door de VVW leidingen nadat de temperatuur is bereikt. Denkt u beiden dat dit gaat slagen of is dit geld stukslaan als u zich inleest in mij situatie?

Alvast bedankt allen voor alle info hier, want eerlijk is eerlijk, 3 weken geleden had ik dit niet kunnen formuleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik kan je hier helaas geen antwoord op geven..... ik heb namelijk geen vloerverwarming, hier word alleen verwarmd door radiatoren.
Maar ik denk dat je wel comfortabeler stookt met een aan/uit thermostaat.
Met de Honeywell Touch kan je namelijk ook de aantal stookcessies per uur instellen op 3,6,9 of 12 maal per uur.
Ook is het mogelijk om in de Touch het minimale brandduur in te stellen per stookcessie.

Omdat ik hier alleen radiatoren verwarm staat hij hier op 6x aanslaan per uur, met een minimaal 1 minuut branden per keer.
Hij brand pas 1 minuut lang, wanneer het huis enigszins op temperatuur is, in het begin is zo`n brandcessie uiteraard veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 07:54

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Ben het met Pribo eens. Ook ik heb geen vloerverwarming. Verschillende 'modulerende' thermostaten geprobeerd. Ervaring was dat aan/uit meer comfort gas: minder overshoot en betere 'opvang' van kamertemperatuur nadat bijvoorbeeld zoninvloed oorzaak was van temperatuurstijging boven vraagpunt. Wat wel van belang is een moderne elektronische kamerthermostaat de tijd (minimaal aantal dagen) geven om zich aan een situatie aan te passen. Ik heb een HReco 36 waarbij het cv-vermogen is begrensd op ca. 10 kW. Mogelijk kan je via de installateur een aan/uit thermostaat voor een paar week lenen.

Parameter E op 48 zou bij mij forse overshoot geven. Met die OT-thermostaten gaf E=30-35 nog de beste resultaten. Her lijkt mij dat bij jou er ook sprake is van een geringe overshoot waardoor de ketel een lange tijd niet brandt. Bij vloerverwarming hoeft dat geen probleem te geven, wel in andere ruimtes met radiatoren. Zelf zou ik het vermogen naar de vloer beperken door eerst eens E te verlagen. Mvg Hans

[ Voor 16% gewijzigd door Hansoverdiep op 14-12-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
Heren, bedankt.

Ik zal eens stapsgewijs verlagen. Ik zal dus waarschijnlijk te steil aankomen met aanwarmen waardoor de thermostaat de temp fors ziet doorschieten en daarom dus langer wacht met bijwarmen. En wij ervaren dat uiteraard als koude... Ik denk dat ik daarmee dus te ongeduldig ben geweest en te snel naar intrede temp VVW verdeler heb willen regelen. Ik zal het gaan testen. Als andere forumleden nog commentaar kunnen geven op punt 1 tm 3 dan ben ik daar zeer blij mee! E nu naar 45..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Het verlagen van E van 48 naar 45 is maar een kleine stap, zelf zou ik eerst eens op 40 gaan zitten of zelfs lager. De ketelregeling accepteert een 5 graden hogere waarde. Dus die 48 betekent dat ook 53 graden aanvoer mogelijk is. Met lage retourtemperaturen van de vloerverwarming betekent die gewenste minimale aanvoertemperatuur bij OT-vraag dat de ketel vermoedelijk een redelijk vermogen kwijt kan aan het cv-water. Dat is mogelijk de reden van die overshoot en juist bij goed geisoleerde woningen met weinig transmissieverlies is dat oncomfortabel. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hier ook de CMT 937. Het is jammer dat je de gevraagde verwarmingswatertemperatuur niet kunt afvragen want vraag mij voortdurend af wat hij wil.

E staat standaard op 40. Het verhogen van E heb ik nog niet het nut van ingezien. Zeker vloerverwarming heeft iets aan 40 graden. Kan me voorstellen dat je deze verhoogt als je alleen radiatoren hebt. Ben benieuwd naar de motivatie van de installateur.

Hier heb ik de pomp van de CV deze winterperiode omhoog gezet naar 2. Dit omdat de vloerverwarming niet voldoende warm werd. Heb het idee dat met stand 1 in ons huis de toevoer onvoldoende is. De pompstand van de verdeler ben ik nog wat mee aan het experimenteren in combinatie van de watertemperatuur van de verdeler. Denk ook niet dat hier een vuistregel voor is. Mijn situatie dus:
2-groeps verdeler
15mm koperen aanvoer
28m2 te verwarming oppervlakte
5cm afwerkvloer met 2cm marmer afwerking
goed geisoleerde ruimte bouwjaar 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 641677

Ik heb sinds november 2013 een intergas kombi kompakt HRE 24/18 verwarmingsketel. Sinds het begin vraag ik mezelf af of alles wel goed gaat. Als alle 5 de thermostaatkranen staan vol open (op 6) en de honeywell modulation thermostaat staat op 21, wordt de woning (niet onwijs grote 3 kamer portiekwoning) in eerste instantie redelijk warm. Na een paar uur koelen alle radiatoren compleet af en voel ik dat de woning koud(er) wordt. Koude neus/handen/huid en lekker in je pyjama zitten is geen optie want dat is te koud. Als ik de woonkamerdeur dichthoud en loop de gang in, dan is een behoorlijk temperatuurverschil voelbaar. Nu staat de temp op 21 en in de slaapkamer is de radiator koud net als de kamer.

In de (echt kleine) douche zit het expansievat en een kleine radiator die alleen helemaal bovenaan lauw wordt. Omkleden en douchen is een hel, maar dan hartstikke koud! De temperatuur in de woning blijft niet constant. Ik moet steeds de temperatuur op de thermostaat wat hoger zetten en dan begint het verhaal weer opnieuw. Volgens de monteur van het installatiebedrijf ligt het aan mezelf. Toen ik nog een moederhaar had met alleen in de woonkamer een thermostaatkraan, kreeg en hield ik de woning warmer dan nu, zelfs me de woonkamerdeur open. Al was dat volgens de monteur onmogelijk. Ik woon hier toch zeker? Ik heb het ervaren.

Het ontluchten en bijvullen is bij installatie gedaan en later nog eens, en er knippert niks op de display van de ketel. Volgens mijn jaarnota heb ik met de ketel in 1 jaar 121 euro minder aan gas verbruikt. Ik weet niet maar is 121 euro besparing niet weinig? Wie heeft hier echt verstand van en kan mij aan een duidelijk antwoord helpen? Ik ben helemaal niet technisch, is er iets wat ik zelf kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

pribo schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:47:
Ik kan je hier helaas geen antwoord op geven..... ik heb namelijk geen vloerverwarming, hier word alleen verwarmd door radiatoren.
Maar ik denk dat je wel comfortabeler stookt met een aan/uit thermostaat.
Met de Honeywell Touch kan je namelijk ook de aantal stookcessies per uur instellen op 3,6,9 of 12 maal per uur.
Ook is het mogelijk om in de Touch het minimale brandduur in te stellen per stookcessie.
Kan met een Honeywell Modulation ook alleen heet het dan regelgedrag, langzaam/standaard/snel waarbij langzaam voor vloerverwarming is. Ik ben juist blij dat ik al jaren van mijn aan/uit af ben met warmte en koude golf. Mijn buren zijn sinds een halfjaar ook uitermate tevreden met hun Modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
nokiaan958GB schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:25:
Hier ook de CMT 937. Het is jammer dat je de gevraagde verwarmingswatertemperatuur niet kunt afvragen want vraag mij voortdurend af wat hij wil.

E staat standaard op 40. Het verhogen van E heb ik nog niet het nut van ingezien. Zeker vloerverwarming heeft iets aan 40 graden. Kan me voorstellen dat je deze verhoogt als je alleen radiatoren hebt. Ben benieuwd naar de motivatie van de installateur.

Hier heb ik de pomp van de CV deze winterperiode omhoog gezet naar 2. Dit omdat de vloerverwarming niet voldoende warm werd. Heb het idee dat met stand 1 in ons huis de toevoer onvoldoende is. De pompstand van de verdeler ben ik nog wat mee aan het experimenteren in combinatie van de watertemperatuur van de verdeler. Denk ook niet dat hier een vuistregel voor is. Mijn situatie dus:
2-groeps verdeler
15mm koperen aanvoer
28m2 te verwarming oppervlakte
5cm afwerkvloer met 2cm marmer afwerking
goed geisoleerde ruimte bouwjaar 1999
Dat moet echt wel lukken met die vloerverwarming.
28 m2 is dus 28 X 100 W = 2,8 kW.

Die aanvoerleiding van 15 mm koper (inwendig 13mm) is ruim voldoende om voor die 2,8 kW te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 641677 schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:42:
Ik heb sinds november 2013 een intergas kombi kompakt HRE 24/18 verwarmingsketel. Sinds het begin vraag ik mezelf af of alles wel goed gaat. Als alle 5 de thermostaatkranen staan vol open (op 6) en de honeywell modulation thermostaat staat op 21, wordt de woning (niet onwijs grote 3 kamer portiekwoning) in eerste instantie redelijk warm. Na een paar uur koelen alle radiatoren compleet af en voel ik dat de woning koud(er) wordt. Koude neus/handen/huid en lekker in je pyjama zitten is geen optie want dat is te koud. Als ik de woonkamerdeur dichthoud en loop de gang in, dan is een behoorlijk temperatuurverschil voelbaar. Nu staat de temp op 21 en in de slaapkamer is de radiator koud net als de kamer.

In de (echt kleine) douche zit het expansievat en een kleine radiator die alleen helemaal bovenaan lauw wordt. Omkleden en douchen is een hel, maar dan hartstikke koud! De temperatuur in de woning blijft niet constant. Ik moet steeds de temperatuur op de thermostaat wat hoger zetten en dan begint het verhaal weer opnieuw. Volgens de monteur van het installatiebedrijf ligt het aan mezelf. Toen ik nog een moederhaar had met alleen in de woonkamer een thermostaatkraan, kreeg en hield ik de woning warmer dan nu, zelfs me de woonkamerdeur open. Al was dat volgens de monteur onmogelijk. Ik woon hier toch zeker? Ik heb het ervaren.

Het ontluchten en bijvullen is bij installatie gedaan en later nog eens, en er knippert niks op de display van de ketel. Volgens mijn jaarnota heb ik met de ketel in 1 jaar 121 euro minder aan gas verbruikt. Ik weet niet maar is 121 euro besparing niet weinig? Wie heeft hier echt verstand van en kan mij aan een duidelijk antwoord helpen? Ik ben helemaal niet technisch, is er iets wat ik zelf kan doen?
Start lezen en een beginnen met waterzijdig inregelen lijkt me. ;) En wellicht is thermostaat verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Waterzijdig inregelen zoals de vorige schrijver al zegt en overstappen naar een aan/uit thermostaat.
Deze verschijnselen had ik ook met een modulerende thermostaat in samenwerking met mijn intergas hr 28 ketel.
Met het gebruik van een Honeywell Touch aan/uit thermostaat heb ik hier geen last meer van, de temperatuur is constant en geen last meer van koude-trek zoals jij ook beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Waarom had ik dat dan juist wel met aan/uit????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
@hans, ik zet hem weer op fabriekswaarde:E =40. Kijken we hoe dit gaat.

@musicmasters: dat regelgedrag van snel/ langzaam/ standaard etc is bij deze cmt 937 modulation niet te selecteren, dat had ik anders graag gedaan en heeft me ook verbaasd... Zie ook install manual:

https://products.ecc.emea...937-nl1p1474nl01r0809.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

opuntia1 schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:48:
[...]

Dat moet echt wel lukken met die vloerverwarming.
28 m2 is dus 28 X 100 W = 2,8 kW.

Die aanvoerleiding van 15 mm koper (inwendig 13mm) is ruim voldoende om voor die 2,8 kW te zorgen.
Nee, maar 2 groepen, dus maar ~2KW verwarming.

(Normaal verwacht je voor vloerverwarming als hoofdverwarming wel 1 groep per 10m2 en voor 28m2 dus 3 groepen.)

nokiaan958GB, heb jij al eens aanvoer en retour temperaturen van je groepen gemeten?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

445033 schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:57:
Waarom had ik dat dan juist wel met aan/uit????
Geen idee.!! Misschien te veel geknepen op retour.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Bij gebruik van een aan/uit-thermostaat is het wenselijk om het maximum cv-vermogen aan te passen. Indien het maximale benodigde vermogen (transmissie en opwarmtoeslag) bekend is kan het vermogen daarop worden ngesteld. Natuurljk kan ook worden gewerkt met begrenzen van de maximum aanvoertemperatuur maar dit kan extra start/stops veroorzaken. Dat geldt ook voor gebruik van een weersafhankelijke regeling die de maximum aanvoertemperatuur afhankelijk laat zijn van de buitentemperatuur. Deze regeling kan icm een aan/uit-thermostaat maar er zijn ook weersafhankelijke regelingen met instelbare binnencompensatie. Mijn ervaring hiermee is positief, echter voor goed geisoleerde woningen is de relatie tussen de buitentemperatuur en de benodigde aanvoertemperatuur niet meer zo duidelijk aanwezig.

Modulerende thermostaten kunnen uitstekend werken, mijn ervaringen hiermee bij lage warmtevraag (lees goed geisoleerde woningen) zijn ondanks de low load regeling minder goed dan met een aan/uit-thermostaat met zorgvuldig gekozen maximum ingesteld cv-vermogen. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Toen had ik nog niet eens van tuning gehoord en stond alles volle bak open. :D

Heb nu mijn modulerende met min aanvoer 38 graden en max 60 graden. Ik vind het helemaal toppie. Enorm constante temperatuur hier behalve nu met die zalige houtkachel die de boel nu naar bijna 22 graden stookt. Even moduleren, handmatig. :*)

[ Voor 60% gewijzigd door 445033 op 14-12-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

BCUS schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:58:
@hans, ik zet hem weer op fabriekswaarde:E =40. Kijken we hoe dit gaat.

@musicmasters: dat regelgedrag van snel/ langzaam/ standaard etc is bij deze cmt 937 modulation niet te selecteren, dat had ik anders graag gedaan en heeft me ook verbaasd... Zie ook install manual:

https://products.ecc.emea...937-nl1p1474nl01r0809.pdf
Is het bij jou niet wellicht de functie Prop Band????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Jack schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:06:
[...]

Nee, maar 2 groepen, dus maar ~2KW verwarming.

(Normaal verwacht je voor vloerverwarming als hoofdverwarming wel 1 groep per 10m2 en voor 28m2 dus 3 groepen.)

nokiaan958GB, heb jij al eens aanvoer en retour temperaturen van je groepen gemeten?
Ik heb geen problemen meer sinds ik de pompsnelheid van de ketel een standje hoger heb gezet.

Is dat een vuistregel dat je "maar" 1Kw per groep hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Niet online
445033 schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:59:
[...]

Is het bij jou niet wellicht de functie Prop Band????
Ik snap dat denk ik nog niet goed die proportionele band, maar heeft te maken met de schommeling van temp en setpoint in thermostaat meen ik. Ik vind het een goede tip, zal eens kijken. Kan zomaar zijn dat ik dus overshoot heb telkens en dat daardoor de thermostaat warmtevraag stopt naar de CV toe... En dus geen low load functie.. Dit icm met de parameter E die op 48 stond kan misschien mijn issue zijn. Dus nu eerst even afwachten wat E op 40 doet en dan deze PB in de honeywell checken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Google zegt dat Proportionele Band het temperatuurverschil is waarbinnen gemoduleerd wordt. Buiten die band stookt de ketel voluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

nokiaan958GB schreef op zondag 14 december 2014 @ 19:51:
[...]
Is dat een vuistregel dat je "maar" 1Kw per groep hebt?
Om heel precies te zijn: 37 graden aanvoer, 20 graden ruimte temperatuur en 10cm h.o.h. buisafstand (10cm is gebruikelijk bij hoofdverwarming): 100W/m2. Gebruikelijk is 100m slang per groep, 10cm h.o.h. betekent 10m slang per 1m2, dus 10m2 per groep, dus 1000W/m2.

Temperaturen kunnen wat variëren natuurlijk. Max lengte per groep is 120m, dus daar kan je nog iets extra capaciteit pakken. Maar die waarde kan je over het algemeen wel aanhouden ja.

Zie de volgende tabel met de exacte waarden.
http://www.vloerverwarmin...fgifte%20tabel%2016x2.pdf

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik heb die tabel ook als richtlijn genomen. Wat ik me altijd afvraag. Bedoelen ze met de eerste kolom > gemiddelde temp dus aanvoer plus retour / twee ? als dat zo is dat draai ik maar op 60 watt per m/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Ray schreef op zondag 14 december 2014 @ 23:47:
Ik heb die tabel ook als richtlijn genomen. Wat ik me altijd afvraag. Bedoelen ze met de eerste kolom > gemiddelde temp dus aanvoer plus retour / twee ? als dat zo is dat draai ik maar op 60 watt per m/2
Wat denk je zelf? :)

Gemiddeld is dus gemiddelde temperatuur over de gehele 16 mm slang. (12 mm inwendig)
Maar misschien is de aanleg wel belangrijk, slakkenpatroon of meander.
Bij meanderpatroon heb je denk ik niet overal met het gemiddelde te maken maar vaak is dat ook niet de bedoeling.
Je aanvoer gaat dan eerst naar de raampartij waar de kou vandaan komt daar zal de warmte afgifte groter zijn.
Maar dan denk ik toch dat je ongeveer met het gemiddelde kan rekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 15-12-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Vandaag nieuwe slimme meters mogen ontvangen.... wat is een goede duidelijke site waar ik deze meters uit kan laten lezen.? Een site met een beetje mooie en duidelijke diagrammen zou welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ff zoeken doet veel: Slimme meter: welke dienst?

Er is vast meer te vinden. ;)

NB: je hebt zeker geen zonnepanelen? Dat ding blijft bij mij zolang mogelijk buiten.

[ Voor 29% gewijzigd door 445033 op 15-12-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Nee ik heb geen zonnepanelen....
Maar eerst bedankt voor de tip. Misschien laat ik ze ook wel niet automatisch uitlezen, hier moet ik nog even over nadenken. Anders koop ik wel zo`n uitlezer die via de P1 poort werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Zo handig ben ik nu ook weer niet... ik heb mij reeds eens Qbox mini besteld. :)
Had mijn verjaardagsgeld direct weer een bestemming gevonden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wat is er zo handig aan de Qbox dan?
Heb hem hier ook sinds een jaar ongeveer, gekregen bij een bespaar wedstrijd tussen 200 collega's onderling.
Maar je kunt je verbruik erop zien, maar de meterstand kun je niet invoeren.
Bij eventuele storingen kun je het gemiste verbruik niet meer toevoegen.
Heel je meting klopt dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Geen meterstand invoeren.??? Als hij mij niet bevalt, dan stuur ik deze gewoon retour en wil mijn centen dan terug.
Ik kiek wel eem.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dre schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 23:02:
Hoe zit het eigenlijk met onderhoud van een CV-ketel. In hoeverre kan je dat onderhoud als techneut zelf uitvoeren? Doe je het onderhoud aan de hand van het gebruik (m3 gas?) of op vaste tijd intervallen.

Betreft een Intergas HRE 24/18. Gas/lucht afstelling door CO2 meting kan ik alleen niet uitvoeren.
Hoe doen jullie dat met onderhoud? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
1 x per jaar wordt mijn ketel nagekeken. De monteur trekt van alles los en stofzuigt het één en ander schoon. De sifon was bij de laatste controle lek, hier is een nieuwe voor geplaatst. Totaalprijs 50 euro, inclusief de keuringssticker.
Prijs is redelijk omdat de monteur ook toevallig mijn buurman is.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dre schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:32:
[...]

Hoe doen jullie dat met onderhoud? :)
Intergas HRE is redelijk makkelijk zelf te doen, regulier onderhoud stelt niks voor, is ook goed beschreven in de handleiding. Voor gas/lucht heb je gereedschap nodig, maar als je ketel geen problemen heeft zou dat af-fabriek allemaal al goed moeten staan.

Officieel moet je na het openen een nieuwe afdichtingsring om de voorplaat monteren, wordt lang niet altijd gedaan, maar die dingen kosten geen drol en als ze lekken heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 16-06 18:27
drielp schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:39:
1 x per jaar wordt mijn ketel nagekeken. De monteur trekt van alles los en stofzuigt het één en ander schoon. De sifon was bij de laatste controle lek, hier is een nieuwe voor geplaatst. Totaalprijs 50 euro, inclusief de keuringssticker.
Prijs is redelijk omdat de monteur ook toevallig mijn buurman is.
Ja, hoe vind je nu een goede monteur in je regio? Want nu bel ik gewoon eentje op, maar het kan zo zijn dat hij er met de pet naar gooit of er gewoon te weinig verstand of gevoel voor heeft. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Beetje rondvragen aan mensen op je heen 8)7 Ik ben blond maar dat kan ik nog verzinnen. :+

Overigens is onderhoud eens in de twee jaar voldoende vind ik. Doe ik al ruim 20 jaar. Nooit problemen gehad zowel met de ouwe gietijzeren bakken als de HR's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:41:
[...]

Intergas HRE is redelijk makkelijk zelf te doen, regulier onderhoud stelt niks voor, is ook goed beschreven in de handleiding. Voor gas/lucht heb je gereedschap nodig, maar als je ketel geen problemen heeft zou dat af-fabriek allemaal al goed moeten staan.
Gas/lucht verhouding afstellen hoort ook bij regulier onderhoud, je kunt het dus niet helemaal zelf, of eigenlijk helemaal niet zelf.
En af fabriek goed afgesteld staan? Mooi dat je dat zegt. Toevallig vandaag deze foto's genomen van een Avanta, iets ouder dan 3 jaar en nooit onderhoud gehad.
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/IMG-20141215-WA0001_zpsnzhb5e71.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/IMG-20141215-WA0000_zpsrdyjmg80.jpg
Ding was half rot gestookt.
O2 percentage stond op 1.3,moet 5.2% zijn.
Af fabriek staat het vaak redelijk afgesteld, maar lang niet altijd.
Het verloopt met de jaren.
Bovenstaande is niet vanzelfsprekend, maar het kan gebeuren.
Officieel moet je na het openen een nieuwe afdichtingsring om de voorplaat monteren, wordt lang niet altijd gedaan, maar die dingen kosten geen drol en als ze lekken heb je een probleem.
Heb jij hem vervangen na het onderhoud?

Laat je ketel gewoon jaarlijks nakijken.
Een goede onderhoudsbeurt duurt ongeveer een uur, dus bedrijven die minder dan 50 euro rekenen, daar moet je niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 636436

Oxellaar schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:08:
[...]
Gas/lucht verhouding afstellen hoort ook bij regulier onderhoud, je kunt het dus niet helemaal zelf, of eigenlijk helemaal niet zelf.
En af fabriek goed afgesteld staan? Mooi dat je dat zegt. Toevallig vandaag deze foto's genomen van een Avanta, iets ouder dan 3 jaar en nooit onderhoud gehad.
Pleit niet voor dit ketelconcept...

Maar, het ging om een Intergas HRE. En op bladzij 38 van de installatiehandleiding staat onder punt 7.8 toch echt:

"7.8 Gas-/luchtregeling

De gas-/luchtregeling is in de fabriek ingesteld en behoeft in principe geen aanpassingen."

Dus zolang er niets vreemds is gebeurt, hoeft dit bij regulier onderhoud niet gecontroleerd te worden.

Hetgeen ook nog eens op te merken is in de uitgebreid beschreven onderhoudsprocedure in hoofdstuk 9 op pagina 43 en 44....

Vandaar dat ik dit momenteel de meest prettige ketel vindt, ben het helemaal eens met _JGC_, dezelfde overwegingen. En qua prijs, een veel duurdere ketel maakt de meerwaarde niet waar.

Wel het condenssifon in de gaten houden en tijdig reinigen, en zonodig de ketel ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 636436 op 15-12-2014 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 636436 schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:40:
[...]
Pleit niet voor dit ketelconcept...

Maar, het ging om een Intergas HRE. En op bladzij 38 van de installatiehandleiding staat onder punt 7.8 toch echt:

"7.8 Gas-/luchtregeling

De gas-/luchtregeling is in de fabriek ingesteld en behoeft in principe geen aanpassingen."

Dus zolang er niets vreemds is gebeurt, hoeft dit bij regulier onderhoud niet gecontroleerd te worden.

Hetgeen ook nog eens op te merken is in de uitgebreid beschreven onderhoudsprocedure in hoofdstuk 9 op pagina 43 en 44....

Vandaar dat ik dit momenteel de meest prettige ketel vindt, ben het helemaal eens met _JGC_, dezelfde overwegingen. En qua prijs, een veel duurdere ketel maakt de meerwaarde niet waar.

Wel het condenssifon in de gaten houden en tijdig reinigen, en zonodig de ketel ook.
Zeker is een Intergas een nette ketel, maar als ik jouw dit zo zie opschrijven vraag ik mij af hoe vaak je ze in het wild tegenkomt.
Ik heb er genoeg gezien die nieuw uit de doos met een enorme klap ontstaken. Zelfs de dakdoorvoer uit elkaar geklapt. Zeker als je het minimaal vermogen ook echt wilt gebruiken komt het erg nauw hoe hij staat afgesteld.
Zoek maar eens op storingscode 4 en 5, vaak zullen die door vervuiling komen, maar ook zeker door verkeerde afstelling.
Die kan verlopen in de jaren, ook bij Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 06:54:
[...]

Zeker is een Intergas een nette ketel, maar als ik jouw dit zo zie opschrijven vraag ik mij af hoe vaak je ze in het wild tegenkomt.
Ik heb er genoeg gezien die nieuw uit de doos met een enorme klap ontstaken. Zelfs de dakdoorvoer uit elkaar geklapt. Zeker als je het minimaal vermogen ook echt wilt gebruiken komt het erg nauw hoe hij staat afgesteld.
Zoek maar eens op storingscode 4 en 5, vaak zullen die door vervuiling komen, maar ook zeker door verkeerde afstelling.
Als die Intergas ketel niet goed is afgesteld in de fabriek kan dat natuurlijk gebeuren.
Maar bij hoeveel van de ketels komt dat voor? 1 op 1000?
Hoeveel ketels zie jij dan in het wild met zo,n probleem t.o.v. de ketels zonder probleem?
Ik heb begrepen dat de verhouding lucht/gas ook m.b.v. drukmetingen kan worden ingesteld.
Maar er moet dan ook niets lekken bij de brander.
Pakkingen moeten afdichten.

Er is ook nog een visuele inspectie van het branden van de ketel mogelijk m.b.v. een kijkglas.
Geel/oranje/rood is natuurlijk niet goed, stof, te rijk afgesteld.

Zuinig afstellen heeft denk ik nadelen.
Voordeel die lucht hoef je niet te verwarmen.
Nadeel kans op ploffen, CO ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zodra die instelling verloopt ga je datwel merken bij een intergas. Storingen, resonantie of klappen/plofjes. Je weet dan dat het tijd is om af te laten stellen.
Wat betreft die instelling: een goede installateur doet dat bij het ophangen van de ketel. Als ik zie hoeveel busjes van installatiebedrijf en ook intergas er al niet langs geweest zijn bij flat van vriendin... Nou weet ik niet of dat klachten zijn over dingen die wij zelf al hadden gefixt met waterzijdig inregelen en aanpassen van minimum aanvoertemperatuur, maar het geeft je te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je gaf zelf al aan dat je zwager zijn rookgasmeter niet bij had omdat hij geen storingsdienst had.
Dat verbaasd mij, want als hij hem altijd bij heeft en gebruikt, zul je juist bij de storingsdienst je rookgasmeter veel minder nodig hebben.
Een onderhoud/servicemonteur hoort gewoon altijd zo'n ding bij te hebben, ook al is het een erg duur apparaat.
Bij onderhoud controleren voorkomt onnodige storingen op beroerde tijdstippen.
opuntia1 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:17:
[...]

Als die Intergas ketel niet goed is afgesteld in de fabriek kan dat natuurlijk gebeuren.
Maar bij hoeveel van de ketels komt dat voor? 1 op 1000?
Het is niets specifiek voor intergas, bij elk merk is controleren gewenst.
Alleen een intergas kan wat sneller ploffen, af fabriek starten ze op 70% vermogen.
Hoeveel ketels zie jij dan in het wild met zo,n probleem t.o.v. de ketels zonder probleem?
Ik heb begrepen dat de verhouding lucht/gas ook m.b.v. drukmetingen kan worden ingesteld.
Maar er moet dan ook niets lekken bij de brander.
Pakkingen moeten afdichten.
Ik controleer bij elke ketel na onderhoud de afstelling. Ik schat dat bij ongeveer de helft er een kleine afwijking is en heel af en toe een flinke afwijking.
Het verschilt per merk hoe je moet controleren, Nefit alleen op drukverschil, Remeha alleen op CO2/O2, intergas op beide. Na onderhoud zijn de pakkingen goed, dus lekkage moet je niet van uit gaan.
Er is ook nog een visuele inspectie van het branden van de ketel mogelijk m.b.v. een kijkglas.
Geel/oranje/rood is natuurlijk niet goed, stof, te rijk afgesteld.
Visueel de verbranding controleren kan niet, iig lang niet precies genoeg. Kleur van de vlam zegt niet veel, premix branders geven nagenoeg altijd een blauwe vlam, ook als ze zwaar CO staan te maken. Daarbij, wat is voor jouw oranje of mooi blauw? Alleen meten is weten.
Zuinig afstellen heeft denk ik nadelen.
Voordeel die lucht hoef je niet te verwarmen.
Nadeel kans op ploffen, CO ?
De fabrikant heeft de brander ontworpen, daarom schrijft hij zijn waardes voor. Ze schrijven allemaal een bepaalde luchtovermaat voor, hier moet je nooit bewust vanaf gaan wijken.
De Avanta van hierboven koste mij bijna 3 uur om weer fatsoenlijk te krijgen en er is blijvende schade aan de warmtewisselaar wat niet onder de garantie valt. Weg met de 10 jaar garantie :(

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 16-12-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Oxellaar schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:54:
Je gaf zelf al aan dat je zwager zijn rookgasmeter niet bij had omdat hij geen storingsdienst had.
Dat verbaasd mij, want als hij hem altijd bij heeft en gebruikt, zul je juist bij de storingsdienst je rookgasmeter veel minder nodig hebben.
Een onderhoud/servicemonteur hoort gewoon altijd zo'n ding bij te hebben, ook al is het een erg duur apparaat.
Bij onderhoud controleren voorkomt onnodige storingen op beroerde tijdstippen.
Een onderhoud/storingsmonteur die in zijn vrije tijd wel eens wat extras doet voor familie en vrienden en daarbij - als het kan - de apparatuur van zijn werkgever mag gebruiken, heeft die apparatuur dus niet ter beschikking als een andere monteur dat ding op dat moment nodig heeft.

Verder ben ik met je eens dat controleren bij onderhoud (en sowieso het onderhoud zelf al) gewoon veel problemen voorkomt. Als ik je posts zo lees ga jij grondig te werk bij onderhoud, vervang je alle onderdelen die bij een onderhoudsbeurt horen en meet je vervolgens of alles goed is. Menig onderhoudsmonteur die dat gewoon allemaal aan zijn laars lapt, ik las vanmorgen zelfs nog een blog van een tweaker waarbij de onderhoudsmonteur "onderhoud" pleegt aan de ketel zonder dat de mantel eraf komt: gewoon water via een gat van de rookgasafvoer naarbinnen spuiten zodat de grofste bende wel via het sifon naarbuiten komt... maar of het echt schoon wordt... :X.

Ik merk dat soort dingen ook wel als ik de auto voor onderhoud naar de garage of naar de beunhaas breng. Beunhaas is van type "het moet goed, of het gebeurt niet", als mijn auto daar geweest is voor een onderhoudsbeurt rijdt dat heel anders dan als ie naar een garage gaat die vaste prijzen rekent voor een kleine beurt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oxellaar schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:08:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ding was half rot gestookt.
O2 percentage stond op 1.3,moet 5.2% zijn.
Af fabriek staat het vaak redelijk afgesteld, maar lang niet altijd.
Het verloopt met de jaren.
Bovenstaande is niet vanzelfsprekend, maar het kan gebeuren.

[...]

Heb jij hem vervangen na het onderhoud?

Laat je ketel gewoon jaarlijks nakijken.
Een goede onderhoudsbeurt duurt ongeveer een uur, dus bedrijven die minder dan 50 euro rekenen, daar moet je niet zijn.
Als ik deze foto's zie dan moet ik misschien ook maar weer een onderhoudsbeurtje doen :X
Nu verbruiken we maar 500m3 per jaar maar de laatste servicebeurt was in 2011.

Gaat om een Intergas HR28/24 uit 2009. Nog nooit één storing gehad met het apparaat _/-\o_ .
Maar goed ding doet ook niet zoveel en staat geknepen op 20% vermogen :P

Eigenlijk apart dat moderne ketels zelf de luchtverhouding niet meten en bijstellen tijdens bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2014 11:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:17:
[...]
Eigenlijk apart dat moderne ketels zelf de luchtverhouding niet meten en bijstellen tijdens bedrijf.
Bij grotere ketels gebeurt dat wel, zie: Oxellaar in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:17:
[...]

Als ik deze foto's zie dan moet ik misschien ook maar weer een onderhoudsbeurtje doen :X
Nu verbruiken we maar 500m3 per jaar maar de laatste servicebeurt was in 2011.
Precies, 1 keer in de 2 jaar. Hierboven wordt gesteld ieder jaar maar mijn eigen monteur (bedrijf wat al 30 jaar bestaat en die mij precies laat zien wat hij doet) zegt zelf dat eens per 2 jaar voldoende is. Nu heb ik een AWB, misschien zit daar verschil maar dat lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

445033 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:51:
[...]

Precies, 1 keer in de 2 jaar. Hierboven wordt gesteld ieder jaar maar mijn eigen monteur (bedrijf wat al 30 jaar bestaat en die mij precies laat zien wat hij doet) zegt zelf dat eens per 2 jaar voldoende is. Nu heb ik een AWB, misschien zit daar verschil maar dat lijkt me stug.
Eén keer per jaar is bij een laag verbruik naar mijn inziens echt onzin. Ik vindt het uberhaubt raar dat men bij de onderhoudsintervallen niet of nauwelijks kijkt naar de belasting van het apparaat.

Als je 1500m3 per jaar verstookt en ieder jaar onderhoud laat plegen dan zou je denken dat je met een verbruik van 500m3 ook wel 1x in de drie jaar onderhoud kan laten plegen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Yep, doe ik met de auto van mijn vrouw ook anders blijf ik olie verversen met haar 6000 km per jaar. Eens in de drie/vier jaar beurt, ook al 20 jaar lang. Noooooit problemen. ;)

NB: hoe tune ik een Clio? :+

[ Voor 35% gewijzigd door 445033 op 16-12-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kan je niet zo simpel stellen denk ik. Als je je ketel op 20% hebt ingesteld draai je al 10% onder het minimumvermogen af-fabriek ingesteld, je ketel zal dan nog meer rotzooi verzamelen dan standaard. Hoeveelheid rotzooi in je ketel is niet te relateren aan het gasverbruik. Bij auto's is het net zo: 100km per dag rijden met motor die op temperatuur is, of 5km per dag rijden met motor die nooit warm wordt. Ik weet wel wat er slechter aan toe is bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt als je puur naar kilometers kijkt.

Verder heeft de HR een kleinere opening onderin de warmtewisselaar dan de HRE heb ik me laten vertellen, installateur die hier laatst was heeft wel Intergas HR ketels gezien waarbij die opening verstopt raakte en de hele warmtewisselaar op die plek was doorgerot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik stel het niet simpel, ben ervaringsdeskundige. Maar laat iedereen maar doen waar hij zich goed bij voelt. Ik voel me er goed bij en mijn bankrekening ook...... en mijn ketel ook.

[ Voor 59% gewijzigd door 445033 op 16-12-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Mijn Agpo (ja, diegene die spontaan gaan fikken) krijgt van het installatiebedrijf (door verhuurder van het complex aangesteld) ook maar eens in de 2 jaar een beurt.

En zelf buiten de servicebeurten om ook af en toe de sifon even uitbaggeren is natuurlijk ook een kleine moeite. Net als de zwanenhals van je keukenafvoer, filters in je wasmachine/vaatwasser enzo.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Betekent de discussie over de gas/lucht verhouding hierboven niet ook dat dat het aanpassen van het (minimum / maximum) CV vermogen van de ketel bij Remeha's ook onverstandig is zonder Co2/CO apparatuur? Het vermogen op Remeha's stel je nl. in door het wijzigen van het (min/max) toerental van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 12:04:
Kan je niet zo simpel stellen denk ik. Als je je ketel op 20% hebt ingesteld draai je al 10% onder het minimumvermogen af-fabriek ingesteld, je ketel zal dan nog meer rotzooi verzamelen dan standaard.
Tijdje terug is er een monteur hier geweest, hij was gewoon schoon, niks aan de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxellaar schreef:
De laatste ATAG BE (1996) staat op de nominatie om eruit te gaan, en dat wordt dan mijn 12e geïnstalleerde Intergas HRE. En daarmee heb ik er dan een kleine 30 in beheer.
Oxellaar schreef:
Ik heb er genoeg gezien die nieuw uit de doos met een enorme klap ontstaken. Zelfs de dakdoorvoer uit elkaar geklapt.
Waarschijnlijk nog de oude serie KK en het geknutsel met het veertje naderhand? Heeft feitelijk niets met het onderhoud te doen, die storingen zijn 'pakkie an' fabriek.
Oxellaar schreef:
Zeker als je het minimaal vermogen ook echt wilt gebruiken komt het erg nauw hoe hij staat afgesteld.
Met alle respect, maar ook dat is geen onderhoud...
Oxellaar schreef:Zoek maar eens op storingscode 4 en 5, vaak zullen die door vervuiling komen, maar ook zeker door verkeerde afstelling.
In mijn praktijk bleken die 'storingen' een niet eerder opgemerkte brakke aarding in de woning aan te geven. Was bij de eerste keer wel even zoeken. }:O

Meeste van 'mijn' keteltjes hebben allemaal een relatief lage aanvoertemperatuur dus condenseren de meeste tijd. Zeker in combinatie met een dikwandige alu-rookgasafvoer geeft dat best wat corrosievuil, dus vandaar wat alerter zijn dan alleen eens in de twee jaar. Bij die met een RVS RGA is dat trouwens stukken minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Anoniem: 636436 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 15:43:
[...]
Meeste van 'mijn' keteltjes hebben allemaal een relatief lage aanvoertemperatuur dus condenseren de meeste tijd. Zeker in combinatie met een dikwandige alu-rookgasafvoer geeft dat best wat corrosievuil, dus vandaar wat alerter zijn dan alleen eens in de twee jaar. Bij die met een RVS RGA is dat trouwens stukken minder.
Ben ik blij dat ik een kunststof rookgasafvoer heb. ;)
In de Intergas ketel zelf is die overigens ook in kunststof uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Arnout schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:45:
[...]

Ja, hoe vind je nu een goede monteur in je regio? Want nu bel ik gewoon eentje op, maar het kan zo zijn dat hij er met de pet naar gooit of er gewoon te weinig verstand of gevoel voor heeft. Hoe doen jullie dat?
Mijn buurman is cv-monteur en loopt 1 x per jaar een aantal cv's in de buurt na. Geen voorrijkosten, dat scheelt al. En natuurlijk burentarief, ik doe ook wel eens wat voor hem. Vraag in je vrienden/kennissenkring na door wie zij het onderhoud laten doen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Het verbaast mij dat laatst serieus werd gereageerd toen in het nieuws CO-problematiek aan de orde kwam.

En dat nu nonchalant wordt gedaan over CV-onderhoud. Mijn vorige ketel - welliswaar op leeftijd - heb nav onderhoud preventief maar vervangen

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/fb1d6c0a7bcb976ff0ef5f93f99b1b7f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:51:
Betekent de discussie over de gas/lucht verhouding hierboven niet ook dat dat het aanpassen van het (minimum / maximum) CV vermogen van de ketel bij Remeha's ook onverstandig is zonder Co2/CO apparatuur? Het vermogen op Remeha's stel je nl. in door het wijzigen van het (min/max) toerental van de ventilator.
Het vermogen mag je gerust begrenzen, zolang je maar niet boven of onder de aangegeven waardes komt. Je beperkt alleen het regelbereik. Daar hoeft niet speciaal de verbranding voor gecontroleerd te worden.
Anoniem: 636436 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 15:43:
[...]
De laatste ATAG BE (1996) staat op de nominatie om eruit te gaan, en dat wordt dan mijn 12e geïnstalleerde Intergas HRE. En daarmee heb ik er dan een kleine 30 in beheer.

[...]
Waarschijnlijk nog de oude serie KK en het geknutsel met het veertje naderhand? Heeft feitelijk niets met het onderhoud te doen, die storingen zijn 'pakkie an' fabriek.
Het ging over afstelling die perfect zou zijn af fabriek, en dat betwist ik.
Het ging hier om de nieuwe HRE van 3 weken oud en in een blok van 10 huizen 3 stuks die klapten.
Is zeker een fout van Intergas geweest en ze zijn het netjes wezen herstellen. Althans, de afstelling herstelden ze, de rookgasafvoer die kapot ging was gewoon pech...
[...]

Met alle respect, maar ook dat is geen onderhoud...
Natuurlijk hoort dit bij onderhoud, het is meer dan alleen schoonmaken. Het gaat erom dat de ketel storingsvrij het jaar door komt.
Als een ketel vlak na onderhoud in storing gaat omdat de afstelling niet klopt, vertel jij de klant dat het niet bij onderhoud hoort :?
[...]
In mijn praktijk bleken die 'storingen' een niet eerder opgemerkte brakke aarding in de woning aan te geven. Was bij de eerste keer wel even zoeken. }:O

Intergas adviseert ook om het elk jaar te doen, niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik vergeet ook constant een onderhoud afspraak te maken. Calenta nu 3 jaar oud uit de doos erop en nooit naar gekeken....

Weet iemand overigens wat de parameter 'opwarmsnelheid' van de isense doet ? de handleiding is hier vaag in. Is nu de vraag > wil je snel opwarmen ? of 'warmt je huis snel op?'

ik zou willen dat de pomp wat sneller draait als ik meer warmte vraag heb. maw als er meer radiatoren open staan dat ik meer flow heb. De min snelheid hoger zetten wil ik niet omdat de huidige stand in de meeste gevallen prima is. Enkel tijdens aanwarmen kom ik te kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nokiaan958GB schreef:
Het verbaast mij dat laatst serieus werd gereageerd toen in het nieuws CO-problematiek aan de orde kwam.
Heb je daar een directe link van? in honderden pagina's is dat met de zoekfunctie niet terug te vinden. Of heeft het misschien een andere topictitel?

En ter zake van de grotere zaken waarbij verdrietig genoeg CO slachtoffers te betreuren waren, betrof dat flatgebouwen waarbij het onderhoud door 'erkende ondernemingen' uitgevoerd werd. De nep-term 'erkende installateurs' is gelukkig afgeschaft, dat was echt niet meer dan een psychologisch zeer clever gedresseerde manier om onnodige gedwongen winkelnering in stand te kunnen houden zonder ook maar enige vorm van kwaliteitsborging. Althans, de slager die zijn eigen vlees keurt....
nokiaan958GB schreef:
En dat nu nonchalant wordt gedaan over CV-onderhoud.
Ik zie in het laatste deel van deze discussie niemand die nonchalant over onderhoud doet.

Althans, de enige door mij waargenomen nonchalance die optreed, is van iemand die beweerd dat ingeval het een Intergas HRE betreft, de gas-/luchtafstelling deel uitmaakt van het verplichte onderhoud, terwijl de fabriek expliciet aangeeft dat dit niet zo is. Het algemene onderhoud aan dit toestel is dus voor mensen die daar vaardigheid in hebben, uitstekend zelf te doen. En dat wordt ook van meerdere kanten beaamd.
nokiaan958GB schreef:
Mijn vorige ketel - welliswaar op leeftijd - heb nav onderhoud preventief maar vervangen
[afbeelding]
Tsja, bij dergelijke clubs is het meer toeval met wie je over de vloer krijgt. In dit geval is het gezien de leeftijd van je ketel een voor de hand liggende beslissing.

Maar voor echte 'hoogvliegers' in de installatietechniek moet je vooral niet standaard bij dergelijke organisaties zijn. Meer dan genoeg 'smakelijke' verhalen op diverse consumentenfora na te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 16-06 18:27
Anoniem: 636436 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:11:
Maar voor echte 'hoogvliegers' in de installatietechniek moet je vooral niet standaard bij dergelijke organisaties zijn. Meer dan genoeg 'smakelijke' verhalen op diverse consumentenfora na te lezen...
Ok, dus de kans is groter dat ze bij kleine of eenmanszaken werken... hoe vind je een 'hoogvlieger' in je regio? Vragen aan buren of kennissen vind ik wat mager, want de meesten maakt het helemaal niks uit, of de installatie juist wordt onderhouden of afgesteld. Die zien onderhoud meer als vinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 636436 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:11:

[...]
Ik zie in het laatste deel van deze discussie niemand die nonchalant over onderhoud doet.

Althans, de enige door mij waargenomen nonchalance die optreed, is van iemand die beweerd dat ingeval het een Intergas HRE betreft, de gas-/luchtafstelling deel uitmaakt van het verplichte onderhoud, terwijl de fabriek expliciet aangeeft dat dit niet zo is.
Je hebt gelijk Pribo ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 16-12-2014 20:59 ]

Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.