Je gaf zelf al aan dat je zwager zijn rookgasmeter niet bij had omdat hij geen storingsdienst had.
Dat verbaasd mij, want als hij hem altijd bij heeft en gebruikt, zul je juist bij de storingsdienst je rookgasmeter veel minder nodig hebben.
Een onderhoud/servicemonteur hoort gewoon altijd zo'n ding bij te hebben, ook al is het een erg duur apparaat.
Bij onderhoud controleren voorkomt onnodige storingen op beroerde tijdstippen.
Het is niets specifiek voor intergas, bij elk merk is controleren gewenst.
Alleen een intergas kan wat sneller ploffen, af fabriek starten ze op 70% vermogen.
Hoeveel ketels zie jij dan in het wild met zo,n probleem t.o.v. de ketels zonder probleem?
Ik heb begrepen dat de verhouding lucht/gas ook m.b.v. drukmetingen kan worden ingesteld.
Maar er moet dan ook niets lekken bij de brander.
Pakkingen moeten afdichten.
Ik controleer bij elke ketel na onderhoud de afstelling. Ik schat dat bij ongeveer de helft er een kleine afwijking is en heel af en toe een flinke afwijking.
Het verschilt per merk hoe je moet controleren, Nefit alleen op drukverschil, Remeha alleen op CO2/O2, intergas op beide. Na onderhoud zijn de pakkingen goed, dus lekkage moet je niet van uit gaan.
Er is ook nog een visuele inspectie van het branden van de ketel mogelijk m.b.v. een kijkglas.
Geel/oranje/rood is natuurlijk niet goed, stof, te rijk afgesteld.
Visueel de verbranding controleren kan niet, iig lang niet precies genoeg. Kleur van de vlam zegt niet veel, premix branders geven nagenoeg altijd een blauwe vlam, ook als ze zwaar CO staan te maken. Daarbij, wat is voor jouw oranje of mooi blauw? Alleen meten is weten.
Zuinig afstellen heeft denk ik nadelen.
Voordeel die lucht hoef je niet te verwarmen.
Nadeel kans op ploffen, CO ?
De fabrikant heeft de brander ontworpen, daarom schrijft hij zijn waardes voor. Ze schrijven allemaal een bepaalde luchtovermaat voor, hier moet je nooit bewust vanaf gaan wijken.
De Avanta van hierboven koste mij bijna 3 uur om weer fatsoenlijk te krijgen en er is blijvende schade aan de warmtewisselaar wat niet onder de garantie valt. Weg met de 10 jaar garantie
[
Voor 9% gewijzigd door
Oxellaar op 16-12-2014 08:59
]