We hebben eindelijk slimme meters. Nu zou ik graag een dienst kiezen waar ik alles kan aflezen. Dus zonder lokale installatie van een computer of zo. Er zijn er zoveel: Enelogic, enerGQ, Meter-Online, Enepa en nog heel wat. Iemand enige ervaringen hiermee? Het hoeft niet gratis te zijn, en idealiter hebben ze een iOS app of goede mobiele website, en is het later uitbreidbaar met een P1-lezer.
http://www.plugwise.com/nl/
Ik heb alleen een Smile
Zit ik al een jaar bij, ideaal. Op de app of pc alles bij houden.

Ik heb alleen een Smile
Zit ik al een jaar bij, ideaal. Op de app of pc alles bij houden.
Ik ben heel erg tevreden met Enelogic. Gratis met 1 dag vertraging. Live uitlezen heb ik nu aangevraagd. Kost €99,= voor de lezer en 1e jaar geen verdere kosten. Daarna jaarlijks €19,=
FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro
Hoe combineren ze dan het live uitlezen met het uitlezen over de aanbieder? Of vervangt het live uitlezen gewoon alle data van de aanbieder?
Waarschijnlijk vervangen ze het door de live uitlezing. Vind ik zelf veel prettiger. De aanbieders hadden soms ook onderhoud waardoor je opeens een paar dagen mist.
Ik heb geen slimme meter, maar ik gebruik www.energiemanageronline.nl
Werkt prima, en vind het erg overzichtelijk, met duidelijke grafiekjes e.d. Uitlezen slimme meter is niet gratis, maar ook niet heel duur volgens mij.
Die haalt het dan op van je aanbieder volgens mij, live verbruik is niet mogelijk dan lijkt me.
Werkt prima, en vind het erg overzichtelijk, met duidelijke grafiekjes e.d. Uitlezen slimme meter is niet gratis, maar ook niet heel duur volgens mij.
Die haalt het dan op van je aanbieder volgens mij, live verbruik is niet mogelijk dan lijkt me.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2014 14:33 ]
Bij Enelogic kan dat dus wel gratis. Ook met duidelijke grafiekjes.ThinkPadd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:32:
Ik heb geen slimme meter, maar ik gebruik www.energiemanageronline.nl
Maar daarvoor moet je dus weer extra apparatuur aanschaffen en die 24/7 hebben draaien. Als je geen waarde hecht aan liveverbruik dan ben je met een online dienst ook prima af lijkt mij.
Maar no flame intended hoor
Ik heb niet eens een slimme meter, wou alleen even aangeven dat ik die site naar tevredenheid gebruik, en dat ik weet dat ze ook dingen met slimme meter ondersteunen.
Maar no flame intended hoor
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2014 14:38 ]
OnsDennis: wel grappig dat je nu eindelijk een slimme meter hebt... en dan gaat uitlezen via de P1 omdat de datastroom van de aanbieders niet altijd werkt. Ik ga het ook zo doen, maar eigenlijk is het belachelijk als je denkt wat voor technologie ze allemaal gebruiken voor die slimme meters (simkaarten, draadloze verbinding tussen gas- en elek-meter enz) :-)
Nee hoor, voor de standaard online dienst hoef je helemaal niets aan te schaffen en deze dienst is volledig gratis.ThinkPadd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:37:
Maar daarvoor moet je dus weer extra apparatuur aanschaffen en die 24/7 hebben draaien. Als je geen waarde hecht aan liveverbruik dan ben je met een online dienst ook prima af lijkt mij.
Hier zit alleen 24 uur vertraging in. Maar is dat niet overal het geval?
Alleen als je "live" wilt kijken moet je een kastje aanschaffen.
Ik heb een tijdje Goeie Peer gebruikt (gratis, inschrijven is nu tijdelijk ook niet mogelijk). Er zat wel enige vertraging op de data maar werkte verder wel goed. Nu helaas niet meer omdat ik verhuisd ben naar een koopwoning zonder slimme meters. Het heeft mij in die tijd in ieder geval wel €20,- opgeleverd aan gespaarde peertjes.
[ Voor 39% gewijzigd door sjaool op 15-04-2014 19:54 ]
"When you grow up your heart dies"
Sjaool: mag ik je login hebben, als je die niet meer nodig hebt, van Goeiepeer? Ze nemen geen nieuwe leden meer aan. ;-)
Verwijderd
Ik heb de Slimme Meter Lezer gekozen op die energieverbruiksmanagers website. www.slimmemeterlezer.nl
werkt prima simpel, en als app. 1,79 in de app store. Her en der nog een klein foutje in de grafiek maar ze lijken snel te updaten. Maar in ieder geval niet meer steeds inloggen op websites enzo.
werkt prima simpel, en als app. 1,79 in de app store. Her en der nog een klein foutje in de grafiek maar ze lijken snel te updaten. Maar in ieder geval niet meer steeds inloggen op websites enzo.
Ik heb nu een poosje (halverwege augustus geplaatst) een slimme meter en gebruik Enelogic voor het gratis uitlezen. Er zit een dag vertraging in, de data van gisteren kun je vandaag na 8:00 bekijken.OnsDenis schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 18:48:
[...]
Nee hoor, voor de standaard online dienst hoef je helemaal niets aan te schaffen en deze dienst is volledig gratis.
Hier zit alleen 24 uur vertraging in. Maar is dat niet overal het geval?
Alleen als je "live" wilt kijken moet je een kastje aanschaffen.
Wat mij echter een beetje irriteert is dat er geregeld data ontbreekt. Zo ben ik nu even m'n verbruik aan het terugkijken, en mist de gehele zondag (5 oktober). Zaterdag 4okt en maandag 6 okt zijn wel gewoon aanwezig.
Nu kun je bij Enelogic ook de status van het opvragen van de data bekijken, en daar zie ik dat voor mijn netbeheerder (Enexis) er op zondag een wat lager percentage voor het uitlezen wordt gemeld.
Hoe is jullie ervaring met netbeheerders en uitleesdiensten? Op deze manier is het knap irritant soms, zeker omdat het meerdere keren per maand gebeurt.
Ik snap sowieso niet waarom de koppeling netbeheerder <> uitleesdienst zo stroef gaat, je leest zo vaak op Twitter dat de uitleesdienst weer eens een hele bups data mist omdat de netbeheerder weer eens onderhoud ofzo heeft...

Oud topic, ik was helemaal niet op de hoogte dat externe bedrijven die meetdata van de slimme meter kunnen benaderen zonder apart apparaatje.
Zijn er nog ontwikkelingen op dit gebied?
Voor de volledigheid: alleen met expliciete toestemming van de gebruiker en met beperkte nauwkeurigheid krijgen deze partijen energieverbruiksdata doorgestuurd.Wolly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:25:
Oud topic, ik was helemaal niet op de hoogte dat externe bedrijven die meetdata van de slimme meter kunnen benaderen zonder apart apparaatje.
Let er op dat je bij de gratis aanbieders van dit soort diensten zélf het product bent. Ik zou te allen tijde kiezen voor een P1 oplossing.
[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 07-02-2017 11:11 ]
externe bedrijven kunnen de meetdata niet benaderen.Wolly schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:25:
maar de netbeheerder kan na toestemming van de klant de gegevens wel door sturen naar een externe dienst verlener.
(klinkt als een klein verschil, maar praktijk wijst hier uit dat het wel een groot verschil maakt.
de betrouwbaarheid is dan een voorbeeld, voor de netbeheerder is een dag gebruik niet nodig, die kijken alleen naar 2 maanden gebruik (6x per jaar uitlezen). dus een dag gebruik loopt in de soep als de netbeheerder onderhout pleegt b.v.)
verder moet je natuurlijk de externe dienst verlener wel vertrouwen, het blijft een extern bedrijf en een bedrijf wil geld verdienen, zij het via een extra kosten die je in rekening word gebracht, zij het dat ze je gegevens door verkopen (betalen met privacy, en dan krijg je in mijn ogen er te weinig geld voor.)
(de externe dienstverleners worden in nl wel gecheckt, maar hoe dat is dan weer niet duidelijk.
dus wat er gecheckt word geen idee.
het lijkt er meer op de stelling: als het kalf verdronken is dempt men de put.
en dan heb je ook nog dit soort externe bedrijven:
https://energieflex.nl/
(en dan kijken naar de prepaid energie, dat is dan de bedoeling.
ik geef je vast een leuke tip, kijk eens rond op het internet naar klachten over dit bedrijf, lol.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb beste ervaring met https://www.slimmemeterportal.nl .
Snelste update, Mooie app, Vergelijk met buurt, inzicht in sluimer/nacht verbruik.
Voor gas pak ik mindergas.nl
Snelste update, Mooie app, Vergelijk met buurt, inzicht in sluimer/nacht verbruik.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Helaas heeft Slimmemeterportal wel vaak een vertraging van 2 dagen. Weet niet of dat aan de portal ligt of aan de energieleverancier welke de updates moet sturen.PCJR schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:58:
Ik heb beste ervaring met https://www.slimmemeterportal.nl .
Signature van nature
Hier niet, juist als eerste met de update. Vertraging heb ik vaak met andere portals.Sircuri schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:11:
[...]
Helaas heeft Slimmemeterportal wel vaak een vertraging van 2 dagen. Weet niet of dat aan de portal ligt of aan de energieleverancier welke de updates moet sturen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zijn er mensen die het èn lokaal loggen met iets èn als een soort fallback een portal gebruiken? Hebben jullie ook wel kleine verschillen in wat de portals blijkbaar vanuit de netbeheerder krijgen en wat er lokaal wordt gelogd? De ene keer is het in mijn 'voordeel' de andere keer in mijn nadeel. Ik had verwacht dat het met dit soort moderne logging en protocollen het wat naadlozer zou zijn.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ik log het lokaal met de energy link van homewizard en via een Raspberry Pi in domoticz en daarnaast via energiemanageronline.nl en mindergas.nl . Misschien beetje overdreven maar het is een beetje gegroeid
Ik log lokaal naar een netduino en een raspberry met domoticz.
En deze loggen beide naar PVoutput en de netduino ook nog naar mindergas.
Overdreven? Misschien, maar ik vind het gewoon leuk om te doen
En deze loggen beide naar PVoutput en de netduino ook nog naar mindergas.
Overdreven? Misschien, maar ik vind het gewoon leuk om te doen
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik doe dat op dit moment ook (ook zo gegroeid), maar ik heb nog niet nagekeken of er verschillen zijn.MsG schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:09:
Zijn er mensen die het èn lokaal loggen met iets èn als een soort fallback een portal gebruiken? Hebben jullie ook wel kleine verschillen in wat de portals blijkbaar vanuit de netbeheerder krijgen en wat er lokaal wordt gelogd? De ene keer is het in mijn 'voordeel' de andere keer in mijn nadeel. Ik had verwacht dat het met dit soort moderne logging en protocollen het wat naadlozer zou zijn.
Ik draai nu lokaal een raspberry pi met domoticz en mijn meter logt ook elk kwartier naar de energieleverancier. Zal vanavond thuis eens kijken of ik verschillen kan ontdekken!
Even gekeken thuis:
1. Elektriciteit komt goed overeen tussen domoticz en energieleverancier. Soms een verschil van 0.01kWh. Maar dat lijkt mij te verwaarlozen.
2. Gasverbruik komt niet overeen. Maar dat kan natuurlijk goed te maken kunnen hebben met het feit dat het maar 1 keer per uur wordt gerapporteerd? Soms wel een halve kuub verschil. Soms meer verbruik op domoticz en soms meer verbruik volgens energieleverancier. Apart.
[ Voor 21% gewijzigd door Sircuri op 20-02-2017 20:03 ]
Signature van nature
Pagina: 1