Heren, laten we het gezellig houden en niet op de man gaan spelen..... soms is het beter om even tot 10 te tellen.

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Niet per se, alleen is buiten die grote organisaties het wel makkelijker dat je interessante afspraken kunt maken over wat je zelf doet en wat je verstandigerwijs aan hun over laat. Zo ook met het leveren van onderdelen voor een redelijke prijs, of het gebruik mogen maken van gereedschap.Arnout schreef:
Ok, dus de kans is groter dat ze bij kleine of eenmanszaken werken...
Kwestie van veel zoeken en geluk hebben. Eerst balletje opgooien hoe ze staan tegenover mijn hiervoor geschetste constructie. Krijg je oneigenlijke of niet goed onderbouwde verhalen 'dat je dat zelf niet kunt', dan is het tijd voor de volgende.Arnout schreef:
hoe vind je een 'hoogvlieger' in je regio?
Toch is het je eerste input, uit recommandatie heb je sneller een goede te pakken die ook 'wil'.Arnout schreef:
Vragen aan buren of kennissen vind ik wat mager, want de meesten maakt het helemaal niks uit, of de installatie juist wordt onderhouden of afgesteld. Die zien onderhoud meer als vinkje.
Verwijderd
Inderdaad, ik zag niet echt eerlijke dingen staan...pribo schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:49:
Heren, laten we het gezellig houden en niet op de man gaan spelen..... soms is het beter om even tot 10 te tellen.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Niet echt eerlijke dingen? Wat is er oneerlijk aan om de afstelling van de ketel te controleren na het onderhoud. Er wordt geen cent extra voor gerekend en zit gewoon bij de prijs in.Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:12:
[...]
Inderdaad, ik zag niet echt eerlijke dingen staan...
"RTFM" geldt ook voor installateurs, maar dat schiet er kennelijk ook wel eens bij in.
En de ketelmarkt is feitelijk 'dooie handel', geen cent in te verdienen.
Aan de ene kant zie je dan aanbieders die in de krapte van de markt inhoudelijk met de consument mee willen denken en met een reëel verhaal en /of aanbieding komen, aan de andere kant zie je mensen krampachtig een oud aanbiedingsverhaal quote que quote (met oneigenlijke argumenten) is stand willen houden.
Dat zijn helaas de 'moderne' tijden.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Niets, maar dit sloeg op dit bericht wat je na de opmerking van Pribo gewijzigd hebt, stond eerst een tekst met o.a. 'zielig' erin:Oxellaar schreef:
Niet echt eerlijke dingen?
Wat is er oneerlijk aan om de afstelling van de ketel te controleren na het onderhoud.
Prima, helemaal jouw beslissing en cadeautje aan je klant. Maar het is helaas helemaal geen usance, in mijn ervaring is het vaak omgekeerd (ervaring met een 'Selectdealer', beetje luchtblazen, nieuwe cartridge erin en wegwezen. Niet eens de apparatuur om te meten bij zich).Oxellaar schreef:
Er wordt geen cent extra voor gerekend en zit gewoon bij de prijs in.
Nee, dat maak je er zelf van.
Daar zet je jouw klanten niet mee af, maar door deze aangetoonde onjuiste stelling blokkeer je nodeloos mensen, die vaardig genoeg zijn, om zelf het onderhoud aan deze ketel uit te voeren. Het is bij deze ketel gewoon niet waar, ondanks dat jij daar een andere visie op hebt. Probeer nu eens die 'slip of the pen' in te zien.Oxellaar schreef:
"Gas/lucht verhouding afstellen hoort ook bij regulier onderhoud, je kunt het dus niet helemaal zelf, of eigenlijk helemaal niet zelf."
Dat is geheel en al jouw particuliere/zakelijke/professionele beleving, en zeer duidelijk niet wat de fabrikant aangeeft. Heb je moeite met de juistheid van hetgeen die fabrikant beweert, dan moet je serieus aan de bel gaan trekken bij KIWA wegens het niet waardig zijn qua CE/Gaskeur waar het hun installatievoorschriften betreft.Oxellaar schreef:
En Intergas kan zoveel beweren als ze willen in de handleiding, ik ondervind regelmatig dat het bijgesteld moet worden.
Duidelijk neen, ik schrijf: Het algemene onderhoud aan dit toestel is dus voor mensen die daar vaardigheid in hebben, uitstekend zelf te doen." Dat is dus zeker niet iedereen!Oxellaar schreef:
Sowieso verkondig jij dat haast iedereen zelf zijn Intergas een onderhoudsbeurt mag/kan geven...
Zoals ik al eerder scheef is de term 'erkend installateur' juridisch totaal niets zeggend. Het enige waar Intergas per definitie een punt kan hebben, is als het netsnoer vervangen moet worden. Slechts dit is strikt voorbehouden aan 'de fabriek of zijn vertegenwoordiger' (5.3 blz. 18).Oxellaar schreef:
Dit is wat Intergas in diezelfde RTFM zegt:
"Het toestel en de installatie dienen elk jaar door een erkend installateur gecontroleerd en
zo nodig gereinigd te worden."
"Werkzaamheden aan gasvoerende delen mogen uitsluitend
door een erkend installateur uitgevoerd worden."
Ik adviseer dus ook niemand om zo'n ketel zelf om te bouwen naar een andere gassoort, dat is specifiek werk waarbij apart gereedschap nodig is voor een goede afstelling.Oxellaar schreef:
Nagenoeg alles wat je demonteert bij onderhoud aan een HRE is gasvoerend.
Verwijderd
Zeker, je geeft het zelf al aan. Het plaatsen van een radiator daar waar er nu nog geen is, gaat het probleem van 'steenkoud' absoluut doen verminderen!Crazy- schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:19:
Iemand die antwoord heeft op t volgende?
Woonkamer/keuken is 40m2 (100m3)
Gang 10m2 (25m3+)
Gang is in open verbinding naar verdieping (platdak).
verdieping, 4 kamers, overloop, badkamer 50m2 / 125m3
Het probleem is dat in de gang geen radiator hangt en hierdoor steenkoud is (buiten nu 7, gang 13)
Woonkamer is 21,5 graden
Ik bemerk dat het snel afkoelt (20/20,5) in de woonkamer en hierdoor elk uur de cv aanslaat voor 30min om de boel weer naar 21,5 te brengen.
Is het in deze verstandig om een extra radiator te plaatsen in de gang?
Verwijderd
* Crazy- brabbelt iets over vrouw en kinderen...Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 07:54:
En gewoon eens gaan wennen aan 20 graden, Man man, 21,5 graden ..... pure verspilling in mijn ogen.
Verwijderd
Die heb ik ook dus ................ kom op man, je bent toch geen bejaarde?Crazy- schreef op woensdag 17 december 2014 @ 08:06:
[...]
* Crazy- brabbelt iets over vrouw en kinderen...
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Die fleece trui van € 7,99 bij Zeeman helpt daar dus ook niet tegen.sjimmie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 08:15:
http://www.leerwiki.nl/Het_altijd_koud_hebben
"Hier kun je niet veel aan doen."
[ Voor 22% gewijzigd door opuntia1 op 17-12-2014 08:25 ]
Verwijderd
Sinds mijn vrouw zwanger is geweest loopt ze boven de 19 graden al te puffen dat het te warm is_JGC_ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 08:35:
Zwangere vriendin is ook best funest voor de temperatuur in huis. iSense is redelijk constant, maar vriendin heeft liever een ouderwetse Honeywell kwikthermostaat: dan heeft ze het weer koud, dan weer te warm... terwijl de temperatuur gewoon steeds hetzelfde blijft.
Is ook heel goed te gebruiken.ThinkPadd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 08:45:
Fleecekleedje helpt heel goed, m'n vriendin zit daar altijd mee. Of het nou 19 graden is in de woonkamer of 21
Verwijderd
whaha. Ach, comfort vind ik ook wel wat...Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:59:
Nieuw topic....Hoe tune ik mijn vrouw naar 20 graden binnentemperatuur?![]()
En wie heeft er ook al weer de broek aan in huis? Ik, want ik bepaal zelf wanneer ik de vuilnisbak buiten zet!
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2014 10:35 ]
opwarmsnelheid zorgt ervoor dat je ketel het huis sneller opwarmt. Dit staat ook in de handleiding hoor.Ray schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:09:
ik vergeet ook constant een onderhoud afspraak te maken. Calenta nu 3 jaar oud uit de doos erop en nooit naar gekeken....
Weet iemand overigens wat de parameter 'opwarmsnelheid' van de isense doet ? de handleiding is hier vaag in. Is nu de vraag > wil je snel opwarmen ? of 'warmt je huis snel op?'
ik zou willen dat de pomp wat sneller draait als ik meer warmte vraag heb. maw als er meer radiatoren open staan dat ik meer flow heb. De min snelheid hoger zetten wil ik niet omdat de huidige stand in de meeste gevallen prima is. Enkel tijdens aanwarmen kom ik te kort
http://www.remeha.nl/prof...icehandleiding_iSense.pdfOpwarm snelheid
: hiermee bepaalt u hoe snel of hoe
langzaam de regelaar moet opregelen.
Deze parameter heeft invloed op het aanwarmgedrag en
op het regelgedrag.
Hee bedankt! ik had een paar handleidingen gevonden maar daar stond dit echt niet in! deze dus wel. duidelijk!Wceend schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:12:
[...]
opwarmsnelheid zorgt ervoor dat je ketel het huis sneller opwarmt. Dit staat ook in de handleiding hoor.
[...]
http://www.remeha.nl/prof...icehandleiding_iSense.pdf
niet direct op langzaamst zetten. zet hem op normaal of langzamer en kijk wat er gebeurd.Ray schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:44:
[...]
Hee bedankt! ik had een paar handleidingen gevonden maar daar stond dit echt niet in! deze dus wel. duidelijk!
behalve.... ik heb in de referentie ruimte VV, dus volgens handleiding moet ik kiezen voor langzaamst. Echter buiten deze ruimte wil ik snel naar de target toe, dus sneller. wat nu ?
Thermostaatkraan op standje 1 betekent gewoon aangenaam verwarmen, daarna gooien laptop, beeldscherm en ik zelf zoveel warmte in dat geisoleerde slaapkamertje dat het raam open mag.Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:32:
Ben nu thuis aan het werk. Lekker aan het ventileren, 18 graden, zaaaaaalig. Wordt je lekker actief van. Straks zet ik hem op 19 graden niet hoger, vanaf 1800 uur ongeveer 20 graden. 21 graden wordt hier echt zelden gebruikt.
@JGC volgens mij een kwestie van knijpen van je radiator en je zit niet meer in 25 graden.
hij stond al op langzaamst en mijn min = max = 52 graden.Wceend schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:56:
[...]
niet direct op langzaamst zetten. zet hem op normaal of langzamer en kijk wat er gebeurd.
gebruik mindergas.nl om alles een week uit te proberen en te zien of er iets veranderd.
Denk ook aan je minimum watertemperatuur en zet deze niet te laag om je radiatoren wel effect te laten hebben.
Goed, gisterochtend en vanochtend even gekeken, ketel stond ongeveer 35-40 minuten te branden om het van 16C naar 19C te krijgen en was op dat moment nog bezig.ThinkPadd schreef op maandag 01 december 2014 @ 08:08:
[...]
Daar kun je dus niks over zeggen, omdat de ketel niet aan staat. Je moet de aanvoer en retour bekijken als je ketel al een halfuurtje druk bezig is om je koude woning op te stoken. Morgen weer een kans
dus
Verder heb je het nadeel dat je radiatoren in serie staan, dat is erg lastig in te regelen volgens mij. Daardoor zal je retour sowieso hoger liggen dan bij een situatie waar de radiatoren allemaal parallel zijn geplaatst, en je iedere radiator apart kun inregelen op een mooie deltaT.
Waarom trouwens met een ketel die dit jaar is opgeleverd een aan/uit thermostaat gebruikenInstallateur dacht weer mooi goedkoop klaar te zijn zeker
![]()
Een modulerende thermostaat is zuiniger, en volgens mij kan je aan jouw ketel gewoon een OpenTherm thermostaat aansluiten (check de handleiding/aansluitingen op je ketel ff).
Dus hup, op Marktplaats kijken voor een modulerende thermostaat! (Remeha iSense? ).
Dan kun je ook gelijk instellen dat de ketel 's nachts geen tapwater voorraadje warm hoeft te houden (dat zal hij nu waarschijnlijk wel doen, schrijf het gasverbruik eens op als je naar bed gaat en opnieuw opschrijven voor hij 's ochtends weer aan gaat om te verwarmen).
[ Voor 13% gewijzigd door The Executer op 17-12-2014 13:46 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Yup, hier op zolder een Jaga Strada hangen en de rest van het huis heeft normale radiatoren. Gaat prima, alleen moet je de retour van de Jaga wel knijpen. Anders is het door het lage volume bijna even warm aanvoer als retour.Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:27:
Vraagje aan de kenners. Kan ik Jaga's gewoon combineren met reguliere radiatoren?
Verwijderd
Het verschil blijft dan ongeveer 20 graden. Hoe vertaald dit zich in extra rendement? Retourtemp ligt dan dichter bij temperatuur voor condensering?ThinkPadd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:38:
Dat is niet slecht, maar kan nog wel iets beter. Probeer eens of je het op 65 graden aanvoer nog warm kunt krijgen. Dan is je retour vermoedelijk rond de 40/45 graden, pers je nog net wat extra rendement eruit.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2014 14:32 ]
[ Voor 56% gewijzigd door Oxellaar op 17-12-2014 14:40 ]
Verwijderd
dat kan. al is het aan te raden eea goed in te regelen (thermostaatkranen/voetventielen etc) tov deVerwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:27:
Vraagje aan de kenners. Kan ik Jaga's gewoon combineren met reguliere radiatoren?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Je moet de installatiehandleiding hebben, nu heb je de gebruikershandleiding.Unknown Alien schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:14:
Ik heb gisteravond nog even gekeken naar mijn instellingen.
Ik kan alleen geen goeie handleiding meer vinden om alles in te stellen![]()
Ik kan alleen deze vinden. handleiding
Maar hier staat niet hoe i kde toevoer kan instellen.
Heeft iemand deze misschien?
Intergas Kombi 30/36 HR
Ik heb tap op 65gr staan.
CV op 60gr <--zou dit niet een stuk lager kunnen? Het wordt vrij snel warm in huis.
Aanvoer weet ik niet. Als ik deze 2 ingesteld hebt dan kan ik nog ergens tussen kiezen en daar heb ik 3 gekozen. Ik zag dat deze tot ver over de 10 ging. Deze keuze krijg ik na CV en tap water en zie ik dan op het display van service.
Ik gebruik de honeywell vision. Met dat groene display. Deze is volgens mij niet modulerend.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 17-12-2014 19:03 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Avvd op 17-12-2014 23:27 ]
Verwijderd
Tis een beetje lastig te openen, maar zo moet het lukken:Unknown Alien schreef op woensdag 17 december 2014 @ 15:14:
Ik kan alleen geen goeie handleiding meer vinden om alles in te stellen![]()
Ik kan alleen deze vinden. handleiding
Maar hier staat niet hoe i kde toevoer kan instellen.
Heeft iemand deze misschien?
Intergas Kombi 30/36 HR
Dit is niet specifiek een LTV verdeler, lijkt mij meer een normale HTV verdeler. Zeker gezien de veel te kleine diameter van de aanvoerleiding.Blueone schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:41:
In mijn woning is een (z)ltv verwarming aangelegd echter is de vloerverwarmingunit nooit fatsoenlijk ingeregeld, vanuit de aannamer zijn er verschillende mensen langs geweest maar ze stellen de ketel telkens compleet anders in, de ene zet de aanvoer op bijvoorbeeld 70 graden en de ander op 45. Nu heb ik zelf met name het idee dat de vloerverwarming verdeler zelf niet is ingeregeld (hier doen ze ook telkens niets aan). Nu is er op internet veel te vinden over htv verwarming met niet over (z)ltv verwarming.
Je bedoeld volgens mij dat de knop vast zit aan het mengventiel?Even een kleine situatieschets:
- alleen vloerverwarming (er is op mijn verzoek een radiator in de badkamer geplaats maar staat meestal niet aan).
- by-pass aanwezig (geen idee in welke stand die moet staan, staat nu op 0,3
- 4 groepen (+/- 50m2)
Dit is een foto van de verdeelunit:
[afbeelding]
Het is een ltv verdeler, rechts van de thermostaatknop zit het mengventiel echter vraag ik me af wanneer deze nu open staan en wanneer dicht, als het schroef helemaal naar buitene gedraait is (zoals op de foto), of als hij helemaal naar binnen zit?
Die is bedoeld om de maximale flow over je verdeler te begenzen, of eventueel af te sluiten bij werkzaamheden aan het systeem. Heeft dus niets met LTV te maken.Het voetventiel aan de linker bovenkant staat nu helemaal open, is dit juist voor een LTV verwarming?
Hangt helemaal af van de lengte van elke les en gewenste ruimtetemperatuur. Hoe langer, hoe meer water gewenst. Bij 100meter wil je al snel een ruime 2 tot 3 liter.Op welke stand moeten de flow meters staan? Ik heb gelezen dat dit bij HTV ongeveer 1L/min moet zijn bij een verval van 10 graden, moet je bij een LVT verwarming juist een hoge doorvoer hebben of een lage?
Weet het niet zeker, lijkt op een Albrand of tubes internationaal.Weet iemand overigens van welk merk deze verdeler is?
4 uur is wel erg lang voor 1 graad stijging, ik zou dan geen nachtverlaging gebruiken. Hoeveel daalt de temperatuur als je meer verlaging gebruikt?Als ik een nachtverlaging toepas van 1 graad duurt het rustig 3 tot 4 uur voordat die graag er weer bij is gestookt, is dit normaal voor een dergelijk systeem en kan ik dan beter geen nachtverlaging toepassen?
Ze hadden beter een gesloten verdeler zonder pomp kunnen gebruiken en de ketel op maximaal 35 tot 45 graden aanvoer.Daarnaast ben ik ook aan het denken om de ketel op een aanvoer van 35 te zetten (daar stond hij ook op toen het huis werd opgeleverd), bij de invoer van de vloerverwarming blijft dan nog 30 graden over of gaat dit toch net wat te ver. Tevens vraag ik me eigenlijk ook af wat de bypass en thermostaatknop bij de verdeler voor nut hebben als je met deze lage temperaturen werkt en daarnaast zorgt voor een continu stroom.
[ Voor 16% gewijzigd door Avvd op 17-12-2014 23:26 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Avvd op 17-12-2014 23:11 . Reden: foutje ]
Volgens mij zijn dat kunststof slangen van Rehau, jammer dat die laatste meter niet in dezelfde diameter zijn gedaan. Die 15mm is een stevige bottleneck.Blueone schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:07:
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Dit maakt het weer een stukje duidelijker.
Onder bij de aanvoer komt het wel met 22mm binnen, daar wordt het versmald naar 15mm (zie onderstaande foto). is de pomp krachtig genoeg om dit kleine stukje beperktere doorvoer te overbruggen of werkt het niet op die manier?
32 graden lijkt mij wat weinig, zeker als je opwarming zo traag gaat.Hij staat inderdaad op 50 graden maar eigenlijk is de thermostaatknop nutteloos omdat de ketel maar op 45 staat op dit moment. Gemengd levert dit ongeveer 30/32 graden op. Ik weeet dus echter niet of dat mengventieltje nu open staat of dat het dicht staat. Ik bedoel die messing kleurige stel schroef met de inbus erin (waar de draad van de voeler voor loopt op de foto).
Volgens mij is alles vrij nieuw, roep de installateur er weer bij en doe je beklag.Wat zou jij als startpunt nemen met deze middelen (met de informatie die voorhanden is)? Op dit moment heb ik namelijk geen startpunt waardoor het lastig is om het geheel te finetunen.
Bij 10 hoh is 10meter slang per m2 gebruikt, bij hoh 15 een kleine 7 meter.Er zijn 4 groepen verdeeld over 50m2, 2 groepen liggen h.o.h. 10cm (aan de voor en achterkant van de woning), in het midden liggen 2 groepen h.o.h. 15 cm. De 2 groepen met h.o.h. 10cm zijn wel iets kleiner waardoor de slanglengtes ongeveer gelijk zijn. Ik kan op de foto's echter niet goed berekenen hoe lang de slangen precies zijn.
Kijk even naar de link hierboven en schrik van je lage afgifte bij 30 graden aanvoer
Het is inderdaad rehau materiaal. Is het toch zinvol om die laatste meter te vervangen door 22mm terwijl de verdeler zelf 15mm is? Hmm, nu ik op de foto kijk lijkt de aansluiting op de verdeler ook wel 22mm te zijn, morgen even nameten, als dat het geval is ga ik het direct aanpassen.Oxellaar schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:32:
[...]
Volgens mij zijn dat kunststof slangen van Rehau, jammer dat die laatste meter niet in dezelfde diameter zijn gedaan. Die 15mm is een stevige bottleneck.
In die messing dop zit weer een inbusboutje wat je in en uit kan draaien, je hoort dan ook iets in de stroming veranderen.32 graden lijkt mij wat weinig, zeker als je opwarming zo traag gaat.
Probeer een hogere mengtemperatuur te krijgen, dus meer aanvoer vanaf je ketel.
Welke ketel heb je trouwens?
Die messing schroef is niet meer dan een afblind stop, voor eventueel een zijaansluiting.
Tja wat zou ik hier van zeggen, garantie voorbij, aannemer niet meer thuis....(korte versie).[...]
Volgens mij is alles vrij nieuw, roep de installateur er weer bij en doe je beklag.
Je hebt er waarschijnlijk flink voor betaald en een stukje nazorg valt vaak onder garantie.
[ Voor 16% gewijzigd door Avvd op 17-12-2014 23:54 ]
Verwijderd
Ah, dan beschik je uiteraard over de ontwerpcondities en de bij behorende gedetailleerde warmte-verliesberekening. Daar nemen we dan eerst heel graag kennis van om er qua werking, ook maar iets zinnigs van te kunnen vinden.Blueone schreef:
In mijn woning is een (z)ltv verwarming aangelegd echter is de vloerverwarmingunit nooit fatsoenlijk ingeregeld,
Dus het is uitsluitend en alleen deze verdeler en die badkamerradiator? En welke ketel voedt dit allemaal?Blueone schreef:
- alleen vloerverwarming (er is op mijn verzoek een radiator in de badkamer geplaats maar staat meestal niet aan).
Mooi, en waar in de installatie mag deze zich bevinden?Blueone schreef:
- by-pass aanwezig (geen idee in welke stand die moet staan, staat nu op 0,3
Geen idee, laat die installatie eens afkoelen (ketel uit, VV--pomp uit), draai die schroef in (dan is ie waarschijnlijk dicht) en start alleen de ketel op (VV-=pomp uitlaten). Kijk dan of de bovenbalk eerder warm wordt dan de leiding door de pomp naar de onderbalk.Blueone schreef:
Het is een ltv verdeler, rechts van de thermostaatknop zit het mengventiel echter vraag ik me af wanneer deze nu open staan en wanneer dicht, als het schroef helemaal naar buitene gedraait is (zoals op de foto), of als hij helemaal naar binnen zit?
Als dit buiten die badkamerradiator de enige verbruiker op de ketel is, moet ie zeker open staan.Blueone schreef:
Het voetventiel aan de linker bovenkant staat nu helemaal open, is dit juist voor een LTV verwarming?
Vergeet die flowmetertjes, regel in op de retourtemperatuur die uit de vloer komt, daar weet je veel meer aan.Blueone schreef:
Op welke stand moeten de flow meters staan? Ik heb gelezen dat dit bij HTV ongeveer 1L/min moet zijn bij een verval van 10 graden, moet je bij een LVT verwarming juist een hoge doorvoer hebben of een lage?
Wat staat er op dat stickertje rechts onder de pomp?Blueone schreef:
Weet iemand overigens van welk merk deze verdeler is?
Zeker bij een LTV-systeem geen nachtverlaging op de VV toepassen.Blueone schreef:
Als ik een nachtverlaging toepas van 1 graad duurt het rustig 3 tot 4 uur voordat die graag er weer bij is gestookt, is dit normaal voor een dergelijk systeem en kan ik dan beter geen nachtverlaging toepassen?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2014 01:41 ]
Dat is een goed punt eigenlijk, ik ga eens door de oplever documentatie zoeken of ik er iets over terug kan vinden.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 01:28:
[...]
Ah, dan beschik je uiteraard over de ontwerpcondities en de bij behorende gedetailleerde warmte-verliesberekening. Daar nemen we dan eerst heel graag kennis van om er qua werking, ook maar iets zinnigs van te kunnen vinden.
Een inventium ecolution warmtepomp i.c.m. een intergas HRE 36/30 ketel (die ketel is inderdaad overbemeten...). Op de bovenverdieping staat ook nog een verdeler echter heb ik daar de thermostaat kraan op 20graden staan en de pomp uit omdat het daar toch niet verwarmd hoeft te worden.[...]
Dus het is uitsluitend en alleen deze verdeler en die badkamerradiator? En welke ketel voedt dit allemaal?
De verder met by-pas bevindt zich op de begane grond (+/- 6M lager dan de ketel).[...]
Mooi, en waar in de installatie mag deze zich bevinden?
Goede tip, ik ga het eens uitproberen.Geen idee, laat die installatie eens afkoelen (ketel uit, VV--pomp uit), draai die schroef in (dan is ie waarschijnlijk dicht) en start alleen de ketel op (VV-=pomp uitlaten). Kijk dan of de bovenbalk eerder warm wordt dan de leiding door de pomp naar de onderbalk.
Enkel een serienummer, geen naam of type nummer.Wat staat er op dat stickertje rechts onder de pomp?
Haha, klopt inderdaad echter sinds ik dit topic (deels) heb gelezen zie ik dat hier toch wel wat meer kennis aanwezig isEdit: Hahaha, door die in de tussentijd geplaatste foto werd me de grootste doublure duidelijk, elders al drie pagina's 'leesplezier'.
Als ik jou was zou ik nog wachten met het vervangen van de 15 mm leiding.Blueone schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:54:
[...]
Ik ga dus sowieso die 15mm leiding vervangen en de andere tips uitvoeren, ik laat de resultaten hier weten incl. het bijbehorende gasverbruik van de verschillende instellingen.
Oxellaar schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:02:
[...]
Je moet de installatiehandleiding hebben, nu heb je de gebruikershandleiding.
Je kunt hem vinden op de website van intergas,onder zakelijk.
Je tapwater mag gerust naar 55 of 60, of je moet behoefte hebben aan warmer.
Ik weet niet wat je precies hebt veranderd, maar doe dit alleen als de goeie handleiding hebt.
Of je aanvoertemperatuur lager kan hangt van veel zaken af. Denk aan isolatie en afgifte systeem en je comfort behoefte.
De daadwerkelijke aanvoertemperatuur kun je uitlezen dmv de service knop vast te houden tijdens cv bedrijf.
Thanks. Gevonden. Deze had ik idd nodig.Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:54:
[...]
Tis een beetje lastig te openen, maar zo moet het lukken:
http://www.intergas-verwa...ift-Kombi-Kompakt-HRE.pdf
Jouw toestel is een doorstromer zonder voorraad, heeft geen last van legionella. Verder moduleert een HRE niet snel genoeg terug en heb je bij opwarmen al snel meer dan 5 graden overshoot, ik heb mijn ketel op 55 graden staan en zie bij aanwarmen regelmatig de ketel over de 63 graden komen.Unknown Alien schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:03:
[...]
[...]
Thanks. Gevonden. Deze had ik idd nodig.
Ik heb tap en CV beide op 60gr staan. Tap toch niet lager dan 60gr ivm legionella??
Enige wat ik niet weet is nadeze instellingen komt hij bij het service menu disp. daar staat nu een 3. Ik heb deze niet gewijzigd, omdat ik niet weet dat dat doet. Staat misschien in de installatie manual.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2014 10:22 ]
Misschien is een quooker met hotfill iets voor je?_JGC_ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:36:
Voor de keuken zit ik te denken aan een hotfill boilertje van 500W, puur om snel warmwater te kunnen tappen. Volledig op stroom verwarmen gaat hem niet worden, ik heb een schurfthekel aan boilers die na een paar liter ineens koud water leveren.
Verwijderd
Voor het juiste beeld zeer relevantie informatie.... Best wel belangrijk dat dit in het eerste bericht mee moet komen.Blueone schreef:
Een inventium ecolution warmtepomp i.c.m. een intergas HRE 36/30 ketel (die ketel is inderdaad overbemeten...).
Geen idee welke verdeler daar hangt, maar dan is het beter om daar inblokafsluiters te gebruiken, zo voorkom je hydraulische kortsluiting over de niet werkende verdeler. En gebruik een pompschakelaar om de pomp zo nu en dan eens te starten teneinde vastzitten tegen te gaan.Blueone schreef:
Op de bovenverdieping staat ook nog een verdeler echter heb ik daar de thermostaat kraan op 20graden staan en de pomp uit omdat het daar toch niet verwarmd hoeft te worden.
Die zag ik op een foto elders bij de betrokken VV-unit zitten.Blueone schreef:
De verder met by-pas bevindt zich op de begane grond (+/- 6M lager dan de ketel).
Das jammer, ik weet hem ook niet echt te herkennen. Maar het systeem met een interne omloopkraan om de unit hydraulisch actiever te maken heb ik vaker gezien.Blueone schreef:
Enkel een serienummer, geen naam of type nummer.
Op afstand fouten er uithalen is best een lastig klusje, zeker als niet alle info meekomt. Vandaar dat ik graag een beetje doorzaag, levert meestal een dierentuin aan apen en een mand vol mouwen op.Blueone schreef:
Haha, klopt inderdaad echter sinds ik dit topic (deels) heb gelezen zie ik dat hier toch wel wat meer kennis aanwezig is.
Ja, inderdaad. Wat heeft jou doen besluiten dat dit een ZLTV moest worden? Want dat is het dus duidelijk niet. Het is nu in de onkunde van de ontwerper/bouwer een raar soort hybride geworden die het vooral niet lekker doet.Blueone schreef:
Daarnaast kan dit ook nuttig zijn voor andere mensen omdat er vrij weinig over LTV te vinden is.
Wijs, en zeker niet onzinnig!Blueone schreef:
Ik ga dus sowieso die 15mm leiding vervangen en de andere tips uitvoeren, ik laat de resultaten hier weten incl. het bijbehorende gasverbruik van de verschillende instellingen.
Ik zou de vloerverwarming maar continue laten werken.Blueone schreef op woensdag 17 december 2014 @ 21:41:
Als ik een nachtverlaging toepas van 1 graad duurt het rustig 3 tot 4 uur voordat die graag er weer bij is gestookt, is dit normaal voor een dergelijk systeem en kan ik dan beter geen nachtverlaging toepassen?
Daarnaast ben ik ook aan het denken om de ketel op een aanvoer van 35 te zetten (daar stond hij ook op toen het huis werd opgeleverd), bij de invoer van de vloerverwarming blijft dan nog 30 graden over of gaat dit toch net wat te ver. Tevens vraag ik me eigenlijk ook af wat de bypass en thermostaatknop bij de verdeler voor nut hebben als je met deze lage temperaturen werkt en daarnaast zorgt voor een continu stroom.
[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 18-12-2014 13:40 ]
Het klopt wel._JGC_ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:24:
Die staat wel op de wensenlijst voor de nieuwe keuken ja. Vooral ook omdat mijn vriendin niet kan rekenen met de waterkoker... 5 bakken koffie is 1 liter water, maar 1 glas thee is anderhalve liter water... rara wat klopt hier niet.
Ik ga even een schematje in elkaar zettenVerwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:32:
[...]
Voor het juiste beeld zeer relevantie informatie.... Best wel belangrijk dat dit in het eerste bericht mee moet komen.
En vertel ons dan ook eens waar die WP staat, en hoe dat boeltje aan elkaar geknoopt is (ketel en WP beiden een terugslagklep?). Mag je best een tekeningetje en wat foto's van plaatsen. Ik begin al een idee te krijgen waar dat gefluit (uit je andere draad) door veroorzaakt wordt...
De verdeler die op de bovenverdieping hangt is precies dezelfde en op dezelfde manier aangelosten. Er zit een tijd klok tussen die hem af en toe laat draaien.En gebruik een pompschakelaar om de pomp zo nu en dan eens te starten teneinde vastzitten tegen te gaan.
De bypass zit vlak bij de verdeler op de begane grond, ongeveer 6M onder de ketel.Die zag ik op een foto elders bij de betrokken VV-unit zitten.
Niets, ik heb de woning in een later stadium gekocht en dit was al bepaald, waarschijnlijk om aan de epc waarde van 0,5 te komen. Ik heb er (achteraf gezien) ook te weinig aandacht aan besteed aan dat onderwerp waar ik nu dus spijt van heb.Ja, inderdaad. Wat heeft jou doen besluiten dat dit een ZLTV moest worden?
Is het misschien het overwegen waard om de verdelers te vervangen door echte zlvt verdeler? Geen pomp en zonder overbrugging? De kosten vallen me eigenlijk wel mee van een dergelijke verdeler en het bespaard me weer een stukje op de stroom kosten van de pomp. Die pomp kost me 75euro aan stroomkosten per jaar (Met een half jaar 24u/per dag gerekend, een pomp schakelaar heeft namelijk geen nut omdat de warmtepomp altijd mee draait, behalve de zomer dan). Een simpele verdeler kost me 150 tot 200euro.Als je een echte ZLTV wilt benaderen echt noodzakelijk. Laat dus ook die 1/2 duimse gaten in de VV-units uitboren en er 3/4 draad in tappen zo dat je ook de kranen van de goede diameter hebt.
Zo'n ZLTV verdeler (zonder pomp) werkt alleen bij korte groepen van maximaal ~60m lang.Blueone schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:49:
Is het misschien het overwegen waard om de verdelers te vervangen door echte zlvt verdeler? Geen pomp en zonder overbrugging? De kosten vallen me eigenlijk wel mee van een dergelijke verdeler en het bespaard me weer een stukje op de stroom kosten van de pomp. Die pomp kost me 75euro aan stroomkosten per jaar (Met een half jaar 24u/per dag gerekend, een pomp schakelaar heeft namelijk geen nut omdat de warmtepomp altijd mee draait, behalve de zomer dan). Een simpele verdeler kost me 150 tot 200euro.
Verwijderd
Super!Blueone schreef op:
Ik ga even een schematje in elkaar zetten
Duidelijk, pomp geen probleem dus, nog wel de doorstroming.Blueone schreef op:
De verdeler die op de bovenverdieping hangt is precies dezelfde en op dezelfde manier aangelosten. Er zit een tijd klok tussen die hem af en toe laat draaien.
En bij hoeveel leidinglengte?Blueone schreef op:
De bypass zit vlak bij de verdeler op de begane grond, ongeveer 6M onder de ketel.
In deze context zeer begrijpelijk.Blueone schreef op:
Niets, ik heb de woning in een later stadium gekocht en dit was al bepaald, waarschijnlijk om aan de epc waarde van 0,5 te komen. Ik heb er (achteraf gezien) ook te weinig aandacht aan besteed aan dat onderwerp waar ik nu dus spijt van heb.
Ik moet me nog inlezen op je WP, maar als oplossing zit ik daar ook aan te denken, en dan kom je (mits de VV-kringen genoeg capaciteit hebben, wel aan ZLTV. En het wordt regeltechnisch een stuk simpeler.Blueone schreef op:
Is het misschien het overwegen waard om de verdelers te vervangen door echte zlvt verdeler? Geen pomp en zonder overbrugging? De kosten vallen me eigenlijk wel mee van een dergelijke verdeler en het bespaard me weer een stukje op de stroom kosten van de pomp enz. enz.
Verwijderd
Nou, nou, zo erg is het ook weer niet.Jack schreef:
Zo'n ZLTV verdeler (zonder pomp) werkt alleen bij korte groepen van maximaal ~60m lang.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2014 15:01 ]
Gisteravond de ketel aangepast en ingesteld op 65 graden. Vanmorgen om dezelfde tijd de ketel weer gecontroleerd:ThinkPadd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:29:
JupKritische omslagpunt zit ik meen bij 55 graden (misschien dat iemand als Oxellaar dit kan bevestigen)? Dus daar zit je niet heel ver vanaf.
Ik stook met 60/40, dus nog een paar procentjes extra rendement t.o.v. jouw situatie. Zet de aanvoer eens vast op 65 graden maximaal. Als je woning niet al te oud is moet dat prima lukken vaak. Ik heb hem vastgezet op 70 graden (backup voor als het erg koud is buiten) maar hoger dan 61 graden heb ik de aanvoer nog niet gezien.
Verwijderd
Nooit problemen mee. Gewoon je vaatwasser goed vullen, lees 1 keer per 2 dagen draaien op ecostand en niet meer afwassen in de wasbak. Heb je ruim voldoende aan je keukenboilertje._JGC_ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:36:
Voor de keuken zit ik te denken aan een hotfill boilertje van 500W, puur om snel warmwater te kunnen tappen. Volledig op stroom verwarmen gaat hem niet worden, ik heb een schurfthekel aan boilers die na een paar liter ineens koud water leveren.
Het is een huis uit 1987. Dubbel glas beneden is ook uit dat jaar. Het dubbel glas boven is later geplaatst (geloof 2003). Huis was vanochtend op tijd warm, nacht verlaging naar 16, overdag 19 en 's avonds 20 graden. Vraag mij wel af hoe het zit met de isolatie. We hebben voor en achter houtdelen tegen het huis waar volgens mij weinig isolatie achter zit.ThinkPadd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 17:29:
Kijk aan, zo makkelijk is het
Nu alleen afwachten of je je huis nog goed (en snel) warm krijgt als het buiten hard waait en vriest, en je ketel daardoor flink moet werken. Als je een wat ouder huis hebt kon die 65 graden dan wel eens te weinig zijn.
Verwijderd
Vandaag nog even het één en ander uitgezocht, het is een kan-therm verdeler. Ik heb inmiddels een handleiding opgevraagd bij de leverancier, even afwachten of ik daar reactie op krijg. Tevens heb ik wat tests gedaan met de messing stelknop aan de zijkant, als ik die dichtdraai is er geen vermenging meer met de koude kant, op zich goed dus. Als ik hem echter dicht draai wordt de flow ineens een stuk minder, van maximaal op de meters naar 3L/min, waarschijnlijk komt dit dus door de te smalle aanvoer.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:50:
[...]
Nou, nou, zo erg is het ook weer niet.![]()
Je hebt gelijk als je het goed en zuinig wilt ontwerpen. Dus een zeer lage dT en zo min mogelijk pompweerstand.
Maar dit zijn vier groepjes, en wellicht nog 3 of 4 voor de bovenverdieping. Dat, en met een verdeelleiding in minimaal 22 mm en zonder verdere obstructies, is prima te behappen door een Alpha 25 - 60.
We wachten nog even op Blueone of ie nog nadere gegevens boven water krijgt.
[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 18-12-2014 20:46 ]
Maar 500W is wel laag, laagste wat ik heb gezien is 800W. En met een kleine boiler met redelijk vermogen (ik heb straks denk ik 5 liter op 1500W) is hij ook zo weer warm._JGC_ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:36:
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Even over de Ecolution vent. wp.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:32:
[...]
Voor het juiste beeld zeer relevantie informatie.... Best wel belangrijk dat dit in het eerste bericht mee moet komen.
En vertel ons dan ook eens waar die WP staat, en hoe dat boeltje aan elkaar geknoopt is (ketel en WP beiden een terugslagklep?). Mag je best een tekeningetje en wat foto's van plaatsen. Ik begin al een idee te krijgen waar dat gefluit (uit je andere draad) door veroorzaakt wordt...
Inventum heeft een 400W versie, Itho Daalderop heeft een 500W versie. Zijn alleen wel beide 10 liter.!null schreef op donderdag 18 december 2014 @ 20:27:
[...]
Maar 500W is wel laag, laagste wat ik heb gezien is 800W. En met een kleine boiler met redelijk vermogen (ik heb straks denk ik 5 liter op 1500W) is hij ook zo weer warm.
Dat is een goeie.Oxellaar schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:30:
Hier werd ook voor iedere vingerhoed thee een liter water aan de kook gebracht.
Je kunt dan 100x zeggen dat het verspilling is, maar dat helpt niet.
Je kunt beter vertellen dat het alleen maar langer duurt voordat het kookt en warempel werkt het nog ook.
Tegenwoordig wordt er eigenlijk niet meer dan nodig gekookt.
[ Voor 18% gewijzigd door opuntia1 op 19-12-2014 07:32 ]
De ecololution kan op een paar manieren aangestuurd worden.Oxellaar schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:17:
@hierboven: Ik ga hier niet weer over beginnen, is meer dan genoeg over gezegd
[...]
Even over de Ecolution vent. wp.
Als hij gecombineerd is met een Intergas, zonder 3-wegklep, moet er idd altijd een keerklep in de aanvoer van de ketel gemonteerd zijn.
Als er een ketel met 3-wegklep is aangesloten, dan is het afhankelijk van de stand van de klep in stand-by of er een keerklep noodzakelijk is. Er zijn situaties waar geen enkele keerklep nodig is.
In de leidingen van de Ecolution hoeven sowieso geen keerkleppen.
Sowieso loopt het leidingwerk cv zijdig altijd parallel en tapwaterzijdig in serie, waarbij de Ecolution als eerste staat.
Uit het verhaal begrijp ik dat de Ecolution is ingesteld om gestuurd te worden vanaf kamerthermostaat.
Af fabriek staat hij ingesteld op regelen via binnenlucht thermostaat, hiervoor hoeft Inventum niet voor langs te komen. Al zou het jammer zijn als hij niet volledig benut kan worden.
Als hij goed in bedrijf gesteld is en daar ga ik vanuit, Inventum doet dit namelijk nagenoeg altijd zelf, dan komt de warmtevraag van de aan/uit kamerthermostaat binnen op de Ecolution.
Die zal dan eerst gaan proberen de warmte te leveren. Na een instelbare tijd, maar minimaal 30 minuten zal de Ecolution de ketel erbij inschakelen.
De Ecolution hoort aangesloten te zijn op het aan/uit contact van de ketel.
Ze zijn dan samen in bedrijf. Bij einde warmtevraag schakelt de Ecolution de ketel uit en er kan voor gekozen worden om de Ecolution nog een bepaalde tijd door te laten draaien.
Aangezien het voor sommige installateurs redelijk boven de pet gaat, kan het goed zijn dat hiert iets goed fout zit.
Die leidingen lopen bij mij door leidingkokers, indirect gaat de warmte niet verloren maar ik denk niet echt dat het helpt. Het is vooral dat opstarten en vervolgens 3 liter verwarmen om maar een half litertje gebruiken wat me irriteert, en dat het erg lang duurt voordat het warme water komt. Daarom een keuken boilertje. Heb toch het idee dat het efficienter is, maar weet het niet zeker._JGC_ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:57:
[...]
Inventum heeft een 400W versie, Itho Daalderop heeft een 500W versie. Zijn alleen wel beide 10 liter.
Voor hot-fill op de ketel is dat lage vermogen geen probleem, CV ketel heeft in redelijk korte termijn wel warmwater, maar met zo'n boiler heb je het direct ter beschikking. Voordat je echt merkt dat zo'n ding afkoelt komt er ook al weer heet water van de ketel.
Verlies door leidinglengte heb je nog steeds, maar die leidingen lopen voor 95% door verwarmde ruimtes, dus die warmte is niet verloren.
Haha, dat is wel echt de meest inefficiente manier om het te doenMaargoed, een kokend waterkraan is nog mooier, kan de waterkoker ook de deur uit en kan vriendin eindelijk eens per kopje water tappen zonder al teveel verspilling. Op dit moment laat ze eerst de kraan lopen tot er heet water uit komt, doet dan de waterkoker bijna helemaal vol en gaat dan anderhalf liter water koken voor een kopje thee. Volgens mij is het standby verbruik van een kokendwaterkraan lager dan de verspilling die daarmee gepaard gaat
Kan is het mij eens, maar wie ben ik en wie is Kan?Blueone schreef op donderdag 18 december 2014 @ 20:20:
[...]
Vandaag nog even het één en ander uitgezocht, het is een kan-therm verdeler.
Daarnaast heb ik de aansluiting bij de verdeler opgemeten, die zijn 3/4. Ik ga volgende week dus eerst het 15mm stuk vervangen naar 22mm tot aan de ingang van de verdeler (dus ook het stukje waar de thermostaatknop op zit). Als dat niet voldoende blijkt te zijn kan ik de verdeler nog gaan vervangen.
Mja, er is iets voor te zeggen. In haar eigen appartement hangt de ketel (Intergas HRE 24/18, booster uitgeschakeld) boven de keukenkraan in een kastje. Daar draai je de kraan open en heb je binnen 10 seconden loeiheet water, geen boiler voor nodig.!null schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:05:
Haha, dat is wel echt de meest inefficiente manier om het te doenGewoon direct koud in de waterkoker gooien natuurlijk.
De meeste cv-ketels zijn op de verkeerde plaats in huis gemonteerd!_JGC_ schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:45:
[...]
Mja, er is iets voor te zeggen. In haar eigen appartement hangt de ketel (Intergas HRE 24/18, booster uitgeschakeld) boven de keukenkraan in een kastje. Daar draai je de kraan open en heb je binnen 10 seconden loeiheet water, geen boiler voor nodig.
Verwijderd
Kan niet, en Kan is al jaren dood!opuntia1 schreef:
Kan is het mij eens, maar wie ben ik en wie is Kan?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2014 11:45 ]
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:32:
[...]
Wijs, en zeker niet onzinnig!
Als je een echte ZLTV wilt benaderen echt noodzakelijk. Laat dus ook die 1/2 duimse gaten in de VV-units uitboren en er 3/4 draad in tappen zo dat je ook de kranen van de goede diameter hebt.
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp maar hoe kan het ombouwen naar 22mm negatief uitpakken? Ik snap dat het gunstiger is om de verdelers te vervangen voor echte lvt maar sls ik nu het 15 mm stuk ombouw tot 22mm en 3/4 de verdeler in laat gaan (en uit natuurlijk) kost het me 25 tot 30 euro aan materiaal wat ik bij een eventuele andere verdeler ook nodig zou hebben. Aan het volledig ombouwen hangt een ander kostenplaatje. Als ik hier al iets mee kan winnen is het mooi meegenomen, als dit niet voldoende blijkt te zijn kan ik het daarna alsnog helemaal vervangen.Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:13:
Ik ben het wel met je eens dat het nut van de nu aanstaande ombouwoperatie negatief is, beter om het gewoon goed op te zetten met 1 centrale pomp en 2 LT verdelers en de juiste leidingdiameters.
Ketel op zolder zou voor mij juist beter zijn... situatie nu:!null schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:12:
Dat hij op zolder hangt is 1 ding, maar hij hangt dan ook niet recht boven de keuken, zowel in de lengte als de breedte niet. Ik weet niet hoe lang het leidingwerk is, maar het is niet zo maar even 5 meter van zolder naar beneden. Het zal veel langer zijn. Duurt me ook echt veel te lang, daarom ga ik voor een keukenboiler, in mijn geval efficienter en luxer.
Verwijderd
Om het uit te proberen natuurlijk prima. Maar je houdt twee onzuinige pompen in je systeem. Investering is dus laag voor de ombouw, maar je bedrijfskosten in elektra blijven relatief hoog.Blueone schreef:
Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp maar hoe kan het ombouwen naar 22mm negatief uitpakken? Ik snap dat het gunstiger is om de verdelers te vervangen voor echte lvt maar sls ik nu het 15 mm stuk ombouw tot 22mm en 3/4 de verdeler in laat gaan (en uit natuurlijk) kost het me 25 tot 30 euro aan materiaal wat ik bij een eventuele andere verdeler ook nodig zou hebben. Aan het volledig ombouwen hangt een ander kostenplaatje. Als ik hier al iets mee kan winnen is het mooi meegenomen, als dit niet voldoende blijkt te zijn kan ik het daarna alsnog helemaal vervangen.
Niet alleen dat, maar het hele hoofdnet. Als die omloopkraan dicht staat is er geen recirculatie in de VV-kringen. Loop is dan: aanvoer hoofdnet > pomp > VV-kringen > retourbalk > retour hoofdnet.Blueone schreef:
Ik heb nu de warme en koude kant gescheiden in de verdeler waardoor het water niet meer gemengd wordt, echter merk ik dan wel de de flow een stuk beperkter wordt wat dan waarschijnlijk komt door het 15mm stukje.
Wim Kan is al jaren dood, die bedoel je denk ik.Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:13:
[...]
Kan niet, en Kan is al jaren dood!
Leuk voorbeeld, maar deze installatie is als ZLTV verkocht, vandaar die WP.
Dat betekend voor de VV-kringen een dT van max. 4 graden. En een aanvoer van 65 graden is al helemaal 'nicht im frage'...
Ik ben het wel met je eens dat het nut van de nu aanstaande ombouwoperatie negatief is, beter om het gewoon goed op te zetten met 1 centrale pomp en 2 LT verdelers en de juiste leidingdiameters.
Ik ga vanavond het schematje maken met daarop de aansluitingen, ik heb wel gekeken en hij lijkt wel goed aangesloten te zijn volgens het inventum boekje (parrallel aan de ketel met een keerklep bij de warmwater uitgang van de CV, de keerklep zit ook in de goede richting). Als het inderdaad beter wordt hierdoor ga ik wel het geheel vervangen, in ieder geval de verdeler beneden, boven geburik ik het eigenlijk toch nooit. Is het nuttig om daar het voetventiel dicht te draaien zodat er ook echt geen stroming meer komt? Het is toch een aftakking van de hoofdleiding.Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:15:
[...]
Om het uit te proberen natuurlijk prima. Maar je houdt twee onzuinige pompen in je systeem. Investering is dus laag voor de ombouw, maar je bedrijfskosten in elektra blijven relatief hoog.
En momenteel zie je nog iets over het hoofd, hoe zijn de ketel en je WP nu aan elkaar geknoopt? Zelfs met die overbemeten gasketel (stortdouches en zo?) wil het nu al niet echt lekker werken. Iets zegt me dat zeer waarschijnlijk daar ook een probleem zit. Misschien wel groter dan dat stukje 15 mm buis...
Hij ruist dan indaad wel wat.[...]
Niet alleen dat, maar het hele hoofdnet. Als die omloopkraan dicht staat is er geen recirculatie in de VV-kringen. Loop is dan: aanvoer hoofdnet > pomp > VV-kringen > retourbalk > retour hoofdnet.
Hoor je daarbij veel geruis?
[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 19-12-2014 12:34 ]
Verwijderd
Inderdaad, melk kan, thee kan, koffie kan, maar Wim Kan niet meer.opuntia1 schreef:
Wim Kan is al jaren dood, die bedoel je denk ik.
Daar is vrij diepgaand onderzoek naar gedaan, omdat sommige mensen deze merkwaardige ervaring hebben.
Neen, en wel om pragmatische redenen: ten eerste; bij die aanvoer moet het buiten al -6 graden zijn, en het werkt nu al niet...opuntia1 schreef:
Goed, reken dan eens uit met 50 graden aanvoer.
Die dingen zijn uit de praktijk gezien sowieso al onderbemeten, kijk maar eens op diverse fora waar men problemen heeft met de temperatuur op de badkamer. Zal in deze casus niet anders zijn (alhoewel dat probleem in mijn voorgestelde oplossing niet meer aan de orde zou zijnopuntia1 schreef:
Een radiator in de badkamer moet ook warm worden!
Ik moet wel zeggen dat ik van het fluitprobleem minder last heb tegenwoordig al zal dus dus ook beter gaan worden. De badkamer radiator is vrij groot (180x40 dubbel), er zit ook vloerverwarming (de volledig bovenverdieping heeft vloerverwarming) maar persoonlijk vind ik het redelijk zonde van de energie om die ruimte warm te stoken voor de 30minuten die je er per dag door brengt.Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 12:54:
Tweedes: mogelijk heb je het 'fluit'- probleem met deze installatie, wat Blueone op een ander forum te berde bracht, helemaal gemist...
[...]
Die dingen zijn uit de praktijk gezien sowieso al onderbemeten, kijk maar eens op diverse fora waar men problemen heeft met de temperatuur op de badkamer. Zal in deze casus niet anders zijn (alhoewel dat probleem in mijn voorgestelde oplossing niet meer aan de orde zou zijn).
[ Voor 12% gewijzigd door Avvd op 19-12-2014 13:20 ]
Verwijderd
Ik begrijp dat dit stuk van de boodschap niet aankwam:Blueone schreef:
Is het nuttig om daar het voetventiel dicht te draaien zodat er ook echt geen stroming meer komt? Het is toch een aftakking van de hoofdleiding.
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:32:
[...]
Geen idee welke verdeler daar hangt, maar dan is het beter om daar inblokafsluiters te gebruiken, zo voorkom je hydraulische kortsluiting over de niet werkende verdeler.
Sorry, ik had hem inderdaad even gemist.Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:21:
[...]
Ik begrijp dat dit stuk van de boodschap niet aankwam:
[...]
Verwijderd
Haha, ben jij net de uitzondering die de regel bevestigd.Blueone schreef:
De badkamer radiator is vrij groot (180x40 dubbel), er zit ook vloerverwarming (de volledig bovenverdieping heeft vloerverwarming) maar persoonlijk vind ik het redelijk zonde van de energie om die ruimte warm te stoken voor de 30minuten die je er per dag door brengt.
Zelf heb ik vloerverwarming in de badkamer.!null schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 14:18:
Wij hebben nu ook geen verwarming in onze inpandige badkamer. Ik ga even kijken of dat een beetje vol kunnen houden, maar ik verwacht niet te veel problemen. (ik kan er op een middagje wel weer een radiator inhangen)
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq