Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:08
Nadat we een houtkachel hebben geplaatst komen we er achter dat bepaalde ruimtes in ons huis in de winter toch net even te koud blijven. Uiteraard kan ik de cv aanzetten maar dan moet ik gaan rommelen met extra thermostaten of kranen gaan knijpen waar ik niet echt op zit te wachten.

Daarnaast hebben we zonnepanelen en ik zit te broeien of ik op bepaalde momenten bij voldoende productie deze kan gaan inzetten om de ruimte(s) elektrisch bij te verwarmen. Om het geheel te sturen heb Domotiga draaien en het idee is om bij een bepaalde productie én weinig andere afname én de temperatuur in de ruimte onder een bepaald niveau via KaKu te schakelen. Zodra niet meer voldaan word aan de voorwaarden word er weer uitgeschakeld. Het kan dus voorkomen dat er maar voor een paar minuten word verwarmd en hier komt naar mijn gevoel de uitdaging.

Ik ben dus op zoek naar een elektrische verwarming die niet te groot is, tussen de 250~1000 Watt gebruikt en ook bij korte inschakeling warmte geeft. En daarnaast zou het ook nog eens leuk zijn als hij niet te groot is én uiteraard is iets wat efficiënt ook een wens.

Waar ik aan heb gedacht is iets zoals dit lhttp://www.obelink.nl/kam...fe-t-heater-mini-500.html wat we hebben voor in de caravan, geeft binnen een paar seconde warme lucht en blaast deze rond. Ik heb echter wat twijfels over hoe efficiënt dit is. En ik vraag me af of ik dit "alleen" in huis wil laten draaien.
Als tweede optie heb ik deze gezien http://www.eco-logisch.nl...he_verwamingspanelen-1319, alleen duurt het wat langer voordat hij warm is en ik kan geen echte test van het ding vinden.

Waar ik naar zoek ben zijn alternatieven die er zijn en jullie mening of het op de aangegeven manier schakelen handig is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Warmtepomp, heb je er in de zomer ook nog plezier van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik snap niet waarom je de kachels aan wilt zetten op het moment dat de zon schijnt. De warmtebehoefte is meestal hoger als de zon niet schijnt namelijk :P. Heb je geen aansluiting op het elektriciteitsnet waarmee je kan salderen ofzo?

Wat is er mis met deze kachel? Heeft (gelukkig) geen ventilator
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:53:
Warmtepomp, heb je er in de zomer ook nog plezier van :)
Een warmtepomp voor €19,99 moet ik nog tegenkomen :P Het beperkte energieverbruik om die kamers een paar graden te doen stijgen zal een warmtepomp verre van rendabel maken. Gewoon elektrische kachels toepassen. (of houtkachel - CV oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Interessant topic.
Ik wil zelf aankomende herfst een Adax Neo aanschaffen. Misschien ook iets voor jou?
Afbeeldingslocatie: http://static.aanbodpagina.nl/img/539/adax-neo-design-radiator-het-wordt-koud2.jpg

Ik ben echter nog opzoek naar vrijstaande electrische convector van maximaal 30cm hoog voor achter de bank tegen het raam. Ik kan echter weinig vinden.

Mijn idee is om de ruimte wel warm te stoken met de CV. Maar warm te houden met elektrische verwarming.
Hiermee kan ik structureel onder de 500m3 komen waardoor ik in een lager capaciteitstarief val :)

[ Voor 80% gewijzigd door revolution-nl op 25-06-2013 13:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Dre schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 12:06:
Ik snap niet waarom je de kachels aan wilt zetten op het moment dat de zon schijnt. De warmtebehoefte is meestal hoger als de zon niet schijnt namelijk :P. Heb je geen aansluiting op het elektriciteitsnet waarmee je kan salderen ofzo?

Wat is er mis met deze kachel? Heeft (gelukkig) geen ventilator
[...]

Een warmtepomp voor €19,99 moet ik nog tegenkomen :P Het beperkte energieverbruik om die kamers een paar graden te doen stijgen zal een warmtepomp verre van rendabel maken. Gewoon elektrische kachels toepassen. (of houtkachel - CV oplossing)
De ruimtes waar ik het over heb liggen niet aan de zonkant dus daar is verwarming in de winter wenselijk. En salderen doe ik wel, maar uiteindelijk gebruik ik het liever functioneel zelf. Om de ruimtes nu te verwarmen koet de cv aangezet worden en gas is voor mij buiten de vastrechten de grootste kostenpost.

De kachel die je aanhaalt is zeker een nette prijs, maar de vraag was dus ook of dit de meest energievriendelijke manier is.
revolution-nl schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:18:
Interessant topic.
Ik wil zelf aankomende herfst een Adax Neo aanschaffen. Misschien ook iets voor jou?
[afbeelding]

Ik ben echter nog opzoek naar vrijstaande electrische convector van maximaal 30cm hoog voor achter de bank tegen het raam. Ik kan echter weinig vinden.

Mijn idee is om de ruimte wel warm te stoken met de CV. Maar warm te houden met elektrische verwarming.
Hiermee kan ik structureel onder de 500m3 komen waardoor ik in een lager capaciteitstarief val :)
Dat zijn ook mooie maar ik geloof dat die dingen nog niet echt getest worden op efficiëntie.

Maar goed, dit zijn al drie opties, waarbij de praxis optie op financieel gebied waarschijnlijk de beste keus is :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Pixelmagic schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:05:

[...]

Dat zijn ook mooie maar ik geloof dat die dingen nog niet echt getest worden op efficiëntie.

[...]
Jawel dat is het mooie van elektrisch verwarmen, dat is ontzettend efficiënt. Vrijwel 100% van de energie wordt omgezet in warmte. Misschien hooguit een paar Watts voor het statuslampje..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij gaat de efficiëntie met een inverter airco die verwarmt nog veel meer omhoog.
Met een moderne airco zit je zo aan een factor 3,5 aan warmte t.o.v. het elektrische vermogen.
Ik zie bijv. Daikin airco's die 950W verbruiken en 3,5KW aan wamte leveren :P
Een convectiekacheltje verstookt 1000-2000W en geeft vooral in zijn buurt warmte af, opwarmen van een kamer duurt best lang.
Een airco is eenmalig een investering maar dan kan je er wel jaren lang gas mee besparen ;)
Ik overweeg om er een in de huiskamer en een slaapkamer te plaatsen, een koele kamer is ook nooit weg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mr-Leo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 10:49:
[...]

Jawel dat is het mooie van elektrisch verwarmen, dat is ontzettend efficiënt. Vrijwel 100% van de energie wordt omgezet in warmte. Misschien hooguit een paar Watts voor het statuslampje..... :P
Ik zal het antwoord op de vraag van Pixelmagic ook even bevestigen: Bij een 2000 Watt kachel gaan er gewoon 2000 Joules per seconde je kachel in en daarmee ook in de kamer waar de kachel zich bevind. De efficiency is gewoon 100% vanaf de wandcontactdoos waar je uhm op aansluit. Er zitten hooguit verliezen in de leidingen tot aan de kWh meter, maar deze zijn totaal niet noemenswaardig. Enige discussie punt kan zijn de hoeveelheid infrarode straling een kachel uitstraalt. Dit heeft niet echt invloed op de ruimtetemperatuur, maar wel op de gevoelstemperatuur als de IR straling je lichaam bereikt. De Efficiency is dus gewoon 100% bij elektrische kachels.

@Mr-Leo
In welke ruimte verdwijnen die "paar Watts" voor het statuslampje? Is dit dezelfde ruimte als die je wilt verwarmen? (;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

is het niet mogelijk om dmv een ventilatortje en wat leidingen de lucht vanuit bijv de woonkamer waar de houtkachel staat naar die vertrekken te transporteren.
als het net iets te koud is, kun je op die manier mooi de temp iets omhoog halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Speedy-Andre schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:13:
Volgens mij gaat de efficiëntie met een inverter airco die verwarmt nog veel meer omhoog.
Met een moderne airco zit je zo aan een factor 3,5 aan warmte t.o.v. het elektrische vermogen.
Ik zie bijv. Daikin airco's die 950W verbruiken en 3,5KW aan wamte leveren :P
Een convectiekacheltje verstookt 1000-2000W en geeft vooral in zijn buurt warmte af, opwarmen van een kamer duurt best lang.
Een airco is eenmalig een investering maar dan kan je er wel jaren lang gas mee besparen ;)
Ik overweeg om er een in de huiskamer en een slaapkamer te plaatsen, een koele kamer is ook nooit weg.
Misschien dat je eens een rekensommetje kan maken voor de inverter airco versus een elektrische kachel voor Pixelmagic. Dingen die interessant zijn:

Kachel
  • Aanschafkosten elektrische kachel: 19,99 euro
  • Installatie kosten elektrische kachel: x euro
  • Energieverbruik elektrische kachel: x kWh per jaar
  • Onderhoudskosten: x euro per jaar
  • Levensduur: x jaar
Inverter airco
  • Aanschafkosten inverter airco: x euro
  • Installatie kosten inverter airco: x euro
  • Energieverbruik inverter airco: x kWh per jaar
  • Onderhoudskosten: x euro per jaar
  • Levensduur: x jaar
Een hoop aannames, maar ik ben wel eens benieuwd welke er gaat winnen voor de total cost of ownership. Heb jij een idee van wat er ingevuld moet worden? Dan kunnen we het rekensommetje als grove schatting maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Begin maar met de capaciteit, hoe meer je daar van hebt, hoe meer gas/hout je bespaart.
Als voorbeeld kan ik wel een eigen situatie nemen.
Voorheen had ik en huis met een flinke kelder (5x9m) waarin wel cv zat, maar de radiators waren veel te klein bemeten (enkelwandig, 80x100cm).
Ik heb toen zo'n €20,- kacheltje als hier genoemd gekocht en deze bij m'n buro in de kelder gezet.
Zonder te overdrijven bleef ik met koude vingers zitten, al werd het heel plaatselijk wel iets behaaglijker.

Nu moet ik wel zeggen dat 'bijverwarmen' zoals de TS wil misschien beter niet met een airco gedaan kan worden vanwege de aanschafkosten (€1500) en het eventuele onderhoud (kosten daarvan weet ik niet).
Een ventilatorkacheltje kost ook geen drol, maar die verwarmt de ruimte wel sneller en er zit een thermostaat in zodat hij uit gaat als de gewenste temperatuur bereikt is.

Het ging mij om de efficiëntie, een airco is veel zuiniger met energie en juist in de winter wek je weinig op.
Met een 2000W kacheltje zoals hier boven verwarm je slechts één ruimte en het duurt nog lang ook.
Ik zou niet een half uur willen wachten voor ik zo'n kamer kan gebruiken, dus 'forceer' ik liever de boel met ventilatie en/of meer capaciteit ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Dre schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:58:
[...]

@Mr-Leo
In welke ruimte verdwijnen die "paar Watts" voor het statuslampje? Is dit dezelfde ruimte als die je wilt verwarmen? (;))
Een gedeelte wordt niet omgezet in warmte maar in fotonen (licht) en daar heb je niets aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:48:
.

Het ging mij om de efficiëntie, een airco is veel zuiniger met energie en juist in de winter wek je weinig op.
Met een 2000W kacheltje zoals hier boven verwarm je slechts één ruimte en het duurt nog lang ook.
Ik zou niet een half uur willen wachten voor ik zo'n kamer kan gebruiken, dus 'forceer' ik liever de boel met ventilatie en/of meer capaciteit ;)
Door de weeks verwarmen wij van 16:00 tot 22:00

Ik wil het huis doordeweeks eenmaal per dag opwarmen met de CV om vervolgens de woonkamer elektrisch warm te houden. Ik denk dat dit best comfortabel te doen is. Doordat ik zo onder de 500m3 verbruik verwacht te komen scheelt dat ook weer in het capaciteitstarief :)

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 27-06-2013 13:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mr-Leo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:11:
[...]

Een gedeelte wordt niet omgezet in warmte maar in fotonen (licht) en daar heb je niets aan ;)
En als die op de objecten/muren in die kamer vallen worden ze uiteindelijk geabsorbeerd en omgezet in... warmte. ;)
Zie ook http://en.wiktionary.org/wiki/entropic_doom . :p

Er zullen er maar een paar door de ramen 'ontsnappen'. Gordijnen dicht dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

revolution-nl schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:22:
[...]

Door de weeks verwarmen wij van 16:00 tot 22:00

Ik wil het huis doordeweeks eenmaal per dag opwarmen met de CV om vervolgens de woonkamer elektrisch warm te houden. Ik denk dat dit best comfortabel te doen is. Doordat ik zo onder de 500m3 verbruik verwacht te komen scheelt dat ook weer in het capaciteitstarief :)
Ik denk dat ik met mijn 900 kuub ook wel richting de 500 zou kunnen komen.
Dat betekent >= €200 per jaar minder gas en een nog onbekende hoeveelheid KWh.
Daikin stelt dat je met 550W koelen 275KWh per jaar verbruikt of 500 bedrijfsuren op volle kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CaptJackSparrow schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:38:
[...]

En als die op de objecten/muren in die kamer vallen worden ze uiteindelijk geabsorbeerd en omgezet in... warmte. ;)
Zie ook http://en.wiktionary.org/wiki/entropic_doom . :p

Er zullen er maar een paar door de ramen 'ontsnappen'. Gordijnen dicht dus. :+
Dit dus.
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:48:
Nu moet ik wel zeggen dat 'bijverwarmen' zoals de TS wil misschien beter niet met een airco gedaan kan worden vanwege de aanschafkosten (€1500) en het eventuele onderhoud (kosten daarvan weet ik niet).
Een ventilatorkacheltje kost ook geen drol, maar die verwarmt de ruimte wel sneller en er zit een thermostaat in zodat hij uit gaat als de gewenste temperatuur bereikt is.
Los van de andere variabelen die volgens mij (flink) in het voordeel van de kachel zijn kan ik voor de meerprijs van € 1.480 al 7000 kWh verbruiken. Dit tegen een (hoog) tarief van € 0,21/ kWh*. Over 10 jaar gezien 700 kWh per jaar. Gezien de wens van de TS voor een beetje bijverwarming is een airco gewoon de grootste kolder.

* = Bij €0,07/ kWh wordt dit een factor 3 hoger....
Dat is nieuw voor mij. Kan je met de meeste airco's dan meerdere ruimtes verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:41:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Kan je met de meeste airco's dan meerdere ruimtes verwarmen?
Met multi-split systemen wel ja, is dat zo ingewikkeld dan?
Zelfs als ik aangeef dat een airco voor bijverwarmen wellicht een beetje overdreven is moet je het nog verder uitkauwen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom geen houtkachel met cv aansluiting gekocht, dan kan je de overige ruimtes gewoon met dat water warmen, ik ben het zelf ook van plan met een hout of pelletkachel.
Mijn ervaring van vroeger thuis is dat het dan koud word boven, nu in mijn eigen huis zal ook de vloerverwarming flink afkoelen dus dat cv water moet opgestookt worden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:38:
Waarom geen houtkachel met cv aansluiting gekocht, dan kan je de overige ruimtes gewoon met dat water warmen, ik ben het zelf ook van plan met een hout of pelletkachel.
Mijn ervaring van vroeger thuis is dat het dan koud word boven, nu in mijn eigen huis zal ook de vloerverwarming flink afkoelen dus dat cv water moet opgestookt worden.
Dat ligt maar net aan de isolatie.

Wij hebben met uitzondering van de badkamer boven nooit de verwarming aan staan s 'winters en het is er nooit echt heel koud, ook niet als het buiten -20 is. De warmte van de benedenverdieping die naar boven stijgt is voldoende.

Als ik het huis van 16:00 tot 16:30 opstook dan is de badkamer nog warm als ik om 20:00 onder de douch stap :).
We gaan het meemaken aankomende winter. In de woonkamer ga ik twee 2kw convector kacheltjes situeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:43:
[...]

Dat ligt maar net aan de isolatie.

Wij hebben met uitzondering van de badkamer boven nooit de verwarming aan staan s 'winters en het is er nooit echt heel koud, ook niet als het buiten -20 is. De warmte van de benedenverdieping die naar boven stijgt is voldoende.

Als ik het huis van 16:00 tot 16:30 opstook dan is de badkamer nog warm als ik om 20:00 onder de douch stap :).
We gaan het meemaken aankomende winter. In de woonkamer ga ik twee 2kw convector kacheltjes situeren :P
Ja dat heb ik niet, de kamerdeur gaat automatisch dicht en geen trap in de kamer dus word het frisjes boven voor de kids.
De vloer doet dan ook niets meer dus zal hij kouder worden, er zit wel een 30cm piepschuim in de kruipruimte maar met plavuizen vind ik het te koud zonder verwarming.

Ik dacht zelfs iets te gaan rommelen met houtkachel met wtw voor de cv, en daar weer een wtw aan voor een boilervat te verwarmen voor warm water, misschien in combi met zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Anoniem: 239318 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:02:
is het niet mogelijk om dmv een ventilatortje en wat leidingen de lucht vanuit bijv de woonkamer waar de houtkachel staat naar die vertrekken te transporteren.
als het net iets te koud is, kun je op die manier mooi de temp iets omhoog halen
Beste suggestie tot nu toe!

Heeft de TS zich wel gerealiseerd dat de warmteoverdracht tussen de ruimte met kachel en de ruimte zonder kachel lineair is met de dT tussen deze ruimtes? En bijgevolg dat het verwarmen van de ruimte zonder kachel ervoor zal zorgen dat er minder warmte uit de ruimte met kachel komt?

Simpel voorbeeld:
Buiten 0C
Ruimte met kachel 20C
Ruimte zonder kachel 16C

Dan is de warmtegeleiding van de ruimte met kachel naar de ruimte zonder kachel 4x groter dan de warmtegeleiding van de ruimte zonder kachel naar buiten.

Als de TS nu de ruimte zonder kachel ook tot 20C wil verwarmen met een elektrische kachel, dan zal hij niet alleen het tekort aan warmteoverdracht van de ruimte met kachel naar de ruimte zonder kachel moeten aanvullen, maar ook het deel van die overdracht wat hij teniet doet. Je kunt dus niet stellen dat, omdat de ruimte al op 16C is je alleen nog 4C hoeft aan te vullen, want op het moment dat je dat doet zul je de warmtestroom die voor die 16C zorgt stoppen.

Als je elektrisch gaat bijverwarmen zul je dus niet de verwarming aanvullen, maar de verwarming overnemen. De benutting van de kachelwarmte gaat dus naar beneden ten faveure van elektrische verwarming.

De beste oplossing is dus om de overdracht van kachelwarmte naar de onverwarmde ruimte te verhogen, of om het warmteverlies van de onverwarmde ruimte naar buiten toe te beperken. Het zijn allebei manieren om de verhouding tussen warmteverlies en warmteoverdracht te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 00:15
Hoi ik heb ook een pelletkachel,
Als ik mijn woonkamer deur openzet dan stijgt de warmte bij mij naar boven, ik heb een trap in de aangrenzende gang. De woonkamer is bij mij snel 22-25 graden.
Sinds ik de spouwmuren heb laten na isoleren krijg ik het op deze manier ook warm boven zonder de cv aan te zetten.
Voor de badkamer heb ik een econo heat paneeltje, die doen 400 watt. gebruiken we alleen als het echt koud wordt buiten.
Op zolder heb ik een airco, deze doet ongeveer 800 watt met koelen of verwarmen,
Ik heb ook een afzuiging gemaakt van de woonkamer naar de zolder met geïsoleerde afvoer slang hier zit op zolder dan een aanzuig ventilator aan. Dat werkt wel een beetje, maar de moeite die ik ervoor heb gedaan, zal voor de meesten zeker teveel zijn.
De airco ff aan en het is er ook snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kijk, nu duikt er toch weer een airco op :P
TS vermeldt helaas weinig over de indeling van het huis, wel of geen verdieping enz.
Ik begon over de airco omdat je daarmee relatief zuinig warmte mee kan produceren, i.t.t. convectiekachels.
Warmte uit de huiskamer transporteren lijkt me voor veel woningen een lastige opgave en zeker als het niet omhoog hoeft.
Naar mijn idee zou dat transport bovenin de huiskamer moeten beginnen omdat daar de meeste warmte is.
Aan de voorbeelden te zien is het budget vrij laag dus ik schat in dat een airco teveel van het goede is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
De situatie is als volgt:

Het is een tussenwoning uit 1994 met aan een kant een buitenmuur waar 10cm piepschuim platen in zitten. (2,5m naast de tussenmuur staat een andere woning). Overal dubbel glas alleen geen HR. Op de eerste verdieping begint het schuine dak met (verouderde) velux ramen die op de lijst staan voor vervangen. Dit is ook de zonzijde.

Begane grond huiskamer met open keuken en houtkachel, deur naar gang (staat open als de houtkachel aanstaat) met trap naar 1e verdieping. Daar een hal met 3 kamers + badkamer en een open trap naar de zolder. Hier gaat ook aardig wat warmte verloren naar mijn idee. Op zolder is een overloop met twee aansluitende ruimtes met deuren welke in het stookseizoen gesloten zijn.

Aangaande efficiënt zijn van elektrisch verwarmen is het duidelijk.

Ik vind het idee om een gedeelte van de warmte van de houtkachel te verdelen op zich best interessant, maar het lijkt me lastig te doen zonder behoorlijke bouwtechnische ingrepen of buizen door de kamer die de WAF niet hebben. Waar zou ik aan moeten denken? De warmte moet dan dus 1 verdieping hoger functioneel uitkomen. Ik heb al eens zitten denken om het bovenlicht van de gangdeur er uit te halen om de warmte van de houtkachel makkelijker de huiskamer te kunnen verlaten.

Budget: ik heb geen budget vastgesteld maar de airco optie vind ik niet echt te verdedigen in dit geval, het moet wel in relatie staan tot wat er bespaard kan worden. Voor de houtkachel hadden we ongeveer 850m3 aan gas en dit jaar gaat dat onder de 400 worden, hoger dan gepland ivm tekort aan hout op en paar cruciale momenten :(

Btw, het kortstondig aan levert volgens mij bij bv de airco nog een andere uitdaging op :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat dus om een vrij klassieke tussenwoning, dan heb ik er een beeld bij.
Als een bovenlicht gebruiken een optie is dan kan je toch een redelijk grote doorvoer maken, ik vermoed dat je een stukje door een gang moet voor je de trap bereikt.
Echter heb je nu de deur naar de gang al open dus er kan al redelijk wat warmte de kamer uit komen.
Ik denk dat het bovenlicht gunstiger is omdat de warmte zich bovenin verzamelt.
Als je zelf al vermoedt dat het open trapgat naar de zolder voor warmteverlies zorgt dan zou ik eens kijken wat daar aan te doen is.
Zo kan een dik gordijn de trek naar de zolder beperken, voorkomen kan met een deur onder of boven de trap.
De airco is misschien beter te verkopen als je de koelte in de zomer kan gebruiken.
Vast staat dat je er behoorlijk wat lucht mee kan verplaatsen, of die nu koud of warm is.
De prijs die ik noemde was van een Daikin incl. installatie door een Stek bedrijf, een dhz oplossing kan veel geld schelen maar meestal is het dan geen zuinige inverter.
Algemeen gesteld is een Japans merk aan te bevelen, ik zie regelmatig uitlopende modellen voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Wat @Speedy-Andre zegt is de ene kant van de vergelijking.

De andere kant is het verlies van de onverwarmde ruimtes. Als je deze beter isoleert zal het er warmer worden. Dubbelglas vervangen door HR++ is hiervoor een goede optie denk ik zo. Dit is ook héél rendabele optie als je met dure elektriciteit gaat verwarmen!

De woonkamer warmer stoken is trouwens ook een optie, dan wordt de warmteoverdracht naar de rest van het huis ook groter.

Het is ook allemaal erg afhankelijk van wat je acceptabel vindt. Je zult altijd een temperatuurverschil tussen de verwarmde en onverwarmde ruimte houden, omdat warmteoverdracht een functie is van temeratuurverschil. (geen verschil = geen warmtetransport) Dus als het nu beneden 22C is en boven 16C en boven wil je het graag 18C hebben, dan denk ik dat dat haalbaar is.

22C hoeft trouwens niet de temperatuur van de thermostaat te zijn, maar dat kan ook best de warmste laag lucht bovenin de kamer zijn. Vandaar dat @Speedy-Andre's optie ook zo mooi is. Waarschijnlijk maakt dat namelijk zomaar een paar graden uit als je de warme lucht echt bij het plafond pakt ipv 60cm lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 00:15
Airco kan je best zelf doen, ik heb er nu 6-7 gedaan, stelt niets voor.
Gewoon van die energy klasse A dingen die je her en der kan kopen, ben je voor 300 euro klaar en wat uurtjes hobby werk.

Maar zoals hier boven een deur of dik gordijn naar je zolder helpt ook goed, de kou valt naar beneden, dus in de winter is dat niet handig.
Gangdeur open laten doe ik ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In mijn zoektocht naar electrische bijverwarming stuitte ik op de Dyson Hot and Cool Afbeeldingslocatie: http://condosbycanning.files.wordpress.com/2013/04/20130416-224905.jpg

Iemand hier die ervaring heeft met dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:07
laat ik hier nu ook heel benieuwd naar zijn..
mooi ding, ik dacht dat hij groter was maar op de foto schat ik hem 60 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

revolution-nl schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:03:
In mijn zoektocht naar electrische bijverwarming stuitte ik op de Dyson Hot and Cool [afbeelding]

Iemand hier die ervaring heeft met dit apparaat?
Al met al lijken er over het algemeen alleen maar positieve reacties te zijn?

http://www.kieskeurig.nl/..._hot_cool/reviews/1279462

De prijs lijkt even slikken maar een goede allround oplossing is ook wat waard lijkt me.

Hmm, weet niet of het wel zo geweldig is als ik het onderstaande praktijk-filmpje zie.

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 25-07-2013 18:19 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hardware-lover schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 18:12:
[...]

Al met al lijken er over het algemeen alleen maar positieve reacties te zijn?

http://www.kieskeurig.nl/..._hot_cool/reviews/1279462

De prijs lijkt even slikken maar een goede allround oplossing is ook wat waard lijkt me.

Hmm, weet niet of het wel zo geweldig is als ik het onderstaande praktijk-filmpje zie.

[video]
Ik vind het erg lastig om een juist type verwarming te kiezen. Het op temperatuur brengen van de woning ga ik sowieso met de CV doen. De rest van de avond wil ik de woonkamer (40m2) elektrisch warmhouden. Er moet dus sowieso een digitale thermostaat op zitten.

Kermarisch, ventilator, infrarood, convector, olie.... Ben er dus ook nog niet over uit of ik de radiator centraal in de woning plaats en voor een ventilator kachel kies of dat ik twee convector radiatoren in de woonkamer plaats.

Voordeel van de Dyson vind ik het design en de draai functie waarbij de kachel goed warmte kan uitstralen naar de hele ruimte. Gevoelsmatig is dat efficienter dan twee convectoren.

De Dyson is dan wel weer erg aan de prijs :X
De solis is misschien ook nog een optie http://www.airsain.nl/Ventilatorkachel-Solis-HeaterPlus .

We zoeken nog even rond, het duurt gelukkig nog even voordat de verwarming weer aan moet.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 25-07-2013 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou een eventueel overschot aan elektriciteit eerder steken in het warmen van water ( boiler bijv) en de verwarming iets van een palletkachel met cv aansluiting voor de vloerverwarming of boven, in de winter is de opbrengst al laag en dan met kou buiten je kamer verwarmen met een altijd te kleine kachel denk ik als het elektrisch is.
2000w staat dan de hele dag vol te blazen, in een boiler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Speksteenkachel of finoven met flink wat massa.
1 a 2 keer per 24 uur opstoken en je kunt in je korte broek onder de kerstboom zitten.
Elektrisch pv overschot steken in een zonneboiler met elektrisch verwarmingselement voor de wintermaanden.

[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-07-2013 21:08 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 18:28:
[...]

Ik vind het erg lastig om een juist type verwarming te kiezen. Het op temperatuur brengen van de woning ga ik sowieso met de CV doen. De rest van de avond wil ik de woonkamer (40m2) elektrisch warmhouden. Er moet dus sowieso een digitale thermostaat op zitten.

Kermarisch, ventilator, infrarood, convector, olie.... Ben er dus ook nog niet over uit of ik de radiator centraal in de woning plaats en voor een ventilator kachel kies of dat ik twee convector radiatoren in de woonkamer plaats.

Voordeel van de Dyson vind ik het design en de draai functie waarbij de kachel goed warmte kan uitstralen naar de hele ruimte. Gevoelsmatig is dat efficienter dan twee convectoren.

De Dyson is dan wel weer erg aan de prijs :X
De solis is misschien ook nog een optie http://www.airsain.nl/Ventilatorkachel-Solis-HeaterPlus .

We zoeken nog even rond, het duurt gelukkig nog even voordat de verwarming weer aan moet.
Heb je al eens geluisterd naar het lawaai dat die Dyson produceert? Zou jou daar de hele winter in willen zitten? Met een simpel elektrisch convectiekacheltje bereik je hetzelfde resultaat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:06:
Speksteenkachel of finoven met flink wat massa.
1 a 2 keer per 24 uur opstoken en je kunt in je korte broek onder de kerstboom zitten.
Elektrisch pv overschot steken in een zonneboiler met elektrisch verwarmingselement voor de wintermaanden.
Ook mooi maar een pelletkachel is wat practischer voor dagelijks stoken met zijn timer en afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Doe mij maar een speksteenkachel. Ik kom nooit regelmatig op hetzelfde tijdstip thuis.

Ok, ik geef toe : Zelf vuurtje stoken vind ik (heel) leuk :)
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/images/fire47.gif

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 25-07-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Wie toch wil affakelen:
Gratis elektrokacheltje op te halen (weet niet of hij nog beschikbaar is though):
http://www.gratisoptehalen.nl/advertentie.php?id=240749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik vroeg me af of er al tweakers met de koudere dagen al electrisch aan het bijverwarming zijn. Wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
http://www.google.nl/imgr...&ved=1t:429,r:7,s:0,i:103

voor tijdelijk wat warmte gaat dit prima. wel ventilator geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door snoekds20 op 11-10-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
revolution-nl schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:34:
Ik vroeg me af of er al tweakers met de koudere dagen al electrisch aan het bijverwarming zijn. Wat zijn de ervaringen?
Ja, bij ons is de CV nog niet aan geweest. 's Avonds doen we de sfeerhaard aan om de woonkamer even van 17 naar 19/20 graden te "stoken". Gaat uitstekend! Meestal eerst een uurtje op 2000W en daarna op 1000W. Kijken hoe het gaat als het wat kouder wordt. Eigenlijk wil ik heel oktober de CV nog niet aan zetten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:55

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ook ik fakkel mijn overschot met een kacheltje van € 19,95 af.
Ik stook mijn vloerverwarming de laatste 0,5 graad bij met het kacheltje.
Probeer dit met domoticz automatisch te gaan doen dat tussen de 20 en 20,5 graden het kacheltje bij stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De solis nog maar even niet aangeschaft. Eerst als test twee ventilator kacheltje aangeschaft van de action. Het hele weekend verwarm ik hiermee al de woonkamer en dat gaat prima! Periodiek slaan ze heel even aan.

De cv hoeft voorlopig nog niet aan :*)
Voor de WAF wordt de solis binnenkort wel aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heb de frequentie gemeten hoe vaak de ventilator aanslaat. De woning houd ik nu met ongeveer met 4kw over 24 uur gemiddeld op 18,5 graden.

Moet eigenlijk even een nieuwe verbruiksmeter aanschaffen ben wel nieuwsgierig naar het echte verbruik.

[ Voor 46% gewijzigd door revolution-nl op 04-11-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand ervaring met infrarood panelen..
Schijnen een hoge cop te hebben, en stralingswarmte.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb in de badkamer een Reer straalkachel met automatische uitschakeling na 10 minuten opgehangen.
Denk dat dit gewoon een COP van 1 is, maar aangezien de straalkachel niet lang aanstaat (10 minuten timer) en directe stralingswarmte geeft, hoef ik minder te stoken in de badkamer.

Afbeeldingslocatie: http://erwinmueller.scene7.com/is/image/erwinmueller/03_462?$700$

Met de Reer straalkachel voor babycommodes heeft je schatje het tijdens het verschonen altijd heerlijk warm. De kachel is zwenkbaar en beschikt over een stekker, een kabel, een veiligheidsspiraal en een trekschakelaar voor het aan- en uitschakelen. Houd ajb. een veiligheidsafstand van 1 m van de baby, 35 cm van het plafond en 20 cm van de zijwanden. Met een vermogen van 600 Watt/230 Volt heb je een extra snelle verwarming voor je badkamer of hobbyruimte. Lengte van de kabel ca. 165 cm. Afmeting: 59 x 11 cm. Met automatische uitschakeling na 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Goede tip inderdaad voor de badkamer. Voorlopig is de cv hier nog niet aan geweest, als het echt kouder word dan is het wel lekker als het in de badkamer behaaglijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De eerst maand elektrisch verwarmen levert mij een meer verbruik op van 240kwh en bespaart mij ten opzichte van vorig jaar 45m3 gas. Hierbij moet ik opmerken dat ik de woning nu elektrisch 24 uur op 18c. Vorig jaar met de cv had ik een nachtverlaging van 15c.

Aankomende maand elektrisch eens een nachtverlaging toepassen, ben benieuwd.
Dat ik onder de 500m3 gas ga komen is nu wel zeker oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

@revolution-ln :
Met dat project ben ik al begonnen. Alleen ik heb een waardeloze COP. Ondanks dat blijft de prognose steken rond 180m3 gas verbruik.
- Gas verbruik

Als dit zo doorzet, ga ik volgend jaar daar nog verder onder zitten. Waarschijnlijk 70-80 ,m3 gas verbruik over het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:38:
De eerst maand elektrisch verwarmen levert mij een meer verbruik op van 240kwh en bespaart mij ten opzichte van vorig jaar 45m3 gas. Hierbij moet ik opmerken dat ik de woning nu elektrisch 24 uur op 18c. Vorig jaar met de cv had ik een nachtverlaging van 15c.

Aankomende maand elektrisch eens een nachtverlaging toepassen, ben benieuwd.
Dat ik onder de 500m3 gas ga komen is nu wel zeker oOo
240kWh is €52,80
45m3 gas €27,90

Besparing -24,90 :?

Ik snap dat dit niet de reden is waarschijnlijk maar klinkt vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Onder de 500 m3 keldert je capaciteitstarief omlaag.

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 02-12-2013 01:29 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

vorig jaar ook uitgetest met de bcc rad-150 radiator (met thermostaatje)
toen al ontdekt wat de effecten zijn, nu een lucht/water warmtepomp op de cv, stroom verbruik keldert (want er is een zekere cop waarde)
gasverbruik voor verwarming voor het eerst 0m3 = 100% besparing, en oktober ook al.
ik heb hiervoor 251kWh moeten aanwenden, maar dan is het hele huis ook warm, en met de radiator niet.
verder is het offtopic, maar hier niet :
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
saldo warmtepomp/pv is nog steeds vanaf 1 oktober gemeten in het voordeel van de pv.(5kWp)

onder de 500m3 kwam ik wel mooi uit, maar toen ging de leverancier en netbeheerder lekker calorisch corrigeren, boven de 500m3
dat gaf een flinke discussie, en daardoor verviel mijn protest termijn dat ik mag protesteren.
weer een hoop bijgeleerd, en deze wereld wil ik uit, dus vandaar de wp aangeschaft.
500m3 is dus eigenlijk voor calorische correctie 468m3

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-12-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zondag 01 december 2013 @ 23:20:
[...]

240kWh is €52,80
45m3 gas €27,90

Besparing -24,90 :?

Ik snap dat dit niet de reden is waarschijnlijk maar klinkt vreemd.
Je vergeet het capciteitstarief en mijn stroomoverschot van 1400kwh wat maximaal 1000kwh mag zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
in de winter verwarmen, komend weekend en rest van de zomer koelen.
is dit wat, nu in aanbieding.
http://www.123dagaanbiedi...warmen-koelen-drogen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

snoekds20 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:44:
in de winter verwarmen, komend weekend en rest van de zomer koelen.
is dit wat, nu in aanbieding.
http://www.123dagaanbiedi...warmen-koelen-drogen.html
Ik heb ooit zo'n mobiel (koel)ding gekocht. Het voordeel: goedkoop. De nadelen: lawaaig, staat in de weg en een lange slang naar buiten voor de warme luchtafvoer. Ik heb sinds kort een lucht/lucht warmtepomp en dat bevalt me veel beter (maar kost ook veel meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
noo schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 14:39:
[...]

Ik heb ooit zo'n mobiel (koel)ding gekocht. Het voordeel: goedkoop. De nadelen: lawaaig, staat in de weg en een lange slang naar buiten voor de warme luchtafvoer. Ik heb sinds kort een lucht/lucht warmtepomp en dat bevalt me veel beter (maar kost ook veel meer).
Volgens mij is dit toch een lucht/lucht warmtepomp (COP>1 zowel bij koelen als verwarmen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Shaggie_NB schreef op zondag 08 juni 2014 @ 14:36:
[...]

Volgens mij is dit toch een lucht/lucht warmtepomp (COP>1 zowel bij koelen als verwarmen)...
Klopt, mijn 'lucht/lcht WP' was een beetje ambigu, het ging mij niet zozeer om de COP maar om het feit dat bij dit ding alles in je kamer (in de weg) staat ipv het lompe deel buiten en iets kleins binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
noo schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:40:
[...]

Klopt, mijn 'lucht/lcht WP' was een beetje ambigu, het ging mij niet zozeer om de COP maar om het feit dat bij dit ding alles in je kamer (in de weg) staat ipv het lompe deel buiten en iets kleins binnen.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 18:43
wij hebben om het zonnepanelen overschot af te fikken in het begin een infrarood kacheltje van sunhead (http://www.sunheat.com/Heaters-and-Fireplaces_c_23.html) gebruik en dat warmt goed, ik stond versteld van de warmte die eruit komt en hoe die dan ook nog eens goed verdeeld wordt.
nu hebben we een wp en dat kan ik iedereen aanraden, verbruikt niets en zowel warm als koud. de sunheat is verhuist naar de badkamer en is daar overkill maar het is er wel lekker warm :-)

low-budget = sunheat
prijs/kwaliteit (terugverdienen op termijn door in de gasrekening te snoeien) = wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 18-06 17:09
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:39:
Iemand ervaring met infrarood panelen..
Schijnen een hoge cop te hebben, en stralingswarmte.
lol, de cop is maximaal 1 of gewoon niet bestaand.

heb er 10 jaar met tevredenheid mee gewerkt in mijn oude huur huis (wat een tocht krot was dat).
maar is zeker niet goedkoper als gas.

voor mij was het wel voordeliger, omdat ik wisselende werktijden had en na het werken altijd even een half uurtje rust nodig had voor dat ik naar bed kon (horeca werk).
de infrarood panelen ving dat goedkoper op als de gaskachel (zoon kachel in de huiskamer is maar niks)
voor al omdat het snel was binnen 5 minuten voel je de warmte, maar de ruimte werd er niet warmer van.
de gas kachel had na een half uur de ruimte nog niet warm, dus die warmte kon ik als verloren beschouwen. (een andere optie was om op de gas kachel te gaan zitten, ik had alleen na verloop van tijd het motief van de kachel in mijn reet staan :-( .)

maar je huis er warm mee maken was wel erg duur.

(ik mis de rekeningen van 5000kWh en 2000m3 van geen enkele kant.
ik vind de 1000kwh en 600m3 een stuk prettiger. ;)
en ik heb het nu nooit meer koud in huis. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Verwarmen op normaal 1000W kost 23 cent per uur en op 2000W kost het 46 cent. Maar ik heb een overschot van zon'n 250 kWh bij het opwekken van zonneënergie. Van het energiebedrijf krijg ik maar plusminus 7 cent per kWh terug, dus verstoken is een financieel goede optie.

Voor bijverwarming (max 250kWh) zoek ik daarom naar een kachel. De ruimte is vrij groot, maar de plaats waar ik een paar uur wil zitten beperkt zich tot een stoel. Ik hoef dus niet zo nodig de hele ruimte warm te stoken. De ruimte is al redelijk warm (tenminste 16-17 graden in de winter) door de hoofdverwarming.

Een straalkachel lijkt een hoog verbruik te hebben, een energiezuinig convectiepaneel lijkt vooral het plafond te verwarmen en dat lijkt ook zo te zijn bij de overige convectiekachels die aan de bovenkant een rooster hebben.

Ik dacht daarom aan een ventilatiekachel. Dat heeft wel een paar nadelen, zoals het geluid, maar ik zet hem waarschijnlijk niet lang/vaak op de maximale ventilatiestand. Het in de lucht brengen van stof kan ook een nadeel zijn.
Voordelen zijn directe gerichte warmte, en dat het regelbaar is met thermostaat, waardoor het verbruik waarschijnlijk ook minder dan het maximum vermogen (de Watts). De gerichte verwarming is gewenst, want het is nutteloos de hele ruimte te verwarmen.

Een paar kachels die ik heb gezien zijn:
Eurom VK2002
Eurom VK2001

Zouden die voldoen? Moet ik ergens voor op letten? Andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Heb afgelopen winter dit als proef gedaan, werkt goed maar het geluid wordt na een tijdje erg storend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De ventilator van dat soort dingen is enorm storend. Dit is hoogstens goed voor in een hobbyschuurtje waar je even snel wat warmte nodig hebt. Als je een navigatiestap terug gaat staan er wat convectorkachels en radiatoren. Daar zou ik eerder voor gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:28
mrmrmr schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 23:17:
Voor bijverwarming (max 250kWh) zoek ik daarom naar een kachel. De ruimte is vrij groot, maar de plaats waar ik een paar uur wil zitten beperkt zich tot een stoel. Ik hoef dus niet zo nodig de hele ruimte warm te stoken. De ruimte is al redelijk warm (tenminste 16-17 graden in de winter) door de hoofdverwarming.

Zouden die voldoen? Moet ik ergens voor op letten? Andere opties?
Er is maar 1 juiste oplossing:"Infrarood paneel".

Relatief laag verbruik, en directe straling

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wij zijn langzaam klaar voor een warmtepomp maar tot die tijd willen we ons overschot affakelen met ons overschot.
We hadden vorig jaar een overschot van 800kWh.
Dit jaar zal het alleen maar meer zijn omdat we recentelijk nog 1.9kW aan panelen hebben bijgelegd.
We zitten te denken aan het volgende: Electrisch verwarmingselement
Er zijn 3 varianten.
300 W, 600 W en 900 W
Ik ga voor de 900 W.

Deze wil ik in de cv-leiding plaatsen met behulp van een buis waar dit element in past.
Het element wil ik parallel met de pomp laten lopen.
Ik denk dat dit goed te doen is omdat de aanvoertemperatuur van het cv-water bij ons maximaal 38 graden is.
Zolang de pomp loopt, zal het element ook verwarmen.
De nadraaitijd van de pomp kan ik varieren.
Mijn uitgangspunt is dat de cv even meeloopt om het water op temperatuur te krijgen en dan afslaat omdat het element voldoende capaciteit heeft om het water op temperatuur te houden.

Voordeel, ik zit niet met een lawaaierige ventilator in de kamer waardoor ik ook nog fatsoenlijk een boek kan lezen of tv kijken.

Wat denken jullie hiervan?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Mike,

je kunt dit element natuurlijk ook gewoon in een bestaande radiator in de woonkamer plaatsen. Dan heb je er ook profijt van als de pomp niet draait.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 27-08-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Op zich heb je gelijk ware het niet dat we vloerverwarming hebben. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

@yzf1kr

Bedoel je zoiets ?

Hmmm.. het valt niet mee een geschikte kachel te selecteren. De Tri Star KA 5016 evenknie wordt slecht gewaardeerd op Amazon. Het plastic stinkt.

Ik heb nu deze Steba CH1 gevonden, maar nog geen reviews gezien en ik weet niet wat die qua warmte zal opleveren. Het lijkt wel beter van kwaliteit, zuinig, stil, veilig en duurzaam, maar de prijs is dan ook een paar keer hoger dan de goedkoopste modellen.

Afbeeldingslocatie: http://multibrands.nl/bestanden/cache/afb3459.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door mrmrmr op 28-08-2014 02:40 ]

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:28
Nee, ik bedoel zo iets:

http://shop.electriccomfo...-600-x-20mm-350-Watt.html

Ze bestaan ook als spiegel bijvoorbeeld:

http://www.thuisshop.nl/r...OissIWFtsACFSKWtAodgUQAhg

Ze zijn inderdaad niet goedkoop, maar het is wel de meest efficiënte vorm van elektrisch verwarmen.
Je moet het vergelijken met het gevoel van een open haard, of zonlicht dus met relatief weinig vermogen krijg je een behaaglijk gevoel.

Je kan ze trouwens ook tegen het plafond schroeven.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De panelen zijn interessant, maar helaas veel te duur voor mijn toepassing. Ik wil er niet meer dan 75 euro aan uitgeven (en liever een stuk minder ;)).

De infraroodpanelen die ik heb gezien zijn meestal bedoeld voor wandbevestiging, maar er is geen wand beschikbaar op de plaats van gebruik. Ik heb een verplaatsbare verwarming nodig op de vloer of op een tafeltje kan staan.

Hier worden wel pootjes voor panelen aangeboden, maar de prijs van het paneel alleen al is nog steeds een blocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn convector kacheltje van de Action van 17 euro houd het huis nog prima warm. s'ochtends even naar 18.5/19c verwarmen op 2000watt en dan de boel warm houden op 750watt.

Verbruik over 365 dagen nu teruggebracht naar 360m3 gas *O*

Afbeeldingslocatie: http://www.ts24.nl/images/product_images/popup_images/119064_1.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 22-11-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb nu twee soorten bijverwarming: olieradiator (DeLonghi TRRS1225) en carbonstraler (Steba CH1).

De laatste is geschikt voor een kantoorruimte naast een burostoel of voor een of twee personen op een stoel/bank. Het verwarmt de dingen die voor de kachel staan (ook mensen), maar de lucht veel minder. De warmte is direct en eigenlijk een soort "persoonlijke verwarming", hij is niet geschikt voor het verwarmen van een hele kamer.

De olieradiator kan de hele (grote) woonkamer en keuken verwarmen, ik heb er een van 2400W/1100W. Hij warmt traag op en het bevat een thermostaat. In vergelijking met warm water radiatoren is het opmerkelijk dat je met zo'n klein apparaat zoveel kan verwarmen. Een nadeel is de geur, maar dat schijnt niet altijd een probleem te zijn. Tot nu toe nog niet gebruikt bij echt winterse temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 16:18
revolution-nl schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:26:
Mijn convector kacheltje van de Action van 17 euro houd het huis nog prima warm. s'ochtends even naar 18.5/19c verwarmen op 2000watt en dan de boel warm houden op 750watt.

Verbruik over 365 dagen nu teruggebracht naar 360m3 gas *O*

[afbeelding]
En je stroomverbruik van het kacheltje op jaarbasis? :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PASware schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:19:
[...]

En je stroomverbruik van het kacheltje op jaarbasis? :)
Over 365 dagen 2000kWh verbruikt. Met een basis verbruik rond de 1200kWh zit ik nu op een verbruik voor elektrisch verwarmen van 800kWh. Grof gerekend heb hiermee ik 150m3 gas uitgespaard.

Ik zit nu ruim binnen de 500m3 voor het lage capaciteitstarief (360m3) en ik heb naar verwachting 990kWh over zodat ik volledig gebruik maak van de +1000kWh regeling van Greenchoice :9

Pagina: 1