Je trekt wel erg snel conclusies....
Bij het opstoken na ongeveer 18 uur nachtverlaging is de temperatuur ongeveer 3.5 graden gedaald. Bij een buitentemperatuur rond 0 en weinig zon, niets mis mee dus.
Bij het opstoken kan de ketel zijn vermogen kwijt aan radiatoren met een gezamenlijk vermogen van ongeveer 11kW @20/75/65
Aangezien ik maximaal 55 graden aanvoer heb ligt dat dus een stuk lager.
Het vermogen van radiatoren en ketels wordt altijd opgegeven in W of kW en niet in kWh, dat weet jij best wel
[...]
Wat zeer duidelijk aangeeft dat het afgevende deel in het geheel hier niet op is berekend Het zaakje werkt in die bedrijfsomstandigheden fors onzuiniger dan onder de normaal bedoelde condities.
Met mijn ontwerp is niets mis. ik gebruik alleen radiatoren. Die zijn nutteloos bij een aanvoer van bijvoorbeeld 30 a 35 graden. Vandaar dat ik snel naar die 55 graden wil, daarom graag flink vermogen bij het opstoken vanuit een steenkoude installatie. Lang pruttelen op 30 graden heb ik niets aan.
Meestal komt de ketel bij het op deze wijze opstoken net niet aan de 20kW
[...]
Tsja, die dT... Voorzover die uit een boekje komt, is het een begingegeven om een installatie te gaan ontwerpen. Echter, dat basisgegeven (b.v. 20 graden dT) hoeft bij een werkende installatie helemaal niet de meest 'zuinige' dT te zijn...
dT uit een boekje? Leg dat eens uit.
Bij 55 aanvoer is een dT van 20 helemaal niet gewenst, sowieso is dT helemaal niet heilig.
Maar met de flinke overcapaciteit die ik heb hangen in alle ruimtes is een juiste dT heel simpel te bereiken
[...]
Dat klopt, maar met 'vol vermogen' duurt die situatie maar heel kort. Al eens nagedacht aan het verschil in de snelheid van de rookgassen over de warmtewisselaar vs. de tijd tot warmte-uitwisseling?
Dat duurt zeker maar even, hij moduleert vrij snel weer terug, zoals het hoort.
En ja, ik heb zeker over die uitwisseling nagedacht nagedacht, ik heb het zelfs gemeten met rendementsmeter. Vandaar ook mijn conclusie dat het een prima rendement geeft

Zeker als ik zie dat ik in een ruim uur van 16.5 naar 20.5 graden ga in de woonkamer. De warmtewisselaar hier in de ketel kan een belasting van 38kW aan, dus die 18 tot 20kW is geen enkel probleem
Het rookgaszijdig rendement is niet het enige wat telt, het gaat om het totaalplaatje.
[...]
Helaas onjuist.
[...]
Niet op dezelfde manier als bij een auto, maar er is wel enige analogie. Die rendementen op de onderste verbrandingswaarde van 107%, die zijn echt bij slechts 1/3 van de ketelcapaciteit vastgesteld. Bij het 'vol gas' stoken zoals jij het propageert, is daar al vlot weinig meer van over...
Mooie vergelijking!
Groet, Cp
De 5 minuten winst in de vergelijking zijn bij mij ruim een uur minder lang stoken.
Met een verbruik van ongeveer 700m3 per jaar, waarvan 230m3 voor tapwater, in 2 onder 1kap uit 1970 mag ik niet klagen. Isolatie en tocht is flink aan gewerkt, dak, spouw en beglazing.
Je moet het wel de volledige testprocedure vermelden. 107% is idd het deellastrendement(30%) maar dan wel bij 50/30.
Tegen de tijd dat mijn ketel op die temperaturen is gekomen, is het vermogen al lang en breed gezakt naar 21%
O ja, niet lullig bedoeld, maar groeten hoeft hier niet, zie quote uit het forum FAQ:
"De groeten
We doen elkaar op GoT permanent de groeten. Het is dus niet nodig om "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je alsnog graag iedereen de groeten doet kun je daar je signature voor gebruiken."