Ik zit nu al een week te k*tten met mijn vloerverwarming. Vorige week schreef ik dat de unit nauwelijks warm werd. De aanvoer werd wel heet tot aan de thermostaatkraan, maar daarachter gebeurde er nauwelijks meer iets. Ook de retour bleef koud.
Ik heb toen op advies van hier alle radiatoren dichtgedraaid en ontlucht en toen werd het wel warm, zij het niet erg enthoudsiast. Na een hele avond stoken met aanvoerwater van 55 graden, werd de vloer 23 graden.
Niet spectaculair, maar wel een verbetering van wat het was.
Toen merkte ik dat de derde groep (op de foto de groep die het verst van de aanvoer af zit) niet echt meedeed. De retour van die groep bleef gewoon koud, terwijl de andere retouren dus lichtelijk warm werden. Ik heb toen de retourkranen van de groepen 1 en 2 geknepen, maar dat hielp niet echt. Maar daarna kwam het. Toen ik de kranen van 1 en 2 weer open zette, werd groep 2 ook niet meer warm. En zo is de situatie nog steeds. Alleen groep 1 wordt lekker warm (warmer dan voorheen zelfs) maar groepen 2 en 3 doen nauwelijks meer iets. Zitten spelen met pompschakelaar en knijpen van retour naar cv, het helpt allemaal niets.
Nou ben ik ook een beetje sceptisch t.o.v. die grijze kunststof retourventielen op de installatie. Kan het zijn dat die ventielen (of afsluiters zo je wilt) van 2 en 3 nu blijven hangen nadat ik ze een keer helemaal dicht heb gedraaid? Want het is zo'n typische constructie, vind ik, die kunststof dingen en je kunt niet echt voelen of er van binnen wat draait als je aan de knoppen zit
Vuil of verstopping in de buizen van groep 2 en 3 sluit ik eigenlijk uit. Het systeem is precies 10 jaar oud en er zijn grijze PE-RT buizen van Komo gebruikt.
Ik weet het eigenlijk niet meer en moeders klaagt over koude poten op 2 van de 3 vloersegmenten... Het systeem is in die 10 jaar eigenlijk nooit een hoogvlieger geweest hoor. Als ik hier las dat mensen de vloer tot 37 graden konden opstoken, dan was ik jaloers. Mijn systeem is nog nooit boven de 25 graden vloertemperatuur gekomen. Wie weet er nog raad? Ik niet meer....