Waar vind ik op een iSense thermostaat de pompsnelheid? Voor m'n gevoel alle menu's doorlopen maar heb t niet zien staan.
Volgens mij ligt het aan de versie van je iSense of je die optie hebt? Heb je wel een Remeha ketel? Volgens mij doet de optie (als je hem al hebt) met een niet-Remeha ketel sowieso niks.
Ik heb een ketel van Remeha ja, een Calenta 28C en is halverwege dit jaar geinstalleerd.
[ Voor 29% gewijzigd door Cartman! op 01-12-2014 19:36 ]
Bij remeha tzerra ketelCartman! schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:30:
Waar vind ik op een iSense thermostaat de pompsnelheid? Voor m'n gevoel alle menu's doorlopen maar heb t niet zien staan.
Instellingen
Installateur
0012
Ketel instellen
Parameters
Parameter 29
Kijk wel of die parameter 29 overeen komt bij jou met de calenta, zie je manual.
Edit
Ja is het zelfde, p28 is minimale snelheid en p29 maximale snelheid bij de calenta.
http://www.remeha.nl/file...ie_servicehandleiding.pdf
[ Voor 31% gewijzigd door Rol-Co op 01-12-2014 19:44 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb eerder dit jaar al een bericht hier geplaatst over mijn nieuwe huurwoning die ik graag wil verwarmen met zo min mogelijk gas. Twee weken geleden heb ik voor het eerst even moeten stoken en nu is het ook wel weer nodig dus wordt het hoog tijd om het e.e.a. te tweaken.
De woningspecs:
Rc gevel en dak = 7,0 m2.K/W
Rc begane grond vloer 4,0 m2.K/W
Geïsoleerde voordeur U-waarde = 1,08 W/(m².K).
Kunststof kozijnen voorzien van drielaags glas U-waarde = 0,95 W/(m².K).
Veel en grote zuidgeoriënteerde ramen.
CV-ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 (geleverd met draadloze aan/uit thermostaat)
Ventilatie: Itho QualityFlow (WTW-systeem met CO2 sturing per ruimte)
De warmteverliesberekening:

Verwarmingselementen:
Woonkamer, entree en keuken zijn voorzien van 240 m1 vloerverwarming 15 cm h.o.h in 8,5 cm betonvloer, deze wordt direct gevoed door de CV-leiding. Dat wil zeggen dat er geen thermostaatregeling tussen zit.
Badkamer Strada STRW.0.65.100.15.133
Slaapkamer 1 Strada STRW.0.50.100.15.133
Slaapkamer 2 Strada STRW.0.50.090.15.133
Tot op heden:
Het enige wat ik voor het stoken afgelopen keer gedaan heb is de maximum aanvoertemperatuur bijgesteld naar 40 graden, dit omdat de vloerafwerking niet meer dan 28 graden mag worden. Als ik de thermostaat omhoog zet wordt de retour van de 1e convector na 5 minuten al warm, dus de convectoren heb ik snel dichtgedraaid. De retour van de vloerverwarming begint na ongeveer 30 minuten warmer te worden. Op dat moment draai ik nu de thermostaat uit zodat de warmte rustig afgegeven kan worden aan de vloer.
To do:
Instellingen waarvan ik zelf denk dat deze anders ingesteld moeten worden zijn:
1. Maximaal CV-vermogen naar 25% terugschroeven.
2. Booster uit.
3. Pompstand op I.
Vervolgens wil ik onderzoeken hoelang het duurt voor de retour van de vloerverwarming warm begint te worden en dan (handmatig) in die tijdsblokken gaan stoken.
Vragen die ik nog heb:
1. Zijn mijn instellingen die ik wil toepassen correct om mee te beginnen?
2. Wat kan ik heb beste doen met de convectoren? Inregelen van Strada’s lijkt lastig te zijn als ik de verhalen zo lees. In principe hoeft er boven niet verwarmd te worden maar aangezien de temperatuur in het hele huis vanwege de goede isolatie toch nagenoeg gelijk is, is er weinig op tegen om boven te verwarmen als dit beter is voor de efficiëntie.
3. Antipendeltijd tijdens CV-bedrijf staat standaard op 5 minuten, is het verstandig deze naar 15 minuten (is de maximale in te stellen tijd) te zetten voor het geval de ketel onverhoopt toch gaat pendelen?
De woningspecs:
CV-ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 (geleverd met draadloze aan/uit thermostaat)
Verwarmingselementen:
Woonkamer, entree en keuken zijn voorzien van 240 m1 vloerverwarming 15 cm h.o.h in 8,5 cm betonvloer, deze wordt direct gevoed door de CV-leiding. Dat wil zeggen dat er geen thermostaatregeling tussen zit.
Tot op heden:
Het enige wat ik voor het stoken afgelopen keer gedaan heb is de maximum aanvoertemperatuur bijgesteld naar 40 graden, dit omdat de vloerafwerking niet meer dan 28 graden mag worden. Als ik de thermostaat omhoog zet wordt de retour van de 1e convector na 5 minuten al warm, dus de convectoren heb ik snel dichtgedraaid. De retour van de vloerverwarming begint na ongeveer 30 minuten warmer te worden. Op dat moment draai ik nu de thermostaat uit zodat de warmte rustig afgegeven kan worden aan de vloer.
To do:
2. Booster uit.
3. Pompstand op I.
Vervolgens wil ik onderzoeken hoelang het duurt voor de retour van de vloerverwarming warm begint te worden en dan (handmatig) in die tijdsblokken gaan stoken.
Vragen die ik nog heb:
2. Wat kan ik heb beste doen met de convectoren? Inregelen van Strada’s lijkt lastig te zijn als ik de verhalen zo lees. In principe hoeft er boven niet verwarmd te worden maar aangezien de temperatuur in het hele huis vanwege de goede isolatie toch nagenoeg gelijk is, is er weinig op tegen om boven te verwarmen als dit beter is voor de efficiëntie.
3. Antipendeltijd tijdens CV-bedrijf staat standaard op 5 minuten, is het verstandig deze naar 15 minuten (is de maximale in te stellen tijd) te zetten voor het geval de ketel onverhoopt toch gaat pendelen?
Sinds vandaag ... staat de CV vanaf 17u tot nu 21u continu aan. (NEST)
Om 5u was het +- 17,5 graden in huis, nu 21,2 graden. *ingesteld op 21,5*
Vochtigheid 42%
Verbruik 3,4m3 gas (wat ik wel weer netjes vind!) In deze periode pendelt de ketel tussen verwarmen en circulatie (5 & 1)
60 / 45 aanvoer/retour
Hiermee hebben we continue comfort warmtestraling vanaf de radiatoren, dat is we lekker.
Toch zit het me niet lekker. Is dit oke?
Huis van 240m3
100m2 / 2,40m hoog
woonkamer+open keuken is refentie: 42m2
Gang is 'ijskoud' (nu 12 graden, woonkamer 21) daar geen radiator, open verbinding met boven, platdak, boven is het acceptabel lekker om te slapen (radiatoren staan open)
Om 5u was het +- 17,5 graden in huis, nu 21,2 graden. *ingesteld op 21,5*
Vochtigheid 42%
Verbruik 3,4m3 gas (wat ik wel weer netjes vind!) In deze periode pendelt de ketel tussen verwarmen en circulatie (5 & 1)
60 / 45 aanvoer/retour
Hiermee hebben we continue comfort warmtestraling vanaf de radiatoren, dat is we lekker.
Toch zit het me niet lekker. Is dit oke?
Huis van 240m3
100m2 / 2,40m hoog
woonkamer+open keuken is refentie: 42m2
Gang is 'ijskoud' (nu 12 graden, woonkamer 21) daar geen radiator, open verbinding met boven, platdak, boven is het acceptabel lekker om te slapen (radiatoren staan open)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Verdorie. Ik heb een v17 uit juli 2008, daar zit die functie niet op.Rol-Co schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:38:
[...]
Bij remeha tzerra ketel
Instellingen
Installateur
0012
Ketel instellen
Parameters
Parameter 29
Kijk wel of die parameter 29 overeen komt bij jou met de calenta, zie je manual.
[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 02-12-2014 06:38 . Reden: typefouten ]
Hier laat ik gewoon het huis voor 16:00 op temperatuur (19 graden) komen en daarna kan het de hele avond uit.Aghanim schreef op maandag 01 december 2014 @ 18:05:
Toch blijft het lastig hoor, op bijvoorbeeld cvtuning.nl lees ik dat nachtverlaging altijd zuiniger is. Jouw verhaal over de accu klinkt echter ook weer plausibel.
Dan koelt in de avond de vloer af en in de nacht het huis, in de ochtend is het dan rond de 17 graden en in de middag gaat hij weer verwarmen.
Dat je heel veel warmte in de vloer stopt is waar, de kunst is om dit op het goede tijdstip eruit te laten komen.
Vandaag door dat gek#t 8,25 m3 verstooktfabstar81 schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:44:
[...]
Klopt. Heb 40c. Maar voor mijn begrip. Wat betekent precies dat hij zijn vermogen niet kwijt kan? Waar kan ik dat zien of controleren? De Calenta stuurt op delta T van 20 toch? Als ik die af lees van de ketel, dan moet die dus te klein zijn?
En die delta T bereikt ie dus niet omdat? Alle radiatoren staan vol open op de begane grond. Op de andere verdiepingen wordt niet gestookt.
Vloerverwarming pomp staat op standje 1.
Pompt de ketel te hard? Te langzaam? Ik ga nu in ieder geval per stapjes van 5 verhogen vanaf 50 graden.
Morgen maar kijken hoe de kachel reageert op 55 graden aanvoer. Hopelijk sneller warm en met minder verbruik.
Vind het trouwens wel een gemis dat je op de ISense niet de aanvoer een retour kan aflezen. Ketel is bij ons niet gemakkelijk te bereiken dus zou graag als alternatief de ISense kunnen aflezen
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Niet af te lezen? Staat hier gewoon in het informatie menu, wel even knop meer info aanzetten.
Wat betreft warmte niet kwijt kunnen, je hebt een bepaalde hoeveelheid radiatoren hangen. Bij 50/30 is die capaciteit daarvan te laag, dus wordt het 50/45 uiteindelijk. Je iSense wil wel op retour regelen, maar krijgt de kans niet omdat je gecapt hebt op 50 graden.
Wat betreft warmte niet kwijt kunnen, je hebt een bepaalde hoeveelheid radiatoren hangen. Bij 50/30 is die capaciteit daarvan te laag, dus wordt het 50/45 uiteindelijk. Je iSense wil wel op retour regelen, maar krijgt de kans niet omdat je gecapt hebt op 50 graden.
Daarom gewoon de boel op 65 graden (of 70 als je een wat ouder huis hebt) zetten en de boel samen door je iSense en ketel laten uitzoeken.
Ik zei het een aantal pagina's terug ook al, maar als je goed waterzijdig hebt ingeregeld hoef je je bij die temperaturen geen zorgen maken over de retour, die is waarschijnlijk prima. Ik heb de boel op 65 staan, maar zo hoog komt hij meestal niet eens. Hij blijft op 60 aanvoer hangen, retour is dan 40 graden. Pas nu het buiten echt vriest zie ik dat hij langzaam wat hoger gaat zitten in temperatuur (62 graden).
De boel zo geforceerd op 55 willen draaien heb je uiteindelijk alleen jezelf mee, want alleen met oversized radiatoren of vloerverwarming krijg je de boel warm. De capaciteit van je radiatoren zakt bij die temperaturen namelijk erg sterk in (meer dan gehalveerd). Je gaat dus problemen krijgen met opwarmen (lukt niet, of duurt uuuuuren om een graadje erbij te krijgen). En dat heb jij nu al gemerkt doordat je 8,5m3 hebt verstookt.
Ik zei het een aantal pagina's terug ook al, maar als je goed waterzijdig hebt ingeregeld hoef je je bij die temperaturen geen zorgen maken over de retour, die is waarschijnlijk prima. Ik heb de boel op 65 staan, maar zo hoog komt hij meestal niet eens. Hij blijft op 60 aanvoer hangen, retour is dan 40 graden. Pas nu het buiten echt vriest zie ik dat hij langzaam wat hoger gaat zitten in temperatuur (62 graden).
De boel zo geforceerd op 55 willen draaien heb je uiteindelijk alleen jezelf mee, want alleen met oversized radiatoren of vloerverwarming krijg je de boel warm. De capaciteit van je radiatoren zakt bij die temperaturen namelijk erg sterk in (meer dan gehalveerd). Je gaat dus problemen krijgen met opwarmen (lukt niet, of duurt uuuuuren om een graadje erbij te krijgen). En dat heb jij nu al gemerkt doordat je 8,5m3 hebt verstookt.
[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2014 07:50 ]
Ik ben ook wat aan het testen. Ik ben nu 4m3 kwijt om de hele woning op 24h op 18.5 graden te houden.fabstar81 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 00:20:
[...]
Vandaag door dat gek#t 8,25 m3 verstookt
Morgen maar kijken hoe de kachel reageert op 55 graden aanvoer. Hopelijk sneller warm en met minder verbruik.
Vind het trouwens wel een gemis dat je op de ISense niet de aanvoer een retour kan aflezen. Ketel is bij ons niet gemakkelijk te bereiken dus zou graag als alternatief de ISense kunnen aflezen
Met nachtverlaging is dat ongetwijfeld een heel stuk lager.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het nadeel van 'geen nachtverlaging' vind ik ook dat het huis niet comfortabel aanvoelt omdat je minder stralingswarmte hebt dan wanneer je het huis opwarmt en daarna thuis komt. Dus ik hanteer normaal ook de tactiek om het huis tussen 17:00 - 21:00 te verwarmen en de andere uren af te laten koelen. Dit kost echter wel 6m3 om het voor die 4 uur op te warmen naar 19C. Voordat onze vloer warmte afgeeft zijn we 2.5 uur verder dus zo lang blijft de ketel aan en kost het gas.
Ben momenteel ook aan het testen met de woonkamer verwarmen, 2 kleine radiatoren en vv als bijverwarming. Heb een aantal instellingen aangepast:
- aanvoer van 50C naar 65C zodat de radiatoren warmer worden
- vv pomp van stand 1 naar stand 3 om meer flow te genereren
- thermostaat op vv op max (50C) gezet
Wat ik momenteel constateer:
- radiatoren zijn warmer dan met de aanvoer op 50C
- Na 1 uur verwarmen: Aanvoer is nu 58.2C en Retour is 42.1C
- Na 2 uur verwarmen. Aanvoer is nu 58.5C en Retour is 46.9C
Klopt het nu dat:
- de woonkamer op temperatuur komt ,waardoor de warmte afgifte daalt en hierdoor de retourtemp oploopt? De delta T zal dan steeds kleiner worden.
- de retour temperatuur sowieso te laag is voor optimaal rendement? Ik kan de aanvoer verhogen om een retour van richting de 50C te krijgen, al zit ik daar nu niet ver vandaan natuurlijk.
Verder merk ik dat als ik op de slaapkamer een radiator open zet, deze slechts lauw wordt. Ons circuit start bij de ketel naar de woonkamer waar 2 radiatoren en dan de vv zitten. De slaapkamers komen na dit circuit aan de beurt. Klopt het dan dat doordat de retour slechts in de 40C is bij de ketel, de radiatoren in de slaapkamer daarom ook maar lauw worden (want 40C is hun aanvoer)? Als ik dan het hele huis sneller wil verwarmen moet ik de aanvoer dus nog verder omhoog doen.
Ben momenteel ook aan het testen met de woonkamer verwarmen, 2 kleine radiatoren en vv als bijverwarming. Heb een aantal instellingen aangepast:
- aanvoer van 50C naar 65C zodat de radiatoren warmer worden
- vv pomp van stand 1 naar stand 3 om meer flow te genereren
- thermostaat op vv op max (50C) gezet
Wat ik momenteel constateer:
- radiatoren zijn warmer dan met de aanvoer op 50C
- Na 1 uur verwarmen: Aanvoer is nu 58.2C en Retour is 42.1C
- Na 2 uur verwarmen. Aanvoer is nu 58.5C en Retour is 46.9C
Klopt het nu dat:
- de woonkamer op temperatuur komt ,waardoor de warmte afgifte daalt en hierdoor de retourtemp oploopt? De delta T zal dan steeds kleiner worden.
- de retour temperatuur sowieso te laag is voor optimaal rendement? Ik kan de aanvoer verhogen om een retour van richting de 50C te krijgen, al zit ik daar nu niet ver vandaan natuurlijk.
Verder merk ik dat als ik op de slaapkamer een radiator open zet, deze slechts lauw wordt. Ons circuit start bij de ketel naar de woonkamer waar 2 radiatoren en dan de vv zitten. De slaapkamers komen na dit circuit aan de beurt. Klopt het dan dat doordat de retour slechts in de 40C is bij de ketel, de radiatoren in de slaapkamer daarom ook maar lauw worden (want 40C is hun aanvoer)? Als ik dan het hele huis sneller wil verwarmen moet ik de aanvoer dus nog verder omhoog doen.
Geldt dit ook voor de Danfoss RA kranen naar je weet? Hier zitten ook van die afgifte tabellen op corresponderende met het voor instel getal op de kraan.Oxellaar schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 13:34:
Als je de radiatoren echt nooit gebruikt kun je ze beter niet meenemen bij inregelen.
Als de onderblokken instelbaar zijn zou ik ze wel gedeeltelijk knijpen.
Als je echt dubbel instelbare radiatorkranen hebt kun je die beter gebruiken dan de onderblokken.
Als de radiatoren er een keer af moeten ben je tenminste je instellingen niet kwijt.
Heb gisteren het nieuwe cv systeem op de bovenverdieping in bedrijf genomen.
Alle leidingen, onderblokken, kranen radiatoren zijn nieuw.
Aangezien ik het beu was om weer heel de boel te finetunen heb ik overal A-Exact kranen geplaatst.
Wat een uitkomst, alleen het gewenste afgifte instellen en klaar.
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Verwijderd
Dus als ik het goed begrijp kan je bij de Tzerra via de isense de ketelparameters (dus ook maximaal vermogen e.d.) aanpassen ?Rol-Co schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:38:
[...]
Bij remeha tzerra ketel
Instellingen
Installateur
0012
Ketel instellen
Parameters
Parameter 29
Edit
Ja is het zelfde, p28 is minimale snelheid en p29 maximale snelheid bij de calenta.
http://www.remeha.nl/file...ie_servicehandleiding.pdf
nopez, de iSense toont alleen de ingestelde max temperatuur in het meer info menu,maar niet de aanvoer en retour. daar moet ik echt voor naar de ketel. misschien is er een nieuwere versie van de software? uit mijn hoofd zit ik op versie 27. vanavond eens nakijken._JGC_ schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 07:10:
Niet af te lezen? Staat hier gewoon in het informatie menu, wel even knop meer info aanzetten.
55 graden doet trowuens ook niets. blijft weer hangen op 18,5 graad. dus wat grotere stap naar 65. blijft testen zo
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Hier ook niet te zien op de iSense, versie 27. Alleen de ingestelde aanvoertemperatuur en de modulatiestand van de pomp. Heb overigens een Tzerra.
Verwijderd
Hier de aanvoer en retour temperatuur zichtbaar via de kamerthermostaat. Inderdaad wel handig.
Hier met v28 ook enkel de ingestelde aanvoertemperatuur.Aghanim schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:23:
Hier ook niet te zien op de iSense, versie 27. Alleen de ingestelde aanvoertemperatuur en de modulatiestand van de pomp. Heb overigens een Tzerra.
Kun je de firmware eigenlijk upgraden?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
Thx voor alle reacties. Als ik het goed concludeer kan je niet met alle isense-thermostaten de ketelparameters wijzigen. Het is mij niet duidelijk hoe en wat.
Het geval is namelijk dat ik een Tzerra plus 39c/CW5 heb besteld, zonder isense. Ik heb namelijk nog een prima functionerende Celcia 20. Deze werkt volgens remeha prima met de Tzerra. Ik zag daarom geen noodzaak om een nieuwe thermostaat te kopen.
Mijn plan was een Remeha servicetool (non-smart) te kopen. Deze kost ca 80,--, en als ik het goed begrijp wordt die in principe tussen de ketel en de aansluit/controlebox aangesloten. Met dat ding kan je alle ketelinstellingen regelen, zelfs de servicemeldingen en bedrijfsurenteller.
Ik hoop die servicetool (eigenlijk een gewijzigde qsense) permanent aan te sluiten en de servicetool netjes naast de ketel aan de wand te bevestigen.
Het geval is namelijk dat ik een Tzerra plus 39c/CW5 heb besteld, zonder isense. Ik heb namelijk nog een prima functionerende Celcia 20. Deze werkt volgens remeha prima met de Tzerra. Ik zag daarom geen noodzaak om een nieuwe thermostaat te kopen.
Mijn plan was een Remeha servicetool (non-smart) te kopen. Deze kost ca 80,--, en als ik het goed begrijp wordt die in principe tussen de ketel en de aansluit/controlebox aangesloten. Met dat ding kan je alle ketelinstellingen regelen, zelfs de servicemeldingen en bedrijfsurenteller.
Ik hoop die servicetool (eigenlijk een gewijzigde qsense) permanent aan te sluiten en de servicetool netjes naast de ketel aan de wand te bevestigen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2014 16:11 ]
Deze al gezien? http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/
Zelf ff kabeltje knijpen, Recom software downloaden en je kunt ook zo je ketel uitlezen (als de Recom software jouw Tzerra ondersteund tenminste). Scheelt je weer 80 euro
Zelf ff kabeltje knijpen, Recom software downloaden en je kunt ook zo je ketel uitlezen (als de Recom software jouw Tzerra ondersteund tenminste). Scheelt je weer 80 euro
Verwijderd
Ik heb het gelezen. Ik heb zelfs de software al gedownload. Maar ik heb geen kabeltje, en geen krimptang ... en ken ook niemand die dat voor me kan fiksen. Anders had ik het idd graag zo gedaan. Het is wel een beetje jammer.
Plaats even een oproepje in V&A. Daar is vast wel iemand die dat voor je wil doen (evt. tegen kleine vergoeding).
Ik kan het opzich ook wel, maar heb er echt geen tijd voor deze periode (afstuderen).
Ik kan het opzich ook wel, maar heb er echt geen tijd voor deze periode (afstuderen).
Nee, de RA is alleen dubbel instelbaar.leandres schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:46:
[...]
Geldt dit ook voor de Danfoss RA kranen naar je weet? Hier zitten ook van die afgifte tabellen op corresponderende met het voor instel getal op de kraan.
De RA DV heeft een debiet regeling en zal de ingestelde maximale doorstroming vasthouden. Ongeacht hoeveel kranen er open staan. De A exact werkt hetzelfde.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Komend weekend zal ik het spul eens los trekken en spoelen.Verwijderd schreef op maandag 01 december 2014 @ 14:07:
[...]
Jack, heeft dit wel goed gewerkt?...
Ketel lijkt goed te werken, maar de flow door je vloer klopt niet. Twee mogelijke oorzaken:
-Neem die drie thermometertjes eens los, daar zit ook nog een imbus kraan achter. Zijn die niet te ver ingedraaid? Mogelijk zit er wat vuil voor.
-Je vloerslangen zijn zwaar vervuild met magnetiet. Dat is die zwarte meuk en heeft de eigenschap in je slangen neer te slaan waardoor de flow ook niet meer lekker loopt. Remedie is losnemen en doorspoelen met waterleidingdruk.
Groet, Cp
Dat mag ook wel een keer. VV is 30 jaar oud, de verdeler een jaar of 17 oud.
Die thermometer loshalen is ook een goed punt. Ik wist niet dat daar nog een ventiel achter zat.
Vloerverwarming heeft altijd maar matig gewerkt. Kamer wordt wel warm, maar het duurt lang en de vloer zelf wordt niet echt goed warm. Alleen sinds kort valt het mij op dat de vloer ook niet egaal warm wordt.
Pomp snelheid staat al op 3. Pomp trilt wel en lijkt op zich wel goed, maar ik zal er dit weekend is beter naar kijken. Doorspoelen gaat gebeuren.nokiaan958GB schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:17:
[...]
Snelheid pomp verhogen
Werking pomp controleren
Doorspoelen vloerverwarmingsleidingen
Wat ik mij afvraag: op de foto zie ik geen maximaal beveiliging. Heb je die wel?
Maximaalbeveiliging deden ze niet aan 17 jaar geleden? Geen idee eigenlijk...
Er is ook nog een ingebouwde gaskachel in de woonkamer (vroeger de open haard) en deze staat wel eens aan ´s avonds in de wintertijd.
Gister avond ook nog even aangehad en de kamer opgestookt naar 21 graden.
Toen ik vanochtend wakker werd om 5:30 uur was het nog fijn 19,0 graden in de woonkamer.
Nachtverlaging staat aan en om 7:30 uur gaat de ketel weer aan om op te stoken naar 20 graden.
Deze volle graad verhoging, voor 60m2, heeft echter wel 11 kuub gas gekost
Dus volgens mij valt er nog wel wat te verbeteren aan de situatie hier... op zijn zachtst gezegd
Verwijderd
Helemaal mee eens. Ik kan op mijn thermostaat aflezen welke temperatuur hij vraagt en met dit weer vraagt hij in de lowload regeling 63 graden. Dat ga je dus niet redden op 55 graden en dan blijft hij dus aanslaan.ThinkPadd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 07:48:
Daarom gewoon de boel op 65 graden (of 70 als je een wat ouder huis hebt) zetten en de boel samen door je iSense en ketel laten uitzoeken.
Even voor mijn beeldvorming. Hier heeft toevallig vandaag (mensen thuis en koud buiten) vanaf 11.30 uur t/m 17.30 uur de verwarming op 19 graden gestaan om woonkamer van 60m2 te verwarmen. 4m3 verstookt. Is dat nu een beetje de bedoeling? Is dit veel, weinig, gemiddeld? Ik heb geen idee want ik heb nog te weinig vergelijkingsmateriaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2014 18:50 ]
Heb een vaillant ecotec plus 30-34 5/5 en wil kijken of ik wat kan tunen. Nu kan ik op de cv alleen de aanvoertemp invullen (is nu 70) en warmwatertemp invullen (is 65 icm comfort aan en kan niet hoger).
In het installatie menu zie ik wel dingen maar die zie ik hier niet terug komen (zoals hulprelais/toebehorenrelais). Ook kan ik het aantal kW bij cv-deellast instellen.
Dan kijken bij radiatoren. De afvoer buizen worden bijna even heet (gemeten by touch) maar zie nergens een plek waar ik de doorstroom per radiator kan instellen.
Waar kan ik nog meer bij kijken?
In het installatie menu zie ik wel dingen maar die zie ik hier niet terug komen (zoals hulprelais/toebehorenrelais). Ook kan ik het aantal kW bij cv-deellast instellen.
Dan kijken bij radiatoren. De afvoer buizen worden bijna even heet (gemeten by touch) maar zie nergens een plek waar ik de doorstroom per radiator kan instellen.
Waar kan ik nog meer bij kijken?
Verwijderd
Doorstroom radiator kan je gewoon met de regelknop inregelen. Heb ik ook gedaan...no problem! Daarna niet meer aanzitten.
Even mezelf quoten met het volgende:Tieske88 schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:52:
Ik heb eerder dit jaar al een bericht hier geplaatst over mijn nieuwe huurwoning die ik graag wil verwarmen met zo min mogelijk gas. Twee weken geleden heb ik voor het eerst even moeten stoken en nu is het ook wel weer nodig dus wordt het hoog tijd om het e.e.a. te tweaken.
De woningspecs:
[afbeelding]
Verwarmingselementen:
Tot op heden:
To do:
2. Booster uit.
3. Pompstand op I.
Vragen die ik nog heb:
Ik heb nog even verder de handleiding van mijn CV-ketel doorgelezen en daar stond dit:
Vloerverwarmingsverdeler zonder pomp
Sluit het vloerverwarmingssysteem (D) aan en stel de maximale cv-aanvoertemperatuur van
de ketel in op de ontwerpconditie. Monteer op de aanvoerbuis onder de ketel een
klemthermostaat (A). De klemthermostaat met blinde kap dient ingesteld te worden op een
maximale aanvoertemperatuur van 55°C.
Monteer de aan/uit kamerthermostaat ( B ) en sluit deze in serie met de klemthermostaat aan
op connector X4 - 6/7 in het toestel. Zie § 10.1.
Als ik dit goed lees betekent dit dus dat in mijn geval met een toevoer van 40 graden de klemthermostaat bijvoorbeeld op 22 graden kan zetten en dan de kamerthermostaat omhoog kan draaien en de combinatie van klem- en kamerthermostaat er dan voor zorgt dat de kamer op temperatuur komt met een flinke delta T? (Al duurt dit wel langer natuurlijk)
Jij hebt zeker geen kleine kinderen rond hobbelen?Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:06:
Doorstroom radiator kan je gewoon met de regelknop inregelen. Heb ik ook gedaan...no problem! Daarna niet meer aanzitten.
Ik kwam vorige week thuis... woonkamer steenkoud en de ketel volop aan het werk.
Had die kleine man alle knoppen dicht gedraaid
Vandaag is de eerste serieuze koude nacht en toevallig is de onderbuurman in mijn appartement ook afwezig. Resultaat: het duurde 2,5 uur voordat mijn verwarming de woonkamer opgewarmd had (16,5->19 graden).
Ik heb de temperaturen in de ketel (Remeha Avanta 28c) uitgelezen en uitgaand en retour zijn praktisch gelijk, ongeveer 65 graden.
Nu heb ik twee lichte radiatoren (enkele plaat, 40x180 en 40x120) dus ik vermoed dat ik het vermogen kan verdubbelen door serieuze radiatoren (dubbele plaat, bijvoorbeeld Thermrad compact-4 Plus type 22) te monteren. Nadeel: de kosten hiervan zijn 600-700 euro.

Nu heb ik twee lichte radiatoren (enkele plaat, 40x180 en 40x120) dus ik vermoed dat ik het vermogen kan verdubbelen door serieuze radiatoren (dubbele plaat, bijvoorbeeld Thermrad compact-4 Plus type 22) te monteren. Nadeel: de kosten hiervan zijn 600-700 euro.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Als je nog 2 simpele ventilatoren hebt liggen: hang die eens in het midden onderaan de radiatoren, zal ook al veel schelen. Als dat volstaat, dan is het netjes inbouwen van de ventilatoren wellicht een goedkopere oplossing.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Marktplaats afstruinen naar wat radiatoren?
En heb je op je ketel maar twee radiatoren aangesloten? Of elders in huis ook nog radiatoren? Een ketel van 26kW op maar 2 radiatoren is wel overkill.
En ik zou wel ff de boel wat gaan inregelen, 65 retour is niet goed, dan draait je ketel buiten z'n HR-gebied
Als de retour hoger dan 55 is dan is je ketel eigenlijk al geen HR-ketel meer. Kost je onnodig gas zo. Zonde
En heb je op je ketel maar twee radiatoren aangesloten? Of elders in huis ook nog radiatoren? Een ketel van 26kW op maar 2 radiatoren is wel overkill.
En ik zou wel ff de boel wat gaan inregelen, 65 retour is niet goed, dan draait je ketel buiten z'n HR-gebied

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2014 08:04 ]
Ik heb een klein appartement, waarbij ik het merendeel niet verwarm.
Ongeveer 30m2 verwarm ik wel, maar daar zit ook 16m2 raam in. Dat maakt eea moeilijk voor de verwarmingsinstallatie.
Ik wil ik eerst comfort hebben voordat ik ga besparen. Dat betekent dat ik de volgende opties heb:
-eens rekenen of de verwarmingscapaciteit wel voldoende is (het huis komt uit 2007, dus wellicht kan ik daar iets mee);
- de temperatuur van de verwarming verhogen naar ~80 graden. Niet leuk voor het rendement, wel voor het comfort.
- eerder beginnen met stoken zodat het bijna warm is als ik thuis kom.
- alsnog meer ruimtes verwarmen. De hal zit volledig binnen maar heeft een verwarming van 1,20x40.
- ventilatoren monteren (dank voor het idee);
- meer capaciteit in de kamer installeren. Duurste oplossing, maar imo wel de effectiefste.
Komende tijd ga ik eerst experimenteren met de eerste opties, maar ondertussen ga ik ook op marktplaats kijken.
Ik wil ik eerst comfort hebben voordat ik ga besparen. Dat betekent dat ik de volgende opties heb:
-eens rekenen of de verwarmingscapaciteit wel voldoende is (het huis komt uit 2007, dus wellicht kan ik daar iets mee);
- de temperatuur van de verwarming verhogen naar ~80 graden. Niet leuk voor het rendement, wel voor het comfort.
- eerder beginnen met stoken zodat het bijna warm is als ik thuis kom.
- alsnog meer ruimtes verwarmen. De hal zit volledig binnen maar heeft een verwarming van 1,20x40.
- ventilatoren monteren (dank voor het idee);
- meer capaciteit in de kamer installeren. Duurste oplossing, maar imo wel de effectiefste.
Komende tijd ga ik eerst experimenteren met de eerste opties, maar ondertussen ga ik ook op marktplaats kijken.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Apart! Gisternacht van 22:00 tot 8:00 was ik 2.6m3 kwijt om de boel op 18.5c te houden.
Vannacht was ik in dezelfde periode 2.4m2 kwijt om de boel op 17c te houden.
Scheelt dus bijna niets.
Vannacht was ik in dezelfde periode 2.4m2 kwijt om de boel op 17c te houden.
Scheelt dus bijna niets.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hmm ik ben hier vannacht 2.6m3 kwijt geweest, van 22:00 tot 9:30 (andere tijden heb ik niet gekeken). En dan hou ik het wel op 20,5 graden, met vloerverwarming. Boven verwarmen we dan vrij weinig. Ik had gehoopt dat mijn nieuwbouw huis met supergoede isolatie toch iets minder kwijt te zijn. Maar ik moet nog dingen goed inregelen, zoals goede deltaT op aanvoer/retour van de CV ketel. Hij zit nu nog teveel te pendelen vermoed ik, met zeer lage deltaT.
Plus dat er nog twee plekken zijn waar de warmte uit de woonkamer kan, kier bij de trap en redelijke opening bij deur. (en natuurlijk een ventilatieding wat ik niet dicht kan zetten)
Plus dat er nog twee plekken zijn waar de warmte uit de woonkamer kan, kier bij de trap en redelijke opening bij deur. (en natuurlijk een ventilatieding wat ik niet dicht kan zetten)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Waarom hebben jullie 's nachts de verwarming aan
? Ik laat hem hier terugzakken tot 15 graden, heb het toch in een uurtje weer op 19 graden (klein huisje).
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2014 10:08 ]
Ik zou ook wel willen weten hoeveel gas het kost als je de verwarming 's nachts uit zet en 's morgens (laat dat dan 6 uur) op 18,5 zet.
Signatures zijn voor boomers.
maakt het voor het HR gebied uit of de ketel in vollast of deellast draait?
bij mij gaat hij vaak in vollast en mijn gasmeter draait dan als een dolle.
Ik krijg hem alleen niet in deellast als hij net start met een water temp van 20 graden.
Hij draait dan minstens een half uur in vollast om het water naar 63 graden te krijgen.
de retour wordt dan 48 graden.
Ik heb een tzerra kan ik die niet instellen dat hij wat rustiger draait zodat de radiatoren de tijd hebben om warmte af te geven en de retour niet zo de lucht in schiet?
bij mij gaat hij vaak in vollast en mijn gasmeter draait dan als een dolle.
Ik krijg hem alleen niet in deellast als hij net start met een water temp van 20 graden.
Hij draait dan minstens een half uur in vollast om het water naar 63 graden te krijgen.
de retour wordt dan 48 graden.
Ik heb een tzerra kan ik die niet instellen dat hij wat rustiger draait zodat de radiatoren de tijd hebben om warmte af te geven en de retour niet zo de lucht in schiet?
Die kleine man heeft het besparen met de paplepel in gegoten gekregen.Oxellaar schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:53:
[...]
Jij hebt zeker geen kleine kinderen rond hobbelen?
Ik kwam vorige week thuis... woonkamer steenkoud en de ketel volop aan het werk.
Had die kleine man alle knoppen dicht gedraaid
Maar die ketel van je was toch niet volop aan het werk?
Misschien hooguit aan het pendelen.
We zitten nog maar net in ons nieuwe huis, dus we moeten het allemaal nog een beetje uitvinden. Maar ik had een beetje gedacht dat ik met triple-glas etc in combinatie met vloerverwarming er beter aan deed om gewoon continu op temperatuur te houden. Ook omdat er overdag toch altijd mensen thuis zijn, dus niet alleen s'avonds na het werk. En met deze goede isolatie had ik verwacht dat er weinig gas bij hoefde. Maar zoals het er nu uit ziet wordt 2/3e van het gasverbruik snachts verbruikt. Dat is wel hele snelle check na een paar dagen kijken, en vannacht was het kouder, dus laat het misschien 50% zijn. In ieder geval substantieel.ThinkPadd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:04:
Waarom hebben jullie 's nachts de verwarming aan? Ik laat hem hier terugzakken tot 15 graden, heb het toch in een uurtje weer op 19 graden (klein huisje).
Gezien we vloerverwarming hebben met een gietvloer erop, is het een dunne laag en is de warmte overdracht goed, en sneller dan met een dikke houten of stenen vloer erop. Dus wellicht is het toch beter om nachtverlaging toe te passen. Kijken hoe snel hij het warm krijgt s'ochtends.
Nachtverlaging heeft altijd zin, ook bij een traag systeem zoals vloerverwarming. Je moet met vloerverwarming de temperatuur alleen minder ver terug laten zakken dan met conventionele radiatoren. Vloerverwarming kan de boel immers minder snel weer opwarmen dan conventionele radiatoren.
Nachtverlaging met vloerverwarming was volgens mij de regel dat je 3 of 4 graden van je normale kamertemperatuur af haalt.
Volgens mij gaat de boel bij m'n ouders (vloerverwarming + radiatoren) naar 18 graden 's nachts.
Zie ook: http://www.cvtuning.nl/pr...-dat/temperatuur-s-nachts
Nachtverlaging met vloerverwarming was volgens mij de regel dat je 3 of 4 graden van je normale kamertemperatuur af haalt.
Volgens mij gaat de boel bij m'n ouders (vloerverwarming + radiatoren) naar 18 graden 's nachts.
[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2014 10:59 ]
omdat een woonkamer en keuken van 65 m² niet binnen een uurtje warm is met vloerverwarming en 2 radiatorenThinkPadd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:04:
Waarom hebben jullie 's nachts de verwarming aan? Ik laat hem hier terugzakken tot 15 graden, heb het toch in een uurtje weer op 19 graden (klein huisje).
Overigens heb ik maar een klein nachtverlaging ingesteld. Ben nog druk bezig met het solderen / programmeren van mijn raspberry pi temperatuurlogger dus exacte waarden heb ik nog niet.
@hieronder. Eerder beginnen met stoken om het om 7u behaaglijk te hebben is toch 's nachts?
[ Voor 30% gewijzigd door Kaasplank op 03-12-2014 11:01 ]
Eerder beginnen met stoken? Zie ook de link hierboven. Ik zou eerst maar eens je gasverbruik gaan meten en kijken wat meer kost: het op temperatuur houden, of het laten afkoelen en 's ochtends weer opstoken.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2014 11:02 ]
Had je nou traditione bouw of was het bij jouw iets met Kingspan panelen?!null schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:48:
[...]
We zitten nog maar net in ons nieuwe huis, .......
Enfin, nieuw huis (traditionele bouw) moet je eerst droog stoken (vochtige lucht meer energie noodzakelijk).
Als je weet hoeveel M3 water er wordt gebruikt om een huis te bouwen/af te werken......
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik heb dit een aantal weken getest en bij mij kost dit ongeveer 3m3 om het van 17C ('s nachts uit) naar 19C te krijgen.Maasluip schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:08:
Ik zou ook wel willen weten hoeveel gas het kost als je de verwarming 's nachts uit zet en 's morgens (laat dat dan 6 uur) op 18,5 zet.
Interessant! Heb je deze zelf gemaakt of was deze reeds voorhanden? Ik zou zelf ook graag zo'n berekening hebben voor mijn woning.Tieske88 schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:52:
***knip***
[afbeelding]
***knip***
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
@ollie1965,
Kingspan weet ik niet? Het is in ieder geval voornamelijk betonen wanden (de zijwanden) en gevels die afgewerkt zijn met van die panelen (half gips? ben naam vergeten). En dan zelf nog een beetje met fix-n-finish de boel afgewerkt.
Luchtvochtigheid is volgens mij niet heel hoog of laag, maar ik ga het binnenkort wel meten.
Wel heb ik dus triple-glas en Rc 5.0. Maar 2,6m3 is misschien niet eens slecht als je weet dat ik de thermostaat op 20,5C zet.
Ik ga gewoon een paar keer proberen, s'avonds om 9 uur de thermostaat terugdraaien naar 18 graden, en dan smorgens weer om hoog. Kijken hoeveel het scheelt.
Kingspan weet ik niet? Het is in ieder geval voornamelijk betonen wanden (de zijwanden) en gevels die afgewerkt zijn met van die panelen (half gips? ben naam vergeten). En dan zelf nog een beetje met fix-n-finish de boel afgewerkt.
Luchtvochtigheid is volgens mij niet heel hoog of laag, maar ik ga het binnenkort wel meten.
Wel heb ik dus triple-glas en Rc 5.0. Maar 2,6m3 is misschien niet eens slecht als je weet dat ik de thermostaat op 20,5C zet.
Ik ga gewoon een paar keer proberen, s'avonds om 9 uur de thermostaat terugdraaien naar 18 graden, en dan smorgens weer om hoog. Kijken hoeveel het scheelt.
Ik zit mijn iSense zo eens in de gaten te houden gedurende de dag en hij blijft om warmte vragen (radiator icoontje), bijna de hele dag door maar mijn ketel weigert aan te slaan (op een incidenteel 15 minuten na om het even een beetje bij te warmen eens in de 3 uur oid). Waarschijnlijk door de instellingen 
Vind het wel prima zo. Als hij echt zo vaak aan zou gaan zou het gas consumptie behoorlijk worden lijkt mij. Het voelt voor mij ook niet dat hij aan zou moeten gaan.
Ketel staan dan ook netjes uit als de vraag uit de thermostaat er wel is (zonder vlam uiteraard)e
Edit:
Even settings nagelopen: de iSense vraag op 47 graden op het moment om te verwarmen. Echter heb ik parameter E op de HR22 ingesteld (minimale temp. aanvoer vraag bij OT) op 50 gezet. Alles daaronder zal dus worden genegeerd. Waarschijnlijk zal ik alleen om die stomme radiator kwijt te zijn op het display de minimum temperatuur op de iSense zelf ook op 50 moeten zetten. Aanvoer staat al op 70 op de ketel maar 60 op de thermostaat. Aangezien laatstgenoemde de ketel overruled kan ik vanaf beneden de temperatuur (indien nodig) aanpassen.
Lijkt mij prima dan toch als ik dat laatste aanpas? Of moet ik beiden juist op 40 zetten ?
Vind het wel prima zo. Als hij echt zo vaak aan zou gaan zou het gas consumptie behoorlijk worden lijkt mij. Het voelt voor mij ook niet dat hij aan zou moeten gaan.
Ketel staan dan ook netjes uit als de vraag uit de thermostaat er wel is (zonder vlam uiteraard)e
Edit:
Even settings nagelopen: de iSense vraag op 47 graden op het moment om te verwarmen. Echter heb ik parameter E op de HR22 ingesteld (minimale temp. aanvoer vraag bij OT) op 50 gezet. Alles daaronder zal dus worden genegeerd. Waarschijnlijk zal ik alleen om die stomme radiator kwijt te zijn op het display de minimum temperatuur op de iSense zelf ook op 50 moeten zetten. Aanvoer staat al op 70 op de ketel maar 60 op de thermostaat. Aangezien laatstgenoemde de ketel overruled kan ik vanaf beneden de temperatuur (indien nodig) aanpassen.
Lijkt mij prima dan toch als ik dat laatste aanpas? Of moet ik beiden juist op 40 zetten ?
[ Voor 47% gewijzigd door Notna op 03-12-2014 13:33 ]
Verwijderd
Helaas, dat verhaal is onderuitgehaald door ISSO. En hier vindt je ook nog een interessante discussie en rekenvoorbeelden: http://www.ecologieforum....2908&hilit=nachtverlagingThinkPadd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:55:
Nachtverlaging heeft altijd zin, ook bij een traag systeem zoals vloerverwarming. Je moet met vloerverwarming de temperatuur alleen minder ver terug laten zakken dan met conventionele radiatoren. Vloerverwarming kan de boel immers minder snel weer opwarmen dan conventionele radiatoren.
Het beroerde is dat het voor Joep van der Ven 'handel' is.
In die situaties waar nachtverlaging renderend lijkt, is de echte boodschap dat er nog een hoop aan isolatie gedaan moet worden!
Het maakt ook nogal uit of je massieve wanden en een hoop massa binnen de geïsoleerde schil hebt, of dat de woning bestaat uit gipskarton wandjes en heel weinig massa binnen de geïsoleerde schil.
Ben nog eens van plan om een loggend meet instrument te bouwen die 3 temperaturen meet. Een voeler die snel is en de actuele temperatuur meet, de tweede hetzelfde maar dan als 'natte bolthermometer' (dus de rV meet) en de laatste voeler in de kern van een baksteen als referentie voor de aanwarmtijd van de muren/gevels.
Met name dat laatste is van belang, muren kun je door hun traagheid het beste constant in temperatuur houden. Qua comfort stookt men na een nachtverlaging de lucht gemiddeld weer te hoog op om de koudestraling (die er zonder nachtverlaging niet zou zijn) weer te compenseren.
Daar zit het grootste verlies van nachtverlaging. Wordt nog een versterkt door de vochthuishouding; tijdens de nachtverlaging neemt de massa die er zich voor leent vocht op door de bij dalende temperatuur hoger wordende rV.
En dat moet er op de dag weer uitgestookt worden...
Groet, Cp
Liefst laat je die instellingen gewoon overeen komen. Ik heb het zelf bij iSense en ketel op 45 graden staan. Met die temperatuur heb ik vannacht al overshoot gehad toen de temperatuur na een dag niet stoken onder de 15 graden kwam.Notna schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:31:
Ik zit mijn iSense zo eens in de gaten te houden gedurende de dag en hij blijft om warmte vragen (radiator icoontje), bijna de hele dag door maar mijn ketel weigert aan te slaan (op een incidenteel 15 minuten na om het even een beetje bij te warmen eens in de 3 uur oid). Waarschijnlijk door de instellingen
Edit:
Met een Honeywell modulerende thermostaat was je ketel overigens gewoon 12x per uur opgestart en afgeslagen met jouw instellingen

Hoor je ook vaak: "je moet de thermostaat niet te laag zetten want dan wordt het klam!"Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:47:
[...]
Daar zit het grootste verlies van nachtverlaging. Wordt nog een versterkt door de vochthuishouding; tijdens de nachtverlaging neemt de massa die er zich voor leent vocht op door de bij dalende temperatuur hoger wordende rV.
En dat moet er op de dag weer uitgestookt worden...
Waar komt dat vocht dan ineens vandaan? Stijgende RV ok, maar dat is van 40 naar 60% oid. Muren worden daardoor niet ineens nat. Kussens ook niet. Welke 'massa' bedoel je?
Juist als je het warm stookt in huis lijken mij de kans op vochtproblemen te groeien: de lucht kan meer vocht bevatten en het verschil tussen luchttemperatuur en bijv. muren neemt toe.
Dat laatste dacht ik dus ook. Mooi dat ik het zo onder controle heb_JGC_ schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:06:
[...]
Liefst laat je die instellingen gewoon overeen komen. Ik heb het zelf bij iSense en ketel op 45 graden staan. Met die temperatuur heb ik vannacht al overshoot gehad toen de temperatuur na een dag niet stoken onder de 15 graden kwam.
Met een Honeywell modulerende thermostaat was je ketel overigens gewoon 12x per uur opgestart en afgeslagen met jouw instellingen.
Aan de andere kant geef ik dan wel meer speling voor de ketel om op lagere temperaturen te kunnen stoken ipv alleen tussen de 50 en 60 graden. Hmm, toch maar eens op 45 proberen dan, wellicht dat ik dan ook af ben van de warmte stoten als de CV aangaat soms.
[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 03-12-2014 16:04 ]
Verwijderd
Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht bevatten dan warme lucht, dus vandaar dat de rV bij afkoeling oploopt.
Daarbij krimpt die afkoelende lucht ook nog, en trekt zo ook nog eens extra lucht van buiten naar binnen.
Of een muur nat aanslaat hangt maar net van de condities af. Nooit een foto van een keukenkastje tegen een buitengevel gezien? Omdat de lucht achter dat kastje stil staat en door de gevel harder afkoelt dan de omgeving kan bijwarmen, slaat de muur daar dan wel aan. Met schimmel als gevolg.
Je krijgt een huis 'droog' door te stoken, de warmere lucht kan meer vocht opnemen. En die lucht wordt met het vocht weg geventileerd en vervangen door drogere koudere lucht. Dat is de essentie van drogen.
Ventileer je niet en koelt die lucht weer af, dan loopt de rV weer op richting verzadigingspunt. Dat is wat men als 'klam' ervaart. Denk hierbij ook aan het verschil tussen een 'droge' en een 'natte' sauna.
Massa is alles wat warmte op kan nemen. Dus hoe voller het huis, hoe meer massa.
Groet, Cp
Daarbij krimpt die afkoelende lucht ook nog, en trekt zo ook nog eens extra lucht van buiten naar binnen.
Of een muur nat aanslaat hangt maar net van de condities af. Nooit een foto van een keukenkastje tegen een buitengevel gezien? Omdat de lucht achter dat kastje stil staat en door de gevel harder afkoelt dan de omgeving kan bijwarmen, slaat de muur daar dan wel aan. Met schimmel als gevolg.
Je krijgt een huis 'droog' door te stoken, de warmere lucht kan meer vocht opnemen. En die lucht wordt met het vocht weg geventileerd en vervangen door drogere koudere lucht. Dat is de essentie van drogen.
Ventileer je niet en koelt die lucht weer af, dan loopt de rV weer op richting verzadigingspunt. Dat is wat men als 'klam' ervaart. Denk hierbij ook aan het verschil tussen een 'droge' en een 'natte' sauna.
Massa is alles wat warmte op kan nemen. Dus hoe voller het huis, hoe meer massa.
Groet, Cp
Mijn iSense hangt aan een Vaillant HR-Exclusief. De Vaillant heeft aan de voorkant een draaiknop voor de verwarmingstemperatuur. Stel ik die dan hetzelfde in als de minimale of maximale temperatuur van de iSense? (concreet: ik heb nu de iSense op 45-60 staan, draai ik de knop op de ketel naar 45 of 60?)_JGC_ schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:06:
Liefst laat je die instellingen gewoon overeen komen. Ik heb het zelf bij iSense en ketel op 45 graden staan.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Mooi stukje, en mooie interactie naar dat andere forum waar ik al meer dan 2 jaar op aan het lezen ben maar niet op post.Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:47:
[...]
Helaas, dat verhaal is onderuitgehaald door ISSO. En hier vindt je ook nog een interessante discussie en rekenvoorbeelden: http://www.ecologieforum....2908&hilit=nachtverlaging
........................
Groet, Cp
Ik ben ook van mening dat nachtverlaging marginale winst op levert, het verschil (besparing) kan mogelijk iets groter zijn als we denken aan koude nachten en een "warmere" ochtend/dag wanneer je weer gaat stoken.
Het beste wat je kan doen is gewoon isoleren (glas, muur, vloer, dak) en vervolgens veel meer besparen dan die 1 cijferige getallen.
In het stookseizoen staat hij hier gewoon altijd op dezelfde temperatuur.
Dit , hierom en hierom
En denk dan ook eens dat het vocht allemaal van binnen naar buiten gaat waardoor de meeste vochtproblemen ontstaan.Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:02:
Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht bevatten dan warme lucht, dus vandaar dat de rV bij afkoeling oploopt.
Groet, Cp
Toch wel eens gehoord van een dampwerende laag die aan de binnenkant hoort.
Een keuken kastje is dat niet.
Binnen is het 's-winters veel vochtiger dan buiten.
Ben het overigens helemaal eens met de stelling "geen nachtverlaging toepassen bij voldoende buffer/massa die opgewarmd wordt" mits natuurlijk voldoende geïsoleerd t.o.v. buiten.
Net even met het ebay digitale thermometertje beneden gemeten want vond het boven achter de pc toch verrekte chilly. Thermostaat in huiskamer gaf 14.3 graden aan, keukenvloer was 12, bijkeukenvloer was 5.2. Okay dan

[ Voor 3% gewijzigd door Brad Pitt op 03-12-2014 17:15 ]
Nickname does not reflect reality
Verwijderd
En dat gaat 24 uur per dag door!opuntia1 schreef:En denk dan ook eens dat het vocht allemaal van binnen naar buiten gaat waardoor de meeste vochtproblemen ontstaan.
Op een ander forum waar ik ook actief ben, heb ik de woorden damprem en dampwerend geblokt. Het is de meeste mensen niet duidelijk wat het is, de een verstaat er dampdichte folie onder, en de ander dampopen. Folie is toch folie, met alle ellende van dien...opuntia1 schreef:Toch wel eens gehoord van een dampwerende laag die aan de binnenkant hoort.
Dus typische en veel voorkomende bouwfout. Zolderkasten tegen het dakbeschot is ook zo'n klassieker. Nergens schimmel, maar wel in die kast...opuntia1 schreef:Een keuken kastje is dat niet.
Vriesdrogen avant la lettre!opuntia1 schreef:Binnen is het 's-winters veel vochtiger dan buiten.
Wellicht nog een keer ten overvloede: en dan van binnen dampdicht, en naar buiten toe steeds damp opener, zodat het vocht ook weg kan!opuntia1 schreef:Ben het overigens helemaal eens met de stelling "geen nachtverlaging toepassen bij voldoende buffer/massa die opgewarmd wordt" mits natuurlijk voldoende geïsoleerd t.o.v. buiten.
Groet, Cp
Verwijderd
Komt vaker voor!ollie1965 schreef:Mooi stukje, en mooie interactie naar dat andere forum waar ik al meer dan 2 jaar op aan het lezen ben maar niet op post.
Groet, Cp
Kingspan is ook maar een merknaam natuurlijk, die maken tientallen verschillende isolatieproducten.ollie1965 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:38:
Had je nou traditione bouw of was het bij jouw iets met Kingspan panelen?
Verwijderd
Als het over iets 'bijzonders' in isolatie gaat bij Kingspan, dan is het bedoelde materiaal Resolschuim.
Lambda waarde 0,021 waarbij PIR en PUR op 0,031 zitten. Dat in vergelijking tot minerale wol wat 0,035 op de lat zet.
Daarnaast zijn overige eigenschappen van resolschuim dat de isolatiewaarde veel langer standhoud dan andere schuimen. Ecologisch en brand technisch gezien is het ook veel acceptabeler dan andere schuimen.
Het mag duidelijk zijn dat deze schuimplaten zeer goed toepasbaar zijn in moeilijke details bij renovaties.
Maar het mag absoluut geen reden zijn om met een mindere Rc-waarde te gaan werken. Het streven met een blik op de toekomst moet toch minimaal Rc 10 zijn.
Groet, Cp
Lambda waarde 0,021 waarbij PIR en PUR op 0,031 zitten. Dat in vergelijking tot minerale wol wat 0,035 op de lat zet.
Daarnaast zijn overige eigenschappen van resolschuim dat de isolatiewaarde veel langer standhoud dan andere schuimen. Ecologisch en brand technisch gezien is het ook veel acceptabeler dan andere schuimen.
Het mag duidelijk zijn dat deze schuimplaten zeer goed toepasbaar zijn in moeilijke details bij renovaties.
Maar het mag absoluut geen reden zijn om met een mindere Rc-waarde te gaan werken. Het streven met een blik op de toekomst moet toch minimaal Rc 10 zijn.
Groet, Cp
Overigens, welkom op GoT
Mooie inhoudelijke posts

Tweakers groeten elkaar altijd al, dus dit is dubbelopGroet, Cp
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Dank u voor het compliment en het welkom.
Nog niet gevonden of het op een andere plek daar al over gaat (en of het op korte termijn te veranderen is), maar een draad van meer dan 380 pagina's is toch niet echt leesbaar meer.
Waarom maakt men hier geen algemene onderwerpen, en daarnaast een ieder voor zijn installatie een eigen draad?
Voel me hier soms als een kat die zijn eigen jongen niet meer terug vindt...
En dat ik deze installatietechnische onderwerpen onder "Beeld en geluid" moet vinden valt ook zwaar buiten mijn logica.
Kan dat niet anders?
Groet, Cp
Nog niet gevonden of het op een andere plek daar al over gaat (en of het op korte termijn te veranderen is), maar een draad van meer dan 380 pagina's is toch niet echt leesbaar meer.
Waarom maakt men hier geen algemene onderwerpen, en daarnaast een ieder voor zijn installatie een eigen draad?
En dat ik deze installatietechnische onderwerpen onder "Beeld en geluid" moet vinden valt ook zwaar buiten mijn logica.
Kan dat niet anders?
Groet, Cp
Nou ja, niet maximaal, maar op 21% en 55 aanvoer en dat al ruim een uuropuntia1 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:44:
[...]
Die kleine man heeft het besparen met de paplepel in gegoten gekregen.![]()
![]()
![]()
Maar die ketel van je was toch niet volop aan het werk?
Misschien hooguit aan het pendelen.
De badkamer radiator staat altijd op 22c en de leidingen liggen daar als vloerverwarming.
In de hal staat de knop op 18c, bijkeuken op 16c en op één slaapkamer op 16c
Ik kan dus nogal wat warmte kwijt in huis buiten de woonkamer.
Pendelen doet de ketel hier echt nooit.
En de kleine weet dat hij er niet aan mag komen, maar het blijft een kind.
En daarbij, leg jij een kind van 3 maar eens uit dat een radiator dicht zetten geen besparing is
Dat snappen zelfs volwassenen niet. Sprak laatst buren van vriendin, of ik verwarming ook even moest afstellen. Reactie: wij doen net als met de gaskachel, alleen de woonkamer...Oxellaar schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:04:
En daarbij, leg jij een kind van 3 maar eens uit dat een radiator dicht zetten geen besparing is
Zit je met een ketel die minimaal 6KW kwijt moet en 1 lullige radiator van 2.5KW, rest staat dicht en pomp staat op vol vermogen te pompen. Iets zegt me dat die oude gaskachel het makkelijker warm kreeg.
Ik probeer al een tijdje mijn ketel goed afgesteld te krijgen maar het wil niet echt lukken, de ketel pendelt erg vaak en stookt maar maximaal 5 minuten achter elkaar door en het huis wordt nog niet warm.
Ik heb een intergas hre 36/30 ketel i.c.m. een inventuel ecolution combi 50 warmte pomp, ik stook enkel mijn badkamer en woonkamer wat op ongeveer 160m3 uit komt, het hele huis heeft vloerverwarming en op de badkamer zit een extra radiator. De ketel is dus zwaar overbemeten. Dit zijn de instellingen welke ik momenteel heb ingesteld na hier gelezen te hebben:
-CV vermogen op 20%
-CV water temp op 45 graden
-Nadraaitijd cv pomp op 5 minuten
-Booster uit
-Antipendel tijd op 15 minuten.
-Pomp cv op stand 1
-Pomp vloerverwarming op stand 1
-temperatuuur vloerverwarming op 35 graden (wordt echter maar 30).
-Vloerverwarming op de bovenverdieping uit.
-by-pas ventiel staat ingesteld op 0.2 bar? Had hem eerst of 0,4 staan maar dit lijkt niet echt uit te maken.
Dit werkt dus nog steeds niet echt, weet iemand hoe ik mijn ketel "zo goed mogelijk" in te stellen om het pendelen tegen te gaan en te zorgen dat mijn huis wel warm wordt?
Ik heb een intergas hre 36/30 ketel i.c.m. een inventuel ecolution combi 50 warmte pomp, ik stook enkel mijn badkamer en woonkamer wat op ongeveer 160m3 uit komt, het hele huis heeft vloerverwarming en op de badkamer zit een extra radiator. De ketel is dus zwaar overbemeten. Dit zijn de instellingen welke ik momenteel heb ingesteld na hier gelezen te hebben:
-CV vermogen op 20%
-CV water temp op 45 graden
-Nadraaitijd cv pomp op 5 minuten
-Booster uit
-Antipendel tijd op 15 minuten.
-Pomp cv op stand 1
-Pomp vloerverwarming op stand 1
-temperatuuur vloerverwarming op 35 graden (wordt echter maar 30).
-Vloerverwarming op de bovenverdieping uit.
-by-pas ventiel staat ingesteld op 0.2 bar? Had hem eerst of 0,4 staan maar dit lijkt niet echt uit te maken.
Dit werkt dus nog steeds niet echt, weet iemand hoe ik mijn ketel "zo goed mogelijk" in te stellen om het pendelen tegen te gaan en te zorgen dat mijn huis wel warm wordt?
cv vermogen op 20%.!!!!! Dat komt ongeveer overeen met 6Kw.... je stookt al met zeer lage temperaturen, dus het vermogen is nog lager dan die 6Kw.
Ik zou de ketel gewoon eens op 50% vermogen zetten (15Kw), waarschijnlijk lukt het dan wel. Dat extra vermogen gebruikt de ketel alleen bij het opwarmen van de woning. Wanneer de boel eenmaal op temperatuur is gekomen, dan moduleert de Intergas ketel zelf wel terug op retourwater temperatuur.
Jij probeert nu met een Lelijk Eendje de berg op te rijden met een grote caravan eraan verbonden..
Ik zou de ketel gewoon eens op 50% vermogen zetten (15Kw), waarschijnlijk lukt het dan wel. Dat extra vermogen gebruikt de ketel alleen bij het opwarmen van de woning. Wanneer de boel eenmaal op temperatuur is gekomen, dan moduleert de Intergas ketel zelf wel terug op retourwater temperatuur.
Jij probeert nu met een Lelijk Eendje de berg op te rijden met een grote caravan eraan verbonden..

[ Voor 10% gewijzigd door pribo op 03-12-2014 22:40 ]
Uhm... Hij kan zijn warmte nu al niet kwijt met 6kw.
Dan zal 15kw vast wel lukken
Dus geen grote berg en geen lelijk eendje.
Maar een vrachtwagen, helling af met caravan.
[ Voor 35% gewijzigd door Oxellaar op 03-12-2014 22:53 ]
De vloerverwarming en radiatoren worden niet warm, waardoor waarschijnlijk zijn retour watertemperatuur zeer hoog oploopt... hierdoor gaat de ketel pendelen.
Ik woon in een zwaar geïsoleerde woning en ik krijg zelfs mijn huis niet warm met 20% vermogen en een aanvoertemperatuur van 35 graden.
Hier draait de ketel op 50% met 55 graden aanvoer met een superlaag gasverbruik.
Maar ik zou zeggen, knijp de boel goed af en zit lekker in een onbehaaglijke woning.. ieder zijn zegen, maar niet de mijne.
Ik woon in een zwaar geïsoleerde woning en ik krijg zelfs mijn huis niet warm met 20% vermogen en een aanvoertemperatuur van 35 graden.
Hier draait de ketel op 50% met 55 graden aanvoer met een superlaag gasverbruik.
Maar ik zou zeggen, knijp de boel goed af en zit lekker in een onbehaaglijke woning.. ieder zijn zegen, maar niet de mijne.
Hij stond eerst inderdaad hoger maar toen was hij nog vaker aan het pendelen. Naar mijn idee heb ik alles nu zo ver mogelijk teruggeschroefd maar nog haal ik het niet, ik denk ook dat dit komt omdat de ecolution het water al voorverwarmd op ongeveer 45 graden. Ik twijfel daarom ook op de cv water temperatuur van 45 wel goed is. Misschien dat ik maar eens met een aantal dagen op 60 graden moet proberen om te kijken of dat beter werkt.Oxellaar schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:50:
De retour komt eigenlijk niet eens boven de 25 graden uit, voor die tijd springt hij al uit met de melding "geen warmtevraag" Ik dacht eerst dat dit door de lage pomp stand kwam maar dit was niet het geval (ik had de pompjes tijdelijk terug op stand 3 gezet).
Het is overigens een tussenwoning uit 2013, dus ook erg goed geisoleerd.
[ Voor 21% gewijzigd door Avvd op 03-12-2014 23:08 ]
Lijkt mij een goed idee.
Want de verdeler moet mengen om het vv water op 35 te krijgen maar dan valt er niet zo veel te mengen.
Wat is de thermostaat waar je alles mee aanstuurt?
Want de verdeler moet mengen om het vv water op 35 te krijgen maar dan valt er niet zo veel te mengen.
Deels meegekregen maar geen inhoudelijke mening, ook die andere lees ik wel eens.Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 17:29:
Komt vaker voor!Ik las daar al mee vanaf het begin, na de onvrede over het dTA- forum. En posten deed ik er nog tot voor een jaar terug. Ondertussen is het daar ook weer dictatoriale 'groene maffia' geworden. Met de techneuten zijn we hier weer gezellig verder gegaan.
Bekijk de oude draad van Duurzame Energie Deel 1 t/m 19 (?) eens ......Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:04:
.......
maar een draad van meer dan 380 pagina's is toch niet echt leesbaar meer.

Welkom op Tweakers, ander forum andere methode/regels......
Lang verhaal over het verleden en een oplossing er voor zoeken door de redactie........
Kan dat niet anders?
Dit , hierom en hierom
Ik heb de toon thermostaat van eneco (ingesteld op opentherm). Ik vraag me ook af die ecolution i.c.m. die ketel wel ooit echt goed gaat komen, eigenlijk zou er een ketel moeten hangen die maar een heel klein beetje hoeft bij te stoken en geen volwaardige ketel. De ketel is pas twee dagen geleden voor de eerste keer aangesprongen maar dan gaat het ook weer meteen mis. De rest van de tijd kon de ecolution het alleen af.nokiaan958GB schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:09:
Lijkt mij een goed idee.
[ Voor 32% gewijzigd door Avvd op 03-12-2014 23:21 ]
Dit was ook mijn inschatting als ik het verhaal van Blueone zo lees... De warmte kan niet kwijt, dus stopt de ketel met stoken ondanks de warmtevraag.Oxellaar schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:50:
Ik zou de temperaturen bij de vloerverwarmingsverdeler maar eens gaan nameten, om een idee te krijgen hoe het ervoor staat.
Een ketel werkt meestal wel prima icm een opentherm thermostaat.
Hoe ging het stoken met alleen de Ecolution? Werkte het toen wel goed?
[ Voor 5% gewijzigd door Jack op 03-12-2014 23:24 ]
Je beschikt over lage temperatuur verwarming, daar hoort een groter doorstroming bij. Dus pomp van de vloerverwarming op 3 en de ketel ook op 3.Blueone schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:03:
[...]
Hij stond eerst inderdaad hoger maar toen was hij nog vaker aan het pendelen. Naar mijn idee heb ik alles nu zo ver mogelijk teruggeschroefd maar nog haal ik het niet, ik denk ook dat dit komt omdat de ecolution het water al voorverwarmd op ongeveer 45 graden. Ik twijfel daarom ook op de cv water temperatuur van 45 wel goed is. Misschien dat ik maar eens met een aantal dagen op 60 graden moet proberen om te kijken of dat beter werkt.
De retour komt eigenlijk niet eens boven de 25 graden uit, voor die tijd springt hij al uit met de melding "geen warmtevraag" Ik dacht eerst dat dit door de lage pomp stand kwam maar dit was niet het geval (ik had de pompjes tijdelijk terug op stand 3 gezet).
Het is overigens een tussenwoning uit 2013, dus ook erg goed geisoleerd.
Probeer wel een zo laag mogelijke temperatuur op de ketel in te stellen, 60 graden is vrij hoog voor een woning als de jouwe.
Trouwens een leuke combinatie, je ketel en die warmtepomp. Weer een mooi voorbeeld hoe de epc punten werking de boel verzieken.
Een woning, zo goed geïsoleerd dat hij te verwarmen is met een warmtepomp.
Dan hangen ze er een dikke CW5 ketel bij omdat die een promille zuiniger is voor tapwater tov een CW4.

Helaas werkt het nu eenmaal zo
Ik heb indaad de pompjes als eerste werk allemaal op stand 1 gezet omdat je dat overal tegenkomt als tip, misschien komt dat ook omdat LTV nog geen gemeengoed is. Ik ga ook die instelling een paar dagen uitproberen om te kijken of het beter bevalt. Misschien dat ik bij deze instelling de nachtverlaging ook maar moet weghalen (was 1 graad verlaging).Oxellaar schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:30:
[...]
Je beschikt over lage temperatuur verwarming, daar hoort een groter doorstroming bij. Dus pomp van de vloerverwarming op 3 en de ketel ook op 3.
Probeer wel een zo laag mogelijke temperatuur op de ketel in te stellen, 60 graden is vrij hoog voor een woning als de jouwe.
Van EPC regels wordt je inderdaad niet blij, ze schieten te ver doorOxellaar schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:30:

[ Voor 9% gewijzigd door Avvd op 04-12-2014 00:18 ]
Verwijderd
Wat een geweldig topic is dit! Dank allemaal voor de informatie.
Ik ben de laatste dagen ook eens gaan spelen met de instellingen van de cv ketel.
Het gevolg is dat mijn gas verbruik ongeveer gehalveerd is en het comfort heel veel beter is.
Ik woon ik een koop appartement met aan alle kanten buren en de oppervlakte is 65m2. Er hangt hier een Intergas 24/18 met een toon thermostaat via opentherm.
Totaal hangt er voor 5133 Watt aan radiatoren:
Woonkamer 1333 Watt T21
Slaapkamer 1200 Watt T21
Kantoor 800 Watt T21
Keuken 1800 Watt T22
Het aantal watt zijn de fabrieksspecificaties en verder zijn ze allemaal voorzien van radiator folie aan de achterkant van de radiator.
Aanpassingen die ik tot nu toe heb gedaan op de cv ketel:
Pomp naar stand 1 gezet.
Water temperatuur naar 70 graden gezet.
Met een kruisje er achter is aangepast ten opzichte van standaard.
1 0
2 0
3 25 x
4 99
5 25
6 -7
7 25
8 10 x
9 1
A 0
b 0 x
C 1
c 25 x
d 25
E 40
E. 1
F 70
F. 99
h 40 x
n 85
o 1
P 10 x
Op toon:
De verwarming op handmatig gezet en de temperatuur op 70 gezet (gelijk met de cv) en de temperatuur op 1 graad per uur gezet. Van die laatst heb ik niet echt een idee wat het doet. Maar ik denk dat het aangeeft dat de cv maximaal 1 graad per uur kan verwarmen. Standaard was dit 90 graden en 3 graden per uur.
Voordelen die ik tot nu toe zie is dat mijn cv gewoon door blijft branden ipv constant aan en uit schakelen. En het is in huis naar mijn idee warmer dan voorheen. Ook haal ik binnen veel kortere tijd de gewenste temperatuur.
Het is nog even uitzoeken voor mij of het zin heeft optie 8 en P te verhogen naar 15 min ivm de beperkte radiator capaciteit. Hierdoor kan ik mogelijk 1x extra ontsteken per uur voorkomen. Verder lees ik dat optie F aanpassen ook zin zou hebben. Maar in de installatie handleiding lees ik met wat eigen invulling dat 70 minimaal is voor aardgas. Het gaat mij totaal niet om het besparen van energie al is het wel leuk mee genomen.
Ik ben de laatste dagen ook eens gaan spelen met de instellingen van de cv ketel.
Het gevolg is dat mijn gas verbruik ongeveer gehalveerd is en het comfort heel veel beter is.
Ik woon ik een koop appartement met aan alle kanten buren en de oppervlakte is 65m2. Er hangt hier een Intergas 24/18 met een toon thermostaat via opentherm.
Totaal hangt er voor 5133 Watt aan radiatoren:
Woonkamer 1333 Watt T21
Slaapkamer 1200 Watt T21
Kantoor 800 Watt T21
Keuken 1800 Watt T22
Het aantal watt zijn de fabrieksspecificaties en verder zijn ze allemaal voorzien van radiator folie aan de achterkant van de radiator.
Aanpassingen die ik tot nu toe heb gedaan op de cv ketel:
Pomp naar stand 1 gezet.
Water temperatuur naar 70 graden gezet.
Met een kruisje er achter is aangepast ten opzichte van standaard.
1 0
2 0
3 25 x
4 99
5 25
6 -7
7 25
8 10 x
9 1
A 0
b 0 x
C 1
c 25 x
d 25
E 40
E. 1
F 70
F. 99
h 40 x
n 85
o 1
P 10 x
Op toon:
De verwarming op handmatig gezet en de temperatuur op 70 gezet (gelijk met de cv) en de temperatuur op 1 graad per uur gezet. Van die laatst heb ik niet echt een idee wat het doet. Maar ik denk dat het aangeeft dat de cv maximaal 1 graad per uur kan verwarmen. Standaard was dit 90 graden en 3 graden per uur.
Voordelen die ik tot nu toe zie is dat mijn cv gewoon door blijft branden ipv constant aan en uit schakelen. En het is in huis naar mijn idee warmer dan voorheen. Ook haal ik binnen veel kortere tijd de gewenste temperatuur.
Het is nog even uitzoeken voor mij of het zin heeft optie 8 en P te verhogen naar 15 min ivm de beperkte radiator capaciteit. Hierdoor kan ik mogelijk 1x extra ontsteken per uur voorkomen. Verder lees ik dat optie F aanpassen ook zin zou hebben. Maar in de installatie handleiding lees ik met wat eigen invulling dat 70 minimaal is voor aardgas. Het gaat mij totaal niet om het besparen van energie al is het wel leuk mee genomen.
Okee, vannacht meteen geprobeerd. S'avonds 9 uur thermostaat naar 18 graden gedraaid (vanaf 20,5). Kom ik deze morgen naar beneden, geeft de thermostaat nog vrolijk 19,5 graad aan, dus in meer dan 10 uur tijd nog maar 1 graad gezakt. Zelfs de vloer voelde nog redelijk warm aan, is niet geheel afgekoeld. En zoals verwacht dus totaal geen gas verbruikt vannacht.!null schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:49:
Hmm ik ben hier vannacht 2.6m3 kwijt geweest, van 22:00 tot 9:30 (andere tijden heb ik niet gekeken). En dan hou ik het wel op 20,5 graden, met vloerverwarming. Boven verwarmen we dan vrij weinig. Ik had gehoopt dat mijn nieuwbouw huis met supergoede isolatie toch iets minder kwijt te zijn. Maar ik moet nog dingen goed inregelen, zoals goede deltaT op aanvoer/retour van de CV ketel. Hij zit nu nog teveel te pendelen vermoed ik, met zeer lage deltaT.
Nou snap ik dat deze nacht misschien iets warmer was dan vorige nacht, maar ook gisteravond was het buiten koud zat. Maar hoe kan het dan zijn dat ik 2,6m3 verstook om het op 20,5 graden te houden? Volgens mij is het gewoon heel inefficient bezig?
Nou denk ik wel dat de vloerverwaming (die pomp staat nog de hele tijd aan, gelukkig doet ie maar 5W), nog teert op het opgewarmde water in de CV leiding zat, maar dan nog.
Warmhouden: op laag vermogen zo nu en dan wat warmte in je buffer drukken
Afkoelen en opstoken: buffer leeg laten lopen, later op hoog vermogen weer aanvullen
Persoonlijk zou ik met vloerverwarming beperkt nachtverlaging toepassen, graadje ofzo. Dat graadje stook je zo weer bij zonder dat je ketel daarvoor op zijn tenen moet lopen, ondertussen is het verschil met de buitentemperatuur wel een graadje lager.
Vraag is nu: je hebt vannacht 2,6m3 bespaard op warmhouden, ben je dat straks extra kwijt om het weer op temperatuur te krijgen?
Afkoelen en opstoken: buffer leeg laten lopen, later op hoog vermogen weer aanvullen
Persoonlijk zou ik met vloerverwarming beperkt nachtverlaging toepassen, graadje ofzo. Dat graadje stook je zo weer bij zonder dat je ketel daarvoor op zijn tenen moet lopen, ondertussen is het verschil met de buitentemperatuur wel een graadje lager.
Vraag is nu: je hebt vannacht 2,6m3 bespaard op warmhouden, ben je dat straks extra kwijt om het weer op temperatuur te krijgen?
Bedoel jij een buffer als in een boilervat wat ik niet heb? ( wil ik wel met zonneboiler etc )_JGC_ schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:36:
Warmhouden: op laag vermogen zo nu en dan wat warmte in je buffer drukken
Of bedoel je dan de vloerverwarming als buffer, die kan ik ook zo gebruiken.
Wellicht is het een plan, als ik voor een zonneboiler ga, dan moet ik het wellicht anders aanpakken dan alleen CV ondersteuning. Misschien moet ik gewoon naar een 300 liter vat gaan zoals ik al wilde, maar juist zelf voor CV ketel spelen. Dus zelf de thermostaat interpreteren met OpenTherm receiver, en dan vanuit het buffervat rondpompen, misschien altijd op 40 graden met een simpel mengventiel en pomp. Als de boiler te laag dreigt te gaan in temperatuur, kan de CV ketel de boiler opwarmen op de voor de ketel zo efficient mogelijke manier. Dus zo efficient mogelijk vermogen / pompsnelheid combi. En dan altijd van 40 naar 60 opwarmen ofzo, aardige delta T.
Hij staat nu nog steeds op 19,5C, inmiddels 12 uur nadat ik hem uitgezet heb. Maar goed, ga hem zo maar eens weer aanzetten.Persoonlijk zou ik met vloerverwarming beperkt nachtverlaging toepassen, graadje ofzo. Dat graadje stook je zo weer bij zonder dat je ketel daarvoor op zijn tenen moet lopen, ondertussen is het verschil met de buitentemperatuur wel een graadje lager.
Ik heb hem dus van 20,5C naar 18C gezet, nou had ik ook wel 19 of 19,5 kunnen kiezen, maar ik denk niet dat dat had uitgemaakt. Want in beide gevallen stopt de thermostaat met vragen. Alleen zal hij bij 19,5 graad wel eerder aanslaan, maar dan is er ook al 10 uur overheen gegaan.
Dat is inderdaad de echte vraag, of het dus echt besparend werkt. Dat gaan we zien. Maar ik kan het me haast niet voorstellen. Wellicht is het zo zelfs beter, omdat de ketel dan tenminste wat te doen heeft ipv beetje pendelen etc.Vraag is nu: je hebt vannacht 2,6m3 bespaard op warmhouden, ben je dat straks extra kwijt om het weer op temperatuur te krijgen?
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 04-12-2014 10:57 ]
Zoals je je weet Bueone heb ik dezelfde opstelling als jij.Blueone schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:50:
[...]Ik heb indaad de pompjes als eerste werk allemaal op stand 1 gezet omdat je dat overal tegenkomt als tip, misschien komt dat ook omdat LTV nog geen gemeengoed is. Ik ga ook die instelling een paar dagen uitproberen om te kijken of het beter bevalt. Misschien dat ik bij deze instelling de nachtverlaging ook maar moet weghalen (was 1 graad verlaging).
[...]Van EPC regels wordt je inderdaad niet blij, ze schieten te ver door. Echter is het probleem met een kleine ketel weer dan je de warmwater doorvoer weer beperkter is.
Een ecolution met een trendline nefit ketel.
deze ook helemaal terug gemoduleerd tot 7kw.
Ook dit is bij mij vaak veel te veel.
Als ik de c.v. op 45c water zet gaat hij enorm pendelen wat veel gasverbruik met zich mee brengt.
daarom heb ik hem wat hoger gezet momenteel op 50c daardoor pendelt hij zeldzaam.
Pomp vloerverwarming staat bij mij op 2, had hem ook op 1 maar had het idee dat er te weinig doorstroom was.
De pomp van de c.v. die normaal moduleert heb ik geforceerd tussen 90% en 100% staan, dit omdat de ecolution pomp aardig krachtig is, het kwam dus voor dat de c.v. met opstoken en de pomp op 30% stond de c.v. het water niet kwijt kon,te grote temp. verschil en c.v. weer melding en stopte dan ook tot het verschil weer goed was.
2e oplossing was toch c.v. 24/7 zelfde temperatuur te laten staan.
Je c.v. hoeft maar zo weinig bij te springen dat deze wat vaker kort aanslaat zonder te pendelen.
2e voordeel is dat je ecolution minder vaak naar ap3 springt omdat de lucht in huis ook constanter warm is.
voor de mensen die niet precies de ecolution kennen.
Dit is een warmtepomp die je ventilatie unit in je huis vervangt en de afgezogen lucht omzet naar warm water, deze heeft dan een 3weg klep die in de ecolution een boiler van 50 warm houd en daarnaast je c.v. (parallel naast je c.v.) opwarmt
[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 04-12-2014 10:08 ]
Over EPC gesproken..Oxellaar schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:30:
[...]
Trouwens een leuke combinatie, je ketel en die warmtepomp. Weer een mooi voorbeeld hoe de epc punten werking de boel verzieken.
Een woning, zo goed geïsoleerd dat hij te verwarmen is met een warmtepomp.
Dan hangen ze er een dikke CW5 ketel bij omdat die een promille zuiniger is voor tapwater tov een CW4.![]()
Ik ben bezig met een Passiefhuis voor een opdrachtgever. Grof gezegd word de hele woning rondom ingepakt met 320mm EPS isolatie (Rc waardes tussen de 8,5 en 10m2K/W).
Omdat ik het vertik er een zware installatie in te rekenen, moet ik 8m2 aan PV-cellen op het dak plaatsen om aan een EPC van 0,59 te komen.
(Cv + warmwater Remeha Calenta 25s, balansventilatie Brink Renovent Excellent 400 (100%bypass), veel glas (overal 3-voudig) op het zuiden voor zon instraling in de winter en zonwering om oververhitting te voorkomen, geen actieve koeling.)
De PHPP berekeningen die voor de berekening en certificering van een Passiefhuis worden gebruikt lijken een stuk beter met de werkelijkheid te stroken.
Wij vragen ons wel eens af of bij de totstandkoming van de EPC berekening veel lobby vanuit de installatiewereld om de hoek is komen kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 04-12-2014 11:35 ]
hier doet ie op 60 graden niet zo lang (uurtje) om hem van 20 naar 21 graden te krijgen. enige wat nu nog op 60 graden niet lukt is binnen 120 minuten (ingesteld) de woonkamer naar 19,5 graden te krijgen. hij deed er net een half uurtje langer over. weet niet vanaf hoever die kwam, maar ik vermoed 18 graden. overigens is dit pas dag 2 dat de thermostaat ingesteld staat op max 60.Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 23:09:
[...]
Einde experiment nu al ...Krijg kamer op 55 graden niet van 20 naar 21 graden, blijft op 20,5 hangen dus het moet toch weer naar 60 graden. En ja, hij moet naar 21 kunnen want dan vinden wij lekker.
50 lukt niet boven de 18 graden uit te komen, 55 niet boven de 18,5 maar 60 lijkt nu wel te werken. wel gisteren bijna 10m3 verstookt...maar dat kan ook komen doordat de vrouw stookt op 21 graden en dus ook savonds nog even op 21...toen ik hem toen ik thuiskwam stiekem weer naar 20 had gezet. hahaha.
benieuwd hoe die het vandaag doet op 19,5 ingesteld, en in de avond verhoging naar 20. kan me voorstellen dat dat aanzienlijk zuiniger is dan 10m3 per dag...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
@blueline en spikehome: hoe gaat de communicatie tussen warmtepomp en CV ketel? Helemaal niets, dus elk draait onafhankelijk zijn programma (hebben beiden dan een eigen thermostaat)?
Het lijkt me idd logisch als de warmtepomp het water op 45°C verwarmt, dat je CV ketel dan direct pendelt als ie ook naar 45°C max gaat, dan kan je beter 55°C als max gebruiken zodat de CV ketel warmte kan toevoegen bovenop wat de warmtepomp doet.
Het lijkt me idd logisch als de warmtepomp het water op 45°C verwarmt, dat je CV ketel dan direct pendelt als ie ook naar 45°C max gaat, dan kan je beter 55°C als max gebruiken zodat de CV ketel warmte kan toevoegen bovenop wat de warmtepomp doet.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Ik word gek van mn intergas ketel icm honeywell modulerende tehemostaat. De ketel slaat lijkt wel 10 keer per uur aan. Voor nog geen 5 min. Pompschakelaar vd vloer gaat pas aan als de ketel al weer stopt. Helaas gewn mogelijkheid om de voeler van de pompschakelaar dichter bij de ketel te plaatsen. Hoor dit gedrag echt bij de honeywell thermostaat? Wat was het ook al weer low load? Of iets in die geest
Normaal gaat de ecolution op de temperatuur van de aangezogen lucht als deze boven een ingestelde waarde komt stopt hij.naftebakje schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:27:
@blueline en spikehome: hoe gaat de communicatie tussen warmtepomp en CV ketel? Helemaal niets, dus elk draait onafhankelijk zijn programma (hebben beiden dan een eigen thermostaat)?
Ik heb er een apparte kamer thermostaat op.
Overigens haalt de ecolution met deze temperaturen geen 45c hoor anders hoeft de c.v. niet mee te helpen.
de ecolution haalt bij mij nu zo rond de 28c (dan schakelt vloerverwarming ook in dmv aanleg thermostaat)
Dit had ik ook daarom een andere sensor gemonteerd (instelbaar) voor de vloerverwarmingspomp.Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:52:
Ik word gek van mn intergas ketel icm honeywell modulerende tehemostaat. De ketel slaat lijkt wel 10 keer per uur aan. Voor nog geen 5 min. Pompschakelaar vd vloer gaat pas aan als de ketel al weer stopt. Helaas gewn mogelijkheid om de voeler van de pompschakelaar dichter bij de ketel te plaatsen. Hoor dit gedrag echt bij de honeywell thermostaat? Wat was het ook al weer low load? Of iets in die geest
Ik heb deze gekocht en bevalt uitstekend http://www.tercal-shop.nl...bb7a244e722fc871244ccb643
Misschien een domme vraag:
Als je Delta T slechts 5C is (A = 59C en R = 54C) en je kunt dit vergroten door op de slaapkamer een radiator open te zetten (A=59C en R=49C) waarom verbruik je dan meer? Moduleert je ketel terug als de Delta T minimaal is, waardoor je zuiniger stookt?
Als je Delta T slechts 5C is (A = 59C en R = 54C) en je kunt dit vergroten door op de slaapkamer een radiator open te zetten (A=59C en R=49C) waarom verbruik je dan meer? Moduleert je ketel terug als de Delta T minimaal is, waardoor je zuiniger stookt?
Andere thermostaat monteren (Remeha iSense). Zie ook Notna & JGC: _JGC_ in "Gas besparen door middel van CV tuning"Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:52:
Je ketel stookt op minimaal vermogen bij een lage deltaT, door de hoge retourtemperatuur is je rendement niet optimaal. Door de deltaT te vergroten met een extra radiator stijgt je rendement wel, maar ook je verbruik. Grote kans dat je ketel niet meer op minimaal vermogen doorpruttelt dan.Aghanim schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:20:
Misschien een domme vraag:
Ik heb bij mijn ketel een ondergrens van 45 graden ingesteld, meestal zit ie daar op low-load iets boven. Als ik vervolgens de ketel in low-load testprogramma start zakt de temperatuur gewoon af, ketel zit dus nog niet op het absolute minimum te stoken met 45 graden aanvoer.
Verwijderd
Ik heb deze nog maar een jaar denk ik. Het moet een draadloze zijn ivm rottige plek op de muur. Tips?ThinkPadd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:22:
[...]
Andere thermostaat monteren (Remeha iSense). Zie ook Notna & JGC: _JGC_ in "Gas besparen door middel van CV tuning"
aan Aimeee
het helpt als je aangeeft wat de ketel nu precies doet. bedoel je met aanslaan ook het op temperatuur houden van de warmtewisselaar ivm snelle levering van warm water? als de ketel in de laagste modulatiestand meer warmte levert dan de thermostaat vraagt dan gaat de thermostaat over in de zogenaamde low load regeling. standaard betekent dit 6 keer de ketel laten branden om zo de temperatuur in de kamer constant te houden. als de ketel vaker per uur aanslaat dan kan dat zijn voor comfortstand warm water (in welke stand staat de warm water voorziening? ECO, Altijd aan of Uit?).
mvg Hans
het helpt als je aangeeft wat de ketel nu precies doet. bedoel je met aanslaan ook het op temperatuur houden van de warmtewisselaar ivm snelle levering van warm water? als de ketel in de laagste modulatiestand meer warmte levert dan de thermostaat vraagt dan gaat de thermostaat over in de zogenaamde low load regeling. standaard betekent dit 6 keer de ketel laten branden om zo de temperatuur in de kamer constant te houden. als de ketel vaker per uur aanslaat dan kan dat zijn voor comfortstand warm water (in welke stand staat de warm water voorziening? ECO, Altijd aan of Uit?).
mvg Hans
Inderdaad. Je kan ook op de ketel controleren wat de instelling is van de anti pendeltijd. Als deze op 5 minuten staat zal de ketel 12x per uur aan slaan in low load modus.
Ik heb de instelling op 10 minuten staan (6x per uur) maar hij kan nog tot 15 minuten.
Ik heb ook zo'n Honeywell thermostaat icm Intergas ketel. Verwachten de kenners dan nog enige energiebesparing als ik een Remeha Isense zou kopen?
Ik heb de instelling op 10 minuten staan (6x per uur) maar hij kan nog tot 15 minuten.
Ik heb ook zo'n Honeywell thermostaat icm Intergas ketel. Verwachten de kenners dan nog enige energiebesparing als ik een Remeha Isense zou kopen?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
aan bramv82, ik begrijp je opmerking over anti pendeltijd van 5 minuten niet. die 5 minuten gaan in als de maximum ingestelde aanvoertemperatuur (op de ketel) is overschreden. dus als de ketel na bijvoorbeeld 5 minuten branden aan deze voorwaarde voldoet dan gaat die 5 minuten wachttijd in. dat is wat anders dan elke 5 munten (dus 12 x per uur) aan gaan slaan. nee, ik verwacht niet dat je met een iSense (ook Opentherm) zuiniger 'stookt' dan met de Honeywell Chronotherm modulation. mvg Hans
Verwijderd
Nee die functie staat uit. Hij slaat echt aan. Paar sec op max aanvoer temp 65 gr en moduleerd dan prima terug naar ong 40 gr of iets lager. Paar minuten en dan slaat hij af. Om dit vervolgens weer te herhalen. Het lijken gewoon mini stooksessies zeg maar. Als ik de thermostaat nu hoger zo instellen stookt hij wel eerst langer door om vervolgens weer in de ritme te vervallen. Kost dit niet enorm veel gas?Hansoverdiep schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:06:
aan Aimeee
mvg Hans
Lijkt op de low-load functie. De 65 graden is om de ketel aan te krijgen, die start de pomp en ontsteekt de brander, vervolgens moduleert de thermostaat direct terug naar 40 graden (of ver daaronder, maar je ketel maakt er 40 van). Zonder eerst maximale temperatuur te vragen zou je ketel gewoon helemaal niet inschakelen voor low-load.
Kijk even goed waar parameter E en E. op staan. De ene is voor de minimum temperatuur, zou je iets hoger kunnen zetten (45 is prima voor alleen radiatoren, 40 en lager is waarschijnlijk ook prima voor vloerverwarming), de andere optie is om te bepalen wat je ketel doet. Negeren is niet goed, altijd begrenzen als je een Honeywell thermostaat gebruikt.
Kijk even goed waar parameter E en E. op staan. De ene is voor de minimum temperatuur, zou je iets hoger kunnen zetten (45 is prima voor alleen radiatoren, 40 en lager is waarschijnlijk ook prima voor vloerverwarming), de andere optie is om te bepalen wat je ketel doet. Negeren is niet goed, altijd begrenzen als je een Honeywell thermostaat gebruikt.
Dit topic is gesloten.