Zoals Musicmasters al zei is dit de LowLoad functie van de Honeywell, ik zou dit aan laten staan want anders gaat de Honeywell uit en laat het vertrek flink afkoelen voordat hij de ketel weer aan laat slaan.MK1o2 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 20:25:
@_JGC_ en ook anderen,
Ik zie dat jij (vroeger) ook in het bezit was van een Chronoterm Modulation thermostaat in combinatie met een Intergas ketel. Nu is dat bij ons ook het geval.
Hier een chronoterm modulation icm kombi kompact hr22.
Vorige week heb ik aan de hand van de blogpost van ThinkPad een arduino met temperatuursensoren op de ketel aangesloten. Ik zie nu ook dat de ketel om de 10 minuten aangaat, dan 2 minuten brandt, water van 50 graden vraagt, en vervolgens weer uit gaat. En dit dan de hele dag door.
Je hebt dit volgens mij opgelost door de minimum temperatuur van de ketel te verlagen als ik mij niet vergis. Klopt dit?
Het gedrag dat bij mij zichtbaar is is het volgende:
[afbeelding]
Op de ketel zie ik het volgende gebeuren:
1. Ketel gaat op stand 3 (ventileren)
2. Ketel gaat op stand 4 (ontsteken)
3. Ketel gaat op stand 5 (cv modus met temp op display van 70°C)
4. Ketel blijft op stand 5 en vraagtemperatuur gaat naar ongeveer 50°C
5. Na 2 minuten gaat de ketel naar stand 3, en dan naar stand 1 (gevraagde temperatuur bereikt)
6. Ketel gaat na-draaien (stand 0) en na 10 minuten begint het riedeltje weer opnieuw
Volgens mij is dit geen pendelen maar komt het door de combinatie tussen de honywell en de intergas ketel. Als de ketel na de nacht en middag verlaging begint gaat alles goed, maar bij het op temperatuur houden van de kamer is dit merkwaardige gedrag zichtbaar.
Wat kan ik instellen om dit merkwaardige gedrag te voorkomen?
Deze functie zit in de Honeywell om een constante temperatuur te houden.
Ik had grote problemen met de Honeywell Touch Modulation, omdat ik een zwaar geïsoleerde woning heb.
Bij mij werd de Honeywell helemaal gek, omdat deze woning zeer langzaam afkoelt.... ongeveer een halve graad in de 4 uur. Je kan dus wel nagaan dat een modulerende thermostaat dan een beetje in de stress schiet.
Met mijn Honeywell Touch aan/uit thermostaat heb ik totaal geen problemen, deze doet zijn werk perfect.... ik durf dat gerust te zeggen met een jaar verbruik van 293m3 gas.