Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.044 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Hoe groot is de afstand naar de ketel vanaf de stekker van je VV-pomp?
Het probleem van de meeste pompschakelaars is dat ze vrij traag reageren. Met andere woorden: je ketel is al een poosje aan, aanvoerleiding is al vrij warm, maar de pompschakelaar ligt nog te pitten en schrikt een paar minuten later wakker.

Ik heb de tweede pompschakelaar, en heb dat probleem (proberen te) ondervangen door de temperatuursensor vrij dicht bij de ketel te plaatsen. De ketel hangt een verdieping boven de vloerverwarming-verdeler. Aan de sensor zit een vrij lang snoer, dus ik kon hem mooi naar boven laten lopen langs een CV-leiding. Hij zit nu een meter onder de ketel gok ik. Daarmee hoop ik de reactietijd wat te verkorten.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had daar ook problemen mee, de pompschakelaar reageerde zo laat dat de ketel in de antipendel schoot omdat er geen water door de vloerverwarming ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25
-Skyhawk- schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:03:
Ik heb thuis ook vloerverwarming als hoofdverwarming en zou graag een pompschakelaar er tussen willen plaatsen. Alleen na het lezen van de pompschakelaar test en dit topic ben ik er nog niet uit welke nou het "beste" is.

1. Tercal Pompschakelaar 11E Anti-stop €49,00
2. ECO Pump Switch HY-02 €39,50
3. 2heat-TC-500 €69,95
4. AmfraMatic V-5 €99,95
5. AmfraMatic V-3DP € 49,95

Ik zelf zit te twijfelen tussen 1 en 2, puur omdat deze regelmatig terug komen in dit topic.
Voor wat het waard is mijn ervaring: ik heb de AmfraMatic V-3DP in gebruik.
Vanaf het moment dat de leiding warm wordt (ik meet vlak voor de verdeler) duurt het 30 tot 60 sec voor de pomp wordt inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De afstand tussen de VV-pompstekker en de CV-ketel is minder dan een halve meter. Het zit allemaal in de zelfde kastruimte en dus vrij dicht op elkaar. Optie 3 ziet er wel mooi uit, maar als het weinig meerwaarde heeft dan ga ik liever voor iets goedkopers.

Voordeel van optie 2 is dat je niks hoeft op te hangen zoals bij optie 1 wel het geval is. Dus als ik de sensor dicht op de uitgang van de CV-Ketel monteer dan moet het goed komen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben de tocht in huis aan het beperken, zodat ik minder hoef te stoken. Een week of 2 geleden heb ik in dit topic aangegeven dat onze gashaard nogal tocht. Het is een gesloten systeem (haard volledig achter glas) gebouwd in een 'schouw' van gipswanden, welke tegen een buitenmuur aan gemaakt is. De gashaard heeft een rookkanaal naar buiten. Mijn beeld was dus dat dit rookkanaal de boosdoener is van het feit dat ons huis 's nachts zo'n 2 graden afkoelt. Als je voor de gashaard staat en bij de kieren voelt dan voel je ook een tocht. Als je een aansteker erbij houdt waait de vlam bijna uit.

Nu heb ik buiten het tocht kanaal helemaal afgeplakt (dus even geen haard stoken) met een plastic zak (winddicht) en daar overheen ducktape. Ik ben royaal geweest met de hoeveelheid tape.

Er stroomt nog steeds een even flinke tocht via de kieren van de gashaard de woonkamer in. Wat kan ik over het hoofd gezien hebben? Ik dacht eerst dat de inhoud van de schouw/gipswanden (dus waar de haard in is bevestigd) gewoon nog koude lucht bevat en dat dit daarom kouder voelt dan de woonkamer temperatuur, maar na 2 weken zou die 3m3 toch opgewarmd moeten zijn. Er zijn buitenshuis geen andere openingen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hoe oud is je huis? Ik meen mij te herinneren dat bij oudere huizen schoorstenen ook in de kruipruimte uitkwamen om voor ventilatie te zorgen. Dus als je het kanaal boven dicht gemaakt hebt kan het nog steeds uit de kruipruimte komen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
-Skyhawk- schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:54:
De afstand tussen de VV-pompstekker en de CV-ketel is minder dan een halve meter. Het zit allemaal in de zelfde kastruimte en dus vrij dicht op elkaar. Optie 3 ziet er wel mooi uit, maar als het weinig meerwaarde heeft dan ga ik liever voor iets goedkopers.

Voordeel van optie 2 is dat je niks hoeft op te hangen zoals bij optie 1 wel het geval is. Dus als ik de sensor dicht op de uitgang van de CV-Ketel monteer dan moet het goed komen begrijp ik?
Wat voor CV-ketel heb je trouwens? Misschien heeft die al wel een mogelijkheid om een externe pomp aan te sluiten. Dat zou je de aanschaf van een pompschakelaar besparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:04:
Hoe oud is je huis? Ik meen mij te herinneren dat bij oudere huizen schoorstenen ook in de kruipruimte uitkwamen om voor ventilatie te zorgen. Dus als je het kanaal boven dicht gemaakt hebt kan het nog steeds uit de kruipruimte komen.
2001. ik kan nog onderzoeken of dit het geval is. Mijn beeld is echter dat de haard pas later geplaatst is dan dat het huis gebouwd is, dan zou die verklaring denk ik minder logisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die schoorsteen enkelsteens is kun je ook wel eens last hebben van termiek in de schoorsteen? Ding is hoog en koud dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:05:
[...]

Wat voor CV-ketel heb je trouwens? Misschien heeft die al wel een mogelijkheid om een externe pomp aan te sluiten. Dat zou je de aanschaf van een pompschakelaar besparen..
Ik heb een Intergas HR 28/24. Nu ongeveer 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
-Skyhawk- schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:22:
[...]

Ik heb een Intergas HR 28/24. Nu ongeveer 2 jaar oud.
Als ik de handleiding zo zie dan heeft die ketel geen mogelijkheid voor een externe pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54
Tja, ben toch wel jaloers op al die mensen hier met enorm laag verbruik (<0.3 m3/graaddag). Ik zit nu zelf op 0.46m3/graaddag.

Ook hoor ik mensen hier al klagen als het 2 graden afkoelt 's avonds. Dat is toch niet zo veel? Bij ons koelt het net tegen de vorst aan zo'n 3 graden af. (19.5 - 16.5).

Wij hebben een 2/1-kap met een woonkamer / keuken van 75m2. We hebben gedeeltelijk plat dak (bovenverdieping is kleiner) en woonkamer is noord oosten met schuifpui en groot raampartij daarnaast. Ik denk zo'n 20 m2 aan glas totaal woonkamer+keuken, standaard dubbel glas.

Ons huis is uit 1993, dus de isolatie zou op zijn minst goed moeten zijn.

Om het huis te verwarmen hebben we ongeveer 1.5 graad per uur bij aanvoer temperatuur van 70C. Dus opwarmtijd is zo'n 2 uur. Mogelijk wil ik de aanvoer toch weer verhogen naar 75 C.

Ik heb de verwarmingen ingeregeld naar dT 10 en ik denk dat retour 10-15 dT is.

Heb het idee dat we wat capaciteit missen (berekend op 80C aanvoer?). Een dikke 33 van 1m2, een 22 van 1m2 en een type 11 van 1.2m2. Uitgerekend op zo'n 10kW (maar wel bij 80C).

Ik denk dat de ligging van ons huis (ligt behoorlijk vrij en dus op NO) veel doet en waarschijnlijk toch ook de standaard dubbel glas tov HR++(+).

Wel hebben we zoals zoveel nieuwbouw huizen standaard ook afzuiging welke alleen uit kan door de stekker er op zolder uit te trekken, maar beetje ventileren zou toch geen kwaad moeten kunnen?

De luchtvochtigheid is prima, tussen 50-60%.

Hebben mensen hier nu vooral een tussenwoning? Gemiddeld zou een nieuwe 2/1 kap 1450 m3 moeten verbruiken. Dit jaar zitten wij dankzij de warme winter op prognose 1350. Op zich niks te klagen. Iedereen om mij heen verbruikt ongeveer hetzelfde bij soortgelijke oppervlaktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Aghanim schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:07:
[...]

2001. ik kan nog onderzoeken of dit het geval is. Mijn beeld is echter dat de haard pas later geplaatst is dan dat het huis gebouwd is, dan zou die verklaring denk ik minder logisch zijn?
Hoe komt de verbrandingslucht naar je haard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik denk van buitenaf via het 'rookkanaal' (zie plaatje), ik kan me geen andere optie voorstellen. We hebben overigens geen schoorsteen maar zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: https://www.euron-kachels.nl/webshop-images/product/large/3101/Rookkanaal_gesloten_gaskachels_thermovent_Muurdoorvoer_met_korf_zwart_.jpg

Dit heb ik nu helemaal dichtgeplakt met plastic tas en ducktape zodat er geen lucht in/uit kan. Heb nu een uur een digitale thermometer in de schouw bij de gashaard gestopt. De temperatuur is daar 16.5C. Het lijkt dus niet zo te zijn dat er direct koude lucht van uit buiten stroomt, anders had dit denk ik wel lager geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door Aghanim op 26-11-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Kan wel zijn dat de randen rond die schoorsteen niet goed dichtgemaakt zijn, en je dus trek hebt naar de spouwmuur. Om dat te fixen moet je een opening maken in de gipsplaten, en de rand rond de schoorsteen dichten met iets wat warmtevast is (geen PUR). Of je moet de gipsplaten schouw helemaal dicht krijgen (dan is de tocht wel weg, maar blijf je met een erg koud oppervlak zitten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Daar was ik al bang voor. Gipsplaten zijn gestuced, dus het is niet eenvoudig om dit zonder kleerscheuren te realiseren. Overigens komt de toch niet uit het kanaal heb ik net ondervonden, ik denk dat er iets tocht daar rondom, precies zoals jij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Aghanim schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:53:
Daar was ik al bang voor. Gipsplaten zijn gestuced, dus het is niet eenvoudig om dit zonder kleerscheuren te realiseren. Overigens komt de toch niet uit het kanaal heb ik net ondervonden, ik denk dat er iets tocht daar rondom, precies zoals jij aangeeft.
Dan zou ik siliconenkit gebruiken om het één en ander af te dichten.
Dus binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Shodan. Isolatie goed? Heb het hier al eens eerder gemeld. Wedden dat je dakisolatie op zolder beter kan. Warmte stijgt altijd op.

Ik heb een soortgelijk huis uit 1978 met dat verschil dat ik op zuid zit en zit dit jaar op 0,26 per graaddag en ik hou van behaaglijkheid (gewoon 20/21 graden) in de avond. Deze maand 0,24 tot nu toe.

Aanvoer ketel 60 graden ..... geen probleem tot nu toe. Hoogste afkoeling tot nu toe 18,5 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dit is toch tweakers.net?

pompschakelaar: waarom niet parallel aan de bestaande pomp?
Ik heb ooit een cv-pomp door de thermostaat van pompsnelheid laten wisselen. (volgens installateur destijds was lage snelheid de goede, anders ging je ook continu de water-ruis horen, pomp destijds altijd aan) Huis werd te langzaam warm. Dus: hoog-laag schakelaar uit de pomp, draden verlengen naar relais, relais (parallel aan gasklep) bedienen met thermostaat en zo pomp-snelheid hoog bij brander-aan. Wel op lage snelheid laatste warmte uit warmtewisselaar. Later via pompschakelaar uit. (zat niet in de ketel destijds, later zelf bijgeplaatst) (en wat koelribben op de alu afvoerpijp, leverde wat extra warmte op zolder...)

ventilatie: altijd aan?
Vervang die schakelaar in de keuken. Heb een defekte drie-standen schakelaar enkele jaren terug vervangen door een veel goedkopere gewone dubbelle lichtschakelaar. Links lage snelheid, rechts maximaal. Heb zelfs extra draad naar badkamer getrokken zodat met extra schakelaar daar de nu middelste stand kan worden gebruikt. Heb ook de afzuigventilatiebox intern anders bedraad, vandaar nu drie standen beschikbaar ipv twee. 8)

Toevoeging:
overigens afgelopen zomer het boiler deel van een cv-ketel uit 1992 voorzien van een verwarmingselement om de 600kWh overschot per jaar van de zonnepanelen zinnig op te maken. Nu staat de gasmeter daar ook nog bijna stil! (scheelt zo'n 12m3 per maand) Denk nog over warmtepomp mogelijkheid, maar heb daar wat tegenwerking... niet mijn huis. Mischien is er iets te doen bij/met gelijktijdige vervanging van bovengenoemde ventilatiebox...

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 26-11-2014 20:16 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Met een moderne ketel is dat zo makkelijk niet meer. Daar werkt de pomp vaak met PWM en kun je dus niet zomaar ff de boel aftappen van de pompbedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dan detekteer je het pwm signaal ipv de afwezigheid ervan en stuur je daarmee (via relais) de externe pomp aan? (het ging hierboven in het topic over een pomp voor vloerverwarming icm radiatoren elders in huis)

[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 26-11-2014 20:23 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:39
Zelf ga ik niet mijn nieuwe CV ketel met garantie daarvoor open maken. Wel ga ik de ketel monitoren om te zien wanneer hij pompt. Zo kan ik dan ook de vloerverwarming pomp goed aansturen. Probleem is dat ik daar niet zo snel een leiding heb, dus dat ik met een RF moduletje en arduino/rpi moet gaan knutselen. Allemaal geen probleem, maar kost geld en tijd om te maken, voor een pomp die maar 5W gebruikt. Waarschijnlijk neem ik het voorlopig voor lief, en trek ik hem eruit wanneer stookseizoen is afgelopen.

Wat de ventilatie betreft, mijn nieuwe huis heeft geen leidingwerk naar de keuken lopen, alles is met RF aangestuurd. Wel heb ik al een tijdschakelaar hangen aan de MV. Maar ik ga het gewoon goed doen, luchtvochtigheid en CO2 meten en dan ventileren indien nodig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
5W? Is dat kleine beetje electrische verwarming omzetten in gasverwarming die moeite waard? Na seizoen uitzetten is toch ok? Hoeveel gebruikt die RF modele met arduino/rpi? Nog steeds de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 19:13:
@Shodan. Isolatie goed? Heb het hier al eens eerder gemeld. Wedden dat je dakisolatie op zolder beter kan. Warmte stijgt altijd op.

Ik heb een soortgelijk huis uit 1978 met dat verschil dat ik op zuid zit en zit dit jaar op 0,26 per graaddag en ik hou van behaaglijkheid (gewoon 20/21 graden) in de avond. Deze maand 0,24 tot nu toe.

Aanvoer ketel 60 graden ..... geen probleem tot nu toe. Hoogste afkoeling tot nu toe 18,5 graden.
Nee is denk ik niet de zolder bij ons. Bovendien voelt die best behaaglijk aan.

Ons huis heeft een wat aparte architectuur, ik zal eens wat plaatjes posten.

vooraanzicht (even een huis in spiegelbeeld er aan vast plakken...)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zq2S1tl.jpg

X-sectie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TFp3vpR.jpg

Zoals te zien hebben we trapsgewijs minder ruimte en daardoor steeds een stuk plat dak.

In de x-sectie kan je zien dat we behoorlijk veel raam hebben in de woonkamer waar het moet opwarmen. Schuifpui links, raampartij rechts en dan ook een erkertje in de eethoek. Dat alles gericht op Noord Oosten.

In de woonkamer zelf staat een type 33 verwarming (ca. 1x1m) en bij de eethoek een type 22 zelfde formaat. In de keuken een type 11 1.2x1m.

Ik denk dat we veel warmte veliezen via schuifpui / raampartijen en gedeelte plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Wat ik dacht.

Is de kippenboer al geïnformeerd dat hij met twee radiatoren en een pompje zijn huis(en misschien schuur) met kippenwarmte kan verwarmen?
Scheelt vast weer een kuub of 2000 per jaar voor een boerderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:18:
Dan detekteer je het pwm signaal ipv de afwezigheid ervan en stuur je daarmee (via relais) de externe pomp aan? (het ging hierboven in het topic over een pomp voor vloerverwarming icm radiatoren elders in huis)
Leuk...gaat je pomp van de vloerverwarming draaien als er iemand tapwater gebruikt ;)
De kosten voor een relais en alles eromheen zal zeker evenveel zijn als een Eco Pump schakeling, die overigens prima werkt. Met PWM signaal een relais aansturen gaat ook niet 1 2 3
Maar goed, knutselen is ook leuk.
flippo765 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:57:
[...]

Wat ik dacht.

Is de kippenboer al geïnformeerd dat hij met twee radiatoren en een pompje zijn huis(en misschien schuur) met kippenwarmte kan verwarmen?
Scheelt vast weer een kuub of 2000 per jaar voor een boerderij.
Zou beter met een warmtepomp gaan.
Ik ken een situatie bij een melkveebedrijf waar de verse, nog warme melk, gekoeld word door een warmtepomp. Die op zijn beurt de woning en gedeeltes van de schuren verwarmd.
Ook kan er warmte ontrokken worden aan de mestkelders, waar het altijd lekker broeit.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
onetime schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:35:
5W? Is dat kleine beetje electrische verwarming omzetten in gasverwarming die moeite waard? Na seizoen uitzetten is toch ok? Hoeveel gebruikt die RF modele met arduino/rpi? Nog steeds de moeite waard?
5W is de zuinige Alpha 2L vloerverwarmingspomp in standje 2, goed genoeg voor mn vloerverwarming. Dus je hebt het over 5 maanden (max) 5W te verstoken. Als ik dan een draadloos relais (of gekocht, klikaan-klikuit, of zelf geknutseld) moet kopen, heb ik daar kosten aan, en verbruikt dat ook weer 2W ofzo.
Vind ik nu even niet de moeite waard. Zelfs niet om een gewone pompschakelaar voor te kopen.

Voor mensen die er nog een 100W pomp hebben zitten door er misschien verstandiger aan om meer geld uit te geven aan een zuinige pomp zoals de Alpha 2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Dat klopt, we maken ook warmtewisselaars voor kippenstallen 8)7

Verse ( koude ) buitenlucht opwarmen met warme en vieze stallucht zonder dat deze met elkaar in aanraking komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bart_WRX op 26-11-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Oxellaar schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:12:
[...]

Leuk...gaat je pomp van de vloerverwarming draaien als er iemand tapwater gebruikt ;)
De kosten voor een relais en alles eromheen zal zeker evenveel zijn als een Eco Pump schakeling, die overigens prima werkt. Met PWM signaal een relais aansturen gaat ook niet 1 2 3
Maar goed, knutselen is ook leuk.
Kan je niet het signaal van de driewegklep aftappen?
De mijne geeft volgens mij 230V wanneer hij gaat verwarmen (Vaillant VHR 24-28C).
[...]

Zou beter met een warmtepomp gaan.
Ik ken een situatie bij een melkveebedrijf waar de verse, nog warme melk, gekoeld word door een warmtepomp. Die op zijn beurt de woning en gedeeltes van de schuren verwarmd.
Ook kan er warmte ontrokken worden aan de mestkelders, waar het altijd lekker broeit.
Ik wist niet dat zoiets bestond, mooi dat erover nagedacht is.
Ik hoop dat de rest van de wereld deze mindset ook gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:33:
Een korte vraag: Heeft het bij het aanschaffen van een nieuwe keter werkelijk zin om een ketel te kopen waarin een (modulerende)pomp klasse A zit, ten opzichte van een ketel waarin die pomp niet zit (Bv Tzerra / Tzerra plus) ?
Oxellaar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:24:
[...]

Ja het heeft zeker zin. Een gemiddelde conventionele pomp gebruikt 35 tot 95 watt
Een A label gebruikt meestal tussen de 3 en 40 watt.
Jammer dat sommige merken nog keuze hebben voor wel of geen A label pomp.
Je verdient het zeker terug, dus waarom nog keuze?
Puur en alleen om een lagere ketelprijs te krijgen dan de concurrentie, meer niet.
[...]
Thx voor het antwoord :). Gebaseerd op de omstandigheid dat we een hoekwoning en een regendouche hebben, de keuze gemaakt voor een Remeha Tzerra plus 39C CW5 (met A-labe modulerende pomp dus).

Die vervangt een op zijn laatste benen lopende Remeha Avanta 28C CW4 van 2005. Die laatste is door de vorige bewoner zodanig mishandeld dat die echt af te schrijven is.

Schijnbaar is de ketel ooit droog komen te staan of iets dergelijks, heeft de ontluchter ooit gespuit en is de warmtewisselaar lek geraakt. Er loopt ongeveer een 1/4 bar druk per dag weg via de condensatieuitlaat vd verbrandingsunit/warmtewisselaar, het verlies aan druk wordt naarmate de tijd vordert langzaam meer. We hebben besloten dat repareren vergeefse investering is (ondanks dat de warmtewisselaar onder de 10-jarige garantie van Reheha valt).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb thuis ook vloerverwarming als hoofdverwarming en zou graag een pompschakelaar er tussen willen plaatsen. Alleen na het lezen van de pompschakelaar test en dit topic ben ik er nog niet uit welke nou het "beste" is.

3. 2heat-TC-500 €69,95
4. AmfraMatic V-5 €99,95

Ik zelf zit te twijfelen tussen 1 en 2, puur omdat deze regelmatig terug komen in dit topic.
Niet meteen investeren in een alpha grundfos 2?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:58:
[...]

Schijnbaar is de ketel ooit droog komen te staan of iets dergelijks, heeft de ontluchter ooit gespuit en is de warmtewisselaar lek geraakt. Er loopt ongeveer een 1/4 bar druk per dag weg via de condensatieuitlaat vd verbrandingsunit/warmtewisselaar, het verlies aan druk wordt naarmate de tijd vordert langzaam meer. We hebben besloten dat repareren vergeefse investering is (ondanks dat de warmtewisselaar onder de 10-jarige garantie van Reheha valt).
Komt vaker voor bij bepaalde series van de avanta, gelukkig vaak binnen de garantie.
Als je de garantie niet claimt, probeer dan of je (eventueel via installateur) korting op je nieuwe ketel krijgen.
Ik weet dat zowel Remeha als Nefit dit soms doen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Leuke breinkraker: bij mij wordt er van ruwweg 22:00 tot 16:00 niet meer gestookt in de woonkamer. Daardoor koelt het af tot 17 graden (ingesteld op de thermostaat als laagste). 17:00 moet het weer 21 graden zijn en de ketel begint daarom om 16:00 weer te branden. In een uur is het dan van 17 naar 21 graden. Maar je merkt dat het nog niet behagelijk voelt: de luchttemperatuur is dan wel 21 graden, maar zaken zoals meubilair, de muren e.d. zijn nog koud en aan het opwarmen. Je merkt dat het nog zeker 2 uur duurt voor het echt lekker voelt. Nu zat ik te denken: zou het helpen om bijv om 16:00 op 19 graden te zitten, zodat de kamer kan "acclamatiseren", en dan om 17:00 naar 21? Sowieso praat je dan over kleinere temperatuurstijgingen. Maar wat voor effect heeft dit op het gasverbruik? Is opwarmen in stapjes zuiniger dan opwarmen in 1 ruk? Heeft iemand dit al eens onderzocht of gemeten?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23

3. 2heat-TC-500 €69,95
4. AmfraMatic V-5 €99,95

Ik had last van de problemen die Thinkpad en Oxellaar beschreven. De ketel sloeg aan, pompschakeling reageerde te traag waardoor de ketel weer uit ging etc.
Dat is opgelost door de VV-pomp te schakelen via de driewegklep, zie mijn posting Pomp vloerverwarming schakelen via HR ketel

Goedkoop, maximale besparing en werkt al weer 2 jaar zonder problemen :)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• !null
Microkid schreef op donderdag 27 november 2014 @ 07:06:
Leuke breinkraker: bij mij wordt er van ruwweg 22:00 tot 16:00 niet meer gestookt in de woonkamer. Daardoor koelt het af tot 17 graden (ingesteld op de thermostaat als laagste). 17:00 moet het weer 21 graden zijn en de ketel begint daarom om 16:00 weer te branden. In een uur is het dan van 17 naar 21 graden. Maar je merkt dat het nog niet behagelijk voelt: de luchttemperatuur is dan wel 21 graden, maar zaken zoals meubilair, de muren e.d. zijn nog koud en aan het opwarmen. Je merkt dat het nog zeker 2 uur duurt voor het echt lekker voelt. Nu zat ik te denken: zou het helpen om bijv om 16:00 op 19 graden te zitten, zodat de kamer kan "acclamatiseren", en dan om 17:00 naar 21? Sowieso praat je dan over kleinere temperatuurstijgingen. Maar wat voor effect heeft dit op het gasverbruik? Is opwarmen in stapjes zuiniger dan opwarmen in 1 ruk? Heeft iemand dit al eens onderzocht of gemeten?
Bij mij zou dit ook niet lekker werken, want ik heb vloerverwarming. Of heb jij dat ook? Dat is natuurlijk een langzaam systeem.

Of het zuiniger is in 1 ruk of in stapjes hangt nogal af van de situatie denk ik. In goed geisoleerde huizen is de ketel meestal maar bezig op een fractie van z'n kunnen, en zou hij best wel eens efficienter kunnen zijn als hij wat meer vermogen draait (uitgaande van redelijke deltaT).
Wel is het typisch een situatie dat hij dan vol gas gaat, dus als de max cv temperatuur bijvoorbeeld 80 graden is, dat hij die waarschijnlijk ook gaat halen. Dat maakt het minder efficient, onder de 60 graden is efficienter.

• -Skyhawk-
  • Niet online
twixx schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:21:
[...]

Niet meteen investeren in een alpha grundfos 2?
Bedankt voor de tip! Ik heb gisteren de ECO Pump Switch HY-02 besteld. Mocht het niet werken dat kan ik altijd nog die Alpa aanschaffen in de toekomst. De huidige pomp is nu 2 jaar oud dus die kan nog even mee. :)

Verder zit ik nog te denken om de vloerverwarming niet meer continu op de zelfde temperatuur te houden. Ik ben enkel in de avond thuis en overdag en nachts stookt hij voor de "kat zijn....". Maar op dit moment heb ik nog geen uitgebreide thermostaat. Iemand nog advies hierin en zou het handig zijn om bij het overstappen naar een andere energie leverancier zo'n ding te scoren?

[ Voor 33% gewijzigd door -Skyhawk- op 27-11-2014 09:06 ]

• ThinkPad
Remco45 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 08:06:
[...]

Ik had last van de problemen die Thinkpad en Oxellaar beschreven. De ketel sloeg aan, pompschakeling reageerde te traag waardoor de ketel weer uit ging etc.
Dat is opgelost door de VV-pomp te schakelen via de driewegklep, zie mijn posting Pomp vloerverwarming schakelen via HR ketel

Goedkoop, maximale besparing en werkt al weer 2 jaar zonder problemen :)
Dat is een hele slimme manier. Zal dat straks ook even toevoegen aan de startpost. --> Done :)

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:34:
[...]

Komt vaker voor bij bepaalde series van de avanta, gelukkig vaak binnen de garantie.
Als je de garantie niet claimt, probeer dan of je (eventueel via installateur) korting op je nieuwe ketel krijgen.
Ik weet dat zowel Remeha als Nefit dit soms doen.
Denk je dat ze een verzoek ook honoreren wanneer
- je, zoals ik, de nieuwe ketel los bestelt en hem zelf installeert?
- de schade aan de oude ketel is ontstaan door onoordeelkundig handelen van mn voorgaande bewoner?

Ik wil ze gerust even bellen, maar zelf denk ik dat het -no-go- of zo zal worden ;) Maar Ik wil de oude ketel met alle liefde nog even in de schuur parkeren totdat ze m kunnen komen bekijken.

Dan kunnen ze er ook van schrikken, het enige wat er in de ketel goed uitziet is de 3/8" ontluchtingspot die ik heb gemonteerd op het waterblok die ik heb vervangen (een originele remeha zelfs) :P

• Aghanim
  • Niet online
Kan iemand met een iSense mij helpen? Ik heb 3 thermometers (2 digitaal en 1 analoog) op/naast de iSense geplaatst. De iSense geeft momenteel 18.5C als temperatuur van de woonkamer, de andere thermometers geven 19.3C - 19.4C - 19.4C. Je zou dus kunnen stellen dat de iSense er naast zit.

Nu zit er in het menu een functie 'kalibratie'. Deze kun je gebruiken als de temperatuur van de iSense afwijkt van een geijkte thermometer. De keuzes die je hier hebt is om met stappen van 0,5C omhoog (+) en omlaag (-) te gaan. Er staat in de iSense alleen niet duidelijk omschreven wat een stap omhoog of omlaag nu betekent en doet.

Wat ik graag zou willen is dat de iSense de juiste temperatuur weergeeft en daarom zou ik de temperatuur weergave met minimaal 0,5C willen verhogen. Als ik bij 'kalibratie' op +0,5C klik dan blijft de weergegeven temperatuur echter 0,5C. Het lijkt dus niet zo te zijn dat je hiermee de iSense temperatuur kunt wijzigen?

Als ik de handleiding raadpleeg staat er:

Kalibratie: u kunt de sensor ijken door een nauwkeurige thermometer naast de regelaar te
hangen.

De andere handleiding geeft:

Kalibreren
Via Menu > Instellingen > Gebruikersinst. > Kalibratie kunt u een aanpassing invoeren op de meetwaarde van de binnen en buitensensor. Dit kan zinvol zijn wanneer de gemeten temperaturen niet overeenkomen met wat u gewend bent. Stel dat de gemeten temperatuur 0,5°C hoger is dan wat u gewend bent. Dan voert u hier een aanpassing in van -0,5°C.

Deze omschrijving is iets duidelijker, echter: gaat het nu om een binnen- of buiten sensor (buiten hebben we niet)? Wat bedoelen ze met 'gewend'? En wat gebeurt er als ik een aanpassing doorvoer?

• Notna

Notna

Where are you?®

Nee, je zit in het goede menu. +0,5 wil aangeven dat de temperatuur die hij nu meet met 0,5 omhoog gecorrigeerd moet worden. Dus als de iSense nu 18.5 aangeeft en je kalibreert het met + 0,5 dan zal hij nu 19 aangeven.

Het is echter niet een directe aanpassing, dus je moet het wel even geven heb ik gemerkt. Conclusie: je doet het goed, in het goede menu en je moet idd in jouw situatie kalibratie + 0,5 (of meer) doen, maar geeft het een paar minuten ;)

Met gewend bedoelen ze overigens dat je op gevoel gaat kalibreren en niet met andere thermometers. Funest natuurlijk voor de accuraatheid, maar dat mag de pret niet drukken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 27-11-2014 10:03 ]

• Aghanim
  • Niet online
Conclusie: wederom geen geduld :)
Thx! Ik ga er van uit dat als ik vervolgens wil dat er naar 20C verwarmd wordt, er dan maar 1C verwarmd wordt er niet 1,5C?

• Notna

Notna

Where are you?®

Aghanim schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:03:
Conclusie: wederom geen geduld :)
Thx! Ik ga er van uit dat als ik vervolgens wil dat er naar 20C verwarmd wordt, er dan maar 1C verwarmd wordt er niet 1,5C?
Ja, de iSense gaat namelijk stoken en bepalen adhv de temp die op het display staat (plus nog wat dingen op de achtergrond zoals comfort correctie enz.). Dus als je kalibratie +0,5 is en er nu 19 staat ipv 18.5, gaat hij maar 1 graad stoken op tot 20 te komen.

Voorheen had hij 1,5 graad bijgestoken maar als je afgaat op je andere 'ijkings' thermometers zou dat dus op 20,5 (werkelijke temperatuur) uitkomen en niet 20 (wat de iSense denkt)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 27-11-2014 10:06 ]

• naftebakje
Microkid schreef op donderdag 27 november 2014 @ 07:06:
Als je vroeger begint met opwarmen (al is het naar een tussenliggende temperatuur) dan zal het meubilair vroeger mee beginnen opwarmen en heb je meer confort, dat lijkt me duidelijk.
Ik dacht dat er al iemand gemeten had dat zijn situatie zuiniger was door in stapjes op te warmen, logisch te verklaren doordat de ketel voor kleinere stapjes minder hard moet stoken, en je retour dus kouder blijft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 15:14
klein vraagje. als op de iSense alleen het verwarming radiatortje brandt, maar niet het vlammetje ernaast, maar de pompschakelaar vv draait en ook de cv-gestuurde kickspace in de keuken draait...wat doet de ketel dan precies?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:06:
[...]
Als je vroeger begint met opwarmen (al is het naar een tussenliggende temperatuur) dan zal het meubilair vroeger mee beginnen opwarmen en heb je meer confort, dat lijkt me duidelijk.
Ik dacht dat er al iemand gemeten had dat zijn situatie zuiniger was door in stapjes op te warmen, logisch te verklaren doordat de ketel voor kleinere stapjes minder hard moet stoken, en je retour dus kouder blijft.
Ik ga het eens proberen :) Keep you posted.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:30
fabstar81 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:17:
klein vraagje. als op de iSense alleen het verwarming radiatortje brandt, maar niet het vlammetje ernaast, maar de pompschakelaar vv draait en ook de cv-gestuurde kickspace in de keuken draait...wat doet de ketel dan precies?
Betekent dat je thermostaat warmte vraagt, maar je ketel de brander niet ontsteekt. Hetzij vanwege anti-pendel timeout, hetzij omdat de ketel al op de gevraagde temperatuur is.

Verwijderd

Blijf experimenteren. Ketel op aanvoer 55 graden ipv 60 graden. In 25 minuten van 19 naar 20 graden met delta T van ongeveer 12 graden. Nice! Vanavond opstoken naar 21 graden en kijken wat dat doet. Als dat goed gaat morgen experiment op aanvoer 50 graden.

Overigens werkt het nu top dat ik gewoon de ketel en opentherm thermostaat lekker het vermogen laat bepalen ipv knijpen naar 14 Kw.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 13:57
Ik heb hier op de Intergas Hr28/24 de minimale temperatuur verhoogd van 55 naar 60°C.Ook het maximale vermogen teruggezet op 70%.

Om 19:00 was het 19°C in huis. Toen de thermostaat (honeywell chromotherm modulation) op 20.5 gezet. Nu om 20:00u is het 20.0°C in huis. Aanvoer is 50°C op het moment en ook niet hoger geweest het afgelopen uur...
Ketel blijft op laag vermogen pruttelen in plaats van naar de volle 70% te gaan...

Trouwens: 1 t/m 27 nov: 0.16m3 / graaddag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Blackouts op 27-11-2014 20:27 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 20:39
ThinkPadd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:56:
[...]
Als ik de handleiding zo zie dan heeft die ketel geen mogelijkheid voor een externe pomp.
Zeker weten? De mijne had wel twee extra, ongebruikte klemmen voor een externe pomp. Kon ze helaas niet (eenvoudig) gebruiken aangezien mijn ketel op zolder hangt.

Heb de handleiding even niet bijdehand, maar herinner me dat het er wel in stond. Of was het de installateurshandleiding? Ook op internet te vinden.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

roderickvd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:32:
[...]

Zeker weten? De mijne had wel twee extra, ongebruikte klemmen voor een externe pomp. Kon ze helaas niet (eenvoudig) gebruiken aangezien mijn ketel op zolder hangt.

[knip]
Is een klik aan klik uit setje geen optie (draadloos) ? Beetje tweaken om het aan te sluiten moet wel lukken voor de Tweaker.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 27-11-2014 21:21 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:22:
[...]

Ik ga het eens proberen :) Keep you posted.
Opwarmen doe ik hier ook altijd in kleine stappen, ook als ik thuis ben.
Ik begin om 6.30 op 19 en eindig om 16.30 op 20 graden. Om de paar uur doe ik er 0,3 graden bij.

Op de twee dagen dat het huis leeg is staat de thermostaat op 16.5 graden. Om 17.00 moet het weer 20 zijn.
Om 15.00 gaat de temperatuur naar 18.5, om 16.00 naar 19.5, om 17.00 naar 20 graden.
Aanwarmvervroeging staat uit, ik ben graag aanwezig bij het opstoken. Door de warme radiatoren is de gevoelstemperatuur toch hoger.

Het verbruik liegt er niet om....Gas

Soms als ik vroeger thuis ben dan normaal stook ik de boel op met de houtkachel. Dan merk je pas hoeveel energie er nodig is om een woonkamer van 16 naar 21 graden te stoken.
Het duurt vrij lang en kost vrij veel hout.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 27-11-2014 22:06 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:35:
[...]

Betekent dat je thermostaat warmte vraagt, maar je ketel de brander niet ontsteekt. Hetzij vanwege anti-pendel timeout, hetzij omdat de ketel al op de gevraagde temperatuur is.
Heeh dat heb ik soms ook dat ik het radiator symbooltje zie maar geen vlamsymbool met mijn Chronotherm Modulation in combinatie met mijn Intergas Kombi Kompakt HRE 36.

Met "op temperatuur is" bedoel je dat de ketel meet dat de delta T te klein wordt en daarom uitgaat?

[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 27-11-2014 22:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:20:
Blijf experimenteren. Ketel op aanvoer 55 graden ipv 60 graden. In 25 minuten van 19 naar 20 graden met delta T van ongeveer 12 graden. Nice! Vanavond opstoken naar 21 graden en kijken wat dat doet. Als dat goed gaat morgen experiment op aanvoer 50 graden.

Overigens werkt het nu top dat ik gewoon de ketel en opentherm thermostaat lekker het vermogen laat bepalen ipv knijpen naar 14 Kw.
Einde experiment nu al ... :'( Krijg kamer op 55 graden niet van 20 naar 21 graden, blijft op 20,5 hangen dus het moet toch weer naar 60 graden. En ja, hij moet naar 21 kunnen want dan vinden wij lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:50
Je weet dat je thermostaat misschien een paar dagen nodig heeft om te wennen aan de nieuwe situatie?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Laat de boel toch gewoon op 60 / 65 graden staan. Als je de boel goed waterzijdig hebt ingeregeld zit je retour ruim binnen het HR-condensatie gebied. Anders zit je over twee weken op je werk, vriest het buiten dat het kraakt en krijg je telefoon dat ze het thuis niet warm krijgen :-(

Ik heb m'n max. watertemperatuur op 70 staan op de iSense, maar verder dan 60 komt hij vaak niet. De retour is dan 40 graden, dus hij condenseert als een malle (ik hoor de afvoer druppen als ik bij de ketel sta).

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2014 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
Oxellaar schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:56:
[...]

Opwarmen doe ik hier ook altijd in kleine stappen, ook als ik thuis ben.
Ik begin om 6.30 op 19 en eindig om 16.30 op 20 graden. Om de paar uur doe ik er 0,3 graden bij.

Op de twee dagen dat het huis leeg is staat de thermostaat op 16.5 graden. Om 17.00 moet het weer 20 zijn.
Om 15.00 gaat de temperatuur naar 18.5, om 16.00 naar 19.5, om 17.00 naar 20 graden.
Aanwarmvervroeging staat uit, ik ben graag aanwezig bij het opstoken. Door de warme radiatoren is de gevoelstemperatuur toch hoger.

Het verbruik liegt er niet om....[afbeelding]

Soms als ik vroeger thuis ben dan normaal stook ik de boel op met de houtkachel. Dan merk je pas hoeveel energie er nodig is om een woonkamer van 16 naar 21 graden te stoken.
Met welke thermostaat kan je dat? Meestal zijn de stappen .5 graad

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 20:39
Dre schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:10:
[...]
Is een klik aan klik uit setje geen optie (draadloos) ? Beetje tweaken om het aan te sluiten moet wel lukken voor de Tweaker.
Ja, was een optie. Uiteindelijk toch voor een gewone pompschakelaar gegaan. Destijds goedkoper, niet veel slechter, wel veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
nokiaan958GB schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:10:
[...]

Heeh dat heb ik soms ook dat ik het radiator symbooltje zie maar geen vlamsymbool met mijn Chronotherm Modulation in combinatie met mijn Intergas Kombi Kompakt HRE 36.

Met "op temperatuur is" bedoel je dat de ketel meet dat de delta T te klein wordt en daarom uitgaat?
Thermostaat vraagt temperatuur, ketel schakelt pomp in en zolang de temperatuur hoger of gelijk is aan de gevraagde temperatuur blijft de brander uit.
Uiteindelijk stijgt de temperatuur 5 graden boven vraag temperatuuren dan schakelt de ketel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:03:
Laat de boel toch gewoon op 60 / 65 graden staan. Als je de boel goed waterzijdig hebt ingeregeld zit je retour ruim binnen het HR-condensatie gebied. Anders zit je over twee weken op je werk, vriest het buiten dat het kraakt en krijg je telefoon dat ze het thuis niet warm krijgen :-(

Ik heb m'n max. watertemperatuur op 70 staan op de iSense, maar verder dan 60 komt hij vaak niet. De retour is dan 40 graden, dus hij condenseert als een malle (ik hoor de afvoer druppen als ik bij de ketel sta).
Is mij ook al opgevallen, remeha ketel icm isense: thermostaat vraagt exact 20°C meer aan de ketel dan het aanvoerwater is. Met deze koude dagen zie ik zelfs bij aanwarmen dat isense maar 55°C vraagt, dus retour krijgt van 35°C (klopt ook gevoelsmatig bij de ketel).
Ik merk wel dat het aanwarmen iets trager gaat, nu ik de pompmodulatie weer minimaal standje 20% toelaat (had deze op minimaal 40% gezet om lucht uit de installatie te krijgen), wellicht ook daarom dat ik een lekker frisse retourtemperatuur heb.
Maximale temperatuur begrenzen is dus ook bij mij niet nodig (want de retour doet de begrenzing :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 28-11-2014 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:46:
[...]

Met welke thermostaat kan je dat? Meestal zijn de stappen .5 graad
De Nefit Easy, die kun je instellen of je stappen van 0,1 of 0,5 wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

Mogelijk kan men mij hier helpen met een klein euvel betreft een nieuwe C.V. die hier pas in m'n huurwoning gemonteerd is.

Als ik de thermostaat op bijv. 22 graden zet, is de CV ~5 minuten aan het stoken, vervolgens slaat deze af, en nog geen 30 seconden later gaat hij gelijk weer aan, en zo continu door. Om knetter van te worden gezien het apparaat vrij hoorbaar bezig is.

Weet iemand of dit met en simpele instelling op de CV te verhelpen is o.i.d. ? Eerst stond de water temperatuur op 60, heb hem eens op 80 gegooid, maar blijft hetzelfde. Kan eens 40 proberen of dat iets uitspookt, maar ik betwijfel of dit wonderen gaat verrichten.

Of gaat dit met zekerheid een mechanische ingreep vereisen c.q. monteur laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je de mogelijkheid om de retourtemperatuur af te lezen (display ketel/thermostaat, of zelf even thermometer op je retourleiding)? Ik vermoed dat de boel slecht waterzijdig is ingeregeld en dat je ketel daardoor gaat pendelen.

Lees de topicstart eens. Aanpassen van je temperatuur is niet de oplossing (waar je zelf ook al achter was gekomen). Hier begint het tweaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

Bedankt het op weg helpen! Inleiding van het topic is inderdaad goede leerstof :) Had deze al eens gezien, maar mogelijk wisten de CV-experts hier gelijk iets aan te wijzen wat verkeerd zou kunnen zijn, scheelt me een avondstudie (interessant, maar weinig tijd voor helaas) ;)

Ik ga eens zoeken naar wat temperatuur meters op de ketel. Eigen temp meter heb ik niet helaas.. Als ik toch aan het bestellen en wachten moet gaan op spullen, is het effectiever om een monteur te bestellen en daar op te wachten (hoewel ik er dan nog niks van leer ;) )

Ik las in de TS over voetventielen inregelen e.d. . Zal daar eens naar gaan kijken.

Mocht iemand nog extra tips hebben dan hoor ik het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer op 28-11-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een monteur gaat de boel echt niet voor je inregelen, je zult echt zelf aan de bak moeten ;)
Daarna zal je installatie vermoedelijk stukken beter draaien, maar ook zuiniger waarschijnlijk.

Tip: IR-thermometer bestellen (tientje op eBay).

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

Een C.V. in een huurwoning zal toch op zijn minst normaal moeten functioneren als ik de verhuurder daar om vraag. 24/7 de gaskraan open valt bij mij niet in de categorie normaal functioneren :P. Hoe ze dat technisch gaan oplossen kan ik mij volledig van de domme over houden zodra ik het bij hen neer leg ;). Maar eerst zelf maar eens e.e.a. proberen voor de leerfactor.

Zo'n IR-meter is wel een leuke gadget idd, goed te doen voor een tientje en het proberen waard!

[ Voor 9% gewijzigd door Engineer op 28-11-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik vermoed dat ze in het wilde weg wat aan je voetventielen (als je die hebt) of radiatorknoppen gaan draaien zodat de boel wat beter werkt. De installatie is dan echter nog steeds niet in balans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

Dat is inderdaad ook een sterk punt, en gelijk het doel van dit topic; Gas en $ besparen :)

Als we wat doen, doen we het goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Precies :) Topicstart doornemen, IR-thermometer bestellen en een vrije zaterdag voor uittrekken. Succes, en als je vragen hebt zien we je wel weer verschijnen :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Engineer schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:58:
Mogelijk kan men mij hier helpen met een klein euvel betreft een nieuwe C.V. die hier pas in m'n huurwoning gemonteerd is.
Ben benieuwd wat voor merk/type ketel en thermostaat je hebt gekregen.
Er lijkt iets fout te zitten in die combinatie.
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:01:
Ik vermoed dat de boel slecht waterzijdig is ingeregeld en dat je ketel daardoor gaat pendelen.
Een niet ingeregelde installatie geeft zelden of nooit een pendelende ketel.
Kijk hier maar op het forum, de helft van de ketels staat te pendelen
Voor dat ze als een gek doorstroom gingen knijpen hadden ze nergens last van :+
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 19:18:
Een monteur gaat de boel echt niet voor je inregelen
Waarom niet, vanmiddag nog gedaan bij een woonhuis. Is ongeveer een uurtje werk en een thermometer heb je niet echt nodig. Die heb ik hier thuis ook nooit gebruikt.

Pompsnelheid aanpassen.
Koude installatie, 5 minuten stoken en daarna ketel uit. Voelen hoe de verdeling is en daarop pas je de doorstroming iets aan.
Bakje koffie doen om iets af te koelen en hetzelfde herhalen, meestal ben je dan wel klaar.
Anders weer een bakje en nog een keer herhalen ;)
Maximale temperatuur aanpassen op woningtype en klaar.

Pas als je balans er is kun je eventueel op temperatuur gaan inregelen, maar vaak gaat dat direct een heel eind de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Sorry, ik begrijp niet wat je schrijft
_JGC_ schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 08:52:
[...]

Thermostaat vraagt temperatuur, ketel schakelt pomp in en zolang de temperatuur hoger of gelijk is aan de gevraagde temperatuur blijft de brander uit.
.....
Er is toch geen warmtevraag als de temperatuur hoger of gelijk is aan de gevraagde temperatuur? Of bedoel je hier de verwarmingswatertemperatuur?
_JGC_ schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 08:52:
[...]
.....
Uiteindelijk stijgt de temperatuur 5 graden boven vraag temperatuuren dan schakelt de ketel weer uit.
Bedoel je hier 0,5 graden ipv 5 graden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb het over opentherm warmte vraag. Je thermostaat draagt de ketel op om water van een bepaalde temperatuur rond te pompen. Ketel gaat alleen branden als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Aha, dan zal die situatie - waarbij alleen het radiator symbooltje wordt getoond - zich in principe vrij kort voordoen aan het einde van een opwarmcyclus.
Dus dat brandersymbooltje is niet de gevraagde brander stand maar de OT gemeten branderstand. Ik geloof dat ik het begin te snappen :)
Maar dan kan het ook misschien ook betekenen dat de ketel aan het pendelen is.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Engineer schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:58:

Als ik de thermostaat op bijv. 22 graden zet, is de CV ~5 minuten aan het stoken, vervolgens slaat deze af, en nog geen 30 seconden later gaat hij gelijk weer aan, en zo continu door. Om knetter van te worden gezien het apparaat vrij hoorbaar bezig is.

Weet iemand of dit met en simpele instelling op de CV te verhelpen is o.i.d. ? Eerst stond de water temperatuur op 60, heb hem eens op 80 gegooid, maar blijft hetzelfde. Kan eens 40 proberen of dat iets uitspookt, maar ik betwijfel of dit wonderen gaat verrichten.

Of gaat dit met zekerheid een mechanische ingreep vereisen c.q. monteur laten komen?
Staan de radiatorkranen wel geheel open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:56:

Die houtkachel heeft denk ik niet zo'n hoog rendement dan je cv-ketel.
Veel warmte uit de houtkachel naar de schoorsteen en dus naar de buitenlucht?
Warme lucht uit de woonkamer voor de verbranding van het hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:39

Aad

Thinkpad
Ik heb het laatste jaar veel van mijn radiatoren vervangen door Jaga strada's. Ik heb ze ruw weg ingesteld zodat de delta T bij mijn cv nu ongeveer 11 is bij een aanvoer van 50 graden. Nu wil ik binnekort als de laatste jaga in mijn woonkamer geplaatst is alles waterzijdig gaan inregelen.
Hoe doe ik dat bij een jaga, kap er af of kap er op?, De zelfgemaakte DBE's aan of uit?
Als de kap er op zit kan je namelijk niet bij de stelschroef om de retour te regelen.
MVG
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik heb dat bij mijn Strada opgelost door een gat te boren aan de zijkant van de kap. Kan precies de inbussleutel doorheen en kan je het afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:39

Aad

Maar dat heeft mijn vraag nog niet opgelost of de kap er op of eraf moet zijn met inregelen.
Als de kap er af is kan de convector zijn warmte beter kwijt als met de kap er op.
Om een gat te boren alleen om een keer in te regelen is ook wat zit hij wel altijd in het zicht.
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
is het niet zo dat bij jaga's met de kap erop je een hogere kolom met warme lucht boven je warmtewisselaar hebt waardoor het beter trekt en het (afgegeven) vermogen toeneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
nokiaan958GB schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 01:27:
Aha, dan zal die situatie - waarbij alleen het radiator symbooltje wordt getoond - zich in principe vrij kort voordoen aan het einde van een opwarmcyclus.
Dus dat brandersymbooltje is niet de gevraagde brander stand maar de OT gemeten branderstand. Ik geloof dat ik het begin te snappen :)
Maar dan kan het ook misschien ook betekenen dat de ketel aan het pendelen is.............
Hangt ervan af in welke situatie. De iSense is slim genoeg om vraag temperatuur af te stemmen op de situatie van de ketel. Als je ketel uit blijft bij warmte vraag is of je kamer al op temperatuur, of heb je net tapwater gebruikt waar de iSense niet snel genoeg op kan reageren.

Bij mijn vriendin hangt een honeywell rond wireless, die staat erop om altijd lage temperatuur te vragen. Altijd vlammetje in display, maar ketel doet weinig. Daar gewoon parameter E. Aangepast naar 49 graden, ketel stookt op naar 49 graden, gaat in laaglast en loopt dan op naar een stabiele 53 graden en gaat pas uit als ruimte op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
onetime schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 11:46:
is het niet zo dat bij jaga's met de kap erop je een hogere kolom met warme lucht boven je warmtewisselaar hebt waardoor het beter trekt en het (afgegeven) vermogen toeneemt?
ja, dat merk ik op bij de div maatvoeringen van jaga.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
opuntia1 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 07:26:
[...]

Die houtkachel heeft denk ik niet zo'n hoog rendement dan je cv-ketel.
Veel warmte uit de houtkachel naar de schoorsteen en dus naar de buitenlucht?
Warme lucht uit de woonkamer voor de verbranding van het hout?
Het hogere verbruik van de houtkachel valt vooral op omdat je het hout er zelf in moet gooien, gas gaat vanzelf😉

De houtkachel is wel een HR, 84% rendement. Voor een houtkachel is dat hoog. Verbrandingslucht komt nu nog uit het huis, maar dit wordt steeds lastiger.
Door de jaren heen steeds meer kieren en naden afgedicht, dus steeds minder toevoer mogelijk.
Binnenkort ga ik proberen om de verbrandingslucht uit de kruipruimte via de spouw binnen te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 29-11-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En hoe komt de kamer helemaal op 16 graden? Dat heb ik nog nooit gehad, 19 is wel het laagste wat ik gezien heb in de afgelopen 10-12 jaar dat ik er woon.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Niet iedereen heeft een tussenwoning met twee bejaarden als buren.
Ik kwam hier zojuist na ruim 24 uur niet stoken ook thuis in een huis van 17,5 graden, wat verder heerlijk aanvoelt omdat de CV een uurtje geleden het water naar 63 graden heeft opgestookt.

En nee, het ligt niet aan de dakisolatie, die is prima. Het ligt aan de laatste paar meters vloer en de voordeur die nog met een klem stevig in de tochtstrip moet worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
Hier ook een tussenwoning maar ene kant staat al maanden leeg. Temperatuur staat overdag (nu ook) op 17 graden maar hoor af en toe toch de cv aanspringen. Misschien de temperaatuur nog maar wat lager instellen want 17 is op zich toch al niet uit te houden dus waarom daarop houden de hele dag. Wellicht is het sowieso goedkoper om hem op 15 te zetten en dan 's-avonds. als het weer 20 graden moet worden, wat "meer" te stoken.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gewoon 's nachts helemaal uit, vanaf 's morgens op lage temperatuur (18 ofzo) en later op de dag door naar 20. Bevalt mij beter dan op laatste moment tig graden bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele nacht niet gestookt. Vanochtend naar de voetbal met zoon, geen verwarming aan gehad en om 14.30 uur thuis. Binnen 18 graden met toch een enorme glaspartij in mijn serre zonder stoken. Niet verkeerd!

Vraagje: had op aanraden hier mijn Honeywell Vision Modulation op regelgedrag "snel"gezet. Resultaat was dat de ketel veel vaker aan/uit ging terwijl ik had verwacht juist minder had verwacht en continue lekkere stralingswarmte van de radiatoren. Wel lekker ja, maar dus meer gasverbruik. Ik wil juist als ik stook geen stralingswarmte voelen maar een gelijkmatige warmte. Kan ik met radiatoren (geen vloerverwarming dus) hem nu straffeloos op "langzaam" proberen of wordt het dan weer te koud?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:52:
Gewoon 's nachts helemaal uit, vanaf 's morgens op lage temperatuur (18 ofzo) en later op de dag door naar 20. Bevalt mij beter dan op laatste moment tig graden bijstoken.
Eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_JGC_ schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:08:
Niet iedereen heeft een tussenwoning met twee bejaarden als buren.
Ik kwam hier zojuist na ruim 24 uur niet stoken ook thuis in een huis van 17,5 graden, wat verder heerlijk aanvoelt omdat de CV een uurtje geleden het water naar 63 graden heeft opgestookt.

En nee, het ligt niet aan de dakisolatie, die is prima. Het ligt aan de laatste paar meters vloer en de voordeur die nog met een klem stevig in de tochtstrip moet worden getrokken.
En jij weet hoe ik woon?
Nu zeg je 24 uur niet stoken, ja dat verklaart wat, dat komt hier ook nooit voor behalve in de zomer. Ook veel glas op zuid wat scheelt, de isolatie is van de bouw uit in 88, dus ook wel dubbel glas maar gewoon, de voordeur is enkel zelfs.
En ook 5 mensen in huis scheelt, altijd wel iemand thuis...dat zal het dan bij elkaar zijn.

Onder de 20 leefomgeving is wat chill, dat vind niemand prettig hier dus doen we ook niet, het is geen 1964 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwestie echt van wennen. Overdag 19 graden lijkt koud maar is gewoon lekker, zeker als je lekker veel buiten komt, In de avond wanneer je stil zit 20 graden en eventueel als vermoeidheid toeslaat en stil zitten na 21.00 uur naar 21 graden en minimaal uur voor naar bed gaan verwarming uit. In de nacht gewoon op 15 graden.

Vanochtend 3 graden op voetbalveld....dat is koud en dan loopt mijn zoon in t-shirt en korte broek. ;) Als je dan in 19 graden komt vind je dat echt niet te koud. >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat klopt, ik weet er alles van omdat ik werk in een koude omgeving van een graad of 5, al jaren. Maar dan net wat je zegt in de avond op de bank een beetje tv kijken o.i.d word het chill, dan zou 19 me echt te fris zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik start hier 's morgens op met 18, als de zon om 10.30 op de ramen komt gaat dat zonder moeite vanzelf naar 19.
Om 17.30 gaat de thermostaat naar 19.5. Beetje koken, opruimen en daarna op de bank en even later gooi je dat ding handmatig naar 20.

In een huis dat in een uur tijd 2 graden kan bijwarmen zit ik helemaal niet te wachten op een automatische regeling die meteen doorstookt naar hogere temperaturen dan 19.5.

Overigens is 17.5 met 60 graden straling van de muur best lekker, toen eenmaal de 18 graden bereikt was vanmiddag koelde de boel af en werd het frisser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 10:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier vanochtend 14c :'). Ik had de ventilatieroosters open laten staan. Daarnaast zitten we op een hoek dus hebben we sowieso best wel last van afkoeling in de nacht. Dit wordt versterkt doordat we doordeweeks alleen 's avond slechts een paar uur stoken en dan ook nog alleen beneden. De temperatuur van de schil komt dan nooit echt op temperatuur.

Dit jaar 330m3 gas verbruikt. vandaag voor het eerst de CV aangezet. De DBE staat weer lekker te snorren. Heb het vanochtend in minder dan een uur van 14c naar 19c gestookt 8)

Vond het 2kw ventilatorkacheltje iets te oncomfortabel worden :p

Gaat om een eengezinswoning uit 2009

[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2014 19:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:04
@_JGC_ en ook anderen,

Ik zie dat jij (vroeger) ook in het bezit was van een Chronoterm Modulation thermostaat in combinatie met een Intergas ketel. Nu is dat bij ons ook het geval.
Hier een chronoterm modulation icm kombi kompact hr22.

Vorige week heb ik aan de hand van de blogpost van ThinkPad een arduino met temperatuursensoren op de ketel aangesloten. Ik zie nu ook dat de ketel om de 10 minuten aangaat, dan 2 minuten brandt, water van 50 graden vraagt, en vervolgens weer uit gaat. En dit dan de hele dag door.

Je hebt dit volgens mij opgelost door de minimum temperatuur van de ketel te verlagen als ik mij niet vergis. Klopt dit?

Het gedrag dat bij mij zichtbaar is is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/CvTemp2.png

Op de ketel zie ik het volgende gebeuren:
1. Ketel gaat op stand 3 (ventileren)
2. Ketel gaat op stand 4 (ontsteken)
3. Ketel gaat op stand 5 (cv modus met temp op display van 70°C)
4. Ketel blijft op stand 5 en vraagtemperatuur gaat naar ongeveer 50°C
5. Na 2 minuten gaat de ketel naar stand 3, en dan naar stand 1 (gevraagde temperatuur bereikt)
6. Ketel gaat na-draaien (stand 0) en na 10 minuten begint het riedeltje weer opnieuw

Volgens mij is dit geen pendelen maar komt het door de combinatie tussen de honywell en de intergas ketel. Als de ketel na de nacht en middag verlaging begint gaat alles goed, maar bij het op temperatuur houden van de kamer is dit merkwaardige gedrag zichtbaar.

Wat kan ik instellen om dit merkwaardige gedrag te voorkomen?

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dit gewoon de LowLoad regeling van je thermostaat om je kamer op temperatuur te houden. Hij gaat dan gewoon over op een AAN/UIT functie. Je kan het uitzetten in je thermostaat maar weet niet wat het effect dan is.

Edit: parameter 28 in je thermostaat 1 is aan 0 is uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wel vreemd dat je een negatieve deltaT meet trouwens :p Sensoren iets verder van de ketel plaatsen denk ik ;)

Je vraag heb ik helaas geen antwoord op, maar wel mooi dat je mijn blog zo goed kunt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:02:
En hoe komt de kamer helemaal op 16 graden? Dat heb ik nog nooit gehad, 19 is wel het laagste wat ik gezien heb in de afgelopen 10-12 jaar dat ik er woon.
16 graden heb ik al lang niet meer gezien na alle verbetering van isolatie. (bouwjaar 1970, beroerde isolatie)
Het moest dan ook goed koud zijn buiten.
Maar als hier vanaf een uur of 7 iedereen weg is, dan is het om een uur of 17.00 aardig afgekoeld.
Als er overdag iemand thuis is dan zakt het in de nacht niet veel, meestal nog ruim 19 graden de volgende morgen.
Dat is het voordeel van een uitgloeiende houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik meen ergens in dit topic iets gelezen te hebben over de relatie tussen de luchtvochtigheid van de buitenlucht en het rendement van de CV-ketel. Dit in verband met de condenserende werking van de CV-ketel. Die post kan ik niet vinden, weet iemand waar die staat?

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 29-11-2014 21:29 . Reden: Verduidelijking dat het gaat om de buitenlucht die in de CV-ketel gaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 13:57
Ik geloof in "de duurzame kroeg" ging het hier ook over. De onderbouwde conclusie was dat droge lucht maar 1.5% minder warmte kan vasthouden in vergelijking met verzadigd vochtige lucht.

Oftewel te verwaarlozen

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Lucht van 15c met een rv van 20% heeft een warmteinhoud van 20kJ/kg
Lucht van 15c met een rv van 80% heeft een warmteinhoud van 35kJ/kg

Ga er ongeveer vanuit dat die lucht 1kg per m3 weegt.

Probeer eens te stoeien met een Hx-diagram, daar kun je van elke luchtconditie de gegevens opzoeken.
Erg makkelijk, al lijkt het diagram in het begin meer op een stuk kippengaas :+

Sowieso heeft een warmtepomp er meer voor af nadeel van dan een cv ketel

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 29-11-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Rol-Co schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:02:
Toen ik vanochtend om 6.15 in de woonkamer kwam was het 17.0-17.5C afhankelijk van welke thermometer ik moest geloven. Begin jaren '70 meuk, koude bruggen, beperkte naisolatie, etc.

Een uurtje later was het overigens iets van 3 graden warmer. De thermometers zijn het dan echter nog meer oneens aangezien de kamerthermostaat aan een binnenmuur hangt die aan de andere zijde niet verwarmd wordt.
revolution-nl schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 18:57:
Hier vanochtend 14c :'). Ik had de ventilatieroosters open laten staan.
Per definitie houd ik ventilatieroosters open (wel achter gordijnen) en mechanische ventilatie ook.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 29-11-2014 22:05 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.