Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.045 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Torgo schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:54:
Hey allen,

Ik lees hier vaak mee en heb ook mijn CV instellingen een beetje aangepast aan de hand van de tips hier. Ik zit echter met een ander ontzettend frustrerend probleem, welke al meerdere keren wateroverlast heeft veroorzaakt bij de benedenbuurvrouw. Ik heb het samengevat in een PDF, met plaatjes. Heeft er iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn, ik snap er echt helemaal niks meer van.

https://dl.dropboxusercon...V%20afvoer%20probleem.pdf
Lijkt me op het "dubbele sifon" probleem: als er verder in de buis nog een sifon zit (kan ook door buizen die niet mooi aflopen oid), zal die zorgen dat de lucht tussen de 2 sifons het water zal tegenhouden (de overdruk die je zelf al vermoedde).
Kan je testen door een klein gaatje te maken in de buis onder de sifon die je ziet zitten, als dat het probleem oplost zit je idd met dit probleem. Eenvoudigste oplossing is ontluchting op het stuk tussen de 2 sifons (het gaatje bijvoorbeeld), als dat stank geeft kan je best proberen naar buitenhuis te ontluchten, zo niet ben je in 5 minuten van je probleem af.
Zou je wel aanraden te zoeken (indien haalbaar) waar de 2e sifon zit, als er andere zaken op dezelfde afvoer zitten kan dat ook daar problemen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 21-11-2014 16:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10
naftebakje schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:19:
[...]
Lijkt me op het "dubbele sifon" probleem: als er verder in de buis nog een sifon zit (kan ook door buizen die niet mooi aflopen oid), zal die zorgen dat de lucht tussen de 2 sifons het water zal tegenhouden (de overdruk die je zelf al vermoedde).
Kan je testen door een klein gaatje te maken in de buis onder de sifon die je ziet zitten, als dat het probleem oplost zit je idd met dit probleem. Eenvoudigste oplossing is ontluchting op het stuk tussen de 2 sifons (het gaatje bijvoorbeeld), als dat stank geeft kan je best proberen naar buitenhuis te ontluchten, zo niet ben je in 5 minuten van je probleem af.
Zou je wel aanraden te zoeken (indien haalbaar) waar de 2e sifon zit, als er andere zaken op dezelfde afvoer zitten kan dat ook daar problemen geven.
Dankjewel voor de snelle en nuttige reactie!

Als het inderdaad een "dubbele sifon" is dan zit deze in de grond van het appartement danwel het plafond van de beneden buurvrouw. Met andere woorden, dit kan ik niet zien zonder het pand open te breken.

Wel heb ik uitgebreid geroken aan die buis omdat ik eerst voornamelijk vanuit luiheid de oude sifon wilde vervangen met flexibele buis. Omdat ik toch bang was voor stank had ik toch weer een sifon geplaatst hopende dat het extra stuk buis erboven de overloop zou stoppen.

Ik heb nu een gaatje geboord van een paar mm, zie foto en pijl :)

eens even kijken wat dit voor effect heeft.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14851260/Screen%20Shot%202014-11-21%20at%2017.29.26.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Torgo op 21-11-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:24:
[...]

Ja het heeft zeker zin. Een gemiddelde conventionele pomp gebruikt 35 tot 95 watt
Een A label gebruikt meestal tussen de 3 en 40 watt.
Jammer dat sommige merken nog keuze hebben voor wel of geen A label pomp.
Je verdient het zeker terug, dus waarom nog keuze?
Puur en alleen om een lagere ketelprijs te krijgen dan de concurrentie, meer niet.
Je bent wel heel kort door de bocht...

Hier wat over mijn woning:
  • Ketel zonder A-label pomp: € 730
  • Ketel met A-label pomp: € 825
  • Prijsverschil = € 95
Uit een eerder gemaakte schatting in dit topic kom ik dat mijn huidige, niet A-label pomp, tot een verbruik van 13 kWh per jaar voor de pomp. Meer dan € 2,73 (13 kWh × € 0,21) valt er bij mij niet te besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mr.Viper schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:51:
..
- Door het luchten van de slaapkamers daalt daar de temperatuur veel sneller dan in de woonkamer waar de thermostaat hangt, daardoor is het op de slaapkamers soms maar een graad of 15 en met een zoontje van 1.5 jaar die daar slaapt is dat niet de beste situatie.
....
Waarom is 15 graden te koud?
Ik zie steeds vaker dat kinderwagens ook bij kinderdagverblijven buiten worden gezet als de kleine slaapt. Schijnt juist gezond te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
Een vraag aan eventueel een (intergas) techneut, of ervarings deskundige.
ik heb de intergas 28/24 hre-A (a-label pomp)

Mijn vraag is ; in de handleiding word uitgelegd dat ik de stand I , II of III kan wijzigen achter het klepje van het aansluitblokje. zie ik zo even niet zitten.....

Maar het gekke is het betreft een modulerende A-labelpomp die via het installateursmenu is in te stellen van
40 tot 80% (80 is standaard) en via een extra instelling is de onderdrempel (40%) ook nog eens te verlagen.

Zou dat hardware knopje er niet zijn ,misschien een foutje in de handleiding, en zou instellen via het menu voldoende zijn? en zou 40% dan neerkomen op stand I ? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Bij een modulerende pomp kun je het alleen via de ketel aanpassen. Die I, II, of III is alleen bij oudere niet-modulerende pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
oke, dan ga ik die op 40% proberen, het retourwater kwam best erg warm terug, ondanks dat ik op 3 radiatoren na (de meest verre in de berging beneden en in woonkamer) alle radiatoren in de voetventielen flink geknepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:29:
[...]

Je bent wel heel kort door de bocht...

Hier wat over mijn woning:
  • Ketel zonder A-label pomp: € 730
  • Ketel met A-label pomp: € 825
  • Prijsverschil = € 95
Uit een eerder gemaakte schatting in dit topic kom ik dat mijn huidige, niet A-label pomp, tot een verbruik van 13 kWh per jaar voor de pomp. Meer dan € 2,73 (13 kWh × € 0,21) valt er bij mij niet te besparen...
Zo kort ga ik niet door de bocht, want het ging hier om een Tzerra en niet om een Intergas.
Bij een Tzerra draait de pomp (op100%) ook voor tapwater en zal de besparing dus flink groter zijn.
En het verschil bij een Tzerra is maar €65.

Daarbij liep Intergas redelijk achter qua pompen, zij hadden tot voor kort niet eens modulerende pompen, maar een simpele 3 standen pomp.
Vandaar dat de overstap voor Intergas duurder is dan bij andere merken.
Ik zie in de post hier net boven dat zelfs de handleiding nog niet eens is aangepast

Als ik even het prijsverschil opzoek van een modulerende pomp uit een Nefit Topline en een A label pomp van een Nefit Trendline, dan kom ik op een verschil van ongeveer €30.
Ik weet zeker dat je die meerprijs ruim terugverdient in de levensduur van de ketel.

Nefit heeft al zeker 12 jaar in al hun ketels een modulerende pomp en ruim 2 jaar A label pompen in alle nieuwe modellen. Daarom zijn ze in aanschaf misschien wat duurder.

Waar ik op doelde was eigenlijk dat bij 9 van de 10 mensen een cv ketel alleen maar goedkoop hoeft te zijn, de rest is onbelangrijk. En daar spelen veel fabrikanten op in. Als een cv ketel op de oprit stond, werd er heel anders gekocht. ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Torgo schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:12:
[...]

Dankjewel voor de snelle en nuttige reactie!

Als het inderdaad een "dubbele sifon" is dan zit deze in de grond van het appartement danwel het plafond van de beneden buurvrouw. Met andere woorden, dit kan ik niet zien zonder het pand open te breken.

Wel heb ik uitgebreid geroken aan die buis omdat ik eerst voornamelijk vanuit luiheid de oude sifon wilde vervangen met flexibele buis. Omdat ik toch bang was voor stank had ik toch weer een sifon geplaatst hopende dat het extra stuk buis erboven de overloop zou stoppen.

Ik heb nu een gaatje geboord van een paar mm, zie foto en pijl :)

eens even kijken wat dit voor effect heeft.
Vind het wel goed advies van naftebakje. :)
Een gaatje aan de bovenkant kan je altijd daarna nog dicht plakken met een goede pvc tape.

Zie nu de foto.
Het pijpje boven de sifon is denk ik veel te kort/laag.
Dat vraagt ook om problemen. :(

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 21-11-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
ed-dy schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:38:
Een vraag aan eventueel een (intergas) techneut, of ervarings deskundige.
ik heb de intergas 28/24 hre-A (a-label pomp)
Ik had het zelfde laatst.
Zie antwoord van Intergas:
bluemoon23 in "Gas besparen door middel van CV tuning"
Geachte heer bluemoon O-) ,

De pompsnelheid kan worden gewijzigd via de parameters 3. (3_punt) en c. (c_punt).
In de eerste versie van de installatie voorschriften was dit nog niet correct omschreven.
Inmiddels hebben wij een gecorrigeerde versie geintroduceerd. In de bijlage de 3 betreffende bladzijden uit dit document.
Ook het exemplaar op de website zullen wij vervangen door de nieuwste versie.

Met dank voor uw melding hierover.

Met vriendelijke groeten

Henk Brinks
Product Manager
Ik wil de revisie van de handleiding wel naar je mailen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 20:10

MieJuul

3970Wp

nokiaan958GB schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:36:
[...]

Ik zie steeds vaker dat kinderwagens ook bij kinderdagverblijven buiten worden gezet als de kleine slaapt. Schijnt juist gezond te zijn.
Ik stook ook alleen maar beneden.
Boven staat alles dicht.
De enige warmte die via de open trap boven kan komen komt van de radiator beneden in de hal.

15 graden komt hier in de koude maanden geregeld voor boven, wellicht nog wel wat kouder soms.
Onze kids (7 en 4) zijn niet anders gewend.
En als we het gevoel hadden dat ze het te koud hadden gooiden we een fleece-deken onder de gewone dekens.

Sinds we spouwmuurisolatie hebben laten inblazen in 2012 is het met name op de kamer van de jongste (buitenmuur, hoekwoning) merkbaar aangenamer, ondanks dat er nooit gestookt wordt.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

OmeJoyo

This is me

Van veilgheid.nl

http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/veilig-slapen-tips

Kleed een baby niet te warm

Let op de combinatie kleding, beddengoed en kamertemperatuur. Een baby heeft het warm genoeg als zijn voeten of nek aangenaam aanvoelen. Zorg dat de temperatuur van de babykamer tussen 16°C -18°C is. Dek een kind bij koorts minder warm toe dan gewoonlijk.
In de warme zomermaanden is deze temperatuur vaak niet te realiseren en zal wat hoger liggen. Dit is helemaal niet erg, houdt hier echter wel rekening mee, bij het aankleden en het toedekken van een kind. VeiligheidNL heeft geen gezondheidsinformatie ten aanzien van de airconditioning.

Daarnaast zou ik persoonlijk ook 15 graden echt te koud vinden in een slaapkamer, kinderkamer of niet.
[...]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Vroeger was er inderdaad massale kindersterfte in de wintermaanden, omdat de kinderkamers toen kouder als 15 graden waren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Raam staat dag en nacht open in onze slaapkamer. In de winter gaat er een dik dekbed over. Wel met een kruik naar bed. Radiator staat altijd dicht en m'n vrouw zou een echtscheiding aanvragen als ik daar wilde stoken :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 23:10
opuntia1 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:42:
[...]

Vind het wel goed advies van naftebakje. :)
Een gaatje aan de bovenkant kan je altijd daarna nog dicht plakken met een goede pvc tape.

Zie nu de foto.
Het pijpje boven de sifon is denk ik veel te kort/laag.
Dat vraagt ook om problemen. :(
Oorspronkelijk zat er geen enkel stuk pijp boven de sifon, de aannemers hebben het zo opgeleverd. De mannen van Feenstra hebben er ook nooit wat over gezegd, zelfs niet als ze kwamen om de lekkage op te lossen. Ik heb nu zelf maar dus, de buis onder de sifon wat ingekort en een stukje buis boven de sifon geplaatst. Nu zou de zwaartekracht ervoor moeten zorgen dat er nooit water boven uit de sifon kan komen en met mijn nieuwe ontluchtingsgaatje kan er ook geen overdruk onstaan dus in theorie zou dit moeten werken. Eventjes afwachten maar voorlopig lijkt het goed 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

OmeJoyo

This is me

Ik heb het ook niet bedacht, maar was het toevallig tegengekomen. Wat de achterliggende reden is geen idee, voor me persoonlijk beweeg ik nogal veel en lig ik regelmatig dan met een deel van mijn lichaam niet meer onder het dekbed, wat als het koud is voor mij hele nare buikklachten oplevert. Bij ons dan ook in de nacht 18 graden.

Maargoed tot op heden sinds Januari pas 558 kuub gas verbruikt, terwijl we beide lange douchers zijn, we enkelglas hebben en op de zolder nog een deel van de isolatie missen, woning uit 64. We zitten wel links, rechts en onder ingebouwd door andere appartementen.
bluemoon23 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:32:
Vroeger was er inderdaad massale kindersterfte in de wintermaanden, omdat de kinderkamers toen kouder als 15 graden waren. 8)7

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Torgo schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:38:
[...]

Oorspronkelijk zat er geen enkel stuk pijp boven de sifon, de aannemers hebben het zo opgeleverd. De mannen van Feenstra hebben er ook nooit wat over gezegd, zelfs niet als ze kwamen om de lekkage op te lossen. Ik heb nu zelf maar dus, de buis onder de sifon wat ingekort en een stukje buis boven de sifon geplaatst. Nu zou de zwaartekracht ervoor moeten zorgen dat er nooit water boven uit de sifon kan komen en met mijn nieuwe ontluchtingsgaatje kan er ook geen overdruk onstaan dus in theorie zou dit moeten werken. Eventjes afwachten maar voorlopig lijkt het goed 😃
Je zou er even 10 liter water kunnen in gieten met een tuingieter, dan weet je het zeker.
Ook kun je ook de pijp onder de syfon nog wat inkorten waardoor je de pijp boven je syfon nog wat langer kan maken.
Maar met die kleine beetjes water moet het wel lukken.
Ik dacht even dat er een vaatwasmachine of wasmachine op was aangesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Even een beste plens water erdoor kan sowieso geen kwaad. Je wilt niet weten wat er voor rotzooi uit een ketel komt.

Onze vorig Nefit (1995, lomp breed ding) vrat zichzelf op van binnen volgens mij. Condensafvoer zat vaak verstopt met aluminiumoxide.

Dat waren nog eens ketels trouwens. Ding was gigantisch, past de huidige Remeha Calenta bijna 3x in.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2014 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
Ik heb naast een normale paneel radiator ook 2 jaga wand convectoren, moeten deze ook afgeknepen/ingeregeld worden aangezien die twee in principe laag temperatuur radiatoren zijn of moeten ze dan juist! worden bijgeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Je moet ze juist afknijpen omdat anders de aan en afvoer van de temp gelijk is. De convectoren zijn dermate klein dat het water er zo doorheen gaat. Aan de andere kant kan jij je ook afvragen of je het dan juist wilt laten omdat het in the grand scheme of things niet bijster veel verschil gaat maken.

Ik heb zelf een Jaga Strada op zolder hangen en die heb ik gewoon geknepen, maar de DeltaT is op dat ding iets van 5 graden max. Meer krijg je echt niet voor elkaar.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik weet niet of ik dat nou wel zo leuk zou vinden als ze dat doen met mijn kind :s zo en zo kan ik me niet voorstellen dat als de gehele bovenverdieping 15 gr of kouder is je daar plezierig rondloopt of je zelfs moet omkleden. Het lijkt me dat dit toch echt een keuze is om gas te besparen? Nee persoonlijk zou ik daar niet tegen kunnen. Besparen is leuk maar ik wil ook gewoon in mn nakie op het gemakje voor mijn kleding kast kunnen staan om een leuke outfit uit te zoeken of is dit nu echt iets vrouwelijks :s

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
Notna schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 09:53:
Je moet ze juist afknijpen omdat anders de aan en afvoer van de temp gelijk is. De convectoren zijn dermate klein dat het water er zo doorheen gaat. Aan de andere kant kan jij je ook afvragen of je het dan juist wilt laten omdat het in the grand scheme of things niet bijster veel verschil gaat maken.

Ik heb zelf een Jaga Strada op zolder hangen en die heb ik gewoon geknepen, maar de DeltaT is op dat ding iets van 5 graden max. Meer krijg je echt niet voor elkaar.
Dus als ik het goed begrijp gooien deze radiatoren het hele waterzijdige inregelen in de war, ivm een niet goed te krijgen delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:02:
[...]

Ik weet niet of ik dat nou wel zo leuk zou vinden als ze dat doen met mijn kind :s zo en zo kan ik me niet voorstellen dat als de gehele bovenverdieping 15 gr of kouder is je daar plezierig rondloopt of je zelfs moet omkleden. Het lijkt me dat dit toch echt een keuze is om gas te besparen? Nee persoonlijk zou ik daar niet tegen kunnen. Besparen is leuk maar ik wil ook gewoon in mn nakie op het gemakje voor mijn kleding kast kunnen staan om een leuke outfit uit te zoeken of is dit nu echt iets vrouwelijks :s
Baby's buiten laten slapen is al een heel oud gebruik. Goed onder de wol moet dat geen probleem zijn, buitenlucht is erg gezond. Of ik het ook zou doen is wat anders.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, een beetje comfort mag best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 10:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oxellaar schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:42:
[...]

Baby's buiten laten slapen is al een heel oud gebruik. Goed onder de wol moet dat geen probleem zijn, buitenlucht is erg gezond. Of ik het ook zou doen is wat anders.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, een beetje comfort mag best.
Hysterisch inderdaad. Vroeger stond bijna letterlijk het ijs op het dekbed van de kleine en nu zou het ineens een probleem zijn als de slaapkamer kouder dan 15c is?

Deze denkwijze geeft ook wel weer duidelijk aan hoe verwend we zijn geraakt door de jaren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:30
Badkamer en slaapkamer delen een kastwand, badkamer wordt gestookt, dus koud in je nakie wat uitzoeken is hier geen issue.

Mijn moeder stond me gek aan te kijken toen ik zei met de kleine straks weinig extra gasverbruik te verwachten... Hoe ik het in mijn hoofd kreeg om niet te stoken boven... Alsof wij vroeger wel verwarming op de slaapkamers hadden... Verder zorgt stoken voor droge lucht, heb geen zin in een astmakindje straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:17:
[...]

Zo kort ga ik niet door de bocht, want het ging hier om een Tzerra en niet om een Intergas.
Bij een Tzerra draait de pomp (op100%) ook voor tapwater en zal de besparing dus flink groter zijn.
En het verschil bij een Tzerra is maar €65.

Daarbij liep Intergas redelijk achter qua pompen, zij hadden tot voor kort niet eens modulerende pompen, maar een simpele 3 standen pomp.
Vandaar dat de overstap voor Intergas duurder is dan bij andere merken.
Ik zie in de post hier net boven dat zelfs de handleiding nog niet eens is aangepast

Als ik even het prijsverschil opzoek van een modulerende pomp uit een Nefit Topline en een A label pomp van een Nefit Trendline, dan kom ik op een verschil van ongeveer €30.
Ik weet zeker dat je die meerprijs ruim terugverdient in de levensduur van de ketel.

Nefit heeft al zeker 12 jaar in al hun ketels een modulerende pomp en ruim 2 jaar A label pompen in alle nieuwe modellen. Daarom zijn ze in aanschaf misschien wat duurder.
Dan was ik een beetje kort door de bocht :X
Als ik je goed begrijp kan je bij Nefit de pomp niet lager instellen omdat je 100% nodig hebt voor het WW. Dat is bij de Intergas inderdaad anders. (35 Watt bij mijn Intergas, stand 1)
Het prijsverschil van € 95 bij Intergas is mijn inziens aan de hoge kant, dat blijkt ook wel uit het prijsverschil bij Nefit.
Waar ik op doelde was eigenlijk dat bij 9 van de 10 mensen een cv ketel alleen maar goedkoop hoeft te zijn, de rest is onbelangrijk. En daar spelen veel fabrikanten op in. Als een cv ketel op de oprit stond, werd er heel anders gekocht. ;)
True. Beter kan je een ketel kopen waarbij de pomp niet draait op WW. (Grapjuh :P )

@Oxellaar
Vraagje. Auto's hebben lambdasonde om de verbranding te controleren, waarom hebben CV-ketels niet zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar waarom de oudheid voortzetten als we het tegenwoordig hebben? We gaan toch ook niet honger hebben omdat de mensen in de oorlog dat wel hadden? Hoe vreselijk dat ook was. Of de was met de hand doen kan dan ook best en gewn drogers en vaatwassers. Nee ik leef nu en houd van comfort maar ook zuinigheid. Maar ik ga off topic :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imo moet je voor je eigen een balans vinden waar je je eigen prettig bij voelt kwa temp en besparing... comfort is ook veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een klein beetje stokt boven kost dat helemaal niet zoveel. Sterker nog, ik merk dat mijn ketel over de hele linie minder stookt (ga het eens echt bijhouden) als het boven ook aangenaam is (graadje of 19). Je hebt dan volgens mij veel minder trek naar boven van de warmte. Ik heb sinds vorige winter een echt dik pak isolatie tegen het zolderdak, dus warmer op hele bovenverdieping en heb dit jaar 50% minder verbruik dan vorig jaar en dat komt never nooit uit alleen de cv tuining.

Tevens heb ik een hekel aan sex onder de dekens en uit de badkamer komen en dan kou kleumen! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:51

Ankh

|true

Ik plaats hier mijn vraag even, volgens mij past dit topic het beste erbij.

Situatie:
Wij wonen in een groot appartement, welke gebouwd is in 1968. Veel dingen zijn nog origineel, maar wij hebben in de loop der jaren aardig wat dingen al gemoderniseerd (denk aan HR++ glas etc)/energiezuinig gemaakt.

Maar iets wat hoog blijft is het gas verbruik (2000m3). We zitten op een hoek en dus geen directe naaste buren bij de woonkamer. Voor 2016 wordt de gevelmuur opnieuw gedaan en ben ik van plan om spouwmuurisolatie te laten plaatsen.

Momenteel zijn we de babykamer (4,1x2,3x2,6m) aan het verbouwen. Waarbij een kleine radiator (60x150cm type 10) onder een oude radiator ombouw vandaan kwam. Snel uitgerekend geeft deze niet genoeg vermogen af... Nu ben ik dus verder gaan snuffelen en heb ik ook even gekeken in de woonkamer (10x4x2,3m). Onder de ramen (4m breed, aan beide kanten) zitten ook weer type 10 60x300cm radiatoren. Ook hier weer veel te weinig vermogen. We hebben reeds een nieuwe ketel (Avanta CW4), waardoor er natuurlijk nog minder vermogen wordt afgegeven.

Wat ik me dus nu af vraag, hebben 2 nieuwe radiatoren incl. installatie (500 euro) zin? Ik kan nergens echt een terugverdientijd vinden en of er uberhaupt scheelt met het gasverbruik..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 21:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:04:
Maar waarom de oudheid voortzetten als we het tegenwoordig hebben? We gaan toch ook niet honger hebben omdat de mensen in de oorlog dat wel hadden? Hoe vreselijk dat ook was. Of de was met de hand doen kan dan ook best en gewn drogers en vaatwassers. Nee ik leef nu en houd van comfort maar ook zuinigheid. Maar ik ga off topic :p
In Noorwegen enz. Doen ze niet anders mrt die kinderen en daar is het -15. Mensen moeten niet zo panisch doen voor wat frisheid, helemaal als het 15 graden is :')

Maar genoeg offtopic.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:36:
[...]

Dan was ik een beetje kort door de bocht :X
Als ik je goed begrijp kan je bij Nefit de pomp niet lager instellen omdat je 100% nodig hebt voor het WW. Dat is bij de Intergas inderdaad anders. (35 Watt bij mijn Intergas, stand 1)
Het prijsverschil van € 95 bij Intergas is mijn inziens aan de hoge kant, dat blijkt ook wel uit het prijsverschil bij Nefit.
Bij Nefit kun je wel het toerental van de pomp verlagen voor cv, je kunt het min en maximaal toerental instellen. Voor tapwater gaat de pomp automatisch naar 100%. De PWM sturing komt uit de branderautomaat.
[...]

True. Beter kan je een ketel kopen waarbij de pomp niet draait op WW. (Grapjuh :P )
Heeft zeker zijn voordelen, betere oplossing dan twee pompen in één ketel :P
@Oxellaar
Vraagje. Auto's hebben lambdasonde om de verbranding te controleren, waarom hebben CV-ketels niet zoiets?
Die zijn er ook, het is alleen rendabel bij zeer grote vermogens. Een beetje lambda regeling kost ongeveer even veel als drie cv ketels voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ik heb bij mij tzerra de pomp vorige week vervangen voor een modulerende, normaal zou ik dat niet doen omdat de pomp alleen draait als de ketel brand met een 2 min uitloop, en dat is niet veel.
maar nu loopt hij 24/7 hier i.v.m de warmtepomp dus heeft het nog wat zin.

wel is het beter om hem gelijk aan te schaffen bij aankoop als het verschil maar 65,- tot 95,- is, later veranderen kost je 245,- los in je hand, dan moet hij er nog in vallen.
Dat laatste is wel heel simpel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:54:
Als je een klein beetje stokt boven kost dat helemaal niet zoveel. Sterker nog, ik merk dat mijn ketel over de hele linie minder stookt (ga het eens echt bijhouden) als het boven ook aangenaam is (graadje of 19). Je hebt dan volgens mij veel minder trek naar boven van de warmte. Ik heb sinds vorige winter een echt dik pak isolatie tegen het zolderdak, dus warmer op hele bovenverdieping en heb dit jaar 50% minder verbruik dan vorig jaar en dat komt never nooit uit alleen de cv tuining.

Tevens heb ik een hekel aan sex onder de dekens en uit de badkamer komen en dan kou kleumen! _O-
Voor het laatste stukje ben je een man :p ik dacht het maar bedacht me dat het beter was het niet neer te zetten als only girl hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Mijn reactie over de slaapkamertemperatuur was bedoeld om mijn twijfels uit te spreken over bezorgdheid wegens een (te) koude slaapkamer bij een oudere baby/peuter.

Uit gewoonte en comfort wordt bij ons - als het huiswerk is gedaan en vrouwtje klaar is met studeren - boven alleen de badkamer nog verwarmd. Wij vinden dat veel lekkerder slapen (raam op een kier) onder onze dikke dekbed.

Maar iedereen moet maar voor zichzelf beoordelen wat comfortable is en wat niet. Het is natuurlijk lariekoek dat je verbruik zou dalen als je boven verwarmt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat je verbruik zal dalen lijkt mij ook erg sterk.
Maar als de bovenverdieping erg koud is, zal er meer warmte weglekken vanuit verwarmde ruimtes.
Puur omdat het temperatuurverschil groter is tussen de verwarmde en niet verwarmde ruimtes.
Als je bovenverdieping goed geïsoleerd is denk ik dat het extra verbruik wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij niet want als het te koud is boven heb je een enorme koude brug, warmte stijgt op en alleen maar harder als je het daar echt maar 15 graden laat worden. Verklaar anders maar eens hoe het komt dat dakisolatie je verbruik laat dalen, zelfs als je alleen maar beneden stookt? Al je plafonds geleiden gewoon de warmte naar boven. Iemand die echt goed is in natuurkunde hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daar hoef je niet eens heel erg goed voor te zijn.
Om die zelfde reden helpt nachtverlaging ook om je verbruik te beperken.
Iets met die beruchte lekkende badkuip.....

Daarbij zijn binnenmuren niet geïsoleerd en verdwijnt er nog aardig wat naar omliggende vertrekken.

Zo verwarm ik de gang ook, anders komt er een klap kou de woonkamer in als de deur maar heel even open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb daarom ook de thermosstaatknoppen boven gewoon op 19 gr staan incl de zolder. In de woonkamer een open trap tmt zolder. Heb het idee dat anders alle warmte naar boven trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 20:57:
Ik heb daarom ook de thermosstaatknoppen boven gewoon op 19 gr staan incl de zolder. In de woonkamer een open trap tmt zolder. Heb het idee dat anders alle warmte naar boven trekt.
Ook zonder die instellingen gaat alle warmte naar boven via de open trap. :(
Het maakt dus helemaal niets uit waarop je de thermosstaatknoppen boven instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een tip hoe je waterzijdig kunt inregelen als er op alle radiatoren in huis alleen maar op de toevoer Plieger thermostaatkranen zitten en geen voetventielen? Zijn dit soort thermostaatkranen te begrenzen op slag o.i.d. zodat je op dit manier de doorstroming kunt begrenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Denk dat je de thermostaatkranen zal moeten vervangen door A-Exact of Danfoss Dynamic Valve.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dan begrijp ik dus dat deze thermostaatkranen niet dubbel instelbaar zijn en dus niet geschikt zijn voor waterzijdig inregelen?

En daarbij blijven sommige radiatoren een klein beetje warm worden, ook als deze in de gesloten stand staan van de thermostaankraan. Zie foto, de aanvoer komt van onder en links gaat het op de radiator. Zijn deze dan ook niet goed gemonteerd zodat het afsluitklepje een beetje open kan blijven staan?

Afbeeldingslocatie: http://i261.photobucket.com/albums/ii80/cossiewim/Pfliegerthermostaatkraan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vanavond nog even met gas/lucht bezig geweest, maar er is niks mee te beginnen, de ene keer loopt ie super, 10 minuten later is de boel afgekoeld, zie je de ketel opstarten, blauwe vlam en dan helemaal blauw en knalt ie uit.

Bij nader onderzoek blijkt de brander met 4 schroeven aan de voorplaat vast te zitten, de schroef rechtsboven is voorzien van een kunststof ring die blijkbaar voor elektrische isolatie moet zorgen. In die ring zit een barst en daardoor zuigt de brander valse lucht.

Kan ik die installateur met zijn gereedschap, lijstjes en kennis uit het stenen tijdperk wel uitmaken voor prutser die hier de drempel niet weer over komt, maar een ketel die zelf extra lucht ergens pakt is gewoon niet in te stellen, niet met een drukpomp, niet met een CO2 meter en niet met een plexiglazen buisje met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Misschien eens een monteur met moderne spullen de boel even laten onderhouden? Zelf de brander afstellen lijkt me nou niet heel verstandig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je moet toch wat om de boel draaiend te houden totdat iemand dat ding goed komt afstellen. Als er wel een monteur gekomen was met een rookgasmeter om dat ding af te stellen, was ie weggegaan en had ik de volgende dag gewoon weer een andere monteur op de stoep gehad. Als je zoekt naar code 5 storingen bij Intergas staat het internet er vol mee en komt de ene na de andere monteur over de vloer om het gasblok opnieuw in te stellen.

Die ring moet gewoon vervangen worden en vervolgens moet het gasblok opnieuw ingesteld worden, dan ben ik van de storingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zoals ik al zei, ik heb sterk het gevoel dat het gasblok kapot is.
Ik zou er niet te te veel aan blijven draaien als ik jou was.
Als hij explosief gaat ontsteken ligt morgen je dakdoorvoer in de achtertuin, je zal niet de eerste zijn. Zeker intergas toestellen zijn daar gevoelig voor.
Ze ontsteken op vrij hoog vermogen en dat geeft leuke klappen.

Daarbij heb je het over aanzuigen van valse lucht bij de brander.
Dat is onmogelijk, want daar heb je flinke overdruk van het gas lucht mengsel, je kunt daar alleen lekkage hebben.
Valse lucht kun je alleen aanzuigen bij onderdruk, niet bij overdruk.
Alles na de ventilator, tot einde schoorsteen heeft overdruk.

Misschien had het handig geweest om een onderhoudscontract bij een fatsoenlijke installateur te hebben.
Kun je tenminste nog ergens op terugvallen als de ketel problemen heeft.
Wacht er niet te lang mee iig.....

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 23-11-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:52:
[...]

Ook zonder die instellingen gaat alle warmte naar boven via de open trap. :(
Het maakt dus helemaal niets uit waarop je de thermosstaatknoppen boven instelt.
Gelukkig heb ik een huis uit 2013 welke goed geisoleerd is. En het gasverbruik vind ik reuze mee vallen. Vorige jaar 850 en dat was incl het droogstoken in maanden waar normaal de cv nog niet aanstaat. Dit jaar zal ik daar denk ik onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Oxellaar schreef op zondag 23 november 2014 @ 01:10:
Zoals ik al zei, ik heb sterk het gevoel dat het gasblok kapot is.
Ik zou er niet te te veel aan blijven draaien als ik jou was.
Als hij explosief gaat ontsteken ligt morgen je dakdoorvoer in de achtertuin, je zal niet de eerste zijn. Zeker intergas toestellen zijn daar gevoelig voor.
Ze ontsteken op vrij hoog vermogen en dat geeft leuke klappen.

Daarbij heb je het over aanzuigen van valse lucht bij de brander.
Dat is onmogelijk, want daar heb je flinke overdruk van het gas lucht mengsel, je kunt daar alleen lekkage hebben.
Valse lucht kun je alleen aanzuigen bij onderdruk, niet bij overdruk.
Alles na de ventilator, tot einde schoorsteen heeft overdruk.

Misschien had het handig geweest om een onderhoudscontract bij een fatsoenlijke installateur te hebben.
Kun je tenminste nog ergens op terugvallen als de ketel problemen heeft.
Wacht er niet te lang mee iig.....
Vanmorgen erachtergekomen dat de bouten van de brander niet echt vast zaten. Die van de brander rechtsboven heeft een sluitring met kunststof, dat kunststof was vergaan. Ik heb ze iets vaster gedraaid, niet muurvast, probleem lijkt opgelost. Houdt wel in dat de brander zelf waarschijnlijk een nieuwe pakking mag.

Voor aandraaien: als gasblok te ver naar links staat afgesteld resoneert ketel 1x en valt meteen uit. Hoe ver "te ver" is hangt af van temperatuur in de ketel, kan na 2 starts zo zijn dat ketel gewoon minutenlang op laaglast kan draaien zonder aanpassingen.
Na aandraaien: als gasblok te ver naar links staat afgesteld resoneert ketel net zolang totdat ik schroefje iets naar rechts draai.

Probleem lijkt dus opgelost, zwager komt hier straks met afstelapparatuur. Heb geen zin in backfires of resonerende ketels, ik slaap er slecht van (ik schrik soms wakker met resonerende of knallende ketelgeluiden op tijdstippen dat ketel helemaal niks hoort te doen :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:44

m-vw

Dus?

Ben ik blij zat onze installateur 500m verder woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:39:
Bij een modulerende pomp kun je het alleen via de ketel aanpassen. Die I, II, of III is alleen bij oudere niet-modulerende pompen.
Bij de hre (zonder A) modellen zit er ook nog zo'n pomp in, mijn ketel is van 2014 maar ik kan hem ook in het menu instellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 22:03:
Denk dat je de thermostaatkranen zal moeten vervangen door A-Exact of Danfoss Dynamic Valve.
Gelijk hier even op inhakend:
Is er een bepaalde voorkeur voor de Danfoss RA-DV dan wel de TA Hydronics (IMI Hydronic) A-Exact?

Dan denk ik bijvoorbeeld aan de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ze zijn qua werking hetzelfde. Danfoss is wat sierlijker dan TA Heimeier, ook iets duurder.
Beide zijn van erg goede kwaliteit, maar Danfoss binnenwerken willen soms blijven "plakken" in de dichtstand.
Zeker aan het begin van het stookseizoen als ze heel de zomer dicht hebben gestaan.
Makkelijk te voorkomen door de kraan in de zomer helemaal open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 21:44
Oxellaar schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:05:
Ze zijn qua werking hetzelfde. Danfoss is wat sierlijker dan TA Heimeier, ook iets duurder.
Beide zijn van erg goede kwaliteit, maar Danfoss binnenwerken willen soms blijven "plakken" in de dichtstand.
Zeker aan het begin van het stookseizoen als ze heel de zomer dicht hebben gestaan.
Of wanneer je Evohome knoppen hebt of andere digitale thermostaatknopppen, dan heb je meestal een functie erop zitten om ze om de aantal dagen open en dicht te zetten :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Over Evohome gesproken:

In de woonkamer, keuken en boven hebben we radiatoren.
Ik orienteer me nu op Evohome omdat hiermee alle ruimtes (snel genoeg) warm kunnen worden en niet onnodig de woonkamer wordt verwarmd.
Wat is de beste manier om de zone van de vloerverwarming in een aanbouw te regelen en wat heb ik nodig?

De configurator van Honeywell is niet echt duidelijk en Honeywell wil geen technische vragen van consumenten beantoorden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Je kan kiezen voor zoneklep, wel zit je dan vast aan aan/uit regeling. Is op zich niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Da's dan weer een voordeel van EvoHome: die laat 1x per week elke kraan een hele slag open en dicht maken, om vastzitten te voorkomen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik gebruik hier een paar programmeerbare thermostaatknoppen, die hebben die functie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 15:14
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:04:
Ik snap werkelijk niet hoe jullie aan zulke lage cijfers komen? Zit het in het feit dat ik een wellicht groter woonoppervlak heb met 60m2 woonkamer? Ik was al blij met 0,23 ....

Vanavond stookt alleen de houtkachel .... zal jullie krijgen! :+
1-23 november mindergas.nl:
totaal 56 m3 totaal
verwarming 43,5 m3
Overig 12,5 m3 Overig
0,19 m3/graaddag
225 graaddagen
+/- 45m2 woonkamer
_JGC_ schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:42:
DeltaT van 20 graden bij 55 aanvoer is best fors, je zou iets minder kunnen knijpen. Dat bij 40 graden aanvoer de onderkant koud aanvoelt is ook niet vreemd, de bovenkant wordt 40 graden, de onderkant daalt naar omgevingstemperatuur omdat je zo ver knijpt.

Qua comfort is de temperatuur constanter met de situatie die je nu hebt, maar zuiniger lijkt het me niet. Sowieso draait je pomp nu constant, kost extra stroom. Daarnaast heb je leidingverliezen door delen van het huis die je waarschijnlijk niet verwarmt.

Ik vraag me alleen af of je straks het huis nog warm gaat krijgen als het echt koud gaat worden met zo ver geknepen radiatoren.
ik zelf heb mijn CV-aanvoer op 50 graden staan. wordt redelijk snel warm in uur tot anderhalf uur. komende van graad of 18 naar 19,5. op de grote paneelradiatoren hebik nu een delta T van 11 graden uit mijn hoofd, wat ik veel vind met deze aanvoer temp. Wel merkte ik van de week dat de onderkant van de radiatoren (ook in de gang) niet erg warm wordt. is dit normaal? de paneelradiatoren in de woonkamer heb ik nu volledig open gezet en die in de gang ietsje verder open. ben benieuwd of de onderkant vanmiddag warmer is nu de knoppen open staan.

heb niet waterzijdig ingeregeld nog, maar dit zijn de enige drie radiatoren in gehele huis waar gestookt wordt. in de badkamer (radiator #4) zit geen thermostaatknop, die stookt dus altijd als CV aanslaat.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 26-09 15:06
Als je ketel bijvoorbeeld elk uur 10 minuten stookt om je huis warm te houden, dan is het normaal dat de onderkant van je radiatoren koel blijft.
Je zou moeten merken dat 's ochtends vroeg bij opstoken, of als het erg koud is buiten (meer stookvermogen nodig) je radiatoren wel volledig warm zullen zijn. Eenmaal opgewarmd, is minder vermogen nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 24 november 2014 @ 00:24:
Je kan kiezen voor zoneklep, wel zit je dan vast aan aan/uit regeling. Is op zich niets mis mee.
Betreft trouwens een kleine verdeler met twee groepen.

Begrijp dat er ook een thermostaat moet komen te hangen.

Worden zoneklep en thermostaat rechststreeks aan ketel geknoopt of komt er nog een kastje tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
https://www.kijkvoelbelee...cten/Product?name=evohome
Kijk hier ook even, evohome is draadloos.

Wanneer het geen probleem is dat deze 2 groepen warmte genereren op het moment dat de ruitmethermostaat een seintje geeeft dat het te koud is in een vertrek dan kan dat prima met 1 zoneklep.

Wanneer de 2 zones 2 apparte ruimtes moeten verwarmen en je wil niet dat 1 mee opwarmt dan kom je of op 2 zonekleppen of op de HCE80 wat een dure oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Die zoneklep moet je uiteraard ook schakelen. Volgens mij moet je daar een bdr91 voor hebben.

[ Voor 90% gewijzigd door job op 24-11-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over zones
Ik heb twee zonnekleppen, met twee thermostaten
1 thermostaat in de woonkamer beneden, voor de vloerverwarming en de gang en kleine slaapkamer
1 thermostaat boven voor de slaapkamers en badkamer die beneden is

boven een programmeerbare thermostaat, die 's avond en 's ochtends een uurtje aan gaat,
beneden zo'n ronde thermostaat van honeywell,

Ik had mazzel dat de leidingen voor boven en beneden een beetje redelijk liepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx, dan zal t voor mij zijn welke het makkelijkste verkrijgbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:44:
[...]

1-23 november mindergas.nl:
totaal 56 m3 totaal
verwarming 43,5 m3
Overig 12,5 m3 Overig
0,19 m3/graaddag
225 graaddagen
+/- 45m2 woonkamer
Dan lig ik op schema met mijn 0,23 m3 en totaal 71 m3 op die termijn op een kamer van 60m2 die iedere avond naar 20 graden gaat (incidenteel 21 graden) en een bad dat iedere dag gevuld wordt. Comfort mag van mij wat kosten.

En ook boven af en toe de verwarming aan maar die discussie is gesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
job schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:25:
Die zoneklep moet je uiteraard ook schakelen. Volgens mij moet je daar een bdr91 voor hebben.
Dat is een wireless relay box aan/uit. Praat die ook met de Evohome zodat je met een App je vloerverwarming kan inschakelen?
Appie Heijn schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:26:
https://www.kijkvoelbelee...cten/Product?name=evohome
Kijk hier ook even, evohome is draadloos.

Wanneer het geen probleem is dat deze 2 groepen warmte genereren op het moment dat de ruitmethermostaat een seintje geeeft dat het te koud is in een vertrek dan kan dat prima met 1 zoneklep.

Wanneer de 2 zones 2 apparte ruimtes moeten verwarmen en je wil niet dat 1 mee opwarmt dan kom je of op 2 zonekleppen of op de HCE80 wat een dure oplossing is.
Stom van me. Had er niet bij gezet dat de 2 vloerverwarmingsgroepen in 1 vertrek liggen. Als een zoneklep nodig is, is 1 zoneklep dus voldoende.

Die site geeft onvoldoende technische informatie. De configurator zegt dat ik dit nodig heb:
EvoHome connected pakket, OpenTherm ketelsturing 1x
evohome voedingsmodule voor wandmontage 1x
Draadloze thermostaatknop 4x
Draadloze digitale ruimtethermostaat 1x
Draadloze RF Bridge, aan/uit 1x

En ja ik weet dat Evohome voor het grootste gedeelte draadloos is (voor wat betrekt de communicatie met radiatoren) maar vraag mij af hoe het dan bij vloerverwarming gaat werken. Een zoneklep heeft iig schakelspanning nodig. Is die RF Bridge dan hetzelfde als een zoneklep }:O

[ Voor 11% gewijzigd door nokiaan958GB op 24-11-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

nokiaan958GB schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:00:
[...]

Dat is een wireless relay box aan/uit. Praat die ook met de Evohome zodat je met een App je vloerverwarming kan inschakelen?
Je kan hem gebruiken voor meerdere functies, ook voor het aansturen van een zoneklep.
https://kijkvoelbeleef.nl...aan-uit-module-BDR91A1000
Zie de omschrijving, in jouw geval kan je hem gebruiken om een zoneklep te schakelen (die zoneklep moet je ook nog aanschaffen). En ja dat ding communiceert ook met de evohome: https://www.youtube.com/watch?v=9ay0YBjS0RY

Mocht je vloerverwarming een eigen pomp hebben, dan is een zoneklep niet handig en kan je de bdr91 gebruiken om de pomp mee te bedienen.

[ Voor 46% gewijzigd door job op 25-11-2014 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Laatst online: 21:34
SInds een jaar hou ik via mijn slimme meter het gasverbruik bij van onze nieuwbouwwoning. We stoken met vloerverwarming, een constante temperatuur van 20,5 graad

Wat me opvalt: Op zondag wordt altijd het minste gas verbruikt, terwijl het leefpatroon dan niet heel verschillend is van andere dagen. In de bijlage een overzicht van november, afgelopen zondag (23 nov) een verbruik van 1m3, daar was de temperatuur dan ook wat hoger, maar bijv. op 9 november bijna geen verbruik, terwijl de dagen ervoor en erna wel.

Iemand een verklaring voor deze zondag dip? Of dezelfde ervaring?

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/2wm2tf6.jpg

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wellicht dat de uitlezing van de zondag data bij maandag opgeteld wordt o.i.d.
Schrijf de standen eens een weekje op papier om dat uit te sluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2014 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kickassmen schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 08:13:
SInds een jaar hou ik via mijn slimme meter het gasverbruik bij van onze nieuwbouwwoning. We stoken met vloerverwarming, een constante temperatuur van 20,5 graad

Wat me opvalt: Op zondag wordt altijd het minste gas verbruikt, terwijl het leefpatroon dan niet heel verschillend is van andere dagen. In de bijlage een overzicht van november, afgelopen zondag (23 nov) een verbruik van 1m3, daar was de temperatuur dan ook wat hoger, maar bijv. op 9 november bijna geen verbruik, terwijl de dagen ervoor en erna wel.

[afbeelding]
Heeft dit niet ook heel veel te maken met de zon en de ligging/instraling in de woonkamer? Kijk of je voor die dagen nog terug kunt herleiden of daar aardig wat zon aanwezig was. Misschien geeft dat de oplossing.

En wat betekent die zwart lijn door de grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afbakbroodjes in de oven die je huis opwarmt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oven is een hele goede, die wordt bij ons ook elke zondagochtend gebruikt :9

Zwarte lijn zal buitentemperatuur zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tapwater zit er niet bij in? Anders kan je niet alles toeschrijven aan verwarming namelijk.
Of een gasdroger die op zondag niet draait?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Aan iedereen met vragen over de Evohome, kan dat misschien niet beter in het slimme thermostaten topic?
Of misschien wel een eigen Evohome topic aanmaken?
Het is wel interessant allemaal, maar heeft niets met cv tuning te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

Als je met de hele familie thuis bent zijn dat ook allemaal kacheltjes!
En idd oven broodjes e.d. helpt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Over CV tuning gesproken, doet _JGC_ het nog?
Zijn laatste bericht was nogal verontrustend :o
_JGC_ schreef op zondag 23 november 2014 @ 10:07:
ik schrik soms wakker met resonerende of knallende ketelgeluiden op tijdstippen dat ketel helemaal niks hoort te doen :X.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet wel een super goed geisoleerd huis zijn (of hele dikke oven) dat van een half uurtje afbakbroodjes maken genoeg warmte wordt gegenereerd dat je daar de hele dag je huis mee warm kunt houden. Of je woning is niet veel groter dan de oven zelf, dat zou ook nog kunnen!

Benieuwd naar de uitkomst wanneer je er achter bent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
In ons nieuwe huis merken we het wel, visite en/of uitgebreid koken en/of waterig zonnetje erbij = niet meer stoken. Ik log alleen nog niks, ben ik nog niet aan toe gekomen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:34

Jrz

––––––––––––

Ik heb nog bijna nooit gezien dat een CV installatie goed is geinstalleerd (parallel). Vrijwel alle installatiess die ik heb gezien zijn in serie geinstalleerd.

Wat moet ik hier nou mee?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Vreemd, vrijwel alle cv installaties hebben parallele radiatoren. Kijk nog eens goed.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 25-08 14:18
Serie zou betekenen dat niets meer werkt als er 1 radiator dicht zit.
Kan me niet voorstellen dat dat "vrijwel alle" zijn...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij een 1 pijp systeem staat alles wel in serie.
Daar worden andere onderblokken toegepast dan normaal, zogenaamde 50% onderblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Laatst online: 21:34
SpikeHome schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:39:
[...]

Als je met de hele familie thuis bent zijn dat ook allemaal kacheltjes!
En idd oven broodjes e.d. helpt ook mee.
Bedankt voor de reacties. Zo groot is de oven nu ook weer niet ;)
De registratie zou op zondag niet af mogen wijken (nagevraagd bij slimmemeterportal). Bij hun de vraag ook gesteld en ze denken dat het toch aan het leefpatroon op zondag ligt.

Ik hou het nog een tijdje in de gaten of er iets valt te ontdekken. Tips altijd welkom :) Bedankt

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:34

Jrz

––––––––––––

sjimmie schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:48:
Serie zou betekenen dat niets meer werkt als er 1 radiator dicht zit.
Kan me niet voorstellen dat dat "vrijwel alle" zijn...
Ik heb altijd in oude huizen gewoond (Amsterdam), en als ik bepaalde radiatoren niet open draai, dan worden degene er achter niet warm

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 11:01:
Moet wel een super goed geisoleerd huis zijn (of hele dikke oven) dat van een half uurtje afbakbroodjes maken genoeg warmte wordt gegenereerd dat je daar de hele dag je huis mee warm kunt houden. Of je woning is niet veel groter dan de oven zelf, dat zou ook nog kunnen!

Benieuwd naar de uitkomst wanneer je er achter bent. ;)
Dit is wel de gedachte achter het Passiefhuis: Met een Rc-waarde van 10 isoleren (dat is ongeveer 35cm in piepschuim), en dan het huis (grotendeels) op temperatuur houden door zoninstraling en de warmte die vrij komt van bewoners en apparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 25-11-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jrz schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:20:
[...]

Ik heb altijd in oude huizen gewoond (Amsterdam), en als ik bepaalde radiatoren niet open draai, dan worden degene er achter niet warm
Oh, dat heb ik nog niet eerder gehoord (en ik woonde ook in een oud appartement in Amsterdam). Ook bij anderen nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kickassmen schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:05:
[...]

Bedankt voor de reacties. Zo groot is de oven nu ook weer niet ;)
De registratie zou op zondag niet af mogen wijken (nagevraagd bij slimmemeterportal). Bij hun de vraag ook gesteld en ze denken dat het toch aan het leefpatroon op zondag ligt.

Ik hou het nog een tijdje in de gaten of er iets valt te ontdekken. Tips altijd welkom :) Bedankt
Op zondag? Dat is toch logisch, vraag maar in Staphorst ...... dat is de warmte van God! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, of de servers staan op zondag uit en loggen niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

[afbeelding]
Is de zwarte lijn het gemiddelde gasgebruik?

Leg deze meterstanden eens tegen de gemiddelde buitentemperatuur en aantal zonuren op die dag aan. Afgelopen zondag was het in ieder geval erg zacht mooi weer, terwijl de voorgaande dagen gewoon koud en nat waren.

[ Voor 22% gewijzigd door Skyaero op 25-11-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die meest logische tip is al gegeven, maar daar zit het niet in. Veel mensen in huis en warme broodjes uitdelen is de alternatieve manier van cv tuning en een lagere gasrekening.
Gek dat daar niet veel eerder iemand op gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:04:
Die meest logische tip is al gegeven, maar daar zit het niet in. Veel mensen in huis en warme broodjes uitdelen is de alternatieve manier van cv tuning en een lagere gasrekening.
Gek dat daar niet veel eerder iemand op gekomen is.
Ieder mens in huis is goed voor 100 W per uur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

opuntia1 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:34:
Ieder mens in huis is goed voor 100 W per uur. :)
B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Ja en soms wordt het plotseling 105 W ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Proton_ schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:58:
Over CV tuning gesproken, doet _JGC_ het nog?
Zijn laatste bericht was nogal verontrustend :o

[...]
Ja, ketel draait sinds zondagochtend na aandraaien van die schroeven en goed instellen van gas/lucht als een zonnetje.

De explosie met ontplofte rookgasafvoer heb ik ook al gehad, maar gelukkig heb ik dat alleen gedroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Fijn om te horen :)
CV tuning is leuk maar ontploffende ketels... not so much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Wij maken veel E-installaties in kippenstallen...... een volwassen kip is goed voor 13W aan energie (warmte). En dan te bedenken dat we stallen maken waar er 200.000 in gaan..... Dat is 2.600.000 W aan warmte, vandaar die afzuigventilatoren :*)

Ik dwaal af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 13:57
Vraagje: waarop moduleert de thermostaat? Op vraagtemperatuur toch?

Ik heb op de ketel ingesteld dat een Opentherm vraag temperatuur kleiner dan 40°C genegeerd moet worden (eerst werd dan gewoon 40°C gestookt in plaats van de lagere temperatuur) maar nu duurt het erg lang voordat mijn huis op temperatuur is. Ook al heb ik het maximaal vermogen weer op 70% staan blijft de ketel op laag vermogen pruttelen. Er wordt blijkbaar geen groter vermogen gevraagd?

Kan ik er van uit gaan dat de thermostaat zichzelf inleert en straks vanzelf wat hogere temperaturen gaat vragen omdat ie in de gaten krijgt dat een vraag van <40°C niks doet?

Edit:

naar aanleiding van dit:
_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 08:35:
[...]

Je hebt parameter E. op "negeer OT-vraag bij lager dan E" ingesteld op je ketel? Snel terugzetten, anders staat binnen de kortste keren het aantal branderstarts op een vrij hoog veelvoud van het aantal branderuren.

Wat er gebeurt bij Honeywell thermostaten:
- vraag max temperatuur om ketel aan te zetten
- als ketel is ingeschakeld, verlaag vraag naar berekende temperatuur onder parameter E (40 graden std)
- als gevraagde temperatuur lager dan E is, gaat ketel uit

Gevolg: aan, uit, antipendel time-out, aan, uit, antipendel time-out, aan, uit... hele dag een klappende ketel die wordt aangestuurd door een thermostaat die helemaal niet snapt waarom die stomme k*t ketel niet de laatste halve graad erbij kan verwarmen.
Zal ik het negeren van OT<40°C toch maar weer uitzetten

[ Voor 55% gewijzigd door Blackouts op 26-11-2014 08:33 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
Bart_WRX schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:36:
[...]

Wij maken veel E-installaties in kippenstallen...... een volwassen kip is goed voor 13W aan energie (warmte). En dan te bedenken dat we stallen maken waar er 200.000 in gaan..... Dat is 2.600.000 W aan warmte, vandaar die afzuigventilatoren :*)

Ik dwaal af
KippenWTW :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb thuis ook vloerverwarming als hoofdverwarming en zou graag een pompschakelaar er tussen willen plaatsen. Alleen na het lezen van de pompschakelaar test en dit topic ben ik er nog niet uit welke nou het "beste" is.

1. Tercal Pompschakelaar 11E Anti-stop €49,00
2. ECO Pump Switch HY-02 €39,50
3. 2heat-TC-500 €69,95
4. AmfraMatic V-5 €99,95
5. AmfraMatic V-3DP € 49,95

Ik zelf zit te twijfelen tussen 1 en 2, puur omdat deze regelmatig terug komen in dit topic.
Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.