Na het volgen van dit topic voor een aantal maanden en nu het echt winter gaat worden en binnenkort ook de jaarafrekening weer op de mat valt wil ik toch graag gebruik maken van jullie ervaring.
Daarom eerst een situatieschets van onze woning en daarna natuurlijk een aantal vragen.
Sinds december 2012 wonen we in onze nieuwbouw woning en ook sinds die tijd houd ik de meterstanden bij op mindergas.nl. Tot nu toe heb ik al de volgende dingen gedaan om het gasverbruik te verlagen en het comfort te verhogen:
- Honeywell Round On/Off vervangen door Honeywell Chronotherm Vision Modulation.
- Tercal 11E pompschakelaar geïnstalleerd voor vv-pomp.
- Aanvoertemperaturen verlaagd voor ww en cv, ww heeft vrouwlief wat meer problemen mee dus ik probeer er geleidelijk wat graden af te snoepen.
Het gasverbruik is ten opzichte van het eerste jaar flink verlaagd maar dit komt naar mijn idee door de zeer zachte winter, wij hebben zelfs geen sneeuw gehad, als ook doordat ons huis nu veel minder vochtig is.
Verbruik tot nu toe is als volgt:
05-12-2012/04-12-2013
1.035,51 m3
0,22 m3/graaddag
05-12-2013/19-11-2014
620,36 m3 (de prognose van mindergas.nl is 673 m3)
0,15 m3/graaddag
Huidige situatie:
Beganegrond
- ca 50m2 vloerverwarming als hoofdverwarming ??? Watt.
- aanvoer max 45 min 32 graden word geregeld door middel van pompschakelaar die bij 32 graden aanvoer inschakeld.
- retour max 32 graden gemeten met IR-thermometer tijdens een lange stooksessie.
1e verdieping
- slaapkamer 1 - radiator van 2194 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- slaapkamer 2 - radiator van 1489 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- slaapkamer 3 - radiator van 1064 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- badkamer - radiator van 925 Watt met voetventiel en thermostaatkraan (designmodel voor handdoeken).
2e verdieping (zolder)
- radiator radiator van 758 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- moet ik nog aansluiten, dit was de oude badkamer radiator.
CV-installatie
Intergas HRE 36/30
- WW temp 65 graden (was 80 graden)
- CV temp 70 graden (was 90 graden)
Honeywell Chronotherm Vision Modulation
Ik heb voor mijzelf een todo-list gemaakt van dingen die ik nog kan doen om het nog iets beter in te regelen, maar daar heb ik nog wat vragen over welke jullie kunnen beantwoorden hoop ik:
- Als eerste het waterzijdig inregelen van alle radiatoren, dit met alle kranen helemaal open en later dichtdraaien tot gewenste stand.
- Als tweede het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming? Ik heb het idee dat het retourwater van alle loops verschilt, dit komt denk ik door de lengte van de loops.
- Door het luchten van de slaapkamers daalt daar de temperatuur veel sneller dan in de woonkamer waar de thermostaat hangt, daardoor is het op de slaapkamers soms maar een graad of 15 en met een zoontje van 1.5 jaar die daar slaapt is dat niet de beste situatie.
Een mogelijke oplossing is natuurlijk een Honeywell Evohome-systeem maar dat is me eigenlijk wat te prijzig voor 1 of 2 slaapkamers. Dus waar moet ik op letten bij aanschaf van thermostaatkranen voor de slaapkamers i.c.m. de aanwezige voetventielen?
- Als laatste het installeren van de radiator op zolder, wat ik eigenlijk tegelijk met de thermostaatkranen wil doen, hierna veranderd het CV-circuit en moet ik opnieuw waterzijdig inregelen lijkt me.
Alle overige tips zijn natuurlijk ook welkom