Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.049 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:05
pribo schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:00:
iedereen hier denkt dat je alleen maar waterzijdig kunt inregelen via voetventielen.... klinkklare onzin.!!
Ik heb hier in huis alles ingeregeld met de radiatorkraan, binnen in de kraan zit een soort van schroefje waarmee je de kraan kunt vergrendelen zodat deze nooit meer verder open kan.
Ik heb daar wel eens uitgebreid naar gekeken. Maar of zo'n schroefje aanwezig is verschilt dus per (thermostaat)radiatorkraan. Je moet dus maar net mazzel hebben met merk en model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 19:31:
[...]

Ik heb het in de topicstart ook even aangepast. Mensen denken: "lange halen, snel thuis" door de boel op 50 te gooien, maar je merkt dus dat je dan in de problemen raakt als het buiten kouder is. Je radiatoren hebben dan simpelweg te weinig capaciteit.

Van 90 > 65 kan meestal zonder problemen.
Bewijs van je stelling heb ik. Had hem dus op 50 graden staan 2 dagen geleden. Verbruik 8m3 :X die dag.
Gisteren max aanvoer en vermogen niet geknepen en modulerende thermostaat werk laten doen. Verbruik die dag 3m3 (inclusief badderen). *O* Bij 50 graden bleef de ketel maar stoken om naar 20 graden binnentemperatuur te komen. Nu stookt hij vlot naar 20 graden en houdt daarna met lowload de kamer lekker op temperatuur. Met deze instelling kwam ik gister op 0,24 m3/graaddag. Lijkt me netjes en thermostaat moet nu nog inleren. Heb op jullie advies ketel nu op max 65 graden gezet. Pomp staat nog steeds op 1.

@Pribo: waterzijdig regelen kan ook met de gewone knop zonder schroefje door hem af te regelen en er gewoon niet meer aan te zitten. Ik heb geen schroefje en werkt gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Rukapul schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:21:
[...]

Ik heb daar wel eens uitgebreid naar gekeken. Maar of zo'n schroefje aanwezig is verschilt dus per (thermostaat)radiatorkraan. Je moet dus maar net mazzel hebben met merk en model.
Dat soort kranen had ik al zitten in mijn vorige huurwoning van bouwjaar 1973.... en zo`n kraan is ook nog eens makkelijker (en goedkoper) te vervangen dan een eventuele voetventiel.

Wat mij een beetje stoort op dit forum is dat iedereen het maar heeft over maximaal stoken met 60 graden en voetventielen en een Delta T van 20 graden gemeten bij de radiator.

Het belangrijkste is dat de radiatoren allemaal gelijk warm worden en dat je ongeveer een Delta T van 15 graden bereikt bij de CV-Ketel .
Je haalt het meeste rendement bij minder dan 60 graden retour water (gemeten bij de ketel)
Dit soort temperaturen krijg je alleen bij het opwarmen s`morgenvroeg wanneer het huis flink is afgekoeld en de ketel even staat te stomen..... Zodra het thuis warm geworden is, stookt de ketel met zeer lage temperaturen. je mag dan al blij wezen dat hij de 45 graden haalt en dan een retour temperatuur hebt van zo rond de 30 a 35 graden.
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:38:
[...]

@Pribo: waterzijdig regelen kan ook met de gewone knop zonder schroefje door hem af te regelen en er gewoon niet meer aan te zitten. Ik heb geen schroefje en werkt gewoon.
Precies.... alleen met dat schroefje kan je draaiknop blokkeren op het opendraaien.

[ Voor 13% gewijzigd door pribo op 09-11-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb een Nefit Ecomline HRC30 ketel uit 1996. Kan iemand mij vertellen of deze een regelbare pomp heeft? Op de pomp zelf kan ik niets instellen.

Ik heb namelijk het vermoeden dat het water te snel rond stroomt waardoor ik een lage DeltaT heb. Ik verwarm alleen de woonkamer met 1 radiator en 2 convectoren. Had de ketel eerst op 65 graden staan, maar daarmee duurde het ontzettend lang voordat ik op de gewenste temperatuur kwam (van 17 naar 19 duurde 3-4 uur). Nu ketel op 80 en het warmt veel sneller op, al is de DeltaT is nog steeds beroerd (afstand tussen de ketel en radiotoren/convector is overal vergelijkbaar).

De convector achter heb ik vervangen door een convector van Etherma (Alumaxx). Deze geeft ook veel eerder en meer warmte af dan de oude convector aan de voorkant. Ventilatoren op de convector heb ik al geplaatst.

[ Voor 15% gewijzigd door BThomas op 09-11-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Zover ik weet heeft de HRC 30 een grundfos type up 25 50 circulatiepomp met AUTOadapt functie.
Deze elektronische toerenregeling analyseert de vraag van het verwarmingssysteem en past hier automatisch het toerental op aan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@fast server:
Nee, de Ecomline stamt van begin 1994, de Ecomline Excellent van ongeveer 2000. Toen bestond Autoadapt nog niet, zeker niet voor pompen in cv ketels. De eerste Ecomline's hebben een pomp met één vast toerental
Als je een Ecomline Excellent hebt zit er een modulerende pomp in. Toerental is dan gekoppeld aan de modulatie van de brander.

Een UP 25-50 is sowieso nooit in toeren te regelen, een UPS wel (S=schakelaar)
Als er een UPER 25-60 of 70 in zit, dan is hij modulerend

@BThomas
Het enige wat je kunt proberen in het toerental aanpassen dmv een condensator.
Alleen toepassen als je een niet modulerende pomp hebt!
Let wel op dat je ketel een boiler heeft en voor tapwater heeft hij vaak een hoge pomp snelheid nodig, anders kan hij het tapwater niet op bijhouden om op te warmen.
Heel erg is dat niet dat tijdens het douchen de ww temperatuur wat zakt. Zolang het niet onder de 38 graden zakt merk je er niets van, je thermostaatkraan vangt dat wel op.
En na de tapvraag warmt de boiler weer netjes op naar 60 graden

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 09-11-2014 13:35 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:28:
Nee, de Ecomline stamt van begin 1994, de Ecomline Excellent van ongeveer 2000. Toen bestond Autoadapt nog niet, zeker niet voor pompen in cv ketels. De eerste Ecomline's hebben een pomp met één vast toerental
Als je een Ecomline Excellent hebt zit er een modulerende pomp in. Toerental is dan gekoppeld aan de modulatie van de brander.

Een UP 25-50 is sowieso nooit in toeren te regelen, een UPS wel (S=schakelaar)
Als er een UPER 25-60 of 70 in zit, dan is hij modulerend
Het is een UP 25-50 130. Dan inderdaad niet modulerend (helaas). Het plaatsen van een condensator zie ik nog niet zitten. Ik denk dat er eerst een andere ketel zal moeten komen wil ik mijn DeltaT een beetje verbeteren.

[ Voor 232% gewijzigd door BThomas op 09-11-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een vraagje. Beneden vloerverwarming als hoofdvervarming. Ook in de gang en toilet. Woonkamer met open trap helemaal naar zolder. Zolder verdieping is tot de nok zelfs 3,5 mtr hoog. Boven radiatoren met thermostaat knoppen. Ik heb het idee dat mn warmte naar boven stijgt. Is het nou zinvol om boven en de zolder ook te stoken om te zorgen dat de warmte daar minder heen trekt of is dit een rare gedachte? Helaas is de trap niet af te sluiten. Ook niet met een gordijn.
Het is een goed geisoleerd huis uit 2013

En nog een dilemma wel of geen temp verlaging bij afwezigheid en in de nacht :s lees er zoveel verschillende dingen over

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Warmte trekt sowieso omhoog, of het nou uit je woonkamer komt of uit je bovenverdieping. Dus weet niet of dat zin heeft.

En nachtverlaging heeft altijd zin, het is alleen even kijken tot hoever je verlaagt. Bij vloerverwarming wil je minder laag gaan dan bij normale radiatoren, vloerverwarming is een traag systeem.
Bij m'n ouders (beneden ook bijna overal vloerverwarming + aantal radiatoren) gaat hij 's avonds + 's nachts naar 18 graden. Maar zo ver koelt het niet eens af volgens mij. Volgens mij wil je bij vloerverwarming niet meer dan 3-4 graden lager dan je normale dagtemperatuur gaan. Dus ik zou ook gewoon 18 graden aanhouden denk ik.

In m'n eigen woning laat ik het gerust 15 graden worden, ik heb het binnen een uur weer op 19+ graden. Maar ik heb alleen maar radiatoren, geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolder isoleren met http://www.zelfisoleren.n...uctwijzer/zolderisolatie/ Ik heb vorige winter die met Rd4 geplaatst en het scheelt zooooooo veel. Vroeger als ik boven kwam met 20 graden in de woonkamer was eerste verdieping en zolder echt gevoelsmatig koud (stoken daar niet behalve bij -10) en nu voel ik bijna geen verschil meer dus ook minder warmte vanuit woonkamer naar boven.Probeer eerst eens te achterhalen waar ermee geisoleerd is.

Warmte trekt sowieso omhoog, of het nou uit je woonkamer komt of uit je bovenverdieping. Dus weet niet of dat zin heeft...... Ik denk van wel want dan heb je niet meer een trek van beneden naar boven en zal het zeker gevoelsmatig warmer aanvoelen. Trouwens wel vreemd dat een huis anno 2013 een geheel open verbinding van boven naar zolder heeft. Er wordt blijkbaar nog steeds niet nagedacht over zuinig met energie omgaan bij ontwerpen van woningen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 20:10

MieJuul

3970Wp

BThomas schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:33:
[...]

Het is een UP 25-50 130. Dan inderdaad niet modulerend (helaas). Het plaatsen van een condensator zie ik nog niet zitten. Ik denk dat er eerst een andere ketel zal moeten komen wil ik mijn DeltaT een beetje verbeteren.
Ik heb deze nog liggen:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/f1mi8.jpg

Komt uit een remeha quinta 30s, weet zo niet of ie bij jou er ook in past.
Deze heeft een schakelaar en is in te stellen op 3 standen.

Mocht hij passen en je hebt interesse, stuur maar even een DM-etje.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
MieJuul schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:52:
[...]

Ik heb deze nog liggen:
[afbeelding]

Komt uit een remeha quinta 30s, weet zo niet of ie bij jou er ook in past.
Deze heeft een schakelaar en is in te stellen op 3 standen.

Mocht hij passen en je hebt interesse, stuur maar even een DM-etje.
Bedankt voor het aanbod, maar ik wacht liever totdat de ketel in zijn geheel vervangen kan worden. Dit zal ook niet super lang meer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat isoleren van het dak niet zoveel meer waarde heeft aangezien het hele huis goed geisoleerd is incl het dak. Een open open trap heeft zo zn voor en nadelen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 23:57:
De rest van je vragen weet ik zo niet, ik weet ook niet of het verstandig is om daaraan te zitten. De Remeha's regelen zelf al behoorlijk efficiënt door op een deltaT van 20 te moduleren.
Wellicht de Quinta's, maar de Calenta's moduleren op een DeltaT van 25 graden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan altijd beter http://www.bouwtotaal-onl...k-gevel-en-vloer-397/397/ en http://www.bouwwereld.nl/...olatie-eisen-per-1-maart/ ;)

Toch een onderzoekje waard lijkt me zeker met zo'n warmtelek tot aan de nok. Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microkid schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:40:
[...]

Wellicht de Quinta's, maar de Calenta's moduleren op een DeltaT van 25 graden.
Scusi, klopt inderdaad :$ Maar ik bedoelde meer om aan te geven dat je qua regelstrategie bij de Remeha's niets hoeft/wilt aanpassen, omdat ze dat zelf al aardig efficiënt doen.

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 17:25 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:42:
[...]

Scusi, klopt inderaad :$ Maar ik bedoelde meer om aan te geven dat je qua regelstrategie bij de Remeha's niets hoeft/wilt aanpassen, omdat ze dat zelf al aardig efficiënt doen.
Klopt. Het enige dat ik zelf gedaan heb is de DeltaT op elke radiator ingesteld zodat ik per radiator op ong 15 graden uitkwam. De rest laat ik aan de ketel over.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:40:
Kan altijd beter http://www.bouwtotaal-onl...k-gevel-en-vloer-397/397/ en http://www.bouwwereld.nl/...olatie-eisen-per-1-maart/ ;)

Toch een onderzoekje waard lijkt me zeker met zo'n warmtelek tot aan de nok. Succes!
Denk dat ik mn man niet zover zal krijgen :p die houdt zich er allemaal niet zo mee bezig. Eerst de douche aan zetten, dan scheren... En ja dan de douche in. :s zegt genoeg denk ik. De dingen die ik als vrouw kan doe ik wel zoals beetje rommelen aan de ketel en de draadloze thermostaat aansluiten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zit daar je eerste besparing. Zo douchen is echt verspilling. Laat me raden... tweeverdieners en nog geen kinderen? :+

NB: leuk dat er vrouwen zijn die zich bezighouden met deze volgens mij mannen hobby. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:24:
[...]

Denk dat ik mn man niet zover zal krijgen :p die houdt zich er allemaal niet zo mee bezig. Eerst de douche aan zetten, dan scheren... En ja dan de douche in. :s zegt genoeg denk ik. De dingen die ik als vrouw kan doe ik wel zoals beetje rommelen aan de ketel en de draadloze thermostaat aansluiten enzo.
Geweldig...!!!
Hij, GTST 8)7
Zij, Eigen Huis en Tuin. d:)b

Dan weet ik wat de dame krijgt van <+:) een gereedschapskist. :Y

Leuk dat er ook eens een vrouw is op het forum die geintresseerd is in zuinig stoken en niet bang is voor vieze handen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:57:
Dan zit daar je eerste besparing. Zo douchen is echt verspilling. Laat me raden... tweeverdieners en nog geen kinderen? :+

NB: leuk dat er vrouwen zijn die zich bezighouden met deze volgens mij mannen hobby. _/-\o_
Ja beetje vreemd he. En ben toch echt een girly achtig vrouwen type met lang haar ed. Niks mannelijks aan me behalve mn handigheid. Ik vind techniek leuk. Ik lees graag op dit forum en pribeer dan wat uit. Dan houd ik het ea bij via mindergas enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
pribo schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:00:
iedereen hier denkt dat je alleen maar waterzijdig kunt inregelen via voetventielen.... klinkklare onzin.!!
Ik heb hier in huis alles ingeregeld met de radiatorkraan, binnen in de kraan zit een soort van schroefje waarmee je de kraan kunt vergrendelen zodat deze nooit meer verder open kan.
In de handel is hiervoor een soort van schroevendraaier (inregelsleutel) verkrijgbaar.
Wel zo makkelijk inregelen met de radiatorkraan, dit stel je 1x af en nooit weer aankomen. Wanneer je bv gaat behangen en je wilt je radiator van de muur hebben, dan zou je de voetventielen allemaal weer dicht moeten draaien.... wanneer de klus gedaan is, kan je weer opnieuw de boel inregelen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Grappig, ik moet ook altijd de aanvoer van een radiator afsluiten als ik hem wil verwijderen om te behangen :+
En weet je wel wat een radiator vol water weegt? Is veel handiger om het aantal (kwart)slagen te noteren en hem even leeg te laten lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is er ergens een vergelijking tabel voor pompen?

Ik had een reguliere pomp 25-50-130 pomp die 3 standen had 35-50-80W en die vervangen voor een energie zuinige maar die heeft aan in meters of wattage, die laatste heb je natuurlijk niet veel aan, dat is heel anders.
Dus de meters, hoeveel meter (pomp hoogte?) geeft een 25-50 op zijn standen? Ik wil hem ongeveer vergelijkbaar zetten als op stand 2 namelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 18:28:

Ja beetje vreemd he. En ben toch echt een girly achtig vrouwen type met lang haar ed. Niks mannelijks aan me behalve mn handigheid. Ik vind techniek leuk. Ik lees graag op dit forum en pribeer dan wat uit. Dan houd ik het ea bij via mindergas enzo.
Ach zo heb ik een collega waarbij zijn vrouw het verboden heeft om aan het gereedschap te komen.......
En nee ze werkt niet in de bouw of iets dergelijks.... maar als hij gaat boren sneuvelt de muur en de boormachine. :o

Wil bijna linken naar een oude Engelse serie :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:42:
Is er ergens een vergelijking tabel voor pompen?

Ik had een reguliere pomp 25-50-130 pomp die 3 standen had 35-50-80W en die vervangen voor een energie zuinige maar die heeft aan in meters of wattage, die laatste heb je natuurlijk niet veel aan, dat is heel anders.
Dus de meters, hoeveel meter (pomp hoogte?) geeft een 25-50 op zijn standen? Ik wil hem ongeveer vergelijkbaar zetten als op stand 2 namelijk.
Een 25-50 heeft een opvoerhoogte van 5 meter, daar staat de 50 voor.
25 staat voor de doorlaat grootte en verwijst naar de aansluit maat, DN25 in dit geval.
Een 15-60 heeft een DN15 aansluiting en 6 meter opvoerhoogte.
Vaak is stand 2 ongeveer 60% en stand 1 33% van het maximale.

Om te vergelijken zul je echt pomp karakteristieken naast elkaar moeten leggen.
Volgens mij heeft grundfos ergens een uitwissel tabel online staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
@ Aimee over nachtverlaging

Zelf heb ik een soortgelijke woning.
Enkele jaren geleden merkte ik ook dat er vele wisselende meningen zijn over de zin of onzin van nachtverlaging. Er wordt vaak verwezen naar het artikel op de website van Olino waarin zou worden aangetoond dat nachtverlaging rendeert. Wiskundig klopt dat wel, maar het artikel vergelijkt appels met peren, zoals ook ene Gandalf in de reacties opmerkte.

De eerste situatie gaat uit van een temperatuur van continue 20,2 graden: overdag handig als je een partner hebt met jonge kinderen die de gehele dag thuis zijn. Maar in de tweede situatie is het pas om 16:00 's middags weer 20,2 graden. Mijn vrouw was daar geen voorstander van :) .
Uiteindelijk heb ik toen op een Duitse website (helaas bestaat de link niet meer) een uitgebreid onderzoeksrapport gevonden over de zin en onzin van nachtverlaging bij vloerverwarming.

Kortweg kwam het hier op neer:
Bij huizen waar relatief veel warmte weglekt, is nachtverlaging rendabel mits het vloerverwarmingssysteem in staat is om binnen korte tijd (einde nacht - begin ochtend) de temperatuur terug op de gewenste waarde te krijgen. Is er overdag niemand thuis en hoeft de woning pas rond 17:00 op temperatuur te zijn, dan is de winst zelfs enkele procenten. Maar als er zoveel weglekt dat de ketel urenlang op hoog vermogen moet gaan stoken (voor zover de vloerverwarming dat überhaupt accepteert), blijft er maar weinig over van de winst, ik meen zo rond de 0,5%. Reden: de ketel wekt minder/niet in het HR-gebied; vloerverwarmingspomp draait langer op maximum toerental etc. Bij langere perioden van afwezigheid neemt het rendement uiteraard weer toe.

Bij huizen die goed geïsoleerd zijn, lekt er maar weinig warmte weg.
Het gevolg is dat in deze situatie nachtverlaging nauwelijks zinvol is.
Na uitgebreide proeven kwam ik uit op 1 graad verlaging hetgeen mij zo'n 17 m3 op jaarbasis bespaart.

In verhouding peanuts vergeleken wat het tunen van de ketel en het schakelen van de vloerverwarmingspomp via de ketel oplevert...en het aanpassen van de douche-doorlooptijd... :)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is een soort omgekeerde CV-tuning maar het lijkt alsof ik een belangrijke ontdekking gedaan heb. Ons huis koelt in deze maanden gemiddeld genomen 2 graden af in een tijdsbestek van 8 uur (23:00 - 7:00) van 19.5C naar 17.5C . Omdat ons huis pas 10 jaar oud is en overal dubbel glas heeft vond ik dat een behoorlijke daling.

Na een jaar hier te wonen kwam ik vorige week tot de ontdekking dat onze gashaard ook een 'schoorsteen' heeft. Omdat wij op de hoek wonen waait het bij ons best hard. Wat blijkt nu, er komt een behoorlijke toch vanuit die schoorsteen naar binnen, welke via de gashaard in de woonkamer wordt verspreid.

Ik heb nu zowel buiten als binnen de haard dichtgetaped om te testen of dit een verschil maakt. De eerste 3 nachten is de daling 1C geweest in plaats van 2C. Dat is een behoorlijke winst! Blijf het nog even door monitoren om te kijken of het ook echt consistent blijkt te zijn. Zo ja, dan maar eens uitzoeken of we dit op kunnen lossen en toch de haard kunnen gebruiken want dat gaat nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lucht naar binnen geblazen, of een 'trek' langs de pijp naar buiten ;) ? Ik speur tochtlekken vaak op door met een aansteker langs kozijn ofzo te gaan. Dan kun je zien welke kant de lucht op gaat :p Tocht: vlam komt naar je toe. 'trek': vlam wordt van je af gezogen.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:07
Een systeem maken dat je een (metalen) plaat erin kunt schuiven die het afsluit?
Je zal er wel wat winst mee behalen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier zijn kleppen voor, maar je moet wel voorkomen dat je (of je schoonmoeder, de volgende bewoners,...) kunnen stoken met de klep dicht!

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een tussenstuk laten plaatsen in de pijp met een klep die je open en dicht kan doen. Ik zelf een houtkachel met zo'n klep maar die is ook functioneel voor de kachel want zo kan ik dus de trek in de kachel temperen zodat het hout niet als een gek de schoorsteen door vliegt (figuurlijk gesproken). Dit zou ik niet met een gashaard doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 09 november 2014 @ 23:10:
[...]

Een 25-50 heeft een opvoerhoogte van 5 meter, daar staat de 50 voor.
25 staat voor de doorlaat grootte en verwijst naar de aansluit maat, DN25 in dit geval.
Een 15-60 heeft een DN15 aansluiting en 6 meter opvoerhoogte.
Vaak is stand 2 ongeveer 60% en stand 1 33% van het maximale.

Om te vergelijken zul je echt pomp karakteristieken naast elkaar moeten leggen.
Volgens mij heeft grundfos ergens een uitwissel tabel online staan.
Ok dank je, ik heb hem ietsje lager dan de oude stand nu, verbruik 11W :) wel zag ik dat die zuinige pompjes veel kleiner schoepenwiel hebben en meer toeren maken, toch is die pomp niet hoorbaar. Op sommige snelheden hoor je wel een lichte piep van de regelaar, maar daar kan je simpel iets boven of onder gaan zitten omdat hij traploos regelbaar is van 0,5m 3W naar 6.0m 40W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet er naar uit dat modulerende thermostaat met ketel op max 65 graden en vermogen niet begrenzen toch beter werkt. Vrouw had het koud dus even naar 21 graden vanaf 20 graden. Hier heeft ketel 40 minuten over gedaan met een aanvoer van 45 graden. Delta t was een graad of 3 of 4. Ben ik nu eindelijk goed op weg? :? Overigens om kamer op temperatuur te houden werkt het volgens mij nu super. Stookt even bij, dan op gegeven moment stopt pomp, resultaat...radiator warm en na enige tijd zowel aanvoer als afvoer leiding koel. Dus warmte precies waar de warmte moet zijn .... in de radiator.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 14:51:
Zolder isoleren met http://www.zelfisoleren.n...uctwijzer/zolderisolatie/ Ik heb vorige winter die met Rd4 geplaatst en het scheelt zooooooo veel. Vroeger als ik boven kwam met 20 graden in de woonkamer was eerste verdieping en zolder echt gevoelsmatig koud (stoken daar niet behalve bij -10) en nu voel ik bijna geen verschil meer dus ook minder warmte vanuit woonkamer naar boven.Probeer eerst eens te achterhalen waar ermee geisoleerd is.
Wij stoken boven ook niet. Maar de benedenverdieping loopt niet over naar de bovenverdieping, zal dan alsnog warmte naar boven lekken? De bovenverdieping is overigens slechts geïsoleerd (enkeleGlas ramen, houten vloer (vormt met plafond van benedenverdieping wel soort van lucht isolatie), zolder niet geïsoleerd ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker weten! Een slecht geisoleerd dak zorgt voor een verlies van 30 % van je warmte. Warmte stijgt altijd op. In jouw geval zal dus de opgehoopte warmte beneden doortrekken naar boven. Mijn huis uit 1978 is tot op heden nog niet verder afgekoeld dan 19 graden. Tel uit je winst om iedere dag naar 20 graden te stoken ipv dat het bijvoorbeeld 17 graden beneden is en je weer naar 20 wil en het te houden. Begin eens met dubbel glas want dat kost tegenwoordig bijna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 15:14
bij ons wordt op zolder altijd flink gelucht. in de winter staan nog steeds alle ramen op de tochtstand en waait alles lekker door. heeft het dan nog zin om het dak te isoleren?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Nee, dan kan je beter de zoldervloer isoleren (of wat minder luchten, kwartiertje per dag is voldoende toch?).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja anders wordt het net zo iets als dubbel glas plaatsen en de ramen full-time open zetten. En nu weer on-topic.... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Update:

Van de week mijn Evohome ontvangen:
- Evotouch met aan/uit regeling
- 4 x HR92
- 1 x Zoneklep met relais tbv vloerverwarming
- Wandconsole

Thermostaatkabel vervangen door een stuurflex 2x1 mm2 en dus 230V op de plek van de wandconsole met Evotouch. Alles geinstalleerd en aan het programmeren en instellen gegaan. Alles werkt nu, ga nu de boel eens in de gaten houden.

Ik ga nu de vloerverwarming van de beneden als hoofdverwarming gebruiken, als we thuis zijn (s avonds) en in het weekend de hele dag houd ik 21 graden aan, nachtverlaging heb ik op 19,5 graden staan. Radiatoren in de woonkamer staan op stand 2 zodat die als-het-goed-is "nooit" meer aan gaan tenzij het huis om een bepaalde reden ver is afgekoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart_WRX op 12-11-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
volgens mij werkt mijn vloerverwarming niet meer zoals hij hoort nu het stookseizoen weer is begonnen.

ik heb 2 robot verdelers zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ghLbU0FWyfGpKr2BZZ9Ikan4/full.png

De thermostaat B staat op net boven de 40 graden maar de temperatuurmeter op de aanvoerbalk (E) blijft maar zo'n 25 tot 30 graden aangeven. De retourtemperatuur op de retourbalk (F) geeft een paar graden minder aan.

De aanvoertemperatuur is volgens de pompschakelaar zo'n 55 tot 60 graden. De sensor daarvan zit vlak boven de thermostaat B.

Voor zover ik het begrijp wordt het retourwater deels weer vermengd met de aanvoer maar vorig jaar was de temperatuur op meter E redelijk gelijk aan de temperatuur op de thermostaat en was mijn delta T veel groter.

Wat kan er tijdens de zomer mis gegaan zijn? Meten net na de thermostaat is lastig. Daar zit een dikke koppeling. Ik heb zelf het systeem niet aangelegd en er weinig kaas van gegeten wat betreft inregelen. Alle instellingen zijn hetzelfde gebleven als vorig jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 12-11-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Draait je pomp nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Die draaien beide ja, ik hoor ze aan slaan. Net eens gekeken of de thermostaatkraan zijn werk nog doet. Pinnetje bewoog wel maar erg stroef. Heb hem een paar keer ingedrukt. Eens kijken of het dan beter gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De thermostaat kan de schuldige zijn, als je aan de rest niets hebt veranderd. Het zou anders ook kunnen dat het mengventiel bijna dicht staat, waardoor er weinig warmte in het systeem komt. Volgens mij is dat onderdeel C. Maar ik zou eerst de thermostaat uitsluiten als oorzaak.

Nog een tip mbt. de pompschakelaar, als je de mogelijkheid hebt (lang snoer aan sensor?) dan zou je kunnen kijken of je de sensor dichter bij de ketel kunt krijgen. Hij zat hier ook altijd vlak voor de verdeler, maar aangezien die weinig/geen flow heeft als de pomp draait zal het lang duren voor hij inschakelt. En een kritiekpunt op die pompschakelaars is vaak al dat ze erg traag reageren. Heb de sensor nu vlak onder de ketel geplaatst (nog voordat hij aftakt naar radiatoren) dus op die manier zal het sneller reageren.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als het goed is zorgt de pomp op je vloerverdeler er niet voor dat er sneller warmte bij de verdeler komt.
Die mag alleen stroming geven over de verdeler zelf.
En de sensor moet altijd op de aanvoerleiding zitten, voor de mengkraan.

Zo gek lang duurt het toch niet voor er warmte is bij je mengkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag mijn pomp schakelaar binnengekregen

Hij werkt, maar een paar vraagjes

welke temperatuur werkt het beste , hij staat standaard op 28 graden

wat is de beste plek om de klem voor de temperatuur te plaatsen
Ik heb de mogelijkheid in de meterkast voor de zoneklep voor de vloerverwarming
of boven de pomp zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als het goed is maakt het niet uit of je hem voor of na de klep zet, bij warmtevraag gaat de klep direct open.
Waarschijnlijk stuurt de thermostaat de klep open en stuurt de klep dmv een eindcontact de ketel aan.

28 is wel een juiste temperatuur, de pomp zal dan vrij snel gaan draaien.

[ Voor 46% gewijzigd door Oxellaar op 12-11-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 23:05:
Als het goed is maakt het niet uit of je hem voor of na de klep zet, bij warmtevraag gaat de klep direct open.
ok, doe ik zet hem op de voor mijn makkelijkst bereikbare plek

en de temperatuur van de pompschakelaar?

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hier is het oude stook record gebroken.... van 14-11-2013 tot 14-11 2014 in totaal 293 m3 gas verbrand... :*)
Ik had gehoopt zo tussen de 400 en 450m3 uit te komen, maar met 293m3 ben ik zeer tevreden...
Uiteraard met dank aan dit pracht forum en de zachte winter. d:)b

Hopelijk wijkt het nieuwe stookseizoen 11-2014 t/m 11-2015 niet teveel af van laatstgenoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Interessante constatering: Ik verbruik per 0.1 graad C omhoog 100 liter gas :P Ik ging vanochtend van 17.4 naar 19 en daarin verbruikte ik 1,465 m³ gas in 1.5 uur tijd

Weer wat aanpassingen gedaan overigens aan de ketel. Toch maar op stand II gezet en de aanvoer op 70 gezet ipv 60. Daarnaast het vermogen weer omhoog gezet zodat de ketel/iSense zelf mag gaan bepalen wat hij wil doen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 08:17:
Interessante constatering: Ik verbruik per 0.1 graad C omhoog 100 liter gas :P
Is dat nu juist gunstig of vind je van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Opzich houd de huiskamer de temperatuur gewoon vast op 19 graden gedurende de dag. Dat wil zeggen: de temperatuur gaat vervolgens niet omlaag (niet genoeg om de CV aan te doen slaan)

Pas aan het einde van de avond wil hij dat nog wel doen maar dan moet het buiten echt koud zijn. De dagen tot nu toe met bovenstaande instellingen verbruik ik niet meer dan 1.5m³. 2 m³ als ik ook nog douche (en de kinderen in bad gaan)

Overigens moet ik zeggen dat een huis vol op het zuiden daarbij wel enorm helpt. Jammer alleen dat mijn buurman bij 2 seconden zon zijn zonnenscherm al naar beneden doet. Terwijl hij als sinds September (!!) aan het stoken is met zijn open haard. Laat dan die gordijnen open en het zonnescherm omhoog. Scheelt hier zo een 4 graden :9 (van 19 naar 23)

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 14-11-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt bijna precies met mijn situatie. Alleen badderen 2m3. Stoken van 19 graden naar 20 graden in deze tijd 1m3je erbij inde avond. Mijn kamer is ook nog niet onder de 19 graden geweest.

Woon je niet in mijn huis? :+ Ik ook lekker op zuiden met serre. Broeikas in de zomer wanneer zonnescherm niet op tijd naar beneden gaat maar nu een grote zonnecollector (behalve vandaag dan natuurlijk).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-dy
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik ben nieuw op dit zeer interessante forum :) , heb wel het meeste gelezen maar zit net als elke beginneling op gebied van cv tuning met een aantal vragen.
Om te beginnen ik heb een intergas hre 28/24 met a-labelpomp, in combinatie met een remeha isense modulerende thermostaat.
Tussenwoning 2001 (goed geïsoleerd dus)
Ik heb inmiddels alle radiatoren nagelopen en "op gevoel" alle voetventielen aardig goed teruggedraaid/ingesteld.
De cv staat op max 65 graden en vermogen op 60% = 16,4KW
Woonkamer radiatoren staan wijd open, en de andere vertrekken zijn zodanig teruggeregeld dat daar de temp nu in orde is als de woonkamer op temp is.
Ik zit echter met de volgende hoofd vragen.

1. Hoe kom ik erachter of ik het ketel-vermogen goed heb ingesteld(niet te hoog/laag) (de thermostaat vraagt bijna nooit om volledige warmtevraag aan de ketel, max op 65 graden ingesteld maar vraag nooit boven de 47 graden meestal 40grd.)
2. Er zit volgens mij een modulerende A-label pomp in, standaard ingesteld op 80% moet ik deze ook nog terug regelen in de instellingen van de ketel? dat kan procentueel in het menu. of regelt deze zichzelf?
3.Stel de woonkamer gaat wel naar gewenste temp en de slaapkamer nog niet helemaal top, moet dan de radiator op de slaapkamer gewoon wat verder open?
4. Wat is nu eigenlijk precies het gevolg van het verhogen/verlagen van het pomp vermogen?

Alvast bedankt voor eventuele ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
1.
Je kunt de capaciteit (Watt) van je radiotoren optellen. Dan inschatten hoeveel minder vermogen je hebt door temperatuurverlaging. Je hoeft niet meer ketelvermogen te hebben dan dit getal. Iets meer vermogen is geen punt want dat wordt bij een modulerende thermostaat/ketel niet gebruikt
2.
geen idee
3.
Nee, ik zou de radiotor kraan die het verst van de thermostaat in de woonkamer zit een paar kwartslagen dicht draaien.
4.
Minder vermogen maar meer warmteafgifte van het geleverde vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

De radiator die het verst bij de ketel vandaan zit die draai je helemaal open... de radiator die het dichtst bij de ketel zit die draai je iets dicht.... want de radiator die het dichtst bij de ketel zit krijgt namelijk het meest hete water..... de radiator die het verst bij de ketel zit, krijgt dus het minst warme water.... maar dat lijkt mij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
Update:

Van de week mijn Evohome ontvangen
- Evotouch met aan/uit regeling
- 4 x HR92
- 1 x Zoneklep met relais tbv vloerverwarming
- Wandconsole

Ondertussen up and running

Ik ga nu de vloerverwarming van de beneden als hoofdverwarming gebruiken, als we thuis zijn (s avonds) en in het weekend de hele dag houd ik 21 graden aan, nachtverlaging heb ik op 19,5 graden staan. Radiatoren in de woonkamer staan op stand 2 zodat die als-het-goed-is "nooit" meer aan gaan tenzij het huis om een bepaalde reden ver is afgekoeld.

Verder compleet week programma voor alle zone's.

"Adaptieve start" en "optimale stop" heb ik aan staan. Schakelingen per uur staat op 3, tijd 1 minuut.

Paar probleempjes / vragen:

1:
Als je een zone opent in het normale scherm, staat bovenaan de naam van de zone vermeld, maar bij elke zone staat er bij mij - TIJDELIJK achter.

Woonkamer - TIJDELIJK
Badkamer - TIJDELIJK

Wat houd dit in?

Het is niet het icoontje van een tijdelijke wijziging door bv het draaien aan een HR92.

2:
Hoe / wat is er te doen met de warmwater regeling? Want dit blijft me een beetje onduidelijk.

3:
Als ik de temperatuur in bv de badkamer verhoog door middel van de HR92, dan zou er op de Evotouch een icoontje moeten staan bij de betreffende zone. Dat komt bij mij niet. Ik moet maar weer gokken of mijn vriendin ergens aan heeft gezeten door alle HR92's langs te gaan.
Iemand meer dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben vanavond eens aan het prutsen geweest, ik wilde graag mijn gasmeter een beetje in de gaten houden, en had nog een android telefoon die stof lag te happen. :>
Met behulp van IP Webcam en wget kan ik fotos maken (ledje aan, foto maken en opslaan, ledje uit).
Toen even gezocht naar een manier om hier een mooi getalletje uit te krijgen. OCR dus, maar op een raspberry pi is dat misschien wat te veel gevraagd. Toen ben ik bij newocr.com terechtgekomen, en met een gratis api-key en de curl voorbeeldjes aan de slag gegaan. Resultaat is was slecht, een foto van de hele gasmeter werd nogal een zooitje, en heel vaak werd er niets gevonden. Nadat ik een crop van alleen het telwerk erbij gescript had mbv jpegtran werd het stukken beter, de laatste 4 tot 6 cijfers zijn redelijk betrouwbaar. Ik pak nu de laatste 2 cijfers voor de komma, en de 2 erna, dus op 0,01 m3 nauwkuerig
Nu maar eens even kijken wat dat voor grafiekjes oplevert. :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

Snap nog steeds niet goed waarom alle CV-regelingen uitgaan van de thermostaat als baas en de ketel als client. De eerste consumenten CV-ketel waarin de branderautomaat een netwerkaansluiting heeft moet nog komen, geloof ik. Terwijl dat uitgangspunt veel handiger is voor het optimaal aansturen van de ketel of het bijhouden van statistieken en verbruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Meeste CV ketels hebben volgens mij wel een pc ingang, al is het maar voor de monteur. Daar kun je doorgaans wel alles mee uitlezen (alle temperaturen en pompen ja of nee etc), alleen niemand geeft die software vrij. Ik zou graag mijn Intergas ketel zo uitlezen. Is dan geen netwerkverbinding maar waarschijnlijk gewoon serieel. Dat maakt niet uit, dat werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-09 20:13
Bij familie van mij hebben ze al een heel aantal jaar vloerverwarming, welke wordt aangestuurd door een moduline 30. In de woonkamer en kantoor zit ook nog een radiotor, netals in de douche.

Nu was het voor een tijdje geleden altijd een heel gedoe om de temperatuur goed en constant te houden. Er wordt weersafhankelijk gestookt met ruimte compensatie. Temperatuur bij 20 graden is 28 graden cvwater temperatuur. Bij -10 is dat 60 graden. Nu is alom wel een beetje bekend dat weerfsafhankelijk stoken meestal niet zuinig is. Nu wil ik de ketel alleen met ruimte compensatie laten stoken, echter zit ik dan wel met maximale aanvoer voor de vloerverwarming. De voegen moeten er natuurlijk niet uitspringen. :+.

Ik heb hem dus vanmiddag even op ruimtecompensatie gezet, thermostaat knop stond op 4. Nu liep de aanvoer snel op naar 50 graden, wat dus te warm is. Nu heb ik hem op stand 3 gezet en is de max temperatuur 38 graden.
Afbeeldingslocatie: http://i844.photobucket.com/albums/ab8/knol19/IMAG0269_zps19207fef.jpg
Is dus een Robot verdeler. ;)

Echter dat draadje wat van de thermostaatknop naar de linkerkant van de unit loopt, is dat nu de maximaal beveiliging? En zoja, kan ik de cv zonder problemen op ruimtecompensatie zetten? Nu het nog wat kouder wordt de max ingestelde ruimtetemperatuur niet snel genoegd gehaald. Eco temperatuur is 17 graden, al komt hij niet eens snel onder de 18 graden.

Heb de radiatorknop ook er even afgehaald om te kijken of het pennetje nog goed heen en weer beweegt, wat wel het geval is. Zelfde geldt voor de knoppen die op de unit en de 3 radiatoren zitten. Doorstroming is dus goed. Pomp van vloerverwarming staat op stand drie, pomp van cv op stand 2.

[ Voor 4% gewijzigd door wiebjuh16 op 15-11-2014 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Draadje aan de thermostaatknop is nooit de maximaalbeveiliging. Als het goed is zit daar de voeler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 12:09
Wat is de ideale delta - t voor vloerverwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
Paar graden, je wilt over de hele vloer warmte afgeven, niet over de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
nokiaan958GB schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:42:
Draadje aan de thermostaatknop is nooit de maximaalbeveiliging. Als het goed is zit daar de voeler aan.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook, kon er even niet opkomen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Moet ik de retourventielen van de slanggroepen instellen of gewoon helemaal open zetten?
Waar moet ik het retourventiel van de hele vloerverwarmingsunit op instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
!null schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 14:58:
Meeste CV ketels hebben volgens mij wel een pc ingang, al is het maar voor de monteur. Daar kun je doorgaans wel alles mee uitlezen (alle temperaturen en pompen ja of nee etc), alleen niemand geeft die software vrij. Ik zou graag mijn Intergas ketel zo uitlezen. Is dan geen netwerkverbinding maar waarschijnlijk gewoon serieel. Dat maakt niet uit, dat werkt ook.
Klopt, eigenlijk elk merk heeft wel een mogelijkheid om uit te lezen.
Heb zelf de Remeha smart service tool, heb hem 1x gebruikt. Binnenkort waarschijnlijk ook de Nefit service tool. Misschien leuk omdat ik zelf een Nefit heb hangen. Je kunt er wat trends uitlezen en instellingen wijzigen, eigenlijk niet veel meer.
In mijn werk heb ik het nog nooit gemist.
Het enige wat makkelijk is dat je bij het uitwisselen van een branderautomaat in 1x alle oude instellingen terug kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is niet erg noodzakelijk, maar als je wil loggen wat je ketel aan het doen is, is het wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Nu de verwarming bijna dagelijks aanstaat ben ik weer even in het vv-verdelerkastje gedoken. Mijn aanvoer is 50 graden, wordt netjes bevestigd door de pompschakelaar en nog temperatuur meter. Robot verdeler geeft aanvoer van 25 graden aan met 21,5 afvoer. Pomp staat op stadnje 1, mooie (?) delta t dus van 3,5 graden.

Wat ik echter niet begrijp is dat die aanvoer niet gewoon hoger komt in de verdeler. Heb de radiatorknop op Max staan. Ook nog eraf geschroefd om te checken of de pin beweegt. Dat doet ie, maar misschien niet ver genoeg? Hoe check ik of hij nog verder "uit" kan? Tangetje en trekken?

Of is 25 graden aanvoer genoeg/normaal? Gevoelsmatig wil ik hem hoger omdat ik plavuizen, minimaal isolerende ondervloer en laminaat heb...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
!null schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:02:
Het is niet erg noodzakelijk, maar als je wil loggen wat je ketel aan het doen is, is het wel handig.
Ook daar heb ik geen behoefte aan. Ik weet wat mijn temperaturen doen bij lange stooksessies, deze zijn in orde.
Ik heb waterzijdig balans in mijn installatie, hier en daar wat aanpassingen voor betere deltaT gedaan en dat is het wel. Het rookgaszijdig rendement is ook in orde, zowel voor ww als cv.

Wat heb ik dan aan een hele hoop realtime gegevens?
Het is leuk om een keer te bekijken, maar als de rest van je installatie naar behoren werkt, wat moet je er dan mee? Je hebt er ook weinig tot geen invloed op. Dat was een beetje mijn punt.

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 16-11-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:44:
Nu de verwarming bijna dagelijks aanstaat ben ik weer even in het vv-verdelerkastje gedoken. Mijn aanvoer is 50 graden, wordt netjes bevestigd door de pompschakelaar en nog temperatuur meter. Robot verdeler geeft aanvoer van 25 graden aan met 21,5 afvoer. Pomp staat op stadnje 1, mooie (?) delta t dus van 3,5 graden.

Wat ik echter niet begrijp is dat die aanvoer niet gewoon hoger komt in de verdeler. Heb de radiatorknop op Max staan. Ook nog eraf geschroefd om te checken of de pin beweegt. Dat doet ie, maar misschien niet ver genoeg? Hoe check ik of hij nog verder "uit" kan? Tangetje en trekken?

Of is 25 graden aanvoer genoeg/normaal? Gevoelsmatig wil ik hem hoger omdat ik plavuizen, minimaal isolerende ondervloer en laminaat heb...
Is de retour ook warm?
Je kan dan nog wat spelen met het retourventiel / voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
De retour wordt rechtstreeks op de leiding na de verdeler ook nog gemonitord en die is 23,9 bij aanvoer van +/- 50 graden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Aanvoer van 50 op de verdeler is wel goed.
Misschien dat je kamerthermostaat al weer uitslaat voordat je vloerwatertemperatuur fatsoenlijk heeft kunnen opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

ericplan

5180 Wp PV

Oxellaar schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:47:
[...]
Ook daar heb ik geen behoefte aan. Ik weet wat mijn temperaturen doen bij lange stooksessies, deze zijn in orde.
Ik heb waterzijdig balans in mijn installatie, hier en daar wat aanpassingen voor betere deltaT gedaan en dat is het wel. Het rookgaszijdig rendement is ook in orde, zowel voor ww als cv.
Duidelijk, mee eens ook. Al is het natuurlijk wel een stuk eenvoudiger om alle instellingen van de ketel te kunnen maken op een apparaat met een echt toetsenbord en een echte monitor ipv een twee-regelig display en twee keuzetoetsen.
Wat heb ik dan aan een hele hoop realtime gegevens?
Het is leuk om een keer te bekijken, maar als de rest van je installatie naar behoren werkt, wat moet je er dan mee? Je hebt er ook weinig tot geen invloed op. Dat was een beetje mijn punt.
Gecombineerd met een webinterface zou je ketel keurig kunnen laten zien waar je energieverbruik in gaat zitten, zowel van gas als electra. Zodat je mooi het verschil ziet tussen bijvoorbeeld de eco stand en gewoon.
Volgens mij zit daar een bespaarpotentieel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
wiebjuh16 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 18:04:

Heb de radiatorknop ook er even afgehaald om te kijken of het pennetje nog goed heen en weer beweegt, wat wel het geval is. Zelfde geldt voor de knoppen die op de unit en de 3 radiatoren zitten. Doorstroming is dus goed. Pomp van vloerverwarming staat op stand drie, pomp van cv op stand 2.
Kan ik de in de moduline 30 zonder problemen de temperatuuroptie 'ruimteregeling' kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Waar is het retourventiel voor van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wiebjuh16 schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:11:
[...]

Kan ik de in de moduline 30 zonder problemen de temperatuuroptie 'ruimteregeling' kiezen?
Ja dat kan, als de thermostaat in de referentieruimte hangt.
19roland70 schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:25:
Waar is het retourventiel voor van de vloerverwarming?
Om eventueel in te regelen, of om geheel af te sluiten als de installatie leeg moet voor reparatie aan een onderdeel van de verdeler, pomp vervangen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Oxellaar schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:44:

[...]

Om eventueel in te regelen, of om geheel af te sluiten als de installatie leeg moet voor reparatie aan een onderdeel van de verdeler, pomp vervangen bijvoorbeeld.
Hoe kan ik deze het beste inregelen, staat nu helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu enige tijd de ketel op 65 graden staan en vermogen regelen door modulerende thermostaat. Nu stookt de ketel naar mijn mening toch hard bijvoorbeeld van 19 naar 20 graden met aanvoer van 63 graden waardoor je dus dat gevoel krijgt van wat wordt het toch warm en zodra op temperatuur kamer je 20 graden gevoelsmatig weer niet lekker is. Hoe krijg ik het voor elkaar dat opwarming iets gematigder gaat? Max ketel toch maar weer naar beneden bijvoorbeeld 55 graden of ....?

Tevens wordt bij warmhouden kamer een aanvoer van 40-45 graden gebruikt en is mijn delta T ronde de 5 graden? Is dit normaal/goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 28-09 13:57
Ik heb mijn Intergas kombi kompakt HR28 op maximaal 40% vermogen gezet, minimaal CV toerental verlaagd van 40 naar 30%, CV temp op 55°C, pomp teruggezet van 3 naar 2, alle radiatoren waterzijdig ingeregeld met een delta-T bij de ketel van 20°C.
Vanmiddag de thermostaat verhoogd van 20°C naar 21°C. Binnen een half uur was de 1 °C erbij gestookt. Echter, de verwarming bleef maar continu doorstoken. Ook al geeft de thermostaat al 21°C aan. De gevoelstemperatuur is hoog... Zie ook onderstaande grafiek. Wat is hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d6Uxzxq.jpg

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:00:
Heb nu enige tijd de ketel op 65 graden staan en vermogen regelen door modulerende thermostaat. Nu stookt de ketel naar mijn mening toch hard bijvoorbeeld van 19 naar 20 graden met aanvoer van 63 graden waardoor je dus dat gevoel krijgt van wat wordt het toch warm en zodra op temperatuur kamer je 20 graden gevoelsmatig weer niet lekker is. Hoe krijg ik het voor elkaar dat opwarming iets gematigder gaat? Max ketel toch maar weer naar beneden bijvoorbeeld 55 graden of ....?

Tevens wordt bij warmhouden kamer een aanvoer van 40-45 graden gebruikt en is mijn delta T ronde de 5 graden? Is dit normaal/goed?
De snelheid waarmee het stoken gebeurt wordt meer bepaald door het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:00:

Lijkt me eerder de regelstrategie van je thermostaat, kun je niet iets van 'opwarmsnelheid' instellen? Als je die op 'snel' zet dan zal hij waarschijnlijk met een wat lagere temperatuur stoken. Ik weet dat je op o.a. de iSense dat kunt instellen.

Temperatuur of vermogen zou ik mooi zo laten, anders krijg je weer wat je een paar pagina's terug had, dat de ketel maar blijft stoken en stoken omdat hij met het ingestelde vermogen en/of temperatuur net die laatste graad er niet bij krijgt bijv.

Vergeet ook niet dat een thermostaat even tijd nodig heeft om te leren he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
fabstar81 schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:44:

Robot verdeler geeft aanvoer van 25 graden aan met 21,5 afvoer zeg je .

Ik denk dat dit juist is, naar de vloer 25 graden, uit de vloer 21,5 graden..

Maar jij denkt waarschijnlijk dat die 25 graden de temperatuur is van het water dat uit je cv-ketel naar je verdeler gaat.

Dat wordt niet gemeten, maar bepaald door de instelling van de thermostaat/radiatorknop.

Maar misschien gaat er dus wel water van 50 graden naar je verdeler! :)

In de verdeler wordt dit warme water gemengd met het water dat uit de vloer komt.

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 16-11-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:12:
[...]

Lijkt me eerder de regelstrategie van je thermostaat, kun je niet iets van 'opwarmsnelheid' instellen? Als je die op 'snel' zet dan zal hij waarschijnlijk met een wat lagere temperatuur stoken. Ik weet dat je op o.a. de iSense dat kunt instellen.

Temperatuur of vermogen zou ik mooi zo laten, anders krijg je weer wat je een paar pagina's terug had, dat de ketel maar blijft stoken en stoken omdat hij met het ingestelde vermogen en/of temperatuur net die laatste graad er niet bij krijgt bijv.

Vergeet ook niet dat een thermostaat even tijd nodig heeft om te leren he...
Thermostaat Honeywell Chronotherm Vision Modulation is denk ik wel ingeleerd nu want hij schiet niet meer door en themperatuur kamer is nu mooi constant behalve bij aanwarmen. Je voelt dan echt de radiatoren net als mijn houtkachel. Dit moet gewoon iets minder snel. Hij staat nu op type regelgedrag standaard. Hij kan naar traag en snel en je denkt dus als ik hem op snel zet dat hij minder hard gaat aanwarmen? Gaan we proberen! Laat de uitkomst weten en weer bedankt! d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hmm,

Ik heb mijn thermostaat (iSense) zo ingesteld dat er een maximale opwarmtijd van 60 minuten van te voren is. De afgelopen dagen betekende dus dat hij om 06.30 aan gaat om op 07.30 op 19 te komen (beginnende vanaf 17.5-ish) Daarin verbruik ik ongeveer 1,5m³ gas.

Vanochtend was ik door mijn helse kinderen ( :+ ) echter om 06.15 uit bed. En dus zette ik de verwarming op 19 handmatig en stelde de tijd ook in dat hij de rest van de dag ook daarop moet blijven. Temperatuur schoot meteen naar 70 (is max ingesteld op de iSense) en bleef daar tot 18.5 ongeveer op hangen waarna hij terug moduleerde maar 50 graden en na een 15 minuten uit ging (temperatuur was behaald)

In het kort deed hij er 45 minuten over ipv 1,5 uur om naar dezelfde temperatuur te komen. Echter verbruikte ik in het handmatige scenario iets van 200 liter meer en was de temperatuur sneller bereikt (wat overigens enorm onprettig is omdat je een soort sauna idee krijgt)

Vandaag de pomp terug naar stand I zetten en het verbruik in de gaten houden. De komende dagen blijft de buiten temperatuur redelijk hetzelfde en kan ik dus mooi kijken wat zuiniger is. Stand II zorgt wel voor suizen in de buizen. Stand I en III uiteraard niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
bramv82 schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:10:
Ik heb mijn Intergas kombi kompakt HR28 op maximaal 40% vermogen gezet, minimaal CV toerental verlaagd van 40 naar 30%, CV temp op 55°C, pomp teruggezet van 3 naar 2, alle radiatoren waterzijdig ingeregeld met een delta-T bij de ketel van 20°C.
Vanmiddag de thermostaat verhoogd van 20°C naar 21°C. Binnen een half uur was de 1 °C erbij gestookt. Echter, de verwarming bleef maar continu doorstoken. Ook al geeft de thermostaat al 21°C aan. De gevoelstemperatuur is hoog... Zie ook onderstaande grafiek. Wat is hier een verklaring voor?

[afbeelding]
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je hebt aan je CV installatie gesleuteld, je thermostaat heeft een zgn "comfort-correctie", en die gaat nog uit van oude instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Dus ik moet wachten tot de thermostaat is ingeleerd bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ja..... elke keer wanneer je instellingen verandert van de cv ketel of thermostaat, dan heeft de thermostaat weer enkele dagen nodig om in te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
t Vrouwtje kreeg het bij het studeren boven op de kamer niet warm. Bleek er behoorlijk wat lucht in de radiator te zitten. Ook slaat met dit weer de ketel niet regelmatig aan.
Denk dat ik voor de radiators boven 1/8" automatische ontluchters ga kopen.

Heb ook maar even bij wijze van experiment het vermogen van 50 naar 45% gebracht maar de pompsnelheid van 1 naar 2 gebracht. Watertemperatuur heb ik op tussen de 40 en 55 laten staan. Hoop dat de radiatoren daarmee iets meer vermogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom de temperatuur zo laag? Bij 55 graden is de temperatuur van je radiatoren misschien maar een derde van de oorspronkelijke capaciteit. En dan ook nog het vermogen terugschroeven. Het is voor de ketel dan hetzelfde als dat jij via een rietje een luchtbed moet opblazen. Duurt een eeuwigheid en is amper te doen. Dat krijg je ook als je de boel zo gaat afknijpen allemaal.

Ik heb het een paar pagina's terug ook al gezegd, maar nogmaals in de herhaling: Mensen denken 'lange halen, snel thuis' door de boel gelijk vanaf 90 > 55 te gooien en het vermogen te halveren :/

Wanneer je dat doet zul je waarschijnlijk in de problemen komen omdat het verwarmen dan erg traag gaat. Helemaal als het straks -5 is buiten, dan staat je ketel de hele dag te stampen om er een graad bij te krijgen. Begin nou eerst eens gewoon bij een aanvoertemperatuur van 70 of 65 graden. Daarmee kun je alsnog een prima retourtemperatuur halen mits je installatie goed is ingeregeld, en daarmee krijgt je ketel de boel ook gewoon vlot op temperatuur.
En vermogen terugschroeven is in principe ook niet nodig met een modulerende ketel en thermostaat.

TL;DR: Zet de ketel op 65 graden, regel de boel waterzijdig in, stel evt. je pomp wat lager af, en laat de rest aan de ketel en thermostaat over.
Oxellaar schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 21:05:
Ik neem aan dat er wel gelegenheid zal zijn voor wat vragen.
Ik was sowieso al van plan om die vraag te stellen :9
Heb je Joep nog kunnen vragen of het verlagen van het vermogen zin heeft bij een modulerende installatie? Dan hebben we voor eens en altijd een statement in dit topic :P

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 28-09 10:41

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

alhoewel ik niet Joep ben reageer ik toch maar even:

bij modulerende ketels met bijbehorende thermostaat en die werken met het Opentherm protocol wordt door de thermostaat, op basis van het verschil tussen de gemeten en de gevraagde kamertemperatuur, een berekende aanvoertemperatuur opgelegd aan de ketel. De ketel bepaalt vervolgens via eigen spelregels op welke wijze deze aanvoertemperatuur wordt bereikt. Het beperken van het maximum cv-vermogen geeft een iets rustiger regelgedrag om die gewenste aanvoertemperatuur te bereiken. mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Laatst online: 02:05
Even een losse vraag. Ik heb een evohome systeem met HR80 kranen. Heeft het zin om te "upgraden naar HR92 kranen??? Met name geluid in de slaapkamers zou ik wel willen reduceren. ..

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hansoverdiep schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:24:

bij modulerende ketels met bijbehorende thermostaat en die werken met het Opentherm protocol wordt door de thermostaat, op basis van het verschil tussen de gemeten en de gevraagde kamertemperatuur, een berekende aanvoertemperatuur opgelegd aan de ketel. De ketel bepaalt vervolgens via eigen spelregels op welke wijze deze aanvoertemperatuur wordt bereikt. Het beperken van het maximum cv-vermogen geeft een iets rustiger regelgedrag om die gewenste aanvoertemperatuur te bereiken. mvg Hans
Er is een verschil tussen iets rustiger maken en compleet lamleggen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Er is een verschil tussen iets rustiger maken en compleet lamleggen lijkt me...

Goed dat je dat nog even aangeeft. Stel dat je het benodigde maximum cv-vermogen weet op basis van of ervaring (bij echt koude dagen) of door transmissieberekening, dan nog zou ik wat reserve nemen als opwarmtoeslag. Anders duurt het op die koude dagen echt te lang om de woning fatsoenlijk op te warmen. mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansoverdiep schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:24:

Dan mag je mij vertellen waarom mijn ketel gewoon het beperken van vermogen gewoon overrulde icm Honeywell modulerende thermostaat? Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

eerste vraag die bij mij opkomt: hoe zie je dat voor cv het maximum ingestelde vermogen (dus niet temperatuur) wordt overschreden. ik weet niet anders dan dat zoals aangegeven bij Opentherm de kamerthermostaat een gewenste aanvoertemperatuur oplegt aan de ketel. hoe de ketel daarmee omgaat ligt aan de ketel zelf. bij mijn Intergas houdt de ketel zich netjes aan dat ingestelde maximum cv-vermogen. alleen bij de zogenaamde low load regeling stuurt de thermostaat een signaal naar de ketel om in de laagste stand te opereren. toch gek dat jij merkt dat bij jou de ketel zich niet houdt aan dat maximum ingestelde vermogen (ingesteld d.m.v. maximum toerental ventilator neem ik aan). mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Notna schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:24:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Opzich houd de huiskamer de temperatuur gewoon vast op 19 graden gedurende de dag. Dat wil zeggen: de temperatuur gaat vervolgens niet omlaag (niet genoeg om de CV aan te doen slaan)

Pas aan het einde van de avond wil hij dat nog wel doen maar dan moet het buiten echt koud zijn. De dagen tot nu toe met bovenstaande instellingen verbruik ik niet meer dan 1.5m³. 2 m³ als ik ook nog douche (en de kinderen in bad gaan)

Overigens moet ik zeggen dat een huis vol op het zuiden daarbij wel enorm helpt. Jammer alleen dat mijn buurman bij 2 seconden zon zijn zonnenscherm al naar beneden doet. Terwijl hij als sinds September (!!) aan het stoken is met zijn open haard. Laat dan die gordijnen open en het zonnescherm omhoog. Scheelt hier zo een 4 graden :9 (van 19 naar 23)
gisteren ook maar eens opgelet wat de ketel doet na mijn aanpassingen paar weken geleden. nu is de thermostaat goed ingeleerd verwacht ik. mijn aanvoer ketel is begrensd op max 50. kwam van 70 en wilde nu met grote halen eens kijken hoe die het doet. max aanwarmtijd van 180 minuten, maar komende vanaf 18 graden naar 19 doet ie er een uurtje over om de woonkamer met 50 aanvoer te verwarmen. vervolgens heeft ie naar mijn mening net stookgedrag door om de zoveel tijd (niet gemeten) even te verwarmen om het op 19 graden te houden.

halverwege de dag heeft vrouwlief de verwarming nog eens naar 20 gezet en begin van de avond 20-21 uur de verwarming weer naar nachtverlaging 14 graden te zetten. met ruim douchen van vrouw, baby en moi 4,47 m3 gas verbruikt. een vergelijkbare dag (?) in eind januari heb ik met ongetweakte ketel waarschijnlijk hele dag op 20 graden 6,4 m3 verbruikt. ongetweakt was toen iig 90 graden aanvoer. wat is nou zuiniger? ik ben er nog niet over uit...
nokiaan958GB schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:12:
Aanvoer van 50 op de verdeler is wel goed.
Misschien dat je kamerthermostaat al weer uitslaat voordat je vloerwatertemperatuur fatsoenlijk heeft kunnen opwarmen.
de ketel doet ongeveer een uur om de woonkamer te verwarmen met 50 graden aanvoer. de verdeler heeft dus wel tijd genoeg gehad naar mijn mening, om op te kunnen warmen?
opuntia1 schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:38:
[...]

Robot verdeler geeft aanvoer van 25 graden aan met 21,5 afvoer zeg je .

Ik denk dat dit juist is, naar de vloer 25 graden, uit de vloer 21,5 graden..

Maar jij denkt waarschijnlijk dat die 25 graden de temperatuur is van het water dat uit je cv-ketel naar je verdeler gaat.

Dat wordt niet gemeten, maar bepaald door de instelling van de thermostaat/radiatorknop.

Maar misschien gaat er dus wel water van 50 graden naar je verdeler! :)

In de verdeler wordt dit warme water gemengd met het water dat uit de vloer komt.
er gaat inderdaad 50 graden aanvoer naar de verdeler. dit wordt gemonitord door de pompschakelaar en nog een extra voelertje vlak vóór de verdeler. deze lezen beiden rond de 50 graden af. maar ín de verdeler is van de analoge klokjes af te lezen dat aanvoer 25 graden is en afvoer 21,5 (na uur stoken dus). de vraag is of de verdeler de aanvoer niet te veel knijpt. zo ja, hoe krijg ik de temperatuur iets omhoog in de verdeler (max 40?)? springende voegen interesseert me niet, ligt toch laminaat over de plavuizen! :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:08:
Waarom de temperatuur zo laag? Bij 55 graden is de temperatuur van je radiatoren misschien maar een derde van de oorspronkelijke capaciteit. En dan ook nog het vermogen terugschroeven. Het is voor de ketel dan hetzelfde als dat jij via een rietje een luchtbed moet opblazen. Duurt een eeuwigheid en is amper te doen. Dat krijg je ook als je de boel zo gaat afknijpen allemaal.

Ik heb het een paar pagina's terug ook al gezegd, maar nogmaals in de herhaling: Mensen denken 'lange halen, snel thuis' door de boel gelijk vanaf 90 > 55 te gooien en het vermogen te halveren :/

Wanneer je dat doet zul je waarschijnlijk in de problemen komen omdat het verwarmen dan erg traag gaat. Helemaal als het straks -5 is buiten, dan staat je ketel de hele dag te stampen om er een graad bij te krijgen. Begin nou eerst eens gewoon bij een aanvoertemperatuur van 70 of 65 graden. Daarmee kun je alsnog een prima retourtemperatuur halen mits je installatie goed is ingeregeld, en daarmee krijgt je ketel de boel ook gewoon vlot op temperatuur.
En vermogen terugschroeven is in principe ook niet nodig met een modulerende ketel en thermostaat.

TL;DR: Zet de ketel op 65 graden, regel de boel waterzijdig in, stel evt. je pomp wat lager af, en laat de rest aan de ketel en thermostaat over.

[...]

Heb je Joep nog kunnen vragen of het verlagen van het vermogen zin heeft bij een modulerende installatie? Dan hebben we voor eens en altijd een statement in dit topic :P
Ik zeg ook dat het een experiment is :+

Voor mijn part draait de ketel de hele dag op een laag pitje door.
Overdag staat de helft van de radiatoren dicht dus wordt slechts een beperkt vermogen gevraagd (dus een beperkt vermogen van de ketel logisch) en wordt de frequentie en duur van warmtetoevoer minder afhankelijk van het aanslaan van de thermostaat in de woonkamer .........................was mijn eigenwijze gedachtengang 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansoverdiep schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:48:
eerste vraag die bij mij opkomt: hoe zie je dat voor cv het maximum ingestelde vermogen (dus niet temperatuur) wordt overschreden. ik weet niet anders dan dat zoals aangegeven bij Opentherm de kamerthermostaat een gewenste aanvoertemperatuur oplegt aan de ketel. hoe de ketel daarmee omgaat ligt aan de ketel zelf. bij mijn Intergas houdt de ketel zich netjes aan dat ingestelde maximum cv-vermogen. alleen bij de zogenaamde low load regeling stuurt de thermostaat een signaal naar de ketel om in de laagste stand te opereren. toch gek dat jij merkt dat bij jou de ketel zich niet houdt aan dat maximum ingestelde vermogen (ingesteld d.m.v. maximum toerental ventilator neem ik aan). mvg Hans
Ik kan op mijn thermostaat aflezen welk vermogen ketel op dat moment gebruikt via installatie menu, net als aanvoer- en retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ok, maar ik twijfel of die informatie die de thermostaat toont wel overeenkomt met werkelijke informatie over het ketelvermogen. Ik denk dat het meer een indicatie is. Zelf luister ik naar de ketel met de kap er af. Mvg Hans
Pagina: 1 ... 91 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.