Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:03:
Wat een enthousiaste reactie hier!
Bedankt voor alle tips! Ik ga nu mijn ketel dus maar eens gewoon op zijn maximale vermogen en temperatuur zetten en laat de Honeywell Chronotherm Vision Modulation maar eens rekenen en werken. Heb de pomp naar 2 gezet.
Nog klein vraagje: waar meet ik op de radiator de Delta T nu precies (heb een IR meter!) Boven en onderkant op de radiator of op de buizen. Ik krijg op mijn geverfde witte buizen volgens mij niet de juiste waarde. Gisteren was tijdens hard stoken bij max aanvoer 50 graden bovenkant radiatoren 44 graden en onderkant rond de 32 graden. Lijkt mij netjes.
Ik heb geen idee wat voor huis je hebt en hoeveel radiatoren zich daar bevinden en waar zich de ketel bevind in het huis.
Voorbeeld: mijn huis heeft 2 verdiepingen. Beneden de woonkamer met ruime zijkamer, douche + wc, keuken, bijkeuken en uiteraard de hal met trap naar boven.
Boven bevinden zich nogmaals 3 slaapkamers, wc en het stookhok met daarin de ketel en een WTW installatie. Helemaal boven bevind zich een zolder die geheel over de woning loopt.
Boven waar zich de slaapkamers bevinden word niet gestookt.... tenzij het keihard vriest.
In het algemeen word alleen beneden gestookt in het woongedeelte, de keuken en de hal, met elkaar staan er hier 5 radiatoren open. De radiator in de hal heeft een electrisch thermostaatkraan en is begrenst op maximaal 17,5 graden.
De pomp van de ketel staat op standje 1 en dat is voor hier perfect..
STAAR je niet blind op die Delta T.... veel belangrijker is dat je radiatoren allemaal gelijkertijd dezelfde temperatuur bereiken.... 99 van de 100x is dan ook jou Delta T goed en schommelt dan zo rond de 15 graden verschil tussen aanvoer en retour-watertemperatuur. Uiteraard gemeten bij de cv-ketel.!!!!
Ter aanvulling: probeer zoveel mogelijk die temperatuur in je radiatoren te bereiken die ook je cv-ketel heeft. Wanneer je de radiatoren te veel knijpt loopt de temperatuur in je ketel hoger op dan in je radiatoren, het gevolg is dat je ketel dan afslaat omdat het water in de cv ketel te hoog oploopt.
Ik heb ze afgesteld door even een webcam voor de ketel te zetten en de beelden te bekijken op mijn laptop terwijl ik mijn radiatoren aan het afstellen was.
[
Voor 11% gewijzigd door
pribo op 07-11-2014 16:42
]