Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.068 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Vliegvuur
ik was vrij verbaast te zien dat mijn tzerra eigenlijk geen optimalisatie nodig had in mijn huis.
het enige wat ik in stel op de termostaat is dat mijn huis langzaam opwarmt en langzaam afkoelt.
de rest deed de tzerra hellemaal zelf.
(dit in tegenstelling tot mijn oude ketel.)

in mijn huis is het waarschijnlijk interessanter om de temperatuur eigenlijk nooit omlaag te zetten.
er is altijd wel iemand thuis, ik zet hem wel lager als we naar bed gaan, maar dat is eigenlijk omdat hoe stil de tzerra ook is het voor mij nog te veel geluid is als ik wil slapen.
(maar jouw huis en gebruik kan zo anders zijn als die van mij)

wel de radiatoren ingeregeld, maar ook dat is erg simpel in mijn huis aangezien ik alle radiatoren boven gewoon dicht heb staan.
ik verwarm liever beneden te warm en laat dan de warmte omhoog door het huis trekken.
alleen de radiator in de wc en gang laat ik een klein beetje water stromen zodat ik nog voldoende radiator vermogen heb voor de tzerra.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34
Ik heb de CV ook weer getuned: convectorput uitgezogen zodat deze weer (semi)optimaal kan functioneren voor het stookseizoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:37:
Gaat lekker met gas besparen op deze manier. 12.5m³ in Oktober. CV is nog steeds niet aangeweest, lol. Vandaag is het 23 graden binnen puur door de zon en zelfs zonder zon is het hier niet lager dan 19.1 geweest binnen (ochtend) lol
Hoe kan je nu maar 12,5 m3 verbruiken? Ik heb gezin met 2 kinderen en ik vul een keer per dag bad en daar gaan we allemaal in. Warmwater keuken is electrische boiler en CV is 1 dag aangeweest een half uurtje denk ik. Mijn 45 m3 vind ik dan al netjes. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Proton_ schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:38:
@Wceend Heb je metingen van de afgelopen maand? Zelfs met niet-ingeregelde radiatoren en stoken op 80 graden is 100 kuub veel voor deze bovengemiddeld warme maand.

Weet je welk deel voor warm water verstookt is en welk deel voor ruimteverwarming?
Bij een nieuw huis is het altijd mogelijk dat er 'kinderziektes' in zitten, zoals lekkende warmwaterkranen etc.

@Vliegvuur
Welkom :)
De installateur kan de boel inregelen op een lagere CV temperatuur (60 graden of lager), al zal de iSense vanzelf al een hoop goed doen.
Tapwater hoeft ook niet hoger dan 60 graden als je elke week een keer onder de douche gaat.

Je ritme is een leuke uitdaging; je kunt de iSense weglaten en een internetthermostaat ophangen (is een apart topic voor), dan kan je 'm in ieder geval op afstand aan/uit zetten.

Als de afstandbediening niet nodig is, is een Honeywell Round Modulation een relatief goedkope oplossing die doet wat je wil.

Een andere mogelijkheid is een schakelaar op de digi-ingang van de iSense zetten en zo handmatig schakelen tussen het thuis- en weg-programma. Dan heb je in ieder geval profijt van de uitgebreide ketel uitlees- en instelmogelijkheden die de iSense biedt.
Weet niet wat er met die digi-ingang allemaal mogelijk is, wellicht kun je er een simpel PLC aanhangen waar je wel jou 10 daags rimte in kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:09:
[...]

Hoe kan je nu maar 12,5 m3 verbruiken? Ik heb gezin met 2 kinderen en ik vul een keer per dag bad en daar gaan we allemaal in. Warmwater keuken is electrische boiler en CV is 1 dag aangeweest een half uurtje denk ik. Mijn 45 m3 vind ik dan al netjes. 8)7
Die discussie hebben we al eerder gehad, weet je nog ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha is dat zo??? Dan nog is 12,5 m3 voor mij een onmogelijke opgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Laatst online: 19-09 09:32

dikkiejan

2805Wp

Oktober 10.8 m3 gas gebruikt met 3 kleine kinderen!
Wel douche ik elke dag op mijn werk en kinderen zitten op zwemles, dat scheelt ook.

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:50:
Haha is dat zo??? Dan nog is 12,5 m3 voor mij een onmogelijke opgaven.
Ik heb het met iemand gehad op dit forum iig. Anyhoe: 2 volwassenen, 3 kinderen (onder de 5 jaar), om de dag douchen en in bad (kinderen gaan in 1 lading, soms de vrouw er nog voor ook). Koken op gas, warm water met een elec. boiler en dus de cv nog niet aangehad.

Op een dag met bad en douchen verbruik ik misschien 600l tot 800l gas (en dan reken ik koken mee) Zelfs als ik elke dag zou douche en in bad zou gaan kom ik misschien aan de 30m³ per maand zonder CV.
dikkiejan schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:56:
Wel douche ik elke dag op mijn werk en kinderen zitten op zwemles, dat scheelt ook.
Netjes! Kinderen met zwemles zal wel schelen voor het gas verbruik :)

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 02-11-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Oktober 1m3 gas. :o

Maar dit helpt hier natuurlijk wel aan mee
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/s5cnj8.jpg

[ Voor 92% gewijzigd door BenEco op 02-11-2014 12:53 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier gemiddeld 10 kuub per maand voor tapwater en koken met anderhalf persoon huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_JGC_ schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:53:
Hier gemiddeld 10 kuub per maand voor tapwater en koken met anderhalf persoon huishouden.
Hier gemiddeld 15m3 met twee personen. Toch maar eens opzoek naar een waterbesparende douchkop.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
BenEco schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:27:
Oktober 1m3 gas. :o

Maar dit helpt hier natuurlijk wel aan mee
[afbeelding]
Waar kijken we precies naar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:20:
[...]

Waar kijken we precies naar :?
Dat is de temperatuur van de zonneboiler voor CV/WW op moment van de reactie schrijven.
en gefeliciteerd met je verjaardag :)

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 02-11-2014 13:29 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09 22:58
Kan iemand mij vertellen welke thermostaat je het beste op een Remeha Quinta 35c kan zetten? Momenteel staat er de eerste opentherm thermostaat op van Honeywell, weet zo snel de naam even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:09:
[...]

45m3 met dat die gezinssamenstelling is vrij normaal.
Hier is het vergelijkbaar, 1 kind en een vrouw die van redelijk lang douchen houdt.
Ik heb er geen problemen mee, comfort heeft zijn prijs ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RDO7fYUo6e0SdTpzt2lJj7gD/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SRgvcH37ptKBQAJ1RLLYVsTv/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 02-11-2014 13:48 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 14:04
dikkiejan schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:56:
Hier oktober 4,5m3, gezin met 2 boys.
Heb wel een ZC+Boiler en houtkachel. CV is nog niet aan geweest :P

(deze post is niet als baas boven baas bedoeld, alleen om aan te geven dat het kan en hoe)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Chris89 schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:42:
Kan iemand mij vertellen welke thermostaat je het beste op een Remeha Quinta 35c kan zetten? Momenteel staat er de eerste opentherm thermostaat op van Honeywell, weet zo snel de naam even niet.
Remeha iSense. Heeft een aantal fijne tweakmogelijkheden, en regelt ook nog eens via een fijne strategie.
Het ding werkt met een Remeha ketel natuurlijk heel goed samen, maar onderhuids is het gewoon een OpenTherm thermostaat, dus kan op elke ketel die maar OpenTherm praat ;)

Op Marktplaats voor ~50 euro te vinden (dat heb ik er toen voor betaald). Niet een poot uit laten draaien, want veel mensen krijgen hem bij hun ketel maar gebruiken een andere thermostaat. Ze pleuren dan de iSense op Marktplaats, maar voor een veel te hoge prijs (omdat hij nieuw vrij duur is). 50 euro is prima prijs ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Laatst online: 19-09 09:32

dikkiejan

2805Wp

MarFan schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:52:
[...]

Hier oktober 4,5m3, gezin met 2 boys.
Heb wel een ZC+Boiler en houtkachel. CV is nog niet aan geweest :P

(deze post is niet als baas boven baas bedoeld, alleen om aan te geven dat het kan en hoe)
Helaas geen ruimte meer voor een zonneboiler :| , maar wil binnen 2 jaar m'n badkamer verbouwen ( 4 vrouwen in huis ) dan komt er een dwtw in! :P Dat zal ook schelen in gas verbruik.

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 20:10

MieJuul

3970Wp

Chris89 schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:42:
Ik heb een quinta 28c hangen icm een honeywell chromotherm IV modulation thermostaat.
Werkt hier (voor zover ik er kijk op heb) al jaren prima.
Heb me al een paar keer afgevraagd wat nou precies de meerwaarde zou zijn van een iSense tov de huidige thermostaat.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Waarschijnlijk kan je wat meer parameters uitlezen op de iSense, omdat deze ook van Remeha is.
Vaak werken (communiceren) merk gebonden apparaten wel beter met elkaar....

[ Voor 4% gewijzigd door pribo op 02-11-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hiero in oktober 108 m3 verbruikt uitgaande van de volgende omstandigheden:
- 5 personen (kids 12+)
- gasdroger
- vrouwtje die verwarming 's avonds doodleuk op 21,5 graden zet
- vrouwtje die elke avond boven een kamer opstookt vanwege studie
- aanbouw met vloerverwarming (kantoor aan huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hoeveel verbruik je dan in de zomermaanden? Dus puur voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:37:
En gasdroger als de was niet opgehangen word. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet teveel rommelen mannen met je ketel : http://www.nu.nl/binnenla...giftigingen-cv-ketel.html ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:48

ericplan

5180 Wp PV

nokiaan958GB schreef op zondag 02 november 2014 @ 20:36:
Hiero in oktober 108 m3 verbruikt uitgaande van de volgende omstandigheden:
- 5 personen (kids 12+)
- gasdroger
- vrouwtje die verwarming 's avonds doodleuk op 21,5 graden zet
- vrouwtje die elke avond boven een kamer opstookt vanwege studie
- aanbouw met vloerverwarming (kantoor aan huis)
- mannetje dat het niet koud wil hebben in kantoor :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
"verkeerd geplaatste cv-ketel."

Zo lang je rookgasafvoer e.d. goed is aangesloten kun je tweaken aan je ketel wat je wil hoor :)
Hier hangt ook nog een koolmonoxidemeter in het stookhok (netjes op de voorgeschreven hoogte van 1,5m). Just to be sure :)

Je moet trouwens voor de grap eens op Twitter kijken, onder de hashtag #teundebeun ... Installatiebedrijven plaatsen vaak foto's met die tag, foto's van werk wat een beun heeft gedaan en zij moeten opknappen. Wat je dan allemaal ziet schieten de tranen van in je ogen :'( Kunststof PVC (riool)buis als rookgasafvoer etc.... Door zulk soort dingen krijg je koolmonoxidevergiftiging.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Proton_ schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:38:
@Wceend Heb je metingen van de afgelopen maand? Zelfs met niet-ingeregelde radiatoren en stoken op 80 graden is 100 kuub veel voor deze bovengemiddeld warme maand.

Weet je welk deel voor warm water verstookt is en welk deel voor ruimteverwarming?
Bij een nieuw huis is het altijd mogelijk dat er 'kinderziektes' in zitten, zoals lekkende warmwaterkranen etc.
nee die metingen heb ik niet maar vanaf nu ga ik het per dag bijhouden. Als er dan nog rare waarden te zien zijn zelfs meerdere momenten per dag om douchen en cv te kunnen scheiden.

mijn huis is echter niet nieuw. Ik heb een oudere 2-onder-1 kapper van 30 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Meer slachtoffers door koolmonoxide van slechte cv-ketels luidt de kop.

Het komt dus door slechte cv-ketels? :(
Die bestaan kennelijk, oude ketels?
Of zijn het slecht geplaatste ketels?
Want op de foto meen ik een moderne Intergasketel te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door opuntia1 op 03-11-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je m'n post hierboven gelezen? Slecht geplaatste ketel dus. Ik vermoed vooral doordat installateurs wat aanrommelen met de rookgasafvoer (RGA). Zie ook die Twitter foto's die ik noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34
ThinkPadd schreef op maandag 03 november 2014 @ 07:59:
[...]

"verkeerd geplaatste cv-ketel."
Ik kan mij nooit aan de indruk onttrekken dat een flink deel van dit soort 'nieuws' gestuurd wordt door belanghebbenden die het liefst zien dat alle huisinstallaties verplicht ge(her)certificeerd moeten worden.
Hier hangt ook nog een koolmonoxidemeter in het stookhok (netjes op de voorgeschreven hoogte van 1,5m). Just to be sure :)
Hier ook eentje in de technische ruimte bij de CV. Vroeger waren die pokkeduur, maar tegenwoordig liggen ze voor 2 tientjes bij de Blokker in het rekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet te serieus nemen jongens! Bedoelde het meer als geintje naar ons toe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Oxellaar schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:37:
Gasdroger en warmwater kan ik nog niet scheiden omdat die achter de dezelfde gasmeter zitten.

Ik had gehoopt in al die dagen dit jaar met 0 graaddagen een mooi gemiddelde te kunnen berekenen van de overige gasverbruikers. Maar dat viel tegen. Er waren in die periode maar 2 weken dat iedereen thuis was.

Ons verbruik voor warm water en gasdroger is 1,1m3 per dag.
ericplan schreef op maandag 03 november 2014 @ 07:29:
[...]

- mannetje dat het niet koud wil hebben in kantoor :)
Als ik thuis werk en de rest is weg staat de thermostaat in de referentieruimte op 19 graden. Dan is het hopen en bidden dat als het koud is de kachel een keer aanslaat zodat mijn vloerverwarming hier ook even van mee mag profiteren :+

[ Voor 27% gewijzigd door nokiaan958GB op 03-11-2014 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hier heeft de verwarming ook nog niet weer gebrand sinds de lente is begonnen... het is hier nog steeds 20 graden in huis. Ik blijf onder de 300m3 gas verbruik zitten, jaar afrekening en meteropname vind plaats zo rond 15 november... totaal verbruik vanaf 14-11-2013 tot vandaag is 289m3..... volgens mindergas.nl moet ik op ongeveer 310m3 uitkomen.
Aangezien de wormen nog hoog in de grond zitten, de bloemen nog bloeien, de koeien nog steeds buiten staan en de boeren nog maaien.... zit er voorlopig geen vorst aan te komen en blijf ik onder de 300m3 gas. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je verwacht vaker onder de 500m3 te blijven dan is dit topic wel interessant voor je: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Bedankt voor de link, maar ik was er mee bekend. Voor mij is dit reeds de 3de keer dat ik onder de 500m3 blijf. De 2 voorgaande jaren hebben ze het keurig verrekend, maar ik ben bang dat het dit jaar fout gaat en ik 75 euro teveel betaal.... Maar ik zit al in de startblokken om ze terecht te wijzen.... >:)
Maar voor mensen die het nog niet wisten is jou link zeer intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Vanavond is er op NPO2 21:25 een onderzoek over koolmonoxide vergiftiging.

http://www.tvgids.nl/Dit_...rzoek/programma/17393842/

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
En straks Topgear op Canvas :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Wat heeft Top Gear met CV ketels te maken?

On topic. Het programma op NPO2 heet "Dit is de dag".
Kwam naar voren dat er veel knutselaars zijn vandaag de dag die zich installateur noemen en geen jaarlijks onderhoud aan de ketel waardoor extreem gevaarlijke situaties ontstaan met koolmonoxide. CV ketels waarvan de afvoer los zat. Of zelfs een nieuwe CV ketel van 1 jaar oud waarvan de afvoer langzaam los is gaan zitten.

ik zag dat er bij de blokker CO melders in de aanbieding zijn. Ga er gelijk 1 halen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Denk dat mensen zelf ook wat wijzer gemaakt moeten worden. Mijn eigen ketel heeft na 3,5 jaar voor het eerst onderhoud gehad. Buiten schoonmaken en keramiekvet op de bouten is er eigenlijk niet heel veel gebeurd. Aanleiding voor de onderhoudsbeurt was dat gas/lucht afgesteld moest worden, meeste monteurs doen dat niet eens bij een standaard onderhoudsbeurt.

Vorig jaar kwam ik bij schoonfamilie, zou even een andere thermostaat ophangen. Dan kom je in het ketelhok/berging, zie je een gat in de rookgasafvoer. Die wordt gebruikt voor de gasmetingen bij oudere Vaillant ketels, hoort na gebruik afgesloten te worden door een rubber dop. Woningbouw gebeld: "Nee dat is volkomen normaal". Gaswacht gebeld, was het wel met ons eens dat het gat er niet in hoort, maar "valt wel mee, doe niet zo moeilijk". Uiteraard zelf maar dichtgeplakt met een stuk tape, maar als een leek te horen krijgt van de "specialist" dat ze niet moeten zeiken is er toch echt iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Speedfightserv schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:59:

Kwam naar voren dat er veel knutselaars zijn vandaag de dag die zich installateur noemen en geen jaarlijks onderhoud aan de ketel waardoor extreem gevaarlijke situaties ontstaan met koolmonoxide. CV ketels waarvan de afvoer los zat. Of zelfs een nieuwe CV ketel van 1 jaar oud waarvan de afvoer langzaam los is gaan zitten.

ik zag dat er bij de blokker CO melders in de aanbieding zijn. Ga er gelijk 1 halen :/
Maar hoe zit het met die nieuwe ketel, die als het goed is geen CO produceert maar alleen CO2 en waterdamp.
Is die ketel dan wel in orde?
M.a.w. het kan toch ook aan de ketel liggen.
Misschien ligt het wel aan de luchttoevoer die apart of gecombineerd met de rookgasafvoer naar de ketel moet.
Vroeger zat er meen ik beveiligingen op gastoestellen, als de vlam te lang werd door slecht luchttoevoer dan zorgde een bi-metaal beveiliging dat de ketel/gashaard uitgeschakeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
CO ontstaat altijd bij de verbranding van gas. Ook met een blauwe vlam. Met een mooie blauwe vlam komt er wel het minst vrij. Dit lieten ze ook zien in het programma.

Ze hadden een geiser. Mooie blauwe vlam maar er komt nog steeds CO vrij.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 04-11-2014 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een nieuwe ketel produceert ook nog CO.

Oxellaar heeft meetapparatuur om de verbrandingsgassen te checken, en heeft daarmee een aantal printjes van zijn ketel gemaakt, zie: Oxellaar in "Gas besparen door middel van CV tuning"

En over die beun installateurs:
RTV Drenthe: Bedrijven voor rechter voor koolmonoxidedrama Meppel

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Speedfightserv schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:43:
CO ontstaat altijd bij de verbranding van gas. Ook met een blauwe vlam. Met een mooie blauwe vlam komt er wel het minst vrij. Dit lieten ze ook zien in het programma.

Ze hadden een geiser. Mooie blauwe vlam maar er komt nog steeds CO vrij.
Bij mijn ouders hadden ze ook een geiser in de keuken zonder afvoer !
Dit was vroeger normaal.

Alleen bij onvoldoende lucht (zuurstof) toevoer ging het wel eens mis.
Dan werd er CO geproduceerd dat in de betreffende ruimte (en verder) kwam waar de geiser was opgesteld.
Vooral lang douchen gaf wel eens CO slachtoffers.

Maar een werkende rookgasafvoer is natuurlijk altijd het beste. :)

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 04-11-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

Wellicht kan ik hier wat advies vinden:

Ik heb in mei een huis gekocht. Sindsdien alleen maar bezig geweest met verbouwen, maar mezelf eigenlijk nog nauwelijks bezig gehouden met de ketel. Er hangt nu een oud ding (denk dat hij 15 tot 20 jaar oud is) en deze moet gewoon nog vervangen worden. Zit ook geen onderhoudscontract meer op. Ik wilde dat eigenlijk over de winter heen trekken, maar na een financiele meevaller is er eigenlijk wel ruimte om dat ding nu gewoon direct te vervangen.

Ik heb alleen weinig verstand van ketels, hoewel ik in mijn vorige (huur)woning nog wel wat getweaked heb aan de AWB die daar hing (disablen van buitenvoeler die de ketel ongewenst liet stoken), en me al wat ingelezen heb.

Budget:
Ergens tussen de 750 en 1250 euro. Komt niet op 100 euro.

Situatie
125m2 / 360 m3

Woonkamer:
2 lage radiatoren (+-35cm hoog, 180 lang) onder de vensterbank
1 design radiator in de open keuken (nog aan te schaffen)

Hal:
1 lage radiator onder de kapstok

Slaapkamer1:
2 radiatoren aan de buitenmuur (vierkant)

Slaapkamer2:
1 radiator aan de buitenmuur (rechthoekig)

Zolder:
1 radiator aan de buitenmuur (rechthoekig)

De afmetingen (op de woonkamer na) moet ik even schuldig blijven.

Mijn voorkeuren:

1. Merk: iig geen B-merk, als dat uberhaupt bestaat in de CV ketel wereld. AWB heb ik een goed gevoel bij)
2. OpenTherm (ook omdat ik met Heatlink/Home Wizard wil gaan spelen (heb dat ding al liggen, was een cadeautje) en sowieso op de toekomst gericht)
3. Warm water kunnen tappen als iemand anders onder de douche staat (tot in het redelijke). Hoorde iets over 2 tappunten ofzo?
4. We zijn nog met de badkamer bezig, een regendouche heb ik al uit het hoofd van mijn vriendin gepraat, maar er komt wel zo'n tussenmaatje douchekop met een bredere kop dan standaard.
5. Qua thermostaat heb ik een lichte voorkeur voor Honeywell. Ik had in mijn oude woning een Honeywell touch modulation, erg fijn ding. Werkt (als het goed is) ook prima samen met een Heatlink. "Probleem" is wel dat ik maar 2 draadjes naar beneden heb lopen vanaf de CV, werkt dat met powerstealing? Of heb je dan perse 3 draadjes nodig?
6. Zo zuinig mogelijk.

Nu dacht ik zelf eerst aan een CW5 ketel, "meer is beter". Maar ik lees hier ook al ergens terug dat een te hoge CW averechts kan werken en dat CW4 wellicht al meer dan genoeg is?

En wat zijn verder nog zaken om rekening mee te houden? Zou de plaatsing het liefst laten regelen. En hoe zit dat met een onderhoudscontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed opletten dat je geen te zware (qua vermogen) ketel laat plaatsen. Een ketel heeft een bepaalde ondergrens tot waar hij terug kan moduleren. Bij een zwaardere ketel ligt dit uiteraard hoger dan bij een lichtere ketel. Als er een te zware ketel voor jouw woning wordt geplaatst dan kun je daar problemen mee krijgen. In plaats van op een laag pitje te blijven branden gaat de ketel steeds aan/uit (pendelen) wat onnodig gas kost.Even uitzoeken wat je aan radiatorvermogen hebt hangen (Thermrad Excel sheet) en wat je nodig hebt qua inhoud. Verder is Intergas en Remeha de laatste tijd erg populair heb ik het idee.

Ik zou gewoon een aantal installateurs langs laten komen voor een offerte. En kom daarna hier nog eens terug, dan geven wij wel kritiek op de offertes >:)

Oja en ik zou zelf de boel waterzijdig inregelen :) Kun je nu al mee beginnen opzich (lees de topicstart even voor uitleg hoe dat moet).

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over mijn gasketel en vloerverwarming. Ik ben geen installateur en heb dan ook niets zelf aangelegd, maar ik probeer wel na te denken over de materie en werking, en daar heb ik wat hulp bij nodig soms :P

Ik heb een (nieuwbouw) woning uit 2007/2008, tussenwoning, goed geisoleerd niets mis mee. Ze hadden er een warmtepomp ingezet, maar door falen van de gezamelijke bronnen etc, hebben we een paar jaar met de hele wijk op een bijgestookte bron gezeten, een dieselaggegraat verwarmde de aanvoer enz. Kogel door de kerk, iedereen moest over naar gas.

Nou dat is onlangs dus gebeurd, we hebben een remeha calenta cw5 ketel laten plaatsen op zolder (warmtepomp stond ooit beneden) en deze laten aansluiten en in werking laten stellen. We hebben alleen vloerverwarming beneden, en de badkamer is ook vloerverwarmd. De badkamer zit een aparte thermostaat. De slaapkamers zijn voorzien van een soort convector welke ook op het vloerverwarmsysteem zitten, deze gebruiken we echter nooit.
Ze hebben onder de ketel een extra thermostaatklep geplaatst die bij 50 graden dicht klapt, dat schijnt de maximale temperatuur te zijn voor de vloer.
De ketel is ingesteld op 40 graden, dus die extra thermostaat is een soort extra beveiliging, mocht er iets in de ketel misgaan of iemand wat fout instellen.
Er zit een Isense thermostaat in de woonkamer, deze is ingesteld op 20,5 graden, de ruimte beneden is doorgaans 20,5-21,5 graden (ligt een beetje of het warm/zonnig is buiten of niet)
De eerste dag pendelde de ketel enorm, dat had 1 vd monteurs ontdekt, we zagen op de verdeler de aanvoertemperatuur oplopen naar 40 graden, en weer afzakken na een tijdje. Dat herhaalde zich iedere x minuten, toen hebben ze remeha zelf gebeld en iets veranderd aan de ketel, dat had te maken met de retour o.i.d. en nu blijft de aanvoer op de verdeler iets rond de 21-23 graden, en de router ligt op 19-20

Ik vroeg mij af, klopt dit allemaal een beetje deze waarden?

bij een buurman hebben ze hetzelfde uitgevoerd echter deze heeft een remeha calenta cw4 ketel. Hij zegt wat problemen te hebben, dat sommige plekken in huis veel warmer zijn dan de rest. Toen heeft hij het installatiebedrijf gebeld, en die twijfelden of de ketel wel genoeg kon rond pompen, ze gaan nu nog wat nakijken.

andere buren hebben andere installateurs gehad, de 1 past de verdeler aan, de ander gebruikte de extra pomp die in het circuit zat toen de warmtepomp er nog aan zat.

Ik heb dus een klein beetje twijfel of ik dus wel goed aangesloten ben, aangezien men de verdelers niet heeft aangepast en ook geen extra pomp heeft gebruikt. De ketel moest allemaal zelf kunnen aldus het installatiebedrijf.

Hedendaags is dit ongeveer mijn verbruik, zo tussen de 1 en 3 kuub per dag, sinds 20 oktober 2014. Overigens zijn we een gezin met 2 kleintjes beneden de 4 jaar, en koken electrisch. Dus gas is puur voor verwarming en warm water gebruik. De badkamer staat al die tijd al op 15 graden ingesteld dus zegmaar uit.

Dit is een foto van mijn verdeler beneden, ik heb boven eenzelfde verdeler voor badkamer / convectors, en op de zolder dus de ketel. Deze hebben ze aangesloten op de verdeler 1e verdieping. De verdelers staan in verbinding met elkaar.

https://drive.google.com/...rRDF4ZGc/view?usp=sharing

Zijn deze verdelers geschikt voor onze huidige situatie?

Edit, als iemand weet hoe ik direct plaatjes kan plaatsen vanuit google drive...heb link gedeeld vd foto maar werkt niet

[ Voor 3% gewijzigd door dawauz op 04-11-2014 12:24 ]

XboX live : DaWauZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
Afbeeldingen kun je ook uploaden naar bijvoorbeeld http://tinypic.com/

Na het uploaden krijg je een aantal links, die je kunt gebruiken om in je reactie te plaatsen. Het handigst werkt de link met "[IMG]...[/IMG]" notatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:37

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Beetje tricky om een passend topic te vinden maar:

In ons koophuis zal morgen vloerverwarming worden in gefreesd. Daarmee zal de woonkamer, hal en keuken worden voorzien van verwarming. In de berging is echter geen CV/verwarming aanwezig op dit moment. Een familielid zegt dat dat net zo goed mee gefreesd kan worden omdat het niet zoveel duurder is.

Onder de berging zit echter geen kruipruimte dus ik vraag me af in hoeverre het nuttig is om dat met vloerverwarming te doen i.p.v. CV (die is daar zo opgehangen en aangesloten).

Heeft iemand hier ervaring mee en/of een goede blik op?

(hopelijk kaap ik het tuning aspect hiermee niet teveel weg.... :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Wat is de rede waarom je nu wel verwarming wilt in je berging? Om het af en toe warm te stoken als je er wilt werken of om de boel vorstvrij te houden?

De isolatie naar de grond toe zal wel vrij belabberd zijn verwacht ik, dus wellicht is een normale radiator ophangen wel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

frennek schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:05:
Wat is de rede waarom je nu wel verwarming wilt in je berging? Om het af en toe warm te stoken als je er wilt werken of om de boel vorstvrij te houden?

De isolatie naar de grond toe zal wel vrij belabberd zijn verwacht ik, dus wellicht is een normale radiator ophangen wel voordeliger.
Ah, goed punt. Een deel van de berging gaan we aftimmeren als werkhokje (ik zit in het onderwijs, dus nakijken etc.). Ik dacht zelf om een CV in het werkhokje op te hangen dan warm te rest van de berging wel een beetje op maar dat hoeft geen kamer temperatuur te zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Als je daar gaat zitten werken is vloerverwarming kwa comfort natuurlijk wel erg luxe. Energetisch is het in verhouding natuurlijk een klein drama, zeker omdat je vloerverwarming niet "even" aanzet als je daar gaat zitten werken, wat met een radiator wel snel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

HvB83 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:26:
Als je daar gaat zitten werken is vloerverwarming kwa comfort natuurlijk wel erg luxe. Energetisch is het in verhouding natuurlijk een klein drama, zeker omdat je vloerverwarming niet "even" aanzet als je daar gaat zitten werken, wat met een radiator wel snel het geval is.
Kan vloerverwarming met een lage temperatuur (bijverwarming?) aangevuld met CV een goede oplossing zijn dan?

Dan is er ook een kleine temperatuur buffer tussen buiten en de keuken (waar de berging op uit komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@FreakNL. Ik heb reeds zeven jaar een AWB 28HR hangen naar volle tevredenheid. Ik zou alleen zoals je zegt niet net als ik zo'n 28Kw apparaat laten hangen. Mijn huis is ondertussen ook goed geisoleerd en heb die hele 28Kw niet nodig. Ik stook nu op 50 graden aanvoer CV en mijn bad en douchewater heb ik op 55 graden gezet. Op die temperatuur meng ik met douchen en bad een klein beetje koud bij en loopt mijn bad voor mijn normen nog snel genoeg vol dus eigenlijk had ik met een kleinere, lees goedkopere ketel beter af geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Speedfightserv schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 08:59:

Wat heeft dit met CV tuning te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:12
Ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen in het optimaliseren van de CV ketel. Ook waterzijdig inregelen zal wel niet gebeurt zijn in m'n nieuwbouwhuis, maar dat is voor later, ik wil me eerst concentreren op zo zuinig mogelijk stoken. Wat ik nu heb is al een goed begin:

- nieuwbouwhuis, triple glas, Rc 5.0
- ventilatie ga ik CO2 gestuurd maken (mee bezig), dus ook daar onnodig warmteverlies beperken
- woonkamer vloerverwarming, met al standaard de superzuinige Grundfuss Alpha 2L
- de rest van de woning is voorzien van Jaga Strada LTV radiatoren
- douche wtw pijp zit er straks in
- Intergas 24Kw cv

Wat speelt er nu al:
- Ik heb de CV naar 40 graden gezet als maximum temperatuur, ik denk niet dat ik nog lager moet gaan met de LTV radiatoren?
- vloerverwarming in combinatie met dunne gietvloer krijgt zo snel de woonkamer op temperatuur dat vloer niet eens echt warm blijft. Ideale temperatuur van vloerverwarming thermostaat zou ik nog niet weten, de pomp staat in stand 2. (verbruikt maar 6W, maar geloof ik nog wel continu, moet ik checken)

- woning zou eigenlijk zoneregeling behoeven denk ik. De kamers boven zullen niet goed mee komen vanwege de lage vraag van de woonkamer vermoed ik, al is het vooralsnog zo dat we boven nog helemaal geen verwarming aan hebben gehad. Zoneregeling is duur, en zou vermoedleijk juist meer stookkosten opleveren, waar we nu genoegen nemen met iets koudere kamers boven.

- ik wil de CV eigenlijk uitlezen. Waarschijnlijk plaats ik daar toch al een Raspberry Pi voor de MV te beheersen. Hiermee zou ik het liefst ook de CV uitlezen, zodat ik kan monitoren wat z'n activiteit is gedurende dag. Hoeveel tapwater verbruik en hoeveel met CV bezig. Ook om te kijken of hij niet aan het pendelen is.

- ik installeer zo dadelijk een keukenboilertje (5L) om af te zijn van het inefficiente tapwater gebruik naar de koken toe (lange leiding en verspilling). Cv ketel gaat hierna waarschijnlijk alleen nog warm water geven in lange reeksen bij douchen (of bad).

- CV staat wat tapwater betreft op 60 graden, en al wel in ECO modus. Dus hij houdt hem niet de hele tijd warm. Nu staat er in de manual dat hij bij de ECO modus probeert ons patroon te leren en hem dan warm gaat maken op de tijden dat we vaak verbruiken. Daar heb ik helemaal geen zin in, maar de andere modus is uit, helemaal geen tapwater.

Beetje veel info meteen. Maar, iemand nog suggesties voor verbeteringen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klinkt goed, al behoorlijk goed op weg. Ketel uitlezen kan met een OpenTherm gateway.
En waterzijdig inregelen is niet heel veel werk hoor, heb je in een zaterdagmiddag gedaan. Ik zou wel even kijken hoe dat bij die Jaga LTV's zit met de deltaT, die is waarschijnlijk geen 15-20 zoals bij een conventionele radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb nog niet veel kaas gegeten van OpenTherm, maar OpenTherm is iets tussen de CV en de thermostaat. Opzich mooi als ik hiertussen kan gaan zitten, om te kijken wat er voor CV vraag is. Kan ik dan ook het gevraagde vermogen zien? (alsin geeft OpenTherm ook gevraagde kW of alleen in percentages of andere eenheden?) Zal ik zo kunnen zien of de ketel staat te pendelen?
En dan zal ik geen tapwater verwarming activiteit kunnen zien.

Ik heb trouwens de simpele welbekende ronde Honeywell Modulation thermostaat, die we altijd op dezelfde temperatuur houden (vooralsnog 20 graden). Die doet wel OpenTherm zo te zien (geen idee welke versie) en de ketel zal dat ook wel ondersteunen.

Ik hoef dus eigenlijk alleen maar OpenTherm te loggen. Wellicht zou ik dat met een RPi kunnen doen (of iets anders) die ik toch al bij de CV hoek ga neerzetten (waar de bekabelingsleiding van de thermostaat omhoog komt)

Edit: Ik begrijp dat OpenTherm werkt met setpoints, temperaturen (van het leidingwater) wat gevraagd wordt door de thermostaat. Ik zal daar niet uit af kunnen leiden hoeveel kW de CV ketel toepast denk ik?

Ik denk dat het wel interessant kan zijn om te kijken wat je thermostaat aan het doen is, en al helemaal leuk om dat te kunnen beheersen (en dus met je telefoon de boel beheersen), maar wellicht niet echt wat ik zoek. Ik wil vooral zien of de CV niet de hele tijd aan het pendelen is, en hoeveel hij bezig is met tapwater voorziening.

Zo zie ik op het display soms staan die in modus 1 staat. Manual zegt dan dat de gewenste temperatuur bereikt is, maar hij is nog wel aan het rondpompen volgens mij. Wat houdt dit in, de thermostaat vraagt dus nog om warm water en hij is vrolijk aan het rondpompen want het is toch al 40 graden inclusief retour water? (m.a.w. vloerverwarming neemt niet genoeg af?)
Dan zou ik, als ik een zonneboiler zou hebben voor de voor verwarming, vaak deze modus zien, rondpompen van cv water dat al op temperatuur is?

[ Voor 50% gewijzigd door !null op 04-11-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat je schrijft over tapwater klopt niet. Je hebt 3 standen: ECO met zelflerende schema, altijd aan of altijd uit. Ketel houdt bij altijd aan of bij tijdstip volgens ECO de warmtewisselaar op 40 graden.

Verder kan je tapwater naar 55 graden. Legionella heb je geen last van, want ten eerste heb je een doorstromen en ten tweede moduleert je ketel te traag terug als de 55 graden is bereikt en schiet ie door naar 65, ook met uitgeschakelde booster. Zelfs de HRE 24/18 heeft daar last van, die knalt tussentijds zelfs uit bij het douchen omdat de temperatuur ruim overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
@!null: Wil je niet gewoon 2 temperatuursensoren (doorvoer en retour van je ketel) aan je raspberry pi hangen, dan kan je mooie grafiekjes maken en daarop kan je goed zijn of je pendelt, of het vermogen goed moduleert,...
Wil je extern je thermostaat aan en uit schakelen, kan een iSense mss handig zijn, die heeft een digitale ingang die je kan gebruiken om dag- of nachttemperatuur te forceren; maar die blijft ook gewoon werken voor de vrouw des huizes :-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal,

Ik ben net als velen hier al een tijdje bezig om mijn CV installatie in te stellen, tot nu toe met een goed resultaat. Echter ben ik toch iets raars tegengekomen, misschien dat jullie een verklaring hebben.

Ik heb een Remeha Avanta 35c ketel, hierop zit een display waarmee ik een aantal waarden kan aflezen waaronder de:

t1 = aanvoer temperatuur
t2 = retour temperatuur

Zo staat het tenminste in de handleiding.

Als de ketel lekker aan het branden is, heb ik de aanvoer zo rond de 55c staan (gemeten met een IR temp meter op de leiding vlak onder de ketel), de t1 geeft dan ook ongeveer die waarde aan.
De retour, ook gemeten met de IR meter op de leiding vlak onder de ketel, geeft dan iets van 35c aan. Echter staat de t2 op het display dan op 50c. Nu snap ik best dat er een paar graden verschil in zou kunnen zitten, maar niet 15 graden.

Heb ik het nu gewoon onjuist wat betreft de betekenis van de t1 en t2 op het display. Of slaan mijn metingen gewoon nergens op? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe meet je de temperatuur? Gewoon op de stalen CV-leiding? Dat gaat sowieso niet goed namelijk.

Staat ook in de topicstart:
Het bepalen van de temperatuur gaat het snelste met een infrarood-thermometer. Je richt de thermometer op een oppervlak en het apparaat laat je direct de temperatuur zien. Gelukkig zijn deze IR-thermometers voor een schijntje op eBay te krijgen (€10 incl. verzending)

Let er goed op dat objecten een bepaalde emissiviteit hebben. De goedkope IR-thermometers zijn meestal op een vaste waarde (0,95) ingesteld en kunnen hierdoor glanzende/reflecterende oppervlakken niet goed meten. Op een geverfde radiator zal de temperatuurmeting dus wel kloppen, maar op een glimmende blanke metalen verwarmingsbuis, of de aluminium rookgasafvoer van je CV-ketel dus niet! Oplossing hiervoor is een stukje zwarte PVC-tape. Als je de IR-thermometer vervolgens op de tape richt kun je de temperatuur wel goed meten.
Ik weet haast wel zeker dat je ketel het bij het rechte eind heeft, die meet de temperatuur van het water, en jij van de leiding. Maar dat is dus wel een duidelijk signaal dat je de boel moet inregelen, want je water komt veel te warm weer terug. Op deze manier werkt je ketel niet echt op HR-niveau :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat stuk had ik gelezen en daarvoor een de aanvoer en retour leidingen een stuk zwart isolatie tape geplakt. Anders gaat het inderdaad niet goed. Daar kan het dus niet aan liggen.

Ik snap best dat mijn ketel het bij het rechte eind heeft, echter snap ik niet waarom ik het wel goed kan meten aan de aanvoer leiding, maar dat het fout gaat bij de retour leiding. Nu is het voor mij nog allemaal erg nieuw, maar het lijkt mij niet dat de stalen buis 15 graden kan tegenhouden.

Zelfs als ik beide buizen vast houd, dan voel ik toch een groot verschil, heel wat meer dan de 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee de stalen buis houd inderdaad geen 15 graden tegen. Het verschil zal misschien een graad of 3 a 4 zijn met het water wat er in zit. Heb je nog een andere temperatuurmeter die je even op de retourleiding kunt bevestigen?

Maak ook eens een foto van de leidingen rechtstreeks onder de ketel als je wilt, ik vind het maar een vreemde situatie namelijk. Of je IR-thermometer wijkt af, maar dan is het vreemd dat hij de aanvoer wel goed meet, of de retoursensor van je ketel wijkt af, maar dat lijkt me ook vreemd als het om een gloednieuwe ketel gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2014 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
nokiaan958GB schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 18:45:
[...]

Wat heeft dit met CV tuning te maken?
Dat kan je zelf wel raden toch?

Je tune een gas apparaat. Mensen schroeven de ketels open om pompen op een andere stand te zetten en ga zo maar door.

Veiligheid, daar heeft het mee te maken! Lijkt mij niet geheel onbelangrijk en zeker wel on-topic.
We willen door dit topic niet dat er een tweaker overlijd aan CO vergiftiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
Mijn verwarming boven wordt niet goed warm, deze wil ik dus gaan inregelen via voetventielen of door de voorinstelling van mijn radiatorkraan aan te passen.
Nu heb ik net even gekeken, maar ik kom geen voetventielen tegen en van de radiatorkraan zie ik niet of ik de voorinstelling kan aanpassen. Zijn van die redelijk oude grote Danfoss radiatorkranen.

Maar moet je altijd 1 van beide hebbenm dus of voetventiel of voorinstelling radiatorkraan?
Of kan het ook zo zijn dat ik beide niet heb en dus ook niks kan inregelen? :(

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:55:
Wat je schrijft over tapwater klopt niet. Je hebt 3 standen: ECO met zelflerende schema, altijd aan of altijd uit. Ketel houdt bij altijd aan of bij tijdstip volgens ECO de warmtewisselaar op 40 graden.
Hmm, ik zal het nog eens lezen. Ik dacht in de handleiding te lezen dat de uit stand ook echt betekende geen tapwater functie meer. Zal nog eens kijken.
Verder kan je tapwater naar 55 graden. Legionella heb je geen last van, want ten eerste heb je een doorstromen en ten tweede moduleert je ketel te traag terug als de 55 graden is bereikt en schiet ie door naar 65, ook met uitgeschakelde booster. Zelfs de HRE 24/18 heeft daar last van, die knalt tussentijds zelfs uit bij het douchen omdat de temperatuur ruim overschreden wordt.
Dit kan ik wel eens gaan meten. Zowel aan de leiding temperatuur direct bij de cv. Maar ook als ik straks een Pi heb die de gasmeter uitleest. Hopelijk is dat gedetailleerd genoeg om het te zien pendelen tijdens het douchen.

Wat betreft de booster functie. Daar heb ik al eerder iets overgelezen, en lijkt voor mij ook redelijk nutteloos omdat tapwater toch voornamelijk voor de lange halen is (douchen) en geen los tapwater verbruik meer van de keuken.
Maar heb ik Intergas software nodig om dat uit te schakelen? Volgens mij kan dit niet middels het beperkte display en knoppen op de ketel?
Ik weet eerlijk gezegd niet eens of deze ketel een booster heeft.
naftebakje schreef op woensdag 05 november 2014 @ 07:59:
@!null: Wil je niet gewoon 2 temperatuursensoren (doorvoer en retour van je ketel) aan je raspberry pi hangen, dan kan je mooie grafiekjes maken en daarop kan je goed zijn of je pendelt, of het vermogen goed moduleert,...
Ja, dat is opzich wel een simpel, goedkoop en haalbaar plan.
Enige punt is dat je dan niet kunt zien of hij aan het pompen is of niet. Wellicht zou ik een uitleesbare energiemeter op de 230v kunnen zetten en die erbij plotten, dan zie je waarschijnlijk wel pomp activiteit.
Wil je extern je thermostaat aan en uit schakelen, kan een iSense mss handig zijn, die heeft een digitale ingang die je kan gebruiken om dag- of nachttemperatuur te forceren; maar die blijft ook gewoon werken voor de vrouw des huizes :-)
Nee dat is allemaal niet nodig. We houden de boel altijd wel op dezelfde temperatuur, ook snachts en als we er niet zijn. Gaan we een weekje weg, dan gooi ik hem wel naar beneden.
Nachtverlaging e.d. hebben volgens mij weinig zin met dusdanig goede isolatie, vloerverwarming, CO2 gestuurde ventilatie (dus snachts nauwelijks ventileren).

Daarnaast hebben we het zo gekozen dat vloerverwarming alleen in de woonkamer aanwezig is, en we houden de deur naar de gang dicht snachts.

[ Voor 30% gewijzigd door !null op 05-11-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Pak even de installatiehandleiding erbij (installatievoorschrift in google). Daar kan je in het installatiemenu de booster aan/uit zetten.
De booster zet je ketel de eerste 2 minuten bij tapwatervraag in een overdrive-modus. Een HRE 24/18 levert dan geen 24KW, maar 27KW. Is vooral handig als je douche geen thermostaatkraan heeft, anders is het gewoon pure onzin.

Verder kan je temperatuur in de ketel aflezen door tijdens tapbedrijf of verwarmingsbedrijf het sleuteltje ingedrukt te houden. Op een OpenTherm thermostaat zou je het ook af kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:04:
Pak even de installatiehandleiding erbij (installatievoorschrift in google). Daar kan je in het installatiemenu de booster aan/uit zetten.
De booster zet je ketel de eerste 2 minuten bij tapwatervraag in een overdrive-modus. Een HRE 24/18 levert dan geen 24KW, maar 27KW. Is vooral handig als je douche geen thermostaatkraan heeft, anders is het gewoon pure onzin.
Zelfs het bad vullen we met thermostaatkraan, dus is inderdaad onzin. Ik ga het deze week even bekijken.
Verder kan je temperatuur in de ketel aflezen door tijdens tapbedrijf of verwarmingsbedrijf het sleuteltje ingedrukt te houden. Op een OpenTherm thermostaat zou je het ook af kunnen lezen.
In principe geeft hij als hij in bedrijf is (tapwater of cv) direct de temperatuur weer. Voorheen zag ik hem op 40 beginnen (cv) en later oplopen naar 67 op het display (maar heb dit nu gelimiteerd op max 40 graden, dus zie alleen nog maar 40). Ik weet alleen niet of dit gevraagde temp is of actuele temp.
Ik zal even kijken of ik dat er ook uit kan halen middels sleuteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sleuteltje toont huidige temperatuur aan, zonder sleuteltje zie je de gevraagde temperatuur.

Met jouw instellingen stook je nu aan/uit op 40 graden. Je kunt evt nog parameter E verlagen naar een lagere temperatuur als dit voldoende is voor je vloerverwarming en LTV radiatoren, op dit moment stookt je ketel naar 40 graden ongeacht wat je thermostaat vraagt omdat E de minimale temperatuur bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok duidelijk, ga ik proberen met sleuteltje. Maar wat is parameter E? Minimale temperatuur dus?
Zou ik op 30 kunnen zetten, mijn vloerverwarming is superefficient vanwege de gietvloer. In dit seizoen koelt hij vaak alweer af (dus geen lekkere warme voetjes) omdat hij z'n warmte heeft afgegeven en de thermostaat het voorlopig wel best vind. (ik zie de thermostaat nogal eens een halve graad of zelfs hele graad hoger staan dan gevraagd, maar is de helft van de tijd dankzij de zon)
Maar de LTV's zullen wel niet zo veel meer doen met 30 graden vermoed ik, voor nu niet zo'n probleem, hartje winter wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Speedfightserv schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:32:
[...]

Dat kan je zelf wel raden toch?

Je tune een gas apparaat. Mensen schroeven de ketels open om pompen op een andere stand te zetten en ga zo maar door.

Veiligheid, daar heeft het mee te maken! Lijkt mij niet geheel onbelangrijk en zeker wel on-topic.
We willen door dit topic niet dat er een tweaker overlijd aan CO vergiftiging.
We moeten ook niet overdrijven met dat beetje CO dat kan ontstaan bij slechte verbranding.
Vroeger kreeg iedereen CO gas in huis voor de verwarming of het koken !
Dit noemde men toen stadsgas.
Een pit van het fornuis die niet brandde gaf veel meer CO in de woning dan je nu voor mogelijk houdt.
Heel giftig is CO gas maar niet zo explosief als het niet giftige CH4 gas dat we nu in onze woningen geleverd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@opuntia1, is niet echt een relevante vergelijking denk ik. CO ruik je namelijk niet, en dat is het probleem. Als jij gas ruikt ga je het probleem oplossen of je gaat gewoon weg. Van CO wordt je moe, val je in slaap op bank en uiteindelijk sterf je gewoon in je slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:23:
Nee de stalen buis houd inderdaad geen 15 graden tegen. Het verschil zal misschien een graad of 3 a 4 zijn met het water wat er in zit. Heb je nog een andere temperatuurmeter die je even op de retourleiding kunt bevestigen?

Maak ook eens een foto van de leidingen rechtstreeks onder de ketel als je wilt, ik vind het maar een vreemde situatie namelijk. Of je IR-thermometer wijkt af, maar dan is het vreemd dat hij de aanvoer wel goed meet, of de retoursensor van je ketel wijkt af, maar dat lijkt me ook vreemd als het om een gloednieuwe ketel gaat.
Het heeft even geduurd, maar had nog wat temperatuur sensors liggen dus moest de boel nog even aansluiten.

Ik heb nu meerdere metingen gedaan.

Als eerste de leidingen die van de woonkamer naar de eerste verdieping lopen, hier heb ik een delta T van zo'n 15 graden.
Als tweede de leidingen die van de eerste verdieping naar de zolder lopen (daar staat de ketel), wel wat temperatuur verschil maar ook een delta T van rond de 15 graden.

Hierbij dan de foto's.

Aanvoer, 3 graden verschil.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/CV/2014-11-05%2010.24.25.jpg

Retour, 14 graden verschil.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/CV/2014-11-05%2010.24.58.jpg

Het gehele leiding werk.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/CV/2014-11-05%2010.25.15.jpg

Ik heb zowel op de aanvoer als de retour een DS18B20 geplakt en wat isolatiebuis erom heen. De temperaturen die ik daarmee meet zijn te vergelijken met de waardes van de IR thermometer.

De retoursensor in de ketel zit gewoon op de leiding geklemd, dus de ketel uit gezet kap eraf en met de IR thermometer gemeten.

Foto van werkspot
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/CV/binnenwerk.jpg

De sensor zit volgens mij op een kunststof leiding geklemd, als ik hier de IR thermometer op zet meet ik ongeveer dezelfde waarde als wat de de ketel zelf meet. Zet ik de meter op de retourleiding dan meet ik hetzelfde als ik onder de ketel meet. Het doosjes met de 3 stickers zou de ontluchter zijn. Het retourwater gaat volgens mij de ontluchter in, komt er vervolgens er weer uit via de zwarte kunststof leiding waar de temperatuur sensor op zit.

Het zal vast allemaal wel kloppen, maar snap zo gauw niet waarom de temperaturen zo veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik zwarte PVC-tape, dit spul. Maar dat grijze werkt dus ook, aangezien je op de aanvoerleiding bijna hetzelfde meet als wat de ketel aangeeft. Die 3-4 graden verschil is wel normaal, dat verschil heb ik ook tussen IR-thermometer en wat de ketel aangeeft.

Verder moet je niet de temperatuur van de leidingen meten, maar per radiator de delta bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij de foto van de avanta is de ventilator, gasblok, brander en sifon gedemonstreerd. Pas dan kun je fatsoenlijk bij de sensoren.
Verwacht dus niet dat je er heel makkelijk bij kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Moet je altijd een voetventiel of voorinstelling radiatorkraan hebben om waterzijdig in te regelen?

Of kan het ook zijn dat je geen van beide hebt en dus niet kan inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:05:
Ik gebruik zwarte PVC-tape, dit spul. Maar dat grijze werkt dus ook, aangezien je op de aanvoerleiding bijna hetzelfde meet als wat de ketel aangeeft. Die 3-4 graden verschil is wel normaal, dat verschil heb ik ook tussen IR-thermometer en wat de ketel aangeeft.

Verder moet je niet de temperatuur van de leidingen meten, maar per radiator de delta bepalen ;)
Ik heb elke radiator geknepen/open gezet zodat ik overal iets van 15 graden verschil kreeg tussen de aanvoer en retour van die radiator. Ik heb helaas niet overal voetventielen dus bij sommige gewoon met de knop gedaan (en vrouwlief instructie gegeven er vanaf te blijven). De thermostaat knoppen die ik in de woonkamer had (van de vorige bewoners) vervangen met normale knoppen van de slaapkamers.

In mijn trappenkast heb ik een verdeler (aanvoer en retour komen van de bovenverdieping en vanuit hier gaan er leidingen naar elke radiator) zitten, als ik die hoofd leidingen vervolgens meet dan kom ik tot dezelfde delta T +/- 15 graden. Dat was voorheen heel anders, maar met alle informatie in dit topic en 'het bouw je eigen DBE' is dit heel veel verbeterd. Ik had alleen dan verwacht dat mijn ketel ook die 15 graden verschil zou aangeven, wat hij dus niet doet.
Oxellaar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:13:
Bij de foto van de avanta is de ventilator, gasblok, brander en sifon gedemonstreerd. Pas dan kun je fatsoenlijk bij de sensoren.
Verwacht dus niet dat je er heel makkelijk bij kunt komen.
Ik laat het binnenwerk van mijn ketel graag aan de vakman over, was niet van plan om daar zelf iets mee te gaan doen. Echter zou het natuurlijk ook kunnen zijn dat de sensor misschien niet meer goed op de leiding zat, dus enkel even de kap eraf gehaald om dat te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Qosmic schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:21:
Moet je altijd een voetventiel of voorinstelling radiatorkraan hebben om waterzijdig in te regelen?

Of kan het ook zijn dat je geen van beide hebt en dus niet kan inregelen?
Met een normale draaiknop radiatorkraan kan het ook hoor. Het gaat erom dat je de stroming door de radiator afknijpt, hoe je dat doet maakt in principe niet zo veel uit. Ik heb ook geen voetventielen of thermostaatkranen. Gewoon de knoppen versteld en afgetekend hoe ze moeten staan (en vriendin geïnstrueerd dat ze er vanaf moet blijven :P )
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:30:
[...]
Ik had alleen dan verwacht dat mijn ketel ook die 15 graden verschil zou aangeven, wat hij dus niet doet.
[..]
Toch blijft het vreemd. Volgens mij is een correcte meting wel benodigd voor de ketel, want de ketel probeert ook op de delta te moduleren. Als die meting niet overeenkomt met de daadwerkelijke temperatuur dan krijg je onvoorspelbaar gedrag. Misschien eens vragen bij een volgende onderhoudsbeurt?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nou het moment is daar: CV is vandaag voor het eerst aan sinds 26-03 dit jaar. Toch leuk al die stoomboten in de straat en de mijne die gewoon goed werkt (dankzij dit topic :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor de mensen die er een zakcentje mee willen bijverdienen zijn potentiële klanten zo makkelijk op te sporen inderdaad :P

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ThinkPadd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:43:
[...]

Met een normale draaiknop radiatorkraan kan het ook hoor. Het gaat erom dat je de stroming door de radiator afknijpt, hoe je dat doet maakt in principe niet zo veel uit. Ik heb ook geen voetventielen of thermostaatkranen. Gewoon de knoppen versteld en afgetekend hoe ze moeten staan (en vriendin geïnstrueerd dat ze er vanaf moet blijven :P )
hehe... vriendin zal ik dan ook even moeten instrueren ;)
Maar hoe verstel je de knoppen dan en wat teken je af?
Ben verder ook een n00b qua cv, maar wil dit wel even proberen, lijkt me niet heel moeilijk mits de instructie maar duidelijk is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Lees de topicstart voor hoe het moet ;) Je wilt verschil tussen ingaand en uitgang per radiator op zo'n 15 graden hebben (kun je meten met een IR-thermometer). Dat kun je bereiken door de knop verder open/dicht te draaien. Als je dat verschil hebt bereikt dan zet je een streepje op de metalen kraan zelf en de plastic knop.

Je kunt ook de knop eraf halen als je de goede instelling hebt bereikt, maar dat ziet er beetje lelijk uit :+

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Notna schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:43:
Nou het moment is daar: CV is vandaag voor het eerst aan sinds 26-03 dit jaar. Toch leuk al die stoomboten in de straat en de mijne die gewoon goed werkt (dankzij dit topic :D )
Maar wat is je invloed daarop? Door stoken op lagere temperaturen zodat hij in z'n efficientere gebied zit?

Ik ben vooral bezig zo weinig mogelijk vraag creeren, of iig dat beter af te stemmen op mijn lage temp verwarming. Om gas en kosten te besparen. Maar direct invloed op de efficientie van de verbranding (meer of minder rook) weet ik niet hoe dat zou moeten bewerkstelligen.
Waarschijnlijk helpt het al dat ik de boel naar 40 graden heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

!null schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:56:
[...]

Maar wat is je invloed daarop? Door stoken op lagere temperaturen zodat hij in z'n efficientere gebied zit?

Ik ben vooral bezig zo weinig mogelijk vraag creeren, of iig dat beter af te stemmen op mijn lage temp verwarming. Om gas en kosten te besparen. Maar direct invloed op de efficientie van de verbranding (meer of minder rook) weet ik niet hoe dat zou moeten bewerkstelligen.
Uh ja; de efficientie van de ketel is beter ipv dat alle warmte via de pijp naar buiten gaat. Over het algemeen is heel kort door de bocht gezegd dat je zonder een witte pluim meer rendement haalt uit je ketel.

Daarom kan je werken met max en min temperaturen van je water. Als die op 90 graden staat kan de ketel lang niet al zijn warmte goed benutten en gaat het vorlijk de schoorsteen uit (wat zonde is). Daarom zie je zoveels toomboten op het dak hier in NL aangezien niet heel veel mensen bezig zijn met het bijstellen van hun ketel.

Overigens hanteer ik 60/40 op de ketel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ThinkPadd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:51:
Lees de topicstart voor hoe het moet ;) Je wilt verschil tussen ingaand en uitgang per radiator op zo'n 15 graden hebben (kun je meten met een IR-thermometer). Dat kun je bereiken door de knop verder open/dicht te draaien. Als je dat verschil hebt bereikt dan zet je een streepje op de metalen kraan zelf en de plastic knop.

Je kunt ook de knop eraf halen als je de goede instelling hebt bereikt, maar dat ziet er beetje lelijk uit :+
Ik heb de OP gelezen, maar daar staat alleen in hoe het moet met behulp van het voetventiel of een voorinstelbare afsluiter in de kraan.
Dus wellicht handig om deze methode ook even in de OP te zetten.

Maar mijn knop gaat van 1 tot 5.
Als ik em op 5 zet zou die dus vol open moet staan, maar dan nog wordt de verwarming maar lauw aan de bovenkant en onder koud.
Dus ik denk dat er te weinig water doorheen stroomt en wil dit verbeteren. Hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maak eens een foto van je kraan/kranen? Want 1 t/m 5 doet mij sterk de indruk geven dat je een thermostaatkraan hebt. Als die niet voorinstelbaar is dan kun je met deze setup niet waterzijdig inregelen helaas. Dan zul je voetventielen moeten (laten) plaatsen, of andere thermostaatkranen plaatsen. Ik zou voor de voetventielen gaan, is makkelijker bij tijdelijk loshalen radiator als je gaat schilderen/behangen ofzo ;)

Wat je verder beschrijft is een typische beschrijving van een slecht ingeregelde installatie. Maar het ligt er dus even aan wat je qua kranen hebt of je de boel kunt inregelen of niet. Misschien dat A-Exact kranen je ook kunnen helpen, maar ik heb geen verstand van die dingen.
!null schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:56:
[...]
Wat voor temperatuur hoort er eigenlijk bij LTV ? Wellicht dat 40 te laag is. Voor vloerverwarming is het natuurlijk ideaal, maar wellicht dat je voor LTV hoger nodig hebt (50 - 60 ?)

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:43:
Toch blijft het vreemd. Volgens mij is een correcte meting wel benodigd voor de ketel, want de ketel probeert ook op de delta te moduleren. Als die meting niet overeenkomt met de daadwerkelijke temperatuur dan krijg je onvoorspelbaar gedrag. Misschien eens vragen bij een volgende onderhoudsbeurt?
Ik zal de volgende keer eens vragen of ze het ding willen doormeten of vervangen. Misschien is die wel een beetje stuk of verkeerd geplaatst.

Toch heb ik het idee dat hij wel goed functioneert. Ik zou namelijk verwachten als de ketel echt maar 5 graden verschil meet gelijk gaat pendelen. Maar dat zie ik niet terug met de metingen van die DS18B20 sensors, hij stookt rustig op minimaal vermogen op zo'n 50c door totdat de gewenste kamertemperatuur bereikt is, precies volgens instellingen in de iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Qosmic schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:07:
[...]

Ik heb de OP gelezen, maar daar staat alleen in hoe het moet met behulp van het voetventiel of een voorinstelbare afsluiter in de kraan.
Dus wellicht handig om deze methode ook even in de OP te zetten.

Maar mijn knop gaat van 1 tot 5.
Als ik em op 5 zet zou die dus vol open moet staan, maar dan nog wordt de verwarming maar lauw aan de bovenkant en onder koud.
Dus ik denk dat er te weinig water doorheen stroomt en wil dit verbeteren. Hoe werkt dat dan?
Dit lijkt mij een thermostaatkraan te zijn en die is niet geschikt om je systeem waterzijdig in te regelen, omdat de doorstroom afhankelijk is van de kamertemperatuur. Wellicht kan je je knop eraf halen en zit er daaronder nog een losse stelschroef om je verwarming te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Het is inderdaad een oventrop thermostaatkraan, ik zal vanavond even een foto maken met en zonder knop.
Maar het kan dus zijn dat onder die thermostaatknop nog een losse stelschroef zit om eea te knijpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Qosmic op 05-11-2014 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja. Zie ook deze pagina: http://www.cvtuning.nl/pr...at/kranen/kranenonderzoek

Je kunt het vaak wel herkennen aan nummertjes op de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

@ SpiceWorm, Microkid & Thinkpad. Dank voor de uitgebreide post. Ik zal het op een rustig moment gaan proberen.

Ben benieuwd want het zijn volgens mijn jaren 70 a 80 radiatoren en leidingen in mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort nog maar eens opnieuw inregelen. Vraagje bij een aanvoer van 50/55 graden, wat dient dan ongeveer delta T te zijn? Of moet ik tijdelijk de aanvoer op 70 graden zetten en dan delta T 20 aanhouden en wanneer precies ingeregeld aanvoer weer terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf ga niet verder dan een delta T van 10 graden bij een aanvoer van 55 graden om niet nog meer vermogen te verliezen. Liever minder rendement dan te weinig vermogen. Dan stookt de cv nog langer voordat de vertrekken warm zijn. Tis een balans zien te vinden.
Kijk voor vermogens de EN442 eens na, dan heb je tenminste wat getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[b]ThinkPad schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:10

Wat voor temperatuur hoort er eigenlijk bij LTV ? Wellicht dat 40 te laag is. Voor vloerverwarming is het natuurlijk ideaal, maar wellicht dat je voor LTV hoger nodig hebt (50 - 60 ?)
55 tot 35 is officieel LTV, 35 en lager is ZLTV.
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 18:00:
Ikzelf ga niet verder dan een delta T van 10 graden bij een aanvoer van 55 graden om niet nog meer vermogen te verliezen. Liever minder rendement dan te weinig vermogen. Dan stookt de cv nog langer voordat de vertrekken warm zijn. Tis een balans zien te vinden.
Kijk voor vermogens de EN442 eens na, dan heb je tenminste wat getallen.
55 met een deltaT van 10 is prima, veel meer is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ik heb dus een Oventrop Ubel thermostaatknop. deze

Hoe kan ik dan zien of deze instelbaar is?
Dat witte gedeelte lijkt er wel als 1 geheel op te zitten en krijg ik niet los

[ Voor 58% gewijzigd door Qosmic op 05-11-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
_JGC_ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:11:
Sleuteltje toont huidige temperatuur aan, zonder sleuteltje zie je de gevraagde temperatuur.

Met jouw instellingen stook je nu aan/uit op 40 graden. Je kunt evt nog parameter E verlagen naar een lagere temperatuur als dit voldoende is voor je vloerverwarming en LTV radiatoren, op dit moment stookt je ketel naar 40 graden ongeacht wat je thermostaat vraagt omdat E de minimale temperatuur bepaalt.
Ok bedankt voor het advies. Ik heb middels de handleiding de Booster uit kunnen zetten.
De overshoot bij tapwater vraag valt me mee, met booster uit gaat hij naar 65, en dat is bijna zeer weinig vraag (badkamerkraan 50% open). Met een elektrische keukenboiler zal het betekenen dat de vraag 99% van de tijd alleen voor douchen/bad is.
Net getest met bad vullen, kraan vol open, en hij schiet niet echt door, hij laat 61 graden zien in dat geval. Ik laat hem dus wel op 60 graden staan.

Wat betreft parameter E, die staat inderdaad op 40. Ik begrijp dus dat als mijn modulerende thermostaat een setpoint vraagt die lager is dan 40 graden, de CV ketel gewoon 40 graden gaat doen. En gezien hij ook niet meer mag, zal hij altijd op 40 graden draaien.
Nu kan ik parameter E wel naar 30 graden zetten voor de vloerverwarming, daar heb ik wel vertrouwen in. Maar met m'n Jaga's zal het tegen gaan vallen vermoed ik. Wellicht nu al met de 40 graden instelling. Ik vrees dat ik aan de DBE moet. En eventueel zelfs zoneregeling. Geen zoneregeling voor zuiniger stoken, nee juist voor meer stoken om aan de vraag te kunnen voldoen in de babykamer en werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
!null schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:50:
[...]

vraag (badkamerkraan 50% open). Met een elektrische keukenboiler zal het betekenen dat de vraag 99% van de tijd alleen voor douchen/bad is.
Ik weet niet of je een stroomoverschot hebt, maar anders is een keukenboiler duurder in gebruik dan je cv ketel. Alleen het stilstandsverlies kost al zo'n €35 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
!null schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:50:
[...]

Ok bedankt voor het advies. Ik heb middels de handleiding de Booster uit kunnen zetten.
De overshoot bij tapwater vraag valt me mee, met booster uit gaat hij naar 65, en dat is bijna zeer weinig vraag (badkamerkraan 50% open). Met een elektrische keukenboiler zal het betekenen dat de vraag 99% van de tijd alleen voor douchen/bad is.
Net getest met bad vullen, kraan vol open, en hij schiet niet echt door, hij laat 61 graden zien in dat geval. Ik laat hem dus wel op 60 graden staan.

Wat betreft parameter E, die staat inderdaad op 40. Ik begrijp dus dat als mijn modulerende thermostaat een setpoint vraagt die lager is dan 40 graden, de CV ketel gewoon 40 graden gaat doen. En gezien hij ook niet meer mag, zal hij altijd op 40 graden draaien.
Nu kan ik parameter E wel naar 30 graden zetten voor de vloerverwarming, daar heb ik wel vertrouwen in. Maar met m'n Jaga's zal het tegen gaan vallen vermoed ik. Wellicht nu al met de 40 graden instelling. Ik vrees dat ik aan de DBE moet. En eventueel zelfs zoneregeling. Geen zoneregeling voor zuiniger stoken, nee juist voor meer stoken om aan de vraag te kunnen voldoen in de babykamer en werkkamer.
Overshoot van tapwater zie ik vooral bij thermostaatkraan en waterbesparende douchekop. Als je een bad gaat vullen met kraan 100% open tap je gewoon alle warmte uit de wisselaar, dan staat die ketel gewoon max te stoken om voldoende warmte in het water te krijgen.

Als je met zoneregeling gaat werken: je ketel kan aangestuurd worden door 2 thermostaten (opentherm + aan/uit) en kan evt een keerklep gaan aansturen. Hoe dat precies werkt staat in de handleiding beschreven, is waarschijnlijk een goedkopere oplossing dan een volledig EvoHome systeem, maar wel beperkt tot 2 zones waarvan 1 altijd warmte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ga dat bekijken in de documentatie. Klinkt goed.
Is wel iets voor werkkamer idd.

Maar dat sluit niet uit dat ik waarschijnlijk aan de DBE moet. Ik denk dat de jagas te langzaam is met deze lage cv temperaturen,of niet krachtig genoeg.
Maar wellicht zit rr meer winst in waterzijdig inregelen.
Oxellaar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:03:
[...]

Ik weet niet of je een stroomoverschot hebt, maar anders is een keukenboiler duurder in gebruik dan je cv ketel. Alleen het stilstandsverlies kost al zo'n €35 per jaar.
Ik betwijfel of het meer kost. Ik heb nu een 5 liter boilertje en standby schattinh is iets meer dan 20 euro. Maar ik ga het allemaal meten.
Echter is gas ook niet gratis, en de ketel is niet efficient bij kort tapwater gebruik. Daarnssst gooi je iedere keer paar liter warm water weg.
Ik denk dat het goedkoper is, het is iig veel prettiger.

Pagina: 1 ... 89 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.