Dirkmans schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:24:
1)
Deze week is hier onderhoud aan de cv (ferolli) gedaan, eens meegekeken wat hier gebeurd.
De cv wordt opengehaald.
ventilator bovenop wordt verwijdert
de kap van de warmtewisselaar af, hierin schoonspoelen met kraanwater.
De warmtewisselaar moet idd gespoeld worden na eventueel met een speciaal hulpstuk gereinigd te zijn. Dit hangt af van de hoeveelheid vervuiling. Isolatie aan binnenkant van verbrandingsruimte goed controleren
Op 4 plekken wat kit, en de wisselaar weer dicht.
Vervolgens e.e.a. uit stofzuigen, even kijken naar de pijpjes of ze niet verroest zijn.
De branderpakking, die rode,
MOET altijd vervangen worden na openen. En de kit op 4 hoeken is belangrijk en hoort ook. Pakking en zuurvrije siliconen kit zijn beide volgens opgave van Ferolli.
Misschien dat de pakking op het oog nog goed was en daarom niet is vervangen, maar officieel hoort hij vervangen te worden.
De sifon laten leeglopen.
Sifon leeg laten lopen is om vuil te verwijderen en weer vullen met water. Dit is haast onmogelijk bij deze ketel, omdat hij zo beroerd is geconstrueerd.
Zodra de ketel gaat branden is binnen enkele tellen de sifon weer gevuld met condenswater, dus heel erg is dit ook niet.
De boel weer in elkaar zetten en klaar.
Is dit zo ook voldoende?
Of moeten er ook gasmetingen en andere dingen gedaan worden?
Officieel hoort het gasblok afgesteld te worden dmv deltaP meting tussen ventilatordruk en gasdruk.
Een rookgaszijdige meting is bij dit toestel niet direct nodig, maar is een kleine moeite.
2)
Aangezien ik op zolder een radiator wil (laten) bijplaatsen, moet het cv systeem leeg.
Is het verstandig gelijk een spirotrap en/of spirovent (of combinatie) in de leiding te zetten of is dit onzin?
3)
Als het systeem leeg is, zouden jullie nog iets anders gelijk uitvoeren?
Ik zit te denken om gelijk wat thermostaatkranen te monteren...
Een spirovent kan makkelijk zijn, maar een standaard (automatische)ontluchter voldoet ook prima.
Een spirotrap zou ik ook niet direct aanraden, zeker niet als je geen last hebt van bijzondere vervuiling.
Beide kunnen natuurlijk nooit kwaad, maar zijn vrij prijzig en niet echt noodzakelijk.
Allereerst is de opgave altijd zonder menging van koud water. Die 15 liter is waarschijnlijk gemengd en dat klopt dus sowieso niet. En een 15mm leiding kan ongeveer 17 tot 20 L/m leveren, dus waarschijnlijk is de huidige leiding aardig toereikend.
Hoe komen ze dan bij 19,5 liter ?? Dat was namelijk voor mij het keuze argument voor deze ketel. Ik heb daardoor de nefit aquapower laten gaan
heeft de calenta zo'n ventiel ?
Die 19,5 is mooie theorie, meer niet

De Calenta heeft namelijk een een
restrictie van 12L/m.
De Nefit Topline Aquapower heeft die niet, maar net als elke Topline een instelbaar ventiel.
Daar kun je dus zelf bepalen hoeveel tapwater je wilt hebben en doet zijn naam dus eer aan.