Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.083 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:56
Dat de ketel onrustiger wordt is ook mijn gevoel. Ik ben van max instelling van 12kW naar 24kW gegaan om te testen.

Mijn thermostaat is echter duidelijk nog aan het wennen aan de nieuwe situatie dat ie volgas mag. 's-ochtends best wel een dikke overshoot, kijken of het vandaag en morgen beter gaat... vrij t/m zondag zijn de zelfde programmering namelijk qua tijden.

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/wL0r9izb
Afbeeldingslocatie: https://db.tt/SLlTlQKm

21,8 op de Netatmo is redelijk normaal(lees gewenst) hier. Dit is op de thermostaat 21 graden. Pas vanavond rond 19.00 had ie hem te pakken.

PS: piekje op 20-10-2014 net na 12.00 was die koperen bal aan de hemel ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 25-10-2014 00:58 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:14

ericplan

5180 Wp PV

Devian schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:37:
[...]
Ik wil geen andere, deze doet precies wat hij moet doen, pas opwarmen als ik thuiskom en ik zet hem ruim voor het slapen gaan zelf uit. Dit vergeet ik niet, al het geld wat ik dus uitgeef aan een andere thermostaat is voor mij weggegooid geld.
Precies. Helemaal mee eens. Geloof er niets van dat die "slimme" thermostaten gas besparen als je zelf op de thermostaat let. De bedieningseenvoud van een Honeywell Round Modulation is niet te evenaren. De versie met tapwaterschakeling is helemaal geweldig. Er valt alleen niets aan te tweaken.
Het enige wat er aan mankeert is dat hij de temperatuur te laag weergeeft, en ik vroeg me af of er ergens misschien een truuk is om dat aan te passen?
Wat nog zou kunnen is dat er tocht ontstaat door de buis van de thermostaatdraad. Ik heb daar een watje in gedaan, want bij mij kwam er koude lucht uit die buis. Of is de muur erg koud? Monteren op een klein stukje multiplex.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Appie Heijn:

Het is logisch dat de lijnen wat grilliger worden met een ketel zonder begrenzing.
De stijging in het begin, bij een nog koud systeem, zal vaak sneller zijn.

Hier staat de ketel op maximaal 25kW, maar komt daar tijdens opstoken eigenlijk nooit.
Bij ongeveer 18 a 19 kW gaat hij al weer langzaam terug naar de 5kW.
Als ik van 16 graden naar 20 of 21 ga, dan loopt de temperatuur ongeveer 0,3 verder door, geen overshoot dus.
Ik kan in jouw grafiek de ingestelde temperatuur niet aflezen, maar je stookt er lekker op los ;)
En heb je nu zo'n enorme overshoot?
ericplan schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 08:47:
[...]

Precies. Helemaal mee eens. Geloof er niets van dat die "slimme" thermostaten gas besparen als je zelf op de thermostaat let. De bedieningseenvoud van een Honeywell Round Modulation is niet te evenaren. De versie met tapwaterschakeling is helemaal geweldig. Er valt alleen niets aan te tweaken.
Ik ben toch erg blij met een thermostaat die mijn huis opwarmt vlak voor ik thuis kom. En heb het al vaker gezegd dat ik geen fan van OpenTherm. Fabrikanten mogen zelf beslissen wat ze wel en niet benutten van het protocol, daardoor zijn er aardig wat verschillen.
Hier hangt een Nefit Easy op een Nefit ketel en dat werkt feilloos.

[ Voor 42% gewijzigd door Oxellaar op 25-10-2014 08:58 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
Slimme thermostaten vind ik persoonlijk dom. De focus wordt vooral gelegd op het op afstand bedienen ervan en de leuke grafiekjes eruit, maar hoe slim dat ding een ketel aanstuurt boeit niemand wat.

Als ik al verschil merk tussen een chronotherm modulation en een iSense qua stookgedrag, wat zou zo'n slim ding dan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Er is er maar 1 die slimmer is dan een thermostaat en dat zijn wij.... de verkoop van dat soort thermostaten heeft geen donder te maken met energiebezuinigen. Het gaat puur om de winst van de verkoop van die dingen.
Wanneer de overheid ons echt wil laten bezuinigen op b.v het gasverbruik, dan moeten ze eens reclame gaan maken voor het goed afstellen van de gasketel en het waterzijdiginregelen van de radiatoren en dergelijke... maar dat zal wel nooit gebeuren denk ik.
MAAR GELUKKIG IS DEZE SITE ER...!!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Door voetventielen te plaatsen en de radiatoren en ketel goed af te stellen is inderdaad het meeste te besparen.

Door het plaatsen van voetventielen en inregelen van mijn CV installatie ben ik teruggegaan van 1650m3 naar 1250m3 met een verhoogd comfort. (besparing 23%, investering van 360 euro in 1,5 jaar terug verdiend)

Mijn schoonouders verbruikten altijd rond de 3000m3, na het plaatsen van voetventielen, 2 nieuwe radiatoren en alles inregelen zitten ze nu net onder de 2000m3. (besparing 33%!)
Totale kosten 1500 euro, binnen 2,5 jaar hebben ze dit al terug verdiend en ze hebben veel meer comfort omdat er ook geen grote temperatuurschommelingen meer zijn.

Natuurlijk wil de overheid dat je een slimme thermostaat koopt, de besparing is laag en ze verdienen aan de BTW/omzetbelasting etc.

Als iedereen zijn/haar installatie goed afstelt dan zou er zo maar 25% bespaard kunnen worden en ziet de overheid haar inkomsten gelijkwaardig dalen en dit kan natuurlijk niet.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:46:
[...]

kijk ik heb ook een Wilo pomp met 3 standen maar wil graag stand 1,5 zeg maar. Een pomp met 6 standen klinkt dan erg goed! Hoever liggen je slangen uit elkaar ? 5 groepen hoh 10 cm is dan wel de max voor 60m2 namelijk en is het niet vreemd dat je wat harder moet pompen.

als je het type verdeler en pomp kan posten dan graag!
de slangen liggen inderdaad 10 cm uit elkaar in een soort slakkenhuis dus om en om aanvoer en retour
Ik heb de pomp nog niet lager dan 3 gezet, de VV is pas afgelopen zomer aangelegd
En ik moet nog even wennen aan een VV op een gaskachel , had hiervoor stadsverwarming en ook is deze VV is bedoeld als hoofdverwarming aangezien ik nu geen radiatoren meer in de woonkamer heb

Ik zal van de week de monteur even vragen wat het voor type verdeler hij heeft gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oxellaar schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 08:52:
@Appie Heijn:

Het is logisch dat de lijnen wat grilliger worden met een ketel zonder begrenzing.

Hier staat de ketel op maximaal 25kW, maar komt daar tijdens opstoken eigenlijk nooit.
Als ik van 16 graden naar 20 of 21 ga, dan loopt de temperatuur ongeveer 0,3 verder door, geen overshoot dus.
Ik kan in jouw grafiek de ingestelde temperatuur niet aflezen, maar je stookt er lekker op los ;)

[...]
Ik heb mijn BrainQ op 21gr wanneer we thuis zijn. MA/VR t/m ZO is dat het geval van 07.00 t/m 23.00 heb ik dat ingesteld. Dit ga ik nog verder aanpassen naar een kortere periode(in de avond omdat het huis vrij langzaam afkoelt hier.

De netatmo is erg nauwkeurig en reageert erg zichtbaar op de stralingswarmte van de radiatoren. Probleem is ik kan hier niet echt een stopcontact vinden waar dat niet het geval zou zijn. Had hem al op de bank gezet maar dan reageert hij op lichaamswarmte 8)7

21 graden continu op de brain is ongeveer 21,8 op de netatmo. De brain hangt boven de vloerverwarming en is dus wat stabieler, op zich wel een lekker plaatsing omdat hij anders teveel op de radiatoren zou reageren, dus ketel uit terwijl de vloer nog amper warm is geworden. Daarom denk ik ook dat ik volgende week weer eens de ingestelde temperatuur een halve graad naar beneden ga doen. Het is best warm nu namelijk. Echter heb ik geleerd dat ik niet te snel wijzigingen achter/door elkaar moet gaan zitten doorvoeren anders weet je echt niet meer wat welke aanpassing doet mbt comfort cq gasverbruik.

Zo te zien verbruik ik wel zichtbaar meer als met max 12kW instelling. A.s. woensdag ga ik weer verder met aanpassen dan heb ik een week op de nieuwe instellingen gedraaid en kan ik aan de laatste dagen zien wat de brainQ zelf nog corrigeert en wat dit in het uiteindelijke gasverbruik doet.

Wat betreft de "overshoot" dat is inderdaad maar 0,3 a 0,4 graden. De grafiek beeld het dramatischer uit dan het in werkelijkheid is aangezien de schaalverdeling vrij klein is.

[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 25-10-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
pribo schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 09:51:
Er is er maar 1 die slimmer is dan een thermostaat en dat zijn wij.... de verkoop van dat soort thermostaten heeft geen donder te maken met energiebezuinigen. Het gaat puur om de winst van de verkoop van die dingen.
Wanneer de overheid ons echt wil laten bezuinigen op b.v het gasverbruik, dan moeten ze eens reclame gaan maken voor het goed afstellen van de gasketel en het waterzijdiginregelen van de radiatoren en dergelijke... maar dat zal wel nooit gebeuren denk ik.
MAAR GELUKKIG IS DEZE SITE ER...!!!!! :)
Energie bedrijven proberen deze slimme thermostaten aan ons te slijten.
Met een mooie meisjesnaam.
Zij maken dan slim gebruik van de domme mensen die zo'n thermostaat aanschaffen.
Gratis krijg je ze, maar je zit wel aan een abonnement vast. :(
Allemaal helemaal niet nodig en misschien is er wel een slimmerik die als je met vakantie bent je huis op 30 graden gaat zetten, is het verschil niet zo groot als je van een warm land terug komt. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Toon is toch geen meisjesnaam? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Maandelijks betalen om je thermostaat te bedienen, en alleen op voorwaarde dat je eeuwig klant blijft bij die leverancier... nee, dat gaan we mooi niet doen.

Wat betreft klokthermostaten en handmatige thermostaten, zo'n klokthermostaat kan wel degelijk energie besparen, maar dan moet je hem anders gebruiken. Veel mensen stellen dat ding 1x in en daarna komen ze er nooit meer aan. Ik stel dat ding in op lage temperaturen en moet altijd zelf de temperatuur aanpassen. Misschien niet zoals een klokthermostaat bedoeld is, maar wel hoe ik energie bespaar. Een beetje op de manier zoals ThinkPad hem gebruikt... het ding zet nml automatisch de temperatuur terug naar laag.

Of een Honeywell Round werkt hangt nogal af van je ketel. Bij mijn vriendin hangt de ketel in de keuken, thermostaat in de woonkamer. Als je eerst gaat douchen en daarna je woonkamer een graadje wilt opstoken, kan je dat vergeten: de ketel slaat niet aan want de Round vraagt een te lage temperatuur. De Round gaat dat ook niet aanpassen, want de Round is te dom. Om dan de ketel te laten ontsteken moet ik:
- ketel uitzetten
- minstens 5 liter water tappen voordat het afkoelt, meeste warmte is dan uit de wisselaar
- ketel aanzetten en toekijken hoe die warmtewisselaar weer wordt opgestookt
Alternatief: de Round gewoon naar 30 graden draaien.

Snap nu ook waarom oudere Honeywell thermostaten gewoon Tmax vragen bij inschakelen, dan schakelt tenminste de pomp in en gaat de warmte tenminste door het CV-circuit ipv door de gootsteen. De Round waar ik het nu over heb is een Wireless die rechtstreeks op de ketel is aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het mooie van de Easy thermostaat is dat ik geen contract nodig heb en toch van afstand mijn klokprogramma kan wijzigen.
Mijn vrouw is op vaste dagen vrij, daar staat het klokprogramma voor ingesteld.
Met regelmaat valt ze in voor collega's op wisselende dagen.
Dan zet ik of zij de ketel op handbediening 15 graden, en onderweg naar huis weer op automatisch en dan kom je thuis in een warm huis. Daar kan een gewone thermostaat niet aan tippen.
Mochten we de thermostaat een keer vergeten laag te zetten terwijl er niemand meer thuis is, dan kan dat ook op afstand.

Zeker is een simpele thermostaat zonder klokprogramma in theorie zuiniger, maar ik wil graag dat het huis al warm is als ik uit bed of thuis kom. Maar je kan hem ook vergeten laag te zetten bij vertrek of slapen gaan.
Mooi is dat de simpele Round nu ook als slimme thermostaat leverbaar is, dus met internet gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:37:
[...]

de slangen liggen inderdaad 10 cm uit elkaar in een soort slakkenhuis dus om en om aanvoer en retour
Ik heb de pomp nog niet lager dan 3 gezet, de VV is pas afgelopen zomer aangelegd
En ik moet nog even wennen aan een VV op een gaskachel , had hiervoor stadsverwarming en ook is deze VV is bedoeld als hoofdverwarming aangezien ik nu geen radiatoren meer in de woonkamer heb

Ik zal van de week de monteur even vragen wat het voor type verdeler hij heeft gebruikt
wellicht dat je er even op kan kijken en het type vd pomp hier neerzetten (foto is nog mooier) ? Je moet vast nog een keer met de pomp experimenteren toch ;)

ik heb al ook al zelf lopen zoeken maar vind geen enkele pomp met meer dan 4 standen, die zijn echter veel te zwaar voor mijn toepassing. Dus een 6 standen geschikt voor VV zou een uitkomst kunnen zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 25-10-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wilo yonos pico is traploos instelbaar op zowel constante als proportionele druk..... Maja dat is wel kassa ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 25-10-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Klopt maar die kan zelfs, aldus Wilo, de situatie verergeren omdat hij meer toeren maakt dan de pomp die ik nu heb.

Overigens is mijn experiment met de http://www.wesdijk.nl/vij...gelaar-8717501001277.html mislukt. Hoewel dit ding dus asynchrone pompen moet kunnen regelen vindt mijn WIlo het maar niets en gaat luid zoemen als ik het vermogen laat zakken.
Is de vraag of de conrard variant het wellicht wel gaat doen ?
https://www.conrad.nl/nl/...ol-blauw-2712-520424.html

Echter de helpdesk aldaar is een nitwit die nietszeggende antwoorden geeft en daar kom ik dus ook niet mee verder :(

@Oxxelaar, heb jij wel eens een pomp gezien met zoveel standen trouwens ? google geeft helemaal niets namelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 25-10-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:22:
Nouja zoals ik al zei heb ik het idee dat de ketel er 'rustiger' van wordt. Of het echt zinvol is weet ik nog niet.

De grafiekjes die uit m'n meetopstelling komen bevestigen dat ook:
[afbeelding]
Legenda:
  • vlak na 17:50 ketel start met stoken. Vermogen is hier nog begrensd (op 35%, minimum van mijn ketel)
  • ~18:07 (verticale lijn): Ik heb het vermogen een stuk hoger gezet (op 50%), waardoor de thermostaat het nu kan kiezen.
Ik zag op de ketel dat hij daar gelijk gebruik van maakte, en naar 50% vermogen ging.

Je ziet dan gelijk in de grafiek terug dat:
- de aanvoer ineens gaat stijgen (best snel)
- de deltaT een stuk hoger wordt

Maar ook dat het gedrag onrustiger wordt. In een eerdere grafiek (met vermogen vastgezet op lagere waarde) zie je die gekke pieken er niet in. Zie dit plaatje.

Ik zal binnenkort nog eens eentje maken, en dan vermogen op 100% zetten. Kijken wat er dan gebeurt. Ik heb zo'n idee dat hij dan veel te snel wil opwarmen, en gaat pendelen. Maar dat is redelijk specifiek voor mijn situatie, m'n ketel is overgedimensioneerd op m'n radiatoren. Dus in mijn geval heeft het sowieso zin om het vermogen te verlagen denk ik.

Zijn vast nog wel meer mensen die in hun situatie over het effect kunnen beoordelen. Maar is ook even afwachten, echt heel erg koud is het nog niet. Zal vanzelf wel wat harder gaan lopen dit topic ;)
Dat 'onrustige' gedrag komt alleen maar door een beetje overshoot. Vrij logisch als je even bij de ketel kijkt wat er op dat moment gebeurt.. Zul je zelfs zien op je laagste vermogen als je een paar kachels dichtdraait en hij zijn temp niet meer kwijt kan. Alleen dan slaat ie gewoon af en als de temp meer dan 10graden gezakt is weer aan. Krijg je ook zo'n soort grafiek. Niks geks mee dus.

Bij heel traag richting de ingestelde temp opwerken zonder mogelijkheid tot extra modulatie rem je dat effect. Tis maar net of je dat merkt per huishouden of je inlevert op comfort. Sommigen wel, anderen niet, licht aan de hele installatie.

Edit: Ik zie dat Oxxelaar dit overshoot effect ook al heeft toegelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:21
Oxellaar schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 08:52:
@Appie Heijn:

[...]

Ik ben toch erg blij met een thermostaat die mijn huis opwarmt vlak voor ik thuis kom. En heb het al vaker gezegd dat ik geen fan van OpenTherm. Fabrikanten mogen zelf beslissen wat ze wel en niet benutten van het protocol, daardoor zijn er aardig wat verschillen.
Hier hangt een Nefit Easy op een Nefit ketel en dat werkt feilloos.
Ik kom altijd van buiten als ik thuis kom, mijn huis voelt dus altijd warm aan vanwege het temperatuurverschil met buiten. Het vanzelf opstoken naar 20 graden kost dus alleen maar extra energie. Ik zet de verwarming aan zodra ik thuis ben. Tegen de tijd dat ik begin te wennen en mijn lichaam in de gaten krijgt dat het 17 graden is in huis word het er al warmer.

Een slimme thermostaat kost dus alleen maar extra geld en energie. Ik vind het ook veels te verdacht dat alle energiemaatschappijen dit ook in een keer aanbieden.... dat zouden ze niet doen als ze er niet links of rechtsom geld aan zouden verdienen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Devian schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 17:38:
[...]

Ik kom altijd van buiten als ik thuis kom, mijn huis voelt dus altijd warm aan vanwege het temperatuurverschil met buiten. Het vanzelf opstoken naar 20 graden kost dus alleen maar extra energie. Ik zet de verwarming aan zodra ik thuis ben. Tegen de tijd dat ik begin te wennen en mijn lichaam in de gaten krijgt dat het 17 graden is in huis word het er al warmer.
Daarom vertel ik ook waarom in mijn geval een slimme thermostaat beter uit komt en dus niet meer kost aan energie. Simpelweg omdat ik het wil.
Het mag hier in huis alleen maar 17 graden zijn als ik niet thuis ben of in bed lig. Gewoon een verschil in comfort eisen.
Een slimme thermostaat kost dus alleen maar extra geld en energie. Ik vind het ook veels te verdacht dat alle energiemaatschappijen dit ook in een keer aanbieden.... dat zouden ze niet doen als ze er niet links of rechtsom geld aan zouden verdienen.
Het extra geld zit hem niet in het hogere verbruik van een slimme thermostaat, want dat is er niet, het gaat om contract binding.
Een slimme thermostaat verbruikt niet meer dan een ouderwetse klokthermostaat. Als je al een klokthermostaat hebt kun je met een slimme thermostaat zelfs besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 11:40:
Toon is toch geen meisjesnaam? 😉
Je hebt helemaal gelijk. :)
Er is geen discriminatie zoals eerst bij de naamgeving van die orkanen in de VS.
Maar of het nu Toon of Anna is maakt weinig uit.
Wat moet je met zo'n slimme thermostaat?
Heel slim bedacht door de energiebedrijven.
Naast de huur van dure meters nu weer wat anders.
Ik ben jaloers op die energiebedrijven die wel heel veel rente krijgen op hun investering met gasmeters en kWh meters.
Mijn meters zijn al minstens 30 jaar uit en kosten elk jaar veel geld.
Nooit worden ze gecontroleerd op goede werking omdat ze altijd na verloop van tijd meer zullen aangeven dan het werkelijke verbruik. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Waarom koppelen veel mensen een slimme thermostaat aan een energieleverancier?
Alleen omdat de Toon bestaat, wat trouwens een energie monitor is/was en nog maar sinds kort een slimme thermostaat functie heeft.

Er zijn genoeg slimme thermostaten te koop zonder enige vorm van contract of verplichting.
Het was toch te verwachten dat de thermostaat een verbinding met internet zou krijgen? Alle moderne gebouwen zijn al jaren voorzien van dergelijke systemen.
Alles gaat die kant op en is vaak erg makkelijk.
Vreemd dat juist op Tweakers dit niet begrepen wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opmerkelijk. Ik heb mijn ketel begrends sinds kort op 12Kw. Wat blijkt: zet een half uur geleden de thermostaat op 21 graden en check 10 minuten later het vermogen.... 15Kw??? Volgens mij overruled mijn Chronotherm Modulation gewoon de instelling op de ketel. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:20
Hoe check je eigenlijk het vermogen van je ketel?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik aflezen op mijn thermostaat. Net als aanvoer temp/retour temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:52:
Wilo yonos pico is traploos instelbaar op zowel constante als proportionele druk..... Maja dat is wel kassa ;)
Deze?

http://www.ebay.de/itm/Wi...izung&hash=item4189101605

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja, is nog een redelijke ook. Heeft een opvoerhoogte van 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik kan er weinig mee, ik heb een 130mm nodig maar die lijken bijna zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:54:
Had inderdaad de HREco gepakt ivm de A-label pomp.
De keuze is nog best lastig :)
Kale prijs 1100 voor de Nefit en 900 voor de Intergas....
Volgens mij leest Intergas mee:
http://www.intergas-verwarming.nl/consument/productcategorie/intergas-kombi-kompakt-hre-met-label/

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rol-Co schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 23:00:
Ik kan er weinig mee, ik heb een 130mm nodig maar die lijken bijna zeldzaam.
ik ook maar mocht je er meerdere vinden rond deze prijs hou ik me aanbevolen

nog even over je pomp voorstel (waarvoor mijn dank overigens!) Helaas gaat het plan niet werken aangezien ik niet los wil laten aan een minimale aanvoer temp van 50 graden omdat met minder de radiatoren gewoon te weinig doen (hal en werkkamer) Ik wil met 40 graden de vloer in dus zal ik op de verdeler heel iets moeten mengen. Dat lukt niet zonder pomp op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb twee pompen gekocht bij pumpendiscounter.de. In ieder geval ruime keus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
lowara heeft ook (traploos) instelbare pompen.

wilo is ook mooi. 130 mm is vaak duurder, zal waarsxchijnlijk minder vaak gebruikt worden als origineel product, waardoor de fabrikant z wel in OEM en 180 maakt ( industrie, grote gebouwen) maar er voor huis tuin en keukenverdelers en dergelijke maken ze dan niet een te grote voorraad...

de yonos is ook erg zuinig, net als grundfos alpha.
wilo heeft ook nog de strato pico. is volgens mij een wat zwaardere / ouder pomp, die iets minder zuinig is.
de popen kunnen door een hoger toerental en andere bouw blijkbaar meer lawaai produceren dan de ouderwetse pompen (trillingen die andere materialen in beweging nrengen)

@ pomp met 6 standen... er werd gezegd dat er een honeywell schakelaar op zat..
volgens mij is er daar iemand in de war met de thermostaatknop?

[ Voor 25% gewijzigd door engelbertus op 26-10-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb deze maar gescoord, traploos of met 3 standen.

Voor mijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@ oxellaar
Er zijn genoeg slimme thermostaten te koop zonder enige vorm van contract of verplichting.
welke?
En welke kunnen dan ok getweak worden zodat ze met dit mooie stysteem gaan werken?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

engelbertus schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 14:56:
louderwetse pompen (trillingen die andere materialen in beweging nrengen)

@ pomp met 6 standen... er werd gezegd dat er een honeywell schakelaar op zat..
volgens mij is er daar iemand in de war met de thermostaatknop?
Het zou toch niet.....Dat hij denkt dat de temperatuur regeling de van de thermostaat (die inderdaad tm 6 loopt) de snelheid vd pomp bepaalt... Het wordt nu wel heel spannend :P

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 26-10-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 16:13:
@ oxellaar

[...]

welke?
En welke kunnen dan ok getweak worden zodat ze met dit mooie stysteem gaan werken?
Ik weet niet wat je "mooie systeem" is?
Maar denk aan de Nefit Easy, Nest, de thermostaten van Honeywell met internet gateway, van simpel tot complete zoneregeling.
Ook is er nog de Thermosmart en ICY en de eerder genoemde hier in het topic.
Er zijn meer thermostaten los van enige energieleverancier te krijgen, dan met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:02:
[...]

Het zou toch niet.....Dat hij denkt dat de temperatuur regeling de van de thermostaat (die inderdaad tm 6 loopt) de snelheid vd pomp bepaalt... Het wordt nu wel heel spannend :P
Hij is een zij >:)

en mijn monteur vertelde me dat deze knop de pompsnelheid bepaalde
maar van de week zal ik het hem vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Heb je een foto van de verdeler? Ik ben opeens erg nieuwsgierig naar die toerenregeling. ;)

En als je hem goed begrepen hebt en het is de knop voor mengtemperatuur, vraag direct om een echte monteur

[ Voor 37% gewijzigd door Oxellaar op 26-10-2014 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dat verklaart alles :9

Ik ben zeer benieuwd naar zijn antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:29:
Waarom koppelen veel mensen een slimme thermostaat aan een energieleverancier?
Alleen omdat de Toon bestaat, wat trouwens een energie monitor is/was en nog maar sinds kort een slimme thermostaat functie heeft.

Het was toch te verwachten dat de thermostaat een verbinding met internet zou krijgen? Alle moderne gebouwen zijn al jaren voorzien van dergelijke systemen.
Alles gaat die kant op en is vaak erg makkelijk.
Vreemd dat juist op Tweakers dit niet begrepen wordt :?
Bij Kassa willen ze er ook meer over weten.

De redactie van Kassa wil meer weten over slimme thermostaten. Dat is een display op je thermostaat die je met een app kunt instellen. Zo kun je onder andere de verwarmingstemperatuur regelen en energiebesparingstips krijgen.

Heb je zo'n slimme thermostaat, bijvoorbeeld Toon, Nest, Anna, Nefit Easy of Thermosmart en wil je aan Kassa laten zien hoe dat werkt en bevalt?

http://kassa.vara.nl/tv/reageer-op-de-oproep/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:22:
Ik zal binnenkort nog eens eentje maken, en dan vermogen op 100% zetten. Kijken wat er dan gebeurt. Ik heb zo'n idee dat hij dan veel te snel wil opwarmen, en gaat pendelen. Maar dat is redelijk specifiek voor mijn situatie, m'n ketel is overgedimensioneerd op m'n radiatoren. Dus in mijn geval heeft het sowieso zin om het vermogen te verlagen denk ik.
N.a.v. van je bericht heb ik eens met het vermogen van m'n ketel gespeeld.

1) Gelimiteerd op 5kW (van de 28kW, zo'n 2000rpm). Mijn Remeha Calenta houdt altijd een setpoint aan van 25 graden boven de retourtemp. Bij opstarten vanaf koud is de retourtemp zo'n 20 graden en gaat het setpoint naar 45 graden voor de aanvoer. De ketel heeft veel moeite om die temperatuur te bereiken. Eerlijk gezegd haalt hij dat niet en je merkt dat de temperatuur maar heeeeel langzaam omhoog gaat. Het opwarmen duurt hierdoor erg lang. Naarmate hij de maximum setpoint bereikt (ik heb de ketel ingesteld op max 65 graden) gaat het vermogen omlaag totdat hij op z'n minimum zit (bij de Calenta is dat 1850rpm voor de fan). (dus eigenlijk zit je maar op iets boven het minimum te stoken, 2000rpm ipv 1850rpm). Uiteindelijk wordt de retour te hoog en gaat hij pendelen, daar is gewoon niets aan te doen.
2) Volgende dag, vermogen ingesteld op maximaal, dus 28kW. Bij opstarten vanaf koud zie je direct dat de ketel snel naar het gevraagde setpoint van 45 graden kan komen. Dan gaat het vermogen omlaag totdat de retourtemperatuur begint te stijgen. Rustig wordt er op laag vermogen doorverwarmd naar de 65 graden, waarna hetzelfde gedrag optreedt als in 1).

Conclusie: Met een modulerende opentherm thermostaat die zelf een watertemperatuur kan vragen en volledig modulerende ketel (vermogen en pomp) heeft knijpen van je vermogen eigenlijk geen zin. Samen regelen ze immers zelf wel het benodigde vermogen. Knijpen van het vermogen heeft imho zelfs een nadelig effect, namelijk dat het veel langer duurt voordat het water op de gewenste temperatuur is, dus duurt het ook langer voordat je huis op temperatuur is.
Voor de gewone aan/uit ketels en normale thermostaten zal het terugschroeven van het vermogen nog steeds wel goed uitpakken, omdat je daarmee voorkomt dat er veel te veel vermogen in het systeem gestopt wordt wat je niet kwijt kan, waardoor de ketel als een idioot gaat pendelen. Stel dat je dit met mijn ketel gaat doen, dan gaat hij op 28kW branden, en zit dus zo boven de max van 65 graden, waarna hij gaat pendelen. Dan is knijpen tot 5-10kW een betere optie. Die waarde zal je proefondervindelijk moeten uitvinden. Bij mijn vorige ketel (een Atag) had ik het vermogen gelimiteerd tot 9kW. Dat was nog een ouderwetse aan/uit ketel.
Hier wordt dat feitelijk ook nog eens bevestigd.

Ik heb het vermogen nu op max ingesteld en dat vandaag nog eens bekeken, en ik laat het zo. Bevalt prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 27-10-2014 07:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:38:
[...]

Dat verklaart alles :9

Ik ben zeer benieuwd naar zijn antwoord!
Foei >:)

Deze dame is wel zo slim om dit forum te gebruiken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb het vermogen verhoogd van 45 naar 65% (standaard is 70), maar merk daarmee wel dat de ketel als een dolle een hoge aanvoertemperatuur gaat stoken. Thermostaat kan het niet eens bijbenen en binnen 10 minuten is de ketel aan het pendelen.

Heb het vermogen nu op 55% staan, ketel is iets rustiger en huis komt lekker snel op temperatuur. Denk dat ik het hier eerst bij laat.

Intergas HRE 28/24, 9KW totaal radiatorvermogen. Vorige ketel was een Intergas VR met tweetraps brander, 12KW voor verwarmen, 24KW voor tapwater. Die stookte in 10 minuten het hele huis warm met aanvoertemperatuur van 90 grade. Ik heb het idee dat de huidige setup dat in 15 minuten ook gaat lukken met deze instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik heb een Remeha Avanta 28C. Iemand een idee hoe ik het vermogen kan aanpassen? Ik kan volgens mij alleen de temperaturen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
DuikKees schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:02:
Ik heb een Remeha Avanta 28C. Iemand een idee hoe ik het vermogen kan aanpassen? Ik kan volgens mij alleen de temperaturen instellen.
P17 wijzigen, zie http://www.remeha.nl/file...ie_servicehandleiding.pdf, blz 47. Maar de Avanta is modulerend en heeft OpenTherm, dus als je een OpenTherm thermostaat hebt ik zou het vermogen niet wijzigen, de ketel regelt dat zelf wel. Bij aan/uit heeft het wel zin.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 27-10-2014 08:21 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ray schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:46:
[...]
@Thinkpad, dit heeft deels te maken met het feit dat je tmax hoger ligt dan je tmin. Ik kan me voorstellen dat de ketel dan anders reageert omdat hij te weinig vermogen heeft icm zijn max delta T om de aanvoer snel te halen.

Zet eens tmin = tmax op je isense en vermogen gewoon op 100% en ga dan loggen. Ik heb zo'n vermoeden dat je dan een heel ander beeld krijgt
Dit heb ik afgelopen weekend eens getest, dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UnrvGVR1L7Xd74RFEagw6373/full.png
Vermogen van de ketel bleef meestal op de laagste stand (35%).

Ik had alleen wel het idee dat het minder comfortabel werd. Als de ketel aan ging was er gelijk een muur van warmte, en als hij uitging voelde het weer koeler aan. Dus Tmin = Tmax vind ik wat dat betreft geen fijne instelling.

Om van 19 naar 20 te komen kostte ongeveer 0,5m3 gas.

Ik denk dat ik het ketelvermogen sowieso halveer.
De pomp in mijn ketel heeft overigens vaste snelheden, ik heb hem op de laagste staan (1 van 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:53:
[...]
Ik had alleen wel het idee dat het minder comfortabel werd. Als de ketel aan ging was er gelijk een muur van warmte, en als hij uitging voelde het weer koeler aan. Dus Tmin = Tmax vind ik wat dat betreft geen fijne instelling.
Kan jij je ketel via OpenTherm aansturen? Want dan zou je van dit probleem af moeten zijn, aangezien opentherm gewoon een bepaalde watertemperatuur vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik heb een Agpo Econpact 225c welke OpenTherm praat. Thermostaat is een iSense (vandaar ook de Tmin en Tmax).

Ik denk dat als je een te grote ketel hebt hangen op kleine radiatoren, dat het beperken van het vermogen wel zin heeft, anders gaat de ketel toch te snel willen denk ik. Je hoeft hem niet helemaal af te knijpen naar het minimum vermogen, maar halveren ofzo kan dan zeker geen kwaad denk ik.

Ik heb ook nog eens gekeken naar het vermogen van m'n radiatoren vs minimum ketelvermogen (8 a 9kW).
Bij 70/50 en 18 kamertemp. zitten m'n radiatoren op 6,7kW. Dan lijkt mij dat als ik m'n ketel op minimumvermogen zet + 10% extra ik toch zat vermogen heb om het snel op temperatuur te krijgen. Ik kan hem wel op 100% laten staan, maar waarom? Hij kan het vermogen toch niet kwijt.

[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2014 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 09:01:
Ja, ik heb een Agpo Econpact 225c welke OpenTherm praat. Thermostaat is een iSense (vandaar ook de Tmin en Tmax).

Ik denk dat als je een te grote ketel hebt hangen op kleine radiatoren, dat het beperken van het vermogen wel zin heeft, anders gaat de ketel toch te snel willen denk ik. Je hoeft hem niet helemaal af te knijpen naar het minimum vermogen, maar halveren ofzo kan dan zeker geen kwaad denk ik.
Hmm, dan zou je niet die muur van warmte moeten krijgen. Bij mij (Rehema Calenta 28c met Honeywell Evohome) zie ik dat de ketel elke 10 minuten even aangaat met een vrij laag setpoint, 40-50 graden, om de kamer op temperatuur te houden. En dat doet hij op zeer laag vermogen.
ThinkPadd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 09:01:
Ik denk dat als je een te grote ketel hebt hangen op kleine radiatoren, dat het beperken van het vermogen wel zin heeft, anders gaat de ketel toch te snel willen denk ik. .
Wellicht zit daar het verschil tussen jouw ketel en de Remeha. De remeha streeft altijd een delta-t van 25 graden na. Daardoor zal hij nooit kunnen doorschieten. Als de retour maar 30 graden is zal hij nooit hoger verwarmen dan 55 graden (30+25). Als een ketel niet die slimmigheid heeft gewoon rucksichtlos op vol vermogen gaat stoken kan ik me goed voorstellen dat het vermogen dan soms te hoog kan zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 27-10-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal best, deze ketel is uit 2003. In de tussentijd zal de elektronica een stuk slimmer zijn geworden waarschijnlijk.

Bij mij werkt hij ook wel met een deltaT (22 graden), dat merkte ik laatst. Toen werd de deltaT zo groot dat de ketel geforceerd op een laag pitje ging branden. Maar dat is meer een beveiliging dan echt een regelstrategie.

Ik denk dat het instellen van een Tmin van 50 wel zin heeft gehad, dan produceert de ketel tenminste bruikbare warmte ipv pislauw water van 38 graden ofzo waar m'n radiatoren niks mee kunnen :p Het vermogen ga ik gewoon op minimum zetten. Dan heb ik 3kW meer dan wat ik aan radiatorvermogen heb hangen (6,7kW).
Tmax op 65gr. en de rest zoeken de thermostaat en ketel zelf maar uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2014 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:49:
Opmerkelijk. Ik heb mijn ketel begrends sinds kort op 12Kw. Wat blijkt: zet een half uur geleden de thermostaat op 21 graden en check 10 minuten later het vermogen.... 15Kw??? Volgens mij overruled mijn Chronotherm Modulation gewoon de instelling op de ketel. :?
Meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Rol-Co schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:08:
[...]

Klopt, maar op de isense kan je ook veel zien onder informatie.

[...]

Kan je wel krijgen, kost 245,- bij warmteservice, ook kan je de cv met modulerende krijgen tegenwoordig, dat is de tzerra plus.

[...]

Nee kan niet inderdaad, het is een module icm de 3weg klep.

[...]

Een paar ideeën :)

Je min water temperatuur verhogen naar 45 en maximaal naar 60 , dan gaat hij niet op een laag pitje branden waar je niets aan hebt maar wel uren gas verstookt.
Ook maximaal warm water temperatuur naar 58 graden.
Tijden instellen met een graadje lager
Langzaam aanwarmen of afkoelen
kun je iets meer vertellen over het aanwarmen / afkoelen van de tzerra.
Op de isense heb je die instellingen maar ik heb geen idee wat ze doen.
Als ik aanwarmen op langzaam zet gaat hij zelfs niet direct naar de minimale cv temp die ik heb ingesteld maar prutteld hij eerst een tijdje op een lagere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij snap je precies wat deze instellingen doen, je geeft het zelf al aan. Je kunt met deze instellingen de reactie van je thermostaat op warmtevraag aangeven.
Kwestie van proberen om te vinden welke voor jouw systeem het beste werken.

Zorg er wel voor dat de maximale aanvoer redelijk snel bereikt wordt. Zoals hier eerder omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Oxellaar schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:10:
Volgens mij snap je precies wat deze instellingen doen, je geeft het zelf al aan. Je kunt met deze instellingen de reactie van je thermostaat op warmtevraag aangeven.
Kwestie van proberen om te vinden welke voor jouw systeem het beste werken.

Zorg er wel voor dat de maximale aanvoer redelijk snel bereikt wordt. Zoals hier eerder omschreven.
ja dat kan ik bereiken met aanwarmen op snelst te zetten.
Ik snap alleen het afkoelen verhaal daarin niet.
De thermostaat en de ketel kunnen het afkoelen toch niet in de hand houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Stel dat je een temperatuur van 20°C wil, die temperatuuur is bereikt en begint te zakken:
- heel snel afkoelen: je thermostaat had bij 19.9°C al begonnen moeten zijn met bijverwarmen, thermostaat probeert constant warm water in de radiatoren/vv te houden.
- heel traag afkoelen: bij 19.7°C beginnen kijken om een heel klein beetje warmte te steken.

Door die instelling kan de thermostaat vermijden dat ie te hoog doorschiet in temperatuur, zodat je geen storende pieken in warmte hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Microkid schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:19:
[...]

P17 wijzigen, zie http://www.remeha.nl/file...ie_servicehandleiding.pdf, blz 47. Maar de Avanta is modulerend en heeft OpenTherm, dus als je een OpenTherm thermostaat hebt ik zou het vermogen niet wijzigen, de ketel regelt dat zelf wel. Bij aan/uit heeft het wel zin.
Okee, thanks. Ik heb een OpenTherm thermostaat idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Mbt het beperken van het vermogen krijg ik toch sterk het gevoel dat het in mijn specifieke situatie wel verschil maakt. Max 55gr heb ik insteld nu en met de huidige temperaturen houdt hij het met WAR op ongeveer 45gr. Dit met een 24kW instelling(=max, voorheen 12kW beperking) warmt de kamer best wel snel op. Positief dus, echter....

Omdat de referentieruimte sneller op de gevraagde temperatuur zit, doordat de radiatoren het lekker snel warm maken, krijgt de vloerverwarming niet helemaal de kans om goed warm te worden, de radiatoren koelen daarbij een stuk sneller af dan de vloervloerverwarming. Een radiator is na een uur koud schat ik, de vloer koelt in 8-12 uur tijd maar een paar graden af.
Mijn gevoel is dat ik met meer(t.o.v. de radiatoren) inzet van de vloerverwarming een langere tijd kan profiteren van de wat langere stooksessies, dit kan ik forceren door beperking van het max vermogen. Verlagen van de aanvoertemp kan ook maar daarvoor lenen mijn radiatoren zich niet echt, dan krijg je de situatie dat de ketel een behoorlijke tijd loopt te stoken op een laag pitje wat ik dan ook wel weer wil voorkomen.

Over een 2 weken hoop ik tot een uiteindelijke conclusie te kunnen komen wat voor ons huis en bezetting(warmtevraag) het meest comfortabel en uiteraard energie zuinig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 27-10-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Gisteren voor het eerst de cv aan gehad. Nu was de binnentemp. volgens de thermostaat gezakt onder de 21 graden. Nu was het op 20,5 wel fris. Zal wel met de roosters te maken te hebben. De temperatuur op 21 graden gezet rond 19:00 en rond 23:30 af gezet. Er is van ochtend tot ochtend 2,256 kuub verbruikt, normaliter zo'n 0,528 kuub.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is 0.4m3 per uur, netjes hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wceend schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 10:19:
[...]

kun je iets meer vertellen over het aanwarmen / afkoelen van de tzerra.
Op de isense heb je die instellingen maar ik heb geen idee wat ze doen.
Als ik aanwarmen op langzaam zet gaat hij zelfs niet direct naar de minimale cv temp die ik heb ingesteld maar prutteld hij eerst een tijdje op een lagere stand.
Dat ligt er een beetje aan wat je radiatorvermogen is, gebruik je alleen vloerverwarming zoals hier moet hij op langzaam anders krijg je een overshoot, de isolatie of afkoeltijd van je woning bepaald weer of je die naar langzaam moet zetten, zet hem eens 1 stand lager en kijk het eens aan of je een koude dip krijgt, zo nee zet je hem nog eens 1 lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 18:02:
[...]

Schaamrood staat me op de kaken het is de thermostaat knop
had het dus niet goed begrepen

Nu maar uitzoeken war de pompsnelheid is is geregeld

vraagje als ik de pomp op 3 zet krijg ik dan water van 30 graden door de vloer
want in dat geval staat mijn cv veels te hoog die staat namelijk op 50 en ik gebruik alleen de vloerverwarming geen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bramv82 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:49:
[...]

Bedankt. Gisteren een IR-thermometer bij de Lidl op de kop getikt, dus binnenkort maar eens aan de slag :)
Hoe is jou ervaring hier mee? Ik heb het idee dat hij een 3 graden naar beneden af wijkt, de isense en UEI Dt200 geven hoger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mindergas.nl zegt:

Per gewogen graaddag Information
0,22 m3/graaddag
0,05 m3/graaddag
>> 75,6 % minder verbruik

Als ik dit volhoud ben ik blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Hier gaat het ook lekker:
0,08 m3/graaddag
0,02 m3/graaddag
>> 79,7 % minder verbruik

Ik denk dat wel meer mensen veel minder stoken nu oktober zulk lekker weer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn daar juist de graaddagen voor: Door te rekenen met graaddagen bij de vergelijking van het aardgasverbruik kun je de invloed van de wisselende buitentemperatuur minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 13:20
0.03 m3/graaddag, maar de verwarming staat ook nog geen week aan...
Rol-Co schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 19:35:

Hoe is jou ervaring hier mee? Ik heb het idee dat hij een 3 graden naar beneden af wijkt, de isense en UEI Dt200 geven hoger aan.
Zo nauwkeurig heb ik niet gemeten. Wel had ik de aanvoertemperatuur van de ketel op 50°C gezet en op de aanvoer direct achter de ketel heb ik 49.8°C gemeten. Klopte aardig dus.
Ook heb ik gemerkt dat het oppervlak waarop je meet erg van invloed is. Weerkaatsende oppervlakken werken erg slecht...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Welke periode vergelijken jullie eigenlijk?

Al vaker hier langs gekomen....Graaddagen zeggen maar heel weinig.
Als ze gekoppeld zouden worden aan zonuren en invloed van wind zou je er meer aan hebben.

Loggen, puur op temperatuur geeft maar een half beeld.
Je verbruik schiet direct in het positieve zodra je een erg koude dag hebt met veel zon en weinig wind.
Dus veel graaddagen en weinig verbruik
Zulke dagen worden dus vergeleken met warmere dagen, met veel wind en geen zon, erg negatief voor je verbruik
Dus weinig graaddagen en een hoger verbruik.

Sowieso loopt je verbruik nooit lineair met het dalen van de temperatuur, denk hierbij aan de badkuip uit de TS.
Ik ben van mening dat graaddagen bijzonder weinig zeggen over een verbetering door bijvoorbeeld betere isolatie en cv tuning.
Als je na deze veranderingen een zeer zachte winter krijgt, komt waarschijnlijk nog niet eens een kwart van je lagere verbruik echt door de betere isolatie, maar gewoon door de zachte winter.
Bij Mindergas weten ze dit zelf ook, vandaar de grafiek "Besparing (gecorrigeerd voor weersinvloeden)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bramv82 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:57:
0.03 m3/graaddag, maar de verwarming staat ook nog geen week aan...

[...]

Zo nauwkeurig heb ik niet gemeten. Wel had ik de aanvoertemperatuur van de ketel op 50°C gezet en op de aanvoer direct achter de ketel heb ik 49.8°C gemeten. Klopte aardig dus.
Ook heb ik gemerkt dat het oppervlak waarop je meet erg van invloed is. Weerkaatsende oppervlakken werken erg slecht...
SpiceWorm schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 01:50:
[..]
Het bepalen van de temperatuur gaat het snelste met een infrarood-thermometer. Je richt de thermometer op een oppervlak en het apparaat laat je direct de temperatuur zien. Gelukkig zijn deze IR-thermometers voor een schijntje op eBay te krijgen (€10 incl. verzending)
Let er goed op dat objecten een bepaalde emissiviteit hebben. De goedkope IR-thermometers zijn meestal op een vaste waarde (0,95) ingesteld en kunnen hierdoor glanzende/reflecterende oppervlakken niet goed meten. Op een geverfde radiator zal de temperatuurmeting dus wel kloppen, maar op een glimmende blanke metalen verwarmingsbuis, of de aluminium rookgasafvoer van je CV-ketel dus niet! Oplossing hiervoor is een stukje zwarte PVC tape. Als je de IR-thermometer vervolgens op de tape richt kun je de temperatuur wel goed meten.
[..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ha, de verwarming is nog steeds niet aangeweest hier sinds hij in begin maart uit gegaan is.

Het is hier 22 graden binnen, puur door de zon. In de ochtend is het laagste tot nu toe 19.8 geweest.

Ziet er naar uit dat het pas in November aan moet. Ben benieuwd :D

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Oxellaar schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:57:
Bij Mindergas weten ze dit zelf ook, vandaar de grafiek "Besparing (gecorrigeerd voor weersinvloeden)"
Je weet dat daar gewoon het procentuele verschil van de graaddagen vergelijking komt te staan, mits er natuurlijk meer dan 10 kuub gebruikt is in beide maanden? Dus als er meer dan 10 m3 verbruikt zou zijn deze maand voor de verwarming zou er 79,7% staan (bij mij dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Notna schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:54:
Ha, de verwarming is nog steeds niet aangeweest hier sinds hij in begin maart uit gegaan is.

Het is hier 22 graden binnen, puur door de zon. In de ochtend is het laagste tot nu toe 19.8 geweest.

Ziet er naar uit dat het pas in November aan moet. Ben benieuwd :D
Wij gaan het ook wel redden tot 1-11. Uit sinds 14-2.

Bizar eigenlijk dat mensen zoveel geld uitgeven aan Evohome e.d. voor de 4-5 maanden dat het stookseizoen duurt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
4 tot 5 maanden inderdaad en bij velen toch echt wel 6 tot 7 maanden. Dus gemiddeld de helft van het jaar.
Dan is zo'n evohome eigenlijk niet zo heel erg duur, zeker niet gezien het comfort wat je er voor krijgt.

Je kunt de houtkachel stoken in de woonkamer, terwijl andere vertrekken ook gewoon door de cv gestookt kunnen worden. Is toch geweldig!
Zo zijn er nog wel meer voordelen te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 22:00:
[...]

Bizar eigenlijk dat mensen zoveel geld uitgeven aan Evohome e.d. voor de 4-5 maanden dat het stookseizoen duurt.
Bij ons 65 m2 hoekappartement uit de jaren 50 is de verwarming in augustus zelfs al aangeweest voor een week. En ik verwacht dat dit tot april/mei zal aanhouden. Dus het investeren in goed materiaal is een must :)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Enige nadeel wat ik heb met het niet aan hebben van de verwarming is dat, ondanks dat ik voldoende lucht (5 roosters in de huiskamer alleen) de luchtvochtigheid rond de 70% hangt en ik dus (hele lichte) condensvorming onderaan de HR++ ramen heb.

Achja, alles is beter dan de waterpartij die ik 2 jaar terug had met enkelglas :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 22:00:
[...]

Man ik zou willen dat ik dat ook had, maar heb helaas een open trap naar zolder die nogal wat warmte weg neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dik zwaar gordijn/kleed + laag folie over het trapgat?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2014 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
BThomas schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 07:46:
[...]

Man ik zou willen dat ik dat ook had, maar heb helaas een open trap naar zolder die nogal wat warmte weg neemt.
Luik maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Bezuiniger schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:34:
Hier gaat het ook lekker:
0,08 m3/graaddag
0,02 m3/graaddag
>> 79,7 % minder verbruik

Ik denk dat wel meer mensen veel minder stoken nu oktober zulk lekker weer had.
September en oktober zijn allebei warmer geweest t.o.v. 2013 :)

Als we dit jaar een een noordoosten wind krijgen kan dit voordeel wel een snel verdampen aangezien er nu al erg veel sneeuw ligt in Siberië en de Scandinavische landen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 09:26:
Ik denk dat het instellen van een Tmin van 50 wel zin heeft gehad, dan produceert de ketel tenminste bruikbare warmte ipv pislauw water van 38 graden ofzo waar m'n radiatoren niks mee kunnen :p Het vermogen ga ik gewoon op minimum zetten. Dan heb ik 3kW meer dan wat ik aan radiatorvermogen heb hangen (6,7kW).
Tmax op 65gr. en de rest zoeken de thermostaat en ketel zelf maar uit :)
Ik heb gisteren een usb-serial kabel besteld zodat ik de Remeha ketel kan uitlezen met de Recom software. Dan kan ik eens mooi verschillende scenario's uitproberen en de grafieken vergelijken. Werk aan de winkel voor de komende dagen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 21:43
Ik heb in mijn woonkamer één grote radiator waar ik kan zien met een temperatuur meter dat het warme water direct weer wordt afgevoerd en dus niet de gehele radiator verwarmt. Omdat deze radiator een belangrijke hoek van het huis zou moeten verwarmen en het nu erg lang duurt voordat het van 15 naar 20 graden is verwarmt wil ik hier voor de winter iets mee doen.

Wat ik begrijp is dat je een voetventiel kan plaatsen zodat je de doorvoer stroom beperkt waardoor het water dus de gehele radiator door zou komen. Ook zou je de uitvoer aan de andere kant kunnen maken, zodat aanvoer en afvoer niet aan dezelfde zijde zitten.

Nu vroeg ik me alleen af wat nu het beste is?
1) Een voetventiel plaatsen
2) Afvoer aan andere zijde plaatsen
3) Zowel een voetventiel plaatsen ALS afvoer verplaatsen

4) Optie om deze radiator de afvoer te verplaatsen, een voetventiel te plaatsen, daarna ook (als je toch bezig bent) de rest van het huis voorzien van voetventielen en het gehele systeem waterzijdig inregelen.
Hierop vraag ik me dan alleen af of je dan alle radiatoren in de woonkamer moet aanpakken of écht alle radiatoren door het hele huis. In de slaapkamers boven is de verwarming namelijk nauwelijks aan, in de badkamer af en toe, maar ook vrijwel niet.. Waterzijdig inregelen heeft effect op je hele systeem, maar als 95% van de tijd enkel de woonkamer wordt verwarmd, stel je hierop dan je systeem in?

Optie 4 zal waarschijnlijk het beste zijn in combinatie met het waterzijdig inregelen. Maar misschien dat ik met tips hier iets mee kan :)

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de radiator waar je direct kunt zien (ir camera?) dat de temp weer via de retour terug loopt dan wellicht defect van binnen? Want er zijn natuurlijk genoeg systemen, waarbij dit aan een zijde is aangesloten en de hele kachel wel warm wordt.

Voor de rest zou ik voor optie 4 gaan en dan een voetventiel in de bestaande kachel zetten. die moet er toch in ongeacht of je afvoer verplaatst. Eerst dan eens zien wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een diy meting gedaan om eens te berekenen wat het rendement van mijn huidige CV setup is.
Cv een uurtje laten draaien en het condenswater opgevangen en icm het verbruikte gas genoteerd. Omgerekend kwam ik op 104.8% uit.

Iemand dit ook wel eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, klinkt wel interessant. Misschien kun je uitleggen hoe je dat kunt berekenen?

Microkid schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:32:
[...]

Ik heb gisteren een usb-serial kabel besteld zodat ik de Remeha ketel kan uitlezen met de Recom software. Dan kan ik eens mooi verschillende scenario's uitproberen en de grafieken vergelijken. Werk aan de winkel voor de komende dagen dus :)
Als je nog de mogelijkheid hebt om te annuleren dan kun je dat misschien beter doen :X Kabeltje is zelf goedkoop te maken, stelt niks voor. USB>Serial converter voor €3,50 en er een RJ11 plugje aan krimpen: http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/

Hij doet overigens wel meer met uitlezen van z'n Remeha ketel, zie: http://blog.hekkers.net/tag/remeha/

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gamerkoe schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:35:
Ik heb in mijn woonkamer één grote radiator waar ik kan zien met een temperatuur meter dat het warme water direct weer wordt afgevoerd en dus niet de gehele radiator verwarmt. Omdat deze radiator een belangrijke hoek van het huis zou moeten verwarmen en het nu erg lang duurt voordat het van 15 naar 20 graden is verwarmt wil ik hier voor de winter iets mee doen.

Wat ik begrijp is dat je een voetventiel kan plaatsen zodat je de doorvoer stroom beperkt waardoor het water dus de gehele radiator door zou komen. Ook zou je de uitvoer aan de andere kant kunnen maken, zodat aanvoer en afvoer niet aan dezelfde zijde zitten.

Nu vroeg ik me alleen af wat nu het beste is?
1) Een voetventiel plaatsen
2) Afvoer aan andere zijde plaatsen
3) Zowel een voetventiel plaatsen ALS afvoer verplaatsen

4) Optie om deze radiator de afvoer te verplaatsen, een voetventiel te plaatsen, daarna ook (als je toch bezig bent) de rest van het huis voorzien van voetventielen en het gehele systeem waterzijdig inregelen.
Hierop vraag ik me dan alleen af of je dan alle radiatoren in de woonkamer moet aanpakken of écht alle radiatoren door het hele huis. In de slaapkamers boven is de verwarming namelijk nauwelijks aan, in de badkamer af en toe, maar ook vrijwel niet.. Waterzijdig inregelen heeft effect op je hele systeem, maar als 95% van de tijd enkel de woonkamer wordt verwarmd, stel je hierop dan je systeem in?

Optie 4 zal waarschijnlijk het beste zijn in combinatie met het waterzijdig inregelen. Maar misschien dat ik met tips hier iets mee kan :)
Optie 4 heeft uiteraard de voorkeur, maar is niet echt handig nu het stookseizoen net gaat beginnen. Waarom je overal voetventielen moet plaatsen? Scheelt heel veel werk als je moet schilderen of behangen en je wil het achter de radiator ook netjes hebben. Met voetventielen haal je zo een radiator weg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Gamerkoe
zoals ericplan zegt.
maar dat kan ook onzichtbaar gebeuren. ;)
er zijn stukjes te krijgen die je op het de radiator kunt schroeven met een lange buis er aan.
die buis schuif je dan door de radiator en zie je niks meer van.
(knelle krijg er niet zo snel een voorbeeld van gevonden.
http://www.verwarminghand...adiatoren/Stromingsbuizen
als voorbeeld.)

maar pas even op met testen die je nu doet.
het is voor mijn huis niet koud genoeg buiten om de cv te lang te stoken en echt te zien wat er gebeurd.
gewoon even testen met de thermostaat op 25 graden voor de zekerheid.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 28-10-2014 11:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
'stijgbuis' heet zo'n buis. Die zorgt ervoor dat het water niet gelijk naar de retour kan stromen als die aan dezelfde kant is aangesloten. Maar blijft uiteindelijk behelpen, beter is het om voetventielen te plaatsen en de radiator diagonaal aan te sluiten (linksboven erin, rechtsonder eruit bijv).

Ik weet niet wat voor radiatorknoppen je hebt? Gewoon draaiknoppen, of thermostaatkranen? Die eerste kun je ook misbruiken als voetventielen natuurlijk ;) Doe ik in mijn huurwoning ook, daar zijn ook geen voetventielen geplaatst. Gewoon de boel waterzijdig inregelen met de draaiknoppen. Streepje zetten op de goede positie, of de plastic knop eraf halen zodat de knop niet meer versteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thinkpad

1 m³ (0,7 kg) aardgas geeft ongeveer 1,5 liter condensaat. In Nederlands aardgas zit ongeveer 100% verbrandingsenergie en 11% condensatiewarmte. Zo is het mogelijk om tot 111% rendement te halen uit het gas op basis van onderwaarde.

Dus als je 1m3 aardgas verbrandt en dan het condens daarvan opvangt kun je omrekenen hoe jouw specifieke rendement van de installatie is. Dus theoretisch als je na het verbranden van 1m3 aardgas anderhalve liter condens weet op te vangen hebben je het hoogste rendement wat haalbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
@YBJ: Ik heb een infrarood meter gekocht via Ebay. Na ongeveer 4 ribben zakt de temperatuur (geleidelijk) van ~80 naar ~40 graden. De rest van de radiator (ongeveer 2 meter lang) wordt wel warm, maar ongeveer 40 graden. Dit zal de geleiding van metaal zijn.
Ik kan natuurlijk niet zien of de hij defect is van binnen?

@ericplan: Waarom niet juist nu? Het lijkt mij juist dat één radiator, die een belangrijk deel van de woonkamer zou moeten verwarmen, juist goed zou moeten werken. Je hebt dan de kamer sneller op temperatuur, haalt waarschijnlijk een hogere delta-t en dit scheelt volgens mij simpelweg veel gas/stookkosten? Ik zou juist zeggen om het nu te doen voordat we beginnen met verspillen van gas...

Ik begrijp alleen je uitleg niet? Hoezo zou het werk schelen met schilderen of behangen?? De radiator moet juist niet weg lijkt me, hij moet juist bijdragen aan het verwarmen omdat ik nu comfort (trage opwarm tijd) mis.

@migjes: Ik heb even gezocht naar zo'n 'stijgbuis'. Bij mij is de radiator horizontaal, het water komt er links boven in en gaat er links onder weer uit. Werkt dit principe dan ook? Anders monteer ik (met muurbeugels) een nieuwe buis buiten de radiator om naar rechts onder.

@ThinkPad: Ik heb gewoon draaiknoppen. Ik heb hier al wel een beetje mee gedraaid en geprobeerd, maar merkbaar resultaat kon ik er niet echt mee halen.. Of ik heb te weinig geprobeerd :+ .

Voor optie 4; moeten dan alle radiatoren in het gehele huis een voetventiel, of enkel die in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Gamerkoe
De zomer is bij uitstek het seizoen om dit soort klussen aan te pakken. Ruim tijd om de CV af te tappen en rustig te klussen ook als het twee dagen duurt of je per ongeluk toch niet alles in huis hebt.

En voetventielen zijn handig als je een slaapkamertje opknapt en je de radiator in dat kamertje even wil weghalen. In plaats van hele CV aftappen alleen maar één radiator ontkoppelen en laten leeglopen.

Wat voor type radiator is het trouwens? Stijgbuis kan alleen maar bij bijvoorbeeld ledenradiator, maar bij de meeste radiatoren kan het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 28-10-2014 11:44 . Reden: stijgbuis ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Buiten de hierboven genoemde voordelen mbt de voetventielen met het eventueel weghalen van de radiatoren zou je ook voor A-Exact thermostaatventielen kunnen kiezen:
http://www.tahydronics.co...adiatorafsluiter/A-exact/

Deze stel je op het gewenste debiet in, of je dan 3-4 radiatoren in huis open of dicht draait dat maakt dan niet meer uit. 25-30 euro per radiator en erg gebruiksvriendelijk. Uit kostenoverweging heb ik hier voor gekozen.

Mocht je nogal klussend/vervend zijn tja dan zou het wel eens handiger kunnen zijn om voor voetventielen te kiezen.

Zet je er in de referentieruimte(ruimte waar thermostaat hangt) een paar simpele draaiknoppen op en in andere vertrekken thermostatische knoppen. Heb zelf van die digitale thermy knoppen erop met een tijdprogramma er in. Zo wordt de babykamer, badkamer en kantoor alleen verwarmt wanneer het nodig is(ochtend en avond) en loop je niet elke dag aan die thermostaatknoppen te draaien, of wanneer je wat lakser/vergeetachtig bent gewoon de knop vol open zetten en lekker laten staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 25-09 09:20
Gamerkoe schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:25:

@migjes: Ik heb even gezocht naar zo'n 'stijgbuis'. Bij mij is de radiator horizontaal, het water komt er links boven in en gaat er links onder weer uit. Werkt dit principe dan ook? Anders monteer ik (met muurbeugels) een nieuwe buis buiten de radiator om naar rechts onder.

Voor optie 4; moeten dan alle radiatoren in het gehele huis een voetventiel, of enkel die in de woonkamer?
stijgbuis/stromingsbuis is het zelfde en ja werkt ook horizontaal.
(ThinkPad heeft wel een puntje over effectiviteit, maar dat is zo minimaal dat ik er geen rekening mee hou.
is schoonheid een puntje en wil je geen extra buis zien, dan kun je het gewoon doen met een stromingsbuis.)

vaak is het wel lastig om een buis te vinden van die lengte, zelf heb ik met een koperen plaat op de buis gesoldeerd en hem gewoon verlengt. (maar ik ben een vrij handige klusser.)

ben je een beetje bang dat je de zaak niet water dicht krijgt omdat je niet een handige klusser bent.
koop een potje loctide 55.
daarmee krijgt iedere kluns het wel weer mee water dicht. ;)
(beetje afhankelijk hoe en wat je wil doen, soms is dat niet nodig.
maar ga niet klungelen met teflontape, en hennep is nog vrij lastig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
Oxellaar schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:54:
[...]
Heel kort door de bocht zou je het een omgekeerde by-pass klep kunnen noemen.
Bij een hogere pompdruk zal een by-pass open gaan, een A-exact zal dan juist verder dicht gaan.
Aardige kick, maar ik realiseer me ineens: bedoel je dat bij A-exact bij een lage druk (verwarming start net op, pomp draait langzaam) hij volledig open gaat (tot de ingestelde waarde), en wanneer de druk toeneemt (omdat de temperatuur bereikt is en de radiators dichtgeknepen worden) hij vanzelf verder dicht gaat? Dan begrijp ik het eindelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Klopt!
Hij merkt dat er meer druk en dus stroming komt en zal beginnen te knijpen, dit itt een standaard thermostatisch ventiel welke zich daar niets van aan kan trekken, die regelt alleen op temperatuur. Daarom ben je voor het waterzijdig inregelen geen voetventielen meer nodig. Voor klussende en regelmatig vervende mensen zijn voetventielen uiteraard wel handig.

Al moet ik zeggen dat het legen en vullen van een installatie echt bar weinig werk is met automatische ontluchters e.d.

Filmpie

[ Voor 47% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het water wat eruit komt stinkt alleen zo :r :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik gooi er altijd een scheutje aftershave door tijdens het vullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
Waarom zouden voetventielen voor vaak verfende mensen handig zijn? Die snap ik niet?
Of omdat je dan de kraan + voetventiel dicht kan draaien en dan de radiator weg kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gamerkoe schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:23:
Waarom zouden voetventielen voor vaak vervende mensen handig zijn? Die snap ik niet?
Of omdat je dan de kraan + voetventiel dicht kan draaien en dan de radiator weg kan halen?
Inderdaad. Kraan dicht, voetventiel dicht en dan radiator voorzichtig loskoppelen met een teiltje eronder. (grote radiator = meer teiltjes ;) )

Combiketels kunnen niet zonder CV-water. Wil je toch warm water terwijl je voor het behangen de radiator een paar dagen wil verwijderen dan moet je apart afdoppen, weer ontluchten en vullen

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 28-10-2014 16:36 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
Appie Heijn schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:36:
Klopt!
Hij merkt dat er meer druk en dus stroming komt en zal beginnen te knijpen, dit itt een standaard thermostatisch ventiel welke zich daar niets van aan kan trekken, die regelt alleen op temperatuur. Daarom ben je voor het waterzijdig inregelen geen voetventielen meer nodig. Voor klussende en regelmatig vervende mensen zijn voetventielen uiteraard wel handig.

Al moet ik zeggen dat het legen en vullen van een installatie echt bar weinig werk is met automatische ontluchters e.d.

Filmpie
[video]
Kort gezegd: een danfoss ra-n is gebaseerd op een maximale flow, terwijl de a-exact (en danfoss dynamic valve) gebaseerd zijn op een constante flow. Correct? Dan ga ik hier de boel laten vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Combiketels kunnen wel zonder cv water, maar dan moet je dat gewoon instellen. Een intergas kombi compact is met een paar drukken om te zetten naar een solo tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Intergas is nou net de uitzondering :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Microkid schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:35:
[...]

Kort gezegd: een danfoss ra-n is gebaseerd op een maximale flow, terwijl de a-exact (en danfoss dynamic valve) gebaseerd zijn op een constante flow. Correct? Dan ga ik hier de boel laten vervangen :)
Klopt, beide ventielen zijn erg onverschillig, ze trekken zich nergens wat van aan. Alleen zorgen dat je pomp snel genoeg draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

@Hansoverdiep... leest U nog mee..?
Pagina: 1 ... 87 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.