ThinkPadd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:22:
Ik zal binnenkort nog eens eentje maken, en dan vermogen op 100% zetten. Kijken wat er dan gebeurt. Ik heb zo'n idee dat hij dan veel te snel wil opwarmen, en gaat pendelen. Maar dat is redelijk specifiek voor mijn situatie, m'n ketel is overgedimensioneerd op m'n radiatoren. Dus in mijn geval heeft het sowieso zin om het vermogen te verlagen denk ik.
N.a.v. van je bericht heb ik eens met het vermogen van m'n ketel gespeeld.
1) Gelimiteerd op 5kW (van de 28kW, zo'n 2000rpm). Mijn Remeha Calenta houdt altijd een setpoint aan van 25 graden boven de retourtemp. Bij opstarten vanaf koud is de retourtemp zo'n 20 graden en gaat het setpoint naar 45 graden voor de aanvoer. De ketel heeft veel moeite om die temperatuur te bereiken. Eerlijk gezegd haalt hij dat niet en je merkt dat de temperatuur maar heeeeel langzaam omhoog gaat. Het opwarmen duurt hierdoor erg lang. Naarmate hij de maximum setpoint bereikt (ik heb de ketel ingesteld op max 65 graden) gaat het vermogen omlaag totdat hij op z'n minimum zit (bij de Calenta is dat 1850rpm voor de fan). (dus eigenlijk zit je maar op iets boven het minimum te stoken, 2000rpm ipv 1850rpm). Uiteindelijk wordt de retour te hoog en gaat hij pendelen, daar is gewoon niets aan te doen.
2) Volgende dag, vermogen ingesteld op maximaal, dus 28kW. Bij opstarten vanaf koud zie je direct dat de ketel snel naar het gevraagde setpoint van 45 graden kan komen. Dan gaat het vermogen omlaag totdat de retourtemperatuur begint te stijgen. Rustig wordt er op laag vermogen doorverwarmd naar de 65 graden, waarna hetzelfde gedrag optreedt als in 1).
Conclusie: Met een
modulerende opentherm thermostaat die zelf een watertemperatuur kan vragen en volledig
modulerende ketel (vermogen en pomp) heeft knijpen van je vermogen eigenlijk geen zin. Samen regelen ze immers zelf wel het benodigde vermogen. Knijpen van het vermogen heeft imho zelfs een nadelig effect, namelijk dat het veel langer duurt voordat het water op de gewenste temperatuur is, dus duurt het ook langer voordat je huis op temperatuur is.
Voor de gewone
aan/uit ketels en normale thermostaten zal het terugschroeven van het vermogen nog steeds wel goed uitpakken, omdat je daarmee voorkomt dat er veel te veel vermogen in het systeem gestopt wordt wat je niet kwijt kan, waardoor de ketel als een idioot gaat pendelen. Stel dat je dit met mijn ketel gaat doen, dan gaat hij op 28kW branden, en zit dus zo boven de max van 65 graden, waarna hij gaat pendelen. Dan is knijpen tot 5-10kW een betere optie. Die waarde zal je proefondervindelijk moeten uitvinden. Bij mijn vorige ketel (een Atag) had ik het vermogen gelimiteerd tot 9kW. Dat was nog een ouderwetse aan/uit ketel.
Hier wordt dat feitelijk ook nog eens bevestigd.
Ik heb het vermogen nu op max ingesteld en dat vandaag nog eens bekeken, en ik laat het zo. Bevalt prima.
[
Voor 19% gewijzigd door
Microkid op 27-10-2014 07:05
]