Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-07 13:58
quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:08:
@loyske
Ik roep het 3x aan per minuut. (crontab -e op 1 minuut: */1 * * * * /home/pi/scripts/SBFspot.sh > /dev/null
)
SBFspot.sh in /home/pi/scripts
code:
1
2
3
4
5
6
#! /bin/bash
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v
sleep 20
sleep 20

Maar SBFspot is nogal aanwezig in de "resources" van de pi.
Maar draait prima bij een aantal tweakers.
Geheel synchroon krijgen is erg lastig met de slimme meter...

(ik heb ook een aangepaste SBFspot eventueel, die telkens een oneline.csv aanmaakt en die uitgelezen kan worden, met alle waardes uit een sma omvormer)
Nu ook aangepast om het 3x per minuut aan te roepen. Maar lijkt niet te werken |:(

Vandaag ook 2 losse panelen op een steca aangesloten.
Zit nu te denken om minimaal die steca of eventueel alles achter een finder te hangen en die uit te lezen in Domoticz.

• Kammika
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 27-06 17:06
Dit weekend heb ik zitten "knutselen"' met de API van SolarEdge in combi met mijn Garmin Forerunner (mijn andere hobby: hardlopen). Deze leest de overview page uit op het solaredge monitoring platform en geeft de output weer op het scherm van de forerunner.

Het resultaat: ik kan de opbrengst van mijn zonnepanelen nu uitlezen op mijn hardloophorloge.

Als er hier mensen met op het forum zitten die ook een SolarEdge invertor en een Garmin device met ConnectIQ hebben: ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.... (gewoon zoeken op SolarEdge in die store. Er is er maar 1)

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17-07 13:33
Logging naar pvoutput gaat goed via mijn Synology. Bedankt voor de hulp. Nu heb ik meerdere sonoffs pow in mijn domoticz opgenomen. is het mogelijk om:
1. die waardes in domoticz als total consumption bij elkaar op te tellen?
2. die waarde dan te uploaden als consumption in pv output.

2900Wp PVoutput

• Musicmasters
  • Registratie: februari 2012
  • Niet online
Hulp en advies gevraagd. Ik heb een probleem met mijn SMA 2000HF. Bluetooth werkt niet meer en daarmee las ik de opbrengst middels een smartphonetje en app die tevens uploadde naar PV Output. Dat werkt dus niet meer.

Het toeval wil dat men hier nu een slimme meter wil gaan hangen. Kan ik hiermee simpel nu wel of niet de opbrengst van mijn panelen monitoren en zo ja, wat is de meest simpele manier? YouLess???

Of raadt iedereen hier af de slimme meter te laten hangen ivm automatisch salderen? Ik ben ondertussen ook bezig mijn omvormer gerepareerd te laten krijgen dus weet niet wat verstandig is.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:36:
Hulp en advies gevraagd. Ik heb een probleem met mijn SMA 2000HF. Bluetooth werkt niet meer en daarmee las ik de opbrengst middels een smartphonetje en app die tevens uploadde naar PV Output. Dat werkt dus niet meer.

Het toeval wil dat men hier nu een slimme meter wil gaan hangen. Kan ik hiermee simpel nu wel of niet de opbrengst van mijn panelen monitoren en zo ja, wat is de meest simpele manier? YouLess???

Of raadt iedereen hier af de slimme meter te laten hangen ivm automatisch salderen? Ik ben ondertussen ook bezig mijn omvormer gerepareerd te laten krijgen dus weet niet wat verstandig is.
Slimme meter registreert alleen netto teruglevering, dus niet wat er rechtstreeks verbruikt wordt, wil je meter wat je panelen werkelijk opbrengen dan moet je een kWh-meter plaatsen tussen omvormer en meter en daarvan de pulsen tellen met een Youless,arduino, raspberry of iets dergelijks, of wachten tot je omvormer gerepareerd is. Heb je nu geen opbrengst dan?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live

• Musicmasters
  • Niet online
quote:
klump4u schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:49:
[...]

Slimme meter registreert alleen netto teruglevering, dus niet wat er rechtstreeks verbruikt wordt, wil je meter wat je panelen werkelijk opbrengen dan moet je een kWh-meter plaatsen tussen omvormer en meter en daarvan de pulsen tellen met een Youless,arduino, raspberry of iets dergelijks, of wachten tot je omvormer gerepareerd is. Heb je nu geen opbrengst dan?
Wel opbrengst, maar geen logging meer. :X Ellende is dat ik geen weg weet met raspberry en dat geprogrammeer. Ben daar een noob mee.

Musicmasters wijzigde deze reactie 10-04-2018 15:52 (8%)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:50:
[...]

Wel opbrengst, maar geen logging meer. :X
Ligt het aan de omvormer of aan de smartphone?
Dan een kWh-meter met S0 ertussen en pulsjes tellen.

• Musicmasters
  • Niet online
quote:
klump4u schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:54:
[...]

Ligt het aan de omvormer of aan de smartphone?
Dan een kWh-meter met S0 ertussen en pulsjes tellen.
Omvormer heeft sinds 3 weken een display en BT die niet meer functioneert. Ben al die tijd al bezig voor een oplossing maar SMA levert geen onderdelen. Joepie.

Dus jij zegt Ferrari's laten hangen. kWh meter plaatsen en You Less?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:56:
[...]

Omvormer heeft sinds 3 weken een display en BT die niet meer functioneert. Ben al die tijd al bezig voor een oplossing maar SMA levert geen onderdelen. Joepie.

Dus jij zegt Ferrari's laten hangen. kWh meter plaatsen en You Less?
Keuze ferraris of slimme meter moet je zelf maken, als ferraris niet op afkeurlijst staat fijn laten hangen maar of dat nog gaat als het salderen verdwijnt dat weet niemand, slimme meter bied kansen om uit te lezen, zowel elektra als gas maar is net waar je waarde aan hecht. kWh-meter met S0 uitlezen kun je inderdaad met een youless (ik ken het niet) of met verschillende andere platvormen maar dan moet je zelf een beetje knutselen. Ik heb een Pi met domoticz die mijn 2 Delta omvormers uitleest en een Pi met Windows Iot 10 en DAL software die de pulsjes van beide kWh-meters telt (plus gas,water en verschillende temperatuur sensoren voor CV

• Musicmasters
  • Niet online
quote:
klump4u schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:15:
[...]

Keuze ferraris of slimme meter moet je zelf maken, als ferraris niet op afkeurlijst staat fijn laten hangen maar of dat nog gaat als het salderen verdwijnt dat weet niemand, slimme meter bied kansen om uit te lezen, zowel elektra als gas maar is net waar je waarde aan hecht. kWh-meter met S0 uitlezen kun je inderdaad met een youless (ik ken het niet) of met verschillende andere platvormen maar dan moet je zelf een beetje knutselen. Ik heb een Pi met domoticz die mijn 2 Delta omvormers uitleest en een Pi met Windows Iot 10 en DAL software die de pulsjes van beide kWh-meters telt (plus gas,water en verschillende temperatuur sensoren voor CV
Ik hoef niet alles te monitoren maar wel de panelen. Als er nu een storing zou zijn, merk ik het niet. Kijk nu maar iedere dag of iig de meter nog terugdraait maar of ze voldoende produceren, al sla je me dood. Dat zelf knutselen is nu juist mijn probleem. Heb geen kaas gegeten van die dingen programmeren.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:46:
[...]

Ik hoef niet alles te monitoren maar wel de panelen. Als er nu een storing zou zijn, merk ik het niet. Kijk nu maar iedere dag of iig de meter nog terugdraait maar of ze voldoende produceren, al sla je me dood. Dat zelf knutselen is nu juist mijn probleem. Heb geen kaas gegeten van die dingen programmeren.
Alles kun je leren, staan genoeg voorbeelden op het net, ik kon dat ook niet en nog steeds niet zelfstandig maar met google en doorzetten kun je alles maken. Maar een kWh-meter met youles is bijna out of the box

• ldeijkva
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 25-06 18:40
Goedemiddag allen. Ik hoop dat n van jullie mij verder kan helpen met een ogenschijnlijk simpel probleem, namelijk het koppelen van een Growatt datalogger op een draadloos netwerk.

Het wil mij niet lukken om de koppeling te maken. De router is een simpele Ziggo-router (onlangs vervangen door Ziggo, het vorige model Cisco werkte feilloos), het netwerk is het standaard netwerk wat wordt uitgezonden op 2.4Ghz (B/G/N) en is versleuteld met een psk op WPA/WPA2. Als ik inlog op de datalogger en via de management pagina het SSID opzoek wordt alles keurig netjes weergegeven. De encrytpie methode wordt prima uitgelezen, ik kan een wachtwoord opgeven en vervolgens de datalogger herstarten. Vervolgens gebeurt er helemaal niets. Als ik van DHCP naar static ip verander krijg ik ook geen connectie.

Op de router heb ik ter test de firewall uitgeschakeld, encryptie verlaagd, het wachtwoord minder complex gemaakt, een static IP toegewezen, MAC-adres in een filter opgenomen. Per wijziging geprobeerd, allen zonder resultaat. Om uit te sluiten dat het aan de router ligt heb ik hetzelfde geprobeerd met een wifi-hotspot op mijn smartphone (Android 8.x), helaas ook zonder resultaat. Het lukt simpelweg niet om te koppelen met een draadloos netwerk. De datalogger draait op software versie 4.0.

Heeft iemand hier toevallig praktijkervaring mee, alle hulp is welkom! :)

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17-07 12:51
@ldeijkva als ik het me goed kan herinneren, heb ik hier ergens op GoT wel eens gelezen van iemand die problemen had met een Hosola of Omnik omvormer. Die maken gebruik van SolarMan, dat volgens mij ook gebruikt wordt door/voor Growatt.
Heb je de volgende opties al geprobeerd:
- kort(er) wachtwoord
- wpa only (geen wpa2)
- tkip ipv aes

• ldeijkva
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 25-06 18:40
Thanks, ga ik daar op zoeken. Ik heb het wachtwoord al verkort, zonder gebruik van speciale tekens. Het netwerk draaide eerst op wpa-only. Alle verschillende opties geprobeerd. Ik zag gisteren niet zo snel een optie voor TKIP ipv AES, zal daar vanavond nog eens naar kijken.

Binnen Android heb ik helemaal geen opties qua beveiliging, het is WPA2 of helemaal niets. Met beide hetzelfde resultaat. Ik durf niet te zeggen of de datalogger onlangs een software update heeft gehad. Het is Chinese makelij, heb tot dusver geen andere software versies kunnen vinden en ook geen changelogs. :/

• Cranberry
  • Laatst online: 17-07 12:51
@ldeijkva Bij de Hosola van m'n ouders had ik wel connectie, maar werd totaal geen data gepload. Dat bleek toen te liggen aan het feit dat de communicatiemodule op 9600 ipv 4800 bps stond. Maar jouw verhaal lezend, lijkt de communicatiemodule totaal geen wifi-connectie met je AP/modemrouter te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KeesV
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:17

KeesV

Zonder titel

@CodeIT en @ThinkPad : ik gebruik sinds een paar dagen jullie firmware voor de ESP8266 om via RS485 data van mijn GoodWe te loggen. Op zich werkt dat goed, behalve dat de ESP nogal vaak de verbinding met de omvormer verliest. Er wordt dan een tijdje niets gelogd, en opeens begint de boel weer te lopen. De inverter hangt op de vliering, samen met de geknutselde ESP opstelling. Voor langere tijd logs verzamelen is dus enigszins lastig... Enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Ik heb nog niet zo'n groene block connector kunnen vinden (waar hebben jullie die vandaan?) dus heb nu met 2 dupont wires de boel aangesloten. Misschien is dat toch te storingsgevoelig?

Het is trouwens een GW5000-DT, een 3-fase omvormer dus. Heb al een klein pull requestje op de github repo gedaan ivm tikfoutje voor de waardes van fac2 en fac3 ;)

KeesV wijzigde deze reactie 16-04-2018 14:26 (3%)

Ik doe niet aan sigs

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@KeesV 99% zeker je wifi-bereik. Ik had er eerst ook last van. Sinds ik op de bovenverdieping een extra AP heb opgehangen (omvormer hangt op zolder) is het over en loopt het dag in dag uit prima door. De juiste groene connector heb ik toen niet makkelijk kunnen vinden. Bij mij zit het dus ook met van die dupont stekkertjes vast. Zolang ze maar een beetje stroef erop schuiven blijft het wel zitten.

P.S. Als hij verder goed wordt uitgelezen e.d. dan misschien ook even pull request op de readme.md doen en het typenummer van je omvormer erbij in zetten. Helpt anderen weer. Is niet mijn repo anders had ik het even erbij gezet.

ThinkPad wijzigde deze reactie 16-04-2018 14:49 (22%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:46
Deze connector of een andere?:

https://www.aliexpress.co...85-cable/32698293784.html

EDIT: ook in meer pins uitvoeringen te krijgen zo te zien (met afmetingen vermeld):

https://www.aliexpress.co...ctor-pcb/32808991611.html

tsjoender wijzigde deze reactie 16-04-2018 14:56 (43%)

• KeesV

KeesV

Zonder titel

@tsjoender inderdaad! Meteen een setje besteld. Voelt toch beter dan een paar van die dupont draadjes op de pinnen duwen.

@ThinkPad Ik zal de Wifi nog eens ff checken, maar betwijfel wel of dat het probleem is... Volgens m'n Unifi is de logger al 2 dagen up en connected. Heb van het weekend ook een tijdje met m'n laptop op de vliering gezeten (vond m'n vrouw erg gezellig haha) en had toen ook prima bereik.
Ik zal eens een poging wagen om wat remote logging in te bouwen. Kwam deze tegen:https://github.com/arcao/Syslog, dat ziet er wel interessant uit.

Ik doe niet aan sigs

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:26

CodeIT

Code IT

@KeesV Bedankt voor je pull request.
Ik heb ook een paar keer gehad dat de verbinding even weg was (minuten). Ik weet het, net als @ThinkPad, ook aan de WiFi verbinding, maar mogelijk is er iets anders mis.
Als je nog een Esp hebt liggen zou je deze kunnen gebruiken icm Ser2Net (zit ook in EspEasy) zodat je de logging kan doen op een remote computer met bijvoorbeeld socat.

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

• KeesV

KeesV

Zonder titel

@CodeIT @ThinkPad ik heb dmv deze library logging via telnet ingebouwd. Werkt wel mooi :). Je kan ook remote je ESP resetten e.d.
Voor nu even alleen voor de GoodweCommunicator. Ik heb nu de logfile lopen, dus nog niet heel veel data, maar het eerste stukje dat opvalt is al dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
(d) Not asking inverter with address: 1 for information. Addressconfirmed: 0, isOnline: 0.
(d) Not asking inverter with address: 1 for information. Addressconfirmed: 0, isOnline: 0.
(d) Sending discovery
(d) Sending data to inverter(s): 0xaa 0x55 0xab 0x7f 0x0 0x0 0x0 CRC high/low: 0x2 0x29 .
(d) Parsing incoming data with length: 0x17 . 0xaa 0x55 0x7f 0xab 0x0 0x80 0x10 0x39 0x35 0x30 0x30 0x30 0x44 0x54 0x55 0x31 0x37 0x37 0x57 0x30 0x32 0x34 0x31 0x6 0x61 .
(d) CRC received: 0x6 0x61 , calculated CRC: 0x6 0x61 .
(d) CRC match.
(d) Already registered inverter reregistered with address: 1
(d) SendAllocateRegisterAddress address: 1
(d) Sending data to inverter(s): 0xaa 0x55 0xab 0x7f 0x0 0x1 0x11 0x39 0x35 0x30 0x30 0x30 0x44 0x54 0x55 0x31 0x37 0x37 0x57 0x30 0x32 0x34 0x31 0x1 CRC high/low: 0x5 0xe4 .
(d) Sending discovery
(d) Sending data to inverter(s): 0xaa 0x55 0xab 0x7f 0x0 0x0 0x0 CRC high/low: 0x2 0x29 .
(d) Parsing incoming data with length: 0x8 . 0xaa 0x55 0x7f 0x83 0x0 0x80 0x1 0x0 0x2 0x82 .
(d) CRC received: 0x2 0x82 , calculated CRC: 0x2 0x82 .
(d) CRC match.
(d) New inverter found. Current # registrations: 2
(d) SendAllocateRegisterAddress address: 2
(d) Sending data to inverter(s): 0xaa 0x55 0xab 0x7f 0x0 0x1 0x11 0x0 0x2 0x82 0x30 0x30 0x44 0x54 0x55 0x31 0x37 0x37 0x57 0x30 0x32 0x34 0x31 0x2 CRC high/low: 0x5 0xcb .
(d) Not asking inverter with address: 2 for information. Addressconfirmed: 0, isOnline: 1.
(d) Not asking inverter with address: 2 for information. Addressconfirmed: 0, isOnline: 1.

Die laatste paar regels gaan zo eventjes door totdat inverter nr 2 ook als offline gemarkeerd wordt en isOnline dus naar 0 gaat. En even later verschijnt er een nummer 3, met hetzelfde riedeltje...
Enig idee wat er fout zou kunnen gaan?

Ik zal sowieso de logfile nog even door laten lopen om te kijken of er nog andere interessante dingen langs komen.

Ik doe niet aan sigs

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Dat ziet er inderdaad niet goed uit. Na een SendAllocateRegisterAddress moet de omvormer nog een confirm sturen. Kun je de hele log misschien even op Pastebin oid zetten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KeesV

KeesV

Zonder titel

quote:
CodeIT schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:
Dat ziet er inderdaad niet goed uit. Na een SendAllocateRegisterAddress moet de omvormer nog een confirm sturen. Kun je de hele log misschien even op Pastebin oid zetten?
Sure: https://pastebin.com/RGNwAauy

En de code die ik aangepast heb om logging via telnet te doen: https://github.com/KeesV/GoodWeLogger/tree/telnetdebug

KeesV wijzigde deze reactie 17-04-2018 13:20 (16%)

Ik doe niet aan sigs

• CodeIT

CodeIT

Code IT

quote:
Thanks. Ik hoopte ook nog een stukje te zien waar het goed gaat en de omvormer wel wordt uitgelezen, of werkt dat bij jou helemaal niet?

• KeesV

KeesV

Zonder titel

quote:
CodeIT schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:21:
[...]

Thanks. Ik hoopte ook nog een stukje te zien waar het goed gaat en de omvormer wel wordt uitgelezen, of werkt dat bij jou helemaal niet?
Soms wel, dat is het gekke... En dan houdt hij er ineens mee op. Alleen dat heb ik nog niet in de log kunnen vangen. Hij lijkt nu overigens in deze zelfde deadlock te zitten, want hij heeft nu al 7 inverters geregistreerd die allemaal offline staan.

Update: blijkt dat als ik mijn telnet logging inbouw de ESP helemaal nooit meer connectie krijgt met de inverter. Hij blijft hangen in het gedrag van de log die ik hiervoor postte. Als ik 'm terug flash naar de "kale" versie zoals jullie 'm op GitHub hebben staan werkt hij meestal wel. Hij valt wel regelmatig uit, maar begint dan ook weer, en ik heb dan dus geen logging :F
Ik ga van 't weekend even aan de slag met een 2e ESP om de serial output op te vangen en remote te loggen.

Update 2: van 't weekend wezen klooien, maar ik ben er nog niet uit. Ik heb 3 opties geprobeerd:
  1. Logging dmv syslog. Helaas zijn mijn C skills niet zo goed dat ik het dan ook voor elkaar krijg om de data die heen en weer gestuurd wordt (HEX codes) te loggen. Ik zie wel dat de verbinding met de inverter af en toe wegvalt, maar geen idee waarom dus...
  2. Logging dmv telnet server in de firmware inbouwen. Ik vermoed dat er dan iets mis gaat met timing, want de ESP krijgt dan nooit meer verbinding met de inverter. Dit is de log die ik eerder postte.
  3. Logging dmv een 2e ESP met ESPEasy en ser2net. Dat werkt wel, alleen de serial buffer van ser2net die in ESPEasy zit is maar 40bytes. Die loopt dus om de klipklap vol, en als dat maar vaak genoeg gebeurt (en dat doet het) reboot de ESP. Hier krijg ik dus geen consistente logfile uit, steeds maar een paar minuten.
Ik heb wel in Home Assistant gelogd wanneer de inverter als online gerapporteerd wordt, en wanneer hij offline is. Dan krijg je zo'n verloop over de dag (deze is van gisteren 22 april, middernacht tot middernacht):
https://preview.ibb.co/dm2nPH/Capture.png

Iemand nog een briljant idee om logging te verzamelen? :)

KeesV wijzigde deze reactie 23-04-2018 09:25 (71%)

Ik doe niet aan sigs

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-07 21:15

Chielos

Inno Mini Cooper

Iemand last van Goodwe problemen qua logging? Ik heb een flatliner van 0.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

quote:
KeesV schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:02:
[...]

Soms wel, dat is het gekke... En dan houdt hij er ineens mee op. Alleen dat heb ik nog niet in de log kunnen vangen. Hij lijkt nu overigens in deze zelfde deadlock te zitten, want hij heeft nu al 7 inverters geregistreerd die allemaal offline staan.

Update: blijkt dat als ik mijn telnet logging inbouw de ESP helemaal nooit meer connectie krijgt met de inverter. Hij blijft hangen in het gedrag van de log die ik hiervoor postte. Als ik 'm terug flash naar de "kale" versie zoals jullie 'm op GitHub hebben staan werkt hij meestal wel. Hij valt wel regelmatig uit, maar begint dan ook weer, en ik heb dan dus geen logging :F
Ik ga van 't weekend even aan de slag met een 2e ESP om de serial output op te vangen en remote te loggen.

Update 2: van 't weekend wezen klooien, maar ik ben er nog niet uit. Ik heb 3 opties geprobeerd:
  1. Logging dmv syslog. Helaas zijn mijn C skills niet zo goed dat ik het dan ook voor elkaar krijg om de data die heen en weer gestuurd wordt (HEX codes) te loggen. Ik zie wel dat de verbinding met de inverter af en toe wegvalt, maar geen idee waarom dus...
  2. Logging dmv telnet server in de firmware inbouwen. Ik vermoed dat er dan iets mis gaat met timing, want de ESP krijgt dan nooit meer verbinding met de inverter. Dit is de log die ik eerder postte.
  3. Logging dmv een 2e ESP met ESPEasy en ser2net. Dat werkt wel, alleen de serial buffer van ser2net die in ESPEasy zit is maar 40bytes. Die loopt dus om de klipklap vol, en als dat maar vaak genoeg gebeurt (en dat doet het) reboot de ESP. Hier krijg ik dus geen consistente logfile uit, steeds maar een paar minuten.
Ik heb wel in Home Assistant gelogd wanneer de inverter als online gerapporteerd wordt, en wanneer hij offline is. Dan krijg je zo'n verloop over de dag (deze is van gisteren 22 april, middernacht tot middernacht):
[afbeelding]

Iemand nog een briljant idee om logging te verzamelen? :)
Dan misschien toch een PI of laptop aan de ESP hangen en zo loggen. Als het zo vaak gebeurd heb je vrij snel de disconnect en reconnect te pakken lijkt me.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

quote:
Chielos schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:06:
Iemand last van Goodwe problemen qua logging? Ik heb een flatliner van 0.
@zonoskar heb jij hem nog wel running? Of heb je hem via usb nu?

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Chielos schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:45:
[...]

@zonoskar heb jij hem nog wel running? Of heb je hem via usb nu?
Ja, bij mij draait ie nog. Laatste datapunt is van 13:15.

/edit: USB gaat niet werken, jammer genoeg.

zonoskar wijzigde deze reactie 25-04-2018 13:22 (8%)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Portal van goodwe is ook helemaal leeg. Bijzonder. Script loopt nog wel.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Inverter wifi gereset. Nu gaan ze weer. Ik was zelf niet thuis de afgelopen dagen. Nou ja, dan maar ff kijken wat ik de afgelopen dagen dan op Pvoutput ga bijwerken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wessel145
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-07 22:24
quote:
TWyk schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:38:
[...]

Hmmm, zo te zien bevat de raw data uit de wifi polling geen nauwkeuriger data.
Ik dacht even dat ik de Average info met customise optie kon verwijderen maar helaas werkt dat niet door.

Ik heb hier een draft scriptje in Python (tot gisteren nooit een letter Python geschreven dus verwacht er niet veel van). Bevat nog wat overbodige print()jes zodat ik een beetje weet wat er gebeurt.

Python script for Polling Ginlong Solis inverter trough Wifi connection
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
#!/usr/bin/python

###################################################################################################
#
#  Copyright 2016
#  This script is partly based on read_ginlong.py by Graham Whiteside, v0.3 Oct 2015.
#
#  This is free software: you can redistribute it and/or modify it under the terms of the
#  GNU General Public License as published by the Free Software Foundation, either version 3 of the
#  License, or (at your option) any later version.
#
#  This software is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without
#  even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU 
#  General Public License for more details.
#
#  You can browse the GNU license here: <http://www.gnu.org/licenses/>.
#
###################################################################################################

#
#  Python program to read data sent from a single Ginlong/Solis xK-2G inverter equipped with Wifi.
#
#  Requires setting up the inverter Wifi to send data to the computer running the read-ginlong
#  script. Settings located in the advanced settings, then remote server. Add a new 'remote
#  server' with the ip address of your computer and port 9999 and restart.
#  The inverter will then send data over Wifi every five minutes.
#
#  Output logfile format (space separated):-
#   Date  Time   Watts_now   Day_kWh   Total_kWh 
#
#  Output of status to webserver file, format (space separated) file overwritten each update:-
#   Date Time Watts_now Day_kWh Total_kWh DC_volts_1 DC_amps_1 DC_volts_2 DC_amps_2 AC_volts AC_amps AC_freq kwh_yesterday kwh_month kwh_last_month
#
#  Output of live status to PVoutput.org site.
#   Requires a PV output account and the API access enabled. Apikey and System ID from PV output need tot be filled in the script
#
#  The program is deliberately left simple without error reporting. It is intended
#  as a 'starting point' and proof of concept. It could easily be modified to provide more
#  information from the inverter. 
#

import socket, binascii, urllib.request, time

# change these values to suit your requirements:- 
HOST = ''                   # Hostname or ip address of interface, leave blank for all
PORT = 9999                             # listening on port 9999
logfile = 'ginlong.log'                 # location of output log file
webfile = 'ginlong.status'              # location of web file

# inverter values found (so far) all big endian 16 bit unsigned:-
header        = '685951b0'                  # hex stream header
data_size     = 206                                     # hex stream size 
inverter_temp = 31                  # offset 31 & 32 temperature (/10)
inverter_vdc1 = 33                  # offset 33 & 34 DC volts chain 1 (/10)
inverter_vdc2 = 35                  # offset 35 & 36 DC volts chain 2 (/10)
inverter_adc1 = 39                  # offset 39 & 40 DC amps chain 1 (/10)
inverter_adc2 = 41                  # offset 41 & 42 DC amps chain 2 (/10)
inverter_aac  = 45                  # offset 45 & 46 AC output amps (/10)
inverter_vac  = 51                  # offset 51 & 52 AC output volts (/10)
inverter_freq = 57                  # offset 57 & 58 AC frequency (/100)
inverter_now  = 59                  # offset 59 & 60 current generation Watts
inverter_yes  = 67                  # offset 67 & 68 yesterday kwh (/100)
inverter_day  = 69                  # offset 69 & 70 daily kWh (/100) or Wh (*10)
inverter_tot  = 73                  # offset 73 & 74 total kWh (/10)
inverter_mth  = 87                  # offset 87 & 88 total kWh for month 
inverter_lmth = 91                  # offset 91 & 92 total kWh for last month 

sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)   # create socket on required port
sock.bind((HOST, PORT))

while True:                                             # loop forever
    sock.listen(1)                                      # listen on port
    conn, addr = sock.accept()                          # wait for inverter connection
    rawdata = conn.recv(1000)                           # read incoming data
    hexdata = binascii.hexlify(rawdata)                 # convert data to hex

print (hexdata)
  #  if(hexdata[0:8] == header and len(hexdata) == data_size):      # check for valid data (werkt niet!!!)
    if(len(hexdata) == data_size):       
                                            # extract main values and convert to decimal
        watt_now = str(int(hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4],16))            # generating power in watts
        print (hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4])
        kwh_day_num = float(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16))/100   # running total kwh for day
        kwh_day = str(kwh_day_num)
        wh_day = str(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16) * 10)         # running total kwh for day
        kwh_total = str(int(hexdata[inverter_tot*2:inverter_tot*2+4],16)/10)        # running total kwh from installation                                                                                      
        temp = str(float(int(hexdata[inverter_temp*2:inverter_temp*2+4],16))/10)    # temperature # extract dc input values and convert to decimal
        v1 =float(int(hexdata[inverter_vdc1*2:inverter_vdc1*2+4],16))/10                # input dc volts from chain 1
        dc_volts1= str(v1)                                                          
        v2 = float(int(hexdata[inverter_vdc2*2:inverter_vdc2*2+4],16))/10               # input dc volts from chain 2
        dc_volts2= str(v2)                                                              
        a1 = float(int(hexdata[inverter_adc1*2:inverter_adc1*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 1
        dc_amps1 = str(a1)  
        a2 = float(int(hexdata[inverter_adc2*2:inverter_adc2*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 2
        dc_amps2 = str(a2)  
                                                # extract other ac values and convert to decimal
        ac_volts = str(float(int(hexdata[inverter_vac*2:inverter_vac*2+4],16))/10)  # output ac volts 
        ac_amps = str(float(int(hexdata[inverter_aac*2:inverter_aac*2+4],16))/10)   # output ac amps 
        ac_freq = str(float(int(hexdata[inverter_freq*2:inverter_freq*2+4],16))/100)    # output ac frequency hertz

# Extract other historical values from inverter and convert to decimal
        kwh_yesterday = str(float(int(hexdata[inverter_yes*2:inverter_yes*2+4],16))/100)    # yesterday's kwh
        kwh_month = str(int(hexdata[inverter_mth*2:inverter_mth*2+4],16))           # running total kwh for month
        kwh_lastmonth = str(int(hexdata[inverter_lmth*2:inverter_lmth*2+4],16))         # running total kwh for last month

# DateTime
        t = (time.strftime("%R"))                       # Get time
        d = (time.strftime("%Y%m%d"))                   # Get date

#Local logging 
        log = open(logfile,'a')        # write data to logfile, main values only
        log.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + '\n')
        log.close()

web = open(webfile,'w')        # output status, overwrite all values, possibly for webpage
        web.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + ' ' + dc_volts1 + ' ' + dc_amps1 + ' ' + dc_volts2 + ' ' + dc_amps2 + ' ' + ac_volts + ' ' + ac_amps + ' ' + ac_freq + ' ' + kwh_yesterday + ' ' + kwh_month + ' ' + kwh_lastmonth + ' ' + temp + '\n')
        web.close()

#Prepare for PVoutput

#Set upload info
        url       = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' 

api_key   = 'hier je API key van PVoutput.org'
        system_id = 'hier je system ID van PVoutput.org' 
        header    = {'X-Pvoutput-Apikey'   : api_key, 
                     'X-Pvoutput-SystemId' : system_id}  

# Prepare data   
        dc_volts=str(v1+v2)                         #combined voltage string 1 and string 2
        values = {'d'   : d, 
                  't'   : t,
                  'v1'  : wh_day, 
                  'v2'  : watt_now, 
                  'v5'  : temp, 
                  'v6'  : dc_volts,
              'v7'  : ac_volts, 
              'v8'  : ac_amps, 
              'v9'  : kwh_total, 
              'v10' : kwh_yesterday, 
              'v11' : kwh_month, 
              'v12' : kwh_lastmonth}

data = urllib.parse.urlencode(values)
        data = data.encode('ascii')

print (url)
#        print (values)
        print (header)
        print (data)

#Upload data to PV output

req = urllib.request.Request(url, data, header)
        with urllib.request.urlopen(req) as response:
           the_page = response.read()
           print (req)
           print(the_page)

conn.close()

Contains:
  • Local logging file with entries every 5minutes or so
  • Status file for use in webpage to show actual status
  • Live upload to PV output.org (system ID and API key need to be retrieved from site and added in the script)
Thanks voor dit script. Op github heb ik het originele script hiervan al gevonden, echter krijg ik de boel nog niet aan de praat (mede door gebrek aan kennis), dus ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen.

Op het dak van mijn huur(studenten)huis heb ik sinds kort 2 paneeltjes liggen met een Solis 4G mini Inverter *O* , ze hebben er ook een Ginlong Data logging stick in geplempt. Na wat klooien en chinese termen heb ik deze aan mijn wifi netwerk gehangen en op http://ginlongmonitoring.com kan ik ook netjes al mijn data uitlezen. Nu is dit ook allemaal "Chinese meuk :+ " en wil ik de boel lokaal opslaan zodat ik m'n eigen dashboards etc kan maken.

Het script van jou draait prima, maar er wordt niks gelogd, ik heb zelf al met een tcp listener gekeken of er data binnenkomt en dat is het geval. de poorten etc staan (naar mijn mening) goed. Op de stick heb ik het IP adres van mijn Raspberry Pi ingevoerd, incl hostnaam en gewenste poort. En deze poort aangepast in het script. De listener gaat open (te checken met het "nc" command). maar er wordt helaas niks gelogd

De firmwareversie die ik draai is : "H4.01.51Y4.0.02W1.0.51(GL16-05-061-D)"

Zijn er mensen tegen ditzelfde probleem aangelopen? of heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem het beste aan kan pakken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17-07 18:32
quote:
wessel145 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:27:
[...]

Thanks voor dit script. Op github heb ik het originele script hiervan al gevonden, echter krijg ik de boel nog niet aan de praat (mede door gebrek aan kennis), dus ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen.

Op het dak van mijn huur(studenten)huis heb ik sinds kort 2 paneeltjes liggen met een Solis 4G mini Inverter *O* , ze hebben er ook een Ginlong Data logging stick in geplempt. Na wat klooien en chinese termen heb ik deze aan mijn wifi netwerk gehangen en op http://ginlongmonitoring.com kan ik ook netjes al mijn data uitlezen. Nu is dit ook allemaal "Chinese meuk :+ " en wil ik de boel lokaal opslaan zodat ik m'n eigen dashboards etc kan maken.

Het script van jou draait prima, maar er wordt niks gelogd, ik heb zelf al met een tcp listener gekeken of er data binnenkomt en dat is het geval. de poorten etc staan (naar mijn mening) goed. Op de stick heb ik het IP adres van mijn Raspberry Pi ingevoerd, incl hostnaam en gewenste poort. En deze poort aangepast in het script. De listener gaat open (te checken met het "nc" command). maar er wordt helaas niks gelogd

De firmwareversie die ik draai is : "H4.01.51Y4.0.02W1.0.51(GL16-05-061-D)"

Zijn er mensen tegen ditzelfde probleem aangelopen? of heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem het beste aan kan pakken?
Heb je op de omvormer al een extra remote server ingericht? (advanced settings op de omvormer, gebruik het netwerk IP adres van de computer waar je script draait en zorg dat dat IP adres ook in je script staat als HOST)

TWyk wijzigde deze reactie 08-05-2018 11:59 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wessel145
quote:
TWyk schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:31:
[...]

Heb je op de omvormer al een extra server ingericht? (advanced settings op de omvormer)
Ik neem aan dat je hierbij de Wifi Logger stick bedoelt.
Ja, dit heb ik gedaan, op de volgende manier:

IP: (IP adres van raspberry pi)
Hostname: (Hostname van raspberry pi)
Port: (9999, dat is default(?)), ook andere poorten geprobeerd en in het script gelijkgetrokken, zonder resultaat

Ook heb ik een ander ip/hostname geprobeerd, die van mijn Desktop PC, maar ook zonder resultaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
quote:
wessel145 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Ik neem aan dat je hierbij de Wifi Logger stick bedoelt.
Ja, dit heb ik gedaan, op de volgende manier:

IP: (IP adres van raspberry pi)
Hostname: (Hostname van raspberry pi)
Port: (9999, dat is default(?)), ook andere poorten geprobeerd en in het script gelijkgetrokken, zonder resultaat

Ook heb ik een ander ip/hostname geprobeerd, die van mijn Desktop PC, maar ook zonder resultaat
Misschien een firewall die binnenkomend verkeer op poort 9999 blokkeert ?
Op Windows PC zeker een potentieel issue want dat blokkeerde initieel ook mijn script om iets te ontvangen.

Mijn python kennis was nul dus ik starte het script origineel vanuit IDLE met printjes erin om te loggen wat r gebeurt.Heb zo wel een script versie met wat meer logging als je die wilt.

Recent ging het bij mij de mist in omdet ik een nieuwe router van ziggo kreeg die steeds heel andere IPadressen bleef uitdelen. Heb ik recent pas weer hersteld door de router op mac adres telkens dezelfe IP adressen te laten vertrekken.
En als het dan weer werkt is het heel prettig: https://pvoutput.org/intr...750&sid=47058&dt=20180508

TWyk wijzigde deze reactie 08-05-2018 11:55 (56%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wessel145
quote:
TWyk schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:43:
[...]

Misschien een firewall die binnenkomend verkeer op poort 9999 blokkeert ?
Op Windows PC zeker een potentieel issue want dat blokkeerde initieel ook mijn script om iets te ontvangen.

Mijn python kennis was nul dus ik starte het script origineel vanuit IDLE met printjes erin om te loggen wat r gebeurt.Heb zo wel een script versie met wat meer logging als je die wilt.

Recent ging het bij mij de mist in omdet ik een nieuwe router van ziggo kreeg die steeds heel andere IPadressen bleef uitdelen. Heb ik recent pas weer hersteld door de router op mac adres telkens dezelfe IP adressen te laten vertrekken.
En als het dan weer werkt is het heel prettig: https://pvoutput.org/intr...750&sid=47058&dt=20180508
ja dat pvoutput is inderdaad een mooie website, al meerdere malen beter dan die ginlong blokkendoos website.

Ondertussen ben ik iets verder gekomen, met wat nieuwe firewall rules etc zie ik met het scriptje bij elke update wat code verschijnen Klik. Dit ziet eruit als hex(?), wat ook voorkomt in het script. echter als ik deze hex decode maak ik er nog geen koek van, behalve dat ik het firmwarenummer naar voren zie komen
quote:
h|Q�87�%87�%�000E00017730466 9 �EJJ2�3'�� �h)Q�87�%87�%�H4.01.51Y4.0.02W1.0.51(GL16-05-061-D)<�
Op pvoutput komt ook nog niks naar voren helaas.

Als ik door het python script blader gok ik dat er wat fout gaat in deze hex string, aangezien de prints van bijvoorbeeld "watt now" niet naar voren komen. dus er wordt niet aan de "len(hexdata) == data_size" if statement voldaan..

wessel145 wijzigde deze reactie 08-05-2018 12:21 (7%)
Reden: Toevoegingen

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 14:47

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Voor wie mijn PHP script gebruikt om de opbrengsten van een Goodwe omvormer naar PVOutput te sturen, is er een update van het script: antonboonstra in "Datalogging: PV systemen" Dit omdat Goodwe de website weer iets heeft aangepast, waardoor de waarden op een iets andere plaats staan.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

@antonboonstra Geen behoefte om de omvormer zelf uit te lezen? Via RS485 gaat dat eenvoudig. Ben je ook niet meer afhankelijk van wat GoodWe doet met hun portal.
Ik heb dit draaien. ESP8266 die RS485 bus uitleest en waardes naar PVOutput drukt.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 14:47

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:37:
@antonboonstra Geen behoefte om de omvormer zelf uit te lezen? Via RS485 gaat dat eenvoudig. Ben je ook niet meer afhankelijk van wat GoodWe doet met hun portal.
Ik heb dit draaien. ESP8266 die RS485 bus uitleest en waardes naar PVOutput drukt.
Ik heb zelf geen Goodwe omvormer, anders had ik inderdaad liever voor jouw oplossing gekozen. Maar mijn oplossing is wel erg simpel en zonder aanvullende kosten als je een apparaat hebt wat PHP code kan verwerken (PC, RPi, NAS e.d.)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 13:20

geerttttt

Manisch positief

Heb nu ook het script van @zonoskar draaiend voor mijn Goodwe 4200 omvormer :) . Ik wil hem alleen graag bij booten laten starten als service, en dus ook niet laten vragen om het wachtwoord maar gewoon dat ergens opslaan. Daar moet ik dus nog even achteraan.

Tevens ben ik ook aan het kijken of ik dat wifi verkeer niet kan afvangen en direct kan loggen ipv het van de goodwe site te trekken, maar dat blijkt best ingewikkeld.

Een ding weet ik wel, de webserver gaat ons niet helpen hierin. De Goodwe heeft een simpel wifi moduletje erin gebouwd zitten die een universele webinterface heeft om hem te verbinden met het juiste wifi netwerk. Dat gedeelte is niet gebouwd door Goodwe en communiceert ook totaal niet met de rest van het apparaat.

Het enige wat hij verder doet, is AT commando's via serieel ondersteunen. Oftewel, de Goodwe stuurt eens per minuut een seintje naar de wifi module om een bepaalde http request te verzenden. De wifi module doet de rest.

Pollen, of wat dan ook kan dus niet.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

@geerttttt Lees eens twee posts omhoog voor een oplossing met ESP8266 die kan uploaden naar PVOutput. Als je GoodWe een RS485-aansluiting heeft dan moet dat bij jou vast ook lukken.
De wifi-module heb ik afgekoppeld en ligt ergens in een lade te verstoffen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 23-05-2018 10:15 (31%)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:14:
@geerttttt Lees eens twee posts omhoog. Heeft je Goodwe geen RS485?
De wifi-module heb ik afgekoppeld en ligt ergens in een lade te verstoffen.
Geen idee, heb hem nog niet open gehaald. Hij is net een weekje oud. Doet dat nog wat met de garantie? En is ie makkelijk af te koppelen?
In mijn geval had ik niet zo'n afschroefbare wifi antenne zoals ik eerder hier op de foto's zag met een opgeplakt wifi plaatje met daarachter een RS485 plaat, in ieder geval...

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Bij mijn GW3000-NS is de RS485-poort benaderbaar door een metalen plaatje los te schroeven. Zit aan de onderkant dus kan zonder de omvormer open te maken en garantiestickers te moeten verbreken.

Wifi-module zelfde. 4 schroefjes los, stekkertje losklikken en hij was eraf. Kan allemaal zo weer terug zonder zichtbare gevolgen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Nou nu we het er dan toch over hebben. Ik heb een tijdje data verzameld wat de goodwe opstuurt elke minuut. Ik heb het begin en eind eraf gehaald (die data was bij elke request hetzelfde, bijvoorbeeld de eerste 21 tekens waren mijn serienummer).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
070d06f400580059097e007b13880bd50001018500000000000000560000000800ca000001f400600ea5001400511205160b0c2900000021
070906e5005c005f096d008413870c710001019900000000000000710000000900ca000001f400600e900014006c1205160c081a00000023
07190706003e003c0924005a138508270001017200000000000000450000000800ca000001f400600e28001400401205160a242600000021
07190706003e003c0924005a138508270001017200000000000000450000000800ca000001f400600e28001400401205160a242600000021
070806ef004f004e0979006d13850a790001018700000000000000590000000900ca000001f400600ea7001400541205160b123b00000021
06f006e900550054097a007613880b460001018500000000000000550000000800ca000001f400600e9d001400501205160b0a2500000021
06f006df005a00560984007a13870b9c0001018600000000000000570000000900ca000001f400600ea7001400521205160b0d3800000021
[...knip...]

Wie kan mij helpen om hier nuttige data uit te halen? Ik heb het omgezet naar Hex omdat ik gok dat het op die wijze verstuurd wordt. Mijn omvormer heb ik nog maar net, dus de tellers zullen niet al te hoog staan. Gister heb ik dit verzameld en toen was er zo'n 10kwh die dag als opbrengst, en de totale opbrengst ook zo'n 10.5kwh.

ThinkPad wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:48 (96%)
Reden: Logging ingekort ivm smartphone gebruikers ;)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Kort eerst de logging eens in en gooi de rest op pastebin.com o.i.d. want 286 regels aan meuk is irritant voor smartphone bezoekers ;)

Ten tweede: waar kijken we precies naar? Waar komt deze output vandaan?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:23:
Kort eerst de logging eens in en gooi de rest op pastebin.com o.i.d. want 286 regels aan meuk is irritant voor smartphone bezoekers ;)

Ten tweede: waar kijken we precies naar? Waar komt deze output vandaan?
De goodwe omvormer doet elke minuut (62 seconden) een request naar goodwe-power.com/Acceptor/DataCRC .

Hierin pleurt hij wat data mee in de POST. Deze request vang ik met mijn webserver af, sla ik (nu raw) op en stuur ik daarna weer door naar de echte goodwe server zodat de logging extern blijft werken. :)

Edit: en hier op pastebin:
https://pastebin.com/9V5kFQgA

geerttttt wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:15 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Net in mijn pauze ff naar de data gekeken en heb er best wat uit kunnen halen! :) :
code:
1
2
3
06cb06d200660064096b008a13880d160001018600000000000001300000001900ca000001f400600e830014005212051713213b00000019

Vpv1: 173.9|Vpv2: 174.6| Ipv1: 10.2 | Ipv2: 10 | cur: 3350 | Etotal: 30.4 | Etoday: 8.2 | Vac: 241.1 | Iac: 13.8 | Fac: 50 | Temp: 39 | Htotal: 25 | ?: 3715 |

Heb de meeste dingen wel ontcijferd, sowieso wat er op de detailpagina van goodwe te vinden is heb ik gevonden. Heb nog een paar waarden die ik niet echt kan plaatsen, maar goed, ik zou ook niet weten wat ik zou moeten missen momenteel, dus eigenlijk is het wel prima zo :)

Nadeel is dat het niet echt goed om te bouwen is tot iets kant en klaars voor mensen. Het vergt wat tijd om DNS aanpassingen te doen e.d.

geerttttt wijzigde deze reactie 23-05-2018 13:38 (4%)

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

@geerttttt Volgens mij heb je de meeste waardes dan wel te pakken inderdaad, als ik zo kijk wat ik via RS485 eruit krijg (zie tabelletje op pagina).

Hoe heb je het nu ontcijferd trouwens? Misschien goed om dat nog even uit te leggen, voor de passant die hier over 2 jaar wellicht langskomt en z'n hoofd erover breekt ;)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

@geerttttt supervet om te zien! Zelf ook wel eens aan gedacht. Nooit aan toe gekomen.

Keep up the good work!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
ThinkPad schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:05:
@geerttttt Volgens mij heb je de meeste waardes dan wel te pakken inderdaad, als ik zo kijk wat ik via RS485 eruit krijg (zie tabelletje op pagina).

Hoe heb je het nu ontcijferd trouwens? Misschien goed om dat nog even uit te leggen, voor de passant die hier over 2 jaar wellicht langskomt en z'n hoofd erover breekt ;)
Meeste zijn 4 tot 8 karakters hiervan pakken en omzetten van Hex naar decimaal. Maar zal later vandaag ofzo wel even wat meer erover posten :)

Bij mij logt hij nu mooi 1x per minuut de huidige info naar mijn database. Geen gedoe met eruit liggende goodwe servers e.d. :D

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Blijft hij doorgaan met posten dan denk je, als hij geen terugkoppeling vanuit China krijgt? (als GoodWe portal eruit ligt).

• WaSteiL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-07 14:23
Gisteren een Solax X1.1 Mini geplaatst en wilde deze nu ook gaan uitlezen om naar pvoutput te sturen. Het lijkt erop dat deze alleen anders werkt vergeleken met de projecten die er op internet te vinden zijn. Het lijkt gedeeltelijk te werken zoals de Omnik, maar toch ook weer net niet. hij kan namelijk niet connecten naar poort 8899.

Ik ga er even induiken, maar is er iemand al geweest die deze kan uitlezen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
ThinkPad schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:25:
Blijft hij doorgaan met posten dan denk je, als hij geen terugkoppeling vanuit China krijgt? (als GoodWe portal eruit ligt).
Jazeker. De goodwe is vrij dom. Hij stuurt uit en het lijkt niet te boeien of hij respons terug krijgt.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

En nu vang je de request af met een dns re-route. En stuurt hem dan weer door? Kan je eens wat delen. Misschien een mooi script maken richting pvoutput.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij goodwe is het eigenlijk pas interessant als je elke seconde kunt uitlezen vanwege de lage resolutie waarmee goodwe de opbrengst opstuurt. Dit gaat nl per 100Wh. Dus eigenlijk moet je elke seconde de momentane power uitlezen en zelf de integratie doen om bij de opgewekte kWh's uit te komen.

• trekker22
  • Laatst online: 23:25
Ik heb een Delta Soliva 2.5 en hoopte hem uit te kunnen lezen zonder de Delta Gateway te gebruiken (stuurt alleen door naar bagger Flash site).

https://github.com/rsltrifork/DeltaPVOutput

Ik heb al een CAT6 kabel naar de meterkast lopen waar een Rpi draait.

Ik snap het stukje van aansluiten niet:

"Then you need a cable to connect your inverter with the USB-modem. Any normal network cable should work - if long distances, make sure your cable is a twisted pair (i.e. the normal round network cables) This cable works: alt text However, for long distances, you should use a round network cable, and instead of connecting wire 6 and 7, you should connect wire 7 and 8 (which are a twisted pair). On my inverter both 6,7 and 7,8 work."

Wat zijn nu de nummers 6,7,8 op een CAT6 kabel? En moet je bij zo'n CH340 adapter, de eindjes strippen en alleen de koper draadjes in de A / B stoppen? En maak die volgorde ook nog wat uit?
volgens mij gebruik ik Google verkeerd of er is niet zoveel van te vinden :-)

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
zonoskar schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:22:
Bij goodwe is het eigenlijk pas interessant als je elke seconde kunt uitlezen vanwege de lage resolutie waarmee goodwe de opbrengst opstuurt. Dit gaat nl per 100Wh. Dus eigenlijk moet je elke seconde de momentane power uitlezen en zelf de integratie doen om bij de opgewekte kWh's uit te komen.
Is het dan zo spannend om het precies per wh te weten? Ik vind het precies genoeg om te weten dat hij nu 15.2kwh heeft opgeleverd vandaag...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
Chielos schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:15:
En nu vang je de request af met een dns re-route. En stuurt hem dan weer door? Kan je eens wat delen. Misschien een mooi script maken richting pvoutput.
Klopt. Goodwe-power.com redirect naar mijzelf. Mijn script vangt de output af en doet daarna zelf dezelfde request naar goodwe en stuurt de response terug naar de pv. :)

• WaSteiL
quote:
trekker22 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:26:
Ik heb een Delta Soliva 2.5 en hoopte hem uit te kunnen lezen zonder de Delta Gateway te gebruiken (stuurt alleen door naar bagger Flash site).

"Then you need a cable to connect your inverter with the USB-modem. Any normal network cable should work - if long distances, make sure your cable is a twisted pair (i.e. the normal round network cables) This cable works: alt text However, for long distances, you should use a round network cable, and instead of connecting wire 6 and 7, you should connect wire 7 and 8 (which are a twisted pair). On my inverter both 6,7 and 7,8 work."

Wat zijn nu de nummers 6,7,8 op een CAT6 kabel? En moet je bij zo'n CH340 adapter, de eindjes strippen en alleen de koper draadjes in de A / B stoppen? En maak die volgorde ook nog wat uit?
Het plaatje in de readme is toch een antwoord op je vraag?

https://raw.githubusercontent.com/rsltrifork/DeltaPVOutput/master/Cabel.jpg

• trekker22
  • Laatst online: 23:25
quote:
WaSteiL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:09:
[...]

Het plaatje in de readme is toch een antwoord op je vraag?

[afbeelding]
Die heb ik al 10x bekeken :)
Maar cat6 is heel anders toch dan die kabel op het plaatje.
En zie ook niks of A/B wat uitmaakt en of je nu de dunne kabeltjes moet strippen?

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online
Ik heb gisteren eindelijk een Goodwe-2-PV Output scrape-script draaiend gekregen op mijn Synology. Niet gehinderd door enige kennis van Linux of coding overigens. Ik log in via SSH met Putty en heb het script gestart en wat historische data kunnen scrapen. Nu heb ik echter de indruk dat het script stopt op het moment dat ik de SSH sessie sluit. Is dat zo en is dat normaal? Hoe laat ik het script draaien op de NAS zonder de SSH sessie op m'n pc open te laten staan :? Het gaat om dit script overigens: https://github.com/markruys/gw2pvo

Ik ben toch malle pietje niet!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
trekker22 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:26:

Draadjes strippen en in A en B duwen inderdaad, ik lees hier 2 Delta inverters uit een G3 versie en een G4 versie. Ligt eraan welke jij heb maar uitlezen en uploaden naar pvoutput of domoticz werkt goed.

• WaSteiL
quote:
trekker22 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:19:
[...]

Die heb ik al 10x bekeken :)
Maar cat6 is heel anders toch dan die kabel op het plaatje.
En zie ook niks of A/B wat uitmaakt en of je nu de dunne kabeltjes moet strippen?
CAT6 of CAT5 maakt niet zoveel uit qua verschil, de kabel volgorde is hetzelfde je hebt alleen wat extra plastic om crosstalk te voorkomen, en de kleuren van je kabel zijn wat anders dan in het voorbeeld. Dus bij een normale UTP kabel zou je groen en witbruin moeten hebben. Waar groen op B zit en wit bruin op A.

Kijk overigens wel even wat je pinout is voor jouw omvormer. Ik ben door jouw bericht ook maar gaan kijken voor uitlezen via RS485 en bij een Solax is de pinout net wat anders, daar moet je 4 en 5 hebben:
Blauw op A en Wit Blauw op B..

WaSteiL wijzigde deze reactie 24-05-2018 21:47 (16%)

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

quote:
geerttttt schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:20:
[...]

Klopt. Goodwe-power.com redirect naar mijzelf. Mijn script vangt de output af en doet daarna zelf dezelfde request naar goodwe en stuurt de response terug naar de pv. :)
Ik wil helpen! Kan je eens wat delen?

Ik dacht zelf eerst: http proxy configuren op de inverter. Maar dat zit er niet op.

Nu is mijn plan: router flashen naar wrt of tomato. Python script op de router als http proxy.

Wat heb jij dan?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
Chielos schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:59:
[...]

Ik wil helpen! Kan je eens wat delen?

Ik dacht zelf eerst: http proxy configuren op de inverter. Maar dat zit er niet op.
Daar noem je wel wat Cools. Kun je ook zelf een DNS en/of gateway instellen? Anders zou ik misschien alsnog een eigen server oid kunnen opzetten :)
quote:
Nu is mijn plan: router flashen naar wrt of tomato. Python script op de router als http proxy.

Wat heb jij dan?
Ddwrt met dnsmasq rule om goodwe-power.com om te lussen naar mijn webserver. Daar vang ik met een PHP script de rest af.

Ik moet ff achter een pc zitten inhoudelijk wat te kunnen delen. Zit nu op mijn smartphone te typen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online
quote:
The Legend schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:23:
Ik heb gisteren eindelijk een Goodwe-2-PV Output scrape-script draaiend gekregen op mijn Synology. Niet gehinderd door enige kennis van Linux of coding overigens. Ik log in via SSH met Putty en heb het script gestart en wat historische data kunnen scrapen. Nu heb ik echter de indruk dat het script stopt op het moment dat ik de SSH sessie sluit. Is dat zo en is dat normaal? Hoe laat ik het script draaien op de NAS zonder de SSH sessie op m'n pc open te laten staan :? Het gaat om dit script overigens: https://github.com/markruys/gw2pvo
Opgelost door in de Synology interface een taak aan te maken die het script start.

• The Legend
  • Nu online
Hmm, wilde m’n historische data van de Goodwe portal uploaden naar PV Output, maar nu is alle historie van voor 2018 verdwenen. De verdwenen dagen in mei zijn wel weer terug. Iemand hier ook last van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

quote:
The Legend schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:18:
Hmm, wilde m’n historische data van de Goodwe portal uploaden naar PV Output, maar nu is alle historie van voor 2018 verdwenen. De verdwenen dagen in mei zijn wel weer terug. Iemand hier ook last van?
Vast iets met de avg/gdpr. Misschien dat je op de chinese server (kan je selecteren op de login page) ipv de europese server iets kan bereiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Laatst online: 21:55
quote:
The Legend schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:18:
Ja het is een bende, bij mij is 2017 weg op de EU server (maar wel zichtbaar op chinese server), 2018 grotendeels op de EU server, maar bijv April weer niet. Mei missen ook een aantal dagen maar maandelijkse aggregates kloppen weer wel. Heb zelf het idee dat de data niet weg is maar dat ze de manier van naar browser sturen verkloot hebben, met name omdat ik bepaalde aggregates dus wel heb, maar details niet en vice versa.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Omdat Goodwe hun servers aan het migreren is, heb ik het Goodwe2PVoutput script aangepast zodat je de server kan kiezen. En een paar mensen hadden geklaagd dat je een paswoord moet invullen, maar het maakte niet uit wat, dus dat kun je nu ook in de settings file zetten. Zo kun je nu ook het script automatisch laten starten. En de CSV file logger maakt nu zijn eigen dir aan als die niet bestaat.

In het script zitten een paar experimentele zaken die niet werken (RS485 communicatie, Wifi UDP communicatie, USB communicatie), hopelijk lukt het nog een keer om een van die werkend te krijgen. De USB zou moeten werken maar met mijn omvormer krijg ik geen connectie meer als deze uit geweest is (bijv. 's morgens).

zonoskar wijzigde deze reactie 27-05-2018 12:19 (3%)

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:41
Zo te zien werkt het goodwe parser script niet meer omdat Goodwe nu een https verbinding maakt. Ik dacht ik gooi een 's' erbij in de url in het script, maar dat fixt het in iedergeval niet. Iemand anders die de oplossing snel ziet?

Edit: hmm, zo te zien ondersteund de libcurl in tomatousb versie ik gebruik op mijn router waar het script draait geen https

Unicron wijzigde deze reactie 31-05-2018 20:47 (21%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Unicron schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:41:
Zo te zien werkt het goodwe parser script niet meer omdat Goodwe nu een https verbinding maakt. Ik dacht ik gooi een 's' erbij in de url in het script, maar dat fixt het in iedergeval niet. Iemand anders die de oplossing snel ziet?

Edit: hmm, zo te zien ondersteund de libcurl in tomatousb versie ik gebruik op mijn router waar het script draait geen https
Je kan altijd nog mijn script gebruiken :) https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:41
quote:
Ik zie dat jouw script python is. Helaas ondersteund mijn router geen python, maar mijn linux server wel dus ik ga ik daar jouw script eens op proberen :)

Ik zie in de source code dat je ook met de WIFI en rs485 bezig bent? Betekent dit dat je denkt dat we ooit direct via de wifi de gegevens uit de router kunnen trekken? Ik was namelijk in de veronderstelling dat direct via wifi niks mogelijk is.
Ook zie ik dat jouw script inlogt op de goodwe website. In mijn shell script viel het mij op dat inloggen niet nodig was en dat de URL ook gewoon zonder inloggen werkt. Ik heb toen het hele inloggen er maar uitgehaald aangezien het de boel maar trager maakte en toch niet nodig was

• StefanvanGelder
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17-07 18:52
quote:
TWyk schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:38:
[...]

Hmmm, zo te zien bevat de raw data uit de wifi polling geen nauwkeuriger data.
Ik dacht even dat ik de Average info met customise optie kon verwijderen maar helaas werkt dat niet door.

Ik heb hier een draft scriptje in Python (tot gisteren nooit een letter Python geschreven dus verwacht er niet veel van). Bevat nog wat overbodige print()jes zodat ik een beetje weet wat er gebeurt.

Python script for Polling Ginlong Solis inverter trough Wifi connection
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
#!/usr/bin/python

#
#  Copyright 2016
#  This script is partly based on read_ginlong.py by Graham Whiteside, v0.3 Oct 2015.
#
#  This is free software: you can redistribute it and/or modify it under the terms of the
#  GNU General Public License as published by the Free Software Foundation, either version 3 of the
#
#  This software is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without
#  even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU 
#
#

#
#  Python program to read data sent from a single Ginlong/Solis xK-2G inverter equipped with Wifi.
#
#  Requires setting up the inverter Wifi to send data to the computer running the read-ginlong
#  script. Settings located in the advanced settings, then remote server. Add a new 'remote
#
#
#  Output of status to webserver file, format (space separated) file overwritten each update:-
#   Date Time Watts_now Day_kWh Total_kWh DC_volts_1 DC_amps_1 DC_volts_2 DC_amps_2 AC_volts AC_amps AC_freq kwh_yesterday kwh_month kwh_last_month
#
#   Requires a PV output account and the API access enabled. Apikey and System ID from PV output need tot be filled in the script
#
#  The program is deliberately left simple without error reporting. It is intended
#  as a 'starting point' and proof of concept. It could easily be modified to provide more
#

HOST = ''                   # Hostname or ip address of interface, leave blank for all

inverter_day  = 69                  # offset 69 & 70 daily kWh (/100) or Wh (*10)

sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)   # create socket on required port
sock.bind((HOST, PORT))

while True:                                             # loop forever
    sock.listen(1)                                      # listen on port
    conn, addr = sock.accept()                          # wait for inverter connection
    rawdata = conn.recv(1000)                           # read incoming data
    hexdata = binascii.hexlify(rawdata)                 # convert data to hex

print (hexdata)
  #  if(hexdata[0:8] == header and len(hexdata) == data_size):      # check for valid data (werkt niet!!!)
        watt_now = str(int(hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4],16))            # generating power in watts
        kwh_day_num = float(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16))/100   # running total kwh for day
        wh_day = str(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16) * 10)         # running total kwh for day
        kwh_total = str(int(hexdata[inverter_tot*2:inverter_tot*2+4],16)/10)        # running total kwh from installation                                                                                      
        temp = str(float(int(hexdata[inverter_temp*2:inverter_temp*2+4],16))/10)    # temperature # extract dc input values and convert to decimal
        v1 =float(int(hexdata[inverter_vdc1*2:inverter_vdc1*2+4],16))/10                # input dc volts from chain 1
        dc_volts1= str(v1)                                                          
        v2 = float(int(hexdata[inverter_vdc2*2:inverter_vdc2*2+4],16))/10               # input dc volts from chain 2
        dc_volts2= str(v2)                                                              
        a1 = float(int(hexdata[inverter_adc1*2:inverter_adc1*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 1
        dc_amps1 = str(a1)  
        a2 = float(int(hexdata[inverter_adc2*2:inverter_adc2*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 2
        dc_amps2 = str(a2)  
        ac_volts = str(float(int(hexdata[inverter_vac*2:inverter_vac*2+4],16))/10)  # output ac volts 
        ac_amps = str(float(int(hexdata[inverter_aac*2:inverter_aac*2+4],16))/10)   # output ac amps 
        ac_freq = str(float(int(hexdata[inverter_freq*2:inverter_freq*2+4],16))/100)    # output ac frequency hertz

kwh_yesterday = str(float(int(hexdata[inverter_yes*2:inverter_yes*2+4],16))/100)    # yesterday's kwh
        kwh_month = str(int(hexdata[inverter_mth*2:inverter_mth*2+4],16))           # running total kwh for month
        kwh_lastmonth = str(int(hexdata[inverter_lmth*2:inverter_lmth*2+4],16))         # running total kwh for last month

# DateTime

#Local logging 
        log = open(logfile,'a')        # write data to logfile, main values only
        log.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + '\n')
        log.close()

web = open(webfile,'w')        # output status, overwrite all values, possibly for webpage
        web.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + ' ' + dc_volts1 + ' ' + dc_amps1 + ' ' + dc_volts2 + ' ' + dc_amps2 + ' ' + ac_volts + ' ' + ac_amps + ' ' + ac_freq + ' ' + kwh_yesterday + ' ' + kwh_month + ' ' + kwh_lastmonth + ' ' + temp + '\n')
        web.close()

#Prepare for PVoutput

#Set upload info

api_key   = 'hier je API key van PVoutput.org'
        system_id = 'hier je system ID van PVoutput.org' 

# Prepare data   
        dc_volts=str(v1+v2)                         #combined voltage string 1 and string 2

print (url)
#        print (values)
        print (header)
        print (data)

the_page = response.read()
           print (req)
           print(the_page)

conn.close()

Contains:
  • Local logging file with entries every 5minutes or so
  • Status file for use in webpage to show actual status
  • Live upload to PV output.org (system ID and API key need to be retrieved from site and added in the script)
Ik probeer mijn Ginlong ook uit te lezen met dit script. Ik krijg wel hex data binnen, maar het wordt niet verwerkt. Ik heb de volgende hex data binnen gekregen:

b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44290000ab16'

Zijn er mensen die dit script nog hebben draaien?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Unicron Ik ben bezig met RS485 en Wifi. Voor RS485 zou het moeten werken, ik krijg het alleen op mijn eigen omvormer niet aan de praat. De RS485 connector zit ook verborgen achter de voorkant en is normaal niet toegankelijk. Wellicht is deze gewoon uitgeschakeld. Data via wifi zou moeten kunnen volgens deze post. Ik heb alleen nog niet gevonden hoe. Hij post dan ook niet hoe dan wel.

Het inloggen leek een tijd geleden noodzakelijk omdat er ineens geen data meer gelezen kon worden (403 errors). Later merkte gebruikers dat het niet uitmaakte wat je invult. Ik heb het maar gewoon in gelaten. Het nieuwste script laat het ook toe om het wachtwoord in de config file op te slaan, zodat er geen interactie meer nodig is bij het opstarten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
quote:
StefanvanGelder schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:44:
[...]

Ik probeer mijn Ginlong ook uit te lezen met dit script. Ik krijg wel hex data binnen, maar het wordt niet verwerkt. Ik heb de volgende hex data binnen gekregen:

b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44290000ab16'

Zijn er mensen die dit script nog hebben draaien?
Hier een versie met wat meer logging.
Ik gebruik het regelmatig voor logging van een Ginlong Solis 3k-2G
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
#!/usr/bin/python

#
#
#  Copyright 2016
#
#
#
#

#
#
#
#
#
#   Requires a PV output account and the API access enabled.
#   Apikey and System ID from PV output need to be filled in the script !!!
#
#

HOST = '192.168.178.xxx'                    # Hostname or ip address of interface, leave blank for all

print ('Start Ginlong inverter wifi poller script') 

print (HOST)
print (PORT)

sock.bind((HOST, PORT))

while True:                                     # loop forever
    sock.listen(1)                  # listen on port
    print ('Socket now listening')
    conn, addr = sock.accept()              # wait for inverter connection
    print ('Connected with ' + addr[0] + ':' + str(addr[1]))
    rawdata = conn.recv(1000)               # read incoming data
    hexdata = binascii.hexlify(rawdata)             # convert data to hex

print (hexdata)
  #  if(hexdata[0:8] == header and len(hexdata) == data_size):      # check for valid data (not working!!!)
        dc_volts1= str(v1)                                                          
        dc_volts2= str(v2)                                                              
        dc_amps1 = str(a1)  
        dc_amps2 = str(a2)  

# DateTime

#Local logging
        # write data to logfile, main values only
        log = open(logfile,'a')       
        log.close()

# output status, overwrite all values, possibly for webpage
        web = open(webfile,'w')        
        web.close()

#Prepare for PVoutput

#Set upload info

api_key   = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'
        system_id = '99999' 

# Prepare data   
        print (values)

print ('Add status to PV output.org') 

print (url)
        print (header)
        print (data)

response_page = response.read()
        print (req)
        print(response_page)

#        except urllib.error.URLError as e:
#        print(e.reason)

conn.close()

Be aware dat ook al heb ik delen van dit script herschreven ik geen Python programmeur ben.

@wessel145 is ook bezig met het script

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09-07 20:52

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Wat doen die Solis omvormers eigenlijk als ze tijdelijk geen netwerkconnectie hebben? Kun je de data er dan later nog uit krijgen als de verbinding weer terug hersteld is, net zoals bij SolarEdge? Of moet je zelf zorgen dat er een briljant stabiele buffer tussen zit O-)

Als ik het zo zie is de precisie:
Frequentie per 0,01 Hz
Temperatuur per 0,1 C
Voltages per 0,1 V
Stroomsterkte per 0,1 A
Vermogen per 1 W
Energie per 10 Wh voor vandaag en gisteren
Energie per 100 Wh sinds installeren
Energie per 1000 Wh voor de huidige en voorgaande maand :F

En dan zijn er nog 71 mysteries op te lossen :9

(Ik heb een offerte met een Solis omvormer liggen, in case you are asking.)

Jerrythafast wijzigde deze reactie 03-06-2018 22:31 (5%)

PVOutput: Live 2925 Wp op SE3000 (nu ook alternatieve monitoring)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:20:
Wat doen die Solis omvormers eigenlijk als ze tijdelijk geen netwerkconnectie hebben? Kun je de data er dan later nog uit krijgen als de verbinding weer terug hersteld is, net zoals bij SolarEdge? Of moet je zelf zorgen dat er een briljant stabiele buffer tussen zit
De meeste Solis omvormers (voorzien van een wifi stick) loggen naar een standaard logging site. Die data kun je ook bekijken op hun verder saaie app
Voor de meeste mensen is dat overigens wel voldoende denk ik.

Aanvullend kan je als tweaker de Solis omvormers met met wifi naar een lokale service laten loggen zoals met bovenstaand script op bijvoorbeeld een raspberry pi en dan doorgeven aan bijvoorbeeld pvoutput.
Je kunt ze echter ook via RS482 via een kabeltje loggen. Daarvoor is geen netwerkverbinding nodig.

Qua history kun je alleen het totaal aantal kWh van gisteren, de maand, de vorige maand en het totaal aantal gelogde kWh ooit opvragen. De logginginformatie is niet heel nauwkeurig maar voldoende.

De omvormer presteert goed voor de prijs en het apparaat is erg stil en de wifi stick geeft goede ontvangst door het hele huis maar de omvormer heeft verder geen uitgebreide featureset en geen schaduwmanagement.

TWyk wijzigde deze reactie 03-06-2018 18:41 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
TWyk schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:35:
[...]

De meeste Solis omvormers (voorzien van een wifi stick) loggen naar een standaard logging site. Die data kun je ook bekijken op hun verder saaie app
Voor de meeste mensen is dat overigens wel voldoende denk ik.

Aanvullend kan je als tweaker de Solis omvormers met met wifi naar een lokale service laten loggen zoals met bovenstaand script op bijvoorbeeld een raspberry pi en dan doorgeven aan bijvoorbeeld pvoutput.
Je kunt ze echter ook via RS482 via een kabeltje loggen. Daarvoor is geen netwerkverbinding nodig.

Qua history kun je alleen het totaal aantal kWh van gisteren, de maand, de vorige maand en het totaal aantal gelogde kWh ooit opvragen. De logginginformatie is niet heel nauwkeurig maar voldoende.

De omvormer presteert goed voor de prijs en het apparaat is erg stil en de wifi stick geeft goede ontvangst door het hele huis maar de omvormer heeft verder geen uitgebreide featureset en geen schaduwmanagement.
Bedankt voor de info! Hoe vaak geeft hij zijn standen door? Eens per 5 minuten zoals de meeste?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:41:
[...]
Bedankt voor de info! Hoe vaak geeft hij zijn standen door? Eens per 5 minuten zoals de meeste?
Ik zeg eerder 1 keer per 6 minuten
Mijn logging PV output ziet er zo uit: https://pvoutput.org/intr...750&sid=47058&dt=20180507

Ik log echter op een computer die niet altijd beschikbaar is en niet op een Pi, dus mijn PV output logging is verder een zooitje

TWyk wijzigde deze reactie 03-06-2018 21:56 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
TWyk schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:51:
[...]

Ik zeg eerder 1 keer per 6 minuten
Mijn logging PV output ziet er zo uit: https://pvoutput.org/intr...750&sid=47058&dt=20180507

Ik log echter op een computer die niet altijd beschikbaar is en niet op een Pi, dus mijn PV output logging is verder een zooitje
Oh 6 minuten is wel een beetje suf 8)7 De demo op hun logging site is wel exact 1x per 5 minuten, weet je zeker dat het geen artefact van het script is? Hij vraagt immers 1000 bytes tegelijk op, maar doet alleen iets als hij er exact 103 binnen krijgt. Misschien gooi je de tussenliggende data wel weg ;)

Je PVOutput grafiek zou er trouwens wel van opknappen als die de 10 Wh precisie zou benutten :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWyk
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:30:
[...]
Oh 6 minuten is wel een beetje suf 8)7 De demo op hun logging site is wel exact 1x per 5 minuten, weet je zeker dat het geen artefact van het script is? Hij vraagt immers 1000 bytes tegelijk op, maar doet alleen iets als hij er exact 103 binnen krijgt. Misschien gooi je de tussenliggende data wel weg ;)
Ik denk dat hij 1 keer per 300 hertz logt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:18

Proc

Grand Admiral

Ik heb zelf een tweetal SAJ omvormers en ik gebruik Domoticz, maar ik zou graag (ook) jSunnyReports willen gebruiken.

Jammer genoeg worden de SAJ omvormers niet ondersteund in jSunnyReports; Is het misschien mogelijk dat je ondersteuning voor SAJ omvormers opneemt in jSunnyReports?

(in Domoticz worden de SAJ omvormers ook niet standaard ondersteund, maar ik heb een Python script geschreven om een SAJ omvormer uit te lezen en in Domoticz weg te schrijven; misschien kun je dit gebruiken als opzetje?)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

(jarig!)
Iemand al eens iets gedaan met Node-red en Modbus TCP en een inverter?

Het is gelukt een SMA uit te lezen via modbus tcp. Maar een andere inverter die modbus TCP praat, zou ook moeten kunnen lijkt me. (Fronius etc?)
Verder wil ik het nog naar Grafana krijgen, mqqt en naar pvoutput. Dus nog wat werk te doen...

https://tweakers.net/ext/f/F1nWrzHHBLcZVqdNFiaW1IZu/thumb.jpg

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Om exact te meten hoeveel je zonnepanelen exact opleveren of warmtepomp verbruikt (dus ook kabel verliezen etc meenemen) is er maar 1 methode, je leest het goed 1 methode. Installeer een pulsemeter van een tientje in je meterkast. De pulsemeter uitlezen met bijvoorbeeld een Raspberry en DaL software.
Data van je omvormer halen (buiten de temp van de omvormer) is altijd optimistisch.
Waarom moeilijk doen.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 11-06-2018 14:12 (3%)

Download DaL software voor de Raspberry

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

(jarig!)
@Willie Wortel
Ik heb 2x M-bus Finder 3-fase in de groepenkast zitten. Nauwkeuriger wordt het niet.

Ivm batterij opslag (in de toekomst) leek het me leuk om alvast voorbereid te zijn...
Modbus is een gestandaardriseerd protocol, welk mogelijk ook voor de batterijopslag communicatie gaat werken.
Het gaat dus niet om de nauwkeurigheid hier, maar de manier van uitlezen en aansturen...

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 11-06-2018 14:33 (37%)

• The Legend
  • Nu online
Iemand hier die kan helpen met het opstarten van een script via de Synology task manager? Ik kan het GW2PVO script starten via de command (Putty), maar als ik Putty sluit dan stopt het script. Nu heb ik een taak aangemaakt in de DSM, maar die lijkt gewoon niets te doen. Ik kan ook niet zien waar het misgaat.

Ik heb het volgende geprobeerd (het script heb gekopieerd naar beide locaties).
code:
1
/volume1/@appstore/py3k/usr/local/bin/gw2pvo --gw-station-id  --pvo-system-id --pvo-api-key --pvo-interval 5

code:
1
/usr/bin/gw2pvo --gw-station-id  --pvo-system-id --pvo-api-key --pvo-interval 5

Beide werken niet. Het gekke is dat het de eerste keer dat ik het Gw2Pvo script installeerde wel werkte op bovenstaande manier :? Na de update van de Goodwe website en de aanpassing van het script werkt het nu niet.

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:36:
Iemand al eens iets gedaan met Node-red en Modbus TCP en een inverter?

Het is gelukt een SMA uit te lezen via modbus tcp. Maar een andere inverter die modbus TCP praat, zou ook moeten kunnen lijkt me. (Fronius etc?)
Verder wil ik het nog naar Grafana krijgen, mqqt en naar pvoutput. Dus nog wat werk te doen...

[afbeelding]
Kan je je node-red sketch hiervan online zetten? ben hier erg benieuwd naar... ik gebruik nu youless met kwh meters maar ik mis de details. (AC / DC voltage, etc..).

Ik zou hier best verder mee in willen duiken.. (ik gebruik nu ookal node-red voor alle youless, warmtepomp, sonoffs e.d. om dingen uit te lezen).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

(jarig!)
@ronaldmathies
Het is nog niet helemaal klaar, dus heb ik je een DM gestuurd.

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:25:
@ronaldmathies
Het is nog niet helemaal klaar, dus heb ik je een DM gestuurd.
Thx! Heb hem gezien, ga er zeker mee spelen :)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Ik kreeg onlangs via PB de vraag hoe ik mijn Eastron SDM220 had aangesloten. Dat is misschien voor meerdere mensen wel interessant, dus daarom maar even hier.

Ik heb in totaal 3 SDM220's, 1 zit direct achter de hoofdschakelaar en meet dus alles wat door de hoofdschakelaar gaat (zowel import als export). Verder heb ik er 1 per omvormer (ik heb 2 omvormers).

Het elektrische deel heb ik laten installeren door mijn zonnepaneel-leverancier, aangezien ik graag wil dat het elektrisch veilig is en mezelf daar niet voldoende toe in staat achtte (ken je grenzen...). Je kunt voor de omvormer-kwh-meters nog kiezen of je ze achterstevoren (1 & 2 omgewisseld) aansluit, maar dat is een kwestie van smaak. Als mijn omvormers productie draaien staat er bij mij simpelweg -2000 Watt op het scherm en loopt de export-teller op. Als je liever de import-teller laat oplopen en een positief vermogen ziet, dan draai je hem dus om.
(en in mijn dashboard vermenigvuldig ik de waarde simpelweg met -1, zodat het er wat natuurlijker uit ziet)

Het modbus-deel heb ik daarna wel zelf gedaan. Van te voren had ik elke kwh-meter al een apart modbus-adres gegeven, default hebben ze adres 1, de mijne zijn nu - heel creatief - 1, 2 en 3.

Modbus is een vrij simpel protocol: Je mag op een modbus maar 1 master hebben. De rest zijn slaves, die zijn stil tot je ze iets vraagt. De Master moet zorgen dat hij maar aan 1 slave tegelijk wat vraagt. Daardoor mag je dus allemaal aan 1 bus hangen en "doorlussen".
De verbinding heb ik gedaan met cat6-kabel. Je lust ze in principe allemaal aan elkaar door en dan eindig je in een rs485-USB converter die aan mijn raspberry pi hangt. Schematisch:

Totaal-plaatje van de meterkast:

Uitlezen doe ik middels https://github.com/gianfrdp/SDM120C, waar je middels de parameter -a gevolgd door een nummer kunt kiezen welke kwh-meter je uitleest.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:44

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
ocaj schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:35:
Ik kreeg onlangs via PB de vraag hoe ik mijn Eastron SDM220 had aangesloten. Dat is misschien voor meerdere mensen wel interessa4t, dus daarom maar even hier.
Guilty as charged. Bedankt voor de uiteenzetting, ziet er goed uit! Ik ga hier ook mee aan de slag, nu heb ik een idee waar ik moet beginnen.

Tja

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-07 16:53

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

@ocaj: mooie meters! Moet je de modbus (RS485) aan het eind niet met een 120 Ohm weerstand afsluiten?

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158. Live: PVoutput , SolarEdge

• ocaj
  • Niet online
@Aegle Officieel wel, maar mijn raspberry pi ligt op een plankje 30 cm boven de meterkast. Op dat soort afstanden komt het niet zo nauw. Ik heb nu ca 3-5 leesfouten per week, terwijl ik alle 3 de meters elke seconde uitlees (is dus 3 x 24 x 3600 x 7 = 1814400 metingen).

In het begin had ik meer leesfouten trouwens, toen heb ik nog wat ge-experimenteerd met weerstandjes, maar dat maakte geen verschil. De meters vinden het - proefondervindelijk vastgesteld - fijner om continu een babbelende modbus te horen dan wanneer je de meters 1 x per 5 seconde of zo uitleest.
De tweaker in mij had geen bezwaar tegen meer data :9~ Geeft mooie live-dashboards met 1 meting per seconde. In mijn database log ik 1 keer per 5 minuten het min/max/avg van die 5-minuten van zowel vermogen, spanning als voltage en natuurlijk de meterstanden (import en export) van elke 5 minuten, zodat ik tegen de tijd dat het 2020 is een mooi kan gaan doorrekenen wat de nieuwe salderingsregeling gaat betekenen.

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-07 16:53

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

@ocaj dan moet je database (SQL?) inmiddels behoorlijk groeien! Wil je wat meer kwijt hoe je de database hebt ingericht? Gebruik je iets van retention? Ik ben heel benieuwd naar de details. Zelf gebruik ik, zoals je waarschijnlijk wel weet, de logging van @Jerrythafast. Het nadeel blijft de afhankelijkheid van SE. Ik wil graag mijn verbruik ook loggen en het geheel inzichtelijk maken middels Highcharts of Grafana.

Momenteel gebruik ik Highcharts voor het uitlezen van de SQL database voor de SE logging. Grafana gebruik ik nu om diverse temperaturen te meten, waaronder verschillende CV temperaturen t.b.v van het waterzijden inregelen van de CV.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Aegle Database-omvang valt wel mee. Ik heb mijn panelen (en dus ook mijn kwh-meters) komend weekend 2 jaar ilggen en mijn sql-tabel met 5-minuten waardes van alle 3 de kwh-meters is nu 35MB.
Ter vergelijking: alle waardes vanuit de optimizer van de afgelopen 2 jaar zijn ook ca 35MB. Alle data van de omvormers is 10MB.

Wat ik verder nog in een sqlite-database op een ramdisk van mijn raspberry pi heb staan is de metingen van de laatste 12-36 uur met per seconde de totale productie en verbruik. Die is aan het einde van de dag ca 4MB groot, waarna ik alles van voor 12 uur 's middags weggooi. Lang genoeg om even terug te kijken naar gekke pieken en zo.
In highcharts kun je ook live-grafieken maken waarbij je de historie simpelweg in je browser bijhoudt. Dan kun je niet terugkijken, maar ik heb bijvoorbeeld een live-grafiek van de spanning, frequentie of van de power factor. Als je die open laat staan, dan krijg je daar vanzelf de historie vanaf het moment dat je de pagina opende.
Ik schrijf elke seconde de actuele meetwaarden in een json-bestand (ook weer op de ramdisk van mijn pi). Highcharts laat ik elke seconde de actuele waarden uit die json halen en die voegt hij aan de data-serie toe (genspieerd door/gejat van: https://www.highcharts.com/demo/dynamic-update).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
ocaj schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:35:
Ik kreeg onlangs via PB de vraag hoe ik mijn Eastron SDM220 had aangesloten. Dat is misschien voor meerdere mensen wel interessant, dus daarom maar even hier.

Ik heb in totaal 3 SDM220's, 1 zit direct achter de hoofdschakelaar en meet dus alles wat door de hoofdschakelaar gaat (zowel import als export). Verder heb ik er 1 per omvormer (ik heb 2 omvormers).

Het elektrische deel heb ik laten installeren door mijn zonnepaneel-leverancier, aangezien ik graag wil dat het elektrisch veilig is en mezelf daar niet voldoende toe in staat achtte (ken je grenzen...). Je kunt voor de omvormer-kwh-meters nog kiezen of je ze achterstevoren (1 & 2 omgewisseld) aansluit, maar dat is een kwestie van smaak. Als mijn omvormers productie draaien staat er bij mij simpelweg -2000 Watt op het scherm en loopt de export-teller op. Als je liever de import-teller laat oplopen en een positief vermogen ziet, dan draai je hem dus om.
(en in mijn dashboard vermenigvuldig ik de waarde simpelweg met -1, zodat het er wat natuurlijker uit ziet)

Het modbus-deel heb ik daarna wel zelf gedaan. Van te voren had ik elke kwh-meter al een apart modbus-adres gegeven, default hebben ze adres 1, de mijne zijn nu - heel creatief - 1, 2 en 3.

Modbus is een vrij simpel protocol: Je mag op een modbus maar 1 master hebben. De rest zijn slaves, die zijn stil tot je ze iets vraagt. De Master moet zorgen dat hij maar aan 1 slave tegelijk wat vraagt. Daardoor mag je dus allemaal aan 1 bus hangen en "doorlussen".
De verbinding heb ik gedaan met cat6-kabel. Je lust ze in principe allemaal aan elkaar door en dan eindig je in een rs485-USB converter die aan mijn raspberry pi hangt. Schematisch:
[afbeelding]

Totaal-plaatje van de meterkast:
[afbeelding]

Uitlezen doe ik middels https://github.com/gianfrdp/SDM120C, waar je middels de parameter -a gevolgd door een nummer kunt kiezen welke kwh-meter je uitleest.
Maar de UTP-kabel loopt dus tussen de stroomkabels door en dan de behuizing uit? Die UTP-kabels met mantel zien er ietwat zorgwekkend uit, ik had ze meer dichtgetaped denk ik. Ze zitten als ik het goed zie vr de zekeringen geschakeld, zodat er nog steeds spanning op staat als je de zekering uitschakeld?

Op de projectpagina op Github zie ik helaas geen referentie naar het 3-fase-broertje van de Eastron SDM220D, de SDM630D. Dat is dan weer jammer bij een 3-fase-omvormer die ik ga krijgen. Zou het protocol daar anders zijn? Daar is dan in ieder geval nog werk te doen.

Tja

• ocaj
  • Niet online
Ja, de UTP-kabel loopt dus ook tussen de stroomkabels. Kan volgens mij ook niet anders, want de kwh-meters zitten nl. op de DIN-rail in de groepenkast?

De foto is al 2 jaar oud toen ik het er net allemaal ingezet had en voordat ik de kap er weer op deed. Mijzelf kennende heb ik voordat ik de kap er op deed wel 3 keer gekeken of er niet ergens een draadje van de UTP-mantel vreemd uitstak. Die kap is er daarna niet meer afgeweest, want ik heb daar niks te zoeken.

Het leek mij - en de electricien van de zonnepanelen-installateur - het meest logische om de kwh-meter ACHTER de automaat (en achter de hoofdschakelaar)te zetten. Mocht er iets zijn, dan hoef je alleen die groep uit te zetten.
De handleiding van de kwh-meter was niet heel duidelijk of je het ding moest "herstarten" als je een andere baudrate instelde. Leek me ook een goede reden om hem achter de automaat te zetten.

Naar de SDM630D is @Bl4ckviper al eens op zoek geweest in dit draadje: Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus, maar ik weet niet of hij het inmiddels aan de praat heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Bl4ckviper

BlaBlaBla

quote:
ocaj schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:32:
Ja, de UTP-kabel loopt dus ook tussen de stroomkabels. Kan volgens mij ook niet anders, want de kwh-meters zitten nl. op de DIN-rail in de groepenkast?

De foto is al 2 jaar oud toen ik het er net allemaal ingezet had en voordat ik de kap er weer op deed. Mijzelf kennende heb ik voordat ik de kap er op deed wel 3 keer gekeken of er niet ergens een draadje van de UTP-mantel vreemd uitstak. Die kap is er daarna niet meer afgeweest, want ik heb daar niks te zoeken.

Het leek mij - en de electricien van de zonnepanelen-installateur - het meest logische om de kwh-meter ACHTER de automaat (en achter de hoofdschakelaar)te zetten. Mocht er iets zijn, dan hoef je alleen die groep uit te zetten.
De handleiding van de kwh-meter was niet heel duidelijk of je het ding moest "herstarten" als je een andere baudrate instelde. Leek me ook een goede reden om hem achter de automaat te zetten.

Naar de SDM630D is @Bl4ckviper al eens op zoek geweest in dit draadje: Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus, maar ik weet niet of hij het inmiddels aan de praat heeft.
Jazeker 1 stuks lukt prima. Direct op de dongle. Helaas nog niet gelukt meerdere, die via daisy chain zijn aangesloten op de dongle goed uit te lezen. Nu moet ik wel zeggen dat het wat lagere prio heeft.

Be fast .... Be furious....

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
ocaj schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:32:

Duidelijk. Ik heb inmiddels met de leverancier van de PV-panelen afgesproken dat hun monteur deze metertjes ook voor mij in de meterkast gaat installeren. Ik ga nog even op zoek naar een dunnere 3-aderige datakabel, en denk erover om een DB9 female connector aan de zijkant van de meterkast te installeren zodat ik de uitlezer los kan aansluiten.

Of eventueel de door Femme aangehaalde USRIOT USR-TCP232-410S, als het verder via ethernet kan hoef ik niet eens een RPi in de meterkast te hangen.

@Bl4ckviper jij leest de SDM630D uit met dezelfde software, van https://github.com/gianfrdp/SDM120C ?

Tja

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True