Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:08
Mijn vraag
Weet iemand hier toevallig wat er nog mis kan zijn aan mijn opzet om meerdere kWh meters uit te lezen middels modbus RS-485 RTU.

Setup is als volgt:
3 maal SDM 630 kWh meter:
  • 9600 baudrate
  • parity none
  • stopbit 1
2 maal SDM 220 kWh meter:
  • 9600 baudrate
  • parity none
  • stopbit 1
Aansluiting middels daisychain met aan het einde en het begin een 120 Ohm weerstand.

Als ik 1 meter probeer uit te lezen krijg ik naast een hoop errors zoals
code:
1
2
Checksum error in rtu mode: 'j\x10' instead of 'a\xcb' . 
The response is: '\x04\x04CgOTj\x10' (plain response: '\x04\x04CgOTj\x10')

ook nog wel eens een meting.

Op het moment dat ik er meerdere probeer uit te lezen krijg ik alleen maar errors. Ook communicatie errors zoals:
code:
1
2
IO Error while reading register 2 from meter 2. Retries left 0.
No communication with the instrument (no answer)

Maar geen enkele meting.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Linux version 4.9.0-5-amd64 (debian-kernel@lists.debian.org) (gcc version 6.3.0 20170516 (Debian 6.3.0-18) ) #1 SMP Debian 4.9.65-3+deb9u2 (2018-01-04)
Python: 2.7.13
Energy Meter logger Python scripts die gebruikt maken van minimal modbus lib.
Hardware
RS 485 to USB dongle (chip ch341-uart) via Alie
Bekabeling UTP cat 5 twisted pair met aan ieder einde een 120 Ohm weerstand (dus in de eerste meter (begin van de ketting) en in de usb dongle (einde van de ketting))
Wiring is gedaan volgens standaard zoals hier beschreven: https://www.maximintegrat...pp-notes/index.mvp/id/763

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse baudrates 2,4k en 4,8k, intervallen veranderd.
Met zonder weerstanden.

Iemand nog briljanten ideeŽn?

Be fast .... Be furious....

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Misschien een domme vraag, maar hebben alle 5 de meters wel een ander modbus adres ingesteld in de meter en dus ieder een uniek adres?

Ik lees in dat artikel dat er raspian stretch gebruikt word.
(ben daar niet kapot van, raspian jessie geeft hier minder "rechten" problemen)
Ik gebruik m-bus communicatie op een pi. Niet te verwarren met modbus. Maar dat terzijde.

Staan alle meters "parallel" aan elkaar aangesloten?

Men maakt in het artikel gebruik van een "shield", terwijl jij communiceert via USB.
Zit daar het probleem misschien?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2018 05:39 (84%)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Bl4ckviper
@AUijtdehaag
Ja alle meters hebben een uniek slave adres.

Ik gebruik helemaal geen pi dus maar een nuc met dan kan erop.

De meters zitten zo aangesloten zoals de groene vinkjes.

Overigens heb ik geen ground wire. De usb dongle heeft ook geen ground pin

Bl4ckviper wijzigde deze reactie 14-02-2018 08:49 (12%)

• BartOverkamp
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-05 18:05
Misschien zou je de idle bus spanning eens kunnen meten. Voor RS485 dient deze minimaal 200mVDC te zijn. Als deze voorspanning onvoldoende is krijg je communicatie fouten. Soms heeft een USB naar RS485 convertor ingebouwde "fail safe" weerstanden (die deze voorspanning op de bus zetten) maar dit is niet altijd het geval. Verder is het van belang, zeker met grotere afstanden, dat de bus aan beide kanten karakteristiek wordt afgesloten met 120 Ohm. In 1 van de voorgaande afbeeldingen zat deze in de convertor, maar ook dat is niet altijd het geval.
Verder is UTP kabel niet het meest geschikt voor RS485, maar over kortere afstanden zou dit geen probleem mogen zijn.

• Bl4ckviper
@BartOverkamp

Hoe kan ik dat met een simpele multimeter meten?

Aan beide kanten zit een 120 Ohm weerstand. In de eerste meter en bij de draden in de usb dongle gestoken. Heb het ook zonder die in de dongle gedaan en ook dat maakt geen verschil.

De lengte is niet meer dan 4 a 5 meter.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:00
Je kunt dit het beste meten met een oscilloscoop.

Zit er niet al een weerstand in de dongle?

Zijn alle units netjes geaard? Anders heb je wellicht last van common mode issues.
Dat kun je oplossen met een ander soort terminator methode.
Zie: AN-1057 Ten Ways to Bulletproof RS-485 Interfaces

jeroen3 wijzigde deze reactie 14-02-2018 09:29 (58%)
Reden: common mode issue

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:35
Ik heb dit praktisch hetzelfde werkend, met het enige verschil dat ik de ground wel heb aangesloten.

Volgens mij zit de a en b bij mij op het blauw/blauw-witte paar op de UTP en de ground op groen. Ik haal over een lengte van ongeveer 100 meter met 3 meters (en een dongle, en de zonneomvormer) netjes 19200 (oid) bit/s. Heel af en toe een CRC error.

(uiteraard wel een weerstand op de uiteinden van de kabel)

Xiphalon wijzigde deze reactie 14-02-2018 09:30 (8%)

• Bl4ckviper
@Xiphalon

Waar heb je de ground dan aan de usb dongle kant aangesloten dan?

Op de meters zit wel een ground aansluiting

• Xiphalon
Mijn dongletje heeft 4 aansluitpunten: a, b, gnd, en +5V.

Volgens mij is het deze.

• Bl4ckviper
quote:
Xiphalon schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:39:
Mijn dongletje heeft 4 aansluitpunten: a, b, gnd, en +5V.

Volgens mij is het deze.
Ok en de 5v is dan niet aangesloten neem ik aan?

• Xiphalon
Die is inderdaad niet aangesloten.

Ik bedenk me net iets: je weet dat B de + lijn is en A de - lijn?

Xiphalon wijzigde deze reactie 14-02-2018 09:49 (50%)

• Bl4ckviper
quote:
Xiphalon schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:42:
Die is inderdaad niet aangesloten.

Ik bedenk me net iets: je weet dat B de + lijn is en A de - lijn?
Apart.. Op mijn USB dongle staat bij de A (D+) en bij de B(D-)

Maar als dat verkeerd om zit dan zou toch ook geen communicatie met 1 meter mogelijk zijn?

Ga in ieder geval die andere dongle hier bestellen. En daarna een ground erbij zetten en dan kijken of het beter gaat ;)

Dank voor de tips dusver.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb in ieder geval goede ervaringen met deze usb-stick van KMTronic in combinatie met de SDM630:
https://www.kmtronic.com/...uct&path=69&product_id=70

Ik heb er vier draaien bij mijn buurman. De data lees ik uit via IP-Symcon en een module die ik daarvoor gemaakt heb. De data heb je dan meteen in de webbrowser en in een app op je smartphone.

Daarbij was het wel een uitdaging dat je de adressen van verschillende meters niet continu door elkaar kunt pollen. Het beste is sequentieel uitlezen (of in ťťn commando meerdere adressen ophalen) per meter en dan 300ms rusttijd inlezen voordat je adressen op een andere meter inleest.

• Bl4ckviper
@Femme
Hoe heb je de aangesloten? Alleen plus en min of ook de ground?

@Xiphalon
Die usb dongle van jou heb je dan ook nog twee afsluit weerstanden of 1?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
Bl4ckviper schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:43:
@Femme
Hoe heb je de aangesloten? Alleen plus en min of ook de ground?
Twee-aderig dus alleen plus en min.

• Bl4ckviper
@Femme
En de aansluitingen zitten in daisy chain?
Met of zonder weerstanden?

Of fungeert die ip sycom als master voor de slave?

Overigens lees ik sequentieel met een pauze van 0,5 seconden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
Bl4ckviper schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:49:
@Femme
En de aansluitingen zitten in daisy chain?
Met of zonder weerstanden?

Of fungeert die ip sycom als master voor de slave?

Overigens lees ik sequentieel met een pauze van 0,5 seconden.
Ik heb de meters aangesloten in daisy chain zonder terminator, aangezien de buslengte minimaal is (zie kast in de afbeelding hieronder). IP-Symcon fungeert inderdaad als modbus master.

• Xiphalon
quote:
Bl4ckviper schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:43:
Die usb dongle van jou heb je dan ook nog twee afsluit weerstanden of 1?
Ik heb inderdaad 2 afsluitweerstanden, aan elk uiteinde van de kabel 1.

• BartOverkamp
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 25-05 18:05
quote:
Bl4ckviper schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:22:
@BartOverkamp

Hoe kan ik dat met een simpele multimeter meten?

Aan beide kanten zit een 120 Ohm weerstand. In de eerste meter en bij de draden in de usb dongle gestoken. Heb het ook zonder die in de dongle gedaan en ook dat maakt geen verschil.

De lengte is niet meer dan 4 a 5 meter.
Met een oscilloscoop is inderdaad nog mooier, maar als de bus idle is kun je dat prima met een simpele multimeter meten. De voorspanning is immers alleen te meten als er geen communicatie plaatsvind. Dan zou je alleen een dc spanning moeten hebben. Rs485 is mits goed aangesloten, een behoorlijk robuuste bus.

Ik zag ook ergens a+ b- en a- b+ als verwarring voorbij komen. Deze verwarring is ontstaan door profibus dp. Hierin heeft men namelijk de signalen omgedraaid ten opzichte van rs485. De chipdrivers zijn verder identiek, dus converters kunnen compatibel zijn.

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
quote:
Bl4ckviper schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:42:

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Linux version 4.9.0-5-amd64 (debian-kernel@lists.debian.org) (gcc version 6.3.0 20170516 (Debian 6.3.0-18) ) #1 SMP Debian 4.9.65-3+deb9u2 (2018-01-04)
Python: 2.7.13
Energy Meter logger Python scripts die gebruikt maken van minimal modbus lib.

Iemand nog briljanten ideeŽn?
Ik lees hier 3 SDM220's uit via modbus, maar gebruik daarvoor deze software: https://github.com/gianfrdp/SDM120C
en dan niet de python-scripts, maar de C-code.

Ik heb toen ik het opgezet heb uitgezocht wat de beste modbus-methode was en er bleken significante performance-verschillen te zijn tussen python, perl en c-code.
Ik lees mijn meters uit op 9600 baud. Heel zelden heb ik een crc-error (minder dan 1 of 2 per week).
De frequentie van errors was eerst hoger, maar is verbeterd nadat ik de meters VAKER ben gaan uitlezen (had ik niet aan zien komen....).
Ik lees ze 1 voor 1 uit met een tussenpauze van 100ms. Kost op 9600 baud ongeveer 300ms per meter, dus daarmee kom ik uit op alle 3 de meters elke 1,2 seconde uitlezen. Dat is snel genoeg voor een live grafiek / dashboard.

Ik roep de sdm120c-executable aan vanuit een perl-script en parse de output voor verdere verwerking in databases en dashboards. In de praktijk komt het er op neer dat ik 3 keer per seconde de usb-poort open en weer sluit, voelt een beetje als overkill. Op mijn todo-lijst staat nog om het anders te gaan doen en de seriŽle poort gewoon open te houden, maar aangezien het eigenlijk al meer dan een jaar nagenoeg probleemloos werkt op deze manier staat het tamelijk laag op mijn todo-lijst....

Probeer dus de c-versie ipv de python-versie eens, misschien dat dat stabieler werkt?

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 25-05 19:41
Hier ook de C versie gecompileerd, maar kan het device niet locken. Voer het uit als root.

Overigens heb ik een SDM630 modbus.

Wie weet raad? @ocaj

./sdm120c -a 1 -b 2400 -P E -1 /dev/ttyUSB1
20180303-17:05:09.519669: ./sdm120c(2703) Problem locking serial device /dev/ttyUSB1.
20180303-17:05:09.519941: ./sdm120c(2703) Unable to get lock on serial /dev/ttyUSB1 for 2703 in 0s: still locked by 2096.
20180303-17:05:09.520460: ./sdm120c(2703) Try a greater -w value (eg -w2).

Als ik -w30 doe ik krijg ik een segfault.

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 03-03-2018 21:34 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Een seriŽle poort kan maar door 1 proces tegelijk gelezen worden. Het lijkt er nu op dat je huidige proces (pid: 2703) de poort niet kan openen omdat proces 2096 de poort al in gebruik heeft? In dat geval heeft vergroten van de wachttijd (-w) niet zoveel zin.

Weet je verder zeker dat je de juiste USB-poort gebruikt? Controleer dat middels het commando "lsusb" (of eventueel "lsusb -v" voor Veel meer info) of "dmesg |grep -i usb"

Heb je de kwh-meter inderdaad op 2400 baud staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bl4ckviper
Ik zal na mijn vakantie het eens proberen met een andere dongle deze is c inmiddels al binnen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
quote:
ocaj schreef op zondag 4 maart 2018 @ 00:09:
Een seriŽle poort kan maar door 1 proces tegelijk gelezen worden. Het lijkt er nu op dat je huidige proces (pid: 2703) de poort niet kan openen omdat proces 2096 de poort al in gebruik heeft? In dat geval heeft vergroten van de wachttijd (-w) niet zoveel zin.

Weet je verder zeker dat je de juiste USB-poort gebruikt? Controleer dat middels het commando "lsusb" (of eventueel "lsusb -v" voor Veel meer info) of "dmesg |grep -i usb"

Heb je de kwh-meter inderdaad op 2400 baud staan?
Dat klopt de USB poort is niet in gebruik er is geen ander proces. Dat PID bestaat namelijk niet. De reden is dat het programma de LCK files (met PID) niet weghaalt.

Met mbpoll kan ik wel de meter uitlezen, maar kan daar geen chocolade van maken.

Yes 2K4 ingesteld.

Vaevictis_ wijzigde deze reactie 04-03-2018 06:36 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
quote:
Vaevictis_ schreef op zondag 4 maart 2018 @ 06:30:
[...]

Dat klopt de USB poort is niet in gebruik er is geen ander proces. Dat PID bestaat namelijk niet. De reden is dat het programma de LCK files (met PID) niet weghaalt.

Met mbpoll kan ik wel de meter uitlezen, maar kan daar geen chocolade van maken.

Yes 2K4 ingesteld.
Het werkt inmiddels. Heb de packages van libmodbus gedeinstalleerd en boel opnieuw gecompileerd.

• Bl4ckviper
quote:
Xiphalon schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:23:
[...]

Ik heb inderdaad 2 afsluitweerstanden, aan elk uiteinde van de kabel 1.
Met deze dongle helaas geen succes meer ook niet met 1 meter.

Wat is jou baudrate heb nu 4,8k wellicht is dat te weinig voor deze dongle?

• Xiphalon
Ik draai op 19k2 baud.
Maar minder baud zou in principe voor een betere overdracht moeten zorgen...

Weet je zeker dat al je aansluitingen en je kabel goed zijn?

• Bl4ckviper
quote:
Xiphalon schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:03:
Ik draai op 19k2 baud.
Maar minder baud zou in principe voor een betere overdracht moeten zorgen...

Weet je zeker dat al je aansluitingen en je kabel goed zijn?
Met de oude adapter lukt het mij nog wel om 1 meter uit te lezen dus ik vermoed van wel. Zal alles nog eens vastschroeven.

Dezelfde adapter wordt hier ook gebruikt:

Echter is de termination in de adapter zelf anders dan bij mij. Ik heb alleen een 120 Ohm weerstand tussen de + en -.

• Xiphalon
Ik heb ook gewoon 1 weerstand. tussen de + en de - bij de dongle.

• Bl4ckviper
@Xiphalon
En aan het einde bij de laatste meter toch?

Hoeveel ohm weetik je dat toevallig?

• Xiphalon
Volgens mij 120 Ohm, maar dat kan ik vanavond wel even nameten.

• Bl4ckviper
@Xiphalon

Heb het nogmaals geprobeerd maar ik krijg geen enkele mter uitgelezen met de Digitus adapter. (heb nog geen ground draad btw)

Met de goedkope alie adapter met weerstanden aan begin en einde lukt het wel om 1 meter uit te lezen icm bergen checksum errors..

Die ground wire heb je die ook als daisy chain? dus via meter naar meter? of alleen tussen de dongle en de laatste meter?

@ocaj

Hoe heb jij die C spullen werkend gekregen na het clonen uit git en dan make install krijg ik een error op de libmodbus.h include.

Bl4ckviper wijzigde deze reactie 14-03-2018 22:25 (15%)

• ocaj
  • Niet online
@Bl4ckviper Pfoe, kan me niet echt problemen herinneren en ik heb er ook niks over opgeschreven in mijn logboek waar in principe alles in staat hoe ik mijn raspberry pi heb ingericht. Dat kan alleen maar betekenen dat het zo triviaal was dat het de moeite van het opschrijven niet waard was :-)

Nou heb ik geen git clone gedaan, maar gewoon gedownload als zip-file.
En verder geen make install, maar alleen een simpele make.

Daarna had ik een executable die het gewoon doet...

Heb je de header files wel in /usr/include/modbus staan?

• Bl4ckviper
@Xiphalon
Heb de gnd kabel nu ook aangebracht. Echter helaas geen communicatie mogelijk ook niet met de C code van @ocaj.

Is er een manier om te testen of deze dongle uberhaupt wel werkt? Ik weet dat het niet aan de meters ligt of aan de configuratie omdat met de oude dongle ik wel info krijg

• Xiphalon
Als ik logisch nadenk ligt het niet echt aan de dongle (want 1 werkt niet en de andere soms), helemaal niet aan de software (want geen van de opties doet het).

Ik zou toch eens goed kijken of Šlle aansluitingen goed zijn gemaakt, Šlle meters hetzelfde zijn ingesteld qua baudrate, start/stopbits en parity en Šlle meters een eigen uniek modbus slave adres hebben.

Je zou kunnen beginnen met 1 meter en de dongle (en bijvoorbeeld een stukje software zoals modbustools in windows op je laptop), hoe gaat dat? En dan elke meter apart even testen of deze werkt. Als ze allemaal blijken te werken, kan je ze een voor een toevoegen aan echte kabel tot er wat omvalt, dan weet je waar het mis gaat.

• Bl4ckviper
Ik kan als alle meters aan elkaar zitten met de software van @ocaj en die ik gebruik ieder keer 1 meter uitlezen. Het maakt niet uit of dit meter 1,2 of 3 is (de SDM 630) of de 4 en 5 (SDM 220).

Echter lukt dit niet om meerdere malen achter elkaar te doen. Dus alle 5 achter elkaar met een tussenpozen van 0,5 sec. (ook niet met 1 als ik dit bijvoorbeeld om de seconden wil doen) Dan krijg ik dus bij de goedkope dongle van Alie checksum erros.

Met de digitus dongle krijg ik helemaal niets.

Volgens mij kan het dan toch niet aan de bedrading liggen (behalve dat de digidus wellicht anders bedraad moet zijn?)

• Xiphalon
Dat is wel raar inderdaad. Heb je al geprobeerd de a/b (of +/-) om te draaien?

Ik heb het even gechecked, bij mij zit B van de meters op rs485 - op de gongle.

Xiphalon wijzigde deze reactie 17-03-2018 19:32 (36%)

• ocaj
  • Niet online
Gevoelsmatig een beetje een rare tip, maar probeer ze eens SNELLER achter elkaar uit te lezen.
Ik heb 3 meters en sinds ik ze met een pauze van 100ms uitlees heb ik minder vaak een crc-fout dan toen ik ze nog met 0,3s er tussenin uitlas.

CRC-fouten zijn nu vrij zeldzaam (een handjevol per week) en doorgaans alleen als mijn raspberry pi het te druk heeft.

Ik lees ze nu continu uit met pauze van 0,1 sec er tussen in. Uitlezen op 9600 baud duurt rond de 300ms. Daarmee heb ik van elke meter ongeveer elke seconde een meting. Gaat gek genoeg beter dan uitlezen met grotere pauzes er tussenin.

• Bl4ckviper
Zal dat ook nog eens proberen.

Daarna even een andere kabel dikker dan de cat 5 (van een oude temperatuur sensor, of stroom draad) proberen met 1 meter.

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*