Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@MadEgg

Ik gebruik deze: https://github.com/samuelphy/energy-meter-logger
Echter beetje getweaked.

Als je die USRIOT gaat gebruiken ben ik wel benieuwd hoe je die gaat uitlezen.

Be fast .... Be furious....

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:44

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
Bl4ckviper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:34:
@MadEgg

Echter beetje getweaked.

Bedankt! Ik had dit project eigenlijk gepland voor de meterkast in mijn nieuwbouwhuis maar wellicht dat ik ter voorbereiding binnenkort al het een en ander in huis ga halen en kijken of ik eruit kom. USRIOT is best betaalbaar dus dat ga ik in ieder geval even proberen.

Tja

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:20
Sinds een kleine 2 weken heb ik een gebruikte set zonnepanelen op mijn dak liggen en daarbij zat een SMA SB2100TL omvormer met (oude?) gele deksel. Alles aangesloten en werkt prima, maar ik mis toch wel een stukje monitoring. Nu heb ik op internet gezocht en kom onder andere op een SMA piggyback module terecht, maar daarvoor moet de firmware worden geupgrade (mijne zit op 4.22 volgens de chip en er dient minimaal 4.30 te worden gebruikt als ik SMA geloof). Verder vind ik de module ook erg prijzig en mocht ik een keer een andere omvormer gaan gebruiken dan kan ik er dus weinig meer mee. Schiet niet echt op.

Na onder ander hier wat gelezen en verder gezocht te hebben kom ik op een combinatie van een DIN railmeter met pulse en een Youless meter welke deze vervolgens weer uit kan lezen. Nu heb ik gebruikte spullen gekocht om de hele boel zo snel mogelijk terug te verdienen. De hele handel heeft mij, zelf geÔnstalleerd, net iets meer dan 60 cent per WP gekost. Voor de monitoring zoek ik dus ook een goedkope oplossing. Ik hoef niet state of the art, ik wil een idee hebben wat ik op een dag heb opgewekt zonder elke keer handmatig op de omvormer te gaan kijken.

Ik beschik nog over een draaischijfmeter. Kreeg na aanmelden voor terugleveren wel weer aanbod voor vervangen van de meter en daar twijfel ik nog over. Ik denk dat een slimme meter sowieso niet volledig zal voldoen voor monitoring, immers gaat eigen verbruik niet langs de meter.

Iemand tips of ideeŽn voor een goedkope monitoring oplossing? Ik heb hier nog een Synology NAS staan welke ik wellicht ook nog weg wil doen, maar misschien kan die ook wel voor monitoring gebruikt worden :). Of zit ik op het goede spoor met een DIN rail mater en een eventueel gebruikte Youless?

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

quote:
GH45T schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:27:
Sinds een kleine 2 weken heb ik een gebruikte set zonnepanelen op mijn dak liggen en daarbij zat een SMA SB2100TL omvormer met (oude?) gele deksel. Alles aangesloten en werkt prima, maar ik mis toch wel een stukje monitoring. Nu heb ik op internet gezocht en kom onder andere op een SMA piggyback module terecht, maar daarvoor moet de firmware worden geupgrade (mijne zit op 4.22 volgens de chip en er dient minimaal 4.30 te worden gebruikt als ik SMA geloof). Verder vind ik de module ook erg prijzig en mocht ik een keer een andere omvormer gaan gebruiken dan kan ik er dus weinig meer mee. Schiet niet echt op.

Na onder ander hier wat gelezen en verder gezocht te hebben kom ik op een combinatie van een DIN railmeter met pulse en een Youless meter welke deze vervolgens weer uit kan lezen. Nu heb ik gebruikte spullen gekocht om de hele boel zo snel mogelijk terug te verdienen. De hele handel heeft mij, zelf geÔnstalleerd, net iets meer dan 60 cent per WP gekost. Voor de monitoring zoek ik dus ook een goedkope oplossing. Ik hoef niet state of the art, ik wil een idee hebben wat ik op een dag heb opgewekt zonder elke keer handmatig op de omvormer te gaan kijken.

Ik beschik nog over een draaischijfmeter. Kreeg na aanmelden voor terugleveren wel weer aanbod voor vervangen van de meter en daar twijfel ik nog over. Ik denk dat een slimme meter sowieso niet volledig zal voldoen voor monitoring, immers gaat eigen verbruik niet langs de meter.

Iemand tips of ideeŽn voor een goedkope monitoring oplossing? Ik heb hier nog een Synology NAS staan welke ik wellicht ook nog weg wil doen, maar misschien kan die ook wel voor monitoring gebruikt worden :). Of zit ik op het goede spoor met een DIN rail mater en een eventueel gebruikte Youless?
Een andere mogelijkheid is door gebruikt te maken van de modbus interface, dit is een puur software oplossing, vereist wel dat je SMA aan het netwerk hangt.

Dit kan je doen via node-red en bijvoorbeeld een influxdb met grafana als user interface om de grafieken in aan te maken. Maar heeft wel een flinke leer curve. Vereist wel weer een redelijke 'server' om op te draaien, zeker als je de queries richting influxdb niet heel erg precies schrijft.

Weer een andere mogelijkheid is door SBFSpot te gebruiken, deze vereist ook dat je SMA aan het netwerk hangt maar die kan je installeren op een RPI en upload alle data naar PVOutput. Dit is de goedkoopste / 'simpelste' oplossing.

De youless werkt ook, maar is wat kostbaarder (de youless kost iets van 80 en de din-rail kWh meter iets van 20/30 euro ofzo...

Laatste is wel heel betrouwbaar.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:20
quote:
ronaldmathies schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:36:
[...]

Een andere mogelijkheid is door gebruikt te maken van de modbus interface, dit is een puur software oplossing, vereist wel dat je SMA aan het netwerk hangt.

Dit kan je doen via node-red en bijvoorbeeld een influxdb met grafana als user interface om de grafieken in aan te maken. Maar heeft wel een flinke leer curve. Vereist wel weer een redelijke 'server' om op te draaien, zeker als je de queries richting influxdb niet heel erg precies schrijft.

Weer een andere mogelijkheid is door SBFSpot te gebruiken, deze vereist ook dat je SMA aan het netwerk hangt maar die kan je installeren op een RPI en upload alle data naar PVOutput. Dit is de goedkoopste / 'simpelste' oplossing.

De youless werkt ook, maar is wat kostbaarder (de youless kost iets van 80 en de din-rail kWh meter iets van 20/30 euro ofzo...

Laatste is wel heel betrouwbaar.
Dank voor je reactie!

Het punt is alleen dat mijn SMA SB2100TL bij mijn weten op dit moment over geen enkele aansluiting beschikt, of ik moet ergens iets verkeerd begrijpen.

Omdat ik geld uitgeven aan een SMA piggyback, welke alleen op een SMA omvormer werkt, een beetje zonde vind zoek ik dus een alternatief en vooralsnog neig ik naar een Youless.

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
@GH45T Koop gewoon een pulsemeter van ebay ( een chinees kost 13 euro), plaats deze in de meterkast tussen je pv, koop een raspberry en installeer DaL software op de rasp. Sluit de pulsemeter op de rasp aan en klaar is kees. Dan kan je loggen wat je wil en naar wie je wil zoals pvoutput. Het is geen rocket sience. De meest eenvoudige oplossing en rock solid.

Download DaL software voor de Raspberry

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:24

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

DIN-rail kWh-meter (met S0-aansluiting) doet het hier ook prima. Heb er een YouLess LS110 aan hangen die de pulsjes telt en de opwek naar PVOutput upload. Werkt altijd, zolang de YouLess maar stroom en internet heeft.

Heb ook nog een ESP8266 aan de RS485-bus van m'n omvormer (GoodWe) hangen om zaken als string voltage e.d. uit te lezen maar dat is puur extra. Als de kWhtjes maar naar PVO worden geupload, dat is voor mij het belangrijkste.

Een LS110 is het oude model, die is prima als je alleen pulsjes wilt tellen. De LS120 is het nieuwe model. Die kan ook de P1-poort van een slimme meter uitlezen. Hij kan dan zelf opwek en bruto verbruik berekenen en dit gescheiden uploaden naar PVO. Je zult dan wel in de meterkast een kWh-meter op de groep van de zonnepanelen moeten plaatsen, de YouLess moet immers zowel de kWh-meter kunnen meten als ook met een kabeltje naar je slimme meter. Bij mij kan dit niet omdat ik de kWh-meter op zolder heb en de P1 beneden in de meterkast.

ThinkPad wijzigde deze reactie 27-06-2018 13:58 (37%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mpullens
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:56
Ik wil de data van mijn growatt server omleiden naar pvoutput en domoticz. Maar daarvoor moet ik het server adres van growatt aan kunnen passen. Die mogelijkheid is er ook, zie screendump, maar daarvoor heb je een key nodig om die instelling te kunnen wijzigen. Iemand ervaring hier mee wat de key is? De oude methode werkt namelijk niet meer (waar er meerdere pdf handleidingen van zijn). Mocht iemand de key weten kan die deze dan messagen naar mij? Dank je!

https://photos.app.goo.gl/oCTcqPAPmrsQszz77

• StefanvanGelder
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:52
quote:
TWyk schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Hier een versie met wat meer logging.
Ik gebruik het regelmatig voor logging van een Ginlong Solis 3k-2G
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
#!/usr/bin/python

###################################################################################################
#
#
#  Copyright 2016
#  This script is partly based on read_ginlong.py by Graham Whiteside, v0.3 Oct 2015.
#
#  This is free software: you can redistribute it and/or modify it under the terms of the
#  GNU General Public License as published by the Free Software Foundation, either version 3 of the
#  License, or (at your option) any later version.
#
#  This software is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without
#  even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU 
#  General Public License for more details.
#
#  You can browse the GNU license here: <http://www.gnu.org/licenses/>.
#
###################################################################################################

#
#  Python program to read data sent from a single Ginlong/Solis xK-2G inverter equipped with Wifi.
#
#  Requires setting up the inverter Wifi to send data to the computer running the read-ginlong
#  script. Settings located in the advanced settings, then remote server. Add a new 'remote
#  server' with the ip address of your computer and port 9999 and restart.
#  The inverter will then send data over Wifi every five minutes.
#
#  Output logfile format (space separated):-
#   Date  Time   Watts_now   Day_kWh   Total_kWh 
#
#  Output of status to webserver file, format (space separated) file overwritten each update:-
#   Date Time Watts_now Day_kWh Total_kWh DC_volts_1 DC_amps_1 DC_volts_2 DC_amps_2 AC_volts AC_amps AC_freq kwh_yesterday kwh_month kwh_last_month
#
#  Output of live status to PVoutput.org site.
#   Requires a PV output account and the API access enabled.
#   Apikey and System ID from PV output need to be filled in the script !!!
#
#  The program is deliberately left simple without error reporting. It is intended
#  as a 'starting point' and proof of concept. It could easily be modified to provide more
#  information from the inverter. 
#

import socket, binascii, urllib.request, time

# change these values to suit your requirements:- 
HOST = '192.168.178.xxx'                    # Hostname or ip address of interface, leave blank for all
PORT = 9999                             # listening on port 9999
logfile = 'ginlong.log'                 # location of output log file
webfile = 'ginlong.status'              # location of web file

# inverter values found (so far) all big endian 16 bit unsigned:-
header        = '685951b0'                  # hex stream header
data_size     = 206                                     # hex stream size 
inverter_temp = 31                  # offset 31 & 32 temperature (/10)
inverter_vdc1 = 33                  # offset 33 & 34 DC volts chain 1 (/10)
inverter_vdc2 = 35                  # offset 35 & 36 DC volts chain 2 (/10)
inverter_adc1 = 39                  # offset 39 & 40 DC amps chain 1 (/10)
inverter_adc2 = 41                  # offset 41 & 42 DC amps chain 2 (/10)
inverter_aac  = 45                  # offset 45 & 46 AC output amps (/10)
inverter_vac  = 51                  # offset 51 & 52 AC output volts (/10)
inverter_freq = 57                  # offset 57 & 58 AC frequency (/100)
inverter_now  = 59                  # offset 59 & 60 current generation Watts
inverter_yes  = 67                  # offset 67 & 68 yesterday kwh (/100)
inverter_day  = 69                  # offset 69 & 70 daily kWh (/100) or Wh (*10)
inverter_tot  = 73                  # offset 73 & 74 total kWh (/10)
inverter_mth  = 87                  # offset 87 & 88 total kWh for month 
inverter_lmth = 91                  # offset 91 & 92 total kWh for last month 

print ('Start Ginlong inverter wifi poller script') 

sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)   # create socket on required port
print (HOST)
print (PORT)

sock.bind((HOST, PORT))

while True:                                     # loop forever
    sock.listen(1)                  # listen on port
    print ('Socket now listening')
    conn, addr = sock.accept()              # wait for inverter connection
    print ('Connected with ' + addr[0] + ':' + str(addr[1]))
    rawdata = conn.recv(1000)               # read incoming data
    hexdata = binascii.hexlify(rawdata)             # convert data to hex

print (hexdata)
  #  if(hexdata[0:8] == header and len(hexdata) == data_size):      # check for valid data (not working!!!)
    if(len(hexdata) == data_size):       
                                            # extract main values and convert to decimal
        watt_now = str(int(hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4],16))            # generating power in watts
        print (hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4])
        kwh_day_num = float(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16))/100   # running total kwh for day
        kwh_day = str(kwh_day_num)
        wh_day = str(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16) * 10)         # running total kwh for day
        kwh_total = str(int(hexdata[inverter_tot*2:inverter_tot*2+4],16)/10)        # running total kwh from installation                                                                                      
        temp = str(float(int(hexdata[inverter_temp*2:inverter_temp*2+4],16))/10)    # temperature # extract dc input values and convert to decimal
        v1 =float(int(hexdata[inverter_vdc1*2:inverter_vdc1*2+4],16))/10                # input dc volts from chain 1
        dc_volts1= str(v1)                                                          
        v2 = float(int(hexdata[inverter_vdc2*2:inverter_vdc2*2+4],16))/10               # input dc volts from chain 2
        dc_volts2= str(v2)                                                              
        a1 = float(int(hexdata[inverter_adc1*2:inverter_adc1*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 1
        dc_amps1 = str(a1)  
        a2 = float(int(hexdata[inverter_adc2*2:inverter_adc2*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 2
        dc_amps2 = str(a2)  
                                                # extract other ac values and convert to decimal
        ac_volts = str(float(int(hexdata[inverter_vac*2:inverter_vac*2+4],16))/10)  # output ac volts 
        ac_amps = str(float(int(hexdata[inverter_aac*2:inverter_aac*2+4],16))/10)   # output ac amps 
        ac_freq = str(float(int(hexdata[inverter_freq*2:inverter_freq*2+4],16))/100)    # output ac frequency hertz

# Extract other historical values from inverter and convert to decimal
        kwh_yesterday = str(float(int(hexdata[inverter_yes*2:inverter_yes*2+4],16))/100)    # yesterday's kwh
        kwh_month = str(int(hexdata[inverter_mth*2:inverter_mth*2+4],16))           # running total kwh for month
        kwh_lastmonth = str(int(hexdata[inverter_lmth*2:inverter_lmth*2+4],16))         # running total kwh for last month

# DateTime
        t = (time.strftime("%R"))                       # Get time
        d = (time.strftime("%Y%m%d"))                   # Get date

#Local logging
        # write data to logfile, main values only
        log = open(logfile,'a')       
        log.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + '\n')
        log.close()

# output status, overwrite all values, possibly for webpage
        web = open(webfile,'w')        
        web.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + ' ' + dc_volts1 + ' ' + dc_amps1 + ' ' + dc_volts2 + ' ' + dc_amps2 + ' ' + ac_volts + ' ' + ac_amps + ' ' + ac_freq + ' ' + kwh_yesterday + ' ' + kwh_month + ' ' + kwh_lastmonth + ' ' + temp + '\n')
        web.close()

#Prepare for PVoutput

#Set upload info
        url       = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' 

api_key   = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'
        system_id = '99999' 
        header    = {'X-Pvoutput-Apikey'   : api_key, 
                     'X-Pvoutput-SystemId' : system_id}  

# Prepare data   
        dc_volts=str(v1+v2)                         #combined voltage string 1 and string 2
        values = {'d'   : d, 
                  't'   : t,
                  'v1'  : wh_day, 
                  'v2'  : watt_now, 
                  'v5'  : temp, 
                  'v6'  : dc_volts,
              'v7'  : ac_volts, 
              'v8'  : ac_amps, 
              'v9'  : kwh_total, 
              'v10' : kwh_yesterday, 
              'v11' : kwh_month, 
              'v12' : kwh_lastmonth}
        print (values)

print ('Add status to PV output.org') 

data = urllib.parse.urlencode(values)
        data = data.encode('ascii')

print (url)
        print (header)
        print (data)

#Upload data to PV output

req = urllib.request.Request(url, data, header)
        with urllib.request.urlopen(req) as response:
           response_page = response.read()
        print (req)
        print(response_page)

#        except urllib.error.URLError as e:
#        print(e.reason)

conn.close()

Be aware dat ook al heb ik delen van dit script herschreven ik geen Python programmeur ben.

@wessel145 is ook bezig met het script
Bedankt. Ik heb echter het idee dat mijn wifi stick de benodigde data gewoon niet verstuurd, ik zie namelijk alleen maar deze info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Start Ginlong inverter wifi poller script
192.168.1.12
9999
Socket now listening
Connected with 192.168.1.5:31935
b'h)Q\xb1(\x0b\xb9$(\x0b\xb9$\x80\x00H4.01.51Y4.0.02W1.0.57(GNSN-11-101-D)\x14\x00\xbf\x16'
b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44291400bf16'
No valid data
Socket now listening
Connected with 192.168.1.5:46713
b'h)Q\xb1(\x0b\xb9$(\x0b\xb9$\x80\x00H4.01.51Y4.0.02W1.0.57(GNSN-11-101-D)\n\x00\xb5\x16'
b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44290a00b516'
No valid data
Socket now listening
Connected with 192.168.1.5:17860
b'h)Q\xb1(\x0b\xb9$(\x0b\xb9$\x80\x00H4.01.51Y4.0.02W1.0.57(GNSN-11-101-D)\n\x00\xb5\x16'
b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44290a00b516'
No valid data
Socket now listening

Aan jou script te zien verwacht je een data size van 206 caracters, maar die van mij is veel kosten en lijkt alleen algemene info te bevatten... Wat voor data laat jullie ginlong zien? (RAW o hex)

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 09-07 20:52

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Ik heb inmiddels ook mijn handtekening gezet onder een offerte met Solis omvormer en ben van plan om (ook) een mooi script te maken om die uit te lezen en te loggen naar een database. Als jullie toevallig toch aan het stoeien zijn met dat ding ben ik eventueel wel geÔnteresseerd in een pcap file van jullie. Dan kan ik vast wat voorwerk doen voor mijn eigen script :Y)

PVOutput: Live 2925 Wp op SE3000 (nu ook alternatieve monitoring)

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 18:32
quote:
StefanvanGelder schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:20:
[...]
Aan jou script te zien verwacht je een data size van 206 caracters, maar die van mij is veel kosten en lijkt alleen algemene info te bevatten... Wat voor data laat jullie ginlong zien? (RAW o hex)
Ik heb even mijn script gestart. Dit is mijn hexdata van zojuist
685951b0e5eb9b24e5eb9b248101053030303631343139383234352d303031012703e803e60000000300030000000200000000091300000000138a002e00000000000d060400000000b31a0000000000000000be35040e01110000018c00000000000000009816

6 minuutjes later:
685951b0e5eb9b24e5eb9b248101053030303631343139383234352d303031012703e803e60000000500030000000300000000090900000000138a004500000000000d060400000000b31a0000000000000000be35040e01110000018c0000000000000000a816

Van 46 naar 69 watt
https://pvoutput.org/intr...750&sid=47058&dt=20180628

TWyk wijzigde deze reactie 28-06-2018 08:31 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Ik ben na een jaar stilte ook weer begonnen met jSunnyreports verder uit te bouwen. Ik heb intussen files gekregen van Growatt inverters ( Excelfiles ) waar ik support voor ga inbouwen.

Intussen heb ik ook de live speed-o-meter dials weer werkend.

http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2018/06/jsr_dial.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:44

MadEgg

Tux is lievvv

quote:
Bl4ckviper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:34:
@MadEgg

Echter beetje getweaked.

Ik heb de USR IOT inmiddels in huis, en probeer nu de SDM220-MODBUS ermee uit te lezen. Via een USB FTDI USB-naar-RS485 lezer kan ik met wat kleine aanpassingen de meter prima uitlezen met behulp van https://github.com/samuelphy/energy-meter-logger en daar komt juiste data uit.

Via de USR IOT krijg ik wel verbinding, maar de data krijg ik niet juist geparsed.

De eerste 96 registers heb ik gelogged naar een CSV-bestand.

De data via de USB FTDI krijg ik geparsed middels het volgende schema, afgeleid van de SDM630 ik uit het energy-meter-logger project had gekopiŽerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Voltage Phase 1 : 0
Current Phase 1 : 6
Active power Phase 1 : 12
Apparent power Phase 1 : 18
Reactive power Phase 1 : 24
Power factor Phase 1 : 30
Sum of line currents : 48
Frequency : 70
Import active energy : 72
Export active energy : 74
Total active energy : 86

Dat zou suggereren dat de eerste en de tweede waarde samen het voltage zouden moeten zijn. Dan moet ik dus waarden als [17262, 64341] zien te converteren naar een 32 bits float die om en nabij de 240 uitkomt. Ik gebruik hiervoor nu pymodbus, en die heeft dan weer een binary payload decoder die dat zou moeten kunnen doen. Die komt echter op waarden in de orde van 2.425854539260448e+29 uit. Niet helemaal juist.

Nog even verder stoeien. De data lijkt er in ieder geval zonder morren uit te komen, dus het moet vast wel gaan lukken.

Het valt me wel op dat het uitlezen vrij lang duurt - ik krijg het er niet vaker dan +- 4 keer per seconde uit. Op zich vaak zat, maar als ik dat straks moet gaan doen met 13 meters op dezelfde modbus krijg ik dus maar ťťn meting per 3 seconden voor elke meter.

[update]Het werk. De BinaryPayload werkte blijkbaar niet, maar een struct.unpack op dezelfde data gaf wel de juiste floats terug. Nu er nog even een mooi stabiel programmatje bouwen van de houtje-touwtje-code die ik nu bij elkaar geklust heb...

MadEgg wijzigde deze reactie 07-07-2018 20:54 (12%)

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-07 13:58
Iemand die me op weg kan helpen mbt loggen van een Finder via S0 direct op een RPi2 aangesloten!?

Heb al vanalles gegoogled, maar kom er niet uit. Denk dat het mis gaat bij het aansluiten van de Finder op de RPi GPIO poorten.
Wat heb ik geprobeerd: S0+ op pin 2 (5 volt) en S0- op pin 33 (GPIO13).
Maar het script telt dan continu pulsen (te snel) wat niet klopt. Zelfs als ik GPIO13 loshaal....
In plaats van GPIO13 heb ik ook nog GPIO23 geprobeerd, maar zelfde verhaal.

loyske wijzigde deze reactie 09-07-2018 08:14 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:46
quote:
loyske schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:07:
Iemand die me op weg kan helpen mbt loggen van een Finder via S0 direct op een RPi2 aangesloten!?

Heb al vanalles gegoogled, maar kom er niet uit. Denk dat het mis gaat bij het aansluiten van de Finder op de RPi GPIO poorten.
Maar het script telt dan continu pulsen (te snel) wat niet klopt. Zelfs als ik GPIO13 loshaal....
Volgens mij moet je de S0- op GND aansluiten en de S0+ op een GPIO pin. Tussen die GPIO en de 5V komt dan een pull-up weerstand (je zou eens kunnen beginnen met een 4,7k) De pull-up kan ook naar de 3,3V en is misschien veiliger (voor de Pi zelf) en net zo goed bij korte draadlengtes (<1-2m)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
loyske schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:07:

Precies wat tsjoender hierboven schrijft, je zet nu 5 volt op een gpio pin en die mogen maar 3,3 volt hebben.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-07 13:58
quote:
tsjoender schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:54:
[...]
Volgens mij moet je de S0- op GND aansluiten en de S0+ op een GPIO pin. Tussen die GPIO en de 5V komt dan een pull-up weerstand (je zou eens kunnen beginnen met een 4,7k) De pull-up kan ook naar de 3,3V en is misschien veiliger (voor de Pi zelf) en net zo goed bij korte draadlengtes (<1-2m)
quote:
klump4u schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Precies wat tsjoender hierboven schrijft, je zet nu 5 volt op een gpio pin en die mogen maar 3,3 volt hebben.
Ok, ging uit van 5 volt omdat volgens de specs van de Finder deze werkt met 5 tot 30 volt voor de S0.
Heb de finder nog niet in de buurt van de RPi hangen dus er zit een 5 meter UTP tussen nu.

Ik ga het eens proberen zoals jullie beschrijven. Thanks!

• JMarrink
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-07 13:41
Hallo,

Ik heb een Stecagrid 3010 en ik wil graag mijn data opslaan in een database.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om de data uit het systeem te krijgen heeft iemand hier ervaring mee?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

(jarig!)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• JMarrink
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-07 13:41
quote:
Heel erg bedankt deze was ik nog niet tegen gekomen. Ik zal het vanavond proberen.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben mijn Goodwe omvormer aan het uitlezen via de USB poort, daarbij lees ik elke seconde het momentane vermogen en integreer dit dan over 4 minuten om naar PVoutput te sturen. Ik krijg in PVoutput echter een beetje vreemde average grafiek.

Zou dit komen omdat ik per 4 minuten mijn resultaten op stuur?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

(jarig!)
@zonoskar
Logischerwijze zou ik zeggen, ja, dat ligt aan de 4 minuten.
PVoutput werkt op 5 minuten, je loopt dus telkens scheef (om de paar uploads) waardoor average verstoord wordt..
5 -10 - 15 - 20
4 - 8 - 12 - 16 - 20

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik gebruik 4 minuten omdat dit in het originele Goodwe script ook zo was. Ik ga gewoon 5 minuten proberen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De grafiek is nu wel een stuk beter geworden, al zit er 1 piek in de average lijn die ik niet kan verklaren. Maar dit is de netste grafiek die ik ooit uit mijn Goodwe heb kunnen destilleren :)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

(jarig!)
@zonoskar
Het kan nog netter, als je de oorzaak hebt gevonden van de twee inzakkertjes tijdens de top... >:)
Enig idee nog?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-07-2018 11:51 (18%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:46:
@zonoskar
Het kan nog netter, als je de oorzaak hebt gevonden van de twee inzakkertjes tijdens de top... >:)
Enig idee nog?
Ja, die zie ik dus altijd. Ik denk dat het komt door interne spiegelingen in het paneel. Bij een bepaalde zon stand verlies ik wat licht denk ik.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

(jarig!)
@zonoskar
Ik blijf het toch een vreemd verschijnsel vinden.
Albert heeft er geen last van (maar ook een ander omvormer systeem)
https://pvoutput.org/comp...61&sid1=40669&dt=20180715

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-07-2018 13:46 (16%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@AUijtdehaag Die van Albert liggen vlak voor zover ik kan zien. Misschien haalt hij niet de juiste hoek tov de zon. Ik heb het verschijnsel ook een keer bij iemand anders gezien, hij had andere panelen en een andere omvormer en woont 100Km bij mij vandaan (dus niks in de atmosfeer die dit veroorzaakt, kuch chemtrails, kuch).

Pagina: 1 ... 34 35 36 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True