Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@MadEgg

Ik gebruik deze: https://github.com/samuelphy/energy-meter-logger
Echter beetje getweaked.

Als je die USRIOT gaat gebruiken ben ik wel benieuwd hoe je die gaat uitlezen.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:32

MadEgg

Tux is lievvv

Bl4ckviper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:34:
@MadEgg

Echter beetje getweaked.

Bedankt! Ik had dit project eigenlijk gepland voor de meterkast in mijn nieuwbouwhuis maar wellicht dat ik ter voorbereiding binnenkort al het een en ander in huis ga halen en kijken of ik eruit kom. USRIOT is best betaalbaar dus dat ga ik in ieder geval even proberen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 15:33
Sinds een kleine 2 weken heb ik een gebruikte set zonnepanelen op mijn dak liggen en daarbij zat een SMA SB2100TL omvormer met (oude?) gele deksel. Alles aangesloten en werkt prima, maar ik mis toch wel een stukje monitoring. Nu heb ik op internet gezocht en kom onder andere op een SMA piggyback module terecht, maar daarvoor moet de firmware worden geupgrade (mijne zit op 4.22 volgens de chip en er dient minimaal 4.30 te worden gebruikt als ik SMA geloof). Verder vind ik de module ook erg prijzig en mocht ik een keer een andere omvormer gaan gebruiken dan kan ik er dus weinig meer mee. Schiet niet echt op.

Na onder ander hier wat gelezen en verder gezocht te hebben kom ik op een combinatie van een DIN railmeter met pulse en een Youless meter welke deze vervolgens weer uit kan lezen. Nu heb ik gebruikte spullen gekocht om de hele boel zo snel mogelijk terug te verdienen. De hele handel heeft mij, zelf geïnstalleerd, net iets meer dan 60 cent per WP gekost. Voor de monitoring zoek ik dus ook een goedkope oplossing. Ik hoef niet state of the art, ik wil een idee hebben wat ik op een dag heb opgewekt zonder elke keer handmatig op de omvormer te gaan kijken.

Ik beschik nog over een draaischijfmeter. Kreeg na aanmelden voor terugleveren wel weer aanbod voor vervangen van de meter en daar twijfel ik nog over. Ik denk dat een slimme meter sowieso niet volledig zal voldoen voor monitoring, immers gaat eigen verbruik niet langs de meter.

Iemand tips of ideeën voor een goedkope monitoring oplossing? Ik heb hier nog een Synology NAS staan welke ik wellicht ook nog weg wil doen, maar misschien kan die ook wel voor monitoring gebruikt worden :). Of zit ik op het goede spoor met een DIN rail mater en een eventueel gebruikte Youless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GH45T schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:27:
Sinds een kleine 2 weken heb ik een gebruikte set zonnepanelen op mijn dak liggen en daarbij zat een SMA SB2100TL omvormer met (oude?) gele deksel. Alles aangesloten en werkt prima, maar ik mis toch wel een stukje monitoring. Nu heb ik op internet gezocht en kom onder andere op een SMA piggyback module terecht, maar daarvoor moet de firmware worden geupgrade (mijne zit op 4.22 volgens de chip en er dient minimaal 4.30 te worden gebruikt als ik SMA geloof). Verder vind ik de module ook erg prijzig en mocht ik een keer een andere omvormer gaan gebruiken dan kan ik er dus weinig meer mee. Schiet niet echt op.

Na onder ander hier wat gelezen en verder gezocht te hebben kom ik op een combinatie van een DIN railmeter met pulse en een Youless meter welke deze vervolgens weer uit kan lezen. Nu heb ik gebruikte spullen gekocht om de hele boel zo snel mogelijk terug te verdienen. De hele handel heeft mij, zelf geïnstalleerd, net iets meer dan 60 cent per WP gekost. Voor de monitoring zoek ik dus ook een goedkope oplossing. Ik hoef niet state of the art, ik wil een idee hebben wat ik op een dag heb opgewekt zonder elke keer handmatig op de omvormer te gaan kijken.

Ik beschik nog over een draaischijfmeter. Kreeg na aanmelden voor terugleveren wel weer aanbod voor vervangen van de meter en daar twijfel ik nog over. Ik denk dat een slimme meter sowieso niet volledig zal voldoen voor monitoring, immers gaat eigen verbruik niet langs de meter.

Iemand tips of ideeën voor een goedkope monitoring oplossing? Ik heb hier nog een Synology NAS staan welke ik wellicht ook nog weg wil doen, maar misschien kan die ook wel voor monitoring gebruikt worden :). Of zit ik op het goede spoor met een DIN rail mater en een eventueel gebruikte Youless?
Een andere mogelijkheid is door gebruikt te maken van de modbus interface, dit is een puur software oplossing, vereist wel dat je SMA aan het netwerk hangt.

Dit kan je doen via node-red en bijvoorbeeld een influxdb met grafana als user interface om de grafieken in aan te maken. Maar heeft wel een flinke leer curve. Vereist wel weer een redelijke 'server' om op te draaien, zeker als je de queries richting influxdb niet heel erg precies schrijft.

Weer een andere mogelijkheid is door SBFSpot te gebruiken, deze vereist ook dat je SMA aan het netwerk hangt maar die kan je installeren op een RPI en upload alle data naar PVOutput. Dit is de goedkoopste / 'simpelste' oplossing.

De youless werkt ook, maar is wat kostbaarder (de youless kost iets van 80 en de din-rail kWh meter iets van 20/30 euro ofzo...

Laatste is wel heel betrouwbaar.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 15:33
ronaldmathies schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:36:
[...]

Een andere mogelijkheid is door gebruikt te maken van de modbus interface, dit is een puur software oplossing, vereist wel dat je SMA aan het netwerk hangt.

Dit kan je doen via node-red en bijvoorbeeld een influxdb met grafana als user interface om de grafieken in aan te maken. Maar heeft wel een flinke leer curve. Vereist wel weer een redelijke 'server' om op te draaien, zeker als je de queries richting influxdb niet heel erg precies schrijft.

Weer een andere mogelijkheid is door SBFSpot te gebruiken, deze vereist ook dat je SMA aan het netwerk hangt maar die kan je installeren op een RPI en upload alle data naar PVOutput. Dit is de goedkoopste / 'simpelste' oplossing.

De youless werkt ook, maar is wat kostbaarder (de youless kost iets van 80 en de din-rail kWh meter iets van 20/30 euro ofzo...

Laatste is wel heel betrouwbaar.
Dank voor je reactie!

Het punt is alleen dat mijn SMA SB2100TL bij mijn weten op dit moment over geen enkele aansluiting beschikt, of ik moet ergens iets verkeerd begrijpen.

Omdat ik geld uitgeven aan een SMA piggyback, welke alleen op een SMA omvormer werkt, een beetje zonde vind zoek ik dus een alternatief en vooralsnog neig ik naar een Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@GH45T Koop gewoon een pulsemeter van ebay ( een chinees kost 13 euro), plaats deze in de meterkast tussen je pv, koop een raspberry en installeer DaL software op de rasp. Sluit de pulsemeter op de rasp aan en klaar is kees. Dan kan je loggen wat je wil en naar wie je wil zoals pvoutput. Het is geen rocket sience. De meest eenvoudige oplossing en rock solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
DIN-rail kWh-meter (met S0-aansluiting) doet het hier ook prima. Heb er een YouLess LS110 aan hangen die de pulsjes telt en de opwek naar PVOutput upload. Werkt altijd, zolang de YouLess maar stroom en internet heeft.

Heb ook nog een ESP8266 aan de RS485-bus van m'n omvormer (GoodWe) hangen om zaken als string voltage e.d. uit te lezen maar dat is puur extra. Als de kWhtjes maar naar PVO worden geupload, dat is voor mij het belangrijkste.

Een LS110 is het oude model, die is prima als je alleen pulsjes wilt tellen. De LS120 is het nieuwe model. Die kan ook de P1-poort van een slimme meter uitlezen. Hij kan dan zelf opwek en bruto verbruik berekenen en dit gescheiden uploaden naar PVO. Je zult dan wel in de meterkast een kWh-meter op de groep van de zonnepanelen moeten plaatsen, de YouLess moet immers zowel de kWh-meter kunnen meten als ook met een kabeltje naar je slimme meter. Bij mij kan dit niet omdat ik de kWh-meter op zolder heb en de P1 beneden in de meterkast.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2018 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik wil de data van mijn growatt server omleiden naar pvoutput en domoticz. Maar daarvoor moet ik het server adres van growatt aan kunnen passen. Die mogelijkheid is er ook, zie screendump, maar daarvoor heb je een key nodig om die instelling te kunnen wijzigen. Iemand ervaring hier mee wat de key is? De oude methode werkt namelijk niet meer (waar er meerdere pdf handleidingen van zijn). Mocht iemand de key weten kan die deze dan messagen naar mij? Dank je!

https://photos.app.goo.gl/oCTcqPAPmrsQszz77

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-06 17:43
TWyk schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Hier een versie met wat meer logging.
Ik gebruik het regelmatig voor logging van een Ginlong Solis 3k-2G

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
#!/usr/bin/python

###################################################################################################
#
#
#  Copyright 2016
#  This script is partly based on read_ginlong.py by Graham Whiteside, v0.3 Oct 2015.
#
#  This is free software: you can redistribute it and/or modify it under the terms of the
#  GNU General Public License as published by the Free Software Foundation, either version 3 of the
#  License, or (at your option) any later version.
#
#  This software is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without
#  even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU 
#  General Public License for more details.
#
#  You can browse the GNU license here: <http://www.gnu.org/licenses/>.
#
###################################################################################################

#
#  Python program to read data sent from a single Ginlong/Solis xK-2G inverter equipped with Wifi.
#
#  Requires setting up the inverter Wifi to send data to the computer running the read-ginlong
#  script. Settings located in the advanced settings, then remote server. Add a new 'remote
#  server' with the ip address of your computer and port 9999 and restart.
#  The inverter will then send data over Wifi every five minutes.
#
#  Output logfile format (space separated):-
#   Date  Time   Watts_now   Day_kWh   Total_kWh 
#
#  Output of status to webserver file, format (space separated) file overwritten each update:-
#   Date Time Watts_now Day_kWh Total_kWh DC_volts_1 DC_amps_1 DC_volts_2 DC_amps_2 AC_volts AC_amps AC_freq kwh_yesterday kwh_month kwh_last_month
#
#  Output of live status to PVoutput.org site.
#   Requires a PV output account and the API access enabled.
#   Apikey and System ID from PV output need to be filled in the script !!!
#
#  The program is deliberately left simple without error reporting. It is intended
#  as a 'starting point' and proof of concept. It could easily be modified to provide more
#  information from the inverter. 
#

import socket, binascii, urllib.request, time

# change these values to suit your requirements:- 
HOST = '192.168.178.xxx'                    # Hostname or ip address of interface, leave blank for all
PORT = 9999                             # listening on port 9999
logfile = 'ginlong.log'                 # location of output log file
webfile = 'ginlong.status'              # location of web file

# inverter values found (so far) all big endian 16 bit unsigned:-
header        = '685951b0'                  # hex stream header
data_size     = 206                                     # hex stream size 
inverter_temp = 31                  # offset 31 & 32 temperature (/10)
inverter_vdc1 = 33                  # offset 33 & 34 DC volts chain 1 (/10)
inverter_vdc2 = 35                  # offset 35 & 36 DC volts chain 2 (/10)
inverter_adc1 = 39                  # offset 39 & 40 DC amps chain 1 (/10)
inverter_adc2 = 41                  # offset 41 & 42 DC amps chain 2 (/10)
inverter_aac  = 45                  # offset 45 & 46 AC output amps (/10)
inverter_vac  = 51                  # offset 51 & 52 AC output volts (/10)
inverter_freq = 57                  # offset 57 & 58 AC frequency (/100)
inverter_now  = 59                  # offset 59 & 60 current generation Watts
inverter_yes  = 67                  # offset 67 & 68 yesterday kwh (/100)
inverter_day  = 69                  # offset 69 & 70 daily kWh (/100) or Wh (*10)
inverter_tot  = 73                  # offset 73 & 74 total kWh (/10)
inverter_mth  = 87                  # offset 87 & 88 total kWh for month 
inverter_lmth = 91                  # offset 91 & 92 total kWh for last month 

print ('Start Ginlong inverter wifi poller script') 

sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)   # create socket on required port
print (HOST)
print (PORT)

sock.bind((HOST, PORT))

while True:                                     # loop forever
    sock.listen(1)                  # listen on port
    print ('Socket now listening')
    conn, addr = sock.accept()              # wait for inverter connection
    print ('Connected with ' + addr[0] + ':' + str(addr[1]))
    rawdata = conn.recv(1000)               # read incoming data
    hexdata = binascii.hexlify(rawdata)             # convert data to hex

print (hexdata)
  #  if(hexdata[0:8] == header and len(hexdata) == data_size):      # check for valid data (not working!!!)
    if(len(hexdata) == data_size):       
                                            # extract main values and convert to decimal
        watt_now = str(int(hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4],16))            # generating power in watts
        print (hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4])
        kwh_day_num = float(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16))/100   # running total kwh for day
        kwh_day = str(kwh_day_num)
        wh_day = str(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16) * 10)         # running total kwh for day
        kwh_total = str(int(hexdata[inverter_tot*2:inverter_tot*2+4],16)/10)        # running total kwh from installation                                                                                      
        temp = str(float(int(hexdata[inverter_temp*2:inverter_temp*2+4],16))/10)    # temperature # extract dc input values and convert to decimal
        v1 =float(int(hexdata[inverter_vdc1*2:inverter_vdc1*2+4],16))/10                # input dc volts from chain 1
        dc_volts1= str(v1)                                                          
        v2 = float(int(hexdata[inverter_vdc2*2:inverter_vdc2*2+4],16))/10               # input dc volts from chain 2
        dc_volts2= str(v2)                                                              
        a1 = float(int(hexdata[inverter_adc1*2:inverter_adc1*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 1
        dc_amps1 = str(a1)  
        a2 = float(int(hexdata[inverter_adc2*2:inverter_adc2*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 2
        dc_amps2 = str(a2)  
                                                # extract other ac values and convert to decimal
        ac_volts = str(float(int(hexdata[inverter_vac*2:inverter_vac*2+4],16))/10)  # output ac volts 
        ac_amps = str(float(int(hexdata[inverter_aac*2:inverter_aac*2+4],16))/10)   # output ac amps 
        ac_freq = str(float(int(hexdata[inverter_freq*2:inverter_freq*2+4],16))/100)    # output ac frequency hertz

# Extract other historical values from inverter and convert to decimal
        kwh_yesterday = str(float(int(hexdata[inverter_yes*2:inverter_yes*2+4],16))/100)    # yesterday's kwh
        kwh_month = str(int(hexdata[inverter_mth*2:inverter_mth*2+4],16))           # running total kwh for month
        kwh_lastmonth = str(int(hexdata[inverter_lmth*2:inverter_lmth*2+4],16))         # running total kwh for last month

# DateTime
        t = (time.strftime("%R"))                       # Get time
        d = (time.strftime("%Y%m%d"))                   # Get date

#Local logging
        # write data to logfile, main values only
        log = open(logfile,'a')       
        log.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + '\n')
        log.close()

# output status, overwrite all values, possibly for webpage
        web = open(webfile,'w')        
        web.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + ' ' + dc_volts1 + ' ' + dc_amps1 + ' ' + dc_volts2 + ' ' + dc_amps2 + ' ' + ac_volts + ' ' + ac_amps + ' ' + ac_freq + ' ' + kwh_yesterday + ' ' + kwh_month + ' ' + kwh_lastmonth + ' ' + temp + '\n')
        web.close()

#Prepare for PVoutput

#Set upload info
        url       = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' 

api_key   = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'
        system_id = '99999' 
        header    = {'X-Pvoutput-Apikey'   : api_key, 
                     'X-Pvoutput-SystemId' : system_id}  

# Prepare data   
        dc_volts=str(v1+v2)                         #combined voltage string 1 and string 2
        values = {'d'   : d, 
                  't'   : t,
                  'v1'  : wh_day, 
                  'v2'  : watt_now, 
                  'v5'  : temp, 
                  'v6'  : dc_volts,
              'v7'  : ac_volts, 
              'v8'  : ac_amps, 
              'v9'  : kwh_total, 
              'v10' : kwh_yesterday, 
              'v11' : kwh_month, 
              'v12' : kwh_lastmonth}
        print (values)

print ('Add status to PV output.org') 

data = urllib.parse.urlencode(values)
        data = data.encode('ascii')

print (url)
        print (header)
        print (data)

#Upload data to PV output

req = urllib.request.Request(url, data, header)
        with urllib.request.urlopen(req) as response:
           response_page = response.read()
        print (req)
        print(response_page)

#        except urllib.error.URLError as e:
#        print(e.reason)

conn.close()

Be aware dat ook al heb ik delen van dit script herschreven ik geen Python programmeur ben.

@wessel145 is ook bezig met het script
Bedankt. Ik heb echter het idee dat mijn wifi stick de benodigde data gewoon niet verstuurd, ik zie namelijk alleen maar deze info:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Start Ginlong inverter wifi poller script
192.168.1.12
9999
Socket now listening
Connected with 192.168.1.5:31935
b'h)Q\xb1(\x0b\xb9$(\x0b\xb9$\x80\x00H4.01.51Y4.0.02W1.0.57(GNSN-11-101-D)\x14\x00\xbf\x16'
b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44291400bf16'
No valid data
Socket now listening
Connected with 192.168.1.5:46713
b'h)Q\xb1(\x0b\xb9$(\x0b\xb9$\x80\x00H4.01.51Y4.0.02W1.0.57(GNSN-11-101-D)\n\x00\xb5\x16'
b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44290a00b516'
No valid data
Socket now listening
Connected with 192.168.1.5:17860
b'h)Q\xb1(\x0b\xb9$(\x0b\xb9$\x80\x00H4.01.51Y4.0.02W1.0.57(GNSN-11-101-D)\n\x00\xb5\x16'
b'682951b1280bb924280bb924800048342e30312e353159342e302e303257312e302e353728474e534e2d31312d3130312d44290a00b516'
No valid data
Socket now listening

Aan jou script te zien verwacht je een data size van 206 caracters, maar die van mij is veel kosten en lijkt alleen algemene info te bevatten... Wat voor data laat jullie ginlong zien? (RAW o hex)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:01
Ik heb inmiddels ook mijn handtekening gezet onder een offerte met Solis omvormer en ben van plan om (ook) een mooi script te maken om die uit te lezen en te loggen naar een database. Als jullie toevallig toch aan het stoeien zijn met dat ding ben ik eventueel wel geïnteresseerd in een pcap file van jullie. Dan kan ik vast wat voorwerk doen voor mijn eigen script :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
StefanvanGelder schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:20:
[...]
Aan jou script te zien verwacht je een data size van 206 caracters, maar die van mij is veel kosten en lijkt alleen algemene info te bevatten... Wat voor data laat jullie ginlong zien? (RAW o hex)
Ik heb even mijn script gestart. Dit is mijn hexdata van zojuist
685951b0e5eb9b24e5eb9b248101053030303631343139383234352d303031012703e803e60000000300030000000200000000091300000000138a002e00000000000d060400000000b31a0000000000000000be35040e01110000018c00000000000000009816

6 minuutjes later:
685951b0e5eb9b24e5eb9b248101053030303631343139383234352d303031012703e803e60000000500030000000300000000090900000000138a004500000000000d060400000000b31a0000000000000000be35040e01110000018c0000000000000000a816

Van 46 naar 69 watt
https://pvoutput.org/intr...750&sid=47058&dt=20180628

[ Voor 5% gewijzigd door TWyk op 28-06-2018 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben na een jaar stilte ook weer begonnen met jSunnyreports verder uit te bouwen. Ik heb intussen files gekregen van Growatt inverters ( Excelfiles ) waar ik support voor ga inbouwen.

Intussen heb ik ook de live speed-o-meter dials weer werkend.

Afbeeldingslocatie: http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2018/06/jsr_dial.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 00:32

MadEgg

Tux is lievvv

Bl4ckviper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:34:
@MadEgg

Echter beetje getweaked.

Ik heb de USR IOT inmiddels in huis, en probeer nu de SDM220-MODBUS ermee uit te lezen. Via een USB FTDI USB-naar-RS485 lezer kan ik met wat kleine aanpassingen de meter prima uitlezen met behulp van https://github.com/samuelphy/energy-meter-logger en daar komt juiste data uit.

Via de USR IOT krijg ik wel verbinding, maar de data krijg ik niet juist geparsed.

De eerste 96 registers heb ik gelogged naar een CSV-bestand.

De data via de USB FTDI krijg ik geparsed middels het volgende schema, afgeleid van de SDM630 ik uit het energy-meter-logger project had gekopiëerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Voltage Phase 1 : 0
Current Phase 1 : 6
Active power Phase 1 : 12
Apparent power Phase 1 : 18
Reactive power Phase 1 : 24
Power factor Phase 1 : 30
Sum of line currents : 48
Frequency : 70
Import active energy : 72
Export active energy : 74
Total active energy : 86

Dat zou suggereren dat de eerste en de tweede waarde samen het voltage zouden moeten zijn. Dan moet ik dus waarden als [17262, 64341] zien te converteren naar een 32 bits float die om en nabij de 240 uitkomt. Ik gebruik hiervoor nu pymodbus, en die heeft dan weer een binary payload decoder die dat zou moeten kunnen doen. Die komt echter op waarden in de orde van 2.425854539260448e+29 uit. Niet helemaal juist.

Nog even verder stoeien. De data lijkt er in ieder geval zonder morren uit te komen, dus het moet vast wel gaan lukken.

Het valt me wel op dat het uitlezen vrij lang duurt - ik krijg het er niet vaker dan +- 4 keer per seconde uit. Op zich vaak zat, maar als ik dat straks moet gaan doen met 13 meters op dezelfde modbus krijg ik dus maar één meting per 3 seconden voor elke meter.

[update]Het werk. De BinaryPayload werkte blijkbaar niet, maar een struct.unpack op dezelfde data gaf wel de juiste floats terug. Nu er nog even een mooi stabiel programmatje bouwen van de houtje-touwtje-code die ik nu bij elkaar geklust heb...

[ Voor 12% gewijzigd door MadEgg op 07-07-2018 20:54 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
Iemand die me op weg kan helpen mbt loggen van een Finder via S0 direct op een RPi2 aangesloten!?

Heb al vanalles gegoogled, maar kom er niet uit. Denk dat het mis gaat bij het aansluiten van de Finder op de RPi GPIO poorten.
Wat heb ik geprobeerd: S0+ op pin 2 (5 volt) en S0- op pin 33 (GPIO13).
Maar het script telt dan continu pulsen (te snel) wat niet klopt. Zelfs als ik GPIO13 loshaal....
In plaats van GPIO13 heb ik ook nog GPIO23 geprobeerd, maar zelfde verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door loyske op 09-07-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 16:23
loyske schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:07:
Iemand die me op weg kan helpen mbt loggen van een Finder via S0 direct op een RPi2 aangesloten!?

Heb al vanalles gegoogled, maar kom er niet uit. Denk dat het mis gaat bij het aansluiten van de Finder op de RPi GPIO poorten.
Maar het script telt dan continu pulsen (te snel) wat niet klopt. Zelfs als ik GPIO13 loshaal....
Volgens mij moet je de S0- op GND aansluiten en de S0+ op een GPIO pin. Tussen die GPIO en de 5V komt dan een pull-up weerstand (je zou eens kunnen beginnen met een 4,7k) De pull-up kan ook naar de 3,3V en is misschien veiliger (voor de Pi zelf) en net zo goed bij korte draadlengtes (<1-2m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

loyske schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:07:

Precies wat tsjoender hierboven schrijft, je zet nu 5 volt op een gpio pin en die mogen maar 3,3 volt hebben.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 17-06 13:20
tsjoender schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:54:
[...]
Volgens mij moet je de S0- op GND aansluiten en de S0+ op een GPIO pin. Tussen die GPIO en de 5V komt dan een pull-up weerstand (je zou eens kunnen beginnen met een 4,7k) De pull-up kan ook naar de 3,3V en is misschien veiliger (voor de Pi zelf) en net zo goed bij korte draadlengtes (<1-2m)
klump4u schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:59:
[...]

Precies wat tsjoender hierboven schrijft, je zet nu 5 volt op een gpio pin en die mogen maar 3,3 volt hebben.
Ok, ging uit van 5 volt omdat volgens de specs van de Finder deze werkt met 5 tot 30 volt voor de S0.
Heb de finder nog niet in de buurt van de RPi hangen dus er zit een 5 meter UTP tussen nu.

Ik ga het eens proberen zoals jullie beschrijven. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMarrink
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 08:07
Hallo,

Ik heb een Stecagrid 3010 en ik wil graag mijn data opslaan in een database.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om de data uit het systeem te krijgen heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMarrink
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-05 08:07
Heel erg bedankt deze was ik nog niet tegen gekomen. Ik zal het vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben mijn Goodwe omvormer aan het uitlezen via de USB poort, daarbij lees ik elke seconde het momentane vermogen en integreer dit dan over 4 minuten om naar PVoutput te sturen. Ik krijg in PVoutput echter een beetje vreemde average grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pSBkk38suSFtM2cpTF5Xx9VR/full.png

Zou dit komen omdat ik per 4 minuten mijn resultaten op stuur?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@zonoskar
Logischerwijze zou ik zeggen, ja, dat ligt aan de 4 minuten.
PVoutput werkt op 5 minuten, je loopt dus telkens scheef (om de paar uploads) waardoor average verstoord wordt..
5 -10 - 15 - 20
4 - 8 - 12 - 16 - 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik gebruik 4 minuten omdat dit in het originele Goodwe script ook zo was. Ik ga gewoon 5 minuten proberen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De grafiek is nu wel een stuk beter geworden, al zit er 1 piek in de average lijn die ik niet kan verklaren. Maar dit is de netste grafiek die ik ooit uit mijn Goodwe heb kunnen destilleren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eAVGNjhysm3LKGBtZNPinbep/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@zonoskar
Het kan nog netter, als je de oorzaak hebt gevonden van de twee inzakkertjes tijdens de top... >:)
Enig idee nog?

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:46:
@zonoskar
Het kan nog netter, als je de oorzaak hebt gevonden van de twee inzakkertjes tijdens de top... >:)
Enig idee nog?
Ja, die zie ik dus altijd. Ik denk dat het komt door interne spiegelingen in het paneel. Bij een bepaalde zon stand verlies ik wat licht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@zonoskar
Ik blijf het toch een vreemd verschijnsel vinden.
Albert heeft er geen last van (maar ook een ander omvormer systeem)
https://pvoutput.org/comp...61&sid1=40669&dt=20180715

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@AUijtdehaag Die van Albert liggen vlak voor zover ik kan zien. Misschien haalt hij niet de juiste hoek tov de zon. Ik heb het verschijnsel ook een keer bij iemand anders gezien, hij had andere panelen en een andere omvormer en woont 100Km bij mij vandaan (dus niks in de atmosfeer die dit veroorzaakt, kuch chemtrails, kuch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:42
Ik ben sinds kort in het bezig van een Omniksol-6.0K-TL2. De wifi module heeft serienummer 638xxxxxx en deze lijkt niet met de scriptjes die hier voorbij gekomen zijn te werken.

Mogelijk is er iets gewijzigd in de TCP request? Ik krijg namelijk in alle gevallen een leeg bericht terug.

Ook ben ik niet in staat remote server B of C toe te voegen.

Hebben jullie een idee hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:33
Weet iemand wat er met de suntrol portal aan de hand is.

Sinds 24 juli worden de statistieken niet meer ge-update.
Voor mijn PV systeem maar ook voor alle PV systemen die ik erop kan vinden cq heb bekeken.

Er staat al maanden een bericht in de bovenste balk dat je data in sommige situaties opnieuw moet inladen. (Niet in mijn situatie)

Ook stuurt suntrol sinds meerdere maanden geen dagelijkse/maandelijkse overzichten meer.

Qua e-mail zijn ze niet te bereiken. Geen reacties.

*je zou bijna denken dat ze failliet zijn ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 13:01
Ik heb het script van @antonboonstra voor mijn goodwe ingesteld, maar heb last van een rare average.
Crontab staat op 5 minuten

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=68573&sid=60924&dt=20180806&gs=0&s=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

sjnelle schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:41:
Ik heb het script van @antonboonstra voor mijn goodwe ingesteld, maar heb last van een rare average.
Crontab staat op 5 minuten

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=68573&sid=60924&dt=20180806&gs=0&s=1
Die rare average hebben alle Goodwe omvormers. Dit omdat Goodwe de opbrengst afrond op 0.1 kWh, dat is niet genoeg resolutie om een mooie average grafiek te maken. Ik ben bezig met een USB-uitlees script voor Goodwe, maar ik weet niet of dit voor alle omvormers gaat werken. Bij mij moet ik bv. de USB kabel onderbreken met een relais om er voor te zorgen dat de omvormer 's morgens nog reageert op de commando's.

Ik ging van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dCLMCUG8l7eiNGEwXkuCVLYW/full.png

naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eAVGNjhysm3LKGBtZNPinbep/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
somers1234 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:03:
Ik ben sinds kort in het bezig van een Omniksol-6.0K-TL2. De wifi module heeft serienummer 638xxxxxx en deze lijkt niet met de scriptjes die hier voorbij gekomen zijn te werken.

Mogelijk is er iets gewijzigd in de TCP request? Ik krijg namelijk in alle gevallen een leeg bericht terug.

Hier exact hetzelfde aan de hand. Mijn omnik is na een jaar overleden helaas maar gelukkig garantie. Vanmiddag een nieuwe gekregen maar met een nieuw serienummer met 637xxxxx. Ik heb in mijn bestaande werkende scriptje alles aangepast aan de nieuwe omvormer maar het gaat helaas niet werken. Mocht hier iemand zijn met een oplossing hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
ratje_nl schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:58:
Hier exact hetzelfde aan de hand. Mijn omnik is na een jaar overleden helaas maar gelukkig garantie. Vanmiddag een nieuwe gekregen maar met een nieuw serienummer met 637xxxxx. Ik heb in mijn bestaande werkende scriptje alles aangepast aan de nieuwe omvormer maar het gaat helaas niet werken. Mocht hier iemand zijn met een oplossing hoor ik het ook graag.
Het probleem is volgens mij dat dit een module met de nieuwste software is (v5?). Ook de manual/local mode in de mobiele app werkt niet met deze modules.

Ik heb een aantal mails verstuurd naar Omnik maar geen reactie helaas. Als ze de app updaten dan kunnen we mogelijk het protocol reverse engineeren.

Maar inderdaad, de hulp of ideeën van een handige tweaker zijn meer dan welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door somers1234 op 06-08-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 13:01
zonoskar schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:16:
[...]

Die rare average hebben alle Goodwe omvormers. Dit omdat Goodwe de opbrengst afrond op 0.1 kWh, dat is niet genoeg resolutie om een mooie average grafiek te maken. Ik ben bezig met een USB-uitlees script voor Goodwe, maar ik weet niet of dit voor alle omvormers gaat werken. Bij mij moet ik bv. de USB kabel onderbreken met een relais om er voor te zorgen dat de omvormer 's morgens nog reageert op de commando's.

Ik ging van:
[afbeelding]

naar:
[afbeelding]
Ah thx dan weet ik waar het aan ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somers1234
ratje_nl schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:58:
Even mailen naar customerservice@solarmanpv.com. Zij kunnen er op afstand nieuwe (of oudere in dit geval) firmware op zetten die deze functionaliteit weer terugbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
somers1234 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:34:
[...]

Even mailen naar customerservice@solarmanpv.com. Zij kunnen er op afstand nieuwe (of oudere in dit geval) firmware op zetten die deze functionaliteit weer terugbrengt.
Hmmm ze lijken het niet te willen begrijpen. Ik heb ze uitgelegd wat ik graag wil doen maar ze komen steeds terug op de omnikportal. Zeer vervelend. Kun je me misschien vertellen wat jij gestuurd hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
ratje_nl schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:41:
[Hmmm ze lijken het niet te willen begrijpen. Ik heb ze uitgelegd wat ik graag wil doen maar ze komen steeds terug op de omnikportal. Zeer vervelend. Kun je me misschien vertellen wat jij gestuurd hebt ?
Probeer aan te geven dat je de local mode in de app graag wilt gebruiken. Deze maakt gebruik van dezelfde functionaliteit als die wij nodig hebben.

Ik had er een screenshot van de solarman app bij gedaan die een connection error foutmelding liet zien als je local mode kiest.

De volgende firmware moet je hebben: H4.01.51Y4.0.02W1.0.57(2017-12-211-D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:53
deze draait nu als taskplanner op mijn synology maar die wil ik gaan verkopen. kan die niet op mijn raspberry draaien oid?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user admin --password ***** http://192.168.*****/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content" 
IFS=","; declare -a Array=($*) 

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account 
postdatastring="sid=*****&key=5de64ce5420288c3b******f&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@maartentmm
Code tussen code tags plaatsen svp.

Naar omnik/hosola script kan toch met het script van wouterr op de pi?
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2018 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:53
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:20:
@maartentmm
Code tussen code tags plaatsen svp.

Naar omnik/hosola script kan toch met het script van wouterr op de pi?
nee want mijn wifi sn begint met 632

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 18:06

StarWing

Huh ?!?

Iemand die mij bij volgend probleem kan helpen ? nav van dit topic , heb ik de parameter in sbfspot de parameter aangepast dat deze de computertijd neemt ipv inverter tijd. Maar nu wordt er helemaal niets meer geupload van de betreffende omvormer naar pvoutput. De andere omvormer wordt wel netjes uitgelezen en verwerkt.

Ik zit al even te troubleshooten, maar ik kom er niet uit.

Aangezien de ene omvormer via BT uitgelezen wordt en de andere via TCPIP, heb ik voor beiden een aparte cfg file, dewelke wordt getriggerd om de 5 min via crontab. Beiden zetten de data in een gezamelijke DB, en dit werkt(e) perfect.
Ook worden er per dag, per omvormer 2 csv files aangemaakt. Echter gebeurt dit niet meer. Van de "defecte" omvormer heb ik nog maar 1 file. Bij het manueel aanroepen van de uitlezing, zie ik ook een verschil in resultaat, maar ik weet niet wat dit wil zeggen:

foutief:
* ArchiveMonthData() *
startTime = 5B6192B0 -> 01/08/2018 13:00:00
ExportMonthDataToCSV()
There is no data to export!
Reading events: 2018-Aug-01
ExportEventsToCSV()
Wed Aug 22 18:15:10 2018: INFO: Done.
goed:
* ArchiveMonthData() *
startTime = 5B6192B0 -> 01/08/2018 13:00:00
ExportMonthDataToCSV()
Reading events: 2018-Aug-01
ExportEventsToCSV()
Wed Aug 22 18:29:48 2018: INFO: Done.
Er worden 2 csv files aangemaakt: "farmnaam-#datum.csv"
en "farmnaam-Spot-#datum.csv"
Deze eerste wordt dus niet meer aangemaakt.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hoi allemaal,

Ik heb sinds woensdag een Growatt omvormer op zolder hangen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om de data ervan te bemachtigen t.b.v. PVOutput. De Growatt is voorzien van een WiFi dongle (ShineWIFI-S, SN begint met JPC), waarmee ik uitkom op deze guide van @sjimmie met shellscripts om hem af te luisteren. Hiervoor is het nodig om een setting in de WiFi module zelf aan te passen, namelijk het adres van de Growatt Server waar hij zijn data naartoe zendt. Echter, het lukt mij met geen mogelijkheid om bij die settings te komen. Volgens de guide is het een kwestie van surfen naar http://<GrowattWifiModuleIP>/sta_config.html maar ik krijg zowel in Firefox als Edge op het IP adres van de WiFi stick geen gehoor. De WiFi stick reageert wel op ping, maar er lijkt dus geen webserver op te draaien, of in ieder geval niet op de standaard poorten (80, 443, 81, 8080 en 8000 geprobeerd).

Heeft er iemand een idee hoe ik op de settings pagina van de WiFi stick kan komen zodat ik hem zijn data kan laten redirecten? (Of misschien een portscan kan doen op zoek naar een webserver? >:))

Ik zie trouwens ook een referentie naar dit 5 jaar oude document met modbus registers. Een alternatieve route zou dus zijn om de WiFi stick eruit te trekken en rechtstreeks modbus te gaan praten met de omvormer, maar dat wordt wel een stuk bewerkelijker omdat ik er allerlei hardware voor moet gaan aanschaffen en configureren. Ook las ik ergens (kan het even niet meer terugvinden) dat er "Modbus over WiFi" support is, dat klinkt mij alsof je via WiFi ook modbus met de omvormer kunt praten. Hoe stond er niet bij, maar als dat lukt is er misschien wel meer uit te halen dan wat nu naar de Growatt Server gaat. Dat is misschien nog wel toffer (en vereist dus alleen software), maar de documentatie is... kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 17:51
Jerrythafast schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:30:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds woensdag een Growatt omvormer op zolder hangen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om de data ervan te bemachtigen t.b.v. PVOutput. De Growatt is voorzien van een WiFi dongle (ShineWIFI-S, SN begint met JPC), waarmee ik uitkom op deze guide van @sjimmie met shellscripts om hem af te luisteren. Hiervoor is het nodig om een setting in de WiFi module zelf aan te passen, namelijk het adres van de Growatt Server waar hij zijn data naartoe zendt. Echter, het lukt mij met geen mogelijkheid om bij die settings te komen. Volgens de guide is het een kwestie van surfen naar http://<GrowattWifiModuleIP>/sta_config.html maar ik krijg zowel in Firefox als Edge op het IP adres van de WiFi stick geen gehoor. De WiFi stick reageert wel op ping, maar er lijkt dus geen webserver op te draaien, of in ieder geval niet op de standaard poorten (80, 443, 81, 8080 en 8000 geprobeerd).

Heeft er iemand een idee hoe ik op de settings pagina van de WiFi stick kan komen zodat ik hem zijn data kan laten redirecten? (Of misschien een portscan kan doen op zoek naar een webserver? >:))

Ik zie trouwens ook een referentie naar dit 5 jaar oude document met modbus registers. Een alternatieve route zou dus zijn om de WiFi stick eruit te trekken en rechtstreeks modbus te gaan praten met de omvormer, maar dat wordt wel een stuk bewerkelijker omdat ik er allerlei hardware voor moet gaan aanschaffen en configureren. Ook las ik ergens (kan het even niet meer terugvinden) dat er "Modbus over WiFi" support is, dat klinkt mij alsof je via WiFi ook modbus met de omvormer kunt praten. Hoe stond er niet bij, maar als dat lukt is er misschien wel meer uit te halen dan wat nu naar de Growatt Server gaat. Dat is misschien nog wel toffer (en vereist dus alleen software), maar de documentatie is... kwijt?
Hey Jerry,

Kun je niet met een port scan kijken welke poorten er gebruikt worden? Bijvoorbeeld met een scanner als deze: https://nmap.org. Of werkt dat niet...

PS: De SE de deur uit gedaan...? ;)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
@Jerrythafast is hij tweede hands die stick? Want blijkbaar is een server koppeling/aanmelding vereist:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55487025

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55487331

[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 03-09-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Aegle schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:12:
[...]

Hey Jerry,

Kun je niet met een port scan kijken welke poorten er gebruikt worden? Bijvoorbeeld met een scanner als deze: https://nmap.org. Of werkt dat niet...

PS: De SE de deur uit gedaan...? ;)
Dat wilde ik gisteravond inderdaad proberen, maar dat lukte natuurlijk niet omdat de zon al onder was :X Woensdag overdag maar even proberen. In ieder geval bedankt voor de tip!

En nee, ik ben zelf de deur uit gegaan :>
Het is een nieuwe, hij is door mijn installateur op de Growatt server aangemeld met een of andere Android app die het op mijn Lumia 925 natuurlijk niet doet... De stick heeft dus in ieder geval een API waarmee hij door de app te configureren is, maar ik hoopte toch eigenlijk wel op een webinterface of iets waarmee je het ook zonder een Android device van iemand te lenen kunt configureren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39

Ik heb sinds woensdag een Growatt omvormer op zolder hangen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om de data ervan te bemachtigen t.b.v. PVOutput. De Growatt is voorzien van een WiFi dongle (ShineWIFI-S, SN begint met JPC), waarmee ik uitkom op deze guide van @sjimmie met shellscripts om hem af te luisteren.
De basis is ooit door mij gebouwd en later door Sander Plug opgepakt en in een herbruikbaar setje omgebouwd. Mijn methode is dat de growatt ongemodificeerd met server.growatt.com communiceert en dat op de router de pakketjes worden "gesnift", uitgeplozen en verwerkt.
Andere varianten werken door de growatt aan te passen zodat die niet meer met server.growatt.com kletst maar met een eigen webservertje die het dan uitpluist en verwerkt.

Ik werk nog steeds met de eerste methode, vroeger had ik een pfSense router en nu een LEDE. Onder LEDE wordt door een uitgeklede wireshark elk pakketje met source de stick en target server.growatt.com opgeslagen en een cron-scriptje verwerkt ze. Ik heb dus niets aan de stick veranderd.

De stick heeft, naast zijn connectie met jouw wifi, ook een eigen AP aan boord. Door daarmee te verbinden kan je deze beheren. https://solarclarity.nl/w...att-Shine-Wifi-Manuel.pdf

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Hoi allemaal,

Ik heb sinds woensdag een Growatt omvormer op zolder hangen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om de data ervan te bemachtigen t.b.v. PVOutput.
Nais, same here! Sinds een maand ofzo. Ik heb hetzelfde probleem. @sjimmie Die documentatie is volgens mij alleen correct voor de oude versie, de nieuwe werkt alleen via een app op je smartphone. Vind ik niet zo OK, hiermee kan China mijn inverter ook gewoon uitzetten.

Ik heb wat uurtjes geprobeerd te boel te sniffen, zonder succes. Ik heb geen zin om een los AP te maken en het bekende proces te volgen: ik wil gewoon dat data direct gedumpt wordt in mijn Influx database.

Ik heb de wifi unit open gesloopt (kost maar 10 tot 20 euro, dus prima): er zit een ESP07s in, heel simpel bordje, met een 3V knoopcel en een seriele aansluiting voor de inverter. Ik heb er een header opgesoldeerd (gnd, 3.3V, RX, TX onpopulated header staat op de print), aan de laptop gehangen en ik kon er toen mee praten via de Arduino tooling. Dit betekent zeer waarschijnlijk dat ik er zelf programmas op kan zetten (zelf iets schrijven, of ESPeasy, TASMota etc). (Misschien kan het ook wel direct via de seriele aansluiting (die normaal aan de inverter zit).) Dat wordt de volgende stap wanneer ik weer een avondje vrij heb, tot die tijd geen digitale logging. Kan wel ff fotos posten later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@sjimmie ah bedankt voor je reactie. Gewoon het netwerk verkeer sniffen is ook mijn set-up voor het SolarEdge spul, dus daar weet ik wel raad mee. Al is het wel makkelijker op te zetten als je de stick een soort proxy adres kan geven, dus probeerde ik toch die methode werkend te krijgen. Mja, als dat niet gaat zal ik mijn netwerk wat moeten ombouwen zodat mijn Raspberry ertussen zit.

@Dooxed dan lijkt mij rechtstreeks op de omvormer makkelijker voor elkaar te krijgen, toch? Ik ben ergens wel nieuwsgierig of je de firmware van de stick kunt achterhalen, misschien zit er een handig achterdeurtje in om via wat netwerk commando's modbus te praten met de omvormer. Dan hoef je geeneens een RS-232 kaartje meer te hebben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Dooxed schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:56:
[...]

Nais, same here! Sinds een maand ofzo. Ik heb hetzelfde probleem. @sjimmie Die documentatie is volgens mij alleen correct voor de oude versie, de nieuwe werkt alleen via een app op je smartphone. Vind ik niet zo OK, hiermee kan China mijn inverter ook gewoon uitzetten.
OUd of nieuwe met of zonder app, dan wordt er nog steeds hetzelfde van de stick naar de growatt server gestuurd, wat dus snifbaar is. En ook de oude versie werkt met een app, waarmee je ook de inverter uit kan zetten.
Dooxed schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:56:
Ik heb de wifi unit open gesloopt (kost maar 10 tot 20 euro, dus prima): er zit een ESP07s in, heel simpel bordje, met een 3V knoopcel en een seriele aansluiting voor de inverter. Ik heb er een header opgesoldeerd (gnd, 3.3V, RX, TX onpopulated header staat op de print), aan de laptop gehangen en ik kon er toen mee praten via de Arduino tooling. Dit betekent zeer waarschijnlijk dat ik er zelf programmas op kan zetten (zelf iets schrijven, of ESPeasy, TASMota etc). (Misschien kan het ook wel direct via de seriele aansluiting (die normaal aan de inverter zit).) Dat wordt de volgende stap wanneer ik weer een avondje vrij heb, tot die tijd geen digitale logging. Kan wel ff fotos posten later.
Ah leuk dat het gewoon een esp is. Daar werk ik "regelmatlg" mee. Maar kijk uit dat je het originele programma overschrijft en kwijt bent zodra je er wat anders op flasht. En inderdaad als je weet wat er serieel gekletst wordt dan is het ook mogelijk om een esp of arduino rechtstreeks aan de inverter te hangen om zelf wat met de data te doen.
Overigens kostte mijn stick 50 euro, net teveel om op te offeren.

[ Voor 50% gewijzigd door sjimmie op 05-09-2018 08:17 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterbass
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:00
Hoi allemaal,

Jerry, ik ben hier ook mee bezig. Was vanavond nog net op tijd voor de zon onder ging om het uit te vinden ;)
Je drukt de key knop een seconde of 3 in tot je alle drie de kleuren leds aan ziet gaan. Vervolgens blijft de blauwe led branden. De module is dan in "AP modus" je zoekt dan met bijv je PC naar een WiFi AP, met als netwerknaam het serienummer van je ShineWIFI-S (zie doosje) het wachtwoord is 12345678

Je browst dan naar 192.168.10.100 en logt in met admin / 12345678
Vervolgens kun je de instellingen waaronder de server aanpassen.

Ik weet nog niet precies hoe je weer uit AP modus komt, maar dat zal zo ingewikkeld niet zijn.

Ik heb de informatie van deze twee documenten een beetje gemixt en toen kwam ik eruit.
http://www.deltazon.nl/si...handleiding_shinewifi.pdf
https://www.4blue.nl/medi...g_Growatt_ShineWiFI_1.pdf

• Jerrythafast
masterbass schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:14:
[...]

Jerry, ik ben hier ook mee bezig. Was vanavond nog net op tijd voor de zon onder ging om het uit te vinden ;)
Je drukt de key knop een seconde of 3 in tot je alle drie de kleuren leds aan ziet gaan. Vervolgens blijft de blauwe led branden. De module is dan in "AP modus" je zoekt dan met bijv je PC naar een WiFi AP, met als netwerknaam het serienummer van je ShineWIFI-S (zie doosje) het wachtwoord is 12345678

Je browst dan naar 192.168.10.100 en logt in met admin / 12345678
Vervolgens kun je de instellingen waaronder de server aanpassen.

Ik weet nog niet precies hoe je weer uit AP modus komt, maar dat zal zo ingewikkeld niet zijn.

Ik heb de informatie van deze twee documenten een beetje gemixt en toen kwam ik eruit.
http://www.deltazon.nl/si...handleiding_shinewifi.pdf
https://www.4blue.nl/medi...g_Growatt_ShineWiFI_1.pdf
Je bent geweldig! Ik heb opeens iets te doen zaterdagochtend oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
<verkeerd topic>

[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:30
geerttttt schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:20:
[...]

Klopt. Goodwe-power.com redirect naar mijzelf. Mijn script vangt de output af en doet daarna zelf dezelfde request naar goodwe en stuurt de response terug naar de pv. :)
Heb je dat script nog ergens? Ben wel benieuwd hoe ja dat nu precies doet namelijk. Ik heb recent ook een goodwe-omvormer gekocht en zou dit ook zelf willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:15
Heb de nieuwe SEMS portal gelogd en ontrafeld. Onder aan vind je mijn beta versie van de goodwe 2 pvoutput script.

Manier dat login etc werkt.

Login, vervang xxxx@gmail.com en password
curl https://globalapi.sems.com.cn/api/v1/Common/CrossLogin --header "Content-Type: application/json" --header "Connect: keep-alive" --header "User-Agent: PVMaster/2.1.0 (iPhone; iOS 12.0; Scale/2.00)" --header "Accept-Language: nl-BE;q=1" --header "Token: {\"version\":\"v2.1.0\",\"client\":\"ios\",\"language\":\"en\"}" --data-binary "{\"account\":\"xxxxx@gmail.com\",\"pwd\":\"password\"}"
responds
{
"hasError": false,
"code": 0,
"msg": "success",
"data": {
"uid": "77d54184-313e-4e4f-yyyy-xxxxxxxxxxx",
"timestamp": 1538946962527,
"token": "999cd6ca06acd624093d92ftokenxxx",
"client": "ios",
"version": "v2.1.0",
"language": "en"
},
"requestUrl": "http://euapi.sems.com.cn:82/api/Auth/GetToken",
"api": "https://euapi.sems.com.cn/api/"
}
Volgende stap is powerstation id, kun je ook wel retrieven uit de URL op hoofdpage, maar voor de volledigheid.
curl https://euapi.sems.com.cn...PowerStationMonitorForApp --header "Content-Type: application/json" --header "Accept: */*" --header "User-Agent: PVMaster/2.1.0 (iPhone; iOS 12.0; Scale/2.00)" --header "Accept-Language: nl-BE;q=1" --header "Token: {\"language\":\"en\",\"timestamp\":1538946962527,\"uid\":\"77d54184-313e-4e4f-yyyy-xxxxxxxxxxx\",\"client\":\"ios\",\"token\":\"999cd6ca06acd624093d92ftokenxxx\",\"version\":\"v2.1.0\"}" --data-binary "{\"page_size\":\"5\",\"orderby\":\"\",\"powerstation_status\":\"\",\"key\":\"\",\"page_index\":\"1\",\"powerstation_id\":\"\",\"powerstation_type\":\"\"}"
de responds is
{
"code": 0,
"data": [
{
"powerstation_id": "3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy",
"stationname": "xxxx",
"first_letter": "",
"adcode": "014600070018",
"location": "xxxxx,
"status": -1,
"pac": 0.0,
"capacity": 2.64,
"eday": 9.3,
"emonth": 59.2,
"eday_income": 0,
"etotal": 3203.0,
"powerstation_type": "residential",
"pre_org_id": null,
"org_id": null,
"longitude": "120",
"latitude": "50",
"pac_kw": 3203.0,
"to_hour": 3.5227272727272729,
"weather": {
"HeWeather6": [
{
"basic": {
"cid": "BExxxxx",
"location": "location",
"cnty": "Belgium",
"lat": "xxx",
"lon": "xxxx",
"tz": "+2.00"
},
"update": {
"loc": "2018-09-04 10:44",
"utc": "2018-09-04 08:44"
},
"status": "ok",
"now": {
"cloud": "75",
"cond_code": "104",
"cond_txt": "Overcast",
"fl": "19",
"hum": "86",
"pcpn": "0.0",
"pres": "1017",
"tmp": "18",
"vis": "2",
"wind_deg": "124",
"wind_dir": "SE",
"wind_sc": "0",
"wind_spd": "1"
}
}
]
},
"currency": "EUR",
"yield_rate": 0.20,
"is_stored": false
}
],
"requestUrl": "http://euapi.sems.com.cn:82/api/PowerStationMonitor/QueryPowerStationMonitorForApp"
en dan kunnen we eindelijk de retrieval doen.
curl https://euapi.sems.com.cn...owerStationPacByDayForApp --header "Content-Type: application/json" --header "Connect: keep-alive" --header "User-Agent: PVMaster/2.1.0 (iPhone; iOS 12.0; Scale/2.00)" --header "Accept-Language: nl-BE;q=1" --header "Token: {\"language\":\"en\",\"timestamp\":1538946962527,\"uid\":\"77d54184-313e-4e4f-yyyy-xxxxxxxxxxx\",\"client\":\"ios\",\"token\":\"999cd6ca06acd624093d92ftokenxxx\",\"version\":\"v2.1.0\"}" --data-binary "{\"id\":\"3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy\",\"date\":\"2018-10-07\"}"
responds
{
"language": "en",
"para": "{\"model\":{\"PowerStationId\":\"3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy\"}}",
"code": "0",
"data": {
"info": {
"time": "10/07/2018 23:29:53",
"stationname": "stad",
"address": "adres ",
"owner_name": null,
"owner_phone": null,
"owner_email": "email@ttt.com",
"battery_capacity": 0.0,
"turnon_time": "01/29/2018 00:00:00",
"capacity": 2.64,
"longitude": 00.14,
"latitude": 0.942699,
"powerstation_type": "residential",
"is_stored": false,
"charts_type": 4,
"has_pv": true,
"has_statistics_charts": false,
"only_bps": false,
"only_bpu": false
},
"kpi": {
"power": 9.3,
"total_power": 3203.0,
"day_income": 0,
"total_income": 0.02,
"yield_rate": 0.24,
"currency": "EUR"
},
"images": [],
"weather": {
"HeWeather6": [
{
"basic": {
"cid": "xxxxx",
"location": "stad",
"cnty": "xxxx",
"lat": "5xx",
"lon": "5xx",
"tz": "+2.00"
},
"update": {
"loc": "2018-09-04 10:44",
"utc": "2018-09-04 08:44"
},
"status": "ok",
"daily_forecast": [
{
"cond_code_d": "305",
"cond_code_n": "305",
"cond_txt_d": "Light Rain",
"cond_txt_n": "Light Rain",
"date": "2018-09-04",
"hum": "96",
"pop": "0",
"tmp_max": "24",
"tmp_min": "15",
"uv_index": "5",
"vis": "18",
"wind_deg": "-1",
"wind_dir": "no direction",
"wind_sc": "1-2",
"wind_spd": "6"
},
{
"cond_code_n": "104",
"cond_txt_n": "Overcast",
"date": "2018-09-05",
"hum": "91",
"tmp_max": "24",
"vis": "17",
"wind_deg": "78",
"wind_dir": "NE",
},
{
"date": "2018-09-06",
"hum": "96",
"pcpn": "0.9",
"pop": "10",
"pres": "1013",
"tmp_max": "25",
"uv_index": "4",
"vis": "14",
"wind_deg": "33",
"wind_dir": "NE",
"wind_spd": "7"
},
{
"date": "2018-09-07",
"hum": "91",
"pres": "1013",
"tmp_max": "20",
"tmp_min": "11",
"vis": "20",
"wind_deg": "277",
"wind_dir": "W",
"wind_spd": "3"
},
{
"date": "2018-09-08",
"hum": "81",
"pres": "1020",
"tmp_max": "18",
"tmp_min": "10",
"vis": "20",
"wind_deg": "279",
"wind_dir": "W",
"wind_spd": "11"
},
{
"cond_code_d": "104",
"cond_txt_d": "Overcast",
"date": "2018-09-09",
"hum": "82",
"pres": "1016",
"vis": "17",
"wind_deg": "189",
"wind_dir": "S",
},
{
"date": "2018-09-10",
"hum": "88",
"pres": "1022",
"vis": "16",
"wind_deg": "231",
"wind_dir": "SW",
"wind_spd": "8"
}
]
}
]
},
"inverter": [
{
"sn": "93000DSN172xxxx",
"is_stored": false,
"name": "93000DSNxxxxx",
"in_pac": 0.0,
"out_pac": 0.0,
"emonth": 49.9,
"turnon_time": "01/30/2018 21:28:00",
"releation_id": "xxxxxxxxx",
"type": "GW3000D-NS",
"capacity": 3.0,
"d": {
"pw_id": "3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy",
"capacity": "3kW",
"model": "GW3000D-NS",
"output_power": "0W",
"output_current": "0A",
"grid_voltage": "234.3V",
"backup_output": "0V/0W",
"soc": "0%",
"soh": "0%",
"last_refresh_time": "10/08/2018 01:14:19",
"work_mode": "",
"dc_input1": "0V/0A",
"dc_input2": "107.8V/0A",
"battery": "0V/0A/0W",
"bms_status": "No battery",
"warning": "Normal",
"charge_current_limit": "0A",
"discharge_current_limit": "0A",
"firmware_version": 2100502.0,
"creationDate": "10/08/2018 01:14:19",
"eDay": 9.3,
"eTotal": 3203.0,
"hTotal": 3752.0,
"vpv1": 0.0,
"vpv2": 107.8,
"vpv3": 0.0,
"vpv4": 0.0,
"ipv1": 0.0,
"ipv2": 0.0,
"ipv3": 0.0,
"ipv4": 0.0,
"vac1": 234.3,
"vac2": 0.0,
"vac3": 0.0,
"iac1": 0.0,
"iac2": 0.0,
"iac3": 0.0,
"fac1": 50.01,
"fac2": 0.0,
"fac3": 0.0,
"istr1": 0.0,
"istr2": 0.0,
"istr3": 0.0,
"istr4": 0.0,
"istr5": 0.0,
"istr6": 0.0,
"istr7": 0.0,
"istr8": 0.0,
"istr9": 0.0,
"istr10": 0.0,
"istr11": 0.0,
"istr12": 0.0,
"istr13": 0.0,
"istr14": 0.0,
"istr15": 0.0,
"istr16": 0.0
},
"it_change_flag": false,
"tempperature": 17.9,
"check_code": "061396",
"next": null,
"prev": null,
"next_device": {
"sn": null,
"isStored": false
},
"prev_device": {
"sn": null,
"isStored": false
},
"invert_full": {
"sn": "93000DSNxxxx",
"name": "93000DSN172W0233",
"model_type": "GW3000D-NS",
"change_type": 0,
"capacity": 3.0,
"iday": 3.1620000000000004,
"itotal": 1089.02,
"hour_total": 3752.0,
"turnon_time": 1517318880617,
"tempperature": 17.9,
"vpv1": 0.0,
"vpv2": 107.8,
"vpv3": 0.0,
"vpv4": 0.0,
"ipv1": 0.0,
"ipv2": 0.0,
"ipv3": 0.0,
"ipv4": 0.0,
"vac1": 234.3,
"vac2": 0.0,
"vac3": 0.0,
"iac1": 0.0,
"iac2": 0.0,
"iac3": 0.0,
"fac1": 50.01,
"fac2": 0.0,
"fac3": 0.0,
"istr1": 0.0,
"istr2": 0.0,
"istr3": 0.0,
"istr4": 0.0,
"istr5": 0.0,
"istr6": 0.0,
"istr7": 0.0,
"istr8": 0.0,
"istr9": 0.0,
"istr10": 0.0,
"istr11": 0.0,
"istr12": 0.0,
"istr13": 0.0,
"istr14": 0.0,
"istr15": 0.0,
"istr16": 0.0,
"last_time": 1538932459018,
"vbattery1": 0.0,
"ibattery1": 0.0,
"pmeter": 0.0,
"soc": 0.0,
"soh": 0.0,
"bms_discharge_i_max": 0.0,
"bms_charge_i_max": 0.0,
"bms_warning": 0,
"bms_alarm": 0,
"battary_work_mode": 0,
"workmode": 0,
"vload": 0.0,
"iload": 0.0,
"firmwareversion": 20505.0,
"pbackup": 0.0,
"seller": 0.0,
"buy": 0.0,
"yesterdaybuytotal": null,
"yesterdaysellertotal": null,
"yesterdayetotal": null,
"yesterdayetotalload": null,
"thismonthetotle": 59.199999999999818,
"lastmonthetotle": 3143.8,
"ram": 50002.0,
"outputpower": 0.0,
"fault_messge": 0.0,
"isbuettey": false,
"isbuetteybps": false,
"isbuetteybpu": false,
"isESUOREMU": false
},
"time": "10/07/2018 23:29:53",
"battery": "0V/0A/0W",
"firmware_version": 2100502.0,
"warning_bms": "Normal",
"soh": "0%",
"discharge_current_limit_bms": "0A",
"charge_current_limit_bms": "0A",
"soc": "0%",
"pv_input_2": "107.8V/0A",
"pv_input_1": "0V/0A",
"back_up_output": "0V/0W",
"output_voltage": "234.3V",
"output_current": "0A",
"output_power": "0W",
"total_generation": "3203kWh",
"daily_generation": "9.3kWh",
"battery_charging": "0V/0A/0W",
"last_refresh_time": "10/08/2018 01:14:19",
"bms_status": "No battery",
"pw_id": "3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy",
"fault_message": "",
"battery_power": 0.0,
"point_index": "2",
"points": [
{
"target_index": 1,
"target_name": "Vpv1",
"display": "Vpv1(V)",
"unit": "V",
"target_key": "Vpv1",
"target_sn_six": null,
"target_sn_seven": null,
"target_type": null
},
{
"target_index": 2,
"target_name": "Vpv2",
"display": "Vpv2(V)",
"target_key": "Vpv2",
},
{
"target_index": 5,
"target_name": "Ipv1",
"display": "Ipv1(A)",
"unit": "A",
"target_key": "Ipv1",
},
{
"target_index": 6,
"target_name": "Ipv2",
"display": "Ipv2(A)",
"target_key": "Ipv2",
},
{
"target_index": 9,
"target_name": "Vac1",
"display": "Vac1(V)",
"target_key": "Vac1",
},
{
"target_index": 12,
"target_name": "Iac1",
"display": "Iac1(A)",
"target_key": "Iac1",
},
{
"target_index": 15,
"target_name": "Fac1",
"display": "Fac1(Hz)",
"unit": "Hz",
"target_key": "Fac1",
},
{
"target_index": 18,
"target_name": "Pac",
"display": "Pac(W)",
"unit": "W",
"target_key": "Pac+PacH*65536",
},
{
"target_index": 19,
"target_name": "WorkMode",
"display": "WorkMode()",
"unit": "",
"target_key": "WorkMode",
},
{
"target_index": 20,
"target_name": "Temperature",
"display": "Temperature(℃)",
"unit": "℃",
"target_key": "Tempperature",
},
{
"target_index": 21,
"target_name": "Daily Generation",
"display": "Daily Generation(kWh)",
"unit": "kWh",
"target_key": "EDay",
},
{
"target_index": 22,
"target_name": "Total Generation",
"display": "Total Generation(kWh)",
"unit": "kWh",
"target_key": "ETotal",
},
{
"target_index": 23,
"target_name": "HTotal",
"display": "HTotal(Hrs)",
"unit": "Hrs",
"target_key": "HTotal",
},
{
"target_index": 36,
"target_name": "RSSI",
"display": "RSSI(%)",
"unit": "%",
"target_key": "Reserved5",
}
]
}
],
"hjgx": {
"co2": 3.193391,
"tree": 175.01192,
"coal": 1.294012
},
"pre_powerstation_id": "",
"nex_powerstation_id": "",
"powerflow": {
"pv": "",
"pvStatus": 0,
"bettery": "",
"betteryStatus": 0,
"load": "",
"loadStatus": 0,
"grid": "",
"soc": 0,
"socText": "",
"hasEquipment": false,
"gridStatus": 0
},
"energeStatisticsCharts": {
"sum": 9.3,
"buy": 0.0,
"buyPercent": 100.0,
"sell": 0.0,
"sellPercent": 100.0,
"selfUseOfPv": 9.3,
"consumptionOfLoad": 9.3,
"chartsType": 4,
"hasPv": true
},
"soc": {
"power": 0,
"status": 0
}
},
"timeSpan": 74,
"api": "http://euapi.sems.com.cn:82/api/v1/PowerStation/GetMonitorDetailByPowerstationId",
"count": 52
}
Edit:
De PHP versie is bijna klaar...

edit2:
als iemand het wilt testen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51
Icekiller2k6 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:55:

edit2:
als iemand het wilt testen
Members only:
Als de zon gaat schijnen eens kijken wat er binnen komt, bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Icekiller2k6 Goed werk man! Ik moet mijn script ook eigenlijk aanpassen, maar ik ben te druk met het bouwen van mijn garage. Bovendien draait het bij mij best aardig via de USB poort (alleen nog niet super stabiel, mijn rPi hangt regelmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51
rippiedoos schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 06:33:
[...]

Heb je dat script nog ergens? Ben wel benieuwd hoe ja dat nu precies doet namelijk. Ik heb recent ook een goodwe-omvormer gekocht en zou dit ook zelf willen doen.
Script werkt op zich goed, maar het SEMS portal is niet altijd reachable, en de upload van omvormer naar SEMS loopt ook niet vlekkeloos (met prima WiFi overigens)

Uiteindelijk levert dit een PVOutput grafiek op die hilarisch is, zo lang SEMS niet stabiel is, is het behelpen.

Inhoudelijke feedback op het script: ik heb 2 strings en alleen het voltage van string 1 wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@japie101 kun je copy paste doen?
Dit is hetgene ik zie, fyi ik draai een PHP script al voor... 5 maanden en maar 2-3 dagen gehad dat het down was...

Dit is overigens hetgene ik zie, ik heb even de exit uitgezet ivm de tijd...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Het is voor zonsopgang (07:50 uur) of na zonsondergang (19:00 uur) 

retrieval ok 
Powerstation id is provided: 3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-xxx
retrieval 3 ok 
Energy = 10800 Wh - Power = 33 W - DC voltage = 0 V - Temperature = 14.8 degr.C

URL = http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?key=xxxxxxxxxx&sid=58726&d=20181008&t=21:38&v1=10800&v2=33&v5=14.8&v6=0&c1=0

heb toegevoegd dat als het test is de exit voor time submit uit staat... probeer onderstaande eens..?
Nu toont hij beide voltages.. heb je mss pvoutput pro dat je beide kunt submitten?
Members only:

Zouden ook een pi image kunnen maken voor sems of goodwe te intercepten.. vraag me af of ze een goodwe firmware update hebben gestuurd ivm de aangepaste urls etc.. Als het wat slechter weer is en data minder belangrijk is kan ik eens spelen ermee..

@antonboonstra een vraagje, ik ben aan het twijfelen of de voltage de MPP voltage of de AC voltage zou moeten zijn... enig idee?

[ Voor 32% gewijzigd door Icekiller2k6 op 09-10-2018 22:05 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
japie101 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:24:
[...]

Script werkt op zich goed, maar het SEMS portal is niet altijd reachable, en de upload van omvormer naar SEMS loopt ook niet vlekkeloos (met prima WiFi overigens)

Uiteindelijk levert dit een PVOutput grafiek op die hilarisch is, zo lang SEMS niet stabiel is, is het behelpen.

Inhoudelijke feedback op het script: ik heb 2 strings en alleen het voltage van string 1 wordt weergegeven.
In dit geval ging het om een lokaal man-in-the-middle-script wat dus de output van de goodwe opvangt, lokaal ergens dumpt en vervolgens ook doorstuurt naar goodwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@rippiedoos, nu je kunt een DNS server publiek maken en alles hierna gaat 127.0.0.1 gaan en php script alles laten afhandelen waarbij je de gebruiker een raw dump kunt bezorgen..

Waarbij je dus op de omvormer de andere DNS server geeft ... dit lijkt me een makkelijke publieke oplossing.
Mogelijkheid 2 een raspberry pi image wat hetzelfde doet of een virtualbox..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Icekiller2k6 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:48:
@rippiedoos, nu je kunt een DNS server publiek maken en alles hierna gaat 127.0.0.1 gaan en php script alles laten afhandelen waarbij je de gebruiker een raw dump kunt bezorgen..

Waarbij je dus op de omvormer de andere DNS server geeft ... dit lijkt me een makkelijke publieke oplossing.
Mogelijkheid 2 een raspberry pi image wat hetzelfde doet of een virtualbox..
En het ging mij nu juist om dat php-script of wellicht python van iemand. Zelf ben ik net zo aangelegd in php, ben eerder van de python, maar heb daar nog niet echt een duidelijke oplossing voor gevonden.

En momenteel weet ik ook niet welke domeinen ik allemaal via mijn eigen webserver moet laten lopen, dus hoe ik mijn webserver moet configureren. Dus weet iemand toevallig wat het domein is waar die goodwe heen aan het loggen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@rippiedoos, ik wil het wel samen eens bekijken met je hoor...
Het idee is dat je gewoon een catch 22 doet met een DNS server dus alles gaat naar 127.0.0.1 dan kijk je in de apache (webserver log) wat er aan gevraagd wordt, dit zou ik dus lokaal doen in een virtualbox (virtualisatie software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-06 00:20
Voor de Goodwe dataloggers:

Voor wie een Goodwe omvormer heeft en de SEMS protal gebruikt, en eventueel Home Assistant:

Ik heb een basic python script gebakken die
- de SEMS portal data leest
- MQTT berichten stuurt
- Home Assistant mqtt discovery gebruikt voor het leren van sensoren
- HASS sensors voorziet van data

Mocht je de code kunnen gebruiken, dan zoek ik graag iemand die 'm wil opschonen :D
https://github.com/Sprk-nl/goodwe_sems_portal_scraper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:42
Ik heb afgelopen zaterdag 6 zonnepanelen op het platte dak van mijn schuur geplaatst.
Op het dak hangen 3 APsystems YC500i micro omvormers.

In de meterkast heb ik een Eastron SDM120 geplaatst die de opgewekte energie kan meten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MT3PbSj.jpg

Deze SDM120 heeft een Modbus en S0 poort.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar:

- USB naar Modbus adapter voor de Raspberry Pi
- Script die de SDM120 uitleest en upload naar PV-Output

Is hier iemand die dezelfde meter heeft en eventueel zijn script wil delen?
En welke USB naar Modbus adapter raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Flappie Mooi !

Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om alles door te spitten, maar wist je dat dit forum een zoekfunctie heeft? Zoek op SDM120 in dit forum en ik denk dat al je vragen al beantwoord zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie en ook @Edrelais
Misschien met node-red eens proberen?
https://flows.nodered.org...fb6a3595057343a92abc493e4

Rs485 adapter:
https://www.iungo.nl/nl/b...ters/464-modbus-usb-stick
Maar er zijn vast goedkopere te vinden via Ali of Banggood

Edit: vraag of ze de kWh meter andersom aansluiten. Je meet nu een negatieve waarde...
En het totaal zal ook niet optellen zo (denk ik)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De Eastron's hebben aparte tellers voor import en export. Ik heb de mijne ook normaal aangesloten en die geven dus een negatieve waarde als de zon schijnt. In mijn dashboards is dat simpelweg vermenigvuldigen met -1 en dan staat alles weer netjes. En voor de totalen kijk ik alleen naar de export-teller.
Mij zit het dus niet in de weg, maar iedereen is anders, als je je er aan stoort dan kun je ze andersom aansluiten.

Voor de begrijpelijkheid van de installatie (dat was toch ook een NEN1010-ding?) vind ik het prettiger om de kwh-meter normaal aan te sluiten en niet andersom, zodat ook een willekeurige installateur die je kast om een andere reden uitbreidt of een volgende bewoner of zo niet in de war raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:08

psy

Ik probeer nu al dagen SBFspot werkend te krijgen.

Op een Windows 2013 machine heb ik SBFspot geïnstalleerd samen met SQlite. Ik heb nogal wat tijd verloren met het invoeren van foutieve paden zoals genoemd in de tutorial, maar uiteindelijk na wat Google zoekacties is het gelukt. Ik heb een SBFspot.db database, die zijn gegevens uit "SBFspot.cfg" haalt.

In dat SBFspot.cfg bestand heb ik ook mijn interne IP 192.168.0.44 ingegeven, het IP wat ook zichtbaar is in Sunny Explorer.
Als ik vervolgens in de directory van SBFspot ingeef om te testen:
code:
1
SBFspot -v -finq -nocsv

dan vindt hij het IP niet?
Dit bewijst wel dat hij de juiste gegevens selecteert uit het config bestand, anders komt hij niet aan dat 192.168.0.44 adres.
Als ik het adres wijzig in 0.0.0.0 (dan zou hij via broadcast moeten zoeken), dan vindt hij ook niks.
Als ik in Windows het adres 192.168.0.44 ping, dan krijg ik gewoon een reply zoals verwacht.

Wat nu? Ik word er nu wel een beetje gefrustreerd van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5YHJFhCjnwPqdOGK31y5IuJ6/medium.png

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 06-11-2018 21:56 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:08

psy

psy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:17:
Ik probeer nu al dagen SBFspot werkend te krijgen.

Op een Windows 2013 machine heb ik SBFspot geïnstalleerd samen met SQlite. Ik heb nogal wat tijd verloren met het invoeren van foutieve paden zoals genoemd in de tutorial, maar uiteindelijk na wat Google zoekacties is het gelukt. Ik heb een SBFspot.db database, die zijn gegevens uit "SBFspot.cfg" haalt.

In dat SBFspot.cfg bestand heb ik ook mijn interne IP 192.168.0.44 ingegeven, het IP wat ook zichtbaar is in Sunny Explorer.
Als ik vervolgens in de directory van SBFspot ingeef om te testen:
code:
1
SBFspot -v -finq -nocsv

dan vindt hij het IP niet?
Dit bewijst wel dat hij de juiste gegevens selecteert uit het config bestand, anders komt hij niet aan dat 192.168.0.44 adres.
Als ik het adres wijzig in 0.0.0.0 (dan zou hij via broadcast moeten zoeken), dan vindt hij ook niks.
Als ik in Windows het adres 192.168.0.44 ping, dan krijg ik gewoon een reply zoals verwacht.

Wat nu? Ik word er nu wel een beetje gefrustreerd van.

[Afbeelding]
Oh well. wat is dit slecht gedocumenteerd zeg 8)7
Blijkt dat niet tegelijk de SMA software Sunny Explorer mag draaien!
Gelukkig vond ik onderstaande post:
This is a solved issue, but I'm writing this for anyone else that experiences the same installation set up challenge.

I've newly installed an inverter and SBFSpot and getting things working.

The inverter is at 192.168.0.160 on my local network. I'm using the Windows 10 version of SBFSpot with a SQLite db.
I edited the SBFspot.cfg file and hard-coded the IP address.

I can ping the inverter at the IP address above.
I can connect to the SBFSpot using Sunny Explorer software.
I've allowed SBFSpot through the Windows Firewall
But I couldn't get the command line ("C:\Program Files\SBFspot.3\SBFspot" -v -finq -nocsv) to connect. The error was: "ERROR: Connection to inverter failed!"

The problem turned out to be that I had Sunny Explorer open and connected to the same inverter. When I shut down Sunny Explorer there was no problem with SBFSpot connecting!
Hope this helps someone else getting started...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 23:15
Wij hebben sinds een paar dagen een Solis mini 2000 4G.

Ik wil nu graag de gegevens uit de omvormer halen. Na wat speur werk heb ik een datalogger nodig die op de omvormer aangesloten moet worden.

Hebben hier Tweakers ervaring mee? ik had wel een paar Python scripts gevonden in dit forum, maar mijn script techniek is, hoe zeg je dat netjes, slecht.

Ik wil een raspberry of mijn synology nas gebruiken om de data eraf te halen.

Zijn er al standaard programma's die een mooi dashboard laten zien op een (interne) webpagina? huidige opbrengst en bv van de vorige dagen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnaudarduino
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05-2022

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

somers1234 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:03:

Dit probleemheb ik dus ook met Omnik-sol 3k-tl2 inverter met sn 637......
Hier zocht ik naar, liever niet dit antwoord, maar weet nu waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
@ Flappie

Op https://www.domoticz.com/wiki/Eastron_SDM120C staat het kant-en-klare antwoord op de vraag hoe je een SDM120C via Modbus uitleest. Ook de benodigde aanpassing voor SDM220.

Er is trouwens in geval van PV-productiemeting wel een functionele reden waarom je een kWh-meter soms beter omgekeerd kunt aansluiten: de S0-pulsen komen bij de meeste kWh-meters alleen tevoorschijn voor de positief gemeten stroom.
Dus als je de PV-productie (ook) m.b.v. de S0-interface wil meten, dan is 'omkeren' aan te bevelen.

In diezelfde Domoticz-Wiki (en/of het Domoticz-Forum) ook info te vinden hoe je daarna upload naar PVOutput.

[ Voor 75% gewijzigd door Toulon7559 op 22-12-2018 08:22 . Reden: tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 17-06 13:47
Op mijn PI heb ik https://github.com/XtheOne/Inverter-Data-Logger geinstalleerd.
De ConsoleOutput en DomoticzOutput werkt prima en communiceert elke minuut, alleen wanneer ik hier PVoutputOutput toevoegd krijg ik onderstaande error
2018-11-26 21:48:44,465 DEBUG Importing output plugin ConsoleOutput
2018-11-26 21:48:44,466 DEBUG Importing output plugin PVoutputOutput
Traceback (most recent call last):
File "/home/pi/Inverter-Data-Logger/InverterExport.py", line 206, in <module>
inverter_exporter.run()
File "/home/pi/Inverter-Data-Logger/InverterExport.py", line 70, in run
__import__(plugin_name)
File "/home/pi/Inverter-Data-Logger/outputs/PVoutputOutput.py", line 3, in <module>
from pytz import timezone
ImportError: No module named pytz
Hier een klein stukje uit mijn config, NLRN9999999 is mijn Omnik omvormer en voor het gemak heb ik even wat fictiefs in de apikey en sysid ingevuld.
### repeat this for every inverter ID that must be logged to pvoutput
### The apikey(s) and sysid(s) can be found at http://pvoutput.org/account.jsp
[pvout]
#use apikey-<inverter serial> in the apikey name
apikey-NLRN9999999 = hier staat mijn apikey
#use sysid-<inverter serial> in the sysid name
sysid-NLRN9999999 = 123456

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
SmoothTweaker schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:09:
Op mijn PI heb ik https://github.com/XtheOne/Inverter-Data-Logger geinstalleerd.
De ConsoleOutput en DomoticzOutput werkt prima en communiceert elke minuut, alleen wanneer ik hier PVoutputOutput toevoegd krijg ik onderstaande error

[...]

Hier een klein stukje uit mijn config, NLRN9999999 is mijn Omnik omvormer en voor het gemak heb ik even wat fictiefs in de apikey en sysid ingevuld.

[...]
Blijkbaar een dependency die niet automatisch wordt binnengetrokken. Probeer dit commando (met root rechten):
pip install pytz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Jerrythafast schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:21:
[...]

Blijkbaar een dependency die niet automatisch wordt binnengetrokken. Probeer dit commando (met root rechten):
pip install pytz
Kijk, de error is verdwenen.

Nu de volgende 8)7
2018-11-26 22:24:37,828 DEBUG Run pluginPVoutputOutput
2018-11-26 22:24:37,955 DEBUG Not sending to PVoutput, not within 5 minutes interval.
Zo opeens heb ik een output te pakken richting PVOutput... even zien welke data daarin zit

[ Voor 8% gewijzigd door SmoothTweaker op 26-11-2018 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SmoothTweaker
Je kan hier ook nog mee experimenteren (maar ik denk zo goed als allemaal hetzelfde)
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Thnx @AUijtdehaag , volgens mij heb ik hem al werkend.
Morgen als ik aan het werk ben maar eens kijken welke data er op zowel Domoticz als PVoutput binnenkomt.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=71253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SmoothTweaker
Nice.
Zet je time zone nog even goed.
Tenzij je in australie woont met de panelen op noord. :+

Met >5 outputs kan je je aanmelden op de tweakers pv output
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
Tweakers PVOutput lijst

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
AUijtdehaag schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:35:
@SmoothTweaker
Nice.
Zet je time zone nog even goed.
Tenzij je in australie woont met de panelen op noord. :+

Met >5 outputs kan je je aanmelden op de tweakers pv output
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
Tweakers PVOutput lijst
Goed gezien ;)

Zal mij even aanmelden, nu nog een referentiekader zoeken wat een normale (dag)opbrengst is voor deze setup.

https://pvoutput.org/intr...253&sid=63272&dt=20181127
Vandaag de eerste PVoutput logs binnen.
Ik zie alleen dat mij 0.270kWh van gisteren wordt opgeteld bij vandaag, opstart foutje? Domoticz geeft hetzelfde aan.

[ Voor 17% gewijzigd door SmoothTweaker op 27-11-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasvm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-06 20:46
WaSteiL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:25:
Gisteren een Solax X1.1 Mini geplaatst en wilde deze nu ook gaan uitlezen om naar pvoutput te sturen. Het lijkt erop dat deze alleen anders werkt vergeleken met de projecten die er op internet te vinden zijn. Het lijkt gedeeltelijk te werken zoals de Omnik, maar toch ook weer net niet. hij kan namelijk niet connecten naar poort 8899.

Ik ga er even induiken, maar is er iemand al geweest die deze kan uitlezen?
Mij lukt het niet, is het ondertussen gelukt?
zoja: hoe?

[ Voor 82% gewijzigd door lucasvm op 05-12-2018 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 17:21
lucasvm schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:59:
[...]

Mij lukt het niet, is het ondertussen gelukt?
zoja: hoe?
Ik heb het niet voor elkaar gekregen. Ik heb ook nog twee RS485 modems besteld en het daarmee geprobeerd en ook geen resultaat. Ik doe het op dit moment even via handmatige methode. Vet onhandig, maar het is niet anders.

• Toulon7559
Heb een tijdje geleden een SOLIS Mini 4G inverter aangesloten voor een aantal PV-panelen, incl. een bijbehorende Ginlong dataloggerstick.
Loggen van Power en Energy lukt door remote uitlezen van de Ginlong monitoring site m.b.v. een Domoticz-script, maar meer informatie is te krijgen als ik de datastroom zou kunnen onderscheppen tussen de dataloggerstick en die monitoring site.

Heeft iemand hiervoor een werkend script?

[ Voor 13% gewijzigd door Toulon7559 op 30-01-2019 18:33 . Reden: URL ingevoegd ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25
WaSteiL schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:40:
[...]

Ik heb het niet voor elkaar gekregen. Ik heb ook nog twee RS485 modems besteld en het daarmee geprobeerd en ook geen resultaat. Ik doe het op dit moment even via handmatige methode. Vet onhandig, maar het is niet anders.
Upload die inverter naar SolaxCloud? In dat geval heb ik daar wel een scrapertje voor gebouwd. De ouder modellen uploaden naar SolaxPortal, wat iets compleet anders is. Scraper daarvoor is work in progress ;)

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 17:21
borft schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:59:
[...]

Upload die inverter naar SolaxCloud? In dat geval heb ik daar wel een scrapertje voor gebouwd. De ouder modellen uploaden naar SolaxPortal, wat iets compleet anders is. Scraper daarvoor is work in progress ;)
De mini doet het naar SolaxPortal helaas.. maar ik hoor het graag als je daar iets voor hebt en getest wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 20:07
Toulon7559 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 00:12:
Heb een tijdje geleden een SOLIS Mini 4G inverter aangesloten voor een aantal PV-panelen, incl. een bijbehorende Ginlong dataloggerstick.
Loggen van Power en Energy lukt door remote uitlezen van de Ginlong monitoring site m.b.v. een Domoticz-script, maar meer informatie is te krijgen als ik de datastroom zou kunnen onderscheppen tussen de dataloggerstick en die monitoring site.

Heeft iemand hiervoor een werkend script?
Een tijdje geleden heb ik dit script van een mede tweaker ontvangen, na wat tweaken en knutselen heb ik het aan de praat gekregen met mijn ginlong datastick. Zelf heb ik er eerlijk gezegd niet meer naar gekeken de afgelopen maanden, maar door op een raspberry pi het script te draaien en de poorten in de ginlong settings goed te zetten kreeg ik wel output. Ik zal er rond januari weer eens in duiken en het script wat uitbreiden/updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasvm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-06 20:46
borft schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:59:
[...]

De mijne wel. Ik heb interesse! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25
lucasvm schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:40:
[...]

De mijne wel. Ik heb interesse! :)
code staat hier: https://gitlab.com/borft/solax-php

staat een heel bescheiden readme bij, maar mocht je vragen hebben, dan moet je maar roepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Een origineel script voor direct uitlezen van de Ginlong-WiFi-communicatie staat op https://github.com/graham0/ginlong-wifi.

Zelf gebruik ik een DLS-stick die via Cat5-kabel met het LAN verbindt: robuuster dan WiFi.
De communicatie via kabel in de richting van de Giinlong Monitoring Site zal wel niet veel verschillen van WiFi, maar voor zekerheid toch met Wireshark e.d. te ontwarren/checken óf en hoe het op de kabel te voorschijn komt.

Óf heeft iemand dat al gedaan?
Resultaat?

[ Voor 16% gewijzigd door Toulon7559 op 22-12-2018 08:20 . Reden: tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 14:06
Sinds 4 dagen wordt de data uit mn Hosola omvormer niet meer in pvoutput getoond.
Het script op mn NAS werkt nog wel steeds, aangezien ik elke 5min in pvoutput een lege status zie (zonder omvormer waarden erin, maar wel met de temperatuur en verbruik settings (deze laatste komen van youless logger )).

De omvormer geeft nog keurig de waarden weer op het display, en er zijn geen foutmeldingen geweest.

Er is niks veranderd de afgelopen dagen/weken/maanden qua netwerk/IPs/etc., en ik kan via wifi nog wel bij de Hosola omvormer komen en zie daar de ingestelde settings welke overeenkomen met het script.
Ook zie ik daar de opbrengsten, welke ik verwacht te zien in pvoutput (current power etc.)

Ook via de http://<ip address>/js/status.js wordt er info getoond in de browser over de Hosola omvormer:
var version="H4.01.36Y2.0.03W1.0.04";
var webData="H7015I0083,V1.10,V1.10,SolarBright3.68K, 3680,1446,399,73581,,0,"

etc. etc.

Wat kan ik verder doen om het probleem op te lossen?
Moet wellicht de firmware van de omvormer een update krijgen, of moet ik wat resetten?
Of kan ik middels een ander commando in de browser nog wat meer info ophalen?

Mijn script (zonder persoonlijke info), welke de afgelopen 2 jaar heeft gewerkt zonder problemen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user XXXXXX --password XXXXXXX http://XXXXXXX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content"
IFS=","; declare -a Array=($*)
echo "${Array[0]}"
echo "${Array[1]}"

# define weather info from wunderground station www.wunderground.com
temperature=$(wget https://www.wunderground.com/personal-weather-station/dashboard?ID=XXXXXXX -q -O - | sed ':a;N;$!ba;s/\n//g' | sed -e 's/\t//g' | sed -e 's/<span class="wx-value">/@/g' | sed -e 's/<\/span><span class="wx-unit">/@/g')

#get temperature from local weather station, put all available values in array
set -- "$temperature"
IFS="@"; declare -a Temparray=($*)
#loggen naar lokale file? uncomment volgende regel
#echo $minute ${Temparray[1]}  >> "/volume1/log/<hier de filename>_$today.txt"

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account
postdatastring="sid=49205&key=a3d6e7ead65ca4853670f861a905fd9da7fXXXXX&v2=${Array[6]}&v5=${Temparray[1]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

Van de missende dagen nu wel handmatig de waarden bij pvoutput erin gezet, maar wil dit natuurlijk niet elke dag gaan doen ;-)

Andere vraag welke Android app werkt voor Hosola omvormers, ik gebruikte ooit SolarMan_1 maar die werkt niet meer (geeft error als ik op de gevonden omvormer/inverter klik)

Mijn pvoutput systeem: zie signature hieronder

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
;-) Misschien niet kritisch in deze tijd van het jaar, maar bij opruimen (als moderator op een ander Forum) kwam ik een mogelijk interessant thema tegen, dat ik hiermee invoer naar dit Forum.

Dat temperatuur invloed heeft op de prestaties van PV-panelen realiseert niet iedereen zich:
velen denken (nog steeds) dat veel licht automatisch betekent dat er veel energie wordt gewonnen.
En al helemaal niet de natuurkundige achtergrond dat de paneeltemperatuur bepalend is voor de productie, en niet de omgevingstemperatuur.

'Meten = Weten', dus een functie om de paneeltemperatuur te meten en om te rekenen naar een PV-productiefactor is handig.
;-) Het geeft een correcter perspectief over de potentiële PV-productie in verhouding tot de actuele omgevingscondities.

Deze link geeft een beschrijving van mijn invulling en van een collega-weeramateur.

Mogelijk verwondering over de plek & reden van deze berichtenreeks, maar het argument staat onderaan de gelinkte webpagina.

[ Voor 29% gewijzigd door Toulon7559 op 27-01-2019 10:55 . Reden: tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 15:36
rippiedoos schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 06:33:
[...]

Idem zelfde hier, @geerttttt.
Ik had de data die de GW-3000NS naar de portal stuurt al gesnifft, maar kon er geen wijs uit worden. Ben benieuwd hoe jij de zinnige info eruit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 15-06 21:10

geerttttt

Manisch positief

TiBoD schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:50:
[...]

Idem zelfde hier, @geerttttt.
Ik had de data die de GW-3000NS naar de portal stuurt al gesnifft, maar kon er geen wijs uit worden. Ben benieuwd hoe jij de zinnige info eruit haalt.
Kan ik binnenkort wel ff copy pasten. Het is een hexadecimale string met alle waarden die je op het display ook kunt zien, dus etotal, etoday, amperage, voltage, etc.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Uitlezen via LAN van Ginlong Solis700_mini-inverter

Voor de Solis700-inverter krijg je via LAN alleen toegang tot de Setup-pagina als de inverter in bedrijf is (en daarmee ook de DataLoggingStick)!
Het zal wel geen verschil maken of de DLS een Kabel-versie is of een WiFi-versie.
Op die Setup-pagina zit in de rubriek 'Manual' (naast vermelding van Server A voor Upload naar de Ginlong Monitoring Site) de mogelijkheid om instellingen in te geven voor Upload via het LAN naar een Server B, met keuze uit een 4-tal protocollen, waarvan 3 nogal proprietary aan de fabrikant gebonden, terwijl het 4e protocol 'transparant' is.

Mijn Server_B is een Raspberry die op hetzelfde LAN-segment zit als de Solis-inverter&DLS.
Heb de Inverter-Setup ingesteld voor Server_B met
- IP-adres van de bovengenoemde Raspberry,
- blanco domein-veld [want Server_B is 'lokaal'],
- poort 9999 [compatible met de poortwaarde in het Python-script],
- 'transparant-protocol'.
Aan de andere kant in het Python-script het IP-adres direct ingesteld op het inverter-IP-adres geeft bij testrun vanaf Raspberry's CLI de foutmelding dat adres niet kan worden ingesteld, dus in het Python-script het IP-adres blanco gemaakt, volgens de aanwijzing in het concept-script.
Bij Test via het Setup-menu/Manual van de Inverter krijg ik een V, maar onder Setup-menu/System/Remote Server Information staat Server_B als 'unpingable' [?].
Na start van het Python-script via Putty's CLI krijg ik in de Raspberry/Putty een reactie zoals hieronder

Start Ginlong inverter WiFi/LAN-poller script

9999
Socket now listening
Connected with 192.168.0.112:54450

Ongeacht de luistertijd zie ik verder niets meer veranderen op Putty's CLI.
Het gerapporteerde getal 54450 zou volgens het Python-script
str(addr[1]) moeten zijn, gevolgd door inlezen en ontcijfering via
rawdata = conn.recv(1000) # read incoming data
hexdata = binascii.hexlify(rawdata) # convert data to hex
met daarna omzetting naar 'begrijpelijke info' in de rest van het script.

Met dit script lijkt de verbinding naar de inverter dus te maken, maar het script komt niet verder, want:
logfile = 'ginlong.log' # location of output log file
webfile = 'ginlong.status' # location of web file
lijken als eindresultaat van het script nergens te vinden op de Raspberry.

Is daarvoor een reden aan te wijzen met een remedie?
Daarbij aangetekend dat er de laatste week zo weinig licht is dat de Solis-inverter vaak wel aan gaat, maar geen/ nauwelijks productie heeft: zo'n conditie is soms ook reden om geen info-output te producren ...........

[ Voor 137% gewijzigd door Toulon7559 op 07-01-2019 14:24 . Reden: tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 15:36
Er is ook een discussie geweest in het home assistant forum over het verkrijgen van data van GoodWe-inverters: https://community.home-as...le-json-elements/57653/23

Hier heeft @sprk_nl een python tool gemaakt die de GoodWe-portal scraped. Ik heb zijn code hergebruikt om een home assistant sensor component te maken: https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant.

Misschien heeft iemand er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Laatst online: 11-06 00:20
TiBoD schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:47:
Er is ook een discussie geweest in het home assistant forum over het verkrijgen van data van GoodWe-inverters: https://community.home-as...le-json-elements/57653/23

Hier heeft @sprk_nl een python tool gemaakt die de GoodWe-portal scraped. Ik heb zijn code hergebruikt om een home assistant sensor component te maken: https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant.

Misschien heeft iemand er iets aan.
Top! Die ga ik zeker proberen.
Ik heb nog geen ervaring met het maken van HASS componenten, wellicht dat ik daar nog eens een "avondje" tijd voor kan vinden.

Ergens op het Tweaker forum sprak ik @Icekiller2k6 die een API heeft gevonden voor de nieuwe portal.
Dit is natuurlijk vele male beter dan het scrapen van de website.
@Icekiller2k6 heeft met PHP gewerkt: https://pastebin.com/4UNEmG4v
We hebben nu dus verschillende wegen naar Rome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:27
Na enig zoekwerk heb ik geen nog antwoord kunnen vinden op m'n vraag/wens om m'n omvormer en kWh-meter met meerdere devices uit te lezen.
Over een aantal weken worden zonnepanelen geïnstalleerd. Omvormer is een Goodwe 3600D-NS. Vanwege schaduw heb ik ook Tigo optimizers. Als monitoring oplossing heb ik de Tigo Cloud Connect Advanced (CCA) aangeschaft. Deze communiceert met de optimizers en stuurt data door naar de portal van Tigo. Omdat deze Tigo CCA ook 2 RS485 Modbus interfaces heeft, wil ik de omvormer én Eastron SDM120-Modbus kWh-meter daarop aansluiten. Via de Tigo-portal kan ik hier dan ook gegevens uit aflezen.

Mijn vraag/wens is: kan ik daarnaast ook via een Raspberry Pi oid met een RS485-naar-USB-converter tegelijkertijd omvormer en kWh-meter uitlezen? De RPi zal geen master kunnen zijn, omdat de CCA dat al zal zijn vermoed ik.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Extra vraag:
vandaag heb ik m'n omvormer opgehangen. Als ik de WiFi-adapter loshaal, zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0Tsx2gh26lGaXelhDCgaSiBA/thumb.png

Ik wil bij AliExpress dit aanschaffen om via RS485 de omvormer op m'n Tigo CCA aan te sluiten.
Kan iemand beoordelen of dit gaat passen? Nog niets eens zozeer om de kosten, maar meer vanwege de levertijd wil ik graag in 1x het juiste bestellen.
@ThinkPad wellicht? ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Cranberry op 12-01-2019 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:11
@Cranberry De juiste connector ben ik toen met @CodeIT ook een poos naar op zoek geweest. Ik heb de boel uiteindelijk maar gewoon met 'dupont female header cables' aangesloten, werkt ook prima. Volgens mij heeft CodeIT toen wel de juiste connector gevonden, maar niet via Ali maar via een duurdere leverancier (Farnell o.i.d.).

P.S. Voor pinout: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger
Die connector is exact hetzelfde als in mijn GoodWe 3000 zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

Toulon7559 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:36:
Uitlezen via LAN van Ginlong Solis700_mini-inverter

Voor de Solis700-inverter krijg je via LAN alleen toegang tot de Setup-pagina als de inverter in bedrijf is (en daarmee ook de DataLoggingStick)!
Het zal wel geen verschil maken of de DLS een Kabel-versie is of een WiFi-versie.
Op die Setup-pagina zit in de rubriek 'Manual' (naast vermelding van Server A voor Upload naar de Ginlong Monitoring Site) de mogelijkheid om instellingen in te geven voor Upload via het LAN naar een Server B, met keuze uit een 4-tal protocollen, waarvan 3 nogal proprietary aan de fabrikant gebonden, terwijl het 4e protocol 'transparant' is.

Mijn Server_B is een Raspberry die op hetzelfde LAN-segment zit als de Solis-inverter&DLS.
Heb de Inverter-Setup ingesteld voor Server_B met
- IP-adres van de bovengenoemde Raspberry,
- blanco domein-veld [want Server_B is 'lokaal'],
- poort 9999 [compatible met de poortwaarde in het Python-script],
- 'transparant-protocol'.
Aan de andere kant in het Python-script het IP-adres direct ingesteld op het inverter-IP-adres geeft bij testrun vanaf Raspberry's CLI de foutmelding dat adres niet kan worden ingesteld, dus in het Python-script het IP-adres blanco gemaakt, volgens de aanwijzing in het concept-script.
Bij Test via het Setup-menu/Manual van de Inverter krijg ik een V, maar onder Setup-menu/System/Remote Server Information staat Server_B als 'unpingable' [?].
Na start van het Python-script via Putty's CLI krijg ik in de Raspberry/Putty een reactie zoals hieronder

Start Ginlong inverter WiFi/LAN-poller script

9999
Socket now listening
Connected with 192.168.0.112:54450

Ongeacht de luistertijd zie ik verder niets meer veranderen op Putty's CLI.
Het gerapporteerde getal 54450 zou volgens het Python-script
str(addr[1]) moeten zijn, gevolgd door inlezen en ontcijfering via
rawdata = conn.recv(1000) # read incoming data
hexdata = binascii.hexlify(rawdata) # convert data to hex
met daarna omzetting naar 'begrijpelijke info' in de rest van het script.

Met dit script lijkt de verbinding naar de inverter dus te maken, maar het script komt niet verder, want:
logfile = 'ginlong.log' # location of output log file
webfile = 'ginlong.status' # location of web file
lijken als eindresultaat van het script nergens te vinden op de Raspberry.

Is daarvoor een reden aan te wijzen met een remedie?
Daarbij aangetekend dat er de laatste week zo weinig licht is dat de Solis-inverter vaak wel aan gaat, maar geen/ nauwelijks productie heeft: zo'n conditie is soms ook reden om geen info-output te producren ...........
Ik probeer het volgende script aan de gang te krijgen:
https://github.com/amfasis/ginlong-influx

De raspberry luistert op poort 3201, en ik de wireless interface heb ik
IP address: het ip adres van de raspberry ingesteld
Domain: leeg
Port: 3201
Connection: TCP

Ik heb geen andere instellingen mogelijk in de wireless stick.

Op de raspberry krijg ik geen data binnen en ook geen connection. Op de webinterface van de wireless stick zie ik onder status > connection Server B: "not connected"

Waar gaat dit mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 10:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Cranberry Voor Farnell heeft mux trouwens een mooie inkoopservice (muxtronics)
Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste