SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Zonder -a2 had ik al geprobeerd, maar weet niet of "address: 2" er toen al in stond.Wimlem schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:31:
[...]
De -a2 moet er afgehaald worden. Heb zelf het volgende in de uri;
/home/pi/aurora-1.8.7/aurora -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0
Draait WSL goed? (zie diagnostic page) en onder devices heb je bij "(RS485/IP) address:" 2 ingevuld?
Moet ik nog wat bij "port" invullen? Hij geeft nu in ieder geval geen error in de test als ik -a2 weg laat
Maar even laten pruttelen nu...
Oh, en op de diagnostics geen meldingen, alles groen en okee.
[update]
Inmiddels komt er data binnen, dus da's mooi
Het enige probleem is nu dat alle produktie vanaf montage tot nu bij vandaag terecht komt:

Maakt op zich niet uit maar als Tweaker wil je toch dat het er allemaal netjes in komt te staan
Ik wil het liefst de dagtotalen van de dagen vanaf installatie (handmatig) in het systeem zetten.
Hoe kan ik dit nu het beste corrigeren? De SQL database hacken en daar de dagprodukties toevoegen?
[nog een update]
Export naar PVoutput doet het ook
[ Voor 38% gewijzigd door JanPedaal op 03-10-2014 12:31 . Reden: diagnostics info en vorderingen toegevoegd ]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Als ik het programma Configuration Tool van SolarEdge opstart, dan blijft de data binnenstromen.
Ik zie dat er om de zoveel seconden een commando naar de omvormer wordt gestuurd om data uit te lezen.
De data van de optimizers loopt hier random tussen door.
Op zich natuurlijk geen probleem.
Echter gebruik ik mijn eigen software, dan stopt de datastroom van de optimizers na 3 minuten omdat ik geen commando's naar de omvormer stuur volgens mij.
Mijn vragen:
Zijn er mensen die via de RS-485 hun omvormers uitlezen?
Zo ja, blijft de datastroom dan constant?
@Aegle
De wiresharkdata die je gestuurd hebt, heb ik helaas weinig aan omdat ik de omvormer met RS232 uitlees en ik SolarEdge mijn data niet toevertrouw.
@Proton
Ik heb reveng geprobeerd maar daar komt op dit moment ook niets zinnigs uit.
De ene regel data komt netjes een berekening uit maar bij een volgende regel vind ze niets.
www.mijnzon.info
EDIT: dusss... nu heb ik wel verbinding kunnen maken. Het lijkt erop dat <100W ofzo de wifi-module gewoon uitgeschakeld wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Shabbaman op 09-10-2014 12:16 ]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik wil dit systeem ook op pv output zetten, dit zou moeten gaan met het programma van aloaha solar.
Als ik dit programma installeer en daarna opstart krijg ik de melding " reageert niet ".
Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft of een oplossing weet?
Ik wil dit draaien op windows8
[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 09-10-2014 12:00 ]
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
Of op "Map" drukken, heb je meteen een mooi kaartje erbij. 13 systemen binnen de 10 km, aardig wat vergelijkingsmateriaal. Of wil je vergelijken tot op de wolk nauwkeurig?ThinkPadd schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 08:42:
Als je hier naartoe gaat en dan rechtsboven een deel van de postcode invoert dan kun je systemen bij je in de buurt vinden. Wellicht dat je daar wat aan hebt?
Je kan ook nog even rondkijken in het productietopic
[ Voor 13% gewijzigd door JanPedaal op 14-10-2014 09:54 . Reden: Productietopic toegevoegd ]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
"Tot op de wolk nauwkeurig": Je staat er verbaasd van hoeveel dat uit kan maken. Ik zie heel vaak een duidelijk verschil met het [verder identieke] systeem van mijn buurman - op 8 meter afstand. Over een dag gemeten verdwijnt dat verschil meestal maar een verschil van meer dan 100% gedurende 20 minuten is geen uitzondering. Probeer dus een vergelijkingssysteem te vinden dat zo dicht mogelijk bij je ligt.JanPedaal schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:48:
[...]
Of op "Map" drukken, heb je meteen een mooi kaartje erbij. 13 systemen binnen de 10 km, aardig wat vergelijkingsmateriaal. Of wil je vergelijken tot op de wolk nauwkeurig?
Je kan ook nog even rondkijken in het productietopic
Hieronder de situatie van dit moment.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
De momentane productie kan inderdaad wel verschillen met je buurman. De dagproduktie moet wel ongeveer gelijk zijn tenzij er sprake is van slagschaduw bij één systeem en niet bij de ander.cville schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:59:
[...]
"Tot op de wolk nauwkeurig": Je staat er verbaasd van hoeveel dat uit kan maken. Ik zie heel vaak een duidelijk verschil met het [verder identieke] systeem van mijn buurman - op 8 meter afstand. Over een dag gemeten verdwijnt dat verschil meestal maar een verschil van meer dan 100% gedurende 20 minuten is geen uitzondering. Probeer dus een vergelijkingssysteem te vinden dat zo dicht mogelijk bij je ligt.
Hieronder de situatie van dit moment.
[afbeelding]
Conclusie, het handigst is het om je buren te overtuigen een vergelijkbaar systeem aan te schaffen
Ik heb een account daar, krijg het alleen niet voor elkaar.
Heb ook een webaccount bij fronius. Hoe maak ik dit zichtbaar, bijvoorbeeld via een API op pvoutput?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Na een half uurtje stoeien kwam hij erachter dat het ww niet overeen kwam met het ww van mijn router...

Iig alles doet het weer!
Top service van Goodwe.
still learning!
Sinds 15 oktober worden geen gegevens van mijn PV-opbrengst vanuit SolarEdge meer geïmporteerd. Het heeft bijna 1,5 jaar prima gefunctioneerd.
'k Heb een ticket geopend bij Sonnenertrag, maar ik ben ook benieuwd of hier ook mensen zijn met vergelijkbare problemen.
Dit probleem ervaar ik ook met de automatische import vanuit pvoutput, inderdaad sinds 15 oktober.Cranberry schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:39:
Maakt iemand hier gebruik van sonnenertrag.eu/zonnestroomopbrengst.eu? Zo ja, werkt de automatische import vanuit een andere oplossing nog?
Sinds 15 oktober worden geen gegevens van mijn PV-opbrengst vanuit SolarEdge meer geïmporteerd. Het heeft bijna 1,5 jaar prima gefunctioneerd.
'k Heb een ticket geopend bij Sonnenertrag, maar ik ben ook benieuwd of hier ook mensen zijn met vergelijkbare problemen.
Dit werdt achteraf vanzelf hersteld en de ontbrekende data alsnog toegevoegd
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
zover ik weet worden de gegevensbestanden op mijn domein gewoon uitgelezen en geimporteerd. Ik vind het jammer dat het betreffende formaat nog niet mogelijk maakt om 3 systemen op Sonnenertrag.eu te laten verwerken.Cranberry schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:39:
Maakt iemand hier gebruik van sonnenertrag.eu/zonnestroomopbrengst.eu? Zo ja, werkt de automatische import vanuit een andere oplossing nog?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Bij de help van PVoutput zie ik dat ik de volgende url kan gebruiken:
https://monitoringapi.solaredge.com/equipment/<Site Id>/list?api_key=<API Key>
Deze geeft dus met mijn gegevens een 403 fout. Zijn er mensen hier met een solaredge api key die die url ook even kunnen proberen? Ben benieuwd of ik de verkeerde API key heb doorgekregen of dat er bij SolarEdge iets mis zit.
<equipmentList>
<count>1</count>
<list>
<name>Inverter 1</name>
<manufacturer>SolarEdge</manufacturer>
<model>SE3000</model>
<serialNumber>xxxxxxxx-xx</serialNumber>
</list>
</equipmentList>
'k Zou de leverancier nog eens vragen e.e.a. te checken.
Er kan eigenlijk niets fout gaan.
[ Voor 46% gewijzigd door Cranberry op 23-10-2014 18:52 ]
Inmiddels een reactie gekregen:Cranberry schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:39:
Hallo,
das liegt daran, dass zur Zeit in der Nacht immer unsere Seite abstürzt. Wenn in dieser Zeit der Import laufen würde, fehlt der natürlich.
Warum die Seiten derzeit immer abstürzen, können wir noch nicht sagen, wir sind aber auf der Suche nach der Ursache.
Bitte einfach alle paar Tage manuell aktualisieren.
Danke
Manfred Lauber
TEAM SONNENERTRAG
Weet iemand een betrouwbaarder systeem om een PowerOne te loggen. Ik heb te weinig kennis van linux om de boel hier draaiende te houden blijkbaar.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Welke bedoel je exact.. er zijn er zo veel die iets van dat in hun naam hebben.Rikkiz0r schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 13:35:
Iets van een SolarLog is wellicht een oplossing?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Misschien is de fp4all logger http://www.fp4all.org/ iets voor je? Die werd als logging oplossing aangeboden voor mijn installatie met een PowerOne (NB: Ik heb zelf geen ervaring met de fp4all logger want ik heb zelf wat gebouwd voor de logging).Cyberpope schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 07:58:
Potverdrie, mijn RPI ligt er weer eens uit na een stroomstoring. Kan er nu zelfs niet meer inkomen met Putty. Zucht. Ben er een beetje klaar me.
Weet iemand een betrouwbaarder systeem om een PowerOne te loggen. Ik heb te weinig kennis van linux om de boel hier draaiende te houden blijkbaar.![]()
Deze neem ik aan. www.solar-log.nlCyberpope schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:57:
[...]
Welke bedoel je exact.. er zijn er zo veel die iets van dat in hun naam hebben.
Heb er zelf ook een, de solarlog 200. Kost wel wat, maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar. Heb hem nu twee jaar en nog geen data gemist.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
sinds een week probeer ik websolarlog op de raspberry aan de praat te krijgen, maar dit geeft de nodige problemen met de instellingen. Het uitlezen van de omvormers gaf communicatieproblemen ( nooit met 123solar ) het uitlezen stokte met de opgegeven instellingen, door veel experimenteren is dit opgelost.
Probleem is nu dat de opbrengst van de 3 strings er 2 worden berekend in "Some figures"en deze worden ge-upped naar pvoutput. in "Power generated" wordt wel de juiste totaalopbrengst weergegeven.
Ik snap het niet meer....

[ Voor 9% gewijzigd door crazyharrie op 02-11-2014 20:24 . Reden: plaatjes werken wederom niet goed ]
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Power one 1: (RS485/IP) address:2 Panel string1 ( 1 maal 8 panelen)
Power one 2: (RS485/IP) address:4 Panel string1 en Panel string 2 ( 2 maal 8 panelen in een string )
Power one 1 werkt met 2 mppt trackers waarvan 1 benut, en Power one 2 werkt met 2 mppt trackers doorgelust.
De opbrengst die wordt doorgegeven aan pvoutput is die van 9.445, terwijl dit 13,778 moet zijn.
Ik heb geprobeerd om in de config van power one 2 beide strings als 16 panelen in 1 string te configureren, via pvoutput beide omvormers apart te loggen via sub systeem.... niets helpt.
Advies is welkom, mijnheer Freemann zelf misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door crazyharrie op 02-11-2014 21:11 . Reden: plaatje bijvoegen ]
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Wat heb je zelf gebouwd als ik het vragen mag. Ik gebruikte SolarWebLog tot grote tevredenheid over dat programma zelf. Alleen de RPI is zo kwetsbaar als het gaat om betrouwbaarheid.noo schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:26:
[...]
Misschien is de fp4all logger http://www.fp4all.org/ iets voor je? Die werd als logging oplossing aangeboden voor mijn installatie met een PowerOne (NB: Ik heb zelf geen ervaring met de fp4all logger want ik heb zelf wat gebouwd voor de logging).
Kan je niet 3 devices aanmaken, waarvan de 2e en 3e ieder een string weergeven?
Ik log 2 Diehl omvormers en ook ik zie bij 'some figures' maar 1 omvormer en links boven 't totaal.
Bovendien is er maar 1 curve zichtbaar in de grafiek dus WSL heeft zeker nog wat bugs.
Kijk je bij de Details tab, dan kan je opeens wel elke omvormer apart zien
[edit]Op het Google WSL forum krijg je eerder een reactie op vragen.
[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-11-2014 22:07 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De zelfbouw slaat vooral op de software, de hardware is een oude netbook die ik nog had liggen. Daar draait een Postgres database op voor alle logging data en dan is iets meer oomph en een echte disk/SSD tov een RPi wel fijn. De voordelen van de netbook wegen (voor mij) op tegen het hogere verbruik tov een RPi (en de stroom komt bijna "gratis" van het dak).Cyberpope schreef op zondag 02 november 2014 @ 21:03:
[...]
Wat heb je zelf gebouwd als ik het vragen mag. Ik gebruikte SolarWebLog tot grote tevredenheid over dat programma zelf. Alleen de RPI is zo kwetsbaar als het gaat om betrouwbaarheid.
Power-one 2 heeft 2 strings op gekoppelde mppt trackers ( dat kan bij power-one) die worden automatisch toegekend in de software en output.Dus een 3e device zal dezelfde gegevens ontvangen als device 2. En het is de andere inverter met 1 string die hij helemaal niet oppakt bij some figures en dus ook niet naar pvoutput doorzet. En idd bij details zie ik de hele handel wel staan :-)Speedy-Andre schreef op zondag 02 november 2014 @ 22:04:
@crazyharrie:
Kan je niet 3 devices aanmaken, waarvan de 2e en 3e ieder een string weergeven?
Ik log 2 Diehl omvormers en ook ik zie bij 'some figures' maar 1 omvormer en links boven 't totaal.
Bovendien is er maar 1 curve zichtbaar in de grafiek dus WSL heeft zeker nog wat bugs.
Kijk je bij de Details tab, dan kan je opeens wel elke omvormer apart zien
[edit]Op het Google WSL forum krijg je eerder een reactie op vragen.
Bedankt voor je respons André.
Sitecom CN-104 versie2, versie3 en versie4. Allemaal per Prolific chip.
ATEN converter met FTDI chip.
Met alleen de CN-104 versie2 wordt de OK4E herkend. Met de drie anderen ziet de software ( oude IQUE software uit 2004 ) niets. Nadeel is dat er voor deze kabel geen Windows 7 drivers zijn ( officieel dan ). Ik heb ook Sunprofit geprobeerd met alle 4 de kabels en dan vind de software helemaal geen enkele omvormer. Ook niet met de wel werkende CN-104v2.
Ik heb nu geforceerd een 3.0.1.0 versie driver gepakt en geforceerd geladen voor de CN104-v2 en dat lijkt stabiel te werken voor het uitlezen van mijn OK4E.
Maar hoe kan het dat geen enkele andere kabel werkt?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb dat zelf ook moeten doen om mijn slimme meter uit te kunnen lezen.
Wanneer ik via CURL een POST execute doe, dan krijg ik helemaal niks terug. Het IP is juist, verder kan ik niet zien wat er fout gaat.
Mijn bron van code gebruik is: http://www.photovoltaikfo...p-post-t10880.html#p99586
Anoniem: 120539
(Over: auto upload naar PVOutput vanuit Windows.)
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een setje panelen i.c.m. een Growatt omvormer. Die Growatt dumpt zijn data rechtstreeks bij hun eigen servers. Op zich is dit prima inzichtelijk, maar ik vind het ook leuk om data eenvoudig te kunnen vergelijken met anderen en wil de dagelijkse opbrengst dus ook op PVOutput hebben.
Belangrijk in deze is dat ik een Windows gebruiker ben, en e.e.a. ook met Windows wil realiseren.
De Growatt server heb ik zodanig kunnen instellen dat deze aan het eind van de dag een mail stuurt met daarin een .XLS als bijlage met de opbrengst van die dag. Inmiddels heb ik een scriptje en een rule in Outlook die deze bijlage automatisch opslaat. Vervolgens converteer ik de .XLS-en in de opslagfolder naar .CSV met een 2e script, en een 3e leest de .CSV's uit om daar de nuttige info uit te halen en in een nieuwe .CSV te stoppen.
Ik heb dan dus een bestand met datum,opbrengst,piek,piektijd, zonder dat ik daar handmatig iets voor hoef te doen.
Waar het nu even stopt is de automatische upload naar PVOutput; dat is nu een handmatige handeling.
Iemand een voorbeeld van (of link naar) een methode om deze data geautomatiseerd te versturen, bij voorkeur in vbscript of batchfile/FTP script?
(Ik kom na even zoeken wel wat Bash en Python spul tegen, maar daar kom ik niet verder mee.)
Alvast bedankt!
Dave
p.s.: mocht er behoefte zijn dan deel ik de (quick and dirty) scriptjes nog wel zodra e.e.a. volledig werkt.
En hoe krijg je de data dan in PHP?ik222 schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:14:
Nee wist niet dat het bestond eigenlijk. Zelf gebruik ik een simpele PHP wrapper om SMAspot om de data uit mijn omvormer te halen.
SMAspot of SBFspot zoals het tegenwoordig geloof ik heet geeft een CSV file als resultaat. Die kun je dus prima lezen in PHP.
In mijn geval doe ik in mijn programma dat de omvormer uitleest niets anders dan elke 2 seconden SMAspot aanroepen, het resultaat op een zelfgekozen plek zetten (bijvoorbeeld op een locatie toegankelijk via de webserver ) en vervolgens alle door SMAspot aangemaakte files weer opruimen.
Vervolgens gebruikt mijn webapplicatie die file die dus elke twee seconden ververst wordt als databron.
Daarnaast heb ik dan nog een PHP applicatie die luistert naar telegrammen van de slimme meter en die telkens als er een binnenkomt dat telegram ook in CSV formaat klaar zet op om dat geval de webserver van mijn Raspberry.
Met die beide databronnen kan mijn webapplicatie dan mijn totale actuele en historische gebruik en opwek inzichtelijk maken.
Ik log zelf niks. Maar vind het wel leuk om snel even vanuit de woonkamer te kijken wat ik '(terug)verdien'. Simpele app maar het bestaat (Bluetooth).
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Anoniem: 477788
Onlangs is ook mijn dak bedekt met zonnepanelen welke aan twee Samil Power omvormers hangen. Ik ben mijn nu aan het oriënteren hoe ik het opwekken kan loggen/sturen naar pvoutput of iets soortgelijks.
Ik ben meerdere keren tegengekomen dat een Youless gebruikt kan worden om dit te doen en er ligt nog een Youless stof te happen in de kast dus die zou ik er graag voor willen gebruiken. Als ik het goed begrijp zal er dan in mijn meterkast een kWh meter geplaatst moeten worden met een puls led. Daarop kan dan de youless geplakt worden en dan zou het bijvoorbeeld naar pvoutput gestuurd kunnen worden.
Wat mij echter niet helemaal duidelijk is of ik nu twee van de kWh meters nodig heb, of slechts één. Beide omvormers hebben nu hun eigen automaat in de meterkast, deze twee automaten zijn met elkaar verbonden en vervolgens worden ze aan een hoofdschakelaar gekoppeld.
Wordt zo'n kWh meter dan tussen omvormer en automaat geplaatst (moet ik er dus twee laten installeren) of wordt deze tussen de 2 automaten en de hoofdschakelaar gemonteerd (in dit geval heb ik er één nodig)?
Je hebt er twee nodig als je per omvormer wil kunnen meten, als het je alleen om het totaal gaat kan het met eentje. Maar het kan ook met 0 kWh meters zo te zien http://home.exetel.com.au...verter-with-pvoutput.html.Anoniem: 477788 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:51:
Hallo Allemaal,
Onlangs is ook mijn dak bedekt met zonnepanelen welke aan twee Samil Power omvormers hangen. Ik ben mijn nu aan het oriënteren hoe ik het opwekken kan loggen/sturen naar pvoutput of iets soortgelijks.
Ik ben meerdere keren tegengekomen dat een Youless gebruikt kan worden om dit te doen en er ligt nog een Youless stof te happen in de kast dus die zou ik er graag voor willen gebruiken. Als ik het goed begrijp zal er dan in mijn meterkast een kWh meter geplaatst moeten worden met een puls led. Daarop kan dan de youless geplakt worden en dan zou het bijvoorbeeld naar pvoutput gestuurd kunnen worden.
Wat mij echter niet helemaal duidelijk is of ik nu twee van de kWh meters nodig heb, of slechts één. Beide omvormers hebben nu hun eigen automaat in de meterkast, deze twee automaten zijn met elkaar verbonden en vervolgens worden ze aan een hoofdschakelaar gekoppeld.
Wordt zo'n kWh meter dan tussen omvormer en automaat geplaatst (moet ik er dus twee laten installeren) of wordt deze tussen de 2 automaten en de hoofdschakelaar gemonteerd (in dit geval heb ik er één nodig)?
Anoniem: 477788
Bedankt. Ik hoef niet per omvormer te meten, elke omvormer doet 11 panelen en er zit weinig verschil tussen het opwekken per omvormer, dus het totaal is voor mij voldoende. Er is nog één plek over naast de automaten voor de omvormers, dus ik ga dan voor één kwh meter.noo schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:23:
[...]
Je hebt er twee nodig als je per omvormer wil kunnen meten, als het je alleen om het totaal gaat kan het met eentje. Maar het kan ook met 0 kWh meters zo te zien http://home.exetel.com.au...verter-with-pvoutput.html.
Iemand nog advies over welke kwh meter goed werkt in samenwerking met een Youless? Ik heb flink gebladerd door dit topic, maar kon nog niet een zekere voorkeur ontdekken.
Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden om beide omvormers los te loggen, juist omdat je dan snel verschillen op kan merken. Je hebt immers altijd een representatieve installatie om mee te vergelijken
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Helaas levert Voelkner.de niet meer direct aan nederland, maar via ebay of amazon.de is de finder kwh meter ook nog wel te bestellen.
De finder kwh meters vind ik perfect, lekker helder verlicht display en leest eventueel ook direct af in een donkere meterkast (ieder zijn smaak)
Mijn andere twee buren en ik, hebben allen twee youlessen en twee kwh meters in de meterkast. Drie keer hetzelfde systeem dus, alles naar pvoutput gelogd.
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2014 22:02 ]
De poort die ik heb heeft enkel twee draadjes, terwijl de pin layout van de Eversolar als volgt wordt beschreven:
Pin1-------TX_RS485A
Pin2-------TX_RS485B
Pin3-------RX_RS485A
Pin4-------GND
Pin5-------GND
Pin6-------RX_RS485B
Pin7-------+7V
Pin8-------+7V
Wat ik echter overal lees is dat de poort op de omvormer enkel met half-duplex werkt, wat volgens mij zou moeten werken met twee draadjes. Ik heb zowel de combinatie van pin1 & pin2 geprobeerd (TX_A en RX_A) als pin3 & pin6. Bij beide combinaties krijg ik geen enkele reactie van de omvormer.
Het gekke is dat ik wel een reactie van iemand vind die het met deze ethernet-naar-rs485 converter aan de praat schijnt te hebben gekregen, dus me dunkt dat het toch zou moeten kunnen. Ik heb echter geen idee wat ik dan precies moet aansluiten.
Heeft iemand enig idee hoe je zoiets werkend zou kunnen krijgen?
Ik ontken het bestaan van IE.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb dus oranje-wit en groen-wit (TX_A en RX_A) op de + zitten en oranje en groen op de - (TX_B en RX_B). Daarbij heb ik ook blauw-wit en blauw op de GND aangesloten.
Wel weet ik dat er 2 standaarden zijn wat A en B betreft (lekker handig als er twee mogelijkheden zijn) dus je zou kunnen proberen A en B aan één kant om te wisselen
De kleurtjes zijn die van een standaard UTP-kabel. De inverter heeft een RJ-45-aansluiting om de kabel in te doen. Oranje-wit en groen-wit zijn dus ader 1 en 3, wat volgens de documentatie dus TX_A en RX_A zou moeten zijn.Proton_ schreef op zondag 16 november 2014 @ 12:57:
Ik weet niet welke hardware je hebt dus kleurtjes zeggen me weinig
Wel weet ik dat er 2 standaarden zijn wat A en B betreft (lekker handig als er twee mogelijkheden zijn) dus je zou kunnen proberen A en B aan één kant om te wisselen
Omdraaien heb ik ook al geprobeerd, helaas zonder enig succes. Het schijnt overigens zo te zijn dat de inverter nog wel reactie geeft bij omgewisselde kabels, maar dat je dan verkeerde response krijgt. Ik krijg helemaal geen response.
Ik maak gebruik van de "P1 Datalogger V7" Python script om mijn P1 poort uit te lezen.
[bron: http://www.smartmeterdashboard.nl/downloads ]
Dit werkt richting "screen", "file" en "csv".
Wat ik wil is dat dit in mijn MySQL db terecht komt.
Het probleem is dat het script "MySQL connector/Python niet kan vinden.
Wie heeft dit eerder gezien of weet de oplossing?
N.B. Het installeren van de package "mysql-connector-python" lijkt niet te helpen en mijn Linux kennis is van een laag niveau.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| root@raspberrypi:/var/P1# python3 P1.py -c 1 --output "db" --server "localhost" --user "root" --password "geheim" --database "p1" -v 4 P1.py v0.73 Non-Windows Mode Python version 3.2.3 Control-C to abort Startup parameters: Output mode : db PVOutput.org logging : False Log interval : 1 (once every 10 seconds) DSMR COM-port setting : 4 P1.py: warning: MySQL Connector/Python not found. Output mode 'db' not allowed. Output mode 'csv' used instead. COM-port : 1 (/dev/ttyUSB0) P1 telegram in P1_2014-12-05_10s.csv gelogd op: 2014-12-05 13:32:09 ^CError reading /dev/ttyUSB0. Program aborted. root@raspberrypi:/var/P1# |

Ik heb al behoorlijk wat gelezen hier, ik denk dat ik er uitkom, maar ik heb toch een paar vraagjes. We hebben een Power-One Aurora Trio PVI-6.0-OUTD-TL-FS omvormer. Ik wil daar met een RS485 to USB kabel, een Rasberry Pi B+ (heb ethernet liggen daar) en dan via het pakket van Curt Blanke en Websolarlog de opvolging doen. Ik zal wel zien hoe het loopt, maar ik denk dat het wel lukt (heb genoeg linux ervaring volgens mij, ik ben niet zo elektrisch aangelegd).
Mijn vragen:
- Ik hier ergens gelezen te hebben dat de Aurora 365 dagen beperkte data bijhoudt (sommige toch, het is me niet duidelijk of de mijne dat ook doet)? Indien ja, weet iemand hoe je die er nog kan uitkrijgen? Kan dat via de Aurora Communicator, weet iemand dat? Ik heb er op zich zelfs geen probleem mee om die voorbije maanden manueel in een database over te tikken als ik ze daarmee niet kwijt ben.
- Heeft er iemand advies welke RS485 to USB kabel ik nu best kan kopen? Ik zie overal mensen 3 draadjes connecteren, maar heel wat convertors die ik vind op het internet hebben maar 2 aansluitpunten, en dan is het mij ook nog niet duidelijk welke chip ze hebben (terwijl ik hier gelezen heb dat dat wel verschil maakt, hoewel ik ook lees dat Wheezy omkan met FTDI chips nu). En met welke draad doen jullie te verbinding (ik lees 6-10mm, maar ook dingen over twisted-pair...)?
- Heeft er iemand al geprobeerd om de alarmsignalen van de omvormer ook binnen te halen op de RPI? Ik zoek nog een manier om die storingen op te vangen en gewaarschuwd te worden (via mail of sms of maakt niet uit wat er kan).
Mis ik nog iets? Aangezien ik van nul moet beginnen, is er iets wat ik beter kan doen? Alleszins heel hard bedankt voor jullie advies!
Kan het dus niet adviseren, de Youless verbruik doet het eigenlijk altijd.
En overigens, heb ik het RS485 signaal gewoon over 10 meter UTP lopen naar een verdieping lager. Is zowel de Raspberry PI op aangesloten (nu niet meer) als mijn server (op dit moment even.)
[ Voor 25% gewijzigd door Cyberpope op 08-12-2014 11:06 ]
als converter zou ik zoiets bestellen. Die heb ik ook en werkt zoals het moet; http://www.ebay.nl/itm/2-...ash=item2c7b591911&_uhb=1 Koop geen FTDI geval! Ik heb dit gewoon via een UTP kabel aangesloten die naar zolder loopt bij mij. Is een afstand van 15 meter.nokie schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:01:
Mis ik nog iets? Aangezien ik van nul moet beginnen, is er iets wat ik beter kan doen? Alleszins heel hard bedankt voor jullie advies!
Volgens mij slaat de aurora alleen het totaal, jaar totaal en dag totaal op en verder niks. Alarm signalen komen bij mij via WSL binnen, op de WSL site zelf of via de e-mail.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Ik gebruik deze: https://www.dx.com/p/usb-to-rs-485-adapter-8504. Volgens lsusb is het een Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port.nokie schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:01:
- Heeft er iemand advies welke RS485 to USB kabel ik nu best kan kopen? Ik zie overal mensen 3 draadjes connecteren, maar heel wat convertors die ik vind op het internet hebben maar 2 aansluitpunten, en dan is het mij ook nog niet duidelijk welke chip ze hebben (terwijl ik hier gelezen heb dat dat wel verschil maakt, hoewel ik ook lees dat Wheezy omkan met FTDI chips nu). En met welke draad doen jullie te verbinding (ik lees 6-10mm, maar ook dingen over twisted-pair...)?
Met drie aders van een telefoonkabel als volgt aangesloten:
T-/A op de converter naar -T/R op de inverter
T+/B op de converter naar +T/R op de inverter
GND op de converter naar RTN op de inverter
Dat zou je met de -A of --last-alarms optie van de aurora utility moeten kunnen doen.- Heeft er iemand al geprobeerd om de alarmsignalen van de omvormer ook binnen te halen op de RPI? Ik zoek nog een manier om die storingen op te vangen en gewaarschuwd te worden (via mail of sms of maakt niet uit wat er kan).
[ Voor 2% gewijzigd door noo op 08-12-2014 20:38 . Reden: device type toegevoegd ]
Met een recente FTDI chip is niets mis meer, die werken ook op de Raspberry Pi prima. Heb dat zelf ook draaien. Draait nu al sinds mei zonder een enkel probleem of reboot.Wimlem schreef op maandag 08 december 2014 @ 14:51:
[...]
als converter zou ik zoiets bestellen. Die heb ik ook en werkt zoals het moet; http://www.ebay.nl/itm/2-...ash=item2c7b591911&_uhb=1 Koop geen FTDI geval! Ik heb dit gewoon via een UTP kabel aangesloten die naar zolder loopt bij mij. Is een afstand van 15 meter.
Volgens mij slaat de aurora alleen het totaal, jaar totaal en dag totaal op en verder niks. Alarm signalen komen bij mij via WSL binnen, op de WSL site zelf of via de e-mail.
Ik heb de Youless bekeken, ik moet eens nakijken want er zit wel een digitale meter op, dan zou dat een optie kunnen zijn. Ik mis er wel het 'hobbyproject" aspect een beetje van, en - mede door de ervaring met de "SolarMonitor" die we nu hebben - wil ik de data liever lokaal opslaan dat ik ze ook zelf in handen heb. Voor zover ik kan zien gaat deze data naar "de cloud".
Kun je ook zelf uitlezen met de diverse scripts (zie Youless topic). En ja, het is veel minder hobby, maar wel meer bedrijfszeker.nokie schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:20:
Bedankt voor jullie hulp en suggesties!
Ik heb de Youless bekeken, ik moet eens nakijken want er zit wel een digitale meter op, dan zou dat een optie kunnen zijn. Ik mis er wel het 'hobbyproject" aspect een beetje van, en - mede door de ervaring met de "SolarMonitor" die we nu hebben - wil ik de data liever lokaal opslaan dat ik ze ook zelf in handen heb. Voor zover ik kan zien gaat deze data naar "de cloud".
Uitlezen lijkt allemaal goed te gaan, maar WSL rekent het totaal aan energie uit dmv het "total energy" veld. Gaat prima met de powerone omvormers , maar op de een of andere manier krijg ik met de 2.5 alleen hele getallen uit dat veld;
lobal State: DcDc Start
Inverter State: Checking Grid
Channel 1 Dc/Dc State:
Channel 2 Dc/Dc State: DcDc OFF
Alarm State: No Alarm
Daily Energy = 1.820 kWh
Weekly Energy = 3.700 kWh
Monthly Energy = 7.460 kWh
Yearly Energy = 1921.640 kWh
Total Energy = 1921.000 kWh
Partial Energy = 1921.000 kWh
Oftwel ik krijg geen gegevens achter de komma, waardoor WSL hier niet mee kan rekenen. Heeft iemand dezelfde setup wel werkend?
aurora 1.8.7 met mijn powerone 3.0 geeft wel waarden achter de komma.
Het betreft een; Firmware: C.0.7.3 Manufacturing Date: Year 13 Week 42 Inverter Version: -- UNO-2.5-I -- Germany - VDE0126 -- Transformer HF version
Vanaf dat moment tijdelijk even mijn windowsserver ingezet met Aurora monitor. Dat ging redelijk met een paar afwijkende waarden, die ik echt niet gehaald heb.
b.v. de rood omcirkelde:

Dus ik denken dat het aan aurora monitor zou liggen. Maar als ik het formele pakket van powerone gebruik, Aurora communicator, krijg ik ook deze rare waardes. Zoals vandaag:

Met dit weer heb ik nooit in een 1/2 uur 18kwh opgewerkt. Zou wel willen, maar dat gaat niet lukken met een setjes van 3680 pw.
Iemand enige suggesties hoe ik de werkelijk waardes zou kunnen achterhalen? Want als ik meerdere dagen uitlees, blijf ik deze rare waardes houden.
ik heb dit ook wel eens gehad met de windows applicatie, maar toen had ik en de USB monitoring aangesloten en ik had tegelijkertijd de PI er aan hangen. Toen kreeg ik ook waardes die niet klopten.
Geeft de display van je omvormer wel de correcte waarden aan? Heb met mijn 3.0 ook wel eens last dat hij zegt dat ik 14 kWh opgewerkt heb, terwijl het 1,3 oid is.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Raspberry Pi met websolarlog? En dan de PI wireless? Mastervolt zit er volgens mij in, maar weet niet 100% zeker of dit werkt.raydekok schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:53:
Ik heb een mastervolt xs2000 hoe lees ik deze het beste uit? Ik wil met een pi gaan werken en dan het liefst draadloos iets.
Ik heb een Power One 2000 OUTD en kom de afwijkende waarden niet tegen. Het totaal wordt ook achter de komma ingelezen door WSL.
Setup: Raspberry Pi, RS485 to USB en WSL met aurora script.
1
2
3
4
5
6
| By Total Avg. Day kWh/kWp Today 0,566 0,566 0,273 Week 6,27 1,57 2,90 Month 10,92 0,99 4,83 Year 308,14 3,35 148,79 overall 308,14 3,35 148,79 |
@janpedaalJanPedaal schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:36:
@ Wimlem en Cyberpope:
Ik heb een Power One 2000 OUTD en kom de afwijkende waarden niet tegen. Het totaal wordt ook achter de komma ingelezen door WSL.
Setup: Raspberry Pi, RS485 to USB en WSL met aurora script.
code:
1 2 3 4 5 6 By Total Avg. Day kWh/kWp Today 0,566 0,566 0,273 Week 6,27 1,57 2,90 Month 10,92 0,99 4,83 Year 308,14 3,35 148,79 overall 308,14 3,35 148,79
Met mijn 3.0 kom ik die rare waarden met de pi en WSL ook niet tegen, wel op de display van de omvormer zelf!
Bij jou gaat het ook goed, maar aurora krijgt al niet de goede info van de uno 2.5 met curtonics door, waardoor WSL niet de juiste standen kan uitrekenen.
Heb gebeld met ABB vandaag. Ze hebben het genoteerd en gaan kijken of er een nieuwere firmware is en of de bug bekend is.
Wimlem schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:18:
[...]
Raspberry Pi met websolarlog? En dan de PI wireless? Mastervolt zit er volgens mij in, maar weet niet 100% zeker of dit werkt.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Helaas is hij bij mij na elke stroomuitval op storing. Al diverse kaartjes versleten (van diverse merken)Wimlem schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:50:
Bijzonder, mijn PI is tig keer uitgevallen door mijn toedoen, maar werkt nog keurig
Helaas kan ik dat lastig checken. Ik ga werken als het donder is en kom terug als het donker is...ik heb dit ook wel eens gehad met de windows applicatie, maar toen had ik en de USB monitoring aangesloten en ik had tegelijkertijd de PI er aan hangen. Toen kreeg ik ook waardes die niet klopten.
Geeft de display van je omvormer wel de correcte waarden aan? Heb met mijn 3.0 ook wel eens last dat hij zegt dat ik 14 kWh opgewerkt heb, terwijl het 1,3 oid is.
Raar.
Cyberpope schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:21:
Nou.. ff checken levert op dat ook de display van op de omvormer zelf deze afwijkende waardes aangeeft.
Raar.
Ik neem aan dat je het commando "sudo apt-get install python-mysql.connector" hebt gebruikt. Ik heb het net even getest, met en zonder dat pakket. Zonder het pakket krijg je inderdaad die foutmelding. Met het betreffende pakket ge-installeerd, gaat het goed.toxict schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:39:
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
Ik maak gebruik van de "P1 Datalogger V7" Python script om mijn P1 poort uit te lezen.
[bron: http://www.smartmeterdashboard.nl/downloads ]
Dit werkt richting "screen", "file" en "csv".
Wat ik wil is dat dit in mijn MySQL db terecht komt.
Het probleem is dat het script "MySQL connector/Python niet kan vinden.
Wie heeft dit eerder gezien of weet de oplossing?
N.B. Het installeren van de package "mysql-connector-python" lijkt niet te helpen en mijn Linux kennis is van een laag niveau.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 root@raspberrypi:/var/P1# python3 P1.py -c 1 --output "db" --server "localhost" --user "root" --password "geheim" --database "p1" -v 4 P1.py v0.73 Non-Windows Mode Python version 3.2.3 Control-C to abort Startup parameters: Output mode : db PVOutput.org logging : False Log interval : 1 (once every 10 seconds) DSMR COM-port setting : 4 P1.py: warning: MySQL Connector/Python not found. Output mode 'db' not allowed. Output mode 'csv' used instead. COM-port : 1 (/dev/ttyUSB0) P1 telegram in P1_2014-12-05_10s.csv gelogd op: 2014-12-05 13:32:09 ^CError reading /dev/ttyUSB0. Program aborted. root@raspberrypi:/var/P1#
Dus controleer even of je het goede commando hebt gebruilt
Hans
Thanks...ik heb het inmiddels werkend met een andere connector, installed middels pip.HansK3300 schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:13:
[...]
Ik neem aan dat je het commando "sudo apt-get install python-mysql.connector" hebt gebruikt. Ik heb het net even getest, met en zonder dat pakket. Zonder het pakket krijg je inderdaad die foutmelding. Met het betreffende pakket ge-installeerd, gaat het goed.
Dus controleer even of je het goede commando hebt gebruilt
Hans
Dankje voor je reply
Is dit mogelijk zonder tussenkomst van een ander device? Zoals wel direct naar de Sunny Portal het geval is?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Ik heb wel de gateway erbij en kan dus eea via de Delta website bekijken (opbrengst, vermogen, AC/DC voltages) wat op zich wel ok werkt. Ik wil weten of het de moeite waard is om zelf te gaan prutsen met pvoutput etc.
Hier staat er ook een trouwens: https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-LoggerDRaakje schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 14:11:
Mochten mensen willen, ik heb een proggie gemaakt in .net dat Omnik kan uitlezen en upload naar pvoutput.org
PM maar als je interesse hebt.
Ik heb deze toegepast op een Hosola omvormer. Ze maken toevallig allebei gebruik van dezelfde WiFi module
Alleen de receive buffer moet aangepast worden van 1024 naar 128 anders krijg je een time-out is mijn ervaring.
Deze tool werkt blijkbaar op alle WiFi modules die poort 8899 gebruiken
kijk even hier :Aikon schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:25:
Weet iemand welke (extra) data ik kan loggen met een Delta Solivia 2.5 EU G4?
Ik heb wel de gateway erbij en kan dus eea via de Delta website bekijken (opbrengst, vermogen, AC/DC voltages) wat op zich wel ok werkt. Ik wil weten of het de moeite waard is om zelf te gaan prutsen met pvoutput etc.
\[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2
mooi project, is een zeer uitgebreide logger, lees het topic maar eens door
Hardware en aurora werkt volgens mij. De klok staat wel een uur verkeerd merk ik nu op:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| pi@raspberrypi ~ $ aurora -a2 -T -d0 -e -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0 Current date/time: 03-Jan-2015 13:15:11 Input 1 Voltage = 532.246704 V Input 1 Current = 0.319519 A Input 1 Power = 170.062958 W Input 2 Voltage = 477.272461 V Input 2 Current = 0.301208 A Input 2 Power = 143.758514 W Grid Voltage Reading = 237.373398 V Grid Current Reading = 0.802684 A Grid Power Reading = 304.040436 W Frequency Reading = 49.985004 Hz. DC/AC Conversion Efficiency = 96.9 % Inverter Temperature = 30.647064 C Booster Temperature = 29.773529 C Daily Energy = 0.800 kWh Weekly Energy = 26.150 kWh Monthly Energy = 7.100 kWh Yearly Energy = 7.100 kWh Total Energy = 4825.000 kWh Partial Energy = 4825.000 kWh |
Maar WSL werkt precies nog niet goed. Als ik het weer test in de communication, krijg ik dit. Toch lijkt alle weerinfo op het dashboard zichtbaar:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| test time:2015-01-03 14:16:49 test result:failure result data: Weather Object ( [id] => [deviceId] => -1 [time] => 1420291009 [temp] => 3.193 [temp_min] => 3.193 [temp_max] => 3.193 [pressure] => 1031.24 [humidity] => 100 [conditionId] => 500 [rain1h] => [rain3h] => 1 [clouds] => 92 [wind_speed] => 5.27 [wind_direction] => 202.001 ) |
Bij de aurora krijg ik dit (in de uri heb ik dit /home/pi/aurora-1.8.7/aurora -l5 -M5 /dev/ttyUSB0 ingevuld, voor de rest niets):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| test time:2015-01-03 14:19:10 test result:success result data: Global State: Run Inverter State: Run Channel 1 Dc/Dc State: MPPT Channel 2 Dc/Dc State: MPPT Alarm State: No Alarm Daily Energy = 0.800 kWh Weekly Energy = 26.150 kWh Monthly Energy = 7.100 kWh Yearly Energy = 7.100 kWh Total Energy = 4825.000 kWh Partial Energy = 4825.000 kWh |
Er is bijzonder weinig zon vandaag, maar die 0.8kWh zou hij toch moeten zien, of zie ik dat verkeerd? Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken om dit probleem op te lossen?
In het laatste geval heb je een Aurora device en comm nodig, nu zie ik bij de test alleen iets met het weer.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb nu net wel dit gezien op de "other"page:
Part Number: -3N17- Serial Number: 451868 Firmware: C.0.2.6 Manufacturing Date: Year 13 Week 11 Inverter Version: -- unknown -- Germany - VDE0126 -- Transformerless Version -- Photovoltaic Version -- Transmission State: 51 Command: "System Configuration" Command is not implemented
[ Voor 55% gewijzigd door nokie op 03-01-2015 16:06 ]
als je dat ziet is de communicatie goed en zal hij de omvormer uit moeten lezen. WSL zal dan gewoon moeten werken. Heb je je WSL openbaar gemaakt op het internet?nokie schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:02:
Ook voor de omvormer. De laatste blok code is de test van de aurora communication samen met het aurora device (de test die succesvol is).
Ik heb nu net wel dit gezien op de "other"page:
Part Number: -3N17- Serial Number: 451868 Firmware: C.0.2.6 Manufacturing Date: Year 13 Week 11 Inverter Version: -- unknown -- Germany - VDE0126 -- Transformerless Version -- Photovoltaic Version -- Transmission State: 51 Command: "System Configuration" Command is not implemented
Nee, ik heb de security nog niet echt op orde. Ik heb vannacht wel gezien dat de klok wel liep van de live feed (omvormer stond uit) maar bij het opkomen van de omvormer, gaat de klok op 01:00:00 staan.Wimlem schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:38:
[...]
als je dat ziet is de communicatie goed en zal hij de omvormer uit moeten lezen. WSL zal dan gewoon moeten werken. Heb je je WSL openbaar gemaakt op het internet?
Wat ik nu gedaan heb is een langer commando ingezet, en nu blijkt het te werken:
1
| aurora -T -d0 -e -Y5 -l5 -M5 /dev/ttyUSB0 |
Wat nu nog niet ok lijkt is dat hij denkt dat ik de totale productie van de voorbije 9 maanden vandaag heb gemaakt. Maar de cijfers komen toch al binnen, dat is toch al goed.
Die klok gaat op 01:00 staan wanneer er activiteit begint te komen van omvormer. Er na zal gewoon de normale tijd door lopen.nokie schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:57:
[...]
Nee, ik heb de security nog niet echt op orde. Ik heb vannacht wel gezien dat de klok wel liep van de live feed (omvormer stond uit) maar bij het opkomen van de omvormer, gaat de klok op 01:00:00 staan.
Wat ik nu gedaan heb is een langer commando ingezet, en nu blijkt het te werken:
code:
1 aurora -T -d0 -e -Y5 -l5 -M5 /dev/ttyUSB0
Wat nu nog niet ok lijkt is dat hij denkt dat ik de totale productie van de voorbije 9 maanden vandaag heb gemaakt. Maar de cijfers komen toch al binnen, dat is toch al goed.
ik gebruik zelf
1
| aurora-1.8.7/aurora -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0 |
en dat is voldoende. De eerst dag uitlezen zal hij het totaal wegschrijven. Morgen zal het allemaal in orde zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Wimlem op 04-01-2015 11:02 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| Hello, WebSolarLog experienced an error on Aurora. Current date/time: 05-Jan-2015 15:15:07 Alarm 1: No Alarm Alarm 2: No Alarm Alarm 3: No Alarm Alarm 4: No Alarm Input 1 Voltage = 537.947327 V Input 1 Current = 0.489807 A Input 1 Power = 263.490448 Warning Input 2 Voltage = 483.579468 V Input 2 Current = 0.466919 A Input 2 Power = 225.792419 Warning Grid Voltage Reading = 238.115509 V Grid Current Reading = 0.802684 A Grid Power Reading = 490.831787 Warning Frequency Reading = 49.998001 Hz. DC/AC Conversion Error fficiency = 100.3 % Inverter Temperature = 30.452728 C Booster Temperature = 29.967438 C Daily Error nergy = 5.250 kWh Weekly Error nergy = 5.250 kWh Monthly Error nergy = 16.600 kWh Yearly Error nergy = 16.600 kWh Total Error nergy = 4842.000 kWh Partial Error nergy = 4842.000 kWh Please check if everything is alright. WebSolarLog |
Op zich lijkt alles in orde, alle andere metingen gaan goed, alleen om de 15 minuten blijkbaar niet.
Welke omvormer heb je en zie je ook een error op de "overige" pagina? De error per mail is de bovenstaande?nokie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:34:
Het ziet er vandaag inderdaad beter uit. Ik krijg wel om de 15 minuten een errormessage van WSL in mijn mailbox:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 Hello, WebSolarLog experienced an error on Aurora. Current date/time: 05-Jan-2015 15:15:07 Alarm 1: No Alarm Alarm 2: No Alarm Alarm 3: No Alarm Alarm 4: No Alarm Input 1 Voltage = 537.947327 V Input 1 Current = 0.489807 A Input 1 Power = 263.490448 Warning Input 2 Voltage = 483.579468 V Input 2 Current = 0.466919 A Input 2 Power = 225.792419 Warning Grid Voltage Reading = 238.115509 V Grid Current Reading = 0.802684 A Grid Power Reading = 490.831787 Warning Frequency Reading = 49.998001 Hz. DC/AC Conversion Error fficiency = 100.3 % Inverter Temperature = 30.452728 C Booster Temperature = 29.967438 C Daily Error nergy = 5.250 kWh Weekly Error nergy = 5.250 kWh Monthly Error nergy = 16.600 kWh Yearly Error nergy = 16.600 kWh Total Error nergy = 4842.000 kWh Partial Error nergy = 4842.000 kWh Please check if everything is alright. WebSolarLog
Op zich lijkt alles in orde, alle andere metingen gaan goed, alleen om de 15 minuten blijkbaar niet.
Dat is inderdaad een copy paste van één van de mails. Het gaat om deze omvormer: Power-One Aurora Trio PVI-6.0-OUTD-TL-FSWimlem schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:15:
[...]
Welke omvormer heb je en zie je ook een error op de "overige" pagina? De error per mail is de bovenstaande?
De output uit "other" had ik al eens gepost, voor de rest zie ik daar geen errors staan:
Ik vermoed dat het iets met dat "kwartier" te maken heeft, al zie ik niet direct iets wat een frequentie van 15 minuten heeft (history is om de 5 minuten). Het vreemde is dat het lijkt alsof hij gewoon van de hoofdletters E en W "error" en "warning" maakt en dan maar een mail stuurt. Voor de rest is alles ok.
Om binnen WSL de omvormer uit te lezen, maak daar gewoon eens "aurora -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0" van, zonder jouw extra toevoegingen.nokie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:44:
[...]
Dat is inderdaad een copy paste van één van de mails. Het gaat om deze omvormer: Power-One Aurora Trio PVI-6.0-OUTD-TL-FS
De output uit "other" had ik al eens gepost, voor de rest zie ik daar geen errors staan:
Ik vermoed dat het iets met dat "kwartier" te maken heeft, al zie ik niet direct iets wat een frequentie van 15 minuten heeft (history is om de 5 minuten). Het vreemde is dat het lijkt alsof hij gewoon van de hoofdletters E en W "error" en "warning" maakt en dan maar een mail stuurt. Voor de rest is alles ok.
Sorry, het ging mij om "other --> alarm"
We beginnen er stilaan te komen. De laatste 3 kwartier geen mailtjes meer gekregen, dat zal het dus geweest zijn. Onder "other -> alarm" staat gewoon "alarm no" (en één ramp fail error deze morgen).Wimlem schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:01:
[...]
Om binnen WSL de omvormer uit te lezen, maak daar gewoon eens "aurora -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0" van, zonder jouw extra toevoegingen.
Sorry, het ging mij om "other --> alarm"
Ik heb hem eventjes online gezet (draait niet op mijn synology, ook al lijkt dat zo), normaal gebruik ik gewoon vpn naar mijn thuisnetwerk:
http://nijlpaardje.synology.me/websolarlog/index.php
Ik heb nu ook stiekem eventjes met jouw grafiek vergeleken, bij mij verspringen de waarden nog per kWh in de grafiek, niet na de komma. Ik dacht dat dat normaal was maar blijkbaar is dat bij jou wel "smooth".
(dankjewel trouwens voor al je tijd en al je hulp, ik vrees dat ik dat niet genoeg kan zeggen)
Jij hebt hetzelfde probleem met de omvormer als een vriend van mij; http://solar.i-lektra.com/nokie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 11:56:
[...]
We beginnen er stilaan te komen. De laatste 3 kwartier geen mailtjes meer gekregen, dat zal het dus geweest zijn. Onder "other -> alarm" staat gewoon "alarm no" (en één ramp fail error deze morgen).
Ik heb hem eventjes online gezet (draait niet op mijn synology, ook al lijkt dat zo), normaal gebruik ik gewoon vpn naar mijn thuisnetwerk:
http://nijlpaardje.synology.me/websolarlog/index.php
Ik heb nu ook stiekem eventjes met jouw grafiek vergeleken, bij mij verspringen de waarden nog per kWh in de grafiek, niet na de komma. Ik dacht dat dat normaal was maar blijkbaar is dat bij jou wel "smooth".
(dankjewel trouwens voor al je tijd en al je hulp, ik vrees dat ik dat niet genoeg kan zeggen)
Jouw power-one 6.0 spuugt net als de uno 2.5 bij hem, geen waardes uit achter de komma. Bij ABB heb ik de omvormer aangemeld en er komt waarschijnlijk een firmware aanpassing. Als ik jou was zou ik de jouwe ook aanmelden @ ABB: http://www02.abb.com/db/d....abb.com%2Fsolarinverters, om te kijken of er een nieuwere versie is waarin dit opgelost is. Je hebt het model, firmwareversie en productiedatum nodig om aan te melden.
Zonder de afronding gaat het nooit goed werken met WSL.
het gaat om de Total Energy. Die veranderd niet, achter de komma.nokie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:57:
ok dat zal ik doen. Nu, als ik de logs bekijk dan heb ik toch de indruk dat alle waardes informatie na de komma doorgeven. Ik weet nu niet exact op basis van welke waarde dit berekend wordt, maar bijvoorbeeld de daily energy (kWh) heeft zeker 2 cijfers na de komma. Misschien moet ik dat eens rapporteren op de site van websolarlog zelf?
Zie je eigen logje een stuk hier boven;
1
2
3
4
5
6
| Daily Error nergy = 5.250 kWh Weekly Error nergy = 5.250 kWh Monthly Error nergy = 16.600 kWh Yearly Error nergy = 16.600 kWh Total Error nergy = 4842.000 kWh Partial Error nergy = 4842.000kWh |
Dan is er nog een klein puntje dat ik wel opgelost zou willen krijgen: de voorafgaande productie is nu allemaal geboekt op de eerste dag dat ik het in gebruik heb genomen, waardoor bijvoorbeeld mijn production-tab helemaal fout staat. De "initial production" wordt ge-ignored blijkbaar, maar misschien ligt dat aan de waarden in de database (die heb ik nog niet bekeken, heb daar weinig ervaring mee).
Dit kan je handmatig aanpassen in de admin interface van WSL. Tabblad "Yields", dan op de maand klikken en dan kan je per dag de produktie aanpassen. Als je zelf m.b.v. een stroommeter gelogd hebt kun je per dag alle waardes invullen, maar je kan ook alleen die eerste dag aanpassen waar de volledige lifetime produktie op terecht is gekomen.nokie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:22:
Ah ok, dan snap ik het. Is wel een minpuntje want de info is eigenlijk wel beschikbaar...Eigenlijk kan ik er zo ook wel mee leven hoor, op zich ga ik nooit op minuut-niveau kijken naar de productie, week- of maandbasis is voor mij genoeg. Bij jou is het wel mooier...
Dan is er nog een klein puntje dat ik wel opgelost zou willen krijgen: de voorafgaande productie is nu allemaal geboekt op de eerste dag dat ik het in gebruik heb genomen, waardoor bijvoorbeeld mijn production-tab helemaal fout staat. De "initial production" wordt ge-ignored blijkbaar, maar misschien ligt dat aan de waarden in de database (die heb ik nog niet bekeken, heb daar weinig ervaring mee).
Wat bij mij dus niet lukte vanwege de rare afrondingJanPedaal schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:35:
[...]
Dit kan je handmatig aanpassen in de admin interface van WSL. Tabblad "Yields", dan op de maand klikken en dan kan je per dag de produktie aanpassen. Als je zelf m.b.v. een stroommeter gelogd hebt kun je per dag alle waardes invullen, maar je kan ook alleen die eerste dag aanpassen waar de volledige lifetime produktie op terecht is gekomen.