Ik gebruik een FP4All logger bij mijn Delta Solivia 3.0 EU G4. Ik mag toch aannemen dat ze via de Gateway alle leuke info wel beschikbaar maken. Een selectie van de beschikbare gegevens wordt weggeschreven naar PVoutput. Die info vind je voor mijn set hier: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079Aikon schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:25:
Weet iemand welke (extra) data ik kan loggen met een Delta Solivia 2.5 EU G4?
Ik heb wel de gateway erbij en kan dus eea via de Delta website bekijken (opbrengst, vermogen, AC/DC voltages) wat op zich wel ok werkt. Ik wil weten of het de moeite waard is om zelf te gaan prutsen met pvoutput etc.
Dank je, zo te zien komt alleen de temperatuur erbij tov de gateway. Heb je je logger danwel omvormer binnen hangen? Zo ja, kan het denk ik niet anders dan dat de temperatuur gewoon van een weerdienst komt ipv live. Dan heeft het voor mij weinig nu denk ik
Buitentemperatuur wordt inderdaad door FP4all van internet geplukt.
is er iemand die SMAspot (SMAspot_SRC_206_Linux_Win32.tar) nog ergens heeft? Wil deze versie gebruiken icm met WSL, maar kan alleen nog SBFspot 3* downloaden.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Vandaag m'n PV log-installatie geupgrade. daar de effekt es5000 op ronde kWs registreerd en hierdoor met pvoutput verschillen heb (nu +17kwh op 500
)
Een tussen kwh meter met 2000imp/kwh met een rasppi als logger. (Hellup... 7.000.000 registraties per jaar ongeveer)
Scriptje per dag cumulatief maken dus....

Een tussen kwh meter met 2000imp/kwh met een rasppi als logger. (Hellup... 7.000.000 registraties per jaar ongeveer)
Scriptje per dag cumulatief maken dus....
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Het PV systeem zelf ligt nog niet op het dak, maar ter voorbereiding ben ik vast begonnen met de logging. Van het voorjaar komt het PV systeem.
Ik heb voor de logging een Arduino + Ethernet shield besteld. Hier heb ik de software van Solarmeter (solarmeter.codeplex.com) op geïnstalleerd. Alles lijkt te functioneren zoals het hoort.
De kWh meters heb ik nog niet binnen, dus heb nog geen dataverkeer. Weet iemand hoe ik de 'pulsjes' kan faken, zodat ik kan kijken of alles werkt?
Ik heb voor de logging een Arduino + Ethernet shield besteld. Hier heb ik de software van Solarmeter (solarmeter.codeplex.com) op geïnstalleerd. Alles lijkt te functioneren zoals het hoort.
De kWh meters heb ik nog niet binnen, dus heb nog geen dataverkeer. Weet iemand hoe ik de 'pulsjes' kan faken, zodat ik kan kijken of alles werkt?
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Een druktoets aansluiten ipv de kwh meter en dan pulsen genereren.
Die heb ik ook niet zo bij de hand. In de voorbereiding heb ik ergens gelezen dat je ook 2 draden tegen elkaar kan houden. Is dit zo, zo ja welke? 5v en de digitale in? (2 of 3 in mijn geval)Herbie1971 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:42:
Een druktoets aansluiten ipv de kwh meter en dan pulsen genereren.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Ja, de draden die straks op je kWh-meter worden aangesloten. Het kan zijn dat je meer dan één puls registreert als je de draden tegen elkaar houdt. Door trillende handen enzoBoschR schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:58:
Die heb ik ook niet zo bij de hand. In de voorbereiding heb ik ergens gelezen dat je ook 2 draden tegen elkaar kan houden. Is dit zo, zo ja welke? 5v en de digitale in? (2 of 3 in mijn geval)
Ah kijk aan. Goed gelezen en opgeslagen dus
. Heb het geprobeerd en kwam nog een aantal foutjes tegen:
- DNS verkeerd ingesteld (opgelost)
- API key disabled (opgelost)
Maar nu krijg ik een:
- last PvOutput fail=Response timeout
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Moet ik nog poorten open zetten in de router?
Edit: De foutmelding krijg ik niet meer, maar ik zie ook een 'pulsjes' voorbij komen. PVOutput krijgt volgens mij wel updates.
Wat ik doe is: draadjes van de 5V en de digitaal in 2 tegen elkaar houden/strijken/tikken.
- DNS verkeerd ingesteld (opgelost)
- API key disabled (opgelost)
Maar nu krijg ik een:
- last PvOutput fail=Response timeout
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Moet ik nog poorten open zetten in de router?
Edit: De foutmelding krijg ik niet meer, maar ik zie ook een 'pulsjes' voorbij komen. PVOutput krijgt volgens mij wel updates.
Wat ik doe is: draadjes van de 5V en de digitaal in 2 tegen elkaar houden/strijken/tikken.
[ Voor 25% gewijzigd door BoschR op 31-01-2015 00:38 ]
heeft Iemand misschien een script om gegevens van days.js (format da[dx++]="31.01.15|17041;3929") of days_hist.js op te laden in een mysql database?
https://www.craeghs-syen.be/wp
Sinds gistermiddag geeft mijn Flukso geen data meer door aan PVoutput. Ik heb de fluksometer al gereset en er zijn geen problemen met de verbinding. Ik denk dat het probleem bij Flukso zit. Op het forum daar zie ik nog geen meldingen, maar erg levendig is dat forum niet. Iemand anders met een Flukso die wel/geen problemen heeft?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik gebruik SBFspot en Domoticz (beiden op dezelfde RPI) om mijn SMA 3000TL21 uit te lezen.
Dat werkt prima, maar in Domoticz kan ik alleen de temperatuur, AC voltage en het opgewekt vermogen uitlezen, terwijl SBFspot ook b.v. DC spanning en stroom uitleest.
Is het mogelijk om die waardes ook in Domoticz tevoorschijn te toveren?
Dat werkt prima, maar in Domoticz kan ik alleen de temperatuur, AC voltage en het opgewekt vermogen uitlezen, terwijl SBFspot ook b.v. DC spanning en stroom uitleest.
Is het mogelijk om die waardes ook in Domoticz tevoorschijn te toveren?
Kak, logging is ermee gestopt gistermiddag. Dacht eerst dat het een probleem was met Websolarlog, maar moet nu toch concluderen dat het waarschijnlijk een hardware issue is met de kabel, de RS485 to USB converter of misschien de omvormer
Kan aan de Rpi kant (waar WSL op draait) geen onregelmatigheden vinden, maar vanuit WSL de communicatie testen met de Powerone geeft een error.
Hoewel het grijs weer is zou de omvormer toch wel aan moeten gaan.. Andere systemen in de buurt laten op pvoutput zien dat er genoeg licht is om in ieder geval op te starten.
Helaas zaterdagavond pas tijd om erin te duiken
Enige troost is dat ik geen spektaculaire output dagen misloop met dit grijze weer.
Kan aan de Rpi kant (waar WSL op draait) geen onregelmatigheden vinden, maar vanuit WSL de communicatie testen met de Powerone geeft een error.
Hoewel het grijs weer is zou de omvormer toch wel aan moeten gaan.. Andere systemen in de buurt laten op pvoutput zien dat er genoeg licht is om in ieder geval op te starten.
Helaas zaterdagavond pas tijd om erin te duiken
Enige troost is dat ik geen spektaculaire output dagen misloop met dit grijze weer.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Verwijderd
Wie weet wat ik verkeerd doe hulp gevraagd):
Voor de aansluiting van de logging van data van de Aurora MVI2000OUTD omvormer maak ik gebruik van een Cat5 kabel. Deze Cat5 kabel is aangesloten op een RS485 converter RJ45 / USB.
Volgens de handleiding bij deze RS485 converter moet de volgens onderstaand schema aangesloten worden:
PIN OUT RS485/RSRS422 (RJ45)
RJ45 1 2 3 4 5 6 7 8
RS422 -- TX+ TX- GND RX+ RX- GND --
RS485 -- D+/A D-/B GND -- -- GND --
Aderkleur Oranje /wit Oranje Groen /wit Blauw Blauw /wit Groen Bruin /wit Bruin
De aansluiting van de Aurora PVI2000OUTD omvormer heeft een aansluitblok met1. RTN, 2. +TR, 3. -TR en S1. Terminator (eindweerstand).
Hoe moet ik de verbinding maken:
Aurora -------> RS485
RTN -------> GND
+TR -------> TX+
-TR -------> TX-
of
RTN -------> GND
+TR -------> RX+
-TR -------> RX-
of
RTN -------> GND
+TR -------> TX+ en RX+
-TR -------> TX- en RX-
Als ik de Aurora communicator opstart en naar de omvormer zoek kan hij geen omvormer vinden. Als ik een handmatige configuratie van de omvormer uitvoer wordt geen verbinding gemaakt met de omvormer.
Voor de aansluiting van de logging van data van de Aurora MVI2000OUTD omvormer maak ik gebruik van een Cat5 kabel. Deze Cat5 kabel is aangesloten op een RS485 converter RJ45 / USB.
Volgens de handleiding bij deze RS485 converter moet de volgens onderstaand schema aangesloten worden:
PIN OUT RS485/RSRS422 (RJ45)
RJ45 1 2 3 4 5 6 7 8
RS422 -- TX+ TX- GND RX+ RX- GND --
RS485 -- D+/A D-/B GND -- -- GND --
Aderkleur Oranje /wit Oranje Groen /wit Blauw Blauw /wit Groen Bruin /wit Bruin
De aansluiting van de Aurora PVI2000OUTD omvormer heeft een aansluitblok met1. RTN, 2. +TR, 3. -TR en S1. Terminator (eindweerstand).
Aurora -------> RS485
RTN -------> GND
+TR -------> TX+
-TR -------> TX-
of
RTN -------> GND
+TR -------> RX+
-TR -------> RX-
of
RTN -------> GND
+TR -------> TX+ en RX+
-TR -------> TX- en RX-
Als ik de Aurora communicator opstart en naar de omvormer zoek kan hij geen omvormer vinden. Als ik een handmatige configuratie van de omvormer uitvoer wordt geen verbinding gemaakt met de omvormer.
Ik heb het hetzelfde als Wimlem. Ik heb sowieso een andere converter dan CamperJack denk ik, mijne is niet geschikt voor RJ45 dus minder connectors.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:15:
Wie weet wat ik verkeerd doe hulp gevraagd):
...
Aurora RS485
RTN -------> GND
+TR --------> TX+
-TR ---------> TX-
of
RTN -------> GND
+TR --------> RX+
-TR ---------> RX-
of
RTN -------> GND
+TR --------> TX+ en RX+
-TR ---------> TX- en RX-
RS485 out op Aurora:

Converter en Raspberry B+:

Verbonden en loggend:

Sinds vandaag 10:20 doet de logging het weer.. Wat er nu precies aan de hand was
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Verwijderd
Dag Wimlem. Dank je voor je reactie. In principe heb ik dezelfde aansluiting gebruikt:
Power-one RJ45 RS485
----------------------------------------------------------
RTN pin 4 & 7 GND
+TR pin 2 TX+ (RS422), D+/A (RS485)
-TR pin 3 TX- (RS422), D-/BG (RS485)
De datakabel (Cat5) gaat van de inverter naar een omvormer RS485 RJ45 (in) - USB (uit) omvormer en wordt dan op de PC aangesloten.
Werkt jouw aansluiting goed? Maak je ook gebruik van de Aurora communicator software? En wordt jouw omvormer wel herkend door de Auto-scan voor het configureren van de Inverter?
Power-one RJ45 RS485
RTN pin 4 & 7 GND
De datakabel (Cat5) gaat van de inverter naar een omvormer RS485 RJ45 (in) - USB (uit) omvormer en wordt dan op de PC aangesloten.
Werkt jouw aansluiting goed? Maak je ook gebruik van de Aurora communicator software? En wordt jouw omvormer wel herkend door de Auto-scan voor het configureren van de Inverter?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 14:18 ]
Denk dat hier het grote verschil in zit. Ik maak gebruik van Websolarlog icm Curtronics aurora onder linux om de omvormer uit te lezen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:14:
Dag Wimlem. Dank je voor je reactie. In principe heb ik dezelfde aansluiting gebruikt:
Power-one RJ45 RS485
RTN pin 4 & 7 GND
Overigens geef je daarmee ook het "RS485 adres" op (Waarde staat in de omvormer, is bij mij 2) om de omvormer te kunnen vinden. Wellicht dat je die niet hebt?
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Verwijderd
Dag JanPedaal, bedankt voor je reactie. Als ik het goed zie hebben we dezelfde inverter: Aurora PVI2000OUTD? Alleen de datacommunicatie heb ik via een RS485 Rj45 - USB omvormer lopen.
Verwijderd
Dag Wimlem. Als ik de inverter handmatig in de Aurora communicator wil configureren staat het adres inderdaad op 2 en vul ik het S/N nummer van de inverter in. Dat gaat allemaal goed. Maar ik krijg geen gegevens binnen. In de inverter list wordt de afbeelding van de inverter niet groen.Wimlem schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:18:
[...]
Denk dat hier het grote verschil in zit. Ik maak gebruik van Websolarlog icm Curtronics aurora onder linux om de omvormer uit te lezen.
Overigens geef je daarmee ook het "RS485 adres" op (Waarde staat in de omvormer, is bij mij 2) om de omvormer te kunnen vinden. Wellicht dat je die niet hebt?
Zou dit een probleem met de drivers kunnen zijn? Op dit moment heb ik de software onder XP geïnstalleerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 14:37 ]
Klopt, ik heb ook de PVI2000 OUTD. Afgaande op je eerste bericht ziet jouw pinout er als volgt uit:Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:28:
Dag JanPedaal, bedankt voor je reactie. Als ik het goed zie hebben we dezelfde inverter: Aurora PVI2000OUTD? Alleen de datacommunicatie heb ik via een RS485 Rj45 - USB omvormer lopen.
code:
1
2
| PIN OUT 1 2 3 4 5 6 7 8 RS485 -- D+/A D-/B GND -- -- GND -- |
Dus lijkt me dat je de aansluiting goed heb zitten.
Ik lees de omvormer ook uit met Websolarlog en aurorascript op de Raspberry. Geen idee hoe de Aurora Communicator werkt dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
werkt het met een normale usb kabel wel?Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:34:
[...]
Dag Wimlem. Als ik de inverter handmatig in de Aurora communicator wil configureren staat het adres inderdaad op 2 en vul ik het S/N nummer van de inverter in. Dat gaat allemaal goed. Maar ik krijg geen gegevens binnen. In de inverter list wordt de afbeelding van de inverter niet groen.
Zou dit een probleem met de drivers kunnen zijn? Op dit moment heb ik de software onder XP geïnstalleerd.
Verwijderd
De Aurora PVI2000OUTD heeft geen USB aansluiting, alleen een RS485 aansluiting. Ik heb van een Cat5 kabel één stekker afgeknipt en de aders volgens de layout die ik al aangaf verbonden met het RS485 aansluitblok in de inverter, Dus met een normale usb kabel gaat niet werken.
Mijn ouders hebben een rs485 piggy bag in hun sma SB 2100 tl van anderhalf jaar geleden. We willen nu bluetooth + een app gebruiken om te loggen. Wat is de goedkoopste manier hiervoor? Ik zie in de post hierboven een rs485 to usb adapter? Als ik hier een bluetooth dongle in plug, ben ik er dan?JanPedaal schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:11:
[...]
Ik heb het hetzelfde als Wimlem. Ik heb sowieso een andere converter dan CamperJack denk ik, mijne is niet geschikt voor RJ45 dus minder connectors.
RS485 out op Aurora:
[afbeelding]
Converter en Raspberry B+:
[afbeelding]
Verbonden en loggend:
[afbeelding]
Sinds vandaag 10:20 doet de logging het weer.. Wat er nu precies aan de hand was
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Zou zelf een pi nemen, bluetooth adapter er in en WSL er op. Dan ben je klaar voor vrij weinig.Joris 407 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 08:47:
[...]
Mijn ouders hebben een rs485 piggy bag in hun sma SB 2100 tl van anderhalf jaar geleden. We willen nu bluetooth + een app gebruiken om te loggen. Wat is de goedkoopste manier hiervoor? Ik zie in de post hierboven een rs485 to usb adapter? Als ik hier een bluetooth dongle in plug, ben ik er dan?
Ik ben helemaal onbekend met de pi, dus ontwijk dit een beetje. Zou het op de manier die ik hierboven beschrijf ook lukken?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Nee dat gaat niet werken, als je via bluetooth wil gaan loggen dan zal je echt de huidige rs485 piggy back module in de omvormer moeten vervangen voor de bluetooth variant.
Maar als je de meest eenvoudige oplossing zoekt dan ik de huidige rs485 piggy back module vervangen voor de Webconnect versie. Zie http://www.sma-benelux.co...naar-de-sunny-portal.html
Maar als je de meest eenvoudige oplossing zoekt dan ik de huidige rs485 piggy back module vervangen voor de Webconnect versie. Zie http://www.sma-benelux.co...naar-de-sunny-portal.html
Mooi dat het zo kan.ik222 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:40:
Nee dat gaat niet werken, als je via bluetooth wil gaan loggen dan zal je echt de huidige rs485 piggy back module in de omvormer moeten vervangen voor de bluetooth variant.
Kan ik nu ook eenvoudig dmv een Api de gegevens op PvOutput krijgen? Dat is voor mij een must.
Ik meen dat ik ooit van een vertegenwoordiger van SMA gehoord heb dat ze daar niet aan meewerken. Dat is wel ruim een half jaar geleden, dat mij dat verteld werd.
Edit:
Ja dus.
https://code.google.com/p/sma-uploader/wiki/README
[ Voor 3% gewijzigd door Geurt-kun op 02-03-2015 08:18 ]
Ja, de meest gebruikte tool daarvoor is https://sbfspot.codeplex.com/. Die kan al enige tijd ook via de netwerkaansluiting een SMA omvormer uitlezen en ook direct naar PVOutput uploaden.
Jammer dat je daar dan toch weer extra hardware voor nodig hebt.
in dat geval houd ik het liever bij mijn oude Android mobieltje en de app van Felix Solar PV Log.
in dat geval houd ik het liever bij mijn oude Android mobieltje en de app van Felix Solar PV Log.
Ja dat is inderdaad wel zo, zonder iets van extra hardware (al is het maar een NAS, Raspberry Pi, of router met alternatieve firmware) kun je een SMA alleen maar naar Sunny Portal laten loggen.
[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 02-03-2015 11:42 ]
Ja, zo doe ik het nu zelf ook en wil ik het ook bij mijn ouders doen, maar de omvormer van mijn ouders heeft dus nog geen bluetooth aan boord. De sma is een paar jaar oud..Geurt-kun schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:40:
Jammer dat je daar dan toch weer extra hardware voor nodig hebt.
Trouwens, het lukt me nog niet om hem volledig automatisch te laten loggen. De app lijkt wel steeds in pauze te komen of zo. Ik moet hem elke dag even oproepen en dan gaat ie weer. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
[ Voor 19% gewijzigd door Joris 407 op 02-03-2015 12:23 ]
Bij mij viel de wifi verbinding steeds uit, ligt aan de oude mobiel.Joris 407 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 12:20:
[...]
Ja, zo doe ik het nu zelf ook en wil ik het ook bij mijn ouders doen, maar de omvormer van mijn ouders heeft dus nog geen bluetooth aan boord. De sma is een paar jaar oud..
Trouwens, het lukt me nog niet om hem volledig automatisch te laten loggen. De app lijkt wel steeds in pauze te komen of zo. Ik moet hem elke dag even oproepen en dan gaat ie weer. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Door een app te installeren die voor een betere verbinding zorgt en een app die elke dag de Solar app opnieuw opstart is dit grotendeels verholpen.
Welke apps zijn dat?Geurt-kun schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:09:
[...]
Bij mij viel de wifi verbinding steeds uit, ligt aan de oude mobiel.
Door een app te installeren die voor een betere verbinding zorgt en een app die elke dag de Solar app opnieuw opstart is dit grotendeels verholpen.
Blade Wifi Fix
AutoStart - No root
Auto Reboot (Root only)
Die laatste "doesn't make sense", want mijn telefoon is niet geroot.
Toch werkt het beter de laatste tijd, dat is wat telt voor mij.
Eens in de 2 á 3 weken moet ik mijn mobiel nog eens opnieuw starten.
Een oplossing "zonder omkijken" zou mooier zijn.
Hoi, Ik heb een vraagje. Ga een Omniksol 3.0k omvormer aansluiten. op mijn PV installatie.
Deze wil ik graag zelf uitlezen, Monitoren. Heb al aardig wat inlees werk op zitten. Omnik bied eigenlijk geen mogelijkheid om het zelf uit te lezen.
Er was een http://www.omnik-solar.com/products/pmb (Power Management Box) beschikbaar. Deze kan de gegevens opvangen en bewaren. Maar door de geringe vraag wordt het niet meer geleverd. Volgens de Omnik Benelux vertegenwoordiger
Dus zal ik zelf iets moeten bouwen.
Nu heb ik hier al wat leuk dingen gelezen. Ben erg geïnteresseerd. Maar mijn technische kennis gaat niet zo ver dat ik alles zelf kan bedenken.
Nu ben ik aan het inventariseren wie wat heeft gemaakt en heeft draaien.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 systeem (Raspberry PI) Wat de data uitleest, Opslaat en in een soort website grafiek kan weergeven. Om nou dag en nacht een Win PC te laten draaien is wel een wat duur grapje Qa. stroom verbruik. Op gezette tijden de gegevens naar een Win-PC met (My)SQL te exporteren is wel een mogelijkheid. Echter is deze niet altijd beschikbaar
Tips, Truuks, Praktische Ervaringen, handvatten, Klankboard, Vraagbaak zijn van harte welkom.
Wat ik wel mis in deze gehele discussie is het privacy aspect. Wat doet Omnik nog meer met mijn gegevens, Wat doet pvoutput.org met mijn gegevens.
Aangezien ik OA. al tegen gekomen ben dat de SN. van mijn Omnik Als txt naar de Portal wordt verstuurd. mijn WW als Niet al te best beveiligde MD5 hash.
Edit: 2015-03-04 - 12:57 Even terug komend op de Portal van Omnik http://www.omnikportal.com/
Als je hier naar toegaat kan je een demo account starten. Hiermee zou je een demo moeten krijgen van de werking. Echter hierin zijn de live gegevens van veel gebruikers te zien INCL. zeer privacy gevoelige gegevens. Zoals hun gebruikersnaam.( Registratie naam). Google maps Locatie tot op straat niveau. Hun historische opbrengst gegevens, Hun huidige opbrengst. Wie het geïnstalleerd heeft. Registratie datum. Hun Totale nominale WP systeem waarde. Wat hun piek opbrengst is geweest. Enz. Hier krijg ik echt de kriebels van
Hoelang zullen ze (Gratis) de dienst blijven verlenen.
Deze wil ik graag zelf uitlezen, Monitoren. Heb al aardig wat inlees werk op zitten. Omnik bied eigenlijk geen mogelijkheid om het zelf uit te lezen.
Er was een http://www.omnik-solar.com/products/pmb (Power Management Box) beschikbaar. Deze kan de gegevens opvangen en bewaren. Maar door de geringe vraag wordt het niet meer geleverd. Volgens de Omnik Benelux vertegenwoordiger
Dus zal ik zelf iets moeten bouwen.
Nu heb ik hier al wat leuk dingen gelezen. Ben erg geïnteresseerd. Maar mijn technische kennis gaat niet zo ver dat ik alles zelf kan bedenken.
Nu ben ik aan het inventariseren wie wat heeft gemaakt en heeft draaien.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 systeem (Raspberry PI) Wat de data uitleest, Opslaat en in een soort website grafiek kan weergeven. Om nou dag en nacht een Win PC te laten draaien is wel een wat duur grapje Qa. stroom verbruik. Op gezette tijden de gegevens naar een Win-PC met (My)SQL te exporteren is wel een mogelijkheid. Echter is deze niet altijd beschikbaar
Tips, Truuks, Praktische Ervaringen, handvatten, Klankboard, Vraagbaak zijn van harte welkom.
Wat ik wel mis in deze gehele discussie is het privacy aspect. Wat doet Omnik nog meer met mijn gegevens, Wat doet pvoutput.org met mijn gegevens.
Aangezien ik OA. al tegen gekomen ben dat de SN. van mijn Omnik Als txt naar de Portal wordt verstuurd. mijn WW als Niet al te best beveiligde MD5 hash.
Edit: 2015-03-04 - 12:57 Even terug komend op de Portal van Omnik http://www.omnikportal.com/
Als je hier naar toegaat kan je een demo account starten. Hiermee zou je een demo moeten krijgen van de werking. Echter hierin zijn de live gegevens van veel gebruikers te zien INCL. zeer privacy gevoelige gegevens. Zoals hun gebruikersnaam.( Registratie naam). Google maps Locatie tot op straat niveau. Hun historische opbrengst gegevens, Hun huidige opbrengst. Wie het geïnstalleerd heeft. Registratie datum. Hun Totale nominale WP systeem waarde. Wat hun piek opbrengst is geweest. Enz. Hier krijg ik echt de kriebels van
[ Voor 17% gewijzigd door Harrie Stotter op 04-03-2015 13:04 ]
Verwijderd
Hallo,
Ik heb de opdracht van een groot domoticabedrijf gekregen om een site zoals PVOutput te maken voor hun zonnepanelen. Het is de bedoeling dat zij die website dan aan klanten kan laten zien om de klanten de indruk te geven hoeveel zonnepanelen inmiddels opleveren.
Ik heb de website al af en werkend, nu ben ik aangekomen bij het verkrijgen van de gegevens over de zonnepanelen. Op dit moment heeft het bedrijf maar liefst 200 zonnepanelen aangesloten op 6 omvormers. Deze omvormers zijn van allemaal verschillende merken.
Nu zit ik te dubben over hoe ik dit moet gaan aanpakken, moet ik de omvormers gaan aflezen (ik heb begrepen dat dat lastig is door verschillende protocollen?), of kan ik beter achter elke omvormer een kWh meter plaatsen?
Het bedrijf is nog van plan in de toekomst meer omvormers + zonnepanelen aan te schaffen, dan werk ik er al niet meer. Daarom is het de bedoeling dat deze nieuwe omvormers ook makkelijk kunnen worden aangesloten op de website.
Hebben jullie een idee wat de beste plan van aanpak is?
TLDR: Op welke manier kan ik het beste de opbrengsten van de zonnepanelen van een groot bedrijf loggen?
Ik heb de opdracht van een groot domoticabedrijf gekregen om een site zoals PVOutput te maken voor hun zonnepanelen. Het is de bedoeling dat zij die website dan aan klanten kan laten zien om de klanten de indruk te geven hoeveel zonnepanelen inmiddels opleveren.
Ik heb de website al af en werkend, nu ben ik aangekomen bij het verkrijgen van de gegevens over de zonnepanelen. Op dit moment heeft het bedrijf maar liefst 200 zonnepanelen aangesloten op 6 omvormers. Deze omvormers zijn van allemaal verschillende merken.
Nu zit ik te dubben over hoe ik dit moet gaan aanpakken, moet ik de omvormers gaan aflezen (ik heb begrepen dat dat lastig is door verschillende protocollen?), of kan ik beter achter elke omvormer een kWh meter plaatsen?
Het bedrijf is nog van plan in de toekomst meer omvormers + zonnepanelen aan te schaffen, dan werk ik er al niet meer. Daarom is het de bedoeling dat deze nieuwe omvormers ook makkelijk kunnen worden aangesloten op de website.
Hebben jullie een idee wat de beste plan van aanpak is?
TLDR: Op welke manier kan ik het beste de opbrengsten van de zonnepanelen van een groot bedrijf loggen?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 19:36 ]
Ik zou kiezen voor de kwh meters. Beste toekomst bestendig.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Heeft het bedrijf geen bruto-productiemeter ergens geïnstalleerd?
Het lijkt me raar dat ze zomaar 200 panelen neer kwakken en niet eens weten wat het oplevert ...
Of is het in de jaren gegroeid omdat het verschillende omvormers zijn?
Met kWhmeters heb je een uniforme uitlezing die uitbreidbaar is.
200 panelen zegt erg weinig trouwens, dat kunnen oude Shell dingen van 100Wh zijn.
Het lijkt me raar dat ze zomaar 200 panelen neer kwakken en niet eens weten wat het oplevert ...
Of is het in de jaren gegroeid omdat het verschillende omvormers zijn?
Met kWhmeters heb je een uniforme uitlezing die uitbreidbaar is.
200 panelen zegt erg weinig trouwens, dat kunnen oude Shell dingen van 100Wh zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
Het bedrijf heeft twee omvormers op SolarLog aangesloten. De rest van de omvormers lezen ze af via een scherm op de omvormer. Ze willen echter overstappen op een eigen website, omdat ze dan wat eigen functies erin kunnen zetten en een overzicht willen hebben van alle zonnepanelen zonder te lopen van omvormer naar omvormer.
Ze hebben inderdaad over een verloop van tijd geïnvesteerd in zonnepanelen, hierdoor hebben ze ook verschillende soorten omvormers.
Bedankt voor de tips tot nu toe! Het ziet er inderdaad beter uit voor het bedrijf om kWh-meters te gebruiken.
Ze hebben inderdaad over een verloop van tijd geïnvesteerd in zonnepanelen, hierdoor hebben ze ook verschillende soorten omvormers.
Bedankt voor de tips tot nu toe! Het ziet er inderdaad beter uit voor het bedrijf om kWh-meters te gebruiken.
Ik heb sinds een aantal maanden (oktober) een Eversol TL2000 omvormer. En sindsdien zegt de installateur al, dat het bijbehorende optionele monitoringssysteem nog niet leverbaar was, toen verwachtten zij dat ze het jan/feb kwamen installeren.
Heb ze maar weer gecontacteerd voor een update. Maar ze weten nog niet wanneer het komt.
Ik vermoed dat het om dit apparaat gaat:
https://www.zeversolar.co...etail/en-pmu-residential/
Mensen hiermee ervaring mee?
Moet ik mijn installateur nou geloven dat hij nog steeds niet leverbaar is, of word ik hier aan het lijntje gehouden?
Heb ze maar weer gecontacteerd voor een update. Maar ze weten nog niet wanneer het komt.
Ik vermoed dat het om dit apparaat gaat:
https://www.zeversolar.co...etail/en-pmu-residential/
Mensen hiermee ervaring mee?
Moet ik mijn installateur nou geloven dat hij nog steeds niet leverbaar is, of word ik hier aan het lijntje gehouden?
Ik denk toch dat het maar zo moet, ook wel leuk om uit te zoeken.Wimlem schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 08:59:
[...]
Zou zelf een pi nemen, bluetooth adapter er in en WSL er op. Dan ben je klaar voor vrij weinig.
Kan iemand zeggen wat de RS485 aansluiting is in de SMA SB 2100TL van mijn ouders:
Is het het omcirkelde in de eerste foto of het omcirkelde in de 2e foto? Of geen van beiden?..

EDIT: contact gehad met de leverancieren de module blijkt niet geplaatst te zijn...
[ Voor 23% gewijzigd door Joris 407 op 06-03-2015 13:10 ]
De gegevens op het Omnikportal vul je grotendeels zelf in, dus wat let je om wat vaag te blijven over je lokatie. En je hoeft de info niet te delen, je mag ook anoniem blijven. Even een vinkje aanpassen. En hoelang Omnik deze dienst aan blijft bieden weet niemand.Harrie Stotter schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 10:25:
Als je hier naar toegaat kan je een demo account starten. Hiermee zou je een demo moeten krijgen van de werking. Echter hierin zijn de live gegevens van veel gebruikers te zien INCL. zeer privacy gevoelige gegevens. Zoals hun gebruikersnaam.( Registratie naam). Google maps Locatie tot op straat niveau. Hun historische opbrengst gegevens, Hun huidige opbrengst. Wie het geïnstalleerd heeft. Registratie datum. Hun Totale nominale WP systeem waarde. Wat hun piek opbrengst is geweest. Enz. Hier krijg ik echt de kriebels van![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Wie gaat zorgen dat ze worden uitgelezen?Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:15:
Het ziet er inderdaad beter uit voor het bedrijf om kWh-meters te gebruiken.
Er zit een pulsuitgang op die (afhankelijk van het type) 1 puls per opgewekte Watt geeft.
Die pulsjes zal je moeten registreren en op de e.o.a. manier de website laten vullen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hi,
Binnenkort ontvang ik mijn zonnepanelen met een Omnik omvormer. Mijn wens is om de hoeveelheid opgewekte stroom te gaan loggen. Ik heb een slimme meter die door een Arduino wordt uitgelezen en zou hier graag mijn zonne opbrengst aan toe willen voegen.
Ik zat te denken aan het toevoegen van een kwh meter met s0 uitgang, dit zal best werken, maar is eerder geschikt om de real-time opbrengst te tonen. Ik kan niet de totale opbrengst uit de kwh meter halen zoals ik dat via de slimme-meter p1 poort kan.
Hoe zou ik dat wel kunnen doen? Is dat waar een M-bus aansluiting voor dient? Geen idee wat je met zo'n aansluiting kan doen. Of zijn er andere kwh meters die dit kunnen?
Binnenkort ontvang ik mijn zonnepanelen met een Omnik omvormer. Mijn wens is om de hoeveelheid opgewekte stroom te gaan loggen. Ik heb een slimme meter die door een Arduino wordt uitgelezen en zou hier graag mijn zonne opbrengst aan toe willen voegen.
Ik zat te denken aan het toevoegen van een kwh meter met s0 uitgang, dit zal best werken, maar is eerder geschikt om de real-time opbrengst te tonen. Ik kan niet de totale opbrengst uit de kwh meter halen zoals ik dat via de slimme-meter p1 poort kan.
Hoe zou ik dat wel kunnen doen? Is dat waar een M-bus aansluiting voor dient? Geen idee wat je met zo'n aansluiting kan doen. Of zijn er andere kwh meters die dit kunnen?
In dit topic is in het verleden al eens gesproken over een alternatieve methode om Solaredge omvormers te loggen en te uploaden richting pvoutput.org. Nu weet ik dat domoticz een methode heeft als je de url aanpast in je omvormer om dit te loggen en door te 'proxy-en' richting solaredge. Leuke methode echter dan ben je van meerdere factoren afhankelijk. Namelijk het up zijn en goed werken van je domoticz en het goed werken van solaredge portal. Als ik kijkt naar de solaredge omvormers dan zit er ook RS485, RS232, Ethernet, Zigbee (optional) op. bron: http://www.solaredge.com/...se-inverter-datasheet.pdf
Persoonlijk vind ik de ethernet methode de mooiste maar dan wel via een goede methode, dus 'meelezen' en niet iets onderbreken en doorsturen. Ook zou de serieel/usb methode een optie zijn denk ik als 2e datastroom.
Hier staat de source code van het stukje domoticz wat men heeft gemaakt. https://github.com/domoti...hardware/SolarEdgeTCP.cpp
Wie heeft er al enige progressie gemaakt hierin? Kunnen we gezamenlijk iets organiseren qua development?
Mooiste zou zijn dat we iets krijgen wat overal kan draaien, raspberry pi of op een nas.
Persoonlijk vind ik de ethernet methode de mooiste maar dan wel via een goede methode, dus 'meelezen' en niet iets onderbreken en doorsturen. Ook zou de serieel/usb methode een optie zijn denk ik als 2e datastroom.
Hier staat de source code van het stukje domoticz wat men heeft gemaakt. https://github.com/domoti...hardware/SolarEdgeTCP.cpp
Wie heeft er al enige progressie gemaakt hierin? Kunnen we gezamenlijk iets organiseren qua development?
Mooiste zou zijn dat we iets krijgen wat overal kan draaien, raspberry pi of op een nas.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Heb zelf geen progressie gemaakt hierin maar ben wel geïnteresseerd. In ieder geval heb ik wel gevonden in http://www.solaredge.com/files/pdfs/solaredge-communication_options_application_note_v2_250_and_above.pdf op pagina 16 dat het mogelijk zou moeten zijn rs485 en LAN parallel uit te lezen. Misschien moet ik ook maar eens een PI aan gaan schaffen.
Ethernet en RS485 gaat inderdaad parallel op een SolarEdge. Mijn SE3000 logt via de ethernet poort naar het SolarEdge portal, en via een RS-485 naar USB converter (1,21 euro op ebay) kan ik ook data opvragen zoals de momentane DC and AC spanning, stroom en vermogen. Hij heeft ook een "lifetime energy" teller (Wh), die elke 5 minuten worden bijgewerkt. Helaas worden daarbij alleen hele Wh geteld, zodat je gemiddeld elke 5 minuten dat er geproduceerd wordt, 0,5 Wh verliest. Het verschil met de waarde op het SolarEdge portal wordt dan ook steeds groter.
Het uitlezen doe ik met een Python script, aan de hand van deze specificatie:
http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf
Lijkt er wel op dat solaredge zaken goed gedocumenteerd heeft, maar hun eigen app bijhouden doen ze al een jaar niet. (IOS6) Ook de portal kan zomaar ineens niet meer werken... een alternatief zou dan zeker welkom zijn.a.d.s schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:53:
Ethernet en RS485 gaat inderdaad parallel op een SolarEdge. Mijn SE3000 logt via de ethernet poort naar het SolarEdge portal, en via een RS-485 naar USB converter (1,21 euro op ebay) kan ik ook data opvragen zoals de momentane DC and AC spanning, stroom en vermogen. Hij heeft ook een "lifetime energy" teller (Wh), die elke 5 minuten worden bijgewerkt. Helaas worden daarbij alleen hele Wh geteld, zodat je gemiddeld elke 5 minuten dat er geproduceerd wordt, 0,5 Wh verliest. Het verschil met de waarde op het SolarEdge portal wordt dan ook steeds groter.
Dus stel dat solaredge ooit er mee op gaat houden met zijn portal en logging, dan kun je uit de omvormer dus niet de identieke waarde halen zoals nu in de app en op de portal te zien is. Volgens mij is het in een ieders belang dat we nu toch een soort open-source achtig alternatief ontwikkelen. Zou mooi zijn als een database voor langere termijn logging en update naar pvoutput mogelijk is direct uit de omvormer. Dan heb je gelijk een app (pvoutput) en logging voor langere termijn.
Heeft er al eens iemand gekeken naar de optionele zigbee mogelijkheid? Want als ik zo lees dan mis je dus data via de rs-485 poort ? Domoticz heeft iets gemaakt met een proxy. Dan ben je wel je directe upload kwijt en moet je domoticz up zijn om je data lokaal op te slaan en door te sturen naar solaredge.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
De gegevens uit de RS485 poort zijn dus niet identiek aan de data die de Ethernet poort naar de portal stuurt. Jammer. Zijn de individuele paneel data wel uit de RS485 poort beschikbaar?
@ a.d.s.: wil je dat Phyton script delen met belangstellenden hier? Het SunSpec protocol heb ik bestudeerd, maar mijn programmeerkennis schiet schromelijk te kort...
.
@ a.d.s.: wil je dat Phyton script delen met belangstellenden hier? Het SunSpec protocol heb ik bestudeerd, maar mijn programmeerkennis schiet schromelijk te kort...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Nee, helaas. De panel data is voor zover ik kan zien niet beschikbaar via RS-485. Het is in ieder geval niet gedocumenteerd.Aegle schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:16:
De gegevens uit de RS485 poort zijn dus niet identiek aan de data die de Ethernet poort naar de portal stuurt. Jammer. Zijn de individuele paneel data wel uit de RS485 poort beschikbaar?
Natuurlijk. Hier is het script. Je moet eventueel de naam van de seriele poort en de baudrate bovenin het script aanpassen.@ a.d.s.: wil je dat Phyton script delen met belangstellenden hier? Het SunSpec protocol heb ik bestudeerd, maar mijn programmeerkennis schiet schromelijk te kort....
Top! Ik ga daar binnenkort eens mee aan de gang.a.d.s schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:41:
[...]
Nee, helaas. De panel data is voor zover ik kan zien niet beschikbaar via RS-485. Het is in ieder geval niet gedocumenteerd.
[...]
Natuurlijk. Hier is het script. Je moet eventueel de naam van de seriele poort en de baudrate bovenin het script aanpassen.
Ik hoop nog steeds dat de data via de Ethernet-poort eens wordt ontsloten. Een tijdje terug is er hier eens sprake van geweest, maar is een beetje dood gebloed.
Verwijderd
Sorry voor de late reactie, ik kreeg nu pas door dat er was gereageerd op mijn post.Speedy-Andre schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 10:50:
[...]
Wie gaat zorgen dat ze worden uitgelezen?
Er zit een pulsuitgang op die (afhankelijk van het type) 1 puls per opgewekte Watt geeft.
Die pulsjes zal je moeten registreren en op de e.o.a. manier de website laten vullen.
Ik ben van plan een Arduino aan te sluiten op zo'n kWh-meter, de Arduino zal dan via HTTP Post naar de database server sturen wat er om de 5 minuten is opgewekt.
Ik ben aan het uitzoeken of ik een SMA SB5000TL-21 met een Raspberry Pi kan koppelen.
Het liefst zou ik dat bedraad doen via de RS485 poort.
Ik zoek me suf naar een Modbus registertabelletje hiervoor, maar dat is nog niet zo makkelijk
Iemand die dit al eens gevonden/gedaan heeft?
Ik zoek me suf naar een Modbus registertabelletje hiervoor, maar dat is nog niet zo makkelijk

Waarom geen Bluetooth? Werkt perfect met een BT dongle van nog geen EUR10 op de RPI en dan SBFspot erop.Joepla schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:52:
Ik ben aan het uitzoeken of ik een SMA SB5000TL-21 met een Raspberry Pi kan koppelen.
Ik zoek me suf naar een Modbus registertabelletje hiervoor, maar dat is nog niet zo makkelijk![]()
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Als ik me niet vergis zit er standaard een ethernet aansluiting op die omvormer (speedwire zoals SMA dat noemt). Dan kan je hem middels SBFSpot gewoon via het netwerk uitlezen op de Raspberry.Joepla schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:52:
Ik zoek me suf naar een Modbus registertabelletje hiervoor, maar dat is nog niet zo makkelijk![]()
Ah die had ik gemist, kant en klare oplossing om naar PVoutput te uploaden zo te zien (want dat is het doel).cville schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 19:58:
[...]
Waarom geen Bluetooth? Werkt perfect met een BT dongle van nog geen EUR10 op de RPI en dan SBFspot erop.
In de specs staat inderdaad speedwire. Dat doe ik eigenlijk liever dan BT, de RPi komt ernaast te hangen en om dat dan draadloos te doen...ik222 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 20:08:
[...]
Als ik me niet vergis zit er standaard een ethernet aansluiting op die omvormer (speedwire zoals SMA dat noemt). Dan kan je hem middels SBFSpot gewoon via het netwerk uitlezen op de Raspberry.
Toch vraag ik me af waarom het protocol zo lastig te vinden is
Het protocol is inderdaad slecht beschreven. Zelf wil ik ook graag nog eens direct via IP met de omvormer gaan praten (ik verwerk de data zelf). Maar voorlopig is mijn uitlees applicatie niet meer dan een simpele wrapper rondom SBFSpot. Dat werkt overigens wel gewoon goed.Joepla schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:10:
[...]
Ah die had ik gemist, kant en klare oplossing om naar PVoutput te uploaden zo te zien (want dat is het doel).
[...]
In de specs staat inderdaad speedwire. Dat doe ik eigenlijk liever dan BT, de RPi komt ernaast te hangen en om dat dan draadloos te doen...
Toch vraag ik me af waarom het protocol zo lastig te vinden is
Ik kan het niet vinden met search en google.
Heeft iemand ervaring of een belkin insight switch ook de opbrangst van een pv-omvormer kan meten?
De website van belkin zegt er niks over zou namelijk een goedkoop alternatief voor plugwise zijn!
Heeft iemand ervaring of een belkin insight switch ook de opbrangst van een pv-omvormer kan meten?
De website van belkin zegt er niks over zou namelijk een goedkoop alternatief voor plugwise zijn!
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 20-03-2015 16:46 ]
Ik heb een Samilpower 3400TL-D omvormer. Op een mini laptopje draait de SamilPower browser welke de logging naar een schijf weg schrijft. Vervolgens wordt deze logging richting PVOutput.org gestuurd.
M'n panelen zijn over twee MPP-strings verdeeld, maar de output op PVOutput.org laat dit niet zien. Dit zou ik wel graag zien, is daar een mogelijkheid voor? Mocht het wat uitmaken, ik ben daar donateur.
M'n panelen zijn over twee MPP-strings verdeeld, maar de output op PVOutput.org laat dit niet zien. Dit zou ik wel graag zien, is daar een mogelijkheid voor? Mocht het wat uitmaken, ik ben daar donateur.
Je zou het als 'extended data' kunnen loggen, die heb je als donateur extra (parameter v7 t/m v12). Ik log zo de V, I en P per string van mijn PowerOne omvormer naar PVOutput.consono_md110 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 11:42:
Ik heb een Samilpower 3400TL-D omvormer. Op een mini laptopje draait de SamilPower browser welke de logging naar een schijf weg schrijft. Vervolgens wordt deze logging richting PVOutput.org gestuurd.
noo bedankt, maar hoe krijg ik de data in die velden?
Kan PVOutput dat uit de ge-uploade csv's halen?
Ik heb nu een viertal velden gevuld met de headers uit de csv, maar dat lijkt vooralsnog niet te werken.
Ik heb nu een viertal velden gevuld met de headers uit de csv, maar dat lijkt vooralsnog niet te werken.
[ Voor 34% gewijzigd door consono_md110 op 22-03-2015 19:08 ]
Je kan ze handmatig met de Live-loader (http://pvoutput.org/loadlive.jsp) uploaden uit een CSV file. Of je kan de Add Status API (http://pvoutput.org/help.html#api-addstatus) gebruiken om de data mbv een script elke 5 minuten te updaten (dat is wat ik zelf doe).consono_md110 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:07:
noo bedankt, maar hoe krijg ik de data in die velden?
Vraagje; heeft iemand al eens een arduino of rasp display gemaakt die live je logging data toont?
Voor sommige merken inverters heb je hier displays voor, maar voor fp4all of pvoutput.org niet.
Voor sommige merken inverters heb je hier displays voor, maar voor fp4all of pvoutput.org niet.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Mijn Arduino meet S0-pulsen van een kWh-meter, verstuurt dit naar PVOutput én toont de actuele waarden op een 16x2 LCD. Als dat is wat je bedoelt, DM dan even voor de source.
Even een vraag: ik log de data van mijn sma omvormer via bluetooth met de felix solar log app (android). De app vertuurd de data dan via wifi richting pv-output. Nu heb ik daar voor een oude samsung gio voor gekocht op marktplaats, maar het lijkt erop dat de bluetooth en wifi niet tegelijkertijd kunnen werken? Op mijn nieuwere tablet heb ik hier minder / geen last van.
Ik lees hier op het forum dat er meer mensen zijn, die dit op deze manier, met een oude android telefoon doen, en dat men hier geen omkijken naar heeft. Wat is er bij mij aan de hand?
Ik lees hier op het forum dat er meer mensen zijn, die dit op deze manier, met een oude android telefoon doen, en dat men hier geen omkijken naar heeft. Wat is er bij mij aan de hand?
Ik log met DAL op een Netduino. Zie ook het topic hier van Willy Wortel en Gé Brander: \[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:41:
Vraagje; heeft iemand al eens een arduino of rasp display gemaakt die live je logging data toont?
Het heeft ongekende mogelijkheden. Ik log er mijn S0 kWh-meter mee.
Thx! Loggen met Arduino of Rasp's weet ik - alleen wil ik graag een display op tafel zetten wat actueel verbruik weer geeft, opbrengst van PV en zelfs gasverbruik. Ik denk zelfs dat er een markt voor zou zijn als dat te realiseren is.Aegle schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:09:
[...]
Ik log met DAL op een Netduino. Zie ook het topic hier van Willy Wortel en Gé Brander: \[V3.x] DAta Logging met de Netduino Plus 2
Het heeft ongekende mogelijkheden. Ik log er mijn S0 kWh-meter mee.
Ik weet dat SMA bijvoorbeeld zo'n wifi ding heeft met weergave van opbrengst en je kunt natuurlijk alles op je tablet tonen, maar hoe cool is het als je bij wijze van spreken je weerberichten, file info en dit soort domotica info kunt combineren. Hoewel dit het jaar van de domotica zou worden schort het er bij de meeste fabrikanten aan om dit op een nette manier toe te passen. Ja tuurlijk kan het ook op je tablet, maar die neemt mijn vrouw mee naar haar werk.. oh, nog een tablet, maar daar kijkt m'n dochter Dora op - ding moet gewoon op de kast staan en z'n ding doen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als je zelf het antwoord al geeft over gelijktijdig Wifi / Bluetooth gebruik, zou ik dat eerst uitsluiten.
Bij mij werkt het redelijk goed momenteel.
Joris 407 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:05:
Even een vraag: ik log de data van mijn sma omvormer via bluetooth met de felix solar log app (android). De app vertuurd de data dan via wifi richting pv-output. Nu heb ik daar voor een oude samsung gio voor gekocht op marktplaats, maar het lijkt erop dat de bluetooth en wifi niet tegelijkertijd kunnen werken? Op mijn nieuwere tablet heb ik hier minder / geen last van.
De app gebruikt Wifi en Bluetooth tegelijkertijd, daar kan ik niets aan veranderen volgens mij. Wat voor telefoon of tablet gebruik jij?Geurt-kun schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:58:
Als je zelf het antwoord al geeft over gelijktijdig Wifi / Bluetooth gebruik, zou ik dat eerst uitsluiten.
[...]
Ik gebruik een Samsung S2 (gt-i9100) met als app Oxley Solar pro.Joris 407 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:04:
[...]
De app gebruikt Wifi en Bluetooth tegelijkertijd, daar kan ik niets aan veranderen volgens mij. Wat voor telefoon of tablet gebruik jij?
SMA 2500HF-> bluetooth-> S2 -> wifi -> router-> I-net -> pv output.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=26161&sid=23876
[ Voor 6% gewijzigd door BensPlace op 24-03-2015 14:45 ]
Ok bedankt, wel een beter toestelletje dan een Gio.. Misschien toch maar wat beters aanschaffen. Kende de app nog niet. Ziet er ook goed uit.
Toevallig is van de week succesvol getest met een Windows tablet van minder €100,- als display. Lees maar in de laatst posts. Meteo info e.d. kan ook worden weergegeven. Het is echt super flexibel. Het vergt wel de nodige inspanning om het in te richten, maar goedkoper krijg je zoiets nietNiGeLaToR schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:38:
[...]
Thx! Loggen met Arduino of Rasp's weet ik - alleen wil ik graag een display op tafel zetten wat actueel verbruik weer geeft, opbrengst van PV en zelfs gasverbruik. Ik denk zelfs dat er een markt voor zou zijn als dat te realiseren is.
Ik weet dat SMA bijvoorbeeld zo'n wifi ding heeft met weergave van opbrengst en je kunt natuurlijk alles op je tablet tonen, maar hoe cool is het als je bij wijze van spreken je weerberichten, file info en dit soort domotica info kunt combineren. Hoewel dit het jaar van de domotica zou worden schort het er bij de meeste fabrikanten aan om dit op een nette manier toe te passen. Ja tuurlijk kan het ook op je tablet, maar die neemt mijn vrouw mee naar haar werk.. oh, nog een tablet, maar daar kijkt m'n dochter Dora op - ding moet gewoon op de kast staan en z'n ding doen
Gaaf, ik ga zoekenAegle schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:08:
[...]
Toevallig is van de week succesvol getest met een Windows tablet van minder €100,- als display. Lees maar in de laatst posts. Meteo info e.d. kan ook worden weergegeven. Het is echt super flexibel. Het vergt wel de nodige inspanning om het in te richten, maar goedkoper krijg je zoiets niet.
Weet iemand wat er aan de hand is met sonnenertrag? De website doet het wel, maar sinds half februari worden mijn gegevens niet meer opgehaald (hun site komt niet meer voor in mijn apache logfiles en de files die voor sonnenertrag klaarstaan worden ook niet door een ander gelezen).
Signatures zijn voor boomers.
Ik upload automatisch naar PVOutput en laat Sonnenertrag het van de site van PVOutput afhalen. Werkt tot op heden best goed, al heeft dat ook wel eens gehaperd...Maasluip schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:02:
Weet iemand wat er aan de hand is met sonnenertrag? De website doet het wel, maar sinds half februari worden mijn gegevens niet meer opgehaald (hun site komt niet meer voor in mijn apache logfiles en de files die voor sonnenertrag klaarstaan worden ook niet door een ander gelezen).
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Bij mij ook geen probleemMaasluip schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:02:
http://www.zonnestroomopb...armeliet/18887/18306.html
Ik probeer de Ethernet en RS485 parallel te gebruiken op mijn SolarEdge SE3000 zoals aangeven in de Technical Note.
Als ik "Tx: 01 03 9C 40 00 7A EB AD – Read 122 registers starting at address 40001" verstuur krijg ik een Modbus fout melding 01 83 02 C0 F1
Als ik "Tx: 01 03 9C 40 00 47 2A 7C – Read 71 registers starting at address 40001" verstuur, krijg ik de de Common Modbus data van de inverter.
Allerlei variaties werken ook zolang ik maar niet boven register 40071 uit ga.
Kan iemand bevestigen dat de eerste commando string correct werkt en zo mogelijk een output sample posten.
Als ik "Tx: 01 03 9C 40 00 7A EB AD – Read 122 registers starting at address 40001" verstuur krijg ik een Modbus fout melding 01 83 02 C0 F1
Als ik "Tx: 01 03 9C 40 00 47 2A 7C – Read 71 registers starting at address 40001" verstuur, krijg ik de de Common Modbus data van de inverter.
Kan iemand bevestigen dat de eerste commando string correct werkt en zo mogelijk een output sample posten.
ik ben ook aan het proberen mijn Eversol TL-2000 te koppelen aan mijn raspberry pi.
ik heb hier zo'n usb naar rs485 adaptertje voor gekocht.
deze heb ik nu als volgt op een rj45 aangesloten: (ervan uitgaande dat A=+ en B=-)
Tx- oranje
Tx+ oranje/wit
Rx+ groen/wit
Rx- groen
GND hier heb ik zowel bruin en bruin/wit als blauw en blauw/wit geprobeerd.
ook heb ik dit geprobeerd:
groen Tx-
groen/wit Tx+
oranje/wit Rx+
oranje Rx-
GND blauw en blauw/wit
Maar er gebeurt niets als ik hem aansluit op mijn raspberry. Ik draai overigens een kant en klare image van https://code.google.com/p/eversolar-monitor/
Op die site staat ook een bedradingsschema.
You can interconnect additional Eversolar inverters with regular RJ45 network patch cables
Here's an example of how to connect an RS485 adapter
And another example
.ini file voor het programma in linux op de raspberry:
ik heb hier zo'n usb naar rs485 adaptertje voor gekocht.
deze heb ik nu als volgt op een rj45 aangesloten: (ervan uitgaande dat A=+ en B=-)
Tx- oranje
Tx+ oranje/wit
Rx+ groen/wit
Rx- groen
GND hier heb ik zowel bruin en bruin/wit als blauw en blauw/wit geprobeerd.
ook heb ik dit geprobeerd:
groen Tx-
groen/wit Tx+
oranje/wit Rx+
oranje Rx-
GND blauw en blauw/wit
Maar er gebeurt niets als ik hem aansluit op mijn raspberry. Ik draai overigens een kant en klare image van https://code.google.com/p/eversolar-monitor/
Op die site staat ook een bedradingsschema.
You can interconnect additional Eversolar inverters with regular RJ45 network patch cables
Here's an example of how to connect an RS485 adapter
Eversolar pin | Eversolar signal | RS485 |
1 | RXD+ | Data + |
2 | RXD- | Data – |
3 | TXD+ | Data + |
4 | gnd | GND |
6 | TXD- | Data – |
And another example
Eversolar Pin | Colour | Name | RS 485 Pin | Colour | Name |
1 | Orange/white | TX_A | 3 | Green/white | RX_A |
2 | Orange | TX_B | 6 | Green | RX_B |
3 | Green/white | RX_A | 1 | Orange/white | TX_A |
4 | Blue | GND | 7 | Brown/white | GND |
5 | Blue/white | GND | 8 | Brown | GND |
6 | Green | RX_B | 2 | Orange | TX_B |
7 | NC | 4 | NC | ||
8 | NC | 5 | NC |
.ini file voor het programma in linux op de raspberry:
mijn vraag, heb ik het wel goed aangesloten en het ini file goed ingevuld?
[options] query_inverter_secs = 10 # how often to request data from the inverter and write to log file debug = 1 # Debug level , 0 = none, 1 is high priority, 3 is everything, also output packets sent to and received from the inverter log_file = "/var/log/eversolar" # make sure the user executing the script can write to this file communication_method = "serial" # "eth2ser" or "serial". defines wether you are using an ethernet to serial converter to connect to the inverter, or just a serial port strings = 1 # number of PV panel strings (panels wired together) connected to your inverter. 1 or 2 supported. [eth2ser] # communication_method must be set to "eth2ser" above for ethernet to serial devices ip_address = "192.168.2.10" port = 23 [serial] # communication_method must be set to "serial" above for serial comms port = "/dev/ttyUSB0" [pvlog] # upload generation to pv-log.com enabled = 0 FTPServeradresse = "ftp.pv-log.com" interval = 1 # 5 minutes, interval between logs - beware, pv-log is sluggish and only updates once per hour username = "idxxxx" # taken from pv-log settings Password = "0hxxxxx" [pvoutput] # upload generation to pvoutput.org enabled = 0 api_key = "99ccfxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2" status_interval_mins = 5 # 5 or 10 minutes, depending on your pvoutput.org setting add_status_url = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp" # duplicate the next line if you have multiple inverters and replace the serial numbers with your inverter serial numbers and the matching pvoutput system ids system_id B882000A127D0 = 33608 # system_id inverter_serial_number = pvoutput_system_id [seg] # upload generation to smartenergygroups.com enabled = 0 upload_interval_mins = 1 site_id = "site_1234abcd" device = "solar" # device name power_stream = "p" # stream name for power stream energy_stream = "e" # stream name for energy stream api_url = "http://api.smartenergygroups.com/api_sites/stream" [web_server] enabled = 1 port = 3837
[ Voor 46% gewijzigd door Kasper op 04-04-2015 16:12 ]
Bij mijn SE3000 werkt het:mwhiemstra schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:33:
Ik probeer de Ethernet en RS485 parallel te gebruiken op mijn SolarEdge SE3000 zoals aangeven in de Technical Note.
query(3, 40001, 122): 01 03 9c 40 00 7a eb ad
40001: 5375 6e53 0001 0041 536f 6c61 7245 6467 6520
40010: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
40020: 0000 5345 3330 3030 0000 0000 0000 0000 0000 0000
40030: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
40040: 0000 0000 0000 0000 0000 3030 3033 2e30 3830 3500
40050: 0000 0000 0000 3746 3138 3832 4446 0000 0000 0000
40060: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0001
40070: 0065 0032 927c 927c ffff ffff fffb 00e9 ffff ffff
40080: ffff ffff ffff 0000 189c fffe 138a fffe 21fc fffe
40090: 1770 fffe 1cbf fffe 0006 9a4e 0000 495e fffb 015f
40100: 0000 18fb fffe 8000 0a6f 8000 8000 fffe 0004 0000
40110: 0000 0000 0000 0000 ffff ffff ffff ffff ffff ffff
40120: ffff ffff ffff
Maar eigenlijk bestaat de data uit twee gebieden van resp. 65 en 50 registers:
query(3, 40001, 2): 01 03 9c 40 00 02 eb 8f
40001: 5375 6e53
query(3, 40003, 2): 01 03 9c 42 00 02 4a 4f
40003: device id 1
40004: 65 registers
query(3, 40005, 65): 01 03 9c 44 00 41 eb bf
40005: 536f 6c61 7245 6467 6520
40010: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
40020: 0000 5345 3330 3030 0000 0000 0000 0000 0000 0000
40030: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000
40040: 0000 0000 0000 0000 0000 3030 3033 2e30 3830 3500
40050: 0000 0000 0000 3746 3138 3832 4446 0000 0000 0000
40060: 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0000 0001
query(3, 40070, 2): 01 03 9c 85 00 02 fb b2
40070: device id 101
40071: 50 registers
query(3, 40072, 50): 01 03 9c 87 00 32 5a 66
40072: 8954 8954 ffff ffff fffb 00e9 ffff ffff
40080: ffff ffff ffff 0000 157c fffe 1388 fffe 2008 fffe
40090: 17d4 fffe 1a70 fffe 0006 9a53 0000 3e2b fffb 0160
40100: 0000 15cf fffe 8000 0a61 8000 8000 fffe 0004 0000
40110: 0000 0000 0000 0000 ffff ffff ffff ffff ffff ffff
40120: ffff ffff
query(3, 40122, 2): 01 03 9c b9 00 02 3b be
Meer mensen met Solaredge omvormers waar data uploaden niet werkt vandaag? Lijkt er bij pvoutput wel op... veel no data today zie ik...
Ook hier geen data sinds hedenmorgen, ik maakte me al zorgen. LAN verbinding lijkt OK, Na een tijdje komt TCP connect failed.peterpijpelink schreef op zondag 05 april 2015 @ 09:29:
Meer mensen met Solaredge omvormers waar data uploaden niet werkt vandaag? Lijkt er bij pvoutput wel op... veel no data today zie ik...
Gisteren geen problemen ,alles draaide.
Iemand een idee wat er mis is?? Heeft KPN nieuwe software (update) ingezonden naar de router??
Mijn hagelnieuwe SE 4000 draait net 2 weken
[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 05-04-2015 11:18 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
nee het is bij iedereen ellende. kijk maar: http://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=462
hun portal ligt er uit, kan van alles zijn. Heeft dus niets met je internetverbinding te maken.
hun portal ligt er uit, kan van alles zijn. Heeft dus niets met je internetverbinding te maken.
OK, kijk net weer, het circus lijkt weer te draaien.
Probleempje bij SE dus, mijn buurman zat ook zonder data.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Heel langzaam loopt men de data achterstand weer in. Blijkt toch dat een lokale logging wel nuttig zou zijn. Volgens een duits forum zou de omvormer zelf tot 14 dagen aan data kunnen opslaan (afhankelijk hoeveel panelen je hebt). Ga eens kijken of ik iets kan maken met de homewizard energylink, die meet de S0 van de kWh meter naast de solaredge.Gasschuif schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:00:
OK, kijk net weer, het circus lijkt weer te draaien.
Lokaal is altijd prettig, hier ook een S0 beschikbaar toch er denken aan Youless?
Op top draaien mijn panelen (net) over de 16 A Dus Plugwise hier in huis durf ik eigenlijk niet aan (met een stealth M)
Prettig overigens dat er geen data mist vandaag, toch een buffer in de inverter.
Op top draaien mijn panelen (net) over de 16 A Dus Plugwise hier in huis durf ik eigenlijk niet aan (met een stealth M)
Prettig overigens dat er geen data mist vandaag, toch een buffer in de inverter.
Vandaag de hele dag niet thuis geweest, maar af en toe eens op m'n telefoon gekeken naar de 'stand'. Ik heb niets gemerkt van outage van de SE-portalpeterpijpelink schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:21:
[...]
Heel langzaam loopt men de data achterstand weer in. Blijkt toch dat een lokale logging wel nuttig zou zijn. Volgens een duits forum zou de omvormer zelf tot 14 dagen aan data kunnen opslaan (afhankelijk hoeveel panelen je hebt). Ga eens kijken of ik iets kan maken met de homewizard energylink, die meet de S0 van de kWh meter naast de solaredge.
Ik wacht nog steeds hoopvol totdat iemand de ethernet poort ontcijferd heeft om die lokaal te loggen
@a.d.s,
aak je gebruik van afsluitweerstanden in combinatie met de RS485?
Zo ja welke?
Zo ja welke?
www.mijnzon.info
Ik heb alleen de termination dip-switch in de inverter aangezet. Aan de andere kant zit een goedkope RS-485 naar USB converter van ebay, waarvan ik niet weet of er een afsluitweerstand in zit.Mike70 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:43:
@a.d.s,
Zo ja welke?
Heb een RS485 naar UTP van Sollae binnen gekregen.
Deze week n's mee spelen.
Dank voor de info.
Deze week n's mee spelen.
Dank voor de info.
www.mijnzon.info
Ha......
ik krijg data.
Mooi. kan ik verder.
Oeps... Ik was al de laatste.
Sorry
ik krijg data.
Mooi. kan ik verder.
Oeps... Ik was al de laatste.
Sorry
[ Voor 30% gewijzigd door Mike70 op 08-04-2015 18:04 ]
www.mijnzon.info
Ik heb deze besteld voor de monitoring van de PV groep in de meterkast (aanvullend op de standaard loggin van Hosola)
Nu weet ik nog niet hoe ik hem uit ga lezen, maar ik weet wel dat ik uiteindelijk een rPi of Arduino in de meterkast wil hebben die nog meer doet dan alleen de PV groep. (in ieder geval de hoofdmeters)
Het lijkt me makkelijk als ik hem gewoon via RS485/Modbus uit ga lezen (dan maakt het ook niet uit als ik eens een puls mis)
Nu vraag ik me alleen af: Hoeveel datapunten ga je opslaan, en hoe hou je dat een beetje handelbaar.
Als ik bijvoorbeeld iedere 5 seconden van een aantal meters de waardes op ga slaan zijn dat ongeveer 86400 database entries op een dag....
ga je terug naar 5 minuten zijn het er nog 1440 per dag.
Wat is voor jullie een beetje een leuke, bruikbare resolutie.
Het lijkt me bijvoorbeeld best interessant om ook de pieken van de PV installatie in de charts te kunnen zien.
Nu weet ik nog niet hoe ik hem uit ga lezen, maar ik weet wel dat ik uiteindelijk een rPi of Arduino in de meterkast wil hebben die nog meer doet dan alleen de PV groep. (in ieder geval de hoofdmeters)
Het lijkt me makkelijk als ik hem gewoon via RS485/Modbus uit ga lezen (dan maakt het ook niet uit als ik eens een puls mis)
Nu vraag ik me alleen af: Hoeveel datapunten ga je opslaan, en hoe hou je dat een beetje handelbaar.
Als ik bijvoorbeeld iedere 5 seconden van een aantal meters de waardes op ga slaan zijn dat ongeveer 86400 database entries op een dag....
Het lijkt me bijvoorbeeld best interessant om ook de pieken van de PV installatie in de charts te kunnen zien.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Meestal word 5 minuten aangehouden voor het loggen.NovapaX schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:49:
Ik heb deze besteld voor de monitoring van de PV groep in de meterkast (aanvullend op de standaard loggin van Hosola)
www.mijnzon.info
ik heb nu eindelijk de Mastervolt Soladin 600 aan de RS232 
Heeft iemand nog een tooltje waarmee ik direct kan loggen naar PVoutput?
Heb nu gewoon een Windows machine bij de Soladin staan.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als het goed is kan Websolarlog dat, Wsl draait op Linux (nas, Rpi enz.).
De Rpi zou zowel met de gpio serieel moeten werken als met een usb converter.
Ik ben daar ook in geïnteresseerd, dan zou mijn broer met een eigen Rpi z'n Soladin 600 kunnen monitoren ipv een laptop serieel aan te sluiten.
De Rpi zou zowel met de gpio serieel moeten werken als met een usb converter.
Ik ben daar ook in geïnteresseerd, dan zou mijn broer met een eigen Rpi z'n Soladin 600 kunnen monitoren ipv een laptop serieel aan te sluiten.
Fixxed met sunprofitrevolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:41:
ik heb nu eindelijk de Mastervolt Soladin 600 aan de RS232
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
Download vanaf
http://www.mijnzon.info/index.php/nl/
Nu nog even een thinclient regelen met XP embedded
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb de soladin werkend op mijn Rpi met WSL. Destjids een script van http://www.solget.nl/ mogen gebruiken en aangepast om de output naar de CLI toe te spugen, zodat WSL dit kan oppakken.
Ok, en hoe ziet de aanpassing eruit?