Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:52
Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:05:
Ok, en hoe ziet de aanpassing eruit? :)
Zie https://solar.wimlem.nl/solget.sh

Ik ben geen programmeer wonder, dus het zal vast allemaal wel wat beter,efficienter en vooral mooier kunnen ;-)

Bij WtotOffset=-148400, kan je invullen wat er al op de teller staat van de soladin, zodat hij in WSL gewoon op 0 begint. (bij mij staat er dus 1484 kWh op)

Niet de regel aanpassen met "echo `print_float 1 ................." er in of de volgorde want die staat vast in WSL.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooi, eens zien of hij wat doet met mijn Rpi :)
Ik heb zelf geen Soladin maar ik kan wel een usb/rs232 ding aansluiten of eventueel mijn IR leeskop, de data zal niet bruikbaar zijn maar ik zie wel of hij communiceert.
Hoe ziet de regel in Wsl eruit bij communications?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Speedy-Andre schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:56:
Mooi, eens zien of hij wat doet met mijn Rpi :)
Ik heb zelf geen Soladin maar ik kan wel een usb/rs232 ding aansluiten of eventueel mijn IR leeskop, de data zal niet bruikbaar zijn maar ik zie wel of hij communiceert.
Hoe ziet de regel in Wsl eruit bij communications?
Eerst even een entry onder communication aanmaken en daar bij uri het pad naar het SH script invullen.

Daarna een entry aanmaken in WSL genaamd SoladinSolget onder Devices.

Je krijgt alleen nog een foutmelding dat je de com poort oid niet mag uitlezen, maar die melding moet je even gaan googlen :-).

Je kan dat Sh script gewoon op de pi testen op werking, voordat je 'm in WSL gooit.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:08
revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:54:
[...]

Fixxed met sunprofit :*)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296

Download vanaf
http://www.mijnzon.info/index.php/nl/

Nu nog even een thinclient regelen met XP embedded :)
Thinclient ben ik ook mee begonnen, net zoals veel anderen. Uiteindelijk wil je toch een veel zuiniger alternatief? oftewel een rpi of arduino. Of op een toch al draaiende nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:53
peterpijpelink schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:47:
[...]

Lijkt er wel op dat solaredge zaken goed gedocumenteerd heeft, maar hun eigen app bijhouden doen ze al een jaar niet. (IOS6) Ook de portal kan zomaar ineens niet meer werken... een alternatief zou dan zeker welkom zijn.

Dus stel dat solaredge ooit er mee op gaat houden met zijn portal en logging, dan kun je uit de omvormer dus niet de identieke waarde halen zoals nu in de app en op de portal te zien is. Volgens mij is het in een ieders belang dat we nu toch een soort open-source achtig alternatief ontwikkelen. Zou mooi zijn als een database voor langere termijn logging en update naar pvoutput mogelijk is direct uit de omvormer. Dan heb je gelijk een app (pvoutput) en logging voor langere termijn.

Heeft er al eens iemand gekeken naar de optionele zigbee mogelijkheid? Want als ik zo lees dan mis je dus data via de rs-485 poort ? Domoticz heeft iets gemaakt met een proxy. Dan ben je wel je directe upload kwijt en moet je domoticz up zijn om je data lokaal op te slaan en door te sturen naar solaredge.
Ik heb gisteren, op basis van Domoticz, een proxy gemaakt die tussen mijn SE inverter en de SE portal in zit. Deze stuurt de data gewoon door, maar slaat deze ook lokaal op (ruwe data).
Hierna heb ik een parser gemaakt, en hoewel ik niet alle velden heb, heb ik er wel meer dan Domoticz. Maar een heel aantal dingen die zij hebben, kom ik dan weer niet tegen.
Vooral de informatie per paneel uitlezen was lastig, zijn maar 13 bytes waar een timestamp, optimizer spanning, spanning, stroom en vermogen inzitten. En nu ik klaar ben heb ik nog 1 byte over.
Nadeel van mijn aanpak is dat deze alleen werkt als de proxy ertussen zit, ik kan niet magisch uit het verleden data uitlezen. Verder gaat het nog steeds niet werken als de SolarEdge portal down gaat (maar: wat de server als antwoorden stuurt is allemaal niet zo heel spannend, dat zou je kunnen reverse-engineeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
Domokoen schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:54:
Vooral de informatie per paneel uitlezen was lastig, zijn maar 13 bytes waar een timestamp, optimizer spanning, spanning, stroom en vermogen inzitten. En nu ik klaar ben heb ik nog 1 byte over.
Nadeel van mijn aanpak is dat deze alleen werkt als de proxy ertussen zit, ik kan niet magisch uit het verleden data uitlezen. Verder gaat het nog steeds niet werken als de SolarEdge portal down gaat (maar: wat de server als antwoorden stuurt is allemaal niet zo heel spannend, dat zou je kunnen reverse-engineeren).
Dat klinkt heel interessant. Ben je van plan om die informatie nog ergens te publiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Helaas sinds 17:00uur ligt het solaredge portal er weer uit.Toch lastig zo lijkt het om een portal in de lucht te houden </sarcame>....

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost42
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-11-2024
Hoi!

Ik ben bezig met het maken van een monitorings-portal voor zonnepanelen met een Growatt omvormer.

Zijn er Tweakers met een Growatt omvormer die hierbij willen helpen? Niet persé helpen met ontwikkelen, maar gewoon de monitoring willen gebruiken en de portal willen testen.

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
a.d.s schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:21:
[...]

Dat klinkt heel interessant. Ben je van plan om die informatie nog ergens te publiceren?
Ja, zodra ik het iets beter heb uitgewerkt. Er zijn nog een boel waarden waarvan ik niet weet wat ze betekenen (misschien ook omdat mijn systeem pas een week oud is, dus veel tellers zijn nog heel laag). Wat voor SE heb jij? 1-fase of 3-fase? En hoe oud? Want volgens mij hebben ze de berichtstructuur iets aangepast in nieuwere; ik heb niet overal dezelfde bericht-types als Domoticz kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:42
Joost42 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:09:
Zijn er Tweakers met een Growatt omvormer die hierbij willen helpen? Niet persé helpen met ontwikkelen, maar gewoon de monitoring willen gebruiken en de portal willen testen.
Ik heb een Growatt omvormer (3000TL) en wil best helpen. Ben zeker wel geïnteresseerd in een wat bruikbaarder / vergelijkbaardere omgeving dan de website van Growatt. Hoe kan ik je helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Domokoen schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:54:
[...]

Ja, zodra ik het iets beter heb uitgewerkt. Er zijn nog een boel waarden waarvan ik niet weet wat ze betekenen (misschien ook omdat mijn systeem pas een week oud is, dus veel tellers zijn nog heel laag). Wat voor SE heb jij? 1-fase of 3-fase? En hoe oud? Want volgens mij hebben ze de berichtstructuur iets aangepast in nieuwere; ik heb niet overal dezelfde bericht-types als Domoticz kan lezen.
Heb je al in de source van Domoticz gekeken? Ik ben geen programmeur, maar kan me voorstellen dat daar wel wat uit te halen valt.
Ongeveer een half jaar terug hebben we hier ook al eens een poging gewaagt om de data te ontcijferen. Ik heb zelf met Wireshark wat PCAP's gemaakt, maar ik kan daar geen chocola van maken...

Zelf heb ik een SE3000 met 10x OP300 vanaf juni vorig jaar daaien. Zie signature

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost42
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-11-2024
Def1ant schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:02:
[...]

Ik heb een Growatt omvormer (3000TL) en wil best helpen. Ben zeker wel geïnteresseerd in een wat bruikbaarder / vergelijkbaardere omgeving dan de website van Growatt. Hoe kan ik je helpen? :)
Ha Def1ant,
Top dat je wilt helpen! Kun je mij een privébericht sturen? Het lukt mij namelijk niet om er jou een te sturen.

Gr
Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
Aegle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 13:04:
[...]

Heb je al in de source van Domoticz gekeken? Ik ben geen programmeur, maar kan me voorstellen dat daar wel wat uit te halen valt.
Ongeveer een half jaar terug hebben we hier ook al eens een poging gewaagt om de data te ontcijferen. Ik heb zelf met Wireshark wat PCAP's gemaakt, maar ik kan daar geen chocola van maken...

Zelf heb ik een SE3000 met 10x OP300 vanaf juni vorig jaar daaien. Zie signature
Ja, uit Domoticz heb ik mijn startpunt uit gehaald. Maar mijn gegevens komen niet helemaal overeen met de decodering die zij doen. Heb zelfde SE3000 met 10x OP500. Heb je die PCAPs nog? Liefst met alleen het verkeer van de omvormer? En bijvoorbeeld de bijbehorende standen van opwekken e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
V
Domokoen schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:10:
[...]

Ja, uit Domoticz heb ik mijn startpunt uit gehaald. Maar mijn gegevens komen niet helemaal overeen met de decodering die zij doen. Heb zelfde SE3000 met 10x OP500. Heb je die PCAPs nog? Liefst met alleen het verkeer van de omvormer? En bijvoorbeeld de bijbehorende standen van opwekken e.d.?
Ik denk het wel. Sterker nog, volgens mij moet er een eind terug in dit topic nog een link van staan. Het zijn behoorlijk grote bestanden. Ik heb nu ff geen tijd maar zal straks eens kijken.

EDIT: Hier de link naar het PCAP-bestand. Verwijderd i.v.m. veiligheids risico.Het is alleen de communicatie tussen de omvormer en de portal.
https://db.tt/cAExnoTp

Vanaf juli vorig jaar is hierover al een hele tread geweest: peterpijpelink in "Datalogging: PV systemen" http://gathering.tweakers...message/42506196#42506196
Misschien dat je er iets mee kan? Succes! Ik ben heel benieuwd...

[ Voor 26% gewijzigd door Aegle op 17-04-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
Domokoen schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:54:
Ik heb sinds november 2014 een SE3000, met 10 P350 optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik kan nu met Sunprofit ook de SolarEdge omvormers uitlezen.
Dit gaat het beste via RS485.

Heb diverse manieren geprobeerd om de optimizers via RS232 of LAN uit te lezen.
Het is een behoorlijk gepuzzel geweest maar ik ben behoorlijk ver gekomen.
Mede door het draadje wat Aegle aangaf.
Het probleem is de chcecksum die ze bij SolarEdge gebruiken.
Als we deze weten te kraken zitten we goed.
Ze geven hem echter niet vrij. (Heb ik al geprobeerd).
Op dit moment kun je twee dingen doen.
1. Via 2 rs232 verbindingen de data aftappen van het programma 'Configuration tool'
2. Via het omleiden van de LAN data die de omvormer naar de server van SolarEdge stuurt.

De data van de optimizers wordt echter eens in de vijf minuten, of nog later doorgegeven.
In de data staat ook een timestamp waarop de optimizers zijn uitgelezen.
Echter om één of andere reden kan het zo maar zijn dat de datum een willekeurige dag in het verleden ligt.
Dus om daar voor 100% op af te gaan raad ik niet aan.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Nu online
Weet iemand of er ook kWH meters zijn met RS485 die maar één module breed is? Ik heb nu een Eastron SDM220 voor mijn zonnepanelen maar wil eigenlijk op alle groepen een kWH meter met RS485 maar ik kan ze alleen maar vinden van twee modules breed. Dat zou dan een verdubbeling worden van de groepenkast en dat vind ik zo'n gedoe.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:06
Ik ken ze niet. Maar je kan natuurlijk een mbus kwh meter nemem die zijn wel één module breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

@Aziona
Is dit wat?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik heb die ook (alleen dan met twee puls uitgangen, maar die ga ik toch niet gebruiken)

Verder krijg ik over een aantal weken deze binnen.

Daar moet ik nog wel een Rpi voor bestellen die de basis gaat vormen voor alles wat ik verder aan domotica wil gaan doen.
De eerste taken zijn:
- PV monitoren via RS485 (d.m.v. bovenstaande kWh meter)
- Energiemeter (Ferraris)meter uitlezen. Zit te twijfelen om mijn zonnestroom systeem aan te melden om zo een digitale meter te verkrijgen. Het automatisch salderen van de ferraris staat me eigenlijk wel aan.
- Watermeter uitlezen

En verder:
- Temperatuur DoucheWTW meten, gewoon omdat het kan.
- Zigbee domotica smart dingetjes (temperatuur, luchtvochtigheid, verlichting)

Ben van plan om het zelf te schrijven. (hoewel er ook aal veel te krijgen is, moet nog even kijken)
(arduino is ook mooi, maar ben niet zo'n held met C++)

Iemand nog een tip hoe ik het beste (en voordeligst) de Energiemeter en watermeter uit kan lezen met de Raspberry?
Zelf maken/solderen is op zich geen probleem.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Nu online
Ten behoeve van het loggen van de opbrengst van mijn pv-installatie heb ik een Kwh-meter gekocht van Eastron, type SDM220. De reden is dat ik een omvormer heb van Solaredge en ik had begrepen dat de platte data niet zo eenvoudig uit te lezen is en deze heeft een RS485-interface waarmee dat wel goed te doen is.
Ook zou ik graag alle groepen in mijn meterkast willen voorzien van een Eastron sdm120c die ook voorzien is van een RS485-interface. Ik heb inmiddels een prijsopgave gevraagd voor een doos vol. Daarvoor had ik in China een RS485 to USB-adapter besteld. Deze heb ik aangesloten op de Kwh-meter en met een oud telefoonkabeltje aangesloten op de adapter en in mijn Windows-pc gestopt. Deze PC herkende in eerste instantie de adapter niet maar nadat ik deze driver had geinstalleerd werd de adapter herkend. Met Modbus Poll kon ik vervolgens testen of het een en ander werkte gelukkig. Nu ik wist dat het werkte, kon ik het gaan uitproberen op de raspberry pi.
Na een verse installatie van Rasbian ben ik vervolgens op zoek gegaan naar Python scripts waarmee ik de Kwh-meter kon uitlezen. Het uitlezen van de Kwh-meter is dus gelukt met dit script.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
 import minimalmodbus

instrument = minimalmodbus.Instrument('/dev/ttyUSB0', 1) # port name, slave address (in decimal)
instrument.serial.baudrate = 9600
instrument.serial.bytesize = 8
instrument.serial.parity = minimalmodbus.serial.PARITY_NONE
instrument.serial.stopbits = 1
instrument.serial.timeout = 1
instrument.debug = False
instrument.mode = minimalmodbus.MODE_RTU
print instrument

line_To_Neutral_Volts = instrument.read_float(0, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Current = instrument.read_float(6, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Active_Power = instrument.read_float(12, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Apparent_Power = instrument.read_float(18, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Reactive_Power = instrument.read_float(24, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Power_Factor = instrument.read_float(30, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Phase_Angle = instrument.read_float(36, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Frequency = instrument.read_float(70, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Import_Active_Energy = instrument.read_float(72, functioncode=4, numberOfRegisters=2) 
Export_Active_Energy = instrument.read_float(74, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Import_Reactive_Energy = instrument.read_float(76, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Export_Reactive_Energy = instrument.read_float(78, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Total_Active_Energy = instrument.read_float(342, functioncode=4, numberOfRegisters=2)
Total_Reactive_Energy = instrument.read_float(344, functioncode=4, numberOfRegisters=2)

print "line to Neutral volts: ", line_To_Neutral_Volts, " Volts"
print "Current: ", Current, "Amps"
print "Active power:" , Active_Power, " Watts"
print "Apparent power:", Apparent_Power, " VoltAmps"
print "Reactive power:", Reactive_Power, " VAr"
print "Power factor:", Power_Factor
print "Phase angle:", Phase_Angle, " Degree"
print "Frequency:", Frequency, " Hz"
print "Import active energy:", Import_Active_Energy ," Kwh"
print "Export active energy:", Export_Active_Energy, " kwh"
print "Import reactive energy:", Import_Reactive_Energy, "kvarh"
print "Export reactive energy:", Export_Reactive_Energy, " kvarh"
print "Total active energy:", Total_Active_Energy, " kwh"
print "Total reactive energy:", Total_Reactive_Energy, " kvarh"
print "Huidige opbrengst", line_To_Neutral_Volts * Current, " Watt"

Nog wel even de minimalmodbus-module installeren:
code:
1
2
sudo pip install -U pyserial
sudo pip install -U minimalmodbus

Nu moet ik er alleen nog achter zien te komen hoe ik deze informatie elke minuut of vijf minuten ofzo in een mysql-database kan stoppen.

Ook heb ik een slimme meter gekregen, een Kaifa MA105. De kabel heb ik gekocht bij tweaker Thinkpad. Een raspberry pi met deze kabel en Domoticz bleek plug en play, zo kon gelijk vanaf het begin online mijn energieverbruik en teruglevering monitoren. Ik had er echter niet op gerekend dat ik alleen het saldo zou zien van verbruik en opwek. Daarom wil ik de p1-data ook in een mysql-database stoppen. Zo zou ik theoretisch informatie kunnen geven over werkelijk verbruik en werkelijke opwek (RS485 is zuiver opwek en P1+RS485 is zuiver verbruik).
Overigens had ik ook voor een paar euro twee goedkope Serial to USB kabeltjes besteld met een Prolific PL2303-chip uit China. Nadat ik er een RJ11-plugje aan geknepen had, bleken deze niet te werken omdat het signaal van de Kaifa geinverteerd is. Dat wist ik nog niet toen ik die kabeltjes besteld had. Gelukkig werkte het kabeltje van Thinkpad wel goed.

Dit Python-script van gejanssen.com werkte ook direct nadat ik de baudrate had aangepast naar 115200 en ser.port="/dev/ttyUSB1" op USB1 had gezet in plaats van USB0. Ook meen ik dat ik het tellertje iets op moest hogen omdat het bericht uit mijn Kaifa MA105 meer regels had dan de meter van gejanssen.com. Ik heb het opgehoogd van 20 naar 26, dat was genoeg. Als het bericht eindigt met een vraagteken en een code is het goed, meen ik.

Vervolgens heb ik met één van de vele handleidingen Apache, MySQL, PHP en PhpMyAdmin geinstalleerd, alsmede ook TIghtVNC-server op de raspberry en de client op mijn raspberry. Ik ben niet zo handig met Vi en Nano en dan is zo'n grafische omgeving wel handig. Het duurde even voordat ik doorhad dat ik bij het connecten wel het nummer van de X-server (:1 of wat je ook op hebt gegeven bij het starten) moest opgeven. Mijn connectie werd namelijk steeds geweigerd. Python bleek al geinstalleerd.

Vervolgens wilde ik proberen om de data van de slimme meter in een database te kregen. Dat bleek Robert Hekkers ook al geprobeerd te hebben. Nadat ik ik een database had aangemaakt met de naam p1data en een tabel met de naamp1values (velden timestamp, InfoType (int) en Values (Float)), kon ik zijn script min of meer gelijk gebruiken (+baud rate en poort aanpassen). Python klaagde alleen over de term Finally op regel 15. Na vergelijking met andere scripts vermoedde ik dat daar nog een ":" achter moest, dat bleek het geval. Daarna werd de data uit de slimme meter netjes iedere 10 seconden in een MySQL tabel gestopt.

Nu moet ik er nog achter zien te komen hoe ik dat kan wijzigen naar iedere minuut of vijf minuten. Ik wil eigenlijk niet iedere minuut of vijf minuten een connectie maken/breken, volgens mij is dat storingsgevoelig.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
#!/usr/bin/python
# -*- coding: utf-8 -*-

import MySQLdb as mdb
import sys
import serial
con = None
try:
    con = mdb.connect('localhost', 'MySQLusername', 'MySQL wachtwoord', 'p1data')
except mdb.Error, e:

print "Error %d: %s" % (e.args[0], e.args[1])
    sys.exit(1)

finally:
    if con:
         print("MySQL OK, proceeding...")

ser = serial.Serial()
ser.baudrate = 115200
ser.bytesize=serial.EIGHTBITS
ser.parity=serial.PARITY_NONE
ser.port="/dev/ttyUSB1"
ser.stopbits=serial.STOPBITS_ONE
ser.xonxoff=0
ser.rtscts=0

try:
    ser.open()
except:
    sys.exit ("Error opening port")

# parse function

type=''
value=''
dot=0

def p1parse(c):
  global type
  global value
  global dot

if c == ":":
    type=''
    value=''
  elif c == "(":
    if type == '':
      type=value
    value=''
    dot=0
  elif c == ".":
    if type <> '':
      value = value + c
    dot=1
  elif c == ")":
    if dot and type <> '':
      return 1
  else:
    if c in ['0', '1','2','3','4','5','6','7','8','9']:
      value = value + c
  return 0

cur = con.cursor()
while 1:
    try:
        c = ser.read(1)
    except:
        sys.exit ("Error reading port")
    if not c:
        break
    if p1parse(c):
        with con:
            cur.execute("INSERT INTO p1values(InfoType,Value) VALUES(%s, %s)", (type, value))

[ Voor 23% gewijzigd door Aziona op 28-04-2015 09:15 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
Aegle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:37:
V
[...]

Ik denk het wel. Sterker nog, volgens mij moet er een eind terug in dit topic nog een link van staan. Het zijn behoorlijk grote bestanden. Ik heb nu ff geen tijd maar zal straks eens kijken.

EDIT: Hier de link naar het PCAP-bestand. Verwijderd i.v.m. veiligheids risico.Het is alleen de communicatie tussen de omvormer en de portal.
https://db.tt/cAExnoTp

Vanaf juli vorig jaar is hierover al een hele tread geweest: peterpijpelink in "Datalogging: PV systemen" http://gathering.tweakers...message/42506196#42506196
Misschien dat je er iets mee kan? Succes! Ik ben heel benieuwd...
Ik kan je systeem gedeeltelijk uitlezen. De inverter-berichten zijn hetzelfde als de mijne (regel Inverter), en het serienummer van je omvormer en panelen zie ik ook (maar hier weggelaten).
Van de panelen kan ik op dit moment alleen het serienummer uitlezen, omdat jij het "oude" berichtformaat hebt (dat Domoticz ook herkend). Mijn panelen geven een ander berichtformaat, en daar kan ik alles nu ontcijferen (op 1 veld na).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0x0 (serial hidden) 53:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:06:31:00:00:00:00:dc:41:00:80:02:42:00:00:42:40:00:a0:81:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) 65:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:72:30:00:00:00:00:df:41:00:00:06:42:33:33:87:40:00:80:80:43:00:00:00:42
Inverter (serial hidden) Tue Sep 16 11:01:30 2014 Timestamp=1410858090; SecondsSinceSomething=54075; MeasureInterval=300; Temperature[C]=32.3999977112; PoutDay[Wh]=2548.63549805; 83.020111084; Vac[V]=233.5; 5.35599994659; Frequency[Hz]=49.9499969482; None; None; Vdc[V]=331.100006104; None; PoutMonth[Wh]?=1047122.0; 0.00799999944866; None; CosPhi=0.0; InverterStatus=4; 5000.0; None; 0.00599999958649; None; None; Pac[W]-Low?=1215.0; Pac[W]-High?=1214.0; None; None; PoutTotal[Wh]=1047122; 0
0x0 (serial hidden) 78:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:38:30:00:00:00:00:e1:41:00:80:03:42:33:33:39:40:00:c0:81:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) b0:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:3f:31:00:00:00:00:e0:41:00:00:02:42:9a:99:35:40:00:a0:83:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) bd:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:43:31:00:00:00:00:de:41:00:80:03:42:cd:cc:38:40:00:40:82:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) c3:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:67:30:00:00:00:00:e0:41:00:00:03:42:cd:cc:36:40:00:20:82:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) e5:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:e1:30:00:00:00:00:e3:41:00:00:04:42:33:33:69:40:00:80:86:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) 13:fd:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:c9:30:00:00:00:00:e2:41:00:00:02:42:cd:cc:4e:40:00:00:82:43:00:00:08:42

Klopt het dat je op dit moment ongeveer 1MWh had opgewekt in de totale levensduur van je systeem?
Als je suggesties hebt wat sommige inverter-velden betekenen: ik heb nu zelf de labels eraan gehangen. Weet niet zeker of ze kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
Mike70 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:28:
Ik kan nu met Sunprofit ook de SolarEdge omvormers uitlezen.
...
Het probleem is de chcecksum die ze bij SolarEdge gebruiken.
...
2. Via het omleiden van de LAN data die de omvormer naar de server van SolarEdge stuurt.
Hier ben ik mee bezig. Op dit moment heb ik er een simpele proxy tussen zitten, die al het verkeer logt. Daarna kan het decoderen/verwerken offline gebeuren, en kan ik ook nog verbeteringen aanbrengen in mijn analyse van het protocol.
De checksum van veel serverberichten ("ik heb bericht X ontvangen") is altijd 14 bytes lang (plus het checksum van 2 bytes). Bij opeenvolgende berichten verandert alleen 1 tellertje. Als het geen standaard 16-bit checksum algoritme is, dan is het met zulke voorspelbare berichten wel mogelijk om te reverse-engineeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Domokoen schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:46:
[...]

Ik kan je systeem gedeeltelijk uitlezen. De inverter-berichten zijn hetzelfde als de mijne (regel Inverter), en het serienummer van je omvormer en panelen zie ik ook (maar hier weggelaten).
Van de panelen kan ik op dit moment alleen het serienummer uitlezen, omdat jij het "oude" berichtformaat hebt (dat Domoticz ook herkend). Mijn panelen geven een ander berichtformaat, en daar kan ik alles nu ontcijferen (op 1 veld na).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0x0 (serial hidden) 53:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:06:31:00:00:00:00:dc:41:00:80:02:42:00:00:42:40:00:a0:81:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) 65:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:72:30:00:00:00:00:df:41:00:00:06:42:33:33:87:40:00:80:80:43:00:00:00:42
Inverter (serial hidden) Tue Sep 16 11:01:30 2014 Timestamp=1410858090; SecondsSinceSomething=54075; MeasureInterval=300; Temperature[C]=32.3999977112; PoutDay[Wh]=2548.63549805; 83.020111084; Vac[V]=233.5; 5.35599994659; Frequency[Hz]=49.9499969482; None; None; Vdc[V]=331.100006104; None; PoutMonth[Wh]?=1047122.0; 0.00799999944866; None; CosPhi=0.0; InverterStatus=4; 5000.0; None; 0.00599999958649; None; None; Pac[W]-Low?=1215.0; Pac[W]-High?=1214.0; None; None; PoutTotal[Wh]=1047122; 0
0x0 (serial hidden) 78:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:38:30:00:00:00:00:e1:41:00:80:03:42:33:33:39:40:00:c0:81:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) b0:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:3f:31:00:00:00:00:e0:41:00:00:02:42:9a:99:35:40:00:a0:83:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) bd:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:43:31:00:00:00:00:de:41:00:80:03:42:cd:cc:38:40:00:40:82:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) c3:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:67:30:00:00:00:00:e0:41:00:00:03:42:cd:cc:36:40:00:20:82:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) e5:fc:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:e1:30:00:00:00:00:e3:41:00:00:04:42:33:33:69:40:00:80:86:43:00:00:08:42
0x0 (serial hidden) 13:fd:17:54:42:4b:80:7f:42:4b:80:7f:c9:30:00:00:00:00:e2:41:00:00:02:42:cd:cc:4e:40:00:00:82:43:00:00:08:42

Klopt het dat je op dit moment ongeveer 1MWh had opgewekt in de totale levensduur van je systeem?
Als je suggesties hebt wat sommige inverter-velden betekenen: ik heb nu zelf de labels eraan gehangen. Weet niet zeker of ze kloppen.
Ik heb je DM gekregen en inmiddels ook beantwoord. Verbluffend hoe veel gegevens je al boven water hebt gekregen _/-\o_ !.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:54:
[...]

Fixxed met sunprofit :*)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296

Download vanaf
http://www.mijnzon.info/index.php/nl/

Nu nog even een thinclient regelen met XP embedded :)
Iets offtopic. Ik heb nog een Ebox 3350mx liggen die ik een tijd heb gebruikt om mijn PV set mee te monitoren met jSunnyreports. Verbruik is ongeveer 4W idle. Daar kan gewoon Windows XP op draaien vanaf een sd kaartje. Filmje ( YouTube: Windows XP on ebox 3350mx - Energy consumption + EWF ).

Ik doe er helemaal niets meer mee dus mocht je belangstelling hebben doe me een DM :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mkleinman schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:23:
[...]

Iets offtopic. Ik heb nog een Ebox 3350mx liggen die ik een tijd heb gebruikt om mijn PV set mee te monitoren met jSunnyreports. Verbruik is ongeveer 4W idle. Daar kan gewoon Windows XP op draaien vanaf een sd kaartje. Filmje ( YouTube: Windows XP on ebox 3350mx - Energy consumption + EWF ).

Ik doe er helemaal niets meer mee dus mocht je belangstelling hebben doe me een DM :)
Bedankt voor je berichtl! Inmiddels heb ik een Wyse V90LEW draaien met Windows XP Professional vanaf USB stick.

Ik moet nog even mijn energie meter terugbouwen maar ik verwacht dat deze rond de 10watt verbruikt.

Hij heeft in de BIOS gelukking een power-on after power fail optie. Hij is dus van 8:00 tot 21:00 ingeschakeld via een tijdklok.

Ik hou hem wel even in gedachten :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Even dit topic een beetje opleven...Ik doe hetzelfde als Domokoen, heb ook een proxy tussen de SolarEdge omvormer zitten die het verkeer logt en doorstuurt naar de 'echte' solaredge portal (ik heb voor het gemak even de interne DNS aangepast zodat prod.solaredge.com naar een eigen IP adres wijst)

Het is nu lekker stil op de omvormer, en dat geeft even wat tijd om te kijken naar checksumming. Er komen nu alleen nog maar 'Sync' (?) berichtjes binnen die een vaste structuur hebben. Daarin verschilt steeds 1 byte, en is de checksum ook anders. Ik zie het volgende merkwaardige gedrag uit de laaste zestien berichtjes (het ID van de omvormer is uitge'ster'd):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
12 34 56 79 00 00 ff ff 4b 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 02 1b
12 34 56 79 00 00 ff ff 4c 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 18 6f
12 34 56 79 00 00 ff ff 4d 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 1c 93
12 34 56 79 00 00 ff ff 4e 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 13 d7
12 34 56 79 00 00 ff ff 4f 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 17 2b
12 34 56 79 00 00 ff ff 50 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 73 ff
12 34 56 79 00 00 ff ff 51 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 77 03
12 34 56 79 00 00 ff ff 52 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 78 47
12 34 56 79 00 00 ff ff 53 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 7c bb
12 34 56 79 00 00 ff ff 54 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 66 cf
12 34 56 79 00 00 ff ff 55 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 62 33
12 34 56 79 00 00 ff ff 56 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 6d 77
12 34 56 79 00 00 ff ff 57 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 69 8b
12 34 56 79 00 00 ff ff 58 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 59 9f
12 34 56 79 00 00 ff ff 59 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 5d 63
12 34 56 79 00 00 ff ff 5a 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 52 27
12 34 56 79 00 00 ff ff 5b 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 56 db
12 34 56 79 00 00 ff ff 5c 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 4c af
12 34 56 79 00 00 ff ff 5d 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 48 53
12 34 56 79 00 00 ff ff 5e 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 47 17
12 34 56 79 00 00 ff ff 5f 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 43 eb
12 34 56 79 00 00 ff ff 60 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 8c ff
12 34 56 79 00 00 ff ff 61 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 88 03
12 34 56 79 00 00 ff ff 62 06 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05 87 47

Wat mij opvalt is het volgende:
* Het 'most significant nibble' in de checksum, is telkens 4x dezelfde 1,1,1,1,7,7,7,7,6,6,6,6,....
* Het 'least significant nibble' in de checksum, is een vaste serie 3,7,b,f (dus met interval 4)
* Regels 24-27 hebben blijkbaar hetzelfde volgnummer (62) en daarmee ook dezelfde checksum (8747).

Zijn er cryptografen in het publiek die hier iets mee kunnen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
Wat mij opvalt is het volgende:
* Het 'most significant nibble' in de checksum, is telkens 4x dezelfde 1,1,1,1,7,7,7,7,6,6,6,6,....
* Het 'least significant nibble' in de checksum, is een vaste serie 3,7,b,f (dus met interval 4)
* Regels 24-27 hebben blijkbaar hetzelfde volgnummer (62) en daarmee ook dezelfde checksum (8747).
  • Checksums kan je het beste uitschrijven in bits ipv hexadecimaal. Het eerste "element" nu bestaat uit 4 bits, en die zijn dus alle 4 hetzelfde. Wie weet zijn er wel meer bits die niet veranderen.
  • De vaste serie met interval 4 suggereert dat er maar 2 bits steeds veranderen (?)
  • Regels 24-27 is hetzelfde bericht, en heeft dezelfde checksum. Daarmee blijkt dat de checksum alleen over een bericht wordt uitgerekend: er is geen Block Chaining of iets dergelijks. Pas als de server ontvangst bevestigd, dan gaat de omvormer een nieuw bericht sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Goed idee, om die checksums als bitstrings weer te geven!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 8a 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0000 1011 0010 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 8b 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0000 1111 1101 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 8c 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0001 0101 1010 0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 8d 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0001 0001 0101 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 8e 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0001 1110 0001 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 8f 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0001 1010 1110 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 90 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0111 1110*0011*0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 91 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0111 1010 1100 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 92 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0111 0101 1000 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 93 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0111 0001 0111 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 94 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0110 1011 0000 0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 95 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0110 1111 1111 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 96 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0110 0000 1011 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 97 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0110 0100 0100 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 98 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0101 0100 0101 0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 99 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0101 0000 1010 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 9a 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0101 1111 1110 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 9b 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0101 1011 0001 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 9c 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0100 0001 0110 0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 9d 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0100 0101 1001 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 9e 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0100 1010 1101 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff 9f 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    0100 1110 0010 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a0 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1000 0001*0011*0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a1 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1000 0101 1100 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a2 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1000 1010 1000 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a3 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1000 1110 0111 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a4 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1001 0100 0000 0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a5 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1001 0000 1111 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a6 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1001 1111 1011 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a7 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1001 1011 0100 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a8 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1010 1011 0101 0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff a9 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1010 1111 1010 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff aa 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1010 0000 1110 1011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff ab 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1010 0100 0001 0111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff ac 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1011 1110 0110 0011
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff ad 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1011 1010 1001 1111
HeartBeat:  12 34 56 79 00 00 ff ff ae 02 ** ** ** ** fe ff ff ff 00 05    1011 0101 1101 1011

* bits [0:1], aan de rechterkant, zijn altijd 11
* bits [2:3] hebben 'meestal' een vaste reeks: 10, 01, 00, 11, ..... 10, 01, 00, 11, .... und so weiter
* bits [2:3] bevatten dus alle mogelijke combinaties (4)
* bits [4:7] hebben 'meestal' een vaste reeks (vanaf regel 7 en 23): 0011, 1100, 1000, 0111, 0000, 1111, 1011, 0100, 0101, 1010, 1110, 0001, 0110, 1001, 1101, 0010, .... (en zelfs regelmatig inverterend)
* bits [4:7] bevatten dus wederom alle mogelijke combinaties (16), alleen het begin is nog onbekend...
* bits[8:11] hebben ook een patroon, maar kan het nog niet goed omschrijven.

Het begint dus wat voorspelbaarder te worden, maar de grote vraag is: hoe hangt dit af van het input bericht?

@mods: sorry voor de lap 'code'!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
Als je de data analyseert: de verschillen zitten voor deze berichten alleen in 2 bytes (#9/#10). Zet je deze om in bits, dan blijkt er een systeem. Tenminste, op basis van de 10,000 berichten van 22 bytes die ik heb.
Wil je bit0 in de teller veranderen, dan moet je in de CRC 7 andere bits veranderen. Waarbij veranderen betekent: de bit flippen, of XOR zo je wil. Voor sommige moet je 5 CRC bits veranderen, en voor sommige 11 CRC bits veranderen. Hieronder het systeem.
Voor 5 van de 16 bits uit de teller (bit8-bit12) heb ik helaas geen data, omdat mijn teller nog nooit heel hoog is gekomen (deze start op een random getal bij het opzetten van een nieuwe verbinding naar de SE portal).
In mijn redenering tel ik van links naar rechts, al is dat niet zoals het hoort O-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
0 [0, 2, 4, 7, 8, 9, 14] [7]
1 [1, 3, 5, 7, 8, 9, 15] [7]
2 [0, 2, 4, 6, 7, 8, 9] [7]
3 [1, 3, 5, 8, 9] [5]
4 [2, 4, 6, 9, 10] [5]
5 [3, 5, 7, 10, 11] [5]
6 [4, 6, 7, 8, 10, 11, 12] [7]
7 [5, 8, 9, 10, 11, 12, 13] [7]
8 [] []
9 [] []
10 [] []
11 [] []
12 [] []
13 [0, 1, 2, 3, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15] [11]
14 [0, 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 13, 14, 15] [11]
15 [0, 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 14, 15] [11]

[ Voor 6% gewijzigd door Domokoen op 09-05-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Ik kan dat bevestigen met mijn lijstje heartbeats, met een steekproef op de teller 0x00 0x03. Die hoge tellers heb ik helaas ook niet...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
00 03  0111 1110 1111 0010

01 03  0111 1010 0000 1110 | bit 7:                5        8  9 10 11 12 13   
02 03  0111 0101 0100 1010 | bit 6:             4     6  7  8    10 11 12   
04 03  0110 1011 1100 0010 | bit 5:          3     5     7       10 11  
08 03  0101 0100 1001 0010 | bit 4:       2     4     6        9 10 
10 03  0010 1010 0011 0010 | bit 3:    1     3     5        8  9
20 03  1101 0101 0011 0010 | bit 2: 0     2     4     6  7  8  9 
40 03  0010 1011 0011 0011 | bit 1:    1     3     5     7  8  9                15     
80 03  (geen heartbeat)      bit 0: 0     2     4        7  8  9             14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
Als we onze heartbeat berichten met dezelfde counter naast elkaar leggen, dan verschilt tussen ons alleen het systeem ID. Als we van een aantal mensen de heartbeat berichten kunnen verzamelen... dan zijn er hopelijk een paar die maar een paar bits uit elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Aziona op 27-06-2015 08:20 . Reden: Niet meer relevant ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 11:39
Ben met SBFspot aan het spelen om extended data te uploaden maar heb het vermoeden dat in de laatste versie van de manual (V3) wat fouten zitten qua directories etc > Iemand ervaring ?

En kan ik, als ik de main data upload vanaf een arduino, de extended separaat uploaden naar PVoutput vanaf m'n Rpi ? Slikt PVoutput dat ?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben even aan het spitten geweest in de Changelog, ik zie dat er op een hoop plekken wel wijzigingen zijn geweest met betrekking tot het uploaded van Extended data, maar niet zeker of het kan zonder opbrengst of verbruik gegevens.

Alternatief, upload het gebruik via de arduino met solarmeter, en upload de opbrengst (met extended data) via sbfspot, dat werkt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ik heb nu SBFspot in ieder geval werkend, da's al iets. Nu eerst maar eens in dat testaccount de hele boel uploaden. Volgens mij zat er ergens een config file in SBFspot voor PVoutput... weer ff zoeken !

Thanks Databeestje voor het zoekwerk !

EDIT:

Zou dit goed gaan ?? En moet ik daarna nog iets herstarten, updaten of wat ook ?

V6 berekend rendement, V7 t/m V12 de voltages, amperages en W van de beide strings.

sqlite> CREATE VIEW vwPvoData AS
...> SELECT dd.Timestamp,
...> dd.Name,
...> dd.Type,
...> dd.Serial,
...> dd.TotalYield AS V1,
...> dd.Power AS V2,
...> cons.EnergyUsed AS V3,
...> cons.PowerUsed AS V4,
...> spot.Temperature AS V5,
...> spot.Pac1 / ( spot.Pdc1 + spot.Pdc2 ) AS V6,
...> spot.Pdc1 AS V7,
...> spot.Vdc1 AS V8,
...> spot.Udc1 AS V9,
...> spot.Pdc2 AS V10,
...> spot.Vdc2 AS V11,
...> spot.Udc2 AS V12,

...> dd.PVoutput
...> FROM vwDayData AS dd
...> LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot
...> ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
...> LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons
...> ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
...> ORDER BY dd.Timestamp DESC;
sqlite> .quit

[ Voor 65% gewijzigd door reddo op 19-05-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

De versie die ik nog heb draaien gebruikt geen sqlite, het is in 2,5 jaar tijd al een stuk meer ontwikkeld ;)

Toendertijd had ik een patch gemaakt voor SMAspot om deze extra waarden te uploaden. Misschien is dat nu een schakeloptie, het ziet er wel goed uit.

Let wel, voor de extended data bij PVO moet je een donateur worden voor minimaal 10 AUS$. Anders slikt de site het wel, maar wordt deze niet opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Thanks :) Ik knoei verder.. krijg nu wat foutmeldingen helaas.... :(

Edit : gelukt ! Ik moest eerst naar de juiste DIR in de pi om de data config te veranderen en dat staat voor zover ik kan vinden niet in de manual, wel in het forum van SBFspot

nu alles in beeld !! Account http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=33213

[ Voor 74% gewijzigd door reddo op 21-05-2015 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJSEnergy
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-01-2022
Hallo iedereen, ik ben bezig zowel mijn slimme meter áls mijn SolarEgde systeem via een Raspberry te benaderen, ondermeer omdat ik heb gemerkt heb dat de solaredge monitoring software d'r regelmatig uit ligt.

Met hulp van eerder geplaatste reactie's ben ik al een heel eind op weg, daarom ook van mij een kleine bijdrage (ben op het forum hierover nog niet iets tegengekomen :) )

Solaredge maakt gebruik van de Sunspec specifications en die zijn gratis te downloaden op sunspec.org.
Heb ik inmiddels gedaan, een zien of er genoeg is uit te halen om de RS485 poort van de SE goed is uit te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
AJSEnergy schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:38:
Hallo iedereen, ik ben bezig zowel mijn slimme meter áls mijn SolarEgde systeem via een Raspberry te benaderen, ondermeer omdat ik heb gemerkt heb dat de solaredge monitoring software d'r regelmatig uit ligt.

Met hulp van eerder geplaatste reactie's ben ik al een heel eind op weg, daarom ook van mij een kleine bijdrage (ben op het forum hierover nog niet iets tegengekomen :) )

Solaredge maakt gebruik van de Sunspec specifications en die zijn gratis te downloaden op sunspec.org.
Heb ik inmiddels gedaan, een zien of er genoeg is uit te halen om de RS485 poort van de SE goed is uit te lezen...
Heb je mijn posting gezien, met daarin een link naar een Python script om gegevens uit de SolarEdge te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

tismij

???

Sinds een tijdje heb ik panelen op mijn dak liggen met een Mastervolt XS4300.
Heb al vrij veel zitten zoeken en kan, met een dagje zoek en probeerwerk, een Raspberry PI installeren en daarmee gaan monitoren of redelijk plug en play een FP4all logger kopen.

Aangezien ik hier op korte termijn een slimme meter kan krijgen vroeg ik me af of loggen van de XS4300 rechtstreeks nog voordelen heeft over het loggen van de slimme meter?

Kortom welke informatie krijg ik wel met een logger direct aan de inverter te zien en niet meer als ik alles via de slimme meter ga loggen?

En zijn er (buiten evt kosten) nog voordelen aan het maken van een eigen PI monitor tov zo'n FP4all oplossing?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op de slimmer meter zie je alleen netto teruglevering of netto verbruik. De totale (bruto) productie van je zonnepanelen kun je op de slimme meter niet zien omdat je eigen verbruik er al af op de slimme meter. Ook je bruto verbruik kun je dus niet meten op een slimme meter. Daarvoor heb je zowel logging van je slimme meter als logging van je PV systeem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebaron
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 13:23
Beste Tweakers,

Ik heb een op solaredge gebasseerd systeem, ik heb inmiddels een API key en deze gekoppeld aan pvoutput, so far so good en alles werkt prima. Ik heb een solaredge monitoring account en kan beschikken over het dashboard en de layout. Echter het systeem kwa layout e.d. wordt beheerd door het bedijf waar ik de installatie gekocht heb, en dat bevalt me eigenlijk niet. Ik lees hier in diverse posts dat men ook dit deel zelf onder beheer heeft. Hoe zit dat eigenlijk, krijg je dat alleen voor elkaar als je het systeem zelf hebt aangelegd of kun je dit ook voor elkaar krijgen als je net als mij het systeem hebt laten installeren ?

Alvast bedank,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Alle materialen voor mijn installatie heb ik zelf ingekocht en geïnstalleerd. Bij SolarEdge heb ik o.v.v. het serienummer van de omvormer een installer account aangevraagd, en gekregen :) .

Even wat anders: sinds gisteren is er, eindelijk, een nieuwe update voor iOS van de monitoring app van SE. Echter, bij mij crashed die consequent na het invoeren van de credentials.
Bij mij zou die moeten werken op een iPad3 met iOS 8.3. Anderen ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Uit frustratie dat mijn Omnik datalogger (met 601 serienummer) niet via een API uit te lezen is ben ik aan het klussen gegaan met het sniffen van de pakketjes die naar omnikportal worden gestuurd. Met een iptables regel op mijn router en een klein Python script ben ik nu in staat om deze data te verzamelen.

De code is te vinden op https://github.com/wouterbaake/OmnikMQTT en hier staat ook hoe je je router moet configureren zodat de Omnik pakketjes worden afgeleverd bij je script.

Het scriptje publiceert de data vervolgens via MQTT (http://mqtt.org). Mijn eigen setup is om dit dan met openHAB (http://www.openhab.org/) weer in te lezen en op te slaan in een InfluxDB (http://influxdb.com/) database. Met Grafana maak ik er een dashboard van (voorbeeld).

[ Voor 27% gewijzigd door Raafz0r op 04-06-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimsan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-01 11:35
Misschien kan iemand hier iets mee. Het is mij niet gelukt om dit werkend te krijgen op mijn Domoticz (ubuntu) machine.

https://github.com/jbuehl/solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

wimsan schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:06:
Misschien kan iemand hier iets mee. Het is mij niet gelukt om dit werkend te krijgen op mijn Domoticz (ubuntu) machine.

https://github.com/jbuehl/solaredge
Zou je niet beter iets doen via de SolarEdge API , i.p.v. als 'sniffer' tussen je omvormer en internet?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jghaanstra
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 23:06
Hopelijk kan iemand mij helpen. Eindeloze zoektochten op internet hebben mij nog steeds niet van een goede oplossing voorzien. Wat ik hoop te vinden is een oplossing waarbij ik via mijn Synology NAS de data van de omvormer kan combineren met de data van de slimme meter om zo het bruto verbruik (= import + opgewekt - export) te uploaden naar PVOutput.org. Dit kan allemaal wel met een Raspberry Pi maar die heb ik niet, de NAS heb ik wel en draait toch 24x7.

De huidige situatie is als volgt:
  • SMA 2500TL omvormer hangt op zolder, bluetooth is niet bereikbaar in de meterkast en deze wordt nu via bluetooth uitgelezen met een Android telefoon die de data verstuurd naar PVOutput.org
  • Synology DS111 in de meterkast
  • Slimme meter in de meterkast wordt uitgelezen door Synology met een serial naar USB kabel en Domoticz op de Synology
  • In Domoticz wordt PVOutput data geïmporteerd zoals deze via de Android telefoon is geupload
  • Op de Synology staat een python script dat het bruto verbruik berekend op basis van de informatie van de slimme meter en PVOutput.org om dit vervolgens ook weer naar PVOutput.org
  • Dit pythoh script draait via cron elke 2 minuten nadat er data naar PVOutput.org is geupload via de Android telefoon
Problemen met deze oplossing zijn:
  • De data van de zonnepanelen wordt gecombineerd met de data van de slimme meter maar hier zit dus een tijdsverschil in van 2 minuten en klopt dus niet helemaal.
  • Dit tijdsverschil is nodig omdat het soms even duurt voordat de Android telefoon de data heeft toegevoegd aan PVOutput. Zelf met de 2 minuten verschil komt het voor dat er nog geen data beschikbaar is op PVOutput.org waardoor de berekening bruto verbruik (= import + opgewekt - export) helemaal de mist in loopt en een flinke en onterechte piek oplevert in het gebruik.
Dus wat ik wil is de data lokaal combineren en pas dan naar PVOutput uploaden en dit op de Synology NAS omdat ik die toch al heb. Om in ieder geval de data van de omvormer realtime beschikbaar te krijgen in de meterkast ga ik een Webconnect/Speedwire installeren in de omvormer die ik vervolgens via een extra access point aansluit op mijn LAN om via een (statisch) IP adres bij de data van de omvormer te kunnen.

Wat de meest logische oplossing is: omvormer en slimme meter -> Raspberry Pi met SBFSpot en b.v. Domoticz -> PVOutput.org. Wat ik wil is omvormer en slimme meter -> Synology NAS -> PVOutput.org. Logischerwijs zou dus SBFSpot op de Synology geïnstalleerd moeten worden maar ik heb zo goed als niks over de mogelijkheden hiervan gehoord en mijn Linux kennis gaat niet veel verder dan het volgen van tutorials om dingen voor elkaar te krijgen.

Een lang verhaal voor uiteindelijk de vraag. Hoe kan ik mijn SMA 2500TL omvormer met een Webconnect/Speedwire met een Synology DS111 uitlezen? Zijn er andere mogelijkheden dan SBFSpot die wel (eenvoudig en aangetoond) werkzaam zijn te krijgen op een Synology? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:45

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

jghaanstra schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:30:
Hopelijk kan iemand mij helpen. Eindeloze zoektochten op internet hebben mij nog steeds niet van een goede oplossing voorzien. Wat ik hoop te vinden is een oplossing waarbij ik via mijn Synology NAS de data van de omvormer kan combineren met de data van de slimme meter om zo het bruto verbruik (= import + opgewekt - export) te uploaden naar PVOutput.org. Dit kan allemaal wel met een Raspberry Pi maar die heb ik niet, de NAS heb ik wel en draait toch 24x7.

De huidige situatie is als volgt:
  • SMA 2500TL omvormer hangt op zolder, bluetooth is niet bereikbaar in de meterkast en deze wordt nu via bluetooth uitgelezen met een Android telefoon die de data verstuurd naar PVOutput.org
  • Synology DS111 in de meterkast
  • Slimme meter in de meterkast wordt uitgelezen door Synology met een serial naar USB kabel en Domoticz op de Synology
  • In Domoticz wordt PVOutput data geïmporteerd zoals deze via de Android telefoon is geupload
  • Op de Synology staat een python script dat het bruto verbruik berekend op basis van de informatie van de slimme meter en PVOutput.org om dit vervolgens ook weer naar PVOutput.org
  • Dit pythoh script draait via cron elke 2 minuten nadat er data naar PVOutput.org is geupload via de Android telefoon
Problemen met deze oplossing zijn:
  • De data van de zonnepanelen wordt gecombineerd met de data van de slimme meter maar hier zit dus een tijdsverschil in van 2 minuten en klopt dus niet helemaal.
  • Dit tijdsverschil is nodig omdat het soms even duurt voordat de Android telefoon de data heeft toegevoegd aan PVOutput. Zelf met de 2 minuten verschil komt het voor dat er nog geen data beschikbaar is op PVOutput.org waardoor de berekening bruto verbruik (= import + opgewekt - export) helemaal de mist in loopt en een flinke en onterechte piek oplevert in het gebruik.
Dus wat ik wil is de data lokaal combineren en pas dan naar PVOutput uploaden en dit op de Synology NAS omdat ik die toch al heb. Om in ieder geval de data van de omvormer realtime beschikbaar te krijgen in de meterkast ga ik een Webconnect/Speedwire installeren in de omvormer die ik vervolgens via een extra access point aansluit op mijn LAN om via een (statisch) IP adres bij de data van de omvormer te kunnen.

Wat de meest logische oplossing is: omvormer en slimme meter -> Raspberry Pi met SBFSpot en b.v. Domoticz -> PVOutput.org. Wat ik wil is omvormer en slimme meter -> Synology NAS -> PVOutput.org. Logischerwijs zou dus SBFSpot op de Synology geïnstalleerd moeten worden maar ik heb zo goed als niks over de mogelijkheden hiervan gehoord en mijn Linux kennis gaat niet veel verder dan het volgen van tutorials om dingen voor elkaar te krijgen.

Een lang verhaal voor uiteindelijk de vraag. Hoe kan ik mijn SMA 2500TL omvormer met een Webconnect/Speedwire met een Synology DS111 uitlezen? Zijn er andere mogelijkheden dan SBFSpot die wel (eenvoudig en aangetoond) werkzaam zijn te krijgen op een Synology? :?
Als je websolarlog draaiend kunt krijgen met je SMA lukt het misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jghaanstra
niki_lauda schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:47:
[...]

Als je websolarlog draaiend kunt krijgen met je SMA lukt het misschien wel.
Bedankt voor de reactie maar WebSolarLog heeft zelf ook SBFSpot (voormalig SMASpot) nodig om te kunnen verbinden met de omvormer. Hiervoor moet dus nog steeds SBFSpot geïnstalleerd worden op de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tja de makkelijkste oplossing is toch echt een Raspberry aanschaffen denk ik. Die heeft een meer reguliere linux versie waardoor dingen compileren / installeren een stuk eenvoudiger is.

Even zitten googlen maar voor op de Synology kan ik enkel dit vinden: http://www.synology-wiki.de/index.php/Sma-bluetooth . Maar goed dat is niet via speeedwire. SBFspot compileren op de Synology kan ongetwijfeld maar zal niet makkelijk zijn getuige het feit dat nog niemand het gedaan heeft :p Met weinig linux kennis is dat dus vrees ik een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jghaanstra schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:30:
...
Zijn er andere mogelijkheden dan SBFSpot die wel (eenvoudig en aangetoond) werkzaam zijn te krijgen op een Synology? :?
Twee (2e hands) youlessen en twee kwh meters in de meterkast en in domoticz?
AUijtdehaag in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jghaanstra
ik222 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:03:
Tja de makkelijkste oplossing is toch echt een Raspberry aanschaffen denk ik. Die heeft een meer reguliere linux versie waardoor dingen compileren / installeren een stuk eenvoudiger is.

Even zitten googlen maar voor op de Synology kan ik enkel dit vinden: http://www.synology-wiki.de/index.php/Sma-bluetooth . Maar goed dat is niet via speeedwire. SBFspot compileren op de Synology kan ongetwijfeld maar zal niet makkelijk zijn getuige het feit dat nog niemand het gedaan heeft :p Met weinig linux kennis is dat dus vrees ik een no go.
Dat ziet er dan wel naar uit ja. Zal nog eens navraag doen op het SBFSpot forum.
AUijtdehaag schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:16:
[...]
Twee (2e hands) youlessen en twee kwh meters in de meterkast en in domoticz?
AUijtdehaag in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Als ik dan toch ergens in ga investeren doe ik dat liever in een Rpi ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oh werkt hier al enkele jaren probleemloos hoor met youlessen.
Op af en toe een weggevallen waarde (maar dan klopt het totaal nog steeds)
En bovendien leest domoticz op de nas, de youless rechtstreeks uit, incl kwh totaalstand.
Youless upload ook iedere 5 minuten automagisch naar pvoutput.
Je zal misschien versteld staan hoeveel de SMA nog te positief aangeeft.

Een sd kaartje die problemen kan geven op een Pi? Komt dat probleem nooit voor? >:)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2015 19:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:40
Domokoen schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:37:
Als we onze heartbeat berichten met dezelfde counter naast elkaar leggen, dan verschilt tussen ons alleen het systeem ID. Als we van een aantal mensen de heartbeat berichten kunnen verzamelen... dan zijn er hopelijk een paar die maar een paar bits uit elkaar liggen.
Ik heb sinds een paar week een installatie met Solar Edge. Vanmiddag heb ik wat zitten knoeien met ARP poisoning en WireShark om d.m.v. man in the middle het verkeer tussen de Solar Edge en prod.solaredge.com af te luisteren. Ik heb inmiddels al het één en ander weten te verzamelen. Welke data zijn jullie in geinteresseerd? Dan kan ik misschien ook een bijdrage leveren. Eventueel kan ik bij mijn broer en bij mijn ouders ook wat data aftappen, die hebben beide namelijk ook een solar edge.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenTheStig op 24-06-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Laatst online: 18-08 23:57
Blo0odyHell schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:43:
Ik heb sinds een aantal maanden (oktober) een Eversol TL2000 omvormer. En sindsdien zegt de installateur al, dat het bijbehorende optionele monitoringssysteem nog niet leverbaar was, toen verwachtten zij dat ze het jan/feb kwamen installeren.
Heb ze maar weer gecontacteerd voor een update. Maar ze weten nog niet wanneer het komt.

Ik vermoed dat het om dit apparaat gaat:
https://www.zeversolar.co...etail/en-pmu-residential/

Mensen hiermee ervaring mee?
Moet ik mijn installateur nou geloven dat hij nog steeds niet leverbaar is, of word ik hier aan het lijntje gehouden?
Ik haal een oude post op, maar ik heb ook interesse in dit apparaat. Hij is wel leverbaar:
http://www.alma-solarshop...LTfua3ZrMYCFcTItAodsd4I6A

Alleen hoor ik van Zonneplan dat zij er geen goede ervaringen mee hebben en bieden de (veeeeel duurdere) smappee aan. Ik overweeg wel sterk deze PMU te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Ik heb tijdelijk een Soladin 600 rugzakje in gebruikt naast mijn vaste setup. Deze set maakt gebruik van een DIN kwh meter en een youless voor het dataloggen.

Nu wil ik wel graag weten wat die Soladin doet en wil daarvoor graag een KWH meter voor in de wandcontactdoos die ook "terug" telt..

Welke meter is daarvoor geschikt ? Liefst zo goedkoop mogelijk gezien het tijdelijke setup betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 20:23
RielN schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:13:
[...]

Ik haal een oude post op, maar ik heb ook interesse in dit apparaat. Hij is wel leverbaar:
http://www.alma-solarshop...LTfua3ZrMYCFcTItAodsd4I6A

Alleen hoor ik van Zonneplan dat zij er geen goede ervaringen mee hebben en bieden de (veeeeel duurdere) smappee aan. Ik overweeg wel sterk deze PMU te kopen.
Heel erg toevallig dat u juist nu deze oude post naar boven haalt. Want maandag wordt deze pmu eindelijk geinstalleerd!
Ik zal u op de hoogte houden van mijn ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

franssie

Save the albatross

jjonkie schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:36:
Ik heb tijdelijk een Soladin 600 rugzakje in gebruikt naast mijn vaste setup. Deze set maakt gebruik van een DIN kwh meter en een youless voor het dataloggen.

Nu wil ik wel graag weten wat die Soladin doet en wil daarvoor graag een KWH meter voor in de wandcontactdoos die ook "terug" telt..

Welke meter is daarvoor geschikt ? Liefst zo goedkoop mogelijk gezien het tijdelijke setup betreft.
Dankzij één van de DED topics (ben even kwijt welke) heb ik een Profile PCF-600 energeimeter gekocht voor minder dan 11 EURO die terugtelt en ook de actuele opbrengst laat zien - bij de Hornbach :)

edit:// Gevonden, het was deze
drielp schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 01:39:
[...]

Bij Hornbach kost de Pcf-600 energieverbruiksmeter 10 euro en meet twee kanten op. Werkt prima, ik heb er een paar hangen op een steca500

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 28-06-2015 19:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Laatst online: 18-08 23:57
Blo0odyHell schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:33:
[...]

Heel erg toevallig dat u juist nu deze oude post naar boven haalt. Want maandag wordt deze pmu eindelijk geinstalleerd!
Ik zal u op de hoogte houden van mijn ervaringen!
Ik heb van Zonneplan een negatief advies gekregen over deze PMU, omdat de wifi betrouwbaarheid tegen viel.

"Onze ervaring is niet goed met dit product. De WiFi module is niet 100% nauwkeurig.
Een andere goede optie is cedel monitoring. http://www.cedel.nl/
"

Ik vraag me af of dat inderdaad het geval is.

Ik volg dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
franssie schreef op zondag 28 juni 2015 @ 19:50:
[...]

Dankzij één van de DED topics (ben even kwijt welke) heb ik een Profile PCF-600 energeimeter gekocht voor minder dan 11 EURO die terugtelt en ook de actuele opbrengst laat zien - bij de Hornbach :)

edit:// Gevonden, het was deze
[...]
Dank ! Ik rij even langs de hornbach, hopelijk hebben ze deze nog in hun assortiment .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

franssie

Save the albatross

jjonkie schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:36:
[...]
Dank ! Ik rij even langs de hornbach, hopelijk hebben ze deze nog in hun assortiment .
Ik heb de mijne vorige week gekocht, ook om een soladin 600 te volgen totdat ik deze aan een raspberry pi geknoopt heb - dus die zit nog wel in het assortiment.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:07
Ik heb sinds mei 12x 310Wp zonnepanelen met StecaGrid 3600 omvormer. Deze omvormer was een ouder model (en daardoor ook iets goedkoper) met alleen een RS485 interface. De nieuwe modellen hebben kennelijk ook een ethernet aansluiting waar je gewoon xml over http kunt opvragen.

Mijn installateur had me al gewaarschuwd dat ik hiermee "niet kan loggen naar het internet". En hoewel dat out-of-the-box idd niet mogelijk is, was het vooral mijn vraag of er iets uit die RS485 poort te halen is.

Inmiddels is het me gelukt om deze StecaGrid uit te lezen via die seriele verbinding (binnenkort zal ik bij dit avontuur aankomen op m'n blogje hierover). Wel heb ik nog wat vragen over de checksum bytes die bij deze seriële communicatie worden gebruikt.

Zijn er toevallig andere tweakers met een oud model StecaGrid, die deze kunnen/willen uitlezen?

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
franssie schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:38:
[...]

Ik heb de mijne vorige week gekocht, ook om een soladin 600 te volgen totdat ik deze aan een raspberry pi geknoopt heb - dus die zit nog wel in het assortiment.
Klopt, zojuist eentje opgehaald en aangesloten...Werkt perfect inderdaad. Bedankt voor de tip.

Trouwens best warm in mijn tuinschuurtje nu met een Soladin 600 als ventilator kachel... >:)

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/20150630_140008_zpshpq7pynh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwienke
  • Laatst online: 22-08 00:38
Hier sinds gisteren 14 zonnepanelen op het dak. (laten installeren)
14x Lintech LS premium 60 mono Full Black 270Wp
1x Solax st-tl 3600ts

zo is de situatie ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/iJyJC/86aa72099b.png

Gisteren 1,7kWh opgehaald (vanaf rond 5 uur 's middags)
Vandaag tot nu toe 16,2kWh. de opbrengst van dit jaar klopt, maar het totaal geeft veel meer aan. Weer iemand waardoor dit komt? Ook stijgt de opbrengst vlak voor 8 en 10 uur ineens. Dit komt niet door schaduw aangezien er geen schaduw op het dak komt. Wordt dit veroorzaakt doordat de omvormer niet efficiënt is?

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/iJunK/d353825f26.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:13

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ziet er toch uit als een typisch schaduweffect... Geen klein pijpje op het dak oid?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
jjonkie schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:36:
[...]

Gamma heeft hem volgens mij ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwienke
Joepla schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:27:
Ziet er toch uit als een typisch schaduweffect... Geen klein pijpje op het dak oid?
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/iJycp/76579ac8f8.png
kan het dat deze pijpjes ervoor zorgen dat de opbrengst zo stagneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Jazeker... Bij mij gaf een minimale schaduw in het verleden exact hetzelfde effect.
Kijk om 9:45 uur eens of er schaduw van het rechtse pijpje op het paneel valt. Dan weet je met behoorlijke zekerheid wat de oorzaak is.

Vind het beetje slordig van je installateur dat hij hier geen rekening mee gehouden heeft. Dat ding staat er bijna tegenaan 8)7
In de winter ga je er veel meer last van krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Joepla op 01-07-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwienke
Het bovenste pijpje staat bijna tegen het paneel erboven aan. Wat zou een goede oplossing zijn om toch het maximale uit de panelen te kunnen halen?

Weet je misschien ook waarom de totale opbrengst meer is dan de jaaropbrengst? De jaaropbrengst lijkt te kloppen als ik de opbrengst van vandaag en gisteren bij elkaar optel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Er zijn wel optimizers die verliezen kunnen beperken, want dat is hier het geval. Maar je installateur moet dit oplossen voor je, vind ik persoonlijk.
Eigenlijk moet je je situatie hier even uitleggen, dit heeft weinig meer met datalogging te maken:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwienke
Ik zal de opbrengst van morgen nog even afwachten. Wat wel met datalogging te maken heeft was mijn eerste vraag die ik stelde.

Weet iemand misschien ook waarom de totale opbrengst meer is dan de jaaropbrengst? De jaaropbrengst lijkt te kloppen als ik de opbrengst van vandaag en gisteren bij elkaar optel. (zie afbeelding in eerdere post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
RielN schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:18:
[...]

Ik heb van Zonneplan een negatief advies gekregen over deze PMU, omdat de wifi betrouwbaarheid tegen viel.

"Onze ervaring is niet goed met dit product. De WiFi module is niet 100% nauwkeurig.
Een andere goede optie is cedel monitoring. http://www.cedel.nl/
"

Ik vraag me af of dat inderdaad het geval is.

Ik volg dit topic!
hij is sinds maandag geinstalleerd, toevallig die dag ook meterstanden aan de nuon door moeten geven, dus hij begint op de goede dag van het jaar.

Tot nu toe geen wifi uitval gehad. Terwijl mijn raspberry een paar keer per week op die plek (diep in de kelder) zijn wifi signaal verliest, wat erg irritant is.

De pmu logt naar de zeversolar cloud (http://solarcloud.zeversolar.com/), waardoor je overal op het internet kan inloggen en tevens via android/iphone app af te lezen is.

Nu ik een tijdje een custom logger (dmv raspberry met een perl script) heb gebruikt, mis ik wel een aantal dingen.
- Je ziet geen actuele data, "wat hij op dit moment oplevert" vond ik bij de pi altijd erg leuk om te bekijken.
- Geen optie om het op te slaan op pvoutput.org. (erg aan gewend geraakt, door de custom logger)

- Verder is niet alles even duidelijk op de app, in mijn geval de android app. Je ziet wel mooi grafieken en dergelijken. Maar je kan niet even checken hoeveel je gister hebt opgeleverd. Je ziet de grafiek wel van gister, maar niet de hoeveelheid, of je moet arendsogen hebben om de grafiek zo precies af te lezen.
Op de site, op de pc, zie je de hoeveelheid als je met de muis op de balkjes gaat staan.

pluspunten:
- mooie gafrieken
- overal benaderbaar, vie site en/of android/iphone app
- duidelijk overzicht

EDIT: vandaag lijkt de wifi weggevallen te zijn. De app geeft aan dat er 0.0 is opgebracht vandaag. Helaas ben ik niet thuis om te checken of het wifi het probleem is, of iets anders.

EDIT2: Hmm t is toch geen wifi probleem. Hij is gewoon verbonden. T lijkt mij een cloud probleem. De app geeft of een time out of 0.0 opbrengst. Als je via een webbrowser inlogt zie je wel de opbrengst van vandaag.
Hopelijk is het morgen weer als van ouds!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

om toch naar pvoutput.org te kunnen loggen heb ik een script gevonden. Heb de pmu nu via de micro usb poort, met mijn telefoon laadkabel, aangesloten op mijn raspberry. En probeer nu dit script te draaien: http://www.sjcnet.id.au/c...ter-monitoring-with-linux
echter krijg ik het niet werkend. Ik krijg direct de melding: unable to connect to the pmu .... sleeping
en dat herhaalt zich in het oneindige...

Geen idee wat ik fout doe, heb al van alles veranderd, zonder succes.

pmu_port = '/dev/ttyUSB0';
pmu_ip = '192.168.2.24';

(pmu ip adres, raspberry zelf is 192.168.2.16)
dit lijkt me allemaal correct.

iemand enig idee? bvd

[ Voor 7% gewijzigd door Kasper op 06-07-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Die PMU heeft een LAN verbinding, zo lijkt het. Dan neem ik aan dat die pmu_port instelling een tcp poort nummer is, en geen serial device naam. In dat artikel heeft ie het over poort 8080... Al een poort scan gedaan op 192.168.2.24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Dracula78 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:15:
Die PMU heeft een LAN verbinding, zo lijkt het. Dan neem ik aan dat die pmu_port instelling een tcp poort nummer is, en geen serial device naam. In dat artikel heeft ie het over poort 8080... Al een poort scan gedaan op 192.168.2.24?
De pmu is via wifi verbonden met het netwerk. En via usb aangesloten op de rasp, welke ook weer via wifi verbonden is.

Met poort 8080 werkt t ook niet, ik dacht juist dat ik dat moest veranderen naar verwijzing van de usb.

Heb ook al beetje zitten spelen met usb0 usb1 etc. Aangezien ik 3 usb poorten gebruik.
1 voor de wifi
1 voor ir kop die op de stroommeter zit
1 voor de pmu
De 4e kan ik niet gebruiken omdat de wifistick zo dik is dat er niets meer naast past.

Edit: poortscan gedaan. En alleen poort 80 blijkt open te zijn. Als ik dat invul in het config bestand. Krijg ik eventjes wat data terug, vooral nullen tot dat het script na 3x de zelfde regel met nullen, stopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kasper op 08-07-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:06
Ik lees dat er een update is voor de API van Solaredge.

API Verbeteringen
Met de monitorportaal API van SolarEdge is het nu mogelijk om elke dag maximaal 300 calls per installatie op te vragen. Hierdoor is het mogelijk om data 24uur per dag en in een interval van 5 minuten te verkrijgen.

API ondersteund de mogelijkheid om data uit te lezen van meteorologische sensoren zoals instraling- en temperatuursensoren. Hierdoor kunnen externe toepassingen de prestatieratio en de genormaliseerde prestatiedata berekenen voor installatie waar meteorologische sensoren zijn.

Hopelijk kan PVOutput z'n koppeling snel updaten zodat ie ipv 15 minuten per 5 minuten kan uitlezen :9

http://www.solaredge.com/...monitoring-portal-nld.pdf

edit: PVOutput heeft m al geupdate, alleen krijg je de functie pas na donatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Remcor2000 op 08-07-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Ik heb uit frustratie maar een kabel getrokken. Mijn raspberry verloor zo vaak het wifi signaal.

Ik ben nu ook de raspberry helemaal opnieuw aan het installeren/inrichten.

Ik heb het logscript van de zeversolpmu nog niet werkend. Hij blijft nu wel doorlopen, alleen leest hij geen waardes. Er komen alleen nullen.

Verder vroeg ik mij af, of ik op de inverter zowel de pmu als de raspberry kan aansluiten. Ik mis namelijk mijn oude script wel. Vooral de actuele live opbrengst en het doorloggen naar pvoutput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimsan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-01 11:35
ik ben erg benieuwd of domokoen, richardt e.a. die bezig zijn met het uitlezen van SolarEdge via ethernet en domoticz nog vooruitgang geboekt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Zijn er meer mensen hier die een growatt hebben en waarbij er geen/nauwelijks/sporadisch data op de portal te zien is? Ligt dat aan de portal en de verhuizing er van of moet het intern bij de wifi stick gezocht worden oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hadden zonder problemen logging van de omvormer naar pvoutput.ik heb om een beter signaal boven te krijgen daar een route aangesloten.sinds dan krijg ik nog wel de live output naar fp4all maar niet meer naar pvoutput.wat gaat er mis.mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
onlangs heb ik een pmu (http://www.alma-solarshop...cht-eenheid-pmu-wifi.html) aan mijn TL-2000 inverter aangesloten.
Nu wil ik deze aan mijn raspberry aansluiten en dan de data loggen naar pvoutput.org

ik heb hier een oud script voor gevonden:
#! /usr/bin/perl
#
# Eversolar Power Management Unit data logger
# - Tested with Eversolar TL2000AS Inverter
#
# Steve Cliffe <steve@sjcnet.id.au>
#
# Version 0.1b - 20 December 2010
# * Initial Beta release
#

use IO::Socket::INET;

$PMU_PORT = 80;
$PMU_IP = '192.168.2.24';
$logfile = '/var/log/pmulogger';
$statfile = '/var/tmp/pmustats';
$timezone = 'CET Central European Time';
$timezone_dst = 'CEST Central European Summer Time';

$debug = 1;

##
## Dump a buffer in hex for debugging purposes
##

sub print_bytes {
my $buf = shift;
my $len = shift;
my $line_count = 0;

if ($len <= 0) {
return;
}
my @bytes = unpack("C$len", $buf);

if ($len > 0) {
for (my $i=0; $i<$len; $i++) {
printf "%02x ", $bytes[$i];
if ($line_count++ > 15) {
$line_count = 0;
print "\n";
}

}
}
printf "\n";
}

##
## Connect to the PMU
##

sub pmu_connect {
my $connected = 0;
my $connected2 = 0;

while ($connected == 0) {
our $sock = new IO::Socket::INET (
PeerAddr => $PMU_IP,
PeerPort => $PMU_PORT,
Proto => 'tcp',
);
if ($sock) {
$connected = 1;
} else {
pmu_log("Unable to connect to the PMU ... sleeping");
if ($debug) {
print "Unable to connect to the PMU ... sleeping\n";
}
sleep 60;
}
}

my $timeo = pack("l!l!", 15, 0);
$sock->sockopt(SO_RCVTIMEO, $timeo);
$sock->sockopt(SO_SNDTIMEO, $timeo);

#
# The following is a bit ugly and based on watching the exchange between a PC
# running the AS Control software and the PMU using WireShark.
# There are some parts of the first packet that is sent that I couldn't work out
# so I just stuck wih the values I saw in the packet trace.
#

@buf = (0xaa, 0x55, 0x01, 0x00, 0xbc, 0xa8, 0xfd, 0xff, 0xff);
my $count = $#buf + 1;
my $len = length($timezone);
my @bytes = unpack("C$len", $timezone);
for (my $i=0; $i<$len;$i++) {
$buf[$count++] = $bytes[$i];
$buf[$count++] = 0x00;
}
pop(@buf);
@buf2 = (0x00, 0x00, 0x00, 0x16, 0x08, 0x74, 0x75, 0xec, 0x00, 0x00, 0x00, 0x71, 0xf8, 0x69, 0x77, 0x00,
0x00, 0x04, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0x00, 0x03, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00);
@buf = (@buf, @buf2);
$count += $#buf2;
my $len = length($timezone_dst);
my @bytes = unpack("C$len", $timezone_dst);
for (my $i=0; $i<$len;$i++) {
$buf[$count++] = $bytes[$i];
$buf[$count++] = 0x00;
}
pop(@buf);
@buf2 = (0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xf6, 0x0f, 0x00, 0x00, 0x0e, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x0a, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0x00, 0x02, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0xc4, 0xff, 0xff, 0xff);
@buf = (@buf, @buf2);
$count += $#buf2;

# Now add time & date

($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst)=gmtime(time);

my $time_buf = pack('v7C4', 1900+$year, 1+$mon, $wday, $mday, $hour, $min, $sec,
0xfb, 0x02, 0x3b, 0x91);
@buf2 = unpack("C18", $time_buf);
@buf = (@buf, @buf2);
$count += $#buf2 + 1;

$buf3 = pack("C$count", @buf);
print_bytes($buf3, $count);

print $sock "$buf3";
$sock->recv($buf, 128);
my $len = length($buf);
if ($debug) {
print "-> ";
print_bytes($buf3, 15);
print "Read $len bytes\n";
print_bytes($buf, 32);
}

while ($connected2 == 0) {
my $cmd = pack('CCCCCCCC', 0xaa, 0x55, 0x11, 0x00, 0x01, 0x00, 0x0f, 0x6d);
print $sock "$cmd";

$sock->recv($buf, 128);
my $len = length($buf);
if ($debug) {
print "-> ";
print_bytes($cmd, 15);
print_bytes($buf, 32);
}
if ($len > 0) {
$connected_inverter = unpack("x22a16", $buf);
$connected2 = 1;
pmu_log("Connected to inverter: $connected_inverter");
if ($debug) {
print "Connected to inverter: $connected_inverter\n";
}
} else {
sleep 10;
}
}

$cmd = pack('CCCCCCC', 0xaa, 0x55, 0x73, 0x00, 0x00, 0x24, 0xec);
print $sock "$cmd";
$sock->recv($buf, 8);
return $connected_inverter;
}

##
## Write a log file entry
##

sub pmu_log {
my $msg = shift;

($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst)=localtime(time);
$timestamp = sprintf ("%02d/%02d/%04d %02d:%02d : ",$mday,$mon+1,$year+1900,$hour,$min);

open(OUT, ">>$logfile") or die "Cannot open file $logfile for writing\n";
printf(OUT "%s: %s\n", $timestamp, $msg);
close OUT;
}

##
## Main Loop
##

our $sock = 0;
while (1) {

if ($sock == 0) {
my $connected_inverter = pmu_connect(); # Won't return until connected
}

$cmd = pack('CCCCCa16CC', 0xaa, 0x55, 0x13, 0x00, 0x10, $connected_inverter, 0x9e, 0x39);
print $sock "$cmd";
$sock->recv($buf, 128);
my $len = length($buf);
if ($debug) {
print "-> ";
print_bytes($cmd, 15);
print_bytes($buf, 32);
}
if ($len == 0) {
if ($debug) {
print "Lost contact with inverter - reconnecting\n";
}
pmu_connect(); # Inverter has gone to sleep for the night?
next;
}
if ($len < 95) {
if ($debug) {
print "Short read in main loop\n";
}
sleep 10;
next;
}

($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst)=localtime(time);
$timestamp = sprintf ("%02d/%02d/%04d %02d:%02d : ",$mday,$mon+1,$year+1900,$hour,$min);

# Decode packet
my @packet = unpack("C128", $buf);
my $pac_lsb = $packet[37];
my $pac_msb = $packet[38];
my $pac = 256 * $pac_msb + $pac_lsb;

my $etot_lsb = $packet[41];
my $etot_msb = $packet[42];
my $etot = 256 * $etot_msb + $etot_lsb;

my $etoday_lsb = $packet[53];
my $etoday_msb = $packet[54];
my $etoday = 256 * $etoday_msb + $etoday_lsb;

open(OUT, ">>$statfile") or die "Cannot open file $statfile for writing\n";
printf(OUT "%s%d:%d:%d\n", $timestamp, $pac, $etot, $etoday);
close OUT;
pmu_log("Output: $pac W, Total: $etot W, Today: $etoday W");

if ($debug) {
printf "%s%d:%d:%d\n", $timestamp, $pac, $etot, $etoday;
}
sleep 30;
}

close $sock;
EDIT: Uiteraard heb ik hier het ipadres naar de mijne gezet en de poort ook veranderd. zonder dat, deed het scriptje niets.

echter als ik het bovenstaande draai, krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2s6sswk.jpg

hij maakt verder ook geen logfiles. wat hij wel zou moeten doen volgens het script.

het script lijkt me al oud, de pmu van dit jaar, dus ik ben bang dat daar het hele probleem ligt. Maar ik heb geen idee of het mogelijk is om het script aan te passen, zodat het wel werkt.
Mijn programmeer skills zijn: googlen copy paste etc. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
het script lijkt me al oud, de pmu van dit jaar, dus ik ben bang dat daar het hele probleem ligt. Maar ik heb geen idee of het mogelijk is om het script aan te passen, zodat het wel werkt.
Mijn programmeer skills zijn: googlen copy paste etc.
Of je plakt het hele script op een forum en hoopt op iemand met telepathische gave.
Een verbinding debuggen waar raw bytes overheen gaan, zonder documentatie... Begin maar te testen en experimenteren... Ik zou beginnen met google ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbootje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-07 19:04
Hallo,

ik heb sinds een week een growat 4200 MTL draaien.
Hieraan zit een shine lan gekoppelt.
Ik krijg geen data op de server van growatt, wel de melding "geen omvormer bij datalogger".
De shine lan zegt dat deze vebinding heeft met de server.
Ik heb contact gehad met growatt, werd mij verteld dat een firmware update van de omvormer het zou oplossen. Dit heb ik gedaan, maar helaas nog steeds geen data op de growatt server en de zelfde melding.

Iemand een idee?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit er aan te denken mijn PV installatie uit te breiden. Om mijn gehele elektriciteitsverbruik te dekken zou ik naar 3.000Wp moeten gaan. Wat ik heel erg belangrijk vind is het automatisch kunnen uitlezen van de omvormer. Of dat nu eenmaal per dag is of continu gedurende de dag is wat minder interessant, het moet wel op Linux kunnen werken omdat dat de enige computer is die ik 24/7 aan heb staan.
Op dit moment heb ik een Steca 2010+ met de StecaGrid software (windows only) en daar moet alles handmatig.
Ik ben ook aan het loggen met een kWh meter met s0 uitgang, maar dat is erg onbetrouwbaar. Regelmatig komen daar pieken met verbruik op een moment dat dat absoluut onmogelijk is, zie hier de "opwek" na 21:00 uur. Dat zie ik dus niet als een optie.

Dus: welke omvormer van rond 3 kWp heeft een interface zodanig dat ik hem automatisch kan uitlezen, via Wifi of een bekabelde verbinding?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Maasluip schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:28:
Ik zit er aan te denken mijn PV installatie uit te breiden. Om mijn gehele elektriciteitsverbruik te dekken zou ik naar 3.000Wp moeten gaan. Wat ik heel erg belangrijk vind is het automatisch kunnen uitlezen van de omvormer. Of dat nu eenmaal per dag is of continu gedurende de dag is wat minder interessant, het moet wel op Linux kunnen werken omdat dat de enige computer is die ik 24/7 aan heb staan.
Op dit moment heb ik een Steca 2010+ met de StecaGrid software (windows only) en daar moet alles handmatig.
Ik ben ook aan het loggen met een kWh meter met s0 uitgang, maar dat is erg onbetrouwbaar. Regelmatig komen daar pieken met verbruik op een moment dat dat absoluut onmogelijk is, zie hier de "opwek" na 21:00 uur. Dat zie ik dus niet als een optie.
Toevallig... gisteren gepost: Setting up StecaGrid communication. Het kan wel degelijk geautomatiseerd met die StecaGrid.

Alvast een spoiler voor vervolg: ik heb een .NET library gemaakt die alle seriele communicatie met de omvormer regelt, en daaromheen een klein WebAPI projectje om vanaf m'n Raspberry Pi die metingen om te vragen.
Dit draait nou al enkele maanden onafgebroken voor een eigen dashboard en voor upload naar pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een Steca 3600 is een ander type dan een 2010+. Ik heb geen RS485 communicatie, wel UTP. Er is iemand die een programma heeft gemaakt om de omvormer uit te lezen (dus het is mogelijk), maar ik weet niet meer wie en ook niet meer waar ik dat programma kan downloaden (sowieso is dat ook een Windows programma).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:43
Hier mijn PHP app voor het uitlezen van Steca's over Ethernet: Semmy. Draait 24/7 op mijn Linux NAS en uploadt naar PVOutput en SonnenErtrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Maasluip schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:28:
Een Steca 3600 is een ander type dan een 2010+. Ik heb geen RS485 communicatie, wel UTP. Er is iemand die een programma heeft gemaakt om de omvormer uit te lezen (dus het is mogelijk), maar ik weet niet meer wie en ook niet meer waar ik dat programma kan downloaden (sowieso is dat ook een Windows programma).
Ah UTP, die post is dan idd niet relevant omdat die volledig is toegespitst op RS485... :(

En ik dacht dat je bedoelde dat je die 'StecaGrid User Software' had geinstalleerd...
Want het principe is in dat geval gelijk: als één programma gegevens kan binnenhalen (over welke verbinding dan ook), kun je met reverse engineering zelf losgaan op je OS naar keuze. Het is dan vooral de vraag hoe 'out-of-the-box' je je oplossing wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Ik ben inmiddels in het bezit van een SMA 5000TL-20. Nieuw, ongebruikt maar toch oud ;)

Hangt aan de muur te wachten tot de paneeltjes uit de garage op het dak worden gemonteerd.
Nu ben ik er redelijk zeker van dat ik hem met Bluetooth wil uitlezen met een Rapberry Pi en SBFspot, zoals al eerder in dit forum aan mij is geadviseerd en data te uploaden naar PVoutput, waar mijn vorige installatie ook was aangemeld.
Dit lijkt redelijk makkelijk te kunnen met de uitgebreide manual. Voor mijn vorige inverter heb ik zelf een Modbusprogje moeten schrijven, handig dat dit al is uitgezocht.

Even voor alle zekerheid, wat vragen aan iemand die een dergelijke opstelling al heeft (een SMA xxxx-TL20 type):

- werkt het echt stabiel? Dus meerdere weken/maanden zonder dat een RPI herstart nodig is oid?
- wordt de data regelmatig (bv. iedere 5 min.) gedurende de dag naar PVoutput ge-upload, of gebeurt dit slechts minimaal? Ik vind het leuk om op ieder moment van de dag te kunnen zien hoe het presteert :)
- ik zie op PVoutput dat met deze configuratie ook DC spanningen e.d. worden ge-upload, dus ik ga ervan uit dat dit ook door SBFspot wordt uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Laatst online: 15-09 08:39

mcB

Ik heb een SMA 3000TL-21 maar ik vermoed dat de bluetooth module van de TL20 hetzelfde is. Het uitlezen hiervan doe ik ook via een RPi waar SMASpot iedere 5 minuten de data wordt opgehaald en naar pvoutput.org wordt verstuurd. Dit gaat al ruim 2 jaar probleemloos.
SMASpot is de voorloper van SBFSpot, maar aangezien het bij mij nu goed draait heb ik nog geen zin in upgraden. SMASpot kan de DC spanningen van de beide strings uitlezen dus dat zal SBFSpot dan zeker ook wel kunnen.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Da's goed om te horen. 5 minuten is voor mij prima om op afstand mee te kunnen kijken.

Weet je toevallig nog welk type Bluetooth module je hebt voor de RPI? Ik zie op SBFspot wel een aantal werkende types, maar die zijn al te oud om nog ergens te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Laatst online: 15-09 08:39

mcB

Ik kan het typenummer nu even niet achterhalen maar het is een simpele Sitecom van de Mediamarkt. Werkt prima onder raspbian

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Gaat goedkomen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhiemstra
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-07 11:56
Bij deze een reactie op het bericht van richardt op 5 mei 2015.

Ik heb een groot deel van de Solaredge packets gedecodeerd en vraag tegelijkertijd hulp om het laatste deel te ontcijferen.
Ik heb een Solaredge SE3000 en die geeft elke 5 munten een data packet af. Tussendoor worden nog iets van 4 TCP/IP packets verstuurd maar die bevatten geen data. Het packet met de uitleg staan hieronder.

Ik zoek met name naar de codering van de laatste 12 regels. Die bevatten de data van de optimizers/panelen en lost van het serie nummer en de timestamp heb ik nog geen resultaat.Let op de data volgorde is little endian en leest dus van achter naar voren.

Data uit het TCP/IP PACKET:
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

Invertor ID: 7F00SSSS
header 12345679
lengte: 0180 384 (bytes 5 en 6)
Counter stand = 0505 1285 (bytes 9 en 10)
Totaal Geleverd Vermogen = 2630763 Wh. totaal (hex, na ffff7fffffff7fffffff7fffffff7fff6b24280000000000)
Time st. Alg.: 2015-08-22 11:42:39

DATA: (full precision floating point - zie: http://www.h-schmidt.net/FloatConverter/IEEE754.html

4248147a411e0b0f436e66664342e8ef45a9ca4f421133330000012c0000d0d955d8440f007c
str_x = 4248147a 50.02 Hertz
str_x = 411e0b0f 9.878 A_AC
str_x = 436e6666 238.40 V_AC
str_x = 4342e8ef 194.91 ??
str_x = 45a9ca4f 5433.29 Energie Wh dag
str_x = 42113333 36.30 C?
str_x = 0000012c 4.20389539297e-43 ??
str_x = 0000d0d9 7.49204223951e-41 ??
str_x = 43ade666 347.80 V_DC
str_x = bb03126e -0.002 mA I RDC
str_x = 42c80000 100 Energie Wh
450f0000450f0000ff7fffffff7fffffbb03126e42c80000459c400000000004
str_x = 450f0000 2288.0 VA
str_x = 450f0000 2288.0 P_AC W
str_x = bb03126e -0.0020 ??
str_x = 42c80000 100.0 % vermogens limiet
str_x = 459c4000 5000.0 kOhm

Optimizers 12 x
Opt. Serial: 10277d7a 100d00 = 00801307bc49f39cd7449255d84442000d10277d7a 348 55d84442 2015-08-22 11:43:30
Opt. Serial: 102771e4 100d00 = 00801507ba4af394ce452455d84445000d102771e4 390 55d84445 2015-08-22 11:43:33
Opt. Serial: 102685f4 100d00 = 008015033849b378d042d255d8444d000d102685f4 432 55d8444d 2015-08-22 11:43:41
Opt. Serial: 102771f7 100d00 = 00801307c54833a8d9439e55d8444e000d102771f7 474 55d8444e 2015-08-22 11:43:42
Opt. Serial: 10277718 100d00 = 00801507e44ce3b0d145b955d84451000d10277718 516 55d84451 2015-08-22 11:43:45
Opt. Serial: 10269000 100d00 = 00801407ed4ba3acd2451855d84469000d10269000 558 55d84469 2015-08-22 11:44:09
Opt. Serial: 10269c2f 100d00 = 008014080c4c93a4d145b155d8449b000d10269c2f 600 55d8449b 2015-08-22 11:44:59
Opt. Serial: 10267a8e 100d00 = 00801505b2487398d6450d55d844ac000d10267a8e 642 55d844ac 2015-08-22 11:45:16
Opt. Serial: 102776ae 100d00 = 00801407c24d13b4d3455b55d844b8000d102776ae 684 55d844b8 2015-08-22 11:45:28
Opt. Serial: 10277718 100d00 = 00801507fc4d13b4cf462355d844bc000d10277718 726 55d844bc 2015-08-22 11:45:32
Opt. Serial: 102773df 100d00 = 00801507fd4b43acd1467955d844ea000d102773df 768 55d844ea 2015-08-22 11:46:18
Opt. Serial: 10277a0b 100d00 = f1711407ef49c3b0d445e455d84507000d10277a0b 810 55d84507 2015-08-22 11:46:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom mij ook maar melden in dit topic, ik zal binnen 6 weken een Omnik 3k gaan ophangen en wil dit natuurlijk ook zelf loggen. Die site van Omnik is leuk voor wat demo's bij familie en vrienden maar als echte rechtschapen nerd moet het ook naar een andere plek.

Nu las ik in het topic al van het script van Woutrrr, dat ziet er prima uit. Scriptje leest elke minuut uit en kan het naar een MySQL en pvoutput sturen. Nu is alleen de vraag waar ik dit op ga draaien, ik heb 3 opties:

1. Synology NAS
2. Op een hosting server bij Versio
3. Via een Raspberry Pi die toch ligt weg te stoffen

Optie 1 heeft mijn voorkeur, NAS staat er toch en kan Python draaien. Ik ben alleen bang dat mijn disken uit hun slaap worden gehouden, en dat vind ik een beetje zinloos.

Optie 2 is leuk, maar moet ik maar afwachten of ik cronjobs met Python kan draaien en sowieso poorten openzetten. Geen optie wat mij betreft.

Optie 3 is ook interessant. Een simpele Linux distro op het ding zou voldoen. Moet alleen iets bedenken voor de database, maar ik zou het natuurlijk richting de NAS of Versio kunnen sturen, dus dan zit ik weer met het spinnen van de disken.

Iemand die mij een stukje de goede richting in wil helpen met een goede oplossing. Technisch is het geen probleem, ben goed thuis in Linux dus dat moet geen groot probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Ik heb een vergelijkbare situatie, ik heb gekozen voor de synology NAS, die staat immers toch al aan. Het scripts van Wouterr die via de task manager elke 5 min wordt aangeroepen en de gegevens naar PVOutput stuurt.

De lokale database optie heb ik niet, zie het voordeel niet om de gegevens ook nog zelf op te gaan slaan.

Daarnaast heb ik ook een slimme meter met een arduino die de meterstanden naar Domoticz stuurt, die ook op de NAS staat. Binnen Domoticz kan je de gegevens van PVOutput (automatisch) inlezen, dus daar heb ik nu op 1 plek mijn verbruik en opbrengst.

Ik stuur mijn werkelijke verbruik ook door naar PVOutput. Werkelijke verbruik is anders dan de slimme meter aangeeft, alles wat je opwekt gebruik je ook meteen en pas daarna leest de slimme meter het verbruik.
Hier ben ik nog niet helemaal tevreden over, mijn doel is om het script van Wouterr aan te passen zodat en de opbrengst en het verbruik in 1 keer richting PVOutput wordt gestuurd.

succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nosmo king schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:58:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie, ik heb gekozen voor de synology NAS, die staat immers toch al aan. Het scripts van Wouterr die via de task manager elke 5 min wordt aangeroepen en de gegevens naar PVOutput stuurt.

De lokale database optie heb ik niet, zie het voordeel niet om de gegevens ook nog zelf op te gaan slaan.

Daarnaast heb ik ook een slimme meter met een arduino die de meterstanden naar Domoticz stuurt, die ook op de NAS staat. Binnen Domoticz kan je de gegevens van PVOutput (automatisch) inlezen, dus daar heb ik nu op 1 plek mijn verbruik en opbrengst.

Ik stuur mijn werkelijke verbruik ook door naar PVOutput. Werkelijke verbruik is anders dan de slimme meter aangeeft, alles wat je opwekt gebruik je ook meteen en pas daarna leest de slimme meter het verbruik.
Hier ben ik nog niet helemaal tevreden over, mijn doel is om het script van Wouterr aan te passen zodat en de opbrengst en het verbruik in 1 keer richting PVOutput wordt gestuurd.

succes met je keuze
Duidelijk, ik denk dat de optie zonder lokale DB zou moeten werken op de NAS. Daarvoor zal hij de disken niet aanspreken verwacht ik, maar dat is een kwestie van testen :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:31:
[...]
Duidelijk, ik denk dat de optie zonder lokale DB zou moeten werken op de NAS. Daarvoor zal hij de disken niet aanspreken verwacht ik, maar dat is een kwestie van testen :) Thanks!
Tja, beetje afhankelijk hoe de NAS omgaat met dit soort dingen, cached hij applicaties ook in het geheugen? Anders wordt je disk elke 5 min aangesproken.

Maar waarom wil je niet NAS disk draaiende houden? Ik had hetzelfde gevoel, beter om disk niet altijd maar te laten draaien, verbruikt dan ook minder stroom.
Maar ik las ook ergens dat schijven juist eerder stuk gaan als ze steeds moeten opspinnen, nu let ik er niet echt meer op. En een beetje schrijf verbruik maar 4 watt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Een week geleden heb ik zonnepanelen besteld, en nu ben ik me aan het verdiepen in de monitoring van de panelen.
Op dit forum zie ik eigenlijk alleen maar berichten voorbij komen van logging door middel van een arduino/raspberry pi, via de NAS met behulp van scriptjes, of gewoon rechtstreeks vanuit de omvormer.

In mijn installatie komt een zeversolar TL2000 omvormer welke niet via bluetooth of ethernet de data kan loggen. Nu kan hier wel een zeversolar PMU unit op aangesloten worden, maar deze logt alleen de opbrengsten van de zonnepanelen zelf. Wat ik ook wil is mijn energieverbruik vanuit de slimmemeter loggen en dit kunnen vergelijken met de opbrengsten van de panelen.

Nu ben ik zelf niet zo handig met scriptjes en het gebruik van bijvoorbeeld een raspberry pi, maar ben ik wel het volgende tegengekomen.

http://webshop.cedel.nl/p...-fase-kwh-meter-s0-kabel/
Dit is een energiemonitoring systeem dat op de slimmemeter wordt aangesloten en ook door een extra kWh meter de zonnepanelen kan uitlezen. Het voordeel hiervan is dat alle data lokaal wordt opgeslagen, dus geen servers die storingen hebben etc..
Dit systeem logt de data per minuut en laat ook netjes het saldo verbruik zien. Ook het gas verbruik kan hiermee gemeten worden. Hier een link naar een demo van het systeem: http://wirore.cedel.nl:1891/#/monitor

Heeft er iemand ervaringen met dit of een soortgelijk systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je kunt ook een DIN-rail kWh-meter (laten) installeren op de groep van je zonnepanelen in de meterkast. Zorg dat je een kWh-meter met een knipperende LED of S0-aansluiting aanschaft en sluit daar een YouLess op aan. Op de YouLess flash je vervolgens de PVoutput firmware en je hebt er geen omkijken meer naar.

Zie ook: YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Pagina: 1 ... 24 ... 48 Laatste