Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-10 11:21
ThinkPadd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:56:
Je kunt ook een DIN-rail kWh-meter (laten) installeren op de groep van je zonnepanelen in de meterkast. Zorg dat je een kWh-meter met een knipperende LED of S0-aansluiting aanschaft en sluit daar een YouLess op aan. Op de YouLess flash je vervolgens de PVoutput firmware en je hebt er geen omkijken meer naar.

Zie ook: YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
De youless was ik ook al tegen gekomen. Het nadeel hiervan vind ik dat deze dus puur je zonnepanelen registreert in jou opzet. Of je moet al 2 stuks gaan aansluiten (1 op je zonnepanelen en 1 op je slimmemeter) met de enelogic firmware?
Ik zie ook graag in een overzicht mijn netto totaal verbruik (dus wat ik verbruik - wat mijn zonnepanelen opleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NG00 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:19:
[...]

De youless was ik ook al tegen gekomen. Het nadeel hiervan vind ik dat deze dus puur je zonnepanelen registreert in jou opzet. Of je moet al 2 stuks gaan aansluiten (1 op je zonnepanelen en 1 op je slimmemeter) met de enelogic firmware?
Ik zie ook graag in een overzicht mijn netto totaal verbruik (dus wat ik verbruik - wat mijn zonnepanelen opleveren).
Zo heb ik het wel.
1x youless op mijn meter voor zonnepanelen.
1x youless op mijn netto-verbruiksmeter.

Samen goed inzicht. (ik heb geen slimme meter, maar gekozen voor een extra 3fase meter die alleen mijn verbruik meet, dus ook wat niet via de officiele meter gaat maar direct verbruikt wordt).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-10 11:21
Zijn deze data van beide Youless geintegreerd in 1 grafiek? Of heb je hiervan 2 aparte grafieken die je dan nog zelf met elkaar moet vergelijken?
Bij de cedel cemm, is het namelijk zo dat deze beide los een grafiek hebben maar ook samen zijn verwerkt in een grafiek, waardoor je dus je saldo verbruik ziet.

[ Voor 48% gewijzigd door Xyanta op 26-08-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NG00 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:57:
Zijn deze data van beide Youless geintegreerd in 1 grafiek? Of heb je hiervan 2 aparte grafieken die je dan nog zelf met elkaar moet vergelijken?
Bij de cedel cemm, is het namelijk zo dat deze beide los een grafiek hebben maar ook samen zijn verwerkt in een grafiek, waardoor je dus je saldo verbruik ziet.
Ik log alles naar PV-output. En ja, daar zie ik ze in 1 grafiek. Per dag/week/maand/jaar kan ik zien wat ik verbruik en opwek.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nosmo king schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:44:
[...]

Tja, beetje afhankelijk hoe de NAS omgaat met dit soort dingen, cached hij applicaties ook in het geheugen? Anders wordt je disk elke 5 min aangesproken.

Maar waarom wil je niet NAS disk draaiende houden? Ik had hetzelfde gevoel, beter om disk niet altijd maar te laten draaien, verbruikt dan ook minder stroom.
Maar ik las ook ergens dat schijven juist eerder stuk gaan als ze steeds moeten opspinnen, nu let ik er niet echt meer op. En een beetje schrijf verbruik maar 4 watt ofzo.
Mijn Synology zet de disken uit en zaken als Transmission zijn dan wel bereikbaar. Dus denk dat hij wel een en ander uit het geheugen doet.

Opspinnen maakt niet veel uit, kost wel iets extra energie. Maar in mijn geval draaien de disken misschien een uurtje per dag, de andere 23 uur gebeurt er niks op mijn NAS. Het is echt een stuk storage en bij uitzondering download het ding wat via torrent of nieuwsgroepen (2 maal per maand een half uur denk ik). Zitten sowieso al zuinige WD Greens in, performance is voor mij niet van belang.

En ondanks de komende zonnepanelen vind ik het gewoon zonde om energie te verspillen. Niet zozeer voor het milieu maar vooral voor de centjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:06
@mwhiemstra: top _/-\o_ !

Zelf heb ik ook een SE3000 met 10 x OP300 optimizers. In het verleden al eens met Wireshark een hele trits aan data verzameld en hier voor geïnteresseerden beschikbaar gesteld.

Ik zou je graag willen helpen, maar helaas heb ik te weinig kaas gegeten van het analyseren van de data. Dit onderwerp heeft wel mijn grote interesse....

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Verwijderd

Lees net bij Versio dat ik gewoon extern bij de MySQL server kan. Dus data kan ik mooi in een eigen database douwen, dat is handig :)

Nu nog tooltjes vinden om die database vervolgens grafisch weer te geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07-2022
Kun je met een raspberry pi de S0 aansluiting op een kwh meter direkt dmv bedrading aansluiten, gaat om 2 SO aansluitingen (verbruik en opbrengst)

Misschien staat het hier wel ergens, maar om 97 pagina's door te lezen was me iets teveel

[ Voor 29% gewijzigd door harryo op 28-08-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:07
Je kunt die GPIO pinnen van de Raspberry Pi configureren zodat een interne pull-up of pull-down weerstand wordt gebruikt, en dan heb je idd niet meer nodig dan 2 draadjes.

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07-2022
Ik denk dat ik het verkeerd begreep

Je kunt dus niet direkt 2 (2x S0) x 2 draadjes direkt aansluiten op de Pi, maar volgens die foto met extra weerstanden?
Dracula78 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:22:
Je kunt die GPIO pinnen van de Raspberry Pi configureren zodat een interne pull-up of pull-down weerstand wordt gebruikt, en dan heb je idd niet meer nodig dan 2 draadjes.

[ Voor 4% gewijzigd door harryo op 28-08-2015 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien wordt je hier wijzer.
Maar ik denk dat arduino nog steeds gemakkelijker is, direct naar PVOutput met Solarmeter.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2015 13:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Afgelopen weekend alvast de helft van de panelen geplaatst, dus 1 string van de SMA5000 is nu aan het
werk.

Door het slechte weer zie ik de andere helft voorlopig even niet aan de beurt komen, dus heb ik alvast de Raspberry Pi aangeschaft en voorzien van SBFspot, o.a. dankzij het advies eerder. Behoorlijk wat werk om hem in te richten, maar door de hele uitgebreide manual ging dat eigenlijk toch nog best lekker vlot.

Vanochtend in spanning gekeken, maar er verscheen geen nieuwe data op PVoutput... Bleek dat er een regeltje in een config file net niet op de goede plek stond, da's eigenlijk het enige waar de manual ietwat onduidelijk in is.

Wat ik wel vreemd vind, is de temperatuur in PVoutput. Deze heb ik gekoppeld aan een Wunderground weerstation in mijn buurt, maar de meest recente waarde is altijd ca. 50 C. Dat lijkt me een interne invertertemperatuur. Na een paar minuten wordt dan de juiste waarde erin gezet. Geen groot probleem, maar het viel me op.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:33
Joepla schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:07:
Afgelopen weekend alvast de helft van de panelen geplaatst, dus 1 string van de SMA5000 is nu aan het
werk.

Door het slechte weer zie ik de andere helft voorlopig even niet aan de beurt komen, dus heb ik alvast de Raspberry Pi aangeschaft en voorzien van SBFspot, o.a. dankzij het advies eerder. Behoorlijk wat werk om hem in te richten, maar door de hele uitgebreide manual ging dat eigenlijk toch nog best lekker vlot.

Vanochtend in spanning gekeken, maar er verscheen geen nieuwe data op PVoutput... Bleek dat er een regeltje in een config file net niet op de goede plek stond, da's eigenlijk het enige waar de manual ietwat onduidelijk in is.

Wat ik wel vreemd vind, is de temperatuur in PVoutput. Deze heb ik gekoppeld aan een Wunderground weerstation in mijn buurt, maar de meest recente waarde is altijd ca. 50 C. Dat lijkt me een interne invertertemperatuur. Na een paar minuten wordt dan de juiste waarde erin gezet. Geen groot probleem, maar het viel me op.
Dat van die temperatuur kan wellicht komen omdat in de config file iets staat van: stuur de temp. van de omvormer mee.
Als je dit uit kunt zetten moet je dat doen..
Had ik met mijn Omnik. Daarna kreeg ik altijd in een keer goed de temp van Wunderground in PVOutput te zien.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik denk inderdaad dat dat wel de oplossing is. Heb even gezocht: dit is uit te zetten. Tevens kun je dan ook andere parameters meesturen, zoals bv. DC vermogens van de 2 strings. Dat wil ik graag doen en zou ook moeten kunnen als je donateur bent.

Dit staat in de SBFspot Quick Reference:

By default, Inverter Temperature (V5) and Uac1 (V6) are uploaded to PVoutput. This can be relatively easy changed by modifying the view used for PVoutput data upload.

CREATE VIEW vwPvoData AS
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
dd.Power AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
NULL AS V7,

etc...

Alleen... ik kan de file niet vinden waar bovenstaande in zou moeten staan, heb in alle dirs gezocht volgens mij, maar kom hem niet tegen. Mogelijk dat iemand hier dat wel gelukt is?

Snelcursus sqlite en ik snap nu enigszins hoe bovenstaande werkt ;)
Temperatuur lijkt is inderdaad nu ok!!

Vdc en Idc toegevoegd, alleen netfrequentie lukt me niet. Geen idee hoe die column heet, moet wel op te vragen zijn in de DB neem ik aan.

EDIT 2: netfrequentie blijft een raadsel en lukt me niet, aan de andere kant is dat ook niet super interessant. Heb uiteindelijk de parameters V7...V12 gebruikt voor DC vermogensm, spanningen en stromen van mijn 2 strings.

For the record:

Ga naar de smadata directory, commando "sqlite3 SBFspot.db".

sqlite> DROP VIEW IF EXISTS vwPvoData;
sqlite> CREATE VIEW vwPvoData AS

SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
dd.Power AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
NULL AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7,
spot.Udc2 AS V8,
spot.Pdc1 AS V9,
spot.Pdc2 AS V10,
spot.Idc1 AS V11,
spot.Idc2 AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd
LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot
ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons
ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
ORDER BY dd.Timestamp DESC;

Bovenstaande stuurt niet meer de invertertemperatuur naar V5 (dit komt van Wunderground) en V7...V12 worden gevuld met de DC data. Je kunt dit zelf uiteraard wijzigen zo je wilt.

[ Voor 43% gewijzigd door Joepla op 21-08-2017 20:36 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik probeer in Websolarlog twee Omnik inverters aan te maken. De eerste communiceert goed en geeft de juiste waardes weer. De tweede geeft bij communication test steeds een faiilure. Ik heb de scripts van Wouterrr in twee verschillende directories geplaatst met uiteraard verschillende configfiles. Het aanroepen van de LiveStats.py voor de tweede inverter gaat goed, en geet de juiste waardes retour, maar dus niet in WSL. Melding in wsl.log:
code:
1
20150903 165729 debug   onDebug - OTHER error (8) in /volume2/web/wsl/classes/objects/Device.php [99] :: Undefined property: Config::$omnikpath

Ik kan geen verschillen ontdekken tussen de verschillende Omnik device instellingen dus ben een beetje vast gelopen.... Enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs zonnepanelen aangeschaft met een Omnik 5000 tl2 inverter. De data gaat naar omnikportal en kan daarvandaan weer worden gelezen. Dat werkt op zich goed, ook met een php script, maar ik wilde de data ook lokaal kunnen lezen, om minder afhankelijk te zijn van het omnik portal.
De status kan lokaal worden uitgelezen met een browser, door hem direct aan te roepen met zijn ip, bijvoorbeeld 192.168.0.215.
De statusinformatie wordt naar de browser doorgegeven als data in een javascript.
Dat lees ik nu uit met een eenvoudig php-script dat ik hierbij voeg.
Helemaal real-time is het niet: ook hier update per 5 minuten. Ik zou graag echt real-time uitlezen. Suggesties welkom!

<?php
$output = file_get_contents("http://admin:admin@192.168.0.215/js/status.js");
echo $output . "<br/>";
$statusArray = explode(";", $output);
$statusItems = explode(",", $statusArray[7]);
print_r($statusItems);
echo "<br/>";

echo "Inverter serial number = " .substr($statusItems[0], 13, 16). "<br/>";
echo "Firmware version (main) = " .$statusItems[1]. "<br/>";
echo "Firmware version (slave) = " .$statusItems[2]. "<br/>";
echo "Inverter model = " .$statusItems[3]. "<br/>";
echo "Rated power = " .$statusItems[4]. " W<br/>";
echo "Current power = " .$statusItems[5]. " W<br/>";
echo "Yield today = " .$statusItems[6]/100 . " kWh<br/>";
echo "Total yield = " .$statusItems[7]/10 . " kWh<br/>";
echo "Alerts = " .$statusItems[8]. "<br/>";
echo "Last updated = " .$statusItems[9]. " Min Ago<br/>";
?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:39:
Ik heb onlangs zonnepanelen aangeschaft met een Omnik 5000 tl2 inverter. De data gaat naar omnikportal en kan daarvandaan weer worden gelezen. Dat werkt op zich goed, ook met een php script, maar ik wilde de data ook lokaal kunnen lezen, om minder afhankelijk te zijn van het omnik portal.
De status kan lokaal worden uitgelezen met een browser, door hem direct aan te roepen met zijn ip, bijvoorbeeld 192.168.0.215.
De statusinformatie wordt naar de browser doorgegeven als data in een javascript.
Dat lees ik nu uit met een eenvoudig php-script dat ik hierbij voeg.
Helemaal real-time is het niet: ook hier update per 5 minuten. Ik zou graag echt real-time uitlezen. Suggesties welkom!

<?php
$output = file_get_contents("http://admin:admin@192.168.0.215/js/status.js");
echo $output . "<br/>";
$statusArray = explode(";", $output);
$statusItems = explode(",", $statusArray\[7]);
print_r($statusItems);
echo "<br/>";

echo "Inverter serial number = " .substr($statusItems\[0], 13, 16). "<br/>";
echo "Firmware version (main) = " .$statusItems\[1]. "<br/>";
echo "Firmware version (slave) = " .$statusItems\[2]. "<br/>";
echo "Inverter model = " .$statusItems\[3]. "<br/>";
echo "Rated power = " .$statusItems\[4]. " W<br/>";
echo "Current power = " .$statusItems\[5]. " W<br/>";
echo "Yield today = " .$statusItems\[6]/100 . " kWh<br/>";
echo "Total yield = " .$statusItems\[7]/10 . " kWh<br/>";
echo "Alerts = " .$statusItems\[8]. "<br/>";
echo "Last updated = " .$statusItems\[9]. " Min Ago<br/>";
?>
Ik doe bijna hetzelfde als jij voor mezelf op een interne website, waar ik alle data bij elkaar laat komen.
Ben er ook niet achter hoe wel de realtime gegevens beschikbaar te krijgen uit de Omnik.

Wat ik wil, is de data die op de display verschijnt live in een webpage. Dat zou voor mij ultiem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zijn er meer mensen die een Samil hebben hangen en af en toe op de Samilportal kijken?
Daar komt sinds 2 september al geen info meer binnen lijkt het, de omvormer zegt dat hij met wifi verbonden is en de router zegt ook dat hij verbonden is.

Gaat het weer eens fout aan hun kant of ??

[edit]
Mailtje ontvangen van Service Italy
(had alle mail adressen op de site in de mail gezet nadat ik eerder al het contactformulier had ingevuld ;) )
Dear Hjs,

we are migrating our server from China to Europe so to provide a better efficiency portal.

It works now but we are still experiencing some instabilities and we are now working to fix them, we will be back fully functional as soon as possible

Regards
Samil Power Technical Support

[ Voor 43% gewijzigd door hjs op 08-09-2015 11:08 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 13:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Is er wat mis met je logging van je 3 stuks OK4 omvormers? Op PVOutput start je elke dag met de opbrengst van de dag daarvoor... http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=9139&sid=12915

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 15:29
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:17:
Ik kom mij ook maar melden in dit topic, ik zal binnen 6 weken een Omnik 3k gaan ophangen en wil dit natuurlijk ook zelf loggen. Die site van Omnik is leuk voor wat demo's bij familie en vrienden maar als echte rechtschapen nerd moet het ook naar een andere plek.

Nu las ik in het topic al van het script van Woutrrr, dat ziet er prima uit. Scriptje leest elke minuut uit en kan het naar een MySQL en pvoutput sturen. Nu is alleen de vraag waar ik dit op ga draaien, ik heb 3 opties:

1. Synology NAS
2. Op een hosting server bij Versio
3. Via een Raspberry Pi die toch ligt weg te stoffen

Optie 1 heeft mijn voorkeur, NAS staat er toch en kan Python draaien. Ik ben alleen bang dat mijn disken uit hun slaap worden gehouden, en dat vind ik een beetje zinloos.

Optie 2 is leuk, maar moet ik maar afwachten of ik cronjobs met Python kan draaien en sowieso poorten openzetten. Geen optie wat mij betreft.

Optie 3 is ook interessant. Een simpele Linux distro op het ding zou voldoen. Moet alleen iets bedenken voor de database, maar ik zou het natuurlijk richting de NAS of Versio kunnen sturen, dus dan zit ik weer met het spinnen van de disken.

Iemand die mij een stukje de goede richting in wil helpen met een goede oplossing. Technisch is het geen probleem, ben goed thuis in Linux dus dat moet geen groot probleem zijn.
Optie 1 heb ik toenstraks dus even op mijn QNAP NAS draaiend gemaakt.. 5 minuutjes werk. :P

Verwijderd

w0utje89 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:40:
[...]

Optie 1 heb ik toenstraks dus even op mijn QNAP NAS draaiend gemaakt.. 5 minuutjes werk. :P
Gaan je disken nog in slaapstand?

Ik moet nog heel even wachten, 23e komen de panelen pas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:36:
[...]

Gaan je disken nog in slaapstand?

Ik moet nog heel even wachten, 23e komen de panelen pas :'(
Geen idee, volgens mij weinig verschil met zoals het eerst was..
kan nog wel de logging uitzetten van het scriptje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
w0utje89 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:17:
[...]

Geen idee, volgens mij weinig verschil met zoals het eerst was..
kan nog wel de logging uitzetten van het scriptje. :)
Heb wel eens gelezen dat als je een USB stick in je Synology stopt en daar alles vanaf draait, je de disken dus niet aanspreekt en deze dus uit kunnen blijven.

Wellicht iets om uit te proberen?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

roderickvd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:38:
Hier mijn PHP app voor het uitlezen van Steca's over Ethernet: Semmy. Draait 24/7 op mijn Linux NAS en uploadt naar PVOutput en SonnenErtrag.
Een beetje laat, maar werkt dit op een 2010+? Staat iig niet bij de supported inverters.
En hoe werkt het überhaupt? Ik gok dat je dit als webpagina moet tonen, maar als ik dan server.php oproep (die weer public/index.php oproept) dan krijg ik twee regels "Whoops, looks like something went wrong." op mijn scherm.
Er is ook 0 documentatie.

Signatures zijn voor boomers.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 20:38
Maasluip schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:26:
[...]
Een beetje laat, maar werkt dit op een 2010+? Staat iig niet bij de supported inverters.
Misschien met een StecaGrid Connect? Die zou een ingebouwde webserver moeten hebben, maar ik heb er nooit mee gewerkt. Als hij een webserver heeft, dan is er ook een adapter voor te schrijven..
En hoe werkt het überhaupt? Ik gok dat je dit als webpagina moet tonen, maar als ik dan server.php oproep (die weer public/index.php oproept) dan krijg ik twee regels "Whoops, looks like something went wrong." op mijn scherm.
Je moet .env.example kopiëren naar .env en configureren. Als de foutmelding blijft verschijnen, kijk dan in de applicatie log (storage/logs) en PHP server log. Het is een Laravel applicatie.
Er is ook 0 documentatie.
Het is ook niet af. Feel free to contribute.

Verwijderd

toxict schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:54:
[...]

Heb wel eens gelezen dat als je een USB stick in je Synology stopt en daar alles vanaf draait, je de disken dus niet aanspreekt en deze dus uit kunnen blijven.

Wellicht iets om uit te proberen?
Als het in het geheugen zit is het ook prima, dat doen Transmission en sabNZB ook. Maar weet niet of die pakketten speciaal aangepast zijn om dat te bewerkstelligen :)

Volgende week woensdag weet ik meer, dan heb ik eindelijk mijn panelen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 10:36:
[...]

Als het in het geheugen zit is het ook prima, dat doen Transmission en sabNZB ook. Maar weet niet of die pakketten speciaal aangepast zijn om dat te bewerkstelligen :)

Volgende week woensdag weet ik meer, dan heb ik eindelijk mijn panelen *O*
Ik heb het python scriptje aangepast zodat hij ook het energieverbruik in huis (via Domoticz -> P1 poort) ophaalt en opstuurt naar pvoutput. Domoticz is vrij gemakkelijk via REST (json) te benaderen.

Ik heb nu dus de pure opbrengst van de panelen.
En het verbruik in huis volgens de meter (energieverbruik in huis - direct verbruik dmv panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 18:15
Hebben meer mensen het probleem dat er geen data op de solaredge portal binnen komt? Is hier gestopt rond 11:15.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oosterlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Voor de logging van mijn PV via PVdiary gebruik ik een raspberry pi.
Graag zou ik deze in mijn LAN een vast IP adres willen toekennen. (http://www.modmypi.com/bl...ry-pi-a-static-ip-address).
Kan dit met behoud van DHCP voor de rest van mijn LAN?

https://www.craeghs-syen.be/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Een beetje router kan dat bv op basis van het mac-nr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

oosterlo schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 05:13:
Voor de logging van mijn PV via PVdiary gebruik ik een raspberry pi.
Graag zou ik deze in mijn LAN een vast IP adres willen toekennen. (http://www.modmypi.com/bl...ry-pi-a-static-ip-address).
Kan dit met behoud van DHCP voor de rest van mijn LAN?
DHCP range in je router kleiner instellen, dus bijvoorbeeld van 192.1.168.10 - 192.1.168.254. Dan heb je van .1 t/m .9 beschikbaar om handmatig toe te wijzen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Paneeltjes liggen en het Omnik script loopt op de Synology. Disken gaan zoals verwacht netjes slapen, dus helemaal top.

Loop alleen tegen het probleem aan dat Python op de Synology blijkbaar geen MySQL ondersteunt. Moet eens kijken of ik daar ook nog iets aan kan doen deze week, moet vast kunnen :)

Edit:
En opgelost door ipkg / mysql en python2.6 met mysql support erop te knallen. Script van Woutrrr bijgewerkt zodat ook de database 1x per 5 minuten een update krijgt ipv elke minuut.

Sowieso is de MySQL log voor mij een kadootje, ik gebruik de OmnikPortal en PVOutput. Maar toch fijn om je historische gegevens elders te kunnen bewaren.

Weet nog niet eens welke tool ik tegen die database kan hangen :')

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2015 10:07 ]

• toxict
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:08:
Paneeltjes liggen en het Omnik script loopt op de Synology. Disken gaan zoals verwacht netjes slapen, dus helemaal top.

Loop alleen tegen het probleem aan dat Python op de Synology blijkbaar geen MySQL ondersteunt. Moet eens kijken of ik daar ook nog iets aan kan doen deze week, moet vast kunnen :)

Edit:
En opgelost door ipkg / mysql en python2.6 met mysql support erop te knallen. Script van Woutrrr bijgewerkt zodat ook de database 1x per 5 minuten een update krijgt ipv elke minuut.

Sowieso is de MySQL log voor mij een kadootje, ik gebruik de OmnikPortal en PVOutput. Maar toch fijn om je historische gegevens elders te kunnen bewaren.

PHPMyAdmin?

Verwijderd

Ja dat snap ik, dat is niet zo spannend. Maar de getallen die nu geupload worden moet je natuurlijk ook weergeven met iets :)

• w0utje89
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:30:
[...]

Ja dat snap ik, dat is niet zo spannend. Maar de getallen die nu geupload worden moet je natuurlijk ook weergeven met iets :)
Ben al bezig om een eigen database op te zetten en met JSON er data in te schrijven.
Het weergeven wil ik gaan doen met een webapplicatie, heb op werk een soortgelijk iets gemaakt, met highcharts of amcharts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:52
Kan iemand mij uitleggen waarom PV2 en IV2 beide op 0 staan? Onderstaande output is van "omnikstats-master':

PV1 Voltage (DC):		360.8
IV1 Voltage (DC):		1.0
PV1 Voltage (AC):		225.4
IV1 Voltage (AC):		2.5
PV1 Power:			659
PV2 Voltage (DC):		379.0
IV2 Voltage (DC):		0.9
PV2 Voltage (AC):		0.0
IV2 Voltage (AC):		0.0
PV2 Power:			0
Frequency (AC):			50.00
Total Power today (Wh):		450
Total Power since reset (kWh):	786.7

Ik zou verwachten dat ik op string 2 ook waarden hoger dan 0 zou zien?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Prutsky schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:20:
Kan iemand mij uitleggen waarom PV2 en IV2 beide op 0 staan? Onderstaande output is van "omnikstats-master':

PV1 Voltage (DC):		360.8
IV1 Voltage (DC):		1.0
PV1 Voltage (AC):		225.4
IV1 Voltage (AC):		2.5
PV1 Power:			659
PV2 Voltage (DC):		379.0
IV2 Voltage (DC):		0.9
PV2 Voltage (AC):		0.0
IV2 Voltage (AC):		0.0
PV2 Power:			0
Frequency (AC):			50.00
Total Power today (Wh):		450
Total Power since reset (kWh):	786.7

Ik zou verwachten dat ik op string 2 ook waarden hoger dan 0 zou zien?!
Heel vaag, maar het lijkt mij dat je 2 DC inputs hebt, maar qua output maar 1 stuks AC -> PV1 Voltage (AC). PV2 Voltage (AC) bestaat niet, tenzij je een twee fase omvormer hebt :+

String 1 produceert 360.8V x 1.0A = 360W
String 2 produceert 379.0V x 0.9A = 341W

Ook heel vaag dat IV1 waarschijnlijk de stroom is, maar er in de omschrijving toch 'Voltage' staat. Zal wel de Chinese kwaliteit van Omnik zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 25-09-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:52
Duidelijk. Ik heb de typo in de code maar verbeterd. En inderdaad, ik heb maar 1 fase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:49
Aegle schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 23:15:
[...]
Misschien meer iets voor in het log topic...?
Oeps, eigenlijk wel, dus...
Jerrythafast schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:02:
Geen idee of dit al onder de PV'ers in dit topic bekend was, maar ik kwam zojuist dit tegen toen ik op zoek was naar de loggingmogelijkheden van SolarEdge systemen:
https://github.com/jbuehl/solaredge

SolarEdge omvormers hebben natuurlijk zo'n prachtig portal in de cloud waarop je elk paneel afzonderlijk kunt volgen, maar de API van dat portal biedt geen data per paneel, alleen per omvormer. En alleen per kwartier. Bovenstaande is een vernuftig projectje van iemand om het dataverkeer tussen de omvormer en de SolarEdge portal af te luisteren zodat je zelf je eigen logging spul kunt gebruiken.
Ik zie in dit topic ook wat pogingen van Tweakers om de communicatie van de SE omvormer te reverse engineeren. Wellicht een idee om al deze scripts eens naast elkaar te houden en de gaten/discrepanties in het dataformaat te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

TFHfony

Professional Weirdo

Even zelf aan het pielen geweest om een scriptje te schrijven, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het te lang geleden is en maar besloten voor het gemak te gaan en vandaag dit ding besteld:

https://sites.google.com/site/ecu2pvo/

Kan ik hopelijk binnenkort stoppen met handmatig mijn statistieken naar PVout te uploaden ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:07
Ik heb net zonnepanelen en ben nu aan het kijken naar de juiste tools lasting om een keus te maken er is zal zoveel langs gekomen in het forum.
Wat is nu de mooiste tool om de PV te monitoren pvoutput is wel leuk maar sunprofit ziet er weer beter uit.
Zit ook nog met het issue wat ik zal gebruiken voor de monitoring een mini PC of een windows 10 tablet leuk met scherm of een PI met w10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JanPedaal schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:11:
[...]
RS485 out op Aurora:
[afbeelding]

Converter en Raspberry B+:
[afbeelding]

Verbonden en loggend:
[afbeelding]

Sinds vandaag 10:20 doet de logging het weer.. Wat er nu precies aan de hand was :?
De laatste weken/maand heb ik een probleem met mijn logging. Als de omvormer aan is maar weinig energie levert doet de logging het niet. Bij volle zon springt de logging dan weer aan, waarbij er een hoge piek wordt gelogd. Dit is dan de energie die is opgewekt terwijl de logging het niet deed.
Omdat de dagen nu korter worden en de zon lager staat, komt het voor dat de logging het dagen achter elkaar niet doet. De opgewekte energie per dag kan van een aantal dagen terug binnen gehaald worden maar dat gebeurt nu dus ook niet meer.

Voorbeeldje plotseling herstel van de verbinding, tevens laatste levensteken:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2irrwuv.png

Omdat de RPi en het daarop draaiende Websolarlog gewoon te benaderen is, en de omvormer gewoon netjes zijn energie opwekt, ligt de verdenking op de verbinding tussen de omvormer en de Pi. De converter wordt gevoed door de RPi. Het lijkt erop dat er niet voldoende stroom of een te laag voltage wordt geleverd bij "weinig zon". Bij volle zon wordt er dan een bepaalde drempel wel gehaald en komt de verbinding alsnog tot stand.

Ik heb de voeding gisteravond gewisseld en hoop dat de zon zo doorbreekt zodat ik kan zien of dat geholpen heeft (omdat ik niet thuis ben kan ik niet zien of de omvormer uberhaupt aan is nu). Voorlopig geen signaal in ieder geval..
Heb het ook met een powered USB hub geprobeerd, maar daarmee kwam de Pi in een boot loop terecht.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en er eventueel ook een oplossing voor hebben? Zou de converter na een jaartje dienst al gaar kunnen zijn?

Op dit moment heb ik de +5V aansluiting aan de RS485 kant van de converter niet aangesloten. Die zou ik aan één van de +5V pinnen van de GPIO kunnen knopen, maar ben er niet echt gerust op dat dit straffeloos kan.. :?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Ik zou zeker eerst op software niveau kijken wat er te zien is, alvorens de hardware af te schrijven.

Begin eens met het activeren van de debug mode van Websolarlog. Kun je dan zien wat er op die RS485 verbinding binnenkomt? Is het ongeldige of onverwachte data? Of verschijnt er misschien zelfs een foutmelding tijdens de seriële communicatie? Check de Websolarlog-log of je /var/log/syslog voor warnings/errors rond die tijd...

Die hoge vermogen pieken zijn het resultaat van een eerder gemiste meting, maar wel een vaste (hardcoded?) tijdsperiode. Je meet dan dus je kWh verschil over een langere periode dan de tijd waarmee vervolgens het vermogen wordt berekend, het geen resulteert in een dubbele of driedubbele waarde. Is dus een symptoom van het echte probleem, geen oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Dracula78 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:40:
Ik zou zeker eerst op software niveau kijken wat er te zien is, alvorens de hardware af te schrijven.

Begin eens met het activeren van de debug mode van Websolarlog. Kun je dan zien wat er op die RS485 verbinding binnenkomt? Is het ongeldige of onverwachte data? Of verschijnt er misschien zelfs een foutmelding tijdens de seriële communicatie? Check de Websolarlog-log of je /var/log/syslog voor warnings/errors rond die tijd...
Goede tip! De debug functie had ik nog niet aan staan.
Het "gewone" log laat geen activiteit zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
20151013 080002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 090004 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 100002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 110002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 120011 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 130001 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 140001 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 150002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 160002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 170002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 180003 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
Die hoge vermogen pieken zijn het resultaat van een eerder gemiste meting, maar wel een vaste (hardcoded?) tijdsperiode. Je meet dan dus je kWh verschil over een langere periode dan de tijd waarmee vervolgens het vermogen wordt berekend, het geen resulteert in een dubbele of driedubbele waarde. Is dus een symptoom van het echte probleem, geen oorzaak.
Klopt. Dit was om aan te geven dat de communicatie op bepaalde momenten weer online komt, wat zich manifesteert als de genoemde piek.

Aanvulling:
Inmiddels wat debug code ontvangen, de volgende regels herhalen om de zoveel minuten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
20151015 113505 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with deviceOpenWeatherMap
20151015 113615 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Let do some PVoutput 'magic'...
20151015 113615 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with devicePowerOne 2000
20151015 113615 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Device 'PowerOne 2000' itself is enabled and has pvoutput turned on.
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::We got no smartmeter data for 'PowerOne 2000
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::The sun is up for 'PowerOne 2000 so we may/need send data
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::PVoutputSendData::We are in the section that sends the data
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::did something went wrong with sending the data?
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with deviceOpenWeatherMap
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Let do some PVoutput 'magic'...
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with devicePowerOne 2000
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Device 'PowerOne 2000' itself is enabled and has pvoutput turned on.
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::We got no smartmeter data for 'PowerOne 2000
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::The sun is up for 'PowerOne 2000 so we may/need send data
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::PVoutputSendData::We are in the section that sends the data
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::did something went wrong with sending the data?
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with deviceOpenWeatherMap
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [70] :: Trying to get property of non-object
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [71] :: Trying to get property of non-object
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [72] :: Trying to get property of non-object
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [73] :: Trying to get property of non-object
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (2) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [127] :: Division by zero
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (2) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [129] :: Division by zero
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (2) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [130] :: Division by zero
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [138] :: Undefined variable: bean
20151015 113845 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Let do some PVoutput 'magic'...
20151015 113845 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with devicePowerOne 2000
20151015 113845 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Device 'PowerOne 2000' itself is enabled and has pvoutput turned on.
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::We got no smartmeter data for 'PowerOne 2000
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::The sun is up for 'PowerOne 2000 so we may/need send data
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::PVoutputSendData::We are in the section that sends the data
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::did something went wrong with sending the data?

Er komt dus echt niets binnen via de RS485.

Aanvulling 2:
Vandaag thuiswerkdagje. De omvormer is aan maar er komt niets binnen. Wel heb ik een knipperend rood lampje op de RS485 adapter. Mijn Chinees is niet zo goed, maar volgens mij zou dat verzenden moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ajwftu.png
Rode lampje rechts knippert.

Er wordt dus wel verzonden maar niets ontvangen. Ik verdenk nu de kabels. Helaas is het een pleuriswerk om een andere kabel aan de omvormer te schroeven. Moet eerst van de muur en opengeschroefd worden.. Eerst maar eens kijken of ik op de een of andere manier kan testen of het daaraan ligt :?

[ Voor 54% gewijzigd door JanPedaal op 16-10-2015 11:13 . Reden: debug log toegevoegd ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
JanPedaal schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:37:
[...]

Er komt dus echt niets binnen via de RS485.

[...]
Ik kan dat echt niet uit dat fragment afleiden... maar jij kunt natuurlijk de logs vergelijken met de momenten dat er wèl gelogd wordt, en het tijdstip zoeken waarop de grafiek ineens stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
JanPedaal schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:37:
Aanvulling 2:
Vandaag thuiswerkdagje. De omvormer is aan maar er komt niets binnen. Wel heb ik een knipperend rood lampje op de RS485 adapter. Mijn Chinees is niet zo goed, maar volgens mij zou dat verzenden moeten zijn.
[afbeelding]
Rode lampje rechts knippert.

Er wordt dus wel verzonden maar niets ontvangen. Ik verdenk nu de kabels. Helaas is het een pleuriswerk om een andere kabel aan de omvormer te schroeven. Moet eerst van de muur en opengeschroefd worden.. Eerst maar eens kijken of ik op de een of andere manier kan testen of het daaraan ligt :?
Als ik zo naar die foto kijk, hangt die USB-kabel er dan niet gewoon half uit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Dracula78 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:16:
[...]
Ik kan dat echt niet uit dat fragment afleiden... maar jij kunt natuurlijk de logs vergelijken met de momenten dat er wèl gelogd wordt, en het tijdstip zoeken waarop de grafiek ineens stopt.
Helaas had ik toen de debugging mode nog niet aan staan. Daarna is er geen communicatie meer geweest.
Zoals ik dit blokje lees:
code:
1
2
3
4
5
6
7
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Let do some PVoutput 'magic'...
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with devicePowerOne 2000
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Device 'PowerOne 2000' itself is enabled and has pvoutput turned on.
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::We got no smartmeter data for 'PowerOne 2000
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::The sun is up for 'PowerOne 2000 so we may/need send data
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::PVoutputSendData::We are in the section that sends the data
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::did something went wrong with sending the data?

..is er een opdracht verstuurd naar de omvormer, maar komt er niets terug.
Jerrythafast schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:27:
[...]
Als ik zo naar die foto kijk, hangt die USB-kabel er dan niet gewoon half uit? :?
Dat lijkt zo ja, maar de Chinese producenten van dit stukje high-tech vonden het niet zo nodig om de micro-usbpoort mooi recht te zetten. Hij heeft er altijd zo in gezeten en een jaar lang prima gefunctioneerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Zo.. Mijn ECU2PVO is binnen en werkt :) Vanaf heden hoef ik dus niet meer manueel mijn data te uploaden en gebeurt het nu elke 5 minuten automatisch. Ook het grid voltage & de temperatuur gaat nu ook mee :) :)

http://www.pvoutput.org/i...850&sid=40939&dt=20151019

Niet dat de opbrengst vandaag nu zo spannend is, maar toch :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:08:

Edit:

Heb je daarvoor met bootstrap gewerkt op je synology ?

Ik heb inmiddels een rpi besteld om de gegevens uit mijn omnik te lezen en door te zetten naar PVoutput, maar zoek nog een manier om de boel in een database te krijgen.

Ik denk dat dat niet handig is op mijn rpi ivm een mogelijkheid dat je sd kaart corrupt kan raken.
Zat eraan te denken om mijn USB-stick die nu in de synology zit ervoor te gebruiken :)

Andere vraag, als ik de omnik datalogger wil gebruiken heb ik python nodig.
Welke 'hoofd' OS kan ik daarvoor het beste gebruiken ?

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 22-10-2015 13:21 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:21:
[...]

Heb je daarvoor met bootstrap gewerkt op je synology ?

Ik heb inmiddels een rpi besteld om de gegevens uit mijn omnik te lezen en door te zetten naar PVoutput, maar zoek nog een manier om de boel in een database te krijgen.

Ik denk dat dat niet handig is op mijn rpi ivm een mogelijkheid dat je sd kaart corrupt kan raken.
Zat eraan te denken om mijn USB-stick die nu in de synology zit ervoor te gebruiken :)

Andere vraag, als ik de omnik datalogger wil gebruiken heb ik python nodig.
Welke 'hoofd' OS kan ik daarvoor het beste gebruiken ?
Bootstrap had ik al gedaan maar is wel nodig voor mysql ondersteuning meen ik.

Maar waarom een rpi ertussen? Je kan alles, incl mysql db, gewoon op je synology draaien? Zonder sticks of ander gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
De rpi wilde ik toch al aanschaffen voor andere doeleinden ;)

Maar ik meen gelezen te hebben dat het wel eens voor kan komen dat je sdkaart corrupt raakt.
Zodoende zocht ik daar nog wat voor :)

En zelf vind ik het geen gedoe, meer als uitdagingen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 20:38
Gemiddeld genomen zal een USB stick sneller stuk gaan dan een SD-kaart. De sticks hebben lagere specificaties voor het aantal writes. Als je de data persé persistent wilt hebben, en er geen NAS voor hebt, dan kun je een cloudservice als Amazon RDS overwegen. Maar ja, als je toch alles al naar PVoutput stuurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
wellicht dat iemand mij nog even het laatste zetje kan geven :)

Raspberry ingericht om mijn Omnik uit te lezen.
Doormiddel van Omnik-Data-Logger voor elkaar dat mijn omvormer uitgelezen wordt.

connecting to 
ID: 
E Today:  1.39   Total: 7.4
H Total:     0   Temp:  31.5
PV1   V: 271.6   I:  2.1
PV2   V:   0.0   I:  0.1
PV3   V:   0.0   I:  0.0
L1    P:   458   V: 245.6   I:  1.9   F: 50.02
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

Tot zover werkt dat deel.
Nu lees ik niet goed of ik heb iets gemist, maar hoe krijg ik dit nu doorgezet naar PVoutput ?
Heb reeds een account aangemaakt en heb de API-key, maar ik mis een stap.

Wie kan mij een hint geven ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:10:
wellicht dat iemand mij nog even het laatste zetje kan geven :)

Raspberry ingericht om mijn Omnik uit te lezen.
Doormiddel van Omnik-Data-Logger voor elkaar dat mijn omvormer uitgelezen wordt.

connecting to 
ID: 
E Today:  1.39   Total: 7.4
H Total:     0   Temp:  31.5
PV1   V: 271.6   I:  2.1
PV2   V:   0.0   I:  0.1
PV3   V:   0.0   I:  0.0
L1    P:   458   V: 245.6   I:  1.9   F: 50.02
L2    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0
L3    P:     0   V:   0.0   I:  0.0   F:   0.0

Tot zover werkt dat deel.
Nu lees ik niet goed of ik heb iets gemist, maar hoe krijg ik dit nu doorgezet naar PVoutput ?
Heb reeds een account aangemaakt en heb de API-key, maar ik mis een stap.

Wie kan mij een hint geven ?
Kijk eens in de config file van de Omnik logger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 16:01:
[...]

Kijk eens in de config file van de Omnik logger ;)
Thanks d:)b iets verder lezen kon inderdaad geen kwaad :$ :D

Nu even lezen over de cronjob :)

@Coritchando stuur jij het via een cronjob naar PVoutput of sla je het alleen op in je eigen database ?

Mocht je nog een tip hebben om dat werkend te krijgen op een Rpi dan ben ik je dankbaar :)
Out of the box (wat ik verwachte) werkt het helaas nog niet ;)

Avondje stoeien en net toen ik mijn bericht wilde wijzigen zie ik dat er nu data binnenkomt bij PVoutput.

Toch heb ik daar nog een vraag over of ik wat moet wijzigen.
Bij energy staat er nu bij elke regel Energy: 2.480kWh en Efficiency: 1.102kWh/kW.

Om 2200 lijken mij die waardes niet helemaal juist.
Kan iemand mij vertellen wat ik wellicht verkeerd heb ingevuld ?

[ Voor 68% gewijzigd door MdO82 op 24-10-2015 22:29 . Reden: pvoutput werkt nu wel :) ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik log naar een mysql op mijn webhosting en pv output :) Geen idee wat ik met de mysql gegevens moet, maar beter mee verlegen dan om verlegen.

Heb je je systeemgrootte wel goed ingevuld op pvo? Doe anders even een linkje naar je systeem of vergelijk je systeem met mijn 3120 Wp systeem. Dat moet in ieder geval een indicatie geven of hef goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Hierbij een link van mijn systeem.

Zie dat hij opnieuw gestopt is pagina verversen helpt wel eens ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MdO82 op 24-10-2015 22:58 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:57:
Hierbij een link van mijn systeem.

Zie dat hij opnieuw gestopt is pagina verversen helpt wel eens ;)
Ik zie geen data van je systeem, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:45:
[...]

Ik zie geen data van je systeem, sorry.
Ik wel, maar alleen van vandaag, niet van gisteren:
http://pvoutput.org/intra...1328&dt=20151024&gs=0&m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
De data van gisteren heb ik inderdaad gewist.
Vandaag nieuwe poging, maar alles is netjes geregistreerd :p

Vraag
Om de hoeveel tijd laten jullie de gegevens doorsturen naar PVoutput ?

*/2 * * * * pi /usr/bin/python /home/pi/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py

2 seconden minuten kan natuurlijk een beetje te snel zijn, wat hebben jullie als tijd ingesteld ?
Het gaat overigens goed, maar wellicht kan ik hem wat minder snel instellen ;)

[ Voor 63% gewijzigd door MdO82 op 25-10-2015 20:41 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 min, meer dan zat.

Je getallen zien er prima uit, maar misschien dat iemand met meer hersens een betere mening heeft ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 21:34:
5 min, meer dan zat.

Je getallen zien er prima uit, maar misschien dat iemand met meer hersens een betere mening heeft ;)
Kan jij mij overigens vertellen hoe jij de omnik export aanroept ?
Handmatig gaat het goed, maar ik had in de cronjob eerst nog een regel toegevoegd die een datum zet in een bestand.

Niet echt nodig, maar als test erin gezet.
Deze regel had ik nu verwijderd, maar nu doet de cron job het helemaal niet meer

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 21:34:
5 min, meer dan zat.

Afhankelijk van het systeem 5 of 10. Bv bij een S0 meter met weinig pulsen per kWh liever per 10'.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

JanPedaal schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:54:
[...]
Helaas had ik toen de debugging mode nog niet aan staan. Daarna is er geen communicatie meer geweest.
[...]
Dat lijkt zo ja, maar de Chinese producenten van dit stukje high-tech vonden het niet zo nodig om de micro-usbpoort mooi recht te zetten. Hij heeft er altijd zo in gezeten en een jaar lang prima gefunctioneerd...
Najaaa... afgelopen zondag de wasdroger van de wasmachine getild om goed bij de omvormer te kunnen. Beetje aan de kabeltjes geprutst, stekkertjes nagelopen. Niets dat echt los zat.
Wasdroger weer op de wasmachine getild. Gezorgd dat er maximale ruimte tussen wasmachine+droger en omvormer zit.
En jaaa, we zijn weer online :?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2dhxpbn.png

Zou de wasdroger het RS485 signaal kunnen storen, ook als hij uit staat? Dat door de aanwezigheid van dat apparaat het signaal door de kabel niet sterk genoeg is?
Anders toch een los contactje ergens :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 17:22
Zoals zovelen hier op het forum, kopieer ik mijn data van mijn OMNIK naar pvoutput.org via https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger op een Raspberry Pi.
Dit werkt goed. (Ik log elke 5 minuten naar pvoutput)
Behalve een enkele keer wanneer zowel de Wifi kit als de RPI niet meer loggen.
Het lijkt mij dat de oorzaak is dat de Wifi kit naar Omnikportal wil loggen en net op datzelfde moment vraagt de RPi data. Als dat simultaan gebeurt, dan hangt de boel.
Als ik beide apparaten reboot, dan werkt het weer.
Mijn vraag is of er nog mensen dit al gezien hebben en of ze een oplossing hebben.

Trouwens dit is de logging omnik-export.log als alles goed gaat
code:
1
2
3
4
2015-10-28 12:00:02,703 INFO connecting to 192.168.1.60 port 8899
2015-10-28 12:00:03,351 INFO ID: XXXXXXXXXXXXXXXX
2015-10-28 12:00:03,352 INFO Uploading to PVoutput
2015-10-28 12:00:08,466 INFO OK 200: Added Status

En dit zie ik in omnik-export.log als het fout gaat
code:
1
2
3
4
2015-10-28 12:05:02,278 INFO connecting to 192.168.1.60 port 8899
2015-10-28 12:05:12,291 ERROR could not open socket
2015-10-28 12:10:02,093 INFO connecting to 192.168.1.60 port 8899
2015-10-28 12:10:05,097 ERROR could not open socket

Als ik de Rpi reboot geeft hij nog steeds dezelfde error.
De Wifi kit is ook niet te benaderen op port 80 (de web interface)

Pas als ik de wifi kit zelf reboot dan gaat het weer goed.
code:
1
2
3
4
2015-10-28 18:05:01,957 INFO connecting to 192.168.1.60 port 8899
2015-10-28 18:05:01,987 INFO ID: INVERTER DATA
&#9618;
2015-10-28 18:05:01,989 INFO Uploading to PVoutput

Nu zegt hij 'Inverter Data' omdat de omvormer al afgeschakeld is vermits het donker was eer ik thuis ben en de boel kon herstarten.

[ Voor 48% gewijzigd door ringlord_oc op 29-10-2015 09:12 . Reden: Logging bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ringlord_oc schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:35:
Zoals zovelen hier op het forum, kopieer ik mijn data van mijn OMNIK naar pvoutput.org via https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger op een Raspberry Pi.
Het lijkt mij dat de oorzaak is dat de Wifi kit naar Omnikportal wil loggen en net op datzelfde moment vraagt de RPi data. Als dat simultaan gebeurt, dan hangt de boel.
Mijn vraag is of er nog mensen dit al gezien hebben en of ze een oplossing hebben.
Ik heb daar op dit moment nog geen last van gehad.
Ik gebruik alleen de Wifi Kit niet.
Bij mij gaat het tot nu toe goed via de ingebouwde Wifi naar een AccessPoint die 5 meter verderop staat.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ringlord_oc schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:35:
Het is bij mij in iets meer dan een maand 1 keer overkomen, maar toen hing de Omnik data logger van Wouterrr. Even een kill was voldoende. Probeer de volgende keer enkel je rpi eens te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Voor de mensen met een Samil omvormer en die brakke portal van ze.
Hi Hjs,

We are sorry for this .We do apologize to you for any inconvenience caused
because of this problem. We already found out the root cause of this problem
, will let you have a solution by next Monday.
Mail terug uit China ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Update voor de mensen met een Samil omvormer.

Ik heb gisteren een nieuwe firmware vanuit China gehad (versie 1,9), zojuist geladen en nu eindelijk weer info op de portal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meer mensen problemen vanmorgen met uploaden naar pv output? Eigen, externe, database wordt netjes gevuld en log geeft gewoon status 200 - succesvol

-volgens eigen forum spoedonderhoud. snap niet dat ze dan de mail notificatie niet uitzetten

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Yep, niet bereikbaar.
Mijn youlessen fixen dat wel weer qua totaal verbruik/opwek als pvoutput weer online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:40
Toch wel jammer op zo'n uitzonderlijk zonnige dag als deze ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
Kreeg al een reactie op mijn mailtje :
Hi,

Unfortunately we're doing an emergency maintenance on all the servers at the moment.

Thanks for your patience.

Regards,
BB

[ Voor 17% gewijzigd door ringlord_oc op 08-11-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:58:
Toch wel jammer op zo'n uitzonderlijk zonnige dag als deze ;)
Ik heb gewoon meer portals :P
OmnikPortal bijvoorbeeld.

Of ga gewoon lekker naar je omvormer of meterkast staren, dat voelt ook fijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Of gewoon de live data achteraf uploaden. Dan is de boel straks toch weer compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:04:
Of gewoon de live data achteraf uploaden. Dan is de boel straks toch weer compleet.
Sowieso moet ik daar nog eens naar kijken.

Op dit moment zegt de OmnikPortal dat ik 1,25kWh heb opgewekt, de omvormer zegt echter 1,76kWh. De totale opbrengst van het apparaat is wel correct.

En dan wijkt PV Output ook nog eens een paar kWh naar boven af om een of andere reden. Ik vermoed iets met afronding.

Gek genoeg kloppen aan het eind van de dag, zo rond 22:00, de meeste getallen wel weer. Blijkbaar wordt er ook op de verschillende portals iets gelijk getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Zo... PV output is weer in de lucht, dus even nog mijn live data er op gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:51:
Zo... PV output is weer in de lucht, dus even nog mijn live data er op gezet :)
Ik ben er nog geen 1 keer opgekomen sinds vanmorgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik vermoed dat ik het moet zoeken in de Omnik Datalogger, maar ik kan het niet vinden :)
Bij mijn output naar PVOutput toe wordt ook de voltage van mijn omvormer meegenomen.

Leuk om het even te zien, maar verder niet interessant ;)
Moet ik die informatie ergens in de Omnik-Data-Logger uitzetten of moet ik dit via PVoutput doen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
Bedoel je https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger?
Het enige dat je daar kan uitzetten is de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-10 06:50
Sinds 2 dagen heb ik een Youless & kWh meter hangen om mijn bruto productie te meten (Groepenkast -> kWh meter -> Pv Systeem). Nu valt het me op dat de Youless continue blijft loggen, ook 's nachts steeds piekjes van 1W / 12W.

Zie: http://pvoutput.org/intra...901&sid=41869&dt=20151116

Youless en kWh meter;
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2uggfbp.jpg

Is dit fenomeen normaal of heb ik iets verkeerd ingesteld? Bij de meeste gebruikers die ik bekijk op PvOutput staat namelijk alleen de daadwerkelijk opgewekte kWh's in de grafieken. Alleen die van mij logt continue door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:21
Ah nog een topic over datalogging/pvoutput, was me eerder nog niet opgevallen :)

Ik heb het Omnik tooltje omgeschreven naar PHP en geschikt gemaakt (voor zover hij dat nog niet was) voor Hosola omvormers.

Voor de liefhebbers: https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAFA schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:59:
Sinds 2 dagen heb ik een Youless & kWh meter hangen om mijn bruto productie te meten (Groepenkast -> kWh meter -> Pv Systeem). Nu valt het me op dat de Youless continue blijft loggen, ook 's nachts steeds piekjes van 1W / 12W.

Zie: http://pvoutput.org/intra...901&sid=41869&dt=20151116

Youless en kWh meter;
[afbeelding]

Is dit fenomeen normaal of heb ik iets verkeerd ingesteld? Bij de meeste gebruikers die ik bekijk op PvOutput staat namelijk alleen de daadwerkelijk opgewekte kWh's in de grafieken. Alleen die van mij logt continue door....
Ik heb een soortgelijke opstelling. Youless op een kWh meter met daaraan het PV systeem (2 Samil omvormers), bij mij registreert de Youless 0w in de niet zonuren. Mijn PVO grafieken beginnen netjes ergens rond de 8.15.

Puntjes voor het verschil:
  • De omvormers gaan bij mij volledig uit.
  • De Youless bevat de PVO firmware
Is het misschien dat jou omvormer aanblijft en zodoende dus een klein beetje stroom verbruikt? Anders is het misschien toch vals licht. Mijn Youless zit redelijk dicht geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
Mattie112 schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:17:
Ah nog een topic over datalogging/pvoutput, was me eerder nog niet opgevallen :)

Ik heb het Omnik tooltje omgeschreven naar PHP en geschikt gemaakt (voor zover hij dat nog niet was) voor Hosola omvormers.

Voor de liefhebbers: https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger
Ik zie dat je gebruik maakt van https://github.com/micromys/Omnik

Daarin (https://github.com/micromys/Omnik#performance-issue) staat
PERFORMANCE ISSUE

Whenever you read from the wifi module you might run into time-out conditions when also data is sent to the portal website, especially when the portal is performing poor causing long response times.
Dat is precies wat ik hierboven beschreef de issue die ook voorkomt met https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

Ik neem aan dat in jouw PHP versie deze issue ook niet is opgelost?
Moest dit wel het geval zijn, dan zou ik overwegen om naar jouw PHP versie te 'migreren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
ringlord_oc schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:24:
[...]

[...]

Dat is precies wat ik hierboven beschreef de issue die ook voorkomt met https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

Moest dit wel het geval zijn, dan zou ik overwegen om naar jouw PHP versie te 'migreren'.
Tja geen idee, het is mij nog niet opgevallen. Vraag me ook af hoe ik dat zou moeten detecteren. Als ik even terug scroll in de log zie ik geen grote gaten tussen de timestamps in elk geval. Als je een specifieke test case wil let me know. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit probleem in de firmware van mijn omvormer opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
Bij Omnik is het zo dat de omvormer default data logt naar Omnikportal.com (via de wifi-kit)

De Omnik Data Loggger van Woutrrr gaat om de zoveel minuten die wifi-kit aflezen.
Als dat aflezen op dezelfde (milli)seconde gebeurt als het loggen naar Omnikportal, dan lijkt bij mij alles te hangen.

Ik heb de indruk dat Hosola niet naar een portal gaat uploaden, maar ik kan het niet zo goed opmaken uit hun site. Hoewel de screenshot van hun "Hosola SolarMAN Easy Monitoring Anywhere" verdacht veel lijkt op de Omnikportal layout.

Het is me nog niet gelukt om zo een timeout te forceren, omdat het blijkbaar ook afhangt van de performance van Omnikportal (want dat heeft ook invloed op de tijd die nodig is om de data te uploaden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja de Hosola logged ook naar een externe portal in elk geval. Kan me er opzich wel wat bij voorstellen: als de wifi kit maar 1 ding tegelijk kan doen en hij bezig is met een push van zijn data naar de portal dan moet het opvragen van de data wachten.

Wat ik in iedergeval wel merk is dat wanneer ik niet "inlog" (door het serienummer te sturen) het gigantisch lang duurt voor er een response komt.

En tja als je een idee hebt hoe ik dit kan testen wil ik best wat cases uitwerken ;p

Wanneer ik 1x "tegelijk" (voor zover dat kan) het script call merk ik in elk geval niet veel van vertraging

call A
real 0m0.826s
user 0m0.090s
sys 0m0.050s

call B
real 0m1.003s
user 0m0.090s
sys 0m0.080s

Wat ik me nu wel bedenk is dat ik best wel even kan loggen wat de php execution time is dus dat zal ik even aan zetten voor je. Zal ik je vanavond even de output geven :)

edit:
dit ga je dan krijgen
code:
1
2
3
Executiontime: 0.84908008575439
Executiontime: 0.82016015052795
Executiontime: 0.86075496673584

is ZONDER pvout/mysql puur het fetchen van de data van de inverter

[ Voor 10% gewijzigd door Mattie112 op 16-11-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:43:
[...]

Ik heb een soortgelijke opstelling. Youless op een kWh meter met daaraan het PV systeem (2 Samil omvormers), bij mij registreert de Youless 0w in de niet zonuren. Mijn PVO grafieken beginnen netjes ergens rond de 8.15.

Puntjes voor het verschil:
  • De omvormers gaan bij mij volledig uit.
  • De Youless bevat de PVO firmware
Is het misschien dat jou omvormer aanblijft en zodoende dus een klein beetje stroom verbruikt? Anders is het misschien toch vals licht. Mijn Youless zit redelijk dicht geplakt.
Heb de Youless voor nu even dichtgeplakt met Duct Tape...kijken of dit iets brengt. Verder heb ik tevens de PVO firmware op de Youless staan en blijft de omvormer wel aan gedurende de nacht; deze schakelt niet geheel uit voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
ringlord_oc schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:40:
Bij Omnik is het zo dat de omvormer default data logt naar Omnikportal.com (via de wifi-kit)

De Omnik Data Loggger van Woutrrr gaat om de zoveel minuten die wifi-kit aflezen.
Als dat aflezen op dezelfde (milli)seconde gebeurt als het loggen naar Omnikportal, dan lijkt bij mij alles te hangen.

Ik heb de indruk dat Hosola niet naar een portal gaat uploaden, maar ik kan het niet zo goed opmaken uit hun site. Hoewel de screenshot van hun "Hosola SolarMAN Easy Monitoring Anywhere" verdacht veel lijkt op de Omnikportal layout.

Het is me nog niet gelukt om zo een timeout te forceren, omdat het blijkbaar ook afhangt van de performance van Omnikportal (want dat heeft ook invloed op de tijd die nodig is om de data te uploaden)
Hij heeft nog ~30x gelogged (30x 1 minuut) en toen is de omvormer uit gegaan, niks is boven de seconde uitgekomen. Zal hem morgen nog wel even wat verder laten loggen maar het lijkt er op dat ik er weinig tot geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAFA schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:38:
[...]

Heb de Youless voor nu even dichtgeplakt met Duct Tape...kijken of dit iets brengt. Verder heb ik tevens de PVO firmware op de Youless staan en blijft de omvormer wel aan gedurende de nacht; deze schakelt niet geheel uit voor zover ik weet.
Dan heb je daar de boosdoener denk ik. Als die aanblijft zal die een klein beetje stroom verbruiken en dus ook af en toe een pulsje geven. De Youless ziet dat als 'opgewekte' stroom en zal dat aan PVO rapporteren.

Ik heb daar alleen 's ochtends last van, als mijn omvormers opstarten zie ik een kleine piek als 'opbrengst' terwijl dat eigenlijk verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:12:
[...]

Dan heb je daar de boosdoener denk ik. Als die aanblijft zal die een klein beetje stroom verbruiken en dus ook af en toe een pulsje geven. De Youless ziet dat als 'opgewekte' stroom en zal dat aan PVO rapporteren.

Ik heb daar alleen 's ochtends last van, als mijn omvormers opstarten zie ik een kleine piek als 'opbrengst' terwijl dat eigenlijk verbruik is.
Mijn omvormer blijft eigenlijk continue aan staan, in de ochtend hoor je de relais schakelen en begint deze met omvormen. De omvormer staat eigenlijk altijd aan en is altijd bereikbaar in mijn netwerk. Op dit moment geeft deze nog altijd 4V Pv spanning aan.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24fjm7m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAFA schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:10:
[...]

Mijn omvormer blijft eigenlijk continue aan staan, in de ochtend hoor je de relais schakelen en begint deze met omvormen. De omvormer staat eigenlijk altijd aan en is altijd bereikbaar in mijn netwerk. Op dit moment geeft deze nog altijd 4V Pv spanning aan.

[afbeelding]
Je zou, als je de mogelijkheid hebt, zelf de data naar pvoutput kunnen sturen ipv via de youless. Op die manier kun je bijvoorbeeld een tijdslimiet instellen of enkel als het boven x w is de boel kunnen opsturen.

Het nadeel is dat je dan wel afhankelijk bent van een extra apparaat. Het mooie van de Youless vind ik juist dat zolang het ding internet heeft werkt het. In dat geval zul je er mee moeten leren leven ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
RAFA schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:10:
[...]

[afbeelding]
Is dat een stecagrid 3600?

Die heeft mijn neefje ook.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=39522&sid=36100
Maar dan op een finder kWh meter met S0 en youless aangepast voor meten op s0.

Ik denk dat je de (goedkope) kWh meter van de youless website hebt.
Die staat erom bekend ook bij verbruik van de omvormer, pulsen af te geven. (kent geen richtingsgevoel :) )

De Finder telt enkel 1 kant op. Dus enkel je opwek van je omvormer (en panelen).
Probleem opgelost (denk ik...)

AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Edit: 4 V PVspanning? ook als het donker is? Raar...
Helaas (gelukkig) zit ik niet vaak op zolder van mijn neefje...dus ik weet niet wat die aangeeft.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
AUijtdehaag schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:32:
[...]

Is dat een stecagrid 3600?

Die heeft mijn neefje ook.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=39522&sid=36100
Maar dan op een finder kWh meter met S0 en youless aangepast voor meten op s0.

Ik denk dat je de (goedkope) kWh meter van de youless website hebt.
Die staat erom bekend ook bij verbruik van de omvormer, pulsen af te geven. (kent geen richtingsgevoel :) )

De Finder telt enkel 1 kant op. Dus enkel je opwek van je omvormer (en panelen).
Probleem opgelost (voor wel wat meer centen)

AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Edit: 4 V PVspanning? als het donker is? Raar...
Idd de StecaGrid 3600. De kWh meter is er een van DZT (6002). Dus geen Finder....Geen wonder dat die Finder zo duur is... ;) Ik dacht dat die hetzelfde deed maar blijkbaar ben ik toch een essentieel punt vergeten.....

Op moment van schrijven idd nog steeds 4V PV spanning. Moet ik me hier zorgen om maken?

Edit; Ik laat het voor nu maar even zo. Kijk wel of ik het mettertijd de moeite vind om alsnog een Finder aan te schaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door RAFA op 16-11-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor wat betreft die Youless.
Het is niet een probleem van de Youless zelf, maar van je kWh meter.
De versie die jij hebt, maakt kennelijk geen onderscheid tussen stroom afname en levering.

Maar je zou even contact op kunnen nemen met Andras van Youless zelf (via de mail of de website). Het zou me niets verbazen als hij een undocumented parameter heeft om een soort van threshhold in te stellen. Dus dat de gemeten waarde boven een bepaalde limiet moet uitkomen voordat je gaat uploaden.

Als ik op PVoutput kijk, dan zie ik dat de Youless hier 's nachts 0 Watt doorgeeft aan PVoutput, terwijl andere deelnemers pas data schijnen te hebben zodra de omvormer aanspringt. Dus tot vlak voordat ze beginnen is de 'laatste upload' vele uren geleden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
Heb voor nu al het uitgaande verkeer van de Youless geblokkeerd in mijn router tussen 19.00 & 07.00 's ochtends. Ziet de PVO grafiek er in ieder geval iets netter uit.
Zal verder eens kijken of ik idd een threshold in kan stellen of om eventueel nog na te denken een Finder aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nog geen mail gestuurd naar Youless? Anders had je al antwoord gehad gok ik zo ;) (hij reageert meestal idioot snel op mail)
Dat scheelt misschien weer een hoop gepieker over alternatieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
Zojuist even een mailtje gestuurd. Even afwachten op het antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
ringlord_oc schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:24:
[...]

[...]

Kijkt u eens:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/69970-capture.png

X-as: nummer (dus ~490x het script gecalled)
Y-as: tijd om de data te fetchen in seconden (dus zonder mysql/pvoutput upload)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
TD-er schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:46:
Nog geen mail gestuurd naar Youless? Anders had je al antwoord gehad gok ik zo ;) (hij reageert meestal idioot snel op mail)
Dat scheelt misschien weer een hoop gepieker over alternatieven :)
Heb een mail terug. Hij kan er op dit moment niet direct iets mee echter staat deze op de wishlist (had al eerder een soortgelijk verzoek gehad). Blijkbaar gaat het merendeel van de omvormers ook echt uit, uitgerekend de Steca niet ;)

Voor nu blokkeer ik de Youless gewoon, moet ik er alleen rekening mee houden dat ik het aanpas naarmate het weer langer licht blijft.
Pagina: 1 ... 25 ... 48 Laatste