Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Mijn vraag heeft niet zozeer alleen met de datalogging van de PV-systemen te maken, maar ook de slimme meter (P1).

Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een website te maken op de Raspberry Pi met daarop de opbrengst van de PV installatie en het eventuele verbruik via de P1 poort van je slimme meter.

Er bestaan legio mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen met een netduino, maar om daar weer € 60 voor neer te leggen zie ik op dit moment even niet zo zitten.
Als hobby is het natuurlijk leuk om te blijven klooien ;)

Wellicht dat iemand mij een richting op kan sturen om verder te zoeken :)
De data hebben we voorhanden nu nog de tooltjes om het mooi weer te geven.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
RAFA schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:18:
[...]

Heb een mail terug. Hij kan er op dit moment niet direct iets mee echter staat deze op de wishlist (had al eerder een soortgelijk verzoek gehad). Blijkbaar gaat het merendeel van de omvormers ook echt uit, uitgerekend de Steca niet ;)
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat al die omvormers compleet uit staan.
Ik blijf erbij dat het ook te maken heeft met de gebruikte kWh-meter.
Die van mij staat zo expliciet op wat de in- en uitgang is, dat ik me goed kan voorstellen dat 'ie de andere kant op ook echt niet wil meten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MdO82 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:24:
Mijn vraag heeft niet zozeer alleen met de datalogging van de PV-systemen te maken, maar ook de slimme meter (P1).

Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een website te maken op de Raspberry Pi met daarop de opbrengst van de PV installatie en het eventuele verbruik via de P1 poort van je slimme meter.

Er bestaan legio mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen met een netduino, maar om daar weer € 60 voor neer te leggen zie ik op dit moment even niet zo zitten.

Pleur alles in een MySQL database en gebruik een Highcharts graph om het weer te geven? Iets a la http://blueflame-software...harts-with-php-and-mysql/ Dat voorbeeld heb ik als basis gebruikt om de metingen van de analoge kWh meter weer te geven en dat wil prima op een RPi :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:12
Ik ben van plan om als komend voorjaar de panelen komen een monitoring portal te bouwen op basis van Vega. Voor werk doe ik alles al met Vega, heel fijn mee te werken. Input voor Vega mag gewoon CSV/TSV zijn. Mijn PHP backend zal puur MySQL tabellen uitlezen en TSV uitpoepen :) Ik speel onder andere met het idee om een Cross Filter weergave te maken waarmee je kunt filteren én aggregeren per jaar/kwartaal/maand/dag/uur/kwartier/paneel. Briljante oplossing :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 06:50
TD-er schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:27:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat al die omvormers compleet uit staan.
Ik blijf erbij dat het ook te maken heeft met de gebruikte kWh-meter.
Die van mij staat zo expliciet op wat de in- en uitgang is, dat ik me goed kan voorstellen dat 'ie de andere kant op ook echt niet wil meten.
Die DZT 6002 die ik heb, geeft anders ook expliciet de IN/OUT aan. Fase afkomstig van de omvormer heb ik aangesloten op de IN, de OUT uitgang gaat weer naar de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Raven schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:05:
[...]

Pleur alles in een MySQL database en gebruik een Highcharts graph om het weer te geven? Iets a la http://blueflame-software...harts-with-php-and-mysql/ Dat voorbeeld heb ik als basis gebruikt om de metingen van de analoge kWh meter weer te geven en dat wil prima op een RPi :)
Dank daar ga ik eens naar kijken :)

Andere vraag aan Omnik bezitters.
Ik maak zoals eerder aangegeven gebruik van de Omnik-Data-Logger op mijn rpi.
Heeft iemand een script in gebruik om bij bijvoorbeeld de eerste van de maand het bestand gedeeltelijk te legen.
Ik denk bijvoorbeeld dan alles van November bijvoorbeeld wordt weggeschreven in een file en gewist van de export-log.

Al denk ik dat dat wat lastig gaat worden en dat je dan een export moet maken van het bestand en dan het bestand wissen.
Bij een nieuwe actie wordt er een nieuw log-bestand aangemaakt.

Ben benieuwd of er iemand een idee heeft :)

code:
1
-rw-r--r-- 1 ... ...  972007 Nov 18 20:50 omnik-export.log

edit: ik denk dat ik iets zal kunnen doen met cronjob iets in de trend van op de eerste van de maand maak een copy van het bestand naar export_log_maand_jaar iets in die richting en dan een rm van de export log zal moeten doen, maar mocht iemand dit al eens gedaan hebben dan lees ik dit graag ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 18-11-2015 21:00 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:29
MdO82 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:24:

Er zijn wel een aantal tooltjes op het net te vinden die dit misschien ook voor jou kunnen. Ik gebruik WebSolarLog bijvoorbeeld op mijn RPI om mijn PV installatie te monitoren, en voor zover ik kan zien ondersteunen die ook de "Dutch Smartmeter" wat overeenkomt met je slimme meter, denk ik (ben Belg en heb geen "slimme meter").

Er zullen zeker ook alternatieven zijn, maar dit werkt alleszins bij mij vrij netjes (en stuurt ook automatisch door naar pvoutput bijvoorbeeld).

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
Hallo Allemaal,

Ik wil ook beginnen met loggen en vergelijken... maar heb geen kaas gegeten van Arduino
ik wil mooie grafiekjes via een app of via een web interface krijgen,

Ik heb een Goode omvormer 2500NS en 2x een Finder (met de S0 uitgang) in de meterkast voor Zonnepanelen opbrengst en mijn verbruik.

Ik ben een Solar-Log 300 tegengekomen op het web, wat mij het makkelijkste leek,

wat voor opties heb ik? waar begin ik mee?
zijn de Arduino's net plus kant en klaar te krijgen?

thx

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37
MdO82 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:53:
[...]

Dank daar ga ik eens naar kijken :)

Andere vraag aan Omnik bezitters.
Ik maak zoals eerder aangegeven gebruik van de Omnik-Data-Logger op mijn rpi.
Heeft iemand een script in gebruik om bij bijvoorbeeld de eerste van de maand het bestand gedeeltelijk te legen.
Ik denk bijvoorbeeld dan alles van November bijvoorbeeld wordt weggeschreven in een file en gewist van de export-log.

Al denk ik dat dat wat lastig gaat worden en dat je dan een export moet maken van het bestand en dan het bestand wissen.
Bij een nieuwe actie wordt er een nieuw log-bestand aangemaakt.

Ben benieuwd of er iemand een idee heeft :)

code:
1
-rw-r--r-- 1 ... ...  972007 Nov 18 20:50 omnik-export.log

edit: ik denk dat ik iets zal kunnen doen met cronjob iets in de trend van op de eerste van de maand maak een copy van het bestand naar export_log_maand_jaar iets in die richting en dan een rm van de export log zal moeten doen, maar mocht iemand dit al eens gedaan hebben dan lees ik dit graag ;)
Kijk eens naar logrotate: http://www.linuxcommand.org/man_pages/logrotate8.html

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• MdO82
Dat ga ik doornemen :)
Heb het nu tijdelijk even als volgt in crontab opgelost.

code:
1
  05 00 * * *  mv /home/<user>/Omnik-Data-Logger/omnik-export.log /home/<user>/Omnik-Data-Logger/Export/omnik-export_`date --date='yesterday' +\%Y\%m\%d`.log

File wordt om 5 over 12 's nachts gemoved naar de andere locatie en krijgt de datum mee van gisteren.
Het is voorlopig even weet nog niet of ik dit erin houdt.
Wellicht dat ik later een crontab aanmaak met een rm ;)

Maar voorlopig houdt ik het hier maar even bij en kunnen altijd later nog kijken hoe of wat.
Aan de ene kant beetje onzinnig om het te doen, maar mocht er iets misgaan dan kan je altijd nog even kijken wanneer het precies misgaat :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
ringlord_oc schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:40:
Bij Omnik is het zo dat de omvormer default data logt naar Omnikportal.com (via de wifi-kit)

De Omnik Data Loggger van Woutrrr gaat om de zoveel minuten die wifi-kit aflezen.
Als dat aflezen op dezelfde (milli)seconde gebeurt als het loggen naar Omnikportal, dan lijkt bij mij alles te hangen.

Ik heb de indruk dat Hosola niet naar een portal gaat uploaden, maar ik kan het niet zo goed opmaken uit hun site. Hoewel de screenshot van hun "Hosola SolarMAN Easy Monitoring Anywhere" verdacht veel lijkt op de Omnikportal layout.

Het is me nog niet gelukt om zo een timeout te forceren, omdat het blijkbaar ook afhangt van de performance van Omnikportal (want dat heeft ook invloed op de tijd die nodig is om de data te uploaden)
Ik vroeg me af of je nav mijn post (Mattie112 in "Datalogging: PV systemen") al mijn script had getest? Ben wel benieuwd of jij er problemen mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:57
Zonnedag allemaal. ;)

Ook ik heb een Omnik Omniksol 4.0 TL omvormer met WIFI - 2MPP
Ik heb het python script gebruikt voor mijn Domoticz, maar loop tegen hetzelfde probleem aan als topics hiervoor. De wifi kaart resetten en opnieuw beginnen.

Nu heb ik als beginner in Python eens zitten rotzooien 8)7

In de Omvormer kun je meerdere server adressen opgeven.
Hier dus maar eens een IP nummer +poort van mijn PC ingegeven waar Python op draait.
Eerst maar eens de livestats.py geprobeerd om te testen.

Nu maar eens gezocht naar een socket server voorbeeld.
Na wat geknoei werkt het!

De socket gebruikt de InverterMsg van wouterrr
Het is nog lang niet af dus, ik krijg elke 5 minuten in de IDLE een telegram met alle waarden.
Deze dienen dan nog "even" naar Domoticz verzonden te worden.

https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

nadeeltje, er wordt elke 5 minuten een data pakket klaar gezet.
( o ja de code is natuurlijk een rommeltje van het vele testen)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
# Simple socket server using threads

import InverterMsg # Import the Msg handler
import socket
import sys
from thread import *

HOST = ''   # Symbolic name meaning all available interfaces
PORT =28812 # Arbitrary non-privileged port -> De poort heb je opgegeven in je omvormer met je ip adres

s = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)
print 'Socket created'

#Bind socket to local host and port
try:
    s.bind((HOST, PORT))
except socket.error as msg:
    print 'Bind failed. Error Code : ' + str(msg[0]) + ' Message ' + msg[1]
    sys.exit()

print 'Socket bind complete'

#Start listening on socket
s.listen(10)
print 'Socket now listening'

#Function for handling connections. This will be used to create threads
def clientthread(conn):
    #Sending message to connected client
    conn.send(InverterMsg.generate_string(123456789))   #vul hier je wifinummer van je omvormer in

#infinite loop so that function do not terminate and thread do not end.
 #   while True:

#Receiving from client
   #     data += conn.recv(1024)
     #   reply = 'h@0K&#402;Ý_K&#402;Ý_'
    data = ''
    while 1:
        data += conn.recv(1024)
        if len(data) >= 198: break

#if not data:

#   break
    print "data: " ,repr(data)
    msg = InverterMsg.InverterMsg(data)
    print "ID: {0}".format(msg.getID())
    print "E Today: {0:>5}   Total: {1:<5}".format(msg.getEToday(), msg.getETotal())
    print "H Total: {0:>5}   Temp:  {1:<5}".format(msg.getHTotal(), msg.getTemp())

print "PV1   V: {0:>5}   I: {1:>4}".format(msg.getVPV(1), msg.getIPV(1))
    print "PV2   V: {0:>5}   I: {1:>4}".format(msg.getVPV(2), msg.getIPV(2))
    print "PV3   V: {0:>5}   I: {1:>4}".format(msg.getVPV(3), msg.getIPV(3))

print "L1    P: {0:>5}   V: {1:>5}   I: {2:>4}   F: {3:>5}".format(msg.getPAC(1), msg.getVAC(1), msg.getIAC(1), msg.getFAC(1)) 
    print "L2    P: {0:>5}   V: {1:>5}   I: {2:>4}   F: {3:>5}".format(msg.getPAC(2), msg.getVAC(2), msg.getIAC(2), msg.getFAC(2)) 
    print "L3    P: {0:>5}   V: {1:>5}   I: {2:>4}   F: {3:>5}".format(msg.getPAC(3), msg.getVAC(3), msg.getIAC(3), msg.getFAC(3)) 

# conn.sendall(InverterMsg.generate_string(1608352587))

#came out of loop
    conn.close()

#now keep talking with the client
while 1:
    #wait to accept a connection - blocking call
    conn, addr = s.accept()
    print 'Connected with ' + addr[0] + ':' + str(addr[1])

#start new thread takes 1st argument as a function name to be run, second is the tuple of arguments to the function.
    start_new_thread(clientthread ,(conn,))

s.close()

zo te zien aan wireshark worden de 2 ingestelde servers na elkaar afgewerkt. Liefst had ik mijn eigen server bovenaan gezet, maar de default server kan ik niet veranderen, hoogstens blokkeren in mijn router.

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 22-11-2015 16:43 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ik heb ook zitten kijken naar het uitlezen op die manier voor mijn Hosola omvormer maar ik heb toch in php een pull-based script gemaakt. Waarom? Die "remote" server optie doet maar 1x per 5 min iets zeggen en ik wil het graag elke minuut weten :p

Je zou eens kunnen kijken of mijn php script iets doet voor je. Ik heb hier nog geen problemen mee gekregen.

edit:
Trouwens nog wat 'leuks' gevonden vandaag. Valt me nu op dat ik een "groot" verschil heb tussen pvoutput en de solarman portal. Dus zit ik even in de logs te kijken: blijkbaar is mijn omvormer tussendoor 'uit' geweest (ja het is een paar keer echt super donker geweest) en staat de "etoday" weer op 0kWh. Pvoutput doet daar dus niks mee en blijft dus staan....

Denk dat ik mijn script maar even aan moet passen zodat ie de etotal gebruikt (en dan dat ook doorvoeren bij pvoutput). Hoewel dit in de zomer niet veel voor zal komen is het toch niet echt handig.

[ Voor 40% gewijzigd door Mattie112 op 22-11-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Mattie112 schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:43:

edit:
Trouwens nog wat 'leuks' gevonden vandaag. Valt me nu op dat ik een "groot" verschil heb tussen pvoutput en de solarman portal. Dus zit ik even in de logs te kijken: blijkbaar is mijn omvormer tussendoor 'uit' geweest (ja het is een paar keer echt super donker geweest) en staat de "etoday" weer op 0kWh. Pvoutput doet daar dus niks mee en blijft dus staan....

Denk dat ik mijn script maar even aan moet passen zodat ie de etotal gebruikt (en dan dat ook doorvoeren bij pvoutput). Hoewel dit in de zomer niet veel voor zal komen is het toch niet echt handig.
In mijn Omnik blijft E Today op de opbrengst van vandaag staan, tot 00:00 vannacht dan springt deze op 0
de temperatuur van de omvormer gaat als hij stopt met leveren op 6532.6 graden staan.

De luister socket kan ook gebruikt worden om 1 x 5 minuten de data te halen en daarna 4 x om de minuut opvragen met een request . Weten we bijna zeker dat de module niet bezet is.

Volgens mij geeft de omnik (waarschijnlijk de hosala ook) nog 1 parameter extra, welke normaal waarschijnlijk 0 is, dat is de error code mocht je omvormer een storing hebben

Maar is het zinvol dag en nacht om de minuut de data te verzenden terwijl de omvormer niets doet ?
Ik zou ook alleen per minuut kunnen kijken en als de output wattjes levert de data daadwerkelijk te versturen.

edit:
Na 21:00 zet mijn omnik de dagproductie teller ook op 0.
Ik denk dat ik het maar zo maak als de temperatuur 6532.6 ik geen data meer verzend naar Domoticz of PVoutput

[ Voor 12% gewijzigd door habbekrats op 22-11-2015 21:43 . Reden: Teller ging ook op 0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
De hosola omvormer gaat helemaal uit dus ik kan dan ook niks uitlezen. Waarschijnlijk stuur ik s'ochtends vroeg wel een paar 0w0w waardes wanneer hij wel aan is maar nog niks doet. Zie wat dat betreft geen pprobleem op pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 14:00
Mattie112 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:05:
[...]

Ik vroeg me af of je nav mijn post (Mattie112 in "Datalogging: PV systemen") al mijn script had getest? Ben wel benieuwd of jij er problemen mee hebt.
Dag Mattie, ik heb nog geen tijd gehad om jouw PHP script te testen.
Ik zou eerst nog PHP op mijn Raspberry Pi moeten zetten.

Ik vind echter het idee van habbekrats zeker zo interessant om de WiFi module als 2de server naar mijn Rpi te laten loggen, dat geeft volgens mij nog minder kans op lockups. Ik houd zeker deze thread in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Yes als je daar last van hebt kan het interessant zijn, voor mij is dit niet nodig omdat ik nog geen enkel probleem ben tegengekomen (allicht nieuwere firmware :p) Maargoed mocht je iets tegenkomen hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wellicht dat iemand hier een idee heeft :)

Ik draai elke 5 minuten mijn Omnik-Data-Logger voor PVoutput op mijn Raspberry.
Dit doe ik door middel van het volgende script in crontab
*/5 * * * *  python /home/<user>/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py

Werkt goed en is niks mis mee, maar ik wil het nu zo doen dat er tussen 12 uur 's nachts en 5 uur 's morgens geen data verzonden wordt.

Dit dacht ik door middel van de volgende code te kunnen doen:
  */5 5-0 * * *  python /home/<user>/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py

Is dit de juiste methode of moet ik het iets anders neerzetten ? :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik wilde het ophalen van data gewoon Door laten gaan. Totdat de omnik temperatuur > 1000 graden is. Dan verstuur ik het niet naar Domoticz. Als de zo'n dan in de morgen terugkomt gaat het loggen vanzelf weer verder. Ipv de temperatuur kan dat natuurlijk ook met P> 0 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
MdO82 schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:47:
Wellicht dat iemand hier een idee heeft :)

Ik draai elke 5 minuten mijn Omnik-Data-Logger voor PVoutput op mijn Raspberry.
Dit doe ik door middel van het volgende script in crontab
*/5 * * * *  python /home/<user>/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py

Werkt goed en is niks mis mee, maar ik wil het nu zo doen dat er tussen 12 uur 's nachts en 5 uur 's morgens geen data verzonden wordt.

Dit dacht ik door middel van de volgende code te kunnen doen:
  */5 5-0 * * *  python /home/mick/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py

Is dit de juiste methode of moet ik het iets anders neerzetten ? :)
Ik doe het elke minuut tussen 0600 en 2359

* 6-23    * * *   user    php /home/user/hosola-data-logger/export_data.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Mattie112 schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:10:
[...]

Ik doe het elke minuut tussen 0600 en 2359

* 6-23    * * *   user    php /home/user/hosola-data-logger/export_data.php
Ach natuurlijk, als je 23 erin zet loopt dat natuurlijk tot 23:59 :F
Zal hem aanpassen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Wil je hem echt tot 00:59 doen moet je er denk 2 maken:

*/5 5 - 23
en
*/5 0

edit:
of natuurlijk
*/5 0, 5-23

[ Voor 18% gewijzigd door Mattie112 op 23-11-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Mattie112 schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:26:
Wil je hem echt tot 00:59 doen moet je er denk 2 maken:

*/5 5 - 23
en
*/5 0

edit:
of natuurlijk
*/5 0, 5-23
Hoeft niet zozeer ;) zat even in de knoop met het aantal minuten in het uur ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Al enkele dagen heb ik problemen met het loggen van mijn data.
Mijn vermoeden is dat de verbinding tussen de Omnik en mijn Access-Point de boosdoener is.
Heb 's avonds ook geen internet boven ;)

Maar om even op mijn verhaal terug te komen.
Nu zit ik te kijken naar de Omnik externe Ethernet en WiFi logger kit.
Nu heb ik bij de omvormer zelf geen stopcontact zitten.

Even vragen naar de bekende weg ;)
Als ik een netwerkkabel leg tussen de omvormer en de Wifi Kit dan kan ik gewoon loggen toch ?
Ik moet namelijk van de ene kant van de zolder naar de andere kant met een netwerkkabel om bij stroom te komen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Je kan ook naar een "standaard" oplossing kijken, extra AP, extender, powerline(met wifi)

Of: puur even het kanaal van je router veranderen :) wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Mattie112 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:11:
Je kan ook naar een "standaard" oplossing kijken, extra AP, extender, powerline(met wifi)

Of: puur even het kanaal van je router veranderen :) wie weet!
Ik heb op dit moment al een oud beestje staan als AP op zolder ;)
Dit is een Linksys WRT54G dacht ik, maar die is al enkele jaren aan het werk.

Het aanpassen van het kanaal is wat lastig, het zit hier al flink vol.
Maar dit heb ik beneden gemeten, zal straks eens kijken wat ik boven heb.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vmF4dEu.png?1

Boven kan ik zomaar minder storing hebben, zal het nakijken.

Overigens het zal opvallen dat een "dlink" en een AP elkaar overlappen, maar dat zijn mijn access-point en omvormer op zolder :)

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 27-11-2015 13:29 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
Ik ben van plan over te gaan tot aanschaf van 8 panelen met een steca omvormer. De leverancier biedt een aanvullende dienst aan waarbij ze 3 jaar monitoren dmv Solarlog. Ik vind met name de monitoren over meerdere jaren handig, zodat je op een gegeven moment de achteruitgang van je omvormer kan monitoren. De omvormer heeft een ethernet aansluiting zodat ik m direct aan mn router kan koppelen.
Steca heeft zelf een online dienst die slechts de eerste twee jaar gratis is: http://www.steca.com/index.php?StecaGrid-Portal-en

Ik vroeg me af, kan ik iedere omvormer aan solarlog koppelen zonder dat ik een fysieke solarlog-hardware nodig heb?
Als ik me wil registreren moet ik namelijk een solar log ID invullen: http://home.solarlog-web.nl/register.html?c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 12:39
Iemand enig idee wat er met websolarlog aan de hand is? Development lijkt gestopt na trunk versie 1953 welke ik heb draaien, echter kan nergens echt wat info vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
rik11 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 08:53:
Ik ben van plan over te gaan tot aanschaf van 8 panelen met een steca omvormer. De leverancier biedt een aanvullende dienst aan waarbij ze 3 jaar monitoren dmv Solarlog. Ik vind met name de monitoren over meerdere jaren handig, zodat je op een gegeven moment de achteruitgang van je omvormer kan monitoren. De omvormer heeft een ethernet aansluiting zodat ik m direct aan mn router kan koppelen.
Steca heeft zelf een online dienst die slechts de eerste twee jaar gratis is: http://www.steca.com/index.php?StecaGrid-Portal-en

Ik vroeg me af, kan ik iedere omvormer aan solarlog koppelen zonder dat ik een fysieke solarlog-hardware nodig heb?
Als ik me wil registreren moet ik namelijk een solar log ID invullen: http://home.solarlog-web.nl/register.html?c
ik heb zon zelfde soort omvormer en lees hem met Raspberry pi uit die in hetzelfde netwerk hangt. De Pi stuurt vervolgens de data door naar pvoutput.org. (uitlezen doe ik met een script van d euser onder mij, bedankt Anton :))

[ Voor 3% gewijzigd door Driek op 02-12-2015 15:37 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

rik11 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 08:53:

Uit de documentatie van Steca:

The inverter can transmit a wide range of data to other devices. Some of this data is shown on the
display and certain data is stored in the internal memory (EEPROM) as described below. The storage resolution of the energy yield data is as follows:
Energy yield dataStorage resolution/period
10-minute values31 days
Daily values13 months
Monthly values30 years
Annual values30 years
Total yieldPermanent

Je kunt de opbrengsten dus gewoon rechtstreeks uit de omvormer halen. Je hoeft dus geen extra investeringen te doen. Desnoods dat je de dagopbrengsten 1x per jaar handmatig uit de omvormer haalt, om in Excel o.i.d. op te slaan voor lange termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 02-12-2015 15:07 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gitano schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:46:
Iemand enig idee wat er met websolarlog aan de hand is? Development lijkt gestopt na trunk versie 1953 welke ik heb draaien, echter kan nergens echt wat info vinden.
Het je Frijman al gemaild?

En als het gestaakt is, dat is het lot van wel meer liefde werk, hoe goed en succesvol ook.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Gitano schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:46:
Ik vraag het me ook af. Dropbox backup doet het inmiddels niet meer en er zijn best wat mooie verbeteringen denkbaar. Ik zou zelf ook best willen helpen, bijvoorbeeld de tenenkrommende spelfouten in het Engels verbeteren :)
Ben bang dat ik inhoudelijk qua programmeerwerk niet voldoende kennis in huis heb.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Cyberpope schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:18:
[...]

Het je Frijman al gemaild?

En als het gestaakt is, dat is het lot van wel meer liefde werk, hoe goed en succesvol ook.
Nee nog niet gemaild, maar dacht wellicht heb ik wat gemist :-)
Voorlopig gaat de logging nog goed via wsl, maar zal dus binnenkort vervangen moeten worden.
Helaas zijn er niet veel die in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
JanPedaal schreef op woensdag 02 december 2015 @ 15:20:
[...]

Ik vraag het me ook af. Dropbox backup doet het inmiddels niet meer en er zijn best wat mooie verbeteringen denkbaar. Ik zou zelf ook best willen helpen, bijvoorbeeld de tenenkrommende spelfouten in het Engels verbeteren :)
Ben bang dat ik inhoudelijk qua programmeerwerk niet voldoende kennis in huis heb.
Net even getest, maar dropbox backup werkt bij mij nog prima.

Maar mijn programmeer kunsten zijn ook niet zo dat ik echt van betekenis kan zijn.
Al 10 jaar geleden dat ik nog php code schreef, en dat was niet het hoogstaande php code :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
Ik heb het eindelijk voor elkaar met mijn upload via 2x S0 en Arduino.
Maar ik zie als voorbeeld een mooi grafiek van iemand die meerdere dingen toont in zijn upload.

Ik krijg alleen opbrengst en verbruik...
Wat kan ik nog aanpassen/toevoegen?
Temperatuur loopt via Wunderground

Mooi grafiekje
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/98acf8.jpg

Mijn grafiek
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28menev.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
Sorry.... Heb het al 🙄
Even switchen van daily naar live 🙈👍

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15ds4mh.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door Kockkie op 04-12-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Iemand met een Omnik omvormer al eens de usb aansluiting getest die achter de wifi module zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Bedoel je dan de externe datalogger ?

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 06-12-2015 14:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Nee ik bedoel in de omvormer, ik heb nog niet in de mijne gekeken.

Ben benieuwd/ nieuwgierig wat we hier mee kunnen doen.
Waar ik me namelijk aan erger met die wifi module dat het accesspoint gedeelte niet uit gezet kan worden. Ik heb al wifi stoorzenders genoeg.

http://nl.omnik-solar.com/products/omniksol-3k_4k_5k-tl2

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/omnik-tl2-usb.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door habbekrats op 06-12-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zover ik heb kunnen vinden zou je de USB-poort ook kunnen gebruiken voor datalogging

zag overigens dat mijne ook zo'n poort heeft inderdaad.
Kwam er moeilijk bij dus heb er verder niks mee gedaan

[ Voor 40% gewijzigd door MdO82 op 09-12-2015 15:27 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 19:38
Ik gebruik Jsunnyreports waarmee ik inmiddels enkele maanden naar volle tevredenheid mijn huidige set van zonnepanelen monitor.
Omvormer is een SMA-inverter welke via Bluetooth met mijn (gevirtualiseerde) Windows-omgeving praat.
JSunnyreports werkt voor mij prima.

Binnenkort krijg ik nog wat extra panelen welke energie gaan leveren aan een Omniksol-1K-TL.
Volgens de configuratiefile Inverters.conf welke in versie 1.6 van JSunnyreports is opgenomen staat dat ik zou kunnen instellen:

inverter.1.mandatory.invertertype=20

Maar hoe krijg ik de data in mijn Windows-webserver? Er zit een wifi-module in de Omnik. Omnik-inverter is wel binnen maar nog niet operationeel.

In dit forum heb ik ergens gelezen dat je in de webinterface van je Omnik een tweede ip-adres kunt opgeven. Maar hoe geef je dan ook nog het pad aan waar de data in de Windows-omgeving kan worden weggezet?

In JSunnyreports wordt het dan mogelijk de beide opbrengsten getotaliseerd weer te geven.

Met belangstelling.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Omnik kan je ook zelf fetchen bijvoorbeeld:

https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
https://github.com/micromys/Omnik

Of is dat geen optie? Ken dat JSunnyreports niet maar bij mijn Hosola kan ik ook een IP invullen zodat de data gepushed wordt door de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 19:38
Na een nachtje slapen een nieuwe kijk op de zaak:

Ik veronderstel dat als ik tweede IP-adres in Omnik zet deze zelf zijn data via ftp pusht naar mijn windows-omgeving. Als er daar wordt "aangeklopt", wordt na authenticatie doorgeleid naar een aangegeven map.

Kan e.e.a. nog niet testen maar veronderstel dat het zo gaat.. Misschien kan Martin dat bevestigen?

@Mattie112: bedankt voor snelle respons! Ik wil het graag simpel houden door opbrengsten van beide zonnepanelensets in één samengestelde grafiek onder te brengen. JSunnyreports zou dat moeten kunnen.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ik weet dat bij mijn Hosola omvormer (wat ook een Omnik logger zou moeten zijn) het in elk geval niet via FTP gaat. Het is puur een stukje binary data wat hij naar een bepaalde poort pushed.

Kan je heel makkelijk "zien" met linux "nc -l poortnummer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Domokoen schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:46:
[...]

Ik kan je systeem gedeeltelijk uitlezen. De inverter-berichten zijn hetzelfde als de mijne (regel Inverter), en het serienummer van je omvormer en panelen zie ik ook (maar hier weggelaten).
Van de panelen kan ik op dit moment alleen het serienummer uitlezen, omdat jij het "oude" berichtformaat hebt (dat Domoticz ook herkend). Mijn panelen geven een ander berichtformaat, en daar kan ik alles nu ontcijferen (op 1 veld na).

(knip)
mwhiemstra schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:30:
Bij deze een reactie op het bericht van richardt op 5 mei 2015.

Ik heb een groot deel van de Solaredge packets gedecodeerd en vraag tegelijkertijd hulp om het laatste deel te ontcijferen.
Ik heb een Solaredge SE3000 en die geeft elke 5 munten een data packet af. Tussendoor worden nog iets van 4 TCP/IP packets verstuurd maar die bevatten geen data. Het packet met de uitleg staan hieronder.

Ik zoek met name naar de codering van de laatste 12 regels. Die bevatten de data van de optimizers/panelen en lost van het serie nummer en de timestamp heb ik nog geen resultaat.Let op de data volgorde is little endian en leest dus van achter naar voren.

(knip)
Beste Domokoen en mwhiemstra, ik heb momenteel een aantal offerte-aanvragen uitstaan voor SolarEdge systemen en ben me aan het oriënteren op hoe ik dat ding ga afluisteren voor als hij hier straks daadwerkelijk komt te hangen. Ik speel met het idee om dat ding via een RPi met het internet te verbinden zodat ik de uitgaande packets met eigen software richting SolarEdge portal kan afluisteren.

Ik heb het logging script van jbuehl op GitHub gevonden en de source van Domoticz maar beiden zijn niet helemaal sluitend. Hebben jullie meer up-to-date informatie dan deze twee bronnen, of is dit de huidige stand van de wetenschap? Wellicht kan ik als iemand nog pcap dumps ter beschikking wil stellen ook nog wel een poging wagen om het te reversen (hoewel ik wel verwacht dat de makkelijke waarden natuurlijk allemaal al bekend zijn :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
Jerrythafast schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:10:
[...]

[...]

Beste Domokoen en mwhiemstra, ik heb momenteel een aantal offerte-aanvragen uitstaan voor SolarEdge systemen en ben me aan het oriënteren op hoe ik dat ding ga afluisteren voor als hij hier straks daadwerkelijk komt te hangen. Ik speel met het idee om dat ding via een RPi met het internet te verbinden zodat ik de uitgaande packets met eigen software richting SolarEdge portal kan afluisteren.

Ik heb het logging script van jbuehl op GitHub gevonden en de source van Domoticz maar beiden zijn niet helemaal sluitend. Hebben jullie meer up-to-date informatie dan deze twee bronnen, of is dit de huidige stand van de wetenschap? Wellicht kan ik als iemand nog pcap dumps ter beschikking wil stellen ook nog wel een poging wagen om het te reversen (hoewel ik wel verwacht dat de makkelijke waarden natuurlijk allemaal al bekend zijn :9)
In het verleden heb ik een PCAP gemaakt van mijn SE3000 met 10 optimizers. Een vrij groot bestand die ik toen hier beschikbaar heb gesteld. Als je wil mag je die wel hebben. Ook ik ben nog steeds geïnteresseerd in met name de optimizer data :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Aegle schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:17:
[...]

In het verleden heb ik een PCAP gemaakt van mijn SE3000 met 10 optimizers. Een vrij groot bestand die ik toen hier beschikbaar heb gesteld. Als je wil mag je die wel hebben. Ook ik ben nog steeds geïnteresseerd in met name de optimizer data :) .
Als je een linkje voor me hebt, graag :) De Dropbox linkjes die je eerder in dit topic had geplaatst geven (voor mij nu) een HTTP Error 404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimsan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-01 11:35
Sinds een paar dagen lijkt het protocol (weer?) gewijzigd te zijn. ook de software van jbuehl kan het nu niet meer decoderen. De output van tcpdump ziet er ook anders uit. ik heb nog wel ergens een klein stukje nieuwe data maar weet niet hoe ik dat hier kan delen. het kan eventueel wel via mail verstuurd worden; zo groot is het niet

• Aegle
Jerrythafast schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:01:
[...]

Als je een linkje voor me hebt, graag :) De Dropbox linkjes die je eerder in dit topic had geplaatst geven (voor mij nu) een HTTP Error 404.
Handig van mij... Blijkbaar heb ik tijdens het opschonen van Dropbox de PCAP-file mee verwijderd |:( .
Volgens mij staat ie nog op m'n PC thuis. Als ik tijd heb zal ik hem vanavond weer terugplaatsen en je de link via PM doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 07:08
Vanmiddag laat is mijn PV systeem opgeleverd bestaande uit 30xSF170 op oost en 20xSF170 op west. Dit alles op een 3-fase omvormer SMA-6000TL.

Ik kan via mijn thuisnetwerk prima verbinding maken tussen de omvormer en mijn PC als ik gebruik maak van Sunny Explorer. Als ik echter via webconnect gebruik wil maken van Sunny Portal, dan krijg ik geen verbinding. Heb al van alles geprobeerd, waaronder portforwarding op mijn router (2 UDP poorten openzetten) zoals wordt voorgesteld op de SMA website. Ben ten einde raad. Wie herkent mijn probleem en kan me hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hoe heb je de SunnyBoy verbonden met het internet?
Ik heb zelf nog niet de tijd gevonden om er een kabeltje heen te trekken, dus zelf geen ervaring.
Maar ik heb wel gezien dat die Web-module geen WiFi heeft en wel 2 ethernet poortjes.
Als ik mij goed herinner, van het bladeren door de handleiding, zou je de netwerkkabel in de linker poort moeten steken.
Zie je de SunnyBoy wel terug op je router in de zin dat 'ie een IP-adres heeft gekregen van de DHCP server in je router?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
TD-er schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:19:
Hoe heb je de SunnyBoy verbonden met het internet?
Ik heb zelf nog niet de tijd gevonden om er een kabeltje heen te trekken, dus zelf geen ervaring.
Maar ik heb wel gezien dat die Web-module geen WiFi heeft en wel 2 ethernet poortjes.
Als ik mij goed herinner, van het bladeren door de handleiding, zou je de netwerkkabel in de linker poort moeten steken.
Zie je de SunnyBoy wel terug op je router in de zin dat 'ie een IP-adres heeft gekregen van de DHCP server in je router?
De SMA 6000TL heeft standaard ethernet aansluiting, dus UTP kabeltje samen getrokken met de AC-kabel naar de meterkast en de Asus WiFi router die daar staat. Ik kan de omvormer prima zien in mijn thuisnetwerk, hij krijgt netjes IP-adres. De omvormer is ook prima benaderbaar met de Sunny Explorer software op mijn PC.

Wat me alleen nog steeds niet gelukt is een verbinding te maken met de Sunny Portal via internet. Ik blijf steken bij stap-3 van de Sunny Portal installatiewizard. Ik had ook nog een oude Netgear router liggen en die heb ik ook geprobeerd, maar krijg hetzelfde resultaat: ik zie de omvormer wel in mijn thuisnetwerk maar maar dus geen verbinding mogelijk via internet :?

Iemand nog een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kun je met die software ook de netwerkinstellingen zien van de SunnyBoy?
Denk aan gateway-adres (vrijwel altijd het adres van je router, bijv. 192.168.1.1) en de DNS-server (ook je router, of een extern IP-adres, zoals de DNS van Google, 8.8.8.8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
Ja, met Sunny Explorer software kun je die ook zien, maar geen externe adressen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Elk apparaat heeft in elk geval een gateway nodig om naar buiten je netwerk te kunnen communiceren, dus ik stel voor dat je daar het adres van je router neerzet (dus het interne IP-adres van je router)
Zeer waarschijnlijk heb je ook een DNS-server nodig (conversie van domeinnaam naar IP-adres) en daar kun je vaak ook het adres van je router voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
Mijn SMA omvormer zegt dit:
Actueel DNS-serveradres 192.168.1.1
Actueel gateway-adres 192.168.1.1
Actueel IP-adres 192.168.1.23

Zoals gezegd heb ik op mijn thuisnetwerk een prima verbinding met de omvormer.

Als ik in mijn router kijk en doe een Netstat-NAT voor het IP-adres van mijn omvormer, dan krijg ik volgende te zien.

Proto NATed Address Destination Address State
udp 192.168.1.23:57840 171.25.178.74:9523 ASSURED
udp 192.168.1.23:55030 171.25.178.74:9523 ASSURED
udp 192.168.1.23:58124 171.25.178.74:9523 ASSURED
udp 192.168.1.23:52591 171.25.178.74:9523 ASSURED
udp 192.168.1.23:53536 171.25.178.74:9523 ASSURED
udp 192.168.1.23:52519 171.25.178.74:9523 ASSURED

Het IP-adres 171.25.178.74 is van SMA. Dus het lijkt alsof mijn interne IP een verbinding maakt met het externe adres. Weet verder niet hoe ik precies bovenstaande moet interpreteren, ben geen netwerk-expert. Cf. de suggestie van SMA heb ik een porf-forwarding ingesteld voor alles boven 1024 (UDP). Alleen kan ik nog steeds niet voorbij step-3 van de installatiewizard van SMA voor Sunny Portal.

Wellicht dat iemand op basis van bovenstaande mij weer verder kan helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Beetje apart dat je een port-forward moet instellen voor UDP verkeer.
Een port-forward stel je namelijk in wanneer je verkeer vanaf buiten (het internet dus) naar binnen wilt toestaan.
UDP-verkeer wordt meestal gebruikt voor streams van datapakketjes, voor de rest gebruik je meestal TCP. (zie ook hier voor iets meer info over dat verschil)
Dat de SMA UDP verkeer gebruikt van de omvormer naar de SMA-site, lijkt me logisch, want het soort verkeer leent zich er prima voor.
Echter port-forwarding suggereert dat SMA actief de datapakketjes op gaat halen.

Maar goed, aan de IP-configuratie lijkt dus niets mis te zijn.
Aangezien ik niet zelf die Sunny Portal heb draaien, heb ik ook geen idee wat er nodig is voor de installatie ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
Ik hoefde op mijn router niets bijzonders in te stellen voor verkeer van mijn sb3000tl21 naar sunnyportal. En mijn (mikrotik) router doet dat echt niet uit zichzelf.

Begin eens met die portforwards weg te gooien. Zo kan je router niet goed meer NATten.

Staat de tijd van de omvormer al wel goed ingesteld?

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
Ik krijg hetzelfde resultaat (geen) met of zonder portforwarding. Ik weet niet precies wat je bedoelt met de tijd van de omvormer. Het enige wat ik gedaan heb is via Sunny Explorer software op mijn PC de omvormer de juiste systeemtijd over laten nemen.

Ik heb overigens een uitgebreide mail gestuurd naar de SMA servicedesk, hopelijk hebben zij de gouden tip. Ik laat het resultaat hiervan wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
Tijd kon iets zijn met (ssl) certificaten.
Qua verkeer zie ik in mijn (SMA) logging zo nu en dan ook wat moppers over het SIP protocol. Daar kan je ook nog even naar kijken (doet je router iets met voip?).

Staan er nog opmerkelijke dingen in de logging van de omvormer?

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
Ik zal inderdaad ook eens naar het data verkeer zelf kijken. Mijn router (Asus RT-N66U) doet volgens mij niks met VoIP. Mijn kabelmodem vermoedelijk wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk eens in de log van je router?

Bij mijn router blokkeerde de firewall de uitgaande/ingaande verbinding van de omvormer
(Een alg/sip foutmelding)

Dat onderste vinkje uitzetten, deed het hem in de firewall instellingen van mijn router.
Misschien heb je iets vergelijkbaars.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/x40kzt.jpg

Nu nog een Raspberry Pi met SBFspot om naar PVoutput te uploaden?
Werkt prima...!
https://sbfspot.codeplex.com/

En domoticz erop draaien natuurlijk. dan is de SMA daar ook zichtbaar ;)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2015 22:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
PIKO heeft voorlopig geen API beschikbaar :

Dear Hans,

We have only the RJ45 and RS485 data interfaces protocol. If you want to use this protocols we need a signed form of the Obligation of Non-Disclosure of you look at the appendix.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Customer Support

KOSTAL Solar Electric GmbH
Hanferstrasse 6
79108 Freiburg
Deutschland / Germany

Tel.: +49 (0)761 47744 – 222
Fax: +49 (0)761 47744 – 111

service-solar@kostal.com
www.kostal-solar-electric.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
AUijtdehaag schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:01:
Kijk eens in de log van je router?

Bij mijn router blokkeerde de firewall de uitgaande/ingaande verbinding van de omvormer
(Een alg/sip foutmelding)

Dat onderste vinkje uitzetten, deed het hem in de firewall instellingen van mijn router.
Misschien heb je iets vergelijkbaars.
Ik heb bij mij de SIP instelling nu disabled, maar nog steeds geen verbinding. Wel raar allemaal. In de log van mijn router kan ik niet zoveel zien, hebben jullie een goede, simpele, manier om het verkeer tussen mijn SMA omvormer en de router te bekijken op foutmeldingen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stomme vraag misschien en heb je dat al gedaan.....
Kun je hem wel pingen vanaf een computer of laptop?
Ik heb een vast ip adres ingesteld in de SMA via Sunny explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:24:
Stomme vraag misschien en heb je dat al gedaan.....
Kun je hem wel pingen vanaf een computer of laptop?
Ik heb een vast ip adres ingesteld in de SMA via Sunny explorer.
Vanuit mijn PC in mijn thuisnetwerk kan ik de SMA omvormer prima pingen, ik heb overigens ook een vast IP adres ingesteld via Sunny Explorer. Helaas nog steeds geen resultaat om met Sunny Portal te verbinden.... :?

Ik zat net nog te denken.... Zou het kunnen zijn dat het kabelmodem (Caiway) hier nog roet in het eten gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Even inhakend op onder andere deze post, over de checksum van SolarEdge datapakketjes.

Met de data die Aegle mij heeft verstrekt heb ik ook een poging gewaagd om de berekening voor de checksum te ontmaskeren. Na eerst mijn hoofd erop te breken heb ik daarna maar besloten om het te proberen te brute-forcen (oftewel: gewoon alle 180388626432 berekeningen die ik kon bedenken één voor één proberen).

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
struct data_t {
    char *data; //single SolarEdge packet data (including header, excluding checksum)
    unsigned int data_len; //number of bytes in the SolarEdge packet
    uint16_t checksum; //the correct checksum of this packet
};

enum combine_mode_t {
    COMBINE__MIN,
    COMBINE_XOR = COMBINE__MIN, //XOR c0 with input byte
    COMBINE_ADD, //add input byte to c0, discarding overflow
    COMBINE_ADC, //add input byte to c0, adding overflow
    COMBINE__MAX
};

enum cross_mode_t {
    CROSS__MIN,
    CROSS_NONE = CROSS__MIN, //do not cross c0 and c1
    CROSS_XOR_BEFORE, //XOR c1 with c0 before combining next input byte
    CROSS_XOR_AFTER, //XOR c1 with c0 after combining input byte with c0
    CROSS_ADD_BEFORE, //add c0 to c1, discarding overflow, before combining next input byte
    CROSS_ADD_AFTER, //add c0 to c1, discarding overflow, after combining input byte with c0
    CROSS_ADC_BEFORE, //add c0 to c1, adding overflow, before combining next input byte
    CROSS_ADC_AFTER, //add c0 to c1, adding overflow, after combining input byte with c0
    CROSS__MAX
};

struct options_t {
    bool not_before_combine; //whether the input bytes are NOTed first
    bool not_c0_before; //whether c0 is NOTed before combining
    bool not_c1_before; //whether c1 is NOTed before combining
    uint8_t ror_before_combine; //(0-7) number of bit rotations to do on the input bytes
    uint8_t ror_c0_before; //(0-7) number of bit rotations to do on c0 before combining next input byte
    uint8_t ror_c1_before; //(0-7) number of bit rotations to do on c1 before combining next input byte
    uint8_t ror_c0_c1_before; //(0-15) number of bit rotations to do on c0 and c1 together before combining next input byte
    combine_mode_t combine_mode; //(3 options) how to combine the input byte
    cross_mode_t combine_c0_c1; //(7 options) how to cross c0 and c1
    bool not_c0_after; //whether c0 is NOTed after combining
    bool not_c1_after; //whether c1 is NOTed after combining
    uint8_t ror_c0_after; //(0-7) number of bit rotations to do on c0 after combining
    uint8_t ror_c1_after; //(0-7) number of bit rotations to do on c1 after combining
    uint8_t ror_c0_c1_after; //(0-15) number of bit rotations to do on c0 and c1 together after combining
    uint8_t ror_final; //(0-15) number of bit rotations to do on the final combined word
    bool not_final; //whether the final checksum is NOTed
};

uint16_t compute_checksum_twobytes(data_t data, options_t options) {
    uint8_t c0 = 0;
    uint8_t c1 = 0;
    uint16_t word;
    for (unsigned int i = 0; i < data.data_len; i++) {
        uint8_t byte = (uint8_t)data.data[i];
        if (options.not_before_combine)
            byte = ~byte;
        if (options.not_c0_before)
            c0 = ~c0;
        if (options.not_c1_before)
            c1 = ~c1;
        if (options.ror_before_combine)
            byte = _rotr8(byte, options.ror_before_combine);
        if (options.ror_c0_before)
            c0 = _rotr8(c0, options.ror_c0_before);
        if (options.ror_c1_before)
            c1 = _rotr8(c1, options.ror_c1_before);
        if (options.ror_c0_c1_before) {
            word = _rotr16(c0 | (c1 << 8), options.ror_c0_c1_before);
            c0 = word & 0xFF;
            c1 = word >> 8;
        }
        if (options.combine_c0_c1 == CROSS_XOR_BEFORE)
            c1 ^= c0;
        else if (options.combine_c0_c1 == CROSS_ADD_BEFORE)
            c1 += c0;
        else if (options.combine_c0_c1 == CROSS_ADC_BEFORE) {
            word = c1 + c0;
            c1 = (word & 0xFF) + (word >> 8);
        }
        if (options.combine_mode == COMBINE_XOR)
            c0 ^= byte;
        else if (options.combine_mode == COMBINE_ADD)
            c0 += byte;
        else if (options.combine_mode == COMBINE_ADC) {
            word = c0 + byte;
            c0 = (word & 0xFF) + (word >> 8);
        }
        if (options.combine_c0_c1 == CROSS_XOR_AFTER)
            c1 ^= c0;
        else if (options.combine_c0_c1 == CROSS_ADD_AFTER)
            c1 += c0;
        else if (options.combine_c0_c1 == CROSS_ADC_AFTER) {
            word = c1 + c0;
            c1 = (word & 0xFF) + (word >> 8);
        }
        if (options.not_c0_after)
            c0 = ~c0;
        if (options.not_c1_after)
            c1 = ~c1;
        if (options.ror_c0_after)
            c0 = _rotr8(c0, options.ror_c0_after);
        if (options.ror_c1_after)
            c1 = _rotr8(c1, options.ror_c1_after);
        if (options.ror_c0_c1_after) {
            word = _rotr16(c0 | (c1 << 8), options.ror_c0_c1_after);
            c0 = word & 0xFF;
            c1 = word >> 8;
        }
    }

// Combine the two bytes now.
    word = c0 | (c1 << 8);
    if (options.ror_final)
        word = _rotr16(word, options.ror_final);
    if (options.not_final)
        word = ~word;
    return word;
}

Conclusie: het was niet één van deze mogelijkheden. 8)7 Heeft er iemand nog andere ideeën over hoe je een 16-bit checksum kunt berekenen? Dan ga ik me intussen weer bezig houden met het inhoudelijke gedeelte van de packets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Jerrythafast schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:45:
[...] Heeft er iemand nog andere ideeën over hoe je een 16-bit checksum kunt berekenen? Dan ga ik me intussen weer bezig houden met het inhoudelijke gedeelte van de packets :+
Misschien gewoon de oudste manier om 16-bit checksum te berekenen, die van het 30-jaar oude fileformaat van de Intel Hex file? Wikipedia: Checksum

Dat detecteert heel veel fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TD-er schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:23:
[...]

Misschien gewoon de oudste manier om 16-bit checksum te berekenen, die van het 30-jaar oude fileformaat van de Intel Hex file? Wikipedia: Checksum

Dat detecteert heel veel fouten.
Ik denk dat je deze bedoelt? Dus simpelweg de data opdelen in 16-bit blokjes, die optellen, en daarvan two's complement nemen. Het lijkt mij dat als de data dan één bit verandert, in de checksum niet diverse bits tegelijk veranderen... Wat ik in ieder geval wél kan doen, is bij alle 'not' (one's compelemnt) opties die ik nu heb, ook een two's complement optie toevoegen.

Ik zal sowieso nog eens door deze lijst heen gaan om te kijken welke smaken nog niet door bovenstaande code gecoverd zijn. In ieder geval de hele CRC familie niet... maar dat wordt me ietwat te overdreven ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij was het zo dat de ene byte van de checksum de som was van alle elementen en daar dan de laatste 8 bits van en de andere byte werd een andere operatie van gedaan, waarin ook de checksum-waarde van de eerste zit.
Ik meende dat die in het HEX-fileformaat gebruikt werd, maar kan me vergissen.

Na even Googlen kwam ik op Fletcher's checksum en dat komt me redelijk bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TD-er schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:41:
Volgens mij was het zo dat de ene byte van de checksum de som was van alle elementen en daar dan de laatste 8 bits van en de andere byte werd een andere operatie van gedaan, waarin ook de checksum-waarde van de eerste zit.
Ik meende dat die in het HEX-fileformaat gebruikt werd, maar kan me vergissen.

Na even Googlen kwam ik op Fletcher's checksum en dat komt me redelijk bekend voor.
Fletcher's wordt door bovenstaande code gecoverd, da's één van de 180 miljard configuraties :9 je post heeft me wel een nieuw idee gegeven: Ik kan ook proberen een werkende berekening voor de twee bytes afzonderlijk te vinden, of op zijn minst één van beide kloppend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou vooral ook even naar de zo goedkoop mogelijke operatoren kijken.
Dus sommatie, zoals al voorgesteld, gebruikt gewoon 1 register en een simpele operator.
Maar je ziet bij checksums ook wel eens de XOR voorbij komen. Dat is eigenlijk een bit-wise parity.
Zou me niets verbazen als de een de laatste 8 bits van de som is en de ander de XOR over alle bytes. (incl. of exclusief de ene byte van de checksum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben al een tijd bezig met jSunnyreports 2.0. Ik heb nu eindelijk een zo goed als werkende interface. Alleen die interface heb ik ( d0h ) zelf zitten ontwerpen. En als ontwikkelaar ben ik per definitie daarvoor ongeschikt :)

Wat is nu de informatie over een PV installatie die absoluut op de index ( dashboard ) pagina MOET staan? Wat is interessant en wat niet?

Voor iedereen die wil kijken naar mijn testversie : http://www.jsunnyreports.com/mock

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 30-12-2015 16:57 . Reden: typo in URL. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
@mkleinman,
ziet er prachtig uit.
mischien in de daggrafiek ook de curve voor theoretisch clear sky vermogen opnemen.

https://www.craeghs-syen.be/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
oosterlo schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:00:
@mkleinman,
ziet er prachtig uit.
mischien in de daggrafiek ook de curve voor theoretisch clear sky vermogen opnemen.
clear sky curve is lastig. Ga ik op studeren. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 21:56
Vraagje over het verlies van opgewekte stroom tussen de omvormer en de meter in de meterkast:
Over 2015 geeft mijn Growatt omvormer een totaal aan van 3227,5 KwH opgewekte stroom.
De aparte DIN rail meter in mijn meterkast, welke ik uitlees met een Youless op de S0 geeft een totaal aan van 3199 KwH opgewekte stroom.
Dat betekent dat het verlies tussen de omvormer en de DIN rail meter ongeveer 1% is, lijkt mij persoonlijk erg weinig (afstand is ongeveer 7 meter leiding). Hebben jullie vergelijkbare verliezen?

• ik222
  • Niet online
Dit verschil zegt niets over de verliezen maar des te meer over de meetafwijking in je omvormer en in de DIN rail meter. Verliezen zijn zo goed als verwaarloosbaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Eduardo M schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:03:
Vraagje over het verlies van opgewekte stroom tussen de omvormer en de meter in de meterkast:
Over 2015 geeft mijn Growatt omvormer een totaal aan van 3227,5 KwH opgewekte stroom.
De aparte DIN rail meter in mijn meterkast, welke ik uitlees met een Youless op de S0 geeft een totaal aan van 3199 KwH opgewekte stroom.
Dat betekent dat het verlies tussen de omvormer en de DIN rail meter ongeveer 1% is, lijkt mij persoonlijk erg weinig (afstand is ongeveer 7 meter leiding). Hebben jullie vergelijkbare verliezen?
Dat is vrij normaal, dat de omvormer een te positieve opwek aangeeft.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het leidingverliezen zijn.
Mijn Sma zit op 1-2 % afwijking, ook gemeten in de omvormer zelf en met youless (mid Finders) in de meterkast.
http://pvoutput.org/compa...7683&sid=15478&sid1=17556

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Op de valreep van 2015 de Finder 7E.23.8.230.0010 S0 kWh-meter ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/middx4dsq5rwkv4/Photo-2016-01-01-23-46-31_0944.JPG?dl=0

In tegenstelling tot mijn huidige meter, meet deze maar één kant op.

Morgen als de zon onder is het ding installeren. Hopelijk meet de elektrisch gekoppelde Youless dan geen standby verbruik meer van de omvormer als ie slaapt.

[ Voor 13% gewijzigd door Aegle op 02-01-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat moet je 'm wel goed om plaatsen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
TD-er schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:03:
Dat moet je 'm wel goed om plaatsen he :)
Ja. Ik heb daar wel vaker last van 8)7 .
En wat ik verkeerd doe? Zeg het maar... Soms gaat het goed. Soms ook niet.
Ik heb het nu gewijzigd en via Dropbox gelinkt, maar dat werkt nu ook niet.. :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 13:29
Doe dan een linkje naar een datasheet:
Finder 7E.23.8.230.0010 (en andere types)
... daar staat sowieso een duidelijker plaatje in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprokkie4
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 17:36
Ik heb een mastervolt sunmaster 130s en daar zit een print in of met de sunmaster te communiceren via rs485.

Het is al een oud ding en ik kan nergens op het net informatie vinden hoe de monitoring print aan te sluiten.
Mastervolt een email gesturud, en die gaven mij de digitale gebruikshandleiding van de sunmaster, maar daar staat alleen de optie vermeld en geen aansluitingen van de monitoring.

Sunmaster 130S

Weet iemand de aansluitingen van de SM130 mon ?
En dan moet ik natuurlijk nog software hebben om die sunmaster uit te lezen.
Heeft iemand toevallig deze software ?

[ Voor 13% gewijzigd door Sprokkie4 op 02-01-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eduardo M schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:03:
Ik vind 1% bizar veel, hoe hoog moet het verlies dan wel niet zijn in die kilometer naar de wijkcentrale? 99%? Dan mogen ze wel een miljoen volt het net op sturen.

Dat je metertjes een procent afwijken vind ik een ander verhaal :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Mijn SMA omvormer geeft als totaal productie sinds eind november 54.01kWh; de DIN rail meter (MID gecertificeerd) beweert echter 56.11kWh te hebben gezien. Bijna 4% afwijking. :(

Ofwel, eens met Coritchando: meter onnauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
vanaalten schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:02:
Mijn SMA omvormer geeft als totaal productie sinds eind november 54.01kWh; de DIN rail meter (MID gecertificeerd) beweert echter 56.11kWh te hebben gezien. Bijna 4% afwijking. :(

Ofwel, eens met Coritchando: meter onnauwkeurigheid.
Telt die dinrail-meter ook de standby-stroom van de omvormer? Dus als 'ie niets produceert.
2 kWh in een maand is 700 mWatt continue-verbruik. Als je daar dan de productie-uren af haalt kom je op zo'n 1 Watt ruwweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
TD-er schreef op zondag 03 januari 2016 @ 17:39:
[...]

Telt die dinrail-meter ook de standby-stroom van de omvormer? Dus als 'ie niets produceert.
Vast wel - de meter zit direct tussen omvormer en het 230V net, dus ook de standbystroom zal er door gaan. Maar, die stroom zou de andere kant op moeten lopen, naar de omvormer toe i.p.v. er van af, dus zou die DIN meter toch juist minder moeten aangeven?

(tenzij zo'n DIN meter geen richting kan herkennen misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De meeste van die DIN-meters (allemaal?) kunnen niet terugtellen. Echter sommigen kunnen wel onderscheid maken in de richting in de zin dat ze alleen de ene kant op tellen en de andere kant op helemaal niets doen.
Dat zie je ook in het Youless-topic, waar mensen de PV-output firmware op de Youless gebruiken en sommigen dus wel het stand-by vermogen van de omvormer terugzien tijdens de nacht en sommigen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ah, duidelijk en zorgwekkend.

Ik heb die DIN-meter meteen met de panelen laten plaatsen omdat ik wat wil gaan hobbyen met bijvoorbeeld pvoutput.org. Arduino-Uno gebruiken om S0 naar USB om te zetten, Arduino via USB op een Linux-server aansluiten, cron-job die elke vijf minuten het verbruik ophaalt en doorstuurt naar pvoutput...

Is toch een stuk minder leuk als je weet dat d'r standaard een fout in de data zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ach een fout... Als je een drempel hanteert van bijvoorbeeld 5 Watt dan heb je de stand-by momenten er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
vanaalten schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:26:
Ah, duidelijk en zorgwekkend.

Ik heb die DIN-meter meteen met de panelen laten plaatsen omdat ik wat wil gaan hobbyen met bijvoorbeeld pvoutput.org. Arduino-Uno gebruiken om S0 naar USB om te zetten, Arduino via USB op een Linux-server aansluiten, cron-job die elke vijf minuten het verbruik ophaalt en doorstuurt naar pvoutput...

Is toch een stuk minder leuk als je weet dat d'r standaard een fout in de data zit.
De meter die ik een paar posts terug beschreef meet één kant op. Gisteravond de vorige meter (van Youless) vervangen door de nieuwe Finder en ziedaar: er wordt geen standby vermogen meer gemeten.
Is iets duurder maar ik hoef me er nu ook niet meer aan te ergeren O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Aegle schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:25:
De meter die ik een paar posts terug beschreef meet één kant op. Gisteravond de vorige meter (van Youless) vervangen door de nieuwe Finder en ziedaar: er wordt geen standby vermogen meer gemeten.
Is iets duurder maar ik hoef me er nu ook niet meer aan te ergeren O-) .
Ik zat dat datasheet toen al te bekijken en mij af te vragen wat er zo bijzonder aan dat ding was... dank voor de tip, ga ik 'm ook maar eens overwegen. Kan wel wat aanrommelen met drempels en correctieberekeningen, maar een goede meter zou beter aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ben inmiddels weer een stap verder met jSunnyreports v2.

pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2016/01/average_expected.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2016/01/historic_day.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2016/01/historic_production.jpg

Alleen de belangrijkste hamvraag; Wat vind iedereen hier van de layout en opzet van het dashboard? Kan iedereen er chocolade van maken en is het gebruikersvriendelijke genoeg?

Mijn systeem draait nu tijdelijk op http://trinity.familie-kleinman.nl/v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Gitano schreef op woensdag 02 december 2015 @ 23:43:
[...]

Net even getest, maar dropbox backup werkt bij mij nog prima.

Maar mijn programmeer kunsten zijn ook niet zo dat ik echt van betekenis kan zijn.
Al 10 jaar geleden dat ik nog php code schreef, en dat was niet het hoogstaande php code :-)
Krijg de dropboxbackup echt niet meer werkend. Ik kan wel backups wissen maar geen nieuwe maken :|
Heb al losgekoppeld en opnieuw gekoppeld maar maakt geen verschil.
Ik ga me maar eens verdiepen in rsync en cronjob om een dagelijkse backup weg te schrijven naar mijn NAS. Iemand een leuk voorbeeldscriptje beschikbaar?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
vanaalten schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:26:
[...]
Arduino-Uno gebruiken om S0 naar USB om te zetten
[...]
Daarvoor zou je eens hiernaar kunnen kijken, ik heb de S0PCM (dat is die commercieel verkrijgbare pulsenteller via USB) al eens na kunnen bootsen met een Arduino en op die manier in Domoticz (domoticapakket) kunnen uitlezen.

Stabiliteit en nauwkeurigheid liet nog wel sterk te wensen over, het was dan ook meer een POC dan daadwerkelijk een oplossing die klaar is om te gebruiken. Maar misschien is het een leuk opstapje voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Dank, interessant! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
JanPedaal schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:14:
[...]

Krijg de dropboxbackup echt niet meer werkend. Ik kan wel backups wissen maar geen nieuwe maken :|
Heb al losgekoppeld en opnieuw gekoppeld maar maakt geen verschil.
Ik ga me maar eens verdiepen in rsync en cronjob om een dagelijkse backup weg te schrijven naar mijn NAS. Iemand een leuk voorbeeldscriptje beschikbaar?
Welke versie gebruik je ? Ik heb trunk (Build1953) .
En net nog getest voor de zekerheid en hij werkt nog steeds bij mij,

Afbeeldingslocatie: http://www.grtd.nl/wsl_dropbox.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Gitano schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:25:
[...]

Welke versie gebruik je ? Ik heb trunk (Build1953) .
En net nog getest voor de zekerheid en hij werkt nog steeds bij mij,

[afbeelding]
version: stable-release-1.1.0 (build 1851)

Dan zal het wellicht daar aan liggen. Draait die build ook stabiel? Dan moet ik misschien maar eens updaten.
Ik draai WSL op een RPi B+ met Debian Jessie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
JanPedaal schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:00:
[...]

version: stable-release-1.1.0 (build 1851)

Dan zal het wellicht daar aan liggen. Draait die build ook stabiel? Dan moet ik misschien maar eens updaten.
Ik draai WSL op een RPi B+ met Debian Jessie trouwens.
Geen problemen en draait als een zonnetje de trunk :-)
Ik draai het op een intel atom D510 met ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Gitano schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:57:
[...]
Geen problemen en draait als een zonnetje de trunk :-)
Ik draai het op een intel atom D510 met ubuntu.
Helaas, ook na de update geen succes. Toch iets anders aan de hand.. :?

Pagina: 1 ... 26 ... 48 Laatste