Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
youless zag ik ook voorbij komen, maar van wat ik ervan begrijp heb je daar een smartmeter bij nodig. Iets wat ik niet heb.

Maar loggen met een stukje hardware van fp4all zie ik niet op gereageerd worden. Heeft dat een reden?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een youless kan gewoon werken met een kWh meter op de PV groep. Sterker nog als je de bruto productie wilt meten dan moet je het zo doen.

Fp4all ken ik zelf helemaal niet, kan daar dus niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

FP4All heb ik geïnstalleerd op 2 stuks Mastervolt 6500 bij een kennis, doen het uitstekend. Kosten wel wat geld maar doen het goed, hun eigen website en logging had wat issues tijdje geleden, is allemaal opgelost. Ondertussen liep de logging naar pvoutput gewoon door.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lytsepier
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik gebruik ook van begin af aan fp4all logger, ik denk niet de goedkoopste oplossing, maar wel de simpelste?!
Plug-and-play, heet dat... Heeft niet een hoog Tweaker gehalte, maar voor snel en simpel loggen een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:28

Crazy-

Best life ever

Vandaag de eerst datalogging van mijn PV met een elektronische kWh meter gekoppeld, via een pulse +/-, aan de RPi GPIO

Elke pulse (1600/kWh) gaat de database in. Uitlezen daarna via simpel php scriptje welke nu een grafiek uitspuugt per dag. Mooi om de boel bij te houden. Nu nog opzoek naar een Watt & Amp. meter welke aan de RPi kan hangen.... iemand suggesties?

http://37.148.198.102/

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
Ik krijg al geruime tijd elke dag notificaties binnen via de mail van noreply@fp4all.org in verband met onze zonnepanelen.
Sinds ongeveer 2 week komen de mails niet meer binnen.
Ik heb 2 email adressen ingevoerd ( @home en live.nl ) maar helaas geen verandering.
Via de smtp server van ziggo wordt de mails normaal ontvangen.
Wie heeft dit probleem ook of zijn er mensen die met smtp van Ziggo of @home geen problemen hebben met het ontvangen van notificaties via de mail.

Alvast bedankt voor reacties

Mvgr Paul

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Iemand een idee hoe ik het volgende kan oplossen:

Graag wil ik mijn panelen V en A monitoren, echter gebruik ik micro inv. van APS.

Nu kan ik een ECU kopen a 250 euro, maar dat vins ik zonde.

Alternatief? Ik dacht aan 2 analoge sensoren met een tussen kabel, tussen de panelen en inverters en dan aan de RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Met een zeer laag Ohm-ige precisie shuntweerstand die voldoende zwaar is uitgevoerd (wattage) kun je inderdaad zowel spanning als stroom meten via de ADC van de Rpi. Zorg wel voor voldoende afscherming/beveiliging van je RPi en een spanningsdeler. Het scheelt dat het gelijkstroom is en doordat je micro inverters gebruikt ook met relatief lage spanningen werkt. Met string-inverters moet je verd*md goed weten waar je mee bezig bent: 200+Volt DC door je lijf is niet fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door styno op 10-07-2014 12:07 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

styno schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:03:
Met een zeer laag Ohm-ige precisie shuntweerstand die voldoende zwaar is uitgevoerd (wattage) kun je inderdaad zowel spanning als stroom meten via de ADC van de Rpi. Zorg wel voor voldoende afscherming/beveiliging van je RPi en een spanningsdeler. Het scheelt dat het gelijkstroom is en doordat je micro inverters gebruikt ook met relatief lage spanningen werkt. Met string-inverters moet je verd*md goed weten waar je mee bezig bent: 200+Volt DC door je lijf is niet fijn.
Ik zal eens kijken of het haalbaar is, ook qua bekabling etc.
het scheelt, microInv. per paneel, dus max 36V/8A DC @ 100%

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 10-07-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Met een 0.05 Ohm shunt heb je niet teveel verlies (3W) maar moet je nog wel even een op-amp erachter zetten om het spanningsverschil over de shunt te vervijfvoudigen om het bereik van een 2,5 V ADC netjes te gebruiken.

Een alternatief is bijv. een chip als de AS8510 gebruiken die je via een digitale interface (bijv. i2c) aan je Rpi hangt

[ Voor 28% gewijzigd door styno op 10-07-2014 12:23 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mochten mensen willen, ik heb een proggie gemaakt in .net dat Omnik kan uitlezen en upload naar pvoutput.org

PM maar als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ik probeer ook mijn p1 poort van de landis e350 uit te lezen. Dit is een DSMR 4 model., vrij nieuw dus. Ik heb werkelijk vanalles geprobeerd, maar tot op heden zonder succes.

Baud rate van 9600 (7 bits) en 115200 gebruikt (8 bits) zonder parity en met 1 stop bits.

Daarnaast maak ik gebruik van een FTDI usb module om hem aan te sluiten en heb ik daar de rxd en de dtr geinvert. Geen succes.

Ik heb momenteel de Request van de p1 poort op de DTR aangesloten, de data op de RxD en de ground op de GND.

Wat kan ik nog doen om data te krijgen, want ik krijg op alle manieren (python script en via programma cu) geen data terug...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57
geerttttt schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:37:
Ik probeer ook mijn p1 poort van de landis e350 uit te lezen. Dit is een DSMR 4 model., vrij nieuw dus. Ik heb werkelijk vanalles geprobeerd, maar tot op heden zonder succes.

Baud rate van 9600 (7 bits) en 115200 gebruikt (8 bits) zonder parity en met 1 stop bits.

Daarnaast maak ik gebruik van een FTDI usb module om hem aan te sluiten en heb ik daar de rxd en de dtr geinvert. Geen succes.

Ik heb momenteel de Request van de p1 poort op de DTR aangesloten, de data op de RxD en de ground op de GND.

Wat kan ik nog doen om data te krijgen, want ik krijg op alle manieren (python script en via programma cu) geen data terug...
Deze geprobeerd? Tech in "Datalogging: PV systemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Vraagje voor gebruikers & kenners van OmnikPortal:

Enige dagen geleden lag de verbinding tussen omvormer en modem eruit, bij herverbinden miste de tot dan toe opgewekte 5 kWh. Apart wel, omdat het weleens vaker gebeurt en dan neemt het portaal in elk geval het dagtotaal wel mee.

- Waarom zou de omvormer niet op internet kunnen komen via het modem? Ip-nr dat dan wordt aangegeven is 0.0.0.0. Ik moet inloggen op de omvormer, ons modem+wachtwoord weer aangeven en dan gaat ie wel online. Er lijkt geen peil op te trekken wanneer/waarom dit gebeurt. Meestal eens per maand oid.

- Enig idee of deze 5kWh te corrigeren is voor die dag? Ik kan het zo niet vinden in forum/FAQ, waar trouwens het aanmaken van een account onmogelijk lijkt, omdat ik geen bevestigingsmail ontvang (ook niet na 'nogmaals versturen' e.d.). Anders had ik de vraag daar al wel gesteld.

Bedankt.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

Doordat ik een weekje met vakantie ben geweest en mijn Pi offline is geweest mis ik een week aan data op PVOutput en in de database volgens mij. Is dit met SMAspot op te lossen? Ik lees her en der wat dat het niet mogelijk is? Voorheen was dit met SMABluetooth geen probleem, deze gooide gewoon alle ontbrekende data naar PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBaret
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-07-2024
B2 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 21:35:
Doordat ik een weekje met vakantie ben geweest en mijn Pi offline is geweest mis ik een week aan data op PVOutput en in de database volgens mij. Is dit met SMAspot op te lossen? Ik lees her en der wat dat het niet mogelijk is? Voorheen was dit met SMABluetooth geen probleem, deze gooide gewoon alle ontbrekende data naar PVoutput.org
Gebruik

smaspot -ad8

om alsnog 8 dagen aan data binnen te halen op je pi.

Vervolgens inloggen op pvoutput en 'live' output plakken per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

RedBaret schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 23:06:
[...]

Gebruik

smaspot -ad8

om alsnog 8 dagen aan data binnen te halen op je pi.

Vervolgens inloggen op pvoutput en 'live' output plakken per dag.
Werkt niet, maar zo te zien heb ik ook een oude smaspot versie.. Tijd om eens te updaten naar SBFspot inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Zojuist de S0 puls monitor voorzien van de laatste firmware. Appeltje-eitje, alleen moet het voortaan via een Windows-systeem gebeuren. Voorheen kon je de nieuwe firmware op de SD-kaart zetten en na herstart gebeurde de update automatisch.

Al met al sinds oktober 2013 ononderbroken de 3 PV-systemen gemonitord (als basis voor ZonPHP)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 31-07-2014 22:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeegerd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:15:
Vraagje voor gebruikers & kenners van OmnikPortal:

Enige dagen geleden lag de verbinding tussen omvormer en modem eruit, bij herverbinden miste de tot dan toe opgewekte 5 kWh. Apart wel, omdat het weleens vaker gebeurt en dan neemt het portaal in elk geval het dagtotaal wel mee.

- Waarom zou de omvormer niet op internet kunnen komen via het modem? Ip-nr dat dan wordt aangegeven is 0.0.0.0. Ik moet inloggen op de omvormer, ons modem+wachtwoord weer aangeven en dan gaat ie wel online. Er lijkt geen peil op te trekken wanneer/waarom dit gebeurt. Meestal eens per maand oid.

- Enig idee of deze 5kWh te corrigeren is voor die dag? Ik kan het zo niet vinden in forum/FAQ, waar trouwens het aanmaken van een account onmogelijk lijkt, omdat ik geen bevestigingsmail ontvang (ook niet na 'nogmaals versturen' e.d.). Anders had ik de vraag daar al wel gesteld.

Bedankt.
Het lijkt dus dat de omvormer de instellingen soms is vergeten zodra hij 's morgens weer wakker wordt? Welk serienummer 060x heeft de omvormer? Er zijn voor sommige versies firmware updates (niet voor de omvormer, maar voor het wifi-kaartje dus.)

Op de site van Omnikportal kun je sinds enige tijd wat correcties toevoegen over de gemiste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:17:
[...]

Het lijkt dus dat de omvormer de instellingen soms is vergeten zodra hij 's morgens weer wakker wordt? Welk serienummer 060x heeft de omvormer? Er zijn voor sommige versies firmware updates (niet voor de omvormer, maar voor het wifi-kaartje dus.)

Op de site van Omnikportal kun je sinds enige tijd wat correcties toevoegen over de gemiste dagen.
Klopt, vergeten inderdaad, dat lijkt erop. Ben nu niet thuis, maar als ik het me goed herinner geldt die upgrade niet voor onze omvormer.

Correctie over gemiste dagen: thanks, gevonden en aangepast voor juli. Die geldt dan wel voor heel juli, niet specifiek voor een dag. Bovendien vreemd, deze opmerking:

"E-year/E-month Calibration is used for modifying the error of energy which is caused due to failure of data upload. The value of E-year and E-month will not affect the value of E-total."

Want totaal opgewekte energie zal natuurlijk wel beïnvloed worden door zulke toevoegingen. Maar oké.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Is er nog iemand verder gekomen om een oplossing te maken voor SolarEdge monitoring?

Mijn huidige informatie bij SE portal loopt flink achter (jaarverbruik hoger dan vermeld totaal gebruik).

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Ik heb er zelf niet veel tijd meer kunnen besteden. Ik wil nog eens langduriger Wireshark er op loslaten en eens een uitgebreid log maken van de data. Het ontrafelen en implementeren hiervan zullen toch anderen energie in moeten steken. Ik heb te weinig verstand van dit soort data.

Ondertussen heb ik wel een RS485 converter aangesloten om het SunSpec protocol te ontsluiten. Eens kijken wat dat oplevert. Maar ook hier weer een chronisch tijdgebrek...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:24
Welke RS485-converter heb jij? 'k Heb van een andere GoT-ter een converter overgenomen, maar tot op heden kan ik daar weinig mee. Met de SolarEdge Inverter Configuration Tool krijg ik geen connectie met de omvormer via RS485 (via RS232 wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Hallo mede loggers en knutselaars,
Met veel plezier dit topic gelezen en vraag mij af of er hier ook knappe koppen zitten die mij enige info kunnen geven omtrend het uitlezen van mijn growatt inverter via de rs485 poort.
Ik gebruik een raspberry voor de uitlezing en verwerking van de "slimme meter" en momenteel een wifi module op de growatt om die data weer van het netwerk te plukken. Gaat allemaal geweldig maar je bent dan afhangkelijk van de growatt-server die nog wel eens kuren heeft.
Vandaar dat ik het liefst mijn eigen baas blijf en graag wil uitlezen via de rs485 poort.
Nu heb ik een paar hele mooie scripts gevonden die enorm veel mogelijkheden beiden en waarvan ik dus 1 al gebruik voor mijn "slimme meter" Het andere script is gemaakt voor de Mastervolt xr3200 en de Solget600
Mijn vraag is is dit script aan te passen voor de Growatt inverter. ??
Als ik zie wat voor kleine aanpassingen tussen de twee inverters moet gedaan worden waarvoor het nu werkt zou je zeggen moet kunnen.
Alleen ben ik geen held in programeren..
Heeft iemand dit al klaar of iets anders ter info ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Cranberry schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:49:
Welke RS485-converter heb jij? 'k Heb van een andere GoT-ter een converter overgenomen, maar tot op heden kan ik daar weinig mee. Met de SolarEdge Inverter Configuration Tool krijg ik geen connectie met de omvormer via RS485 (via RS232 wel).
Een I-7561 van ICPDAS. Het is een RS485 / RS422 / RS232 naar USB convertor. Kan simpeler denk ik, maar deze had ik nog liggen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Beste allemaal,

Ik ben bezig met de aanschaf van een zonnepanelen systeem (24 Solar Frontier SF 170 S panelen). De partij die het beste verhaal en aanbod deed heeft 2 verschillende omvormers als optie aangeboden:

1: 4 KW Fronius IG
2: Power-One PVI-4.2-TL-OUTD

Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is met welke van de twee omvormers ik het meest gemakkelijk en gedetailleerd de data over mijn opbrengst kan bekijken en loggen.

Hebben jullie tips/adviezen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Industryofcool schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:01:
Beste allemaal,

Ik ben bezig met de aanschaf van een zonnepanelen systeem (24 Solar Frontier SF 170 S panelen). De partij die het beste verhaal en aanbod deed heeft 2 verschillende omvormers als optie aangeboden:

Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is met welke van de twee omvormers ik het meest gemakkelijk en gedetailleerd de data over mijn opbrengst kan bekijken en loggen.

Alvast bedankt!
Uitlezen van de Power-One gaat prima met de 'aurora' tool van Curt Blank http://www.curtronics.com/Solar/AuroraData.html met een RS-485 naar USB converter (bv. https://www.dx.com/p/usb-to-rs-485-adapter-8504). Ik verwerk de data uit de tool met wat zelfgebouwde software (upload naar PVoutput etc.), anderen hier met Power-One omvormers hebben goede ervaringen met WebSolarLog (http://www.websolarlog.com/) voor de verdere verwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 14:16
Beste allemaal,

Alvast bedankt!
Gebruik hier zelf Websolarlog.com met de power-one. Zie mijn onderschrift voor een voorbeeld :).

Is een raspberry pi met een RS485 --> USB converter.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allemaal,

Alvast bedankt!
@ndustryofcool

Ik ken de 4KW niet, maar ben zeer tevreden met de Power-One (een 3.0 in mijn geval), welke ik uitlees m.b.v. een Raspberry Pi via een ATC1000 (RS485 ==> TCP/IP). Als je hiervoor kiest, stuur me dan maar even een bericht en dan stuur ik je de Engelstalige handleiding toe die ik van het gehele installatie proces heb gemaakt.

Groet,
Biotopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
Heb in beide inverters een FP4all oplossing: http://www.fp4all.nl/pv-monitoring/omvormer-overzicht/
Power-one wordt ook ondersteund, in ieder geval een aantal types. Wellicht is een raps leuker om te pielen, maar hoor van een vriend dat ie onwijs veel moeite heeft die van hem betrouwbaar mee te laten lopen met wanneer de inverter aan is zonder dat ie crasht als de inverter uit is. Heb ik geen last van, is plug 'n play.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Ik heb voor mijn Chint omvormer werkend proberen te krijgen met een raspberry Pi.

De raspberry werkt via WIFI en ik log in via SSH. Dit stuk verloopt goed. Als script heb ik onderstaande stappen uit de eerste posting uitgevoerd.

http://wijhebbenzon.nl/in...ggen-met-een-raspberry-pi

Probleem, als ik het script draai in terminal krijg ik 1 actuele registratie op pvoutput. De key en system ID lijken dus te kloppen. Daarna stopt het uploaden en krijg ik dus geen werkende situatie.

Wat heb ik al geprobeerd.

ipv perl /etc/sunmon/sunmon.pl heb ik nohup /etc/sunmon/sunmon.pl geprobeerd.
in crontab een regel toegevoegd (sudo crontab -e, 0 5 * * * perl /etc/sunmon/sunmon.pl)
sudo perl /etc/sunmon/sunmon.pl & (voor draaien op achtergrond)

Wie heeft er tips of heeft er een alternatief wat makkelijker aan het werk te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Probeer eens om de locatie van perl aan te geven, net zoals ze hier met Python doen (usr/bin/python)

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jantje112

zet de volgende regel in je crontab. Hiermee wordt je script elke 5 minuten uitgevoerd.

*/5 5-23 * * * /etc/sunmon/sunmon.pl

Note: Voor 5 uur in de ochtend en na 11 uur 's avonds zal het donker zijn.

Zorg er ook voor dat het pad naar perl in je perl script staat aangegeven.

Eerste regel in het script zal er zo kunnen uitzien (afhankelijk waar jouw perl install staat)
#!/usr/bin/perl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 17-09 18:53
dat ga ik proberen, echter zou het script hier zelf al rekening mee moeten houden, er moet namelijk een logginginterval worden ingegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlKo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04-2024
Hoi allemaal,
In mijn AEG PV2800 omvormer zit een fp4all pvlogger. Op advies van de installateur vanaf het begin een usb-stick er in.

Alleen de log-files die de pvlogger er op schrijft zijn corrupt. Ze bevatten vreemde tekens (control-characters), soms missen er hele stukken logging (slechts 1 regel voor een hele dag, of hele tijdblokken die missen).
Usb-stick is al eens gewisseld (netjes gewacht tot het donker was voordat de stick er uit haalde).

Iemand een suggestie wat ik zou kunnen proberen om dat te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Aegle schreef op zondag 06 juli 2014 @ 10:55:
[...]

Da's een begin... Ik vermoedt dat de serienummers van de optimizers niet worden meegezonden, maar uit een database bij SolarEdge komt. Die moest je opgeven tijdens het creeeren van de panelen opstelling bij de SolarEdge portal.

Het serienummer van de omvormer zal wel worden gebruikt als identificatie voor de portal(?). Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. De sourcecode van Domoticz is misschien ook een goede leidraad voor verdere analyse.

De serienummers van de optimizers zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
String#  s/n:
1.1.1:   101C5646-C8
1.1.2:   101C5657-D9
1.1.3:   101C3804-68
1.1.4:   101C475D-D0
1.1.5:   101BEBE0-F6
1.1.6:   101C475E-D1
1.1.7:   101C38D7-3B
1.1.8:   101BF83C-5F
1.1.9:   101C22F2-40
1.1.10:  101CF204-22
De Serienummers van de optimizers worden van achter naar voren doorgegeven.
Ik heb een optimizer met serinummer: 1025F018- 3D

Als ik de data van de optimizer opvraagd, dan komt dit eruit:

12 34 56 79 2C 00 D3 FF 3A 00 A7 4D 11 7F FD FF
FF FF 00 05 00 00 18 F0 25 10 24 00 33 62 09 54
A7 4D 91 7F A7 4D 91 7F B4 19 00 00 00 00 EE 41
00 00 35 42 00 00 E0 3F 00 00 03 42 00 00 C0 41
E4 F7

Waarschijnlijk is 3D een checksum.
Ik kijk er de komende dagen nog verder naar.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Mike70 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 12:07:
[...]

De Serienummers van de optimizers worden van achter naar voren doorgegeven.
Ik heb een optimizer met serinummer: 1025F018- 3D

Als ik de data van de optimizer opvraagd, dan komt dit eruit:

E4 F7

Waarschijnlijk is 3D een checksum.
Ik kijk er de komende dagen nog verder naar.
Ok. Dat is in iedergeval al iets...
Ik heb Wireshark nog eens wat langduriger laten sniffen, maar door mijn gebrek aan kennis kan ik er verder niets van maken.
Ik, en met mij nog wel een aantal mensen hier, zijn benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Aegle schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 12:54:
[...]

Ok. Dat is in iedergeval al iets...
Ik heb Wireshark nog eens wat langduriger laten sniffen, maar door mijn gebrek aan kennis kan ik er verder niets van maken.
Ik, en met mij nog wel een aantal mensen hier, zijn benieuwd...
De 3D is inderdaad een checksum:
Serienummer: 1025F018-3D
Berekening: 10+25+F0+18=13D trek hier 256 vanaf (100 Hexadecimaal) en je houd 3D over.
Weer een stapje verder. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Mike70 op 05-09-2014 13:37 . Reden: Serienummmer toegevoegd. ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Goed gevonden!

Als de som <0x100 is, is dat de checksum:
bijv 10081899-C9
10+08+18+99=C9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Dat was het makkelijke gedeelte.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Cranberry schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:07:
Goed gevonden!

Als de som <0x100 is, is dat de checksum:
bijv 10081899-C9
10+08+18+99=C9
Ja zeg. Goed man! _/-\o_
Helaas is C++ niet mijn sterkste taal ;) . Maar ik ga daar morgen is op mijn gemak in spitten. Ik vraag me overigens wel af of in Domoticz ook de individuele optimizers/panelen uitgelezen worden. Die data komt namelijk wél uit de stream. Anders zou ik ze niet via de portal kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of ik hier verkeerd zit ... want ik lees hier weinig tot niets over micro omvormers
Maar het uitlezen van de data van m'n Enphase systeem via Enlighten Manager is vanzelfsprekend, overal ter wereld uitleesbaar, desnoods voor iedereen beschikbaar (maar daar over kan je zelf beslissen)
Wel eens een keer gehad dat ik data kwijt was, maar dat werd na enkele dagen "automatisch" weer in orde gemaakt !
Ik heb (onderandere) door de uitlezing voor dit systeem gekozen, per paneel uitleesbaar enz.
Misschien zit er één nadeel aan en dat is dat de uitlezing via internet gaat, kan wel een aantal dingen op de Envoy uitlezen maar niet zo gedetailleerd als via internet !
Ik heb 17 panelen, 17 omvormers en één envoy ... ja, op west en wat last van schaduw !!
Duur systeem ... Ja, als je naar de eerste aanschaf kijk wel, maar de garantie die ze afgeven zou het systeem +25 jaar moeten werken, als je dat vergelijk met 'reguliere' omvormers (waarvan ik hoor) dat er na een jaar of 10/15 een nieuwe voor aangeschaft moet worden (net als je klaar ben je TVT) is het Enphase systeem nog niet zo gek ...

Tsja ... wat te doen als het bedrijf over de kop gaat !!!???
Laat ik me zelf er maar niet druk over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 09:57:
Ik weet niet of ik hier verkeerd zit ... want ik lees hier weinig tot niets over micro omvormers
Maar het uitlezen van de data van m'n Enphase systeem via Enlighten Manager is vanzelfsprekend, overal ter wereld uitleesbaar, desnoods voor iedereen beschikbaar (maar daar over kan je zelf beslissen)
Wel eens een keer gehad dat ik data kwijt was, maar dat werd na enkele dagen "automatisch" weer in orde gemaakt !
Ik heb (onderandere) door de uitlezing voor dit systeem gekozen, per paneel uitleesbaar enz.
Misschien zit er één nadeel aan en dat is dat de uitlezing via internet gaat, kan wel een aantal dingen op de Envoy uitlezen maar niet zo gedetailleerd als via internet !
Ik heb 17 panelen, 17 omvormers en één envoy ... ja, op west en wat last van schaduw !!
Duur systeem ... Ja, als je naar de eerste aanschaf kijk wel, maar de garantie die ze afgeven zou het systeem +25 jaar moeten werken, als je dat vergelijk met 'reguliere' omvormers (waarvan ik hoor) dat er na een jaar of 10/15 een nieuwe voor aangeschaft moet worden (net als je klaar ben je TVT) is het Enphase systeem nog niet zo gek ...

Tsja ... wat te doen als het bedrijf over de kop gaat !!!???
Laat ik me zelf er maar niet druk over maken ;)
Dat laatste is een van de redenen dat ik mijn data lokaal wil kunnen monitoren en opslaan en niet afhankelijk te zijn van de fabrikant. Ik gebuik zelf een installatie van 10 panelen met SolarEdge omvormer en 10 optimizers. Deze zijn ook per paneel/optimizer via de webportal uit te lezen. Tevens lees ik sinds een maand het totale vermogen uit met een Youless i.c.m. met een S0-kWh-meter. De Youless is rechtstreeks op de kWh-meter aangesloten. Maar het liefst wil ik de individuele panelen monitoren. Ik ben nou eenmaal een control freak... :+ .

We, met name anderen die veel meer verstand van data hebben _/-\o_ , proberen de datastream die naar de portal gaat te onderscheppen en te decoderen om de individuele data lokaal te monitoren en op te slaan. Misschien kan dat bij Enphase ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ja al diverse keren voorbij zien komen.
Maar de data die over de rs232 gestuurd word, is voor zover ik het nu kan zien, afwijkend.
Dus ik moet nog even verder spitten.

Volgens mij moeten we eerst de checksumberekening krakren, daarna de data wijzigen om zo te achterhalen wat we wijzigen.

Typisch gevalletje van trial en error.
Aegle schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:27:
Helaas is C++ niet mijn sterkste taal ;) . Maar ik ga daar morgen is op mijn gemak in spitten. Ik vraag me overigens wel af of in Domoticz ook de individuele optimizers/panelen uitgelezen worden. Die data komt namelijk wél uit de stream. Anders zou ik ze niet via de portal kunnen zien.
Volgens mijn inzicht in SolarEdgeBase.cpp, word alleen de data van de omvormer getoond en niet die van de individuele optimizers.
Dat is ,natuurlijk, wel wat ik wil.

[ Voor 33% gewijzigd door Mike70 op 08-09-2014 13:52 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
De data uit de RS232-poort is o.a bedoeld voor de configuratie tool van SE. Daar komt geen data van de optimizers uit. Toch?

De RS485-poort is te configureren volgens een open standaard: het SunSpec protocol. Zie ook hier: http://www.sunspec.org/download/. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ook ook via de RS485-poort niet de individuele panelen zijn uit te lezen. In het SunSpec-document van SE lees ik daar in ieder geval niets over.

Blijft de Ethernet poort over... :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Ik kan me vaag herinneren dat ik via de SE Inverter configuration tool (aangesloten via RS232) ook het vermogen van de omvormers voorbij heb zien komen. Eéns de x tijd stuurt een optimizer z'n data naar de omvormer.
Als ik één dezer dagen tijd heb, zal ik eens kijken of ik hier iets meer over kan vinden.

Op basis van de specs van het SunSpec-protocol was ik ook al tot de voorzichtige conclusie gekomen dat hiermee geen gegevens van de individuele panelen kunnen worden bemachtigd.

'k Ben inderdaad bang voor het slechts decrypten van de datastroom van de optimizer naar de SE-servers over blijft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mike70 schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:49:
Volgens mij moeten we eerst de checksumberekening krakren, daarna de data wijzigen om zo te achterhalen wat we wijzigen.
Je stelt voor om fake packets naar de portal te sturen en zo te kijken wat er verandert?
Kan.
Volgens mijn inzicht in SolarEdgeBase.cpp, word alleen de data van de omvormer getoond en niet die van de individuele optimizers.
Dat is ,natuurlijk, wel wat ik wil.
Klopt, er is al wel een begin: schijnbaar is het een ongecomprimeerd binair protocol met IEEE 754 floats.

Je voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
E4 F7

is zo te zien een 0x0500 type packet voor een enkel paneel (regel 627 in de Domoticz code).

Op offset 1C (33 62 09 54) lijkt een timestamp (2014-9-5 7:11:47, slaat dat ergens op? Van wanneer is de capture?)

Op offset 2C (00 00 EE 41) zou dan bijvoorbeeld de paneelspanning kunnen staan (29.75), daarna de temperatuur (45.25), de stroom (1.75) en nog wat floats (32.75, 24)

E4F7 kan een checksum of volgnummer zijn (al lijkt de CRC er niet op)

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2014 21:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Proton_ schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:51:
[...]

Je stelt voor om fake packets naar de portal te sturen en zo te kijken wat er verandert?
Kan.

[...]

Klopt, er is al wel een begin: schijnbaar is het een ongecomprimeerd binair protocol met IEEE 754 floats.

Je voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
E4 F7

is zo te zien een 0x0500 type packet voor een enkel paneel (regel 627 in de Domoticz code).

Op offset 1C (33 62 09 54) lijkt een timestamp (2014-9-5 7:11:47, slaat dat ergens op? Van wanneer is de capture?)

Op offset 2C (00 00 EE 41) zou dan bijvoorbeeld de paneelspanning kunnen staan (29.75), daarna de temperatuur (45.25), de stroom (1.75) en nog wat floats (32.75, 24)

E4F7 kan een checksum of volgnummer zijn (al lijkt de CRC er niet op)
Hmmm.....
Volgens mij heb ik deze getallen inderdaad vaker voorbij zien komen.
Ik kan ze zo snel niet boven water halen maar ik heb nog genoeg datapakketjes met timestamp en gegevens.

[2014/09/09-12:02:54 167] - [TCP->VSP : 66]

12 34 56 79 2C 00 D3 FF 2A 02 A7 4D 11 7F FD FF
FF FF 00 05 00 00 8E F4 25 10 24 00 91 D0 0E 54
A7 4D 91 7F A7 4D 91 7F FF 42 00 00 00 00 EA 41
00 80 33 42 00 00 0C 40 00 00 0B 43 00 00 C0 41
27 52

De data die op het scherm verschijnen zijn de volgende:

P = 63.984 W
Vin = 29.250 V
Vout = 44.875 V
Iin = 2.188 A

Mocht dit kloppen, zijn we eruit.
Als je wilt, zou je me dan uit kunnen leggen hoe dit protocol werkt?
De CRC heb ik al op verschillende manieren proberen te achterhalen echter zonder succes.

www.mijnzon.info

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens je profiel heb je ervaring met C en C++ dus here goes:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
struct packet0x500 
{
    DWORD           header;
    DWORD           filler1;
    DWORD           filler2;
    DWORD           filler3;
    WORD            filler4;
    WORD            packetType;
    WORD            deviceType;
    DWORD           optimizerSerial;
    WORD            filler6;
    time_t          timestamp;
    DWORD           filler7;
    DWORD           filler8;
    DWORD           filler9;
    float           panelVoltage;
    float           optimizerVoltage;
    float           panelCurrent;
    float           float4;
    float           float5;
    WORD            filler10;
} PACKET0x500 ;

Hiermee wordt bovenstaand packet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
header          0x79563412
filler1         0xFFD3002C
filler2         0x4DA7022A
filler3         0xFFFD7F11
filler4         0xFFFF
packetType      0x0500
deviceType      0x0000
optimizerSerial 1025F48E
filler6         0x0024
timestamp       10:04:01 9-9-2014  (dus UTC)
filler7         0x7F914DA7
filler8         0x7F914DA7
filler9         0x000042FF
panelVoltage     29.25
optimizerVoltage 44.875
panelCurrent      2.1875
float4          129
float5           24
filler10        0x5227

• Cranberry
Ziet er interessant uit.

Overigens valt me op dat de pakketten die ik met WIreShark heb onderschept, langer zijn:

0000 08 76 ff 96 c2 1f 00 27 02 10 19 fa 08 00 45 00
0010 00 3e 01 6c 00 00 40 06 46 19 c0 a8 01 06 d9 44
0020 98 42 07 40 56 ce 00 00 77 c9 2d a5 dd e6 50 10
0030 08 60 a6 66 00 00 12 34 56 79 00 00 ff ff 2a c6
0040 fa 19 10 7f fe ff ff ff 00 05 4f 4d

sorry, kon ff zo snel niet vinden hoe ik zo'n fraaie opmaak krijg als Proton_ hierboven...

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Cranberry schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:37:
Ziet er interessant uit.

Overigens valt me op dat de pakketten die ik met WIreShark heb onderschept, langer zijn:

0000 08 76 ff 96 c2 1f 00 27 02 10 19 fa 08 00 45 00
0010 00 3e 01 6c 00 00 40 06 46 19 c0 a8 01 06 d9 44
0020 98 42 07 40 56 ce 00 00 77 c9 2d a5 dd e6 50 10
0030 08 60 a6 66 00 00 12 34 56 79 00 00 ff ff 2a c6
0040 fa 19 10 7f fe ff ff ff 00 05 4f 4d

sorry, kon ff zo snel niet vinden hoe ik zo'n fraaie opmaak krijg als Proton_ hierboven...
De omvormer gooit regelmatig data over de lijn zonder dat daar naar gevraagd word.
Waarschijnlijk is dit data van de omvormer zelf en dus ook de totalen van alle optimizers.
Dit moeten we dus nog uitzoeken. Dat kan dusnu omdat, dankzij proton het me nu begint te dagen.

@proton. Ik heb inderdaad ervaring met C++ maar het is eigenlijk gebleven bij een basiscursus en een aantal kleine programma's.
Mijn voorkeur heeft VB omdat het voor mij makkelijker leest.
Maar je bent nooit te oud om er nog eens diep in te duiken. :)

www.mijnzon.info

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik kan je helpen met C# (dagelijks werk) of VB.net, C++ gaat bij mij ook niet heel diep (ik weet genoeg om gevaarlijk te zijn) :)
NB ik heb zelf niet zo'n omvormer.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik ga er de komende dagen eens lekker mee stoeien.
Ik ga nu beginnen met emuleren en programmeren.
Bedankt voor je aanbod. d:)b

Ik geloof dat ik er uit ben.

float4 = het geleverde vermogen van vandaag in Wh. Let op: bij een onweersbui gaat deze teller op 0. Het lijkt wel een soladin 600.

float5 zou de temperatuur van de optimizer in hele graden Celsius kunnen zijn.

Hier kan ik mee aan de slag.

[ Voor 52% gewijzigd door Mike70 op 11-09-2014 15:42 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Dit gaat heeeel interessant worden.... :)

Als ik ergens mee van dienst kan zijn, hoor ik het graag. Helaas weinig programmeer ervaring (ja, PLC's, e.d., maar daar schiet je hier niet veel mee op). Ik kan eventueel wel data van mijn SE3000-omvormer en 10 stuks optimizers beschikbaar stellen d.m.v. Wireshark.

Keep going the good work! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vandaag eindelijk mijn nieuwe set live gegaan, toppie :)

probeer nu op mn RaspPi de Effekta ES5000 via RS232>USB uit te lezen en vond een C progsel hiervoor
echter krijg ik nu de volgende data:

code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@pi02 ~/effekta $ ./effekta-monitor
//Date-Time STR1-V STR1-C STR1-P STR2-V STR2-C STR2-P Grid-V Grid-C Grid-P Grid-Hz DcAcCvrEff InvTemp TotalEnergy OK
20140912-09:55:57 0 0.00 0 0 0.00 0 46840 409.60 308360 0.0 0.0 46840 0 OK
20140912-09:57:17 0 0.00 0 0 0.00 0 46833 4505.60 62600 0.0 0.0 46833 0 OK 
20140912-09:57:19 0 0.00 0 0 0.00 0 46834 5324.80 144520 0.0 0.0 46834 0 OK
20140912-09:57:20 0 0.00 0 0 0.00 0 46836 1228.80 390280 0.0 0.0 46836 0 OK 
20140912-09:57:21 0 0.00 0 0 0.00 0 46842 4096.00 21640 0.0 0.0 46841 0 OK

Klopt niet veel van. Baud insetllingen zijn correct (in het progsel)

code:
1
2
  if(argc==2) ctx = modbus_new_rtu(argv[1], 9600, 'N', 8, 1); //cmd line parameter present
else ctx = modbus_new_rtu("/dev/ttyUSB0", 9600, 'N', 8, 1); //no cmd line parameter, using default

Loop een klein beetje vast hiermee in de zin van: waar ga ik het zoeken ...

script: http://www.websolarlog.co...uploads/2013/02/effekta.c

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 12-09-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
wat zou er neit moeten kloppen? De data is goed leesbaar verder? Als je de baud settings verkeerd zet krijg je over het algemeen een volkomen puinhoop terug.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mkleinman schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:10:
wat zou er neit moeten kloppen? De data is goed leesbaar verder? Als je de baud settings verkeerd zet krijg je over het algemeen een volkomen puinhoop terug.
nou, 100% zeker dat er voltages/amperes/etc waardes bevat ;-) De effekta geeft het zelf ook aan en de meter loopt hard terug. You got it ..

alles blijft nul, Beetje gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik denk dat het een incomplete/oude versie is.
Er wordt verbonden en verder niets met de modbus context gedaan.
tab_reg wordt niet beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Proton_ schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:29:
Ik denk dat het een incomplete/oude versie is.
Er wordt verbonden en verder niets met de modbus context gedaan.
tab_reg wordt niet beschreven.
ik zie het inderdaad ook ... dat had ik moeten opmerken (C is niet mijn vak ;))

ook dit blijft raar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@pi02 ~/effekta $ stty -F /dev/ttyUSB0 raw
pi@pi02 ~/effekta $ stty -F /dev/ttyUSB0
speed 9600 baud; line = 0;
min = 1; time = 0;
-brkint -icrnl -imaxbel
-opost
-isig -icanon

compleet geen RAW data terug...

edit: zal maar eerst even gaan testen met een PCtje & de sotware van Effekta zelf, uitsluiten

Usb2rs232 en effekta werke n correct. Met windows pc ff getest en gemeten met de software vam effekta.

Nu dus nog onder linux voor elkaar krijgen om te loggen

[ Voor 44% gewijzigd door Crazy- op 12-09-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

dankzij een medetweaker even een nieuwe script gekregen welke meer resultaat geeft!

wel nadeel van (deze) omvormer(s): geen PV, geen actieve omvormer, dus kan niet programmeren :(
morgen nieuwe dag, nieuwe kansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik weet niet precies wat jullie moeten ontcijferen (HTTP requests?) Maar misschien is het een idee om de data met WireShark af te luisteren & op te slaan.

Of evt. een dummy omvormer maken met een Arduino/Raspberry Pi?

Ik lees m'n slimme meter uit met een Arduino. Voordat ik de meter had was ik al aan het programmeren om hem uit te kunnen lezen. Daarvoor heb ik toen een tweede Arduino gebruikt die data soortgelijk aan die van een slimme meter voor mij uitspuugde. Op die manier kon ik toen testen, en toen de echte meter er was alleen nog wat kleine bugfixes doorvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Crazy- schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:23:
dankzij een medetweaker even een nieuwe script gekregen welke meer resultaat geeft!

wel nadeel van (deze) omvormer(s): geen PV, geen actieve omvormer, dus kan niet programmeren :(
morgen nieuwe dag, nieuwe kansen
Haha, vervelend eh >:) Toen ik er voor het eerst mee bezig was ik ook altijd net te laat.. Maar zal wel goed komen, draait hier nu 2 jaar probleemloos.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

alberthakvoort schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:44:
[...]

Haha, vervelend eh >:) Toen ik er voor het eerst mee bezig was ik ook altijd net te laat.. Maar zal wel goed komen, draait hier nu 2 jaar probleemloos.
nou draait als een zonnetje incl. de Amp :) zie hier de correcte register plekken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
data_0=tab_reg[0]*10;
                data_4=tab_reg[4]/10.0;
                data_6=tab_reg[6]/10.0;
                data_13=tab_reg[13]/10.0;
                data_14=tab_reg[14]/10.0;
                data_15=tab_reg[15]*10;
                data_16=tab_reg[16]*10;

FILE *f = fopen("/home/pi/effekta/output.txt", "a");
if (f == NULL)
{
    printf("Error opening file!\n");
    exit(1);
}

//printf("Date-Time STR1-V STR1-C STR1-P STR2-V STR2-C STR2-P Grid-V Grid-C Grid-P Grid-Hz DcAcCvrEff InvTemp TotalEnergy OK\n");
                fprintf(f,"%s %d %3.2f %1.0f %d %3.2f %1.0f %d %3.2f %1.0f %1.1f %1.1f %d %d OK\n",strResponse,tab_reg[11],data_13,data_15,tab_reg[12],data_14,data_16,
                tab_reg[1],data_4,data_0,data_6,((data_15+data_16)/data_0)*100,tab_reg[9],tab_reg[18]);

voor nu schrijf ik de boel even snel weg naar een txt file. database implementeer ik 1 dezer dagen nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Aegle schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:00:
Dit gaat heeeel interessant worden.... :)

Als ik ergens mee van dienst kan zijn, hoor ik het graag. Helaas weinig programmeer ervaring (ja, PLC's, e.d., maar daar schiet je hier niet veel mee op). Ik kan eventueel wel data van mijn SE3000-omvormer en 10 stuks optimizers beschikbaar stellen d.m.v. Wireshark.

Keep going the good work! _/-\o_ _/-\o_
Laat wireshark eens een aantal uurtjes meedraaien als je wilt.
Welk programma gebruik je om de SolarEdge uit te lezen?

Vergelijkingsmateriaal is altijd interessant.

@ Proton_
De laatste 4 bytes zijn waarschijnlijk wel een checksum.
Het 9e en 10e byte loopt met elk pakket met één op.
Dat zie ik door de hele dag.
Als is het programma opnieuw opstart, begint alles weer op 0.
bij de vraag om het aantal kWh op te geven, dit is met een omweg te doen, geeft de omvormer bij dit commando: 123456790000FFFF8700FDFFFFFFA74D117F3703481E netjes de waardes.
Als ik val 8700 bijvoorbeeld 8600 maak, krijg ik geen data uit de omvormer.
Echter als de teller (ondersteepte bytes) hoger is en je vraagt dit commando nogmaals op, dan krijg je dezelfde waardes.
Volgens mij onthoud de omvormer de afgevraagde commando's.
Pas als je opnieuw begint, word alles gereset.
Als ik het programma 24 uur aan laat staan, dan krijg ik, als de optimizers opnieuw opgestart zijn, geen data meer van de optimizers binnen.
Ik moet het programma opnieuw opstarten en dan pas loopt alles weer.

Het eerste commando is:
123456790200FDFF0000FDFFFFFFFFFFFFFF120001006EE0
Het tweede commando is:
123456790200FDFF0100FDFFFFFFFFFFFFFF120002006C91
Er zit weinig verschil in behalve het onderstreepte gedeelte.
Toch is de, volgens mij checksum, beduidend anders.

[ Voor 50% gewijzigd door Mike70 op 14-09-2014 13:51 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als ik je goed begrijp wordt het commando met aangepast volgnummer wel behandeld, ook al is de checksum ongewijzigd (en dus fout)?
Dat is denk ik goed nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Proton_ schreef op zondag 14 september 2014 @ 19:51:
Als ik je goed begrijp wordt het commando met aangepast volgnummer wel behandeld, ook al is de checksum ongewijzigd (en dus fout)?
Dat is denk ik goed nieuws :)
Euh... Nee.
Bij een aangepast volgnummer komt er niets uit.
Dus de checksum moet volgens mij goed zijn.
Kom alleen niet achter de berekening. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Mike70 op 15-09-2014 08:05 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Zijn er meer mensen waarbij de Growatt online logging (naar server.growatt.com) niet meer werkt?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
yep, growatt heeft wat kuren momenteel. Gebeurt wel vaker, maar duurt meestal niet echt lang.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb inderdaad wel vaker kuren gemerkt, maar gisteren had m'n eigen router een hik dus ik twijfelde of het nu aan mijn router of aan growatt lag. Duurt overigens nu zeker al 2,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
Ik heb de wifi-module even een restart gegeven, en sindsdien logt het ding weer prima

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Een restart? Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
Hmmmz, ligt nu weer plat :(

Restart kan je doen door met webbrowser naar het ip van je omvormer te gaa, inloggen, en dan bij 'system management' op de restart knop te rammen :)

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ah, ik vermoedde als via de webinterface ergens. Alleen ben ik nu niet thuis en die web-interface werkt niet over m'n VPN (logt wel in maar geeft geen content). Dan nog maar afwachten. Bedankt voor het bijpraten.

Iets anders, als ik op server.growatt.com inlog dan zie ik onder de Settings - Device Management - Data logger de wifi module.
Daarachter staan (als ie weer online is) 3 knoppen, Edit, Delete, Edit.
De eerste Edit is om de naam te wijzigen, onder de tweede Edit zit een Update Available.
Iemand die al eens geinstalleerd? Ik wil de boel niet slopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

De logging met de Effekta ES5000 is gelukt en werkt lekker.

C progje, RS232 logging

Doe elke 15s een pol. Vaker lijkt me niet echt noodzakelijk....

Ik schrijf het weg naar een dagelijkse TXT file + mysql database (dit om de mysql db op een andere pi staat ;)) voor alle zekerheid dus ook lokaal

De rest gaat via een PHP script naar PVOutput (lokale dashboard moet ik nog fixen)
Iemand een idee of Websolarlog overweg kan met eigen gecreerde logfiles? Ik zie het niet 1,2,3 terug namelijk....

zie hier:

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=33224&sid=31823

en mn dashboard:

http://log.anjelierstraat.com/

even snel in elkaar gezet ;) zit nog 2,5min gemiddelde vertraging in omdat de logging nog niet direct de database in gaat helaas

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 15-09-2014 14:30 . Reden: dashboard ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mike70 schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:04:
Euh... Nee.
Bij een aangepast volgnummer komt er niets uit.
Dus de checksum moet volgens mij goed zijn.
Kom alleen niet achter de berekening. :(
Probeer http://reveng.sourceforge.net/ eens op het pakket met en zonder header, misschien brengt dat je verder.

Anders plan B: een dag lang valide pakketjes verzamelen en ze de volgende dag afspelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Iemand een idee ?

ik stuur elke 5min. een update naar pvoutput, maar ik heb een afwijking in het totaal wat de Omvormer aangeeft in totaal opbrengst.

Helaas doet de effekta het in hele getallen, dus lastig ivm afronding maar toch:

pvoutput: 51,932kWh
omvormer: 50kWh

Eerste 3 dagen heb ik handmatig ingevoerd (elke x het verschil tussen start/eind)
Per 14-sept gaat het automatisch

elke 15sec. haal ik de data uit de omvormer (wellicht te weinig) maar ik geef aan de PVOutput bewust alleen de huidige Watt (maar dat is dus weer per 5min...) pvoutput berekend het dan weer om

idee wat ik het beste hiermee kan doen?

Ik registreer de Volt, Watt en Ampere (van beide strings & grid aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je enkel elke 5 minuten het actuele vermogen in Watt doorgeeft dan kan PVOutput natuurlijk nooit nauwkeurig de totaal opgewekte energie berekenen, immers het vermogen zal ook schommelen gedurende de 5 minuten. Als je geluk hebt is dat een beetje bij volledig zonnige en volledig bewolkte dagen maar bij dagen met afwisselend wolken en zon kan die afwijking best flink worden.

Je hebt een paar opties om dit op te lossen. De beste oplossing is het dagtotaal uit je omvormer uitlezen en dit elke 5 minuten naar PVOutput sturen samen met het actuele vermogen. Als er uit jou omvormer geen dagtotaal uit te lezen is maar wel een totaal sinds ingebruikname van de omvormer dan kun je ook dat naar PVOutput sturen (hiervoor moet je dan wel ook een setting in PVOutput wijzigen en dat moet je niet tijdens productie doen).

Als dat beide geen optie is met jou omvormer kun je nog zo vaak mogelijk je omvormer pollen op het actuele vermogen, de waardes daarvan gedurende 5 minuten bijhouden en vervolgens elke 5 minuten het gemiddelde vermogen van de afgelopen 5 minuten naar PVOutput turen. Dan wordt het in elk geval een heel stuk nauwkeuriger dan wat je nu hebt, al zal het nooit zo goed worden als de twee opties hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of het programma beancounter, maar dat kan waarschijnlijk niet op een rpi.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zal eens wat dingen berekenen. Heb totaal vanaf 0 stand en heb de dag totalen (zelf afgelezen en opgeslagen) vam de eerste 3 dagen.

Daarna dus elke 15sec meting, dus kan alles nog herberekenen etc. Ga wel even klussen met de data uit de database.

Edit: Pvbeancounter heb ik naar gekeken maar dan windows pc vereist, weegt niet op tegen verbuik, zeker tov een rpi. Gewoon avondje rekenen, gaat goed komen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 15-09-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Mike70 schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:23:
[...]

Laat wireshark eens een aantal uurtjes meedraaien als je wilt.
Welk programma gebruik je om de SolarEdge uit te lezen?

Vergelijkingsmateriaal is altijd interessant.

@ Proton_
De laatste 4 bytes zijn waarschijnlijk wel een checksum.
Het 9e en 10e byte loopt met elk pakket met één op.
Dat zie ik door de hele dag.
Als is het programma opnieuw opstart, begint alles weer op 0.
bij de vraag om het aantal kWh op te geven, dit is met een omweg te doen, geeft de omvormer bij dit commando: 123456790000FFFF8700FDFFFFFFA74D117F3703481E netjes de waardes.
Als ik val 8700 bijvoorbeeld 8600 maak, krijg ik geen data uit de omvormer.
Echter als de teller (ondersteepte bytes) hoger is en je vraagt dit commando nogmaals op, dan krijg je dezelfde waardes.
Volgens mij onthoud de omvormer de afgevraagde commando's.
Pas als je opnieuw begint, word alles gereset.
Als ik het programma 24 uur aan laat staan, dan krijg ik, als de optimizers opnieuw opgestart zijn, geen data meer van de optimizers binnen.
Ik moet het programma opnieuw opstarten en dan pas loopt alles weer.

Het eerste commando is:
123456790200FDFF0000FDFFFFFFFFFFFFFF120001006EE0
Het tweede commando is:
123456790200FDFF0100FDFFFFFFFFFFFFFF120002006C91
Er zit weinig verschil in behalve het onderstreepte gedeelte.
Toch is de, volgens mij checksum, beduidend anders.
Ik zal morgen de PC aanslingeren en een hele dag WireShark laten meelopen.
Ik lees momenteel de omvormer op de volgende wijze uit:
1. Via de SolarEdge portal
2. Via de API van SolarEdge naar PVoutput
3. Via een S0 kWh-meter (1000/min) d.m.v. Een Youless naar PVoutput.
Zie ook mijn signature. Daar staan de links naar de eerste twee. De derde is: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=33990&sid=31142.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Aegle schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:09:
[...]

Ik zal morgen de PC aanslingeren en een hele dag WireShark laten meelopen.
Ik lees momenteel de omvormer op de volgende wijze uit:
1. Via de SolarEdge portal
2. Via de API van SolarEdge naar PVoutput
3. Via een S0 kWh-meter (1000/min) d.m.v. Een Youless naar PVoutput.
Zie ook mijn signature. Daar staan de links naar de eerste twee. De derde is: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=33990&sid=31142.
Interessant via de Portal.
Volgens mij krijg ik geen opbrengst via de SolarEdge tool.
N's kijken hoe dit gaat.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Mike70 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:53:
[...]

Interessant via de Portal.
Volgens mij krijg ik geen opbrengst via de SolarEdge tool.
N's kijken hoe dit gaat.
Da's geen rocket science:
- Inloggen op monitoring.solaredge.com
- klik rechtsboven op Welcome [naam] en ga dan naar My account
- Onder de tap Company Details zie je linksonder een venster met API Access

Daarmee genereer je een API-key die je vervolgens bij PVoutput kunt invullen. En voila: eens in het kwartier update ie PVoutput.

Ik heb vandaag WireShark mee laten lopen vanaf een uur of 07:30 tot ongeveer 17:00 uur vanmiddag. Het is een bestand van ongeveer 5MB geworden. Beschikbaar via deze link: https://dl.dropboxusercon...3000_ETH_16sep2014.pcapng
Mocht je ze nodig hebben dan vindt je de serienummers van de door mij gebruikte optimizers en omvormer elders in dit topic. Als je ze niet kan vinden wil ik ze wel weer opzoeken.

Ik ben benieuwd... _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ter info :

vandaag daemon in elkaar gezet welke elke 5 seconde de rs232/USB poort uitleest en dus de omvormer... morgenvoeg als de omvormer weer aan gaat eens zien of het ook echt goed werkt! zit met name met de interval van 5seconde in mn maag

• SpySeiko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 23:40
Heb sinds kort ook SolarEdge op mijn dak liggen. Kan ook inloggen op de portal alleen kan ik de API Access key niet herleiden zoals @Aegle dat aangeeft.

Mis ik dan een optie op de SolarEdge portal ?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

.

[ Voor 100% gewijzigd door Freemann op 25-09-2014 06:35 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Aegle
SpySeiko schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:16:
Heb sinds kort ook SolarEdge op mijn dak liggen. Kan ook inloggen op de portal alleen kan ik de API Access key niet herleiden zoals @Aegle dat aangeeft.

Mis ik dan een optie op de SolarEdge portal ?
Ik vermoed dat je de toegang mist tot de "Installer" pagina. Daar kom je via "Welcome" -> "My account"
De pagina waar je dan komt is deze:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/API.jpg
Daar staat onderin de API-key generator.

• SpySeiko
Vreemd ..

Wat ik zie is dit. Hoe kom jij aan zoveel opties ?

https://onedrive.live.com...oM&v=3&ithint=photo%2cjpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Eenvoudig: bel met SolarEdge en vraag hun om de API key aan te maken, of nog beter vraag om een installer account, dan kun je het zelfstandig. Ze doen soms lastig om je een installer account te geven maar het is jouw installatie en je moet naar mijn mening zelf kunnen beslissen wat je er mee doet. Je hebt geen dienst gekocht maar een product, beheren doe je dan zelf lijkt mij...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
Bedankt, zal kijken of het gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 06:59
Ik heb sinds twee jaar zonnepanelen op mijn dak in combinatie met een Mastervolt XS3200 omvormer.
Al die tijd ben ik al aan het kijken naar een manier om deze omvormer uit te kunnen lezen.

Een jaar geleden voor 2 euro in China een RS485 - rs232 converter gekocht en hier een een rj45 kabel aan geknutselt en de andere kant in de mastervolt geprikt. Aan de andere kant een rs232 naar usb converter die ik ook nog had liggen en deze op een windows 7 PC aangesloten waarop ik de mastervolt software had geinstalleerd. Hier kreeg ik vrijwel direct beeld en kon ik de omvormer uitlezen. Dit is natuulijk geen opstelling om continu aan te laten staan.
Mijn doel was om hiervoor bijvoorbeeld een raspberry-pi te gaan gebruiken. Ik ben een aantal weken met de solget scripts bezig geweest maar steeds zonder resultaat.
Tot ik vanmorgen de PHP oplossing op github tegen kwam. https://github.com/langem...lob/master/MasterVolt.php

Ik had php al op mijn raspberry staan. De scripts van Alex naar mijn raspberry gekopieerd. Gecontroleerd of de port goed was ingesteld in de scripts. Daar na het eerste voorbeeld script gestart en direct response van mijn mastervolt. Helemaal geweldig... En de uitvoer klopt ook nog met hetgeen ik o phet display van de Mastervolt zag. Nu nog de voorbeelden uitwerken tot iets wat ik bv via een browser op kan gaan vragen.

Jammer dat het al vroeg donker is en dus de omvormer ook al vroeg de geest geeft. Dit beperkt het echte testen tot de weekenden

[ Voor 3% gewijzigd door peterstr op 28-09-2014 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij is Websolarlog bezig met testen van Mastervolt :)
Dat draait prima op een Rpi en dan heb je meteen een webinterface met evt. logging naar Pvoutput.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
Hallo

Ik ben hier nieuw maar als ik dit allemaal zo lees denk ik (hoop ik) dat er iemand is die zijn inverter uitleest met het script van Marco. mbsolget. Waarom vraag in dit?
Graag zou ik willen weten hoe de inhoud van de file "solar_output"er uit ziet dit i.v.m. uitbreiding van het script voor meerder inverters. Is er iemand die dit kan posten of nog mooier toesturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
NvBgm schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:27:
Hallo

Ik ben hier nieuw maar als ik dit allemaal zo lees denk ik (hoop ik) dat er iemand is die zijn inverter uitleest met het script van Marco. mbsolget. Waarom vraag in dit?
Graag zou ik willen weten hoe de inhoud van de file "solar_output"er uit ziet dit i.v.m. uitbreiding van het script voor meerder inverters. Is er iemand die dit kan posten of nog mooier toesturen ?
Ik gebruik het solget.sh script om de soladin 600 uit te lezen icm websolarlog. Heb wel alle logging en zo er uit gesloopt, aangezien ik alleen de cmd line output nodig had voor WSL.

wat wil je uitlezen en hoe ?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
Ben iengelijk op zoek naar de structuur en de waarden die in de file opgeslagen worden.
Maar ik begrijp uit jou schrijven dat je die niet meer gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
NvBgm schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:01:
Ben iengelijk op zoek naar de structuur en de waarden die in de file opgeslagen worden.
Maar ik begrijp uit jou schrijven dat je die niet meer gebruikt ?
Klopt gebruik ik niet. Wordt allemaal in WebSolarLog opgeslagen, dus heb geen losse bestandjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een PV-systeem waarvan ik de opbrengst wil bijhouden met Websolarlog op een Raspberry Pi. Met behulp van o.a. dit forum ben ik al een end gekomen maar heb wat problemen bij het laatste stukje.
Hardware:
PowerOne Aurora PVI 2000 OUTD
Raspberry Pi B+
USB to RS485 adapter van ebay (met CH340T chip :))

Software:
Websolarlog 1.1.0 (build 1851)
Aurora 1.8.7

Installatie van de RPi is allemaal gelukt. WSL draait, Aurora van Curtronics draait.
Nu zit ik met de koppeling tussen aurora en WSL. Als ik de communicatie test, werkt het. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ sudo aurora -a2 -e -T -Y3 -l5 -M5 /dev/ttyUSB0

Current date/time: 03-Oct-2014 09:47:08

Daily Energy               =       0.362 kWh
Weekly Energy              =      21.398 kWh
Monthly Energy             =       7.667 kWh
Yearly Energy              =     135.519 kWh
Total Energy               =     135.551 kWh
Partial Energy             =     135.519 kWh

En ook binnen WSL kan ik de communicatie testen. Alleen, er komt geen data in de grafieken. Ik heb de communicatie gekoppeld aan het device en het device geactiveerd. De voorspelde opbrengst wordt wel getoond maar er komt geen data binnen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2nl4nrb.png

Deze regel heb ik in de communicatie staan:
code:
1
/home/pi/aurora-1.8.7/aurora -a2 -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0

Heb het ook geprobeerd zonder de -a2 maar dan komt er ook niets binnen.

De rechten van de map heb ik voorlopig nog op 777 staan om in ieder geval permission issues uit te sluiten.
Waar ga ik de mist in?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heeft de user waar de aurora software onder draait ook toegang tot ttyUSB0 ? Vaak moet je zoiets nog even regelen door de user toe te voegen aan de dialout groep.

Ook kan het lijken alsof hij gewoon onder je user draait waarmee je zelf inlogt, maar ik zou het voor de zekerheid even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

ThinkPadd schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:23:
Heeft de user waar de aurora software onder draait ook toegang tot ttyUSB0 ? Vaak moet je zoiets nog even regelen door de user toe te voegen aan de dialout groep.

Ook kan het lijken alsof hij gewoon onder je user draait waarmee je zelf inlogt, maar ik zou het voor de zekerheid even checken.
Op zich goede suggestie, maar is het niet zo dat als de communicatietest in WSL slaagt, dat het dan wel goed zit met de rechten?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ykj713.png

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dan zal dat het probleem niet zijn denk ik. En kan ik je verder ook niet helpen. 0,0 verstand van zonne-omvormers :+
Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste