Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:47

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Heeft iemand een programma om een ABB 3 fasemeter met rs 485 of S0 uitgang uit te lezen?
Ik heb ondertussen 7 meters hangen met welk kaartje zou ik ze allemaal kunnen uitlezen zodat ze in een datalijst komen en worden opgeslagen.

[ Voor 45% gewijzigd door kanaaldijk op 17-05-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierboven (20 april) heb ik python code geplaatst om een S0 uitgang te lezen (pulsen te tellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
12 mei 2014 22:00 - Een update over het niet beschikbaar zijn van gebruiker accounts op onze analyse website www.fp4all.org. Wij hebben inmiddels de data en website op een nieuwe server kunnen zetten en wachten nu tot de verbinding met www.fp4all.org hesteld is. Hierna zou de omgeving en het loggen goed moeten werken

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
root0 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 10:38:
Ja super, de truc met de 1Kohm weerstand tussen RTS en RxD met de settings 115200 8N1 werkt op mijn Landis en Gyr E350 ook. Zelfs met de Profolic PL2303 chipset dus zonder Rx inverteren.
Is het mogelijk dat je, voor een elektronica noob, mij een stukje in de goeie kant kan sturen?

Onderstaande heb ik van verschillende websites qua informatie en materiaal:

TTL
http://www.dx.com/p/jy-r2...ial-port-converter-104325

setup:

P1 --> pin2 RTS <---> sub pin 4 --| ________ | vcc <---> 5v rpi
______pin3 GND <---> sub pin 5 --| --->TTL __| gnd <--> gnd rpi
______pin5 RXD <---> sub pin 2 --| ________ | RxD <--> niks mee doen
______________________________________| TxD <--> RxD rpi

(die doorgetrokken lijnen zijn er puur om het schema ovz te houden)

Is dit goed? en zo ja, waar in dit schema moet die 1kOhm weerstand komen?
En moet ik de extra 5v voeding van de TTL ook gebruiken?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Grom... lijkt erop dat mijn WSL config weer dood is...
wordt hier niet blij van..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn WSL draait sinds feb 2013 met dezelfde SDkaart, hem laten stoppen lukt me alleen als ik een smartmeter activeer die niet is aangesloten (en eigenlijk niet compatible is) :P
Ik heb er 2 Diehl inverters op draaien op 2 locaties en ieder logt naar z'n eigen pvoutput account..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik zou willen dat die van mij zo stabiel was... Een herstart commando maakt wel dat hij weer werkt, maar toch. Wat er mis is/was weet ik niet. Ik draai trunk 1770

Heb jij alleen versie 1 stabiel draaien??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 14:16
Draai hier de laatste trunk en dat gaat als een speer. Wel af en toe dat mijn usb poortjes verwissel, maar daar kan WSL niks aan doen. Draait hier inmiddels ook al een maand of 14.

Overigens wel de SD verwisseld een maand of 10 geleden. Die zorgde voor een trage WSL. Wellicht dat eens doen? wind32diskmgr deze backuppen en wegschrijven naar een nieuwe?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Heb al eens van kaartjes gewisseld.
En de vorige hick-up lag aan WSL (debugfile te groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit al op trunk 1837 (sinds gisteren) en ik heb Wheezy draaien incl. grafische desktop.
Daarnaast lees ik een domme meter uit met een IR leeskop, dit gaat WSL in de toekomst ondersteunen.
Een stukje zit al in WSL maar het afvragen van de meter lukt nog niet goed.
Mijn meter geeft alleen data na 2 commando's, dat doe ik nu door een textfile met Minicom te sturen.
Het enige dat WSL hoeft te doen is die textfile sturen met een pauze tussen de 2 commando's.
Met de oude stable WSL kan je geen 2 inverters tegelijk monitoren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:04
Naar alle waarschijnlijk zal ik binnenkort een Solaredge SE3500 (en de rest) aanschaffen.
Nu las ik hier en hier berichten dat SE sinds kort een api voor het opsturen van data naar PVOutput.org heeft.

Iemand hier al ervaring mee? Is de api stabiel en welke data wordt er dan precies naar PVoutput gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:24
Ik heb zelf ook SolarEdge. 'k Was nog niet van bovenstaande op de hoogte.
Zojuist heb ik e.e.a. ingesteld. Morgen weet ik hopelijk meer ;)

Keep you informed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinky
Cool, ik ben benieuwd. Thnx alvast d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Blinky op 16-05-2014 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Bij dezen:
http://www.pvoutput.org/i...5904&dt=20140516&gs=0&m=1

Ieder kwartier gaat data van SolarEdge naar PVOutput.

Er is ook nog een kleine hoeveelheid data van eergisteren opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspergk
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-02 08:12
Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn zonnepanelen te monitoren. Momenteel hebben we 40 kW piek op het dak liggen en hier hebben we een aantal mastervolt xs6500 aan hangen en één mastervolt sunmaster XL. Nu hebben we al een speciale kabel waarmee ik het signaal van de omvormers op de raspberry pi kan krijgen. Echter kan ik nergens vinden hoe ik Jsunnyreports kan installeren op de raspberry pi en hoe deze dan te koppelen aan de omvormers.

Ik hoop dat je me hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinky
Cranberry schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 09:52:
Bij dezen:
http://www.pvoutput.org/i...5904&dt=20140516&gs=0&m=1

Ieder kwartier gaat data van SolarEdge naar PVOutput.

Er is ook nog een kleine hoeveelheid data van eergisteren opgehaald.
Thnx voor het testen. Om mee te beginnen lijkt me dit een prima oplossing. Dan kan ik later nog altijd uitbreiden. Want hoe lees jij nu je SolarEdge uit en exporteer de data naar Pvoutput.org?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
In de portal van SolarEdge kun je API Access aanzetten. De gegevens die daar staan, kun je invullen in je PVOutout-Systeem. Automatisch haalt PVOutput ieder kwartier de data bij SolarEdge op.
Daarnaast heb ik zelf nog een NetDuino die pulsen van een kWh-meter met S0-interface telt en op basis daarvan het aantal Watts en kWh bepaalt en upload naar PVOutput.
SE lijkt bij mij zo'n 3% te optimisch in de hoeveelheid opgewekte zonneenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
basanca schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:42:
[...]

setup:

P1 --> pin2 RTS <---> sub pin 4 --| ________ | vcc <---> 5v rpi
______pin3 GND <---> sub pin 5 --| --->TTL __| gnd <--> gnd rpi
______pin5 RXD <---> sub pin 2 --| ________ | RxD <--> niks mee doen
______________________________________| TxD <--> RxD rpi

(die doorgetrokken lijnen zijn er puur om het schema ovz te houden)

Is dit goed? en zo ja, waar in dit schema moet die 1kOhm weerstand komen?
En moet ik de extra 5v voeding van de TTL ook gebruiken?

bvd
Niemand een idee hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:31:
Kun je de ingebouwde logging (& wifi) van een Omniksol 3.0K-tl omvormer ook gebruiken om te loggen op PV output?
Ik heb al een Energiemeter na mijn PV groep dus als dat niet kan zal ik dan een youless moeten gebruiken.

Edit: zoek fuctie op tweakers had ik eerder moeten gebruiken. Ik zie dat het wel kan, maar voor iemand die niet veel over programeren weet is het wel lastig denk ik. Zal toch maar voor een youless gaan...
Met raspberry , draait https://github.com/arjenv/omnikstats perfect, bij mij ruim driekwart jaar zonder onderbreken. Is eenvoudig te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:10
basanca schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:29:
[...]

Niemand een idee hier over?
Misschien heb je hier wat aan: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
TCroezing schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:55:
[...]

Misschien heb je hier wat aan: link
Bedankt voor je reaktie.

Ik had deze site idd al gevonden. Maar helaas heb ik een nieuwe slimme meter (versie 4.0) en daarbij moet je iets solderen. Wat bij de eerdere versies niet hoeft. Zoals iets hoger in dit forum was aangegeven. Helaas staat de uitleg er voor een noob net ff te summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Cranberry schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:23:
In de portal van SolarEdge kun je API Access aanzetten. De gegevens die daar staan, kun je invullen in je PVOutout-Systeem. Automatisch haalt PVOutput ieder kwartier de data bij SolarEdge op.
Daarnaast heb ik zelf nog een NetDuino die pulsen van een kWh-meter met S0-interface telt en op basis daarvan het aantal Watts en kWh bepaalt en upload naar PVOutput.
SE lijkt bij mij zo'n 3% te optimisch in de hoeveelheid opgewekte zonneenergie.
Hoi enig idee hoe het komt dat data niet ieder kwartier (15min) minuten binnenkomt? Soms duurt wel 40 minuten voordat pvoutput iets laat zien. Heb je nog specifieke instellingen gemaakt in pvoutput?
Naar mijn idee is het een push mechanisme vanuit solaredge monitoring via de api? Of gaat pvoutput opvragen bij solaredge?

<url>http://pvoutput.org/list.jsp?id=22724&sid=29646</url>

nu 11:22 deze posting en 11:00 staat er net in.

<url>http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22724&sid=29646&dt=20140528</url>

iemand enig idee?

mvg Peter

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:10
basanca schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:37:
[...]
Bedankt voor je reaktie.

Ik had deze site idd al gevonden. Maar helaas heb ik een nieuwe slimme meter (versie 4.0) en daarbij moet je iets solderen. Wat bij de eerdere versies niet hoeft. Zoals iets hoger in dit forum was aangegeven. Helaas staat de uitleg er voor een noob net ff te summier.
Ah, dat had ik ook. Ik ben dan ook maar gaan solderen. In aanvulling op de eerdere link; wat ik gedaan heb:
Ik heb voor mn RPi een Adafruit Prototyping Pi Plate Kit gekocht en daarop de benodigde Schmitt-Trigger gesoldeerd. Dit volgens het volgende schema:
GPIO
74HC14
RJ25

1Sin
5geelRXD

25V

2ZwartRTS

6GND
7GND
3RoodGND

10RXD
2Sout

13,3 V
14Vcc

Let op, bij het gebruik van de GPIO je nog wat moet aanpassen:
sudo bash:
vi /etc/inittab
# Verander de regel:
T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyAMA0 115200 vt100

# naar:
#T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyAMA0 115200 vt100

vi /boot/cmdline.txt
# Verander de regel:
dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline rootwait

# naar:
dwc_otg.lpm_enable=0 console=tty1 root=/dev/mmcblk0p2 rootfstype=ext4 elevator=deadline rootwait

Ik heb trouwens geen weerstand hierbij gebruikt.

Heb je nog vragen, stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
......
Ik heb trouwens geen weerstand hierbij gebruikt.

Heb je nog vragen, stel ze gerust.
Super bedankt _/-\o_ , ga gelijk aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Cyberpope schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:04:
Grom... lijkt erop dat mijn WSL config weer dood is...
wordt hier niet blij van..
Mijn WSL instance (trunk 1833) op de pi stortte ook eens in de 2 weken af. Als ik daarna de pi gewoon weer opstartte was alles weer in orde. Sinds ik mijn pi elke nacht reboot draait het als een zonnetje. Het is wellicht niet de elegantste methode maar wel de effectiefste. 8)

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Heb hier een Omnik 4kW inverter met een WiFi-module ingebouwd, maar deze stuurt alle data naar een crappy portal dat half Chinees is. Heb een script gevonden op github dat de data naar PVOutput kan exporteren, maar daarvoor moet ik een Arduino/RaspberryPi/router inzetten dat Python scripts kan draaien. De setup lijkt te werken door middel van de Task Scheduler in Windows 8 en Python for Windows, maar dat zou eisen dat mijn laptop altijd aan staat en altijd binnen dit netwerk zit.

Ik heb weinig ervaring met programmeren/scripts dus ik vroeg me af of iemand hier iets dergelijks heeft draaien. Ik dacht dat een router met DD-WRT dat met een cronjob python-scripts draait het makkelijkst was (die staat er immers naast) maar ik heb geen idee of het mogelijk is. Op internet is er ook weinig info over, al zijn er mensen die het draaiende hebben.

Anders maar een Arduino, of heb ik een Raspberry nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Van het weekend nog wat geknutseld aan de plugwise importer; deze doet nu ook 5min data uploaden naar PVOutput :*)
Broncode:
https://github.com/kpvleeuwen/PlugwiseImporter
Build
Voorbeeld dagje PVOutput

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Heb het werkend op een TL-WR1043ND door middel van DD-WRT. Ik heb Optware geïnstalleerd (wat eigenlijk niet beschikbaar is voor Atheros-chips) en daarmee Python op het router gezet. Vervolgens met een USB-sticks de benodigde scripts op het router gekregen en de het export-script (PVOutput) draait nu elke 5 minuten. Hopen dat het op de lange termijn ook blijft draaien (ik las dat cron wel eens in slaap valt op DD-WRT routers), maar we zullen het zien. In ieder geval een leuke vervanging voor een Raspberry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Sinds ik de batterij van mijn Power-One 3.6 heb vervangen geeft mijn WSL rare waarden in de grafieken. Wellicht dat iemand eens een licht op wil laten schijnen? Ligt het probleem nu aan de WSL installatie waaraan niks is gewijzigd de afgelopen 2 maanden) of ligt het wellicht toch aan de omvormer?

Print screen 1 is de ideale situatie 2x8x245Wp in oost west opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://i814.photobucket.com/albums/zz64/simplys_latex/websolarlog_ideaal.jpg

Vervolgens de situatie voordat ik een foutmelding op mijn Omvormer kreeg. logging van 18-05 een hele goede dag. de trackers volgens elkaar perfekt:

Afbeeldingslocatie: http://i814.photobucket.com/albums/zz64/simplys_latex/websolarlog1805.jpg

Vervolgens de logging op 24-05 de dag voor de foutmelding op de omvormer. Ook hier lopen de trackers nagenoeg gelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i814.photobucket.com/albums/zz64/simplys_latex/websolarlog2405.jpg

Dan op 25-05 had ik het probleem dat ik niet meer in de statistieken van de omvormer kwam en dat de tijd ook niet meer correct was:

Afbeeldingslocatie: http://i814.photobucket.com/albums/zz64/simplys_latex/websolarlog2505.jpg

Je ziet dat MPP1 helemaal de weg kwijt is...

En als laatste file de logging van vandaag, nadat ik de batterij heb vervangen en de tijd opnieuw heb ingesteld:

Afbeeldingslocatie: http://i814.photobucket.com/albums/zz64/simplys_latex/websolarlog0306.jpg

Ook hier wijken de trackers totaal van elkaar af.

Als het een probleem met WSL is, waar zou het dan kunnen liggen? Of zou het toch de omvormer kunnen zijn? Dan moet ik een beroep op de garantie doen....

alvast bedankt voor het meedenken!

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wsl geeft denk ik gewoon weer wat de omvormer vertelt.
Je zegt dat je niet meer in de statistieken van de omvormer kan kijken, dat betekent toch al iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Schiet mij maar lek, ik heb WSL geinstalleerd (kant en klare image) en geupdate naar versie 1.0 stable.
Ik kan netjes mijn gegevens invullen, alleen wat moet ik onder general - configuration communication invullen. Welke poort moet ik gebruiken. Mijn RS485-USB kastje werkt overignes wel onder W7.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Update hem naar een trunk, dan heb je meer kans dat rs485 goed werkt.
Overigens werkt niet elke rs485 converter goed met Wsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
Ik heb hem naar een trunk geupdate.
Via putty kan ik met :
aurora -a 2 -Y3 -M3 -d 0 -e /dev/ttyUSB0
wel data ophalen, dan laat hij braaf actuele waardes zien en zie ik ook lampjes knipperen.
Met WSL vul ik het volgende in:
uri: aurora
port: /dev/ttyUSB0

En dan doet ie het niet, geen communicatie, ook niet bij test etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 14:16
motormuis schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 07:36:
Ik heb hem naar een trunk geupdate.
Via putty kan ik met :
aurora -a 2 -Y3 -M3 -d 0 -e /dev/ttyUSB0
wel data ophalen, dan laat hij braaf actuele waardes zien en zie ik ook lampjes knipperen.
Met WSL vul ik het volgende in:
uri: aurora
port: /dev/ttyUSB0

En dan doet ie het niet, geen communicatie, ook niet bij test etc.
Vul bij URI het complete pad in en laat er onder alles leeg; Ik heb alleen staan;
/home/pi/aurora-1.8.3/aurora -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB1

Dan gaat het zeker werken :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
Uiteindelijk is hij het gaan doen. Ik heb hem met compleet pad ingevuld (wel iets anders dan die van jou) en nadat ik de graph gereset had, ging de logfunctie het ook doen...
Dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-09 13:50

sbf

Het SMAspot project is offline gehaald wegens "trademark infringement" (inbreuk op het handelsmerk) door gebruik van de naam "SMA"
Het project zal herrijzen als "SBFspot" ;)

[ Voor 9% gewijzigd door sbf op 10-06-2014 20:37 ]

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
sbf schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:07:
Het SMAspot project is offline gehaald wegens "copyright infringement" (inbreuk op het copyright) door gebruik van de naam "SMA"
Het project zal herrijzen als "SBFspot" ;)
Zielig van SMA maar goed, als het alleen de naam is dan is het relatief simpel op te lossen inderdaad :) Maar wel erg flauw aangezien het project met het bieden van een goede monitoringoplossing waarschijnlijk zelfs bijdraagt aan de verkopen van SMA.

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 10-06-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• entjesbe
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 14:37
Hallo, ik ben nieuw in de wereld van zonne-energie.

Sinds 30-4 draait mijn installatie van 30 panelen (verdeeld over oost 17 stuks en west 13 stuks).
Ik ben niet ontevreden over de opbrengst van 1000 kWh in 40 dagen, maar heb toch een vraag.

Het is een installatie met een SMA Sunny Tripower 700TL-20 omvormer.
Sinds 24 mei heb in de installatie aangesloten op internet en kan ik hem uitlezen via internet/smartphone.
Wat mij verbaast is dat op het portal wordt aangegeven dat het maximum vermogen van de installatie 7250 Wp zou zijn. Aangezien één paneel 255 Wp kan leveren zouden het dus 28 panelen zijn. Dat is 2 te weinig.

Ik vraag me dus af of alles wel naar behoren is aangesloten en alle panelen herkend worden.
Zowel mijn installateur als SMA antwoorden dat het maximum vermogen in het portal wel bij te stellen is.
Ik vindt dat uiteraard de verkeerde oplossing. Ik wil weten of de hele installatie naar behoren werkt.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen of kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is/kan zijn?

b.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zoek eens uit welke (nominale) spanning een paneel levert, op de SMA kan je zien of deze spanning x17 of x13 wordt gehaald.
De belangrijkste limiet is het AC vermogen dat de SMA aan het net kan leveren.
Je mag denk ik wel stellen dat 17 panelen op zuid meer vermogen zullen leveren dan op oost of west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• entjesbe
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 14:37
Wellicht is mijn vraag niet helemaal helder.

Het gaat me niet om wat de installatie aan vermogen levert, maar hoe de installatie herkent wordt. Ik heb 30 panelen van 255 Wp elk. Dit zou een totale installatie moeten leveren van 7660 Wp. Sunny Portal van SMA geeft echter een totale installatie weer van maximaal 7250 Wp (automatische herkenning).
7250/255=28. En dat is dus niet correct.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De 7000tl kan maximaal 7250 leveren? Dat houd sma portal aan denk ik, er zijn ook installateurs die de max omvormer invullen in de gegevens ipv max vermogen van de panelen. 8)7

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gaat het portal niet gewoon uit van de technische specs van de omvormer?
Dus niet meten wat er aan zit maar gewoon een getal uit een lijst hanteren?
In dat geval zou het maximum handmatig aanpassen idd een oplossing kunnen zijn.
Voor zover ik weet kan een omvormer zelf niet zomaar detecteren hoeveel panelen aangesloten zijn.
Er is ook andere software zoals Websolarlog die een SMA kan uitlezen, wellicht werkt dat beter en je bent dan niet van een portal afhankelijk ... (en nu weer een week op het volgende antwoord wachten :z )

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-06-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
entjesbe schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:23:
Wellicht is mijn vraag niet helemaal helder.

Het gaat me niet om wat de installatie aan vermogen levert, maar hoe de installatie herkent wordt. Ik heb 30 panelen van 255 Wp elk. Dit zou een totale installatie moeten leveren van 7660 Wp. Sunny Portal van SMA geeft echter een totale installatie weer van maximaal 7250 Wp (automatische herkenning).
7250/255=28. En dat is dus niet correct.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?
In het SMA portaal kan je bij configuratie kiezen voor omvormer daar kan je weer kiezen voor eigenschappen.
Hier klik je op bewerken dan doe je string toevoegen. vul hier de goede gegevens in per string en het SMA portaal houd rekening met de goede waarden door de hele portaal heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:00
Begrijp ik nu goed dat omdat ik mijn PV al monitor met FP4all loggers ik eenvoudig met een P1 logger wel m'n verbruik vs opbrengst kan zien? Dit wellicht omdat de P1 logger zowel ingaand als uitgaand meet, maar dit met de opbrengst van de FP4all loggers verrekent? Normale pulsmeter heeft geen zin omdat ie PV dan ook meteen meepakt. Vroeg me af hoe dit zit, de site blinkt niet zo uit in duidelijkheid hierover :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ook je slimme meter meet alleen hetgeen er door de meter gaat natuurlijk. Wat dat betreft is er geen verschil met een losse uitleesbare meter op je aansluiting richting het net.

Echter als je een van beide hebt is het brutoverbruik natuurlijk eenvoudig te berekenen. Bruto verbruik is namelijk gelijk aan pv productie + opname uit het net - teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja precies, en omdat je al registratie hebt van oplevering kun je dat verrekenen.
Stel ik wek 2000watt op en verbruik 500 dan meet de puls 2500, maar als ik daarna 2500-2000=500 bereken heb ik feitelijke verbruik. Klinkt logisch. Heb ze gemaild voor een prijs en info, vind wel handig om dat ook op de fp4all site te kunnen bijhouden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat ligt eraan natuurlijk, als je de 500 watt verbruikt direct van je pv (dus tijdens opwek) dan meet je pulse juist 1500. Die 500 komt dan immers nooit bij de meter.

Uiteraard is het wel belangrijk dat de meter richting het net of terug kan lopen of verbruik en teruglevering apart registreert. Zolang een van beide het geval is kun je het terugrekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 01-07-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Owjah, goed punt. Ben benieuwd hoe deze fp4all meter-logger dat dan oppakt met het meten van de pulsjes. Als ie 1500watt aan de meter meet en er komt 2000 binnen aan pv blijft het resultaat 500watt verbruik. Maar moet wel zo kunnen meten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Idd, als een meter simpel gezegd altijd op dezelfde manier knippert als er stroom door loopt, en ook niet op een andere manier laat weten of het opname of teruglevering betreft, dan weet je nooit de richting en is deze ongeschikt om samen met je pv logging het bruto verbruik te kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBoDeN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-02 15:54
Ik wil het bruto stroomverbruik van mijn woning monitoren.

Is dit de juiste manier om een extra kWh meter te plaatsen.

https://lh5.googleusercon...014-07-02+om+18.47.39.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jouw voorstel:Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-UyBPAsbesys/U7Q4PKnEyZI/AAAAAAAAFWc/ja7d8ebdAok/w770-h771-no/Schermafbeelding+2014-07-02+om+18.47.39.png
Wellicht is een brutoproductiemeter eenvoudiger te realiseren, dus tussen de omvormer en de hoofdschakelaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ReBoDeN schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:56:
Ik wil het bruto stroomverbruik van mijn woning monitoren.

Is dit de juiste manier om een extra kWh meter te plaatsen.

https://lh5.googleusercon...014-07-02+om+18.47.39.png
Dat is een optie inderdaad, een andere optie is een slimme meter nemen die je vervolgens uitleest via de P1 poorten. In combinatie met de data uit je omvormer weet je dan ook je bruto stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBoDeN
ik222 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:58:
[...]

Dat is een optie inderdaad, een andere optie is een slimme meter nemen die je vervolgens uitleest via de P1 poorten. In combinatie met de data uit je omvormer weet je dan ook je bruto stroomverbruik.
Als ik een slimme meter uitlees weet ik toch nog steeds niet wat mijn woning verbruikt of heb ik het mis.

Bv. als mijn panelen overdag opwekken en ik zet de wasmachine aan, trek ik niets of nauwelijks iets uit het net. De slimme meter registeert dan toch nauwelijks iets terwijl ik met mijn woning wel stroom verbruik ?
Immers ik lever dan toch niet alles terug daar een deel van wat opgewekt wordt reeds wordt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wanneer je meer verbruikt dan je opwekt gaat de stroom niet door de slimme meter.
Een losse KWh teller zoals in de tekening werkt goed als hij nauwkeurig genoeg is.
Het is wel de vraag of je bij de draden kan komen om hem verantwoord te monteren.
Je voegt een apparaat toe vóór de stoppen en ik denk dat dit een veiligheidsrisico vormt.
Hoewel het wat minder nauwkeurig is, zijn er ook spoelen/clips die je om de draad klemt.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-07-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ReBoDeN schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:32:
[...]

Als ik een slimme meter uitlees weet ik toch nog steeds niet wat mijn woning verbruikt of heb ik het mis.

Bv. als mijn panelen overdag opwekken en ik zet de wasmachine aan, trek ik niets of nauwelijks iets uit het net. De slimme meter registeert dan toch nauwelijks iets terwijl ik met mijn woning wel stroom verbruik ?
Immers ik lever dan toch niet alles terug daar een deel van wat opgewekt wordt reeds wordt verbruikt.
Met alleen de slimme meter uitlezen weet je inderdaad nog steeds niet het bruto verbruik. Echter als je ook je omvormer (of een bruto productie meter op je PV groep) uitleest dan kun je het bruto verbruik natuurlijk keurig berekenen. Daarom zeg ik ook in combinatie met de data uit je omvormer.

Bruto verbruik = [PV productie] - [teruglevering aan het net] + [opname uit het net].

Zelf breng ik ook op deze manier mijn energieverbruik in kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBoDeN
@ ik222

welke apparaten gebruik je voor het uitlezen ?

goede optie inderdaad.
echter dan wel een apparaat extra nodig toch ?
1 - uitlezen P1 van de slimme meter
2 - uitlezen van de kWh meter van de panenelen

Bij de optie die ik had bedacht heb ik slechts 1 apparaat nodig
1 - uitlezen van de kWh meter (verbruik woning)
2 - uitlezen omvormer zonnepanelen, hier dus geen extra apparaat voor nodig.

zijn er apparaten welk naast een P1 - slimme meter ook een kWh meter S0 uit kunnen lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

Crazy-

Best life ever

vandaag onderdelen besteld voor het lezen van de kWh draaischijfmeter ...
alleen nu zag ik op de tekening (https://www.circuitlab.co...u/raspberry-pi-kwh-meter/) dat vanaf de Board Switch 3.3V & GPIO23 (RPi) nog een Switch tussen moet

kan iemand mij vertellen of dit noodzaak is en over wat voor een schakelaar we praten ?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ReBoDeN schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:30:
@ ik222

goede optie inderdaad.

zijn er apparaten welk naast een P1 - slimme meter ook een kWh meter S0 uit kunnen lezen ?
Met een Netduino of Arduino kun je tegelijk de P1 poort en S0 uitlezen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ReBoDeN schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:30:
@ ik222

goede optie inderdaad.

Zelff gebruik ik een Raspberry PI die met een USB to serial kabel aan de P1 poort van mijn slimme meter hangt. Op deze Rapsberry draai ik een zelfgemaakte applicatie die luistert tot een telegram ontvangen wordt, zodra dat gebeurt doet hij niet veel meer dan het telegram in csv format op zijn webserver klaarzetten.

Daarnaast draai ik dan een virtuele server waarop een cronjob staat die elke 5 minuten een php worker aanroept die data van de slimme meter ophaald bij de raspberry en dat comineert met data uit de omvormer en het geheel vervolgens opslaat in mijn eigen MySQL database. Ook doet deze worker nog de upload van de data naar PVOutput.

Op diezelfde vrituele server draait dan als laatste ook nog mijn zelf gemaakte frontend waarmee het geheel inzichtelijk wordt. Die frontend is gebaseerd op php / mysql / jquery en highcharts voor de grafieken. Dit is dan het resultaat zoals ik het nu heb (ben nog bezig het uit te breiden).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gUvaaKh7acM0hex9FjWjOP4K/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 03-07-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBoDeN
Dat ziet er geweldig uit, ik ben echter op zoek naar iets meer kant en klaar product.

Echter na veel lezen gaat dat waarschijnlijk niet meevallen

@ speedy-andre, ik heb nog navraag gedaan bij de elektrische dienst op ons bedrijf. Dit is precies de manier hoe een kWh meter (tussemeter) geplaatst dient te worden. Geen veiligheidsrisico dus.

Nu alleen even puzzelen hoe we alles gaan monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:57
ik222 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 16:10:
[...]

Op diezelfde vrituele server draait dan als laatste ook nog mijn zelf gemaakte frontend waarmee het geheel inzichtelijk wordt. Die frontend is gebaseerd op php / mysql / jquery en highcharts voor de grafieken. Dit is dan het resultaat zoals ik het nu heb (ben nog bezig het uit te breiden).

[afbeelding]
Inderdaad een prachtige front-end! Wat is de reden dat je dit nog apart bijhoudt van PVOutput? Ik kan me bedenken: stukje onafhankelijkheid, hobbymatig programmeren, of zijn er zaken waarvan je vindt dat PVOutput ze onvoldoende bijhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hobby speelt zeker mee maar vooral inderdaad onafhankelijk zijn en mijn actuele verbruik data wil ik sowieso niet publiekelijk op internet hebben (is eventueel handig voor inbrekers). Goed als je een donatie doet bij PVOutput kun je het afschermen maar ik heb het gewoon liever in mijn eigen lokale database. Overigens ook als je verbruik + opwek data enkel wilt loggen naar PVOuput zul je daar zelf wat voor moeten maken al heb je dan natuurlijk geen database en frontend nodig.

Daarnaast vind ik PVOutput zelf persoonlijk wat rommelig en wordt data maar een jaar behouden. Ook voorziet PVOuput bijvoorbeeld niet in technische logging van de PV installatie (spanning, vermogen en stroom per string en netfrequentie). Ook kan ik nog diverse andere grafieken / rapportage vormen bedenken die nu allemaal mogelijk worden wanneer ik verbruik + opwek in dezelfde lokale database heb zitten.

Wel log ik dus via mijn eigen applicatie de PV opwek data elke 5 minuten naar PVOuput omdat dat leuk is om te vergelijken met andere systemen.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 04-07-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

.

[ Voor 99% gewijzigd door peterpijpelink op 05-07-2014 20:41 . Reden: dubbele post ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Oke van het ene naar het andere forum. Maar we gaan het hier nogmaals plaatsen.

Hoi ben al tijdje aan oriënteren en op zoek naar een oplossing. SolarEdge heeft een bug met totale opbrengt en lifetime opbrengst, via je installer kun je een verzoek doen of ze dit fixen. (is bij mij nu aangevraagd). Blijft ellende dat je alleen via hun portal zaken kunt loggen.

Zelf wil ik gewoon gaan loggen lokaal en doorsturen aan pvoutput, ben beetje klaar met die portal van SolarEdge...

Wat heb ik zoal beoordeeld en uitgezocht:

1) S0 logging kan via kWh meter met S0 bus die ik al heb hangen. Daar hangt nu aan poort 1 de Homewizard energylink aan. Dat gaat goed maar kan niet loggen naar pvoutput vanaf homewizard.

2) via S0 gaan loggen door java module op de Synology. Dat werkt goed met de Kostal Piko omvormers die op mijn bedrijfspanden hangen. https://sites.google.com/...konfiguration/inverter/s0 Moet ik wel een kabel maken tussen S0 en USB/Seriaal naar Synology, lijkt me te doen. Er zitten 2 poorten op die kWh meter.

3) Via een losse fritz box met SolarView, kost een licentie per jaar en is vooral duitstalig... (niets mis mee maar kan beter denk ik). http://www.amhamberg.de/solarview_fritzbox.aspx Dat gaat via IP en loopt via een Raspberry PI of een Synology en vast nog via andere methodes. Moet via een RS485B kabel (ook voor punt 4..)

4) Iets zelf maken via SUNSPEC is een optie, RS485B aan de SolarEdge hangen, en wat jij wilt doen snifferen of zoeken wat je zelf kunt maken. Echter via TCP/IP is toch stuk handiger...

5) Wat nog kan is de logging op de omvormer via Domoticz http://www.domoticz.com laten verlopen. Leuk idee, nog niet echt goed naar kunnen kijken. Dat lijkt via TCP/IP te werken, mogelijk is dat nog de mooiste oplossing..?

Waarom niet via SolarEdge blijven loggen?
Helaas is de API koppeling vanaf SolarEdge prut. Ze staan vanaf een source IP (dus pvoutput bijvoorbeeld) 200 API calls toe. Bij mij loopt soms dik een uur achter. Hier het antwoord vanaf hun (SE) helpdesk:

Usage limitations are enforced to prevent abuse of the monitoring server API, and these limitations may be changed in the future without notice. Additionally, a request rate limit is applied to prevent abuse of the service. If you exceed the limitations, an error message appears in the monitoring server API. If the limitation is further exceeded, the system may temporarily be nonoperational, or your access to the monitoring server API may be blocked.

Specific API Usage Limitations:

Specific APIs may enforce different usage limitations based on parameters sent by the client. Refer to the next sections for details on specific API usage limitations.
If there is a violation of a specific API validation, the HTTP 403 – forbidden status code is returned.

Daily Limitation:

Use of the monitoring server API is subject to a query limit of total 200 requests for a specific account token and a specific site ID from the same source IP.
APIs that do not have a specific ID (e.g. Site List, Account List) will be counted as part of the total query limit.
For example, a user can execute 50 daily site list (account level) API calls, and then 150 API calls for every site in the account (e.g. 150 calls using the account token for “siteId 12345”and 150 calls using the account token for ”siteId 12346”).
An additional request to site 12345 or 12346 will result in HTTP 429 error – too many requests. .

Concurrency Limitation:

The monitoring server API allows up to 3 concurrent API calls from the same source IP. Any additional concurrent calls will return HTTP 429 error – too many requests.
To execute APIs concurrently without exceeding the above limitation, it is the client responsibility to implement a throttling mechanism on the client side

Vraag/Voorstel
Kunnen we hier op Tweakers een aantal mensen verzamelen om samen iets te maken of te testen? Lijkt mij dat er slimme mensen genoeg zijn hier om iets beters te maken dan die portal van SE met allerlei beperkingen. Techniek van SE is echt mooi, de software en het gesloten portal model is mij een grote ergernis.

Graag jullie reacties, laten we dit gezamenlijk oppakken en kijken wat we werkend krijgen.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Goed plan! Toevallig heb ik vanmiddag een hubje uit de pre-historie tussen de omvormer (SE3000) en de adsl-router gehangen. Met Wireshark heb ik het verkeer tussen omvormer en de router gemonitord. Helaas ontbreekt mij de kennis om die data te analyseren. Eerlijk gezegd, ik was er al bang voor, kan ik er geen chocola van maken :? 8)7 .
Als iemand daar in wil en kan duiken wil ik wel het log bestand van Wireshark mailen.

Mijn doel is niet alleen de opbrengst te monitoren. Dat kan relatief simpel met een S0 kWh-meter en een *duino lokaal of via PVoutput.org. Nee, ik wil het liefst ook de individuele panelen monitoren. Dit kan nu alleen via de SolarEdge portal. Die data is dus beschikbaar via TCP/IP.

Ik vraag me af of SolarEdge SunSpec gebruikt om dat laatste via RS485 beschikbaar te stellen. Domoticz doet dat volgens mij ook niet,

Overigens heb ik (nog) geen last van die bug in de portal.
Cranberry schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:06:
Eerst even een opmerking: 'k denk dat je oproep beter past in het Datalogging: PV Systemen forum.

Het initiatief waardeer ik zeer. Ik ben er ook in geïnteresseerd.

Voor meting via S0 heb ik een Netduino. Daarnaast gebruik ik momenteel Domoticz, maar SE-support is nog in een zeer pril stadium. 'k Zou het nog geen alpha-versie willen noemen.

Ik mis kennis en het ontbreekt me aan tijd om in de ontwikkeling van een oplossing te participeren.
Strak plan. Zullen we dit voortzetten in het Datalogging topic?

EDIT: bij deze dus.

Overigens heb ik Domoticz even geïnstalleerd, maar het programma zegt telkens "Geen favoriete apparaten gedefinieerd ...(Of een communicatie probleem!)" ondanks dat ik de SolarEdge heb toegevoegd. Volgens mij ziet ie het IP-adres niet..(?)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Met die omvormer ben je nog wel even een stap terug t.o.v. een SMA waar al prima tools zijn om de data in een leesbaar formaat uit de omvormer op te halen. Voor mijn applicatie gebruik ik om elke 2 seconden data uit de omvormer uit te lezen en om te zetten naar een CSV bijvoorbeeld een eenvoudige wrapper rondom SMASpot.

Bij Solaredge omvormers is er nog vrijwel niets als het gaat om volledig lokale logging. Als ik het even snel bekijk zie ik 3 mogelijkheden.

- Zelf data ophalen via de SolarEdge portal API en dan uploaden naar PVOutput of in je eigen database importeren --> Vrij eenvoudig maar waarschijnlijk beperkt in mogelijkheden / betrouwbaarheid

- Op dezelfde manier als Domoticz de data capturen --> Om enigszins te kunnen beoordelen hoe lastig dat is en wat er allemaal mee mogeljik is zal iemand zijn omvormer even moeten instellen met als doel adres zijn pc en dan met wireshark de data die binnenkomt capturen.

- Via de RS485 poort de omvormer uitlezen --> Lijkt me de meest complexe optie en het nadeel is dat voor deze oplossing altijd extra hardware vereist zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Eens, met de Kostal Piko kan ik ook veel meer loggen, maar dit systeem heb ik nu eenmaal gekozen vanwege het schaduwmanagement. De portal blijft een punt, als je lokaal gaat loggen heb je alles in eigen hand. Ga je via de API werken dan blijf je afhankelijk van de SE portal. Klopt die niet dan klopt de rest ook niet. Dus laat de omvormer maar lekker kletsen naar SE portal, als ik maar lokaal alles kan loggen en zelf kan bijhouden.

Dus lokaal heeft mijn voorkeur en dan doorprikken naar oa pvoutput.

hier staat wel dat het mogelijk zou moeten zijn, ja met RS485 idd.. (pag 16) http://www.solaredge.com/...note_v2_250_and_above.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
ik222 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:58:
Met die omvormer ben je nog wel even een stap terug t.o.v. een SMA waar al prima tools zijn om de data in een leesbaar formaat uit de omvormer op te halen. Voor mijn applicatie gebruik ik om elke 2 seconden data uit de omvormer uit te lezen en om te zetten naar een CSV bijvoorbeeld een eenvoudige wrapper rondom SMASpot.

Bij Solaredge omvormers is er nog vrijwel niets als het gaat om volledig lokale logging. Als ik het even snel bekijk zie ik 3 mogelijkheden.

- Zelf data ophalen via de SolarEdge portal API en dan uploaden naar PVOutput of in je eigen database importeren --> Vrij eenvoudig maar waarschijnlijk beperkt in mogelijkheden / betrouwbaarheid

==> op deze wijze loggen wij nu beide bij PVoutput. Echter, alleen om het kwartier. Zie commentaar van peterpijpelink.

- Op dezelfde manier als Domoticz de data capturen --> Om enigszins te kunnen beoordelen hoe lastig dat is en wat er allemaal mee mogeljik is zal iemand zijn omvormer even moeten instellen met als doel adres zijn pc en dan met wireshark de data die binnenkomt capturen.

==> zoals ik in mijn vorige post al vermelde heb ik vanmiddag met Wireshark data gelogd van de omvormer. Gewoon een oud hubje geplaatst tussen de omvormer en de adsl-router. Ik kan er dus niets van bakken. Maar dat logt aan mijn gebrekkige kennis van het TCP/IP-protocol...

- Via de RS485 poort de omvormer uitlezen --> Lijkt me de meest complexe optie en het nadeel is dat voor deze oplossing altijd extra hardware vereist zal blijven.
De hardware is geen probleem. Het implementeren van de SunSpec moet met behulp van dit onvolprezen forum ook wel lukken. SolarEdge is echter heel summier over wát ze nu via het SunSpec protocol aan gegevens over RS485 doorsturen...

Help... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Mijn modem (fritz box) heeft wireshark standaard. Werkt het als we een logging capturen? Of plannen we een moment met een teamviewer om live wat te beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hier is men er ook mee bezig geweest. http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=26&t=8533

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
peterpijpelink schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:05:

hier staat wel dat het mogelijk zou moeten zijn, ja met RS485 idd.. (pag 16) http://www.solaredge.com/...note_v2_250_and_above.pdf
Hier een link naar een Application note met wat inhoudelijke info wat SolarEdge met SunSpec doet: http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:33:

Daarnaast vind ik PVOutput zelf persoonlijk wat rommelig en wordt data maar een jaar behouden.
De data wordt onbeperkt behouden.

http://pvoutput.org/help.html#compare-other

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wat je via RS485 kan uitlezen op een SolarEdge is wel op de site van SolarEdge te vinden: http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf

Dat lijkt dus alles te zijn behalve resultaten van individuele modules.

@Aegle: Kun je dat pcap bestand ergens op een Dropbox ofzo online zetten zodat ik eens kan kijken wat een SolarEdge omvormer precies doet richting de portal? Mogelijk is dan iets meer te zeggen over wat hier mee kan.

@peterpijpelink: Dat wat ze op domoticaforum doen is ook een goede optie, maar dan heb je wel zo'n RS485 naar Ethernet converter nodig. Voor de rest lijk je daarmee dan vrij goed de waardes te kunnen uitlezen die in bovenstaande file te vinden zijn.
Oke dat wist ik niet maar het zit dus in elk geval goed verstopt in de compare functie...

[ Voor 43% gewijzigd door ik222 op 05-07-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ik222 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:23:
Wat je via RS485 kan uitlezen op een SolarEdge is wel op de site van SolarEdge te vinden: http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf

@Aegle: Kun je dat pcap bestand ergens op een Dropbox ofzo online zetten zodat ik eens kan kijken wat een SolarEdge omvormer precies doet richting de portal? Mogelijk is dan iets meer te zeggen over wat hier mee kan.

@peterpijpelink: Dat wat ze op domoticaforum doen is ook een goede optie, maar dan heb je wel zo'n RS485 naar Ethernet converter nodig. Voor de rest lijk je daarmee dan vrij goed de waardes te kunnen uitlezen die in bovenstaande file te vinden zijn.

[...]

Oke dat wist ik niet maar het zit dus in elk geval goed verstopt in de compare functie...
Additioneel: het liefste heb ik iets wat ik op de Synology kan laten loggen, anders staat er weer iets aan om te loggen. Synology draait altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
ik222 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:23:

[...]

De Dropbox link naar de logfile is: https://dl.dropboxusercon...Solaredge_05072014.pcapng Ik hoop dat je er iets mee kunt. Ben benieuwd!

Nogmaals, het voordeel van de TCP/IP stream is dat daar ook de individuele data (U,I, P, etc.)van de panelen/optimizers zijn te monitoren. Via RS485 niet volgens mij. Als controlfreak zou ik dit lokaal willen loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Peter: Ook daarom zou de meest flexibele oplossing volgens mij een oplossing zijn waarbij je een unix oplossing bouwt die luistert naar de berichten die de omvormer stuurt. Die moet dan in theorie zowel op een server, een NAS als een rapberry of server te draaien zijn.

@Aegle: Thanks, ik ga eens kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ik222 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:36:
@Peter: Ook daarom zou de meest flexibele oplossing volgens mij een oplossing zijn waarbij je een unix oplossing bouwt die luistert naar de berichten die de omvormer stuurt. Die moet dan in theorie zowel op een server, een NAS als een rapberry of server te draaien zijn.
Helemaal eens. En dan met de opmerking dat ik al meerdere Raspberry PI's gesloopt heb, niet met opzet maar ze kunnen niet goed tegen een powerdip, dan moet je al snel een fschk uitvoeren anders boot ie niet meer. Synology is wat stabieler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik zit even mee te lezen ..... Is het niet slimmer om data te loggen zonder de omvormer uit te lezen? Dus omvormer onafhankelijke oplossingen, kan je nog eens van omvormer switchen zonder dat je opnieuw "het wiel" moet uitvinden zeg maar. Daarnaast moet je je afvragen of je wel een energieslurper (oa NAS) rond de klok wilt laten draaien terwijl er panklare oplossingen voorhanden zijn die 2watt gebruiken. De wereld van kleine devices gaat razend snel.

[ Voor 7% gewijzigd door Willie Wortel op 06-07-2014 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Klopt. Ik wil iets gaan fabrieken met een Arduino of, nog beter, een Netduino. Zowel een S0 meter als de individuele paneel data. Die data wil ik dan doorsturen naar mijn website. Maar eerst maar eens die data uit de omvormer troggelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Zo op het eerste gezicht kan ik ook weinig chocola maken van die capture. Ik zie in elk geval geen mooie json data of http calls of wat dan ook, enkel wat TCP data pakketten naar poort 22222. Morgen anders eens in de source proberen te kijken hoe Domoticz naar deze data luistert.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 05-07-2014 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Willie Wortel schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:49:
Ik zit even mee te lezen ..... Is het niet slimmer om data te loggen zonder de omvormer uit te lezen? Dus omvormer onafhankelijke oplossingen, kan je nog eens van omvormer switchen zonder dat je opnieuw "het wiel" moet uitvinden zeg maar. Daarnaast moet je je afvragen of je wel een energieslurper (oa NAS) rond de klok wilt laten draaien terwijl er panklare oplossingen voorhanden zijn die 2watt gebruiken. De wereld van kleine devices gaat razend snel.
Kijk hier eens en doe je voordeel: https://www.windowsondevices.com/
Hoi ja zou wel mooi zijn, maar de SolarEdge met aparte inverters op de panelen is niet standaard. De meeste omvormers (SMA/Kostal etc) bieden al een fatsoenlijke lokale logging mogelijkheid. Ik was ook onaangenaam verrast toen dit een dichtgetimmerde portal bleek te zijn waar ik niet in 1e instantie admin rechten kreeg. Los van die admin rechten heeft die portal er al 2x uit gelegen en dan heb je helemaal niets.

Dus goed plan om generiek te maken, maar de panelen los uitlezen is ook wel erg handig. Dan zie je ook wat er mogelijk per paneel niet optimaal werkt. Mijn Nas staat als DR te draaien voor kantoor, dus die staat toch wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
ik222 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:56:
Zo op het eerste gezicht kan ik ook weinig chocola maken van die capture. Ik zie in elk geval geen mooie json data of http calls of wat dan ook, enkel wat TCP data pakketten naar poort 22222. Morgen anders eens in de source proberen te kijken hoe Domoticz naar deze data luistert.
Ja. Zover was ik ook :? . Hij luistert naar poort 22222. Maar verder...? Hier houdt mijn kennis wel zo'n beetje op... 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nou ja luistert, deze omvormers sturen actief data naar poort 22222 op de SolarEdge servers.

Vraagje, kun je in die omvormer het log target instellen? De documentatie van Domoticz suggereert dat namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Af en toe zie je een groter pakket langskomen, 21 en 334 zijn 496 bytes.
Ze beginnen met 123456 hex, dat is vast geen toeval.
Misschien kan je een serienummer in de data herkennen? Er is wat herhaling te vinden, hoeveel maximizers heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ik222 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 23:00:
Nou ja luistert, deze omvormers sturen actief data naar poort 22222 op de SolarEdge servers.

Vraagje, kun je in die omvormer het log target instellen? De documentatie van Domoticz suggereert dat namelijk wel.
Ja via een usb aansluiting op de omvormer kun je een andere target opgeven, dat is wat ik ook lees in de handleiding van Domoticz. Moet je met laptop en usb kabel aan de omvormer koppelen en inloggen, dan is het aan te passen. Zie hier: http://www.solaredge.com/...ge_configuration_tool.zip

[ Voor 6% gewijzigd door peterpijpelink op 05-07-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Proton_ schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 23:01:
Af en toe zie je een groter pakket langskomen, 21 en 334 zijn 496 bytes.
Ze beginnen met 123456 hex, dat is vast geen toeval.
Misschien kan je een serienummer in de data herkennen? Er is wat herhaling te vinden, hoeveel maximizers heb je?
Serienummer van de omvormer is 7F004B42-0C. De pakketjes zullen wel gecomprimeerd zijn o.i.d. Er zijn 10 optimizers (geen maximizers ;) ). Zie ook mijn signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bytes 11-14 zijn dus het serienummer.
Ik zie veel 00's en FF's dus het is niet gecomprimeerd (anders verdwijnen die als eerste).
Goed nieuws dus :)
Hebben de optimizers ook een serienummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier is de implementatie van deze data in Domoticz te vinden: http://sourceforge.net/p/...re/SolarEdgeBase.cpp#l144

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Proton_ schreef op zondag 06 juli 2014 @ 07:37:
Bytes 11-14 zijn dus het serienummer.
Ik zie veel 00's en FF's dus het is niet gecomprimeerd (anders verdwijnen die als eerste).
Goed nieuws dus :)
Hebben de optimizers ook een serienummer?
Da's een begin... Ik vermoedt dat de serienummers van de optimizers niet worden meegezonden, maar uit een database bij SolarEdge komt. Die moest je opgeven tijdens het creeeren van de panelen opstelling bij de SolarEdge portal.

Het serienummer van de omvormer zal wel worden gebruikt als identificatie voor de portal(?). Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. De sourcecode van Domoticz is misschien ook een goede leidraad voor verdere analyse.

De serienummers van de optimizers zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
String#  s/n:
1.1.1:   101C5646-C8
1.1.2:   101C5657-D9
1.1.3:   101C3804-68
1.1.4:   101C475D-D0
1.1.5:   101BEBE0-F6
1.1.6:   101C475E-D1
1.1.7:   101C38D7-3B
1.1.8:   101BF83C-5F
1.1.9:   101C22F2-40
1.1.10:  101CF204-22

EDIT: Even over Domoticz:
Waarom meldt Domticz nou telkens dat ik geen "hardware"en "devices" heb geïnstalleerd na het toevoegen van de "SolarEdge via LAN interface" in de hardware configuratie??

In het "Dashboard" meldt ie telkens dat ik geen hardware en devices heb geïnstalleerd... :?

[ Voor 12% gewijzigd door Aegle op 06-07-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Heb je de omvormer aangepast om naar Domoticz te loggen in plaats van direct naar de SolarEdge portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Nee. Ik heb een oud hubje tussen de omvormer en de router geplaatst i.v.m. het sniffen van de TCP/IP data. Ik laat Domoticz kijken naar dat IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Oke maar dat werkt alleen als je de Domoticz server ook zover hebt gekregen dat hij pakketjes naar 217.68.152.66 gaat beschouwen als pakketjes die voor hem bedoelt zijn. Anders worden ze namelijk simpelweg al door het OS gedropt en komen ze dus nooit bij Domoticz aan.

Als je het op een Linux bak hebt draaien kun je dat IP bijvoorbeeld actief maken op de loopback adapter. Wel zorgen dat je op die loopback adapter dan de no arp flag zet want anders krijg je problemen met de routering naar de solaredge portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Aegle schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:27:
Nee. Ik heb een oud hubje tussen de omvormer en de router geplaatst i.v.m. het sniffen van de TCP/IP data. Ik laat Domoticz kijken naar dat IP-adres.
je kunt als je met usb je laptop en de omvormer koppelt ook het adres aanpassen waar de omvormer moet afleveren. Dat is het IP van je Domoticz.. Domoticz op zijn beurt levert het af bij pvoutput en kan lokaal mogelijk opslaan, maar dat laatste is een aanname aangezien ik nog geen device heb ok Domoticz op te draaien.

De solaredge config tool via usb zou je in staat moeten stellen om het afleveradres aan te passen. Staat ook in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Duidelijk. Is ook wel logisch natuurlijk. Als proef heb ik Domoticz even op een laptop met W7 geïnstalleerd. Dat zal lastig worden.
Als ik nog tijd over hou zal ik vanmiddag m'n Linux (Ubuntu) doos weer eens opslingeren en Domoticz installeren. Eens kijken of ik het adres kan omleiden.

Bedankt alvast zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
peterpijpelink schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:01:
[...]

je kunt als je met usb je laptop en de omvormer koppelt ook het adres aanpassen waar de omvormer moet afleveren. Dat is het IP van je Domoticz.. Domoticz op zijn beurt levert het af bij pvoutput en kan lokaal mogelijk opslaan, maar dat laatste is een aanname aangezien ik nog geen device heb ok Domoticz op te draaien.

De solaredge config tool via usb zou je in staat moeten stellen om het afleveradres aan te passen. Staat ook in de handleiding.
Ja, is bekend. Met de SE config tool is (nagenoeg) alles te configureren in de omvormer. Het IP-adres wijzigen kan dacht ik ook in de omvormer zelf met de drie buttons op de PCB boven het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Aegle schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:04:
[...]

Ja, is bekend. Met de SE config tool is (nagenoeg) alles te configureren in de omvormer. Het IP-adres wijzigen kan dacht ik ook in de omvormer zelf met de drie buttons op de PCB boven het display.
Correct, wel even gedoe met hoop klikken... Maar het is te doen. Bij mij kwam die SE niet via DHCP binnen (op een fritz box...) dus moest vast IP instellen, dat duurde even maar is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Ik zoek wat advies over de meest simpele (en zuinige oplossing) mbt logging naar een zelf te bepalen site zoals pvoutput. PV installatie wordt over een kleine 2 weken geplaatst en omvat een SMA SB 3000TL-20

Nu lees ik hier veel over het toepassen van een raspberry pi, wat ik nog wel heb liggen (afgezien van bluetooth en/of wifi module). Maar ik zie ook in andere topics fp4all genoemd worden. Helaas geen prijzen.

Natuurlijk wil ik kunnen loggen vanaf het eerste moment, maar wat zou voor mij de mooiste oplossing kunnen zijn?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBoDeN
zijn er mensen met ervaring met de fluksometer ?

Ik ben van plan er een aan te schaffen en 2 losse kWh meters te plaatsen
interessant qua prijs en vervolgens de kWh meters uitlezen van de S0 aansluiting (later kan evt. ook de slimme meter nog aangesloten worden)

dus ben benieuwd naar ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
morpheus schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:19:
Ik zoek wat advies over de meest simpele (en zuinige oplossing) mbt logging naar een zelf te bepalen site zoals pvoutput. PV installatie wordt over een kleine 2 weken geplaatst en omvat een SMA SB 3000TL-20

Nu lees ik hier veel over het toepassen van een raspberry pi, wat ik nog wel heb liggen (afgezien van bluetooth en/of wifi module). Maar ik zie ook in andere topics fp4all genoemd worden. Helaas geen prijzen.

Natuurlijk wil ik kunnen loggen vanaf het eerste moment, maar wat zou voor mij de mooiste oplossing kunnen zijn?
Ik gebruik een Raspberry Pi in de meterkast aangesloten via LAN in combinatie met een goedkope bluetooth dongle van net iets meer dan 1 euro en SMASPOT (nu SBFspot genaamd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
morpheus schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:19:

Bij een SMA omvormer is een Raspberry met daarop SBFspot erop een mooie oplossing. Zeker als je al een Raspberry hebt liggen zou ik gewoon een geschikte bluetooth stick kopen, handleiding op de site van SBFspot volgen en gaan.

Als je wilt loggen onafhankelijk van de omvormer is een youless ook een prima optie.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 06-07-2014 18:43 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 48 Laatste