Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
he verdorie...verse install gedaan van raspbian en wsl. WSL loopt, via status geeft ie aan dat ie runt. alleen krijg ik een 403 forbidden :(

heb alle rechten op http://www.websolarlog.co...n-manual-for-websolarlog/ gevolgd en dat moet nu goed staan. alleen kom ik niet op de websolarlog site. de nginx root domein doet het wel...

iemand?

misschien in de config file iets fout?

edit: schijnbaar typfout gemaakt in de nginx.conf
nu doet ie het! jeej! inclusief xbmc *O*

nu nog de database omzetten...

[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 14-02-2014 23:05 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kreeg hem wel eens aan de praat door de Rpi te rebooten, waarom dat werkt weet ik niet O-)
Je maakt snel een tikfout als je deze install handmatig uitvoert.
Waarom update je hem niet naar de trunk, dan heb je aardig wat meer mogelijkheden.
Het is wel even lastig met de communication manager, daarmee maak je per apparaat een protocol en deze kan je dan weer kiezen bij het betreffende apparaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-02-2014 23:10 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik moet zeggen dat ik sowieso niet erg geluk heb met WSL. heb behoorlijk wat support nodig gehad (en gekregen) van freemann :p

heb WSL nu in ieder geval aan de praat. nu aurora nog, en dan met de omvormer kunnen communiceren, en dan de database overzetten van mijn laptop naar de rpi.

en laten we als laatste het draden trekken niet vergeten. :)

nu is er een manier om volgens mij heel makkelijk een oude installatie naar een nieuwe te zetten. welke folder zou ik dan moeten kopieeren? weinig zin om alles in WSL weer opnieuw in te moeten stellen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou niet zomaar 'alles' overzetten, dan verziek je misschien settings die nu goed staan.
Het meeste staat in usr/share/nginx/www/websolarlog, zoals de database.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb dit weekend een nieuwe server in gebruik genomen die op Windows 7 draait. ( Lenovo E145 ). Het heeft alleen nog wat nare gevolgen.

De OK4E software werkt niet meer onder Windows 7. De software start wel en maakt connectie met de omvormer maar binnen 5 minuten hangt de communicatie. Het gevolg is zelfs dat Windows daarna de hele connectie met de USB poort verliest. Enige oplossing is een herstart. Starten in compatibiliteitsmode werkt ook niet jammer genoeg.

Ik heb zelfs nog geprobeerd om de USB poorten door te mappen naar een Virtualbox image met Windows XP. Ook dat werkt niet jammer genoeg.

Mijn eigen Soladin 600 pakketje die ik in .NET 4.0 heb geschreven werkt ook niet meer. De software start en kan de compoort openen. Bij het verzenden van de bekende commando's krijg ik geen response terug.

Ik heb vandaag een java variant geschreven van mijn .NET tooltje. Mochten er mensen geinteresseerd zijn in Soladin 600 logging in java laat het weten.

Voor de rest werkt alles prima. Mijn oude server gebruikte 28 tot 32W continu om alles te doen. Mijn nieuwe server verbruikt tussen de 9 en 15W continu en is nagenoeg even snel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
da's niet veel. 9 watt is net iets meer als 2 rpi's :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Klopt. Ik ben nu bezig om het verbruik nog verder te verlagen. Ik heb mijn Arduino MEGA op een 12V adapter aangesloten en op de warmtebeeldcamera is goed te zien dat de 12 --> 5V converter op de Arduino het warm heeft ( dus veel verlies! ).

Ik meet met mijn Plugwiseplug zowel de server als de Arduino.

Ik hoop dus nog 1 en misschien zelfs 2W lager uit te komen.

Ik ben intussen ook bezig om de OK4E omvormers te ontsluiten. Ik heb van Ique digital Media de originele C++ code gekregen om met de OK4E omvormers te communiceren. Eens kijken of ik daar een simpel Java programmaatje voor kan maken die hetzelfde doet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 14:22:
Klopt. Ik ben nu bezig om het verbruik nog verder te verlagen. Ik heb mijn Arduino MEGA op een 12V adapter aangesloten en op de warmtebeeldcamera is goed te zien dat de 12 --> 5V converter op de Arduino het warm heeft ( dus veel verlies! ).
Ik heb de netduino op een 6v adapter en word geheel niet warm, met een 9v had ik al dezelfde ervaring als jij hebt, erg warm.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn Arduino Mega 2560 pakt nu totaal 2W volgens Plugwise. Dat is 0.167A op 12V. Dat vind ik nog best veel voor het aansturen van 2 leds en het aansturen van 4 DIN rail meters ( S0 ).

Edit:

Geprobeerd om met een geoptimaliseerde sketch het verbruik te verlagen.Alle niet gebruikte pins als INPUT pin definieren en daarna naar LOW te pullen. ( geen floating pins ). Mocht niet baten helaas. Verbruik blijft hetzelfde.

Merendeel van het verbruik zit dus in de 12V --> 5V conversie. Ik heb alleen 12V nodig voor het aansturen van de S0 ingangen. Ik ga morgen de 12V lijn afkoppelen van de Arduino. De Arduino krijgt dan 5V voeding van USB. En de 12V laat ik dan alleen naar het S0 circuit gaan.

Die doet dan als het goed is 0W tenzij er een puls is.

[ Voor 61% gewijzigd door mkleinman op 20-02-2014 19:38 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:24
Heeft die S0 wel echt 12V nodig? 'k Gebruik zelf een Netduino om opwek en verbruik te meten d.m.v. 2 DIN rail meters met S0, maar die krijgen beide maar 5V.
Werkt hier al ruim een jaar prima.

Het geheel voed ik met een 5V USB lader van een BlackBerry van zo'n drie jaar geleden.

Verbruik is plm. 1W (gemeten met plugwise) als ik het me goed herinner.

[ Voor 29% gewijzigd door Cranberry op 20-02-2014 21:31 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hmm. Heb jij je S0 ingang galvanisch gescheiden van je Arduino met een optocoupler? Ik wel. Ik heb er een 1k weerstand + led voor de ingang zitten. Ik weet niet of met 5V dat circuit nog werkt?

Edit: Ik heb de input nu op 7.5V gezet. De Arduino heeft minimaal 7V op het circuit nodig om 5V intern te leveren. Het verbruik is meteen lager.. 1W ipv 2W.

Ben benieuwd of alles nog werkt morgen als de zon op komt :)

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 20-02-2014 22:08 ]

• Cranberry
Nee, dat is bij niet het geval. De S0 zit via een weerstandje van 1k op één van de digitale inputs van de ND. Da's dus een verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update! Met 7.5V op de Arduino komt de S0 interface ook gewoon tot leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
Ik heb mijn PV setje nu ook hangen. Nu wordt het tijd om te gaan monitoren. Ik ga hiervoor een draadloze verbruksmeter van velleman voor gebruiken (NETBSEM4) deze is relatief goedkoop te verkrijgen. Vermoedelijk werkt deze echter maar in één richting, dus een modificatie is waarschijnlijk nodig. Daarnaast verwacht ik lettend op het uiterlijk, dat de NETBSEM4 met hetzelfde protocol werkt als de voltcraft energy count 3000. Waardoor in de toekomst uitlezen met een PC/raspberry icm dvb-t ontvanger (RTL-SDR) tot de mogelijkheden gaat behoren. Software hiervoor bestaat al (EC3k).

Wellicht ook voor anderen interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
misschien een vraag om hier te stellen, maar heb je wat aan een RS485 <> UTP converter? heb nu mijn powerone gemonitord met een RS485 <> USB maar ik heb wat moeite om de rpi die ik daarvoor gebruik te verplaatsen. past geen telefoonkabel meer naartoe waar ik hem wil, maar er is wel netwerk daar :)

WSL moet daar dan ook nog mee om weten te gaan... :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je kunt dan toch het RS485 over het netwerk laten gaan? Of is dat een actief netwerk lijntje?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Sinds vandaag staat een nieuwe versie van PVDashboard live. Uiterlijk vrijwel niets veranderd maar naar idee van @antonboonstra wordt vrijwel alle data nu async geladen. Scheelt aanzienlijk in de initiële laadtijd, deze is nog maar 25% t.o.v. de vorige versie.

Changelog

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donoog
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-06 20:44
Eindelijk sma_get in contact met de SunnyBoy! Het protocol is SunnyNet en niet SmaNet zoals het voorbeeld...

Volgende stap: 123solar installeren... Nu blijf ik bij het opslaan van de configuratie de volgende melding houden:

Warning: chmod(): Operation not permitted in /var/www/123solar/config/admin_invt.php on line 600
Warning: chmod(): Operation not permitted in /var/www/123solar/config/admin_invt.php on line 604
Warning: chmod(): Operation not permitted in /var/www/123solar/config/admin_invt.php on line 608
Warning: chmod(): Operation not permitted in /var/www/123solar/config/admin_invt.php on line 612
Warning: chmod(): Operation not permitted in /var/www/123solar/config/admin_invt.php on line 616
Warning: chmod(): Operation not permitted in /var/www/123solar/config/admin_invt.php on line 620

Permissies, maar zelfs chmod -R 777 op de dir en starten met sudo helpen niet.

[Edit]
Oplossing:
Directory 'invt1" in /var/www/123solar/data [standaard map aangemaakt bij initiële installatie] verwijderen en configuratie opnieuw opstarten.

[ Voor 8% gewijzigd door donoog op 23-02-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Cyberpope schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 18:14:
Je kunt dan toch het RS485 over het netwerk laten gaan? Of is dat een actief netwerk lijntje?
het over het net versturen is niet zo moeilijk. er zijn converters die rs485 naar TCP gooien. alleen WSL of de logger moet dat wel weer op kunnen pikken van het net.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

fabstar81 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 14:52:
[...]

het over het net versturen is niet zo moeilijk. er zijn converters die rs485 naar TCP gooien. alleen WSL of de logger moet dat wel weer op kunnen pikken van het net.
Ik bedoel eigenlijk dat je de netwerkkabel gebruikt om het rs485 signaal over te laten gaan. Zo heb ik het ook gedaan bij mij. Maar dan kan er geen netwerk signaal meer overheen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dan is het antwoord ja, het is een actief netwerk lijntje :+

zat nog aan te denken om als het echt niet anders kan, de netwerkkabel te splitsen. is cat6 kabel, dus maak ik van 4 aders 100mb, 3 voor RS485, en eentje over :)

of een derde rpi :+

of de CAT6 eruit trekken met trekveer eraan, vervolgens met de trekveer weer erin trekken met de telefoon(rs485)-draad eraan.

alleen beetje risicootje dat je die CAT6 kabel er niet meer in krijgt...is standaard buis en die kabels zijn echt dik en nul flexibel... |:( :F ;w :-(

[ Voor 36% gewijzigd door fabstar81 op 26-02-2014 09:15 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb weer zitten knutselen aan jSunnyreports. Nieuw grafiektype toegevoegd. Ik kan nu per maand voor alle jaren alle maanden met elkaar vergelijken.

Afbeeldingslocatie: http://morpheus.flitspaal.nl/yearsmonth.png

• fabstar81
voor iemand met zoveel (4kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, HR++) is het opmerkelijk dat elk jaar je verbruik hoger lijkt te worden. of zijn het besparingen in kWh? :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Cranberry
fabstar81 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:12:
voor iemand met zoveel (4kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, HR++) is het opmerkelijk dat elk jaar je verbruik hoger lijkt te worden. of zijn het besparingen in kWh? :+
Het zijn jSunnyreports, dus ik gok dat de PV-opbrengst is afgebeeld ;)

• fabstar81
*duh* :F

[ Voor 23% gewijzigd door fabstar81 op 27-02-2014 14:43 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Inderdaad. Dat is mijn PV opbrengst ;). http://graphs.familie-kleinman.nl voor alle informatie ;)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
het zijn dus idd besparingen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog paar kleine updates. Ik heb support voor Enphase omvormers en Omnik toegevoegd. Ook nu meer historische gegevens. Toegevoegd: "Historische opbrengst" voor de dag van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:19

StarWing

Huh ?!?

Ik heb hier, of in een ander topic een monitoring oplossing gezien waarbij 2 sensoren op de draaispoelmeter gemonteerd worden, om zo de richting te kunnen meten, echter kan ik die op geen manier terug vinden.

Iemand een id over wat dit ging ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
volgens mij doel jij op iemand die met 2 webcams op een rpi een databaseje aanlegde? dat heb ikk ook ergens gelezen. was volgens mij in ander topic.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:19

StarWing

Huh ?!?

nee, het was echt met 2 sensoren op een arduino (vermoed ik)

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Momenteel heb ik 1 PV systeem actief maar spoedig volgt er nog een PV installatie.

Nu heb ik een S0 data logger aan een kWh meter hangen waarmee ik de opbrengst van PV1 uitlees. Nu heeft die S0 logger maar 1 S0 aansluiting. De twee kWh meters zijn van exact hetzelfde type en geven hetzelfde aantal pulsen per kWh af.

Mijn theorie is dat door de twee uitgangen te bundelen ze allebei hun pulsen zullen afgeven aan de S0 data logger en aangezien een puls een puls is en blijft de datalogger ze gewoonweg bij elkaar optelt (als het ware). Ik begrijp dat ik dan niet de afzonderlijke opbrengst meer zie maar dat kan ik nog blijven aflezen op kWh meters zelf.

Kan ik twee S0 uitgangen aan elkaar koppelen en aansluiten op de S0 data logger zodat alle opbrengst inzichtelijk gemaakt kan worden? Wat kan/zal er dan gebeuren? Kan het afgeven van de puls schade aanbrengen aan de andere kWh meter/S0 uitgang?

Zie tekening voor huidige situatie en situatie die ik voor ogen heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.bmw700.net/S0_Y_aansluiting.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn theorie is dat als je veel pulsen per kWh afgeeft, het regelmatig voor zal komen dat de pulsen precies gelijk plaatsvinden zodat je meter niet 100% accuraat zal zijn.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Zou ik nooit doen. De tellers reageren (lees: tellen) o.b.v. de op- of neergaande flanken van het signaal. Signalen zijn dus niet betrouwbaar. Schade aan de kWh-meter lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik zou dus voor een andere/extra logger kiezen. Je kunt kiezen voor kant of klare producten of het zoeken in de hoek van selfmade-oplossing met een Arduino/Netduino/Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

de pulsen precies gelijk plaatsvinden
Theoretisch klonk hetgeen ik in gedachten had prachtig maar dit had ik over het hoofd gezien, dank je wel voor dit inzicht. Metingen gaan inderdaad uit de pas lopen.
Je kunt kiezen voor kant of klare producten
Self made zie ik niet direct zitten wegens de al gemaakte investering. Ik heb wel gekeken naar kant en klare producten maar heb nog niet iets gevonden met 2 of meer ingangen en tegen een redelijke prijs. Suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Wat is je budget? Aan welke eisen moet het product voldoen? Welke logger heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StarWing schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:04:
nee, het was echt met 2 sensoren op een arduino (vermoed ik)
Volgens mij bedoel je dan Solarmeter.

@buzzlightyear: een dergelijke constructie had ik om diezelfde reden ook maar laten zitten. Denk dat je niet uitkomt onder een manier om meerdere signalen te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Wat is je budget? Aan welke eisen moet het product voldoen? Welke logger heb je nu?
Budget genoeg maar het is niet zo dat het geld de deur uit moet
Momenteel gebruik ik Qurrent box. Met de app lees ik zowel verbruik als opbrengst uit. Die ondersteunt echter maar 1 S0 aansluiting. Daarnaast lees ik de data nu nog uit via de Omniksol website

Waar het aan moet voldoen?
Ik wil meerdere S0 uitgangen uit kunnen lezen (minimaal 3) en deze met mijn Synology NAS opslaan en toegankelijk maken via internet.

Is de Arduino oplossing echt robuust? Ben redelijk handig maar dit lijkt me voor mij net een stap te ver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
meerdere S0-signalen meten doe ik (en ericplan) met de EMU s0-monitor (www.emuag.ch )
incl 2 temperatuur inputs. Kost wat maar is rete stabiel!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje jammer alleen dat dat kastje het tienvoudige van een arduino kost danwel 2 extra paneeltjes. Geloof wel dat het een bomproof oplossing is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

meerdere S0-signalen meten doe ik (en ericplan) met de EMU s0-monitor
Dat ziet er gaaf uit. Helaas geen vermelding van een prijs. En ik heb geleerd: "als er geen prijs bij staat kun je het niet betalen". Maar doe eens gek: hoeveel kost zoiets ongeveer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Hele wilde gok van mijn kant (heb er vorig jaar ook wel eens naar gekeken): ~ 300€ ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
mkleinman schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:49:
Ik heb weer zitten knutselen aan jSunnyreports. Nieuw grafiektype toegevoegd. Ik kan nu per maand voor alle jaren alle maanden met elkaar vergelijken.

[afbeelding]
Precies zo'n grafiekje vind ik altijd leuk om te zien. Helaas had ik weer geen update in mijn mailbox ontvangen. Ik heb me vandaag maar eens opnieuw ingeschreven. En dan binnenkort gaan kijken om mijn RPi weer helemaal te updaten (verse install van alles) zodat de monitoring soepel en vlot blijft verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Heb er nog eens over nagedacht en wellicht dat het volgende gaat werken:

Afbeeldingslocatie: http://www.bmw700.net/S0_aansluiten.png

Als ik het zo aansluit kan ik per PV systeem nog altijd de opbrengst aflezen van de individuele kWh meters in de groepenkast (en via Omniksol Portal) maar loopt alles door 1 kWh meter die ik kan aansluiten op mijn S0 logger. Hiermee zie ik dan de opbrengst van alle PV systemen (het worden er uiteindelijk drie) bij elkaar opgeteld.

Uiteraard sluit ik alles netjes aan via verdeelblokjes en 6 mm2, de kWh meter per PV zal een capaciteit hebben van 32A, de kWh meter waar alles samen komt 65A, dat is ruim voldoende.

Ik zie uit naar jullie feedback: gaat dit werken? Zie ik (wederom) iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Dat gaat prima werken.

Flinke aansluiting heb je trouwens met 63A!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Flinke aansluiting heb je trouwens met 65A!
Hoofdaansluiting is 40A, die 65A is de max. capaciteit van de kWh meter (onder het motto van 'better safe than sorry'). Wat er aan komt te hangen is een 3500 Wp, 1250 Wp en 1000 Wp en daarmee precies binnen de marges van de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Potverdriedubbeltjes.. Mijn raspberry Pi met daarop WSL is vastgelopen. De database is ruim er groot geworden ten minst dit staat er:

-rw-r--r-- 1 www-data www-data 84205568 mrt 9 2014 wsl.sdb

Volgens mij is dat richting de 8 gig en zit nu mijn kaartje vol.. of vergis ik me?
Hoe die database zo groot kan worden is mij een raadsel.

In elk geval blijf ik de fout krijgen disk or database full :(

Nee, dus.. 81mb. Grmbl.
Debug.log is ruim 6 gig.. daar zit het probleem dus.

Hoe bekijk ik een logbestand van 6gig...... 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Cyberpope op 09-03-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
kopieeren naar je pc en verwijderen. vervolgens debug mode uitzetten...heb je alleen maar nodig als je gaat debuggen toch? :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
buzzlightyear schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:25:
[...]

Dat ziet er gaaf uit. Helaas geen vermelding van een prijs. En ik heb geleerd: "als er geen prijs bij staat kun je het niet betalen". Maar doe eens gek: hoeveel kost zoiets ongeveer??
zie mijn site, maar even uit mijn hoofd tussen 200 en 300 euro.
In nederland bestellen kan ook, maar dan tel maar extra neer voor hetzelfde.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

fabstar81 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:38:
kopieeren naar je pc en verwijderen. vervolgens debug mode uitzetten...heb je alleen maar nodig als je gaat debuggen toch? :+
Dat uitzetten van debugmode ging niet...

Nu geupdate naar de laatste trunk, maar dan wil WSL niet meer starten.

Krijg de melding:
/usr/bin/nohup: standaardfoutuitvoer gaat naar standaarduitvoer
not running, starting

Enne naar pc kopieeren heb ik gedaan.. maar hoe lees je een log-file van 6 gig.. geen programma wil hem laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
notepad++ ook niet?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Vim kan wel zulke bestanden lezen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Met ondersteuning van Freeman (Marco) loopt alles weer.

Nog steeds geweldige ondersteuning dus op WSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Websolarlog - Importeren oude gegevens.

Mijn Raspberry Pi met daarop Websolarlog is na een maandje trouwe dienst afgestort. Het file system was corrupt en dus einde oefening.

Na wat kunst en vliegwerk en wat gevloek heb ik mijn Pi met Websolarlog (en de nieuwe communication manager) gelukkig weer aan de praat. Alleen mijn oude data ben ik natuurlijk kwijt want ik had natuurlijk geen backup gedefinieerd...

Ik heb een Power-One Aurora 3.6 omvormer. Is er een manier om historische data uit de omvormer te halen en deze in Websolarlog te importeren? Mijn eerste gedachte was om aurora 1.8.6 zelf te gebruiken en dan een export file te maken. Maar goed, voordat ik mij kapot ga ergeren tijdens de trial en error... heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt of zijn er nog tips en tricks?

Alvast bedankt!

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
buzzlightyear schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 15:42:
Heb er nog eens over nagedacht en wellicht dat het volgende gaat werken:

[afbeelding]

Als ik het zo aansluit kan ik per PV systeem nog altijd de opbrengst aflezen van de individuele kWh meters in de groepenkast (en via Omniksol Portal) maar loopt alles door 1 kWh meter die ik kan aansluiten op mijn S0 logger. Hiermee zie ik dan de opbrengst van alle PV systemen (het worden er uiteindelijk drie) bij elkaar opgeteld.

Uiteraard sluit ik alles netjes aan via verdeelblokjes en 6 mm2, de kWh meter per PV zal een capaciteit hebben van 32A, de kWh meter waar alles samen komt 65A, dat is ruim voldoende.

Ik zie uit naar jullie feedback: gaat dit werken? Zie ik (wederom) iets over het hoofd?
Het gaat vast werken maar het lijkt me overkill. Je kunt toch beide S0 meters naar b.v. PVoutput sturen en daar 1 parent systeem configureren (die ze samen voegt).

Je zou het ook met de software van beide S0 meters kunnen oplossen. Solarmeter kan ze nl. ook voor je optellen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag mannen (M/V),

Ik wil mij ook graag in dit topic mengen.
Op ons huisdak liggen 11 panelen, aangesloten op een SMA Sunnyboy 2100.
Op ons garagedak nog eens 3 panelen aangesloten op een Mastervolt Soladin 600.
In de meterkast hangt een Raspberry Pi die de slimme meter en de SMA logt via een Speedwire piggyback.
Voor de slimme meter gebruik ik een kabeltje en software van smartmeterdashboard.nl en smaspot voor de SMA.
De opbrengst van de panelen stuurt smaspot door naar pvoutput.org.
Deze setup geeft verder geen problemen.

Naast de Soladin 600 in de garage hangt een 2e Raspberry Pi waarop solget draait.
Deze heeft wat 'issues' waarbij ik jullie hulp kan gebruiken.
Solget haalt iedere 5 minuten gegevens uit de Soladin600 en stuurt deze ook naar pvoutput.org.
Maar deze gegevens kloppen niet allemaal.
Namelijk de dagtotalen in kwh zijn hetzelfde als de 'totalen sinds installatie', beiden 33,5 kWh.
PVoutput geeft een foutmelding dat de dagopbrengst te groot is voor de grootte van de installatie.
Als noodoplossing heb ik het aantal panelen verhoogd van 3 naar 15 stuks... O-) O-) :o
En verder gebeurd er niks met de rrd database :o :'( :X , ik krijg geen grafieken enzo.
edit:
In /var/www staan nu wel 4 losse .png's met grafiekjes.

Lighttpd is als webserver geïnstalleerd, en in /var/www is geen index.html, wel een actual.html.
Het commando 'solget.sh create' heb ik ook gegeven
Iemand een idee waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2014 22:38 . Reden: omdat het kan... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Websolarlog - Importeren oude gegevens. - Fixed :-)

Met dank aan Freemann voor de snelle reacties, de hulp en het meedenken.

VOORAF:

Ik was dus alle gegevens kwijt en de beschreven oplossing beschrijft dan ook de import van ALLE beschikbare gegevens en niet van een deel van de gegevens. Ik ga ervan uit dat de methode ongeveer hetzelfde is met de uitzondering dat de totalen handmatig berekend moeten worden.

Ik heb een Power-One omvormer

Ik draai Websolarlog op een raspberry pi (raspbian) en omdat ik een totale linux noob ben heb ik ook de grafische interface geïnstalleerd.

OPLOSSING:

1 ) install sql lite database browser op je PI.

sudo apt-get install sqllitebrowser

2 ) stop websolarlog

3 ) Op je PI, ga naar de grafische interface, start SQL Lite Browser. (Stond bij mij onder programming)

4 ) Open de websolarlog database: /usr/share/nginx/www/websolarlog/database/wsl.db

5 ) Clear de energy, history en cache tabel door de volgende queries uit te voeren:
delete from energy
delete from history
delete from cache

6 ) Sla de database op en sluit sql lite database browser af.

7 ) Open je browser en open de volgende URL:
http://IPADRESS/websolarlog/admin/admin-server.php?s=getHistoryDataPowerOne

8 ) De webpagina opent en je ziet alleen [ ] in beeld.

9 ) Laat de pagina even open staan (geen idee of dat ook moet maar ik heb het even een 30 seconden gegeven (just to be sure))

10 ) Sluit de pagina af en start deze NIET meer op!!!

11 ) Bekijk met sql liet browser of de energy tabel weer is gevuld.

12 ) Clear de cache in je browser en ga naar de yields pagina in de configuratie settings
http://IPADRESS/websolarlog/admin/index.php#yields

13 ) Klik rechts op de maand die je wilt importeren en er verschijnen 4 kolommen in het scherm:

DayKwhDeviceEdit

Als het goed is, is de Kwh kolom leeg.

14 ) Vul de Kwh waarde aan door op de edit link te klikken. Pas verder niks aan maar klik in het kleine pop up schermpje gewoon op OK. Het pop up schermpje verdwijnt en daarna kan het even wachten voordat de waarde is bijgewerkt.

BELANGRIJK: KLIK NIET TE SNEL ALLE WAARDEN AF! WACHT MET DE VOLGENDE WAARDE TE UPDATEN TOTDAT DE VORIGE WAARDE IN DE KOLOM STAAT

De update gebeurt asynchroon waardoor websolarlog de data door elkaar haalt en niet goed opslaat. Dit is bij de ontwikkelaars nu bekend 8) Als dit gebeurt is het geen ramp maar dan mag je weer terug naar punt 3 :P

15 ) Als alle waarden zijn ingevuld start dan websolarlog weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met dit verhaal ga je uit van een grafische interface op de Rpi, niet iedereen heeft dat.
Ik begon met de het oude image maar omdat ik ook nog een Linux noob ben heb ik Wheezy erop gezet en daarna handmatig WSL.
Voordeel is dat je wat makkelijker andere functies kan toepassen en devices toevoegen zoals wifi, bluetooth.
Eigenlijk zou ik wel een WSL topic op Got willen hebben, maar ik denk dat het voor Marco en Martin dan niet meer te behappen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Speedy-Andre schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:47:
Met dit verhaal ga je uit van een grafische interface op de Rpi, niet iedereen heeft dat.
Ik begon met de het oude image maar omdat ik ook nog een Linux noob ben heb ik Wheezy erop gezet en daarna handmatig WSL.
Voordeel is dat je wat makkelijker andere functies kan toepassen en devices toevoegen zoals wifi, bluetooth.
Eigenlijk zou ik wel een WSL topic op Got willen hebben, maar ik denk dat het voor Marco en Martin dan niet meer te behappen is :P
Yup volledig eens. Ik ben ook een totale linux noob (ik zeg altijd, Linux.... bring out the nerds) en juist daarom heb ik voor een "full install" gekozen. Ik krijg altijd weer kriebels als ik de linux commando regel zie omdat ik weet dat een commando regel implementatie zoveel beter kan (kijk maar eens naar een AS400/iSeries/System i/i5 YouTube: AS400 Tutorial - Spool File Priority and WRKSPLF) Maar goed ik dwaal af.

Het snel browsen door de file structuur en de mogelijkheden om grafische help programma's te installeren scheelt gewoon zo veel tijd als je iets moet uitzoeken of fixen. Ja, sql lite kan je ook van de commando regel uitvoeren maar dan ben ik eerst 2 uur kwijt om uit te vogelen hoe ik het allemaal moet doen en na 5 minuten ben ik het weer vergeten. Nu is het 15 minuten zoeken naar het juiste package en dan 5 minuten installeren waarna het klaar is voor gebruik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
ik moet toch wel zeggen dat de YouTube video meer een menusysteem /programma beschrijft, e niet zozeer een commandline.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Speedy-Andre schreef op zondag 16 maart 2014 @ 14:47:
Dat weet ik nog niet zo net... we kunnen dan ook elkaar helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Beste Mede tweakers,

Ik ben opzoek naar een monitoring oplossing voor mijn Soladin 600. De logging moet direct geupload worden naar PVoutput zodat ik daar Live mijn data kan inzien.

Heeft iemand voorbeelden of een tutorial hoe ik dat bijv. met een raspberry pi voorelkaar kan krijgen. Waar begin ik en wat heb ik nodig?

Wellicht dat een FP4all module ook een optie is alleen ben ik bang dat dit dan weer een stuk prijziger is.

Suggesties zijn welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 16-03-2014 19:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij kan dat met Websolarlog, ook andere merken kan je daar (tegelijk) mee loggen naar pvoutput.
Ik las ergens dat je Solget erbij nodig hebt en uiteraard een kabel met evt. usb-rs485 omzettertje.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-03-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 09:24
Voor de liefhebbers :

Ik heb sinds kort een low budget Growatt TL1000 erbij gekocht vanwege uitbreiding van een aantal extra panelen op de garage. Deze wou ik graag met mijn raspberry pi laten uploaden naar pvoutput. Voor de pc kun je dit doen met pv beancounter maar voor de raspberry kon ik niets tot weinig vinden( behalve dan een script ergens wat niet goed werkt met de nieuwe versies van de Growatt.)

Echter vorige week kwam ik deze webpagina tegen http://www.sisand.dk/?p=5 waar een zeer mooie en uitgebreide instructie staat om via een Phyton script dit te automatiseren. Na wat gestoei heb ik dat vandaag aan de praat gekregen en dat gaat perfect hij upload nu elke 5 minuten de output naar pvoutput.
De kabel voor usb-rs232 is voor 14 euri te bestellen (bij floris.cc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op zondag 16 maart 2014 @ 20:04:
Volgens mij kan dat met Websolarlog, ook andere merken kan je daar (tegelijk) mee loggen naar pvoutput.
Ik las ergens dat je Solget erbij nodig hebt en uiteraard een kabel met evt. usb-rs485 omzettertje.
Als ik het zo zie dan wordt er geen live data geüpload enkel dag opbrengsten. Het gaat mij juist om de 5min live data.

Anders toch maar een Youless aanschaffen met din kwh.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

revolution-nl schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:11:
[...]

Als ik het zo zie dan wordt er geen live data geüpload enkel dag opbrengsten. Het gaat mij juist om de 5min live data.
Ik weet niet waar je dat ziet, maar WSL stuurt elke 5 min data naar pvoutput en logt het daarnaast zelf ook.
Sterker nog, WSL kan elke minuut data opslaan en zelfs elke 2 sec pollen.
En nog sterker, stel dat je internet een uur of langer uitvalt, dan zal WSL de data versneld naar pvoutput sturen tot hij weer bij is.
Je mag immers elke minuut data sturen en elke 5 min is standaard.

[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-03-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
revolution-nl schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:45:
Beste Mede tweakers,

Ik ben opzoek naar een monitoring oplossing voor mijn Soladin 600. De logging moet direct geupload worden naar PVoutput zodat ik daar Live mijn data kan inzien.

Heeft iemand voorbeelden of een tutorial hoe ik dat bijv. met een raspberry pi voorelkaar kan krijgen. Waar begin ik en wat heb ik nodig?

Wellicht dat een FP4all module ook een optie is alleen ben ik bang dat dit dan weer een stuk prijziger is.

Suggesties zijn welkom!
Anders vai een Arduino? Je kan eenvoudig met een Arduino je Soladin uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mkleinman schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:12:
[...]

En dat terwijl hij al een Raspberry heeft liggen ...
Dat ding is ideaal, een wifi usbstick erin en je kan online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:30:
[...]

En dat terwijl hij al een Raspberry heeft liggen ...
Dat ding is ideaal, een wifi usbstick erin en je kan online.
Nee ik heb nog geen Rasberry liggen, ik ga nog eens op onderzoek uit.
Als iemand nog ergens een tutorial heeft leggen houd ik mij aanbevolen :)
mkleinman schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:12:
[...]

Thanks die neem ik ook even mee als optie

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 17-03-2014 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij de Raspberry is het handig als je Linux kent, mij is het zonder die kennis zelfs gelukt.
WSL heeft wel een aantal manuals op de website, maar het is best nog lastig als je geen Linux kennis hebt en bijv. alleen een windows pc.
Probeer dan maar eens een Linux image op een SDkaart te krijgen :)
Voor Arduino geldt hetzelfde denk ik en je hebt hem niet zomaar met internet verbonden zonder allerlei extra kaartjes (shields).
De Raspberry is wat dat betreft handiger, daar zit zelfs een hdmi uitgang op voor een monitor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Als je een beetje "computer" feeling hebt is WSL op een Raspberry Pi een haalbare oplossing, zelfs als je een total linux noob bent zoals ik. De meeste tijd ben je kwijt aan het googlen naar een oplossing.

Ik heb een raspberry pi kit gekocht (8Gb kaart) met daarbij nog een wifi dongel en een USB hubje. Een USB keyboard/muis had ik nog liggen.

Voor de eerste stappen om je pi aan de praat te krijgen heb ik de volgende links gebruikt:

Downloaden image:
http://www.raspberrypi.org/downloads
Kies de NOOB versie want die unzip je gewoon op je (8Gb) SD kaart en dan kies je bij de installatie Raspbian. (Even lezen op de site maar het spreekt voor zich)

Voor de volgende stappen gebruikte ik de links van adafruit. Die zijn totaal monkey proof.

Eerste configuratie bij startup
http://learn.adafruit.com...-first-time-configuration

Netwerk setup
http://learn.adafruit.com...-3-network-setup/overview

Remote toegang tot de Raspberry command line
http://learn.adafruit.com...sson-6-using-ssh/overview

Remote toegang tot de Raspberry desktop
http://learn.adafruit.com...7-remote-control-with-vnc

Als je deze stappen hebt doorlopen dan is je Raspberry Pi klaar voor de installatie van de PV logging software naar keuze.

Ik weet echter niet of WSL Mastervolt ondersteunt. Wellicht zijn er Tweakers die dat aan de praat hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:30:
Nee ik heb nog geen Rasberry liggen, ik ga nog eens op onderzoek uit.
Als iemand nog ergens een tutorial heeft leggen houd ik mij aanbevolen :)
Ik heb net een Raspberry Pi ingericht met Solget.
Daar is geen tutorial voor zoals bij bijv. SMAspot, maar je moet verschillende bronnen en tutorials combineren.
Ik heb een pclink kabeltje voor de Soladin en USB/Serial converter via Marktplaats.nl gekocht.
Voor 40 Euro een Paspberry Pi met behuizing vind je ook via webshops die adverteren op Marktplaats.nl.
Ik zou er gelijk een sdkaartje met Raspian Wheezy bij bestellen, en evt. ook kabels en USB lader.
Niet alle SDkaartjes werken goed en ik heb al 2 gecrashte kaartjes gehad toen ik klaar was met installeren... 8)7 8)7
Daarna de Raspberry inrichten (updaten, password aanpassen en nog wat zaken).
Een Tightvnc server inrichten is een goed idee om grafisch te kunnen werken.
Zie:
http://www.embezon.nl/index.php/installatie-raspberry-pi-p1
http://gejanssen.com/
Dan een map Solget aanmaken in je /home directory waarin je de Solget bestandjes uitpakt.
Daar zit een summiere README bij.
Dan het script solget.sh aanpassen, vooral de kWh totaalstand van de omvormer invoeren.
Dan een Cron job aanmaken om het script iedere 5 minuten te laten starten.
Het is ff uitzoeken maar dan heb je ook wat...

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik snap niet waarom iedereen zonodig een rasberry pi erbij nodig is. Ik log mijn systeem gewoon met mijn router met een usb aansluiting erop. Op de router dd-wrt firmware.Een usb naar rs485 (ftdi € 6) erop en een progje dat door een cronjob om de 5 minuten mijn omvormer vraagt wat tie aan het doen is en dat naar PVoutput upload. Klaar ;) En de router wordt verder gewoon gebruikt voor mijn draadloze netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Dat is een keuze. Als het kan, is er inderdaad wat voor te zeggen.
'k Kan echter zo een aantal mogelijkheden noemen waarom je niet zou loggen m.b.v. je router:
- je hebt een KPN Experiabox die helemaal is dichtgezet en die je moet gebruiken om te kunnen VOIP-en bij KPN
- je hebt een bruikleen modem die regelmatig vervangen wordt omdat 'ie kapot is (laatste 7 jaar heb ik al drie modems versleten)
- je modem automatisch nieuwe firmwares gepusht krijgt of kan krijgen, waardoor je je aanpassingen mogelijk opnieuw moet doen
- je in geval van problemen met je internetverbinding wilt voorkomen dat de provider jouw 'aanpassingen' als oorzaak bestempeld
- je de raspberry voor meer gebruikt (in mijn geval als simpele nas & mediaplayer)

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer redenen te bedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer redenen te bedenken :)
Geen raspberry (arduino) maar ik wil meten waar de actie is en dat is bij mij in de meterkast. :P
Daar komt alles qua teruglevering, verbruik, gas en water samen dus dat was in mijn overweging de enige goede plaats om te gaan meten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Laatst online: 16-09 09:06
Loggen van een ISKRA ME162.

Ik ben de log opties voor de ISKRA ME162 aan het bekijken. Naar ik begrijp heeft de meter een optische P1 poort die eventueel uit te lezen zou zijn met een infrarode lees- en schrijfkop.

Dit levert dan als resultaat een telegram op. Nu zie ik de vermelding dat deze methode alleen getallen oplevert per hele kWh. In dat geval is het loggen van het ledje op de ME162 1000 maal nauwkeuriger (er vanuit gaande dat ik geen PV-installatie heb).
  1. Kan iemand de nauwkeurigheid van de ME162 P1 logging bevestigen en mogelijk het resultaat van een telegram bericht van de ME162 laten zien?
  2. Zijn er hier mensen die op basis van een arduino / netduino / raspberry PI de optische P1 poort van de ME162 uitlezen?

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Begin eens met dit topic, hier staat hoe het uitlezen met IR werkt.
Dan deze pdf over de meter en het protocol.
Een betaalbare lees/schrijfkop vind je bij Volkszaehler (Udo), voor 3 tientjes heb je een gebouwde in huis.
Helaas zie ik alleen andere Iskra modellen bij Udo staan, maar het uitleesprincipe met IR is vergelijkbaar.

Mijn Ampy meter lees ik met Udo's lees/schrijfkop uit op een Raspberry.
Hij wordt herkend als CP210x en is benaderbaar op ttyUSB0.
Dit is heel simpel te doen met Minicom, waarmee je een textfile stuurt waar het uitleescommando in staat.
De meter gooit de data eruit en in Minicom kan je het telegram lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Laatst online: 16-09 09:06
Dank voor de toelichting. Vooral de eerste link is zeer behulpzaam. Het lijkt steeds meer haalbaar.

Wat zijn de ervaringen met de nauwkeurigheid achter de komma van de waarden op de optische poort op de me162? Of een andere ISKRA meter?

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Millerman schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 10:54:
Ik snap niet waarom iedereen zonodig een rasberry pi erbij nodig is. Ik log mijn systeem gewoon met mijn router met een usb aansluiting erop. Op de router dd-wrt firmware.Een usb naar rs485 (ftdi € 6) erop en een progje dat door een cronjob om de 5 minuten mijn omvormer vraagt wat tie aan het doen is en dat naar PVoutput upload. Klaar ;) En de router wordt verder gewoon gebruikt voor mijn draadloze netwerk.
uuuh...en wellicht heb je het hier over een router naast je modem? buiten de eerdergenoemde redenen om het vooral niet te doen hebben sommige mensen geen tweede router. ik heb er wel een, maar bewust uitgezet omdat router 6 watt, rpi 4 watt. :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pietvs schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:52:
Pfff, na een paar dagen knutselen en uitzoeken is het mij ook eindelijk gelukt om de data van mijn omnik's te monitoren zonder de omnik-portal in china.

[...]

Het is nog niet af allemaal maar het begin is er :)
Held! _/-\o_ Ga je dit open sourcen? Ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansK3300
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02-2024
Het uitelzen van mijn ISKRA ME162 via de optische USB lezer levert het volgende telegram op:
C.1.0(47928443)
0.0.0(47928443)
1.8.0(0002272.377*kWh)
1.8.1(0001657.218*kWh)
1.8.2(0000615.159*kWh)
2.8.0(0003148.697*kWh)
2.8.1(0000953.560*kWh)
2.8.2(0002195.137*kWh)
F.F(0000000)

Zoals je kunt zien is het op de Watt nauwkeurig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Laatst online: 15-09 20:23
Op een Landis+Gyr E350 slimme meter probeer ik de P1 poort uit te lezen met een serial-to-usb kabel, maar ik krijg geen datagrammen te zien. Ik gebruik een Sitecom cn-104 kabel (PL2303 chipset), die zou moeten werken als ik andere postings lees.

Ik heb een DB9-naar-RJ11 kabel gemaakt met deze pin layout:
RJ11RS-232:
1not connected
24 (RTS)
35 (GND)
4not connected
52 (DATA)
6not connected

De kabel heb ik doorgemeten, de RTS is hoog (5V) als ik ga lezen.

Ik probeer de datagrammen te lezen met
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

maar ik ontvang helemaal niets.

Op de meter staat vermeld dat deze DSMR 4.0 is. In de DSMR 4.0 standaard lees ik dat de baudrate 115200 zou moeten zijn met 8N1, maar ook dat werkt niet.

Op slimmemeterdashboard.nl lees ik dat hun usb-to-serial kabel aangepast is voor DSMR 4.0:
"Opmerking: Als u beschikt over een DSMR4 meter van het merk/type "Landis + Gyr E350 DSMR4" MOET u de DSMR 2/3/4 versie van de P1 Converter Cable bestellen. Alle andere meters (incl de Kaifa DSMR4 meter) kunnen worden uitgelezen met zowel de DSMR 2/3 als met de DSMR 2/3/4 versie van de P1 Converter Cable. Als gevolg van een extra modificatie, is de DSMR 2/3/4 versie van de P1CC (kabel) vooralsnog 5 euro hoger geprijsd."
Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, dat er een extra modificatie nodig is... wie heeft een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Probeer het eens met Minicom, Cu vind ik een onding om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-04-2023
fabstar81 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:04:
[...]

uuuh...en wellicht heb je het hier over een router naast je modem? buiten de eerdergenoemde redenen om het vooral niet te doen hebben sommige mensen geen tweede router. ik heb er wel een, maar bewust uitgezet omdat router 6 watt, rpi 4 watt. :)
Ik gebruik inderdaad niet mijn modem, maar mijn router dat achter het modem hangt. Daardoor geen invloed van mijn provider. Mijn punt is dat veel van dat soort apperatuur, zoals wifi routers nas en mediaplayers, toch al linux (kunnen) draaien.Zo'n taak van het loggen van je omvormer kan er makkelijk bij gedaan worden. Mits het apperaat toch al constant aan staat en een usb poort heeft ;)
De rpi moet je aanschaffen en zou in mijn geval extra energie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heden in de morgen was mijn logging van de AEG niet aan het werk.Na wat testen toch de kaart er uit gehaald en even een andere geplaatst.Oude had dus na een kleine 14 maanden de geest gegeven.Mijn zonnepanelen leverancier was zo aardig hem nog kosteloos te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super low cost oplossing voor het loggen van de opbrengst van zonnepanelen

Ik heb sinds deze week een serial-to-usb (3 Euro) kabel rechtstreeks op een kWh-meter om een S0 pulse uit te lezen. Deze kabel heb ik op mijn synology aangesloten (die toch 24x7 aanstaat).

Aansluitschema:

+5 ------2K2--------Rx--------S0+

0V --------------------------------S0-

Op de synology heb ik een multi threaded daemon geschreven die de pulsen ontvangt en verwerkt als ik de seriele poort op 75 baud instel. Er komt geen echte data, maar de pulse wordt opgepakt als startbit en duurt wat langer dan 1 bit (70ms in mijn geval). De pulse is alweer weg als het stopbit verwacht wordt. Er komt dus maximaal 1 byte binnen via de seriele poort per pulse.

Vervolgens worden de waarden naar pvoutput gestuurd.

Python: solar.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
#!/usr/bin/python

import sys, os, serial, time, httplib, datetime, urllib
from daemon import runner
from threading import Thread
from serial.tools.list_ports import comports

def thread_pvoutput( app ):
    apikey = 'XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX'
    sid = 'XXXXX'
    pulseperkwh = 1000
    host = 'pvoutput.org'
    path = '/service/r2/addstatus.jsp'
    headers={'Content-type': 'application/x-www-form-urlencoded', 'Accept': 'text/plain',
             'X-Pvoutput-Apikey': apikey, 'X-Pvoutput-SystemId': sid }
    while True:
        http = httplib.HTTPConnection(host)
        now =  datetime.datetime.now()
        watthr = app.counter * 1000 / pulseperkwh
        if( app.timer > 0 and ( now - app.timestamp ).total_seconds() < 600 ):
            pow=round(3600000.0/(app.timer*pulseperkwh),0)
        else:
            pow=0
        params = {'d':now.strftime('%Y%m%d'),'t':now.strftime('%H:%M'),'v1':watthr,'v2':pow,'c1':1}
        #print( params )
        try:
            http.request('POST', path,  urllib.urlencode(params), headers)
        finally:
            waitsec = ((3600-(now.second+now.minute*60))%300)+2
            time.sleep( waitsec )
        http.close()

class App():
    def __init__(self):
        self.stdin_path = '/dev/null'
        self.stdout_path = '/dev/tty'
        self.stderr_path = '/dev/tty'
        self.pidfile_path = '/var/run/solardaemon.pid'
        self.pidfile_timeout = 5
        self.counter = 0
        self.timer = 0

def run(self):
        self.timestamp = prevpulse = datetime.datetime.now()
        ser=serial.Serial('/dev/ttyUSB0',75)
        thread.start()
        while True:
            ch = ser.read()
            self.counter += 1
            self.timestamp = datetime.datetime.now()
            self.timer = (self.timestamp - prevpulse ).total_seconds()
            prevpulse = self.timestamp

app = App()
thread = Thread(target = thread_pvoutput, args=(app,) )
thread.daemon = True
daemon_runner = runner.DaemonRunner(app)
daemon_runner.do_action()

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 17:17 . Reden: script geupdate, close connection toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is een mooie ontwikkeling!
Heb je een linkje naar je PVoutput om het werkend te zien?
Ik ben erg benieuwd.

Zou je zoiets ook voor opwek en verbruik kunnen maken? Dus 2 kwh meters?
Of is 1 kwh meter maar mogelijk?

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2014 17:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 20 april 2014 @ 17:24:
Dat is een mooie ontwikkeling!
Heb je een linkje naar je PVoutput om het werkend te zien?
Ik ben erg benieuwd.

Zou je zoiets ook voor opwek en verbruik kunnen maken? Dus 2 kwh meters?
Of is 1 kwh meter maar mogelijk?
Ik kan 3 seriele usb poorten op mijn synology aansluiten, dus 3 meters uitlezen moet geen probleem zijn.
De rest is een kwestie van coderen.

Het resultaat is te zien op http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22340&sid=20233
op sid=20271 zit nu mijn Youless. Binnenkort wissel ik ze om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 17:54:
[...]

Ik kan 3 seriele usb poorten op mijn synology aansluiten, dus 3 meters uitlezen moet geen probleem zijn.
De rest is een kwestie van coderen.

Het resultaat is te zien op http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22340&sid=20233
op sid=20271 zit nu mijn Youless. Binnenkort wissel ik ze om.
Is er dan nog een usbdriver nodig voor de synology?
En hoe aan te sluiten?
Afbeeldingslocatie: http://techpubs.sgi.com/library/dynaweb_docs/hdwr/SGI_EndUser/books/SGI_PRISM_UG/sgi_html/figures/pinout.serial-port.gif
Sorry voor de vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze kabel gebruikt, het is een usb to serial converter op ttl niveau.

Rx=witte draad, 0V=zwart, 5V=rood, 2k2=weerstand van 2200ohm

+5 ------2K2--------Rx--------S0+

0V --------------------------------S0-

De usb driver moet wel worden geinstalleerd op de synology.
Daar heb ik een trucje voor gebruikt; installeer Z-Wave voor de Synology (http://repo.synozwave.com/). Daarna kan dit pakket weer worden gedeinstalleerd. De drivers blijven achter. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 08:07 . Reden: bron synozwave toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:04:
Ik heb deze kabel gebruikt, het is een usb to serial converter op ttl niveau.
Bedankt voor alle info. Ik zal binnenkort ook eens gaan experimenteren daarmee.
Edit: bericht aangepast. Vorige bericht niet goed gelezen. Nu wel duidelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2014 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 14:16
Tech schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 19:41:
Op een Landis+Gyr E350 slimme meter probeer ik de P1 poort uit te lezen met een serial-to-usb kabel, maar ik krijg geen datagrammen te zien. Ik gebruik een Sitecom cn-104 kabel (PL2303 chipset), die zou moeten werken als ik andere postings lees.

Ik heb een DB9-naar-RJ11 kabel gemaakt met deze pin layout:
RJ11RS-232:
1not connected
24 (RTS)
35 (GND)
4not connected
52 (DATA)
6not connected

De kabel heb ik doorgemeten, de RTS is hoog (5V) als ik ga lezen.

Ik probeer de datagrammen te lezen met
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

maar ik ontvang helemaal niets.

Op de meter staat vermeld dat deze DSMR 4.0 is. In de DSMR 4.0 standaard lees ik dat de baudrate 115200 zou moeten zijn met 8N1, maar ook dat werkt niet.

Op slimmemeterdashboard.nl lees ik dat hun usb-to-serial kabel aangepast is voor DSMR 4.0:

[...]

Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, dat er een extra modificatie nodig is... wie heeft een idee?
Iemand een idee hoe dit wel werkend te krijgen is of wat er anders moet? Heb een p1 kabel op mijn PI zitten met deze meter, maar krijg ook geen data uit de meter.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:10
Wimlem schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:34:
[...]

Iemand een idee hoe dit wel werkend te krijgen is of wat er anders moet? Heb een p1 kabel op mijn PI zitten met deze meter, maar krijg ook geen data uit de meter.
Ik heb ook geprobeerd mbv usb adapter (s!) dit aan de praat te krijgen. Ik kreeg, met welke setting dan ook, vervormde data. |:(

Uiteindelijk mbv een de GPIO van de RPi, en wat solderen (74HC14 op een Adafruit Prototyping Pi Plate Kit) een aansluiting gemaakt. Dat werkt wel!... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Laatst online: 15-09 20:23
Wimlem schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:34:
[...]

De oplossing staat hier:
http://www.domoticaforum....p=69730&hilit=e350#p69730

Ik heb het zelf getest en het werkt: een 1 kOhm weerstandje tussen RTS en RxD en 15200 8N1 gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tech op 03-05-2014 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• root0
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-07-2014
Ja super, de truc met de 1Kohm weerstand tussen RTS en RxD met de settings 115200 8N1 werkt op mijn Landis en Gyr E350 ook. Zelfs met de Profolic PL2303 chipset dus zonder Rx inverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04 23:27
Ter info.

Sinds 6 mei 2014 ligt het systeem van FP4all.org eruit.
Antwoord van FP4all is:

Onze host heeft problemen. We werken hard aan een oplossing.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Pfff. Gelukkig heb ik 'm ook geconfigureerd voor PVoutput. Anders had ik nu ontwenningsverschijnselen gehad.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
Nieuws van de site van FP4all.

Een update over het niet beschikbaar zijn van onze analyse website www.fp4all.org.

Wij hebben op dit moment problemen om onze webhosting bedrijf te benaderen waar de website www.fp4all.org draait.
Wat hier precies aan de hand is zijn we nog niet achter.

Wij zijn wel hard bezig om een alternatief op te zetten om weer de data te van uw zonnesystemen en de smartmeter te kunnen laten zien.
Op dit moment wordt de data van uw logger(s) niet opgeslagen dus daarom zijn we bezig om zo snel mogelijk hiervoor een oplossing op te zetten.

Indien er meer bekend is zullen we dit laten weten.
U kunt ook via de website www.fp4all.nl en dan in het nieuws deel ons volgen.

Hartelijk dank voor het begrip.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je de ingebouwde logging (& wifi) van een Omniksol 3.0K-tl omvormer ook gebruiken om te loggen op PV output?
Ik heb al een Energiemeter na mijn PV groep dus als dat niet kan zal ik dan een youless moeten gebruiken.

Edit: zoek fuctie op tweakers had ik eerder moeten gebruiken. Ik zie dat het wel kan, maar voor iemand die niet veel over programeren weet is het wel lastig denk ik. Zal toch maar voor een youless gaan...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verwp01
10 mei 2014 15:30 – Een update over het niet beschikbaar zijn van gebruiker accounts op onze analyse website www.fp4all.org.

Wij hebben nu van het webhosting bedrijf gehoord dat men in de financiele problemen is gekomen en daardoor is bij het datacentre waar onze webserver en database staan de servers van deze webhoster uitgeschakeld.

We zijn in onderhandeling om de data die op de server staat vrij te krijgen en lijkt erop dat dit in de loop van komende week mogelijk moet zijn.

We bezig met het opzetten van een nieuwe server en database.

De data van de logger worden zoveel mogelijk op een tijdelijk nooddatabase opgevangen. Omdat deze server niet zwaar genoeg is kunnen we de gebruiker accounts nog niet weergeven. We zijn hiervoor met een oplossing bezig maar verwachting nu is dat dit ergens volgende week operationeel is.

Indien er meer bekend is zullen we dit laten weten.
U kunt ook via de website www.fp4all.nl en dan in het nieuws deel ons volgen.

Hartelijk dank voor het begrip.

Pagina: 1 ... 19 ... 48 Laatste