Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.363 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Jron667
Zo bijvoorbeeld.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 22:04

FutureCow

(C) FutureCow

Ik ben mij ook eens aan het oriënteren naar een zonneboiler op het dak. Maar voordat ik verder kan kijken is het wellicht handig om te bekijken of ik überhaupt ruimte heb voor de collectoren. Er liggen nu namelijk al PV-panelen, dus veel ruimte is er niet meer.
Wij hebben op de bovenste verdieping een nokverhoging. Hierdoor is er een kleine ruimte bovenop. Dit is in totaal 4 dakpannen hoog, met erboven de nok:
Afbeeldingslocatie: https://server.fhettinga.nl/error/nok.png
Ik zou hier dan graag 2 collectoren is landscape willen leggen. Is daar genoeg ruimte voor? Welke merken panelen kun je naast elkaar in landscape oriëntatie leggen?(Meeste zijn portrait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:37:
[...]
Die lange termijn opslag blijft een ding of het nou om warmte of om stroom gaat.
Deze kwam ik afgelopen week tegen ==> http://www.solarfreezer.nl/solarfreezer Zij hebben een optie om in je kruipruimte een enorme zak te plaatsen waar warm water in wordt bewaard. Het is nog in het proef stadium, maar je kunt je al aanmelden. Wellicht kan je een combi maken met je zonneboiler ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Cor-Jan schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:26:
[...]

Deze kwam ik afgelopen week tegen ==> http://www.solarfreezer.nl/solarfreezer Zij hebben een optie om in je kruipruimte een enorme zak te plaatsen waar warm water in wordt bewaard. Het is nog in het proef stadium, maar je kunt je al aanmelden. Wellicht kan je een combi maken met je zonneboiler ?
Is dat ding dan nog niet op de markt?
Solar Freezer, schaafijs doet gasrekening verdwijnen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Van de website : "Wij werken met man en macht om de SolarFreezer marktklaar te krijgen. Heeft u interesse in een pilot van de SolarFreezer? Neem dan direct contact met ons op.
De email kan naar solarfreezer@thinkabouttomorrow.nl"

Ik zou zeggen : Bijna ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Cor-Jan schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:39:
[...]

Van de website : "Wij werken met man en macht om de SolarFreezer marktklaar te krijgen. Heeft u interesse in een pilot van de SolarFreezer? Neem dan direct contact met ons op.

Bijna was 2 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Oeps, dan denk ik dat je hier inderaad beter met een grote boog omheen kan lopen. Het idee van de opslag voor koude dagen (of koude seizoenen) stond mij wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:04

HHF

Als je gaat uitrekenen hoeveel warmte een huis nodig heeft en hoeveel opslag je dan nodig hebt, zie je al gauw dat solarfreezer niet gaat werken. Je kunt hooguit voor een paar dagen opslaan, en dan zijn de kosten wel erg hoog. In de winter, zie ook afgelopen periode, zijn er nogal veel dagen dat een zonneboiler/heatpipes systeem bijna geen warmte afgeeft. Om warmte van de zomer op te slaan in waterzakken heb je al gauw een paar 100 m3 nodig.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Maar werkte dat solarfreeze niet met bevroren opslag? De wp koelt het water zover dat er ijsvorming is en juist bij die tostandverandering komt veel energie vrij. Dus van 15 naar 5 graden levert minder op dan van 5 naar min 5.
Ook op slechtere dagen zou een zonnecollector best wel eens 10 graden kunnen halen. Niet voldoende voor conventionele systemen maar bij een opslagmedium van rond de 0 graden een mooie toevoeging.
Of het dan het geld waard is is vooraf nooit te zeggen. Theoretische benaderingen willen in de praktijk nog wel eens fout zitten. Maar als ik lees dat ze mensen zoeken die graag een pilot versie willen draaien dan lijkt het er toch aan te komen. Hoe lang zal misschien meer afhankelijk zijn van de aantallen welke geinstalleerd worden dan van het product. Ik kan me tenminste voorstellen dat ze, voor grote verkoop, eerst willen weten hoe het systeem het in de praktijk doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo mfmonkey
Ik heb de berekeningen gemaakt met de overgang water-ijs, die inderdaad nogal wat energie gaat opleveren. Maar de collector kan wel 10 graden halen, maar die moet dan wel genoeg warmte leveren om het ijs weer te ontdooien. En daar zit het probleem. Tenzij je erg veel pipes installeerd, gaat dit systeem niet werken. Ik was het zelf van plan om een waterzak met de ijs overgang te installeren, maar naar diverse rekenpartijen kwam ik tot de ontdekking dat de kosten van een dergelijk systeem zich niet gaan terugbetalen. (bij lange na niet). Om een mindere periode te overbruggen, zelfs van een dag of 3-4 heb je nu eenmaal erg veel opslag nodig en dat is duur.
Om dezelfde reden werkt konen ook b.v. phase changing materials bij hoge temperatuur (CaCl2 b.v.) niet van de grond.
Ook het Solarfreeze bedrijf komt niet met referenties en de laatste update van de website is al weer een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:59
Cor-Jan schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:39:
[...]

Ik kreeg enkele weken geleden wel een infomail van ze, over hoe het ermee stond. Het lijkt medio dit jaar op de markt te komen:
We zijn nu samen met TNO bezig om de SolarFreezer officieel te kwalificeren, dit proces is reeds gestart en de verwachting is dat dit ongeveer in april/mei gereed is. Daarna gaan we beginnen met het uitrollen van de eerste serie SolarFreezer-systemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Goed te horen dat ze lijken te beginnen. Voordat je met hun in zee gaat zou ik mijn eigen sommen goed maken. (de smeltwarmte van ijs is ongeveer 334 KJ/kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
HHF schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:20:
Hallo mfmonkey
Ik heb de berekeningen gemaakt met de overgang water-ijs, die inderdaad nogal wat energie gaat opleveren. Maar de collector kan wel 10 graden halen, maar die moet dan wel genoeg warmte leveren om het ijs weer te ontdooien. En daar zit het probleem. Tenzij je erg veel pipes installeerd, gaat dit systeem niet werken.
Wat is er veel pipes? Ik zie dat niet in aantal maar meer in verhouding. En ik heb zo het gevoel dat die solarfreeze dingen geen 200 litertjes zijn.
Uiteraard zie ik je punt wel, als de zon niet z'n best doet gaat ook een grote hoeveelheid pipes je ook niet redden.
Ik was het zelf van plan om een waterzak met de ijs overgang te installeren, maar naar diverse rekenpartijen kwam ik tot de ontdekking dat de kosten van een dergelijk systeem zich niet gaan terugbetalen. (bij lange na niet). Om een mindere periode te overbruggen, zelfs van een dag of 3-4 heb je nu eenmaal erg veel opslag nodig en dat is duur.
Om dezelfde reden werkt konen ook b.v. phase changing materials bij hoge temperatuur (CaCl2 b.v.) niet van de grond.
Ook het Solarfreeze bedrijf komt niet met referenties en de laatste update van de website is al weer een paar jaar geleden.
En dat is het denk ik vooral, de kosten en daarbij de onzekerheid of het wel echt zo goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Skipper-93 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:10:
Hier al sinds 2011 een ZB zonder naverwarming, ik leef nog. Hier is altijd iemand thuis. Pas als het water weken niet gestroomd heeft zou ik mij zorgen maken.
Als er een baby aanwezig is zie ik wel de nut van naverwarmen in of bij zeer grote vaten. Puur voor de zekerheid.
hier wordt ook nagenoeg geen legionella preventie gedaan. enige wat ik doe is een klein e-boilertje na de ZB die 50 liter warm houdt op 60-65 graden. Als die leeg is, zou ik theoretisch legionella bevattend water door mijn leidingen krijgen, want mijn CV warmt ook maar op tot 50 graden.

afijn, we leven nog, zelfs met 2 kleine kinderen. Het vat wordt 1 keer per maand naar 65 graden gebracht en gehouden voor 2 uur. meer dan genoeg. Er is hier elke dag voldoende doorstroming. Is het niet door de kranen, dan wel door de hotfill wasmachine of vaatwasser.

Na een weekje vakantie kan je hem altijd nog handmatig opwarmen.

Het kost immens veel energie om het vat (350 liter) op te warmen van 20-30 graden naar 65 graden, en dat elke week. Niet dat dat een reden moet zijn voor je gezondheid, maar als het niet nodig is, is het niet nodig.

Maarrr, ieder voor zich natuurlijk. Ik ga niet prediken dat het onzin is en dat je het niet moet doen. Wil je het echt uitsluiten, dan of je ketel op 65 graden zetten als naverwarmer, of elke 6 dagen je vat naar 65 graden en even houden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Inmiddels weer een tijdje gespendeerd aan het optimaliseren van de setup, deze heb ik nu in gedachte:
- 250L RVS boilervat met 2x RVS warmtewisselaars + 1x RVS hygiëne warmtewisselaar
- 250L RVS boilervat met 2x RVS warmtewisselaars
- 60 Heat pipes (2 x 30), lengte: 1.5 meter (90° helling op WZW)
- Resol SL controller
- Dubbele pompgroep met Wilo Yonos Para ST 15/7 PWM
- CV-houtkachel (optioneel)

Het idee is een prio set-up te maken, waarbij de verhouding van 60 HP op 250L een verhouding geeft van
1 : 4,2. Hiermee probeer ik het voor- en naseizoen zolang mogelijk te rekken.

Met de 250L hygiëne buffer zou ik meer dan genoeg moeten hebben voor SWW i.c.m. de douche-WTW, en daarbij niet het ongemak van het potentieel preventie/risico van legionella.

Ik ben toch afgestapt van één buffer van rond 400/500L mede omdat wij nog niet volledig LTV hebben, en wij dus meer hebben aan hogere temperaturen dan een grotere buffer op lagere temperatuur.

Daarmee probeer ik te voorkomen op dagen dat minimale bijverwarmen nodig is wij genoeg hebben aan 250L op 60-70 graden i.p.v. 400/500L op 40-50 graden waar dan toch de cv-ketel moet gaan bijstoken. Of dit in praktijk ook zo gaat werken is nog even de vraag, hetzelfde geldt ook voor SWW.

Ik zal binnenkort eens een schema gaan maken van de situatie en hier plaatsen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Wellicht niet helemaal de juiste plek, maar heeft iemand al eens gerekend om zijn/haar boiler op te hangen / plaatsen in de nok van je huis ? Op zolder heb ik meer dan genoeg ruimte, boven de 2,40 meter is nog ruim 3 meter tot aan de nok. Kan mooi een horzontale boiler van een paar honderd liter.

Alle ruimte daar onder wordt gewoon gebruikt. De ruimte er boven is toch leeg / loos. Kan dit ? Ik dacht van wel, want er zit toch een pomp in het systeem om het water door de heatpipes etc te pompen, dus als deze een meter lager hun hoogste punt hebben zal het niet zo veel uitmaken (denk ik)

[ Voor 33% gewijzigd door Cor-Jan op 27-02-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Het zal meer een constructie berekening zijn al een flow probleem. De pomp pompt het wel rond.
Ik heb mijn verticale buffer 1000L aan de muur gehangen en op de vloer extra ondersteund.

In het midden van de zolder hangt een gemetselde schoorsteen in de spanten. Met extra verticale balken langs het dakbeschot om de krachten af te voeren naar de muren. Dat ding woog meer als mijn 1000L buffer!
De schoorsteen constructie is toen berekend door een constructeur. ( en ik heb er nog wat extra balken bij ge l*ld, voor de zekerheid)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Helhond

Erg nette setup! Koppel je de twee vaten wel hydraulisch?

Kan je eigenlijk niet kiezen voor 2 vaten met hygienespiraal en die spiralen koppelen? Is wel wat duurder maar zo heb je extra profijt van beide vaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
@Cor-Jan. Nee, dat kan niet. Natuurlijk zal het echt wel een tijdje goed gaan als je die boiler aan je dak hangt, maar daken zijn niet op die last ontworpen. Ik ken de situatie bij jouw niet, maar wellicht kan je van bouwmuur naar bouwmuur 2 nieuwe balken leggen en daarop de boiler plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Rhaelak schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:49:
@Helhond

Erg nette setup! Koppel je de twee vaten wel hydraulisch?

Kan je eigenlijk niet kiezen voor 2 vaten met hygienespiraal en die spiralen koppelen? Is wel wat duurder maar zo heb je extra profijt van beide vaten.
Ik heb het flow schema nog niet helemaal voor ogen.
Maar ik ben er ook nog niet erg mee bezig geweest moet ik dan gelijk toegeven.

Twee hygiene spiralen of twee spiralen koppelen lijkt mij nog in eerste instantie overkill, maar het zou kunnen want ik heb als het goed is theoretisch in het tweede buffervat nog een "vrije" spiraal.

Maar wat je daarmee behaald is dat je koude aanvoer eerst door buffervat #2 laat lopen en "voorverwarmen", (stel buffervat #2 is 45°C) en daarna door buffervat #1 (80°C) zodat je minder energie uit buffervat #1 haalt en deze langer op hogere temperatuur blijft? Zo bedoel je dat toch?

Met de twee vaten hydraulisch koppelen bedoel je?
Retour CV op ingang buffervat #2,(onderin)
Uitgang buffervat #2 op de ingang #1.
En dan uitgang buffervat #1 op aanvoer CV? (bovenin)

Dus het retourwater gaat dan eerst via buffer #2 en dan via buffer #1.
Daarmee zou je dus automatisch eerst buffer #2 koud trekken en daarna buffer #1, waar het dus het langs warm blijft boven in buffer #1.

Als ik iets fout zeg moet je het zeggen, het hele flowschema voor zonneboilers is nog even nieuw voor mij :+

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 27-02-2017 23:21 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Helhond schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:16:
[...]

Twee hygiene spiralen of twee spiralen koppelen lijkt mij nog in eerste instantie overkill, maar het zou kunnen want ik heb als het goed is theoretisch in het tweede buffervat nog een "vrije" spiraal.

Maar wat je daarmee behaald is dat je koude aanvoer eerst door buffervat #2 laat lopen en "voorverwarmen", (stel buffervat #2 is 45°C) en daarna door buffervat #1 (80°C) zodat je minder energie uit buffervat #1 haalt en deze langer op hogere temperatuur blijft? Zo bedoel je dat toch?
Overkill is het nooit. Je kan de warmte zo goed benutten en je doet er langer mee. In de zomer raakt het zowat niet op maar in de winter wil je die buffer dus wel hebben.

Daarmee zou je dus automatisch eerst buffer #2 koud trekken en daarna buffer #1, waar het dus het langs warm blijft boven in buffer #1.

Als ik iets fout zeg moet je het zeggen, het hele flowschema voor zonneboilers is nog even nieuw voor mij :+
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:23
Helhond schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:16:
[...]

dan moet je controller wel ondersteunen dat je apart per boiler de cv retour er door leidt of niet. vooral in de winter zal de eerste boiler (de prio 2) vaak te koud zijn.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
FutureCow schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:45:
Ik ben mij ook eens aan het oriënteren naar een zonneboiler op het dak. Maar voordat ik verder kan kijken is het wellicht handig om te bekijken of ik überhaupt ruimte heb voor de collectoren. Er liggen nu namelijk al PV-panelen, dus veel ruimte is er niet meer.
Wij hebben op de bovenste verdieping een nokverhoging. Hierdoor is er een kleine ruimte bovenop. Dit is in totaal 4 dakpannen hoog, met erboven de nok:
[afbeelding]
Ik zou hier dan graag 2 collectoren is landscape willen leggen. Is daar genoeg ruimte voor? Welke merken panelen kun je naast elkaar in landscape oriëntatie leggen?(Meeste zijn portrait)
Vlakke plaat collectoren kan je prima in landscape (breed) plaatsen. Hr Solar 2,5 = 2,5 mtr x 1,0 mtr. Ze hebben ook een kleinere variant die nagenoeg even groot is als een standaard PV paneel van 1,6 x 1,0 mtr.

Even zoeken welk merk je wilt en je weet of het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
BarryH schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:06:
[...]

dan moet je controller wel ondersteunen dat je apart per boiler de cv retour er door leidt of niet. vooral in de winter zal de eerste boiler (de prio 2) vaak te koud zijn.
Ik zou de CV door boiler prio 1 laten gaan en boiler prio 2 alleen gebruiken als voorverwarming SWW welke dan verder wordt opgewarmd door boiler prio 2 (dus 2 x hygienespiraal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:23
Rhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:17:
[...]

Ik zou de CV door boiler prio 1 laten gaan en boiler prio 2 alleen gebruiken als voorverwarming SWW welke dan verder wordt opgewarmd door boiler prio 2 (dus 2 x hygienespiraal).
Die setup zal inderdaad bij de meeste controllers wel werken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Rhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:17:
[...]

Hoe moet ik dit mij precies voorstellen, beide buffers worden gevuld met CV water.
Heb je daar toevallig een (voorbeeld) schema van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Helhond schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:40:
[...]

Hoe moet ik dit mij precies voorstellen, beide buffers worden gevuld met CV water.
Heb je daar toevallig een (voorbeeld) schema van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AB6qrPOXLqZScsad5KwlWmsP/thumb.png

En de 2 hygienespiralen koppel je dan met elkaar. Dus bij het vat rechts (prio2) koudwaterleiding op aansluiten en bij de uittrede deze met bijvoorbeeld een koperenleiding weer aansluiten op de intrede aansluiting van het vat links (prio1).

Zo benut je maximaal je SWW opwarming en met je kan dan door 1 vat de CV retour laten gaan (op deze regelaar kan je Relais3 gebruiken om een driewegklep CV aan te sturen en in de regelaar programmeer je dan wanneer hij er door heen mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Rhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:00:
[...]

[afbeelding]

En de 2 hygienespiralen koppel je dan met elkaar. Dus bij het vat rechts (prio2) koudwaterleiding op aansluiten en bij de uittrede deze met bijvoorbeeld een koperenleiding weer aansluiten op de intrede aansluiting van het vat links (prio1).
Oke, tot zover is het duidelijk.
Rhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:00:
[...]
Zo benut je maximaal je SWW opwarming en met je kan dan door 1 vat de CV retour laten gaan (op deze regelaar kan je Relais3 gebruiken om een driewegklep CV aan te sturen en in de regelaar programmeer je dan wanneer hij er door heen mag).
Waarom zou je alleen de CV retour door slechts één vat laten stromen?
En deze niet koppelen zoals de SWW?

Waar het gas bespaard wordt (CV of SWW) maakt toch niet uit zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Helhond schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:37:
[...]

Oke, tot zover is het duidelijk.

[...]

Waarom zou je alleen de CV retour door slechts één vat laten stromen?
En deze niet koppelen zoals de SWW?

Waar het gas bespaard wordt (CV of SWW) maakt toch niet uit zou ik zeggen?
De driewegklep gaat pas open als de retourtempeatuur van de CV lager is dan de temperatuur in het vat. Je kan natuurlijk de twee vaten met elkaar koppelen, maar als je retour CV temperatuur hoger is dan de temperatuur in vat prio 2 (waar hij dan als eerste doorheen stroomt) warmt hij dat vat juist op en met de warmte van vat prio 1 warm je weer de CV retour op.

De warmte gaat uiteraard niet verloren want als je SWW tapt benut je weer die warmte, maar ik zou juist willen dat ik op dat moment bij CV vraag juist de zonnewarmte volledig benut voor CV gebruik.

Maar het kan beide. Net wat je wilt. De warmte gaat uiteindelijk niet verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rhaelak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:34:
[...]
De driewegklep gaat pas open als de retourtempeatuur van de CV lager is dan de temperatuur in het vat. Je kan natuurlijk de twee vaten met elkaar koppelen, maar als je retour CV temperatuur hoger is dan de temperatuur in vat prio 2 (waar hij dan als eerste doorheen stroomt) warmt hij dat vat juist op en met de warmte van vat prio 1 warm je weer de CV retour op.

De warmte gaat uiteraard niet verloren want als je SWW tapt benut je weer die warmte, maar ik zou juist willen dat ik op dat moment bij CV vraag juist de zonnewarmte volledig benut voor CV gebruik.
Maar het kan beide. Net wat je wilt. De warmte gaat uiteindelijk niet verloren.
Volgens mij maakt het niet uit of de controller de klep omzet om de buffer te bypassen.
Zolang de retour door de buffer loopt zal de temperatuur van de buffer nooit onder de temperatuur van de retour komen. Hoe het ook gaat de warmte gaat niet verloren, de buffer voegt een hoeveelheid water toe aan de CV circulatie en zal daarmee de temperatuur schommelingen verkleinen en het rendement van de cv ketel verhogen.
Mijn 1000L buffer draait altijd mee met de cv circulatie, de klep (die er wel tussen zit en bestuurd kan worden) staat altijd zo dat het door de buffer loopt. De opwarmtijd van je huis neemt wel toe omdat het cv water langzamer opwarmt. Met vloer verwarming maakt dat niet uit. gewoon op 1 temperatuur laten staan of max 1 tot 2 graad variatie.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Zoals ik al zei gaat de warmte niet verloren, het is meer welk principe je prettiger vind. Mijn uitgangspunt was hoe de screenshot van het schema van de Resol regelaar functioneert.

Retour continue door de vaten gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Helhond schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:18:
- 250L RVS boilervat met 2x RVS warmtewisselaars + 1x RVS hygiëne warmtewisselaar
- 250L RVS boilervat met 2x RVS warmtewisselaars
- 60 Heat pipes (2 x 30), lengte: 1.5 meter (90° helling op WZW)
- Resol SL controller
- Dubbele pompgroep met Wilo Yonos Para ST 15/7 PWM
Wat zou een reële schatting zijn qua periode dat ik 100% dekking heb met bovenstaande setup?
Afgelopen jaar van 1 maart tot 31 oktober hadden we maar liefst 370 kuub gas verbruikt, zou ik deze periode kunnen afdekken? (i.c.m. Douche-WTW)

De resterende 4 maanden, nov t/m feb was het verbruik hier gemiddeld 130 kuub per maand.

In totaal zitten we op "slechts" op 900 kuub, waarvan ongeveer dan 25 kuub voor het koken.
We hebben ook nog een geiser uit de prehistorie, nu schrok ik ook een beetje het geschatte verbruik hiervan!
Dat kan variëren van 60m³ tot 250 m3 gas op jaar basis, is dit realistisch? :o
(Kleine kanttekening van de 900 kuub, is dat we ook nog 5 kuub aan hout verstoken met de houtkachel.)

Zie ik het te rooskleurig in als ik die 370 kuub volledig kan afdekken en 20% van de vier resterende van de maanden? Dan zou ik ruim 450 kuub in totaal kunnen besparen. Dat vind ik toch wel mooie getallen mocht het echt zo zijn.

Dan nog een hotfill d.m.v. een mengkraan bij de wasmachine en ik ben tevreden. :*)

Na de badkamer (over 2 week starten :9~ ), komt de zonneboiler + dakisolatie, en dan zo snel mogelijk de keuken eruit met die kloterige geiser! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Helhond schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Wat zou een reële schatting zijn qua periode dat ik 100% dekking heb met bovenstaande setup?
Afgelopen jaar van 1 maart tot 31 oktober hadden we maar liefst 370 kuub gas verbruikt, zou ik deze periode kunnen afdekken? (i.c.m. Douche-WTW)

De resterende 4 maanden, nov t/m feb was het verbruik hier gemiddeld 130 kuub per maand.

In totaal zitten we op "slechts" op 900 kuub, waarvan ongeveer dan 25 kuub voor het koken.
We hebben ook nog een geiser uit de prehistorie, nu schrok ik ook een beetje het geschatte verbruik hiervan!
Dat kan variëren van 60m³ tot 250 m3 gas op jaar basis, is dit realistisch? :o
(Kleine kanttekening van de 900 kuub, is dat we ook nog 5 kuub aan hout verstoken met de houtkachel.)

Zie ik het te rooskleurig in als ik die 370 kuub volledig kan afdekken en 20% van de vier resterende van de maanden? Dan zou ik ruim 450 kuub in totaal kunnen besparen. Dat vind ik toch wel mooie getallen mocht het echt zo zijn.

Dan nog een hotfill d.m.v. een mengkraan bij de wasmachine en ik ben tevreden. :*)

Na de badkamer (over 2 week starten :9~ ), komt de zonneboiler + dakisolatie, en dan zo snel mogelijk de keuken eruit met die kloterige geiser! 8)7
Ik vind het lastig een inschatting te maken. Ik ken tenslotte niet je woning en je stookgedrag. Ik neem aan dat in die 370 m3 gas nog wat verwarmingsvraag zit?

Voor SWW zou je vanaf april als het weer meezit 100% dekking kunnen hebben tot oktober/half oktober. Maar dat ligt ook erg aan het weer.

Vorig jaar was juni bijvoorbeeld heel nat en bewolkt met weinig zon. Dan doet je ZB natuurlijk niet zo veel.

Meestal kan je er wel van uitgaan dat een ZB configuratie 60-70% afdekt van je SWW behoefte op jaarbasis. Veel meer dan dat wordt lastig.

Die geiser zou ik maar zo snel mogelijk de deur uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Helhond 31 oktober ga je echt niet halen met je ZB. hier twee jaar al begin, maximaal half oktober dat de verwarming weer aan moet en dat is wel een beetje een graadmeter dat je het met het SWW ook niet meer redt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
MeTooPV schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:29:
maar wellicht kan je van bouwmuur naar bouwmuur 2 nieuwe balken leggen en daarop de boiler plaatsen
Bedankt voor het meedenken, van bouwmuur naar bouwmuur is 10,50 meter, iets teveel van het goede en dwars door een andere zolderkamer heen. Ik zat zelf te denken aan een 250Liter boiler (niet zo'n 1000 liter versie). Aan de ene kant vastmaken aan bouwmuur en aan de andere kant ondersteunen aan het dak /-----\ en dan paal in het midden (staat nu een muur) zodat het gewicht ook wordt gedragen door de vloer (wel hout helaas). Dus dan verdeel je de ca 350kg tussen de muur van het huis (steen), het dak en de vloer.

De muur die er staat kunnen we ook opnieuw opbouwen (is houten frame met gips en niet heel fraai) dus wellicht hier een nieuwe muur maken met wat driehoeken er in ? Zodat de kracht wordt verdeeld over nog meer vloeroppervlakte ?

Het zou mij best wat waard zijn om de "loze" ruimte in de nok hiervoor te gebruiken. Nog andere goede ideeën ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Cor-Jan schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:23:
[...]

Bedankt voor het meedenken, van bouwmuur naar bouwmuur is 10,50 meter, iets teveel van het goede en dwars door een andere zolderkamer heen. Ik zat zelf te denken aan een 250Liter boiler (niet zo'n 1000 liter versie). Aan de ene kant vastmaken aan bouwmuur en aan de andere kant ondersteunen aan het dak /-----\ en dan paal in het midden (staat nu een muur) zodat het gewicht ook wordt gedragen door de vloer (wel hout helaas). Dus dan verdeel je de ca 350kg tussen de muur van het huis (steen), het dak en de vloer.

De muur die er staat kunnen we ook opnieuw opbouwen (is houten frame met gips en niet heel fraai) dus wellicht hier een nieuwe muur maken met wat driehoeken er in ? Zodat de kracht wordt verdeeld over nog meer vloeroppervlakte ?

Het zou mij best wat waard zijn om de "loze" ruimte in de nok hiervoor te gebruiken. Nog andere goede ideeën ?
Je kan een balk wel in het A frame hangen maar dan moet je dat A frame extra ondersteunen met balken die de krachten afvoeren naar de zij muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
250 liter is natuurlijk al weer een heel ander verhaal. Een combinatie van afdragen op bouwmuur en vloer moet dan wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook hier zit ik te kijken naar een set van 123-kaminofen....
http://www.123-kaminofen....pakket-cv-tapwater-7.html
Geven aan dat er nu 2088 subsidie op zit en netto uit komt op € 1522
Dus een set met 2 platen is nog goedkoper als een set met 1 plaat.

Maar ik heb toch wel een vraag.
Iedereen heeft het maar over vloerverwarming onderstreuning ,maar ik wil de radiators verwarmen.
Met 2 platen kan ik nooit mijn inhoud van de woning verwarmen,maar qua ruimte op het dak is het op.Anders moet ik de gehele set zonnepanelen verleggen..
Zou dit nog een beetje gaan werken?wat ontbreekt nog bij deze set?Denk dat er nog wel even een goede pomp tussen moet voor circulatie voor verwarming.

Daar komt nog bij dat het dak plat is en ik eigenlijk ook weer niet al te hoog recht wil staan.Mijn voorkeur ivm ballast op het dak is 20 graden.

http://www.estif.org/sola...al_links/SP/SC0014-15.pdf zou de datasheet moeten zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Verwijderd

Met dit systeem plaats je een buffer van 400 liter in je CV systeem. Op het moment dat de temperatuur van het water in de buffer hoger is dan de retourtemperatuur van je CV systeem schakelt de 3-wegklep om en stroomt het koudere CV water onderin je buffer en het warmere water uit je buffer richting je CV ketel voor eventuele naverwarming.

Ik heb een soortgelijk systeem en het werkt prima. CV ondersteuning is altijd maar minimaal daar moet je geen al te hoge verwachtingen van hebben in de zin van dat je daar een dag je huis mee warm houdt.

Je hebt geen extra pomp nodig voor de verwarming. Je CV pomp trekt het water er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:46

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Voor die prijzen wordt een zonneboiler wel interessant. Alleen jammer dat ik geen leverancier van muurbevestigingsframes kan vinden.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:51:
@Verwijderd

Je hebt geen extra pomp nodig voor de verwarming. Je CV pomp trekt het water er wel uit.
Helaas wel ivm de stadsverwarming..
Ik heb bericht gehad van deze jongens en voor deze set zou de subsidie code nog niet er zijn.Staat ook niet bij de set vermeld

Geachte heer .........

Hartelijk dank voor uw aanvraag.

Onderstaand pakket kunnen wij u aanbieden voor: 3610,00 EURO + platdakstandaard 100.00 EURO = 3710.00 EURO.

Dit pakket kunnen we u na korting aanbieden voor €3275,00 incl. 21% BTW.
U krijgt hier 2088.00 EURO subsidie op, waarbij uw netto investering na subsidie uitkomt op: 1187.00 EURO.

Wij hebben dit pakket onlangs bij het RVO neergelegd en het duurt enkele weken voordat de meldcode beschikbaar is.

€ 1187 lijkt geen verkeerde prijs.
Verzendkosten zijn € 150 door eigen vervoerder en platen worden gecontroleerd op breuk bij aflevering

Moet alleen een oplossing zien te vinden voor de steunen..Ik wil de bitumen en de onderliggende isolatieplaten niet teveel belasten.Eigenlijk wil ik op circa 15 graden staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
blitzkrieg schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:08:
Voor die prijzen wordt een zonneboiler wel interessant. Alleen jammer dat ik geen leverancier van muurbevestigingsframes kan vinden.
Volgens mij kan je het frame bij heatpipes gewoon aan de muur verticaal monteren. En anders valt daar wel een mouw aan te passen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:28:
[...]
Moet alleen een oplossing zien te vinden voor de steunen..Ik wil de bitumen en de onderliggende isolatieplaten niet teveel belasten.Eigenlijk wil ik op circa 15 graden staan
Dan zet je de steunen op tegels, die je vervolgens weer op tegeldragers legt...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Rhaelak schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:52:
[...]

Volgens mij kan je het frame bij heatpipes gewoon aan de muur verticaal monteren. En anders valt daar wel een mouw aan te passen toch?
Mijn pipes zitten met geschroefde dakhaken vast. Niets wat je tegen houd om die schroeven niet in het dakhout maar in de muur te draaien lijkt me. Je hebt dan een aparte vorm beugel omdat hij normaal gesproken om de pan heen moet.
Maar bedenk eens een betere vorm, gewoon recht tpe recht aan als het aan mij ligt en bedenk dan eens hoe moeilijkhet zal zijn om dat zelf te (laten) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
mfmonkey schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 06:49:
[...]

Mijn pipes zitten met geschroefde dakhaken vast. Niets wat je tegen houd om die schroeven niet in het dakhout maar in de muur te draaien lijkt me. Je hebt dan een aparte vorm beugel omdat hij normaal gesproken om de pan heen moet.
Maar bedenk eens een betere vorm, gewoon recht tpe recht aan als het aan mij ligt en bedenk dan eens hoe moeilijkhet zal zijn om dat zelf te (laten) maken.
Mijn heatpipes hebben op de verticale staanders van het frame voor geboorde gaten. Lijkt mij dat je met afstandshouders / balk o.i.d. prima tegen een muur kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben me suf aan het zoeken naar collectors in buis vorm van 8 m lang max.
Om langs antenne mast omhoog te hangen. Weet iemand of die bestaan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Je wilt een paal omwikkelen met buis om zo warmte te winnen?
Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat je met een paar meter PE buis op het plat dak je water ook kunt voorverwarmen. Maar omdat dit redelijk stug is gaat dat maar moeilijk. Nu weet ik niet hoe dik die paal is dus kijk eens zelf zou ik zeggen. Het is er al in 16 mm dacht ik.

Anders standaard buigbare waterleiding gebruiken (viega, hep2o enz.) en deze zwart spuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
fabstar81 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 09:47:
@Helhond 31 oktober ga je echt niet halen met je ZB. hier twee jaar al begin, maximaal half oktober dat de verwarming weer aan moet en dat is wel een beetje een graadmeter dat je het met het SWW ook niet meer redt.
Hier pas eind okt/begin november weer aan t aardgas (maar dan is de Qsolar wel voorzien van oa LTV Jaga Met boosters/fans.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfmonkey schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:16:
Je wilt een paal omwikkelen met buis om zo warmte te winnen?
Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat je met een paar meter PE buis op het plat dak je water ook kunt voorverwarmen. Maar omdat dit redelijk stug is gaat dat maar moeilijk. Nu weet ik niet hoe dik die paal is dus kijk eens zelf zou ik zeggen. Het is er al in 16 mm dacht ik.

Anders standaard buigbare waterleiding gebruiken (viega, hep2o enz.) en deze zwart spuiten.
Het is geen paal, het is zon drie poot,dus ik dacht hele smalle collectors en dan paar boven elkaar. Maar inderdaad omwikkelen met dunne zwarte slang is ook een idee, wind kan erdoor en niet afhankelijk van de zon richting

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:56:
[...]
Het is geen paal, het is zon drie poot,dus ik dacht hele smalle collectors en dan paar boven elkaar. Maar inderdaad omwikkelen met dunne zwarte slang is ook een idee, wind kan erdoor en niet afhankelijk van de zon richting
Met zwarte tyleen slang is het simpel maar de verliezen zullen wel hoog zijn, de slang is natuurlijk niet geïsoleerd.
Een frame met vacuüm buis heatpipes laat ook de wind door, gewoon op hijsen ..... beetje met schoorlijnen op de zon richten. Kan je er een soort tracker van maken.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-03-2017 15:22 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Helaas wel ivm de stadsverwarming..
Ik heb bericht gehad van deze jongens en voor deze set zou de subsidie code nog niet er zijn.Staat ook niet bij de set vermeld

Geachte heer .........

Hartelijk dank voor uw aanvraag.

Onderstaand pakket kunnen wij u aanbieden voor: 3610,00 EURO + platdakstandaard 100.00 EURO = 3710.00 EURO.

Dit pakket kunnen we u na korting aanbieden voor €3275,00 incl. 21% BTW.
U krijgt hier 2088.00 EURO subsidie op, waarbij uw netto investering na subsidie uitkomt op: 1187.00 EURO.

Wij hebben dit pakket onlangs bij het RVO neergelegd en het duurt enkele weken voordat de meldcode beschikbaar is.

€ 1187 lijkt geen verkeerde prijs.
Verzendkosten zijn € 150 door eigen vervoerder en platen worden gecontroleerd op breuk bij aflevering

Hallo
Ik heb zelf een steun gemaakt van aluminum steiger pijp. Dan kun je het onder iedere hoek die je wilt monteren. En onder de steunen een paar dikke rubber tegels (kun je meestal voor een koopje tweede hands op marktplaats vinden, tegels voor speelplaatsen) zodat de krachten goed verdeeld worden over de bitumen.
Ik heb de standaard dakdrager van 123 er niet bijgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

WoudseHoeve schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:37:
[...]

Met zwarte tyleen slang is het simpel maar de verliezen zullen wel hoog zijn, de slang is natuurlijk niet geïsoleerd.
Een frame met vacuüm buis heatpipes laat ook de wind door, gewoon op hijsen ..... beetje met schoorlijnen op de zon richten. Kan je er een soort tracker van maken.
Ik denk dat je met een paar meter slang rond een pijp niet genoeg oppervlak hebt (maar 1 kant van de buis ziet zon) om ook maar een klein beetje zinnige energie op te vangen. Daarnaast heb je inderdaad grote verliezen aan de lucht. Een vacuumbuis is niet voor niets vacuum, om alle verliezen uit te sluiten.
Ik zou eerst even eens gaan rekenen aan het oppervlak dat je op die driepoot kwijt kunt. Volgens mij gaat dit meer aan pomp-energie kosten (dat levert ook wel warmte, maar niet efficient) dan je aan zonne-energie kunt winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was voor mij bedoelt met die paal.
Denk dat toch wel snel 60/70 meter slang is. Maar optimaal hmm...... Ben er nog niet aan uit. Is ook meer hobby dan noodzaak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:13:
Dat was voor mij bedoelt met die paal.
Denk dat toch wel snel 60/70 meter slang is. Maar optimaal hmm...... Ben er nog niet aan uit. Is ook meer hobby dan noodzaak
Er over puzzelen is inderdaad leuk. Ik zat laatst te denken om slangen achter mijn zonnepanelen te monteren en dan in combinatie met een warmtepomp. Is meer oppervlak, en dan koel je de panelen ook nog, dat geeft al snel 10-15% hogere opbrengst. Ik wil deze zomer daar eens een poging aan wagen.
Met 14 panelen is dat al gauw 20 m2 oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HHF schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:26:
[...]

Er over puzzelen is inderdaad leuk. Ik zat laatst te denken om slangen achter mijn zonnepanelen te monteren en dan in combinatie met een warmtepomp. Is meer oppervlak, en dan koel je de panelen ook nog, dat geeft al snel 10-15% hogere opbrengst. Ik wil deze zomer daar eens een poging aan wagen.
Met 14 panelen is dat al gauw 20 m2 oppervlak.
Dat idee was bij mij al snel gevlogen vanwege het feit dat als je niet gelijkmatig koelt je hetzelfde effect krijgt als met een schaduw paneel in de string

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Dat lijkt me wel erg doemdenken. Temperatuur heeft effect op de efficiëntie van het paneel maar dat zal nooit tot zulke grote verschillen leiden als schaduw.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb bij kaminofen ook een prijs opgevraagd. Pakket 5 met cv ondersteuning. Ik heb echter een cvketel met warmtepomp. Volgens de installateur kan je de warmtepomp ook via het vat laten lopen. Iemand die dit ook heeft? Ik heb een plaatje gezien van een elga die dit ook heeft. Volgens mij zat de retour aangesloten op het vat. Het lijkt mij nl. wat vreemd om met de 2,5 kw warmtepomp 800 liter op te warmen?

800 litervat hygienevat zou op een kanaalplaatvloer komen te staan. Zou ik daar nog een constructie op moeten maken om de krachten beter te verdelen?

Verbruik nu 900 - 1000m3 gas. Waarvan ca. 300 voor douchen en koken. Ik was van plan er een extra warmtepomp (pana monobloc) bij te zetten maar dit gaat niet zonder de huidige warmtepomp op te offeren en dat vind ik zonde. Ik hoop dat de warmtepomp zo wat extra ondersteuning krijgt uit het vat. Een aanvoer uit het vat van 23-25 is wel voldoende denk ik om de warmtepomp meer te ondersteunen. December en januari zal dan wel lastig worden maar zou het de andere maanden wel lukken?

Kunnen 2 heatpipes strak naast elkaar staan? Ik moet de ruimte op het plattedak nog opmeten maar dan heb ik ruim 4 meter nodig of meer? Betreft de CPC24 heatpipe.

Is 800 liter teveel voor 100m2 vloerverwarming en 4 personen om te douchen? Of zou 600 ook wel kunnen? Of juist nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Pos2007

Wat is precies je bedoeling?

800 liter vind ik wel erg veel op 2x24 heatpipes. Ik zou voor minimaal 1 op 10 gaan, dus minimaal 80 heatpipes. Liever 1 op 8 of nog minder afhankelijk van de ligging van je dak en of je schaduwval hebt of niet.

800 liter is ook meer dan 800 kg, zal denk ik wel een stalen vat zijn dus dan ga je al ruim over de 1000 kg heen. Waar wil je het vat neerzetten? Op zolder? Ik zou wel een constructeur er naar laten kijken.

Zelf heb ik een RVS 400 liter vat op zolder, zo dicht mogelijk tegen het dakbeschot en tegen een dragende muur geplaatst. Dit is ook een kanaalplaatvloer. Vooraf heb ik wel kort overleg gehad met de constructeur en die zag er op die manier geen problemen mee. 500 kg had ook wel gekund denk ik zo en als je er met 2 mensen naast staat is de tijdelijke belasting ook hoger. Maar ik zou niet zo gauw 800 liter vat op een zolder plaatsen als dat de bedoeling is.

Wat voor WP heb je nu en werkt die samen met de CV?

2 x 24 heatpipes naast elkaar vaak al 4 meter en dan heb je nog 10-15 cm nodig om te koppelen en aan weerszijden komt ook nog zoń 10 cm erbij voor de slangen. Dus 4,5 meter breedte is wel handig om te hebben.

800 liter is wel veel voor 4 personen voor douchen. CV ondersteuning werkt ook alleen als je verhouding heatpipes veel hoger is dan 2x24.

Ik zou dan eerder denken aan 500 liter met 72 heatpipes o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Het is de bedoeling om de warmtepomp meer ondersteuning te kunnen geven en te kunnen douchen natuurlijk. Een extra warmtepomp had de voorkeur maar dan kon ik de HPcube afschrijven na 3 jaar. Er moet in ieder geval een buffervat komen, zo kwam ik op een zonneboiler uit met warmteondersteuning.

Het vat zou op de beganegrond in de garage komen te staan. Dicht bij de rand waar ook de funderingsbalken liggen.

De heatpipes komen op een platdak op het zuiden aan de achterkant van de woning.

De Itho HPcube werkt samen meteen Itho basecube ketel die NZkeurmerk heeft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xUVwhxy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:49:
[...]

Dat idee was bij mij al snel gevlogen vanwege het feit dat als je niet gelijkmatig koelt je hetzelfde effect krijgt als met een schaduw paneel in de string
Ik wil het gelijkmatig koelen door een pvc waterzak achter het paneel te monteren (die kun je eenvoudig zelf maken) en dan de koelslangen door deze zak te laten lopen. Dan kun je de koeling goed laten aansluiten op het paneel waardoor je een gelijkmatige koeling krijgt en een goede warmteoverdracht. (Met een losse slang achter het paneel krijg je nauwelijk warmteoverdracht.
De waterzak moet je dan vullen met een glycol/water mengsel om bevriezing te voorkomen in de winter, en van achter ondersteunen met iets van een pvc profielplaat omdat de zak van zichzelf geen sterkte heeft. De zak kan dan tusssen de achterkant van het zonnepaneel en de ribbelplaat geklemd worden en aan de bovenkant bevestigd worden om verzakken te voorkomen.
Ik hoop er de komende tijd eens een te maken en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Pos2007 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 10:38:
Het is de bedoeling om de warmtepomp meer ondersteuning te kunnen geven en te kunnen douchen natuurlijk. Een extra warmtepomp had de voorkeur maar dan kon ik de HPcube afschrijven na 3 jaar. Er moet in ieder geval een buffervat komen, zo kwam ik op een zonneboiler uit met warmteondersteuning.

Het vat zou op de beganegrond in de garage komen te staan. Dicht bij de rand waar ook de funderingsbalken liggen.

De heatpipes komen op een platdak op het zuiden aan de achterkant van de woning.

De Itho HPcube werkt samen meteen Itho basecube ketel die NZkeurmerk heeft.

[afbeelding]
Mocht je echt 800 liter opslag willen kan je het ook verdelen over 2 x 400 liter. Dan krijg je tenminste ook sneller hoge temperaturen zodat je gasloos kan douchen.

Ik meen dar @jerh een 800 liter vat heeft wat ook op de BG staat. Er staat mij bij dat zijn aannemer er uiteindelijk voor koos om de vloer te storten in plaats van op balken.

Ik zou er een constructeur naar laten kijken voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Pos2007 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:59:

800 litervat hygienevat zou op een kanaalplaatvloer komen te staan. Zou ik daar nog een constructie op moeten maken om de krachten beter te verdelen?

Is 800 liter teveel voor 100m2 vloerverwarming en 4 personen om te douchen? Of zou 600 ook wel kunnen? Of juist nog meer?
Ik heb een 800 liter hygiene boiler van Hellman, reken op 1000 kg in totaal. Bij mij heeft de constructeur gerekend aan de bgg vloer en kon het uit. Als extra maatregel is wel het stuk van de boiler rmet beton gestort ipv zandcement dekvloer. Gezien het gewicht lijkt het me raadzaam om een constructeur er naar te laten kijken/rekenen.

Qua opbrengsten: 800 liter is best veel, maar reken je niet rijk. Als het vat op 50 graden is en dat is het hier met 10m2 vlakke plaatcollectoren vanaf ergens in maart, is het in 3 kwartier afgekoeld naar 25 graden. BIj mij functioneert het vat als openverdeler en ruim 200m2 vv is ook crica 300 liter water van 21 graden.

Voor douchen is het geen enkel probleem.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 12-03-2017 06:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
ik zal zeker een constructeur raadplegen bij het plaatsen van een vat.

Als ik het goed begrijp plaats je bij cv-ondersteuning een 3wegklep op de retour van de vloerverwarming. Als het vat warmer is dan gaat de klep open en loopt ook het vat mee. Is daar ook een maximum in te stellen? Ik wil geen warmer water dan 30 graden op de retour van de HP Cube. Aan 24-30 graden heb ik genoeg.

Overigens heb ik met dit mooie weer al geen verwarming meer nodig. Overdag help de zon mee op het zuiden, en snachts koelt het niet genoeg af zodat bijverwarmen nodig is. Moet wel de zon weer schijnen de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Pos2007 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 15:03:

Als ik het goed begrijp plaats je bij cv-ondersteuning een 3wegklep op de retour van de vloerverwarming. Als het vat warmer is dan gaat de klep open en loopt ook het vat mee. Is daar ook een maximum in te stellen? Ik wil geen warmer water dan 30 graden op de retour van de HP Cube. Aan 24-30 graden heb ik genoeg.

Overigens heb ik met dit mooie weer al geen verwarming meer nodig. Overdag help de zon mee op het zuiden, en snachts koelt het niet genoeg af zodat bijverwarmen nodig is. Moet wel de zon weer schijnen de volgende dag.
Je zet er inderdaad een driewegkraan tussen, die naar de temperatuur kijkt. Als je de temperatuur wilt beperken kun je er ook nog een instelbaar mengventiel tussenzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Maar met welk water wordt er dan gemengd? Het is toch een gesloten circuit en er kan geen koud water meer bij? Er zit nu een gesloten verdeler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
Pos2007 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 15:03:

Als je een hygiene boiler hebt is dat een open verdeler en loopt de aanvoer door het vat. Je bypasst dan als je het vat niet wilt gebruiken.

Overigens ga je dat dan niet heel veel gebruiken, zie je eigen opmerking over verwarming. Ik merk dat als de zonneboiler structureel weer boven de 30 graden zit er geen verwarming nodig is. Eea hangt uiteraard wel van je isolatie af. Bij mij is de wp voor het laatst op 26 februari aangeweest, Het is niet koud genoeg om het huis te laten afkoelen 's nachts. Overdag een beetje zon en klaar. Met zo'n dag als vandaag kan ik een paar dagen vooruit, het is inmiddels 23.6 graden binnen. Het overgangsseizoen is heel kort, Ik heb zelf nog wel eens lol als het koud is met heldere zon, dan hoeft de wp vanaf een uur of 10 's ochtends veel minder hard te werken door de opbrengst van de collectoren. Maar het voor- en naseizoen is hier te kort om er heel erg van te profiteren. Douchewater is uiteraard wel fijn, nu een vat van 800 liter op 45 graden puur door de zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Het blijft dus lastig om ca. 900m3 gas te vervangen. Ik zou dan misschien 400 maar eerder 300m3 gas besparen. En alsnog geen electriciteit besparen doordat het warmtepompje door blijft draaien in de koude maanden zonder extra ondersteuning. Zal toch tussen de 2200 en 3000 euro kosten denk ik, Als zal een nieuwe warmtepomp met vat 1000 tot 1500 meer kosten.

Heatpipes passen ook niet lekker denk ik want ik heb maar een platdakoppervlakte van 4 x 4m beschikbaar. Zou dan eerder op 4 of 6 vlakke panelen uit komen. Een vlakke plaat in landscape staat ook wat mooier (=lagere opstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Pos2007 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 15:53:
Maar met welk water wordt er dan gemengd? Het is toch een gesloten circuit en er kan geen koud water meer bij? Er zit nu een gesloten verdeler op.
Het wordt gemengd met de koude retour van je vloerverwarming. Het thermostaatventiel zal net zoveel warm water uit de spiraal door de boiler toevoegen als nodig is om de temperatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Pos2007 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:19:
Het blijft dus lastig om ca. 900m3 gas te vervangen. Ik zou dan misschien 400 maar eerder 300m3 gas besparen. En alsnog geen electriciteit besparen doordat het warmtepompje door blijft draaien in de koude maanden zonder extra ondersteuning. Zal toch tussen de 2200 en 3000 euro kosten denk ik, Als zal een nieuwe warmtepomp met vat 1000 tot 1500 meer kosten.

Heatpipes passen ook niet lekker denk ik want ik heb maar een platdakoppervlakte van 4 x 4m beschikbaar. Zou dan eerder op 4 of 6 vlakke panelen uit komen. Een vlakke plaat in landscape staat ook wat mooier (=lagere opstelling).
Hallo Pos
Inderdaad is het moeilijk veel gas voor de verwarming te besparen met een zonneboiler. Je hebt nu eenmaal de meeste warmte nodig als de dagen kort zijn, en het weer niet altijd meewerkt. Dan helpt een hele grote boiler ook nauwelijks, want die is dan binnen een paar uur afgekoeld.
Wel het ik de keukenboiler, wasmachine, douche en vaatwasser op de zonneboiler staan, daarmee bespaar je wel elektriciteit.
Als je echt van het gas af wilt is een warmtepomp met een flink diepe bron dan de enige oplossing, eventueel samen met een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

HHF schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:21:
[...]
Als je echt van het gas af wilt is een warmtepomp dan de enige oplossing, eventueel samen met een zonneboiler.
"met een flink diepe bron" hoeft niet met een flinke lucht/water warmtepomp (subsidie) :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Proton_ schreef op zondag 12 maart 2017 @ 18:06:
[...]

"met een flink diepe bron" hoeft niet met een flinke lucht/water warmtepomp (subsidie) :)
Je hebt gelijk. Voor een 1000-1500 m3 gas per jaar kan het meestal niet uit om een bron te laten boren. Dan kun je kijken naar een lucht/water warmtepomp als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Het huis gisteravond en nacht volledig op zonnewarmte verwarmd *O*
Nu loopt de temperatuur in de vaten weer op. ( eerst WW dan Buffer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb de laatste wel vaker zoiets van, leuk, de boiler is warmer geworden maar waarom is die boiler nou nog niet boven de 40 graden? Om er achter te komen dat de verwarming ook heeft gedraaid, en dat hij dus op de zon het huis heeft verwarmd en de boiler warmer heeft gekregen.

Gisteren had ik geen verwarming nodig dus stond de boiler alweer wat hoger. Ben benieuwd waar ie straks op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Gisteren tikte hij alweer (krap) boven de 60 graden aan, onder en boven in het vat. Vandaag is het iets minder op dit moment, richting de 50 graden. Kan denk ik wel uitkomen op 55 graden ofzo vandaag.

Leuk om daar 's avonds het huis mee te verwarmen en te kunnen douchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:53
Na maanden van wikken en wegen is uiteindelijk de kogel door de kerk, mijn vrouw ziet nu toch wel in dat een zonneboiler op de duur goedkoper warm water oplevert dan door blijven gaan met aardgas.

Ons verbruik is het laatste jaar door gebruik te maken van een warmtepomp gedaald tot 600 m3 gas per jaar.

Inmiddels diverse offertes binnen en daar zit een prijs verschil in niet normaal.

Uiteindelijk een doe het zelf systeem gevonden dat het laatst beetje gas verbruik verder kan doen dalen.

Wat dan overblijf is wat bij verwarming in voor en najaar.

De vraag die zich dan aandient, waar vind je een installateur die het installatie werk wil en kan doen, betaalbaar in de omgeving West-Friesland.

Ook enthousiaste tweakers zonder hoogte vrees en kennis van zaken worden nadrukkelijk uitgenodigd te reageren

Roept U maar.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Welk doe het zelf systeem heb je dan en werkt dit in combinatie met de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Pos2007 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:04:
Welk doe het zelf systeem heb je dan en werkt dit in combinatie met de warmtepomp?
Een simpele zonneboiler met een vat van 200 liter met 2 spiralen en 4 m2 aan collectoren werkt dus niet samen met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
wizzopa schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:10:
[...]
Een simpele zonneboiler met een vat van 200 liter met 2 spiralen en 4 m2 aan collectoren werkt dus niet samen met een warmtepomp.
Een extra spiraal in je vat en het werkt met de WP. Of heb je al een vat? Samen werken is altijd handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
WoudseHoeve schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:02:
[...]

Een extra spiraal in je vat en het werkt met de WP. Of heb je al een vat? Samen werken is altijd handiger.
Eerst maar eens een installateur vinden.

Btw warmtepomp is lucht/lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
wizzopa schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:20:
[...]

Eerst maar eens een installateur vinden.
Btw warmtepomp is lucht/lucht.
Mijn installateur was Marcel van Baren, Mevaba, goed bevallen.
Doet PV, WP en ZB montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

HHF schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:39:
[...]

Ik wil het gelijkmatig koelen door een pvc waterzak achter het paneel te monteren (die kun je eenvoudig zelf maken) en dan de koelslangen door deze zak te laten lopen. Dan kun je de koeling goed laten aansluiten op het paneel waardoor je een gelijkmatige koeling krijgt en een goede warmteoverdracht. (Met een losse slang achter het paneel krijg je nauwelijk warmteoverdracht.
De waterzak moet je dan vullen met een glycol/water mengsel om bevriezing te voorkomen in de winter, en van achter ondersteunen met iets van een pvc profielplaat omdat de zak van zichzelf geen sterkte heeft. De zak kan dan tusssen de achterkant van het zonnepaneel en de ribbelplaat geklemd worden en aan de bovenkant bevestigd worden om verzakken te voorkomen.
Ik hoop er de komende tijd eens een te maken en te testen.
Leuk, een beetje out-of-the-box idee :>
Ik zou een stap verder gaan :)
Standaard gebruik je ballast bij een platdak opstelling, dat moet met water ook kunnen lijkt mij :9
Ik heb een redelijk winddichte Flatfix opstelling, de ballast dicht de achterzijde af.
Het zou mooi zijn als de waterzak die functie over kan nemen door het gewicht zo ver mogelijk naar achter te laten komen met een ondersteunende constructie die zelf ook wat weegt.
Hoeveel liter zou hij kunnen bevatten, bij Flatfix gebruik je 5 stoeptegels per paneel (50kg)?
Wat me wel lastig lijkt is om het water over het hele volume te transporteren, zeg maar in een hoek boven en aan de andere kant onder waarbij je evt meerdere zakken moet zien te koppelen.
Een probleem is denk ik dat het geheel egaal moet koelen zodat de stroom door de panelen gelijk blijft.
Immers als een deel van de panelen geen koeling heeft moet de stroom daar toch doorheen als alles in serie staat zoals bij mij (10 panelen).
Een grote plas water gaat uitzetten en krimpen, dat zal je ergens mee op moeten vangen.
Al met al lijkt het me niet zo eenvoudig als met heatpipes waar maar 1 liter per stuk door gaat :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:53:
Gisteren tikte hij alweer (krap) boven de 60 graden aan, onder en boven in het vat. Vandaag is het iets minder op dit moment, richting de 50 graden. Kan denk ik wel uitkomen op 55 graden ofzo vandaag.

Leuk om daar 's avonds het huis mee te verwarmen en te kunnen douchen :)
60 graden is wel erg hoog zeg. ik kom niet hoger al 2 dagen dan 45-50 graden. met een 350 liter boiler. wordt wel vaak gedoucht dus warmte wordt direct verbruikt. kachel stookt in de ochtend nog ff het huis warm en in de nacht, dus op zich nog wel aardig.

1 dag boven de 50 geweest. vanaf dat 51 graden is het gratis douchen _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Speedy-Andre schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Leuk, een beetje out-of-the-box idee :>
Ik zou een stap verder gaan :)
Standaard gebruik je ballast bij een platdak opstelling, dat moet met water ook kunnen lijkt mij :9
Ik heb een redelijk winddichte Flatfix opstelling, de ballast dicht de achterzijde af.
Het zou mooi zijn als de waterzak die functie over kan nemen door het gewicht zo ver mogelijk naar achter te laten komen met een ondersteunende constructie die zelf ook wat weegt.
Hoeveel liter zou hij kunnen bevatten, bij Flatfix gebruik je 5 stoeptegels per paneel (50kg)?
Wat me wel lastig lijkt is om het water over het hele volume te transporteren, zeg maar in een hoek boven en aan de andere kant onder waarbij je evt meerdere zakken moet zien te koppelen.
Een probleem is denk ik dat het geheel egaal moet koelen zodat de stroom door de panelen gelijk blijft.
Immers als een deel van de panelen geen koeling heeft moet de stroom daar toch doorheen als alles in serie staat zoals bij mij (10 panelen).
Een grote plas water gaat uitzetten en krimpen, dat zal je ergens mee op moeten vangen.
Al met al lijkt het me niet zo eenvoudig als met heatpipes waar maar 1 liter per stuk door gaat :P
Ik wil door de waterzak een 16mm tyleenslang leggen, dus het water in de zak stroomt niet, maar dient alleen maar om goed contact te maken en voor de geleiding te zorgen. . (anders krijg je ook problemen met druk in de waterzak en een zak van 1.6 m2 kan behoorlijk wat kracht uitoefenen. Door alle aansluitingen van de waterzak aan de bovenzijde te maken, heb je ook bijna geen kans op lekkage,s, Door een slang met een x aantal lussen door de zak te leggen en een PVC profielplaat als ondersteuning te gebruiken kunnen de slangen niet verschuiven. Omdat je de stroom door de slang stuurt, kun je de panelen parallel aansluiten of ook deels in serie. Dan krijgt ook ieder paneel dezelfde stroom (als de lengte van de tyleenslang per paneel dezelfde is.
Ik denk dat de zak een 5-10 liter kan bevatten, dus kan niet de ballast overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:22:
[...]

60 graden is wel erg hoog zeg. ik kom niet hoger al 2 dagen dan 45-50 graden. met een 350 liter boiler. wordt wel vaak gedoucht dus warmte wordt direct verbruikt. kachel stookt in de ochtend nog ff het huis warm en in de nacht, dus op zich nog wel aardig.

1 dag boven de 50 geweest. vanaf dat 51 graden is het gratis douchen _/-\o_
Die 60 graden hadden we afgelopen zondag. Heel de dag zon op het huis dus geen verwarming aan en douchen uitgesteld tot in de avond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gisteren hier ook 300 liter tegen de 60 graden (orientatie zuidwesten), na een paar dagen rond de 50. Vanmorgen alweer iets minder, maar ik ben benieuwd waar het eindigt. Hopelijk lekker hoog. Hierna wordt het weer iets minder, dus kan het mooi gebruikt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 16-03-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
bij ons is nog steeds de volgende ochtend alle warmte eruit. kachel slaat in de ochtend toch nog aan (vrouwlief thuis) en trekt lekker de warmte eruit. echt grof boven de 50 ben ik nog niet geweest. Vermoedelijk omdat de warmte direct gebruikt wordt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@fabstar81

Doordat jouw CV retour permanent door de boiler loopt gebruik je op die manier de warmte ook dus altijd, al is het maar een 0,1 °C opwarming.

Bij mij gaat het via een klep met temperatuursturing. Zo heeft ieder systeem zijn voors en tegens.

Bij ons thuis gaat 's morgens ook nog de CV aan, uurtje doordeweeks. Ik heb wel begin deze week de klokthermostaat tijden aangepast omdat het inmiddels warmer begint te worden. Leuke is wel dat sinds zeg half februari, als het goed zonnig was, er veel meer verwarmd kon worden door middel van de ZB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb ook de retour altijd door het vat heen, geen klep. Maar ik heb driedubbel glas etc, dus zon op de schuifpui betekent dat er geen verwarming nodig is voor lange tijd. Dus niet alleen overdag, maar dat komt ook door in de avond/nacht. 'Sochtends slaat hij dan vaak nog wel even aan, maar dat viel afgelopen tijd wel mee. En dan krijgt hij niet alle warmte uit het vat.
Maar de komende dagen zal het vat wel snel leeggetrokken worden.

Ik denk er overigens over na om een soort van Atag Qsolar oplossing na te maken, waarin ik met de CV ketel de bovenste helft (of de bovenste top van 100 liter of nog wat minder) altijd warm houdt op 60 graden.

In de winter valt de opbrengst tegen vanwege mijn orientatie en het flatgebouw. Maar als het onderin het vat dus nog koud is kan de zonneboiler nog altijd lekker bijdragen.
Bijkomende voordelen is dat het comfort erop vooruit gaat (sneller je bad vol etc), minder risico op legionella waar ik dus ook niet elektrisch voor hoef bij te stoken.

Daarnaast hoop ik dat het CV verwarmen efficienter gaat. Momenteel pendelt de ketel heel erg omdat ik het huis stook alsof ik een warmtepomp heb. Langdurig met lage temperaturen. Dit valt alleen maar op te lossen met een warmtepomp of een boiler ertussen.
De boiler heb ik, maar het is dan tapwater, waarbij de bovenste spiraal de verwarming doet.
Wel moet ik dan het stoken van de boiler op z'n efficientste punt doen, dus niet op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ons huis is redelijk goed geïsoleerd (EPC 0,8, geen fratsen qua techniek) en beschikt over een goede kierdichting maar doordat wij geen thermische buffer hebben zoals vloerverwarming merk je wel redelijk snel afkoeling. Minimale CV vermogen is ook nog steeds veel te veel voor de warmtevraag wat resulteert in kort stookgedrag / pendelgedrag.

Het idee is nu om een WP te gaan installeren die mijn buffer van 400 liter op een vaste temperatuur houd van bijvoorbeeld 40 graden en vervolgens bij warmtevraag een secundaire CV pomp via de RT aan te sturen.

SWW loopt ook door het vat via de hygienespiraal. Ik zou dat dan kunnen naverwarmen tot 50°C met een elektrische doorstroomverwarmer, maar ik weet niet of dat gaat op een enkelfase meterkast van 40A.

Het zou ook op te lossen zijn door op werkdagen de WP het vat door te laten verwarmen tot 55°C voor in de ochtend om te kunnen douchen en daarna weer te laten zakken tot 40°C.

Nadeel is dan wel als je eens een afwijkend douche patroon hebt je onder water staat van 35-38°C, wat net iets te koud kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:30:
@fabstar81

Doordat jouw CV retour permanent door de boiler loopt gebruik je op die manier de warmte ook dus altijd, al is het maar een 0,1 °C opwarming.

Bij mij gaat het via een klep met temperatuursturing. Zo heeft ieder systeem zijn voors en tegens.

Bij ons thuis gaat 's morgens ook nog de CV aan, uurtje doordeweeks. Ik heb wel begin deze week de klokthermostaat tijden aangepast omdat het inmiddels warmer begint te worden. Leuke is wel dat sinds zeg half februari, als het goed zonnig was, er veel meer verwarmd kon worden door middel van de ZB :)
mijn retour gaat pas vanaf 38 graden door de ZB heen lopen. ik wil dit nog dynamisch programmeren dat hij gewoon kijkt (net als Qsolar) hoe heet de retour is en hoe heet de ZB. verschil groter dan 5 graden --> door ZB heen.

ZB is nu 56,4 graden, hoogste sinds vorig jaar.

even mijn statistieken ingekeken en ik verbruik per dag vanaf de 12e toch nog zo een 2-3 kuub gas. maar goed, wat wil je ook als de vrouw de pui open zet terwijl ze vergeet de kachel uit te zetten. :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
@fabstar81

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7VgeswEDRqUlL8Fy8NaYatQp/thumb.jpg

60.0°C + en het gaat nog wel even door :)

Eigenlijk doet mijn Resol regelaar iets vergelijkbaars als de Qsolar. De 3wegklep heb ik zo geprogrammeerd dat indien de retour boven de 20°C is hij door het vat mag. Het vat moet dan wel warmer zijn dan de 20°C. Dit temperatuurverschil is ook te programmeren.

[ Voor 95% gewijzigd door Rhaelak op 16-03-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Met een kleine verhoging kun je het onregelmatigr douchen al afvangen. 43 graden zou voldoende moeten zijn. Tenminste, hier staat de ketel inactief zodra de boiler 43 graden is en ik heb de vrouw of dochter nog niet horen klagen.
En 3 graden meer zou toch niet zo veel moeten kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nog even een ander plaatje, van een welbekende site. Hun installatie staat hemelsbreed 6-7 km bij die van mij vandaan en allebei op het zuiden gericht.

Rechts zijn de heatpipes en links de vlakke plaat collectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X1WC3K7tcL50Qu8xK6d9afyD/thumb.jpg

Wat met name opvalt is dat de vlakke plaat collectoren minder goed om gaan met indirect zon licht en dus eerder stoppen. De heatpipes draaien nog vrolijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Wat daarnaast ook opvalt is het gebrek aan een even groot verschil in totale opbrengst.
Net even gekeken, 3117 links, 3205 rechts.
Dus of het nu echt zoveel uitmaakt?
Beide hebben een voordeel, in mijn geval wilde ik pipes omdat die goed hun warmte vasthouden. Ik heb een oost en een west dak met beide collectoren en deze staan in serie ipv geschakeld met een 3 weg klep.
Ook zou een oost west opstelling met vlakkeplaat minder opleveren gok ik maar dat is puur een aanname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Rhaelak hoeveel HP heb jij op welke grootte boiler?

en hoe is het georienteerd? het verbaast me dat je zoveel hoger zit met je temperaturen! kan ook aan gebruik liggen, hier wordt in de ochtend altijd gedoucht en ook gestookt.

nu starttemperatuur na 1 douche vanmorgen en gestookt is 47 graden. benieuwd hoever hij vandaag komt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
tja heatpipes zijn vooral positief als je er genoeg van kunt leggen.. bv 60 heatpipes neemt 6,6meter in in breedte.
Een vlakke plaat is 1,1 meter breed.. dus je kunt 5-6 platen leggen op dezelfde breedte (ongeveer).

60 heatpipes is bruto oppervlakte van 13,34 m2. -> netto echter eerder 10 dacht ik( niet meten getallen bij de hand)
5 vlakke platen is bruto oppervlakte van 12,5 m2 (of 6 15m2).

1 heatpipe is 10 liter dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Icekiller2k6 op 17-03-2017 09:09 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
@fabstar81

48 HP op 400 liter, verhouding 1:8,3 . Pal zuid georiënteerd aan de kust. Ligging in NL maakt ook nog wel wat verschil in opbrengst.

Jij hebt dacht ik 48 HP op 350 liter?

Stookregime is bij ons 6.30-7.30 van 19.0 naar 20.5 en vanaf 17.30-22.30 weer van 19.0 naar 20.5.
Douchen gebeurt altijd in de ochtend 2 personen à 10 minute met een douchekop van 7 ltr/m.
De kleine gaat om de 2-3 dagen in een kinderbadje.

Ik heb zojuist een screenshot gemaakt. Einde van de dag maak ik er weer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Rhaelak klopt, 48 HP op 350 liter sww. orientatie echter ZO. 25 km vanaf de kust.

stookregime hier vanaf 7:00 uur 21 graden, 20:30 uur 20,5 graden.

ochtend douche 2-3 personen. kleine ook om de dag in badje. maar is meestal water uit de quooker, of mee onder de douche.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ow ja, en dat douchen is geen 10 minuten hier :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Bijna de Qsolar ook online :) voorproefje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zcym2ojt7yZv4dp5jYMALb31/thumb.gif

Moet nog wat legenda en titels aanpassen but... you get the idea

[ Voor 37% gewijzigd door NielsTn op 18-03-2017 23:14 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Pagina: 1 ... 68 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.