Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.375 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Gister ging hij weer een beetje draaien, kleine hoeveelheid warmte binnenhalen terwijl er nog sneeuw op lag.
Maarja weinig warmte.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 13-02-2017 08:40 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Gisteren stond hij 's morgens onder op 12 graden en boven rond de 18 graden. Zo laag heb ik de temperaturen nog niet gezien. Einde van de middag was de gehele boiler 20.0 graden.

Hopelijk vanaf vandaag weer wat hogere temperaturen zien te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gisteren 63 graden uit de collectors, op dit moment oogst die alweer 48 graden van het dak. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet iemand hoe het zit met de druk opbouw bij een terugslagklep?

Wat als ik een pomp laat pompen, door de collectoren heen en door een terugslagklep, voordat hij weer in het drukloze deel komt?
Er zal druk opbouw plaatsvinden neem ik aan, want een terugslagklap heeft een veer (degene die ik heb liggen) dus uiteindelijk wordt het toch een soort minimale ruwe druk regelaar, of je het nou wil of niet. Dus wat druk opbouw, lijkt me. Zal wel minimaal zijn.

Los daarvan is er nog het gevaar dat hij vast kan gaan zitten over een aantal jaar door vuil of wat dan ook. Hiervoor zou je eigenlijk een overdrukbeveiliging willen hebben na de pomp toch?

(ik heb nu een leegloopsysteem wat drukloos is en geen overdrukbeveiliging heeft, en ik wil naar soort hybride constructie toe)

Edit: Ik heb nu zo'n type liggen (maar heb geen specs)
Afbeeldingslocatie: http://www.econo.nl/content/images/thumbs/0000912_terugslagventiel_europa_38_2_300.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 13-02-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
BenEco schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:34:
Gisteren 63 graden uit de collectors, op dit moment oogst die alweer 48 graden van het dak. :)
ik kan helaas de sensors niet uitlezen van de collectors of de onderkant van het vat. maar de bovenkant van het vat is nu 25,9 graden. vanmorgen begonnen met ongeveer 18-19 geloof ik.

en dat allemaal voor graties _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

blitzkrieg

Whoop Whoop!

!null schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:20:
Weet iemand hoe het zit met de druk opbouw bij een terugslagklep?

Wat als ik een pomp laat pompen, door de collectoren heen en door een terugslagklep, voordat hij weer in het drukloze deel komt?
Er zal druk opbouw plaatsvinden neem ik aan, want een terugslagklap heeft een veer (degene die ik heb liggen) dus uiteindelijk wordt het toch een soort minimale ruwe druk regelaar, of je het nou wil of niet. Dus wat druk opbouw, lijkt me. Zal wel minimaal zijn.

Los daarvan is er nog het gevaar dat hij vast kan gaan zitten over een aantal jaar door vuil of wat dan ook. Hiervoor zou je eigenlijk een overdrukbeveiliging willen hebben na de pomp toch?

(ik heb nu een leegloopsysteem wat drukloos is en geen overdrukbeveiliging heeft, en ik wil naar soort hybride constructie toe)

Edit: Ik heb nu zo'n type liggen (maar heb geen specs)
[afbeelding]
Heeft je terugslagklep geen cracking pressure gespecificeerd? Dit is de druk waarbij de TSK open gaat.
Verder heb je nog te maken met de CV-waarde van de TSK.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
blitzkrieg schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:29:
[...]

Heeft je terugslagklep geen cracking pressure gespecificeerd? Dit is de druk waarbij de TSK open gaat.
Verder heb je nog te maken met de CV-waarde van de TSK.
Ik zal even kijken wat er op staat. Cracking pressure begijp ik, en is eigenlijk precies wat ik zoek.

Maar wat is de CV waarde?

En de tweede vraag blijft, zou er geen overdruk beveiliging moeten zijn tussen pomp en terugslagklep voor het geval dat hij vast gaat zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 13-02-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

blitzkrieg

Whoop Whoop!

CV waarde is kort door de bocht genomen de waarde waarmee de doorstroming belemmerd wordt door de TSK.
Door een TSK in je systeem te plaatsen plaats je een restrictie, waardoor je pomp harder moet werken om dezelfde flow door het systeem te krijgen.

[ Voor 42% gewijzigd door blitzkrieg op 13-02-2017 13:44 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hoe kom je aan zo een gaaf overzichtje? speciale controller voor nodig?

hier trouwens 34,4 graden top van boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 13-02-2017 16:09 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:08:
[...]

hoe kom je aan zo een gaaf overzichtje? speciale controller voor nodig?

hier trouwens 34,4 graden top van boiler.
Yep. Resol controller heb inclusief een warmtemeter en een datalogger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je toevallig ook PV liggen in hetzelfde dakvlak? Dit om de opbrengst/m² te vergelijken, dat is me nog niet gelukt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Hier vandaag 25 graden. Al een stuk beter dan de 8 :)
De collectoren liggen op Zuid-Oost op 17,5 graden, met in de middag nog schaduw.
Nog 20 graden te gaan voor gasloos douchen..

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Goede dag vandaag De 210L ww boiler staat op 85 graden bovenin en 70 onderin ..... gaat snel met 120 heatpipes.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb er 83 (don't ask :P ) maar er staat een flatgebouw in de weg, en ik zit op het zuidwesten.
Resultaat is 300 liter op 40 graden.

Edit: Oh ik zie dat de verwarming vanaf lunchtijd minder gas is gaan gebruiken maar nog wel draaide. Die loopt ook over de zonneboiler. Dus de boiler is niet alleen warmer geworden maar heeft de verwarming ook nog wat ondersteunt.

[ Voor 46% gewijzigd door !null op 14-02-2017 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
WoudseHoeve schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:57:
Goede dag vandaag De 210L ww boiler staat op 85 graden bovenin en 70 onderin ..... gaat snel met 120 heatpipes.....
De max bereikt om naar prio 2 te schakelen?
Hoe lang (of eigenlijk kort) heeft je systeem nodig bij dit weer om op zeg 60 graden te komen? Ik heb met maar 30 buizen echt in de zon vandaag 40 in de 160 en 22 in de 400 gehaald. Die kwamen van ongeveer 24 en 16 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mfmonkey schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:31:
[...]
De max bereikt om naar prio 2 te schakelen?
Hoe lang (of eigenlijk kort) heeft je systeem nodig bij dit weer om op zeg 60 graden te komen? Ik heb met maar 30 buizen echt in de zon vandaag 40 in de 160 en 22 in de 400 gehaald. Die kwamen van ongeveer 24 en 16 :+
Die 85 in de 210L kwam van 25.
En inderdaad bij 85 overgeschakeld naar de prio 2 buffer van 1000L die kwam van 30 naar 45.
Dit alles heeft hij de hele dag over gedaan, wanneer de 210L de 85 bereikt is weet ik niet.

Gisteravond het huis van 16 (weekendje weg geweest) naar 19 gebracht en de buffer naar de 70 met de hout kachel .... mooi droog pallet hout, brand lekker heet. Mijn bomen hout van dit jaar is bijna op.
Normaal houd ik hem met de vloer verwarming op 18 en savond's op 19.

Bij mij liggen alle pijpen op 195 graden met een hoek van 45 graden, wel optimaal nu denk ik.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:50:
Heb je toevallig ook PV liggen in hetzelfde dakvlak? Dit om de opbrengst/m² te vergelijken, dat is me nog niet gelukt :)
Toevallig wel. 10x275 WP.
Die deden gisteren precies 12 kwh. De ZB afgerond 10 kwh.

Het meetsysteem van de ZB meet helaas pas vanaf 1 liter per minuut doorstroming. De pomp schakelt al eerder in en op sommige dagen heb ik dus wel opwek maar omdat de doorstroming zo laag is meet het systeem nauwelijks iets. Helaas niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Nhz

Rhaelak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:34:
[...]

Toevallig wel. 10x275 WP.
Die deden gisteren precies 12 kwh. De ZB afgerond 10 kwh.

Het meetsysteem van de ZB meet helaas pas vanaf 1 liter per minuut doorstroming. De pomp schakelt al eerder in en op sommige dagen heb ik dus wel opwek maar omdat de doorstroming zo laag is meet het systeem nauwelijks iets. Helaas niets aan te doen.
Daarop aansluitend, hoeveel oppervlakte van beide heb je liggen? Dus wat is de opbrengst per systeem per vierkante meter?

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
Nhz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:42:
[...]

Daarop aansluitend, hoeveel oppervlakte van beide heb je liggen? Dus wat is de opbrengst per systeem per vierkante meter?
Zb systeem 2 x 24 HP's; 2 x 2,27 m2 aperture oppervlakte / 2 x 3,60 m2 bruto oppervlakte. Wat aan te houden? Netto aperatuur oppervlakte of de bruto oppervlakte? Voor het vergelijk hanteer ik maar de bruto oppervlakte. Op dat oppervlakte had ik natuurlijk ook PV panelen kunnen plaatsen (in de praktijk 4 panelen, zodat het optisch geen tetris wordt).

2 x 3.60 m2 = 7.2m2.

10 kWh / 7.2 = 1.39 kWh/m2

PV systeem; 10 x 275 AEG Panelen; 10 x 1.62m2 = 16.2m2.

12 kWh / 16.2 = 0.74 kWh/m2.

Al met al 80% meer opbrengst per m2 ZB installatie.

Ik ben benieuwd hoe het er over een jaar uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Nu online

Nhz

Rhaelak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:55:
[...]

Zb systeem 2 x 24 HP's; 2 x 2,27 m2 aperture oppervlakte / 2 x 3,60 m2 bruto oppervlakte. Wat aan te houden? Netto aperatuur oppervlakte of de bruto oppervlakte? Voor het vergelijk hanteer ik maar de bruto oppervlakte. Op dat oppervlakte had ik natuurlijk ook PV panelen kunnen plaatsen (in de praktijk 4 panelen, zodat het optisch geen tetris wordt).

2 x 3.60 m2 = 7.2m2.

10 kWh / 7.2 = 1.39 kWh/m2

PV systeem; 10 x 275 AEG Panelen; 10 x 1.62m2 = 16.2m2.

12 kWh / 16.2 = 0.74 kWh/m2.

Al met al 80% meer opbrengst per m2 ZB installatie.

Ik ben benieuwd hoe het er over een jaar uitziet.
Mooi, ben inderdaad ook erg benieuwd hoe dit bijvoorbeeld in de zomer, of aankomende zonnige dagen, er uit ziet.

Kleine kanttekening: gooi je die 0.74kWh/m2 van de PV in een WP met een COP van 2.5, dan ziet het er al weer anders uit.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nhz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:10:
[...]

Mooi, ben inderdaad ook erg benieuwd hoe dit bijvoorbeeld in de zomer, of aankomende zonnige dagen, er uit ziet.

Kleine kanttekening: gooi je die 0.74kWh/m2 van de PV in een WP met een COP van 2.5, dan ziet het er al weer anders uit.
Tja the never ending duscussion is dat he? Voordeel van de ZB is dat ik de energie nu in huis buffer en niet het net gebruikt om mijn overtollige zonnestroom te bufferen voor de winter :)

Ik vraag me af hoe het grondstoffen verhaal eruit ziet. Ik schat zo in dat dat voor een ZB gunstiger uit zou pakken. Maar ik kan het ook mis hebben, geen idee.

Ik ben blij dat ik beide systemen heb. Met een ZB systeem ervaar je de kracht van de zon meer direct vind ik.

WP is een mooie aanvulling die er bij ons ook nog gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rhaelak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:15:
Ik ben blij dat ik beide systemen heb. Met een ZB systeem ervaar je de kracht van de zon meer direct vind ik.
Ja als je eenmaal een keer je vingers hebt gebrand aan een zeer hete glycol pijp ..... dan ervaar je dat zeer direct :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Nu online

Nhz

Rhaelak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:15:
[...]

Tja the never ending duscussion is dat he? Voordeel van de ZB is dat ik de energie nu in huis buffer en niet het net gebruikt om mijn overtollige zonnestroom te bufferen voor de winter :)

Ik vraag me af hoe het grondstoffen verhaal eruit ziet. Ik schat zo in dat dat voor een ZB gunstiger uit zou pakken. Maar ik kan het ook mis hebben, geen idee.

WP is een mooie aanvulling die er bij ons ook nog gaat komen.
Excuus, geenszins de bedoeling om die discussie (opnieuw) leven in te blazen. Ging mij puur om de harde cijfers van opwekking.

Stel dat je de WP (net als ZB) alleen kan laten draaien als de PV opwekt. Dan zit je, met jouw getallen, met een COP van 2.5 op 1.85kWh/m2. Waar de ZB momenteel tot 1.39kWh/m2 komt. Ik ben erg benieuwd hoe die getallen verschuiven als de zonuren en temperaturen op gaan lopen.

Zit er iemand bij jou in de buurt (ivm zelfde weersomstandigheden) met een WP die zijn COP per dag weet?

Niet omdat het een beter is dan het ander, maar gewoon omdat meten = weten. :-)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nhz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:20:
[...]

Excuus, geenszins de bedoeling om die discussie (opnieuw) leven in te blazen. Ging mij puur om de harde cijfers van opwekking.

Stel dat je de WP (net als ZB) alleen kan laten draaien als de PV opwekt. Dan zit je, met jouw getallen, met een COP van 2.5 op 1.85kWh/m2. Waar de ZB momenteel tot 1.39kWh/m2 komt. Ik ben erg benieuwd hoe die getallen verschuiven als de zonuren en temperaturen op gaan lopen.

Zit er iemand bij jou in de buurt (ivm zelfde weersomstandigheden) met een WP die zijn COP per dag weet?

Niet omdat het een beter is dan het ander, maar gewoon omdat meten = weten. :-)
Excuus is niet nodig.

Nee ik ken in ieder geval niet iemand bij mij in de buurt met een WP. Jammer genoeg.

Gelukkig kan ik wel zowel mijn PV als ZB systeem monitoren, dus ik ben ook erg benieuwd hoe de getallen gaan verschuiven in de loop van het jaar.

Die AEG panelen die ik heb presteren wel tot nu toe erg goed. 2660 kWh opwek sinds installatie 23-04-2016. Die gaan wel over de 3K heen eerder het 1 jaar draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Nu online

Nhz

Rhaelak schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:30:
[...]

Excuus is niet nodig.

Nee ik ken in ieder geval niet iemand bij mij in de buurt met een WP. Jammer genoeg.

Gelukkig kan ik wel zowel mijn PV als ZB systeem monitoren, dus ik ben ook erg benieuwd hoe de getallen gaan verschuiven in de loop van het jaar.

Die AEG panelen die ik heb presteren wel tot nu toe erg goed. 2660 kWh opwek sinds installatie 23-04-2016. Die gaan wel over de 3K heen eerder het 1 jaar draait.
Ja, ik vind dat erg interessante gegevens. :)

Eigenlijk moet je wel terug rekenen naar kWh/kWp (PV) en kWh/netto m2 (ZB) om zo een beetje objectieve getallen te krijgen waarmee je kan rekenen. Niet elk paneel heeft immers evenveel WP en ook niet elke collector heeft evenveel netto oppervlakte.

Als je na een jaar weet hoeveel kWh/kWp de PV opgewekt heeft en hoeveel kWh/nettom2 de ZB opgewekt heeft, dan heb je een redelijk eerlijk vergelijk welke je door kan trekken naar verschillende panelen en verschillende collectoren.

Uiteraard zitten er tussen alle 300Wp panelen ook nog verschillen, maar je kan niet alles meenemen. Datzelfde geld ook voor collectoren.

Dit is dan ook puur theoretisch. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En vergeet niet dat een zonneboiler veel heter kan dan een warmtepomp. Hierdoor heb je een kleinere boiler nodig, dat is ook wat waard.
Maar voor mijn keuze wat ik op mijn dakpannen moet leggen, is dit zeer waardevolle info!
Dank jullie wel.
Het meest bruikbaar voor deze keuze is kWhthermisch/(€ kosten) en kWhthermisch/(m² dakoppervlak).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Nu online

Nhz

Proton_ schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:49:
En vergeet niet dat een zonneboiler veel heter kan dan een warmtepomp. Hierdoor heb je een kleinere boiler nodig, dat is ook wat waard.
(...)
Dan ga je mijn inziens alweer te veel in op de specifieke voordelen. Zoveel mensen zoveel wensen. Lijkt me beter om daar niet te diep op in te gaan, maar het puur bij de opbrengst te houden. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Proton_ schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:49:
Maar voor mijn keuze wat ik op mijn dakpannen moet leggen, is dit zeer waardevolle info!
Dank jullie wel.
Het meest bruikbaar voor deze keuze is kWhthermisch/(€ kosten) en kWhthermisch/(m² dakoppervlak).
Met een kleinere boiler kan je veel slechter bufferen voor slechte dagen. Je raakt veel energie kwijt in de zomer. (tenzij je een zwembad hebt... )
PV kan voorlopig oneindig bufferen voor de nacht en de winter.
Met een WP van cop van 4 en ZB van een eff van 80% en zonnepanelen van 20% zal het voordeel moeten komen van het bufferen (salderen)

20% x 4 = 80% dus geen verschil toch?

Vaak is een combinatie het beste, een beetje ZB met een flinke buffer voor de basis. En PV voor de warmtepomp voor de rest van het jaar.

Tenzij je natuurlijk een goed geïsoleerde buffer van een 60m3 of zo kwijt kan, dan kan je een jaar rond bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Nu online

Nhz

WoudseHoeve schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:12:
[...]

Met een WP van cop van 4 en ZB van een eff van 80% en zonnepanelen van 20% zal het voordeel moeten komen van het bufferen (salderen)

20% x 4 = 80% dus geen verschil toch?
Dat is wat er nu gemeten kan worden, ben dus wel benieuwd hoe dat er over een heel jaar uit ziet. Elke dag de PV opbrengst, ZB opbrengst, WP COP en ZB max temp registreren en dan over een heel jaar kijken hoe de verschillen zijn.

Waar haal jij overigens die percentages vandaan?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rhaelak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:12:
[...]

Yep. Resol controller heb inclusief een warmtemeter en een datalogger.
Ik zit nu te kijken naar een Resol Deltasol BX. Nieuw iets van 125 euro.

Welk type heb jij precies en heb jij dan zo'n Resol VBUS / USB of LAN logger erbij gekocht?

En ik heb twee sensoren op collectoren op dezelfde richting. Dus geen oost-west verhaal met twee pompen, maar 1 pomp. Kan ik dan wel de twee sensoren aansluiten?
Ik zie alleen plaatjes met twee sensoren waar een oost-west richting is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
!null schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:42:
[...]

Welk type heb jij precies en heb jij dan zo'n Resol VBUS / USB of LAN logger erbij gekocht?

En ik heb twee sensoren op collectoren op dezelfde richting. Dus geen oost-west verhaal met twee pompen, maar 1 pomp. Kan ik dan wel de twee sensoren aansluiten?

Alvast bedankt.
met de vbus lan interface kan je dit soort plaatjes maken:

vbus

gewoon op een eigen linux/pi doosje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jerh schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:16:
[...]

met de vbus lan interface kan je dit soort plaatjes maken:

[afbeelding]

gewoon op een eigen linux/pi doosje
Ja dat wil ik. Ik log nu al gas verbruik (kan helaas maar per uur) op mijn Banana Pi.
Naast zonneboiler wil ik eigenlijk ook waterverbruik loggen (op watermeter algemeen en/of op boiler (dus alleen warmwater vraag))

Nu moet ik nog een manier vinden om mijn cv-ketel uit te lezen. Meest belangrijke wat ik wil weten is of de cv pomp draait, dus zou ik ook stroomverbruik van de cv ketel kunnen meten (boven 10W = Verwarming draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Weet iemand of ik ergens een zonneboilerset met een hellmann buffervat kan kopen? Dit ivm subsidie en iedereen erg positief is over dit buffervat. Op Ebay kost zo een buffervat wel richting de 2000euro, ga je dat er ooit uithalen?

Hoe zit het met gelaagdheid, in het algemeen, in een buffervat. Als ik een buffervat met 2 spiralen en 1 hygiënespiraal heb, hoe kan ik dan het beste vv wp en zonnecollectoren erop aansluiten? Spiraal onder voor zonnecollectoren, spiraal boven voor vv en warmtepomp dan rechtstreeks op buffervat?

En dan over de hellmann.. hier zou ik dan de zonnecollectoren onder(zomer) en boven(winter) op het spiraal aansluiten, maar dan vloerverwarming en warmtepomp rechtstreeks? Verpest dat niet de gelaagdheid heel erg?

[ Voor 24% gewijzigd door migila op 14-02-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
migila schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:59:
Weet iemand of ik ergens een zonneboilerset met een hellmann buffervat kan kopen? Dit ivm subsidie en iedereen erg positief is over dit buffervat.
Goeie, ik zou ook geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Weet iemand of ik ergens een zonneboilerset met een hellmann buffervat kan kopen? Dit ivm subsidie en iedereen erg positief is over dit buffervat. Op Ebay kost zo een buffervat wel richting de 2000euro, ga je dat er ooit uithalen?

Hoe zit het met gelaagdheid, in het algemeen, in een buffervat. Als ik een buffervat met 2 spiralen en 1 hygiënespiraal heb, hoe kan ik dan het beste vv wp en zonnecollectoren erop aansluiten? Spiraal onder voor zonnecollectoren, spiraal boven voor vv en warmtepomp dan rechtstreeks op buffervat?

En dan over de hellmann.. hier zou ik dan de zonnecollectoren onder(zomer) en boven(winter) op het spiraal aansluiten, maar dan vloerverwarming en warmtepomp rechtstreeks? Verpest dat niet de gelaagdheid heel erg?
Ik zou kijken voor een vat met extra aansluitingen zodat je de gehele inhoud van het vat door je WP kan laten gaan/verhogen. Probleem met gelaagdheid is dan ook opgelost.

Wel uiteraard dan in combinatie met een hygienespiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:42:
[...]

Alvast bedankt.
Ik heb de Resol SL regelaar in combinatie met een Grundfoss VFS sensor (flow en temp) en een datalogger DL2 van Resol. Via vbus komt alles online en kan ik zulke plaatjes maken in de portal van de vbus site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

https://ravensbergersolar...asy-install-speicher-600l
Deze Interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39

Ik heb een Hellman hier. 10m2 zonnecollectoren op de onderste spiraal, wp voor cv midden op het vat, vv op het vat, hygienespiraal met elektrische doorstromer als naverwarming. Ik heb de wp voor sww ook nog op de bovenste spiraal zitten, maar dat heb ik uitgezet. Verder heb ik nog een bypass, zodat ik kan koelen en de boiler kan passeren, kan uiteraard ook voor cv verwarmen gebruikt worden.

Je hebt zeker gelaagdheidsverlies met de wp en de vv op het vat, er komt een plons water (bij mij 300 liter) van 20/21 graden in, ik verwarm met een aanvoer van 24 graden. Daarom heb ik ook sww uitgezet, als je bovenin gaat verwarmen voor sww en daarna komt er cv koud water in, krijg je een vicieuze cirkel en ben je met koud(er) cv water, warmer sww water aan het afkoelen. Dit is vooral een probleem in het winterseizoen, op dit moment doe ik een testje met verwarmen over de bypass om te zien of dat toch energiezuiniger is en dan zou ik wel sww wp weer aan kunnen zetten. Aan de andere kant ik heb een 800liter boiler, dus je warmt dan in verhouding wel veel water op.

Het is in ieder geval een heel degelijk vat, met een zeer goede isolatie, iets van 10cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Nhz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:38:
[...]
Waar haal jij overigens die percentages vandaan?
uhhh die van de PV staan in iedere spec sheet.
Die van de heatpipes kan ik zo even niet terug vinden, volgens mij zijn er ook die beter zijn, vaak met een reflector. Een reflector word echter snel vies .....
Ik kon de heatpipes zo goed koop krijgen dat ik er meteen 120 heb geïnstalleerd ..... ik heb ook het dak ruimte.
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/ZB4_Heatpipeserop1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Er zitten flinke verschillen in heatpipes. Door de Solarkey certificaten te vergelijken krijg je een goede indruk welke goed zijn en welke niet.

Ik heb nu verschillende ZB installateurs gesproken en geen zijn enthousiast over de reflector variant. De redenen variëren van vervuiling tot slechtere slechtere prestaties omdat o.a. er minder heatpipes worden gebruikt op een frame om genoeg ruimte te hebben voor de reflectoren (dat laatste heb ik niet gecontroleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
blijft er cool uitziet zo een hele rits heatpipes. zo weinig zie je de heatpipes. heb maar 1 keer eerder op een dak heatpipes gezien. lijkt wel of alle mensen die een ZB hebben automatisch bij hun ketelleverancier terechtkomen en voor de vlakke plaat variant gaan. als je die al op straat kan onderscheiden van normaal PV.

is er niet ook zo een website van zo een gereviseerde boerderij die een 3000 liter boiler heeft (verticaal) met geloof ik 10 van die collector sets?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:18
Volgens mij bij www.sunsystems.nl
Ik ben ook geïnteresseerd in een zb systeem. Op naar een aardgasloos huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:28:
[...]

Ja dat wil ik. Ik log nu al gas verbruik (kan helaas maar per uur) op mijn Banana Pi.
Naast zonneboiler wil ik eigenlijk ook waterverbruik loggen (op watermeter algemeen en/of op boiler (dus alleen warmwater vraag))

Nu moet ik nog een manier vinden om mijn cv-ketel uit te lezen. Meest belangrijke wat ik wil weten is of de cv pomp draait, dus zou ik ook stroomverbruik van de cv ketel kunnen meten (boven 10W = Verwarming draait)
dit kan toch gewoon met een kWh meter van zwave? makkelijk uit te lezen. zo doe ik dat ook en ik zie inderdaad als de pomp aanslaat, een verhoging richting de 100 watt (heb hem als test even op de hoogste stand staan om te zien of mijn flow beter wordt)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:48
WoudseHoeve schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:12:
[...]

PV kan voorlopig oneindig bufferen voor de nacht en de winter.
met een maximum van een jaar ;)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ja idd niet oneindig lang maar wel "oneindig" diep (jaja afhankelijk van je aansluiting :) ) ....
Maar dat jaar is net wat je nodig hebt. *O*

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Ik heb de volgende setup in gedachte, welke mij werd aangeboden:
- 400 Liter volledig RVS boilervat met 2 RVS warmtewisselaars en een RVS hygiëne warmtewisselaar voor tapwater
- 60 Heat pipes (2 x 30) van 1.50 meter (90° helling op WZW)
- Resol SL controller
- Dubbele pompgroep met Wilo Yonos Para ST 15/7 PWM

De bruikbare ruimte was helaas maar 1.85 meter hoog en de collectoren boven de nok van het huis uit is geen gezicht. Vandaar dat ik mijn keuze nu heb laten vallen op heat pipes van 1.50 meter, deze heeft met manifold een totale hoogte van 1.66 meter en dat pas perfect op de gevel. Ik ging eerst uit van 2x24 maar heb toch na wat inlezen gekozen om geen reflectoren te nemen, en hierdoor passen er ook meer heat pipes op de beschikbare ruimte.

Het boilervat wordt gevuld met CV water en het tapwater loopt door de hygiene warmtewisselaar om zo geen gezeur te krijgen met legionella en het "verplicht" moeten verstoken van kWh om het vat naar 60 graden te tillen. Dan is er nog een warmtewisselaar voor het glycol circuit, en dan blijft er nog één over om de CV houtkachel op aan te sluiten.

Wat denken jullie van deze set up?
Het doel is naast tapwater en cv ondersteuning ook zolang mogelijk het "zonne" seizoen te rekken, door de verhouding van heat pipes op het aantal liters.
Zijn er verder nog mensen die ook ervaring hebben met kortere heat pipes dan de standaard 1.8 meter varianten?

Dan nog eens een vraag:
In het geval van een paar dagen koude en bewolkte winterdagen waarbij het boilervat koud is (bv. 15° C), en je staat te douchen met de WTW. Dan wordt het voorverwarmde tapwater (bv 25° C) door het koude boilervat geleid, waardoor het tapwater dus weer afkoelt, maar dit voor het boilervat door zijn grote volume vrijwel geen invloed heeft op de temperatuur.

Zal deze situatie ooit voor komen?
En heeft het zin om hiertegen maatregelen te nemen? (By-pass oid?)

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 16-02-2017 20:57 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Rhaelak
@Helhond

Lijk mij een goede setup. Komt aardig overeen met wat ik heb. Ik heb alleen de langere heatpipes, 2x24, op 400 liter en pal zuid.

Jouw verhouding met 60 kortere heatpipes komt dan aardig goed uit.

vwb het WTW verhaal. Bij mij heb ik het pas 1 keer gezien dat de temperatuur van het vat onder de 20 graden dook. Dat werd daarna gelijk goed gemaakt door 2 dagen volop zon.
Je zal misschien iets "verliezen" van het opgewarmde SWW door de WTW, maar uiteindelijk komt het weer terecht in je boiler en gaat het dus niet verloren.

Ik zou er geen bypass voor willen installeren.

• Rhaelak
fabstar81 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:07:
blijft er cool uitziet zo een hele rits heatpipes. zo weinig zie je de heatpipes. heb maar 1 keer eerder op een dak heatpipes gezien. lijkt wel of alle mensen die een ZB hebben automatisch bij hun ketelleverancier terechtkomen en voor de vlakke plaat variant gaan. als je die al op straat kan onderscheiden van normaal PV.

is er niet ook zo een website van zo een gereviseerde boerderij die een 3000 liter boiler heeft (verticaal) met geloof ik 10 van die collector sets?
Ja er is een website met die duurzame boerderij. Die heeft ook zoveel HP's en een soort convectorput onder zn houtvoorraad om te gebruiken als heatdump in de zomer.

Bij ons in het dorp zie je ook bar weinig ZB's. Aantal adressen met HP's zijn op 1 hand te tellen en verder alleen maar hele oude vlakke plaat collectoren of PV panelen.

Edit; Is wel een ander gezicht in die Bayerische dorpjes waar ik regelmatig kom. Overal PV en ZB. Soms hele batterijen aan vlakke plaat collectoren op een rij, gerust in een grote achtertuin. Staat allemaal te koekeloeren naar het Zuiden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rhaelak op 16-02-2017 20:33 ]

• WoudseHoeve
Helhond schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:47:

Dan nog eens een vraag:
In het geval van een paar dagen koude en bewolkte winterdagen waarbij het boilervat koud is (bv. 15° C), en je staat te douchen met de WTW. Dan wordt het voorverwarmde tapwater (bv 25° C) door het koude boilervat geleid, waardoor het tapwater dus weer afkoelt, maar dit voor het boilervat door zijn grote volume vrijwel geen invloed heeft op de temperatuur.

Zal deze situatie ooit voor komen?
En heeft het zin om hiertegen maatregelen te nemen? (By-pass oid?)
Ik heb de CV en CV-hout kachel direct door het vat lopen zonder spiraal.
Daardoor komt het vat nooit onder de retour temperatuur van 25 graden.
Maar goed, hoe dan ook, de warmte gaat niet verloren, je warmte het vat bovenin toch een beetje op als het WTW retour water warmer is als het vat. Dat gebruik je dan toch weer voor verwarmen of de volgende douche beurt.

• mfmonkey
Ik heb een dwtw die ook naar het vat aangesloten is. Mede hierdoor komt de temperatuur niet onder de 12 graden. Dat het water kouder is weet ik zeker, ik heb een tijdje terug de boilers leeg gehad waardoor er een sloot "vers" water in kwam. Hij stond toen op 9 graden.
In mijn geval houd de omgevingstemperatuur in de kelder en de dwtw mijn 400 liter dus in ieder geval 3 graden warmer dan het water uit het leidingnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wat zijn een beetje de gebruikelijke installatiekosten voor een zonneboiler installatie? Ik heb mijn oog laten vallen op een SWW en CV pakket van 123 kaminofen maar heb geen idee van de verbouwkosten. Alles is vrij makkelijk aan te sluiten, de buizen komen op een plat dak en dan moet de slang door de muur naar de bijkeuken waar de CV hangt en het boilervat kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Markprinsen

Je wilt de installatie zelf doen of uitbesteden? Ik denk dat als een vakman het doet hij er waarschijnlijk 2 tot 3 dagen mee zoet is. Het is al met al toch nog wel een beetje werk.

HP's plaatsen op dak
Muurdoorvoer maken
Boiler plaatsen
Leidingwerk CV / SWW aanpassen en aansluiten op vat (hygienespiraal?)
CV / Boiler vullen
Leidingen isoleren
Ontluchter en eventueel inlaatcombinatie plaatsen
Groter Expansievat nodig?
Controller monteren
Controller bedraden, voeding en sensoren
Glycolslangen monteren
Systeem vullen met glycol en op druk zetten
Muurdoorvoer afwerken.
Je hebt ook nog ballast nodig voor je frame's op het dak.

Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
En dan doe je er zelf zeker 2x zolang over ...... (ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

Markprinsen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:10:
Wat zijn een beetje de gebruikelijke installatiekosten voor een zonneboiler installatie? Ik heb mijn oog laten vallen op een SWW en CV pakket van 123 kaminofen maar heb geen idee van de verbouwkosten. Alles is vrij makkelijk aan te sluiten, de buizen komen op een plat dak en dan moet de slang door de muur naar de bijkeuken waar de CV hangt en het boilervat kan staan.
Ik heb het ook zelf gedaan. Leuk werk om te doen, maar je doet er inderdaad langer over dan je denkt. (een dag of 3) Plaatsen van de heatpipes valt allemaal wel mee, maar bij het aansluiten van de pompgroep komt nogal het eea. kijken. Op zich niet moeilijk, kost alleen veel tijd. Met de RVS ribbelbuizen is het aansluiten overigens niet zo heel moeilijk, als je eenmaal de slag te pakken hebt om daar zelf koppelingen aan te maken. Bestel wel wet extra pakkingen, die raken nogal eens zoek, en soms moet je dingen weer eens loshalen, en dan moet je soms een nieuwe gebruiken.

Programmeren van de controller is dan wel weer erg simpel (tenminste met die resol).

Ik heb het mijzelf ook nog wat moelijker gemaakt omdat ik een warmwater leiding naar de douche boven moest trekken, naar de keukenboiler, naar de wasmachine, en ook nog een nieuwe wasbak gemaakt heb met warm water van de boiler. Maar dat is met de witte kunststof leidingen ook redelijk snel te doen.

Succes met aanleggen. Als je in de buurt zit mag je altijd een keer langskomen. Ik heb ook een pakket van 123-kaminofen.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Je kunt er altijd voor kiezen om delen van de installatie zelf te doen. Bijvoorbeeld de collector op het dak bevestigen is geen hogere wiskunde.
Scheelt een behoorlijke euro en werken aan je eigen systeem is leuk. En je leert het een en ander kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Dag allemaal, inmiddels een paar jaar verder en ervaring kunnen opdoen met mijn huidige installatie. Ik zie dat het forum nog steeds zeer actueel is en dat is leuk om te zien. Deze zomer ga ik mijn huidige systeem met 80 heatpipes uitbreiden. Totaal 230 heatpipes pal op het zuiden. De ervaringen in de zomer zijn goed te noemen. Voornamelijk houden ze dan een zwembad op ca 30 graden continu en verwarmen ze het tapwater 150 liter. Over de wintermaandan heen schakelt alles op de vloerverwarming (600 ltr boiler)en als er restant is op de tapwater boiler. Mijn ervaring is dat met een zonnige dag de heatpipes het huis van ca 1300 tot 1700 uur kan bijhouden (buitentemperatuur van ca -2) in constante temperatuur van ca 20 a 21 graden maar eerlijk gezegd vallen de resultaten mij over de wintermaanden een beetje tegen. Wie weet dat de 80 heatpipes erbij dit ook beter gaat worden. Zoniet zal er op den duur ook een houtvc worden bijgeplaatst. Ook een optie is om de zonnepanelen uit te breiden en de boilers ook electrisch te gaan verwarmen. Eerst maar eens zien wat de extra 80 heatpipes gaan doen. De uvr63 draait perfect en in al zijn simpelheid doet deze wat hij moet doen en is alles nagenoeg vrij instelbaar.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:07
Of je nu 150 of 230 heatpipes hebt, verwacht er in de maanden rondom 21 december niet te veel van. De zon staat erg laag en de bewolking is meestal debet aan een lage opbrengst. Vanaf half februari wordt het wel leuk als de zon ook maar even te voorschijn komt. Met ltv vloerverwarmings retour temperaturen is een beetje zon al genoeg om de collectoren te laten produceren.

Is 230 heatpipes niet te veel voor het zwembad midden in de zomer?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hirodaro schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:29:
Dag allemaal, inmiddels een paar jaar verder en ervaring kunnen opdoen met mijn huidige installatie. Ik zie dat het forum nog steeds zeer actueel is en dat is leuk om te zien. Deze zomer ga ik mijn huidige systeem met 80 heatpipes uitbreiden. Totaal 230 heatpipes pal op het zuiden.
Kan je die allemaal in serie zetten? Wordt de temperatuur dan niet snel te hoog (of een erg sterke pomp ....) of moet je ze parallel zetten?
De ervaringen in de zomer zijn goed te noemen. Voornamelijk houden ze dan een zwembad op ca 30 graden continu en verwarmen ze het tapwater 150 liter. Over de wintermaanden heen schakelt alles op de vloerverwarming (600 ltr boiler)en als er restant is op de tapwater boiler.
Ik zou de tapwater voorrang geven, daar kan je makkelijker een hoge temperatuur mee halen, daarna de vloer verwarming. De lage temperatuur van de vloer verwarming geeft de CV weer een beter rendement. In principe maakt het niet uit waar je de energie van de heatpipes instopt.
Mijn ervaring is dat met een zonnige dag de heatpipes het huis van ca 1300 tot 1700 uur kan bijhouden (buitentemperatuur van ca -2) in constante temperatuur van ca 20 a 21 graden maar eerlijk gezegd vallen de resultaten mij over de wintermaanden een beetje tegen. Wie weet dat de 80 heatpipes erbij dit ook beter gaat worden.
Bij mij valt verwarmen in de winter ook tegen. Ze staan op 45 graden dus wel goed voor de winter.
Zoniet zal er op den duur ook een houtvc worden bijgeplaatst.
In de winter staak ik voornamelijk op hout. Voor en Najaar doen de heatpipes behoorlijk mee.
Ook een optie is om de zonnepanelen uit te breiden en de boilers ook elektrisch te gaan verwarmen.
Een warmtepomp geeft een hoog rendement. icm zonnepanelen vergelijkbaar aan heatpipes met de salderings mogelijkheid, zeker als je plek hebt voor voldoende voor PV panelen zou ik ze verkiezen boven een hout cv.
Eerst maar eens zien wat de extra 80 heatpipes gaan doen. De uvr63 draait perfect en in al zijn simpelheid doet deze wat hij moet doen en is alles nagenoeg vrij instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
pleio65 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:58:
Of je nu 150 of 230 heatpipes hebt, verwacht er in de maanden rondom 21 december niet te veel van. De zon staat erg laag en de bewolking is meestal debet aan een lage opbrengst. Vanaf half februari wordt het wel leuk als de zon ook maar even te voorschijn komt. Met ltv vloerverwarmings retour temperaturen is een beetje zon al genoeg om de collectoren te laten produceren.

Is 230 heatpipes niet te veel voor het zwembad midden in de zomer?
In de afgelopen 2 jaar heb ik het 1 keer meegemaakt (zeer warme zomerweek) dat het zwembad vol zat op 31 graden. Met dit soort dagen dek ik het zwembad over de nacht niet af zodat de temperatuur kan dalen. Maar het merendeel van de zomermaanden is het niet makkelijk de ca30 graden vast te houden. Ik ben nu ca 1200 a 1500 kwh extra kwijt per jaar voor de warmtepomp. Wellicht dat als de 80 heatpipes erbij komen dit ook naar beneden kan worden bijgesteld.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
hirodaro schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:59:
[...]

In de afgelopen 2 jaar heb ik het 1 keer meegemaakt (zeer warme zomerweek) dat het zwembad vol zat op 31 graden. Met dit soort dagen dek ik het zwembad over de nacht niet af zodat de temperatuur kan dalen. Maar het merendeel van de zomermaanden is het niet makkelijk de ca30 graden vast te houden. Ik ben nu ca 1200 a 1500 kwh extra kwijt per jaar voor de warmtepomp. Wellicht dat als de 80 heatpipes erbij komen dit ook naar beneden kan worden bijgesteld.
Hoe gaat je hydraulische schema eruit zien met zo veel heatpipes? Alles in serie? Of opdeling parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
WoudseHoeve schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:46:
In de winter staak ik voornamelijk op hout. Voor en Najaar doen de heatpipes behoorlijk mee.
staak = stook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Rhaelak schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:18:
[...]

Hoe gaat je hydraulische schema eruit zien met zo veel heatpipes? Alles in serie? Of opdeling parallel?
Alles in serie met 1 ringleiding (met twee pompen) waar al de drie groepen met een eigen pomp in en af schakelen al naar gelang de ingestelde schakelwaardes per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
WoudseHoeve schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:46:
[...]

Kan je die allemaal in serie zetten? Wordt de temperatuur dan niet snel te hoog (of een erg sterke pomp ....) of moet je ze parallel zetten?

De drie groepen schakelen zelfstandig individueel in. Het zwembad gaat aan bij 30 graden collectortemp. Mijn ervaring is dat het collector vloeistof (als de zwembadpomp draait en daarmee collectorvloeistof door de warmtewiseelaar pompt) nooit hoger komt als ca 60 graden. Pas als het zwembad niet meer meedaait gaat de temp omhoog. Dus op zich gaat dit redelijk geleidelijk omdat er al bij lage remperaturen wordt ingeschakeld.

[...]

Ik zou de tapwater voorrang geven, daar kan je makkelijker een hoge temperatuur mee halen, daarna de vloer verwarming. De lage temperatuur van de vloer verwarming geeft de CV weer een beter rendement. In principe maakt het niet uit waar je de energie van de heatpipes instopt.

Dat is idd nog een overweging echter ik vraag me wanneer je dan meer bespaart. Met afgelopen "mooie" zonnige dagen kreeg ik de 600 liter vv op ca 55 graden. Mijn tapwater wordt voorverwarmt doordat deze dokr een spiraal loopt van de vv boilers. (Was jou tip destijds! :*)

[...]

Bij mij valt verwarmen in de winter ook tegen. Ze staan op 45 graden dus wel goed voor de winter.

[...]

[...]

Een warmtepomp geeft een hoog rendement. icm zonnepanelen vergelijkbaar aan heatpipes met de salderings mogelijkheid, zeker als je plek hebt voor voldoende voor PV panelen zou ik ze verkiezen boven een hout cv.

De pv is idd een steeds betere optie aan het worden. Ook als je kijkt naar de kosten wanneer je in nederland zou aankopen. Mijn huidige heb ik rechtstreeks uit china besteld. Ik weet even niet hoe de prijsverhoudingen nu zijn enof het maw gunstig is om ze weer rechtstreeks uit china te bestellen. Ik heb overigens ook een zeer mooie inbouwhaard gevonden. (Het oog wil ook wat) echter in nederland te duur. In het buitenland zeker 1/3 goedkoper. Stap voor stap. Eerst de 80 erbij zetten en misschien na 1 of 2 jaar de bestaande houtkachel vervangen of meet pv.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Zijn hier mensen die ook een Vaillant VHR 24-28C ketel hebben of een uit dezelfde serie?

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van Vaillant, met wat vragen over de aansluitset voor de zonneboiler. Echter kon niemand mij daarover te woord staan, en werd er ook gezegd dat de aansluitset niet meer leverbaar is. Ze wilde, of konden mij niet eens een kopie van de handleiding die bij de aansluitset hoort sturen.

De aansluitset is niet heel bijzonder volgens mij, het enige wat echt van belang is, is de stromingsschakelaar. Weet iemand toevallig of je hier ook een andere gelijkwaardig voor zou kunnen gebruiken? Ik hem er zelf helaas nog te weinig verstand van. (Mengventiel en verloopjes is niet bijzonder)

Het lijkt heel erg op zo'n setje, zou dit ook kunnen werken?

Aansluitset:
Afbeeldingslocatie: https://afbeeldingen.shop1000.nl/Vail%20Aansluitset%20Zonneboiler.gif

Aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://i37.photobucket.com/albums/e81/helhond/Knipsel_zps60a6cjjo.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 20-02-2017 20:21 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:07
hirodaro schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:59:
[...]

Ik snap het. Met een weekje weinig zon hou je het zwembad niet op temperatuur. En als de zon schijnt dan duurt het enkele dagen voordat je bijvoorbeeld 26 graden hebt. Hoe meer heatpipes, hoe sneller op temperatuur.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Helhond schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:20:
Zijn hier mensen die ook een Vaillant VHR 24-28C ketel hebben of een uit dezelfde serie?

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van Vaillant, met wat vragen over de aansluitset voor de zonneboiler. Echter kon niemand mij daarover te woord staan, en werd er ook gezegd dat de aansluitset niet meer leverbaar is. Ze wilde, of konden mij niet eens een kopie van de handleiding die bij de aansluitset hoort sturen.

De aansluitset is niet heel bijzonder volgens mij, het enige wat echt van belang is, is de stromingsschakelaar. Weet iemand toevallig of je hier ook een andere gelijkwaardig voor zou kunnen gebruiken? Ik hem er zelf helaas nog te weinig verstand van. (Mengventiel en verloopjes is niet bijzonder)

Aansluitset:
[afbeelding]

Aansluitschema:
[afbeelding]
de aansluitset wordt meestal gebruikt om je ketel te beschermen tegen de hoge temperaturen. en natuurlijk om geld uit mensen hun zakken te slaan, want waarom is een NZ ketel niet gewoon geschikt al met de juiste onderdelen? maar goed. onze installateur heeft nog bij geen enkele installatie een aansluitset verkocht van het betreffende ketelmerk. hij plaatst simpelweg een mengventiel direct na de boiler om dat terug te mengen naar 60-65 graden. opgelost.

overigens heb ik daarna wel een aansluitset geplaatst, want dan kon ik de temperatuur van de ZB aan de ketel laten weten. en dus ook weer uitlezen middels OTGW.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
fabstar81 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:26:
[...]

de aansluitset wordt meestal gebruikt om je ketel te beschermen tegen de hoge temperaturen. en natuurlijk om geld uit mensen hun zakken te slaan, want waarom is een NZ ketel niet gewoon geschikt al met de juiste onderdelen? maar goed. onze installateur heeft nog bij geen enkele installatie een aansluitset verkocht van het betreffende ketelmerk. hij plaatst simpelweg een mengventiel direct na de boiler om dat terug te mengen naar 60-65 graden. opgelost.

overigens heb ik daarna wel een aansluitset geplaatst, want dan kon ik de temperatuur van de ZB aan de ketel laten weten. en dus ook weer uitlezen middels OTGW.
Dat snap ik dus ook niet, in mijn ogen is het voornamelijk geldklopperij al die extra opties. (Je hebt toch geen andere keuze meer nadat je het hebt aangeschaft)

Het is meer dat ik graag mijn ketel wil laten weten dat hij als de aanvoer op temperatuur is, de ketel dan niet bij warmtevraag eerst een paar seconden of een minuut de brander er onnodig bij aangooit.
Ik heb al meerdere keren gelezen dat dit wil voorkomen.
Daarbij wil ik ook niet dat de ketel direct in storing gaat als de retour even warm is als de aanvoer.
Maar ik weet dus niet hoe de ketel hier mee om gaat.

EDIT: Ik zie nu dat de stromingsschakelaar op de contacten C1 en C2 dienen worden aangesloten te worden.
Maar welke stromingsschakelaar dient er gebruikt te worden? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 21-02-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Ik ben heel fel aan het twijfelen tussen een hygiene spiraal en een friswaterstation (platenwisselaar + pomp + stukje logica die de pomplaat draaien).. nu moet ik zeggen dat een friswaterstation best wel aan de prijs is (900euro).

De reden waarom ik toch aan het afstappen ben van hygiene spiraal is doem verhalen van een installateur die al vaker een vat heeft moeten vervangen omdat hygiene spiraal lek is... Wat ik me daar dan bij afvraag is... is de kans dat de 2 serpentines voor warmte uitwisseling gaan lekken zoveel kleiner..? of kan dit "minder" kwaad..?

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 21-02-2017 11:29 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat zijn toch vaak juist RVS wisselaars? Lijkt me juist beste wat er is, maar misschien is het de mix van materiaal gebruikt in het vat? (RVS wisselaar in koper vat?) ik bedenk maar wat.
Ik zou wel met hygiene spiraal willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
FWS is een dure aangelegenheid. Maar de wisselaar daarin kan ook lek gaan.

Mijn installateur verkoopt voor 80% vaten met een hygiënespiraal en heeft tot op heden nog geen enkele keer een lekke spiraal gehad.

Dat is dus weer de andere kant van het verhaal.

Ik zou kiezen voor een hygienespiraal. Een FWS is gewoon veel te duur.

Edit; Vaak zijn die hygienespiralen van RVS. Sommige zijn van koper (betere overdracht). Koper is een zachter materiaal. Misschien dat als zo'n vat tijdens transport is omgevallen een koperen spiraal eerder schade oploopt?

[ Voor 25% gewijzigd door Rhaelak op 21-02-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Helhond schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Dat snap ik dus ook niet, in mijn ogen is het voornamelijk geldklopperij al die extra opties. (Je hebt toch geen andere keuze meer nadat je het hebt aangeschaft)
Als je zonneboiler naar de 85+ graden gaat wil je dat niet door je combi CV hebben en uit je kraan. Het mengventiel is dus voor je veiligheid. Ik heb het er ook tussen zitten op ~60 graden, de CV-Combi staat op 50 graden.
Het is meer dat ik graag mijn ketel wil laten weten dat hij als de aanvoer op temperatuur is, de ketel dan niet bij warmtevraag eerst een paar seconden of een minuut de brander er onnodig bij aangooit.
Staap 1 zet de warmwater van de CV op ECO (of zoiets) dan slaat hij niet snel aan. Ik heb van Nefit een externe sensor welke op de aanvoerleiding kan. Zodat hij weet dat er al warm water aan komt.
Ik heb al meerdere keren gelezen dat dit wil voorkomen.
Daarbij wil ik ook niet dat de ketel direct in storing gaat als de retour even warm is als de aanvoer.
Maar ik weet dus niet hoe de ketel hier mee om gaat.
Daar kunnen volgens mij nieuwe ketels wel tegen.
EDIT: Ik zie nu dat de stromingsschakelaar op de contacten C1 en C2 dienen worden aangesloten te worden.
Maar welke stromingsschakelaar dient er gebruikt te worden? :+
Een stromings schakelaar is een schakelaar :) Een lepeltje in de water stroom welke omgaat als er water gaat stromen en de schakelaar (maakt of verbreekt dat weet ik niet, staat vast wel in de manual?). Waarom die nodig is weet ik niet. In de CV zit er ook een .....
De stromings schakelaar in mijn Nefit CV is na 2 jaar stuk gegaan .... waarschijnlijk door het (te) warme water ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
WoudseHoeve schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:42:
[...]

Als je zonneboiler naar de 85+ graden gaat wil je dat niet door je combi CV hebben en uit je kraan. Het mengventiel is dus voor je veiligheid. Ik heb het er ook tussen zitten op ~60 graden, de CV-Combi staat op 50 graden.
een mengventiel is natuurlijk altijd verstandig, maar het blijft belachelijk dat een NZ ketel, die dus is voorbereid op een zonneboiler systeem, niet is voorbereid op een zonneboiler systeem.

je moet nl allerlei (bij Calenta) flowsensors vervangen, printplaten plaatsen en andere sensors aanschaffen. klinkt mij als belachelijk.

mijn auto is ook rally voorbereid, alleen moet ik wel nieuwe banden, cockpit, rolkooi, driepuntsgordels etc hebben. ow wacht, nee mijn auto wordt niet verkocht als een rally voorbereide auto, da's waar ook. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik had de simpelste Nefit CV combi ketel. ZB geschikt, moets alleen een sensor van 16 euro(dacht ik) bij kopen. Klik aangesloten, klik op de pijp (met bijgeleverde veer). No worries mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Intergas is ook zo'n soort ketel. NZ Label. Maar navraag leert dat je dan ook een ombouwset moet kopen om hem daadwerkelijk geschikt te maken zoals Intergas dat wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Helhond schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:20:

....

Aansluitset:
[afbeelding]
Maar nu zit ik met een probleem de set schijn niet meer leverbaar te zijn.
Kan ik eventueel een andere merk of type stromingsschakelaar gebruiken? (zoals in de link)
Om de boel toch werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

Helhond schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:05:
[...]

Maar nu zit ik met een probleem de set schijn niet meer leverbaar te zijn.
Kan ik eventueel een andere merk of type stromingsschakelaar gebruiken? (zoals in de link)
Om de boel toch werkend te krijgen?
Hallo Hellhond,
volgens mij kun je iedere thermostatische mengkraan gebruiken. De meeste leveranciers van zonneboilers kunnen deze leveren, van belang is dat de CV geen temperatuur krijgt van boven de 60 graden.
Overgens kun je ze ook meestal wel op marktplaats vinden voor een redelijk bedrag (vaak uit oude CV ketels gehaald).. Omdat deze thermostaten vaak met een bi-metaal werken zijn ze meestal zelfs 2e hands betrouwbaar.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Dan zorg je voor het beveiligen van de temperatuur maar niet voor het uit blijven van de vlam als de boiler heet genoeg is. En dat is toch ook een belangrijke eigenschap dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Wat gek. Bij mijn simpele Agpo ketel hoefde ik enkel 2 draden op de boiler aan te sluiten. Staat die verbinding open (of dicht, weet ik even niet) omdat de boiler boven legionella temperatuur is, dan slaat de ketel niet aan. Dat is alles. Terugregelen van gas als er warm water binnen komt doet ze automatisch omdat de uitgangs temperatuur geregeld wordt.
Wat zou een ombouwset verder moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Het gaat mij inderdaad niet echt om het mengventiel maar meer om de functie van de stromingsschakelaar van de aansluitset. En of ik hier eventueel een andere stromingsschakelaar voor zou kunnen gebruiken. Zoals hier boven eerder vermeld.

De aansluitset bestaat uit:
Een stromingsschakelaar
Een doorstroombegrenzer 6 en 8 l/min
Een mengventiel
Een installatiehandleiding

Verwijderd

Ik zit te twijfelen om een circulatiepomp op te nemen om de legionella run effectief te maken. Door de stratificatie staat de bovenkant van de boiler hier wel vrolijk op 68 graden, maar de sensor in het midden staat dan iets boven de 30. Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor pomp is handig. Een CV-pomp is wat overbemeten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
Kun je het buffervat niet op zijn kop zetten en de huidige WP spiraal gebruiken als tapwater hygienespiraal?
En de inhoud als cv water?
En dan tapwater naverwarmen met een doorstroomverwarmer.
Vat kan dan op 30-35 graden blijven.
Maar ik weet niet wat voor vat je hebt?

Edit laat maar... dan zit je met de zonneboiler spiraal... :+

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2017 16:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:06:
Ik zit te twijfelen om een circulatiepomp op te nemen om de legionella run effectief te maken. Door de stratificatie staat de bovenkant van de boiler hier wel vrolijk op 68 graden, maar de sensor in het midden staat dan iets boven de 30. Heeft iemand hier ervaring mee en wat voor pomp is handig. Een CV-pomp is wat overbemeten.
Je verwarming element zit toch onderin? dan krijg je vanzelf stroming en menging.

Verwijderd

Halverwege, gebeurt wel vaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
ben ik het of zijn heatpipes van ravensburgsolar opeens stuk goedkoper geworden..?
https://ravensbergersolar...ektor-zeus-cpc-30-6-67-qm

Als ik nu bv https://ravensbergersolar...sberger-komplettset-eco-2 pak +
https://ravensbergersolar...t2?number=FHS-800-WT2-STA
of
https://ravensbergersolar...2?number=FHS-1000-WT2-STA

zou dan 2778 + 230 euro verzendkosten zijn..
Opgelet: ik kan geen aanspraak maken op subsidies.. dus dat maakt de prijs veel belangrijker..

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-02-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-08 20:19
fabstar81 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:26:
[...]

Beste,

Wij hebben een Vaillant VHR 18-22 C icm een Remeha zonneboiler. Ik heb wat foto's gemaakt van onze installatie. Ik heb geen idee of en hoe het allemaal werkt. Als je meer foto's wilt, of foto's van dichter bij hoor ik het wel. Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ov1sblxdcjr7dyh/Foto%2024-02-17%2014%2038%2008.jpg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/w0sufsvyzg9v4d1/Foto%2024-02-17%2014%2038%2013.jpg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/upi51xkup5qlds4/Foto%2024-02-17%2014%2038%2020.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:16:
ben ik het of zijn heatpipes van ravensburgsolar opeens stuk goedkoper geworden..?

of

Opgelet: ik kan geen aanspraak maken op subsidies.. dus dat maakt de prijs veel belangrijker..
Ik ben hier een vreemde eend in de bijt maar voor dat geld...Kun je niet beter voor een gesubsidieerde l/w warmtepomp gaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:39:
[...]

Ik ben hier een vreemde eend in de bijt maar voor dat geld...Kun je niet beter voor een gesubsidieerde l/w warmtepomp gaan? :)
Als hij geen gebruik van subsidies kan maken dan zal dat geen verschil uit maken voor heatpipes en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:50:
[...]

Als hij geen gebruik van subsidies kan maken dan zal dat geen verschil uit maken voor heatpipes en warmtepomp.
Nouja, ik ben aan het rekenen gegaan voor hier op het achterdak, ik had vorig jaar de keuze tussen zonnecollectoren voor warm water plaatsen en PV panelen met een warmtepomp, ook zonder subsidie viel de tvt ruimschoots in het voordeel van de warmtepomp/PV panelen uit met als grootste voordeel dat stroom flexibeler in te zetten is voor dingen anders dan warmte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja. Totdat salderen stopt.

Maar een klein zonneboiler setje van Solesta met de subsidie erop, valt echt reuze mee. Daar kan een warmtepomp niet tegen op, omdat je dan veel hogere kosten hebt. Je moet meteen met warmtepomp + PV beginnen.

Eigenlijk moet je gewoon een combi hebben van beide op 1 vat. Als je ook maar 1 collector op het dak hebt, dan houd je zelfs een groot vat in de zomer op hoge temperatuur waarbij de warmtepomp niet hoeft te werken.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 24-02-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ach ja vorig jaar PV en ZB laten installeren. Ik had toen voor dat geld ook PV + WP kunnen installeren, maar ik vind dat zo'n boekhoudkundige manier van benaderen, no offence.

Voordeel van mijn keuze van vorig jaar is wel dat ik nu verder kan gaan knutselen met een WP erbij en het ZB buffervat van 400 liter gaan gebruiken als buffer voor de WP met een secundaire CV pomp op het vat richting het afgiftesysteem voor in de winter.

Alleen nog uitdokteren hoe ik dan in de winter SWW naverwarm met een elektrische doorstromer en dan zouden we gasloos kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:11
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:16:

of

Hier al eerder gemeld: Bedrijf is behoorlijk dubieus. Moet hier ergens een link staan voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat viel nogal mee, probleem is hetzelfde als met PV panelen, beiden leveren de bulk aan energie in de zomer wanneer ik het meeste niet nodig heb. Met een voldoende grote set die ook enigszins voldoende warmte levert voor ruimteverwarming wordt stagnatie dan wel een ding. Die lange termijn opslag blijft een ding of het nou om warmte of om stroom gaat. De warmtepomp blijft leveren mid winter en ook met de reguliere stroomprijzen druk je de gasprijs gewoon weg tot -15 of iets dergelijks.

Ik zit nog te kijken om misschien een paar heat pipes op te nemen in het systeem, maar wanneer de heatpipes veel leveren levert de warmtepomp ook zeer efficient energie. Lastige afweging :)

Hoe lossen jullie de anti legionella op, in de zomer gaat dat vat makkelijk naar de 90 graden toe natuurlijk, maar in het voor en najaar? Als ik het verloop in mijn boiler zie qua temperatuur dan moet je bijna wel recirculeren omdat het midden en zeker de onderkant van de boiler nooit de 65 graden halen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:37:
[...]

Hoe lossen jullie de anti legionella op, in de zomer gaat dat vat makkelijk naar de 90 graden toe natuurlijk, maar in het voor en najaar? Als ik het verloop in mijn boiler zie qua temperatuur dan moet je bijna wel recirculeren omdat het midden en zeker de onderkant van de boiler nooit de 65 graden halen?
Wat je zegt klopt over die temperatuur. Beste zou zijn volledige recirculatie om door de gehele SWW boiler een temperatur van 60°C + te halen.

Ik hoef het niet te halen, ik heb een hygiënespiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn spiraal zit echter op de helft qua hoogte van de boiler, dat is wel een ding, de bovenkant hoger qua temperatuur krijgen wil nog wel (hoewel de huidige thermostaat op de spiraal zelf op max setting eigenlijk niet hoog genoeg gaat qua temperatuur), maar het midden/onderkant zijn wel echt een ding.. Legionella is vast nite zo aardig om bovenin te gaan drijven waar het zo warm is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nu is het ook wel zo dat bij heel veel boilers die worden gebruikt voor SWW het elektrisch element ergens net boven het midden van het vat is gemonteerd. Dus of het echt heel veel uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:59:
Nu is het ook wel zo dat bij heel veel boilers die worden gebruikt voor SWW het elektrisch element ergens net boven het midden van het vat is gemonteerd. Dus of het echt heel veel uitmaakt?
Dat is precies hoe het bij mij is gedaan inderdaad :) Ik weet ook niet of het veel uitmaakt maar aan de andere kant heb ik weer niet zoveel zin in een legionellabesmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Hier al sinds 2011 een ZB zonder naverwarming, ik leef nog. Hier is altijd iemand thuis. Pas als het water weken niet gestroomd heeft zou ik mij zorgen maken.
Als er een baby aanwezig is zie ik wel de nut van naverwarmen in of bij zeer grote vaten. Puur voor de zekerheid.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:39:
[...]

Ik ben van België... dus zelf installeren zit er niet bij.. (geen subsidies ...) tevens is in België pv zeer ongunstig... en het feit dat het dak van mijn huis er op korte termijn afgaat wegens geen onderdak maakt op korte termijn een warmtepomp met pv voor dit te salderen m ongunstig ...

De zonneboiler zou op de garage komen .. want dan kan ik naderhand nog altijd naderhand op het huis pv leggen als batterij opslag ofzo interessanter wordt.. nu ... technisch gezien heb ik alles voor bereid dat ik naderhand een rechtstreekse stroomkabel van m'n dak naar mijn garage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:47
Wij hebben twee cv-ketels op twee verdiepingen. De cv-ketels staan verticaal gezien maar twee of drie meter uit elkaar. Als we nu een zonneboiler met tapwater (meer douchewater, warm water in de keuken komt uit een Quooker) en cv ondersteuning plaatsen hoe kan je dat dan het beste aansluiten?
Pagina: 1 ... 67 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.