Ik heb de volgende setup in gedachte, welke mij werd aangeboden:
- 400 Liter volledig RVS boilervat met 2 RVS warmtewisselaars en een RVS hygiëne warmtewisselaar voor tapwater
- 60 Heat pipes (2 x 30) van 1.50 meter (90° helling op WZW)
- Resol SL controller
- Dubbele pompgroep met Wilo Yonos Para ST 15/7 PWM
De bruikbare ruimte was helaas maar 1.85 meter hoog en de collectoren boven de nok van het huis uit is geen gezicht. Vandaar dat ik mijn keuze nu heb laten vallen op heat pipes van 1.50 meter, deze heeft met manifold een totale hoogte van 1.66 meter en dat pas perfect op de gevel. Ik ging eerst uit van 2x24 maar heb toch na wat inlezen gekozen om geen reflectoren te nemen, en hierdoor passen er ook meer heat pipes op de beschikbare ruimte.
Het boilervat wordt gevuld met CV water en het tapwater loopt door de hygiene warmtewisselaar om zo geen gezeur te krijgen met legionella en het "verplicht" moeten verstoken van kWh om het vat naar 60 graden te tillen. Dan is er nog een warmtewisselaar voor het glycol circuit, en dan blijft er nog één over om de CV houtkachel op aan te sluiten.
Wat denken jullie van deze set up?
Het doel is naast tapwater en cv ondersteuning ook zolang mogelijk het "zonne" seizoen te rekken, door de verhouding van heat pipes op het aantal liters.
Zijn er verder nog mensen die ook ervaring hebben met kortere heat pipes dan de standaard 1.8 meter varianten?
Dan nog eens een vraag:
In het geval van een paar dagen koude en bewolkte winterdagen waarbij het boilervat koud is (bv. 15° C), en je staat te douchen met de WTW. Dan wordt het voorverwarmde tapwater (bv 25° C) door het koude boilervat geleid, waardoor het tapwater dus weer afkoelt, maar dit voor het boilervat door zijn grote volume vrijwel geen invloed heeft op de temperatuur.
Zal deze situatie ooit voor komen?
En heeft het zin om hiertegen maatregelen te nemen? (By-pass oid?)
[
Voor 4% gewijzigd door
Helhond op 16-02-2017 20:57
]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020