ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Mocht hier ook nog kennis zitten mbt verschillende vaten voor warm water bereiding
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Het boilervat me hygiene spiraal die ik ga nemen is slechts 250L, misschien is dat nog een optie? Gezien je het zelf over vaten van 400L hebt.Appie Heijn schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:07:
Appie Heijn in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Mocht hier ook nog kennis zitten mbt verschillende vaten voor warm water bereidingik denk van wel
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
250 weet ik niet OEG heeft er van 200 en 300Appie Heijn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:47:
Waar heb je deze boilers gevonden als ik vragen mag?
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
https://www.oeg.net/nl/oe...eboiler-staand-g516005736
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met (badkamer renovatie) het boren van doorvoer gaten hebben we wat elektra leidingen geraakt, dit alles inmiddels netjes herstelt en water- en CV leidingen aangesloten willen we de CV weer aanslingeren. Echter blijft de CV hangen op geen warmtevraag. Wat blijkt ook de kabel naar de thermostaat is geraakt, een poging om een nieuwe kabel te trekken stranden toen de kabel en later ook de trekveer kwam vast te zitten. We willen nu dus iets van een draadloze thermostaat.
Is er nog een ideale draadloze thermostaat die eventueel voordelen kan op leveren met een zonneboiler/zonnepanelen installatie?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Is het niet slimmer om de dakruimte te gebruiken voor extra zonnepanelen en de vaatwasser en wasmachine lekker zelf te laten verwarmen? Met het huidige salderen werkt dit dus ook in de winter.SchumiFAST schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:04:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een wasmachine en een vaatwasser op het warm water van de zonneboiler? Ik overweeg een zonneboiler op te nemen in mijn bouwplannen, en dit zou het rendement van een zonneboiler uiteraard nog kunnen verhogen. Ik zou dan een wasmachine en een vaatwasser kopen die meteen geschikt zijn om warm water te ontvangen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Salderen zal niet altijd blijven, met de zon een boiler opwarmen zal niet snel belast worden.Rol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:34:
[...]
Is het niet slimmer om de dakruimte te gebruiken voor extra zonnepanelen en de vaatwasser en wasmachine lekker zelf te laten verwarmen? Met het huidige salderen werkt dit dus ook in de winter.
Subsidie zal ook niet blijven op zonneboilers, wat is wijsheid.
Voorlopig nog een jaar of 6, dan zie je wel weer toch, maar stroom word niet zo snel duurder meer vanwege de vele duurzame opwekking.Leudal schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:31:
[...]
Salderen zal niet altijd blijven, met de zon een boiler opwarmen zal niet snel belast worden.
En hoe ga je in de 4 wintermaanden je wm en vw vullen? Als je zb op non actief is? Met het element?
2 L/W Panasonic 5 KWRol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:12:
[...]
Voorlopig nog een jaar of 6, dan zie je wel weer toch, maar stroom word niet zo snel duurder meer vanwege de vele duurzame opwekking.
En hoe ga je in de 4 wintermaanden je wm en vw vullen? Als je zb op non actief is? Met het element?
Water opwarmen d.m.v. een elektrische boiler met tijdschakelaar voorkomt ook dat er stroom teruggeleverd wordtLeudal schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:31:
Salderen zal niet altijd blijven, met de zon een boiler opwarmen zal niet snel belast worden.
Elektriciteit is wel flexibeler inzetbaar in ieder geval.
Is wel met cop van 1, warm de boiler als de zon niet schijnt dan op met een warmtepomp tot 40 graden.Jack schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:08:
[...]
Water opwarmen d.m.v. een elektrische boiler met tijdschakelaar voorkomt ook dat er stroom teruggeleverd wordt
Elektriciteit is wel flexibeler inzetbaar in ieder geval.
Doe je 1 keer per week tot 55, hier een boiler met r.v.s. hygiëne spiraal.
Ja ik, tenminste deels.SchumiFAST schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:04:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een wasmachine en een vaatwasser op het warm water van de zonneboiler? Ik overweeg een zonneboiler op te nemen in mijn bouwplannen, en dit zou het rendement van een zonneboiler uiteraard nog kunnen verhogen. Ik zou dan een wasmachine en een vaatwasser kopen die meteen geschikt zijn om warm water te ontvangen.
Dat wil zeggen, mijn vaatwasser zit aan de warm water aansluiting van de keukenkraan en de wasmachine word via een thermostatische douchemengkraan gevoed.
Het deel waar ik niet bekend mee ben is wasmachines of vaatwassers welke wel of niet geschikt zijn om met warm water om te gaan.
Beide kijken niet naar ingangtemperatuur maar naar, noem het even, de werkingstemperatuur. Ze willen het water verwarmen tot de ingestelde waarde. Wanneer die waarde al gehaald is voordat er verwarmd word gebeurt dat verwarmen niet. De rest gaat wel gewoon door. Zowel de vaatwasser als wasmachine heb ik gekregen. De vaatwasser is een met zichtbaar paneel welke gelijk met de rest van de keuken werd vervangen (mijn vader is zelfstandig keukenmonteur). De wasmachine stond bij mijn opa toen hij overleed. Beide zijn echt niet gekocht omdat ze speciaal voor warm water gemaakt waren, zeker de wasmachine niet.
Ik zeg doen maar ik heb dan ook de kronkel in mijn hoofd dat ik dingen zo kort mogelijk wil doen. Dus warmte van het dak het water in en deze verbruiken ipv ingewikkelde apparatuur (voor mij dan) welke zorft dat er verwarmd word als de zon schijnt om van pv stroom gebruik te maken.
Ze hebben toch allemaal een thermostaat om de werktemperatuur te kunnen bereiken en afregelen.
Waar het echter "mis gaat" is dat een spoelbeurt aan het einde van een vaatwas programma onnodig met warm water gebeurt ipv met koud water. Echter lijkt de besparing er nog steeds wel uit te kunnen.
Nou zijn er wel van die voor schakel apparaatjes die dat probleem oplossen maar die kosten rond de 250 euro.
Met warm water spoelen betekend dat de borden en de vw zelf al lekker warm zijn aan het begin van de droogtijd, daar zit ook een voordeel in.!null schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:38:
Ik denk dat er ook geen speciale apparaten nodig zijn, ik wil zelf mijn gewone vaatwasser en wasmachine aansluiten.
Ze hebben toch allemaal een thermostaat om de werktemperatuur te kunnen bereiken en afregelen.
Waar het echter "mis gaat" is dat een spoelbeurt aan het einde van een vaatwas programma onnodig met warm water gebeurt ipv met koud water. Echter lijkt de besparing er nog steeds wel uit te kunnen.
Nou zijn er wel van die voor schakel apparaatjes die dat probleem oplossen maar die kosten rond de 250 euro.
En inderdaad, speciale aparaten voor dit doel zijn in mijn ogen schreeuwend duur en volgens mij ook storingsgevoelig. In ieder geval gevoeliger dan de douchekraan die aan mijn wasmachine zit
Heb jij stroomverbruik metingen gedaan voor en na?
In de vaatwasser wordt aan het begin gespoeld met koud water. Dat is beter voor het oplossen van bepaalde bestanddelen in de vervuiling van de vaat. Daarna gebeurd alles warm. Het enige is dat het drogen van de vaat samenwerkt met koud water in de wanden van de vaatwasser waardoor er condensatie optreed zodat de vaat kan drogen.!null schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:38:
Ik denk dat er ook geen speciale apparaten nodig zijn, ik wil zelf mijn gewone vaatwasser en wasmachine aansluiten.
Ik heb jaren met de vaatwasser ( die niet speciaal geschikt was) met hot fill gewerkt, geen probleem. Alleen de plastic water toevoer solenoid ging na jaren stuk door het warme water ......
Voor de wasmachine is het wat lastiger omdat dat je met verschillende temperaturen moet kunnen werken. Dat kan je doen door een
- Thermostaat kraan er voor zodat je die handmatig kan instellen ( niet vergeten voor je de nieuwe wollen trui van je vrouw wast
- Thermostaat kraan instellen op 30 graden en de rest door de wasmachine zelf laten doen.
- Speciaal voor schakel ding kopen,
- Speciale hotfill wasmachine. (verdien je niet terug)
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Maar vermoedelijk zou ik gewoon mijn warm water voorziening direct op de vaatwasser aansluiten. Als hij dan begint heeft hij vanwege de zeer lange leiding toch nog geen warm water.
Als je zo'n voorschakelapparaat hebt op de wasmachine, dan moet je toch nog steeds temperaturen instellen als je een was gaat doen op een andere temperatuur?
In die zin vind ik het prima om dus een douchekraan te gebruiken met afleesbare temperaturen.
ja hier!!! van die voorzet-kastjes.....niet aan beginnen. schreeuwend duur en alsnog moet je handmatig elk programma de gewenste temperatuur instellen. eigenlijk is het een luxe deels geautomatiseerde versie van een simpel duco mengventiel of ouderwetse douchekraan.SchumiFAST schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:04:
hier heb ik de wasmachine op 2 meter afstand aangesloten op de ZB. mengventiel ertussen en ongeveer op 30-35 graden gezet. de vrouw wast altijd op 40 graden, kookwassen en 60 graden wassen worden hier nooit meer gedraaid. 1 x per jaar een kookwasje, en ik hoop altijd dat ze dat in de zomer wilt doen als de ZB toch al 90 graden is. even mengventiel open zetten en voila. 0 stroomverbruik ook voor de kookwas.
inderdaad is het nadeel van een niet-hotfill wasmachine hotfill aansluiten, dat naspoelen ook met de ingestelde temperatuur gebeurt. de was komt er dus altijd warm (30-35 graden) uit. vrouw van te voren inlichten dat dit gebeurt, anders ruzie

v.w.b. cijfers: gemeten over 18 wasbeurten, vergeleken met 1 referentiewasje van 0,809 kWh op 40 graden, is de besparing gemiddeld 53% op stroomverbruik.
De vaatwasser heb ik hotfill aangesloten ondanks dat dit geen hotfill vaatwasser is. maarrr, tegenwoordig (lees de handleiding van jouw vaatwasser) kunnen die dingen hotfill of niet, een aanvoertemperatuur hebben van 60 graden. je moet dan vaak wel een parameter omzetten in het menu. zoals ik heb gedaan.
omdat de vaatwasser op de keukenkraan is aangesloten en dat ongeveer 10 meter leiding betekent, is het rendement aanzienlijk kleiner als bij de wasmachine. ook omdat de tapmomenten van het water vaak met lange tussenpozen gebeurt, is het water in de leidingen alweer afgekoeld wat eerder is getapt en heb je dus qua netto besparing niet veel over. komt nog bij dat dit geen dedicated leiding vanaf de ZB is, maar door de CV ketel loopt (als naverwarmer). op het moment dat de ZB niet echt lekker op temperatuur (<50 graden) is , stookt de ketel dus gas bij bij elk tapmoment van de vaatwasser (ketel is ingesteld op 50 graden). ikzelf heb daar ingewikkelde schakelingen voor ingeregeld die de brander van de ketel uitschakelt als de vaatwasser aanstaat en dus geen onnodig gas verbruikt.
komt bij de wasmachine en droger nog eens bij dat er ook nog een electrische boiler van 50 liter tussen zit, en deze dus ook gebypassed wordt zodra de wasmachine en/of vaatwasser aanstaat.
v.w.b. cijfers: nog steeds is er besparing op de vaatwasser en dat is maar liefst gemeten over 14 wasbeurten, vergeleken tegen het gemiddelde (1,2623 kWh) van 3 referentiewasbeurten, 7,7%
BAM! in de pocket! hatsjiekiedee.
nog een reden om dus gewoon een goedkoop duco mengventiel ertussen te zetten en geen dure oplossingen te kopen.
je zit hier in het ZB topic hoorRol-Co schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:34:
[...]
Is het niet slimmer om de dakruimte te gebruiken voor extra zonnepanelen en de vaatwasser en wasmachine lekker zelf te laten verwarmen? Met het huidige salderen werkt dit dus ook in de winter.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ja weet ik, maar hier word natuurlijk niet gezegt dat een zonneboiler niets doet in de wintermaanden, al helemaal niet als hij niet op zuid staat.
In de zomer heb je weer teveel maar kan je dat allemaal niet kwijt.
Nieuw zijn die dingen te duur t.o.v. de besparing. Ik kon hem goedkoop overnemen en heb daar dus voor gekozen in plaats van een mengventiel. Mocht hij kapot gaan, dan zet ik er wel een duco mengventiel voor terug in de plaats.
Wij wassen wel regelmatig op 60°C graden dat is dan wel weer handig met dat ding (nu de temperaturen weer goed oplopen in de buffer).
Besparing met wassen is goed voor 50%.
Vaatwasser hotfillen vindt ik zelf niet de moeite waard. Een nieuwe vaatwasser gebruikt zo weinig water dat ik dat niet lonend vind.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat de afstand is die overbrugd moet worden, staat je vaatwasser op 2 meter afstand van je boiler dan zou ik het wel doen.
De ZB deed hier weinig in de winter. Maar nog wel iets. Het water wat eruit kwam was zelden lager dan 20 graden.
Vaatwasser is een no-go.. zit ca 20 meter slang a 22mm tussen z-boiler en vaatwasser
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Zelfde ervaring hier.. 20 graden is de ruimte temperatuur ook waar de z-boiler staat.Rhaelak schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:08:
@Rol-Co
De ZB deed hier weinig in de winter. Maar nog wel iets. Het water wat eruit kwam was zelden lager dan 20 graden.
Op een zonnige winterdag haal ik ook nog wel eens 40-50 graden in het boilertje overigens
Mijn ZB doet het best wel goed in de winter omdat ik 120 heatpipes op 200L boiler heb staan. Daarnaast staan de heatpipes pal zuid op 45 graden. Ook kan ik de boiler met de houtkachel opstoken.....Rhaelak schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:08:
@Rol-Co
Ik heb jammer genoeg geen warm water leiding naar de keuken vanaf de zolder waar de ZB staat. Ik heb gekozen voor alleen alleen een close in boiler in de keuken, geen vaat wasser hotfil dus. Als ik al een pijp gaan aan leggen ( flink wat breek werk) wordt het een dunne goed geïsoleerde 10mm pijp zodat het warme water snel bij de vaatwasser is.
Ook naar de wasmachine geen WW leiding. Het is bij mij simpeler het stroom verbruik te compenseren met PV.
Ik moet zeggen dat het voor het gevoel prettiger zou zijn wanneer ik de warmte uit de 210L boiler EN 1000L Buffer op 85 graden in de zomer zou kunnen gebruiken. Is nu nog teveel werk en WAF technisch nog niet rond
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
vaak wordt met de reacties van "plaats wat panelen erbij" ook niets gezegd over salderenRol-Co schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:27:
@fabstar81
Ja weet ik, maar hier word natuurlijk niet gezegt dat een zonneboiler niets doet in de wintermaanden, al helemaal niet als hij niet op zuid staat.
In de zomer heb je weer teveel maar kan je dat allemaal niet kwijt.
in de winter is hier de ZB nooit onder de 25 graden geweest, en meestal schommelt ie toch rond de 30 graden. laat dat nou precies de ingestelde temperatuur zijn van de wasmachine. alles wat hoger is dan de 10 graden wat het in de winter uit de grond komt is meegenomen.
sterker nog, als je een ZB hebt, vind ik dat het een must is om in ieder geval je wasmachine erop aan te sluiten (50+% besparing!), want het is al een redelijk duur ding die ZB. door dit soort goedkope fratsen (mengventiel 20 euro?) haal je meer rendement uit je installatie en is de besparing hoger.
en in de zomer wil je natuurlijk zoveel mogelijk afname juist van je ZB. dus kinderbadjes vullen met warm water, je vaatwasser erop, wasmachine, extra je auto wassen, nog even een kookwasje om je wasmachine te reinigen, etc..
[ Voor 9% gewijzigd door fabstar81 op 27-03-2017 12:47 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb nog wel gekeken naar een mengventiel met bypass met een soort van tijdsturing om van het spoelen van 30 graden af te komen, maar dat werd dan teveel hobbien met iets wat 'gewoon' moet werken.
In de basis was de tijdsturing relatief simpel, 1 uur geen water gepakt = warm water leveren gedurende vijf minuten, daarna bypass inschakelen. (=koud), totdat ik bedacht dat we ook regelmatig 20 minuten wassen doen (achter elkaar dus dan klopt het uur niet meer, maar als je dan 2 of 3 20 minuten wassen achter elkaar doet... en het moet natuurlijk wel perfect werken
Ter illustratie;
Opwek maand Januari 2017; 89,80 kwh.
Opwek afgelopen week; 84,17 kwh.
Mooi. Wat heb je aan collectoren?Daannn1987 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:09:
De max voor dit jaar is weer behaald80 liter @ 90 graden
Nice. Ik kwam vandaag uit op net aan 85 graden. Wat tevens tegenwoordig de max is. Voorheen stond dat op 95 graden maar dat hete glycol vond de pomp en de pakkingen niet fijn.
1 vlakplaat collector a 2,9 m2
Vanmorgen stond het geheel op 40 graden
Het is een oud setje (reeds 15 jaar oud), begin dit jaar weer even op druk gebracht van 0,4 bar naar 2,0 bar met een boormachine pompje.
Oude beestje doet het prima
MM misschien niet eens zo'n slecht idee die van mij ook wat lager te zetten gezien de leeftijd van het geheelRhaelak schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:42:
@Daannn1987
Nice. Ik kwam vandaag uit op net aan 85 graden. Wat tevens tegenwoordig de max is. Voorheen stond dat op 95 graden maar dat hete glycol vond de pomp en de pakkingen niet fijn.
Ik zou gaan voor 2x 30 heatpipes + 1x 19 dik is max wat ik op m'n garage kan krijgen.
Waar ik over twijfel is of 800 liter vat mss te groot is voor langdurig plezier van te hebben. Totale set prijs is 4300 euro excl btw ... nog aan het zien of ik 6% kan regelen ...
1 set van heatpipes is 6,67 qm, 3335 x 2000 mm
[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 27-03-2017 21:58 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Je kan dan in het tussenseizoen veel meer profiteren van een kleiner vat wat vlot op temperatuur raakt, en toch enkele dagen door door grote opslag, beste van 2 werelden dus.
Wat het voor de kostprijs doet weet ik niet, maar denk wel dat het niet zoveel scheelt, enkel je kleine vat heeft spiraal voor drinkwater en warmtetoevoer nodig, grote vat kan gewoon "holle ton" zijn.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Beide vaten moeten een spiraal hebben voor het opwarmen via het glycol circuit. Dat heb ik niet en spijt van....naftebakje schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:00:
De mensen die een klein vat hebben voor hogere temperatuur, en een groot vat ernaast voor langere termijn of lagere temperatuur (vloerverwarmingsondersteuning bijvoorbeeld), lijken hier het meest tevreden van te zijn.
Je kan dan in het tussenseizoen veel meer profiteren van een kleiner vat wat vlot op temperatuur raakt, en toch enkele dagen door door grote opslag, beste van 2 werelden dus.
Wat het voor de kostprijs doet weet ik niet, maar denk wel dat het niet zoveel scheelt, enkel je kleine vat heeft spiraal voor drinkwater en warmtetoevoer nodig, grote vat kan gewoon "holle ton" zijn.
Verder ben ik zeer tevreden met mijn 201L + 1000L vat. Jammer genoeg kan ik de energie uit het grote vat niet voor WW gebruiken. Nog geprobeerd beide pompen ZB te laten draaien maar dat werkte niet ....
http://www.wassen.nl/wasm...e/warm-water-aansluiting/SchumiFAST schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:09:
Bedankt voor de vele reacties. Ik onthoud dat het sowieso loont voor de wasmachine, vooral omdat je die vlak naast de warmteboiler kan plaatsen. Dan koop ik ofwel onmiddellijk een geschikte machine, ofwel een normale wasmachine met een thermostatisch mengventiel. Voor de vaatwasser is het minder interessant gezien het geringe waterverbruik en de (mogelijks) grote afstand van de leidingen.
https://www.wasmachinesto.../hotfill-wasmachines.html
Wasmachine met warmwater aansluiting
succes met zoeken
en betalen....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Klein vat opwarmen met glycol warmtewisselaar, water uit het kleine vat verpompen naar het grote vat als kleine vat op temperatuur is, zo kan je toch beide opwarmen. En pomp door laten draaien om warmte uit grote vat weer bij de SWW warmtewisselaar in het kleine vat te krijgen.WoudseHoeve schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:31:
[...]Beide vaten moeten een spiraal hebben voor het opwarmen via het glycol circuit. Dat heb ik niet en spijt van....
Verder ben ik zeer tevreden met mijn 201L + 1000L vat. Jammer genoeg kan ik de energie uit het grote vat niet voor WW gebruiken. Nog geprobeerd beide pompen ZB te laten draaien maar dat werkte niet ....
Of zie ik het te simpel

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik had het ook al gezien. Slecht beschikbaar en dan ook nog eens een zware meerprijs. Bovendien ook nog niet helemaal ideaal. Wat ik eigenlijk nodig heb is een wasmachine die in combinatie met een zonneboiler
- op zonnige dagen het warme water kan mengen met koud water zodat de gewenste temperatuur bereikt wordt. Iets wat ook perfect kan met een thermostatisch mengventiel.
- op winterse dagen kan het voorkomen dat de temperatuur van de zonneboiler te laag is en dan moet het water bijverwarmd worden. Iets wat een gewone wasmachine wel kan aangezien die het water zal opwarmen tot de gewenste temperatuur is bereikt ongeacht hoe warm het inkomende water is, maar een hot fill niet aangezien die, voor zover ik het begrijp, niet beschikt over een elektrisch element. Als ik dan een hot fill heb, moet ik tijdens die dagen eigenlijk het water door een elektrische doorstromer sturen die het water dan verwarmt tot zeg maar 40 graden (ik moet er ook mee douchen), vervolgens laat ik mijn wasmachine draaien op 30 graden en ga ik weer mengen met koud water. Al kan het ook zijn dat een hot fill wel zelf kan opwarmen, die info is niet beschikbaar.

Anderzijds bespaar ik met een hot fill wel overtollig gebruik van warm water bij het spoelen van de kledij, iets wat niet kan als ik warm water aansluit op een gewone machine.
Ik concludeer dan dat de besparing en het gebruiksgemak (niet met de hand het mengventiel te moeten veranderen) dus vrij marginaal zijn met een hot fill t.o.v. een gewone wasmachine met aansluiten met een mengventiel.
In de meeste gevallen zal de besparing dus niet opwegen tegenover de meerkost van de dure hot fill wasmachine, aangezien hot fill enkel een functie is die beschikbaar is in het absolute topsegment. Enkel indien je sowieso een toppertje wil kopen, kan je beter ineens een hot fill aanschaffen.
Bedankt voor het meedenken iedereen
Het kleine vat is een sww vat en het grote vat CV water, het grote vat heeft geen warmte wisselaar. het kleine 1 maar daar gaat wel cv water door. Het glycol circuit heeft een externe platen warmte wisselaar.naftebakje schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:19:
[...]
Klein vat opwarmen met glycol warmtewisselaar, water uit het kleine vat verpompen naar het grote vat als kleine vat op temperatuur is, zo kan je toch beide opwarmen. En pomp door laten draaien om warmte uit grote vat weer bij de SWW warmtewisselaar in het kleine vat te krijgen.
Of zie ik het te simpel
Als ik nog een verbinding leg tussen (cv-circuit) groot en klein vat warmte wisselaar dan krijg ik vast problemen met stroom richtingen...... ik heb er al 3 terug slag kleppen in zitten.
Maar het zou kunnen ..... Toch nog eens naar kijken....
Volgens mij heeft een hotfill wasmachine gewoon een verwarmings element.SchumiFAST schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:18:
[...]
Ik had het ook al gezien. Slecht beschikbaar en dan ook nog eens een zware meerprijs. Bovendien ook nog niet helemaal ideaal. Wat ik eigenlijk nodig heb is een wasmachine die in combinatie met een zonneboiler
- op zonnige dagen het warme water kan mengen met koud water zodat de gewenste temperatuur bereikt wordt. Iets wat ook perfect kan met een thermostatisch mengventiel.
- op winterse dagen kan het voorkomen dat de temperatuur van de zonneboiler te laag is en dan moet het water bijverwarmd worden. Iets wat een gewone wasmachine wel kan aangezien die het water zal opwarmen tot de gewenste temperatuur is bereikt ongeacht hoe warm het inkomende water is, maar een hot fill niet aangezien die, voor zover ik het begrijp, niet beschikt over een elektrisch element. Als ik dan een hot fill heb, moet ik tijdens die dagen eigenlijk het water door een elektrische doorstromer sturen die het water dan verwarmt tot zeg maar 40 graden (ik moet er ook mee douchen), vervolgens laat ik mijn wasmachine draaien op 30 graden en ga ik weer mengen met koud water. Al kan het ook zijn dat een hot fill wel zelf kan opwarmen, die info is niet beschikbaar.![]()
Anderzijds bespaar ik met een hot fill wel overtollig gebruik van warm water bij het spoelen van de kledij, iets wat niet kan als ik warm water aansluit op een gewone machine.
Ik concludeer dan dat de besparing en het gebruiksgemak (niet met de hand het mengventiel te moeten veranderen) dus vrij marginaal zijn met een hot fill t.o.v. een gewone wasmachine met aansluiten met een mengventiel.
In de meeste gevallen zal de besparing dus niet opwegen tegenover de meerkost van de dure hot fill wasmachine, aangezien hot fill enkel een functie is die beschikbaar is in het absolute topsegment. Enkel indien je sowieso een toppertje wil kopen, kan je beter ineens een hot fill aanschaffen.
Bedankt voor het meedenken iedereen
Een hotfill voor schakel unit steek je ook de stekker van de wasmachine in.
Normaal geeft hij koud water, maar als het verwarming element van de wasmachine aangaat gaat de klep om en loopt het water via de mengkraan. Heel simpel. Nu moet je die mengkraan altijd wat hoger zetten ivm verliezen.
Dus als je nu opnieuw zou kunnen kiezen, zou je dan beide vaten met CV water nemen, en kleine met spiraal voor ZB én voor SWW? Want het lijkt me dat je met jou installatie ondertussen wel weet hoe je het vroeger had moeten doenWoudseHoeve schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:49:
[...]Het kleine vat is een sww vat en het grote vat CV water, het grote vat heeft geen warmte wisselaar. het kleine 1 maar daar gaat wel cv water door. Het glycol circuit heeft een externe platen warmte wisselaar.
Als ik nog een verbinding leg tussen (cv-circuit) groot en klein vat warmte wisselaar dan krijg ik vast problemen met stroom richtingen...... ik heb er al 3 terug slag kleppen in zitten.
Maar het zou kunnen ..... Toch nog eens naar kijken....

De opzet met 2 vaten bevalt altijd nog goed, de kleine voor het WW is snel op temperatuur (hoge temperatuur is waardevoller) De grote geeft voldoende opslag om met de verwarming 24h rond te komen, meestal dan. Die grote stook ik in de winter op met een houtkachel dus hij is altijd warm.naftebakje schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 07:56:
[...]
Dus als je nu opnieuw zou kunnen kiezen, zou je dan beide vaten met CV water nemen, en kleine met spiraal voor ZB én voor SWW? Want het lijkt me dat je met jou installatie ondertussen wel weet hoe je het vroeger had moeten doen
Maar inderdaad ik zou het anders doen. Iig een glycol spiraal in beide vaten (heb ik maar 1 pomp nodig en 1 3weg klep), en beide een 2de voor de hout kachel ( ook 1 pomp en 3wegklep en geen terug slag kleppen). De kleine boiler hoeft niet noodzakelijk CV water te bevatten, leiding water werkt goed. Mogelijk juist een hygiëne spiraal in de grote zodat je de kleine vult met warm water via de grote, is dat ook vanzelf geregeld.
Vraagje tussendoor; Het isoleren van een SWW leiding mag niet ivm legionella, toch?WoudseHoeve schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:44:
[...]
Ik heb jammer genoeg geen warm water leiding naar de keuken vanaf de zolder waar de ZB staat. Ik heb gekozen voor alleen alleen een close in boiler in de keuken, geen vaat wasser hotfil dus. Als ik al een pijp gaan aan leggen ( flink wat breek werk) wordt het een dunne goed geïsoleerde 10mm pijp zodat het warme water snel bij de vaatwasser is.
Ben daar ook op aan het puzzelen ivm de leidinglengtes in mijn nieuwbouwwoning. En erg zonde om je betonvloer op te gaan warmen met je SWW.

maar dat wordt nergens aangeraden

gewoon zorgen voor voldoende stroming.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als je 60c water er door doet als je 7-10 dagen weg bent geweest is het ook goed...
Of een ringleiding
[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 29-03-2017 10:30 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Legionella ontstaat bij stilstaand water. Dus als je stukken doodlopende leiding hebt (ook als er een kraan zit die bijna nooit gebruikt wordt) Of bij langdurige stilstand > 1 week.bartvb schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:24:
[...]
Vraagje tussendoor; Het isoleren van een SWW leiding mag niet ivm legionella, toch?
Ben daar ook op aan het puzzelen ivm de leidinglengtes in mijn nieuwbouwwoning. En erg zonde om je betonvloer op te gaan warmen met je SWW.
Dus die dode leidingen by design vermijden en na de vakantie goed door spoelen.
Gewoon isoleren dus. En als je geen hoge flow nodig hebt, dunne leidingen, dan is het warme water sneller op zijn bestemming.
Ik zie diverse uni pannen.... a 100€/stuk ongeveer. Dat vind ik redelijk prijzig.
Mijn idee: (rookgas)pan doorvoer met 'enkele' bochten - kosten 30€/stuk...
of deze 180 graden draaien: http://www.toolstation.nl...crjwO9UicFAf64aAvby8P8HAQ
Lijkt me een nette oplossing ...?
[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 29-03-2017 22:34 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
ik heb een zonneboiler van daalderop (multisolar) uit 2005 en altijd dom geschakeld gehad ... (aan/uit)
ik heb uit frustratie een Google nest 3e generatie gekocht omdat ik gek werd van de Honeywell 4.
ik kom net per toeval er achter dat de daalderop ook opentherm ondersteund! dat wil ik natuurlijk gebruiken met de Google nest en dan dus modulerend .... maar wat kan je nog meer met opentherm....
de vraag waar het om gaat....
zou iemand mij kunnen helpen om dat ding aangesloten te krijgen? ik zie alleen maar dat Google aanraad om het door een erkende installateur te doen.... Maarja.... hoe moeilijk kan het zijn.
iemand ervaring?
[ Voor 0% gewijzigd door spanx op 29-03-2017 23:04 . Reden: omdat words ]
Damn it's good 2b a Tweaker!
Pak de handleiding van je cv ketel en controleer de bedrading van de thermostaat.spanx schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:03:
hallo,
ik heb een zonneboiler van daalderop (multisolar) uit 2005 en altijd dom geschakeld gehad ... (aan/uit)
ik heb uit frustratie een Google nest 3e generatie gekocht omdat ik gek werd van de Honeywell 4.
ik kom net per toeval er achter dat de daalderop ook opentherm ondersteund! dat wil ik natuurlijk gebruiken met de Google nest en dan dus modulerend .... maar wat kan je nog meer met opentherm....
de vraag waar het om gaat....
zou iemand mij kunnen helpen om dat ding aangesloten te krijgen? ik zie alleen maar dat Google aanraad om het door een erkende installateur te doen.... Maarja.... hoe moeilijk kan het zijn.
iemand ervaring?
Deze zal denk ik op 3&4 zitten en dien je vermoedelijk naar 6&7 te verplaatsen met een bypass op 3&4
De andere kant van de draden bij thermostaat kan maar op 1 manier op je thermostaat ;-)
Zoek eens op ventilatie dakpan.Crazy- schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:32:
Iemand een tip voor het doorvoeren van de solarslangen (16mm+13mm isolatie spiraal) door een pannendak?
Ik zie diverse uni pannen.... a 100€/stuk ongeveer. Dat vind ik redelijk prijzig.
of deze 180 graden draaien: http://www.toolstation.nl...crjwO9UicFAf64aAvby8P8HAQ
http://www.goedkoopstenen...atura-novo-antraciet.html
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 30-03-2017 00:27 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
http://www.groene-energie...standaard%2C-antrac-.html
Of deze voor 32,20.
http://www.econo.nl/loden-dakpan-voor-solarbuis-doorvoer
[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 30-03-2017 01:07 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
Ik heb 1 pan verwijderd en vervangen door lood, kunnen de slangen van beneden naar boven doorheen en het blijft flexibel.Crazy- schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:32:
Iemand een tip voor het doorvoeren van de solarslangen (16mm+13mm isolatie spiraal) door een pannendak?
Ja die eerste had ik ook gevonden. Maar 200€ voor 2 pannen met doorvoer... Pfff..Gewoon schofterig duur!BenEco schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 01:05:
Of dakpan doorvoer.
http://www.groene-energie...standaard%2C-antrac-.html
Of deze voor 32,20.![]()
http://www.econo.nl/loden-dakpan-voor-solarbuis-doorvoer
CV doorvoer kost in verhouding niets ;-)
Ik ga eens die loden doorvoer bekijken dat lijkt me wel wat.
Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden
Nog een ding te doen: interactieve grafieken
[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 31-03-2017 23:34 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
dat is wel heel stoer!NielsTn schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:31:
Weer een stapje dichterbij: 7 sensoren aan mijn Qsolar zijn nu hun data in een MySql database aan het verzamelen. klik!
Nog een ding te doen: interactieve grafieken
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Jazeker, ik deel de informatie in een aantal posts zodat andere zonneboiler-bezitters (of anderen die temperaturen willen registreren) niet weer het dubbele wiel moeten uitvindenfabstar81 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:22:
[...]
dat is wel heel stoer!je vertelt iedereen uiteraard alles erover als je het helemaal klaar hebt toch?!
Nu nog aan het stoeien met HighCharts, en tot nu toe dit als resultaat

ik vermoed iets met x- en y-waarden (al is de gebruikte SQL statement functioneel okay).
Als iemand ervaring heeft met integratie MySQL met Highcharts (specifiek time-line met zoom) dan verneem ik dat graag:)
[ Voor 39% gewijzigd door NielsTn op 01-04-2017 21:16 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb het niet over de leidingen tussen buffervat en platen. Maar leidingen in het huis naar CV. Die worden geen 100+ graden. Het valt zelf zal ook stoppen bij 95.Appie Heijn schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:50:
Indien die buis maar ook de koppelingen meer dan 130 graden kunnen hebben zou het kunnen.
Meerlagen buis (uponor) is max rond de 70 graden.Crazy- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:34:
[...]
Ik heb het niet over de leidingen tussen buffervat en platen. Maar leidingen in het huis naar CV. Die worden geen 100+ graden. Het valt zelf zal ook stoppen bij 95.
ik zal de specificaties eens op naslaan. Daar zal het forse prijsverschil ook deels in zitten. Naja.. koper is momenteel goud waard...Rol-Co schreef op zondag 2 april 2017 @ 07:29:
[...]
Meerlagen buis (uponor) is max rond de 70 graden.
Ik heb hier rautitan maar is ook zoiets hoor continue.!null schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:35:
Rehau mag dacht ik wel 90 a 95 graden, maar ik weet niet of dat over het type ging wat in huizen gebruikt wordt
Koper is misschien wat prijzig vandaag de dag maar kan je per meter kopen, meerlagen vaak alleen per 50m

Ik moet nog even bekijken hoeveel lengte ik precies nodig heb; maar kan het bij de groothandels inkopen.Rol-Co schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:51:
[...]
Ik heb hier rautitan maar is ook zoiets hoor continue.
Koper is misschien wat prijzig vandaag de dag maar kan je per meter kopen, meerlagen vaak alleen per 50m
Oké 95gr. Soms lees ik 70gr.De meerlagenbuis kan 10 bar werkdruk verdragen. De buizen zijn niet geschikt voor het aansluiten van zonneboilers waar de temperaturen in de leidingen kunnen oplopen tot 200 graden Celsius. De maximale temperatuur is 95 graden Celsius tot 110 graden Celsius (voor maximaal één uur). De buis bevriest bij -10 graden Celsius
Oplossing: 1 meter koperbuis voor koppeling van vat naar mengventielen naar 45-60graden en daarna alles flex.
Koperbuis is consument €8,5/m - flex kost €2/m
Fors verschil en werkt allemaal stuk makkelijker. Ik ga maar eens tekenen wat er allemaal nodig is... Kan enkele onderdelen nog niet vinden .. .
Ik heb alles aangesloten maar heb iets vreemds ontdekt. Inderdaad op de kabels intern op modulerend aangesloten. Nest thermo ding werkt.. beneden de nest aan het configureren maar de allereerste keer had ik 3 opties... Aan/uit modulerend en openthermostaat....Crazy- schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:08:
[...]
Pak de handleiding van je cv ketel en controleer de bedrading van de thermostaat.
Deze zal denk ik op 3&4 zitten en dien je vermoedelijk naar 6&7 te verplaatsen met een bypass op 3&4
De andere kant van de draden bij thermostaat kan maar op 1 manier op je thermostaat ;-)
Toen ik er achter kwam dat mijn verwarming het niet deed op opentherm dacht ik...Ik probeer modulerend...
Nest fabrieksinstellingen gedaan maar nu heb ik maar 2 opties.... Modulerend is weg..?!
Hoe kan ik met opentherm controleren of er communicatie is ...
Damn it's good 2b a Tweaker!
Sinds enige tijd wordt de zonnecollector van mijn zonneboiler (Ferroli Aquasol 4 – LB-90-IT) erg wit zodra hij in gebruik is. (zie foto 1 hieronder). Hoe feller en langer de zon hoe witter. Helaas lijkt dit erg lelijk naast de Solar Frontier panelen waar ik bewust gekozen heb voor 1 zwart egaal aanzicht.
Bij mijn buren die een hoekhuis bezitten en dus een zonneboiler is dit niet het geval. (zie foto 2 hieronder)
Het water warmt de afgelopen dagen wel gewoon netjes op tot een tempratuur tussen de 50 en 60 graden.
Weet iemand waardoor de witte gloed wordt veroorzaakt het paneel lijkt nog volledig te werken. Het paneel ligt op het westen.
Foto 1: Collector met witte gloed
https://www.dropbox.com/s..._20170327_151934.jpg?dl=0
Foto 2: Collector van buren zonder gloed
https://www.dropbox.com/s..._20170327_151940.jpg?dl=0
Vocht? Misschien verdwijnt dit bij langere instraling. Zou niet mogen denk ik....thefox231 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:29:
Beste medetweakers,
Sinds enige tijd wordt de zonnecollector van mijn zonneboiler (Ferroli Aquasol 4 – LB-90-IT) erg wit zodra hij in gebruik is. (zie foto 1 hieronder). Hoe feller en langer de zon hoe witter. Helaas lijkt dit erg lelijk naast de Solar Frontier panelen waar ik bewust gekozen heb voor 1 zwart egaal aanzicht.
Bij mijn buren die een hoekhuis bezitten en dus een zonneboiler is dit niet het geval. (zie foto 2 hieronder)
Het water warmt de afgelopen dagen wel gewoon netjes op tot een tempratuur tussen de 50 en 60 graden.
Weet iemand waardoor de witte gloed wordt veroorzaakt het paneel lijkt nog volledig te werken. Het paneel ligt op het westen.
Foto 1: Collector met witte gloed
https://www.dropbox.com/s..._20170327_151934.jpg?dl=0
Foto 2: Collector van buren zonder gloed
https://www.dropbox.com/s..._20170327_151940.jpg?dl=0
Het wordt wel veel minder als er geen zon is maar in het midden blijft altijd een streep zichtbaar.NielsTn schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:37:
[...]
Vocht? Misschien verdwijnt dit bij langere instraling. Zou niet mogen denk ik....
Hij is vorig jaar geplaatst tijdens de bouw van de woning (onderdeel van de casco woning).
Anders leg ik de vraag neer bij het bouwbedrijf (Garantie technisch)
bij een elga krijg je een foutmelding op de elga als de OT naar de gasketel niet goed functioneert. idem op de thermostaat dat er geen contact met de ketel/elga is.gspanx schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:01:
[...]
Ik heb alles aangesloten maar heb iets vreemds ontdekt. Inderdaad op de kabels intern op modulerend aangesloten. Nest thermo ding werkt.. beneden de nest aan het configureren maar de allereerste keer had ik 3 opties... Aan/uit modulerend en openthermostaat....
Toen ik er achter kwam dat mijn verwarming het niet deed op opentherm dacht ik...Ik probeer modulerend...
Nest fabrieksinstellingen gedaan maar nu heb ik maar 2 opties.... Modulerend is weg..?!
Hoe kan ik met opentherm controleren of er communicatie is ...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is condensatie. Waarschijnlijk is je glasplaat lek. Bouwbedrijf benaderen is het beste voor de garantie afwikkeling.thefox231 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:53:
[...]
Het wordt wel veel minder als er geen zon is maar in het midden blijft altijd een streep zichtbaar.
Hij is vorig jaar geplaatst tijdens de bouw van de woning (onderdeel van de casco woning).
Vocht onder het glas, is dus lek, werkt nu nog wel maar zal achteruit gaan.thefox231 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:53:
[...]
Het wordt wel veel minder als er geen zon is maar in het midden blijft altijd een streep zichtbaar.
Garantie vragen.
Mail richting bouwbedrijf is zojuist verzonden.
Dit hoort niet binnen 1,5 jaar te gebeuren en ik verwacht hierin geen problemen.
Graag jullie feedback.

[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 06-04-2017 15:56 ]
-Expansievat 80 ltr beneden zetten ivm hogere druk, blijkt niet uit je tekeningetje waar die staat
-Pijltje vloerverwarming badkamer koud retour staat te ver getekend
-Ik zie geen temperatuursbegrenzing naar je cv ketel? CVuit van het linkervat. (weet niet of de vrketel daardoor kapot kan)
-begane grond geen temperatuursbegrenzing op de verdeler?
- Hoe weet de CV ketel dat het tapwater al warm is? Als die opstart gebruikt die even gas, omdat hij koud water ziet.
-Dondert het rendement van de cv-ketel niet in, met hogere temperatuur naar de cvketel voor verwarming?
Edit: het is een VR ketel zie ik. dan is het rendement al minder belangrijk...
Ik vraag me af, of je niet beter de cv-ketel direkt op het vat kan zetten voor verwarming, en de vloerverwaring daaruit kan laten tappen. Zit je alleen met je radiatoren te koekeloeren
- Je linker tapwatervat is het warmste altijd (door de prioriteit regeling), maar die gaat met de warmste kant naar de cv-ketel retour? Leuk schematje, maar ik krijg er koppijn van.
Is dit niet makkelijker?
- flauw grapje: de douchewtw staat hoger dan het manneke.
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2017 17:25 ]
Ik zou nog een mengkraan zetten op de CV uit, richting CV ketel.
Reden hiervoor is dat je in de loop van het voorjaar goed warm water kan hebben in je vat van zeg 70-75°C, terwijl je bij verwarmingsvraag misschien maar 50°C nodig hebt.
En vraag even na bij Vailliant of je een sensor kan aansluiten op de ketel voor je ZB, zoals AUijtdehaag al aangaf.
Je hebt wel een temp geregelde mengkraan op de warmwater uitgang (welke altijd 60+ word naar een tappunt) terwijl je dit bij de cv niet hebt (welke misschien best <40 kan)
Waarom 2 sensoren per vat naar de resol?
Waarom is de leiding naar je collector 16mm en vanaf de pomp omlaag 22mm?
Waarom de vr ketel behouden?
Het mengventiel voor de ketel word vanuit de dwtw gevoed, is dat fysiek haalbaar?
Muah, ik kan het huis buiten de periode van strenge vorst in principe met 30 graden opwarmen. Ik heb dus enkel standaard radiatorenAUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:07:
@Helhond
Ik vraag me af, of je niet beter de cv-ketel direkt op het vat kan zetten voor verwarming, en de vloerverwaring daaruit kan laten tappen. Zit je alleen met je radiatoren te koekeloeren
Volg wel even hydrolisch de cv leidingen of er geen water onverwacht rond loopt, lijkt goed te gaan.
Zorg dat je expansie vat flink groot is, door de grote schommelingen in temperatuur en de hoge inhoud heb je veel druk variaties. Er zit meer water in de leidingen als je denkt.
Gebruik een dunne leiding naar de wasmachine, dan is het warme water er sneller. Doe hetzelfde naar de vaatwasser, daar is de winst groter door de hogere temperaturen.
Mijn douche is 2.5 x 1 en ik douche aan de buitenmuur zijde. De kraan hangt aan de binnenmuur waarachter ook de wasmachine staat. Effectief zit er vanaf de douche tot de wasmachine 2x 1,75 meter leiding, dan scheelt het nog geen halve liter per lengte volgens mij.
Het schema is nog verre van compleet en heb helaas ook geen visio meer tot mijn beschikking dus ben nu even gebonden aan powerpoint (Wat een K#T programma!!

Wat nog niet in het schema stond vermeld is dat de vloerverwarming in de badkamer zonder pompgroep werkt, dus alleen met mengventiel, direct op het circuit van ±50°C CV water.
Verder moet de vloerverwarming op de begane grond nog gerealiseerd worden in de toekomst, ergens rond 2020.
Ook zou ik uiteindelijk nog een CV/pellet kachel willen toevoegen maar waar ik deze wil aansluiten is nog even de vraag.
Doe ik deze het beste direct op het CV circuit? (Maar waar zet je dan de voeding en afvoer?)
Of zou ik deze lopen via de bovenste spiraal van buffer #1? (Maar dan is je buffer weer kleiner omdat de warmte slecht naar buffer #2 trekt
Foutje,AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:07:
-Expansievat 80 ltr beneden zetten ivm hogere druk, blijkt niet uit je tekeningetje waar die staat
Thx, ik twijfelde hier nog over maar toch maar toegepast.AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:07:
-Ik zie geen temperatuursbegrenzing naar je cv ketel? CVuit van het linkervat. (weet niet of de vrketel daardoor kapot kan)
Dit laat ik aan de verdelerunit zelf over, daar zit toch standaard een warmtewisselaar met mengventiel in?AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:07:
-begane grond geen temperatuursbegrenzing op de verdeler?
Hier zit ik nog mee te stoeien, het officiele setje is voor de ketel (die heeft NZ-label) blijkbaar niet meer te leveren. (Aldus Vailliant zelf, en ze kunnen of willen ook niet zeggen wat voor type sensor er gebruikt wordt/werd.)AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:07:- Hoe weet de CV ketel dat het tapwater al warm is? Als die opstart gebruikt die even gas, omdat hij koud water ziet.
Ik heb het hier al eens aan gekaart of iemand een alternatieve sensor weet voor de Vailliant 24-28C ketel.
Aan de andere kant de ketel is al op leeftijd en ik wil daar nu niet al te veel geld meer voor neerleggen, en tegen die tijd laat ik het ding gewoon in zijn geheel vervangen. (Maar dat doe ik als die af is)
Ik hoop het op dit moment af te kunnen vangen met de brander inschakelvertraging te verhogen.
Is helaas nog niet van toepassing, maar zou inderdaad een optie kunnen wezen tegen de tijd.AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:07:-Dondert het rendement van de cv-ketel niet in, met hogere temperatuur naar de cvketel voor verwarming?
Edit: het is een VR ketel zie ik. dan is het rendement al minder belangrijk...
Het is niet vereist, maar het leek me leuk om boven- en onderin de boel te kunnen monitoren, maar is niet vereist voor de Resol idd.mfmonkey schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:59:
Waarom 2 sensoren per vat naar de resol?
Hier twijfel ik inderdaad nog over, ik twijfel nog over de DN16 of toch voor DN20 te gaan.mfmonkey schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:59:
Waarom is de leiding naar je collector 16mm en vanaf de pomp omlaag 22mm?
De lengte van de aanvoer en afvoer van het glycol hebben beide ongeveer een lengte van 12 meter, als ik dit een beetje netjes langs de muren leg.
Andere optie is zodra ik binnen ben direct over te gaan op CV leiding (15 of 22mm), dan wordt het ongeveer 4 meter per leiding. (En misschien ook makkelijker aan te leggen en goedkoper? Buigijzers voor 15 en 22mm heb ik wel)
Maar kan je met zulke lengtes nog uit de voeten met DN16 en 15mm of moet je al groter richting DN20 en 22mm?
Hoe bedoel je dit?mfmonkey schreef op donderdag 6 april 2017 @ 18:59:
Het mengventiel voor de ketel word vanuit de dwtw gevoed, is dat fysiek haalbaar?
Qua weerstand ofzo?
Al het tapwater dat bij ons naar boven gaat, loopt via de D-WTW, dus deze zal ook de mengventielen voeden en automatisch de wasmachine.
Wanneer gebeurt dit precies, en waar moet ik op letten?WoudseHoeve schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:53:
Volg wel even hydrolisch de cv leidingen of er geen water onverwacht rond loopt, lijkt goed te gaan.
De bestaande van 10 of 15L blijft bestaan, en volgens mij hebben we nog een twee ergens hangen achter het schuine schot. En dan wil ik nog een extra van 80L bij plaatsen, dan zit ik dus in totaal op minimaal 100L voor expansie. (Of de huidige twee vaten nog functioneren is een ander verhaalWoudseHoeve schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:53:
Zorg dat je expansie vat flink groot is, door de grote schommelingen in temperatuur en de hoge inhoud heb je veel druk variaties. Er zit meer water in de leidingen als je denkt.
Het is vanaf de D-WTW denk zowel 6 meter leidingwerk naar de douche als naar de wasmachine.mfmonkey schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 07:15:
Mijn douche is 2.5 x 1 en ik douche aan de buitenmuur zijde. De kraan hangt aan de binnenmuur waarachter ook de wasmachine staat. Effectief zit er vanaf de douche tot de wasmachine 2x 1,75 meter leiding, dan scheelt het nog geen halve liter per lengte volgens mij.
En van de douchegoot naar de D-WTW een kleine 3 meter?
Oephff veel reacties

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 07-04-2017 09:18 ]
Jij vroeg om onze feedback
Om nog terug te komen op je leidingen richting de collectoren. Kan je niet solarleidingen gebruiken? Is gelijk geïsoleerd en zit ook kabel bij om de collectorsensor aan te sluiten.
Of is en blijft het zichtwerk? Dan zijn strakke leidingen wel netter. Maar isoleren moet je ook, he! (HT isolatie).
Ik zou wel voor een grotere leidingdiameter gaan dan DN16. Scheelt een hoop weerstand voor de pomp. En waarschijnlijk hebben je heatpipes een 3/4" aansluiting (?), als we over dezelfde leverancier praten.
Aansluitingen zijn inderdaad 3/4", en met de DN16 en DN20 bedoelde ik ook inderdaad solarleidingen met HT isolatie. Met de 15 en 22mm bedoelde ik gewoon standaard CV leiding.Rhaelak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:50:
[...]
Om nog terug te komen op je leidingen richting de collectoren. Kan je niet solarleidingen gebruiken? Is gelijk geïsoleerd en zit ook kabel bij om de collectorsensor aan te sluiten.
Of is en blijft het zichtwerk? Dan zijn strakke leidingen wel netter. Maar isoleren moet je ook, he! (HT isolatie).
Ik zou wel voor een grotere leidingdiameter gaan dan DN16. Scheelt een hoop weerstand voor de pomp. En waarschijnlijk hebben je heatpipes een 3/4" aansluiting (?), als we over dezelfde leverancier praten.
Zicht is geen issue, want daar waar nodig is komt er een koof.
Waar ik mee zit is stilstand warmteverliezen tegenover weerstand verhoging voor de pomp omgaande de DN16/20 kwestie.
Dus wat is wijsheid? Geen idee

Ik heb als grootste afstand omhoog 15 meter din16 volledig gebruikt, de 2e is een stukje vanaf.
Ik merk er niets slechts aan en zie alleen maar het voordeel van minder water in het circuit en dus een sneller reagerend systeem
Ik zou DN20 nemen. Past het mooiste qua aansluitingen. Die Solarleidingen zijn goed geïsoleerd, daar verlies je weinig warmte over.Helhond schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:15:
[...]
Waar ik mee zit is stilstand warmteverliezen tegenover weerstand verhoging voor de pomp omgaande de DN16/20 kwestie.
Dus wat is wijsheid? Geen idee
Als je verder thermosifon verliezen wil minimaliseren zorg ervoor dat je een warmteslot creëert met je leidingen. Dit kan je doen door vanuit je vaten eerst te zakken met je leidingen, een 30-50 cm, en dan via een bocht weer omhoog te gaan en het verdere verloop te handhaven.
Toch heb ik er op zolder wat restanten wol (bruine met ecose) omheen zitten, als de boiler 80graden is en de zon goed erop staat voelen de leidingen toch best warm aan.Rhaelak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:39:
[...]
Ik zou DN20 nemen. Past het mooiste qua aansluitingen. Die Solarleidingen zijn goed geïsoleerd, daar verlies je weinig warmte over.
Of er veel winst te behalen valt vraag ik me af. Wat je er het beste voor gebruiken kan zou ik echt niet weten, nooit onderzoek naar gedaan.
https://potz-blitz.eu/Ede...rohr-Edelstahl-Solar.html
Hebben ook HT isolatie. Voor DN-20 betaal je ~2,50 per meter, en die flexibele RVS leidingen zijn eenvoudig te verwerken.
Als je er een dergelijk setje bijkoopt":
https://potz-blitz.eu/Ver...ippel---1-Presshilfe.html
Kun je de leiding zelf eenvoudig inkorten en nieuwe schroefaansluitingen maken. (Blanco erin doen, met twee baco's stevig aandraaien, los maken en pakking ertussen.
Ze verkopen ook losse isolatie.
Nu mijn instalateur me naar een boilervat toe stuurt, is wellicht een met een extra warmtewisselaar voor solar wel handig. Heb alleen maar in de middag zon op een positie achter in de tuin waar ik ze dan op een tuinhuis wel richting zuid en goede hoek kan plaatsen.
Vraag me af of het dan nog wat wordt met warmte opbrengst.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dit topic is gesloten.