Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.353 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:43

HHF

mfmonkey schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 07:30:
Goede site, spullen zijn daar echt veel goedkoper dan wat ik gewend ben!
Inderdaad. En de verzendkosten zijn ook nog eens redelijk (wat bij een aantal andere Duitse sites nogal eens tegen kan vallen).
Tot nu toe 1 x besteld, maar direct geleverd, en geen aanmerkingen over de kwaliteit. Als je ziet wat andere sites soms voor een paar meter leiding vragen.....
Ze hebben ook solar leiding met extra dikke isolatie. Die heb ik gebruikt. Zal niet veel schelen, maar is altijd meegenomen.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
jacovn schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:09:
Hoeveel uur heeft een beetje heatpipe zon nodig om goed te werken?

Nu mijn instalateur me naar een boilervat toe stuurt, is wellicht een met een extra warmtewisselaar voor solar wel handig. Heb alleen maar in de middag zon op een positie achter in de tuin waar ik ze dan op een tuinhuis wel richting zuid en goede hoek kan plaatsen.

Vraag me af of het dan nog wat wordt met warmte opbrengst.
Ik begrijp dus dat je zowieso een boiler aan moet/wilt schaffen? Doe die dan als onderdeel van een zonneboiler.
Voorbeeld
500 liter hygiene boiler met 2 warmte wisselaars, 60 pipes
5248 euro
Subsidie 2279 euro
Dan blijft er maar 3000 euro over qua aanschafprijs.
De boiler in deze set is los 1865 euro.

Nu is dit een voorbeeld, geen idee welke boiler je wilt en wat je eisen zijn. Maar als je het voorbeeld bekijkt heb je voor minder dan 1200 euro een zonneboiler ipv een gewone boiler.

Ander voorbeeld, tapwater boiler met 2 warmte wisselaars, ook 500 liter, en 60 buizen.
4395 - 2150 (subsidie) = 2200 euro
Deze boiler kost 900 euro los.

Wat het doet is voor een groot deel afhankelijk van de verhouding pipes/liters boiler. Als je maar een deel van de dag zon op de pipes hebt is het effect uiteraard kleiner.
Je kunt pipes ook tegen de muur aan hamgen, heb je een gevel die een beetje geschikt is?
Ik zelf heb een oost-west dak en ga aan het einde van deze zomer iets van 12 pipes aan de zuidgevel hangen, kan het in de winter wat meer bijdragen
HHF schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:48:
[...]

Inderdaad. En de verzendkosten zijn ook nog eens redelijk (wat bij een aantal andere Duitse sites nogal eens tegen kan vallen).
Tot nu toe 1 x besteld, maar direct geleverd, en geen aanmerkingen over de kwaliteit. Als je ziet wat andere sites soms voor een paar meter leiding vragen.....
Ze hebben ook solar leiding met extra dikke isolatie. Die heb ik gebruikt. Zal niet veel schelen, maar is altijd meegenomen.
Heb je nog andere adressen? Deze bieden helaas alleen installatiemateriaal aan en geen heatpipes bijvoorbeeld

[ Voor 28% gewijzigd door mfmonkey op 08-04-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Gevel vlak op zuid/west heeft enorme schaduw van buren. Die trekt wel in uurtje of 2 over de gevel en dak heen. Huis buren staat 5.5-6 meter van ons af en we kijken tegen 2 rechte verdiepingen en dan 40 graden driehoekig dak aan. Huis buren is aan de nok bijna meter hoger dan wat wij laten bouwen.
Dakvlak daar is 60 graden, komen in principe VP panelen.
Kan de boiler ook via de WP opwarmen, zit een module bij die kijkt hoeveel VP opbrengst er is, en als dat genoeg is gaat de WP de boiler opladen.

Het is afwegen of die paar m2 VP panelen inruilen tegen heatpipes resultaat opleverd.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Heeft iemand al een gekeken naar de Solar Energy Booster? Solarenergybooster.nl

Lijkt wel praktisch, dingen om achter je bestaande pv panelen te klikken en je warm water zo op te wekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

No Hands schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:15:
Heeft iemand al een gekeken naar de Solar Energy Booster? Solarenergybooster.nl

Lijkt wel praktisch, dingen om achter je bestaande pv panelen te klikken en je warm water zo op te wekken.
Ik heb het bekeken. Bedenk echter wel dat als je warm water van b.v. 60 graden wilt opwekken. dat je panelen ook allemaal op 60 graden gaan draaien. Een dergelijk systeem heeft naar mijn mening een warmtepomp nodig om efficient te zijn. Ook als je geen warm water nodig hebt (in de zomer) zullen de panelen warmer worden dan normaal door de isolatie, en werkt het rendement verlagend.
In dat geval je moet circuleren met een warmtewisselaar in de grond of aan de buitenlucht met een lucht/water warmtewisselaar. om de warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

mfmonkey schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:13:
[...]

[...]

Heb je nog andere adressen? Deze bieden helaas alleen installatiemateriaal aan en geen heatpipes bijvoorbeeld
Nee ze leveren alleen maar aansluitmaterialen zoals fittingen etc.
Ik heb mijn systeem gekocht bij 123-kaminofen. Tot nog toe geen spijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

HHF schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:12:
[...]

Nee ze leveren alleen maar aansluitmaterialen zoals fittingen etc.
Ik heb mijn systeem gekocht bij 123-kaminofen. Tot nog toe geen spijt van gehad.
Hier het zelfde gedaan maar wel de rvs dakhaken http://www.123-kaminofen.de/solar-dakhaak.html er vandaag nog bij gekocht om de 4 collectors goed uit te lijnen op het dak. We beginnen maandag aan de klus 72 vacuümbuizen en 2 boilervaten 400 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
Een vraag omgaande de vloerverwarming, (misschien niet geheel de juiste plek)

Ik wil een mengventiel aansluiten op de aanvoer van de vloerverwarming in de badkamer, de standaard mengventielen kunnen vaak maar terug mengen tot 35°C.

Ik lees her en der dat de aanvoertemperatuur wel hoger dan dat mag zijn ±45°C, echter moet de temperatuur van de vloer niet boven de 25 graden uit komen.

Nu heb je ook van die RTL ventielen die de retourbegrenzen, een nadeel hiervan is dat er dan warmer (gelijk aanvoer CV / zonneboiler) water in de leiding kan komen omdat deze op de retour zit. Deze ventielen begrenzen de boel echter tot minimaal 32°C. (Dus dat zet ook nog niet echt zoden aan de dijk. :+ )

Zijn er mensen met een gelijkwaardige situatie met advies of een oplossing?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Hoe wil je dan voorkomen dat je volop water van 45°C in je vloer zit te pompen las die al 24,99°C is? Want als je op 25°C stopt met warmte insteken dan gaat ie nog flink omhoog gaan vrees ik.

Wat ik niet uit je verhaal haal: wat is nu eigenlijk je bedoeling?
- Aansluiten op zonneboiler: mengventiel op ~25°C.
- Wil je sneller opwarmen: gebruik een circulatiepomp, in combinatie met een RTL (volgens google kan je die instellen van 10 tot 50°C).
- Wil je gek doen, kan je een thermostatische kraan met externe voeler gebruiken, de externe voeler steek je in de vloer, en dan stel je de kraan in op 25°. Dat zou werken zoals je wil, maar is niet echt standaard.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ik wil de vloerverwarming aansluiten met een mengventiel en die in kunnen stellen op 20-25°C, dan wordt de vloer ook nooit warmer.

M.a.w. ik wil het zo simpel mogelijk houden, dus ook geen pompen of externe voelers o.i.d.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:31
Een vraag voor de zelf installateurs, hoe hebben jullie het systeem gebleed en op druk gekregen?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:27:
Een vraag voor de zelf installateurs, hoe hebben jullie het systeem gebleed en op druk gekregen?
https://www.oeg.net/nl/oe...516003065?icp=CrossSeller

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
ja ok.. maar DIY methode is mijn vraag.. :) ga geen apparaat van 400euro kopen voor 1x.

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-04-2017 11:41 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Boormachinepomp op een goede boormachine zetten.
Ik had hem eerst op een oude oranje machine maar die heb ik uiteindelijk gesloopt hierdoor.
Daarna de machine van mijn vader gebruikt (zzp keukenmonteur) en het ging zoveel sneller :o
Bleeden is gewoon doorpompen tot er geen merkbare hoeveelheid lucht meer terug je vat in gaat.

Dat is in ieder geval hoe ik het gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Icekiller2k6 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:27:
Ik heb een klein drukvaatje ( net als een planten/gifspuit) die je op druk pompt en op het systeem aangesloten.
Kan je net 2 bar pompen.
Je heb natuurlijk wel een vul kraan en een aftap kraan gescheiden door een afsluitkraan nodig (altijd).
Ik doe de afsluit kraan dicht en de aftap kraan, vervolgens het systeem vullen en op druk. de aftap kraan met een slang in een vat, en de aftap kraan open. Door de druk wordt alle lucht boven de vulkraan naar het vat gedrukt. Dit herhaal je een paar keer en het is vrijwel lucht vrij. Daarna de afsluitkraan weer open zodat de pomp weer aan kan.
Doe dit wel zonder zon of savonds ...... anders heb je zo brandwonden.

Hier is een vulaftapafsluit set als voorbeeld.

Zo'n pomp ding op wielen heb ik ook geprobeerd maar dat slaat snel wat schuim en krijg je het nooit lucht vrij.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helhond schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:17:
Ik wil de vloerverwarming aansluiten met een mengventiel en die in kunnen stellen op 20-25°C, dan wordt de vloer ook nooit warmer.

M.a.w. ik wil het zo simpel mogelijk houden, dus ook geen pompen of externe voelers o.i.d.
Ik heb twee verdelers met rtl ventiel en dat werkt perfect, alleen wel met eigen circulatie pomp op de verdeler, dus het rtl ventiel bepaalt eigenlijk de meng temperatuur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
naftebakje schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:23:
Hoe wil je dan voorkomen dat je volop water van 45°C in je vloer zit te pompen las die al 24,99°C is? Want als je op 25°C stopt met warmte insteken dan gaat ie nog flink omhoog gaan vrees ik.

Wat ik niet uit je verhaal haal: wat is nu eigenlijk je bedoeling?
- Aansluiten op zonneboiler: mengventiel op ~25°C.
- Wil je sneller opwarmen: gebruik een circulatiepomp, in combinatie met een RTL (volgens google kan je die instellen van 10 tot 50°C).
- Wil je gek doen, kan je een thermostatische kraan met externe voeler gebruiken, de externe voeler steek je in de vloer, en dan stel je de kraan in op 25°. Dat zou werken zoals je wil, maar is niet echt standaard.
reneeke1970 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:50:
[...]

Ik heb twee verdelers met rtl ventiel en dat werkt perfect, alleen wel met eigen circulatie pomp op de verdeler, dus het rtl ventiel bepaalt eigenlijk de meng temperatuur
Bedankt voor de reacties, uiteindelijk bleek dat de documentatie niet helemaal duidelijk was.
Maar het is zoals naftebakje al aangeeft gewoon in te stellen van 10 tot 50°C.

@reneeke1970 Heb jij een echte verdeler groep?
Of gewoon twee losse slangen weg gewerkt in de vloer met daarop een losse cv circulatiepomp?

Uit hoeveel meter leiding bestaan jou groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helhond schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:47:
[...]

[...]

Bedankt voor de reacties, uiteindelijk bleek dat de documentatie niet helemaal duidelijk was.
Maar het is zoals naftebakje al aangeeft gewoon in te stellen van 10 tot 50°C.

@reneeke1970 Heb jij een echte verdeler groep?
Of gewoon twee losse slangen weg gewerkt in de vloer met daarop een losse cv circulatiepomp?

Uit hoeveel meter leiding bestaan jou groepen?
Ik heb een hydraulische actieve verdeler, dus de pomp circuleerde over de twee groepen van 100 meter, het ventiel houd de retour temperatuur op 27 graden, als hij koud is gaat ie helemaal open dus warmt snel op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik ben eens gaan zoeken naar collectoren van max 165 breed (hoogte maakt niet uit) om tegen mijn gevel aan te plakken. Deze zit bijna op zuid en hiermee hoop ik vooral in de winter maar ook zeker in de herfst en lente een hoop te winnen. Vooral omdat het huidige setje oost en west in de koudere maanden nooit erg veel zon ziet terwijl de zon er soms best wel is rond het middag uur.
Na veel zoeken wel 1 of 2 mogelijkheden gevonden maar toen stuite ik op oeg, de 4 flex. Hier staat specifiek bij dat hij geschikt is voor gevemontage. Bij het lesen bedacht ik me dat bij alle anderen enkel plat of schuindak vermeld word.
Oeg lijkt een erg dure oplossing maar als dit het enige ding is wat rechtop kan heb ik weinig andere keuze ben ik bang.
Het enige wat ik kan bedenken is met een beugel de collector alsnog onder een hoek zetten. Het zullen dan wel heatpipes moeten worden welke korter zijn dan normaal, ik wil ze niet een halve meter uit de muur weg hebben uitsteken.

Zit ik juist of kan elke heatpipe collector gewoon rechtop staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heatpipe vacuumbuizen (gesloten buisjes met een 'koelmiddel' erin, de buis hangt in het glycolmengsel in het manifold) kunnen niet verticaal.
Direct doorstroomde buizen zoals die van OEG (er zijn er meer) kunnen altijd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Deze zijn 163 breed.
https://www.hrsolar.nl/zo...6-m2-pv-formaat-collector
Maar ik weet niet of die tegen de muur mogen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik heb maar 1 circuit, zonder kleppen om collector 1 of 2 te schakelen. Ik moet daarom dus heatpipes hebben vanwege de goede isolatie die ze hebben.
Bedankt voor de benaming, kan ik daarmee beter zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mfmonkey
Je bedoelt dat je vacuümbuizen nodig hebt? Direct doorstroomde buizen zijn ook vacuüm geïsoleerd :)
De naamgeving loop een beetje door elkaar heen, maar hier staan wat verschillen onder elkaar:
http://www.zonnecollector-info.nl/nl/hp.html

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Inmiddels met Domoticz aan de slag gegaan, en nu kijken hoe de stabiliteit op de raspberry zich uitwerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hT8Q2zENxVlzk9VyELKEtAnG/thumb.jpg

Nu worden de informatie van De sensoren automatisch vertaald naar dag/week/maand grafieken...

[ Voor 57% gewijzigd door NielsTn op 15-04-2017 21:33 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@NielsTn
Nice....
Hoe doet u dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Veul koffie ;)

De ds1820 sensoren zijn eenvoudig via Rpi te koppelen en leveren de informatie (ik heb 1 buitensensor, en 6 aan de Qsolar).

Heb getracht zelf data maar grafieken te bouwen met HighCharts maar dat viel mij zwaar tegen ....

Nu Domoticz geinstalleerd op de Rpi, en relatif makkelijk in te regelen. Misschien nog eens de database naar mn provider overhevelen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@NielsTn
Dat domoticz dat snap ik.
Alleen niet hoe je die temperaturen in een custom plattegrond krijgt....
Linkje naar een how-to? O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ziet er eenvoudig uit hoor.
Sensoren koppelen en dan op een plattegrond een plek geven (Floorplan is een plaatje).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:53:
[...]

Ziet er eenvoudig uit hoor.
Sensoren koppelen en dan op een plattegrond een plek geven (Floorplan is een plaatje).
Klopt inderdaad!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sommigen hier overdrijven het, maar ja de hobby he >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SiQb4M9cswbKcSVSZy3ReL0f/medium.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
1000L buffer weer op 75 graden, 200L boiler weer op 85 graden, we kunnen weer een nachtvorst hebben!

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Vraagje,
Heb momenteel op westen 2 vlakke plaat collectoren van tissun. Nu kan ik een mooie vacuumbuis collector op de kop tikken. Deze zou ik naar het zuiden tegen mijn gevel willen hangen. Hopend op zo wat meer rendement.
Kan ik deze gewoon tussen het zelfde cirquit hangen?
Of heb ik nog extra pompen ofzo nodig?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
WoudseHoeve schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:16:
1000L buffer weer op 75 graden, 200L boiler weer op 85 graden, we kunnen weer een nachtvorst hebben!
Kun jij nog eens een plaatje van jouw opstelling plaatsen? Waarschijnlijk staat het wel ergens op het forum... maar kan vast geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
migila schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:49:
[...]

Kun jij nog eens een plaatje van jouw opstelling plaatsen? Waarschijnlijk staat het wel ergens op het forum... maar kan vast geen kwaad :)
Zie de homepage van woudsehoeve ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migila
  • Laatst online: 29-11-2023
Zijn site heb ik toevallig vorige week gekeken, niet direct de link gelegd. Maar wat een goede duidelijke site, wat word ik verwend met info ipv alleen een plaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Hier word gesproken over het draaien van de buizen, dat doet mij denken dat de buizen dus niet het zelfde zijn als wat ik al heb.
Is dat een eigenschap van direct doorstroombuizen?
Dit is de enige site die er iets over zegt voor zover ik heb kunnen vinden dus wie weet is het enkel bij dit product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mfmonkey schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:38:
Hier word gesproken over het draaien van de buizen, dat doet mij denken dat de buizen dus niet het zelfde zijn als wat ik al heb.
Is dat een eigenschap van direct doorstroombuizen?
Dit is de enige site die er iets over zegt voor zover ik heb kunnen vinden dus wie weet is het enkel bij dit product.
Die in de link zijn idd doorstroom buizen.
De heatpipe buizen mogen niet steiler als 80 graden.
De reden begrijp ik niet helemaal, maar deze mag wel onder 90 graden
De doorstroom buizen kunnen onder iedere hoek, plat op het dak of verticaal tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Heatpipes mogen niet plat (horizontaal), omdat het warme gas naar boven gaat, warmte afgeeft en dus condenseert en de druppels weer naar beneden lopen om een nieuwe cyclus te beginnen. Das enigsinds op te lossen met cappilaire "wol" binnenin de heatpipe, maar blijft dan suboptimaal.

Waarom ze niet rechtop (verticaal) zouden mogen, lijkt me onbegrijpelijk. Wellicht puur omdat fabrikanten willen dat je ze naar de zon richt voor meer opbrengst?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
ik heb het niet helemaal lekker uitgelegd zie ik.
het gaat mij specifiek om dit stukje:
De buizen kunnen 25o gedraaid worden waardoor deze optimaal op de stand van de zon af te stemmen.

dat doet mij denken dat dit de hoek van de buis is ten opzichte van de manifold, niet de montagehoek van de gehele collector.

mijn vraag dan, is dit een eigenschap van dit merk/type of hoort dit bij doorstroom buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Wordt er niet bedoelt gewoon de draairichting van de buis? Dus zoals je de buis erin stopt, is er maar 1 mogelijkheid om hem te draaien.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Binnenin de glazen buis zit een platte plaat die de warmte opvangt, deze kan verdraaid worden om naar de zon te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Bij mij niet, de heatpipe is rond. De vacuüm buis is ook rond daardoor vang je van alle hoeken zon op.

Het gas in de Heatpipes gaat niet naar boven omdat het warm is. Het gaat naar boven omdat door de afkoeling en dus condensatie, bovenin de druk daar lager wordt. Het gecondenseerde gas vloeit dan door de zwaartekracht weer naar beneden om weer te verdampen. Daarom mogen ze niet horizontaal, Maar verticaal lijkt me geen probleem.

Je kan de hele collector buizen op een 2D tracker zetten, altijd de optimale hoek tov de zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Juist, bij mij zit er ook geen platte plaat in. Bij sommige wel, en die kun je dan beter draaien. Het zal allebei wel z'n voor en nadelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 19-09 16:15

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

viessmann Heatpipe
Platte vin voor meer absorptie van zonlicht, zie links boven 2de pagina

[ Voor 12% gewijzigd door ollie1965 op 19-04-2017 13:29 . Reden: nu de goede link ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
dus die platte absorber zou de energie opname verhogen?
ik begrijp dat dit enkel zal zijn wanneer de zon er enigsinds recht ik gok vergelijkbaar met PV panelen.
dan is het nog wel een optie.

ik heb nu de volgende adressen gevonden
https://zonneboilermagazijn.nl/vacuumbuis-collector
https://www.oeg.net/nl/bo.../buiscollectoren?=&page=1
http://www.sunsystems.nl/producten/platliggende-collectoren
http://www.zonnecollector...n.nl_zonnecollectoren.htm

Hierbij is de zonneboilermagazijn:
1.014 m2 aperture
213x85

OEG:
Absorptie opp 23*0.105=2.415 m2
195x163 (23 buizen)
Prijs 79.67 per buis? = 1817

Sunsystem:
Geen maten, wel prijs, 374 euro per 10 buizen.

En bij de laatste ontbreken alle vormen van gegevens helaas…

installatietechnisch is het makkelijk. als het inderdaad klopt dat de OEG per stuk gekoppeld kunnen worden dan geeft die verreweg het meeste resultaat, meer buizen is gewoon meer vermogen.

kent iemand anders nog andere leveranciers/types die ik aan de gevel kan plakken?

of moet ik maar gewoon een normale heatpipe buis collector aan de muur hangen?
ik kan de pipes eventueel onderop wel een stukje van de muur afhangen maar dan heb ik het over 20-25 cm. voor 80 graden is dacht ik meer nodig, vandaar dat ik eerst op zoek ging naar buizen welke daar specifiek geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Die OEG pijpen zijn wel heel mooi, je kan ieder aantal door koppelen.
Dus optisch is het fraai maar ook kan je optimaal van het oppervlak gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Beste ervaringsdeskundige ;)

Wij zijn opzoek een goede installateur voor advies en evt plaatsen van een zonneboiler in regio Utrecht.
Momenteel hebben we een Nefit Elite HR ketel (2004) deze verwarmt de gehele beneden verdieping middels vloerverwarming, een radiator in de kelder, 6 radiatoren boven en vloerverwarming in de badkamer (op dezelfde verdeler als beneden.) Echter is het gasverbruik van deze ketel niet gering.

Omdat wij duurzaamheid wel hoog in het vaandel hebben staan (hebben sinds onze verhuizing in september ook zonnepanelen) zouden we graag willen kijken naar de huidige CV installatie te combineren met een zonneboiler/collectoren. Dit bespaart ons een hoop gas en scheelt weer uitstoot. Daarnaast is het ook nog heel aantrekkelijk gezien de subsidies. In de toekomst willen we de CV ketel vervangen door een pellet-CV en dus niet meer ons huis verwarmen en douchen met gas.

Op internet zijn tal van bedrijven te vinden. Echter met het toekomstperspectief (geen cv gas gestookte CV meer) in het achterhoofd vind ik niet bij wie ik kan zijn. Aangezien hier nogal wat ervaringsdeskundige zijn hoop ik hier wat meer richting te vinden ;)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hoeveel gas verbruik heb je... hoeveel kw overschot? Plaats voor een buffervat? Al gekeken naar warmtepomp/elga?

Warmte verlies analyse gedaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-04-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 21:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

mfmonkey schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:27:
kent iemand anders nog andere leveranciers/types die ik aan de gevel kan plakken?

of moet ik maar gewoon een normale heatpipe buis collector aan de muur hangen?
ik kan de pipes eventueel onderop wel een stukje van de muur afhangen maar dan heb ik het over 20-25 cm. voor 80 graden is dacht ik meer nodig, vandaar dat ik eerst op zoek ging naar buizen welke daar specifiek geschikt voor zijn.
Ik heb over gevelmontage de vraag gemaild aan 123kaminofen. Die gaven ook aan dat het niet kon, maar gaven daar geen technische onderbouwing voor.
Volgende week zit ik er dicht bij op vakantie. Denk dat ik dan even heen rij om het gewoon in de showroom even te vragen.

10 graden bij een collector van 1900mm kom je 330mm uit de muur. Dat is exclusief collectorhoogte en hoogte benodigd voor de bevestigingsbeugels.

[ Voor 8% gewijzigd door blitzkrieg op 19-04-2017 15:24 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Icekiller2k6 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:05:
[...]

Hoeveel gas verbruik heb je... hoeveel kw overschot? Plaats voor een buffervat? Al gekeken naar warmtepomp/elga?

Warmte verlies analyse gedaan?
Gas is vanaf januari t/m 18 april 1218 m3 vanaf betreding pand september vorig jaar tot eind december: 956 m3 Totaal tot nu toe dus: 2174 m3.

De CV stond op stoken met buitentemperatuur dit is naar modulatie veranderd dit zorgt voor minder verbruik. Daarnaast waterzijdige inregeling gedaan dit scheelt nu ook dat we niet keihard hoeven te stoken om alle vertrekken warm te krijgen. Echter willen we dit nog lager hebben.

Warmtepomp niet naar gekeken nog omdat zo een ventilator in de tuin toch niet echt een gezicht is. En een warmtepomp met grondwater is nogal prijzig ivm de boring.

Buffervat is wel ruimte in de kast ernaast. Waar nu de open verdeler etc zitten.

Wat bedoel je precies met kw overschot?

[ Voor 19% gewijzigd door Bl4ckviper op 19-04-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Bl4ckviper schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:18:
[...]

Gas is vanaf januari t/m 18 april 1218 m3 vanaf betreding pand september vorig jaar tot eind december: 956 m3 Totaal tot nu toe dus: 2174 m3.

De CV stond op stoken met buitentemperatuur dit is naar modulatie veranderd dit zorgt voor minder verbruik. Daarnaast waterzijdige inregeling gedaan dit scheelt nu ook dat we niet keihard hoeven te stoken om alle vertrekken warm te krijgen. Echter willen we dit nog lager hebben.

Warmtepomp niet naar gekeken nog omdat zo een ventilator in de tuin toch niet echt een gezicht is. En een warmtepomp met grondwater is nogal prijzig ivm de boring.

Buffervat is wel ruimte in de kast ernaast. Waar nu de open verdeler etc zitten.

Wat bedoel je precies met kw overschot?
Je zonnepanelen. Zijn er genoeg gelegd voor je huidig verbruik net te dekken of al gedacht aan elektrische/warmtepompboiler bv...

Je kunt op een paar manieren een "kast" maken voor je warmtepomp zodat dit minder storend kan zijn of bv op een garage met platdak.

Je stookt dus op dit moment met radiatoren en vloer verwarming? Op hoeveel graden? 30-40-50-60?

[ Voor 4% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-04-2017 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
PV
hoeveel KwH heb je over of denk je over te hebben.
hoewel ik meer fan ben van puur energiegebruik kun je met electra ook (een deel) opvangen.
blitzkrieg schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:17:
[...]

Ik heb over gevelmontage de vraag gemaild aan 123kaminofen. Die gaven ook aan dat het niet kon, maar gaven daar geen technische onderbouwing voor.
Volgende week zit ik er dicht bij op vakantie. Denk dat ik dan even heen rij om het gewoon in de showroom even te vragen.

10 graden bij een collector van 1900mm kom je 330mm uit de muur. Dat is exclusief collectorhoogte en hoogte benodigd voor de bevestigingsbeugels.
ja, ik zal dus hooguit 5 graden kunnen halen helaas
ik hoor graag van je (via dit topic) wat de uitslag in de showroom is geweest.
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:39:
Die OEG pijpen zijn wel heel mooi, je kan ieder aantal door koppelen.
Dus optisch is het fraai maar ook kan je optimaal van het oppervlak gebruik maken.
zeker weten. dit zou ook mijn voorkeur hebben ware het niet dat die dingen schreeuwend duur zijn. het staat niet echt in verhouding. als ik uitga van de enige andere prijs die ik vond is het minder dan 400 euro voor 10 pijpen. dat dit systeem wat duurder is begrijp ik maar als ik 374 / 10 en x 23 doe zit ik onder de 900 euro. dan is meer dan 1800 euro best een hoge meerprijs. dan pak ik liever "maar" 10 extra pijpen ipv 23 voor een fatsoenlijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Bl4ckviper schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:18:
Door de aanvoer temperatuur lager te zetten valt het verbruik nog verder te reduceren.

Hoeveel kuub gas hoop je te verminderen met behulp van zonnecollectoren?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Icekiller2k6 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:28:
[...]

Je zonnepanelen. Zijn er genoeg gelegd voor je huidig verbruik net te dekken of al gedacht aan elektrische/warmtepompboiler bv...

Je kunt op een paar manieren een "kast" maken voor je warmtepomp zodat dit minder storend kan zijn of bv op een garage met platdak.

Je stookt dus op dit moment met radiatoren en vloer verwarming? Op hoeveel graden? 30-40-50-60?
CV ketel ruimte zit nu in de bijkeuken op de begane grond. Ik weet niet hoelang die leidingen mogen zijn maar een optie zou nou kunnen zijn deze op de terrasoverkapping die aan de woonkamer zit te plaatsen.

De PV installatie zou rond de 3900 kwh moeten opleveren. Echter ligt verbruik momenteel hoger.
Ook hier ben ik mee bezig om uit te zoeken wat er zoveel verbruikt. Verbruik van september tot 18-4 is in totaal 4181 kwh (hier zit al 860 kwh van de panelen in). Dus hier heb ik eigenlijk niets over.

Besparing die ik hoop te bereiken is 300 m3 met de zonneboiler.

@Jack
Ik moet de instellingen even nakijken mbt de graden van voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mfmonkey schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:29:
zeker weten. dit zou ook mijn voorkeur hebben ware het niet dat die dingen schreeuwend duur zijn. het staat niet echt in verhouding. als ik uitga van de enige andere prijs die ik vond is het minder dan 400 euro voor 10 pijpen. dat dit systeem wat duurder is begrijp ik maar als ik 374 / 10 en x 23 doe zit ik onder de 900 euro. dan is meer dan 1800 euro best een hoge meerprijs. dan pak ik liever "maar" 10 extra pijpen ipv 23 voor een fatsoenlijke prijs.
Vraag hier eens een prijs.
Ik heb daar mijn OEG buffervat en hout kachel gekocht. Was toen de goedkoopste, gewoon thuis geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Bl4ckviper

300m3 gas besparen moet goed mogelijk zijn in jouw geval, met name als je de ZB ook gebruikt voor CV ondersteuning.

Je gasverbruik is, zonder je huis te kennen, redelijk hoog en je zal denk ik ook nu nog redelijk (in het vroege voorjaar) wat verstoken.

300m3 gas vervangen is ongeveer zo'n 9 GJ, globaal 48 heatpipes of 7,5m2 vlakke plaat, een en ander afhankelijk van de oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:32:
[...]

Vraag hier eens een prijs.
Ik heb daar mijn OEG buffervat en hout kachel gekocht. Was toen de goedkoopste, gewoon thuis geleverd.
Bedankt voor het adres

Ik ben nog 1 vergeten in mijn vorige post vitosol heeft ook een model welke aan de gevel mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 17:56
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:15:
[...]

Die in de link zijn idd doorstroom buizen.
De heatpipe buizen mogen niet steiler als 80 graden.
De reden begrijp ik niet helemaal, maar deze mag wel onder 90 graden
De doorstroom buizen kunnen onder iedere hoek, plat op het dak of verticaal tegen de muur.
Ik meen me te herinneren dat ik ooit gelezen had dat heatpipes liever niet vertikaal staan omdat dan het gecondenseerde gas willekeurig langs de wand liep en botste met opgewarmd gas. Dit zou negatief effect hebben op het rendement. Loopt de afgekoelde vloeistof zeg maar langs 1 kant naar onder om weer verwarmd te worden zou de gas/vloeistof stroming binnenin de heatpipe optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Christian M. schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:24:
[...]

Ik meen me te herinneren dat ik ooit gelezen had dat heatpipes liever niet vertikaal staan omdat dan het gecondenseerde gas willekeurig langs de wand liep en botste met opgewarmd gas. Dit zou negatief effect hebben op het rendement. Loopt de afgekoelde vloeistof zeg maar langs 1 kant naar onder om weer verwarmd te worden zou de gas/vloeistof stroming binnenin de heatpipe optimaal zijn.
Dat zou betekenen dat 5 graden al prima zou moeten zijn toch? Het rendement kan dan iets minder zijn maar de prijs is 50% van wat ik tot nu toe heb kunnen vinden van oeg. Dat verschil in prijs zal denk ik nooit terug verdient worden bij oeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Jack schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:33:
[...]

Door de aanvoer temperatuur lager te zetten valt het verbruik nog verder te reduceren.

Hoeveel kuub gas hoop je te verminderen met behulp van zonnecollectoren?
Heb even gekeken op de UBA staat de draaiknop op 80 voor de radiatoren en tapwater op 60.
In de moduline-400 thermostaat staat max 85 voor de radiatoren groep (cv-1) en aanvoer vloerverwarming 55 (cv-2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Kijk maar eens of je, zeker met dit weer, het niet red met 30 en 40 want 80 is echt mog uit de tijd dat huizen niet geisolleerd waren.
Ik krijg mijn huis nu zelfs warm met 35 graden door simpele radiatoren

Kijk ook eens naar de temperatuur waarbij stof verbrand, daaronder zitten is zowieso een goed idee

[ Voor 19% gewijzigd door mfmonkey op 19-04-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

mfmonkey schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:42:
Kijk maar eens of je, zeker met dit weer, het niet red met 30 en 40 want 80 is echt mog uit de tijd dat huizen niet geisolleerd waren.

Kijk ook eens naar de temperatuur waarbij stof verbrand, daaronder zitten is zowieso een goed idee
Heb nu de instellingen veranderd naar 60 voor de radiatoren (uba en moduline) en 40 voor de vloerverwarming.

Even aankijken nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Wat je kunt doen is op een dag de tijd nemen (moet je die wel hebben) en voor de verwarming aanslaat de temp voor beide op 30 zetten. En dan de boel een uurtje geven om te zien of er iets gebeurt. Ik kan onmogelijk zeggen of je het huis zo warm krijgt maar dat is wel de makkelijkste manier die ik kan verzinnen om er achter te komen. Werkt het niet dan voor het systeem wat niet goed wil de boel met 5 graden verhogen.
Ik denk dat de besparing uiteindelijk best verrassend zal zijn, komemde van 80.
Nu is natuurlijk de vraag hoe hoog het modulerende systeem de temperatuur liet oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Bl4ckviper schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:25:
Heb nu de instellingen veranderd naar 60 voor de radiatoren (uba en moduline) en 40 voor de vloerverwarming.
Dat is al een stap in de goede richting. De max. 80 graden is een standaard instelling van de ketel en vrijwel nooit nodig zo'n hoge temperatuur. Bekijk ook eens het CV tuning topic hier voor meer info over ketel rendement en minder gasverbruik.

Of je het met 40 graden redt voor de vloerverwarming hangt ook af van je verdeler. Sommige modellen mixen altijd (koud) retour-water bij, waardoor de 40 graden aanvoertemperatuur dan wordt verlaagd tot ~30 graden en je vervolgens de woonkamer niet meer warm krijgt. Dus dat moet je even in de gaten houden.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met 30 graden lukt ook wel, duurt alleen langer.... (bij mij staat de cv op 30 tot 35 graden afgesteld als aanvoer en we krijgen de boel nog warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
[...]
Rendement technisch moet je onder de 53 graden gaan zitten. Dan haal je door condensatie nog een extra 12% rendement uit je gas.
Een warmte pomp zal ook niet graag boven de 50 zitten dus een mooi uitgangs punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
[...]

Kijk ook eens naar je retourtemperatuur. Waarschijnlijk staat je CV pomp op de hoogste stand ingesteld, veelal kan dit makkelijk een standje lager waardoor het water meer tijd krijgt om zijn warmte af te geven in de radiatoren. Scheelt ook weer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Rhaelak schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:19:
[...]

Kijk ook eens naar je retourtemperatuur. Waarschijnlijk staat je CV pomp op de hoogste stand ingesteld, veelal kan dit makkelijk een standje lager waardoor het water meer tijd krijgt om zijn warmte af te geven in de radiatoren. Scheelt ook weer gas.
Ik zag nergens op de UBA of in het service menu Moduline 400 een instelling voor retour temperatuur.

CV pomp instellingen ook niet iets van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Bl4ckviper

Retourtemperatuur kan je niet instellen, maar je zou een temperatuurvoeler op de retourleiding kunnen plakken om zo de temperatuur te achterhalen.

Maar we gaan een beetje offtopic. Lees anders eens het CV tuningstopic, daar is veel mee te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Rhaelak idd leuk voor later. Eerst maar even zien wat het doet. Inmiddels radiatoren op 50 en vloer op 35 gezet. kijken wat het doet en of het nog uit te houden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:04:
Sommigen hier overdrijven het, maar ja de hobby he >:)

[afbeelding]
ik denk dat ik ook maar eens ga overstappen op domoticz. heb nog een paar van die sensoren over, bovendien is de huidige controller de vera steeds minder compatible met mijn ETH8020 board en OTGW. blijf storingen krijgen op de OTGW zodat mijn ZB en electrische boiler installatie minder rendement oplevert.
Bl4ckviper schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:43:
Beste ervaringsdeskundige ;)

Wij zijn opzoek een goede installateur voor advies en evt plaatsen van een zonneboiler in regio Utrecht.
Momenteel hebben we een Nefit Elite HR ketel (2004) deze verwarmt de gehele beneden verdieping middels vloerverwarming, een radiator in de kelder, 6 radiatoren boven en vloerverwarming in de badkamer (op dezelfde verdeler als beneden.) Echter is het gasverbruik van deze ketel niet gering.

Omdat wij duurzaamheid wel hoog in het vaandel hebben staan (hebben sinds onze verhuizing in september ook zonnepanelen) zouden we graag willen kijken naar de huidige CV installatie te combineren met een zonneboiler/collectoren. Dit bespaart ons een hoop gas en scheelt weer uitstoot. Daarnaast is het ook nog heel aantrekkelijk gezien de subsidies. In de toekomst willen we de CV ketel vervangen door een pellet-CV en dus niet meer ons huis verwarmen en douchen met gas.

Op internet zijn tal van bedrijven te vinden. Echter met het toekomstperspectief (geen cv gas gestookte CV meer) in het achterhoofd vind ik niet bij wie ik kan zijn. Aangezien hier nogal wat ervaringsdeskundige zijn hoop ik hier wat meer richting te vinden ;)
ik wilde je http://www.zonneboiler-huis.nl/ aanraden, maar ik zie dat die site offline is tegenwoordig. jammer, want was een goede kerel. iemand die daar meer over weet?
mfmonkey schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:42:

1 tip die ik je mee wil geven is je temperatuur te verlagen voordat het nieuwe stookseizoen begint en begin vroeg met stoken. ik heb in januari eens mijn temperatuur van 70 naar 50 graden ingesteld en toen kreeg ik dagen het huis niet warm na de nachtverlaging.

verlaging van aanvoertemperatuur betekent dat constant stoken ook belangrijker wordt. het huis krijg je niet warm met 30 graden, maar je houdt het wel warm. als je dus vanaf begin stooktseizoen 30 graden instelt, moet het lukken.

wij zitten nu op 40 graden omdat de kickspace 36 graden minimaal nodig heeft, anders slaat hij niet aan. heeft me 2 jaar gekost om ook vanaf 80 nu naar 40 te kunnen. lager is ook wel mogelijk verwahct ik, maar dan moet ik eerst de flow in mijn vloerverwarmin zien te verhogen. afijn, offtopic. maar hoe lager je aanvoertemperatuur hoe meer rendement uit je ZB. stook je met 80 graden dan heeft je ketel niet veel baat van je ZB als die maar 30-40 graden in de winter opbrengt. stook je met 30 graden aanvoer, dan hoeft je ZB veel minder warm te zijn om rendement te geven.
Jack schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:54:
[...]

Dat is al een stap in de goede richting. De max. 80 graden is een standaard instelling van de ketel en vrijwel nooit nodig zo'n hoge temperatuur. Bekijk ook eens het CV tuning topic hier voor meer info over ketel rendement en minder gasverbruik.

Of je het met 40 graden redt voor de vloerverwarming hangt ook af van je verdeler. Sommige modellen mixen altijd (koud) retour-water bij, waardoor de 40 graden aanvoertemperatuur dan wordt verlaagd tot ~30 graden en je vervolgens de woonkamer niet meer warm krijgt. Dus dat moet je even in de gaten houden.
precies mijn idee. onze verdeler wist ongeacht de aanvoertemperatuur de temperatuur terug te mixen naar 26 graden maximaal. nu open verdeler en dat is nu opgelost. hoe lager de temperatuur hoe beter het is om naar open verdelers te kijken. hoewel er in het warmtepomp topic genoeg mensen zijn die met een warmtepomp en aanvoertemperatuur van 30 graden hun HT verdeler nog gebruiken en het werkt ook nog.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Idd laag en traag verwarmen. Nu met domoticz zie ik hoe de qsolar bezig is in de nacht, en het buffervat vooral gebruikt om de woonkamer/keuken op temperatuur te houden. Domoticz, love it! Op mn qsolar online pagina kun je inloggen met web/web en de temperaturen lezen/zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
NielsTn schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:12:
Idd laag en traag verwarmen. Nu met domoticz zie ik hoe de qsolar bezig is in de nacht, en het buffervat vooral gebruikt om de woonkamer/keuken op temperatuur te houden. Domoticz, love it! Op mn qsolar online pagina kun je inloggen met web/web en de temperaturen lezen/zien
link?

hoe heb je je ds-sensoren gekoppeld aan domoticz? en waar draait domoticz op? zie dat er ook een versie voor op de NAS is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
fabstar81 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 14:36:
[...]

link?

hoe heb je je ds-sensoren gekoppeld aan domoticz? en waar draait domoticz op? zie dat er ook een versie voor op de NAS is.
Domoticz op een raspberry pi 3b met raspbian.
De sensoren via een rj11 hub en connectoren verbonden (via een 4k7 weerstand op de rpi). Meer staat op mn site beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 20:06

Holliday

Semiprof

Geherplaatst,

[ Voor 101% gewijzigd door Holliday op 29-04-2017 11:19 . Reden: geherplaatst ]

12,52m3 Vlakkeplaat +5°Zuid 35°Dakhoek + 2x300L en 2360WP+3400WP elektrisch en Alpha Innotec Hybrox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Laatst online: 16-09 19:05
Iemand enig idee hoe ik deze reset (Bosch B-Sol 100)

Afbeeldingslocatie: http://bpvcentrumbussum.nl/foto/bosch.png

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

stekker eruit en na een minuut erin?
Staat er iets in de handleiding?

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Bij deze een nieuw flowschema hopelijk is deze duidelijker en overzichtelijker te lezen, graag jullie feedback hierop.

Dan nog enkele vragen:
- Moet er ergens nog in het systeem een overdruk beveiliging of terugloop beveiliging? (aanbevelingen voor eventueel onderhoud?)
- Wat is jullie advies omgaande nog een extra 3-wegklep i.v.m. een bypass voor de CV van de buffervaten, (dus bij koudere buffervaten dan de retourtemperatuur) zodat ik niet 500L aan het verwarmen ben.
Ik vraag me echter af hoe vaak dit zal voorkomen?
- Zijn de leidingen voor de houtkachel op de juiste positie/manier zo aangesloten?
- Met de controller Resol SL zou ik graag een soort van Live interface willen gaan maken met Domoticz.
Dit moet dan over de Vbus van de Resol SL, waarvoor je een datalogger/communicatie module moet hebben?
Is het dan niet gemakkelijker om de Resol SLT met LAN te nemen?
Wat dit betreft ben ik een absolute leek en noob hierin, maar in zou het graag willen leren. (Ik zie allemaal mooie plaatjes voorbij komen)

Afbeeldingslocatie: https://i37.photobucket.com/albums/e81/helhond/Zonnecollector_zpsu4iezuar.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Helhond op 25-04-2017 15:15 . Reden: Afbeelding geupdated ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo Hellhond
Een paar opmerkingen.
- Ik heb een Resol SLT op de Domoticz draaien, dat gaat uitstekend en dan heb je de Vbus niet nodig.
- Ik zie dat je de leiding van de douche wtw ook terugbrengt naar de boilers, ik weet de afstand niet, maar dit lijkt me niet de moeite waard.
- Het schema ziet erg gecompliceerd uit, met nogal wat aansluitingen en connecties. Heb je b.v. ruimte om 1 grote boiler te plaatsen van 600 liter?. Dat maakt het systeem een stuk minder complex dan twee boilers.
- Ik heb bij de douche en mijn keukenboiler twee afsluiters geplaatst. Zodra de temperatuur in mijn buffervat hoog genoeg is sluit ik de toevoer van de CV af, en sluit deze rechtstreeks aan op de zonneboiler. Zo voorkom je dat de CV iedere keer aanslaat om het eerste water op te warmen en vooral ook bij de keukenboiler die nog wat regelmatiger voor warm water gebruikt wordt. (De zonneboiler staat bij mij dicht bij de keuken).
- DN16 voor 60 zonnecollectoren klinkt wat aan de kleine kant. Ik zou hier voor 20 gaan, dan gebruik je ook minder pomp energie voor het rondpompen.
- Ik heb geen ervaringen met een pelletkachel. Die zal wel in ieder geval een noodventiel en expansievat moeten hebben, omdat de temperaturen bij stagnatie erg hoog kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Helhond

Zijn de 2 buffervaten met elkaar verbonden dat je de HK in en uit aansluitingen hebt verdeeld over de 2 vaten?

Ik vermoed dat er ook nog wel een keerklep ergens in moet, maar misschien dat iemand anders daar meer verstand van heeft.

DN16 leidingen bij de collectoren vind ik ook erg krap voor deze hoeveelheid HP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Allereerst bedankt voor jullie input! :)
PS Heb de bovenstaande afbeelding geupdate O-)
HHF schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:51:
- Ik zie dat je de leiding van de douche wtw ook terugbrengt naar de boilers, ik weet de afstand niet, maar dit lijkt me niet de moeite waard.
De hoofdleiding gaat via de D-WTW naar boven (douche/wasmachine en CV), elke graad warmer koudwater is winst zou ik zeggen, daarbij vallen de lengtes van de leiding wel mee. De badkamer zit boven de DWTW/meterkast en boven de badkamer zit het ketelhok + CV, de ruimte er naast komen de boilers te staan.

Afstanden:
Douchegoot naar DWTW: ± 3 meter
DWTW naar douche: ± 6 meter
DWTW naar wasmachine: ± 6 meter
DWTW naar CV: ± 5 meter
DWTW naar boiler: ± 11 meter
- Het schema ziet erg gecompliceerd uit, met nogal wat aansluitingen en connecties. Heb je b.v. ruimte om 1 grote boiler te plaatsen van 600 liter?. Dat maakt het systeem een stuk minder complex dan twee boilers.
Als je eenmaal het schema een beetje door hebt valt het volgens mij enorm mee. Maar het is inderdaad uit de handgelopen :P
Ik plaats het liefst 2 boilers, om het rendement in het voor en naseizoen te rekken, en omdat ik meer aan hogere temperaturen heb voor de gewone (HT) radiatoren en SWW.

BV
Met één boiler van 500L boiler op 35°C moet de CV gewoon aan.
Met twee boilers waarvan 250L op 60°C en de andere op 15°C kan de CV nog gewoon uit blijven.
(Bij wijze van spreken, weet niet of het rekentechnisch klopt)

Of tenminste nog wat langer uit zingen, ik probeer het zo in te regelen in het seizoen dat als de boiler T= +50 dan CV rondpompen in het huis tot temperatuur 22 graden in huis is. Zodat het huis opwarmt op zonnewarmte overdag en dan s'avonds bij verwarmen niet of minder nodig is.
- Ik heb bij de douche en mijn keukenboiler twee afsluiters geplaatst. Zodra de temperatuur in mijn buffervat hoog genoeg is sluit ik de toevoer van de CV af, en sluit deze rechtstreeks aan op de zonneboiler. Zo voorkom je dat de CV iedere keer aanslaat om het eerste water op te warmen en vooral ook bij de keukenboiler die nog wat regelmatiger voor warm water gebruikt wordt. (De zonneboiler staat bij mij dicht bij de keuken).
Hier heb ik ook nog aan gedacht, maar dan met een diverter klep, die automatisch bij 50°C open of dicht gaat. Maar dit brengt allerlei extra weerstand in de leidingen en idd ook weer complexer :+
- DN16 voor 60 zonnecollectoren klinkt wat aan de kleine kant. Ik zou hier voor 20 gaan, dan gebruik je ook minder pomp energie voor het rondpompen.
Ik blijf het een lastige kwestie vinden, mij werd aangeraden als ik onder de 120 HP blijf en de afstanden niet groot zijn dat DN16 dan de beste optie is.

De arbeid blijft soort van gelijk, en zal alleen oplopen door de weerstand van de leiding die toeneemt met een kleinere diameter. (De discussie over warmte verliezen met grotere/kleinere diameter nog even daar gelaten)
- Ik heb geen ervaringen met een pelletkachel. Die zal wel in ieder geval een noodventiel en expansievat moeten hebben, omdat de temperaturen bij stagnatie erg hoog kunnen worden.
Klopt de meeste pellet kachels hebben al een ingebouwd noodventiel/overstort, afhankelijk van de setup zal er inderdaad een expansievat moeten komen. Zoals ik het nu heb zit de pellet kachel op het CV circuit en gebruikt dan het expansievat van hetzelfde circuit.
Rhaelak schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:23:
Zijn de 2 buffervaten met elkaar verbonden dat je de HK in en uit aansluitingen hebt verdeeld over de 2 vaten?
Een korte samenvatting van mijn visie over de werking van het systeem:

De twee vaten zijn gekoppeld, en gevuld met CV water.

Boilervat #1 heeft de prio en zal als eerste op warmen, daarna boilervat #2.

Het tapwater wordt op dit moment als eerste door de DWTW voor verwarmd en komt vervolgens in de bovenste spiraal van boilervat #2 binnen, als deze warmer is wordt het tapwater verder voorverwarmd. (Anders warmt het de boiler op O-) ) Daarna komt het tapwater in de hygiënespiraal van boiler #1 in en vanaf daar gaat het naar de CV en vervolgens richting de douche.
(Het tapwater stroomt van #2 naar #1)

De CV retour komt onderin bij boilervat #2 binnen, vanaf bovenin #2 stroomt het vervolgens naar de (koppelleiding) aansluiting van onderin boilervat #1. Vanuit bovenin boilervat #1 wordt het (voorverwarmde) CV water onttrokken richting de CV.
(Het CV water stroomt van #2 naar #1)

Het CV water naar de pellet kachel wordt onttrokken op het koudste punt (onderin boilervat #2) en komt retour op het warmtste punt (bovenin boilervat #1). Het warme CV water kan dan direct in het CV circuit terecht komen mocht er warmte vraag zijn in het huis. Als er geen warmtevraag is stroomt dus het warme CV water van #1 naar #2. Hiermee wordt dus eerst boiler #1 opgewarmd en daarna pas #2. Zodat #1 ook hiermee weer een soort van prio is geworden. :9~
Rhaelak schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:23:
Ik vermoed dat er ook nog wel een keerklep ergens in moet, maar misschien dat iemand anders daar meer verstand van heeft.
Er zal inderdaad nog op een aantal tactische plekken een keerklep moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo Helhond,
Bedenk voor dat je begint wel dat opslag van warmte in een 300 liter water voor CV gebruik relatief weinig doet. In mijn systeem heb ik een 600 liter opslag vat, en als ik zie hoe snel die in temperatuur naar beneden gaat zal het met 300 liter ook snel gaan. Je moet maar eens rekenen hoeveel warmte je kunt opslaan in een 300 liter water met een temperatuurverschil van enkele tientallen graden.
Ik gebruik mijn systeem voornamelijk voor het vervarmen van het water voor de wasmachine, keukenboiler, vaatwasser en douche. Mocht ik daarna nog warmte overhebben gaat dat in de retour van de vloerverwarming. De boiler bij mij is gevuld met water, en de CV loopt door de bovenste spiraal. (De zonnecollector zit op de onderste spiraal.
Omdat het vat redelijk perfect gelaagd is blijft de bovenkant goed op temperatuur (koud water gaat onderin) waardoor ik zeker in deze periode altijd voldoende warm water heb.

Maar goed er zijn redelijk wat verschillende opties om gebruik te maken van een zonneboiler.
Als je het systeem gaat aanleggen zou ik wel Uponor (of een ander merk) flexibele buis gebruiken en een professionele tang huren. Mijn systeem in een stuk eenvoudiger, en toch schrik je ervan hoeveel connecties je nodig hebt met 3-weg kranen, bochten, etc.

Een tip: 3weg kranen zijn nieuw redelijk prijzig, maar op marktplaats kun je ze vaak redelijk voordelig voor een paar 10'tjes kopen uit oude CV installaties. Heb ik ook gedaan voor mijn kranen, scheelt toch al weer gauw een paar honderd euro.
Succes met de aanleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Nog even een aanvulling:
De warmtecapaciteit in de boilers met 500L op 85°C, en een CV aanvoertemperatuur 45°C wat voldoende is als er geen vorst is (voor/ en naseizoen)
Geeft op dit moment dan een dT van 40°C.

Gronings gas: netto stookwaarde 31,669 MJ/m³
(500*40*4186) / 31669000 = 2,64 kuub gas
Deze energie omgerekend komt ongeveer overeen met 23,3 kWh

Als dat het hele jaar door elke dag op temperatuur zou komen ben ik blij.
HHF schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:53:
Bedenk je begint wel dat opslag van warmte in een 300 liter water voor CV gebruik relatief weinig doet. In mijn systeem heb ik een 600 liter opslag vat, en als ik zie hoe snel die in temperatuur naar beneden gaat zal het met 300 liter ook snel gaan. Je moet maar eens rekenen hoeveel warmte je kunt opslaan in een 300 liter water met een temperatuurverschil van enkele tientallen graden.
Bedankt voor je input.
Ik heb dan 2x250 liter beschikbaar als CV water. Ik ben al blij als ik dit later in het seizoen op temperatuur krijg. Ik kan ook wel 1 kuub kwijt, echter het op temperatuur krijgen is het probleem. Dus 1 kuub of 500 liter op 40 graden heb ik minder aan dan 250 liter op 60 graden, omdat dan de gaskraan tenminste niet open hoef.

Het is hier volgens mij ook al vaker besproken dat twee buffers een hoger rendement geeft. Ik hoef echter geen 2de buffer van 1000L.

Door voor de verhouding van 60 HP op (2x) 250L (= 1 : 4.16 liter) te gaan hoop ik dus ook het seizoen extra te kunnen rekken.

[ Voor 23% gewijzigd door Helhond op 26-04-2017 08:08 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Helhond schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:54:
Nog even een aanvulling:
De warmtecapaciteit in de boilers met 500L op 85°C, en een CV aanvoertemperatuur 45°C wat voldoende is als er geen vorst is (voor/ en naseizoen)
Geeft op dit moment dan een dT van 40°C.

Gronings gas: netto stookwaarde 31,669 MJ/m³
(500*40*4186) / 31669000 = 2,64 kuub gas
Deze energie omgerekend komt ongeveer overeen met 23,3 kWh
Je moet toch niet uitgaan van je Ta maar van je retour temperatuur. En die zal wel een heel stuk lager liggen. Ik heb hier een 800 liter hygieneboiler staan en 300 liter in de vv. De warmte in de boiler is snel verdwenen als de vv gaat lopen. Ik kan de de wp ongeveer drie kwartier mee ondersteunen. Mijn retour temperatuur is meestal 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday

Holliday

Semiprof

jerh schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:16:
[...]

Je moet toch niet uitgaan van je Ta maar van je retour temperatuur. En die zal wel een heel stuk lager liggen. Ik heb hier een 800 liter hygieneboiler staan en 300 liter in de vv. De warmte in de boiler is snel verdwenen als de vv gaat lopen. Ik kan de de wp ongeveer drie kwartier mee ondersteunen. Mijn retour temperatuur is meestal 22 graden.
Beste Jerh,

Waar meng je de temperatuur dan terug, bij de boileruitgang of op de vloerverwarmingsverdeler?

Gr freddy

12,52m3 Vlakkeplaat +5°Zuid 35°Dakhoek + 2x300L en 2360WP+3400WP elektrisch en Alpha Innotec Hybrox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Holliday schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:06:
[...]

Beste Jerh,

Waar meng je de temperatuur dan terug, bij de boileruitgang of op de vloerverwarmingsverdeler?

Gr freddy
op de vv verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Voor mij gaat dat dus niet in zijn geheel op, omdat ik zowel HTV als LTV toe pas.

Maar er zit inderdaad nog wat meer "in" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Helhond schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:01:
[...]

Voor mij gaat dat dus niet in zijn geheel op, omdat ik zowel HTV als LTV toe pas.

Maar er zit inderdaad nog wat meer "in" :+
ik heb alleen vv in huis. Maar het viel mij tegen hoe lang ik met een boiler vol met 70 graden effectief kon verwarmen. Sww besparing levert dan meer op, zeker om ik weinig warmte nodig heb om te verwarmen in voor- en naseizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfmonkey
Ach, ik heb de boiler net van 61 naar 53 graden terug gekoeld.
Hierdoor was de kamer van de baby van 14 naar 16.5 (11 m2)
De douche van 15.5 naar 18.5
De woonkamer van 17.5 naar 18
En waren de wc en entree/hal verwarmt. Geen meet aparatuur aanwezig maar beide vertrekken merkbaar warmer.
Dit had ik anders met een gasgestookte cv ketel moeten doen.
En ik heb geeneens een collector mooi op het zuiden.
Vandaag voor het eerst dit jaar beide boilers (155 + 400) op 60+
De kleine staat op 62 ingesteld, vanaf dat moment word de grote verwarmd. Die heeft dus 61 gehaald.
Ohja, ik heb dus alleen maar gewone radiatoren. Wel is de grote van de radiatoren berekend op een niet geisolleerde woning met enkel glas enz. En inmiddels heb ik ook spouwmuur en bodemisollatie, dubbel glas en dakisollatie had ik al

[ Voor 16% gewijzigd door mfmonkey op 26-04-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday

Holliday

Semiprof

Beste mensen wat is er veel informatie hier te vinden. Geweldig.

Zelf wil ik graag ook gaan beginnen aan een ZB.
Graag wil ik mijn ontwerp met jullie delen.

Onze situatie. Dak op het zuiden, onder een hoek van 35° 6,8 mtr breed en 4,85 mtr hoog. geen schaduw.
Gezin. 2 volwassen en 2 kinderen 3 en 7 jaar.

Nu heb ik een set gevonden in Duitsland, waar ik er 2 van wil bestellen.

Het is de bedoeling dit geheel zelf te installeren en het CV gedeelte aan te sturen middels een Priva gebouw beheer regelaar (mijn vakgebied). Het solar gedeelte wil ik ook overneen.

Vragen waar ik nog antwoord op zoek zijn:

-Wat doet het met de dakbelasting? misschien beter om het indak te installaren.
-Hoe zal het gaan met stagnatie? Mede daarom denk ik aan vlakkeplaat zodat ik bij zomernacht de vaten kan afkoelen via de collectoren.
-Hoe zal ik dit hydraulisch gaan koppelen? (inmiddels een schema aanwezig, welke uiteraard nog aangepast kan worden). (Klik op de afbeelding voor de vergrote versie)
Afbeeldingslocatie: http://www.freddyhollander.nl/Thuis2klein.jpg

Nu ben ik verder opzoek naar jullie meningen / ervaringen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Freddy

PS. onder deze panelen op het dak is het de bedoeling nog 8 PV panelen te leggen(2400WP) zodat mijn dak optimaal benut word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

@Holliday Wat puntjes die mij zo opvallen:
- Collectoren installeer je niet in serie, maar parallel
- waarom 2 expansievaten in het solar circuit?
- vat met SWW heet een boiler. Vat met CV water heet een buffer. Dat maakt het onderscheid wat makkelijker.
- Er zit geen afsluiten/3weg klep voor de CV ketel, waardoor de ketel nu een radiator is geworden als er alleen warmte uit de vat(en) wordt gehaald.
- soms hebben de meegeleverde (goedkopere) solar controllers geen prioriteitsregeling aan boord.
- wat is het nut nu van de gele leiding met 'Bypass klep' midden in de tekening? Lijkt mij overbodig?

Verder ziet het er wel werkbaar uit.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday

Holliday

Semiprof

Jack schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:29:
- vat met SWW heet een boiler. Vat met CV water heet een buffer. Dat maakt het onderscheid wat makkelijker.
- Er zit geen afsluiten/3weg klep voor de CV ketel, waardoor de ketel nu een radiator is geworden als er alleen warmte uit de vat(en) wordt gehaald.
- soms hebben de meegeleverde (goedkopere) solar controllers geen prioriteitsregeling aan boord.
- wat is het nut nu van de gele leiding met 'Bypass klep' midden in de tekening? Lijkt mij overbodig?

@Jack

Dankjewel voor je reactie.
-Serie / Paralel, Zonnecollectoren is nieuwe materie voor mij, dankjwel
-Expansie:Het zijn 2 sets, die geleverd worden met elk een expansievat, lijkt mij het beste om allebij gewoon op te nemen.
-Benamingen pas ik aan!
-CV- Hier zat ik ook mee te dubben. misschien toch een 2 weg open/dicht klep opnemen.
-Bypass, ik vraag me af hoe het gaat met de gelaagdheid in het vat. mijn idee is dat als hij volledig is geladen, ik het een keer kan rondpompen. (nergens op gebaseerd, en kleine moeite om toe te voegen en ooit komt er een WP en dan kan ik er de buffer mee laden) Verder als er geen ruimte vraag meer is en pomp draait nog na zou ik hem open kunnen sturen.
Tekening is aangepast
Afbeeldingslocatie: http://www.freddyhollander.nl/Thuis2klein.jpg
Het zijn dus 2 samengevoegde sets (subsidie). Mijn idee om alle collectoren te koppelen is dat ik in het voor en na seizoen hogere temperaturen kan halen.

Kleppen over de boilers primair wil ik open/dicht opnemen en kleppen secundair 0-10V gestuurd, zodat ik kan regelen op aanvoertemperatuur. (bij een set van 5 collectoren zit de zelfde pomp, dus 6 zal ook wel goed gaan).

Groeten

Freddy

[ Voor 14% gewijzigd door Holliday op 29-04-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

@Holliday
- Expansievat formaat wordt bepaald door het volume van het systeem en de max temperatuur. Het kan zijn dat 1 expansievat voldoende is, maar dat kan ik niet zo zeggen natuurlijk.
- Normaal bij 2 warmtebronnen in een CV systeem zit er een 3-weg of terugslag klep in om deze ongewenste stroming te voorkomen.
- Wat verwacht je van de gelaagdheid in het vat?
- De leiding waar de 'Verd. kl. boiler' en 'Verd. kl. buffer' in zit is de facto al een bypass leiding naar mijn idee, waardoor de gele bypass overbodig is.

- Hoe snel je de buffer leeg trekt hangt af van de warmtevraag in huis, niet zozeer van het rondpompen.
- Collector vermogen (20GJ) en 2x 300L vaten lijkt mij ook prima in verhouding. Weinig stagnatie problemen verwacht ik.

- Wat is eigenlijk de minimum aanvoertemperatuur die je nodig hebt voor verwarming?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday

Holliday

Semiprof

@Jack
Jack schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:48:
@Holliday
- Normaal bij 2 warmtebronnen in een CV systeem zit er een 3-weg of terugslag klep in om deze ongewenste stroming te voorkomen.
Ik bedenk me net dat hij geen flow heeft als hij uit is. hij zit niet over de aanvoer retour, maar alleen de aanvoer, alleen wel zorgen dat de aankomende leiding van de pomp niet recht tegen over de ketel zit.(Correct me if i am wrong)
- Expansievat formaat wordt bepaald door het volume van het systeem en de max temperatuur. Het kan zijn dat 1 expansievat voldoende is, maar dat kan ik niet zo zeggen natuurlijk.
-Dat weet ik, liters zijn op zich wel uit te rekenen, ik moet secundair ook 12L extra expansie hebben (Uitzetting water is 4% 20-90 graden uit het hoofd.)
- Wat verwacht je van de gelaagdheid in het vat?
-In hoeverre de warmte naar boven "trekt" in de buffer, of dat het beter is om het water in beweging te brengen zodat het beter mengt. (via de bypass)
- De leiding waar de 'Verd. kl. boiler' en 'Verd. kl. buffer' in zit is de facto al een bypass leiding naar mijn idee, waardoor de gele bypass overbodig is.
-Klopt dat is een bypass langs de buffer voor als hij leeg is. Maar ik wil het water dan draaien over de buffer en niet door het hele huis. die klep zit bij de ketel opstelling en dan hou ik het circuit klein.
- Collector vermogen (20GJ) en 2x 300L vaten lijkt mij ook prima in verhouding. Weinig stagnatie problemen verwacht ik.
-Stagnatie verwacht ik in de zomer als de buffer niet afneemt. vandaar ook vlakke plaat zodat ik zomernacht kan terug koelen.
- Hoe snel je de buffer leeg trekt hangt af van de warmtevraag in huis, niet zozeer van het rondpompen.
- Wat is eigenlijk de minimum aanvoertemperatuur die je nodig hebt voor verwarming?
-Dit word nog afwachten. Nu op dit moment draai ik een aanvoer temperatuur van 41 graden.
Maar: deze zomer komen er nieuwe kozijnen en glas, vloer isolatie en muur isolatie. Ik verwacht ook niet volledig te kunnen draaien op de buffer. Mocht er in het najaar nog een potje over zijn komt er nog vloerverwarming, maar dat staat nu gepland in de zomer van 2018. (gas verbruik nu lijkt uit te komen op 2000m3 per jaar 2 onder 1 kap woning), en dat moet volgens mij de helft minder kunnen, denk/hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Jack schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:29:
Dat is niet correct, collectoren gaan in serie, anders is de flow per collector onbekend.
2 kan het voordeel hebben, als er een stuk gaat blaast hij zomaar alle glycol er uit..
Dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

WoudseHoeve schreef op zondag 30 april 2017 @ 11:46:
Dat is niet correct, collectoren gaan in serie, anders is de flow per collector onbekend.
In het specifieke geval van Holliday is er sprake van de hewalex ks2100 collector, een doorstroom vlakke plaat. Voor zover ik weet installeer je deze wel parallel (zoals in het schema van Holliday is getekend) en niet in serie (dit in tegenstelling tot vacuümbuizen). Of zie ik hier iets over het hoofd?
Holliday schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:59:
Ik bedenk me net dat hij geen flow heeft als hij uit is. hij zit niet over de aanvoer retour, maar alleen de aanvoer, alleen wel zorgen dat de aankomende leiding van de pomp niet recht tegen over de ketel zit.(Correct me if i am wrong)
Dat ziet er naar mijn idee vreemd uit. Als de ketel nu aanslaat, dan ontstaat daar een kortsluit stroming waarbij het hete water niet naar de radiatoren gaat (veel weerstand) maar direct weer terug naar de ketel pomp stroomt (weinig weerstand).
-In hoeverre de warmte naar boven "trekt" in de buffer, of dat het beter is om het water in beweging te brengen zodat het beter mengt. (via de bypass)
Hoe lager de benodigde aanvoertemperatuur is, hoe minder de gelaagdheid uitmaakt.
-Dit word nog afwachten. Nu op dit moment draai ik een aanvoer temperatuur van 41 graden.
Maar: deze zomer komen er nieuwe kozijnen en glas, vloer isolatie en muur isolatie. Ik verwacht ook niet volledig te kunnen draaien op de buffer. Mocht er in het najaar nog een potje over zijn komt er nog vloerverwarming, maar dat staat nu gepland in de zomer van 2018. (gas verbruik nu lijkt uit te komen op 2000m3 per jaar 2 onder 1 kap woning), en dat moet volgens mij de helft minder kunnen, denk/hoop ik.
41 graden is al erg netjes en meer isolatie is altijd goed.

[ Voor 58% gewijzigd door Jack op 30-04-2017 15:33 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Jack schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:23:
[...]

In het specifieke geval van Holliday is er sprake van de hewalex ks2100 collector, een doorstroom vlakke plaat. Voor zover ik weet installeer je deze wel parallel (zoals in het schema van Holliday is getekend) en niet in serie (dit in tegenstelling tot vacuümbuizen). Of zie ik hier iets over het hoofd?
Vlakke plaat installeer je ook in serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holliday

Holliday

Semiprof

Jack schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:23:

Dat ziet er naar mijn idee vreemd uit. Als de ketel nu aanslaat, dan ontstaat daar een kortsluit stroming waarbij het hete water niet naar de radiatoren gaat (veel weerstand) maar direct weer terug naar de ketel pomp stroomt (weinig weerstand).
Als ik over de ketel draai zal ook de groepspomp draaien met de kleppen zo dat hij langs de boilers gaat. Ketel draait over de aanvoerleiding en warmte gaat mee systeem in. Ketelpomp kan ik de nadraai tijd niet van instellen en is 1 min. Ketel wil ik gaan aansturen op capaciteit / setpoint temp. dmv een 0-10V module.
Ketel kan er ook niet over dat de retourtemperatuur hoger is als de aanvoertemperatuur.
Hoe lager de benodigde aanvoertemperatuur is, hoe minder de gelaagdheid uitmaakt.
41 graden is al erg netjes en meer isolatie is altijd goed.
Oke

[ Voor 9% gewijzigd door Holliday op 30-04-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 21:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

mfmonkey schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:29:

[...]

ja, ik zal dus hooguit 5 graden kunnen halen helaas
ik hoor graag van je (via dit topic) wat de uitslag in de showroom is geweest.
Het is me in de vakantie niet gelukt om langs te gaan. Schijnbaar moesten er leukere dingen gedaan worden volgens de vrouw. :+
Rhaelak schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:37:
[...]

Vlakke plaat installeer je ook in serie :)
Deze volgens de datasheet van Hewalex niet.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
blitzkrieg schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:04:
[...]

Het is me in de vakantie niet gelukt om langs te gaan. Schijnbaar moesten er leukere dingen gedaan worden volgens de vrouw. :+

[...]

Deze volgens de datasheet van Hewalex niet.
Gaat je nog werk geven om parallelle platen vrij van lucht te krijgen tov serie geschakelde..

Pagina: 1 ... 70 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.