Allereerst bedankt voor jullie input!
PS Heb de bovenstaande afbeelding geupdate

De hoofdleiding gaat via de D-WTW naar boven (douche/wasmachine en CV), elke graad warmer koudwater is winst zou ik zeggen, daarbij vallen de lengtes van de leiding wel mee. De badkamer zit boven de DWTW/meterkast en boven de badkamer zit het ketelhok + CV, de ruimte er naast komen de boilers te staan.
Afstanden:
Douchegoot naar DWTW: ± 3 meter
DWTW naar douche: ± 6 meter
DWTW naar wasmachine: ± 6 meter
DWTW naar CV: ± 5 meter
DWTW naar boiler: ± 11 meter
HHF schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:51:
- Het schema ziet erg gecompliceerd uit, met nogal wat aansluitingen en connecties. Heb je b.v. ruimte om 1 grote boiler te plaatsen van 600 liter?. Dat maakt het systeem een stuk minder complex dan twee boilers.
Als je eenmaal het schema een beetje door hebt valt het volgens mij enorm mee. Maar het is inderdaad uit de handgelopen
Ik plaats het liefst 2 boilers, om het rendement in het voor en naseizoen te rekken, en omdat ik meer aan hogere temperaturen heb voor de gewone (HT) radiatoren en SWW.
BV
Met één boiler van 500L boiler op 35°C moet de CV gewoon aan.
Met twee boilers waarvan 250L op 60°C en de andere op 15°C kan de CV nog gewoon uit blijven.
(Bij wijze van spreken, weet niet of het rekentechnisch klopt)
Of tenminste nog wat langer uit zingen, ik probeer het zo in te regelen in het seizoen dat als de boiler T= +50 dan CV rondpompen in het huis tot temperatuur 22 graden in huis is. Zodat het huis opwarmt op zonnewarmte overdag en dan s'avonds bij verwarmen niet of minder nodig is.
- Ik heb bij de douche en mijn keukenboiler twee afsluiters geplaatst. Zodra de temperatuur in mijn buffervat hoog genoeg is sluit ik de toevoer van de CV af, en sluit deze rechtstreeks aan op de zonneboiler. Zo voorkom je dat de CV iedere keer aanslaat om het eerste water op te warmen en vooral ook bij de keukenboiler die nog wat regelmatiger voor warm water gebruikt wordt. (De zonneboiler staat bij mij dicht bij de keuken).
Hier heb ik ook nog aan gedacht, maar dan met een diverter klep, die automatisch bij 50°C open of dicht gaat. Maar dit brengt allerlei extra weerstand in de leidingen en idd ook weer complexer

Ik blijf het een lastige kwestie vinden, mij werd aangeraden als ik onder de 120 HP blijf en de afstanden niet groot zijn dat DN16 dan de beste optie is.
De arbeid blijft soort van gelijk, en zal alleen oplopen door de weerstand van de leiding die toeneemt met een kleinere diameter. (De discussie over warmte verliezen met grotere/kleinere diameter nog even daar gelaten)
- Ik heb geen ervaringen met een pelletkachel. Die zal wel in ieder geval een noodventiel en expansievat moeten hebben, omdat de temperaturen bij stagnatie erg hoog kunnen worden.
Klopt de meeste pellet kachels hebben al een ingebouwd noodventiel/overstort, afhankelijk van de setup zal er inderdaad een expansievat moeten komen. Zoals ik het nu heb zit de pellet kachel op het CV circuit en gebruikt dan het expansievat van hetzelfde circuit.
Een korte samenvatting van mijn visie over de werking van het systeem:
De twee vaten zijn gekoppeld, en gevuld met CV water.
Boilervat #1 heeft de prio en zal als eerste op warmen, daarna boilervat #2.
Het tapwater wordt op dit moment als eerste door de DWTW voor verwarmd en komt vervolgens in de bovenste spiraal van boilervat #2 binnen, als deze warmer is wordt het tapwater verder voorverwarmd. (Anders warmt het de boiler op

) Daarna komt het tapwater in de hygiënespiraal van boiler #1 in en vanaf daar gaat het naar de CV en vervolgens richting de douche.
(Het tapwater stroomt van #2 naar #1)
De CV retour komt onderin bij boilervat #2 binnen, vanaf bovenin #2 stroomt het vervolgens naar de (koppelleiding) aansluiting van onderin boilervat #1. Vanuit bovenin boilervat #1 wordt het (voorverwarmde) CV water onttrokken richting de CV.
(Het CV water stroomt van #2 naar #1)
Het CV water naar de pellet kachel wordt onttrokken op het koudste punt (onderin boilervat #2) en komt retour op het warmtste punt (bovenin boilervat #1). Het warme CV water kan dan direct in het CV circuit terecht komen mocht er warmte vraag zijn in het huis. Als er geen warmtevraag is stroomt dus het warme CV water van #1 naar #2. Hiermee wordt dus eerst boiler #1 opgewarmd en daarna pas #2. Zodat #1 ook hiermee weer een soort van prio is geworden.

Er zal inderdaad nog op een aantal tactische plekken een keerklep moeten komen.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020