AUijtdehaag schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:40:
Ik zou een groot rvs cv buffervat toepassen met hygiene spiraal voor tapwater. Zonneboilerspiraal en een rvs spiraal voor je zwembad.
Ik neem aan dat je zwembad geen 2 bar waterdruk heeft. Met een extra spiraal heb je een scheiding.
De zonneboiler en de wp verwarmen het vat.
3 vliegen in 1 klap.
Cv, tapwater (met doorstroom naverwarmer) en zwembad.
De afstand tussen zwembad(huis) en woonhuis is helaas te groot (>15 meter) dus dit lijkt geen optie.
Dus ik zou minimaal 7 maal 45 heatpipes nodig hebben voor de verwarming van het zwembad; dit lijkt me een beetje veel. Ofwel de 1500 kWh verbruik is veel te veel en is dit veel lager geweest.
De warmtepomp is een Zodiac met een COP van 4,9 en een max output van 6,6 kW. Uitgaande van 1500 kWh (=6000kWh) zou deze dus rondom 900-1000 uur gedraaid moeten hebben...in drie maanden. Dit is echt niet mogelijk want ik draaide alleen op het warmst van de dag tussen 12 en 3 uur met misschien een keer een hele dag erbij. Verbruik zou dus eerder richting 90*3= 270 uur -> ongeveer 500 kWh moeten liggen.
(500kWh= 7000MJ -> aantal heatpipes zou dus richting de 90 moeten gaan)
Thermisch uitrekenen is natuurlijk beter:
45 kuub van 10 graden naar 25 graden brengen plus compenseren voor het warmteverlies via wanden en oppervlak (wordt 's nachts afgedekt).
Uitgaande van 1 graad verlies gemiddeld betekent dat er in drie maanden tijd het volgende moet worden ingepompt:
Initiele opwarming: 4,2*(25-10)*45000= 2,83 GJ
Warmte verlies: 90 dagen * 1 graad*45000 liter * 4,2= 16,9 GJ
Totaal: ongeveer 20 GJ
De pipes van Kleinman leveren in die periode gemiddeld 34MJ per dag terwijl het verlies per dag ongeveer 200 MJ is (16,9GJ/90). Met andere woorden ook voor instandhouden van de temperatuur heb ik (en Kleinman) te weinig capaciteit.
Mmmmmm.....
Wat ik niet snap is dat er wordt aangegeven dat bij het gebruik van EPDM matten ik ongeveer de helft van het zwembadoppervlakte nodig heb; dus ongeveer 16m2. 90 heatpipes gaan al snel naar 9m2 terwijl de efficientie vele malen hoger zou moeten zijn. Kan iemand dit uitleggen?
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 10-01-2017 11:22
]