Dank voor de hulp tot zoverre

. We doen hier achter elkaar buikgriep

, vandaar de reactiesnelheid.
mfmonkey schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:42:
Verder zal je, voor je info vraagt en als je het nog niet gedaan hebt veel info zelf in moeten winnen. Er zijn soms best moeilijke oplossingen beschikbaar welke wel beter werken maar ook meer uitzoek werk zijn voor de installateur. Niet ieder bedrijf zal je ook dat soort oplossingen aandragen

. Inwinnen en uitzoeken heb ik, voor zoverre tijd het toe laat, wel lol in (en redelijke vaardigheid). Da's prima. Maar 't moet wel in voedzame bodem vallen, anders heb ik m.i. toch niet de goede installateur te pakken.
jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:20:
En die doorgang zal qua breedte ook wel een probleem zijn denk ik, aan de andere kant deuren zijn ook niet veel breder. Hier werd de isolatie los geleverd, anders had het ook niet door de deur gepast.
Inderdaad, standaard deuren zijn net iets breder dan de 76 cm van mijn keldergat. Daar mag je er redelijkerwijs op rekenen dat een vat van 790 mm er door komt. Veel 600 - 1000 liter vaten vallen op die breedte af. Ik verwacht dan ook op twee vaten uit te komen.
jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:20:
[...]
Ik denk dat dit toch wat te optimistisch is. Zie bovenstaande grafieken qua opbrengsten.
3100 m3 gas = 24800 kwh. Hout levert per kilo circa 4 kwh = 6200 kg hout is crica 16 kub hout. Dat is heel erg veel hout en best bewerkelijk. In de zomer zal je door de zonnecollectoren niks nodig hebben, maar reken je niet rijk in de winter. Wellicht is zelfs een houtvergasser een betere oplossing.
Rekenen ben ik inmiddels volop mee bezig. Ik kom vooralsnog uit op 4280 kWh nuttig te gebruiken energie per jaar uit de zonneboiler, oftewel zo'n 16% van het totaal (zo'n 350 euro aardgas bespaard), mits deze de CV ondersteunt met water van slechts zo'n 30ºC. Blijft er 13 m
3 hout nodig indien we volledig op hout over zouden gaan. (Gas voor koken daarin gemakshalve verwaarloosd.)
De keuze voor een haard met blokken is er eentje van gezelligheid. Dat die ook nog voordelig uitpakt en vriendelijk voor de planeet is als cv-vervanger, is mooi meegenomen. Volgens een
andere rekenmodule wordt dat in januari gemiddeld 10 uur per dag stoken en dat is wat zij als aan te houden maat aanraden. (Anders houd je in voor en najaar weer te makkelijk warmte over.) Wat wij in de praktijk nog leuk gaan vinden, zal moeten blijken.
Ik verwacht met zon en hout een heel eind te komen, wellicht >70% in december en januari en >95% de rest van het jaar. Niet meer dan 450 m
3 gasverbruik per jaar over zou een mooi doel kunnen zijn voor de komende jaren (comfortabel onder de 500 m
3 grens).
HHF schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:10:
Je zou het eens bij 123-kaminofen kunnen proberen. Die leveren zowel zonnecollectoren als haarden die CV ondersteuning bieden. Wel niet in de buurt van Amersfoort, maar volgens mij kunnen ze ook in A'foort installeren.
Dank! Heb ik duidelijk te weinig aandacht gegeven (al wel tegengekomen, maar vond de website schreeuwerig en was zo ver weg halen nog niet aan het overwegen).
Fijn, ja, wellicht

.
Die is 26,5 m
2 en mag op termijn grotendeels of wellicht zelfs geheel technische ruimte worden. De verdeling voor de vloerverwarmingsgroepen zit hier al. Wellicht komt er over enige tijd ook een flinke balansventilatie-unit. Verder zou ik graag in de toekomst nuttig gebruik maken van de andere pakweg 4000 kWh die de beoogde zonneboiler vangt in de zomer. Ik houd de
stappen die TNO maakt met seizoensopslag in het oog. Hopelijk over 5 à 10 jaar voor een nette prijs verkrijgbaar en hopelijk toch ook nog wel wat meer dan de 420 kWh/m
3 ondergrens die ze daar noemen. Tot slot schijnt de hoogwaardige warmte van een zomerhete zonneboiler ook gebruikt te kunnen worden voor koeling (via de vloerverwarming), een proces dat op deze schaal eveneens gebruikt maakt van het (de)hydrateren van zouten. Is me nog volstrekt onduidelijk hoe je vervolgens van de warmte af komt en of beide technieken wellicht combineren. Ach, woon hier toch nog niet lang genoeg om in te schatten hoe groot de behoefte aan koeling in de zomer is.
Voorlopig verwacht ik dus zo'n 4000 kWh hitte teveel in de zomer (volgens de berekeningstool van Econo). Op basis daarvan raden zij een buffer aan van maar liefst 1500 liter om (te veel)
stagnatie tegen te gaan. Als enige; anderen stoppen bij 1000 liter. Brengt me bij hetgene ik nu graag wil doorgronden: waar gaat dit nu al met al over, met die stagnatie?
- Ik lees dat de leidingen er rekening mee moeten houden. Oftewel: vanaf de (kop van) de collector moeten de leidingen gelijk naar beneden lopen? Ik vermoed het, maar doe graag deze double check bij jullie, want dat komt bij ons niet handig uit.
- De collector kan 's zomers 's nachts ook flink wat warmte weer uitstralen, toch? Is dit standaard beschikbaar in een goede controller (en dus ook al meegenomen in dergelijke adviezen), of valt dit al onder de speciale oplossingen?
- Hoe erg is het nu werkelijk? Kost die 500 liter minder buffer me jaarlijks een nieuw glycol mengsel?
- Of, als ik het als kokend water laat wegvloeien, aan hoeveel liter per jaar moet ik dan denken? Dit wordt door Econo als alternatief voorgesteld. Ik heb een snelle berekening gemaakt met 1200 kWh langs deze weg dumpen en kom dan op 500 liter. Die 1200 kWh is 30% van het jaaroverschot. Is dat een realistische gok (bij 1000 liter buffer)? Het stuit me tegen de borst hier drinkwater voor weg te laten vloeien. Maar als het minder dan 50 cent per jaar is, met een horizon van het hooguit 10x doen (zie boven), moet ik het misschien ook niet te zwaar opvatten.
- Ik zie niet waar 't mis gaat, maar het lijkt me niet dat beide berekeningen kunnen kloppen (Econo's 1500 liter en die van mij hier direct boven): 500 liter extra watervat om de warmte-opslagcapaciteit van 500 liter (totaal per jaar) te creëren?? What gives!?
!null schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:31:
Wel ben ik verbaasd dat mijn Jaga Strade radiatoren nog wat doen met 30 graden aanvoer. Okee het zijn LTV radiatoren, maar er is alsnog wel een groot verschil tussen 30 graden aanvoer of 40 graden. Maar ze kunnen nog steeds een kamer warm krijgen. (al is het misschien onderbemeten geworden qua capaciteit als het buiten -20 is, dan schroef ik hem weer op)
Heb je het dan over de speciale super lage watertemperaturen variant, met ventilatoren eronder, of de 'gewone'? Ik ben nieuwsgierig in hoeverre simpelweg anders ontwerpen radiatoren echt een verschil maken. Ik heb nl. drie radiatoren die ik eventueel kan vervangen. In eerste instantie ga ik ervan uit dat het in mijn situatie niet nodig is, maar kennis is altijd goed, right? (In voor- en najaar gaat het hopelijk ook met standaard radiatoren goed genoeg, in hartje winter heb ik toch ook flink water op hogere temperaturen beschikbaar, via hout of gasketel, en dat zal de badkamerradiator ook fijn vinden.)