Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 90 Laatste
Acties:
  • 614.722 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:47
Voor een hoger rendement is een wp niet noodzakelijk mits je het water maar niet gaat opslaan in een vat. Een (z)ltv systeem is wel noodzakelijk. Bij mij gaat het water van de collector via een wisselaar direct de vloer in en komt dan pas in het 120lr vat. Het vat gaat dan na verloop van tijd (een uur of zo) dezelfde temperatuur krijgen als het water in de vloerverwarming, een graad of 25. Het vat koelt dan af als het warmer was, je gebruikt het dan als een soort booster. Met een heel zonnige dag zie je dan, nadat het vat is afgekoeld tot de temperatuur in de vv, dat de temperatuur in het vat weer gaat stijgen met enkele graden.

Met mijn 60 korte heatpipes op zuidoost krijg ik er de vloer (dus niet de water temperatuur) maximaal een graad of twee hoger mee. En dan niet hartje winter maar zeg in september. Voor te hoge temperaturen ben ik niet bang want zoveel power zit er gewoon niet in. De meeste zb systemen hebben een temperatuursverschil van maximaal 15gr en meestal nog lager. En als je tijdig de pomp voor de vv aanzet heb je zeker geen probleem.

Het probleem in de winter is nog niet zo zeer de lagere temperatuur die je krijgt maar vooral het beperkt aantal uren per dag. Voor die periode zou ik er wel een wp aan willen hangen. Voor mij zou de Warmtewinner van Eneco misschien ideaal zijn. Helaas is daar nog weinig van bekend.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:20

HHF

Hallo Allemaal,
Ik heb een zonneboiler gekoppeld aan mijn retour leiding van mijn vloerverwarming met 36 heatpipes.

Ik zit met het idee te spelen om in mijn kruipruimte een warmteopslag te maken door daar een waterzak te plaatsen van 6000 - 10000 liter. Een waterzak van dit soort formaat is maar een paar honderd euro. Deze wil ik goed isoleren dmv isolatie platen op de grond en aan de zijkanten van de zak.

Ik kan dan "warmte" opslaan in de waterzak. Het water in de zak wil ik dan door een water-water warmtepomp sturen om dan de warme kant van deze pomp de CV te laten voeden. . De zonneboiler zelf is dan voor de tapwater voorziening.
Het kan natuurlijk ook met grondwaterboringen maar dat is een redelijk kostbare aangelegenheid en vraagt nogal wat leidingwerk etc. Met een relatief eenvoudige ww pomp zou dit met een minimum aan leidingwerk te realiseren moeten zijn. Het lijkt een beetje op de Solar Freeze, maar over dit systeem kan ik erg weinig referenties vinden. Ik wil dan ook niet naar ijs gaan, maar de capaciteit bereiken door een grote hoeveelheid water, waardoor de warmte pomp een standaard warmtepomp kan zijn.

Heeft iemand ervaringen met een dergelijk systeem?. Ik kan een schets sturen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 19:58
Nou, het mag misschien meer kosten, omdat de warmte in de boiler niet meer gebruikt wordt zolang de temperatuur onder de retour van de CV zit. En in de winter zit de lucht/water pomp op het dak A0/A45 te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

HHF schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:43:
Hallo Allemaal,
Ik heb een zonneboiler gekoppeld aan mijn retour leiding van mijn vloerverwarming met 36 heatpipes.

Ik zit met het idee te spelen om in mijn kruipruimte een warmteopslag te maken door daar een waterzak te plaatsen van 6000 - 10000 liter. Een waterzak van dit soort formaat is maar een paar honderd euro. Deze wil ik goed isoleren dmv isolatie platen op de grond en aan de zijkanten van de zak.

Ik kan dan "warmte" opslaan in de waterzak. Het water in de zak wil ik dan door een water-water warmtepomp sturen om dan de warme kant van deze pomp de CV te laten voeden. . De zonneboiler zelf is dan voor de tapwater voorziening.
Het kan natuurlijk ook met grondwaterboringen maar dat is een redelijk kostbare aangelegenheid en vraagt nogal wat leidingwerk etc. Met een relatief eenvoudige ww pomp zou dit met een minimum aan leidingwerk te realiseren moeten zijn. Het lijkt een beetje op de Solar Freeze, maar over dit systeem kan ik erg weinig referenties vinden. Ik wil dan ook niet naar ijs gaan, maar de capaciteit bereiken door een grote hoeveelheid water, waardoor de warmte pomp een standaard warmtepomp kan zijn.

Heeft iemand ervaringen met een dergelijk systeem?. Ik kan een schets sturen,
Solar Freezer is een vergelijkbaar concept inderdaad. Er is al eens een topic over gemaakt hier klik.

Het probleem is hoe krijg je genoeg warmte/energie in de waterzak? De zonnecollectoren doen in hartje winter vrijwel niets, terwijl je dan juist de hoogste warmtevraag hebt. Met de W/W warmtepomp trek je in no time alle energie uit die waterzak. Ik schat dat de 10.000L lauw water al na 2 koude winterdagen leeggetrokken is door de wp.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Maar met een beetje zon krijg je de collectoren al boven de 10 graden. Als de zak tot min 1 kan is het verschil dus al snel meer dan 6 graden en dat is bij mij het moment dat de pomp aan mag. Dus het zal niet alles kunnen doen maar iets is beter dan niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Ik ga het de komende tijd nog eens doorrekenen
10 m3 aan volume is genoeg om bij 10 graden delta T 420.000 kj op te slaan. Klinkt veel maar komt overeen met de energie van circa 12.5 m3 gas, wat ongeveer een dagverbruik (winter, alleen verwarming) is van een gemiddeld huishouden.
Investeringskosten zullen voornamelijk in de warmtepomp gaan zitten, de andere componenten (waterzakken, cv pomp, warmtewisselaar) zijn niet zo moeilijk te vinden.

Ik zal alleen nog eens goed moeten rekenen wat mijn collector aan warmte kan leveren in de winter, zoals Jack ook al opmerkte, de kj's moeten tenslotte ergens vandaan kompen. (ik heb het collector systeem nu nog maar een paar maanden aan het draaien) , en wat de kosten/baten van het systeem gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

HHF schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:07:
Ik ga het de komende tijd nog eens doorrekenen
10 m3 aan volume is genoeg om bij 10 graden delta T 420.000 kj op te slaan. Klinkt veel maar komt overeen met de energie van circa 12.5 m3 gas, wat ongeveer een dagverbruik (winter, alleen verwarming) is van een gemiddeld huishouden.
Investeringskosten zullen voornamelijk in de warmtepomp gaan zitten, de andere componenten (waterzakken, cv pomp, warmtewisselaar) zijn niet zo moeilijk te vinden.

Ik zal alleen nog eens goed moeten rekenen wat mijn collector aan warmte kan leveren in de winter, zoals Jack ook al opmerkte, de kj's moeten tenslotte ergens vandaan kompen. (ik heb het collector systeem nu nog maar een paar maanden aan het draaien) , en wat de kosten/baten van het systeem gaan worden.
Er is heel wat energie nodig op een winterdag inderdaad om het huis warm te houden. Isoleren is vaak een makkelijkere oplossing dan warmte opwekken tijdens de vorstdagen. Ter vergelijking: een nieuwbouwhuis verbruikt nog maar circa 5m3 gas op een vorstdag. Dan kan je al een stuk langer doen met je 10m3 buffer.

Martin Kleinman heeft zijn zonneboiler opbrengst online staan hier.
Gemiddeld 200MJ in de hele maand januari d.m.v. 48 heatpipes (8,4Gj). Gemiddeld 6,45MJ per dag dus (1/5 kuub gas :+ ) Je hebt dus een veelvoud aan heatpipes nodig wil je echt een verschil maken...

Ik zie dan eerder heil in een L/W warmtepomp icm een grote buffertank. Je kan dan de WP op de warme uren overdag laten draaien voor betere COP, plus mocht het salderen komen te vervallen dan is het overdag draaien van de WP ook gunstiger.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Het maakt niet uit hoeveel heatpipes je installeert, op de donkerste dagen van het jaar wek je gewoon nagenoeg niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Maar 5m3 gas in mijn nieuwbouw huis komt echt zelden voor.

De zonnige winterdagen gaan het mooiste werken. Huis warmt op door zon op schuifpui, en ondertussen warm je de boiler op voor de volgende dag of twee.

@Rhealak, wat heeft jouw boiler gisteren gedaan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:37:

Zaterdag? Het begon veelbelovend, blauwe hemel, zonnetje scheen, toen viel de stroom voor 2 uur uit en nadat we stroom hadden waren de heatpipes opgewarmd tot 175°C en dan gaat de pomp niet aan...........

Daar baalde ik wel flink van, maar ja. Vooralsnog is het vandaag mooi weer en krijgen we aardig wat zonuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:45
!null schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:37:

De zonnige winterdagen gaan het mooiste werken. Huis warmt op door zon op schuifpui, en ondertussen warm je de boiler op voor de volgende dag of twee.

Ik had zaterdag 11 graden opwarming, van 22 graden naar 33 graden. Zondag van 29 graden naar 34 graden. En vandaag starten we op 28 graden en is hij net gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
visueel valt het echt tegen. inderdaad komende van 23 graden naar 35 graden is 11 graden op zo een plas water (ongeveer zelfde waarden hier in huis) @350L, maar echt veel heb ik er niet aan.

enige wat ik wel merk is na douchen keldert de temperatuur niet echt (is SWW-vat) maar de driewegklep gaat dan ook niet door de ZB. er wordt nl vaak 40 graden gevraagd met ongeveer max 35 retourtemperatuur en dan gaat ie niet door de ZB.

(die gaat pas vanaf 34 graden door de ZB of zo)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 21:58
Ja wat dat betreft ben ik wel weer blij met maar 80 liter voor warm water :) Zit nu 1:45 op 55 graden

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Momenteel zit ik op 47°C onder en bovenin het vat.

Vanmorgen was de temperatuur onderin het vat 23°C en bovenin het vat 29°C.
Als ik uitga van 29.0°C tot 47°C opwarming op 400 liter dan is de opbrengst voor vandaag inmiddels 8.4 kW.

Geen slechte dag tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik de pompsnelheid te laag had ingesteld van mijn zelfbouw knutsel, dus ik heb een paar rijke uurtjes gemist.... Kijken waar hij op eindigt (hij stond al op 38 graden) maar ik weet nu al dat het veel meer had kunnen zijn.

Weer wat geleerd zullen we maar zeggen. Met m'n leegloopsysteem moet ik in ieder geval in het begin een redelijke pompsnelheid hebben voor een seconde of 10 denk ik, daarna kan ik moduleren naar vrij lage pompsnelheid.
Ik denk dat het doe-het-zelven nog verder door moet gaan, door zelf een controller te bouwen :P

Tot nu toe stel ik de pomp in via het display van de pomp, waar ik gewoon het aantal RPM kan instellen. Maar hij heeft ook nog een twee pins ingang, waar ik misschien serieel dan wel 0-10V ingang kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
fabstar81 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:29:
visueel valt het echt tegen. inderdaad komende van 23 graden naar 35 graden is 11 graden op zo een plas water (ongeveer zelfde waarden hier in huis) @350L, maar echt veel heb ik er niet aan.

enige wat ik wel merk is na douchen keldert de temperatuur niet echt (is SWW-vat) maar de driewegklep gaat dan ook niet door de ZB. er wordt nl vaak 40 graden gevraagd met ongeveer max 35 retourtemperatuur en dan gaat ie niet door de ZB.
Ja, dan levert het idd niet veel op. Ik voer aan op 25 graden voor cv, dus dan is er niet veel nodig. En voor SWW geldt dat alles helpt, er hoeft minder naverwarmd te worden.
Rhaelak schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:37:
Momenteel zit ik op 47°C onder en bovenin het vat.

Vanmorgen was de temperatuur onderin het vat 23°C en bovenin het vat 29°C.
Als ik uitga van 29.0°C tot 47°C opwarming op 400 liter dan is de opbrengst voor vandaag inmiddels 8.4 kW.

Geen slechte dag tot nu toe!
Mooie score idd. Ik ben vandaag van 28 naar 37 graden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
25 graden aanvoer? Doet dat nog wat met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 19:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

!null schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:02:
Jazeker! - Bij mij tot ca. 8 °C buitentemperatuur.

Door de zon vandaag helemaal geen verwarming nodig
en tot 21,5 °C op de kamers op de 1ste verdieping.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
!null schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:02:
Ik heb een massabouw huis, dus ja dat werkt zeker. 24 graden lukt ook wel. Vorige winter ging het in ieder geval prima en dat was de eerste winter.

Enige nadeel, zeker qua waf, is dat alles een temperatuur heeft. Vrouwlief heeft graag iets warms om tegenaan te leunen.

Snel warm krijgen is er niet bij. Voor de vakantie had ik zuinig verlaging ingevoerd en toen we thuis kwamen was het 17 graden, na 3 dagen zaten we weer boven de 20.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja bij ons vandaag ook geen verwarming nodig.

Ik heb laatst cv aanvoer teruggebracht naar 30 graden, ik dacht dat het niet veel lager moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
jerh schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:45:
[...]

Ja, dan levert het idd niet veel op. Ik voer aan op 25 graden voor cv, dus dan is er niet veel nodig. En voor SWW geldt dat alles helpt, er hoeft minder naverwarmd te worden.

[...]

Mooie score idd. Ik ben vandaag van 28 naar 37 graden gegaan.
Einde van de middag was het zelfs tot 50 graden gegaan. Circa 10 kW opwek vandaag. Mooi om oktober zo af te sluiten.

Laat de zonnige dagen met vorst maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je bedoelt 10 kWh? :P

Als ik nou eens een goede dag heb waarin ik de boel helemaal piekfijn heb draaien dan zou het mooi zijn.

Niet afgelopen weekend, maar het weekend daarvoor heb ik de boel in gebruik genomen, waarbij het niet volledig heeft kunnen draaien (vanwege beetje lucht in de pomp en dat ik het nog niet eens volledig af had)
Maar toen had ik ook al het equivelent van 10kWh opgewekt. Dat was een mooie eerste dag.

Vandaag het gewoon op 60 graden kunnen staan als ik het op orde had en niet de pomp te ver had teruggeschroefd :P

Maar goed, dat soort opstart perikelen had ik ook wel verwacht. Als ik een drukgevuld systeem had gebruikt was dat makkelijker geweest, maarja, daar heb ik niet voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik heb de cv aanvoer temperatuur op 61 staan omdat dit de aanvoer temp is waarbij mijn retour netjes 35 is.
Mijn cv systeem heeft RA-DV kranen welke op 4 na allemaal redelijk zijn afgesteld. De 4 staan helemaal open omdat daar weer een evohome knop op zit. Als die warmte vraagt wil ik ook dat het snel warm word. Als ik dus op 1 slaapkamer warmte vraag loopt na een tijdje de retour langzaam op, tot 35 graden dus. Dat is wat mijn overkill aan radiator afmeting doet kennelijk :+

En waarom 35?
Ik meen me te herinneren dat dit een goed efficiente temperatuur is, lagere retour wint niet veel en hoger zorgt voor minder efficiente ketel.

Niet lager dan 60 graden omdat ik dus bij het naar binnenstappen in de badkamer pas de temperatuur omhoog schroef. Ik heb nu dus binnen 10 minuten een lekker warme radiator welke enorm veel straling geeft. Tegen de tijd dat ik klaar ben met douchen is het er lekker warm 8)
De badkamer is de enige plek in huis waar de radiator meer dan 30 % over bemeten is, hij is daar 300% van het berekende benodigde vermogen.

Zit ik mis en is het beter om bijvoorbeeld voor een retour van 30 te gaan?

Kun je nagaan hoe het straks functioneerd als ik de spouw heb laten vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
We praten wellicht wat langs elkaar heen. Wij hebben de aanvoer op 30 staan en omstreken. Dat kan bij vloerverwarming.
Zeer lage aanvoer betekent dat de cv ketel niet snel aanslaat omdat de zonneboiler het al af kan.

En voor cv ketels is het tussen 55 aanvoer en 35 retour werken volgens mij het efficientst? Maar 55 graden is ook weer meer verlies, zeker in een huis waar alles LTV verwarming is.

Overigens hebben wij de radiator uit de badkamer gehaald (was casco maar wel met radiator) met het idee om er nog eens iets terug te plaatsen. Maar dat terug plaatsen hebben we nooit gedaan.
Nu is het ook een inpandige badkamer, maar zodra je gaat douchen is het er lekker warm. En echt heel koud wil het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik had door dat jullie, door vv, de aanvoer op 30 konden zetten. Dat de zonneboiler hierin meer kan betekenen is ook duidelijk. Ik heb de cv ondersteuning anders ingericht, er zit een losse pomp bij de boiler die door een eigen kamertermostaat aangestuurd word. Dat wil zeggen, de helft zit nog maar op het plek, de andere helft ben ik nog niet aan toe gemkomen helaas.

Waarom is 55 meer verlies?

Ik heb helaas nog teveel verlies daar, het pude kozijn (wel met dubbel glas) zit er daar nog in en ik wil graag dat de douche ook na een erg korte douchebeurt (4-6 min) warm is, boven de 20 graden. Ik heb de radiator dus hard nodig.

En om het over de zonneboiler te hebben, ik moet hem helaas leeg trekken, het E verwarmingselement is stuk van de kleine boiler. De grote haalt de legionella kweek temperatuur niet meer maar de kleine zit vaak op 30-50 graden. Die wil ik dus elke 2 weken op 65 graden zetten. Maar dan moet ik dus eerst het verwarmingselement omwisselen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoe klein is je kleine boiler? Als het een 80 liter boilertje is zal hij vaak genoeg leeggetrokken worden toch? Genoeg continuiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rhaelak schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:45:
[...]

Hier die van mij van zondag. http://prntscr.com/cvouby

Blauw = Temperatuur collectoren.
Rose= Temperatuur boiler boven
Geel = Temperatuur boiler onder
Waarom komt er eigenlijk zoveel verschil in water temp onderin en boven in het vat?

Bij mij blijft het doorgaans op max 2 graden verschil, behalve gisteravond, toen het leegloopsysteem niet leegliep :+ en hij gewoon door warmte circulatie de collelctoren aan het warm houden was.
Dat was de enige keer waardoor ik nu met 7 graden verschil zit tussen onder en boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
!null schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:47:
Hoe klein is je kleine boiler? Als het een 80 liter boilertje is zal hij vaak genoeg leeggetrokken worden toch? Genoeg continuiteit.
160 liter boiler. maar ik ben bang dat ik door de D-WTW goot toch een deel minder warm water gebruik.
het is zo weinig dat mijn Atag A244EC, ondanks de ingestelde 51 graden (bij wijze van test), 68 graden heet water eruit spuugt. de douche mengkraakn zal daardoor nog minder warm water gebruiken en zo is er maar weinig water wat door de boiler heen loopt.
wel moet ik zeggen dat de vaatwasser alleen maar warm water krijgt en de eerste vulling van de wasmachine ook voorverwarmt is (douche termostatische mengkraan)

het is misschien wat overdreven om het elke 2 weken op te stoken maar ach, wat kost het nu echt? ergens tussen de 1 en 2 euro voor een starttemp van 30 en tussen de 0.5 en 1.5 voor een start van 40.
ik ga het snachts doen waardoor er nachtstroom tarrief geld. en het kleintje haalt meestal de 30 graden wel, vaak 40 ook nog maar dat zal hartje winter niet meer lukken ben ik bang.
dus elke 2 weken in de periode dat het niet meer warm genoeg word. zeg oktober - maart dus 12 keer.
voor het gemak zeg ik 20 euro kosten om zeker te zijn. maar als jullie denken dat het echt niet hoeft ga ik het laten.
!null schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:59:
[...]

Waarom komt er eigenlijk zoveel verschil in water temp onderin en boven in het vat?

Bij mij blijft het doorgaans op max 2 graden verschil, behalve gisteravond, toen het leegloopsysteem niet leegliep :+ en hij gewoon door warmte circulatie de collelctoren aan het warm houden was.
Dat was de enige keer waardoor ik nu met 7 graden verschil zit tussen onder en boven.
door opwarming krijg ik inderdaad zo goed als geen verschil in temperatuur. als de kleine dan 50 graden is en de grote 30 word de onderkant van de kleine op een gegeven moment 30-35 graden terwijl de bovenkant nog steeds 45-50 graden is. ik zal op een mooie warme dag eens opletten wat het verschil savonds is.

[ Voor 28% gewijzigd door mfmonkey op 01-11-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het kan een teken zijn van circulatie door stijgende warmte naar de collector toe. Dus check je collector temperatuur als het al even donker is.

Wat betreft je boiler vat, 160 liter met douche wtw, dat zou ik wel af en toe verwarmen inderdaad. Kosten zijn beperkt, de periode waarin het hoeft is ook maar beperkt. Maar je CV ketel maakt er ook nog wat heets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
ik heb geen circulatie, de collector velden hebben beide al temperaturen beneden de 0 graden gehaald (-0.5 en -0.7) dat terwijl de boilers nog nooit onder de 18 graden zijn geweest, de kleine zelfs niet onder de 23 (uitgezonderd in gebruik name), dan zou de collector door circulatie toch wel boven de 5 graden blijven.

ohja, om de elementen te wisselen moeten de boilers leeg. omdat ik in de kelder zit moet ik het van bovenuit met een tuinslang eruit pompen |:( het is niet anders en gelukkig heb ik wel een pompje, nu maar hopen dat het een beetje vlot gaat. meer dan 400 liter moet er verpompt worden, anders krijg ik natte voeten bij het eruit draaien.

leuk manm, een zonne boiler 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo 400 liter? Je kleine boiler is toch maar 160 liter?

Tja op zolder is wel praktisch, ik heb wat getest en ook doorgespoeld, en ik laat hem gewoon leeglopen op zwaartekracht. (maar wel laten ademen anders kan het vat beschadigen)
En ik heb ook zo'n tuinslang koppeling die ik makkelijk aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
de kleine is 160, de grote 400. ik heb in beide een element en ga dus deze 2 omwisselen. maar ik kan ook de leverancier eens berichten, laat ik dat maar eerst doen. wie weet wat er nog kan, hoef ik inderdaad maar 1 boiler te openen.

edit: mailtje verzonden

[ Voor 5% gewijzigd door mfmonkey op 01-11-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo, eentje is er toch maar kapot?

Ik heb nog twee elementen liggen trouwens, van 1 inch schroefdiameter, en 1.25 inch (of 5/4 inch of 1 1/4e inch) schroefdiameter. Zonder thermostaat en volgens mij 2000W ieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
ja, 1 is kapoet. maar ik heb dus maar 1 werkend element en die zit in het 400 liter vat. mijn eerste idee was de defecte in de 400 schroeven (hij is nodig voor het afdichten van het 1 1/2 inch gat) en zo de werkende in de kleine te doen. ik ga nu dus eerst afwachten wat de leverancier zegt.

dat en ik moet wachten op de dop 46 om de bovenkant te kunnen openen... die had mijn gereedschap boer ook niet op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:59:
[...]

Zo veel verschil is het niet hoor. De verschillen die je ziet waren bij aanvang van de dag (dus na douchen 's morgens, waardoor gelaagdheid ontstaat). Zodra de pomp gaat draaien zie je dat de temperatuur onder eerst oploopt tot bijna dezelfde temperatuur als boven en daarna gaat het gelijktijdig omhoog. Als er dan tussendoor warmwater vraag is zie je wel de onderste lijn als eerste inzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 06:26
Hallo zonneboiler bezitters,

Ik had een vraag aan de mensen die al enige jaren een boiler/installatie op het dak hebben.
Heb aardig wat zitten googlen maar niet echt een antwoord gevonden dat ik dacht nou dat zal het zijn.
Natuurlijk hoop ik op het antwoord JA , maar daarom waag ik me maar eens aan een vraag hier aan de ervarings-deskundigen :)

Is het mogelijk om SWW en de vloerverwarming redelijk te gebruiken in deze donkere dagen en de komende winter tijd , met een zonneboiler/collector systeem ?

Ik wil graag deze set aanschaffen , natuurlijk ook vanwege de subsidie :
https://www.heizung-solar...assererwaermung::431.html

Nou las ik op een site dat vacuum buizen over het algemeen iets beter presteren ten opzichte van platen in de winter.

Ik heb al een systeem staan wat de vorige eigenaar heeft ingebouwd maar aangezien ik er nog niet echt woon en geen sensoren erop heb zitten, de vorige eigenaar is overleden.
Kan ik helemaal niks zeggen of deze toereikend is, het is dacht ik een Bosch maar welk model weet ik even niet zo uit mijn hoofd.

Zou ik met beide sets mijn huis dus in deze "slechte" dagen kunnen voorzien ( ben overigens alleen, dus niet een bijzonder hoog water verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zonder zon heb je deze tijd van het jaar, net als pv, weinig opbrengst. Een voordeel is als je het ook voor vloerverwarming gaat gebruiken. Het voordeel is tweeledig, je kunt de lage temperatuur voor de vloer gebruiken en dus is ook je rendement hoger.

Hier http://www.hrsolar.nl/live-systeem kun je het verschil van beide systemen zien. Goed om te weten is dat de vlakkeplaat begin dit jaar iets van 70kWh voor stond, en het voordeel van de heatpipe is bij een niet zuid opstelling waarschijnlijk nog meer.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
vincenttor schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:58:
Is het mogelijk om SWW en de vloerverwarming redelijk te gebruiken in deze donkere dagen en de komende winter tijd , met een zonneboiler/collector systeem ?

Zou ik met beide sets mijn huis dus in deze "slechte" dagen kunnen voorzien ( ben overigens alleen, dus niet een bijzonder hoog water verbruik)
10m2 vlakke plaat collector, boiler 800 liter.

Temperaturen afgelopen maand (tot vanochtend dus):
boiler tot 20161106

Opwarming via de zonnecollectoren, muv anderhalf run op 4 november van de wp.

En ondanks de grootte van het vat is de warmte er zo uit, ik heb circa 220m2 vloerverwarming (3 verdiepingen). Dus ik denk niet dat je er heel erg veel mee gaat verwarmen, maar het scheelt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Bedankt beide voor de reactie.
Eigenlijk zag ik het al aankomen natuurlijk dat het niet volledig toereikend kon zijn met dagen zoals deze.
Ik zal ongeveer ook 10m2 hebben aan plaat collectoren als ik de bovenstaande set zou aanschaffen.
Alle beetjes helpen denk ik zo dan maar.

Oppervlakte van de vloerverwarming hier is wel iets minder +/- 144 m2,
wie weet dat het nog enigzins wat doet.

Om het SWW op temperatuur te krijgen zal ik het zo schakelen dat de WP de rest op temperatuur gaat brengen of de biomassa kachel mocht deze aan staan.

[ Voor 11% gewijzigd door vincenttor op 06-11-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vincenttor schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:49:
Bedankt beide voor de reactie.
Eigenlijk zag ik het al aankomen natuurlijk dat het niet volledig toereikend kon zijn met dagen zoals deze.
Ik zal ongeveer ook 10m2 hebben aan plaat collectoren als ik de bovenstaande set zou aanschaffen.
Alle beetjes helpen denk ik zo dan maar.

Oppervlakte van de vloerverwarming hier is wel iets minder +/- 144 m2,
wie weet dat het nog enigzins wat doet.

Om het SWW op temperatuur te krijgen zal ik het zo schakelen dat de WP de rest op temperatuur gaat brengen of de biomassa kachel mocht deze aan staan.
Als je toch al wp hebt leg dan die tien vierkante meter vol met pv en maak met je extra stroom warm water, heb je wel iets meer profijt van......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Ik vraag me af of dat zo is Renee,
Als we alleen naar de aanschaf prijs zouden kijken,
de aanschaf prijs van deze set is 1840 euro.
De subsidie is 1190 euro.

Dus dan zou de set +/- 650 euro kosten en we zijn van plan 2 sets aan te schaffen (ik en mijn vader)
wie weet krijgen we wat meer korting.
Overigens staat er al 4m2 op het dak van de bestaande boiler.

Ik heb zomaar een set gezocht van 4 panelen met een omvormer en dat komt op 1214 euro.
Afmeting 992 * 1622 dus kom ik rond de zelfde 6m2.
936 kWh opbrengst met ideale hellingshoek en richting naar de zon ( nu is dit wel het geval , plat dak naar t zuid / zuid/oost)

Hier zit geen subsidie op.
Dus zit je al met een prijs verschil van 564 €.

Er liggen 35 zonnepanelen ook op het dak dus het verbruik is aardig gedekt.
Vandaar dat ik op het idee kwam om er een 2e zonneboiler bij te hangen.

Edit: kan het ook verkeerd beredeneren natuurlijk, vandaar dat ik ook hier om informatie vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door vincenttor op 06-11-2016 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vincenttor schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:34:
Ik vraag me af of dat zo is Renee,
Als we alleen naar de aanschaf prijs zouden kijken,
de aanschaf prijs van deze set is 1840 euro.
De subsidie is 1190 euro.

Dus dan zou de set +/- 650 euro kosten en we zijn van plan 2 sets aan te schaffen (ik en mijn vader)
wie weet krijgen we wat meer korting.
Overigens staat er al 4m2 op het dak van de bestaande boiler.

Ik heb zomaar een set gezocht van 4 panelen met een omvormer en dat komt op 1214 euro.
Afmeting 992 * 1622 dus kom ik rond de zelfde 6m2.
936 kWh opbrengst met ideale hellingshoek en richting naar de zon ( nu is dit wel het geval , plat dak naar t zuid / zuid/oost)

Hier zit geen subsidie op.
Dus zit je al met een prijs verschil van 564 €.

Er liggen 35 zonnepanelen ook op het dak dus het verbruik is aardig gedekt.
Vandaar dat ik op het idee kwam om er een 2e zonneboiler bij te hangen.

Edit: kan het ook verkeerd beredeneren natuurlijk, vandaar dat ik ook hier om informatie vraag.
Als ik het op mezelf projecteer.....
Zonneboiler kost dus 650 netto.
Ik stop hier per jaar voor 65 euro in sww met de wp, dus komt voor mij op tien jaar tvt. Maar aangezien in de winter je weinig resultaat haalt word dat veel langer, hoe lang geen idee.....
Die zonnepanelen die jij noemt leveren aan overschot prijs 100 euro per jaar op, dus tvt max van 12 jaar.
Maar die panelen die jij nu zou leggen heb ik toevallig vorige week op dak gelegd, vier keer 250 watt met micro omvormer, komt van markt plaats voor 500 . Dat maakt tvt van vijf jaar.
Ik probeer zelfs al ruim jaar een gebruikte zonneboiler te vinden want ik heb warmte wisselaar in mijn boiler ter beschikking.
Maar mijn rekenmachine blijft naar pv wijzen hoe leuk ik het ook zou vinden om met zonneboiler te spelen. Ik heb nog ruimte zat op dak....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
reneeke1970 schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:44:
[...]

Als ik het op mezelf projecteer.....
Zonneboiler kost dus 650 netto.
Ik stop hier per jaar voor 65 euro in sww met de wp, dus komt voor mij op tien jaar tvt. Maar aangezien in de winter je weinig resultaat haalt word dat veel langer, hoe lang geen idee.....
Die zonnepanelen die jij noemt leveren aan overschot prijs 100 euro per jaar op, dus tvt max van 12 jaar.
Maar die panelen die jij nu zou leggen heb ik toevallig vorige week op dak gelegd, vier keer 250 watt met micro omvormer, komt van markt plaats voor 500 . Dat maakt tvt van vijf jaar.
Ik probeer zelfs al ruim jaar een gebruikte zonneboiler te vinden want ik heb warmte wisselaar in mijn boiler ter beschikking.
Maar mijn rekenmachine blijft naar pv wijzen hoe leuk ik het ook zou vinden om met zonneboiler te spelen. Ik heb nog ruimte zat op dak....
65 euro is circa 350 kwh x cop 2.5? = 813 kwh energie voor warmwater. Dat lijkt mij heel erg weinig. En als het kouder wordt buiten gaat die cop ook nog zakken. Maar een zonneboiler brengt, zie mijn plaatjes, ook niet veel op.

Verder reken je niet mee dat je wp veel harder moet werken voor sww, dus meer slijtage. En saldering werkt nu nog in het voordeel van pv, maar de toekomst daarvan is nu onhelder.

In mijn geval, nieuwbouw, boiler nodig voor w/w wp, waren de extra kosten voor zonnecollectoren niet heel erg hoog en vond ik het fijn om meerdere energiebronnen te hebben. Qua financienen maakte het met pv niet heel veel uit, maar iedere situatie is anders.

In ieder geval hier van ergens maart tot begin oktober autonoom op de zonneboiler en daarbuiten af en toe voordeel.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 06-11-2016 13:13 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:12:
[...]

65 euro is circa 350 kwh x cop 2.5? = 813 kwh energie voor warmwater. Dat lijkt mij heel erg weinig. En als het kouder wordt buiten gaat die cop ook nog zakken. Maar een zonneboiler brengt, zie mijn plaatjes, ook niet veel op.

Verder reken je niet mee dat je wp veel harder moet werken voor sww, dus meer slijtage. En saldering werkt nu nog in het voordeel van pv, maar de toekomst daarvan is nu onhelder.

In mijn geval, nieuwbouw, boiler nodig voor w/w wp, waren de extra kosten voor zonnecollectoren niet heel erg hoog en vond ik het fijn om meerdere energiebronnen te hebben. Qua financienen maakte het met pv niet heel veel uit, maar iedere situatie is anders.

In ieder geval hier van ergens maart tot begin oktober autonoom op de zonneboiler en daarbuiten af en toe voordeel.
Net zoals de opbrengst van pv is ook het verbruik van wp gerekend tegen overschot prijs van elf cent.
Mijn verbruik is 40 kWh per maand, in winter iets meer dus zeg maar een 650 kWh per jaar .dus is ook gelijk voor mij max opbrengst voor zonneboiler
Maar ik zei al als ik het op mezelf projecteer......
Misschien zijn er gezinnen die veel meer warm water verbruiken bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 14:20
Voor de verwarming van mijn huisje waar tot voor kort enkel gaskachels stonden wil ik een lucht/water warmtepomp plaatsen. De SWW voorziening wil ik met een 300l boiler doen.
Heeft iemand hier ervaring met een zonneboiler die geleverd wordt met een boiler die hiervoor geschikt is? Bij voorkeur RVS met twee elementen. 1 voor warmtepomp. 1 voor zonne panelen.

Het zou namelijk een beetje geldverspilling zijn om nu een losse boiler aan te schaffen als ik later een losse boiler bij een zonneboiler setje krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die vaten zijn er gewoon. Met element bedoel jij warmtewisselaar spiralen?

Vermoedelijk gaat de verwarming ook over het vat lopen met een spiraal bovenin? (die dus warmte afneemt)

Dan wil je denk ik een vat met drie spiralen, onderin warmtepomp, midden zonneboiler, bovenin cv aansluiting

Dat moet je wel direct goed doen. Je krijgt nergens een vat bij, dus je moet bijvoorbeeld bij je warmtepomp installatie het meteen het goede vat kiezen. Dan kun je in een later stadium de zonneboiler toevoegen, waarbij je geen kosten voor het vat meer hebt.
Of je doet het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Rationeel schreef op maandag 07 november 2016 @ 07:37:
Voor de verwarming van mijn huisje waar tot voor kort enkel gaskachels stonden wil ik een lucht/water warmtepomp plaatsen. De SWW voorziening wil ik met een 300l boiler doen.
Heeft iemand hier ervaring met een zonneboiler die geleverd wordt met een boiler die hiervoor geschikt is? Bij voorkeur RVS met twee elementen. 1 voor warmtepomp. 1 voor zonne panelen.

Het zou namelijk een beetje geldverspilling zijn om nu een losse boiler aan te schaffen als ik later een losse boiler bij een zonneboiler setje krijg...
Indien je SWW boiler wilt verwarmen via je WP is het belangrijk dat de spriaal voor de WP voldoende oppervlakte heeft.

Er worden speciale boilervaten verkocht voor deze toepassing. Kijk hier maar eens; http://www.djg.com/standa...n/warmtepomp-solar-500-l/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Rhaelak schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:28:
[...]Indien je SWW boiler wilt verwarmen via je WP is het belangrijk dat de spriaal voor de WP voldoende oppervlakte heeft.

Er worden speciale boilervaten verkocht voor deze toepassing. Kijk hier maar eens; http://www.djg.com/standa...n/warmtepomp-solar-500-l/
Neem je dan niet beter een boiler gevuld met CVwater en met een hygiënespiraal voor het warm water? Heb je meteen geen last van legionella.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
naftebakje schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:33:
[...]
Neem je dan niet beter een boiler gevuld met CVwater en met een hygiënespiraal voor het warm water? Heb je meteen geen last van legionella.
Die varianten heb je natuurlijk ook, zolang de spiraal maar geschikt is voor WP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 14:20
Dank voor jullie feedback. ik heb inmiddels een aantal boilers op het oog die geschikt zijn hiervoor inclusief de DJG. Uitdaging is vooral om het qua subsidie gunstig te combineren.

Als een l/w warmtepomp zit subsidie, dit staat in principe los van de boiler.

Als ik het goed begrijp zit er alleen subsidie op een zonneboiler als je een complete set (incl boiletvat) aanschaft. Dus als ik nu een losse boiler koop en daarnaast losse zonnepanelen dan loop ik een mooie korting/subsidie mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
Even een vraagje:

Is het mogelijk om vlakke plaat zonnecollectoren zowel in horizontale als verticale richting van het dakvlak serieel geschakeld neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Rationeel schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:08:
Dank voor jullie feedback. ik heb inmiddels een aantal boilers op het oog die geschikt zijn hiervoor inclusief de DJG. Uitdaging is vooral om het qua subsidie gunstig te combineren.

Als een l/w warmtepomp zit subsidie, dit staat in principe los van de boiler.

Als ik het goed begrijp zit er alleen subsidie op een zonneboiler als je een complete set (incl boiletvat) aanschaft. Dus als ik nu een losse boiler koop en daarnaast losse zonnepanelen dan loop ik een mooie korting/subsidie mis.
Ja dat wordt inderdaad even puzzelen. Je zou dan moeten kiezen voor een WP zonder boiler en dan een ZB set uitzoeken met de boiler die je op het oog hebt.

De subsidie op zonneboilers is als 1 gehele set, dus collectoren, pompgroep en boiler. Dit omdat de subsidie berekening wordt gemaakt op de totale opbrengst over een jaar (min de verliezen van boilers en energieverbruik pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Ik heb net een paar maand geleden bij 123-kaminofen een zonneboiler set gekocht. Deze firma was redelijk creatief in het meedenken met de mogelijkheden en ook de subsidie mogelijkheden.
Ik heb een set met 2x 18 Prisma Pro buizen en een 500 liter vat. (subsidie bijna 1500 euro.).
Boiler heeft dubbele spiraal met ondersteuning voor mijn vloerverwarming.
Installatie heb ik zelf gedaan, en alles draait nu volledig, inclusief een systeem om het via een webpage te monitoren. Prijs was ~3350 euro, dus met subsidie ongeveer 1900 euro. (waarbij ik wel de aansluitslangen elders gekocht heb ivm. het prijsverschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Hmm, ik kom er proefondervindelijk achter dat mijn controller een vorstbeveiliging heeft voor de collectoren. Dat wil ik helemaal niet, en ik snap niet echt hoe ik het uit moet zetten. De controller is vrij beperkt, en er is totaal geen manual van te vinden.

Oh well, weer een extra argument om een keer zelf een controller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Thermostaat tussen de controller en de pomp zetten, met een buitensensor? Dan kan de controller doen wat ie wil, pomp gaat niet draaien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trusten
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09-2022
Hier wordt in de komende dagen de cv ketel vervangen (Nefit Trendline) en een zonneboilersysteem (HR Solar) geplaatst.

Het wordt de Hrs200D/4,8AR met drie collectoren type HPC-1,6 en een staand RVS voorraadvat
van 200 liter + zonnegascombi module, type V2.

2,5 Panelen waren bij ons helaas niet mogelijk i.v.m. montageregels (aan onderzijde en zijkanten een bepaalde maat vrij blijven i.v.m. windbelasting.

Ben heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
Ik heb een offerte gekregen voor de plaatsing van een HRSolar Hrs200L/4,8 set met 3 HPC 1,6 panelen en 200 liter boiler voor € 5300,- met de subsidie van € 808,- kom ik dan op € 4300,- en vanuit de gemeente kan ik nog € 350,- subsidie krijgen en ik denk dat ik nog € 250,- cashback van HRSolar kan krijgen. Dan kom ik op een totaal prijs van € 3900,-. Is dat een realistische prijs voor deze installatie? Prijs bevat ook de installatie en aansluiting op de bestaande cv (vloerverwarming).

Ik heb ook offerte bij een andere installateur opgevraagd, maar deze geeft aan dat voor een rendabel gebruik van een zonneboiler met cv ondersteuning een boiler van minimaal 600 liter nodig is. Het liefst zelfs 1000 liter !! Heeft deze installateur daar een punt en is 200 liter boiler te weinig voor een zonneboiler met cv ondersteuning?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo Urk_forever
m.i. is een 200 liter boiler net genoeg voor warm water etc., en voor CV ondersteuning zal het veel te weinig zijn. Ik heb zelf een 500 liter boiler en die trekt de CV zo leeg. Ik heb de warmwater aangesloten op wasmachine (hottfill), douche, keukenboiler, vaatwasser).
Voor CV ondersteuning zul je meer oppervlak/volume nodig hebben om het echt interessant te laten zijn. Je kunt nog eens kijken naar een grotere installatie. Bij meer oppervlak gaat ook de subsidie aardig omhoog, tot wel 1500 euro of zo iets.
Als je wilt kijken of het uitkan zou ik kijken naar de besparing op warm water, en dan hopen dat er nog een paar euro gaan komen uit de verwamings ondersteuning, of die helemaal weglaten. Zonder aansluiting op de CV wordt de installatie vaak een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
urk_forever schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:53:
Ik heb een offerte gekregen voor de plaatsing van een HRSolar Hrs200L/4,8 set met 3 HPC 1,6 panelen en 200 liter boiler voor € 5300,- met de subsidie van € 808,- kom ik dan op € 4300,- en vanuit de gemeente kan ik nog € 350,- subsidie krijgen en ik denk dat ik nog € 250,- cashback van HRSolar kan krijgen. Dan kom ik op een totaal prijs van € 3900,-. Is dat een realistische prijs voor deze installatie? Prijs bevat ook de installatie en aansluiting op de bestaande cv (vloerverwarming).

Ik heb ook offerte bij een andere installateur opgevraagd, maar deze geeft aan dat voor een rendabel gebruik van een zonneboiler met cv ondersteuning een boiler van minimaal 600 liter nodig is. Het liefst zelfs 1000 liter !! Heeft deze installateur daar een punt en is 200 liter boiler te weinig voor een zonneboiler met cv ondersteuning?
Het CV ondersteuning systeem van HRSolar werkt net iets anders dan bij andere systemen.

De CV ondersteuningskit heeft een eigen pomp en thermostaat. De thermostaat wordt gemonteerd in het afzuigkanaal van de mechanische afzuiging en de pomp begint te draaien als de thermostaat onder de ingestelde temperatuur komt. De kit verwarmt hiermee je huis terwijl je CV ketel uitstaat.

Bij "traditionele"systemen bepaald een 3 wegklep of de retour van de CV door de boiler mag of niet. Bij zo'n systeem dient dus de CV Ketel eerst inbedrijf te komen waarna de retour door de boiler gaat, een grotere boiler is dan aan te bevelen, maar dit moet ook in verhouding zijn met je collectoren anders komt je boilertemperatuur nooit of zeer weinig boven je CV retourtemperatuur in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27
HHF schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:00:
Hallo Urk_forever
m.i. is een 200 liter boiler net genoeg voor warm water etc., en voor CV ondersteuning zal het veel te weinig zijn. Ik heb zelf een 500 liter boiler en die trekt de CV zo leeg. Ik heb de warmwater aangesloten op wasmachine (hottfill), douche, keukenboiler, vaatwasser).
Voor CV ondersteuning zul je meer oppervlak/volume nodig hebben om het echt interessant te laten zijn. Je kunt nog eens kijken naar een grotere installatie. Bij meer oppervlak gaat ook de subsidie aardig omhoog, tot wel 1500 euro of zo iets.
Als je wilt kijken of het uitkan zou ik kijken naar de besparing op warm water, en dan hopen dat er nog een paar euro gaan komen uit de verwamings ondersteuning, of die helemaal weglaten. Zonder aansluiting op de CV wordt de installatie vaak een stuk goedkoper.
Ik denk dat alleen een ZB voor warm water niet interessant is. Het gasverbruik zit vooral in de cv die in de winter moet stoken. In het voorjaar/najaar/zomer valt het gasverbruik reuze mee, maar vooral in de winter loopt het op. Daarom wil ik de ZB daarvoor gebruiken.

Bij meer oppervlakte gaat de subsidie inderdaad omhoog, maar ook de prijs natuurlijk ;)

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hier moet ik nog zien hoe snel de CV de boiler leeg trekt als het vat op een aardige temperatuur is. Als het vat maar op 42 graden is ofzo, dan is het zo "leeg".
Ik heb alles nu teruggedraaid naar 30 graden aanvoer vanwege m'n vloerverwarming. Maar de retour ervan is ook vrij koud in het begin, dus het vat komt echt laag qua temperatuur.

Wel ben ik verbaasd dat mijn Jaga Strade radiatoren nog wat doen met 30 graden aanvoer. Okee het zijn LTV radiatoren, maar er is alsnog wel een groot verschil tussen 30 graden aanvoer of 40 graden. Maar ze kunnen nog steeds een kamer warm krijgen. (al is het misschien onderbemeten geworden qua capaciteit als het buiten -20 is, dan schroef ik hem weer op)
Rhaelak schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:04:
[...]

Het CV ondersteuning systeem van HRSolar werkt net iets anders dan bij andere systemen.

De CV ondersteuningskit heeft een eigen pomp en thermostaat. De thermostaat wordt gemonteerd in het afzuigkanaal van de mechanische afzuiging en de pomp begint te draaien als de thermostaat onder de ingestelde temperatuur komt. De kit verwarmt hiermee je huis terwijl je CV ketel uitstaat.
Hee dat is interessant. Dat staat dus parallel geschakeld aan de CV pomp?

Zoiets wilde ik ook wel eens gaan maken, maar had niet gedacht aan een thermostaat in de mechanische ventilatie.

[ Voor 33% gewijzigd door !null op 11-11-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Waarom zou je voor ondersteuning van de vloerverwarming een groot vat nodig hebben. De vloer is je opslag en je bent spekkoper als je die al op temperatuur kunt houden, laat staan op temperatuur brengen. Zo' n groot vat kopen is zonde van het geld en al helemaal van het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:31:
Hee dat is interessant. Dat staat dus parallel geschakeld aan de CV pomp?

Zoiets wilde ik ook wel eens gaan maken, maar had niet gedacht aan een thermostaat in de mechanische ventilatie.
Yep. Klopt als een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is dit van jou?

Ik zit nu ook op 20 graden opwarming van 300 liter, dus volgens mij aardig vergelijkbaar. Bij mij start het allemaal een beetje pas vanaf half 11 omdat ik op zuidwesten zit, daar heb ik nadeel van.

Hoe komt deze grafiek tot stand? Wat voor regelaar heb je en hoe kan je hem uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF

HHF

Ziet er mooi uit Rhealak.
!null: ik heb een Resol Deltasol SLT . Ik kan deze via mijn LAN uitlezen (heeft geintegreerd LAN interface) en met een Raspberry log ik hem ook naar het net:

https://docs.google.com/s...id=1190342759&single=true

(sorry voor de vreemde link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
HHF schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:10:
!null: ik heb een Resol Deltasol SLT . Ik kan deze via mijn LAN uitlezen (heeft geintegreerd LAN interface) en met een Raspberry log ik hem ook naar het net:

Ok ziet er ook mooi uit. De CV retour en aanvoer lees je dan zelf uit neem ik aan, want de Resol doet dat niet?

Is de Resol Deltasol modulerend?
En heeft hij een antivries functie (die je hopelijk uit kunt zetten?)
Heeft hij ook een weekprogramma voor het elektrische element? (m'n huidige controller kan alleen maar per dag worden ingesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:02:
[...]

Is dit van jou?

Ik zit nu ook op 20 graden opwarming van 300 liter, dus volgens mij aardig vergelijkbaar. Bij mij start het allemaal een beetje pas vanaf half 11 omdat ik op zuidwesten zit, daar heb ik nadeel van.

Hoe komt deze grafiek tot stand? Wat voor regelaar heb je en hoe kan je hem uitlezen?
Ja dit is mijn installatie. Momenteel zit ik op een (te meten) opbrengst vandaag van 9696 Wh.

Ik heb een Resol SL regelaar. Daarop kan je op verschillende manieren de opbrengst meten en visualiseren.

Ik heb gekozen voor een datalogger DL2 in combinatie met een Grundfoss direct sensor VFS 1-12 liter. Deze sensor meet de flow en de temperatuur aan de koude glycol zijde en door aan de warme glycol zijde ook een sensor te plaatsen kan je de regelaar de opbrengst laten berekenen.

Je kan ook in plaats van een datalogger (zit een 8gb sdcard bij) een communicatiemodule bestellen, je logt dan niks behalve op de vbus site.

Het leuke ervan is vind ik dat je ook allerlei grafieken kan maken, ik meet bijvoorbeeld ook mijn retour CV temperatuur (wat nodig is voor de CV ondersteuning), op de regelaar heb ik nog een sensor ingang over, die ga ik gebruiken om mijn aanvoer CV temperatuur te meten. Hierdoor kan ik dan bepalen wat voor een effect een lagere aanvoertemperatuur heeft bijvoorbeeld.

Edit: Enige minpuntje is dat mij pwm pomp ook rondpompt onder het meetbereike van de grundfoss sensor (minder dan 1 liter per minuut). Maar ja de opbrengst daarvan is natuurlijk ook verwaarloosbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Rhaelak op 11-11-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:14:
[...]

Is de Resol Deltasol modulerend?
En heeft hij een antivries functie (die je hopelijk uit kunt zetten?)
Heeft hij ook een weekprogramma voor het elektrische element? (m'n huidige controller kan alleen maar per dag worden ingesteld)
Modulerende deltaT regeling bedoel je? Als je een modulerende pomp hebt wel.
De Resol SL regeling heeft een antivries functie en ook een weekprogramma voor thermischde desinfectie.

Kijk eens op hun site, je kan heel makkelijk alle functies van de verschillende regelaars vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo Null
De Deltasol SLT is modulerende controller. Ik heb deze gekozen vanwege grote flexibiliteit. CV retour gaat ook rechtstreeks naar de Deltasol, deze heeft ruimte voor 5 PT1000's. Kan zelfs nog een SD kaartje in maar dat heb ik nog niet gedaan. Je kunt deze ook remote via het LAN instellen en alle waarden veranderen. Tot nu toe ben ik erg tevreden (na circa 2 maanden). Duurde alleen even voordat ik de raspberry datalogging aan de praat had, maar ook dat werkt nu prima (had geen zin om de datalogger te kopen was mij te duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
HHF schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:10:

Mooi gemaakt, welke code gebruik je daarvoor. Ik heb hier ook een Resol, maar af en toe vallen er toch wat pakketen weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bDOUIMCnVd3ymy9GyhWnDKAI/medium.png

800 liter graad of 7 opgewarmd vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Een stukje python code op de raspberry die om het half uur de data uitleest en naar een google sheet schrijft. (kan ook wel vaker, maar dan krijg je wel erg veel data). Voordeel van google sheets is dat je eenvoudig grafieken naar het net kunt sturen zodat je die overal kunt bekijken.

Hier 500 liter ongeveer 10 graden omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi, allemaal vergelijkbare cijfers (qua Wh) als je het omrekent.

Mijn pomp kan zeker wel moduleren, deze kan ik bijvoorbeeld instellen van 1800 tot 4800rpm.
Hij heeft ook nog andere (snelheid gerelateerde) functies, maar die begrijp ik nog niet :+

Maar goed, modulerende regelaars sturen volgens mij op stroom of voltage? Niet met een 10V uitgang zoals mijn pomp kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Voor onze woning willen we een forse zonneboiler aanschaffen met CV-ondersteuning en een CV-haard (houtblokken erin, sfeer en verwarmd water eruit). Ik denk en puzzel graag mee, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling het door professionals te laten installeren.

M.b.t. de haarden blijk ik de specialisten redelijk eenvoudig te kunnen vinden. Maar van zonneboilers hebben ze m.i. weinig verstand. Dat blijkt met name uit hoe ze voorstellen met de buffer om gaan: je zorgt dat die 60 graden is en dan haal je er alle warmte uit. "Uw vloerverwarming heeft toch een mengventiel?" Tja, ik koop geen grote collector om hem vervolgens in het stookseizoen vrijwel buiten spel te zetten.

Dus verder op zoek naar een zonneboiler specialist die me kan helpen met serieuze cv-ondersteuning, incl. gelaagd bufferen. Het vinden daarvan valt me evenwel vies tegen. Hooguit een installateur van een kant en klaar product inclusief gasketel, waar de zonneboiler dan een bescheiden ondersteuningsfunctie voor de gasketel heeft. Maar bij ons verdwijnt de gasketel naar de achtergrond. Het is de bedoeling dat deze slechts bij uitzondering bijspringt. (Zo'n haard stook je tenslotte zelf; wellicht komt het er soms niet voldoende van.)

Zoek ik verkeerd? Waar vind ik leveranciers / installateurs met verstand hiervan?

Hierbij tevens wat meer over de situatie:
  • Ruim vrijstaand huis, te Amersfoort
  • Isolatieadvies: "Wat hier zinnig is, is wel gebeurd."
  • Gasverbruik 3100 m3 per jaar, voor koken, bad/douche, en verwarming
  • Warmtegebruik: tapwater, radiatoren, vloerverwarming
  • Verdeling: het merendeel is vloerverwarming, maar enkele radiatoren zijn wel belangrijk
  • Ruimte voor 16m2 collector, ca. 4x4m, ZZW, 38º dakhoek
  • Ruimte voor buffer(s) beschikbaar, maar: in kelder, doorgang 76 cm, opstelhoogte 205 cm
  • Haard, CV, plaats voor buffers, en verdeling naar verwarmingen toe allen vrij dicht bij elkaar, collectoren wat verder weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo Gwahir,
Je zou het eens bij 123-kaminofen kunnen proberen. Die leveren zowel zonnecollectoren als haarden die CV ondersteuning bieden. Wel niet in de buurt van Amersfoort, maar volgens mij kunnen ze ook in A'foort installeren. (ik heb het zelf gedaan maar met een houtkachel erbij wordt het wel een stukje ingewikkelder).
http://www.123-kaminofen.de/pelletkachel-cv-pakketten.html
Hier een schema van hun website met als ik het goed zie panelen en een houtkachel met cv.
Ik heb ook bij hun besteld. Ook al zitten ze in Duitsland, je kunt gewoon de nederlandse subsidie blijven aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Hallo Gwahir
Ik woon overigens in Hoevelaken, als je de installatie eens wilt bekijken ben je welkom (n.b.: ik heb een gewone houtkachel, dus zonder warmte wisselaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Je hebt het over een forse zonneboiler, kun je een idee geven van het vloeroppervlak van de kekder?

Verder zal je, voor je info vraagt en als je het nog niet gedaan hebt veel info zelf in moeten winnen. Er zijn soms best moeilijke oplossingen beschikbaar welke wel beter werken maar ook meer uitzoek werk zijn voor de installateur. Niet ieder bedrijf zal je ook dat soort oplossingen aandragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Gwaihir schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:51:

M.b.t. de haarden blijk ik de specialisten redelijk eenvoudig te kunnen vinden. Maar van zonneboilers hebben ze m.i. weinig verstand. Dat blijkt met name uit hoe ze voorstellen met de buffer om gaan: je zorgt dat die 60 graden is en dan haal je er alle warmte uit. "Uw vloerverwarming heeft toch een mengventiel?" Tja, ik koop geen grote collector om hem vervolgens in het stookseizoen vrijwel buiten spel te zetten.

Dus verder op zoek naar een zonneboiler specialist die me kan helpen met serieuze cv-ondersteuning, incl. gelaagd bufferen. Het vinden daarvan valt me evenwel vies tegen. Hooguit een installateur van een kant en klaar product inclusief gasketel, waar de zonneboiler dan een bescheiden ondersteuningsfunctie voor de gasketel heeft. Maar bij ons verdwijnt de gasketel naar de achtergrond. Het is de bedoeling dat deze slechts bij uitzondering bijspringt. (Zo'n haard stook je tenslotte zelf; wellicht komt het er soms niet voldoende van.)

Zoek ik verkeerd? Waar vind ik leveranciers / installateurs met verstand hiervan?

Hierbij tevens wat meer over de situatie:
  • Ruim vrijstaand huis, te Amersfoort
  • Isolatieadvies: "Wat hier zinnig is, is wel gebeurd."
  • Gasverbruik 3100 m3 per jaar, voor koken, bad/douche, en verwarming
  • Warmtegebruik: tapwater, radiatoren, vloerverwarming
  • Verdeling: het merendeel is vloerverwarming, maar enkele radiatoren zijn wel belangrijk
  • Ruimte voor 16m2 collector, ca. 4x4m, ZZW, 38º dakhoek
  • Ruimte voor buffer(s) beschikbaar, maar: in kelder, doorgang 76 cm, opstelhoogte 205 cm
  • Haard, CV, plaats voor buffers, en verdeling naar verwarmingen toe allen vrij dicht bij elkaar, collectoren wat verder weg
Ik denk dat dit toch wat te optimistisch is. Zie bovenstaande grafieken qua opbrengsten.

3100 m3 gas = 24800 kwh. Hout levert per kilo circa 4 kwh = 6200 kg hout is crica 16 kub hout. Dat is heel erg veel hout en best bewerkelijk. In de zomer zal je door de zonnecollectoren niks nodig hebben, maar reken je niet rijk in de winter. Wellicht is zelfs een houtvergasser een betere oplossing.

En die doorgang zal qua breedte ook wel een probleem zijn denk ik, aan de andere kant deuren zijn ook niet veel breder. Hier werd de isolatie los geleverd, anders had het ook niet door de deur gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Het vat wat ik gebruikt had gekocht had ik ooit al schoongespoeld en van binnen nagekeken. Was allemaal nog prima. Nu dacht ik, voordat ik het allemaal aan elkaar knoop, check ik toch even alle fittingen. Met speciaal gereedschap eraf weten te draaien. Toen bleek aan de ww-uitgang een hele hap uit het uiteinde van de buis geroest. Hoe nu verder? De pijp maar wat ingekort en een draadsnijset voor de grote maten van marktplaats gescoord. Draad 1 1/4" verder opgesneden en dan is hij nu weer goed. Ik ga het uiteinde nog een beetje in de primer zetten en dan kan ik verder.

Dus koop je een gebruikt vat, check dan ook onder je messing fittingen de staat van de buizen!

Straks weer wat verse hennep en fitterspasta erom en gaan met die banaan.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik snap je niet helemaal? Waar is de1 1/4" aansluiting voor?
Ik begrijp dat je moet checken hoe al het externe schroefdraad eruit ziet maar jij bedoelt wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 14:34
Luiaard schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 23:28:
Het vat wat ik gebruikt had gekocht had ik ooit al schoongespoeld en van binnen nagekeken. Was allemaal nog prima. Nu dacht ik, voordat ik het allemaal aan elkaar knoop, check ik toch even alle fittingen. Met speciaal gereedschap eraf weten te draaien. Toen bleek aan de ww-uitgang een hele hap uit het uiteinde van de buis geroest. Hoe nu verder? De pijp maar wat ingekort en een draadsnijset voor de grote maten van marktplaats gescoord. Draad 1 1/4" verder opgesneden en dan is hij nu weer goed. Ik ga het uiteinde nog een beetje in de primer zetten en dan kan ik verder.

Dus koop je een gebruikt vat, check dan ook onder je messing fittingen de staat van de buizen!

Straks weer wat verse hennep en fitterspasta erom en gaan met die banaan.
Misschien effect van ontbreken van een anode waardoor metalen (messing, alu, RVS) reageren?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
!null schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 22:39:
Ik snap je niet helemaal? Waar is de1 1/4" aansluiting voor?
Ik begrijp dat je moet checken hoe al het externe schroefdraad eruit ziet maar jij bedoelt wat anders?
Mijn vat heeft op de aanvoer en retour van het sanitair water 1 1/4" aansluiting. Op de stalen buizen zaten verloopfittingen messing. Onder een van die fittingen (SWW uitgang) was een stuk weggeroest.
NielsTn schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:01:
[...]

Misschien effect van ontbreken van een anode waardoor metalen (messing, alu, RVS) reageren?
De anode had ik destijds al gecheckt met de rest van de binnenzijde. Is nog ruim voldoende. Dus puur een stukje gaan roesten in de rand onder het messing. Ik heb het nu weer op orde. Voor de fittingen er weer op gaan nog even goed het uiteinde in de grondverf.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank voor de hulp tot zoverre :). We doen hier achter elkaar buikgriep :(, vandaar de reactiesnelheid.
mfmonkey schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:42:
Verder zal je, voor je info vraagt en als je het nog niet gedaan hebt veel info zelf in moeten winnen. Er zijn soms best moeilijke oplossingen beschikbaar welke wel beter werken maar ook meer uitzoek werk zijn voor de installateur. Niet ieder bedrijf zal je ook dat soort oplossingen aandragen
:). Inwinnen en uitzoeken heb ik, voor zoverre tijd het toe laat, wel lol in (en redelijke vaardigheid). Da's prima. Maar 't moet wel in voedzame bodem vallen, anders heb ik m.i. toch niet de goede installateur te pakken.
jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:20:
En die doorgang zal qua breedte ook wel een probleem zijn denk ik, aan de andere kant deuren zijn ook niet veel breder. Hier werd de isolatie los geleverd, anders had het ook niet door de deur gepast.
Inderdaad, standaard deuren zijn net iets breder dan de 76 cm van mijn keldergat. Daar mag je er redelijkerwijs op rekenen dat een vat van 790 mm er door komt. Veel 600 - 1000 liter vaten vallen op die breedte af. Ik verwacht dan ook op twee vaten uit te komen.
jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:20:
[...]
Ik denk dat dit toch wat te optimistisch is. Zie bovenstaande grafieken qua opbrengsten.

3100 m3 gas = 24800 kwh. Hout levert per kilo circa 4 kwh = 6200 kg hout is crica 16 kub hout. Dat is heel erg veel hout en best bewerkelijk. In de zomer zal je door de zonnecollectoren niks nodig hebben, maar reken je niet rijk in de winter. Wellicht is zelfs een houtvergasser een betere oplossing.
Rekenen ben ik inmiddels volop mee bezig. Ik kom vooralsnog uit op 4280 kWh nuttig te gebruiken energie per jaar uit de zonneboiler, oftewel zo'n 16% van het totaal (zo'n 350 euro aardgas bespaard), mits deze de CV ondersteunt met water van slechts zo'n 30ºC. Blijft er 13 m3 hout nodig indien we volledig op hout over zouden gaan. (Gas voor koken daarin gemakshalve verwaarloosd.)

De keuze voor een haard met blokken is er eentje van gezelligheid. Dat die ook nog voordelig uitpakt en vriendelijk voor de planeet is als cv-vervanger, is mooi meegenomen. Volgens een andere rekenmodule wordt dat in januari gemiddeld 10 uur per dag stoken en dat is wat zij als aan te houden maat aanraden. (Anders houd je in voor en najaar weer te makkelijk warmte over.) Wat wij in de praktijk nog leuk gaan vinden, zal moeten blijken.

Ik verwacht met zon en hout een heel eind te komen, wellicht >70% in december en januari en >95% de rest van het jaar. Niet meer dan 450 m3 gasverbruik per jaar over zou een mooi doel kunnen zijn voor de komende jaren (comfortabel onder de 500 m3 grens).
HHF schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:10:
Je zou het eens bij 123-kaminofen kunnen proberen. Die leveren zowel zonnecollectoren als haarden die CV ondersteuning bieden. Wel niet in de buurt van Amersfoort, maar volgens mij kunnen ze ook in A'foort installeren.
Dank! Heb ik duidelijk te weinig aandacht gegeven (al wel tegengekomen, maar vond de website schreeuwerig en was zo ver weg halen nog niet aan het overwegen).
HHF schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:53:
Ik woon overigens in Hoevelaken, als je de installatie eens wilt bekijken ben je welkom
Fijn, ja, wellicht :).
mfmonkey schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:42:
Je hebt het over een forse zonneboiler, kun je een idee geven van het vloeroppervlak van de kekder?
Die is 26,5 m2 en mag op termijn grotendeels of wellicht zelfs geheel technische ruimte worden. De verdeling voor de vloerverwarmingsgroepen zit hier al. Wellicht komt er over enige tijd ook een flinke balansventilatie-unit. Verder zou ik graag in de toekomst nuttig gebruik maken van de andere pakweg 4000 kWh die de beoogde zonneboiler vangt in de zomer. Ik houd de stappen die TNO maakt met seizoensopslag in het oog. Hopelijk over 5 à 10 jaar voor een nette prijs verkrijgbaar en hopelijk toch ook nog wel wat meer dan de 420 kWh/m3 ondergrens die ze daar noemen. Tot slot schijnt de hoogwaardige warmte van een zomerhete zonneboiler ook gebruikt te kunnen worden voor koeling (via de vloerverwarming), een proces dat op deze schaal eveneens gebruikt maakt van het (de)hydrateren van zouten. Is me nog volstrekt onduidelijk hoe je vervolgens van de warmte af komt en of beide technieken wellicht combineren. Ach, woon hier toch nog niet lang genoeg om in te schatten hoe groot de behoefte aan koeling in de zomer is.

Voorlopig verwacht ik dus zo'n 4000 kWh hitte teveel in de zomer (volgens de berekeningstool van Econo). Op basis daarvan raden zij een buffer aan van maar liefst 1500 liter om (te veel) stagnatie tegen te gaan. Als enige; anderen stoppen bij 1000 liter. Brengt me bij hetgene ik nu graag wil doorgronden: waar gaat dit nu al met al over, met die stagnatie?
  • Ik lees dat de leidingen er rekening mee moeten houden. Oftewel: vanaf de (kop van) de collector moeten de leidingen gelijk naar beneden lopen? Ik vermoed het, maar doe graag deze double check bij jullie, want dat komt bij ons niet handig uit.
  • De collector kan 's zomers 's nachts ook flink wat warmte weer uitstralen, toch? Is dit standaard beschikbaar in een goede controller (en dus ook al meegenomen in dergelijke adviezen), of valt dit al onder de speciale oplossingen?
  • Hoe erg is het nu werkelijk? Kost die 500 liter minder buffer me jaarlijks een nieuw glycol mengsel?
  • Of, als ik het als kokend water laat wegvloeien, aan hoeveel liter per jaar moet ik dan denken? Dit wordt door Econo als alternatief voorgesteld. Ik heb een snelle berekening gemaakt met 1200 kWh langs deze weg dumpen en kom dan op 500 liter. Die 1200 kWh is 30% van het jaaroverschot. Is dat een realistische gok (bij 1000 liter buffer)? Het stuit me tegen de borst hier drinkwater voor weg te laten vloeien. Maar als het minder dan 50 cent per jaar is, met een horizon van het hooguit 10x doen (zie boven), moet ik het misschien ook niet te zwaar opvatten.
  • Ik zie niet waar 't mis gaat, maar het lijkt me niet dat beide berekeningen kunnen kloppen (Econo's 1500 liter en die van mij hier direct boven): 500 liter extra watervat om de warmte-opslagcapaciteit van 500 liter (totaal per jaar) te creëren?? What gives!?
!null schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:31:
Wel ben ik verbaasd dat mijn Jaga Strade radiatoren nog wat doen met 30 graden aanvoer. Okee het zijn LTV radiatoren, maar er is alsnog wel een groot verschil tussen 30 graden aanvoer of 40 graden. Maar ze kunnen nog steeds een kamer warm krijgen. (al is het misschien onderbemeten geworden qua capaciteit als het buiten -20 is, dan schroef ik hem weer op)
Heb je het dan over de speciale super lage watertemperaturen variant, met ventilatoren eronder, of de 'gewone'? Ik ben nieuwsgierig in hoeverre simpelweg anders ontwerpen radiatoren echt een verschil maken. Ik heb nl. drie radiatoren die ik eventueel kan vervangen. In eerste instantie ga ik ervan uit dat het in mijn situatie niet nodig is, maar kennis is altijd goed, right? (In voor- en najaar gaat het hopelijk ook met standaard radiatoren goed genoeg, in hartje winter heb ik toch ook flink water op hogere temperaturen beschikbaar, via hout of gasketel, en dat zal de badkamerradiator ook fijn vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb geen ventilatoren op de Strada's, dat zou wel beter zijn. En het vermogen neemt met 30 graden aanvoer natuurlijk enorm af. Maar daarom was ik verbaasd dat het überhaupt nog iets deed. Hoefde alleen maar een vrij kleine kamer naar dr 18 graden te brengen maar toch.
In ons goed geïsoleerde huis is boven verwarmen zeer weinig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
[quote]Gwaihir schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:09:
waar gaat dit nu al met al over, met die stagnatie?

/[quote]

Stagnatie houdt in dat de maximale ingestelde temperatuur van je boiler is bereikt en de pomp stopt met draaien. De zon schijnt echter nog op je collectoren waardoor deze in temperatuur omhoog gaat (kan geen kwaad, leeuwendeel van de collectoren kunnen een temperatuur aan van meer dan 200°C, mijn hoogst gemeten stagnatietemperatuur pal zuid is 195°C geweest).

Door de opwarming gaat het glycol koken en zet uit, druk loopt op en dat is eigenlijk het gevaarlijkste. De zwakste schakel in je systeem zal er dan als eerste aangaan. (Een andere tweaker ervaarder dit afgelopen zomer doordat z'n ontluchtingsventiel de lucht in vloog met een prachtige glycol pluim eronder) Je glycol vindt het ook niet zo lekker, maar glycol van goede kwaliteit kan gerust een paar jaar mee.

Het mooiste is als je een heatdump kan creëren voor als je systeem in stagnatie gaat. Enerzijds kan je dat doen door de kraan open te zetten, zwembadje mee verwarmen, of even je retour van de verwarming door de boiler (warmt je huis wel iets meer op :P) of de extra warmte te gaan gebruiken voor het drogen van je hout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11
Gwaihir schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:09:
Dank voor de hulp tot zoverre :). We doen hier achter elkaar buikgriep :(, vandaar de reactiesnelheid.

Inderdaad, standaard deuren zijn net iets breder dan de 76 cm van mijn keldergat. Daar mag je er redelijkerwijs op rekenen dat een vat van 790 mm er door komt. Veel 600 - 1000 liter vaten vallen op die breedte af. Ik verwacht dan ook op twee vaten uit te komen.
Ik heb de omlijsting van het luik van de zolder moeten verwijderen voor de 1000L buffer. Maar dat is maar eenmalig. Was allemaal hout.
[...]
De keuze voor een haard met blokken is er eentje van gezelligheid. Dat die ook nog voordelig uitpakt en vriendelijk voor de planeet is als cv-vervanger, is mooi meegenomen. Volgens een andere rekenmodule wordt dat in januari gemiddeld 10 uur per dag stoken en dat is wat zij als aan te houden maat aanraden. (Anders houd je in voor en najaar weer te makkelijk warmte over.) Wat wij in de praktijk nog leuk gaan vinden, zal moeten blijken.
Ik stook ongeveer 3 tot 5 uur per dag ( savonds) in een 28kW houtkachel. dan gaat het vat van 35 naar 65 graden. Kan ik het huis 20h op verwarmen. Ook de WW boiler stook ik dan op.
Ik stook ongeveer 2 tot 4 bananen dozen hout per dag ( veel wilg -kastanje-es).
En de kachel staat naast de eettafel in de woonkeuken heel gezellig. En ik stook hout wat anders toch verbrand zou worden ergens. Ik "verbouw" nu ook zelf hout maar de oogst tijd is nog een paar jaar in de toekomst.
[...]

Voorlopig verwacht ik dus zo'n 4000 kWh hitte teveel in de zomer (volgens de berekeningstool van Econo). Op basis daarvan raden zij een buffer aan van maar liefst 1500 liter om (te veel) stagnatie tegen te gaan. Als enige; anderen stoppen bij 1000 liter. Brengt me bij hetgene ik nu graag wil doorgronden: waar gaat dit nu al met al over, met die stagnatie?
De 16m2 zonneboiler ( heatpipes) geven in de zomer geregeld stagnatie. Om dat tegen te gaan heb ik een oude airco buiten unit gemodificeerd. Daar gaat de glycol doorheen als alle vaten warm zijn. Afgelopen zomer had ik een defecte temperatuur schakelaar welke de 3w klep moest omgooien. Toen ging de ontluchter eraf ( die mocht daar ook niet zitten) met als gevolg een Glycol pluim ( ja dat was ik, liep net buiten .... ) Wel jammer dat de warmte nergens heen kan.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rhaelak schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:11:Het mooiste is als je een heatdump kan creëren voor als je systeem in stagnatie gaat. Enerzijds kan je dat doen door de kraan open te zetten, zwembadje mee verwarmen, of even je retour van de verwarming door de boiler (warmt je huis wel iets meer op :P) of de extra warmte te gaan gebruiken voor het drogen van je hout ;)
Tja, of het mooiste is een leegloopsysteem. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. :+
Ik hoef geen constructies te bouwen om de warmte kwijt te kunnen, en dat zou eerlijk gezegd ook best lastig zijn in m'n rijtjeshuis. En een zwembad heb ik ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:27:
[...]

Tja, of het mooiste is een leegloopsysteem. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. :+
Wat dat betreft wou ik dat ik een leegloopsysteem had laten installeren. Helaas kon ik geen installateur vinden die dat kon installeren. En zelf doen is geen optie.

Maar ik ben ook tevreden met wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Gwaihir schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:09:
Verder zou ik graag in de toekomst nuttig gebruik maken van de andere pakweg 4000 kWh die de beoogde zonneboiler vangt in de zomer. Ik houd de stappen die TNO maakt met seizoensopslag in het oog. Hopelijk over 5 à 10 jaar voor een nette prijs verkrijgbaar en hopelijk toch ook nog wel wat meer dan de 420 kWh/m3 ondergrens die ze daar noemen. Tot slot schijnt de hoogwaardige warmte van een zomerhete zonneboiler ook gebruikt te kunnen worden voor koeling (via de vloerverwarming), een proces dat op deze schaal eveneens gebruikt maakt van het (de)hydrateren van zouten. Is me nog volstrekt onduidelijk hoe je vervolgens van de warmte af komt en of beide technieken wellicht combineren. Ach, woon hier toch nog niet lang genoeg om in te schatten hoe groot de behoefte aan koeling in de zomer is.
Inderdaad interessant project om 450 kwh/m3 op te willen slaan. Ik zit zelf ook nog te denken aan opslaan in waterzakken in de kruipruimte. Dat is weliswaar maar ~100 kwh/m3 maar wel nu al beschikbaar en het voordeel van water blijft dat het vrijwel gratis is. (alle andere systemen voor grootschalige opslag, zelfs eenvoudige zouten zoals CaCl2 worden al snel erg duur). Een waterzak met een tyleen slang erin voor warmtewisseling is eenvoudig zelf te maken. (althans dat hoop ik) en met ~20.000 liter kun je dan 2000 kwh opslaan. Blijft alleen wel veel werk als je bedenkt dat 2000 kwh maar 200 kuub gas is.

• Rhaelak
Erg interessant project. Ik had er al vaker van gehoord. Op het moment dat dit beschikbaar zou komen tegen een aantrekkelijke prijs ga ik m'n kruipruimte ermee vol leggen. PV panelen verhuizen dan maar naar de Noordkant :)

• !null
Het is "maar 200 kuub gas" maar daar kom ik echt heel ver mee in de winter. Hou ons op de hoogte :)

• HHF

HHF

!null schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:38:
Het is "maar 200 kuub gas" maar daar kom ik echt heel ver mee in de winter. Hou ons op de hoogte :)
Ik gebruik circa 1400 kuub voor verwarming, dan is 200 m3 niet zoveel.
Idee is redelijk simpel.
Je maakt waterzakken van twee lagen bisynol (PVC kleden) door deze rondom te lassen met een hete lucht blower. Een stuk van 3 meter breed, 6 meter lang (dat past in een van de secties van mijn kruipruimte) kost ongeveer 60 euro, dus x 2 = 120 euro. Ik heb ongeveer 50 cm ruimte in mijn kruipruimte, dus kan de zak tot 40 cm vullen. Dat geeft dan 18m2x.4 = 7.2 m3 opslagruimte.
Voordat de zak gelast wordt leg je er een raster van tyleenslangen in die met een slangtule waterdicht naar buiten gaan. Hierop kun je dan een glycol circulatiesysteem met een warmtepomp aansluiten.
's zomers opladen tot 35 graden, 's winters leegtrekken tot ijs.
dat geeft 35 graden temperatuur verschil @ 4.2 kj/kg/°C en de stollingswarmte = 334 kj/kg, in totaal 134 kwh/m3. dus 960 kwh in totaal. Met 3 van deze zakken kun je dus ongeveer 3000 kwh "opslaan".
Bijkomende kosten: Isolatie onder de zak (PIR platen) en bovenop (noppenfolie o.i.d. om flexibel te blijven), en natuurlijk een warmtepomp.
Of ik het ga doen weet ik nog niet, ben nog aan het denken. De huidige subsidie van circa 3000 euro op een water-water warmtepomp maakt het wel aantrekkelijk.
Mocht iemand het gaan doen, een waarschuwing: laat altijd voldoende ruimte over tussen de zak en de zijmuren maar vooral de top van de kruipruimte. Zelfs vullen met een waterslang kan enorme krachten opleveren over een oppervlak van 18 m2. (en natuurlijk is ijs groter in volume dan water).
Ben benieuwd naar jullie mening.
(Andere optie is een grondboring en aardwarmte, maar dat is circa 3000 euro voor de boring en dan nog eens een paar 1000 euro om alles aan te leggen. ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuben
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 08:37
!null schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 16:45:

Maar goed, modulerende regelaars sturen volgens mij op stroom of voltage? Niet met een 10V uitgang zoals mijn pomp kan pakken.
Dat verschilt per solar controller; Maar alle moderne hebben nu wel 10mv sturing omdat die pompen veel zuiniger zijn.
Alhoewel ik me afvraag wat de zin er van is omdat electriciteit zometeen op zonnige dagen met prijsdiferentatie soms zelfs gratis is zoals Duitsland vorige week.

183 vacuumbuizen 1000l hygiene, cv retour, sr1188 en sr1168, cvhout schmitzker, dss douche-wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

ruuben schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 09:40:
[...]

Dat verschilt per solar controller; Maar alle moderne hebben nu wel 10mv sturing omdat die pompen veel zuiniger zijn.
Alhoewel ik me afvraag wat de zin er van is omdat electriciteit zometeen op zonnige dagen met prijsdiferentatie soms zelfs gratis is zoals Duitsland vorige week.
Mijn Resol controller (volgens mij bijna alle Resol controllers) stuurt een 10v signaal, maar dat is programmeerbaar naar PWM of 0-10v. De controller heeft 4 relais waarvan twee met een 0-10v/PWM.
Gratis elektriciteit is leuk, maar dat is alleen als je grootverbruiker bent en op de spotmarkt koopt. (maar dan betaal je in Nederland gemiddeld ongeveer 4.5 c/kwh). Dus een zuinige pomp voor een particulier kan wel degelijk uit. Bovendien regelt je systeem beter en gaat de pomp niet de hele tijd aan/uit.
Overigens gaat alle elektriciteit die de pomp gebruikt bijna geheel in het water/glycol mengsel zitten enis dus niet verloren, maar je, daarvoor heb je de panelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is wel mooi om te horen. Maar dan moet ik nog steeds het zo regelen dat de snelheid in eerste halve minuut (of een hele minuut) voluit gaat i.v.m. mijn leegloopsysteem.
Daat kan ik opzich wel wat voor knutselen, maar dan kan ik misschien beter zelf de deltaT regeling maken.

@HHF welk type gebruik jij die dit heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
!null schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:38:
Dat is wel mooi om te horen. Maar dan moet ik nog steeds het zo regelen dat de snelheid in eerste halve minuut (of een hele minuut) voluit gaat i.v.m. mijn leegloopsysteem.
Daat kan ik opzich wel wat voor knutselen, maar dan kan ik misschien beter zelf de deltaT regeling maken.

Mijn resol doet dat standaard. Volgens mij alle resols, je kunt de handleidingen op resol.de terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

!null schreef op zondag 27 november 2016 @ 10:38:

Ik heb een SLT, (gekozen vanwege de LAN interface die er standaard op zit en de programmeermogelijkheden, ) maar alle Resol controllers hebben dit als ik het goed weet. En inderdaad ze slaan eerst aan op vol vermogen, en schakelen daarna in modulerende mode. De eenvoudigste Resol is er al vanaf ongeveer 100 euro, Scheelt weer heel wat uren knutselen, en het werkt gelijk. Maar Resol heeft nogal wat soorten in de aanbieding, je zult zelf even moeten kijken wat je voor jouw systeem nodig hebt. Ik dacht dat je ze ook kunt programmeren voor een leegloopsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HHF schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:49:
[...]

Ik zit zelf ook nog te denken aan opslaan in waterzakken in de kruipruimte. Dat is weliswaar maar ~100 kwh/m3 maar wel nu al beschikbaar en het voordeel van water blijft dat het vrijwel gratis is. (alle andere systemen voor grootschalige opslag, zelfs eenvoudige zouten zoals CaCl2 worden al snel erg duur).
We zullen zien. Thermochemische opslag verliest gedurende het jaar geen warmte. Dus goed rendement verwacht zonder dat een warmtepomp nodig is om er van te profiteren. Dat scheelt ook flinke kosten.

Vraag me trouwens af of je subsidie kunt krijgen op een water-water warmtepomp zonder bron. De meeste van die subsidies zijn op een werkend totaalsysteem, niet op een onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Gwaihir schreef op zondag 27 november 2016 @ 15:09:
[...]

We zullen zien. Thermochemische opslag verliest gedurende het jaar geen warmte. Dus goed rendement verwacht zonder dat een warmtepomp nodig is om er van te profiteren. Dat scheelt ook flinke kosten.

Vraag me trouwens af of je subsidie kunt krijgen op een water-water warmtepomp zonder bron. De meeste van die subsidies zijn op een werkend totaalsysteem, niet op een onderdeel.
Volgens mij krijg je subsidie op een warmtepomp, onafhankelijk van hoe je hem installeert. (Met een zonnecollector is het inderdaad voor een compleet systeem). Kijk maar eens in de SDE apparatenlijst.
Thermochemisch heeft inderdaad grote voordelen m.b.t. warmteverlies, maar dat zie ik de komende 10-20 jaar nog niet aantrekkelijk worden voor kleinere installaties, alleen voor grote industriele installaties. Maar ook alle andere systemen die nu op de markt zijn voor warmteopslag zijn nauwelijks rendabel, vandaar dat dit soort systemen ook niet van de grond komen. Ook het Solarfreezer systeem is met veel tamtam aangekondigd, maar wordt volgens mij ook niet verkocht.
Met de huidige energieprijzen is een seizoensopslag nu eenmaal bijna niet rendabel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:22
even ter bevestiging..
Een ringleiding heeft dat nut/gaat dat mbv een hygiene boiler?
Zoja deze kan best zo kleiner zijn voor warmte verlies te vermijden?
Bv 16mm buis voor warmwater van zonneboiler naar huis en dan een ringleiding van 12mm ofzo?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Pagina: 1 ... 64 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.