Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 90 Laatste
Acties:
  • 614.700 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Zo plaatje geknutseld.

solar 2
Het gaat om het rechtse huis. De linkerkant is de buurman met 2 onder 1 kap als dwarskap (roze lijn is dan de nok die 90 graden gedraaid op huis staat.

Rood is bouwvlak met aan de voorkant gele strook waar de voorgevel in moet staan.
Huis is weergegeven met zwarte lijnen, er zit een dubbele garage rechts, en een bijkeuken en veranda achter het huis. Huis is grootste zwarte vlak met op het dak blauw patroon met zonnepanelen.

De gele lange lijnen zijn de lijnen langs en tussen de huizen om te kijken hoe veel uren er zon is. Dan kan ik kijken op die zonneroos welke tijd er bij een lijn past ongeveer.

Groene vlak op dak huis en schuurtje is een eventueel collector paneel.
Dat ligt dan in de ochtend tussen 10:00 en 12:00 en in de middag vanaf 15:00 in de zon (ook in de winter, in de zomer zal het langer zijn als de zon hoger staat)

Dat schuine dak kijkt tegen puntgevel van buren aan (2 onder 1 kap met een dwarskap) Dus alleen achterkant van mijn zij dak heeft langste zon in de middag.

De andere optie is op een tuinhuis achter in de tuin.
Dan krijg ik een uurtje of 2 zon in de ochtend, en in de middag vanaf 14:00 a 15:00 (afhankelijk wat ze 2 en 3 huizen verder bouwen) Deze collectors kan ik dan wel in de richting en hoek opstellen die optimaal zou zijn.

Alleen hou ik twijfel of ik met die paar uur (in de winter zal het erg kort zon zijn) nog wel wat energie binnenhaal.

Kan natuurlijk ook extra PV panelen op de schuur leggen en zolang salderen nog mag het electrisch verwarmen.. Mocht salderen stoppen maar hopen dat accu techniek beter is geworden en het zelf opslaan..

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 12-10-2016 18:55 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
zolang je het geld nu hebt en je wilt het er aan uitgeven kun je altijd de investering doen. ook met maar 2 uur instraling bespaart het in de toekomst op je vaste lasten dus in die zin is het altijd zinvol.
heat pipes (en zonnecollectoren in het algemeen) doen het beter met schaduw dan PV dus ik zou in dat geval voor de zonneboiler kiezen. of je dit dan op je dak moet doen of op de schuur kan ik niet zeggen, ik kan niet echt overweg met je tekening maar wellicht dat anderen hier minder problemen mee hebben.misschien kun je (eventueel met paint) een simpelere schets maken waarop alleen het dak staat maar ook die van de buren om zo wat meer beeldvorming te hebben.

of het uit kan vraag ik me af met maar wijnig instraling uren per dag, dit zal ook een afweging voor je zelf moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
Nhz schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:42:
[...]

Hoe heb je die bypass gerealiseerd? Ben je niet bang voor legionella wanneer je de eboiler uit hebt staan? Die koelt dan toch af. Toch? :)
ik heb een domotica controller vera en een ETH8020 relais board. daarnaast een driewegklep geschikt voor drinkwater. met wat temperatuursensoren van o.a. de ketel die ik uitlees (die op zijn beurt de ZB weer uitleest) heb ik een aantal scenes ingesteld:

*als ZB temp < 52 graden dan SWW via e-boiler (als naverwarmer)
*als ZB temp > 67 graden, dan SWW via e-boiler (als extra opslag, zonder dat het stroom zou moeten kosten)
*als ZB temp tussen 52 en 67 graden, dan SWW direct naar ketel vanuit ZB

dit gebeurt geheel automagisch, en bovendien heb ik een vertraging ingebouwd dat als de driewegklep niet via de e-boiler staat en er wel naartoe moet, dan doet ie dat pas na een uur. dit moet ongeveer genoeg zijn om het afgekoelde water in de e-boiler op te warmen naar 60-65 graden en de legionella, zika en salmonella te killen.

in dit uur gebruikt de ketel dus, als je toevallig tegelijkertijd staat te douchen, gas om het douchewater naar de ingestelde temperatuur van 50 graden te brengen, mocht het water niet op temperatuur zijn.
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

Als ik me goed herinner is jou bypass handmatig, als je daar een meng ventiel zet pakt hij alleen warm water bij zodra zb te koud is. De eboiler laat je vullen vanuit zb .
Zo heb je de minste Electra nodig. Als je in serie alle water uit de zb door de eboiler laat stromen word alles steeds opgewarmd tot je ingestelde temperatuur (60?) met cop 1
nopez, zie hierboven. in voor- en najaar schommelt die temperatuur zo vaak rond die 50 graden, dat je dit niet handmatig wilt gaan doen. ik weet niet of met een mengventiel je uiteindelijk minder stroom verbruikt dan mijn oplossing. in jouw oplossing staat ie 24/7/365 aan, in mijn setup staat ie hele dagen, weken, maanden uit.

en zie verder de scenes, het water wordt dus niet altijd opgewarmd en loopt dus niet altijd via de e-boiler.

_/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-06 22:30
Nhz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:58:
Echter staat in de door jou geschetste situatie in een hygiënespiraal ook gewoon water van circa 40 graden stil. Ook in die paar liter kan dan legionella groeien. In dat geval zou je zeggen dat het beter is om ook water uit een hygiënespiraal altijd na te verwarmen tot minimaal 60gr.
Zolang de inhoud van de waterleiding elke dag gebruikt wordt is er ook niets aan het handje.
Legionella wil stilstaand water hebben.
Dus zolang je gewoon elke dag onder de douche gaat is er niets aan de hand...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mfmonkey schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:22:
. of je dit dan op je dak moet doen of op de schuur kan ik niet zeggen, ik kan niet echt overweg met je tekening maar wellicht dat anderen hier minder problemen mee hebben.misschien kun je (eventueel met paint) een simpelere schets maken waarop alleen het dak staat maar ook die van de buren om zo wat meer beeldvorming te hebben.

of het uit kan vraag ik me af met maar wijnig instraling uren per dag, dit zal ook een afweging voor je zelf moeten zijn
Het is een tekening met paint gemaakt :)

Wel in visio de transperante zonneroos erover geplakt welliswaar, maar de rest is paint over screenshot van stuk pdf file.
Ik heb in mijn post wat gegegevens gezet met uitleg wat wat is.

Op dak in schuurtje in de tuin kan ik de hoek ten opzichte van zuiden kiezen, en de hellingshoek van het paneel. Nadeel is de 10 meter leiding, maar op het dak zal het nog meer zijn, dus dat valt tegen elkaar weg.
Ga in deze thread wel even zoeken naar hoe mensen leidingen geisoleerd hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Nhz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:58:
[...]

Als je met je collectoren, in plaats van een boiler, een buffervat met hygiënespiraal verwarmt claimt men doorgaans van niet.

Echter staat in de door jou geschetste situatie in een hygiënespiraal ook gewoon water van circa 40 graden stil. Ook in die paar liter kan dan legionella groeien. In dat geval zou je zeggen dat het beter is om ook water uit een hygiënespiraal altijd na te verwarmen tot minimaal 60gr.
Als ik dat linkje zie, is dat nog te weinig, Bij 60 graden 32 minuten staat er. Als je naverwarmt, is het water heel kortstondig 60 graden.

Ik blijf een lastig onderwerp vinden, af en toe lees je toch gevallen waarin het ernstig misgaat.

Ik heb een hygiene boiler, maar na een vakantie spoelen wij toch altijd eerst een tijdje via de kranen door en daarna pas de douche. Beter iets te veel water verbruikt is dan het motto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
jacovn schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:52:
[...]

Het is een tekening met paint gemaakt :)

Wel in visio de transperante zonneroos erover geplakt welliswaar, maar de rest is paint over screenshot van stuk pdf file.
Ik heb in mijn post wat gegegevens gezet met uitleg wat wat is.

Op dak in schuurtje in de tuin kan ik de hoek ten opzichte van zuiden kiezen, en de hellingshoek van het paneel. Nadeel is de 10 meter leiding, maar op het dak zal het nog meer zijn, dus dat valt tegen elkaar weg.
Ga in deze thread wel even zoeken naar hoe mensen leidingen geisoleerd hebben.
ik bedoel een nieuwe tekening waarop in beeld, dus niet enkel in spraak/schrift, duidelijk word wat je situatie is, welke kant je dakvlak op helt is nu niet duidelijk. of is het plat dak en heb ik daar overheen gelezen?
het is duidelijk wat wat is maar het waar, wat er naast en welke hoek is niet zichtbaar gemaakt en wel degelijk erg belangrijk.

op heet dak van je huis of op de schuur is qua leiding nog wel een verschil, vanaf het dak lopen de leidingen neem ik aan door je huis. vanuit de schuur zal het door de grond moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het is een dak wat 60 graden dakhoek heeft. Dus geen punt dak maar een stuk plat bovenop.
Dat dakvlak loopt zuid/west min of meer, maar dat is dan wel op tekening te zien.

Zo'n soort huis qua bouw, maar met andere looks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/perGLdTQglGEyxhx2Jc2Eupp/medium.png

De links boven hoek schuin dak krijgt dan meeste zon als ik het goed heb.

[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 12-10-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-04 23:15
Hoi,

Ik heb net een nieuwe woning gekocht waar een AGPO Aquasol 4 zonneboiler in zit.
Deze boiler maakt constant een druppelend geluid als deze aan staat. ik hoor dit geluid door de hele woning heen omdat ik een open trap van de woonkamer helemaal naar de zolder heb dus het geluid kan soms best storend zijn.

Ik denk zelf dat het geluid komt van het gesloten zonneboilervloeistof systeem systeem komt, deze vloeistof zit namelijk in een bad en wordt dan via het bad naar de panelen gepompt en bij de retour druppelt het weer in het bad. misschien als ik de vloeistof bijvul word het vloeistofpijl in het bad hoger tot dat de vloeistof niet meer druppelt maar langs de ronding van het vat naar beneden sijpelt.
Op deze tekening kun je het bad goed zien bij nummer 621 hier kun je ook zien dat de vloeistof zo naar beneden valt.
Weet iemand of er iets te doen is aan het druppelende geluid of dat dit normaal is?

Afbeeldingslocatie: https://www.gebruikershandleiding.com/bestanden2/html/246911/bg1a.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:41
Het druppelgeluid is normaal. Je moet hem niet extra vullen, want als de pomp afslaat dan loopt het systeem nu terug leeg in de boiler zodat er geen water meer in de panelen zit (i.v.m. vorst).
Eenvoudigste is wellicht de boiler omtimmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-04 23:15
MeTooPV schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:34:
Het druppelgeluid is normaal. Je moet hem niet extra vullen, want als de pomp afslaat dan loopt het systeem nu terug leeg in de boiler zodat er geen water meer in de panelen zit (i.v.m. vorst).
Eenvoudigste is wellicht de boiler omtimmeren.
Bedankt voor de snelle reactie MeTooPV, bedoel je met omtimmeren dat ik een geluidsisolerende wand om de boiler heen maak? ik zit zelf ook te denken om de zolder dicht te maken met een goed isolerende deur, dan heb ik ook geen last meer van de andere geluiden die ik bij de cv ketel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:20

Nhz

DVNTR

Al eerder gevraagd, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek. Voor ons gastenverblijf, die wij tot zomer 2017 zelf bewonen, zoek ik een betaalbaar zonneboilersetje. Hebben jullie een mooi adresje, bijvoorbeeld in Duitsland?

Dakruimte voldoende beschikbaar, op west-zuidwest. Bij voorkeur met hygiënespiraal zodat retour verwarming erdoor kan. Buffer van 200 a 300ltr is meer dan voldoende, we willen met name de eboiler er mee 'hotfillen'.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13
Kijk eens bij www.123-kaminofen.de. Ik ken ze van de rookkanalen, naar ze hebben ook zonneboilers.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mfmonkey schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 05:44:
[...]

Ik bedoel dat met pv op dak de pomp draait op moment dat er pv stroom opgewekt word en dat er bijna nooit stroom van het net gebruikt hoeft te worden. Immers, als pv niets doet zal ook de zonnecollector maar weinig warm worden.
[...]
Dit is wel logisch ja :)

Dat is hartje zomer bij afwezigheid op wel meer plekken in je instalatie zo. Ook je koud water aansluiting kan dan lekker warm worden en deze ga je spoelen, niet verwarmen. Dat zou voor een hygiene spiraal ook voldoende moeten zijn lijkt me.
Voor een boilers overigens ook maar om nu "even" 550 liter weg te spoelen is ook wel weer zo wat
Altijd naverwarmen lost dan legionella issue wel op..
Je moet volgens de norm (NEN 1006) tot 55 graden naverwarmen blijkbaar.

Ik krijg wel douche wtw dus koud water is dan ook al niet echt koud meer na paar minuten en dan zou de hoeveelheid heet water ook wel meevallen. Dus ook verbruik voor electrisch naverwarmen zou dan meevallen.
Bad vullen is dan ander verhaal, als je dat ik wat tempo wilt doen moet je er wel 1xx liter 45 graden in gooien.

Dan wordt voor mij de afweging:
- zonneboiler met electrische naverwarmer
- SWW via hygiene spiraal in buffer WP met combi CV naverwarmen.

Ik zit blijkbaar aan een 18KW naverwarmer vast als ik 10 Liter/minuut wil verwarmen (neem maar aan dat dat van 10 graden af is) Bijvoorbeeld een Siemens DE1518307 (3x20 AMP gezekerd) is maar iets van 400 euro, dus nog te doen.

Elke graad dat water uit zonneboiler warmer is dan 10 graden zal die naverwarmer minder energie verbruiken om tot zijn doel temperatuur te komen mag ik aannemen ?

Voor wat betreft een combiketel.. Is deze link stemming makerij ? http://www.arconell.nl/hetnieuweaardgas.html

edit: gebaseerd op dit rapport: http://www.arconell.nl/Re...rt%20gaskwaliteit%201.pdf

Om nu een CV kombi ketel af te schrijven in 4 jaar tijd (als dat verhaal klopt)
Dan is solar met electrisch naverwarmen wel toekomst zekerder..

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 14-10-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 14:34
jacovn schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:28:
[...]
...
Voor wat betreft een combiketel.. Is deze link stemming makerij ? http://www.arconell.nl/hetnieuweaardgas.html

edit: gebaseerd op dit rapport: http://www.arconell.nl/Re...rt%20gaskwaliteit%201.pdf

de aardgassamenstelling gaat inderdaad (langzaam aan) komende jaren veranderen van (of naar) laagcalorisch aardgas naar hoogcalorisch aardgas.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

Ik zit blijkbaar aan een 18KW naverwarmer vast als ik 10 Liter/minuut wil verwarmen (neem maar aan dat dat van 10 graden af is) Bijvoorbeeld een Siemens DE1518307 (3x20 AMP gezekerd) is maar iets van 400 euro, dus nog te doen.
18kW en 10L/minuut betekent 26 graden bijverwarmen.
18kW en 5L/minuut betekent 52 graden bijverwarmen.
Elke graad dat water uit zonneboiler warmer is dan 10 graden zal die naverwarmer minder energie verbruiken om tot zijn doel temperatuur te komen mag ik aannemen ?
Correct. Voorbeeld: Zonneboiler op 35 graden en douchen à 10L/min, dus 4,5L/min heet water. Heet water temp ingesteld op 55 graden. Benodigd vermogen van de doorstroomverwarmer is dan: 6,3kW.

Onzin verhaal. Er zijn ook landen waar laag-calorisch gas in de grond zit, Engeland meen ik, en dit wordt dan ook geimporteerd en daarmee teruggemixt naar een wenselijke gasmix.

[ Voor 25% gewijzigd door Jack op 14-10-2016 15:08 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 18:03
Ik heb vandaag een installateur op bezoek gehad om de mogelijkheden van een zonneboiler of zonnepanelen door te nemen. Die gaf aan dat een zonneboiler een goed keus zou kunnen zijn. Alleen was het, volgens hem, niet mogelijk om de zonneboiler te gebruiker voor de cv (vloerverwarming). CV verwarming was alleen mogelijk met een boilervat van 1000! liter.

Maar als ik wat rondkijk bij bijvoorbeeld Atag op de site zie ik bijvoorbeeld dat ze gewoon zonneboilers hebben (de CBHottop 200 bijvoorbeeld) die gebruikt kunnen worden icm de cv zonder dat daarvoor een boilervat van 1000 liter nodig is.

Een zonneboiler met 2 panelen en 150liter boilervat zou op ongeveer € 4800,- komen, alleen voor warmwater gebruik. Dat lijkt mij, icm de hoeveelheid gas die voor cv gebruikt wordt niet erg interessant lijkt mij.

Zou ik bijvoorbeeld een Atag CBHottop 200 kunnen gebruiken icm met mijn Atag E325EC combiketel?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
urk_forever schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:42:
Ik heb vandaag een installateur op bezoek gehad om de mogelijkheden van een zonneboiler of zonnepanelen door te nemen. Die gaf aan dat een zonneboiler een goed keus zou kunnen zijn. Alleen was het, volgens hem, niet mogelijk om de zonneboiler te gebruiker voor de cv (vloerverwarming). CV verwarming was alleen mogelijk met een boilervat van 1000! liter.

Maar als ik wat rondkijk bij bijvoorbeeld Atag op de site zie ik bijvoorbeeld dat ze gewoon zonneboilers hebben (de CBHottop 200 bijvoorbeeld) die gebruikt kunnen worden icm de cv zonder dat daarvoor een boilervat van 1000 liter nodig is.

Een zonneboiler met 2 panelen en 150liter boilervat zou op ongeveer € 4800,- komen, alleen voor warmwater gebruik. Dat lijkt mij, icm de hoeveelheid gas die voor cv gebruikt wordt niet erg interessant lijkt mij.
HUH?? Typefout of een gouden boiler? Bij mij compleet geplaatst 200 liter vat incl 2 panelen voor € 2700 en daar ging dan nog subsidie vanaf.
Zou ik bijvoorbeeld een Atag CBHottop 200 kunnen gebruiken icm met mijn Atag E325EC combiketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023

Je kan prima een ZB gebruiken voor ondersteuning CV systeem. Verwacht er alleen niet te veel van. Hoe beter je huis geisoleerd is des te beter dit dan ook weer is voor CV ondersteuning. Mooiste zou ook zijn als je op lage temperaturen kan stoken.

Heb je een jaren 70 doorwaai woning waar je met 90 graden door de radiatoren jakkert om de boel op temperatuur te houden dan is het een weinig zinvolle aanvulling.

Je hoeft echter echt geen 1000 liter vat te hebben voor CV ondersteuning. In de praktijk wordt dit al gedaan vanaf 200 liter vaten.

De prijs van die set is echt veel te hoog. Voor dat geld kan je een veel grotere set kopen / geoffreerde set kan veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
[...]

Altijd naverwarmen lost dan legionella issue wel op..
Je moet volgens de norm (NEN 1006) tot 55 graden naverwarmen blijkbaar.
Niet helemaal. Zoals ik al zei word ook je koudwaterleiding soms best warm, deze krijgt nooit naverwarmd water voor zijn kiezen, deze zul je dus moeten spoelen volgens de geldende norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik begrijp dat mensen voorzichtig zijn met eventuele legionella besmettingen en dat is 100% te begrijpen en doe ik zelf ook, maar laten we goed kijken naar de praktijk in onze woningen. Hoe lang en hoe vaak staat water in de drinkwaterleidingen echt langdurig stil onder optimale groei omstandigheden voor legionella?

Ik kan me haast niet indenken dat in een dagelijks warm en koudwater gebruik in een woning legionella zou kunnen ontstaan in zulke grote concentraties dat het gevaarlijk wordt; geen leidingen met dode stukken, geen langdurige stilstand van leidingen die regelmatig doorgespoeld worden door tapwater bedrijf, geen optimale temperaturen voor groei en wederom langdurig stilstand dan behalve lange weekendjes weg of vakanties.

En wat ook van belang is dat mensen met een zwakke weerstand gevoeliger zijn voor legionella besmetting. Mocht je een goede weerstand hebben en ben je verder gezond dan is de kans ook al kleiner.

Dat gezegd hebbende zou ik als ik een boiler zou hebben zonder hygienespiraal deze of naverwarmen met een CV ketel of eens per week thermisch boven de 65 graden stoken (bijvoorbeeld in het geval van SWW bereiding via een L/W WP). In het geval van een vat met hygienespiraal en naverwarmer zou ik het gemakkelijk aandurven op 50/55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Kleinere boiler kan ook hoor, alleen minder effect. ik heb 2x200l boiler en de cv retour loopt door de warmste van de twee (de zgn. prio 1 boiler).
Ik merk dat zodra de cv aanslaat, de boiler snel zn warmte kwijt is. Ik ben daar blij mee, want dan is die warmte benut, EN de zon kan dan weer snel warmte in de ZB stoppen. Dus meer rendement.

volgens mij is (technisch gezien) de cv ondersteuning tegen weinig meerkosten te realiseren, dus altijd doen.
En de boiler grootte: groter is beter, maar dat moet maar in je huis passen :).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 21:58
BarryH schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:31:
[...]

Kleinere boiler kan ook hoor, alleen minder effect. ik heb 2x200l boiler en de cv retour loopt door de warmste van de twee (de zgn. prio 1 boiler).
Ik merk dat zodra de cv aanslaat, de boiler snel zn warmte kwijt is. Ik ben daar blij mee, want dan is die warmte benut, EN de zon kan dan weer snel warmte in de ZB stoppen. Dus meer rendement.

volgens mij is (technisch gezien) de cv ondersteuning tegen weinig meerkosten te realiseren, dus altijd doen.
En de boiler grootte: groter is beter, maar dat moet maar in je huis passen :).
Volledig mee eens, mijn Boiler (80 liter) is alleen voor tapwater.
Deze boiler is ook 14 jaar oud en heeft behoorlijk wat warmte verlies.

Vind het eigenlijk doodzonde om te zien dat er snachts gewoon 20 graden (van 95 naar 75 graden bijv) verloren gaat... Ja tuurlijk het warmt m'n huis ook wel op maar niet waar ik de warmte wil hebben en zeker niet in de zomer (zb staat op zolder)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Daannn1987 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:07:
[...]

Volledig mee eens, mijn Boiler (80 liter) is alleen voor tapwater.
Deze boiler is ook 14 jaar oud en heeft behoorlijk wat warmte verlies.

Vind het eigenlijk doodzonde om te zien dat er snachts gewoon 20 graden (van 95 naar 75 graden bijv) verloren gaat... Ja tuurlijk het warmt m'n huis ook wel op maar niet waar ik de warmte wil hebben en zeker niet in de zomer (zb staat op zolder)
inpakken met extra isolatie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 21:58
BarryH schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:13:
[...]

inpakken met extra isolatie?
Ja al gedaan recent.. Het is een eigenbouw systeem van een destijds 1 man bedrijfje volgens mij.
Firma is ook failiet al een geruimte tijd. De pomp bijvoorbeeld zit standaard niet netjes in piepschuim geisoleerd maar hing gewoon bloot naar de ZB (Inmiddels niet meer)
Scheelt een heel stuk maar is niet ideaal.

Voel er ook niet heel veel voor om er veel in te investeren want te terugwintijd is nogal lang.

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 14-10-2016 23:20 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Vandaag samen met mijn installateur de zonneboiler online gekregen. Een datalogger DL2 van Resol in combinatie met een Grundfoss VFS sensor.

Met de Grundfoss sensor wordt de flow en temperatuur over het glycolcircuit gemeten (koude zijde), door het verschil van intrede en uittrede temperatuur en de flow kan de opwek worden bepaald.

Helaas werkt de Grundfoss sensor niet goed waar we pas achter kwamen nadat deze in het glycol circuit was ingebouwd.......

Waarschijnlijk moet die dus nog vervangen worden.

Maar met de vbus portal van Resol kan je dus wel leuke plaatjes maken en grafieken e.d. bijhouden.

https://www.vbus.net/scheme/dff5a72afd65303f6a26505bb8d28214

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
die live plaatjes vind ik altijd wel kicken. die linker pomp draait trouwens wel lang, of is dat niet live?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:46:
die live plaatjes vind ik altijd wel kicken. die linker pomp draait trouwens wel lang, of is dat niet live?
Wat je ziet is ook echt live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
waarom draait die zo lang dan? hoeveel collectoren heb je? hij draaide voor minutenlang continu.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:16:
waarom draait die zo lang dan? hoeveel collectoren heb je? hij draaide voor minutenlang continu.
Hij heeft gedraaid vanaf 11.36 tot 19.30! PWM gestuurde pomp en toch nog een redelijke instraling vandaag en door de dag heen een regelmatge warmte afname (paar keer retour verwarming er door heen en aardig wat tapwater verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
fabstar81 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:16:
Maar dat mag toch wel:
boiler 17-10-2016

er was vandaag nog wel warmte te oogsten van het dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
En gisteren dan? (zondag)

Ik had gisteren m'n DIY leegloopsysteempje eindelijk aan de praat, en mijn god wat was dat water heet. Datgene wat nog een beetje in de collectoren lag en later terug kwam lopen was gewoon tegen de 100 graden. Natuurlijk zou het dat niet halen als het echt continu doorliep en het vat zou verwarmen.

Ben nog wat aan het knutselen, en ben dus nog niet klaar. Maar wel een hindernis genomen dat ik eindelijk een pomp heb gevonden die het doet, en volgens mij nog regelbaar ook met 0-10V signaal of zelfs serieel, maar ik heb toch alleen nog maar een aan/uit controller. Het is wel leuk voor een knutsel projectje later.
Eerst even het leegloopsysteem fatsoeneren, als dat allemaal mooi werkt kan ik een dag prikken om alles om te zetten zodat alles via de zonneboiler loopt.

De pomp is een gigantische Wilo Stratos pomp die ik voor weinig heb kunnen scoren. Beetje overkill, maar hij heeft wel leuke settings, kan bijvoorbeeld het aantal RPM van de pomp exact instellen.
Het is echt een grote industriele pomp, met grote flenzen enzo. Nieuw kopen is niet erg interessant met die prijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door !null op 17-10-2016 23:54 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hier die van mij van zondag. http://prntscr.com/cvouby

Blauw = Temperatuur collectoren.
Rose= Temperatuur boiler boven
Geel = Temperatuur boiler onder
Ik had gisteren m'n DIY leegloopsysteempje eindelijk aan de praat, en mijn god wat was dat water heet. Datgene wat nog een beetje in de collectoren lag en later terug kwam lopen was gewoon tegen de 100 graden. Natuurlijk zou het dat niet halen als het echt continu doorliep en het vat zou verwarmen.

Ben nog wat aan het knutselen, en ben dus nog niet klaar. Maar wel een hindernis genomen dat ik eindelijk een pomp heb gevonden die het doet, en volgens mij nog regelbaar ook met 0-10V signaal of zelfs serieel, maar ik heb toch alleen nog maar een aan/uit controller. Het is wel leuk voor een knutsel projectje later.
Eerst even het leegloopsysteem fatsoeneren, als dat allemaal mooi werkt kan ik een dag prikken om alles om te zetten zodat alles via de zonneboiler loopt.

De pomp is een gigantische Wilo Stratos pomp die ik voor weinig heb kunnen scoren. Beetje overkill, maar hij heeft wel leuke settings, kan bijvoorbeeld het aantal RPM van de pomp exact instellen.
Het is echt een grote industriele pomp, met grote flenzen enzo. Nieuw kopen is niet erg interessant met die prijzen.
Je moet toch maar eens wat foto's posten als je helemaal klaar bent. Ben benieuwd hoe her er allemaal uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rhaelak schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:45:
[...]

Hier die van mij van zondag. http://prntscr.com/cvouby

Blauw = Temperatuur collectoren.
Rose= Temperatuur boiler boven
Geel = Temperatuur boiler onder
Maar waar zijn de cijfers? :)
Is ie zondag 60 graden geworden, kan het niet echt zien.
[...]

Je moet toch maar eens wat foto's posten als je helemaal klaar bent. Ben benieuwd hoe her er allemaal uitziet.
Ja zal ik zeker doen. Ik zal het dan beschrijven, incl fouten die ik heb gemaakt.

Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor 22mm naar de collectoren vanwege capaciteit, maar volgens mij is dat toch echt minder handig voor het oppompen bij een leegloopsysteem denk ik.
En de pomp moet wat sterker zijn en verbruikt dus meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
!null schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:58:
[...]

Maar waar zijn de cijfers? :)
Is ie zondag 60 graden geworden, kan het niet echt zien.

[...]
Hier nog een linkje met cijfers aan het einde van de dag. http://prntscr.com/cvp89h

Heat quantity klopt alleen niet in verband met een sensor die als een jojo op en neer gaat. Deze wordt volgende week vervangen.
Ja zal ik zeker doen. Ik zal het dan beschrijven, incl fouten die ik heb gemaakt.

Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor 22mm naar de collectoren vanwege capaciteit, maar volgens mij is dat toch echt minder handig voor het oppompen bij een leegloopsysteem denk ik.
En de pomp moet wat sterker zijn en verbruikt dus meer.
Ik denk dat het verstandiger was geweest om inderdaad 15 mm buis te gebruiken, maar goed de tijd zal het leren wat je verbruik wordt en hoe het allemaal functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rhaelak schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:32:

Ik denk dat het verstandiger was geweest om inderdaad 15 mm buis te gebruiken, maar goed de tijd zal het leren wat je verbruik wordt en hoe het allemaal functioneert.
Ja dat denk ik zelf ook. Maar ik heb wel 80 heatpipes liggen, dus ik moet wel wat warmte af kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
jerh schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:48:
[...]

Maar dat mag toch wel:
[afbeelding]

er was vandaag nog wel warmte te oogsten van het dak :)
mag zeker! :) alleen ben ik gewend dat mijn pomp toch pompt met tussenpozen. het moet toch eerst opgewarmd worden daarboven 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:02:
[...]

mag zeker! :) alleen ben ik gewend dat mijn pomp toch pompt met tussenpozen. het moet toch eerst opgewarmd worden daarboven 8)7
Wat voor pomp en aansturing heb je dan? Klinkt als een pomp met 1 toerental?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het is een grundfoss, een zuinigere variant dan deze:
Afbeeldingslocatie: https://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_2282_zpsx4hl0k6l.jpg

de aansturing komt van een controller die uit mijn hoofd 8 graden verschil vereist van de collector, met de boiler.

[ Voor 19% gewijzigd door fabstar81 op 18-10-2016 12:05 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trusten
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09-2022
Hi allemaal,

Heb het topic al even doorgelezen, maar zie veel terug van waar ik ook tegen aan loop. Wat is wijsheid, vlakke plaat of vacuümbuizen. Bedrijven als HR Solar hebben alleen vlakke plaat en raden dat ook aan en andersom ("Wij van WC eend")

Heb nu de eerste offerte voor een HR solar systeem binnen en vond het bedrag nogal hoog.

€8990 voor 3 stuks collectoren type HPC-1,6 (LxBXH 1630x990x94mm), een staand RVS voorraadvat
van 200 liter (1585x646mm) met een dubbele spiraal (1x warmwater en 1x cv-zijdig) en de bijbehoren-
de regeling en beveiligingscomponenten. Incl. volledige installatie

Opgenomen is het vervangen van de bestaande c.v. ketel voor een een hoog rendement c.v. combi-ketel van het fabricaat Nefit , type Proline II HRC 24 CW 4 + het vervangen van het bestaande inlaatcombinatie, expansievat, dakdoorvoer en overstortventiel.

Gaat om een tussenwoning, waar we nu met zijn tweeën wonen maar willen ook als we met 4 personen zouden zijn ook nog door kunnen met het systeem.

Wat denken jullie van de aangeboden installatie?

[ Voor 13% gewijzigd door Trusten op 19-10-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is er werkelijk anders dan aan die offerte, dat die prijs rechtvaardigd?
https://www.samangroep.nl...liter-3-collectoren-48m2/
(ow wacht, er zit ook een plofketel bij geoffereerd)

Je hebt ook 2.5 collectoren.
Die van Atag komen uit dezelfde fabriek (heb ik van horen zeggen hier)
Misschien iets vriendelijk geprijst...

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2016 17:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:22
Trusten schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:53:

€8990 voor 3 stuks collectoren type HPC-1,6 (LxBXH 1630x990x94mm), een staand RVS voorraadvat
van 200 liter (1585x646mm) met een dubbele spiraal (1x warmwater en 1x cv-zijdig) en de bijbehoren-
OEG setjes heb je bv
800 liter, hygiene spiraal en 2 warmtewisselaren + 4 vlakke platen voor 4118 euro excl btw
1000 liter, hygiene spiraal en 2 warmtewisselaren + 6 vlakke platen voor 5164 euro excl btw
1 plaat = 2,51m2

800 liter, hygiene spiraal en 2 warmtewisselaren + 6 heatpipe sets voor 5952 euro excl btw
1000 liter, hygiene spiraal en 2 warmtewisselaren + 8 heatpipe sets voor 7247 euro excl btw
1 set is 2,05m2

+ max 1500euro werk...

1 set van heatpipes 22 stuks kost 667euro excl en 30 heatpipes is 972.

[ Voor 4% gewijzigd door Icekiller2k6 op 19-10-2016 17:42 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Trusten schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:53:
Hi allemaal,

Heb het topic al even doorgelezen, maar zie veel terug van waar ik ook tegen aan loop. Wat is wijsheid, vlakke plaat of vacuümbuizen. Bedrijven als HR Solar hebben alleen vlakke plaat en raden dat ook aan en andersom ("Wij van WC eend")

Heb nu de eerste offerte voor een HR solar systeem binnen en vond het bedrag nogal hoog.

Opgenomen is het vervangen van de bestaande c.v. ketel voor een een hoog rendement c.v. combi-ketel van het fabricaat Nefit , type Proline II HRC 24 CW 4 + het vervangen van het bestaande inlaatcombinatie, expansievat, dakdoorvoer en overstortventiel.

Gaat om een tussenwoning, waar we nu met zijn tweeën wonen maar willen ook als we met 4 personen zouden zijn ook nog door kunnen met het systeem.

Wat denken jullie van de aangeboden installatie?
1.6 m2 vlakke plaat collectoren zijn aanmerkelijk duurder dan hun variant van 2.5 m2. Argument wat wordt gebruikt is dat het dezelfde afmetingen heeft van PV panelen, mocht je die al hebben of er later bij willen laten leggen is het de vraag wat je zelf esthetisch mooier vindt.

Ik vind dat het de meerprijs niet rechtvaardigt, maar goed smaken verschillen dus daar betaal je dan ook voor.

Is het de set met CV ondersteuning advanced? Dat is wel een mooi systeem. De CV ondersteuning werkt met een aparte pwm gestuurde pomp die onafhankelijk van de CV ketel het warme water uit de boiler rondpompt.

Mocht je inderdaad voor de CV ondersteuning gaan en ben je gecharmeerd van HR Solar dan zou ik persoonlijk kiezen voor de 7,5 m2 set met 200 liter boiler. Dan heb je meer rendement in het voor en najaar en een hogere subsidie. En de meerprijs valt weg tegen de prijs van 3x1.6 m2.

Nefit is ook geen goedkoop keteltje maar wel weer een goed merk. Dus tja het is geld en niet weinig maar misschien kan je installateur de prijzen splitsen naar een CV en een ZB gedeelte?

Overigens produceert HR Solar de vlakke plaat collectoren voor ATAG beide hebben/hadden een €250,-- cashback actie. (Volgens mij is die van ATAG afgelopen en heeft HR Solar hem nu).

De boilers betrokken ze van DJG (De Jong Gorredijk) en volgens mij betrekken ze die nu ergens anders vandaan.

De regelaar die ze gebruiken zijn van Resol (o.a. de Resol SL).

En iedereen verdient er wat aan in de keten....

Meerdere offertes aanvragen kan absoluut geen kwaad en goed je wensen kenbaar maken.

Vlakke plaat vs heat pipes; persoonlijk vind ik het geneuzel in de marge. Ik heb heatpipes maar voornamelijk omdat de WAF daarvan hoger was dan vlakke plaat. Ik zie wel o.a. de site van HRSolar dat de heatpipes die bij hun draaien een iets hogere opbrengst hebben en wat ik ook thuis zie, is dat de heatpipes minder snel afkoelen waardoor je wat langer warmte kan oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:02
Beste,

Nergens vind ik goede waarden voor het vermogen/rendement van een zonnecollector.
Ik vind alleen maar schattingen en dergelijke, zoals 0,7Kw/m² en 2Gj/m² (ik ga er van uit dat 2Gj per jaar is, Kw per uur. Dus eigenlijk Kwh...).
Met een rekensommetje ben ik uitgekomen op een (blijkbaar) gemiddeld vermogen van 3,76°C/uur/m². Waarbij de de m² zonnecollector oppervlakte is en een boiler inhoud van 160liter water.

Als iemand een spec sheet of iets dergelijks heeft van een specifiek type collector zou ik daar ook heel blij mee zijn. De opbrengst verwisselt natuurlijk per dag. Maar ik probeer uit te rekenen wat rendabeler is. Meer zonnepanelen of een connecollector er bij.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

alaintje schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:12:
Beste,

Nergens vind ik goede waarden voor het vermogen/rendement van een zonnecollector.
Ik vind alleen maar schattingen en dergelijke, zoals 0,7Kw/m² en 2Gj/m² (ik ga er van uit dat 2Gj per jaar is, Kw per uur. Dus eigenlijk Kwh...).
Met een rekensommetje ben ik uitgekomen op een (blijkbaar) gemiddeld vermogen van 3,76°C/uur/m². Waarbij de de m² zonnecollector oppervlakte is en een boiler inhoud van 160liter water.

Als iemand een spec sheet of iets dergelijks heeft van een specifiek type collector zou ik daar ook heel blij mee zijn. De opbrengst verwisselt natuurlijk per dag. Maar ik probeer uit te rekenen wat rendabeler is. Meer zonnepanelen of een connecollector er bij.
2GJ/m2 is inderdaad een opwek van 2GJ/m2 per jaar, oftewel 2000MJ/m2 per jaar.
Een kuub gas levert circa 32MJ. De besparing is dan 62,5m3 gas per jaar.

Verder is 1KWh = 3,6MJ (1W = 1J/s)

Zonnepanelen zijn rendabeler, dat kan ik je zo wel vertellen :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:02
Jack schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:22:
[...]

2GJ/m2 is inderdaad een opwek van 2GJ/m2 per jaar, oftewel 2000MJ/m2 per jaar.
Een kuub gas levert circa 32MJ. De besparing is dan 62,5m3 gas per jaar.

Verder is 1KWh = 3,6MJ (1W = 1J/s)

Zonnepanelen zijn rendabeler, dat kan ik je zo wel vertellen :)
Zo gerekend inderdaad wel, dat wist ik ook wel. Maar dat vind ik te kort door de bocht.
Ik was ook niet van plan direct met stroom water op te warmen.
Maar in iedergeval bedankt!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trusten
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09-2022
Rhaelak schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:15:
Is het de set met CV ondersteuning advanced? Dat is wel een mooi systeem. De CV ondersteuning werkt met een aparte pwm gestuurde pomp die onafhankelijk van de CV ketel het warme water uit de boiler rondpompt.
Allereerst thanks voor het meedenken!

Wat betreft je vraag, het gaat om de 'Werking zonnegascombi V2'. En daar staat inderdaad bij dat de 'advanced regelaar' in de set is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Trusten schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:35:
[...]

Allereerst thanks voor het meedenken!

Wat betreft je vraag, het gaat om de 'Werking zonnegascombi V2'. En daar staat inderdaad bij dat de 'advanced regelaar' in de set is opgenomen.
Ja die V2 bedoelde ik. Is een mooi systeem hoor. Men hangt een temperatuursensor in je mechanische afzuiging en als die onder de ingestelde temperatuur komt, gaat eerst de extra pomp draaien die bij die set zit om je huis te verwarmen en als die het niet meer trekt komt pas je CV installatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-05-2024
Hi! Kunnen jullie mij wat advies geven of met mij meedenken? Ik sta op het punt om voor ons nieuwe huis een zonneboiler aan te schaffen van HR Solar. Wij willen hem ook gaan gebruiken voor ondersteuning van de vloerverwarming heb ik er voor gekozen om een wat grotere boiler te nemen, in dit geval 500 liter.

Omdat de boiler ook voor vloerverwarming gebruikt gaat worden, wordt dit geen hot-top maar komt er naverwarming door de HP Cool cube voor het tapwater. Maar ik hik wat tegen het risico van legionella
aan. Als dat van in de periodes dat er minder zon is dan zo'n 35 / 45 graden is, dan is dat natuurlijk een prachtige plek voor legionella. Ik weet wel dat je met naverwarmen dat weer dood, maar je hebt eerst bij wijze van spreken een vat vol legionella, en die ga je daarna weer dood maken. Kan niet gezond zijn;-)

Beter zou het zijn om het vat constant te verwarmen tot >65 graden. Maar met de vloerverwarming is dat niet efficient, want die heeft aan 35 tot 40 graden echt wel genoeg.

Zou ik moeten besluiten om 2 boilers te plaatsen, bv een kleinere tbv tapwater en die permanent verwarmen tot 65 graden? En een boiler van bv 300 liter tbv vloerverwarming? Die hoeft dan ook geen drinkwater te bevatten maar kan direct de vloer in lopen?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar in dat 500 liter vat sla je toch CV water op, geen tapwater/
Heeft het vat dan een hygiene spiraal? (dat is een lange warmtewisselaar met maar een paar liter tapwater erin)

Dat zou het beste zijn, 500 liter met CV water, en een hygienespiraal er door heen. Dan heb je er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
!null schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 22:50:
Maar in dat 500 liter vat sla je toch CV water op, geen tapwater/
Heeft het vat dan een hygiene spiraal? (dat is een lange warmtewisselaar met maar een paar liter tapwater erin)

Dat zou het beste zijn, 500 liter met CV water, en een hygienespiraal er door heen. Dan heb je er geen last van.
In dat 500 liter vat zit tapwater. Het verhaal van die hygienespiraal kom ik nog niet goed achter, kan iemand mij informeren? Het is een RVS vat, dan is aanvullende hygiene volgens mij niet nodig. Er zitten 2 spiralen in waarvan er een naar de vloerverwarming gaat, en één naar de zonnecollectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Dan zou ik de verwarming en SWW omdraaien, indien mogelijk. 500 liter voor de CV en de spiraal voor je warm tapwater. Deze moet er wel geschikt voor zijn. Ik denk eigenlijk dat dit ook de bedoeling is van je systeem.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
drielp schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:28:
Dan zou ik de verwarming en SWW omdraaien, indien mogelijk. 500 liter voor de CV en de spiraal voor je warm tapwater. Deze moet er wel geschikt voor zijn. Ik denk eigenlijk dat dit ook de bedoeling is van je systeem.
Klopt, heb eea gevonden over die hygiene spiraal, ik kan dat verhaal nu goed plaatsen. Het lijkt er idd op dat ik het tapwater via die hygiene spiraal moet laten lopen. Bij HR Solar schijnt die een capaciteit van 48 liter te hebben. Er staat dan wel opmerking bij dat je op moet letten met de gewenste maximale afname. Maar nergens staat wat dan die maximale afname is. Is douchen en afwassen nog gelijktijdig mogelijk? Iemand die ervaring heeft met een hygiene spiraal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mark1972V schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:40:
[...]

Klopt, heb eea gevonden over die hygiene spiraal, ik kan dat verhaal nu goed plaatsen. Het lijkt er idd op dat ik het tapwater via die hygiene spiraal moet laten lopen. Bij HR Solar schijnt die een capaciteit van 48 liter te hebben. Er staat dan wel opmerking bij dat je op moet letten met de gewenste maximale afname. Maar nergens staat wat dan die maximale afname is. Is douchen en afwassen nog gelijktijdig mogelijk? Iemand die ervaring heeft met een hygiene spiraal?
jerh in "Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
auijtdehaag is wel fan van jerh zijn oplossing :+

[ Voor 67% gewijzigd door fabstar81 op 21-10-2016 09:31 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fabstar81 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:14:
[...]

auijtdehaag is wel fan van jerh zijn oplossing :+
Ja, heb het zelf ook... >:)
(maar geen zonnecollectoren , maar wel PV overschot ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2016 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Ok, ik krijg het idee dat je bij een hygienespiraal eigenlijk altijd wel moet naverwarmen, hoe warm de boiler ook is. Dus zelfs in de zomer, als de boiler bv 70 graden is en je neemt veel tapwater af, dan zal dat niet snel genoeg opwarmen.

Alternatief zou kunnen zijn om 2 boilers te plaatsen, een voor tapwater en een voor CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is juist het voordeel met een naverwarmer.
Buffervat is niet nodig op hoge temperatuur te houden.
Hoge temperatuur = hoger stilstandverlies.
Collectoren doen ook weinig in de winter.
Warmtepomp op het buffervat (is ook lage temperatuur) of cv pellet kachel.

Enig nadeel is de stroomvoorziening voor de doorstroomverwarming.
(het liefst een 3-fase....al probeer ik het gewoon op 1 fase, 35A)
Maar iedereen een mening natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Mark1972V schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:35:
[...]

Ok, ik krijg het idee dat je bij een hygienespiraal eigenlijk altijd wel moet naverwarmen, hoe warm de boiler ook is. Dus zelfs in de zomer, als de boiler bv 70 graden is en je neemt veel tapwater af, dan zal dat niet snel genoeg opwarmen.
Nou nee hoor dat valt wel mee. De oppervlakte van de hygienespiraal is belangrijk. Hoe groter het oppervlakte, hoe makkelijker er warmteoverdracht ontstaat.

Ik heb zelf ook een hygienespiraal i.c.m. een 400 liter vat en daar is vanaf april tot medio oktober geen gas (nou ja 4 m3 door dat druiligere weer in juni) voor SWW gebruikt.

Ik heb wel de tapwater temperatuur van de CV installatie lager gezet, naar 50°C. Komt het water uit de boiler onder die temperatuur dan gaat de CV ketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Mark1972V schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:40:
[...]Klopt, heb eea gevonden over die hygiene spiraal, ik kan dat verhaal nu goed plaatsen. Het lijkt er idd op dat ik het tapwater via die hygiene spiraal moet laten lopen. Bij HR Solar schijnt die een capaciteit van 48 liter te hebben. Er staat dan wel opmerking bij dat je op moet letten met de gewenste maximale afname. Maar nergens staat wat dan die maximale afname is. Is douchen en afwassen nog gelijktijdig mogelijk? Iemand die ervaring heeft met een hygiene spiraal?
Een capaciteit van 48 liter, dat slaat als een tang op een varken. Ik verwacht eerder een aanduiding als 48 liter per minuut opwarmen van 15° naar 50° bij vattemperatuur van 70° (waarden volledig uit mijn duim gezogen).
Staat er geen sterretje of 1) die verwijst naar kleine letters met meer uitleg?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hier is de link van dat vat.

http://www.hrsolar.nl/wp-.../KE-KER-KER2-500-1000.pdf

Hou er rekening mee dat het een vat is met energielabel D (!!). En het is een stalen vat (is weer zwaarder dan RVS).

Er zijn veel vaten en boiler leveranciers, ik zou kijken naar een vat met een beter energielabel dan dit vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
naftebakje schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:09:
[...]
Een capaciteit van 48 liter, dat slaat als een tang op een varken. Ik verwacht eerder een aanduiding als 48 liter per minuut opwarmen van 15° naar 50° bij vattemperatuur van 70° (waarden volledig uit mijn duim gezogen).
Staat er geen sterretje of 1) die verwijst naar kleine letters met meer uitleg?
Ja ik vond die 48 liter met die opmerking 'pas op dat er niet te veel water afgenomen wordt' ook meer vragen dan antwoorden geven. We delen onze verbazing dus ;-)

Dat energie label D is idd niet best. Ik ga eens kijken of we niet beter met 2 vaten kunnen werken. Jullie feedback wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Mark1972V schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:46:
[...]

Ja ik vond die 48 liter met die opmerking 'pas op dat er niet te veel water afgenomen wordt' ook meer vragen dan antwoorden geven. We delen onze verbazing dus ;-)

Dat energie label D is idd niet best. Ik ga eens kijken of we niet beter met 2 vaten kunnen werken. Jullie feedback wordt zeer gewaardeerd!
Hoeveel collectoren wil je eigenlijk gaan plaatsen? Als je kiest voor HR Solar zou je met de V2 cv ondersteuning uit kunnen met een naar verhouding kleiner vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Capaciteit is inhoud hygiëne spiraal, mijne heeft 27 liter, vat is 400 liter.
Zeker in het verwarmings seizoen kun je er niet comfortabel mee douche dus moet je na verwarmen. Elektrische door stromer is beste mits je goede stroom voorziening hebt. Jerh trekt minimaal 6 kW en 11 kW met een bad vullen.
Wasmachine en stofzuiger erbij en poef weg 25a zekering.
Ik laat de combi ketel na verwarmen, moest wel meng ventiel naar 35 zetten want een combi ketel kan van 40 geen 50 graden water maken, zelfs geen 65.
Vermogen is te groot dus telkens aan uit aan uit van brander

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Je hoeft niet met twee vaten te werken, je kunt best met een vat met hygiene spiraal blijven werken.
Maar het kan wel een ander vat zijn met beter energielabel. Hoeft niet meteen 2 vaten te bekenen, die conclusie snap ik niet helemaal.

Mij lijkt dat je niks te kort zal komen als je een 500 liter vat met hygienespiraal op 70 graden hebt, dan zal de hygienespiraal wel voldoende leveren voor een gemiddelde douche. Watervaldouche is wellicht ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Capaciteit is inhoud hygiëne spiraal, mijne heeft 27 liter, vat is 400 liter.
Zeker in het verwarmings seizoen kun je er niet comfortabel mee douche dus moet je na verwarmen. Elektrische door stromer is beste mits je goede stroom voorziening hebt. Jerh trekt minimaal 6 kW en 11 kW met een bad vullen.
Ik laat de combi ketel na verwarmen, moest wel meng ventiel naar 35 zetten want een combi ketel kan van 40 geen 50 graden water maken, zelfs geen 65.
Vermogen is te groot dus telkens aan uit aan uit van brander
Ik ga een CV ketel als naverwarmer gebruiken om van 35 naar 65/70 graden te komen. Ik begrijp nog niet helemaal jouw opmerking over je mengventiel naar 35 graden. Naar beneden ofzo? Mijn CV ketel (HP Cool cube) zal van 35 graden (winterperiode schat ik) naar 70 graden moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Rhaelak schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:55:
[...]

Hoeveel collectoren wil je eigenlijk gaan plaatsen? Als je kiest voor HR Solar zou je met de V2 cv ondersteuning uit kunnen met een naar verhouding kleiner vat.
Het plan was 300 liter boiler met 4 1.6m2 panelen van HR Solar. Maar ik probeer naar 500 liter te gaan zodat ik de vloerverwarming er ook mee kan voorzien. Helaas vind ik weinig over hoeveel liter je nodig hebt per m2 vloerverwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Mark1972V schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:47:
[...]

Het plan was 300 liter boiler met 4 1.6m2 panelen van HR Solar. Maar ik probeer naar 500 liter te gaan zodat ik de vloerverwarming er ook mee kan voorzien. Helaas vind ik weinig over hoeveel liter je nodig hebt per m2 vloerverwarming...
Daar zijn geen standaard verbruikscijfers voor per m2, aangezien dat ligt aan het isolatieniveau van je woning.
Enig idee wat er afgelopen jaar is verstookt aan gas?

4x 1,6m2 collectoren op 300L is een mooie verhouding. Wanneer je naar een 500L buffer gaat zou je kunnen overwegen om naar 6x 1,6m2 collectoren te gaan, voor iets meer warmte en wat hogere temperaturen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jack op 21-10-2016 20:07 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Mark1972V schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:47:
[...]

Je zal dan ook meer collectoren moeten installeren anders heeft het geen zin. Maar nogmaals als je kijkt naar de V2 versie van cv ondersteuning van hun heb je niet zo'n grote boiler nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mark1972V schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

Ik ga een CV ketel als naverwarmer gebruiken om van 35 naar 65/70 graden te komen. Ik begrijp nog niet helemaal jouw opmerking over je mengventiel naar 35 graden. Naar beneden ofzo? Mijn CV ketel (HP Cool cube) zal van 35 graden (winterperiode schat ik) naar 70 graden moeten.
Ja naar beneden, misschien wel dertig, niet precies gemeten. Veertig was te hoog in ieder geval, dan kan hij geen 65 maken, verschil is te klein voor de calenta c40

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:50:
[...]

Ja naar beneden, misschien wel dertig, niet precies gemeten. Veertig was te hoog in ieder geval, dan kan hij geen 65 maken, verschil is te klein voor de calenta c40
Over datgene wat je beschrijft heb ik contact gehad met Intergas. Intergas adviseert juist een mengventiel na de ketel, ingesteld op 62-63 graden, om juist die temperatuur fluctuaties op te vangen. Schijnbaar zijn die cv ketels er toch tegen bestand.

Maar ik vermoed zo maar dat jouw oplossing energie efficienter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:18:
[...]

Over datgene wat je beschrijft heb ik contact gehad met Intergas. Intergas adviseert juist een mengventiel na de ketel, ingesteld op 62-63 graden, om juist die temperatuur fluctuaties op te vangen. Schijnbaar zijn die cv ketels er toch tegen bestand.

Dat is voor beveiliging van de hoge temperaturen, zonneboiler van 95 zo de kraan uit is niet fijn. Maar gelukkig kon ik hem andersom gebruiken omdat hij ook voor de ketel zit en niet erna, dan kan je ketel ook al gesmolten zijn ahum...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:02:
[...]

Dat is voor beveiliging van de hoge temperaturen, zonneboiler van 95 zo de kraan uit is niet fijn. Maar gelukkig kon ik hem andersom gebruiken omdat hij ook voor de ketel zit en niet erna, dan kan je ketel ook al gesmolten zijn ahum...
Tsja, als intergas durft te beweren dat hun ketels wel tegen hete zonneboiler temperaturen kan, wie zijn wij dan om het niet te geloven.
Je gaat immers geen broodje aap verhaal ophangen tegen een bestaande klant als die later door problemen de claim ook bij jouw neer zal leggen.

Ik zie in meer meters hete leiding wel een nadeel in een groter verlies.
Ik heb maar 10 cm leiding wat 65+ graden is, de rest van mijn warm water circuit is altijd max 65. Die extra 2 meter leiding welke warmer zal worden dan 65 graden zal misschien niet veel uit maken maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfmonkey schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 00:20:
[...]

Tsja, als intergas durft te beweren dat hun ketels wel tegen hete zonneboiler temperaturen kan, wie zijn wij dan om het niet te geloven.
Je gaat immers geen broodje aap verhaal ophangen tegen een bestaande klant als die later door problemen de claim ook bij jouw neer zal leggen.

Ik zie in meer meters hete leiding wel een nadeel in een groter verlies.
Ik heb maar 10 cm leiding wat 65+ graden is, de rest van mijn warm water circuit is altijd max 65. Die extra 2 meter leiding welke warmer zal worden dan 65 graden zal misschien niet veel uit maken maar toch.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook maar gedaan wat op tekening stond van de zonneboiler set van remeha,ventiel voor de ketel en een doorstroom begrenzer vervangen.
Maar je hebt wel een punt dat als je op laatste punt doet er geen afkoeling meer is, mijn 5 meter leiding wel.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Jack schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:03:
[...]

Daar zijn geen standaard verbruikscijfers voor per m2, aangezien dat ligt aan het isolatieniveau van je woning.
Enig idee wat er afgelopen jaar is verstookt aan gas?

4x 1,6m2 collectoren op 300L is een mooie verhouding. Wanneer je naar een 500L buffer gaat zou je kunnen overwegen om naar 6x 1,6m2 collectoren te gaan, voor iets meer warmte en wat hogere temperaturen.
Het is een nieuwe woning, dus ik heb nog geen cijfers. Ik weet wel dat 'ie perfect geisoleerd is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Mark1972V schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:35:
Het is een nieuwe woning, dus ik heb nog geen cijfers. Ik weet wel dat 'ie perfect geisoleerd is :-)
Dat is mooi, want dan is er een EPC berekening waarin staat hoeveel energie er nodig is voor verwarmen.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1972V
Jack schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:00:
[...]

Dat is mooi, want dan is er een EPC berekening waarin staat hoeveel energie er nodig is voor verwarmen.
Dat is inderdaad waar. Ik heb de stukken er even bijgepakt. Veel cijfertjes, maar ik denk dat het gaat om warmtehoefte verwarmingssysteem (Qh;nd;an). Daar staat 38.793 MJ. En bij tapwater 10.374 MJ.
Verder op staat 'Resultaten'. Daar staat 'verwarming (excl hulpenergie) Eh;p 23.241 MJ. En tapwater excl hulpenergie 11.856 MJ.
Dat zullen denk ik cijfers paar jaar zijn? Wie kan me deze cijfers uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
Ja, dat werkt gewoon erg goed en erg simpel. Geen ingewikkelde installatie en altijd warmwater.
Mark1972V schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:35:
[...]

Dat hangt van de grootte van je hygieneboiler af. Ik heb hier 800 liter, zoals aangegeven in dit topic. Een douchebuurt van 15 minuten met een boiler start temperatuur van 70 graden zal ongeveer 3 a 4 graden temperatuursverlies opleveren (incl. dwtw). Dat zie ik in de praktijk in ieder geval. Hoe lager de temperater van het vat hoe minder het stilstandsverlies en hoe minder het temperatuursverlies. Mijn vat zit op dit moment op circa 28 graden en dan levert 15 minuten douchen geen meetbaar temperatuurverlies op.
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Dat is tot op heden nog niet gebeurd en dit is een all electric huis. De grootste verbruiker, zeker qua piekvermogen, na de electrische doorstromer, is de inductieplaat.
Die wel ook weleens 6 KW trekken. De w/w wp trekt maximaal 1,5 KW.
Ik woon inmiddels anderhalf jaar in dit huis en er is nog geen stop uitgegaan. Maar in het geval dat ik terwijl ik het bad laat vollopen, sta te koken op alle pitten, twee ovens aanzet, stofzuig, de wp draait en ook een wasje draai gaat het fout..... Met een electrische auto ben ik wel van plan om een slim laadpunt te nemen, want die zou dan ook 11 KW kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 19:43:
[...]

Ja, dat werkt gewoon erg goed en erg simpel. Geen ingewikkelde installatie en altijd warmwater.

[...]

Dat hangt van de grootte van je hygieneboiler af. Ik heb hier 800 liter, zoals aangegeven in dit topic. Een douchebuurt van 15 minuten met een boiler start temperatuur van 70 graden zal ongeveer 3 a 4 graden temperatuursverlies opleveren (incl. dwtw). Dat zie ik in de praktijk in ieder geval. Hoe lager de temperater van het vat hoe minder het stilstandsverlies en hoe minder het temperatuursverlies. Mijn vat zit op dit moment op circa 28 graden en dan levert 15 minuten douchen geen meetbaar temperatuurverlies op.

[...]

Dat is tot op heden nog niet gebeurd en dit is een all electric huis. De grootste verbruiker, zeker qua piekvermogen, na de electrische doorstromer, is de inductieplaat.
Die wel ook weleens 6 KW trekken. De w/w wp trekt maximaal 1,5 KW.
Ik woon inmiddels anderhalf jaar in dit huis en er is nog geen stop uitgegaan. Maar in het geval dat ik terwijl ik het bad laat vollopen, sta te koken op alle pitten, twee ovens aanzet, stofzuig, de wp draait en ook een wasje draai gaat het fout..... Met een electrische auto ben ik wel van plan om een slim laadpunt te nemen, want die zou dan ook 11 KW kunnen pakken.
Het zal ook niet snel fout gaan omdat de stoppen nogal traag zijn, maar je 11 kW is toch ruim 3 per fase, toevallig wasmachine een piek en stofzuiger erbij 1800 watt en in theorie is 25a weg. Tenzij overdag de pv ondersteunt.....
Mijn oplossing word het nog even niet in ieder geval om een bad mee te vullen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 22:15:
[...]

Het zal ook niet snel fout gaan omdat de stoppen nogal traag zijn, maar je 11 kW is toch ruim 3 per fase, toevallig wasmachine een piek en stofzuiger erbij 1800 watt en in theorie is 25a weg. Tenzij overdag de pv ondersteunt.....
Mijn oplossing word het nog even niet in ieder geval om een bad mee te vullen
Tja, gas is nog een oplossing... maar gezien de voorspellingen van onder Kamp gaat gas er uit op termijn. Ik ben heel benieuwd of het elektranetwerk dan massaal verzwaard gaat worden. Dat zou dan wel een stevige investering worden voor Tennet en consorten.

Ik zou zelf 3x35A ook prima vinden, maar nu kost me dat in verhouding te veel extra en ik heb het niet nodig.

En jou opmerking indien de pv wat oplevert: dan leveren de collectoren vaak ook op, dus minder stroom nodig om warm water te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark1972V
Even een korte update met dank aan de meedenkers hier: zoals het er nu uitziet ga ik werken met 10 m2 zonnecollectoren van HR Solar. Dat worden die 2.5 m2 panelen. Die zijn idd een stuk voordeliger dan die 1.7 m2 panelen. Aangezien het toch een apart deel op het dak wordt maakt het qua vormgeving niet zoveel uit, het wordt nu een blok van 2.2 meter hoog bij 4.4 meter breed.

Verwarming dmv een 500 liter boiler met electrische spiraal van 4kW. Daarmee breng ik 'm eens per week op 70 graden. Verder verwarmt de HP Cool cube het tapwater nog na, mits nodig qua temperatuur. Dit lijkt een betere oplossing als een hygiene spiraal omdat je hiermee 'onbeperkt' gelijktijdig water kan afnemen.

Via een klep maakt het systeem een keuze of de vloer ook verwarmd kan worden met de warmte uit de boiler ipv de HP Cool Cube. Totaal vermogen van de zonneboiler is dan circa 16 Kw wat ongeveer overeenkomt met de berekende energie behoefte qua verwarming en tapwater.

Om qua elektrisch ook zo goed als neutraal te zijn komen er 24 panelen van LG. Levert totaal rond de 7kW op, genoeg om ons verbruik volledig af te dekken. We gaan de micro inverters van Enphase gebruiken op 3 fasen aangesloten.

Om het rendement van dit hele circus te meten ga ik gebruik maken van IUngo om de electra te meten, en een datalog systeem van HR Solar om de warmte opbrengst in kaart te brengen. Ik zal jullie tegen die tijd wat output geven hoe een en ander presteert. Dan kan ik ook wat terug doen als hopelijk actief forum lid.

Bedankt tot zover! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Mark1972V schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:51:
Verwarming dmv een 500 liter boiler met electrische spiraal van 4kW. Daarmee breng ik 'm eens per week op 70 graden. Verder verwarmt de HP Cool cube het tapwater nog na, mits nodig qua temperatuur. Dit lijkt een betere oplossing als een hygiene spiraal omdat je hiermee 'onbeperkt' gelijktijdig water kan afnemen.
Klinkt alsof je een mooie set in huis krijgt.
Je krijgt/hebt al 3 fase in huis? Want 4kw moet op meer dan 1 fase. Misschien een beter idee om een 2 of 3 kw element te doen, zo kun je met "gewone" stroom af. Het verwarmen duurt wat langer maar als je hem toch alleen gebruikt voor legionela preventie maakt dat ook niet uit.
Waarom wil je eigenlijk naar 70 graden verwarmen, in principe zou je zelfs met 60 graden afkunnen, die extra 10 graden zou nogal wat extra kosten.

Je opmerking over hp cool cube versus hygiene spiraal snap ik niet helemaal. Ik denk dat je het verkeerd ziet. Ook met een hygieme spiraal mag je naverwarmen, dat staat er helemaal los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Mark1972V schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:51:
Even een korte update met dank aan de meedenkers hier: zoals het er nu uitziet ga ik werken met 10 m2 zonnecollectoren van HR Solar. Dat worden die 2.5 m2 panelen. Die zijn idd een stuk voordeliger dan die 1.7 m2 panelen. Aangezien het toch een apart deel op het dak wordt maakt het qua vormgeving niet zoveel uit, het wordt nu een blok van 2.2 meter hoog bij 4.4 meter breed.

Via een klep maakt het systeem een keuze of de vloer ook verwarmd kan worden met de warmte uit de boiler ipv de HP Cool Cube. Totaal vermogen van de zonneboiler is dan circa 16 Kw wat ongeveer overeenkomt met de berekende energie behoefte qua verwarming en tapwater.

Om qua elektrisch ook zo goed als neutraal te zijn komen er 24 panelen van LG. Levert totaal rond de 7kW op, genoeg om ons verbruik volledig af te dekken. We gaan de micro inverters van Enphase gebruiken op 3 fasen aangesloten.

Om het rendement van dit hele circus te meten ga ik gebruik maken van IUngo om de electra te meten, en een datalog systeem van HR Solar om de warmte opbrengst in kaart te brengen. Ik zal jullie tegen die tijd wat output geven hoe een en ander presteert. Dan kan ik ook wat terug doen als hopelijk actief forum lid.

Bedankt tot zover! :-)
Dit wordt een leuke installatie. Maar waarom een elektrisch element? 1 x per week naar 70 graden gaat je een berg energie kosten. Als je het vat in de winter van bijvoorbeeld 30 graden naar 70 graden verhit kost je dat 24 kW aan energie en ben je met een 4 kW element 6 uur bezig.

Ik zou kiezen voor een vat met hygienespiraal, wat ik persoonlijk beter vindt bij zulke grote vaten. Mocht het water niet op temperatuur zijn wat eruit komt dan verwarmt de HP Cube het na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Oftewel 1250kWh per jaar om één keer per week je boiler op te warmen ivm legionella. Ouch $$$

200L elektisch opwarmen is niet zo'n probleem, maar 500L is wel een ander verhaal.
Zoals Rhaelak hierboven al aangeeft, voor grotere vaten wordt daarom gekozen voor een hygienespiraal.
Geen legionella problemen, geen elektrisch verwarmen nodig.
Juist omdat je ook nog de HP Coolcube hebt waarmee je kan naverwarmen, zou ik al helemaal voor een hygienespiraal gaan.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:18:
[...]

ik begrijp een mengventiel echt niet na de ketel. sommige ketels hebben een overshoot afhankelijk van de temperatuur die ze binnen krijgen. dan laat je dus eerst je ketel gasverbruiken om het vervolgens weer terug te mengen. of zie ik dit verkeerd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:36:
[...]

ik begrijp een mengventiel echt niet na de ketel. sommige ketels hebben een overshoot afhankelijk van de temperatuur die ze binnen krijgen. dan laat je dus eerst je ketel gasverbruiken om het vervolgens weer terug te mengen. of zie ik dit verkeerd?
Intergas vertelde mij dat ze dat adviseren in verband met temperatuurschommelingen. Iets wat ik in de praktijk ook meemaakte tijdens de zomer. Als er op een gegeven moment water van < 50°C (ingesteld tapwatertemperatuur) vanuit de ZB stroomde naar de ketel, verwarmde de ketel dit na. Wat je dan kriigt is dat de ketel een dotje gas geeft, wisselaar warmt op, en het water stroomt er met >70°C uit je kraan beneden.

Door na de ketel een mengventiel te plaatsen vang je dit min of meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
maar dat is dan wel zonde van het gas...

ik heb dit hier opgelost door het mengventiel van de ZB altijd boven de setpoint voor SWW in te stellen. dan heb je inderdaad nog het water uit de ZB wat niet dat setpoint haalt.

hmm...ik heb met die overshoot geen ervaring bij de niet-mengkranen in huis.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:39:
[...]

Intergas vertelde mij dat ze dat adviseren in verband met temperatuurschommelingen. Iets wat ik in de praktijk ook meemaakte tijdens de zomer. Als er op een gegeven moment water van < 50°C (ingesteld tapwatertemperatuur) vanuit de ZB stroomde naar de ketel, verwarmde de ketel dit na. Wat je dan kriigt is dat de ketel een dotje gas geeft, wisselaar warmt op, en het water stroomt er met >70°C uit je kraan beneden.

Door na de ketel een mengventiel te plaatsen vang je dit min of meer op.
Geloof niet dat er ketels zijn die hoger dan 65 gaan, levens gevaarlijk. Die springen ook acuut uit, haalt 70 niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:06:
[...]

Geloof niet dat er ketels zijn die hoger dan 65 gaan, levens gevaarlijk. Die springen ook acuut uit, haalt 70 niet
Misschien niet hoger als maximaal instelbare SWW temperatuur. Maar ik heb echt temperaturen gemeten van 70-75°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
de mijne maakt er ook max 70 graden van.
ik stel hem in op 60 of 65 maar bij 45+ graden in de boiler is een waakvlam bij wijze van spreken al genoeg om er 60 graden van te maken. toch zal hij met de minimum vlam willen blijven verwarmen, er is tenslotte vraag. tot het moment dat er 70 graden uit komt, dan slaat hij de vlam eraf. wel krijg je op enig moment dus (bijna) 70 graden uit je kraan.

het nadeel van slimme en modulerende ketels, die springen niet meer uit zodra de ingestelde temperatuur gehaald word

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De mijne wel hoor, kan door te hoog vermogen niet eens van 40 naar 65 zonder continu aan uit te gaan.
Jammer zat want als na verwarming is mooi niks zo, bleef hij maar aan met 70

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 24-10-2016 13:56 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 831551

Ik heb nu twee weken een Solesta 20v. Ik had al een Luigjes zonneboiler van meer dan 20 jaar oud en wilde er nog wel eentje bij. Nu had ASN voor mijn gevoel een redelijk aanbod. Het is ook een redelijk groot bedrijf, dat speelde ook mee. Maar probleem is nu dat het systeem een geluidsniveau heeft van 60 dB. Dat vind ik veel te veel. Is dit herkenbaar?

Vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is het de pomp die het geluid maakt of het water dat rond gepompt wordt in de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 831551

Het is overduidelijk 'iets' in het vat en behalve de pomp zijn daar dus verder geen bewegende delen. Dus als ik zou moeten antwoorden, ja het is de pomp. Maar ik kan er niet inkijken. Kan het vat eenvoudig uit elkaar? Ik begin daar liever niet aan, daar ik twee jaar garantie heb. Maar mijn grootste zorg is dat er 'iets' in het vat kapot gaat en dan zal je zien, ben je net niet thuis en voor je het weet heb ik dan een grote lekkage. De Luigjes zonneboiler werkt overigens al meer dan 20 jaar perfect.Nog nooit iets aan gedaan en is fluisterstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Anoniem: 831551 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:32:
Het is overduidelijk 'iets' in het vat en behalve de pomp zijn daar dus verder geen bewegende delen. Dus als ik zou moeten antwoorden, ja het is de pomp. Maar ik kan er niet inkijken. Kan het vat eenvoudig uit elkaar? Ik begin daar liever niet aan, daar ik twee jaar garantie heb. Maar mijn grootste zorg is dat er 'iets' in het vat kapot gaat en dan zal je zien, ben je net niet thuis en voor je het weet heb ik dan een grote lekkage. De Luigjes zonneboiler werkt overigens al meer dan 20 jaar perfect.Nog nooit iets aan gedaan en is fluisterstil.
Misschien heb je een pomp met een gare lager. Of lucht in het systeem of weet ik veel wat. Ik zou Solesta bellen/mailen en er hun naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Solesta gebruikt leegloopsystemen. Dan kun je naast de pomp wat meer horen borrelen. Of in het begin kun je lucht horen worden weggedrukt door het water, maar dat is tijdelijk.
Maar water horen borrelen zul je wel kunnen onderscheiden van een pomp met een monotoom geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Ik heb thuis een Atag zonnegascombi (luigjes). Nadat ik alle ouderwetse radiatorafsluiters had vervangen door dynamische afsluiters en zone regeling viel de boiler telkens in storing. Hij ging er op uit te hoge aanvoer temperatuur, vermoedelijk doordat er nog veel lucht in het systeem zat. Toen ik dat nog niet wist heb ik de aanvoertemperatuur van 90c naar 70c gezet.

Nou is mijn vraag. Wat is een goede aanvoertemperatuur?

En hoe zit dat met de warmte van de collector mag deze het vat wel verder dan 70c opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 19:58
Proton_ schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:57:
Ik zie wel een markt voor zonneboiler-boosters: w/w warmtepompen die het glycol afkoelen om zo meer warmte uit de collector te halen. Zeker met een eigenverbruik-regeling kan dat best financieel interessant zijn.
Is er iemand met ervaring hiermee? Scheelt nogal wat inderdaad, volgens https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/thermische-energie/ haal je 1,9 GJ per jaar per m2 meer uit de heat pipes als je maar hoeft te verwarmen tot 25C ipv tot 50C.

Wij hebben 60 heat pipes met 2*250 L boilervaten, en vraag mij af of het plaatsen van een booster daartussen zou helpen om de winter zuiniger door te komen. Wat zou de COP zijn bij verwarmen van 25C tot 45C van een booster warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 19:58
DeKemp schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:36:
Nou is mijn vraag. Wat is een goede aanvoertemperatuur?

En hoe zit dat met de warmte van de collector mag deze het vat wel verder dan 70c opwarmen?
Op je 1e vraag: bij ons zit er een mengventiel tussen om de maximale temperatuur niet boven de 70 graden uit te laten komen. Maar die zit er bij mijn weten alleen voor de veiligheid dat het water niet te heet is voor de gebruikers. Tijdens het opzetten van het systeem heeft deze ook zonder de mengkraan een poosje gedraaid, toen geen problemen met de CV ervaren.

Op je 2e vraag: zo lang het niet kookt geen probleem. Bij ons heeft de boiler al op 85 graden gestaan in de zomer, zal begrensd zijn op 90 graden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ferdie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:05:
[...]

Is er iemand met ervaring hiermee? Scheelt nogal wat inderdaad, volgens https://www.warmtepomp-info.nl/boiler/thermische-energie/ haal je 1,9 GJ per jaar per m2 meer uit de heat pipes als je maar hoeft te verwarmen tot 25C ipv tot 50C.

Wij hebben 60 heat pipes met 2*250 L boilervaten, en vraag mij af of het plaatsen van een booster daartussen zou helpen om de winter zuiniger door te komen. Wat zou de COP zijn bij verwarmen van 25C tot 45C van een booster warmtepomp?
Het was een wild idee, zoals ik dat wel vaker heb ;)
Ik ken zo'n product niet.
Lucht/water warmtepompen halen een COP van ~5 met A25/W45.
De 1,9 GJ = 527 kWh dus het boosten mag je 105 kWh elektrisch kosten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 63 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.