MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Als je hier http://www.hrsolar.nl/live-systeem naar een direct vergelijk kijkt, lijkt mij de keuze niet moeilijk.Icekiller2k6 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:21:
De reden waarom ik toch neig richting heatpipes is puur omdat de zon er niet 100% recht op staat.
Begin januari stond de heatpijp nog zo'n 75 kWh achter op de vlakke plaat, nu staat die 28 kWh voor.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Maar relais met een 230V~ spoel zijn heel gangbaar. Het is me niet duidelijk wat je daarmee wil bereiken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ruimte is er .. maar kwa kostprijs is het een stuk pijnlijker.. (heatpipes zijn niet zo gek veel groter als vlakke platen..?).Proton_ schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:16:
Als je de ruimte hebt, hebben heatpipes voordelen.
Maar relais met een 230V~ spoel zijn heel gangbaar. Het is me niet duidelijk wat je daarmee wil bereiken.
reden voor relay is omdat ik van mijn huidige mazout installatie de pomp aansturing niet intern wil laten gaan.. momenteel blijft mn ketel 24/7 op 60graden.. en is de pomp enkel geschakeld.
Dus de standaard sturing stuurt 220v deze wil ik eigenlijk puur gebruiken voor de fase door te verbinden naar de pomp. (mogelijk naderhand met een 555 circuit tussen dat 5-10 min wacht)
[ Voor 13% gewijzigd door Icekiller2k6 op 22-09-2016 14:27 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Bij een vlakke plaat vangt elke vierkante centimeter zonnewarmte, maar bij heatpipes zit er ruimte tussen de buizen en tussen de collector in de buis en de buis zelf.
Bij de HRSolar testopstelling van hierboven wordt dan ook een buizenopstelling van 3.2 m² vergeleken met 2.5m² vlakke plaat.
De ruimte tussen de buizen heeft ook het voordeel dat je met een oost/west opstelling de buizen wat naar zuid kan draaien en zo een hogere opbrengst krijgt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het probleem is echter dat in de winter de zon lager staat en daardoor pas stukje later op het dak schijnt. Het rechtse gedeelte van mijn garage heeft 's ochtends licht. Dan een poos niets (achter het huis) en dan weer van de linkerkant...
bij de lokale elektroboer een relais met voet meegekregennaftebakje schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:06:
Als die thermostaat van dealextreme kan "koelen" (contact open bij te hoge temperatuur, sluiten bij te lage) zal dat werken idd.
Wat je geselecteerd hebt bij Conrad is enkel de voet, je moet er nog een relais in steken hé.

op 13 en 14 sluit ik de thermostaat aan, maar waar sluit ik dan de 230v in op aan en waar de pomp?
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Ik heb deze gekocht :Icekiller2k6 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:21:
Hm Misschien een domme vraag.. maar bestaat een relay die met 220v geschakeld kan worden? dit ivm het afzonderen van de stroom van de sturing met die van de pomp.
Aan gezien de info die ik kreeg over ravensbergsolar..niet echt positief was. laat ik deze maar van de lijst vallen.
Ik heb momenteel op het oog 1 van de twee setjes:
http://www.weinmann-schan...9-ohne-Solarspeicher.html
met een hygieneboiler van 800 liter ( met 2 spiralen) komt op 4456 euro excl btw
of
http://www.weinmann-schan...kollektorfl%C3%A4che.html komt op 4118 euro excl btw
je hebt ook een bestaande set met een hygiene boiler bij maar die is meteen 2 duizend euro duurder (6 sets van heatpipes ipv 4)..
De reden waarom ik toch neig richting heatpipes is puur omdat de zon er niet 100% recht op staat.
"https://www.conrad.nl/nl/hongfa-hf92f-240a5-2a21s-steekrelais-240-vac-30-a-2x-no-1-stuks-507572.html"
Lekker simpel met kabelschoentjes en je kan hem ergens op/in schroeven.
Ga er 2 gebruiken voor het "slaven" van mijn glycol pomp aan de twee pompen die aangaan op de boiler of de buffer en dus geschakeld zijn door de solar controller.
De foto van conrad zegt 12V coil, die van mij niet ..... foto is dus niet helemaal correct.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Waarschijnlijk gaat even tot het moment dat het warme water van de ketel bij de cv is, de cv even aan.Pakhaas schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:50:
Vandaag stond de boiler op 51 graden. Toen mijn vrouw onder de douche stapte ging toch de gasmeter lopen. Wij douchen niet met 51 graden lijkt mij. De temperatuur in het boilervat daalde wel tijdens het douchen. Je zou toch verwachten dat de gasmeter stil blijft staan totdat het water in de boiler kouder is dan het douchewater?
Wat het ook kan zijn is dat de cv ingesteld staat op een hogere temp dan 51 graden. De cv gaat het water van 51 graden na verwarmen, terwijl je het in de douche weer bijmengt met koud water.
Ik heb in mei de cv uitgezet, maar het kan zijn dat jullie dan soms te weinig warm water hebben met bewolkte dagen.
Nee, de cv gaat altijd aan als je warm water gebruikt. Na de cv zit als het goed is een mengventiel om het leidingwater op 60 graden te houden, en uiteindelijk heb je bij je douche een mengkraan zitten waarmee je het water op zo'n 38 graden zet.Pakhaas schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:50:
Vandaag stond de boiler op 51 graden. Toen mijn vrouw onder de douche stapte ging toch de gasmeter lopen. Wij douchen niet met 51 graden lijkt mij. De temperatuur in het boilervat daalde wel tijdens het douchen. Je zou toch verwachten dat de gasmeter stil blijft staan totdat het water in de boiler kouder is dan het douchewater?
Toen ikzelf dat ook ontdekte dat de cv evengoed gaat bijverwarmen, heb ik een aparte thermostaat direct op de cv-ketel aangesloten die de gasbrander zelf blokkeert. Als het water uit de zonneboiler warmer is dan 40 graden, dan gaat de cv niet aan.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zit een memgventiel niet voor de cv zodat de cv geen 90 graden voor zijn kiezen krijgt?Onbekend schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:54:
[...]
Nee, de cv gaat altijd aan als je warm water gebruikt. Na de cv zit als het goed is een mengventiel om het leidingwater op 60 graden te houden, en uiteindelijk heb je bij je douche een mengkraan zitten waarmee je het water op zo'n 38 graden zet.
Toen ikzelf dat ook ontdekte dat de cv evengoed gaat bijverwarmen, heb ik een aparte thermostaat direct op de cv-ketel aangesloten die de gasbrander zelf blokkeert. Als het water uit de zonneboiler warmer is dan 40 graden, dan gaat de cv niet aan.
En om stoken te voorkomen, is het niet makkelijker om de warmwater temperatuur opzeg 48 te zetten. Zo kun je altijd warm douchen. Alleen als je geen sensor van je c ketel op je boiler hebt zitten gaat je ketel even stoken. Tot het moment dat het warme boiler water de ketel bereikt, dan ziet de ketel dat er niet verwarmd hoeft te worden.
De sensor waar ik het over heb en jouw gasbrander blokerende thermostaat kunnen best wel 2 namen voor 1 apparaat zijn
Bij sommige exemplaren wel, maar bij andere weer niet. Zie mijn post in mijn topic hierover: Onbekend in "Berekening besparing zonneboiler."mfmonkey schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:38:
[...]
Zit een mengventiel niet voor de cv zodat de cv geen 90 graden voor zijn kiezen krijgt?
In het aansluitschema staat ook maar 1 mengventiel beschreven en die zit na de cv-ketel.
De temperatuur kan je volgens mij niet lager zetten dan zo'n 55 graden vanwege bacteriën die kunnen groeien. Maar volgens mij werkt die temperatuurinstelling alleen als je dat ding (mijn toestel dan) in comfort stand hebt staan en niet in eco-stand.En om stoken te voorkomen, is het niet makkelijker om de warmwater temperatuur opzeg 48 te zetten. Zo kun je altijd warm douchen. Alleen als je geen sensor van je c ketel op je boiler hebt zitten gaat je ketel even stoken. Tot het moment dat het warme boiler water de ketel bereikt, dan ziet de ketel dat er niet verwarmd hoeft te worden.
Daarnaast regelt mijn toestel vaak de brander voor warm water niet netjes. Het minimum vermogen is denk ik te hoog waardoor het water snel richting de 75 graden gaat terwijl ik nog steeds niet meer dan 60 graden aan water nodig heb.
Dat zou goed kunnen dat beiden uiteindelijk het zelfde resultaat opleveren.De sensor waar ik het over heb en jouw gasbrander blokkerende thermostaat kunnen best wel 2 namen voor 1 apparaat zijn
Wat Onbekend heeft, is dat makkelijk te realiseren?
Ik heb mijn ketel een tijdje op 51 graden gehad maar doordat ik geen sensor heb die al bij de boiler kan voelen of het aankomend water al warm genoeg is gaat hij altijd stoken. Ik heb hem nu maar uit gezet.
Volgens mij kan ik tot 40, als ik dan nogmaals op - druk gaat hij uit qua warm water.
Hoe jou ketel exact reageert op de ww temp kan ik niet zeggen, ben verre van een expert. Wel vind ik het raar dat eco of comfort verschil maakt, ik zie daar de reden niet van.
Maar als ik jouw zo hoor is het voor jouw de beste oplossing zo. Die thermostaat, is die geleverd specifiek voor jouw ketel door de fabrikant of is het een universele?
Handig. Zou je ook kunnen vertellen hoe je die precies juist aansluit?Onbekend schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:10:
Het is eigenlijk gewoon een temperatuursensor waarbij een relais aan of uit gezet wordt als een bepaalde temperatuur is bereikt. In principe kan je van alles gebruiken daarvoor, en ik had deze besteld: http://www.dx.com/p/xghf-...k-12v-369201#.V2Wkb-6xXqA
Eerst moet je het elektrisch schema van jouw cv-ketel even opzoeken en kijken welke externe aansluitingen hij heeft.Pakhaas schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:23:
[...]
Handig. Zou je ook kunnen vertellen hoe je die precies juist aansluit?
Dit is mijn cv ketel en pak pagina 38 er maar bij: http://www.ferroli.nl/sta...eiding_econpact_225c_.pdf
Hier zie je dat je tussen klem 5 en 6 de stromingssensor kunt activeren. Bij mij zat daar standaard een doorverbinding.
Bij jouw cv-ketel moet je zo'n mogelijkheid ook zien op te zoeken, en dan moet je zelf kijken of het daadwerkelijk ook werkt. Dus testen met een doorverbinding en testen zonder doorverbinding.
Daarna moet je een aparte temperatuursensor/thermostaat kopen die je op een bepaalde temperatuur kunt stellen. Onder deze temperatuur moet de cv-ketel verwarmen, en moet de thermostaat een doorverbinding geven, en boven deze temperatuur mag de cv-ketel niet verwarmen en mag de thermostaat geen doorverbinding geven.
(Let op dat deze thermostaat geen normale cv-thermostaat is. Er zijn 2 aansluitingen voor een aparte voedingsspanning, en twee aansluitingen voor die benodigde doorverbinding.)
Als laatste moet de temperatuursensor de zonneboilertemperatuur meten. Het minste moeite is om tijdelijk de temperatuursensor op de leiding vast kunnen zetten. In dit geval gaat als je warm water gebruikt de cv-ketel even aan omdat er nog koud water in de leiding zit. Zodra het warme water uit de zonneboiler komt, zal de temperatuursensor dat meten en stopt de cv-ketel automatisch.
Het mooiste is natuurlijk om de temperatuursensor de werkelijke temperatuur van de boiler te laten meten.
In de handleiding van de zonneboiler staat als het goed is beschreven hoe je een bestaande defecte sensor moet vervangen. Deze instructies gewoon volgen, en als je dan bij de boiler bent kan je de temperatuurssensor naast de bestaande sensor plakken.
Bij mij moest er een stuk isolatiepiepschuim uitgesneden worden, maar ik verwacht dat dat bij veel zonneboilers ongeveer het zelfde zal zijn.
Wij hebben een Atag blauwe engel ofzo en daarop zitten 2 simpele knoppen om de radiator kant en of sww uit te zetten. Ik heb nu de sww uitgezet en bij het douchen sloeg de gasmeter niet meer aan. Als de 120L warm collector water op is, hebben we ook geen warm water meer. Dus ff kijken hoe dit gaat. Dat met die thermostaat is natuurlijk mooier.
http://www.marktplaats.nl...pet=horizontalRichSnippet
Dan kan die knop voorgoed uit blijven.
Wel even die e-boiler extra isoleren...
Of nog mooier een warmtepompboiler vat uit polen en een mitsubsidie.
Primair blijft de zonneboiler je voorverwarmer.
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2016 13:52 ]
Niet er tussen maar parallel met meng ventiel, laat hij vanzelf warm bij lopen als te koud word, kost alleen stilstand verlies......AUijtdehaag schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:37:
Hang er nog een e-boiler tussen. Je hebt stroom zat.
Dan kan die knop voorgoed uit blijven.
Wel even die e-boiler extra isoleren...
Of nog mooier een warmtepompboiler vat uit polen en een mitsubsidie.
Primair blijft de zonneboiler je voorverwarmer.
1 PVoutput . Dongen NB
Die is 7u bezig met opwarmen als er koud water in komt, kan je beter een plus of duo versie nemenAUijtdehaag schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:37:
Hang er nog een e-boiler tussen. Je hebt stroom zat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
(maar pakhaas is zo goed bezig, die plaatst meteen een l/w warmtepomp met boilervat tsjing tsjing
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2016 15:55 ]
Is dat nu nog zo ? op dit moment heb ik standaard radiator(s) + convector put... nu hebben wij de wens dit te veranderen naar geisoleerde vloer + vloerverwarming .. maar dit zal nog 2/3 jaar uitgesteld worden. iets met kosten..
Op dit moment ben ik onderzoek naar PVT panelen, dit is omdat ik meer nut zie van de combinatie + schaduw van schoorstenen (aan het huis) en de winst dan bv ZB /PV apart.
Tja vanalles
Tenzij je een enorm buffervat hebt met continue koudwater aanvoer op de panelen zodat ze gekoeld worden.
Maar dat is mijn mening.
AUijtdehaag in "Nieuwbouwhuis: hybride zonnepanelen (PVT) een goed idee?"
[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2016 19:03 ]
Al gok ik dat, zelfs als het meer opwekt, de investering van de componenten gewoon niet uit kan.
https://time.tno.nl/nl/ar...warmte-voor-in-de-winter/
Dat is het zelfde als dat van ECN van jaren geleden......Rhaelak schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:18:
Misschien een tikkie offtopic maar ik zie hier mooie mogelijkheden voor;
https://time.tno.nl/nl/ar...warmte-voor-in-de-winter/
Aha...
ollie1965 in "De Duurzame Kroeg"
Ik ben er voor in maar iemand die er voor afgestudeerd is zegt dat het nog niet uit kan (energie van vocht toevoegen in de winter).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
We hebben een nieuwbouw huis, hr+++ glas, overal (beneden en boven) vloerverwarming. De reden dat ik neig naar een zonneboiler is dat we een Atag E325EC ketel hebben zonder reservoir en als we beneden warm water willen gebruiken duurt het minstens 90 seconden duurt voordat er warm water. In de badkamer is het iets beter, maar duurt het ook wel even. Door een zonneboiler te laten plaatsen lijkt me dit beter te worden.
Zou in deze situatie een zonneboiler goed werken, of zou ik beter zonnepanelen kunnen nemen en beneden een boilertje laten plaatsen?
Hail to the king baby!
Als je het puur om rap warmwater in de keuken gaat is een kleine close in boiler je oplossing.urk_forever schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:24:
Ik ben aan het kijken om of zonnepanelen of een zonneboiler te nemen voor ons nieuwbouw huis. Op internet lees ik dat een zonneboiler, afhankelijk van het reservoir, een besparing van 100-185 m3 op zou leveren. Dat klinkt mij niet als veel in de oren.
We hebben een nieuwbouw huis, hr+++ glas, overal (beneden en boven) vloerverwarming. De reden dat ik neig naar een zonneboiler is dat we een Atag E325EC ketel hebben zonder reservoir en als we beneden warm water willen gebruiken duurt het minstens 90 seconden duurt voordat er warm water. In de badkamer is het iets beter, maar duurt het ook wel even. Door een zonneboiler te laten plaatsen lijkt me dit beter te worden.
Zou in deze situatie een zonneboiler goed werken, of zou ik beter zonnepanelen kunnen nemen en beneden een boilertje laten plaatsen?
Je bespaart met een ZB over het algemeen meer dan de gestelde 100-185 m3 gas. Maar het hangt ook van meerdere factoren af zoals gezinssamenstelling, bad en douchegedrag, wil je ook CV ondersteuning met je ZB of niet enz.
Door de goede isolatie van je woning in combinatie met HR +++ glas zal je weinig verlies hebben met verwarming, een ZB met CV ondersteuning kan dan ook goed uit.
Heb je eigenlijk ook de mogelijkheid tot een douche WTW?
Ik sprak afgelopen zomer iemand die er bij betrokken is bij de verdere uitwerking van de haaldbaarheid. De potentie is enorm.ollie1965 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:06:
[...]
Dat is het zelfde als dat van ECN van jaren geleden......
Aha...
Ik ben er voor in maar iemand die er voor afgestudeerd is zegt dat het nog niet uit kan (energie van vocht toevoegen in de winter).
Is globaal te vergelijken met PCM. Dit wordt bijvoorbeeld ook in datacenters gebruikt om het koelvermogen te reduceren. Ook nog duur in aanschaf maar er wordt volop aan gewerkt dat naar beneden te brengen.
Ik zie het wel zitten om over 6 jaar het dak vol te leggen met collectoren en zo warmte voor heel de winter te bufferen
Ik zag het een paar jaar geleden al zitten, maar wacht toch nog even op die hele speciale RVS tanks om de zoutverbinding in op te slaan.Rhaelak schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:48:
Ik zie het wel zitten om over 6 jaar het dak vol te leggen met collectoren en zo warmte voor heel de winter te bufferen
Beetje Googelen op de ECN site geeft meer documentatie.
Voorzet thermochemische warmteopslag site:ecn.nl
Als je zoekt op mijn posts en de reacties erop kom je ook meer te weten.
Dit , hierom en hierom
We zijn met ons 4'en thuis, 2 volwassenen en 2 kinderen. We douchen over het algemeen 2 keer per week, en daarnaast gaan we ongeveer 2 keer per week in bad. Omdat we ook overal vloerverwarming hebben leek het me dat het water van de ZB daar ook voor gebruikt kan worden.Rhaelak schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:46:
[...]
Als je het puur om rap warmwater in de keuken gaat is een kleine close in boiler je oplossing.
Je bespaart met een ZB over het algemeen meer dan de gestelde 100-185 m3 gas. Maar het hangt ook van meerdere factoren af zoals gezinssamenstelling, bad en douchegedrag, wil je ook CV ondersteuning met je ZB of niet enz.
Door de goede isolatie van je woning in combinatie met HR +++ glas zal je weinig verlies hebben met verwarming, een ZB met CV ondersteuning kan dan ook goed uit.
Heb je eigenlijk ook de mogelijkheid tot een douche WTW?
WTW wordt lastig denk ik, het huis is nog geen jaar oud, om nu weer alles op te breken voor een WTW krijg ik denk ik niet voor elkaar bij mijn vrouw
Hail to the king baby!
Als je toch overal vloerverwarming hebt, dan kan je naar mijn idee beter gaan kijken naar een warmtepomp.urk_forever schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:10:
[...]
We zijn met ons 4'en thuis, 2 volwassenen en 2 kinderen. We douchen over het algemeen 2 keer per week, en daarnaast gaan we ongeveer 2 keer per week in bad. Omdat we ook overal vloerverwarming hebben leek het me dat het water van de ZB daar ook voor gebruikt kan worden.
WTW wordt lastig denk ik, het huis is nog geen jaar oud, om nu weer alles op te breken voor een WTW krijg ik denk ik niet voor elkaar bij mijn vrouw
Lijkt mij ten minste
Wat is het gasverbruik nu?urk_forever schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:10:
[...]
We zijn met ons 4'en thuis, 2 volwassenen en 2 kinderen. We douchen over het algemeen 2 keer per week, en daarnaast gaan we ongeveer 2 keer per week in bad. Omdat we ook overal vloerverwarming hebben leek het me dat het water van de ZB daar ook voor gebruikt kan worden.
Heb je goeie isolatie en triple glas enzo?
Opzich zou je een grote zonneboiler installatie kunnen toepassen, en dan datzelfde buffervat ook nog met warmtepomp opwarmen wanneer de zonneboiler dat niet doet.
Je kunt ook voor een tapwater only zonneboiler setje gaan, best betaalbaar, zeker met subsidie.
En dan eventueel los daarvan nog een warmtepomp aanschaffen voor de verwarming. Daar zit behoorlijke subsidie op.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat ziet er goed uit...maar wat is nu de status want zie dat ze er al sinds 2009 mee bezig zijn.ollie1965 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:58:
[...]
Ik zag het een paar jaar geleden al zitten, maar wacht toch nog even op die hele speciale RVS tanks om de zoutverbinding in op te slaan.
Beetje Googelen op de ECN site geeft meer documentatie.
Voorzet thermochemische warmteopslag site:ecn.nl
Als je zoekt op mijn posts en de reacties erop kom je ook meer te weten.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Als je iets verder terug kijkt in deze draad zie je dat TNO begint met live testen en hoopt over 6 jaar iets op de markt te hebben.HeroS schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:13:
[...]
Dat ziet er goed uit...maar wat is nu de status want zie dat ze er al sinds 2009 mee bezig zijn.
Komt er op neer dat ze in de praktijk moeten kijken/oplossen hoe ze vocht in de winter op een zo (energie)efficiënte methode kunnen toevoegen.
Overigens voor die gene die denken dit wil ik ook.
Er is 5M3 opslag nodig om een energie zuinig huis (A+++ of beter) een gemiddelde winter door te brengen. Dus heb je die ruimte niet, of je huis is nog lek dan weet je wat je te doen staat voor de komende jaren.
Dit , hierom en hierom
We hebben het afgelopen jaar 1240m3 gas verbruikt. Isolatie is goed, overal triple glas. De epc norm is 0,6 dat komt overeen met een A++ energielabel volgens de bouwer.!null schreef op donderdag 29 september 2016 @ 22:39:
[...]
Wat is het gasverbruik nu?
Heb je goeie isolatie en triple glas enzo?
Opzich zou je een grote zonneboiler installatie kunnen toepassen, en dan datzelfde buffervat ook nog met warmtepomp opwarmen wanneer de zonneboiler dat niet doet.
Je kunt ook voor een tapwater only zonneboiler setje gaan, best betaalbaar, zeker met subsidie.
En dan eventueel los daarvan nog een warmtepomp aanschaffen voor de verwarming. Daar zit behoorlijke subsidie op.
Van wat ik zo zie zijn die warmtepompen wel heel duur, ik denk niet dat dat nu tot de mogelijkheden behoort.
Hail to the king baby!
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
gister was daarin tegen een goede dag en de boiler stond op 65+ graden. toch moest de ketel bijstoken...
als ik dan het warm water bedrijf uitzet op de ketel en kijk hoe warm het warm water is dat naar de kranen gaat komt hij niet hoger dan 47.
de leiding die de CV ketel ingaat is dan niet met goed fatsoen aan te raken, boven de 60 graden dus (pijngrens) maar het water wat uit de kraan komt is niet warm genoeg.
ik heb dit al 2 keer eerder gehad, toen heb ik het op mysterieuze wijze verholpen maar dit keer lijkt niets te helpen. misschien dat het te maken heeft met de ketel, het werkte toen deze volledig uitgeschakeld was.
nu kan ik moeilijk doen met de ketel maar ik meen ergens in een webshop eens iets gezien te hebben wat mijn probleem zou verhelpen: een bypass ventiel.
deze zou beneden de 55 graden (volgens mij was dit het cijfer) het water wel door de ketel laten stromen maar zodra de boiler water afgeeft boven de 55 graden gaat het bypass ventiel om en gaat het water rechtstreeks naar de verbruikers.
2 voordelen, het probleem wat ik nu heb is verholpen en bij warme boiler heb ik eerder warm water in mijn kraan.
dit omdat de leiding van de ketel naar de verbruikers langs de boiler loopt. het scheelt maar 2 keer 1.5 meter maar toch!
mijn probleem nu, ik kan zo'n apparaat nergens vinden, waarschijnlijk omdat ik niet goed weet hoe hij heet.
hier hebben ze de oplossing wel maar is hij deel van een mengventiel welke ik al heb en dan ook nog in 22mm, deze is 15.
iemand een idee hoe ik zo'n ding kan vinden of waar ik deze kan krijgen?
edit: zoiets dus maar ook hier is het incl mengventiel.
Wat zou het probleem zijn als je zo'n meng/bypass element installeert inclusief mengkraan?mfmonkey schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:02:
de afgelopen weken was het weer dusdanig dat de ketel gewoon zonder stroom stond. helaas is die tijd voor mij voorbij en moet het grootste deel van de tijd de ketel wel bijstoken.
gister was daarin tegen een goede dag en de boiler stond op 65+ graden. toch moest de ketel bijstoken...
als ik dan het warm water bedrijf uitzet op de ketel en kijk hoe warm het warm water is dat naar de kranen gaat komt hij niet hoger dan 47.
de leiding die de CV ketel ingaat is dan niet met goed fatsoen aan te raken, boven de 60 graden dus (pijngrens) maar het water wat uit de kraan komt is niet warm genoeg.
ik heb dit al 2 keer eerder gehad, toen heb ik het op mysterieuze wijze verholpen maar dit keer lijkt niets te helpen. misschien dat het te maken heeft met de ketel, het werkte toen deze volledig uitgeschakeld was.
nu kan ik moeilijk doen met de ketel maar ik meen ergens in een webshop eens iets gezien te hebben wat mijn probleem zou verhelpen: een bypass ventiel.
deze zou beneden de 55 graden (volgens mij was dit het cijfer) het water wel door de ketel laten stromen maar zodra de boiler water afgeeft boven de 55 graden gaat het bypass ventiel om en gaat het water rechtstreeks naar de verbruikers.
2 voordelen, het probleem wat ik nu heb is verholpen en bij warme boiler heb ik eerder warm water in mijn kraan.
dit omdat de leiding van de ketel naar de verbruikers langs de boiler loopt. het scheelt maar 2 keer 1.5 meter maar toch!
mijn probleem nu, ik kan zo'n apparaat nergens vinden, waarschijnlijk omdat ik niet goed weet hoe hij heet.
hier hebben ze de oplossing wel maar is hij deel van een mengventiel welke ik al heb en dan ook nog in 22mm, deze is 15.
Een mengventiel is wat je nodig hebt.mfmonkey schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:02:
de afgelopen weken was het weer dusdanig dat de ketel gewoon zonder stroom stond. helaas is die tijd voor mij voorbij en moet het grootste deel van de tijd de ketel wel bijstoken.
Koud water de CV in,
mengventiel mengt heet water uit de CV bij als het water uit de ZB niet warm genoeg is.
Toch?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Nee een mengventiel zorgt ervoor dat er altijd een constante temperatuur word geleverd door koud water bij te mengen waar nodig.WoudseHoeve schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 21:11:
[...]
Een mengventiel is wat je nodig hebt.
Koud water de CV in,
mengventiel mengt heet water uit de CV bij als het water uit de ZB niet warm genoeg is.
Toch?
Als je het mengventiel op 55 graden zet, komt er 55 graden uit de kraan, ook als de zonneboiler zeg eens 80 graden is.
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 05-10-2016 21:22 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Heb je niet al een mengventiel na de ketel zitten die dichtgekalkt zit waardoor je deze issues ervaar?
Lijkt mij handiger om uit te zoeken waarom je water sowieso niet boven de 47 graden komt.
http://zonneboilers.welke-kiezen-kopen.nl/
En vond dit wel bijzonder (en trek het in twijfel):
Mocht dit wel zo zijn dan kan dit ook nog een oorzaak zijn @MFMMonkey.. dat de interne thermostaat niet klopt?Als het water in de boiler warmer is dan 60° Celsius en op een zomerse dag is dat bijvoorbeeld 80 graden op het eind van de middag, en dat is veel te heet om uit een heetwaterkraan te laten stromen vanwege verbrandingsgevaar, zal de cv ketel door middel van een thermostaatkraan die op 60° Celsius is ingesteld, het hete zonneboiler water van 80 graden bijmengen met koud leidingwater tot een temperatuur van 60° Celsius. Dat is niet zonde, want zo krijg je juist meer heet water van 60 graden. Deze thermostaatkraan zit in de cv-ketel met een NZ label. Als de temperatuur uit de boiler 60° Celsius of meer is zal de ketel niet aanslaan.
jammer eigenlijk dat er dan nog gas geïnstalleerd is eigenlijk. die aanleg had wel bespaard kunnen worden.urk_forever schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:11:
[...]
We hebben het afgelopen jaar 1240m3 gas verbruikt. Isolatie is goed, overal triple glas. De epc norm is 0,6 dat komt overeen met een A++ energielabel volgens de bouwer.
Van wat ik zo zie zijn die warmtepompen wel heel duur, ik denk niet dat dat nu tot de mogelijkheden behoort.
Nukezone FTW
Het maakt in principe niet uit waar je die 80 graden van de zonneboiler gaat mengen met koud water. Uiteindelijk wil je bij het douchen water van 38 graden krijgen en meng je daar op de eindkraan ter plekke bij met koud water.
In de praktijk is het verstandig om dat hete water eerst af te koelen naar een acceptabele 60 graden die daarna door de leidingen kan stromen. Hierdoor heb je minder warmtewisseling in je leidingen en minder warmteverlies.
Bij een zonneboiler die op 65 graden staat, is het water water er uit komt ook echt maximaal 65 graden, maar het koelt vrij snel af naar de omgeving toe. Als dit water ook nogeens door de warmtewisselaar in de cv-ketel gaat (die warmtewisselaar werkt beide kanten op) kan dat het water ook afkoelen.
Als je inclusief het stoken in de cv-ketel het water niet boven de 50 graden krijgt, dan is er een serieus probleem moet jouw warmwatervoorziening.
woudsehoeve, ik denk dat daan gelijk heeft, zo heb ik het in ieder geval wel.
daannn1987, mijn installatie is nog niet oud genoeg om verkalkt te zijn. hij is geinstalleerd afgelopen zomer. verder heb ik geen NZ label ketel en dus ook niet een sensor of thermostaat apart omdat ik een zonneboiler heb. het verhaal dat een CV ketel inkomend water kan afkoelen door koud water bij te mengen zoals een mengventiel. waar haalt de ketel dit koude water vandaan? mijn ketel heeft maar 1 voedende leiding en die komt bij installaties met een zonneboiler altijd warm binnen.
onbekend, mijn installatie werkt in de basis prima, ik heb het probleem als ik warm water bedrijf op de ketel uitschakel en dus enkel op de zonneboiler leun.
maar helaas, ik verlies meer dan 15 graden door de ketel heen (inkomende leiding doet pijn dus 60+, uitgaand is 47).
afkoelen in de leiding is uiteraard zo. echter staat mijn boiler recht onder de ketel en is de leiding dus minder dan 3 meter voor het water de ketel in gaat. de leiding is dan ook nog eens een kunststoffen soort welke ik geïsoleerd heb.
vandaag heb ik weer even geprobeerd om met SWW uit warmte uit de kraan te krijgen en helaas, alweer warm, niet heet. toen bedacht ik me dat ik de CV ook wel eens uit kon zetten als probeersel en het werkt! ik had water van bijna 60 graden in mijn handen. aangezien de boiler op 62 stond vind ik dat acceptabel en ook uit te leggen, de warmte wisselaar neemt ook warmte af
Bij mij had ik dit ook. de oorzaak was een mengkraan die water van koud naar warm laat stromen terwijl de kraan zelf dicht staat. als ik hem op koud zette, ging het probleem over....mfmonkey schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:02:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ondanks dat de PV het gebruik wel afdekt wil ik onze warmte voorzieningen wat optimaliseren waardoor er wat stoom extra overblijft. Aangezien de definitieve woonplannen even in de ijskast staan kan ik dit project mooi gebruiken om ervaring op te doen, maar het mag niet de wereld kosten (na aftrek subsidies ca 2500euro). Als het even kan gooi ik de CV er helemaal uit. Er is ruimte om een (hygiëne)buffer te plaatsen. Het liefst gebruik ik de gratis energie van de zon en vul ik die aan met een pelletkachel. De pelletkachel ben ik wel redelijk uit, de vraag is echter wat een mooie combinatie is wat betreft de zonnecollectoren en buffervat.
Groetjes
Ik begrijp je post niet goed maar los daarvan, ik weet dat het water wel heet de ketel in gaat. Als ik de leiding vast pak is die pijnlijk heet en dus boven de 60 graden. Het komt dan alleen veel kouder er weer uit helaasBarryH schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 22:59:
[...]
Bij mij had ik dit ook. de oorzaak was een mengkraan die water van koud naar warm laat stromen terwijl de kraan zelf dicht staat. als ik hem op koud zette, ging het probleem over....
Ik zou de fabrikant van de ketel opbellen en navragen bij de service afdeling wat de oorzaak daarvan kan zijn. Wellicht zit er inderdaad een extra mengventiel in die heter water dan 60°C terugmengt en dat deze niet meer in orde is, of opnieuw afgesteld moet worden.mfmonkey schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:04:
[...]
Ik begrijp je post niet goed maar los daarvan, ik weet dat het water wel heet de ketel in gaat. Als ik de leiding vast pak is die pijnlijk heet en dus boven de 60 graden. Het komt dan alleen veel kouder er weer uit helaas
Als het een Intergas is dan kan ik je gelijk vertellen dat die er niet in zit
Situatie is als volgt:
Geen gas aanwezig en geen doorstroomverwarmer vanwege 1 fase. 3 personen waarvan 1 baby. We houden van lekker lang douchen en op zijn tijd een groot ligbad. Het hele huis is voorzien van vloerverwarming en in de badkamer aanvullende wandverwarming. Omdat we nog aan het renoveren en verbouwen zijn heb ik geen idee van de hoeveelheid benodigde hoeveelheid energie voor verwarming en warm water.
De kelder waar de vaten komen te staan is 190 cm hoog. Eventueel is nog wel wat te smokkelen onder de trap maar dan mag het vat niet breder zijn dan 90 cm.
Opwekking:
60 heatpipes bijna horizontale montage richting zuiden met schaduw.
80 heatpipes nog niet geïnstalleerd waarschijnlijk bijna verticale montage richting westen met schaduw.
6 kW modulerende lucht-water warmtepomp.
nog aan te schaffen douche wtw.
Mijn idee is om 2 afzonderlijke vaten te gebruiken omdat de temperaturen zover uit elkaar liggen. Het vat voor cv water mag niet warmer zijn dan maximaal 50 graden terwijl het boilervat toch wel minimaal 60 graden dient te hebben.
Het buffervat wil je enerzijds zo groot mogelijk hebben zodat de warmtepomp overdag tijdens de warmste uren met het hoogste rendement het buffervat kan vullen. Anderzijds is een groot vat weinig zinvol omdat water van max 50 graden (hoger gaat de warmtepomp niet) maar weinig energie bevat als het afgekoeld word naar een voor de vloerverwarming nog bruikbare temperatuur. Een klein vat heeft ook maar kleine warmtewisselaars wat zeer nadelig is. Voorkeur voor een (warmtepomp) spiraal met een zo groot mogelijk oppervlak omdat de monoblok met glycol gevuld zal worden tegen bevriezing.
Het boilervat wil je groot genoeg hebben zodat je een paar dagen kunt overbruggen. Ook zijn er genoeg heatpipes aanwezig om een groot vat op te warmen. Maar van de andere kant is het ook zonde om een grote plas water elektrisch warm te stoken in de donkere koude winterdagen. Voorkeur voor RVS of hygiëne spiraal.
Ik vind het dan ook moeilijk om voor elke toepassing een zinnige inhoud te vinden. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Simpele voorstelling van mijn opzet:

Een kleintje (150-250 liter) als prio 1. Deze zal met jouw hoeveelheid pijpen best snel opwarmen.
Nadeel is dat je dan mogelijk de 2e boiler vult met water wat warmer is dan de 2e boiler.
Misschien een beter idee, de warm water boiler hot top maken? Zo werkt het het zelfde als een systeem met een extra boiler omdat je eerst de bovenste 150 (ongeveer, bij 400 L boiler) liter verwarmt en daarna pas de rest van de boiler.
Hoe groot dan het vat voor de warmtepomp moet kan ik je niet vertellen, daar heb ik totaal geen verstand van
upgraden naar 3x 25a, en dan 1 vat met een elektrische doorstromer als naverwarmer. Lijkt me een stuks simpeler.Christian M. schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:12:
Ik vind het dan ook moeilijk om voor elke toepassing een zinnige inhoud te vinden. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
[afbeelding]
Wat is lekker lang douchen? 15 minuten? Hoeveel L/m verbruikt de douche?
Hoeveel inhoud heeft het bad?
Enig idee wat het huidige energieverbruik is voor verwarming?
Het energieverbruik bepaalt de grote van je buffervaten, de hoeveelheid collectoren en hoeveel kW warmtepomp.
Grof gezegd qua energie is 200L water op 80 graden (bruikbare DeltaT=40* C) gelijk aan 1 kuub gas.
Wil je een paar dagen overbruggen, dan heb je een hele flinke buffer nodig. Daarentegen heb je ook een warmtepomp en daarmee kan je prima de buffer weer opwarmen als hij leeg is, dus de wens voor zo'n grote buffer lijkt me niet echt nodig.
Die elektrische doorstromer heb ik ook overwogen maar dan moet ik de elektriciteitsaansluiting aanpassen. Omdat ik nog een terugdraaiende ferrarismeter heb met ongeveer 10 kWh aan opbrengst uit de zonnepanelen wil ik deze zo lang mogelijk proberen te behouden. Zodra ik 3 fase aanvraag dan krijg ik een andere meter en dan val ik door de mand omdat de energieleverancier dan ziet dat ik door de salderingsgrens ga. Deze optie wil ik nog niet afschrijven maar zo lang mogelijk uitstellen (tot ik ook aan de slimme meter moet).
Lang douchen is toch wel 15 minuten of meer. Over het algemeen zijn we met een minuutje of 5-10 wel klaar maar als ik lekker uitgebreid wil afschakelen dan kan ik er maar moeilijk onderuit komen. Er is een waterbesparende regendouche die 9 liter per minuut doet.
De inhoud van het bad is 200 liter.
Wat het allemaal lastig maakt is dat er geen verbruikshistorie is. De badkamer is bijna klaar maar aangezien er nog geen warm water aanwezig is kan je moeilijk aangeven wat er nodig is.
edit:
Heb nog wat lopen denken.
Misschien dat ik toch een relatief grote buffer geschikt voor een warmtepomp gebruik. Denk dan aan een Hellmann van 800 liter met hygiëne spiraal. Alleen twijfel ik wat dan de volgende stap is:
optie 1) ofwel de buffer met een hygiënespiraal FW30 2,4m² of FW60 4,3m² krijgt een temperatuur van 30 graden i.v.m. vloerverwarming en er komt een rvs boiler met een zo groot mogelijke zonneboilerspiraal achter voor de warmwatervoorziening.
- kosten voor 2 vaten.
- complexiteit vanwege de regelingen.
- hygiënespiraal gevolgd door een rvs boiler klinkt een beetje dubbelop.
+ gescheiden temperaturen met maximale rendement voor verschillende toepassingen.
optie 2) ofwel de buffer met een hygiënespiraal FW90 8,4m² mag onbeperkt opwarmen met een minimum van 45 graden en ik moet iets bedenken dat het cv water richting de vloerverwarmingsverdelers niet meer dan 50 graden gaat worden.
- het op temperatuur houden van een flinke plas water is zonde van de energie. Als de vloerverwarming genoegen neemt met water van 30 graden dan is het extra werk wat de warmtepomp moet verzetten om tot die 45 graden te komen killing voor de efficiëntie.
- gelaagdheid handhaven zal niet mogelijk zijn als er veel debiet verpompt moet worden richting de 3 vloerverwarmingsverdelers. Een hot-top middels zonneboiler/elektrisch element zal wel niet lukken.
+ aanvullende complexiteit om de temperatuur te begrenzen/regelen van de vloerverwarming.
[ Voor 37% gewijzigd door Christian M. op 09-10-2016 22:56 . Reden: Brainstormen ]
Je vind een systeem snel erg complex worden terwijl dat niet helemaal terecht is. Elk extra vat betekend een extra sensor en een 3-wegklep. Moeilijker hoeft het niet echt te zijn.
Je elektra standpunt is duidelijk in ieder geval.
Misschien als naverwarmer een mini elektrische boiler zoals ook in de keuken soms voorkomt? Er zijn hier wel mensen die kunnen uitrekenen hoe warm het water vanuit de zonneboiler moet zijn zodat je met dat kleine beetje vermogen van de mini E-boiler toch nog goed kan douchen. Ik kan me zo voorstellen dat je bijna het hele jaar wel 40 graden van de zon krijgt. 2200 watt kan dan waarschijnlijk het water warm genoeg houden.
[ Voor 11% gewijzigd door mfmonkey op 10-10-2016 07:22 ]
Ik krijg lang niet op alle dagen 40 graden in het vat, ik heb 36 buizen op 200L dat is niet bepaald weinig. Hoewel een zonneboiler in 8-9 maanden per jaar behoorlijk voorziet in warm water van voldoende temperatuur ben IK in ieder geval toch wel een gasketel nog nodig voor naverwarmen(Hottop) voor de resterende koudere maanden. Beter is het dan om die wat lagere temperatuur in je CV systeem te gebruiken, en on-demand met een krachtige doorstromer of gasketel warm water te leveren op voldoende temperatuur.
Just my 2 cents
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als ik het goed begrijp wil je een WP gebruiken om een buffervat voor te verwarmen overdag als de temperaturen hoog zijn voor een gunstige COP en het huis verwarmen met de opgeslagen warmte in het vat en eventueel aangevuld door de WP.Christian M. schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:12:
Ik zou graag jullie mening of ideeën willen horen over het opzetten van een warm water/cv installatie.
Situatie is als volgt:
Geen gas aanwezig en geen doorstroomverwarmer vanwege 1 fase. 3 personen waarvan 1 baby. We houden van lekker lang douchen en op zijn tijd een groot ligbad. Het hele huis is voorzien van vloerverwarming en in de badkamer aanvullende wandverwarming. Omdat we nog aan het renoveren en verbouwen zijn heb ik geen idee van de hoeveelheid benodigde hoeveelheid energie voor verwarming en warm water.
De kelder waar de vaten komen te staan is 190 cm hoog. Eventueel is nog wel wat te smokkelen onder de trap maar dan mag het vat niet breder zijn dan 90 cm.
Opwekking:
60 heatpipes bijna horizontale montage richting zuiden met schaduw.
80 heatpipes nog niet geïnstalleerd waarschijnlijk bijna verticale montage richting westen met schaduw.
6 kW modulerende lucht-water warmtepomp.
nog aan te schaffen douche wtw.
Mijn idee is om 2 afzonderlijke vaten te gebruiken omdat de temperaturen zover uit elkaar liggen. Het vat voor cv water mag niet warmer zijn dan maximaal 50 graden terwijl het boilervat toch wel minimaal 60 graden dient te hebben.
Het buffervat wil je enerzijds zo groot mogelijk hebben zodat de warmtepomp overdag tijdens de warmste uren met het hoogste rendement het buffervat kan vullen. Anderzijds is een groot vat weinig zinvol omdat water van max 50 graden (hoger gaat de warmtepomp niet) maar weinig energie bevat als het afgekoeld word naar een voor de vloerverwarming nog bruikbare temperatuur. Een klein vat heeft ook maar kleine warmtewisselaars wat zeer nadelig is. Voorkeur voor een (warmtepomp) spiraal met een zo groot mogelijk oppervlak omdat de monoblok met glycol gevuld zal worden tegen bevriezing.
Het boilervat wil je groot genoeg hebben zodat je een paar dagen kunt overbruggen. Ook zijn er genoeg heatpipes aanwezig om een groot vat op te warmen. Maar van de andere kant is het ook zonde om een grote plas water elektrisch warm te stoken in de donkere koude winterdagen. Voorkeur voor RVS of hygiëne spiraal.
[afbeelding]
Wat bepalend voor de grootte van het vat zou zijn is de verwachte warmteverlies over een bepaalde periode en de gewenste temperatuur voor de vloerverwarming.
Stel je gaat de vloer in met 35°C en komt retour met 30.0°C. En je hebt een vat van 800 liter op 50°C. Je zou dan heel zwart wit gezien enkel de opgeslagen warmte boven de 35 kunnen benutten. Op 800 liter is dat dan 14 kW aan opgeslagen warmte voordat de WP bij moet.
Of dat toereikend is om bijvoorbeeld vanaf 17.00 tot de volgende ochtend je woning op temperatuur te houden is maar de vraag.
Hoe ga je de WP in laten schakelen? Pas boven een buitentemperatuur van 7.0°C om zo een gunstige COP te krijgen?
Stel je sluit je heatpipes aan op dit vat dan krijg je ook te maken met 2 elkaar tegenwerkende technieken. Enerzijds pomp je op een zonnige dag met de WP 6 kW per uur erin (met een gunstige COP), anderzijds staan je heatpipes lekker warm te worden en die pompen de zonne oogst erin. Maar als het vat al een bepaalde temperatuur heeft bereikt door je WP dan doe je eigenlijk je heatpipes te kort. Die staan (tijdelijk) uit hun neus te eten.
Ik zou het denk ik iets anders doen;
- SWW boiler van pak hem beet 300-400 liter.
- Separaat vat van 600 liter voor opslag overtollige zonnewarmte
- Optie om bij stagnatie in voorjaar/zomer/najaar de overtollige warmte af te fikken.
- Eventueel nog een apart buffervat voor je WP om overdag warmte op te slaan.
De 140 heatipes met een prioriteit schakeling eerst het SWW op laten warmen naar 50-60°C.
Daarna mogen de heatpipes warmte opslaan in het aanvullende vat. Op dit vat een mengventiel ingesteld op bijv. 35°C en aparte pomp die inschakelt via een aparte ruimtethermostaat die je woning op temperatuur houdt.
Warmtepomp sluit je aan op de SWW boiler om bij te laten springen indien het vat niet op temperatuur is via een tijdprogramma en aanvullend je woning verwarmd indien niet op temperatuur. Hetzij via opslag warmte overdag (met een derde buffervat) hetzij direct het systeem in.
Voordeel van een aparte SWW boiler is ook dat je WP van 6 kW dit in de donkerste periode van het jaar redelijk vlot op temperatuur heeft.
Ik denk dat je op deze manier het beste gebruik maakt van de verschillende technieken.
Qua regeling redelijk eenvoudig en solar zijdig goed aan te sturen via een solar controller.
ach, als het koud water 40 graden is denk ik dat 2200 watt wel een paar graden erbij kan drukken. 45 is in principe al genoeg om met goed fatsoen te douchen. doorstroom verwarmers zijn rond de 7KW? die moeten er dan van 10 graden af 50+ van kunnen maken. 1/3e daarvan zal vast een paar graden kunnen toevoegen.Appie Heijn schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:39:
Hoewel ik het niet kan berekenen, denk ik dat dit nogal tegenvalt, een mini e-boiler is niet bepaald een goede doorstroomverwarmer. Voor handjes wassen e.d. prima.
Ik krijg lang niet op alle dagen 40 graden in het vat, ik heb 36 buizen op 200L dat is niet bepaald weinig. Hoewel een zonneboiler in 8-9 maanden per jaar behoorlijk voorziet in warm water van voldoende temperatuur ben IK in ieder geval toch wel een gasketel nog nodig voor naverwarmen(Hottop) voor de resterende koudere maanden. Beter is het dan om die wat lagere temperatuur in je CV systeem te gebruiken, en on-demand met een krachtige doorstromer of gasketel warm water te leveren op voldoende temperatuur.
Just my 2 cents
en voor de echt koude maand kun je dan maar kort douche, het is niet anders.
daarbij, 36 per 200 of 140 op een SWW vat van zeg 400, het verschil is bijna 100% (200/36 = 5.55, 400/140 = 2.85).
alternatief is een boiler voor warm water met een elektrisch element erin, om zo ook in de meest koude maand langdurig te kunnen douchen. voor de zon zijn bijdrage niet het meest effectief maar ik gok dat een elektrisch element een stuk goedkoper is dan elk andere oplossing.
voor de rest ben ik het met je eens.
een doorstroomverwarmer kan niet wegens te kort aan stroomvoorziening, een CV niet vanwege een te kort aan gas aansluiting.
Rhaelak, jij zit duidelijk meer in de WP theorie dan ik dus daar ga ik niets van zeggen.
dus jij vind 3 vaten ook geen slecht idee? zou je dan alle 3 de vaten op de zonneboiler aan willen sluiten zodat op de lekker warme dagen ook de WP minder aan hoeft?- SWW boiler van pak hem beet 300-400 liter.
- Separaat vat van 600 liter voor opslag overtollige zonnewarmte
- Optie om bij stagnatie in voorjaar/zomer/najaar de overtollige warmte af te fikken.
- Eventueel nog een apart buffervat voor je WP om overdag warmte op te slaan.
ik zou de sww iets warmer zetten, zo kom je makkelijker de nacht door met nog steeds voldoende temperatuur om te douchen in de ochtend.De 140 heatipes met een prioriteit schakeling eerst het SWW op laten warmen naar 50-60°C.
Daarna mogen de heatpipes warmte opslaan in het aanvullende vat. Op dit vat een mengventiel ingesteld op bijv. 35°C en aparte pomp die inschakelt via een aparte ruimtethermostaat die je woning op temperatuur houdt.
Warmtepomp sluit je aan op de SWW boiler om bij te laten springen indien het vat niet op temperatuur is via een tijdprogramma en aanvullend je woning verwarmd indien niet op temperatuur. Hetzij via opslag warmte overdag (met een derde buffervat) hetzij direct het systeem in.
Voordeel van een aparte SWW boiler is ook dat je WP van 6 kW dit in de donkerste periode van het jaar redelijk vlot op temperatuur heeft.
maar erg simpel klinkt dit mij niet, het zonne deel is doodeenvoudig, boiler 1 op 60--->boiler 2.
maar alle voorwaarden voor de warmtepomp lijken mij nog een beetje ingewikkeld.
wel heb je uiteraard gelijk als je zegt dat je door het zo installeren geen andere apparaten meer nodig hebt, geen doorstroomverwarmer en ook niets voor de CV kant van het verhaal.
3fase stroom: je hebt nu 10Kw op het dak liggen op 1 fase? En er is toch helemaal geen salderingsgrens of pas jezelf de standen aan die je doorgeeft.Christian M. schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:55:
Warm water verdelen in een grote boiler en een kleintje voor in de winter was mijn eerste insteek maar ik ben bang dat het erg druk gaat worden in de kelder met 3 vaten inclusief aansluitingen en sturingen.
Die elektrische doorstromer heb ik ook overwogen maar dan moet ik de elektriciteitsaansluiting aanpassen. Omdat ik nog een terugdraaiende ferrarismeter heb met ongeveer 10 kWh aan opbrengst uit de zonnepanelen wil ik deze zo lang mogelijk proberen te behouden. Zodra ik 3 fase aanvraag dan krijg ik een andere meter en dan val ik door de mand omdat de energieleverancier dan ziet dat ik door de salderingsgrens ga. Deze optie wil ik nog niet afschrijven maar zo lang mogelijk uitstellen (tot ik ook aan de slimme meter moet).
edit:
Heb nog wat lopen denken.
Misschien dat ik toch een relatief grote buffer geschikt voor een warmtepomp gebruik. Denk dan aan een Hellmann van 800 liter met hygiëne spiraal. Alleen twijfel ik wat dan de volgende stap is:
optie 2) ofwel de buffer met een hygiënespiraal FW90 8,4m² mag onbeperkt opwarmen met een minimum van 45 graden en ik moet iets bedenken dat het cv water richting de vloerverwarmingsverdelers niet meer dan 50 graden gaat worden.
- het op temperatuur houden van een flinke plas water is zonde van de energie. Als de vloerverwarming genoegen neemt met water van 30 graden dan is het extra werk wat de warmtepomp moet verzetten om tot die 45 graden te komen killing voor de efficiëntie.
- gelaagdheid handhaven zal niet mogelijk zijn als er veel debiet verpompt moet worden richting de 3 vloerverwarmingsverdelers. Een hot-top middels zonneboiler/elektrisch element zal wel niet lukken.
+ aanvullende complexiteit om de temperatuur te begrenzen/regelen van de vloerverwarming.
Ik heb een Hellman 800liter met FW90 en hun beste isolatie. Koud water in, geeft uit bijna dezelfde temperatuur als de boiler temperatuur.
Op hoge temperaturen zie ik nog wel een behoorlijk stilstandsverlies, maar op een graad of 40 valt dat wel mee. Ik heb met een elektrische doorstromer en 10m2 vlakke plat collectoren een systeem wat heel goed voldoet voor SWW. CV gaat via de aardwarmtepomp en loopt dat door het vat, met een hoog debiet gaat de gelaagdheid idd naar de knoppen.
bij mij staat tot op de dag van vandaag de CV nog uit. in de ochtend is het beneden wel 18,5 graad, maar in de middag warmt de zon toch de woonkamer nog ff op tot 19,5 graden door de pui op zuid. zolang dat gebeurt, blijft de brander uitcanonball schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:55:
[...]
Waarschijnlijk gaat even tot het moment dat het warme water van de ketel bij de cv is, de cv even aan.
Wat het ook kan zijn is dat de cv ingesteld staat op een hogere temp dan 51 graden. De cv gaat het water van 51 graden na verwarmen, terwijl je het in de douche weer bijmengt met koud water.
Ik heb in mei de cv uitgezet, maar het kan zijn dat jullie dan soms te weinig warm water hebben met bewolkte dagen.
in mijn Remeha Calenta 40C zit een schakelrelais welke met een brug verbonden is, verwijder/onderbreek je die brug, is de brander uit. met mijn vera lees ik de temperatuur uit van de ZB welke ik op zijn beurt weer de brander/brug kan onbreken.mfmonkey schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:38:
[...]
Zit een memgventiel niet voor de cv zodat de cv geen 90 graden voor zijn kiezen krijgt?
En om stoken te voorkomen, is het niet makkelijker om de warmwater temperatuur opzeg 48 te zetten. Zo kun je altijd warm douchen. Alleen als je geen sensor van je c ketel op je boiler hebt zitten gaat je ketel even stoken. Tot het moment dat het warme boiler water de ketel bereikt, dan ziet de ketel dat er niet verwarmd hoeft te worden.
De sensor waar ik het over heb en jouw gasbrander blokerende thermostaat kunnen best wel 2 namen voor 1 apparaat zijn
Ik heb dit niet geauatomatiseerd omdat mijn ZB ook wordt gebruikt voor CV-ondersteuning. maar zolang ik de CV nog niet aan heb staan is de brug onderbroken. De e-boiler na de ZB neemt het SWW voor zijn rekening, maar dit is niet bijzonder veel. de ZB is nog steeds 40+ (max 52 graden nog gistere) graden dezer dagen. veel hoger komt die overigens ook niet met 48 HP op 350 liter.
nog extra vraagje: wat zouden jullie doen....op het moment heb ik direct op de warm water uit van de ZB een mengventiel zitten op max 60 (ongeveer) graden. die zit echter voor de e-boiler waardoor als de ZB 60+ graden is en de e-boiler stookt op 65 graden, de e-boiler nog steeds stroom verbruikt ook al is de ZB bijvoorbeeld 80 graden.
de oplossing is het mengventiel verplaatsen in ieder geval tot na de e-boiler. alleen, daar zijn 2 mogelijkheden voor:
*ik demonteer het mengventiel van het warm water uit van de ZB, maar moet daarvoor deel van de ZB leeg laten lopen, in klein hoekje, met nog wat extra driewegkleppen eromheen. daarna plaats ik het mengventiel na de e-boiler voor de ketel.
*ik zet het huidige mengventiel op de warm water uit van de ZB volledig open en koop een extra mengventiel die ik na de e-boiler makkelijk kan plaatsen door al aanwezige stopkraantjes en neem de extra kosten (25 euro?) voor lief van een extra mengventiel.
optie 2 scheelt hoop gedoe maar heeft extra kosten.
zouden jullie het allemaal liever in "1 keer goed" doen, of gewoon 25 euro extra uitgeven want tijd kost ook geld (optie 1).
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
En wachten tot de zboiler een keer leeg moet voor wat voor reden dan ook, en dan mooi het mengventiel er tussen uit..
Voor 25 eu ga ik niet onnodig lopen pielen, maar dat ben ik..
Overigens staat hier sinds gisteren de CV weer aan
Als wij thuis zijn en de temp is beneden de 20,5 gaat de CV gewoon aan, geen gezeur..
Zeg 2x 20 minuten douche à 9L/m = 360L verbruik, waarvan dus de helft aan heet water.
Het bad lust ook wel aardig wat water, dus ik zou dan voor minimaal een 300L boiler gaan.
Aangezien je liever geen doorstroomverwarmer wilt, dan ontkom je niet aan 2 vaten inderdaad.
1 lage temp buffer voor CV en 1 hoge temp boiler voor SWW.
Het voorstel van Rhaelak hierboven (400L boiler + 600L buffer) lijkt mij een hele goede oplossing.
Zeker in combinatie met de ruime hoeveelheid heatpipes die je van plan bent.
Ik verwacht geen stagnatie problemen bij 140 heatpipes op 1000L.
Een moderne warmtepomp ondersteunt ook 2 zones, waarmee je beide vaten kan bijverwarmen in de wintertijd.
Aansturing van de wp valt ook wel mee. Door een goede stooklijn te kiezen verwarmt de wp veel bij als het koud is buiten en maar weinig bij als het warm is.
In geval van douchen à 9L/m, dus 4,5L/m aan heet water, kan je met 2200 Watt 7 graden bijverwarmen.mfmonkey schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:00:
[...]
ach, als het koud water 40 graden is denk ik dat 2200 watt wel een paar graden erbij kan drukken. 45 is in principe al genoeg om met goed fatsoen te douchen. doorstroom verwarmers zijn rond de 7KW? die moeten er dan van 10 graden af 50+ van kunnen maken. 1/3e daarvan zal vast een paar graden kunnen toevoegen.
daarbij, 36 per 200 of 140 op een SWW vat van zeg 400, het verschil is bijna 100% (200/36 = 5.55, 400/140 = 2.85).
In geval van ketel norm CW3 (7,5L/m) kost verwarmen van 10 naar 50 graden: 21kW.
7,5L/m van 10 naar 60 graden: 26,25kW
Een doorstroomverwarmer van 7kW is alleen afdoende als je het inzet als na-verwarmer, bijv. zoals Jerh.
@fabstar81
Kan het mengventiel niet naar 65 graden, zodat de e-boiler niet hoeft bij te verwarmen?
Of anders de e-boiler naar 60 graden?
Is de e-boiler uberhaupt wel gemaakt voor een aanvoer temp van 80+ graden eigenlijk?
Maar midden in december als de zon niet schijnt doen heatpipes met een verhouding van 1 op 2.85 liter ook gewoon niets.mfmonkey schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:00:
ach, als het koud water 40 graden is denk ik dat 2200 watt wel een paar graden erbij kan drukken. 45 is in principe al genoeg om met goed fatsoen te douchen. doorstroom verwarmers zijn rond de 7KW? die moeten er dan van 10 graden af 50+ van kunnen maken. 1/3e daarvan zal vast een paar graden kunnen toevoegen.
Zo'n kleine doorstroomverwarmer is geen feest. 45°C mag dan voldoende zijn om te douchen, maar als je wat verlies over de leidingen in huis hebt is het snel al te koud, om nog maar te zwijgen over even wat water pakken als iemand doucht.
Als je een 7 kW doorstroomverwarmer vol gas (haha) aan hebt staan en je WP draait op 80% van z'n vermogen met nog hier en daar wat andere elektrische apparaten aan dan doet je 1 fase ook *POEF*.
Ik zou zelf echt kiezen voor een SWW boiler welke ook door de WP verwarmd kan worden (ieder respecterende WP fabrikant heeft deze voorziening erin zitten en is enkel een kwestie van een driewegklep omschakelen).
Ik denk dat de ZB installatie er niet aan toekomt om het derde vat op te warmen op die lekkere warme dagen of dat het effect maar echt beperkt zal zijn.[...]
dus jij vind 3 vaten ook geen slecht idee? zou je dan alle 3 de vaten op de zonneboiler aan willen sluiten zodat op de lekker warme dagen ook de WP minder aan hoeft?
Wat ik vergat te vermelden in mijn opstelling is dat het 600 liter vat met een hygienespiraal gekoppeld kan worden aan het SWW boiler zodat je vanaf het voorjaar tot het najaar echt onbeperkt warm water kan tappen.
SWW kan je wat warmer zetten, kan je ook wat lager programmeren. De WP warmt het verder door naar de gewenste SWW temperatuur (instelling WP) op de momenten dat het SWW programma actief is van de WP.[...]
ik zou de sww iets warmer zetten, zo kom je makkelijker de nacht door met nog steeds voldoende temperatuur om te douchen in de ochtend.
maar erg simpel klinkt dit mij niet, het zonne deel is doodeenvoudig, boiler 1 op 60--->boiler 2.
maar alle voorwaarden voor de warmtepomp lijken mij nog een beetje ingewikkeld.
wel heb je uiteraard gelijk als je zegt dat je door het zo installeren geen andere apparaten meer nodig hebt, geen doorstroomverwarmer en ook niets voor de CV kant van het verhaal.
De verdere voorwaarden voor de WP zijn ook niet zo moeilijk. Je programmeert de WP dat hij het het CV vat op 50°C houdt. Komt de temperatuur eronder (warmtevraag woning of boilerverlies) dan schakelt hij in, en er boven uit.
De regelaars zou ik zelf wel willen hebben, maar dan moet ik het dak op om sensoren te gaan vervangen vanwege andere weerstandwaardes.
https://www.bva-auctions....3D%3D&__fp=T_DAhOgNDm0%3D
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
het mengventiel kan denk ik makkelijk naar 65 graden, weet eigenlijk niet wat het bereik is van het mengventiel. het is een duco. heb hem laatst ook weer wat warmer gezet om te voorkomen dat de e-boiler electrisch moet bijverwarmen terwijl de ZB hogere temperaturen aan zou kunnen leveren maar nog steeds stookt die bij.Jack schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:31:
@fabstar81
Kan het mengventiel niet naar 65 graden, zodat de e-boiler niet hoeft bij te verwarmen?
Of anders de e-boiler naar 60 graden?
Is de e-boiler uberhaupt wel gemaakt voor een aanvoer temp van 80+ graden eigenlijk?
de e-boiler kan ik helaas niet regelen. het is een junior 50 liter boilertje, 1 temperatuur. Geen idee of die tegen temperaturen kan boven de 65 graden. heb hem gekocht via marktplaats. voor 35 euro verwacht ik niet veel
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Je moet de eboiler niet in serie zetten maar parallel met het meng ventiel. Pakt hij alleen bij als nodig is en hij word dan altijd gevuld door koud water uit zbfabstar81 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:32:
[...]
het mengventiel kan denk ik makkelijk naar 65 graden, weet eigenlijk niet wat het bereik is van het mengventiel. het is een duco. heb hem laatst ook weer wat warmer gezet om te voorkomen dat de e-boiler electrisch moet bijverwarmen terwijl de ZB hogere temperaturen aan zou kunnen leveren maar nog steeds stookt die bij.
de e-boiler kan ik helaas niet regelen. het is een junior 50 liter boilertje, 1 temperatuur. Geen idee of die tegen temperaturen kan boven de 65 graden. heb hem gekocht via marktplaats. voor 35 euro verwacht ik niet veelmaar ben wel benieuwd. theoretisch zou die temperaturen van rond de 90 graden voor zijn kiezen kunnen krijgen. mijn ZB is geloof ik op max 89 of 92 graden ingesteld. als het mengventiel weg, of volledig open, is, betekent dat 90 graden de e-boiler in.
1 PVoutput . Dongen NB
De reden dat ik het al snel complex vind worden is dat de kelder maar 2 meter breed is en 3,5 meter lang. Deze ruimte moet volgepropt worden met domotica verdeler, warm water voorziening, buffervat, expansievaten en dan wil het vrouwtje ook nog wel wat ruimte voor een wasmachine of levensmiddelen.
Los van alle kabels komen er een hoop buizen binnen in de kelder: er zijn een 3 tal vloerverwarmingsverdelers waarvan ik nog geen idee heb hoe deze aan te sluiten (elk een eigen pomp of 1 grote modulerende pomp voor een 25 groepen aan vloer en wandverwarming van diverse slangdiktes en lengtes) ik heb 2 warmtepompen (4,5 kW aan uit model met lage efficiëntie, 6 kW modulerende hoge efficiëntie), zonneboiler van 60 buizen en een losse opzet die nog gemonteerd moet worden van 80 buizen, af fakkel buizen richting de vijver om stagnatie en belachelijke temperaturen in de zomer te voorkomen.
Ik streef er altijd na om een opzet simpel, logisch en toegankelijk te houden. Gezien de beperkte ruimte wil ik voorkomen dat je een waar kunstwerk aan buizen, bochten en appendages gaat krijgen waar geen hond wijs uit wordt en als er wat lekt, kapot gaat of je wil iets veranderen dat je eerst grof moet slopen voordat je erbij kunt.
Er zijn mensen die een kleine e-boiler als naverwarmer gebruiken. Liefst wil ik dan wel eentje met een spiraal om de zonneboiler maximaal te kunnen benutten. Om een redelijke spiraal te huisvesten kom je alweer snel op een grote boiler uit. En om nu eerst een hygiënebuffervat - zonneboiler - e-boiler achter elkaar te zetten is ook weer zowat. En wat doe je met de stilstandverliezen van de boilers.
Gas is echt geen optie. Ik heb dus geen mogelijkheid om in een korte tijdsduur veel energie toe te voegen. Dit zal uitgesmeerd moeten worden over een langere tijdsduur.
@ Rhaelak
De 6 kW Panasonic warmtepomp heeft als hoofddoel verwarming. Mocht de zonneboiler het niet trekken dan kan ik de 4,5 Calorex warmtepomp gebruiken om een boiler op te stoken richting de 50/55 graden. Elektrisch element moet de rest doen.
Als extra "buffer" wil ik de benedenverdieping voorzien van 30 cm beton met tegels. De woonkamer bijvoorbeeld voegt op die manier een 7 m3 aan betonbuffer toe. Deze wil ik warm stoken als de buitentemperatuur op zij warmst is. Maar stel dat we een donkere strenge winter krijgen dan zullen de 2 warmtepompen volcontinu aan de bak moeten want dan is verwarming prioriteit 1 en warm water kan wel elektrisch warm gestookt worden. Warmteverlies heb ik wel aan gerekend maar ik heb nog 0,0 ervaring of historie met dit huis en aangezien de benedenverdieping momenteel nog grondig gerenoveerd en geïsoleerd wordt kan ik er moeilijk wat van zeggen.
Ik wil de beste energieopwekking volledig benutten en dat is de zonneboiler. Ik gok dat deze een flinke bijdrage aan de verwarming kan doen in de lente en herfst als de avonden net te frisjes zijn om comfortabel op de bank te kunnen zitten. Mocht de zonneboiler het niet trekken om naast prioriteit SWW boiler de cv buffer op te warmen kan de warmtepomp direct bijspringen. Deze gaat eerst warmte leveren aan de vloerverwarming en mocht er capaciteit over zijn of vrij komen de buffer opstoken. Zodoende kan de warmtepomp ook het huis koelen buiten de buffer om.
@ jerh
Ik heb maar 1 fase tot mijn beschikking. Ik denk dat ik de enige in Nederland ben die met 14 kWp aan zonnepanelen zijn hoofdzekering heeft opgeblazen. Maargoed dat is een ander verhaal.
De leverancier heeft geen benul van mijn verbruik of opwek. Vorige week de meterstanden doorgegeven: 2.334 kWh teruggeleverd en 0 kWh verbruikt. In werkelijkheid zal ik zoon 10.500 kWh opgewekt hebben. De leverancier kan wegens het ontbreken van gegevens niets tegen elkaar wegstrepen en betaalt gewoon een "redelijke" vergoeding voor die 2.334 kWh welke ik teruggeleverd heb.
Welke Hellmann heb je, ik vind die datasheets niet echt makkelijk om te lezen, bij sommige ontbreken de oppervlaktes van de spiralen. En hoewel ik dicht aan de Duitse grens woon vind ik Duits toch wel verrekte lastig lezen.
@ Jack
Aansluitschema's van beide warmtepompen heb ik nog niet bestudeerd maar ik zag wel op de klemmenstroken benamingen als circulatiepomp en 3-weg klep voorbijkomen dus dat zal wel goed komen.
Misschien 1 grote buffer van 800 liter in het midden, 1 boiler van 400 liter en 1 buffer van een paar 100 liter. Dan heb ik 1 plek waar iedere opwekker zijn overschot in kwijt kan en waar desgewenst warmte uit ontrokken kan worden, 400 liter water op een 140 heatpipes zal wel merendeel van het jaar loslopen en de warmtepomp heeft zijn buffer om een juiste werking te garanderen.
ja, dat zeg je om de haverklap, maar je bent de enige die dit zo heeft of adviseert. dus wat is hier het voordeel van tov in serie schakelen? ik heb nl gewoon een bypass die de gehele e-boiler passeert zodra de ZB op temperatuur is. werkt ook goed. e-boiler wordt dan nl ook uitgezet en geen stilstandverliezen.reneeke1970 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:53:
[...]
Je moet de eboiler niet in serie zetten maar parallel met het meng ventiel. Pakt hij alleen bij als nodig is en hij word dan altijd gevuld door koud water uit zb
ik ben zelf ook op zoek naar een grotere dan 50 liter e-boiler met spiraal. deze heb je al vanaf 80 liter, dus dat is niet per se een grote buffer. BenEco heeft eentje van duur merk, ik zelf ben op zoek naar een Lemet.Christian M. schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:36:
Er zijn mensen die een kleine e-boiler als naverwarmer gebruiken. Liefst wil ik dan wel eentje met een spiraal om de zonneboiler maximaal te kunnen benutten. Om een redelijke spiraal te huisvesten kom je alweer snel op een grote boiler uit. En om nu eerst een hygiënebuffervat - zonneboiler - e-boiler achter elkaar te zetten is ook weer zowat. En wat doe je met de stilstandverliezen van de boilers.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Hoe heb je die bypass gerealiseerd? Ben je niet bang voor legionella wanneer je de eboiler uit hebt staan? Die koelt dan toch af. Toch?fabstar81 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:24:
[...]
ja, dat zeg je om de haverklap, maar je bent de enige die dit zo heeft of adviseert. dus wat is hier het voordeel van tov in serie schakelen? ik heb nl gewoon een bypass die de gehele e-boiler passeert zodra de ZB op temperatuur is. werkt ook goed. e-boiler wordt dan nl ook uitgezet en geen stilstandverliezen.
Groetjes
Vooral omdat bij inschakeling de boel zo boven de 60 graden staat (er vanuit gaande dat die 60+ is ingesteld)
Als ik me goed herinner is jou bypass handmatig, als je daar een meng ventiel zet pakt hij alleen warm water bij zodra zb te koud is. De eboiler laat je vullen vanuit zb .fabstar81 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:24:
[...]
ja, dat zeg je om de haverklap, maar je bent de enige die dit zo heeft of adviseert. dus wat is hier het voordeel van tov in serie schakelen? ik heb nl gewoon een bypass die de gehele e-boiler passeert zodra de ZB op temperatuur is. werkt ook goed. e-boiler wordt dan nl ook uitgezet en geen stilstandverliezen.
[...]
ik ben zelf ook op zoek naar een grotere dan 50 liter e-boiler met spiraal. deze heb je al vanaf 80 liter, dus dat is niet per se een grote buffer. BenEco heeft eentje van duur merk, ik zelf ben op zoek naar een Lemet.
Zo heb je de minste Electra nodig. Als je in serie alle water uit de zb door de eboiler laat stromen word alles steeds opgewarmd tot je ingestelde temperatuur (60?) met cop 1
1 PVoutput . Dongen NB
3 aansluitingen, 1 gemixt water, niet warmer dan de instelling maar kan wel kouder. Zolang de boiler niet warmer water levert dan de ingestelde temp trekt hij alleen uit de aansluiting van de boiler en niet uit de derde.
Of zijn er meerdere types?
[ Voor 37% gewijzigd door mfmonkey op 11-10-2016 15:23 ]
Warm is e boiler en koud zb.mfmonkey schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:22:
Werkt een mengventiel niet andersom?
3 aansluitingen, 1 gemixt water, niet warmer dan de instelling maar kan wel kouder. Zolang de boiler niet warmer water levert dan de ingestelde temp trekt hij alleen uit de aansluiting van de boiler en niet uit de derde.
Of zijn er meerdere types?
Als hij te warm is blijft hij koud (zb) open sturen (dus niks uit e boiler )en zodra te koud word stuurt hij de warme kant open (e boiler ) ,en zo krijg je mooie mix temperatuur
1 PVoutput . Dongen NB
Dat werkt inderdaad, maar dan kan je nooit je e-boiler uit zetten, er zal in de basis immers altijd eerst uit de e-boiler getapt worden. Tot het mengventiel warm genoeg is en overschakelt naar de koude kant.reneeke1970 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:20:
[...]
Warm is e boiler en koud zb.
Als hij te warm is blijft hij koud (zb) open sturen (dus niks uit e boiler )en zodra te koud word stuurt hij de warme kant open (e boiler ) ,en zo krijg je mooie mix temperatuur
Stel dat je het mengventiel op 45graden hebt ingesteld en je e-boiler staat al weken uit omdat het hoog zomer is. De temperatuur in de e-boiler is dan dus niet hoog genoeg om het mengventiel te laten switchen naar de 'koud' ingang waar de zonneboiler aan zit. Het gevolg is dus dat hij koud water uit de e-boiler blijft tappen.
Ik vind het overigens wel een mooie oplossing.
Groetjes
Dat klopt, maar ik heb er eentje die tot twintig graden terug kan En dat is het al snel natuurlijk in zomer. En anders bypass om e boiler heen, dan wil ventiel daar water pakken en krijgt hij toch uit zb.Nhz schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:38:
[...]
Dat werkt inderdaad, maar dan kan je nooit je e-boiler uit zetten, er zal in de basis immers altijd eerst uit de e-boiler getapt worden. Tot het mengventiel warm genoeg is en overschakelt naar de koude kant.
Stel dat je het mengventiel op 45graden hebt ingesteld en je e-boiler staat al weken uit omdat het hoog zomer is. De temperatuur in de e-boiler is dan dus niet hoog genoeg om het mengventiel te laten switchen naar de 'koud' ingang waar de zonneboiler aan zit. Het gevolg is dus dat hij koud water uit de e-boiler blijft tappen.
Ik vind het overigens wel een mooie oplossing.
Maar ook in zomer kan het handig zijn om hygiëne spiraal te verhogen naar 50 zonder hele buffer vat op te stoken op deze manier. Voor iedereen andere manieren......
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wil een systeem wat gewoon werkt en waar ik niet aan hoef te pielen als het weer even omslaat. Als je het mengventiel op 20 graden zet en je zonneboiler is toevallig een dag een keer niet lekker op temp (min 45gr) dan moet je eerst weer aan de instellingen zitten. Vervelend als je net wil gaan douchen, daarnaast bijzonder slecht voor de WAF.reneeke1970 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:44:
[...]
Dat klopt, maar ik heb er eentje die tot twintig graden terug kan En dat is het al snel natuurlijk in zomer. En anders bypass om e boiler heen, dan wil ventiel daar water pakken en krijgt hij toch uit zb.
Maar ook in zomer kan het handig zijn om hygiëne spiraal te verhogen naar 50 zonder hele buffer vat op te stoken op deze manier. Voor iedereen andere manieren......
Je eerste oplossing vind ik dan ook meer dan voldoende. Dat er dan altijd eerst een klein beetje uit de e-boiler getapt wordt vind ik geen ramp, het ding staat ook gewoon het hele jaar aan. Al met al zijn die laatste verbeteringen een beetje 'gelul in de marge', het gaat over een relatief klein energieverlies wat in mijn ogen niet opweegt tegen het eventuele gemak, het hoogst hangende fruit zeg maar.
Groetjes
Meeste mensen hebben dan pv overschot en dan kan electrisch naverwarmen wel zolang salderen er nog is lijkt me.
Maar stel nu salderen stopt in 2020 en je vat is niet op temperatuur, dan moet de vaak aangehaalde 7 KW verwarmer het gaan doen als de zon onder is..
Is het dan zo simpel rekenen als 1 uur douchen is dan 7 kWh verbruik, en dus 7x22 cent = €1.54 aan kosten ?
Dat moet je dan afzetten tegen gasverbruik, cv onderhoud en afschrijviing, en vastrecht voor gas.
€1000/15 voor afschrijving, 100€ onderhoud en 25-50 vastrecht, zeg 200 euro zonder gas.
Het verbruik wordt hier uitgelegd: http://financieel.infonu....ost-meer-dan-u-denkt.html
De conclusie daar:
Dus warm douchewater van 40 ̊ C kost ongeveer:
€2,85 per m3 met de combiketel
€4,03 per m3 met de badgeiser
€7,64 per m3 met de elektrische boiler
. Een kostprijs van €5,00 per m3 ofwel 0,5 cent per liter douchewater 40 ̊ C, lijkt een goede afschatting om mee verder te rekenen.
Ze rekenen met water van 10 graden, en uit de zonnebolier zal het wel haast altijd warmer zijn mag ik aannemen en dan verschuift de rekensom wel maar zal dat ook doen voor sww naverwarmen met combiketel.
Om de vraag kort te maken: kan een zonneboiler installatie nog wel uit als salderen weg valt ?
Zou hem pas eind 2017 kunnen installeren eventueel.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik heb op jerh in "Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?" zelfs een recent voorbeeld van water temperatuur en verbruik gepost.jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:57:
Maar stel nu salderen stopt in 2020 en je vat is niet op temperatuur, dan moet de vaak aangehaalde 7 KW verwarmer het gaan doen als de zon onder is..
Is het dan zo simpel rekenen als 1 uur douchen is dan 7 kWh verbruik, en dus 7x22 cent = €1.54 aan kosten ?
Om de vraag kort te maken: kan een zonneboiler installatie nog wel uit als salderen weg valt ?
Hier dus een boiler met hygiene spiraal, aanvoer naar elektrische doorstromer minimaal 23 graden en dwtw, dan op het koudst van het jaar circa 1 kwh per 10 minuten douchen. Een badvullen is circa 35% minder efficient vanwege de dwtw en dat zie ik dus ook terug.
Grote voordeel van de zonneboiler in mijn setup is dat de wp een veel hogere rendement haalt omdat hij tot nu toe het water niet warmer dan 26 graden heeft verwarmd. Dus geen hoge temperaturen, dus veel zuiniger en minder slijtage. En een simpelere installatie.
Eind 2017 is er wel zicht op de nieuwe regelingen als je daar bang voor bent.jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:57:
Even een vraag over de algemene oplossing hier om gasloos te gaan. (Zonneboiler voor sww en eventueel verwarming in combinatie met warmtepomp en dan electrisch sww naverwarmen indien nodig)
Meeste mensen hebben dan pv overschot en dan kan electrisch naverwarmen wel zolang salderen er nog is lijkt me.
Dat moet je dan afzetten tegen gasverbruik, cv onderhoud en afschrijviing, en vastrecht voor gas.
€1000/15 voor afschrijving, 100€ onderhoud en 25-50 vastrecht, zeg 200 euro zonder gas.
Het verbruik wordt hier uitgelegd: http://financieel.infonu....ost-meer-dan-u-denkt.html
De conclusie daar:
Dus warm douchewater van 40 ̊ C kost ongeveer:
€2,85 per m3 met de combiketel
€4,03 per m3 met de badgeiser
€7,64 per m3 met de elektrische boiler
. Een kostprijs van €5,00 per m3 ofwel 0,5 cent per liter douchewater 40 ̊ C, lijkt een goede afschatting om mee verder te rekenen.
Ze rekenen met water van 10 graden, en uit de zonnebolier zal het wel haast altijd warmer zijn mag ik aannemen en dan verschuift de rekensom wel maar zal dat ook doen voor sww naverwarmen met combiketel.
Neem anders biomassa als backup dan zit je altijd safe
1 PVoutput . Dongen NB
Ehh dat dan de stroom duurder is, of zit ik er helemaal naast ? Tenzij je een dikke accu neerzet en je eigen opgewekte troom gebruikt voor als het donker is..Rhaelak schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:13:
Ik begrijp niet echt wat het eventueel afschaffen van salderen (wat ik de reinste kolder vind; deze maatregel levert de overheid inmiddels 21% BTW op uit een groeiende markt die momenteel 1,5 miljard per jaar omzet en werk bied aan 10.000 mensen) voor effect zou hebben op een ZB installatie?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Mocht het salderen afgeschaft zijn dan zou je dus een lage vergoeding kunnen krijgen voor je opgewekte energie. 1 van de mogelijkheden is dan juist een boiler te verwarmen met je overschot om zo gas te besparen.jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:21:
[...]
Ehh dat dan de stroom duurder is, of zit ik er helemaal naast ? Tenzij je een dikke accu neerzet en je eigen opgewekte troom gebruikt voor als het donker is..
Maar het kan ook juist een boost voor ZB installaties zijn. Salderen of het gebrek daarvan heeft juist hier geen effect op.
Ik trekt afschaffing van salderen in Nederland wel in twijfel. De infrastructuur kan een 15 voud van de huidige opwek hebben voordat het instabiel wordt. Terwijl 1 van de taken van een netbeheerder juist een stabiel net is
Daar kan dan pv op met oost/west panelen.
Vrouw wil huis nu gedraaid, dus lang dakstuk op 5 meter van buurgevel af. Wellicht op laatste paar meter (ons huis wordt 2 meter dieper dan dat van buren) zou ik vanaf 15:00 de zon op pv of zonneboiler panelen kunnen plaatsen onder 60 graden.
Anders achter in de tuin op een tuinhuis onder de hoek die optimaal zou zijn met rond 11:00-13:00 een uurtje en dan na 14:30 weer zon (allemaal geschat op tekening met zonneroos erop)
Maar van achter in de tuin moet ik zeg maar 10 meter naar een boilervat toe.
Dus ik ben er nog steeds niet uit of ik zelfs met subsidie effectief veel aan een zonneboiler heb met niet de hele dag zon.
Ga wel een doucht wtw laten plaatsen, en een warmtepomp met buffervat met hygiene spiraal voor sww.
Maar naverwarmen moet dan ofwel met combi ketel, of electrisch.
Waarom moet het worden naverwarmd als je een wp hebt?jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:15:
Ga wel een doucht wtw laten plaatsen, en een warmtepomp met buffervat met hygiene spiraal voor sww.
Maar naverwarmen moet dan ofwel met combi ketel, of electrisch.
Lage delta T voor goede cop met buffer heb ik gelezen. Dus voor de huis verwarming.migila schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:19:
[...]
Waarom moet het worden naverwarmd als je een wp hebt?
Wellicht snap ik het niet goed en kan ik wel een 2e kring op een sww vat aansluiten om door te verwarmen, maar een vat op salmonella legionella vrije temperatuur houden kost wel veel energie, en als ik met naverwarmen maar tot 45 graden hoef.
Overigens wil ik in de keuken voor schoonmaken wel heter water hebben, maar daar zou een andere naverwarmer inkunnen.
[ Voor 1% gewijzigd door jacovn op 14-10-2016 07:49 . Reden: legionella i.p.v. salmonella ]
Zonnepanelen en zonneboiler gaan juist prima samen, ook zonder salderenjacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:21:
[...]
Ehh dat dan de stroom duurder is, of zit ik er helemaal naast ? Tenzij je een dikke accu neerzet en je eigen opgewekte troom gebruikt voor als het donker is..

Immers, als de zonneboiler pomp aan moet staat de zon op de panelen, zowel boiler als pv. Zo verbruikt de zonneboiler bijna per definitie altijd zonnestroom.
Mijn PWM solarpomp verbruik 5-7 Watt per uur. Mijn 2750 Wp installatie wekt net iets meer opmfmonkey schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:25:
[...]
Zonnepanelen en zonneboiler gaan juist prima samen, ook zonder salderen![]()
Immers, als de zonneboiler pomp aan moet staat de zon op de panelen, zowel boiler als pv. Zo verbruikt de zonneboiler bijna per definitie altijd zonnestroom.
Je kan een WP prima gebruiken om een vat met SWW te verwarmen tot 55 graden. Mocht je geen hygienespiraal hebben dan zou je eens per week het vat moeten door verwarmen tot boven de 60 graden i.v.m. legionella gevaar.jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:24:
[...]
Lage delta T voor goede cop met buffer heb ik gelezen. Dus voor de huis verwarming.
Wellicht snap ik het niet goed en kan ik wel een 2e kring op een sww vat aansluiten om door te verwarmen, maar een vat op salmonella vrije temperatuur houden kost wel veel energie, en als ik met naverwarmen maar tot 45 graden hoef.
Overigens wil ik in de keuken voor schoonmaken wel heter water hebben, maar daar zou een andere naverwarmer inkunnen.
Leeuwendeel van de WP's met SWW boiler hebben daar een prima oplossing voor.
jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:24:
[...]
maar een vat op salmonella vrije temperatuur houden
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Oeps legionella inderdaad. Het is wel allebeide niet zo goed voor je
Aangezien huis 90 graden gedraaid gaat worden zal ik eerst nog maar weer een tekening maken zodat ik tenminste kan zien wanneer ik zo op dak huis heb.
[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 11-10-2016 21:11 ]
Je kan ook bij de bouw gelijk pv en collexctoren integreren, wij hebben dat bij onze nieuwbouw ook gedaan. Staan wel ergens foto's in mijn fotoboek en er is uitgebreid over gediscussieerd. Scheelt dan weer in de kosten van dakbedekking en kan alles in een keer aangelegd worden.jacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:10:
[...]
Oeps legionella inderdaad. Het is wel allebeide niet zo goed voor je
Aangezien huis 90 graden gedraaid gaat worden zal ik eerst nog maar weer een tekening maken zodat ik tenminste kan zien wanneer ik zo op dak huis heb.
Ik heb ergens destijds ook wat gezien over folie pv, dat zou je dan op een platdak kunnen gebruiken.
Met hygiene spiraal heb je geen last van legionella volgens mijjacovn schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:24:
[...]
Lage delta T voor goede cop met buffer heb ik gelezen. Dus voor de huis verwarming.
Wellicht snap ik het niet goed en kan ik wel een 2e kring op een sww vat aansluiten om door te verwarmen, maar een vat op salmonella vrije temperatuur houden kost wel veel energie, en als ik met naverwarmen maar tot 45 graden hoef.
Naverwarmer heeft een cop van 1 dus dat is minder dan een WP
[ Voor 4% gewijzigd door migila op 11-10-2016 21:36 ]
Je moet het water altijd doorverwarmen naar minimaal 60 graden zodat de bacterie dood gaat, zie
http://www.zonneboiler-in...cterie-en-een-zonneboiler
Als je met je collectoren, in plaats van een boiler, een buffervat met hygiënespiraal verwarmt claimt men doorgaans van niet.Onbekend schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:40:
Zonneboilers hebben in de winter een boilertemperatuur van bijvoorbeeld 30 of 40 graden. Ideaal voor legionellagroei, zeker als het water twee weken heeft stilgestaan na een wintersportvakantie.
Je moet het water altijd doorverwarmen naar minimaal 60 graden zodat de bacterie dood gaat, zie
http://www.zonneboiler-in...cterie-en-een-zonneboiler
Echter staat in de door jou geschetste situatie in een hygiënespiraal ook gewoon water van circa 40 graden stil. Ook in die paar liter kan dan legionella groeien. In dat geval zou je zeggen dat het beter is om ook water uit een hygiënespiraal altijd na te verwarmen tot minimaal 60gr.
Groetjes
Ik bedoel dat met pv op dak de pomp draait op moment dat er pv stroom opgewekt word en dat er bijna nooit stroom van het net gebruikt hoeft te worden. Immers, als pv niets doet zal ook de zonnecollector maar weinig warm worden.Rhaelak schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 20:34:
Mijn PWM solarpomp verbruik 5-7 Watt per uur. Mijn 2750 Wp installatie wekt net iets meer op
Dat is hartje zomer bij afwezigheid op wel meer plekken in je instalatie zo. Ook je koud water aansluiting kan dan lekker warm worden en deze ga je spoelen, niet verwarmen. Dat zou voor een hygiene spiraal ook voldoende moeten zijn lijkt me.Nhz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:58:
[...]
Als je met je collectoren, in plaats van een boiler, een buffervat met hygiënespiraal verwarmt claimt men doorgaans van niet.
Echter staat in de door jou geschetste situatie in een hygiënespiraal ook gewoon water van circa 40 graden stil. Ook in die paar liter kan dan legionella groeien. In dat geval zou je zeggen dat het beter is om ook water uit een hygiënespiraal altijd na te verwarmen tot minimaal 60gr.
Voor een boilers overigens ook maar om nu "even" 550 liter weg te spoelen is ook wel weer zo wat
Dit topic is gesloten.